Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:23
Een blik op AsRock BIOS opties voor het Infinity Fabric en de memory clock:

/r/Amd - AsRock X570 BIOS showing Infinity Fabric frequency and divider options - looks to be manually tune-able

"Thingy". ;)

Interessant, ik ben benieuwd wat overklokkers hier uit weten te peuteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:16
Bonez0r schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:22:
[...]

Ja ik zit dus ook te denken, wat is nu beter, een stock koeler vanwege het beter koelen van de VRM, of een koeler zoals ik nu heb die de lucht naar de outtake fan toe blaast en dus de lucht in de kast koeler houdt? :?
Hangt er van je moederbord op. Genoeg moederborden hebben overkill vrm waarbij je de mosfets vrijwel passief kan koelen. Dan is airflow dus helemaal niet nodig. Echter dat populaire Gigabyte ultra moederbord (van 130 euro) heeft vrij matige vrm, dus dan is airflow wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:33:
Voor de liefhebber alle ? AMD E3 slides.

AMD E3 2019 Slide-Decks Anthology: Ryzen 3000, Radeon RX 5000, and More

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen:

https://www.techpowerup.com/img/1204TTrOV4oV048g.jpg
https://www.techpowerup.com/img/gVXlYXEszqXhAMfo.jpg

Elke chiplet kan 32B/cycle via IF overbrengen naar IO die, dus totaal 64B/cycle overbrengen. Echter binnen IO die kan slechts 32B/cycle naar de Memory controller gestuurd worden.
Nou dat IF snelheid en datatransfer niet veranderd zijn ten opzichte van Zen 1. Daar was ook een 32B/cycle de limiet. :P

Afbeeldingslocatie: https://en.wikichip.org/w/images/thumb/7/79/zen_soc_block.svg/800px-zen_soc_block.svg.png

De truc blijft dus IF snelheid zo hoog mogelijk krijgen. De vraag is nu natuurlijk of je potentieel iets kan winnen door IF clock (FCLK) sneller te laten lopen dan memory clock (MCLK).

Verder vind ik deze slides veel interessanter. ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/6iu2EJWI1oEeIv9A.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/D04JJvVmNxSkvuDz.jpg

Buildzoid had gelijk dat Ryzen 3000 8c/16t zuiniger zouden zijn dan de 2700X. Dit is zeer vergelijkbaar met Ryzen 1000. De meeste B350 bordjes kunnen een 8c/16t dus gewoon aan. :Y

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:31:
[...]

Nou dat IF snelheid en datatransfer niet veranderd zijn ten opzichte van Zen 1. Daar was ook een 32B/cycle de limiet. :P

[Afbeelding]

De truc blijft dus IF snelheid zo hoog mogelijk krijgen. De vraag is nu natuurlijk of je potentieel iets kan winnen door IF clock (FCLK) sneller te laten lopen dan memory clock (MCLK).

Verder vind ik deze slides veel interessanter. ;)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Buildzoid had gelijk dat Ryzen 3000 8c/16t zuiniger zouden zijn dan de 2700X. Dit is zeer vergelijkbaar met Ryzen 1000. De meeste B350 bordjes kunnen een 8c/16t dus gewoon aan. :Y
Dat een 8c/16t op B350 is toch niet raar? Dat kon altijd al toch, zover ik weet. Waarschijnlijk gaat zelfs een 12 core of 16 core lukken mits je niks overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:18:
[...]

Dat een 8c/16t op B350 is toch niet raar? Dat kon altijd al toch, zover ik weet. Waarschijnlijk gaat zelfs een 12 core of 16 core lukken mits je niks overclocked.
Dat is het ook niet. Ik had denk ik erbij moeten zetten een maxed out 8c/16t. Dat is wel opvallend.
Als ik het me goed herinner moet elk AM4 moederbord minimaal 128W kunnen leveren uit haar socket. Zelfs de meest waardeloze A320 bordjes kunnen dit. Weliswaar niet lang zonder goede airflow over VRM's, maar ze kunnen het. We kijken nu naar een situatie dat zelfs goedkopere B350 bordjes een 3700X aankunnen en dan kan PBO waarschijnlijk ook aan als het in de bios van het bord zit. Dat is vrij bijzonder.

Het gaat toch al een slachting worden over iets meer dan twee weken. De Ryzen 3600 zie ik werkelijk de gehele Intel desktop lijn voor gamers totaal afmaken. Dat is dan de goedkoopste Ryzen 3000. Die gaat waarschijnlijk al alles zoals de 8400, 9400F of 9600K vernietigen. Dan een 3700X die een 9700K afmaakt en de 9900K gaat het echt niet redden tegenover de 3900X. Het gaat een waar bloedbad worden. Ik verwacht ook helemaal niks van Intel de komende jaren in reactie. Intel zal voluit moeten om de schade op de veel lucratievere laptop en servermarkt te beperken. Ik maak me in dat opzicht ook wel wat zorgen wat Ryzen 4000 en 5000 ons gaat brengen. Sneller? Zeker. Vergelijkbare prijzen zoals nu terwijl Intel helemaal wegvalt? Tja. :/

Ik heb me eigenlijk mentaal al ingesteld op de 3700X en RX5700XT en dan echt jarenlang niks nieuws. Ik denk dat het niet nodig gaat zijn omdat ik voorlopig op 1080p/144Hz zal blijven, noch dat het prijstechnisch interessant gaat zijn. Zeker qua CPU's want Ryzen 3000 kan zomaar de nieuwe Sandy Bridge zijn. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:29:
[...]

Intel zal voluit moeten om de schade op de veel lucratievere laptop en servermarkt te beperken. Ik maak me in dat opzicht ook wel wat zorgen wat Ryzen 4000 en 5000 ons gaat brengen. Sneller? Zeker. Vergelijkbare prijzen zoals nu terwijl Intel helemaal wegvalt? Tja. :/
In dat opzicht denk ik dat Lisa (en AMD in het algemeen) sympatieker zijn dan de behemoth Intel.
AMD heeft in de rats gezeten en weet dat mindshare en brand loyalty zaken zijn die een bedrijf kan maken of breken. Het zullen waarschijnlijk geen scherpe prijzen zijn zoals het nu is, maar pc gebruikers melken zoals Intel doet kan ik me niet voorstellen. Of ik mezelf hier erg naief opstel zal in de aankomende jaren blijken, me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Santee schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:25:
[...]

Hangt er van je moederbord op. Genoeg moederborden hebben overkill vrm waarbij je de mosfets vrijwel passief kan koelen. Dan is airflow dus helemaal niet nodig. Echter dat populaire Gigabyte ultra moederbord (van 130 euro) heeft vrij matige vrm, dus dan is airflow wel handig.
De hoeveelheid warmte wat een VRM uitstoot is afhankelijk van het rendement van het VRM onder volledige CPU load. Is een wat beperkter VRM juist dan op zijn efficiëntst dan kan die dus prima minder warmte uitstoot hebben als een veel uitgebreider VRM.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:29:
[...]

Dat is het ook niet. Ik had denk ik erbij moeten zetten een maxed out 8c/16t. Dat is wel opvallend.
Als ik het me goed herinner moet elk AM4 moederbord minimaal 128W kunnen leveren uit haar socket. Zelfs de meest waardeloze A320 bordjes kunnen dit. Weliswaar niet lang zonder goede airflow over VRM's, maar ze kunnen het. We kijken nu naar een situatie dat zelfs goedkopere B350 bordjes een 3700X aankunnen en dan kan PBO waarschijnlijk ook aan als het in de bios van het bord zit. Dat is vrij bijzonder.
Er zijn ook moederborden welke alleen de 65W (of lager) AM4 CPU's ondersteunen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 08:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

-The_Mask- schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:00:
[...]

De hoeveelheid warmte wat een VRM uitstoot is afhankelijk van het rendement van het VRM onder volledige CPU load. Is een wat beperkter VRM juist dan op zijn efficiëntst dan kan die dus prima minder warmte uitstoot hebben als een veel uitgebreider VRM.

[...]

Er zijn ook moederborden welke alleen de 65W (of lager) AM4 CPU's ondersteunen.
Nou ja, AMD lijkt in ieder geval geleerd te hebben van de eindeloze stroom ellende die Bulldozer op 970 AM3+ bordjes met 9/10x underpowered VRM's produceerde :+ Iedere dag zag je wel iemand die weer niet kreeg wat hij verwachtte puur door throttleing van de VRM's haha. En ik had dan een bord wat het wel aan kon, een Gigabyte GA-970A-UD3, maar na 4 jaar OC'd CPU's was de achterkant van het bord bij de VRM's bruin >:)

Ik twijfel zelf nog heel erg of ik upgrade. Ik heb mijn PC eindelijk eens geoverclocked (6700K @ 4.55Ghz, 2133Mhz CL18 RAM op 2400Mhz CL13, GTX1080 +100Mhz core en mem) en heb eigenlijk geen enkele reden om te upgraden. Zeker niet als ik op 1080p 60Hz blijf :+

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 20-06-2019 08:27 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

bluebear schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:52:
[...]

