Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Zou dat te maken kunnen hebben omdat de test gedaan is met DX11 is i.p.v. met DX12?

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

hosee schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:01:
Zou dat te maken kunnen hebben omdat de test gedaan is met DX11 is i.p.v. met DX12?
Indien ze een goede DX12 implementatie hebben en de bottleneck het aantal drawcalls is dan ja.
Als het aan iets anders ligt dan kan het zijn dat het spel niet genoeg gebruik maakt van de aanwezige cores of dat bijvoorbeeld de physics/ai/sound zo zwaar dat dit een bottleneck vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil in performance bij de snelste kern van de 8700k en die van de 2700X is echter niet zo groot dat de 2700X op bijna 60% van de FPS van de 8700k zou mogen uitkomen. De hoogste boost van de 8700k (MCE was uitgeschakeld!) is 4,6 GHz?
Je komt op niet meer dan pak hem beet 13% performanceverschil als je het verschil in performance bij dezelfde klokfrequentie meeneemt en uitgaat van minstens 4,2 GHz. voor 1 kern bij de 2700X.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:34
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:56:
Het verschil in performance bij de snelste kern van de 8700k en die van de 2700X is echter niet zo groot dat de 2700X op bijna 60% van de FPS van de 8700k zou mogen uitkomen. De hoogste boost van de 8700k (MCE was uitgeschakeld!) is 4,6 GHz?
Je komt op niet meer dan pak hem beet 13% performanceverschil als je het verschil in performance bij dezelfde klokfrequentie meeneemt en uitgaat van minstens 4,2 GHz. voor 1 kern bij de 2700X.
Je minimale FPS is in dit soort scenario's vaak helemaal niet afhankelijk van de doorvoersnelheid van de CPU, maar juist van alle andere factoren (memory bandwidth, IO doorvoer, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:07:
[...]

Je minimale FPS is in dit soort scenario's vaak helemaal niet afhankelijk van de doorvoersnelheid van de CPU, maar juist van alle andere factoren (memory bandwidth, IO doorvoer, ...).
Heb jij een idee wat het grote verschil kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amon-Re
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-09 19:17
In de prijsvergelijker staat nu een laptop met een Ryzen 2 (3000-serie) vermeld. Wanneer je zoekt naar de processor, een r5 3550H, zijn er op Google ook benchmarks te vinden. Ziet er veel belovend uit, met een 4-core met 3,7 Ghz turbo.

Ben benieuwd wat ze uit een Ryzen 7 kunnen persen.

Offtopic: Jammer van de RX 560X GPU, anders was het een erg leuk laptopje geweest.

Edit: blijkt een Picasso gen CPU te zijn, jammer geen Zen 2 maar een Zen+ APU. Toch nieuwswaardig lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door Amon-Re op 13-03-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft het over deze laptop: pricewatch: Asus TUF Gaming FX505DY-AL007T
Deze CPU krijgt een 3*** serienmummer maar het is inderdaad slechts een Zen1-APU die al een tijdje (ergens in begin 2019) uit is: GF '12' nm node.
https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-3550h

Ik zou graag zien dat AMD snel de gewone CPU's op basis van Zen2 naar de laptop pusht voordat de APU's uitkomen. Als je een discrete grafische kaart nodig hebt dan kan dat best leuk zijn als een 6/8C-CPU kan gebruiken die ongeveer net zo hoog geklokt is en hoger kan boosten wanneer de gebruiker dat wil (speciaal powerprofiel voor Windows en Linux inbouwen?). Leuk voor wie wat meer horsepower nodig heeft. Op basis van de afgelopen 1-2 jaar verwacht ik de APU's op basis van Zen2 en Navi pas eind 2019 of begin 2020. Intel heeft nog een flink productietekort en het zal even duren voordat Intel CPU's uitbrengt (in grote oplage) die beter zijn dan wat Zen2 te bieden heeft, AMD moet daar naar mijn mening gebruik van maken door zo snel mogelijk Zen2-CPU's voor de laptop-markt uit te brengen. Selecteren op lager vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2019 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
AMD gaat het Noorderlijk zoeken met codenamen. (hopen dat er niet te veel vonken vanaf vliegen.)

https://www.criticalhit.n...w-zen-family-is-valhalla/

En misschien niet elk AM4-MB krijgt een bios update ! (alleen X370, B450 and X470 krijgen dat Wel)
Lees 1e reactie post op onderstaande link en/of video.
https://www.reddit.com/r/...d_ryzen_3000_series_cpus/

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit nieuwsgierigheid keek ik gisteren even op de webpagina van Alienware (om te zien welke prijzen ze rekenen en in welke mate het configureerbaar is) en vervolgens op de webpagina van de gewone Dell-desktops. Voor Alienware hebben ze 0 computers met een AMD-CPU wat ik nog kan begrijpen maar ook op de Dell-pagina hebben ze 0 modellen met een gewone Ryzen-CPU. Enkel Intel, Threadripper en oude AMD-meuk. Twee jaar nadat Ryzen uitkomt nog steeds 0 modellen met Ryzen op Threadripper na. Ik heb mijn alu-hoedje opgezet. :X
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AKmNve7.png
offtopic:
Als ik even reclame mag maken voor Linux, out of the box hoef ik enkel te kiezen voor de optie "uploaden naar imgur" en het zet automatisch na het uploaden de link in de clipboard. Eat that Windows. :)

@enchionValhalla vind ik een mooie codenaam. Verder niet belangrijk maar het kan niet veel beter wat mij betreft gezien de mythologie van Valhalla.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2019 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:10:
Uit nieuwsgierigheid keek ik gisteren even op de webpagina van Alienware (om te zien welke prijzen ze rekenen en in welke mate het configureerbaar is) en vervolgens op de webpagina van de gewone Dell-desktops. Voor Alienware hebben ze 0 computers met een AMD-CPU wat ik nog kan begrijpen maar ook op de Dell-pagina hebben ze 0 modellen met een gewone Ryzen-CPU. Enkel Intel, Threadripper en oude AMD-meuk. Twee jaar nadat Ryzen uitkomt nog steeds 0 modellen met Ryzen op Threadripper na. Ik heb mijn alu-hoedje opgezet. :X
Waarom zouden ze? Intel biedt dergelijke vendors onderdelen voor prima prijzen en een tweede line beheren (inclusief dus een hele supply chain, support kanalen trainen etc) kost gewoon meer dan het verlies van de zeer beperkte markt die ze nu niet aanspreken. De meesten die pro-AMD zijn bouwen toch zelf hun pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:17:
[...]

