Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:40
@Verwijderd, er komt toevallig nu een perfect voorbeeld langs van security drama.
In a chilling reminder of just why system software should always be manually updated and never automatically, Vice Motherboard citing Kaspersky Labs reports that hackers have compromised the Live Update servers of ASUS, making them push malware to thousands of computers configured to fetch and install updates automatically. These include not just PC motherboards, but also pre-builts such as notebooks and desktops by ASUS. Smartphones and IoT devices by ASUS are also affected. Hackers have managed to use valid ASUS digital certificates to masquerade their malware as legitimate software updates from ASUS.
https://www.techpowerup.c...nds-of-computers#comments

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
https://wccftech.com/asus...ryzen-3000-cpus-leak-out/

Als die prijzen gaan kloppen ($ = €) dan heeft intel toch wel een vrij ernstig probleem lijkt me:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EoPQAcv6kDAp03h9E5pix9UQ/full.jpg

Dan heeft Intel écht geen tegenhanger meer:
categorie: Processors

Ryzen 5 3600 8C/16T 3,6/4,4Ghz € 200,-, komt dan tegenover een I5-8600K 4C/4T 3,5/3,9Ghz te staan bij gelijke prijzen, of iets eerlijker een I7-6C/12T vanaf € 260,-, of nog iets eerlijker I9-9900K 8C/16T vanaf € 545,-, terwijl je voor die prijs dus het vlaggenschip 3950X met 16C/32T 4,3/5,1Ghz hebt bij AMD.

Simpel gezegd, als AMD de 3600 voor minder dan € 300,- retail op de markt brengt in europa moet je wel een heel erge Intel fan zijn om nog een Intel te kunnen rechtvaardigen, want het beste wat Intel daar tegenover kan zetten is dan een I7-8700 6C/12T 3,2/4,6Ghz voor € 330,- (wat dus al in de buurt komt van de 3700 12/24 3,8/4,6 voor $ 335,-)

@Joopieboy Ja klopt, maar volgens alle verwachtingen gaat Zen 2 dus op bijna dezelfde IPC komen als intel single core: https://www.google.com/se...QBQgqKAA&biw=1536&bih=736 en dan is het toch wel redelijk klaar.

Goed goed, dit heeft een nogal groot "Dan moeten ze het wel waarmaken" gehalte, maar áls ze het waar gaan maken, dán heeft Intel dus best wel een beetje erg groot probleem.

edit:
Leeschbaarhijd

[ Voor 16% gewijzigd door zion op 26-03-2019 15:27 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

AMD is altijd heel sterk geweest in performance per euro he. Zeker in het middensegment. Alleen single core puur sang heeft Intel jarenlang voordeel gehad, dat verschuift langzaam. :)

Eerste engineeringssamples druppelen ook langzaam het internet op:
https://nl.hardware.info/...reads-gespot-in-benchmark
Dit lijkt op de 3700, met een lagere clock. 2e bench is deze:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/14273098

Moet zeggen dat als de clock zo laag blijft het wel jammer is, en voor velen een upgrade iets minder interessant wordt. Maar meestal gaan de clocks toch wel omhoog. :)

Ik twijfel met name nog of dat 12 cores echt nodig gaan zijn, en ik niet beter geld in een goed X570 bord kan steken en watercooling voor wat meer performance dan de stap naar een 3700(X) zal bieden.

[ Voor 13% gewijzigd door Joopieboy op 26-03-2019 12:05 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat ik vooral jammer vind is dat de versies met de meeste cores ook de hoogste clock hebben. Ik zie liever een 6 of 8 core variant met de hoogste clock.
Ik snap dat dit met yields een stuk lastiger is, want juist het silicon met de meest cores hebben de beste yields.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:49:
Wat ik vooral jammer vind is dat de versies met de meeste cores ook de hoogste clock hebben. Ik zie liever een 6 of 8 core variant met de hoogste clock.
Ik snap dat dit met yields een stuk lastiger is, want juist het silicon met de meest cores hebben de beste yields.
De realistische kloksnelheid is afhankelijk van het gebruikte kristal voor de wafer en niet de yields. Bij Intel is de 9900K ook het hoogst geklokt, maar het is juist als consument makkelijker omdat je nu geen concessies hoeft te maken tussen cores en kloksnelheid. Wil je een snelle CPU? Dan neem je gewoon de duurste. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:59
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:49:
Is natuurlijk ook even afwachten of je zo'n 6 of 8 core niet gewoon zelf nog wat hoger kan klokken, waar dat bij de 12 of 16 core misschien lastiger wordt vanwege de hoeveelheid energie die dan afgevoerd moet worden.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:28
Ik zat al een tijd te kijken om mijn 3570k (die het niet meer trekt) te vervangen met een Ryzen 2600. Nou ik ga nog even wachten precies >:)

Wat een prijs/performance :|

[ Voor 12% gewijzigd door SmokingSig op 26-03-2019 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 21:32
Joopieboy schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:03:

Dit lijkt op de 3700, met een lagere clock. 2e bench is deze:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/14273098

Moet zeggen dat als de clock zo laag blijft het wel jammer is, en voor velen een upgrade iets minder interessant wordt. Maar meestal gaan de clocks toch wel omhoog. :)

Ik twijfel met name nog of dat 12 cores echt nodig gaan zijn, en ik niet beter geld in een goed X570 bord kan steken en watercooling voor wat meer performance dan de stap naar een 3700(X) zal bieden.
En dit ook nog eens met een lage memory speed. (1333Mhz / 2666 MT/s) Het lijkt de vrijdag training van F1 wel een beetje sandbaggen voordat je bij Q pas laat zien waartoe je echt in staat bent.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Paprika schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:56:
[...]

De realistische kloksnelheid is afhankelijk van het gebruikte kristal voor de wafer en niet de yields. Bij Intel is de 9900K ook het hoogst geklokt, maar het is juist als consument makkelijker omdat je nu geen concessies hoeft te maken tussen cores en kloksnelheid. Wil je een snelle CPU? Dan neem je gewoon de duurste. :+
Oh dat is nieuw voor mij 8)7 . Heb je een artikel voor me dat ik dat een keertje kan bestuderen?
Yields hebben toch ook invloed op de snelheid zou ik zeggen.

Ik vind het geen probleem om de duurste te nemen, het is alleen dat zelfs ik die mezelf beschouw als power user (VMs/compilen/etc) dat veel meer dan 8c/16t niet direct nodig zijn. Ik wil soms ook een spel spelen en dan is een wat hogere clocksnelheid fijn.
Natuurlijk ben ik voor meer cores, maar de gemiddelde consument gaat het na 6 cores echt niet meer merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-10 22:33

Appie

F1RST Racing

zion schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:59:
Ryzen 5 3600 8C/16T 3,6/4,4Ghz € 200,-, komt dan tegenover een I5-8600K 4C/4T 6C/6T3,5/3,9Ghz 3.6Ghz/4.3Ghz te staan bij gelijke prijzen, of iets eerlijker een I7-6C/12T vanaf € 260,-, of nog iets eerlijker I9-9900K 8C/16T vanaf € 545,-, terwijl je voor die prijs dus het vlaggenschip 3950X met 16C/32T 4,3/5,1Ghz hebt bij AMD.

Simpel gezegd, als AMD de 3600 voor minder dan € 300,- retail op de markt brengt in europa moet je wel een heel erge Intel fan zijn om nog een Intel te kunnen rechtvaardigen, want het beste wat Intel daar tegenover kan zetten is dan een I7-8700 6C/12T 3,2/4,6Ghz voor € 330,- (wat dus al in de buurt komt van de 3700 12/24 3,8/4,6 voor $ 335,-)
Correctie t.a.v. de i5-8600K, dat is een 6C/6T processor met hogere clockspeeds en unlocked multiplier.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:38:
[...]
Oh dat is nieuw voor mij 8)7 . Heb je een artikel voor me dat ik dat een keertje kan bestuderen?
Yields hebben toch ook invloed op de snelheid zou ik zeggen.
Het productieproces in z'n geheel zelf is zeker belangrijk, maar de architectuur speelt een grote rol. Zo zie je een GPU of CPU ook pas een hogere kloksnelheid krijgen bij een refresh doordat het hele proces is verbeterd en niet omdat de yield op 'n wafer beter is geworden.Goede voorbeelden hiervan zijn de RX590 en Zen+ ("12nm"). Ik heb het kort hier ooit met @DaniëlWW2 over gehad, maar samengevat was ik in Sillicon Valley afgelopen jaar met een sessie bij Intel en ik vertrouw de input van hun engineers wel :p.

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 26-03-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Appie schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:47:
[...]