In dat opzicht denk ik dat Lisa (en AMD in het algemeen) sympatieker zijn dan de behemoth Intel.
AMD heeft in de rats gezeten en weet dat mindshare en brand loyalty zaken zijn die een bedrijf kan maken of breken. Het zullen waarschijnlijk geen scherpe prijzen zijn zoals het nu is, maar pc gebruikers melken zoals Intel doet kan ik me niet voorstellen. Of ik mezelf hier erg naief opstel zal in de aankomende jaren blijken, me dunkt.
Laten we het hopen. AMD heeft nog niet echt in de situatie verkeerd waar ze waarschijnlijk nu in gaan belanden. Als ze lang de prestatie kroon vasthouden is het nog maar afwachten wat ze doen met de prijzen. Uiteindelijk is het gewoon een bedrijf en moet er zoveel mogelijk winst gemaakt worden.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

TTLCrazy schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:31:
[...]

Laten we het hopen. AMD heeft nog niet echt in de situatie verkeerd waar ze waarschijnlijk nu in gaan belanden. Als ze lang de prestatie kroon vasthouden is het nog maar afwachten wat ze doen met de prijzen. Uiteindelijk is het gewoon een bedrijf en moet er zoveel mogelijk winst gemaakt worden.
En daarbij, een upgrade vanaf Ryzen 3/5 1xxx of Intel i3/i5 4xxx is nog wel te verantwoorden, maar bij alles nieuwer/beter dan dat upgrade je eigenlijk ook maar 'omdat het kan'. Ik denk dat de grootste rek bij AMD wel even eruit is de komende twee jaar. Wellicht dat we dan weer een grotere stap gaan zien maar niks schokkends. Het is en blijft een relatief klein bedrijf, alhoewel ze wel goed aan de weg aan het timmeren zijn.

Reden voor mij om te upgraden is dat ik eindelijk weer eens mijn profielfoto kan vernieuwen :+ No way dat ik daar Intel neerzette haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

Kuusj schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:37:
[...]

En daarbij, een upgrade vanaf Ryzen 3/5 1xxx of Intel i3/i5 4xxx is nog wel te verantwoorden, maar bij alles nieuwer/beter dan dat upgrade je eigenlijk ook maar 'omdat het kan'. Ik denk dat de grootste rek bij AMD wel even eruit is de komende twee jaar. Wellicht dat we dan weer een grotere stap gaan zien maar niks schokkends. Het is en blijft een relatief klein bedrijf, alhoewel ze wel goed aan de weg aan het timmeren zijn.

Reden voor mij om te upgraden is dat ik eindelijk weer eens mijn profielfoto kan vernieuwen :+ No way dat ik daar Intel neerzette haha.
Inderdaad, mensen zoals ik die een 1e generatie Ryzen hebben (1600x in mijn geval), hebben geen echte reden om te upgraden. Maar ik wil eigenlijk naar de 12 core 3900X. De vraag is of mijn B350 bord dat trekt, en om nou een nieuw (en duur) moederbord hiervoor te halen ben ik nog niet over uit. Wellicht word het dan toch een 8 core. Ik game nu op 2560x1440 155Hz en dit gaat met de meeste games gewoon goed. Waarschijnlijk kijk ik de 1e paar maanden even wat het nieuwe Ryzen geweld allemaal doet en maak dan pas een beslissing.

[ Voor 8% gewijzigd door TTLCrazy op 20-06-2019 08:48 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
Kuusj schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:37:
[...]

2700X -> 3950X betekent voor mij meer dan twee keer zoveel kunnen multi-tasken. Dat valt voor mij niet onder "omdat het kan". Ik ben van 'n 3770K naar een 2700X gegaan waardoor ik twee keer zoveel kon multi-tasken. Met een 3950X gaat dat (door verbeterde IPC en gelijke clocks) meer dan vier keer zoveel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
-The_Mask- schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:00:
[...]

Ja klopt, maar dat hangt erg van de gebruikte mosfets af. Vaak zit het optimum van een mosfets efficienty relatief laag in de stroomcurve. Dit betekent dus dat je beter 12 mosfets een klein beetje kan laten werken dan 4 units heel hard. Bovendien kunnen de warmteverliezen verspreid worden over meerdere mosfets waardoor ze makkelijker hun warmte kwijt kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://www.ekwb.com/wp-content/uploads/2016/06/03-1.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Santee op 20-06-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Iemand een zicht op het feit of het voor gamers de meerprijs gaat waard zijn om een 3800X boven een 3700X te kiezen?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Paprika schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:52:
[...]

2700X -> 3950X betekent voor mij meer dan twee keer zoveel kunnen multi-tasken. Dat valt voor mij niet onder "omdat het kan". Ik ben van 'n 3770K naar een 2700X gegaan waardoor ik twee keer zoveel kon multi-tasken. Met een 3950X gaat dat (door verbeterde IPC en gelijke clocks) meer dan vier keer zoveel zijn.
Ik had erbij moeten vermelden dat unieke situaties uiteraard andere dingen vereisen :+
Maar ik heb nu zelfs HT uit op mijn 6700K en een game als ANNO1800 loopt helemaal top op 4 cores. Die zitten dan wel op 60-80% allemaal, maar *voor mij* (meer browsen/Word dan wat anders, sporadisch een game en nooit zwaardere workloads) is het echt op geen enkele manier te verantwoorden. Ik denk eerlijk gezegd voor de gemiddelde gamer ook niet.

Skylake was op het gebied van IPC klok voor klok natuurlijk wel nog een tandje rapper dan Ryzen 1 en 2, maar bij Zen 2 is dat verschil weer dik ingehaald. Mag ook wel t.o.v. een 3,5 jaar oud platform.
Tricolores schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:04:
Iemand een zicht op het feit of het voor gamers de meerprijs gaat waard zijn om een 3800X boven een 3700X te kiezen?
Denk dat we daarvoor het beste de benchmarks afwachten, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat het geringere TDP en de lagere prijs gaan betekenen dat de gemiddelde gamer aan een 3700X meer gaat hebben dan aan de 3800X. De 3600X zal ook al ruimschoots voldoen. Daarbij zal het kinderlijk eenvoudig zijn om hem te overclocken naar 3800X niveau's. Misschien geraak je niet ver boven dat niveau, maar goed het scheelt je wel een bak met geld wat je weer kan steken in sneller RAM wat misschien nog wel meer uitmaakt dan die paar 100Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Kuusj schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:07:

[...]

Denk dat we daarvoor het beste de benchmarks afwachten, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat het geringere TDP en de lagere prijs gaan betekenen dat de gemiddelde gamer aan een 3700X meer gaat hebben dan aan de 3800X. De 3600X zal ook al ruimschoots voldoen. Daarbij zal het kinderlijk eenvoudig zijn om hem te overclocken naar 3800X niveau's. Misschien geraak je niet ver boven dat niveau, maar goed het scheelt je wel een bak met geld wat je weer kan steken in sneller RAM wat misschien nog wel meer uitmaakt dan die paar 100Mhz.
Denk je dat je meer dan 3200MHz CAS16 nodig hebt voor Ryzen 3000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Santee schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:09:
[...]

Denk je dat je meer dan 3200MHz CAS16 nodig hebt voor Ryzen 3000?
Als de Zen2 core zich een beetje hetzelfde gedraagt als Zen1(+) zal het zeker geen kwaad kunnen om sneller geheugen aan te schaffen. Het is natuurlijk weer even afwachten wat de gouden combinatie gaat zijn van snelheid vs. latency.

Edit: bij Ryzen 1xxx/2xxx kun je bijvoorbeeld aan deze tabel zien dat het voordeel na 3466Mhz 16-16-16-36 verwaarloosbaar is. Maar dat alles wat langzamer is wel degelijk een (grote) impact heeft op de 'real world' performance.
Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2018/05/farcry5-ddr4-clock-speeds-low-645x583.png (Legitreviews, 2018. https://www.legitreviews....-amd-x470-platform_205154)
Uiteraard zou het mooi zijn als ik een lijst kon vinden waar ook timings worden meegenomen, maar dit is ook een goede indicator. 20 FPS average is wel een flinke natuurlijk, niet voor mij met mijn 60Hz scherm, maar als je een 144Hz scherm hebt wel degelijk relevant.

Ik zal nog even verder zoeken.

[ Voor 49% gewijzigd door Kuusj op 20-06-2019 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Kuusj schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:11:
[...]
Ik zal je de moeite besparen...

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/dF4sjxFh6HNk7GXn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Tricolores schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:58:
[...]