Waarom zouden ze? Intel biedt dergelijke vendors onderdelen voor prima prijzen en een tweede line beheren (inclusief dus een hele supply chain, support kanalen trainen etc) kost gewoon meer dan het verlies van de zeer beperkte markt die ze nu niet aanspreken. De meesten die pro-AMD zijn bouwen toch zelf hun pc.
Eh, misschien omdat klanten dat willen? Ja, ik weet het, >=95% van de mensen die een OEM-bak koopt weet niets van hardware, anders zouden ze zelf een computer assembleren.
Welke prijzen Intel rekent weten we helaas niet maar ligt het niet voor de hand dat AMD voor OEM's een lagere prijs rekent als ze dat bij hun andere klanten (de mensen die zelf een systeempje assembleren) ook doen? Er was kort geleden een artikeltje over dat 3 grote OED's die leveren aan bedrijven zoals MSI geen Zen2-CPU's zullen gebruiken, daaarin werd gespeculeerd dat het met service en garantie of iets dergelijks te maken heeft, niet met de prijzen. Het kan dat Dell goede redenen heeft maar eerder heeft Dell jarenlang geen systemen verkocht met AMD-CPU's omdat Intel grote sommen (>1 miljard USD) aan smeergeld gaf dus het valt voor mij onder de categorie "met grote skepsis volgen".

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:21:
[...]
Eh, misschien omdat klanten dat willen?
Heb je een voorbeeld van dergelijke klanten dan? Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat hij/zij een machine van Dell, HP, ... zocht en teleurgesteld te zijn dat ze geen Ryzen CPU zijn tegenkomen en daarom maar zijn afgehaakt. Dus als die groep al bestaat dan is het zeer aannemelijk dat de marge (door hogere kosten relatief gezien door de beperkte schaal) die groep gewoon te klein is. Mijn ouders hebben vroeger altijd Dell machines gehad en daar zaten gewoon AMD Athlon XP en AMD Athlon 64 processoren in, dus schijnbaar was AMD voor Dell in die periode wel relevant.

Daarnaast weet ik niet of ik iemand een AMD systeem door een OEM zou willen aansmeren. Dergelijke machines hebben altijd traag geheugen en laat dat nou net de achilleshiel zijn van een AMD systeem.

Daar zou ik overigens nog aan willen toevoegen dat ik vaker in de BIOS heb gezeten met mijn huidige Ryzen setup dan alle voorgaande systemen bij elkaar opgeteld. Wekelijks krijg ik wel een falende (cold) bootsequence en een goede vriend van mij kwam met dezelfde klacht aanzetten de laatste keer dat ik hem sprak.

[ Voor 26% gewijzigd door Paprika op 16-03-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:25:
Dus als die groep al bestaat dan is het zeer aannemelijk dat de marge (door hogere kosten relatief gezien door de beperkte schaal) die groep gewoon te klein is. Mijn ouders hebben vroeger altijd Dell machines gehad en daar zaten gewoon AMD Athlon XP en AMD Athlon 64 processoren in, dus schijnbaar was AMD voor Dell in die periode wel relevant.

Daarnaast weet ik niet of ik iemand een AMD systeem door een OEM zou willen aansmeren. Dergelijke machines hebben altijd traag geheugen en laat dat nou net de achilleshiel zijn van een AMD systeem.
Het zal eerder een kwestie van percentages zijn: 5-10% klanten mislopen maar geen gedoe hebben met twee productlijnen, als het technische redenen heeft dat Dell geen systemen met AMD-CPU's verkoopt. Hoe je het wendt of keert, het is merkwaardig dat je 2 jaar na Ryzen nog steeds systemen met oude AMD-meuk kan bestellen maar geen systeem met een recente Ryzen-CPU. Ja, je moet geen 2400 MT/s DDR4 in die bakken stoppen maar latjes met 3000 MT/s zijn nu ook weer niet zoveel duurder, zeker niet voor die OEM's. Dan toch liever €10 meer betalen voor de RAM en niet die oude AMD-meuk verkopen. De klant zal meer tevreden zijn. Nu krijg je natuurlijk dat verhaal dat ze niet hoger willen klokken dan wat AMD garandeert. Ok, dan stop je er latjes in met 3000 MT/s en CL=16 en sluit je de BIOS niet dusdanig dat de klant niet zelf de RAM kan overklokken naar 3000 MT/s. Je stopt er een waarschuwing in dat het je systeem onstabiel kan maken, dat je het op eigen risico doet en je stopt er een knopje in om te resetten naar default.

Heb jij een eerste generatie Ryzen? Ja, het is misschien nog wat meer voor mensen die zelf probleempjes kunnen oplossen. Hopelijk gaat dat met Zen2 voltooid verleden tijd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:36:
[...]
Het zal eerder een kwestie van percentages zijn: 5-10% klanten mislopen maar geen gedoe hebben met twee productlijnen
5-10%? Ik denk dat als je deze getallen deelt door 10 je nog te hoog zou zitten.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:36:
[...]
Heb jij een eerste generatie Ryzen? Ja, het is misschien nog wat meer voor mensen die zelf probleempjes kunnen oplossen. Hopelijk gaat dat met Zen2 voltooid verleden tijd zijn.
We hebben beiden een 2700X icm een X470 chipset. Dikgedrukte bewijst alleen maar meer dat een OEM nog maar even beter geen Ryzen systemen kan verkopen.

[ Voor 42% gewijzigd door Paprika op 16-03-2019 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:37:
[...]

5-10%? Ik denk dat als je deze getallen deelt door 10 je nog te hoog zou zitten.
Helaas zullen we het nooit weten.
We hebben beiden een 2700X icm een X470 chipset.
In hoeverre zoeken jullie het randje van instabiliteit op? Kan je niet de timings iets minder strak zetten en het 100% stabiel krijgen met weinig performance-verlies?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:39:
[...]
In hoeverre zoeken jullie het randje van instabiliteit op? Kan je niet de timings iets minder strak zetten en het 100% stabiel krijgen met weinig performance-verlies?
Geen idee, memory tests draaien prima. Ik weet overigens dat die andere kerel minder snel geheugen gebruikt en op basis van het ervaringen draadje weet ik dat ik absoluut niet de enige ben met deze ervaring. Ondertussen kan ik de 8 en 7 jaar oude 2600K en 3770K systemen gewoon aanzetten zonder een toetsenbord, muis of scherm eraan, want ik weet dat ze zonder enige moeite of problemen toch netjes doorstarten t/m het OS en dan kan ik er via RDP (3770K) en SSH (2600K) gewoon altijd bijkomen. Met het Ryzen systeem heeft een dergelijke opstelling weinig zin.

[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 16-03-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit die Reddit waar eerder naar werd gelinkt: enchion in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38" (laatste nieuws)

I'll do a small write up here, as always, take it with a massive dose of salt.

Information from this video comes from a closed door meetup AMD reportedly had Monday in Toronto, this had been posted last week on Reddit as well.

He claims that B350 will not recieve bios updates to support 3000 series processors, but that X370, B450 and X470 will.

3000 series and X570 should not have memory capability issues like we saw with early ryzen chips.

The ENG sample we saw at CES had been intentionally power restricted by about 30-40%.

AMD had mentioned that 3000 will have higher clocks than 1000 and 2000 series.