Correctie t.a.v. de i5-8600K, dat is een 6C/6T processor met hogere clockspeeds en unlocked multiplier.
U heeft helemaal gelijk, ik had de verkeerde processor opgeschreven, de I5-6400 kost namelijk 200,-, de 8600K kost alweer 265,-, dus ipv driftig krassen in mijn overzicht had je ook het typenummer kunnen wijzigen.

Ok, om hem een beetje van deze generatie te houden, een I5-9400 Hexacore dan voor € 225,-, geen K, -2C/10T, -0,5Ghz, +€25,-

[ Voor 15% gewijzigd door zion op 26-03-2019 16:08 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:00:
[...]

Het productieproces in z'n geheel zelf is zeker belangrijk, maar de architectuur speelt een grote rol. Zo zie je een GPU of CPU ook pas een hogere kloksnelheid krijgen bij een refresh doordat het hele proces is verbeterd en niet omdat de yield op 'n wafer beter is geworden. Een goed voorbeeld hiervan is de RX590. Ik heb het kort hier ooit met @DaniëlWW2 over gehad, maar samengevat was ik in Sillicon Valley afgelopen jaar met een sessie bij Intel en ik vertrouw de input van hun engineers wel :p.
Ik moest er toevallig gisteren nog aan denken. :P
Je ziet het ook met Ryzen 1000 gebeuren. Late productie chips met een volwassen productieproces tikken nog steeds 3,9 of 4GHz aan, maar dan vaak op lagere voltages, denk aan 1,25-1,3v. Echt hoger clocken doen ze ook niet. Zen 1 zal ook behoorlijk conservatief zijn geweest omdat falen het einde van AMD was geweest. Zen+ is een refresh met wat kleine aanpassingen en er kwam 300MHz bij. :)

Zen 2 gaat daarom denk ik ook zo interessant worden. Het is een grote stap in productieproces en dan ook nog eens de eerste echte iteratie op een nieuwe architectuur waar hopelijk veel laaghangend fruit opgepakt zal worden. De laatste x86 CPU architectuur die deze combinatie had was Sandy Brigde. Was volgens mij best een aardige lijn.

Verder blijf ik ietwat sceptisch over clockspeeds. Ik betwijfel namelijk of AMD zelf ze al definitief heeft vastgesteld waardoor we het moeilijk kunnen weten. Ergens voorzie ik dat AMD wel eens in staat zou kunnen zijn hun chips beter te binnen dan met Zen/Zen+ door een combinatie van productieproces, eerste grote iteratie van Zen, ruimer spectrum aan clockspeeds omdat ze richting of naar de 5GHz gaan en potentieel ook loskoppeling I/O van core waardoor ze beiden beter kunnen binnen en matchen.

Mijn "plan" veranderd er ook niet door. Gewoon de best gebinde 8c Ryzen 3000 kopen. Ik ga niet terug van 8c naar 6c en meer heb ik ook echt niet nodig. Dat kan misschien wel eens goed uitpakken mocht de 16c op zich laten wachten. TR en Epyc duurt ook nog even waardoor je door meteen te kopen een kans hebt een redelijk goede chip te krijgen voordat de beste chips verdwijnen naar de servers of duurdere 16c of TR SKU's.

De 6c Ryzen's kunnen namelijk wel eens "net" wat minder blijken te zijn omdat de betere chips naar de 12c SKU's kunnen gaan. Dat probleem had je ook niet met Zen/Zen+ omdat veel 2600X chips waarschijnlijk 2700X kwaliteit halen op zes of zeven cores. Zit er net een of twee cores tussen die defect zijn of net niet snel genoeg en dus uitgeschakeld worden. In kwaliteit van de functionele cores zal er verder geen echt verschil zijn. :)

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-03-2019 16:45 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Zal pas overtuigd zijn met deze cpu's als tijdens tests de all core turbosnelheid OC geen probleem mag zijn, wat in principe niet meer of niet minder als een matige OC mag beschouwd worden...wat verder niet wegneemt dat in dit geval "matig" als dik in orde mag bestempeld worden, vind ik persoonlijk toch.. :)

Bedoel, in het geval van de 3600x, all core op 4.8 zonder al te veel voltage verhoging zou echt fantastisch zijn..zou zowiezo een serieuze hak kunnen zijn voor de 9700K. ;w

Ach ja, voorlopig toch wel behoorlijk koffiedik kijken en ik heb een onderbuikgevoel dat Intel iets in zijn voorlopige planning gaat toveren...

Ben er in ieder geval zeker van dat als Intel zijn 7NM in orde krijgt dat er weer serieuze verschuivingen gaan gebeuren maar voorlopig zal AMD genieten van die voorsprong...maar ja, hoe lang is een andere vraag.... :>

[ Voor 52% gewijzigd door hosee op 27-03-2019 13:06 ]

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

9700K is geen vergelijk he, 8 cores en 8 threads tegenover 12 en 24T. ;) Toch wel een ander slag he. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-11-2022
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:23:
Helpt voor het verkoop voor AMD hier ook zeker niet mee dat Tweakers/HWI geen CPU tests fatsoenlijk en kloppend met de praktijk kan uitvoeren. Doordat de CPU tests hier op de lichte en dus niet interessante momenten wordt uitgevoerd komt Intel er door de hogere single thread performance en het gebrek aan frametime metingen altijd beter uit. Zelfs dualcore's met SMT en quadcore's zonder SMT komen er nog goed vanaf in zware games, terwijl de praktijk toch echt totaal anders is.
Yep, ik heb dit gemerkt met me (oude) 2600k.
Ondanks dat je links en rechts kan lezen dat deze CPU nog goed genoeg is voor gaming. Had ik toch flinke CPU bottlenecks in veel recente games op 1080p60 (ICM GTX1080).
En toch moet ik telkens weer discussie voeren met mensen die claimen dat dit niet kan, ondanks dat ik dit met eigen ogen heb meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
SauSkopje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:41:
[...]

Ondanks dat je links en rechts kan lezen dat deze CPU nog goed genoeg is voor gaming. Had ik toch flinke CPU bottlenecks in veel recente games op 1080p60 (ICM GTX1080).
En toch moet ik telkens weer discussie voeren met mensen die claimen dat dit niet kan, ondanks dat ik dit met eigen ogen heb meegemaakt.
Mijn 2500K (@4.4) doet het op zich nog wel aardig maar ik moet steeds vaker Chrome afsluiten als ik ga gamen (vooral voor VR), laat staan dat ik bv op mijn tweede monitor nog een Twitch stream kijk. Dat telt voor mij ook mee, het is gewoon vervelend als je niet wat extra ruimte hebt voor wat achtergrond zooi.
Wat ik vooral merk is dat het zich niet zozeer uit in gewoon een iets lagere framerate, maar juist dikke framedrops op het moment dat de cpu tegen de 100% aan tikt. Dat maakte sommige games voor mij gewoon bijna onspeelbaar.
Dus laat die zen 2 maar komen, eindelijk (na bijna 8 jaar) upgrade tijd oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:24
SauSkopje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:41:
[...]

I7 2600k is zeker een bottleneck op 1080p, zeker op laagste settings als je voor de hoogste fps gaat, ligt ook wel aan hoe hoog je cpu geclocked is. Mijn i7 3770k op 4.7 ghz gaat nog goed mee, maar idd in veel games die ik speel op 1080p met low settings voor hele hoge fps, is de cpu de bottleneck.

Wat dan wel weer zo is, zelfs met een nieuwe i7 of ryzen blijft je cpu in die scenarios alsnog de bottleneck, bv in overwatch speel ik nu met 230 fps, met een nieuwere cpu zal dit meer richting de 300 zijn, of cs go met me i7 3770k 400 fps, en net een nieuwere cpu 500-600 fps, voor mij dus nog geen reden om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoDkA12
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 11:47
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 23:07:
[...]

AMD heeft het nooit gezegd. Het is misschien wat teleurstellend, maar ik betwijfel of het een ramp is. Ongetwijfeld zal AMD flink wat aan CCX naar CCX latency hebben gedaan om de impact te verminderen. Dat is uiteindelijk waar snellere RAM voor was. Belangrijker is denk ik dat de IF verbinding een verdubbeling aan bandwidth heeft gekregen. Dat zou wel eens enorm kunnen helpen naast de verdubbeling van L3 cache.

Verder ligt er kennelijk ook een IF verbinding tussen de twee chiplets zelf. Dat is relevant voor de hogere SKU's hun uniformiteit. Ik maak tussen de regels ook op dat 1usmus en Techpowerup denken dat de lagere SKU's uit een chiplet + I/O zullen bestaan. Voor gaming is een 8c SKU meer dan genoeg waardoor je de chiplet naar chiplet penalty zal missen. Die wil je denk ik ook niet hebben. :)
"Zen 2 is also a completely new architecture, which takes advantage of Infinity Fabric 2 to move 7nm compute “chiplet” dies to the perimeter of a 14nm I/O die, improving performance, power consumption, and latency."