Als ik upgrade naar een R7 3800X en die kan de boostclocks niet halen, vind ik dat geen ondersteuning ;) Dan werkt je product niet naar volledige capaciteit.
Dus alle gepatchte MDS lekken met Intel systemen zijn nu niet meer ondersteunt omdat ze niet meer naar volledige capaciteit werken? Zie je hierin de tegenstrijdigheid? Of iets wel of niet naar volledige capaciteit werkt betekent niet of iets wel of niet goed ondersteunt wordt.

Paar honderd Mhz meer of minder lijkt me daarvoor niet het criteria. Als er hele core complexen uitgeschakeld moeten worden om het te laten werken of SMT moet uit, ja dan heb je misschien een punt.

Het verschil tussen X370 en X470 met een 2700X is verwaarloosbaar klein. Mijn ziens i.i.g. niet groot genoeg om een X470 bord te halen als je al een X370 bord hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door madmaxnl op 20-06-2019 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Kuusj schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Als de Zen2 core zich een beetje hetzelfde gedraagt als Zen1(+) zal het zeker geen kwaad kunnen om sneller geheugen aan te schaffen. Het is natuurlijk weer even afwachten wat de gouden combinatie gaat zijn van snelheid vs. latency.

Edit: bij Ryzen 1xxx/2xxx kun je bijvoorbeeld aan deze tabel zien dat het voordeel na 3466Mhz 16-16-16-36 verwaarloosbaar is. Maar dat alles wat langzamer is wel degelijk een (grote) impact heeft op de 'real world' performance.
[Afbeelding] (Legitreviews, 2018. https://www.legitreviews....-amd-x470-platform_205154)
Uiteraard zou het mooi zijn als ik een lijst kon vinden waar ook timings worden meegenomen, maar dit is ook een goede indicator. 20 FPS average is wel een flinke natuurlijk, niet voor mij met mijn 60Hz scherm, maar als je een 144Hz scherm hebt wel degelijk relevant.

De vraag is natuurlijk hoeveel impact de IF heeft op deze performance gain. De IF zal met ryzen 3000 2x zo snel draaien tov zen/zen+ op de bovengenoemde 3200mhz stickjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Kuusj schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:07:

Denk dat we daarvoor het beste de benchmarks afwachten, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat het geringere TDP en de lagere prijs gaan betekenen dat de gemiddelde gamer aan een 3700X meer gaat hebben dan aan de 3800X. De 3600X zal ook al ruimschoots voldoen. Daarbij zal het kinderlijk eenvoudig zijn om hem te overclocken naar 3800X niveau's.
Voor mij is dat zeker de reden dat ik de 3700x op het oog heb (heb nu 1700x). Ik heb een zeer kleine case waarbij 65W tdp zeer aanlokkelijk is (hoewel mijn 1070 mini de grootste boosdoener is omdat die de meeste warmte produceert).

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Dwarlorf schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:40:
[...]

Voor mij is dat zeker de reden dat ik de 3700x op het oog heb (heb nu 1700x). Ik heb een zeer kleine case waarbij 65W tdp zeer aanlokkelijk is (hoewel mijn 1070 mini de grootste boosdoener is omdat die de meeste warmte produceert).
En zeker als je nog wat undervolt gaat dat een enorm goede CPU worden voor in compacte cases inderdaad. Misschien nog wel leuk voor de thuisserver als ik die eens upgrade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
nieuws: AMD Epyc-serverprocessor met 64 cores heeft tdp van 225 watt

AMD gaat maar liefst 19 Epyc 2 processors introduceren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-09 14:16

The Chosen One

Zie signature!

Paprika schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:32:
[...]

Ik zal je de moeite besparen...

[Afbeelding]
Benieuwd of ze nog "speciale" (meer marketing dan) 3733 setjes gaan releasen. Nu natuurlijk niet veel keus in.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

The Chosen One schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:32:
[...]

Benieuwd of ze nog "speciale" (meer marketing dan) 3733 setjes gaan releasen. Nu natuurlijk niet veel keus in.
Je zou toch een 3600 c15 setje kunnen pakken en op 3733 c16 kunnen zetten? Meestal gaat dat prima; of is het moeilijker om een setje op een hogere snelheid te laten lopen dan de timings strakker te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:34:
[...]

Je zou toch een 3600 c15 setje kunnen pakken en op 3733 c16 kunnen zetten? Meestal gaat dat prima; of is het moeilijker om een setje op een hogere snelheid te laten lopen dan de timings strakker te krijgen?
Ze noemen 3733 C17. Dat is best wel makkelijk te doen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:34:
[...]

Ik denk het niet. Het probleem met 3600C15 is dat de chips voor die setjes ook gebinned kunnen worden met veel hogere clockspeeds. Dan vragen ze er ook al snel meer voor, want meer MHz = automatisch sneller. :>

3733 is verder een beetje een rare bin. Er lijkt simpelweg weinig interesse in te zijn, noch is de true latency bijzonder. Het is een beetje net wel, net niet. Ik zou persoonlijk liever een 3200C14 setje halen en dan zelf aan de slag gaan. Primaire timings van een hogergeclockt maar uiteindelijk lager gebind setje zoals 3600C16 of zelfs C17 kopiëren en invoeren in de bios als beginpunt zou geen probleem moeten zijn. Wil je moederbord dan alsnog niet, dan heb je in ieder geval een setje dat betere true latency's heeft zodat je lager op clockspeeds kan gaan en hopelijk het verschil beter kan terugwinnen met timings. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:46
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:29:
[...]

Ik denk het niet. Het probleem met 3600C15 is dat de chips voor die setjes ook gebinned kunnen worden met veel hogere clockspeeds. Dan vragen ze er ook al snel meer voor, want meer MHz = automatisch sneller. :>

3733 is verder een beetje een rare bin. Er lijkt simpelweg weinig interesse in te zijn, noch is de true latency bijzonder. Het is een beetje net wel, net niet. Ik zou persoonlijk liever een 3200C14 setje halen en dan zelf aan de slag gaan. Primaire timings van een hogergeclockt maar uiteindelijk lager gebind setje zoals 3600C16 of zelfs C17 kopiëren en invoeren in de bios als beginpunt zou geen probleem moeten zijn. Wil je moederbord dan alsnog niet, dan heb je in ieder geval een setje dat betere true latency's heeft zodat je lager op clockspeeds kan gaan en hopelijk het verschil beter kan terugwinnen met timings. :)
Maar het is onbekend of de latency nog steeds zo'n grote rol speelt bij Zen 2. Speculatie is dat de grote L3 cache de latency wegmoffelt.

Zelf ga ik sowieso naar 32GB. Daar is de keuze 3200C14 of 3600C17. Qua prijs ontloopt het elkaar niet. Hoger heeft weinig zin met de IF clock of dat is toch wat AMD aangeeft. Ik ben eerder geneigd om dat 3600 setje te nemen dan, AMD schuift dat naar voren als de sweet spot.

Ik denk niet dat ik er bij win om een 3200C14 setje te nemen en die te pushen naar 3600 zonder enige zekerheid dat dit lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flying schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:46:
[...]

Maar het is onbekend of de latency nog steeds zo'n grote rol speelt bij Zen 2. Speculatie is dat de grote L3 cache de latency wegmoffelt.

Zelf ga ik sowieso naar 32GB. Daar is de keuze 3200C14 of 3600C17. Qua prijs ontloopt het elkaar niet. Hoger heeft weinig zin met de IF clock of dat is toch wat AMD aangeeft. Ik ben eerder geneigd om dat 3600 setje te nemen dan, AMD schuift dat naar voren als de sweet spot.

Ik denk niet dat ik er bij win om een 3200C14 setje te nemen en die te pushen naar 3600 zonder enige zekerheid dat dit lukt.
Tja, een IF verbinding zal maximaal 32B/cycle blijven, dat weten we nu. De vraag is wat belangrijker gaat zijn. Is meer cycles over die IF verbinding belangrijker of lagere accestimes en dus latency's van de RAM zelf? Het kan ook zo zijn dat het weinig uitmaakt zoals AMD eigenlijk suggereert. In ieder geval zaken die getest moeten worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Het prijsverschil valt nog wel mee iets van 20 euro voor snellere sets (als ik de serieuze shops pak want mijn set is waarschijnlijk EOL). Het zou mij niks verbazen dat fabrikanten er nu alles aan doen om het snelste setje in MT/s te verkopen, terwijl dat maar een kant van het verhaal is. Dat is een typische valkuil.

Ben benieuwd wat mijn "true" latency is lager dan 3733 C16. Mijn kit kan op strakkere timings draaien dan een set die gebinned is voor 3733 C17 of 3200 C14.
Zie ook https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Ik kan helaas hier weinig over terugvinden; is het moeilijker om lage timings te halen of moeilijker om hogere snelheden te halen. Dan met name alles boven de 3200MT/s.