Een simpel rekensommetje: met 50% hogere performance voor 100% hoger vermogen (Intel komt op dat uit tussen 4,0 en 5,0 GHz. met de kanttekening dat Cinbench voor Intel minder goed schaalt bij de laatste paar honderd MHz) mag je er ongeveer 15% performance erbij rekenen per kern, dan zou je uitkomen op 15% meer performance dan de 9900k met stock instellingen (4,6 GHz. all core boost). Hiermee is de boost van 5,0 GHz. waar AdoredTV het over had prima mogelijk.

Overigens is het totaal geen verrassing dat AMD het vermogen flink verlaagde (dat werd toen ook al gespeculeerd door veel mensen). Het punt van die demonstratie was om te laten zien hoeveel lager het vermogen van Zen2 ligt, niet dat het een hogere performance haalt. Dat benadruk je het beste door nog meer het vermogen te verlagen tot het punt dat je qua performance nog nipt Intel verslaat. Op die manier stuur je als AMD waar de pers het de volgende dag over heeft. AMD CPU blundert gelukkig niet zo als RTG. ;)

Een onbeantwoorde vraag, als die X570-moederborden en B550-moederborden betere RAM-support krijgen en de oudere moederborden krijgen een BIOS-update, gaan die moederborden dan eveneens voor 100% die betere RAM-support krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Klinkt 'n beetje alsof het feels in de chipset zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat zou ik dus graag willen weten. Een kwestie van of dat je afgeprijsd een X470/B450-moederbord of toch beter maar een nieuw moederbord koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik denk dat als je een upgrade wilt doen je prima af bent met een nieuwe proc, maar het prijsverschil tussen een generatie ouder moederbord en een nieuwe serie dermate klein is dat het niet interessant wordt.

Ik ga dan hoe dan ook een nieuwe serie moederbord erbij kopen, maar misschien dat ik wel even een maandje wacht na de release. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:18:
Ik denk dat als je een upgrade wilt doen je prima af bent met een nieuwe proc, maar het prijsverschil tussen een generatie ouder moederbord en een nieuwe serie dermate klein is dat het niet interessant wordt.

Ik ga dan hoe dan ook een nieuwe serie moederbord erbij kopen, maar misschien dat ik wel even een maandje wacht na de release. :)
Het hangt natuurlijk van de prijsdaling af, een Taichi X470 voor €180 kan interessant zijn. Ik ben inmiddels erg benieuwd of dat het juli wordt of misschien toch juni. AMD lijkt op de moederbord-bedrijven te wachten met de release dus als die moederbordbedrijven in juni klaar zijn (als!) dan kan Ryzen ook in juni de markt op. Volgens die video waarnaar werd gelinkt zouden bepaalde moederbord-bedrijven weinig hebben verwacht van AMD bij Ryzen1 en daarom slordig werk hebben geleverd en moest AMD alle zeilen bijzetten (druk uitoefenen) om ervoor te zorgen dat de moederborden technisch in orde waren. Hij noemde geen namen maar het is geen geheim dat ASRock als enige het goed deed, ASUS na een valse start inhaalde en Gigabyte en MSI flinke problemen hadden, in het bijzonder MSI wat veel moederborden DOA leverde.Yikes. Deze keer zouden ze wel hun beste beentje voortzetten en zou AMD niet meer aan een dood paard hoeven te trekken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2019 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Wat is de logica om B350 borden niet mee te nemen? Ik kan me niet voorstellen dat een bord als de Asus Prime B350-Plus helemaal geen Zen 2 ondersteuning gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:59
B350 geen ondersteuning voor zen 2 lijkt me inderdaad een rare keuze. AMD heeft altijd gezegd dat AM4 lang gesupport zou worden. Maar als je de populairste chipset (van de 300 reeks) geen updates geeft dan moet iedereen alsnog een nieuw moederbord kopen bij een upgrade. Dat strookt dus niet met hun eerdere belofte. Dus, ik hoop dat het niet waar is, maar als het waar is hoop ik dat het echt een hardwaredingetje is waardoor B350 zen 2 niet kan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Duesenberg J schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:50:
B350 geen ondersteuning voor zen 2 lijkt me inderdaad een rare keuze. AMD heeft altijd gezegd dat AM4 lang gesupport zou worden. Maar als je de populairste chipset (van de 300 reeks) geen updates geeft dan moet iedereen alsnog een nieuw moederbord kopen bij een upgrade. Dat strookt dus niet met hun eerdere belofte. Dus, ik hoop dat het niet waar is, maar als het waar is hoop ik dat het echt een hardwaredingetje is waardoor B350 zen 2 niet kan ondersteunen.
Volgens mij zou hij ook alleen geen support voor PCIe4.0 krijgen, wel voor Zen2, dus weet niet of het bericht helemaal klopt.

Kan me ook niet voorstellen dat AMD dat zou doen, want dat is vanaf dag 1 wel een van hun USP's geweest, en die belofte gaan ze echt niet breken Q3-'19 lijkt me ;)

[ Voor 10% gewijzigd door zion op 17-03-2019 10:00 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het houdt meer steek om ondersteuning voor de AM4 Bulldozer APUs uit de eerste generatie AM4 te slopen dan geen ondersteuning toe te voegen voor Zen 2. En dan de gebruikers duidelijk informeren dat de nieuwe BIOS alleen voor mensen met een nieuwere processor is, natuurlijk.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Het zijn puur de hersenspinselen van 1 persoon hier op tweakers. Totaal onlogisch dus ik zou er niet te lang over doorposten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Paprika schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:25:
[...]
Daar zou ik overigens nog aan willen toevoegen dat ik vaker in de BIOS heb gezeten met mijn huidige Ryzen setup dan alle voorgaande systemen bij elkaar opgeteld. Wekelijks krijg ik wel een falende (cold) bootsequence en een goede vriend van mij kwam met dezelfde klacht aanzetten de laatste keer dat ik hem sprak.
Misschien dat er een specifiek component kapot/niet compatible is? Ik heb hier 3 Ryzen systemen draaien en daar nooit problemen mee gehad op de enkele keer dat mijn 1700x niet wilde booten met te snelle geheugen instellingen maar dat is sinds agesa 1.0.6 oplgelost dus dat schuif ik onder "kinderziektes" of early adopter problemen
Laat niet weg dat jij er wel problemen mee hebt wat klote is.