Eigen opsomming van AMD zelf zeggen ze dat latency zal verbeterd worden (voor Zen 2). Hoe dat voor Ryzen consumenten CPUs uitpakt zullen we zien.

Ook dit gevonden(1):
  • Infinity Fabric 2
  • 2.3x transfer rate per link (25 GT/s, up from ~10.6 GT/s)
Alleen jammer genoeg geen bron bij Wikichip. Realiseer je wel dat AMD 2 jaar de tijd heeft gehad voor wijzigingen met betrekking tot Infinity Fabric.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wel mooi dat er zo veel dingen 'bekend' zijn over Zen2. Maar ergens wil ik nu wel eens wat dingen bevestigd zien. Kan niet wachten tot we de release gaan meemaken.

* ocf81 is momenteel te ongeduldig :X

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VoDkA12 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:42:
[...]

"Zen 2 is also a completely new architecture, which takes advantage of Infinity Fabric 2 to move 7nm compute “chiplet” dies to the perimeter of a 14nm I/O die, improving performance, power consumption, and latency."

Eigen opsomming van AMD zelf zeggen ze dat latency zal verbeterd worden (voor Zen 2). Hoe dat voor Ryzen consumenten CPUs uitpakt zullen we zien.

Ook dit gevonden(1):
  • Infinity Fabric 2
Alleen jammer genoeg geen bron bij Wikichip. Realiseer je wel dat AMD 2 jaar de tijd heeft gehad voor wijzigingen met betrekking tot Infinity Fabric.
Je beseft je dat dit niet aansluit op wat ik zei of? :P
Uit de eerste bios heeft iemand al af kunnen leiden dat IF niet losgekoppeld lijkt te worden van RAM snelheid. ;)
ocf81 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:53:
Wel mooi dat er zo veel dingen 'bekend' zijn over Zen2. Maar ergens wil ik nu wel eens wat dingen bevestigd zien. Kan niet wachten tot we de release gaan meemaken.

* ocf81 is momenteel te ongeduldig :X
Same. Ben het speculeren eigenlijk ook wel zat. Ik wil gewoon Zen 2 zien van AMD. :P

[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-03-2019 20:02 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
VoDkA12 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:42:
[...]
Ook dit gevonden(1):
  • Infinity Fabric 2
Dit zijn de cijfers die AMD zelf vrijgeeft op de server modellen.
Of Ryzen hetzelfde is heb ik geen inzicht in.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Joopieboy schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:19:
9700K is geen vergelijk he, 8 cores en 8 threads tegenover 12 en 24T. ;) Toch wel een ander slag he. :P
Je moet ook rekening houden met de prijs/prestatie, had je even niet aan gedacht eh? ;)
...En een 3600x heeft 8 cores, geen 12 maar wel die 8 extra threats, dat wel, wat de 9700K nog meer in het gedrang kan brengen qua prijs/prestatie...

Maar goed, geef toe dat deze "gelekte" prijzen nog steeds met een korrel of twee aan zout moeten worden genomen.. :)

[ Voor 14% gewijzigd door hosee op 28-03-2019 15:14 ]

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Deze is voor de echte nerds. Hoe AMD stock coolers worden geproduceerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
https://nl.hardware.info/...-en-128-threads-op-22-ghz

AMD Rome Epyc 2-processor gebenchmarkt met 64 cores en 128 threads op 2,2 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dat maximum van 256 threads op Win 10 Pro is opeens niet zo theoretisch meer. Had eigenlijk niet verwacht dat die zo snel aangetikt ging worden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Adored over de Epyc clockspeeds, ben wel benieuwd hoe hoog die uiteindelijke chip gaat clocken.

Dus 3GHz op alle cores zou mogelijk zijn, dat is aardige performance op een socket.

En extra vertraging voor Ryzen 3000? Als in de moederborden lopen achter en zouden pas na Computex op de markt verschijnen?

[ Voor 38% gewijzigd door Case_C op 01-04-2019 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 20:18
ocf81 schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:50:
Dat maximum van 256 threads op Win 10 Pro is opeens niet zo theoretisch meer. Had eigenlijk niet verwacht dat die zo snel aangetikt ging worden.
Ach dan heb je altijd nog de windows 10 workstation versie die kan meer aan.
Maar met zoveel cores zou ik gewoon overgaan naar linux. Het lijkt alsof het daarvoor geschreven is. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Cybermage2you windows heeft momenteel last van veel threads omdat de scheduler rare dingen doet, waarvan intel ook last van gaan hebben als ze met chiplets gaan beginnen en MS het probleem nog niet heeft opgelost.
Level1tech heeft dit met nog een aantal man aan't onderzoeken geweest (YouTube: 2990WX Threadripper Performance Regression FIXED on Windows* #thread...) en het lijkt erop dat windows in midden van een bewerking ineens een proces naar een andere thread zet op een volledige ander die, wat dus een probleem geeft omdat je dan cache e.d. ook terug moet opvragen. Bij monolitic is dat geen probleem maar met multi die dus wel.

Waarom dit niet eerder is opgevallen?? Te weinig cores/threads wrs en altijd monolititc geweest (behalve dan een kleine serie Intel cpu's)

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 01-04-2019 20:25 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 20:18
Damic schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:23:
@Cybermage2you windows heeft momenteel last van veel threads omdat de scheduler rare dingen doet, waarvan intel ook last van gaan hebben als ze met chiplets gaan beginnen en MS het probleem nog niet heeft opgelost.
Wat het ook is mij zijn ze kwijt bij het windows platform zelfs als M$ het lek boven water krijgt. Op dit moment is een performance hit van 100% gewoon teveel om te negeren. Ben nu al redelijk gevorderd met linux en moet zeggen dat ik systeem kwa ontwerp steeds leuker en doordachter ga vinden.
Gewoon multicore ondersteuning out of the box zonder gezeur is maar slechts een van de pluspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

En een nieuwe sample van Zen 2 op een X570 van MSI.
https://www.reddit.com/r/...gh2_3834_n_with_msi_x570/

Dus een 4 core chip met een boost naar 3,8 Ghz, op een Engineering Sample. Wel in lijn met de verwachte clockspeeds van de 'low end' Zen 2. Hoewel, er zijn geen 4 cores chips gelekt, dus of de gelekte lineup klopt niet helemaal.
(Wat in lijn is met de zeer gezouten speculatie van Adored op het nummerbord van de demo op CES. (VIIonR7) Terwijl de demo op 8 cores liep, wat een gespeculeerde R5 zou zijn.
Of er komt nog een R3 3200 serie, maar daarvoor is die TDP van 65w aan de hoge kant, als een R3 3300 het al met 50w zou kunnen. Best een interessant sample, benieuwd hoe Jim die gaat plaatsen.

Deze CPU is rekenkundig behoorlijk sterker dan mijn huidige i7 4770k. Ben benieuwd wat een variant met 3x de cores, en een 1Ghz hogere clock zou doen. Dan steek je de TR2950x met gemak voorbij.

[ Voor 11% gewijzigd door Case_C op 02-04-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Cybermage2you schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:31:
[...]

Wat het ook is mij zijn ze kwijt bij het windows platform zelfs als M$ het lek boven water krijgt. Op dit moment is een performance hit van 100% gewoon teveel om te negeren. Ben nu al redelijk gevorderd met linux en moet zeggen dat ik systeem kwa ontwerp steeds leuker en doordachter ga vinden.
Gewoon multicore ondersteuning out of the box zonder gezeur is maar slechts een van de pluspunten.
Windows biedt ook multicore ondersteuning "out of the box".
The hardware was maintained throughout testing and included the AMD Ryzen Threadripper 2990WX at stock speeds, 4 x 8GB DDR4-3200 memory, Samsung 970 EVO 500GB NVMe SSD, and AMD Radeon RX Vega 56 graphics. The thread configurations tested on Windows and Linux included the stock 64-thread configuration, 32 threads by disabling SMT, 24 threads (3 + 3 CCX configuration), 16 threads (4 + 0 and 2 + 2), 12 threads (3 + 0), 8 threads (2 + 0 and 1 + 1), and 4 threads (1 + 0).
Afbeeldingslocatie: https://openbenchmarking.org/embed.php?i=1808197-RA-AMDTRSCAL36&sha=ffc925c&p=2