Uiteindelijk zal het waarschijnlijk mijn moederbord zijn die de limiterende factor is en niet het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

[...]

Op het Intel platform lost flink wat voltage verhoging (zeg 1.7v+) op Samsung B-die een heleboel op. Ik lees over setjes 3600c17 die 3800c12 doen. Dus er lijkt vanalles mogelijk qua OC. De enige vraag is hoeveel voltage extra je nodig hebt om je doel te behalen. Ook dat 3200c14 per definitie beter clockt/gebinned is lijkt niet helemaal waar. Kortom, overclockability van een gemiddeld B-die reepje moet goed zitten en als de controller het aankan is voor elke B-die wel 3600c16 mogelijk met haalbare 24/7 voltages (1,45v-ish). 3800c12 vanaf 1,75v overigens

Bruikbare indepth info:

https://www.overclock.net...stability-thread-583.html

Die hard OC binning:

https://community.hwbot.org/topic/151319-b-die-binning/

Ryzen Ram info:

https://www.youtube.com/watch?v=zoXbHRR7j98

Als AMD aangeeft dat de sweetspot rond de 3600c16 ligt lijkt mij dat de controller geen belemmering mag opleveren.. Of de controller 1,7+ leuk vind is iets wat ik de komende tijd ga researchen.. Meer info tzt in het OC topic uiteraard.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Vergeet even niet dat B die gestopt is he. ;)

https://www.techpowerup.c...favor-or-higher-densities

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Joopieboy Wat niet wil zeggen dat er nog genoeg te krijgen is. Moet toegeven dat t steeds schaarser wordt, maar de prijzen zijn ook laag. Nu had ik enigszins voorzien dat na Zen2 launch er een stormloop zou kunnen komen op Bdie. Dus uit voorzorg nu mn slag geslagen. Een ieder die een beetje vooruit kijkt zou dat nu moeten doen. Hoe de performance van A-die en M-die gaat zijn.. wie weet. Wat ik begrijp is dat er voorlopig nog wel vooraad is om t een tijdje uit te zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik maak mij er iig geen zorgen om, de meerprijs voor C15 tov C16 geheugen is niet heel groot, dan heb je ook zeker B die geheugen. C14 is weer zodanig duurder dat je net zo goed gelijk C16 geheugen en 2x de capaciteit kan kopen. :P Ik neig ergens toch naar het 'gewone' C16 geheugen, ook omdat ik dadelijk een B450M bordje ga gebruiken. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt erop dat AMD voor Epyc mogelijk niet meer altijd het volle aantal chiplets gebruikt.

Een 8 Core Epyc Sku lijkt 64MB cache (L3) te krijgen (dus 2 chiplets)
De 16, 24 en 32 core Epyc Sku's lijken 128MB cache te krijgen (dus 4 chiplets)
48 Core Epyc Sku lijkt 192MB te krijgen, dus 6 chiplets
En alleen de 64 core Sku lijkt 8 Chiplets te krijgen met dus 256MB cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18
Dennism schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:35:
Het lijkt erop dat AMD voor Epyc mogelijk niet meer altijd het volle aantal chiplets gebruikt.

Een 8 Core Epyc Sku lijkt 64MB cache (L3) te krijgen (dus 2 chiplets)
De 16, 24 en 32 core Epyc Sku's lijken 128MB cache te krijgen (dus 4 chiplets)
48 Core Epyc Sku lijkt 192MB te krijgen, dus 6 chiplets
En alleen de 64 core Sku lijkt 8 Chiplets te krijgen met dus 256MB cache.
Klopt, instap is 64MB en de hoogste modellen 256MB
Maar dat is al een maand of 2 a 3 bekend...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raymondw schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:41:
[...]

Klopt, instap is 64MB en de hoogste modellen 256MB
Maar dat is al een maand of 2 a 3 bekend...
Mogelijk in interne documenten of leaks, maar volgens mij waren de cache specs en officiële kloksnelheden bijvoorbeeld nog niet officieel bevestigd door AMD (En ook nu nog steeds niet trouwens, aangezien dit ook een "leak" was op reddit). Het enige dat volgens mij bevestigd was, was dat het top model 256MB zou krijgen.

Gister was hier bijv. op Reddit, maar ook hier op Tweakers op de FP nog flink wat discussie over.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 21-06-2019 08:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:51

Case_C

[Team Carrack]

Buildzoids mening over de Aorus Elite, exacte prijs nog onbekend, maar zou rond de €220,- gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
millman schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:08:
[...]

Op het Intel platform lost flink wat voltage verhoging (zeg 1.7v+) op Samsung B-die een heleboel op. Ik lees over setjes 3600c17 die 3800c12 doen. Dus er lijkt vanalles mogelijk qua OC. De enige vraag is hoeveel voltage extra je nodig hebt om je doel te behalen. Ook dat 3200c14 per definitie beter clockt/gebinned is lijkt niet helemaal waar. Kortom, overclockability van een gemiddeld B-die reepje moet goed zitten en als de controller het aankan is voor elke B-die wel 3600c16 mogelijk met haalbare 24/7 voltages (1,45v-ish). 3800c12 vanaf 1,75v overigens

Bruikbare indepth info:

https://www.overclock.net...stability-thread-583.html

Die hard OC binning:

https://community.hwbot.org/topic/151319-b-die-binning/

Ryzen Ram info:

YouTube: Gigabyte Ryzen RAM overclocking.

Als AMD aangeeft dat de sweetspot rond de 3600c16 ligt lijkt mij dat de controller geen belemmering mag opleveren.. Of de controller 1,7+ leuk vind is iets wat ik de komende tijd ga researchen.. Meer info tzt in het OC topic uiteraard.
Het probleem is dat ik een X370 bordje heb dat enigszins berucht is als het om RAM overclocking gaat. Ik zou al blij zijn als ik 3400MT/s C16 zou kunnen halen. Ik ga er dan ook vanuit dat het niet gaat gebeuren en dan ga ik me waarschijnlijk richten op 3333MT/s en dan kijken of ik lager dan 14-14-14-34 kan komen. In dat geval lijkt mij een 3200C14 setje beter. Verder denk ik dat er een reden is waarom 3200C14 systematisch wat duurder is dan 36000C17.

Mocht mijn moederbord opeens magisch zich gaan gedragen, dan ga ik er vanuit dat een 3200C14 setje ook 3600C16 zou moeten kunnen. AMD claimt eigenlijk ook dezelfde latency tussen 3200C14 en 3600C16. Voorbij de 3733MT/s gaan lijkt ook zinloos omdat je dan naar een 2:1 ratio gaat. Ik laat het gewoon op me afkomen. Eerst maar eens hopen dat ik niet alweer de silicon lottery ga verliezen. :P

Dan nog wat slides die me opvielen.
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/X1L6xdAZ3BYAD3lJ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/chYc6K4GTypQImgT.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/CoduDlUkWCp8qRGB.jpg

Zen 1:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2017/03/zen-core.png

AMD heeft dus ook wat met het integer deel van Zen 2 gedaan.

En wie hier heeft de prijzen van Epyc gelekt. Kom naar naar voren, we geven je niet aan. ;)
BTW is een beetje opvallende waarde. Maar tijd voor AMD aandelen? Ruim €8000 voor een 64c Epyc 7742. Ze gaan het denk ik nog makkelijk verkopen ook. :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FeoLBnP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:09:

En wie hier heeft de prijzen van Epyc gelekt. Kom naar naar voren, we geven je niet aan. ;)
BTW is een beetje opvallende waarde. Maar tijd voor AMD aandelen? Ruim €8000 voor een 64c Epyc 7742. Ze gaan het denk ik nog makkelijk verkopen ook. :P
[Afbeelding]
Beetje laat voor AMD aandelen, dat had je 2-3 jaar geleden moeten doen :P
Ze zullen nu nog steeds kunnen en gaan stijgen, het is lastig te bepalen hoeveel er al ingeprijsd is door de markt van al het goede nieuws van de laatste maanden.

Ik zie het aandeel zeker stijgen, maar nu nog 10x over de kop zie ik niet direct meer gebeuren, dan had je toch echt eerder in moeten stappen. Mocht het allemaal economische hoogtij blijven dan voorzie ik best nog wel een leuk rendement, maar mocht het toch economisch wat minder gaan dan weet ik het zo net nog niet, zeker daar AMD eigenlijk altijd vrij volatiel geweest is qua aandeel, met hoge pieken en diepe dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Dennism schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:51:
[...]

Beetje laat voor AMD aandelen, dat had je 2-3 jaar geleden moeten doen :P
Ze zullen nu nog steeds kunnen en gaan stijgen, het is lastig te bepalen hoeveel er al ingeprijsd is door de markt van al het goede nieuws van de laatste maanden.