De systemen die ik heb verschillen qua configuratie best van elkaar:
1700x Asus ROG Crosshair VI Hero 32GB cl14 3200 (workstation/gamepc)
2600x ASRock Fatal1ty X470 Gaming-ITX/ac 16GB c14 3200 (htpc/emulators/gamepc)
2600 ASRock B450M Pro4 32GB ecc (unbuffered) (headless freenas, geen videokaart of andere peripheals)

Ontopic, ik zou zeggen dat de ondersteuning vooral vanuit moederbord fabrikanten komt en niet AMD?
Lijkt mij dat de 300 series chipset prima in staat is om met Zen 2 om te gaan als er een bios voor komt, meeste zit op de CPU en niet meer op de chipset. Ik denk dat het eerder het kostenplaatje is voor moederbord fabrikanten, hoeveel levert het op om het nog op oude moederborden te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn puur de hersenspinselen van 1 persoon hier op tweakers.
Dat was het!
enchion in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"
Als je dan ook even naar de link kijkt die hij gaf:
YouTube: New Information on AMD Ryzen 3000 Series CPUs

en

He claims that B350 will not recieve bios updates to support 3000 series processors, but that X370, B450 and X470 will.

Het verhaal: B350 was een rushjob en wordt niet goed genoeg gevonden om nog steun te krijgen voor Ryzen 3***. We zullen het wel gaan zien maar het gaat nu dus iets verder dan de "hersenspinselen" van Daniël die hij had voordat dit gerucht bekend werd.
Duesenberg J schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:50:
Echter heeft AMD volgens die lekker ook aan een dood paard moeten trekken bij (sommige) moederbordbedrijven voor B350 en X370. Het is aangegeven dat ze weinig vertrouwen hadden in het succes van Ryzen (wat ik nu niet kan bevatten) en dat ze daarom nogal laks waren en dat AMD erg veel druk heeft moeten zetten om het nog fatsoenlijk te maken. Je weet wel: veel moederborden met slechte VRM's die net Ryzen1 @stock aankonden, moederborden van MSI die DOA aankwamen bij reviewers...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@Sp3ci3s8472, dan ligt 't dus aan de 2700x :+. Het is geen ramp, want uiteindelijk is het F1, save and reboot, no changes were made? [Yes] en dan boot ie gewoon door. Het is alleen heel inconsistent wanneer 't fout gaat. Eenmaal voorbij dit stadium is het systeem gewoon heel stabiel en vanuit slaapstand start ie altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk moederborden hebben julliie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:24
Ik denk dat de zen 2 tm 8cores 16 threads gaan werken op de b350 en x370 borden, maar dat je voor de 12 core en 16 cores wel een nieuw bord moet hebben, of dat het wel werkt maar beperkte max wattage, beetje net als wat je zag met de am3 borden en de fx octocore cpus, het werkte wel, maar niet gegarandeerd stabiel op stock voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dat zou erg mooi zijn, dan hoef ik niet over te stappen van mijn Asus ROG Crosshair VI Hero. Het was een duur moederbord en als ik dat niet hoef te upgraden des te beter. Dan hoef ik alleen de cpu te vervangen :D.

De moederborden die ik gebruik staan in de post hierboven. Twee van Asrock en een van Asus. Ik heb geen ervaring met de MSI en Gigabyte borden icm Ryzen, die had ik wel ooit voor de Intel pc's die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 14:02

MrMarcie

CFMoto 650MT

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:12:
Dat zou erg mooi zijn, dan hoef ik niet over te stappen van mijn Asus ROG Crosshair VI Hero. Het was een duur moederbord en als ik dat niet hoef te upgraden des te beter. Dan hoef ik alleen de cpu te vervangen :D.

De moederborden die ik gebruik staan in de post hierboven. Twee van Asrock en een van Asus. Ik heb geen ervaring met de MSI en Gigabyte borden icm Ryzen, die had ik wel ooit voor de Intel pc's die ik had.
Heb een MSI B450 Tomahawk met een R2700X. Draait als een zonnetje.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag welke moederborden ze gebruiken was gericht aan @Paprika en zijn vriend (als Vipeax dat weet). Misschien is het merkafhankelijk of zijn er meer mensen met hetzelfde model moederbord die problemen hebben. Over Gigabyte hoor je sinds de eerste ronde best veel problemen en ook bij Intel waren er wat problemen bij Gigabyte de laatste rondes, ik was dus met name benieuwd of dat zij een Gigabyte moederbord hebben want MSI lijkt het de tweede ronde van Ryzen aardig te doen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:29:
Mijn vraag welke moederborden ze gebruiken was gericht aan @Paprika en zijn vriend (als Vipeax dat weet). Misschien is het merkafhankelijk of zijn er meer mensen met hetzelfde model moederbord die problemen hebben. Over Gigabyte hoor je sinds de eerste ronde best veel problemen en ook bij Intel waren er wat problemen bij Gigabyte de laatste rondes, ik was dus met name benieuwd of dat zij een Gigabyte moederbord hebben want MSI lijkt het de tweede ronde van Ryzen aardig te doen.
Die staat gewoon in mijn inventaris :p.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 321,-€ 321,-
1Asus ROG Strix X470-I Gaming€ 199,-€ 199,-
1MSI GeForce RTX 2080 Sea Hawk X€ 899,-€ 899,-
1NZXT H200i Wit/Zwart€ 104,86€ 104,86
1NZXT Internal USB Hub€ 17,90€ 17,90
1NZXT Kraken X52 (met AM4 support)€ 137,93€ 137,93
5Noctua NF-F12 industrialPPC-3000 PWM, 120mm€ 24,-€ 120,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-32GTZR€ 389,-€ 389,-
1Corsair SF600 (2018)€ 118,-€ 118,-
2Crucial MX500 2,5" 1TB€ 134,-€ 268,-
2Samsung 850 EVO 500GB€ 122,-€ 244,-
1Samsung 970 Evo 1TB€ 218,01€ 218,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.036,70

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nou, ik had het er een paar weken geleden over en daar is al de officiële aankondiging vanuit AMD. Natuurlijk werkt AMD ook aan 3D stacking CPU's. Het eerste ljjkt het eerste doel het stacken van geheugen te zijn. Hierbij gaat het om SRAM en DRAM. Aangezien er wordt gesproken over zowel CPU's als GPU's, vermoed ik dat de SRAM voor de CPU's en GPU's is, en DRAM voor low end CPU's.

De reden om dit te doen is ook duidelijk. De Wet van Moore is dood en frequenties gaan ook nauwelijks meer omhoog. De tijd van goedkope prestatiewinsten met node shrinks is al enkele jaren voorbij, 2D chiplets is tijdelijk net zoals 2.5D stacking. De enige manier hoe je nu nog serieuze prestatiesprongen kan bereiken, is CPU's heel veel extra cache geven en werken aan de efficiëntie van de architectuur.

Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/01-jpg/w/755/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS81L0MvODI4MzM2L29yaWdpbmFsLzAxLkpQRw==

Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/02-jpg/w/711/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS81L0UvODI4MzM4L29yaWdpbmFsLzAyLkpQRw==

Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/03-jpg/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS81L0YvODI4MzM5L29yaWdpbmFsLzAzLkpQRw==

De aankondiging is alleen eerder dan ik had gedacht. Ik verwachte het eigenlijk dit jaar niet meer. :)
https://www.tomshardware....-stacking-dram,38838.html

En AMD heeft ook aangegeven dat hun CPU's niet kwetsbaar zijn voor Spoiler attacks. Dus niet alleen Bulldozer, maar veel belangrijker ook Zen.
https://www.tomshardware....-vulnerability,38841.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 21:32
Jim probeert negatief te zijn over AMD

[ Voor 4% gewijzigd door winwiz op 18-03-2019 11:57 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:15:

En AMD heeft ook aangegeven dat hun CPU's niet kwetsbaar zijn voor Spoiler attacks. Dus niet alleen Bulldozer, maar veel belangrijker ook Zen.
https://www.tomshardware....-vulnerability,38841.html
We wachten gewoon af tot Intel trager is dan AMD door al die security fixes :z.
Fortunately for AMD, this means the company will not have to push out patches to protect against Spoiler, which would have likely resulted in "losing tremendous performance" according to one of the researchers who helped discover Spoiler. This is unfortunate for Intel, though, which has already suffered performance regressions with the Spectre and Meltdown patches. While AMD has patched out at least some forms of Spectre on its Zen 2 architecture, Intel will have to revisit its designs for future architectures yet again to ensure they will not be vulnerable to Spoiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:11:
[...]
Ook Spoiler betreft weer een nietszeggende exploit voor een thuisgebruiker, dus als consument merk je er toch niets van.

Paprika in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Iedereen die hier reageert heeft vast wel ooit een keer GPU-Z of CPU-Z gedraaid toch? Dan is je pc al zo kwetsbaar als maar kan :+. De driver die GPU-Z installeert bij de eerste keer starten kan door iedere applicatie worden gebruikt (niet alleen door de GPU-Z applicatie zelf) en 1 van de functies die deze driver beschikbaar stelt naar applicaties is MmMapIoSpace.
The MmMapIoSpace routine maps the given physical address range to nonpaged system space.
Zie ook https://docs.microsoft.co...sses-to-virtual-addresses voor wat meer informatie. Samengevat kun je dan gericht(!) echt overal bijkomen. Dan zijn die CPU exploits, waarbij je moet hopen een leuk stukje te raken, ook niet meer noemenswaardig.

[ Voor 65% gewijzigd door Paprika op 18-03-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat neemt niet weg dat het PR-technisch schadelijk is voor Intel dat al die beveiligingslekken bekend worden. Intel lijkt inmiddels wat de reputatie te hebben dat het beveiliging minder serieus neemt dan AMD, terecht of niet.
Ik houd de mogelijkheid open dat er over Ryzen nog minder bekend is en dat daarom minder lekken zijn gevonden maar mensen gaan af op wat wel bekend is.

Een technisch vraagje. Hoe krijgt een developer de mogelijkheid om met die driver in zo'n ring dichter bij (dichter dan de userspace en eventueel dichter dan voor veel andere drivers) de kernel te komen? Kan iedereen een driver voor Windows schrijven waarmee die die toegang krijgt? JIj hebt het over dat je gemakkelijk een bestaande driver kan gebruiken maar kan je eveneens in een programma wat voor iets anders wordt geadverteerd een stukje code stoppen voor je eigen driver en die gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:51:
Een technisch vraagje. Hoe krijgt een developer de mogelijkheid om met die driver in zo'n ring dichter bij (dichter dan de userspace en eventueel dichter dan voor veel andere drivers) de kernel te komen? Kan iedereen een driver voor Windows schrijven waarmee die die toegang krijgt?
Ja, alleen verwacht Windows standaard dat drivers signed zijn met een certificaat. Zo'n certificaat kun je kopen voor zo'n 250 euro. Niet heel spanned dus. Eventueel kun je deze eis uitzetten als je adminrechten hebt (of door eerst een andere driver te misbruiken hiervoor).
Jij hebt het over dat je gemakkelijk een bestaande driver kan gebruiken maar kan je eveneens in een programma wat voor iets anders wordt geadverteerd een stukje code stoppen voor je eigen driver en die gebruiken?
Absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:05:
[...]

Ja, alleen verwacht Windows standaard dat drivers signed zijn met een certificaat. Zo'n certificaat kun je kopen voor zo'n 250 euro. Niet heel spanned dus. Eventueel kun je deze eis uitzetten als je adminrechten hebt (of door eerst een andere driver te misbruiken hiervoor).
Een certificaat van €250 is het enige wat een developer tegenhoudt om directe toegang dicht bij de kernel te krijgen? Slik. Ik ben niet paranoïde maar zou het niet beter zijn als MS in 100% van de gevallen de code keurt en dan via een whitelist toelating geeft voor die code? Misschien door automatisch de checksum te bekijken bij de installatie.

Nog een pluspunt voor Linux. Hoewel iedereen alle code op je computer kan zetten (als jij het downloadt/installeert) worden exploits snel gevonden bij populaire programma's, zolang je direct van Github compileert of uit de grote repositories downloadt heb je aanzienlijk meer veiligheid want als het programma groot genoeg is dan zijn er gebruikers die de code eens bekijken en misschien eens Wireshark draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:09:
[...]

Een certificaat van €250 is het enige wat een developer tegenhoudt om directe toegang dicht bij de kernel te krijgen? Slik. Ik ben niet paranoïde maar zou het niet beter zijn als MS in 100% van de gevallen de code keurt en dan via een whitelist toelating geeft voor die code? Misschien door automatisch de checksum te bekijken bij de installatie.
Tja, ieder apparaat wat je inplugged maakt wel gebruik van een driver en ieder stukje software dat ook maar iets van een sensor uitleest ook (vandaar de honderden vernable drivers voor overclocktooling). Het is gewoon onrealistisch om ieder apparaat dat iets van interactie heeft met een pc door approval te trekken.
[...]
Nog een pluspunt voor Linux. Hoewel iedereen alle code op je computer kan zetten (als jij het downloadt/installeert) worden exploits snel gevonden bij populaire programma's, zolang je direct van Github compileert of uit de grote repositories downloadt heb je aanzienlijk meer veiligheid want als het programma groot genoeg is dan zijn er gebruikers die de code eens bekijken en misschien eens Wireshark draaien.
Dat iets closed source is blijft een keuze van de ontwikkelaar, niet van Microsoft. Verder is het reverse engineeren van closed source Linux, Mac (Unix?) en Windows applicaties identiek.

En tja, open source lost ook niets op, bijvoorbeeld:
https://github.com/openhardwaremonitor/openhardwaremonitor

https://github.com/openha...ad97608/Hardware/Ring0.cs :+

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
public static bool ReadMemory<T>(ulong address, ref T buffer) {
      if (driver == null) {
        return false;
      }

ReadMemoryInput input = new ReadMemoryInput();
      input.address = address;
      input.unitSize = 1;
      input.count = (uint)Marshal.SizeOf(buffer);

return driver.DeviceIOControl(IOCTL_OLS_READ_MEMORY, input,
        ref buffer);
    }

Ja, dit laat software dus via een driver geheugen uitlezen rechtstreeks uit je RAM. 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Paprika op 18-03-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:15:
[...]