https://www.phoronix.com/...2990wx-linwin-scale&num=1
One would expect this issue to come up in any NUMA environment, such as dual processors or dual-die AMD processors. It turns out that Microsoft has a hotfix in place in Windows for dual-NUMA environments that disables this ‘best NUMA node’ situation. Ultimately at some point there were enough dual-socket workstation platforms on the market that this made sense, pushing the ‘best NUMA node’ implementation down the road to 3+ NUMA environments. This is why we see it in quad-die Threadripper and EPYC, and not dual-die Threadripper.
https://www.anandtech.com...nce-and-windows-scheduler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Case_C schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:37:
Adored over de Epyc clockspeeds, ben wel benieuwd hoe hoog die uiteindelijke chip gaat clocken.
Dus 3GHz op alle cores zou mogelijk zijn, dat is aardige performance op een socket.
Denk niet dat het een all-core boost gaat worden, base van 2.4 en boost per core tot max 3.4 oid.
All-core, als je het zo nog mag noemen, zou best wel eens lager kunnen liggen en behoorlijk afhangen van power en koeling in een machine en in hoeverre een (OEM) fabrikant TDP waarden laat variëren.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:21
Iemand enig idee wanneer we ongeveer Ryzen3 kunnen verwachten? Mijn 4670k @ 4,8GHz is toe aan zijn eeuwige rust. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

chaoscontrol schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:33:
Iemand enig idee wanneer we ongeveer Ryzen3 kunnen verwachten? Mijn 4670k @ 4,8GHz is toe aan zijn eeuwige rust. :)
Als je dit bericht mag geloven, aankomende juni.

Maar dan zijn er nog de geruchten dat de moederborden vertraging hebben.. en als ik dan toch een nieuw systeem ga bouwen, dan liefst een die niet al ruim een jaar oud is.

Nog wat info over die 4c/8t cpu die gisteren aan het ligt kwam. Naar het schijnt (volgens RedGamingTech zijn bron) is dat een early sample om TDP te testen. Dus niet een heel spannend sample.

En er schijnt nog onduidelijkheid te zijn of de 16 core CPU's gelijk on launch gepresenteerd gaan worden. Met de marketing schijnen ze te botsen met het Treadripper platform.

[ Voor 44% gewijzigd door Case_C op 03-04-2019 10:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Intel is nog niet klaar met het aantrekken leeghalen van de concurrentie.

Intel Soaks Up Heather Lennon, AMD RTG Digital Marketing Head

Of AMD nou zo goed is in marketing kun je je afvragen ...

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:21:
Intel is nog niet klaar met het aantrekken leeghalen van de concurrentie.

Intel Soaks Up Heather Lennon, AMD RTG Digital Marketing Head

Of AMD nou zo goed is in marketing kun je je afvragen ...
Van mij mag Intel de gehele marketing staff van de RTG hebben hoor. :+
Maar aangezien die afdeling helemaal leeg lijkt te lopen, begin ik te vermoeden dat AMD alle marketing nu doet en de RTG alleen nog maar dingen mag ontwikkelen met minder autonomie. Dat lijkt me een logisch gevolg van het Vega debacle. Als het even kan dan zie ik AMD', Ryzen 3000 en Navi tegelijkertijd aankondigen en misschien wel zeer kort op elkaar lanceren onder een branding. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

X570 krijgt schijnbaar 2 varianten, met de volgende eigenschappen aldus de bron van RGT.
Premium: Standaard versie met CPU OC mogelijkheden.
Pro: OEM variant zonder OC.

Interessant stukje achtergrond over de toekomst van multi-core processors, en hoe ze die cores voor single-thread tasks kunnen inzetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Case_C op 09-04-2019 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flauwekul
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-09 09:48
Case_C schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:54:
X570 krijgt schijnbaar 2 varianten, met de volgende eigenschappen aldus de bron van RGT.
Premium: Standaard versie met CPU OC mogelijkheden.
Pro: OEM variant zonder OC.

Interessant stukje achtergrond over de toekomst van multi-core processors, en hoe ze die cores voor single-thread tasks kunnen inzetten.
[YouTube: Intel and AMD going BEYOND Moore's Law]
Toevallig dat filmpje vannacht nog gekeken, is inderdaad interessant.
Vooral dat stuk over hardwarematig treads over meerdere processors uitsmeren, om een soort van parrallel processing te krijgen.

Er staan wel meer interessante filmpjes daar alleen de stem van die man is en beetje monotoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ach dat hebben techneuten wel vaker. :P Maar ik vind hem nog wel meevallen, en altijd wel leuk om dit soort dingen te volgen. :) Moet zeggen ik nu weer aardig mee ben met de ontwikkelingen en de geruchtenmachine, heb daar wel een hoop voorpret mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Case_C schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:54:
[YouTube: Intel and AMD going BEYOND Moore's Law]
Ja zeg! Ben ik er na 8 jaar eindelijk aan toe om een nieuwe PC samen te gaan stellen met Zen2, gaan ze voorspellen dat CPU's over 2 jaar verdubbelen in snelheid! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scytheCS
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:55
Finraziel schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:58:
[...]

Ja zeg! Ben ik er na 8 jaar eindelijk aan toe om een nieuwe PC samen te gaan stellen met Zen2, gaan ze voorspellen dat CPU's over 2 jaar verdubbelen in snelheid! :+
Ja mja, zo blijf je altijd bezig. Je kan nu ook een goedkopere upgrade doen en dan over 2 jaar een wat duurdere misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
scytheCS schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:15:
[...]

Ja mja, zo blijf je altijd bezig. Je kan nu ook een goedkopere upgrade doen en dan over 2 jaar een wat duurdere misschien?
Was ook een grapje, ga daar echt niet op wachten :)
Maar nadat ik 8 jaar met mijn 2500K gedaan heb zou het wel een giller zijn als dan relatief kort nadat ik eindelijk upgrade er eindelijk weer écht grote stappen gezet zouden worden. Maar het is maar afwachten, wie weet komt zijn voorspelling uit, wie weet duurt het nog 3 jaar langer (als het al komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Het is inmiddels alweer enige tijd bekend dat die voorspelde groei volgens die theorie niet meer gehaald kan en gaat worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMD gaat nog steeds lekker bij Mindfactory:

AMD Continues to Outsell Intel 2:1 at European Retailer

Als de verwachtingen uitkomen mag ik hopen dat AMD genoeg Zen 2 cpu's kan leveren.

Zou wat zijn, AMD zo populair dat hun cpu's overal uitverkocht zijn.... :P

[ Voor 47% gewijzigd door Help!!!! op 10-04-2019 09:34 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Help!!!! schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:32:
AMD gaat nog steeds lekker bij Mindfactory:

AMD Continues to Outsell Intel 2:1 at European Retailer

Als de verwachtingen uitkomen mag ik hopen dat AMD genoeg Zen 2 cpu's kan leveren.

While the company commands just 31 percent of the market, it accounts for 46 percent of the revenue. AMD, in contrast, is 69 percent of the market in terms of unit volume but holds generates just 54 percent of the revenue.
Ik ben ook wel benieuwd wat de marges zijn van Mindfactory en of er nog verschil in zit tussen Intel en AMD. De revenue zit dicht bij elkaar en ik vraag me dus af of Intel ze misschien onder de streep ze alsnog meer oplevert. Over 't algemeen geldt dat hoe hoger het aankoop bedrag des te hoger de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:36:
[...]

[...]

Ik ben ook wel benieuwd wat de marges zijn van Mindfactory en of er nog verschil in zit tussen Intel en AMD. De revenue zit dicht bij elkaar en ik vraag me dus af of Intel ze misschien onder de streep ze alsnog meer oplevert. Over 't algemeen geldt dat hoe hoger het aankoop bedrag des te hoger de marge.
Daarover staan wel wat interessante dingen in het artikel.

" While Intel commands just 31 percent of the market, it accounts for 46 percent of the revenue. AMD, in contrast, is 69 percent of the market in terms of unit volume but holds generates just 54 percent of the revenue.

It’s important to remember that these figures reflect Mindfactory’s revenue, not the actual profit per-chip that AMD or Intel earns."

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Dat is letterlijk het stuk dat ik zelf al citeerde, maar de marges zijn dus niet bekend :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:40:
Dat is letterlijk het stuk dat ik zelf al citeerde, maar de marges zijn dus niet bekend :+.
Oh sorry lol :o 8)7

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Help!!!! schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:32:

Epyc is op basis van Zen 2 chiplets en volgens AdoredTV houden ze degene met een zo laag mogelijke tdp, of iets in die trend, voor Epyc en degene met de hoogste kloksnelheden voor Ryzen (kijk even op het YouTube kanaal van AdoredTV voor hoe of wat precies).
Aangezien AMD al vanaf januari, als ik me niet vergis, chips aan het bakken is voor Epyc, zijn er bij de launch genoeg chiplets en dus complete cpu's voor Ryzen, aangezien ze niet allemaal voor Epyc zijn.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
And so it begins.......