Ik zie het aandeel zeker stijgen, maar nu nog 10x over de kop zie ik niet direct meer gebeuren, dan had je toch echt eerder in moeten stappen. Mocht het allemaal economische hoogtij blijven dan voorzie ik best nog wel een leuk rendement, maar mocht het toch economisch wat minder gaan dan weet ik het zo net nog niet, zeker daar AMD eigenlijk altijd vrij volatiel geweest is qua aandeel, met hoge pieken en diepe dalen.
Dus even wachten op een dip en dan instappen.
Ben beetje gestopt met aandelen maar heb er vorig jaar wel over gedacht AMD te kopen. Had ik maar ...

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika

'Door China uitgebrachte Zhaoxin KX-6000 processor haalt prestatieniveau van Intel Core i5 7400'

In de toekomst kunnen we nog meer van dit Chinese bedrijf verwachten, want er wordt al gewerkt aan de KX-7000 (desktop) en KH40000 (server), die ondersteuning bieden voor zowel pci-express 4.0 als ddr5 en qua prestaties met AMD's Ryzen-serie moeten gaan concurreren.
https://nl.hardware.info/...au-van-intel-core-i5-7400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Paprika schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:24:

'Door China uitgebrachte Zhaoxin KX-6000 processor haalt prestatieniveau van Intel Core i5 7400'

[...]
Wel mooi om de CPU-cores, GPU, cache, MII-core en CPD accelerator te zien zien in de layout :D . Maar dit is geen AMD technologie toch? VIA is Taiwanees/Chinees.

Dacht ook dat ze in China nog aan CPU's werkte op basis van Ryzen1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Case_C schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:42:
[...]

Wel mooi om de CPU-cores, GPU, cache, MII-core en CPD accelerator te zien zien in de layout :D . Maar dit is geen AMD technologie toch? VIA is Taiwanees/Chinees.

Dacht ook dat ze in China nog aan CPU's werkte op basis van Ryzen1?
Het is het meest actieve CPU nieuws draadje :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:24:

[...]

Ik snap niet waarom je deze hier plaatst en niet in het Intel topic. Niet dat het echt ergens past.
Maar dit is een 8c chip. Ik denk dat ze bedoelen dat deze 8c chip dan de 7400 matched die 4c is. Dat is niet bepaald noemenswaardig. Dat is ongeveer wat Bulldozer deed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:44:
[...]

Ik snap niet waarom je deze hier plaatst en niet in het Intel topic. Niet dat het echt ergens past.
Maar dit is een 8c chip. Ik denk dat ze bedoelen dat deze 8c chip dan de 7400 matched die 4c is. Dat is niet bepaald noemenswaardig. Dat is ongeveer wat Bulldozer deed. :P
Zie het stuk dat ik citeer :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:44:
[...]

Zie het stuk dat ik citeer :p.
Ik heb het gezien. De sprong in IPC zou alleen iets van 70% moeten en dan moet er ook nog ruim 1GHz erbij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Ach het is een begin. Het kan alleen nog maar beter worden, zie ook AMD met Zen.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DaniëlWW2 ruim 8k voor een 64c/128t epyc cpu, ja als je het basis model neemt, 600€ meer geeft je meer je de mogelijkheid om 2 epycs op een bord te runnen :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuws voor het nieuwstopic dan. :P

Het lijkt erop dat AMD haar joint venture in China op de handelsrestrictielijst van de VS zal komen te staan.
https://www.tomshardware....d-us-trade-war,39703.html

Dit zou een ware bom leggen onder die joint venture. Zen 1 is al in licentie gegeven en daar kan niks meer aan gedaan worden. Productiestop gaat niet af te dwingen zijn als ze chips in China worden geproduceerd. Betekent wel dat AMD waarschijnlijk de joint venture zal moeten verlaten en dan verdwijnen de inkomsten uit IP royalty's. Zou mooi zijn, China wel Zen 1, maar uiteindelijk er niet echt voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:41:
Nieuws voor het nieuwstopic dan. :P

Het lijkt erop dat AMD haar joint venture in China op de handelsrestrictielijst van de VS zal komen te staan.
https://www.tomshardware....d-us-trade-war,39703.html

Dit zou een ware bom leggen onder die joint venture. Zen 1 is al in licentie gegeven en daar kan niks meer aan gedaan worden. Productiestop gaat niet af te dwingen zijn als ze chips in China worden geproduceerd. Betekent wel dat AMD waarschijnlijk de joint venture zal moeten verlaten en dan verdwijnen de inkomsten uit IP royalty's. Zou mooi zijn, China wel Zen 1, maar uiteindelijk er niet echt voor betalen.
Van wat ik begreep op reddit is dit eigenlijk een storm in een glas water, bestaande contracten zouden namelijk niet aangetast worden. Wel zou het zo zijn dat AMD geen nieuw IP meer in licentie zou mogen geven, dit waren ze echter toch al niet van plan. Al met al zou dit voor zover ik het begrijp eigenlijk helemaal niets veranderen zolang ze maar geen nieuw IP willen uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ja, dit was ook al op Computex meegedeeld :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:54:
[...]

Van wat ik begreep op reddit is dit eigenlijk een storm in een glas water, bestaande contracten zouden namelijk niet aangetast worden. Wel zou het zo zijn dat AMD geen nieuw IP meer in licentie zou mogen geven, dit waren ze echter toch al niet van plan. Al met al zou dit voor zover ik het begrijp eigenlijk helemaal niets veranderen zolang ze maar geen nieuw IP willen uitwisselen.
Het punt is juist dat op deze manier, AMD zich gedwongen zal zien om de joint venture in THATIC op te geven. Op het moment is de IP en productie onder een dochterbedrijf, HMC, 51% AMD en 49% een Chinese holding. Die chips worden dan verkocht aan Hygon dat 30% AMD is en de rest Chinees.

Zo kan AMD claimen dat IP en productie van hun is, maar in feite is het een licentiedeal. Een zeer slimme deal omdat Xeon's sinds 2015 al problematisch zijn om China in te krijgen. Nu met Trump komen ze er al helemaal niet zomaar meer China in. Hetzelfde zal gelden voor echte Epyc chips waardoor deze "chinese Epyc Naples", botweg Naples met "aangepaste encryptie", a.k.a backdoors voor de CCP, de datacenter markt daar kan veroveren. Er is geen realistisch alternatief in China. Alles echt Chinees komt niet in de buurt.

Als AMD nu vervolgens haar meerderheidsbelang in HMC moet opgeven, dan verliest in theorie de hele constructie haar licentie. Alsof de CCP dat wat kan schelen en zich dan braaf aan de regels van IP gaan houden. Nee, AMD wordt dan uit haar eigen IP genaaid terwijl HMC en Hygon met steun van de CCP (Made in China 2025, google maar) even de Chinese markt kunnen veroveren.

En ik kwam deze net tegen. Ja hoor, Hygon staat nu op de lijst.
https://www.nytimes.com/2...hina-trade-blacklist.html

Het enige dat waarschijnlijk dit kan stoppen is de realistisatie dat Hygon fabless is en dat er in China waarschijnlijk geen Chinese fab is die iets vergelijkbaars heeft qua wafers zoals 14/16nm. Dat kan alleen op termijn opgelost worden omdat de CCP ook graag technologie uit het buitenland steelt. Hebben ze eenmaal een geschikt productieproces gestolen, dan is het klaar.

Het is niet dat ik deze deal nou zo slim vond. Nee, de CCP die je uit je IP naait is gewoon een goede communistische traditie. Het zou alleen veel vroeger komen dan verwacht en op een zeer pijnlijk moment, namelijk voordat AMD echt goed kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2 wat ik van diverse amerikanen begrijp die ik ken van gaming en ook o.a. op de AMD reddit is dat dit niet betekend dat ze de JV moeten opgeven. Ze mogen, zoals ik begrijp in ieder geval, alleen niet meer leveren aan de JV. Dit zou echter geen issue mogen zijn want ze leverden al niets meer, de IP deal is al gemaakt en alleen toekomstige deals vallen onder deze ban volgens hun. Licentie inkomsten zouden nog wel gewoon naar AMD kunnen vloeien (al zou China daar tegen heffingen op kunnen doen begrijp ik)

Het fabriceren zou ook geen issue mogen zijn, TSMC zou de productie doen voor Hygon en die worden niet geraakt door dit verbod.

