Dennism schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:54:
[...]
Van wat ik begreep op reddit is dit eigenlijk een storm in een glas water, bestaande contracten zouden namelijk niet aangetast worden. Wel zou het zo zijn dat AMD geen nieuw IP meer in licentie zou mogen geven, dit waren ze echter toch al niet van plan. Al met al zou dit voor zover ik het begrijp eigenlijk helemaal niets veranderen zolang ze maar geen nieuw IP willen uitwisselen.
Het punt is juist dat op deze manier, AMD zich gedwongen zal zien om de joint venture in THATIC op te geven. Op het moment is de IP en productie onder een dochterbedrijf, HMC, 51% AMD en 49% een Chinese holding. Die chips worden dan verkocht aan Hygon dat 30% AMD is en de rest Chinees.
Zo kan AMD claimen dat IP en productie van hun is, maar in feite is het een licentiedeal. Een zeer slimme deal omdat Xeon's sinds 2015 al problematisch zijn om China in te krijgen. Nu met Trump komen ze er al helemaal niet zomaar meer China in. Hetzelfde zal gelden voor echte Epyc chips waardoor deze "chinese Epyc Naples", botweg Naples met "aangepaste encryptie", a.k.a backdoors voor de CCP, de datacenter markt daar kan veroveren. Er is geen realistisch alternatief in China. Alles echt Chinees komt niet in de buurt.
Als AMD nu vervolgens haar meerderheidsbelang in HMC moet opgeven, dan verliest in theorie de hele constructie haar licentie. Alsof de CCP dat wat kan schelen en zich dan braaf aan de regels van IP gaan houden. Nee, AMD wordt dan uit haar eigen IP genaaid terwijl HMC en Hygon met steun van de CCP (Made in China 2025, google maar) even de Chinese markt kunnen veroveren.
En ik kwam deze net tegen. Ja hoor, Hygon staat nu op de lijst.
https://www.nytimes.com/2...hina-trade-blacklist.html
Het enige dat waarschijnlijk dit kan stoppen is de realistisatie dat Hygon fabless is en dat er in China waarschijnlijk geen Chinese fab is die iets vergelijkbaars heeft qua wafers zoals 14/16nm. Dat kan alleen op termijn opgelost worden omdat de CCP ook graag technologie uit het buitenland steelt. Hebben ze eenmaal een geschikt productieproces gestolen, dan is het klaar.
Het is niet dat ik deze deal nou zo slim vond. Nee, de CCP die je uit je IP naait is gewoon een goede communistische traditie. Het zou alleen veel vroeger komen dan verwacht en op een zeer pijnlijk moment, namelijk voordat AMD echt goed kan verdienen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.