Tja, ieder apparaat wat je inplugged maakt wel gebruik van een driver. Het is gewoon onrealistisch om ieder apparaat dat iets van interactie heeft met een pc door approval te trekken.
Anderzijds heeft MS ontiegelijk veel middelen: $110 miljard inkomsten, 17 miljard netto inkomen, 259 miljard bezittingen, 135k medewerkers...
Niet enkel voor het besturingssyteem (consoletak, Surface, Hololens en zo) maar toch.
Dat iets closed source is blijft een keuze van de ontwikkelaar, niet van Microsoft.
Dat is waar maar het helpt niet bij het controleren van wat proprietary blobs doen wanneer het BS closed source is. Inderdaad, ook op Windows kan je voor open source software kiezen en dan heb je een grotere kans dat die software in ieder geval veilig is.
Ja, dit laat software dus via een driver geheugen uitlezen rechtstreeks uit je RAM. 8)7
Ja, dat is problematisch. :o
Ik zou graag zeggen dat het een klein en onbekend programma is maar helaas, ik heb van het programma gehoord. Het zit overigens niet in de Arch-repository (in ieder geval niet bij Manjaro, normaal gesproken gooien ze niets eruit maar keuren ze wel nieuwe versies van programma's voordat ze die opnemen), uiteraard wel in de AUR. Iemand die er misbruik van zou willen maken zou dat gemakkelijk kunnen als iemand dat op zijn systeem heeft geïnstalleerd. Het blijft uiteindelijk een kwestie van vertrouwen, goed kiezen welke software/developers je wel en niet vertrouwt en niet iets installeren zonder een beetje na te denken.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:28:
[...]
Ja, dat is problematisch. :o
Ik zou graag zeggen dat het een klein en onbekend programma is maar helaas, ik heb van het programma gehoord. Het zit overigens niet in de Arch-repository, uiteraard wel in de AUR. Iemand die er misbruik van zou willen maken zou dat gemakkelijk kunnen als iemand dat op zijn systeem heeft geïnstalleerd.
Ik probeer dus alleen even aan te geven dat men erg dramatisch reageert op de vernabilities. Iets wat ik voor de cloudindustrie zeker relevant vind, maar voor de thuisgebruiker die allerlei vernable software heeft draaien? Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik zie eigenlijk niet hoe dat een voordeel is van Linux, volgens mij is het juist net zo makkelijk of misschien nog wel makkelijker om exploitable code op Linux te draaien.

Dit lijkt me namelijk meer een dingetje te zijn tussen 3rd party opensource en closed source software en die beide soorten software zijn er zowel voor Linux, Windows maar ook bijvoorbeeld OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennism
In de zin dat mensen op Linux voornamelijk open source software gebruiken waarbij veel mesnen meekijken terwijl mensen op Windows voornamelijk proprietary software gebruiken. Ik zou het beter verwoorden als een pluspunt voor open source software.
Paprika schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:36:
[...]

Ik probeer dus alleen even aan te geven dat men erg dramatisch reageert op de vernabilities. Iets wat ik voor de cloudindustrie zeker relevant vind, maar voor de thuisgebruiker die allerlei vernable software heeft draaien? Tja...
Ik ben het niet oneens met jou maar voor Intel is dit een serieus probleem en voor AMD een troef aangezien mensen er dramatisch op reageren. Ik denk dat dat meer te maken heeft met de perceptie van attitude (ze nemen onze veiligheid niet serieus, die klacht ben ik veel tegengekomen) dan met de daadwerkelijke impact (extra risico).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34
Paprika schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:36:
[...]

Ik probeer echt mijn taalnazi een beetje onder bedwang te houden, maar je bedoelt vulnerabilities en vulnerable... toch?
Ik zat me namelijk serieus af te vragen of dit nou gewoon termen waren waar ík toevallig nog nooit van gehoord had, maar Google kent ze ook niet/nauwelijks.

Overigens worden die patches om meltdown en spectre te verhelpen toch automatisch door windows update geïnstalleerd, of niet? En daarmee heb je dus last van de performance degradatie, of je nou last had gehad van de originele kwetsbaarheid of niet.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@Finraziel, dat is correct. :+ En nee, alles is uit te zetten en spoiler valt nog te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:11:
[...]

[...]
Tja, ik denk niet dat dit zal gebeuren voordat Ryzen 3000 er is. :+
Natuurlijk ligt er ook een enorm vergrootglas op Intel gezien de marktdominantie. Voor de servermarkt zullen al deze beveiligingsgaten problematisch, maar voor thuisgebruikers was eigenlijk alleen Meltdown echt problematisch. Meltdown geeft ook echt de prestatieproblemen.

De meeste Spectre zwakheden zijn eigenlijk niet erg relevant voor thuisgebruik. Voor servers wel omdat de echte fix voor bestaande platformen het uitschakelen van HT is. Dat vinden de hyperscalers denk ik niet heel erg leuk. :>

Nee, dit is achterlijk. Domme idioot, denk ja, je wist dit gewoon. O-) :P

Ik vind het verder eigenlijk jammer dat het nu over Spoiler gaat. Ik vind AMD haar 3D stacking eigenlijk veel interessanter. :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-03-2019 20:03 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zullen we dan maar voor eens en voor altijd afrekenen met de mythe dat rowhammer, spectre en meltdown niet relevant zijn voor thuisgebruikers?

Waarom? Omdat browsers in toenemende mate gebruik maken van virtualisatietechnieken om de uitvoer van javascript goed te isoleren. Dat is ook steeds meer de voornaamste attack vector van malware. Dus het is zeker relevant.

Stop alsjeblieft met het zeggen dat deze bugs niet relevant zijn voor thuisgebruikers, want dat is niet zo.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:25:
Zullen we dan maar voor eens en voor altijd afrekenen met de mythe dat rowhammer, spectre en meltdown niet relevant zijn voor thuisgebruikers?

Waarom? Omdat browsers in toenemende mate gebruik maken van virtualisatietechnieken om de uitvoer van javascript goed te isoleren. Dat is ook steeds meer de voornaamste attack vector van malware. Dus het is zeker relevant.

Stop alsjeblieft met het zeggen dat deze bugs niet relevant zijn voor thuisgebruikers, want dat is niet zo.
Relevant zullen ze zeker zijn, ik denk dat niemand dat claimt, je moet de relevantie echter wel juist inschatten.

Zo is voor zover mij bekend nog steeds geen malware in het wild verschenen die inhaken op spectre en meltdown en volgens mij ook niet .m.b.t. rowhammer (al weet ik dit niet 100% zeker). Er zijn uiteraard wel PoC's te vinden.