In ieder geval dit is zoals Amerikanen het mij uitleggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:41:
@DaniëlWW2 wat ik van diverse amerikanen begrijp die ik ken van gaming en ook o.a. op de AMD reddit is dat dit niet betekend dat ze de JV moeten opgeven. Ze mogen, zoals ik begrijp in ieder geval, alleen niet meer leveren aan de JV. Dit zou echter geen issue mogen zijn want ze leverden al niets meer, de IP deal is al gemaakt en alleen toekomstige deals vallen onder deze ban volgens hun. Licentie inkomsten zouden nog wel gewoon naar AMD kunnen vloeien (al zou China daar tegen heffingen op kunnen doen begrijp ik)

Het fabriceren zou ook geen issue mogen zijn, TSMC zou de productie doen voor Hygon en die worden niet geraakt door dit verbod.

In ieder geval dit is zoals Amerikanen het mij uitleggen :P
TSMC zal wel geraakt worden door dit verbod. Hygon is op de sanctielijst van de VS gezet. Dat betekent dat je mag kiezen als bedrijf op de hele wereld. Zaken met de VS of met China. Denk dat het vrij duidelijk is dat TSMC geen keuze zal hebben als ze voor het blok worden gezet. Ze moeten wel kiezen voor de VS omdat dit hun klanten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:44:
[...]

TSMC zal wel geraakt worden door dit verbod. Hygon is op de sanctielijst van de VS gezet. Dat betekent dat je mag kiezen als bedrijf op de hele wereld. Zaken met de VS of met China. Denk dat het vrij duidelijk is dat TSMC geen keuze zal hebben als ze voor het blok worden gezet. Ze moeten wel kiezen voor de VS omdat dit hun klanten zijn.
Dat vraag ik me dus af, Hygon is maar een klein spelertje. Voor zover het nu gaat blijft TSMC ook gewoon produceren voor Huawei (Hisilicon), een iets grotere vis dan Hygon. En daarvan geweft TSMC aan dat het geen invloed zou moeten hebben in het licht van dat TSMC niet meer zou mogen leveren aan Chinese bedrijven.

Ze merken het natuurlijk wel in de omzet. Huawei zou bijv. minder gaan afnemen bij TSMC en dan heeft natuurlijk wel invloed op de bottomline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:48:
[...]

Dat vraag ik me dus af, Hygon is maar een klein spelertje. Voor zover het nu gaat blijft TSMC ook gewoon produceren voor Huawei (Hisilicon), een iets grotere vis dan Hygon. En daarvan geweft TSMC aan dat het geen invloed zou moeten hebben in het licht van dat TSMC niet meer zou mogen leveren aan Chinese bedrijven.

Ze merken het natuurlijk wel in de omzet. Huawei zou bijv. minder gaan afnemen bij TSMC en dan heeft natuurlijk wel invloed op de bottomline.
Dan schets ik maar het scenario: :P
Hygon, beter gezegd Chengdu Haiguang Integrated Circuit staat nu op de entity list. Dat is precies dezelfde lijst als waar Huawei opstaat. Dit betekent dat een Amerikaans bedrijf of een bedrijf dat ook zaken wil doen met een Amerikaans bedrijf, toestemming nodig heeft van de Amerikaanse overheid om zaken te doen met een bedrijf dat op de entity list staat.

AMD mag dus naar het Witte Huis stappen om een uitzondering te vragen of ze alsjeblieft hun x86-64 technologie in licentie mogen blijven geven en x86-64 CPUs mogen blijven produceren bij TSMC en deze verkopen aan een Chinees bedrijf dat op de entity list is gezet als onderdeel van Trump zijn handelsoorlog met China. Het hele doel van Chinese techbedrijven op die lijst zetten is China onder druk zetten.

Lisa Su kan zelf naar het Witte Huis komen om vervolgens uitgelachen te worden door Trump als ze om een uitzondering vraagt. Volslagen kansloze missie dat Trump even een uitzondering gaat toestaan. Hygon is letterlijk niks meer dan het doorgeefluik voor AMD haar Chinese Epyc's. Als Hygon dus op die lijst staat, dan is dat specifiek vanwege deze deal met AMD en niks anders.

Voor je informatie. Ik ben bijzonder goed ingelezen over Trump. Ben ook gewoon de topicstarter van het heuse Trump topic naast natuurlijk een van de gekken vrijwilligers die moderator is van het politieke forum van GoT. :+
[ZT] President Trump en de Amerikaanse politiek deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Het blijft jammer dat deze bedrijven niet de ballen hebben om in zijn geheel de USA te verlaten. Dat kost banen in de USA en laat ze nog een keer nadenken over hun keuzes en raakt het bedrijf en de consument minimaal.
Er zijn ZAT landen die deze bedrijven wel willen hebben.

De enige manier waarop dit hele verhaal eindigt is wanneer de burgers en bedrijven het zat zijn of doen alsof ze het zat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 22:03:
[...]

Dan schets ik maar het scenario: :P
Hygon, beter gezegd Chengdu Haiguang Integrated Circuit staat nu op de entity list. Dat is precies dezelfde lijst als waar Huawei opstaat. Dit betekent dat een Amerikaans bedrijf of een bedrijf dat ook zaken wil doen met een Amerikaans bedrijf, toestemming nodig heeft van de Amerikaanse overheid om zaken te doen met een bedrijf dat op de entity list staat.

AMD mag dus naar het Witte Huis stappen om een uitzondering te vragen of ze alsjeblieft hun x86-64 technologie in licentie mogen blijven geven en x86-64 CPUs mogen blijven produceren bij TSMC en deze verkopen aan een Chinees bedrijf dat op de entity list is gezet als onderdeel van Trump zijn handelsoorlog met China. Het hele doel van Chinese techbedrijven op die lijst zetten is China onder druk zetten.

Lisa Su kan zelf naar het Witte Huis komen om vervolgens uitgelachen te worden door Trump als ze om een uitzondering vraagt. Volslagen kansloze missie dat Trump even een uitzondering gaat toestaan. Hygon is letterlijk niks meer dan het doorgeefluik voor AMD haar Chinese Epyc's. Als Hygon dus op die lijst staat, dan is dat specifiek vanwege deze deal met AMD en niks anders.

Voor je informatie. Ik ben bijzonder goed ingelezen over Trump. Ben ook gewoon de topicstarter van het heuse Trump topic naast natuurlijk een van de gekken vrijwilligers die moderator is van het politieke forum van GoT. :+
[ZT] President Trump en de Amerikaanse politiek deel 2
Ik snap waar je heen wil, hoef je me echt niet uit te leggen.

Wat ik echter vreemd vind is dat Amerikanen iets compleet anders aangeven dat dat jij aangeeft. Namelijk dat het een verbod is dat geen invloed heeft op al gesloten deals, enkel op nog te sluiten deals (die er volgens AMD niet gaan komen).

Kijk ook bijvoorbeeld naar Huawei, al gesloten deals lijken niet onder het verbod te vallen, nog niet uitgebrachte producten dan weer wel. En ook bijvoorbeeld TSMC die aangeeft dat producten die al in productie zijn gewoon geproduceerd mogen blijven worden (denk aan de SoC's voor Huawei), anders hadden ze daar namelijk al mee moeten stoppen.

Wat dat betreft lijkt jouw punt compleet haaks te staan op het punt dat mijn kennissen maken. En dat bevreemd me toch enigszins. Jij zegt basicly "De hele Thatic deal valt in het water voor AMD", Zij geven aan "Maakt niets uit, die deal is al volledig in kannen kruiken, enkel nieuwe deals mogen niet, maar die stonden toch al niet in de planning".

Neemt niet weg dat ik het totaal niet erg zou vinden als deze deal in het water zou vallen en Hygon ook niet meer zou kunnen laten produceren. Die hele deal had nooit gemaakt moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 21-06-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 22:23:
[...]

Ik snap waar je heen wil, hoef je me echt niet uit te leggen.

Wat ik echter vreemd vind is dat Amerikanen iets compleet anders aangeven dat dat jij aangeeft. Namelijk dat het een verbod is dat geen invloed heeft op al gesloten deals, enkel op nog te sluiten deals (die er volgens AMD niet gaan komen).

Kijk ook bijvoorbeeld naar Huawei, al gesloten deals lijken niet onder het verbod te vallen, nog niet uitgebrachte producten dan weer wel. En ook bijvoorbeeld TSMC die aangeeft dat producten die al in productie zijn gewoon geproduceerd mogen blijven worden (denk aan de SoC's voor Huawei), anders hadden ze daar namelijk al mee moeten stoppen.