MSI Betrays AMD's Socket AM4 Longevity Promise: No Zen2 for 300-series ??

:'( :-(

Als > 8 cores niet ondersteund zouden worden dan zou daar misschien wel een verklaring voor zijn maar verder mag ik toch hopen dat (zeker de meer high end) boards gewoon support gaan krijgen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als ASUS het wel doet, laat dat zien dat het vooral een keuze van de fabrikanten is, en niet zo zeer een beperking van de chipset. Van alle moederbordfabrikanten is MSI wel een van de meest intel gezinden. Ze hebben zich al eerder niet zo positief over AMD uitgelaten. In die zin dus niet heel erg verbazingwekkend, maar wel teleurstellend.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:11:
And so it begins.......

Als > 8 cores niet ondersteund zouden worden dan zou daar misschien wel een verklaring voor zijn maar verder mag ik toch hopen dat (zeker de meer high end) boards gewoon support gaan krijgen.
Ik was er al bang voor dat dit zou gaan gebeuren. :/
Ik was weer eens gaan kijken naar de bordjes die ik weken geleden al checkte, en ASUS heeft ondertussen B350 bordjes ook voorzien van de nieuwere AGESA. ASUS lijkt dus wel in te zetten op volledige Zen 2 ondersteuning. Zie: DaniëlWW2 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Ga ik dan naar MSI bordjes kijken dan is het sinds januari niks. Dit zijn dan €200+ bordjes. Ze waren eigenlijk ook helemaal niet goed met zeer crappy VRM's waardoor ze waarschijnlijk "smelten" als je er een 12c Ryzen 3000 in zou stoppen, maar toch.
https://www.msi.com/Mothe...rt/X370-GAMING-PRO-CARBON
https://www.msi.com/Mothe...70-XPOWER-GAMING-TITANIUM
https://www.msi.com/Motherboard/support/X370-GAMING-M7-ACK

Gigabyte lijkt ook nog niks te hebben voor hun €200+ spul, ook niet voor X470.
https://www.gigabyte.com/...K7-rev-10#support-dl-bios
https://www.gigabyte.com/...-5-rev-10#support-dl-bios

ASRock ook nada...
https://www.asrock.com/mb/AMD/X370%20Taichi/index.asp#BIOS
https://www.asrock.com/mb...l%20Gaming/index.asp#BIOS
https://www.asrock.com/MB...Gaming%20X/index.asp#BIOS

X470 daarintegen. Deze is ook leuk aangezien de X370 en X470 Taichi min of meer exact hetzelfde bord is...
https://www.asrock.com/MB/AMD/X470%20Taichi/index.asp#BIOS

ASUS is gemengd. CH6 en Prime Pro zelfs al een tweede versie, C6E niks en die lijkt de enige te zijn want voor zover ik het zag hebben alle ASUS B350 en X370 bordjes al een AGESA 070/72 bios. :)
https://www.asus.com/us/M...IR-VI-HERO/HelpDesk_BIOS/
https://www.asus.com/us/M...E-X370-PRO/HelpDesk_BIOS/
https://www.asus.com/Moth...VI-EXTREME/HelpDesk_BIOS/

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-04-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 15:23
Hmm, interessant.

Die MSI X370 XPower heeft niet zo'n beste VRM, misschien dat dat de beperkende factor is?

Zie uitleg van Gamers Nexus Buildzoid:

Om het nou meteen 'verraad' te noemen, ik weet het niet. Te krap bemeten, niet efficient genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er komen CPU's uit in elke range, dus van relatief hoog tot relatief laag verbruik. VRM die het niet aan kan zou alleen een probleem kunnen zijn bij de CPU's met het hoogste verbruik dus. Moederborden die CPU's tot een max TDP ondersteunen bestaan al jaren, dat zou niks nieuws zijn.

@The Source kan vast wel wat meer vertellen over hoe het zit.

[ Voor 30% gewijzigd door -The_Mask- op 15-04-2019 20:06 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cascade

Ik ga er in de discussie even vanuit dat in ieder geval de Zen2 t/m 8 cores geen materieel andere eisen aan de stroomverziening stelt dan de huidige zen's. De tdp's zullen vrijwel zeker ongeveer gelijk zijn.

Als ik een mobo in die prijsklasse koop en hij kan dan geen 8 core Zen2 aan dan voel ik me toch wel soort van opgelicht.
Als dat is omdat ze geen zin hebben om de support te leveren en liever een nieuw mobo verkopen dan wordt ik zeker niet vrolijk.

Maar als de vrm's etc te crappy zijn dan is het eigenlijk nog veel erger gezien de prijs.

@DaniëlWW2
Ik was eigenlijk niet zo bang hiervoor omdat Asus, zoals je zelf ook gezien hebt, al begonnen is om biossen uit te rollen. (Waarbij ik upcoming processors in dit geval als Zen2 vertaal :P )

Maar goed ik snap ook wel dat die AMD longevity in een teruglopende pc markt niet ideaal wordt gevonden door de mobo fabrikanten.

[ Voor 23% gewijzigd door Help!!!! op 15-04-2019 20:13 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Tja, het is wel een manier om je te differentiëren. Ik heb al zolang geen nieuw moederbord gekocht dat ik niet echt meer weet wat goed is, maar MSI vond ik altijd wel aantrekkelijk... Nu denk ik 'misschien maar beter een Asus kopen'...
even los van dat ik natuurlijk ook tig reviews af ga voor ik uiteindelijk tot aanschaf over ga straks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:10:
@DaniëlWW2
Ik was eigenlijk niet zo bang hiervoor omdat Asus, zoals je zelf ook gezien hebt, al begonnen is om biossen uit te rollen. (Waarbij ik upcoming processors in dit geval als Zen2 vertaal :P )
Ik twijfel er eigenlijk niet aan. AGESA 0070/0072 geeft aan dat het een nieuwe chipset is. Verder zijn er al Zen2 features gedatamined uit de eerste biossen van ASUS. :)
Maar goed ik snap ook wel dat die AMD longevity in een teruglopende pc markt niet ideaal wordt gevonden door de mobo fabrikanten.
Zoals ik wel vaker heb gezegd kan me dat geen ene F schelen. :P
Als ze het niet doen omdat veel B350 bordjes brak waren, oke. Het niet doen omdat je meer wil verdienen aan mensen die upgraden, well f*ck off? Als alleen ASUS Zen 2 support doet, dan lijkt het me overduidelijk van welk merk je dan een nieuw bordje moet halen als de andere fabrikanten je dwingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Finraziel schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:16:
Tja, het is wel een manier om je te differentiëren. Ik heb al zolang geen nieuw moederbord gekocht dat ik niet echt meer weet wat goed is, maar MSI vond ik altijd wel aantrekkelijk... Nu denk ik 'misschien maar beter een Asus kopen'...
even los van dat ik natuurlijk ook tig reviews af ga voor ik uiteindelijk tot aanschaf over ga straks :+
Mijn eerste 1600/b350 board was een Asus werkte prima!
Geupgrade naar een 2700x met MSI x470, wat een ellende, uiteindelijk terug naar Asus x470 en wederom foutloos.
Zelfs DOA geheugen werd in de MSI niet gedetecteerd, elk ander DDR4 board gaf een error en een no-post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 12:53
-The_Mask- schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:03:
Er komen CPU's uit in elke range, dus van relatief hoog tot relatief laag verbruik. VRM die het niet aan kan zou alleen een probleem kunnen zijn bij de CPU's met het hoogste verbruik dus. Moederborden die CPU's tot een max TDP ondersteunen bestaan al jaren, dat zou niks nieuws zijn.

@The Source kan vast wel wat meer vertellen over hoe het zit.
Ik mag niets meer posten van @dion_b en helaas reageert hij niet op mijn vraag.
Modbreak:Hou het in-forum on-topic - en ik heb wel degelijk gereageerd. Neem contact op met de forummanager voor een bedrijfsaccount als je vanuit je rol bij een bedrijf wilt reageren. Zo simpel is het.

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 15-04-2019 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
DaniëlWW2 schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:52:
[...]