Verder zorgen juist sandbox en andere virtualisatie technieken in browsers ervoor dat dit soort aanvallen remote steeds minder (tot geen) kans meer maken en dat er juist toegang nodig is tot een systeem om gegevens buit te kunnen maken en dan vaak ook nog eens met slakkengang qua tempo waarbij je wel heel goed moet weten wat je zoekt omdat het anders veel te lang duurt te vinden wat je zoekt.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je systemen niet up-to-date moet houden en security patches niet zou moeten installeren. Maar als je ziet wat de gemiddelde consument op zijn systeem doet, zijn hoeveel deze exploits zeker relevant zijn nu niet direct het grootste risico waar consumenten rekening mee moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika

Het gaat erom dat het ironisch is om een tech forum op z'n kop te zien staan terwijl hun pc al zo lek is als een mandje en dat volledig door zelfgemaakte keuzes en het vrijwillig kwetsbaar maken van je pc voor het uitvoeren van code tot aan het wegschrijven van data naar je bios chip (oftewel laten bricken) is nog wel wat vervelender dan deze exploits.

Even 'n voorbeeldje: als de downloadserver van TPU ooit geïnfecteerd raakt is echt iedereen de klos. Hoeveel mensen testen die downloads daadwerkelijk op fouten? En nee, dan gaat een malware scanner niet helpen.

[ Voor 22% gewijzigd door Paprika op 18-03-2019 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dennism schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:04:
[...]

Relevant zullen ze zeker zijn, ik denk dat niemand dat claimt, je moet de relevantie echter wel juist inschatten.

Zo is voor zover mij bekend nog steeds geen malware in het wild verschenen die inhaken op spectre en meltdown en volgens mij ook niet .m.b.t. rowhammer (al weet ik dit niet 100% zeker). Er zijn uiteraard wel PoC's te vinden.

Verder zorgen juist sandbox en andere virtualisatie technieken in browsers ervoor dat dit soort aanvallen remote steeds minder (tot geen) kans meer maken en dat er juist toegang nodig is tot een systeem om gegevens buit te kunnen maken en dan vaak ook nog eens met slakkengang qua tempo waarbij je wel heel goed moet weten wat je zoekt omdat het anders veel te lang duurt te vinden wat je zoekt.
De grap van spectre etc. is dat je nu dit soort bugs nodig hebt om uit die sandbox kan ontsnappen. Voor je eigen proces waren andere exploits al genoeg, voor de ontsnapping moet je een stapje verder gaan en dan wordt een TLB bug zoals spectre of een bug zoals rowhammer relevant.
Dennism schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:04:Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je systemen niet up-to-date moet houden en security patches niet zou moeten installeren. Maar als je ziet wat de gemiddelde consument op zijn systeem doet, zijn hoeveel deze exploits zeker relevant zijn nu niet direct het grootste risico waar consumenten rekening mee moeten houden.
Dit verhaal klopt gewoon niet. Een JS script is genoeg, en daarvoor hoef je maar één keer de verkeerde link aan te klikken. Stop met die onzin dat het wel meevalt.

@Paprika Ja ik herinner mij het Chernobyl virus nog wel. Dat was meer een bewijs dat het mogelijk is, maar tegenwoordig verstoppen virussen zich in de firmware van BIOS/(U)EFI, netwerkkaarten en storage devices. Je hebt gelijk dat er nog meer invalshoeken zijn, maar hardware bug zijn veel moeilijker te dichten dan softwarebugs.
[edit]Chernobyl was mer een virus dat je het BIOS aan kon tasten, maar dat is natuurlijk stap 1 in de ontdekkingsreis van het infecteren van chips.
[edit2] stomme zin aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 18-03-2019 20:24 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt gelijk, my bad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 17:53:

Ik vind het verder eigenlijk jammer dat het nu over Spoiler gaat. Ik vind AMD haar 3D stacking eigenlijk veel interessanter. :)
Wie niet? Maar er is nog weinig over te melden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:27:
[...]

De grap van spectre etc. is dat je nu dit soort bugs nodig hebt om uit die sandbox kan ontsnappen. Voor je eigen proces waren andere exploits al genoeg, voor de ontsnapping moet je een stapje verder gaan en dan wordt een TLB bug zoals spectre of een bug zoals rowhammer relevant.[/quote

Dit verhaal klopt gewoon niet. Een JS script is genoeg, en daarvoor hoef je maar één keer de verkeerde link aan te klikken. Stop met die onzin dat het wel meevalt.
Alleen zijn alle grote browsers (Chrome, Firefox, Edge / IE / Safari) sinds januari 2018 gepatched voor zowel Meltdown en Spectre. Je komt dus niet meer met "een JS script" via een verkeerde link in de browser buiten de sandbox op een fatsoenlijk gepatched systeem, en als je systeem niet fatsoenlijk up-to-date gehouden wordt dan heb je wel andere issue's dan Spectre / Meltdown.

Als je nu praktijkvoorbeelden zou hebben waarbij dit soort lekken actief misbruikt zouden worden zou je zeker gelijk hebben dat de impact voor consumenten ook groter zou dan, echter tot die tijd zie ik niet wat er niet klopt aan mijn stelling dat lekken die wel actief misbruikt worden een stuk gevaarlijker zijn dan lekken die, voor zover ik kan vinden in ieder geval, op dit moment nog nergens actief misbruikt worden en buiten PoC's op dit moment enkel een theoretisch gevaar op lijken te leveren voor de consument.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 18-03-2019 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier de video over AMD hun 3d-stacking waar Tomshardware en zo verslag over deden.

Blijkbaar verwachten ze de eerste supercomputerrs met 2,5d/3d-stacking over 2-3 jaar. Aan het einde legde hij uit waarom AMD niet voor AVX-512 koos. In het kort:
- vaak is het sneller om het niet via AVX-512 te draaien tenzij je "tightly tuned software" hebt
- de klokfrequentie zou lager worden
- als de "stuff" dermate vectorized is dan kan je net zo goed een GPU gebruiken

Een discussiepuntje: warmte. Hoe groot is de performancepenalty (door warmte) bij het stapelen?
Een ander interessant puntje, hij geeft aan dat de reticle limit voor multi-die (maar geen chiplets!) ongeveer 1/3de hoger is dan voor monolithisch. Waarom?
ocf81 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:27:
Een JS script is genoeg, en daarvoor hoef je maar één keer de verkeerde link aan te klikken.
Daarom gebruik ik al jarenlang een whitelist voor Javascript en een adblocker. Ik maak me geen illusie dat het daarmee 100% veilig is of ook maar in de buurt daarvan maar het helpt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Dennism In de basis blijft de processor kwetsbaar. Momenteel wordt dat afgevangen door een paardenmiddel. (HPET om zeep helpen in JS) Dat paardenmiddel kan je niet voor eeuwig aan blijven houden. Ik gebruik al sinds de jaren '80 PC's, en al sinds de eerste virussen houdt ik mij op de hoogte van de state of the art, zoals dat heet. In al die tijd is er nog nooit zoiets als een definitieve fix geweest. Problemen van een bepaalde categorie komen steeds in gewijzigde vorm weer bovendrijven. Omdat in de basis de processor nog steeds kwetsbaar is heb ik geen 100% vertrouwen in de fixes.