Wat dat betreft lijkt jouw punt compleet haaks te staan op het punt dat mijn kennissen maken. En dat bevreemd me toch enigszins. Jij zegt basicly "De heel Thatic deal valt in het water voor AMD", Zij geven aan "Maakt niets uit, die deal is al volledig in kannen kruiken, enkel nieuwe deals mogen niet, maar die stonden toch al niet in de planning.
Ik vind dit dus juist heel raar. Huawei is gewoon afgesloten van leveringen en vrijwel iedereen heeft ze laten vallen of overweegt dit. Ze zijn hun Android licentie kwijt en er worden buiten TSMC waar ze denken dat ze buiten de ban vallen ook geen chips meer geleverd. Ze verwachten gigantische omzetverliezen en dan is Huawei niet eens helemaal afhankelijk van Amerikaans IP en chips. Hygon is letterlijk niks meer dan een ontwerpbureau dat samen met HMC dient als juridisch doorgeefluik van AMD en Sugon. Het is Sugon waar de Amerikanen achteraan gaan omdat Sugon supercomputers bouwt in China en levert aan de Chinese strijdkrachten. Daarom staat Hygon nu op de entity list.

Komt er nog eens bij dat er twee dingen in licentie zijn. De eerste licentie is voor x86-64. Die gaat gegarandeerd vernietigd worden door de entity list want die is niet eenmalig maar doorlopend. De tweede is de Zen 1 licentie met wat aanpassingen. Het is nog steeds AMD IP waar AMD bepaald wat er gedaan mag worden met het IP en wat er aangepast mag worden aan de chips. Amerikaans IP dus waardoor de entity list ook zal gelden.

"Amerikanen" kunnen zeggen wat ze willen, het klopt gewoon niet. Al is het maar omdat als Sugon via Hygon niet zo afgesneden zou kunnen worden van AMD IP en leveringen via HMC, ze nooit op die lijst waren gezet. Trump mag dan wel weinig begrijpen van fijne details, maar de mensen die dit uitvoeren zijn dus niet gek. Die leggen de bal gewoon bij AMD zelf. Dochterondernemingen zijn geen uitzondering voor de entity list. Het gaat om Amerikaans IP, Amerikaanse producten en Amerikaanse bedrijven of bedrijven met een sterke Amerikaanse zakenrelatie die het verbod opgelegd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2 Ik vind het ook enigzins vreemd wat ze aangeven, maar ze maken daar schijnbaar wel een verschil tussen het leveren van fysieke producten en IP/Licentie deals.

Wat ik begrijp bijv. heeft Huawei geen Andriod licentie meer (is ingetrokken) achter vervalt de licentie voor de versie's die ze al hebben niet. Ze lijken immers bestaande toestellen nog steeds te kunnen updaten en schijnen zelfs toestellen te gaan upgraden naar andriod Q, dat deel van de licentie deal lijkt dus niet vervallen (of ze trekken zich er niets van aan). Chips van bijv. Intel krijgen ze dan weer niet inderdaad.

Maar misschien nog wel het meest te vergelijken met de AMD deal, ze mogen schijnbaar geen nieuwe ARM SoC's meer ontwikkelen. Maar ze mogen zo lijkt het wel het al in licentie genomen IP van ARM in hun huidige SoC's bljven gebruiken.

Ergens klopt het inderdaad niet, maar ik ben wel benieuwd hoe dit zich gaat ontvouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 22:56:
@DaniëlWW2 Ik vind het ook enigzins vreemd wat ze aangeven, maar ze maken daar schijnbaar wel een verschil tussen het leveren van fysieke producten en IP/Licentie deals.

Wat ik begrijp bijv. heeft Huawei geen Andriod licentie meer (is ingetrokken) achter vervalt de licentie voor de versie's die ze al hebben niet. Ze lijken immers bestaande toestellen nog steeds te kunnen updaten en schijnen zelfs toestellen te gaan upgraden naar andriod Q, dat deel van de licentie deal lijkt dus niet vervallen (of ze trekken zich er niets van aan). Chips van bijv. Intel krijgen ze dan weer niet inderdaad.

Maar misschien nog wel het meest te vergelijken met de AMD deal, ze mogen schijnbaar geen nieuwe ARM SoC's meer ontwikkelen. Maar ze mogen zo lijkt het wel het al in licentie genomen IP van ARM in hun huidige SoC's bljven gebruiken.

Ergens klopt het inderdaad niet, maar ik ben wel benieuwd hoe dit zich gaat ontvouwen.
Wij kijken alleen naar een scenario zoals Intel, Broadcomm of Qualcomm. Ik denk dat alles stil komt te liggen. x86-64 is ook nog eens uiterst gevoelig en complex. Buiten Intel, AMD en VIA mag geen enkel bedrijf een x86-64 CPU ontwikkelen. Daarom krijgt Sugon ook via HMC en Hygon die chips. HMC is merendeel van AMD en dat is de juridische omweg. HMC lijkt alleen niet op de entity lijst te staan omdat het merendeel Amerikaans is, want 51% AMD. Het bedrijf aan wie HMC exclusief levert, Hygon kan dus wel op die lijst worden gezet. Dat is een gevalletje AMD dochterbedrijf levert aan dochterbedrijf Sugon. Dat gaat niet meer gebeuren. Sugon zelf staat trouwens ook op de lijst. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IoY1ILM.png
https://www.globaldata.pt/componentes/amd

Belasting op "luxe" is 23% in Portugal.

3900X is 499 USD -> 440 euro of 541.20 euro in Portugal incl BTW. Dat scheelt niet zoveel dus.

[ Voor 25% gewijzigd door Paprika op 22-06-2019 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
Paprika schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:11:
[Afbeelding]
https://www.globaldata.pt/componentes/amd

Belasting op "luxe" is 23% in Portugal.

3900X is 499 USD -> 440 euro of 541.20 euro in Portugal incl BTW. Dat scheelt niet zoveel dus.
Dat zijn ongeveer de prijzen die ik ongeveer verwacht had voor Nederland.

Ik dacht:
3700x. 365
3800x. 439
3900x. 549

Bij intel zagen we een gelijke trend in prijzen waarna ze in het begin zelfs iets omhoog gingen.

Nu de moederbordjes en prestatie afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Paprika in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38" :+

Intel was zo duur, omdat ze niet genoeg kunnen fabriceren. Inmiddels had een deel van de productie al lang op 10nm moeten zitten, waardoor er nu teveel producten op hetzelfde proces zitten, terwijl daar geen nieuwe fabs voor zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Wat theorie.

Cinebench r20:

Volgens de slide van Amd is de 3900x 32% sneller in singlecore en 100% sneller in multicore dan de 1800x

Techspot heeft laatst een 1800x vs 7700k gedaan. 1800x haalde stock een single score van 378 en multi 3614 met cinebench r20.

De 3900x zou dan in theorie een single score moeten behalen van 378 * 1.32 = 491

En multi 3614 * 2 = 7228.

Ter vergelijking met de 7700k

De 7700k een single score van 485.

De 3900x op 4.6 ghz is sneller dan 7700k op 4.8 ghz qua single core. De ipc claim zal zeker wel dik in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@pannalicour
Paprika in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Ergens daartussen dan maar? :p Over welke slide heb jij 't trouwens?

Verder kun je in dat geval beter redeneren vanuit deze slide:
Afbeeldingslocatie: https://blogs.forbes.com/antonyleather/files/2019/05/cine.jpg

Dus tenzij AMD echt heel erg in 't nadeel van Intel de benchmark draaide moet een 3900X voorbij de 500 gaan.

[ Voor 74% gewijzigd door Paprika op 22-06-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Paprika schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:20:
@pannalicour
Paprika in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Ergens daartussen dan maar? :p Over welke slide heb jij 't trouwens?

Verder kun je in dat geval beter redeneren vanuit deze slide:
[Afbeelding]
Deze

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jgMN45J/IMG-20190527-112722-1220x915.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
reviews: Cinebench 20, raytracing en energie - Nieuwe benchmarks op een rij

Als je deze neemt dan zou je uitkomen op 507 en dat klopt ook meer met de slide uit mijn vorige bericht, maar de verschillen tussen hun slides zijn wel interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 22-06-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Ja probleem is die 1800x en turbo boost. Pakt hij nu die 4.1ghz of 3.7 ghz? Bij dat voorbeeld van Techspot is dat 3.7 ghz gok ik. Die jij stuurde is dnek ik 4 a 4.1 ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Ik heb de 3700X bij een contactpersoon in voorbestelling staan, de prijs en leverdatum zou ik nu zeer kortelings moeten weten. Ik heb wel al indicaties gekregen en de prijs valt toch beter mee dan in de printscreens hierboven. Laat ons bidden.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tricolores schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:51:
Ik heb de 3700X bij een contactpersoon in voorbestelling staan, de prijs en leverdatum zou ik nu zeer kortelings moeten weten. Ik heb wel al indicaties gekregen en de prijs valt toch beter mee dan in de printscreens hierboven. Laat ons bidden.
Dus €340 a €350? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Even nog terugkomend op de slide van amd. De 3900x lijkt beter te scoren dan 1950x in cinebench r20? Dat is toch opmerkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

pannalicour schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:16:
Even nog terugkomend op de slide van amd. De 3900x lijkt beter te scoren dan 1950x in cinebench r20? Dat is toch opmerkelijk?
Hangt er een beetje van af met 12 cores op een hogere frequentie en 15% meer IPC kan hij het verschil met 4 extra cores goedmaken. Even los van SMT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Dus Threadripper is nog net zo heel dood als dat we denken. Gaan blijkbaar 64/128 Threadrippers aankomen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artikel bevat paar interessante grafieken.