Ik was er al bang voor dat dit zou gaan gebeuren. :/
Ik was weer eens gaan kijken naar de bordjes die ik weken geleden al checkte, en ASUS heeft ondertussen B350 bordjes ook voorzien van de nieuwere AGESA. ASUS lijkt dus wel in te zetten op volledige Zen 2 ondersteuning. Zie: DaniëlWW2 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Ga ik dan naar MSI bordjes kijken dan is het sinds januari niks. Dit zijn dan €200+ bordjes. Ze waren eigenlijk ook helemaal niet goed met zeer crappy VRM's waardoor ze waarschijnlijk "smelten" als je er een 12c Ryzen 3000 in zou stoppen, maar toch.
https://www.msi.com/Mothe...rt/X370-GAMING-PRO-CARBON
https://www.msi.com/Mothe...70-XPOWER-GAMING-TITANIUM
https://www.msi.com/Motherboard/support/X370-GAMING-M7-ACK

Gigabyte lijkt ook nog niks te hebben voor hun €200+ spul, ook niet voor X470.
https://www.gigabyte.com/...K7-rev-10#support-dl-bios
https://www.gigabyte.com/...-5-rev-10#support-dl-bios

ASRock ook nada...
https://www.asrock.com/mb/AMD/X370%20Taichi/index.asp#BIOS
https://www.asrock.com/mb...l%20Gaming/index.asp#BIOS
https://www.asrock.com/MB...Gaming%20X/index.asp#BIOS

X470 daarintegen. Deze is ook leuk aangezien de X370 en X470 Taichi min of meer exact hetzelfde bord is...
https://www.asrock.com/MB/AMD/X470%20Taichi/index.asp#BIOS

ASUS is gemengd. CH6 en Prime Pro zelfs al een tweede versie, C6E niks en die lijkt de enige te zijn want voor zover ik het zag hebben alle ASUS B350 en X370 bordjes al een AGESA 070/72 bios. :)
https://www.asus.com/us/M...IR-VI-HERO/HelpDesk_BIOS/
https://www.asus.com/us/M...E-X370-PRO/HelpDesk_BIOS/
https://www.asus.com/Moth...VI-EXTREME/HelpDesk_BIOS/
Je bent wel wat selectief aan het rond klikken dan, het meest populaire bord van ASRock heeft wel die nieuwste agesa ontvangen:
http://www.asrock.com/MB/AMD/AB350M%20Pro4/index.asp#BIOS

Ik verwacht dat de komende periode nog wel veel meer volgen.
Maak je niet zo druk, we hebben nog wel even. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unfor schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:29:
[...]

Je bent wel wat selectief aan het rond klikken dan, het meest populaire bord van ASRock heeft wel die nieuwste agesa ontvangen:
http://www.asrock.com/MB/AMD/AB350M%20Pro4/index.asp#BIOS

Niet selectief, steekproefsgewijs. Ik ga ze niet allemaal doen. ;)
Maar goed om te zien dat ASRock er ook voor lijkt te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
unfor schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:29:
[...]
Inderdaad, alle tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik denk dat MSI door het niet aanbieden van een upgrade meer negatieve ervaringen zal oplopen dan verkopen zal bijhalen. Uiteindelijk zitten de meeste verkopen niet bij mensen die anderhalf of twee jaar geleden op de Ryzen-kar gesprongen zijn, dat zijn de mensen die sowieso hun portemonnee wel verder opentrekken als het nodig is. Maar dit geeft wel een slag aan de customer satisfaction als je dacht te kunnen upgraden met enkel een CPU swap in je MSI boardje.

Als morgen bv. een 12-core 4-5GHz Ryzen 3700X uitkomt maar ook een X570 moederbord met de nodige meerwaarde zoals bv. PCI Express 4.0, meer M.2 PCIe slots, betere VRMs en betere netwerk/audio chipsets, dan zou ik een nieuw boardje overwegen. Als er echter gewoon een matig boardje voorzien wordt van de X570 chipset, dan heeft het voor mij weinig zin.

Ik heb zelf nog een Asus Prime X370 Pro boardje van het eerste uur, deze doet het nog perfect en ik verwacht dat de 8-core Ryzen 3000-series nog ondersteund wordt. Maar ik hou me wel er klaar voor dat de 12-core misschien betere VRMs nodig heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Phuncz op 16-04-2019 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 14:02

MrMarcie

CFMoto 650MT

Welke MSI's zijn dat dan. Mijn MSI B450 Tomahawk heeft al nieuwe bios.
Version
7C02v17
Release Date
2019-03-06
File Size
11.21 MB
Description
- Support new upcoming AMD cpu.
Mijn AsRock trouwens ook al.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Phuncz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 07:04:
Ik denk dat MSI door het niet aanbieden van een upgrade meer negatieve ervaringen zal oplopen dan verkopen zal bijhalen. Uiteindelijk zitten de meeste verkopen niet bij mensen die anderhalf of twee jaar geleden op de Ryzen-kar gesprongen zijn, dat zijn de mensen die sowieso hun portemonnee wel verder opentrekken als het nodig is. Maar dit geeft wel een slag aan de customer satisfaction als je dacht te kunnen upgraden met enkel een CPU swap in je MSI boardje.

Als morgen bv. een 12-core 4-5GHz Ryzen 3700X uitkomt maar ook een X570 moederbord met de nodige meerwaarde zoals bv. PCI Express 4.0, meer M.2 PCIe slots, betere VRMs en betere netwerk/audio chipsets, dan zou ik een nieuw boardje overwegen. Als er echter gewoon een matig boardje voorzien wordt van de X570 chipset, dan heeft het voor mij weinig zin.

Ik heb zelf nog een Asus Prime X370 Pro boardje van het eerste uur, deze doet het nog perfect en ik verwacht dat de 8-core Ryzen 3000-series nog ondersteund wordt. Maar ik hou me wel er klaar voor dat de 12-core misschien betere VRMs nodig heeft.
Tja, het is een afweging, als je toch al niet de beste VRM's erop hebt (zeg niet dat dat zo is, maar stel), en je bent bang dat er zodirect problemen kunnen (gaan) ontstaan door de Zen2, het liefst tot de limiet overgeklokt, tja, wil je dan allemaal RMA verzoeken gaan afhandelen, of zeg je nee, bijvoorbeeld alleen dat en dat bord durven we aan, die krijgen de upate, en onze nieuwe X570's ook, die durven wij te garanderen..... In beide gevallen heb je boze klanten, maar met doorgefikte mbr's krijg je ook nog een slechte productnaam......

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anand heeft inmiddels ook een vrij uitgebreid stuk geschreven over de next gen Sony PS tease:

https://www.anandtech.com...en-2-cpu-navi-gpu-ssd-too

Ben vooral benieuwd hoe dat raytrace verhaal nu inelkaar zit. Als je ziet hoeveel impact dit al heeft bij nvidia...

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 21:03
Help!!!! schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:37:
Anand heeft inmiddels ook een vrij uitgebreid stuk geschreven over de next gen Sony PS tease:

https://www.anandtech.com...en-2-cpu-navi-gpu-ssd-too

Ben vooral benieuwd hoe dat raytrace verhaal nu inelkaar zit. Als je ziet hoeveel impact dit al heeft bij nvidia...
Leuk artikel. Staan wel een paar dingetjes in om in de gaten te houden.
Ik heb dat Ray Tracing verhaal alleen gemist, heeft het een positieve impact op NVIDIA gehad?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jb1988
  • Laatst online: 16-11-2020
Ik vroeg mij al af waarom the source nooit meer reageerde, nu snap ik het.
Vond het de afgelopen jaar nogal saai hier zonder hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Mosin schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:04:
[...]

Leuk artikel. Staan wel een paar dingetjes in om in de gaten te houden.
Ik heb dat Ray Tracing verhaal alleen gemist, heeft het een positieve impact op NVIDIA gehad?
Vooral een negatieve impact op de performance als je het aan zet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Help!!!! schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:11:
And so it begins.......

MSI Issues Clarification on Next-Gen AMD CPU Support on 300-series Motherboards

https://www.techpowerup.c...n-300-series-motherboards

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 16-04-2019 23:04 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentei
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-11-2020
*knip* inmiddels het juiste topic gevonden zo te zien :)

[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 17-04-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Of een nieuw topic starten of hier posten : AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic
Niet een AMD nieuws topic ;)

[ Voor 53% gewijzigd door br00ky op 17-04-2019 13:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 16:52
The Source schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:00:
[...]

Ik mag niets meer posten van @dion_b en helaas reageert hij niet op mijn vraag.
[modbreak]Hou het in-forum on-topic - en ik heb wel degelijk gereageerd. Neem contact op met de forummanager voor een bedrijfsaccount als je vanuit je rol bij een bedrijf wilt reageren. Zo simpel is het.[/]
Zonde man. Na 19 jaar 100% nuttige informatie te hebben gepost...... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Finraziel schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:27:
[...]