Intel Core vs. AMD Ryzen: Which offers the best bang for buck

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Hmm volgens mij vergelijkt hij de boost in ghz en de samenhangende kosten. Leuk maar mijns inzien alleen van belang als ze alle dezelfde ipc hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
Nog iets minder zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar dan zitten we al onder MSRP bij launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Case_C schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:25:
Dus Threadripper is nog net zo heel dood als dat we denken. Gaan blijkbaar 64/128 Threadrippers aankomen. :P
[YouTube: 64-Core ThreadRipper Incoming - EXCLUSIVE | Rome Specs Leak | Xbox Held Back Games At E3]
Vermoede ik al, dat TR niet dood is omwille van het feit dat je zo lekker veel pcie lanes hebt :) en ze moeten toch iets met hoog geklokte epyc's doen :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
DaniëlWW2 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:10:
[...]

Maar dan zitten we al onder MSRP bij launch.
Dit gaat natuurlijk maar over één leverancier en één detailhandelaar. Hoeft niet noodzakelijk een trend te betekenen. De prijzen zijn ook nog niet officieel bevestigd.

Voor de Ryzen 7 3800X zitten dezelfde personen wel een stuk boven de MSRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
pannalicour schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:08:
Wat theorie.

Cinebench r20:

Volgens de slide van Amd is de 3900x 32% sneller in singlecore en 100% sneller in multicore dan de 1800x

Techspot heeft laatst een 1800x vs 7700k gedaan. 1800x haalde stock een single score van 378 en multi 3614 met cinebench r20.

De 3900x zou dan in theorie een single score moeten behalen van 378 * 1.32 = 491

En multi 3614 * 2 = 7228.

Ter vergelijking met de 7700k

De 7700k een single score van 485.

De 3900x op 4.6 ghz is sneller dan 7700k op 4.8 ghz qua single core. De ipc claim zal zeker wel dik in orde zijn.
We spreken natuurlijk wel over de 7700k versus de 3900x. Gaat dat ook nog opgaan voor de 9900k versus de 3900x?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannalicour
Tricolores schreef op maandag 24 juni 2019 @ 07:29:
[...]

We spreken natuurlijk wel over de 7700k versus de 3900x. Gaat dat ook nog opgaan voor de 9900k versus de 3900x?
Heel simpel, yess. 9900k en bijv de 7600k nagenoeg dezelfde ipc:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cvCVtQr/untitled-17.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
pannalicour schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:20:
[...]

Heel simpel, yess. 9900k en bijv de 7600k nagenoeg dezelfde ipc:

[Afbeelding]
En wat met de 3900X tegenover de Ryzen 7 reeks? Loopt dat dan ook grotendeels gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Tricolores schreef op maandag 24 juni 2019 @ 07:25:
[...]

Dit gaat natuurlijk maar over één leverancier en één detailhandelaar. Hoeft niet noodzakelijk een trend te betekenen. De prijzen zijn ook nog niet officieel bevestigd.

Voor de Ryzen 7 3800X zitten dezelfde personen wel een stuk boven de MSRP.
Klopt, maar ik denk alsnog niet dat je aan veel meer dan 1/2 tientjes onder MSRP moet denken bij launch. Onthoud dat er nagenoeg geen directe concurrent is voor die prijs en AMD zich dus in de eigen voeten zou schieten als je direct in prijs gaan zakken.

Het kan natuurlijk wel, om meer marktaandeel te pakken, maar ik betwijfel of dat een noemenswaardige impact zou hebben op de verkopen. De meeste mensen hebben nu toch al beslist of ze upgraden of niet. Een tientje meer of minder gaat die plannen dan ook niet om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 11:33

Nox

Noxiuz

Kuusj schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:36:
[...]

Klopt, maar ik denk alsnog niet dat je aan veel meer dan 1/2 tientjes onder MSRP moet denken bij launch. Onthoud dat er nagenoeg geen directe concurrent is voor die prijs en AMD zich dus in de eigen voeten zou schieten als je direct in prijs gaan zakken.

Het kan natuurlijk wel, om meer marktaandeel te pakken, maar ik betwijfel of dat een noemenswaardige impact zou hebben op de verkopen. De meeste mensen hebben nu toch al beslist of ze upgraden of niet. Een tientje meer of minder gaat die plannen dan ook niet om zeep helpen.
Die verschillen houd je waarschijnlijk op basis van concurrentie van de retailers. Degene die ze groots in kan kopen tegen aantrekkelijk tarief kan iets meer korting bieden. Al weet ik niet heel veel af wat de marges zijn en wat de invloed van AMD is op die prijzen.

Het is soms - helaas - gebruikelijk dat een fabrikant zegt: je verkoopt ze voor 400 euro, je kan ze bij mij inkopen voor 300 euro. Have fun, iedereen marge en blij. En dan is een retailer die ze voor 375 gaat verkopen in overtreding volgens de fabrikant en mag geen dealer meer zijn van de producten. Dat soort prijsafspraken... Gelukkig hebben we in NL wat betere rechten al komt het nog steeds voor.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Het was te mooi om waar te zijn, de prijs was een "typfout". Yeah right. Nieuwe prijs ligt een stuk boven de MSRP. Heb pre-order gecanceled en kijk nog even de kat uit de boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ik ga sowieso de Nederlandse prijzen overslaan :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik blijf erbij dat er hier een 3900X komt, ik weet alleen nog niet met welk moederbord :+

Misschien gewoon een x470 Taichi bestellen nu ze nog sowieso leverbaar en betaalbaar zijn...

Verder wacht ik met smart meer details over micro ATX offerings af. Hoe nodig dat is valt nog te bezien, dat is afhankelijk van hoe goed mijn asrock b450m pro4 zich houdt als ik er een 1700 in drop en ga overclocken :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Die gelekte portugese prijzen komen wel overeen met wat ik ongeveer dacht. ~440 euro voor een 3800x, lijkt me een prima prijs voor de chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
McGryphon schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:21:
Ik blijf erbij dat er hier een 3900X komt, ik weet alleen nog niet met welk moederbord :+

Misschien gewoon een x470 Taichi bestellen nu ze nog sowieso leverbaar en betaalbaar zijn...

Verder wacht ik met smart meer details over micro ATX offerings af. Hoe nodig dat is valt nog te bezien, dat is afhankelijk van hoe goed mijn asrock b450m pro4 zich houdt als ik er een 1700 in drop en ga overclocken :P
Ik denk dat ik gewoon even 1-2 maanden de kat uit de boom ga kijken. Ik koop wel meteen een 5700 XT anni edition en doe ik gewoon nog even met mijn 8600K. Dan kan ik eerst even kijken hoe de oude en nieuwe borden zich met elkaar verhouden. Hoe de CPU's overclocken. Welke componenten je het beste kan hebben.

En wil ook even kijken hoe de 3600,3700X en 3900X het in games doen. Vooral omdat die eerste twee veel goedkoper zijn en met een OC misschien prima presteren.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Tricolores schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:25:
[...]

En wat met de 3900X tegenover de Ryzen 7 reeks? Loopt dat dan ook grotendeels gelijk?
Die grafiek, die 1800x doe daarbij plus minus 12 procent en je hebt de ipc van de 3900x @ 3.5 ghz. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pannalicour schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:56:
[...]

Die grafiek, die 1800x doe daarbij plus minus 12 procent en je hebt de ipc van de 3900x @ 3.5 ghz. Of bedoel je iets anders?
12-13% is tov Ryzen 2x00 Tov Ryzen 1x00 is het verschil 15%.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
pannalicour schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:56:
[...]

Ik bedoel hoe de Ryzen 7 3700X zich verhoudt in single core speed tegenover de 9700k :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Tricolores schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:16:
[...]

Ik bedoel hoe de Ryzen 7 3700X zich verhoudt in single core speed tegenover de 9700k :)
In gamen of renderen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ik kan het zo snel even niet vinden, maar weet iemand wanneer het review-embargo afgelopen is? Als dit op launch-day is zou ik het wel teleurstellend vinden. Meestal betekend dit dat de fabrikant geen enorm vertrouwen in het product heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Gamen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Daar gaat ie onder zitten durf ik wel aan te nemen gezien een 3800X het al niet haalt in AMD hun eigen slides.

https://www.techpowerup.c...-5000-navi-etc#g256660-93

[ Voor 34% gewijzigd door Paprika op 24-06-2019 12:27 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.