Vooral een negatieve impact op de performance als je het aan zet...
AMD zal toch niet zo stom zijn om, mits het een negatieve impact heeft, te implementeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:49
Ray Tracing is niet iets dat je "aan zet". Dat moeten ontwikkelaars implementeren en ja, in de meeste gevallen heeft het een negatieve impact op performance. Zie ook Werelds in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 143"

Acties:
  • +8 Henk 'm!
stylezzz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:58:
[...]

Zonde man. Na 19 jaar 100% nuttige informatie te hebben gepost...... :F
offtopic:
Eens. Over het algemeen was hij nu niet echt zijn werkgever aan het pushen maar vooral wat leuke insider dingen aan het posten.

Als je dan ziet hoe een niet nader genoemd bedrijfsaccount in het voedingstopic opereert wat best wel irritant is, dan snap ik dat beleid van tweakers vaak niet zo goed.Rigide waar het niet nodig is en lenient waar rigide beter is :P .

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 17-04-2019 11:47 ]

PC Specs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:31:
[...]

offtopic:
Eens. Over het algemeen was hij nu niet echt zijn werkgever aan het pushen maar vooral wat leuke insider dingen aan het posten.

Als je dan ziet hoe een niet nader genoemd bedrijfsaccount in het voedingstopic opereert wat best wel irritant is, dan snap ik dat beleid van tweakers vaak niet zo goed.Rigide waar het niet nodig is en lenient waar rigide beter is :P .
offtopic:
Precies, ik heb zijn berichten nooit gezien als storende marketing; maar juist informatieve informatie die betrekking heeft op dit topic. Nu heb ik het bericht niet kunnen zien voordat het verdween maar ik denk dat de manier waarop hij post niet ineens zal veranderen. Denk dat hij zichzelf ondertussen wel heeft bewezen in tegenstelling tot de "bedrijfsaccounts".
Indien het gewoon nieuwswaardig was dan is de starre houding jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Mosin schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:58:
[...]

AMD zal toch niet zo stom zijn om, mits het een negatieve impact heeft, te implementeren.
Nou ja, het is dus de vraag wat AMD doet... Je kunt er een stuk van je GPU compleet aan toewijden zoals Nvidia en dan heeft de dev de optie het te gebruiken, maar als deze dat niet doet dan heb je een stuk van je chip budget weggegooid (want wordt niet gebruikt, had dan beter general purpose cores kunnen zijn). Als devs het wel gebruiken dan hoeft het natuurlijk niet direct tot performance vermindering te leiden, dat hangt er helemaal vanaf hoe ze het implementeren. Maar op de PC met Nvidia RTX kaarten is het tot nu toe wel kiezen tussen hoge framerates of raytracing.
Het kan ook (en dat verwacht ik eigenlijk) dat AMD raytracing met de general purpose cores doet. Minder efficiënt en je zult minder raytracing performance halen dan als ze dedicated voor raytracing zijn, maar het voordeel is dat als je niet aan het raytracen bent je die cores ergens anders voor kunt gebruiken.
Maar dat kan nu eigenlijk ook al. Het kan zijn dat de nieuwe chips het wat efficiënter kunnen, maar dat is waarom ik eigenlijk denk dat dit gewoon een stukje marketing is... Wij kunnen raytracen! Ja, in principe kon mijn commodore 64 dat ook al.

disclaimer: ik gebruik sowieso niet de exacte termen want ik heb geen zin ze op te zoeken, gaat meer om het idee... maar ik doe ook geen garanties over de 100% correctheid... Feel free to correct me waar het niet klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Finraziel schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:11:
[...]

Nou ja, het is dus de vraag wat AMD doet... Je kunt er een stuk van je GPU compleet aan toewijden zoals Nvidia en dan heeft de dev de optie het te gebruiken, maar als deze dat niet doet dan heb je een stuk van je chip budget weggegooid (want wordt niet gebruikt, had dan beter general purpose cores kunnen zijn). Als devs het wel gebruiken dan hoeft het natuurlijk niet direct tot performance vermindering te leiden, dat hangt er helemaal vanaf hoe ze het implementeren. Maar op de PC met Nvidia RTX kaarten is het tot nu toe wel kiezen tussen hoge framerates of raytracing.
Het kan ook (en dat verwacht ik eigenlijk) dat AMD raytracing met de general purpose cores doet. Minder efficiënt en je zult minder raytracing performance halen dan als ze dedicated voor raytracing zijn, maar het voordeel is dat als je niet aan het raytracen bent je die cores ergens anders voor kunt gebruiken.
Maar dat kan nu eigenlijk ook al. Het kan zijn dat de nieuwe chips het wat efficiënter kunnen, maar dat is waarom ik eigenlijk denk dat dit gewoon een stukje marketing is... Wij kunnen raytracen! Ja, in principe kon mijn commodore 64 dat ook al.

disclaimer: ik gebruik sowieso niet de exacte termen want ik heb geen zin ze op te zoeken, gaat meer om het idee... maar ik doe ook geen garanties over de 100% correctheid... Feel free to correct me waar het niet klopt :)
Ik snap het. Las je reactie net al en moest ook al denken aan een eventuele pats factor. Niet stom opzich, als je het marketingstechnisch ziet, maar dan moeten ze het wel makkelijk houden door die programmeerbare cores te nemen, dus dat ze niet ongebruikt blijven. Aantoonbare raytracing genoeg zijn voor consoles.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:37:
[...]

offtopic:
Precies, ik heb zijn berichten nooit gezien als storende marketing; maar juist informatieve informatie die betrekking heeft op dit topic. Nu heb ik het bericht niet kunnen zien voordat het verdween maar ik denk dat de manier waarop hij post niet ineens zal veranderen. Denk dat hij zichzelf ondertussen wel heeft bewezen in tegenstelling tot de "bedrijfsaccounts".
Indien het gewoon nieuwswaardig was dan is de starre houding jammer.
offtopic:
helemaal mee eens. Dit maakt het GOT forum nog minder interessant. Het is al heel duidelijk hoe erg het hier aan het terug lopen is dit soort acties maken het alleen maar erger. Ik snap dat het idee achter bedrijfsaccounts maar The source heeft vaak genoeg dingen gepost die niet in het belang van MSI waren. Juist leuke weetjes voor ons tweakers. jammer dat dit niet meer kan.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:47
Astennu schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:45:
[...]

offtopic:
helemaal mee eens. Dit maakt het GOT forum nog minder interessant. Het is al heel duidelijk hoe erg het hier aan het terug lopen is dit soort acties maken het alleen maar erger. Ik snap dat het idee achter bedrijfsaccounts maar The source heeft vaak genoeg dingen gepost die niet in het belang van MSI waren. Juist leuke weetjes voor ons tweakers. jammer dat dit niet meer kan.
Het slaat ook werkelijk nergens op .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:21
Ach is toch zon typische mod actie. :') Hangt goed samen met de rest van de butkwaliteit van Tweakers de laatste tijd, getuige de copy paste nieuwsberichten e.d. :O

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als er zoveel tegenstand is...dan moet er toch iets te regelen zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Saturnus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:37:
Als er zoveel tegenstand is...dan moet er toch iets te regelen zijn?
Met z'n allen verhuizen naar een ander forum is ook weer zo'n gedoe ;)

Ik snap het hele punt ook niet zo goed. Ondanks dat TheSource over informatie beschikt vanuit zijn job bij MSI is hij vziw hier niet aanwezig als spokesperson van MSI.
Ik heb ook kennis vanuit mijn eigen vakgebied. Zodra ik daar iets relevants over pots, inside information or not.. dan maak ik daar ook geen bedrijfsaccount voor aan gezien ik dit niet in opdracht van mijn werkgever doe.

Zodra theSource vanuit een bedrijfsaccount moet opereren zal hij wellicht bepaalde uitspraken niet meer kunnen plaatsen ivm professionaliteit, representativiteit etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:28
Hoi. Zullen de gigabyte 470 borden Ryzen 3X00 ondersteunen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Temujin schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:58:
[...]

Met z'n allen verhuizen naar een ander forum is ook weer zo'n gedoe ;)

Ik snap het hele punt ook niet zo goed. Ondanks dat TheSource over informatie beschikt vanuit zijn job bij MSI is hij vziw hier niet aanwezig als spokesperson van MSI.
Ik heb ook kennis vanuit mijn eigen vakgebied. Zodra ik daar iets relevants over pots, inside information or not.. dan maak ik daar ook geen bedrijfsaccount voor aan gezien ik dit niet in opdracht van mijn werkgever doe.

Zodra theSource vanuit een bedrijfsaccount moet opereren zal hij wellicht bepaalde uitspraken niet meer kunnen plaatsen ivm professionaliteit, representativiteit etc...
Inderdaad hij heeft het meer als inside information gepost ipv met een MSI pet op als reclame.

En over naar een ander forum gaan. Dat zie je al een beetje of mensen zijn gewoon minder actief. Vroeger waren topic's veel actiever iedere dag waren er wel posts nu soms dagen lang niet zodat een nieuws topic zelfs niet in de recente post lijst staat dat was vroeger echt niet zo. Die topic's stonden altijd boven aan.
SmokingSig schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:12:
Hoi. Zullen de gigabyte 470 borden Ryzen 3X00 ondersteunen ?
Als X370 borden al Ryzen 3xxx support krijgen mag je daar wel van uit gaan. Anders zou dat wel een hele slechte zaak zijn. Ik ga er van uit dat GA ook Ryzen 3xxx support voor X370 gaat uitbrengen dus X470 al helemaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 18-04-2019 15:55 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika

AMD is reportedly achieving great yields on their Zen 2 CPU dies, but not as good as last-gen

...

A report from Bits and Chips has claimed that AMD's 7nm Zen 2 dies are being manufactured with a yield rate of around 70%, which isn't bad for a new processor on a leading-edge process node. While AMD's 14nm Zen dies had higher yields than this, it must be remembered that we are much earlier in 7nm's life cycle than AMD's Zen products were for 14nm. Yield rates will improve as TSMC's 7nm process matures.

For context, it is also claimed that the yield rate for Intel's 28-core CPU dies have a yield rate of 35%, a data point which partially explains why Intel's high core count processors cost so much. This positions AMD to make some serious profit from their high core count Zen 2 EPYC offerings, as their higher yield rate lowers the cost/chip of their CPU manufacturing, significantly increasing their profit margins.

...
https://www.overclock3d.n...rB7PwAXx0u2oXyxo9K8BhtICY

[ Voor 90% gewijzigd door Paprika op 19-04-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:15:

AMD is reportedly achieving great yields on their Zen 2 CPU dies, but not as good as last-gen

[...]

Kun je na gaan! 70% yield met die hele kleine chipletts maar goed dat AMD dat op die manier gedaan heeft als het een grote CPU core was geweest met IO er in zouden die een stuk lager liggen en zouden de dram clocks wel eens lager uit kunnen vallen.

Ik vraag mij dan wel af wat voor een Yields ze op die Vega 20 chips hebben. Want dat zijn best grote chips in vergelijking met deze chipletts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ja, dit laat ook goed zien waar de problemen zitten bij Intel. Met hun zeer stabiele proces redden ze maar zo'n 35% met hun (heel) grote chip. 10nm zal dus echt stabiel moeten zijn voordat het inzetbaar is voor een monoliet.

[ Voor 24% gewijzigd door Paprika op 19-04-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:15:

[...]

70% ish zou mooi zijn. In ieder geval waarschijnlijk genoeg voor redelijke prijzen en geen tekorten bij launch.
Ik durf ook eigenlijk niet op meer te hopen. 7nm quad patterning, DUV only is gewoon een dingetje, ook voor een 80mm2 ish chiplet. Ergens betwijfel ik of Zen 2 wel zou materialiseren in 2019 als het geen chiplets waren. Incompetent zullen ze bij Intel ook niet zijn als TSMC het uiteindelijk wel kan. :)

Ergens vermoed ik dat we van Intel nooit een serieuze monolithische 10nm CPU meer gaan zien. Ik denk dat ze nu volle vaart op Foveros inzetten en gaan 3D stacken met een combinatie van 10, 14 en 22nm chiplets.

Het enige dat ik jammer vind is dat niet duidelijk word of de 28c Xeon's nu 35% yields hebben als in 35% werkt echt met 28c, of 35% van die XCC (20-28c) klasse chips werkt überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zou voor Intel wel een goede stap zijn, niet vasthouden aan het bestaande wat dus niet meer werkt maar ergens een nieuwe stap maken. :)

Moet zeggen dat de houding van, en de manier waarop amd hiermee omgaat wel heel erg goed is. Dat bevalt mij wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Joopieboy schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 23:50:
Zou voor Intel wel een goede stap zijn, niet vasthouden aan het bestaande wat dus niet meer werkt maar ergens een nieuwe stap maken. :)

Moet zeggen dat de houding van, en de manier waarop amd hiermee omgaat wel heel erg goed is. Dat bevalt mij wel. :)
Hoe bedoel je dat precies?

Ik vind het persoonlijk namelijk heel jammer dat AMD nu niet een ongelooflijk velle promotie campagne houdt (zonder daarmee Intel af te branden, dat niet) en zichzelf even vol in de schijnwerpers zet zodat de consument ze ook (weer) leert kennen......

Ik zou op dit moment geen 2 websites moeten kunnen bezoeken zonder dat ik iets van records of succesverhalen van Ryzen zou moeten zien im(ns)ho....

Ook had ik verwacht dat ondertussen de OEMs ook wel een beetje zouden beginnen te komen, maar dat is nog helemaal stil....

Als je zoekt op Lenovo AMD en je gaat naar hun website:
1x AMD, 17x Intel op de frontpage,
Dell 0x AMD (ja 1x Alienware in 9 configs, thats it),
HP is veruit de winnaar met maar liefst 23! AMD configuraties (waarvan 17 laptops maar toch)

[ Voor 18% gewijzigd door zion op 20-04-2019 01:26 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik doel op het stacken, dat is voor hun en enorme stap, en eindelijk een de goede richting op.

En wees blij dat AMD nu de tijd neemt, de nieuwe chips worden nu overal getest (hence de benchmarks die her en der voorbij komen gedruppeld). Hierdoor hebben wij dadelijk een voordeel met de betere ondersteuning. Ook moederbord fabrikanten zijn nu druk bezig en nemen het serieus. Dat was hiervoor wel anders.

En gezien de tekorten en prijzen van Intel zul je zien, zoals ook voorbij komt de laatste tijd in nieuwsberichten, dat OEMS en met name laptop fabrikanten de overstap gaan maken.

Ik denk dat jij al een stap te ver bent. Na computex waar een keynote gehouden gaat worden, dan zal het losbarsten en de gekte richting de release in juni/juli toenemen. :)

Bron: https://www.anandtech.com...omputex-2019-lead-keynote

Dus nog even een maandje geduld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

AMD Ryzen 3 3200G Picasso APU Allegedly Caught On Camera

https://www.tomshardware....0g-picasso-apu,39120.html

Zoals verwacht waren de specs van AdoredTV totaal onrealistisch. Geen chiplet gewoon één geheel en zoals ook al nu het geval is lopen de APU's een generatie achter. Kleine verbeteringen tegenover de huidige APU's, dus gewoon Zen+.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Welke specs/leak bedoelde jij dan van AdoredTV, want ik vermoed dat je nu de G en gewone Zen 2 door elkaar haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij heeft het dan ook over een potentiële vervanger van of toevoeging op Picasso, niet over Picasso. O-)

[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-04-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij had het duidelijk wel over Picasso, Picasso zijn de APU's uit de Ryzen 3000 serie namelijk. Hij noemde dat letterlijk bij naam elk model.

Heeft hij trouwens in één van zijn video's ook al uitgelegd hoe hij zo'n grote die gaat plaatsen op de CPU en hoe die van geheugenbandbreedte gaat voorzien?

[ Voor 36% gewijzigd door -The_Mask- op 20-04-2019 12:59 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:26:
Hij had het duidelijk wel over Picasso, Picasso zijn de APU's uit de Ryzen 3000 serie namelijk. Hij noemde dat letterlijk bij naam elk model.
Tja, in 2017 lekte al uit dat Raven Ridge een 14nm Zen+ APU was en Picasso een 12nm Zen+ APU was. Dat de 3200G een 12nm Zen+ APU is, komt dan ook als een erg grote verassing. AdoredTV had het alleen over een 3300G en 3500G.

Nee, ik geloof ook niet in een 40CU chip (Navi 12) waar ze de helft van uitschakelen en dan aan een Zen 2 chiplet verbinden met een aparte I/O chiplet. Dat is een zeer volle AM4 substraat vermoed ik zo losstaand van de kosten die dat meebrengt. :P
Ik sluit alleen niks meer uit omdat AMD de afgelopen twee jaar eigenlijk verassing na verrassing heeft gelanceerd. Als AMD denkt een 20CU APU te kunnen lanceren die niet tegen een gigantische geheugen bottleneck aanloopt, dan doen ze dat lekker maar. Als AMD dit ook onder de Picasso naam wil plaatsen, dan doen ze dat lekker maar. Ik zie wel.

Pagina: 1 ... 49 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.