Daarnaast is het stellen dat consumenten niks met hun computer doen een beetje wat mij betreft een oppervlakkige en idiote stelling. Je kan niet zo maar stellen dat het geen probleem is omdat je niet kan voorspellen hoe je er mee in aanraking kan komen. (m.u.v. de computer niet gebruiken) Vragen om code etc. is dus een beetje overbodig.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:38:
@Dennism In de basis blijft de processor kwetsbaar. Momenteel wordt dat afgevangen door een paardenmiddel. (HPET om zeep helpen in JS) Dat paardenmiddel kan je niet voor eeuwig aan blijven houden. Ik gebruik al sinds de jaren '80 PC's, en al sinds de eerste virussen houdt ik mij op de hoogte van de state of the art, zoals dat heet. In al die tijd is er nog nooit zoiets als een definitieve fix geweest. Problemen van een bepaalde categorie komen steeds in gewijzigde vorm weer bovendrijven. Omdat in de basis de processor nog steeds kwetsbaar is heb ik geen 100% vertrouwen in de fixes.

Daarnaast is het stellen dat consumenten niks met hun computer doen een beetje wat mij betreft een oppervlakkige en idiote stelling. Je kan niet zo maar stellen dat het geen probleem is omdat je niet kan voorspellen hoe je er mee in aanraking kan komen. (m.u.v. de computer niet gebruiken) Vragen om code etc. is dus een beetje overbodig.
Dat de processor zelf kwetsbaar blijft klopt uiteraard, het issue wordt immers "opgelost" (afgevangen) door in meerdere lagen aanpassingen te doen, echter de hardware zelf kan niet "gerepareerd" worden. Als je een nu een systeem hebt met de juist microcode, OS updates en applicatie (o.a. Browser) updates ben je op dat systeem niet meer vatbaar voor de nu bekende varianten van Spectre /. Meltdown waar jouw processor vatbaar voor is, echter haal je de cpu uit het systeem en zet je deze in een systeem waar niet de correctie microcode op staat, de juist OS en applicatie updates zijn geïnstalleerd ben je uiteraard direct wel weer vatbaar. Dat lijkt me vrij logisch, maar dat was ook volgens mij de discussie niet. De discussie was ook niet of zaken als Spectre of Meltdown relevant klunnen zijn voor thuisgebruikers, want dat kan zeker het geval zijn. De discussie was of je er als consument volledig panisch op moet reageren, terwijl de kans aanzienlijk is dat je zaken op je systeem draait en/of je systeem vatbaar is voor zaken die een stuk meer risico met zich meebrengen.

Verder stel ik juist niet dat consumenten "niets" doen met hun systeem, volgens mij stelde ik juist dat consumenten zoveel zaken met hun systeem doen waarbij ze vaak achteloos handelen zonder ook maar op enige wijze aan hun eigen veiligheid te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer nieuws dan. :)

AMD geeft aan dat ze het komende decennia geen exotische materialen verwachten. We lijken dus nog een tijdje op silicon te blijven zitten.
https://www.techpowerup.c...ll-computings-best-friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:14

Case_C

[Team Carrack]

Dus dan lopen we ongeveer tegen het einde van een '2d' silicon aan, en gaat er binnen de komende jaren chips uitkomen met stacked silicon. Tegen de tijd dat die techniek volwassen is, zit je zo weer 5 á 6 jaar verder van nu.

Terug komend op het verhaal dat 7nm een grotere hoeveelheid hitte geconcentreerd heeft, en dat de Zen 2 chips daardoor wellicht minder hoog zouden kunnen clocken. Daarmee lijkt het mij aannemelijk dat een CPU met 2 chiplets zich makkelijk hoger laat clocken, doordat de hitte over 2x zoveel die-space verdeeld zit.

Adored heeft namelijk weer in interessant filmpje online, waarin hij mede speculeert over het vermogen van de CPU die op CES gebruikt werd, en op hoeveel Mhz deze chip zou lopen. Daarvoor test hij een oudere Zen chip, waarbij hij 4+0, 2+2, 2+0 en 1+1 cores test voor performance in Cinebench. Wel grappig dat zijn CPU op 1+1 en 2+0 hoger clocken dan de 4+0 en 2+2 config, opzich logisch maar ook interessant.

Vraag me dan af of AMD met Precision Boost ook extra performance uit de cores kan halen met 2 chiplets. Dan zou het in theorie dus ook mogelijk zijn dat er een R5 3600x komt met 2 chiplets (2 van 4 cores) die beter overclockt dan een variant met 1 chiplet? Wellicht zelfs dat de R5 3600 1 chiplet heeft, en een R5 3600x voorzien is van 2 chiplets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dennism schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Dat de processor zelf kwetsbaar blijft klopt uiteraard, het issue wordt immers "opgelost" (afgevangen) door in meerdere lagen aanpassingen te doen, echter de hardware zelf kan niet "gerepareerd" worden. Als je een nu een systeem hebt met de juist microcode, OS updates en applicatie (o.a. Browser) updates ben je op dat systeem niet meer vatbaar voor de nu bekende varianten van Spectre /. Meltdown waar jouw processor vatbaar voor is, echter haal je de cpu uit het systeem en zet je deze in een systeem waar niet de correctie microcode op staat, de juist OS en applicatie updates zijn geïnstalleerd ben je uiteraard direct wel weer vatbaar. Dat lijkt me vrij logisch, maar dat was ook volgens mij de discussie niet. De discussie was ook niet of zaken als Spectre of Meltdown relevant klunnen zijn voor thuisgebruikers, want dat kan zeker het geval zijn. De discussie was of je er als consument volledig panisch op moet reageren, terwijl de kans aanzienlijk is dat je zaken op je systeem draait en/of je systeem vatbaar is voor zaken die een stuk meer risico met zich meebrengen.

Verder stel ik juist niet dat consumenten "niets" doen met hun systeem, volgens mij stelde ik juist dat consumenten zoveel zaken met hun systeem doen waarbij ze vaak achteloos handelen zonder ook maar op enige wijze aan hun eigen veiligheid te denken.
Tot op een bepaalde hoogte kan ik hierin meegaan, maar ik blijf erbij dat het risico voor thuisgebruikers te laag wordt ingeschat. Dat was het hele punt. Die laatste alinea was daar ook een direct exponent op, omdat dat namelijk wel geïmpliceerd wordt. Jij denkt daar kennelijk anders over. Maar ik vraag me af of dat terecht is. Let's agree to disagree here.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:59
Case_C schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:39:
.....
Daarvoor test hij een oudere Zen chip[/url], waarbij hij 4+0, 2+2, 2+0 en 1+1 cores test voor performance in Cinebench. Wel grappig dat zijn CPU op 1+1 en 2+0 hoger clocken dan de 4+0 en 2+2 config, opzich logisch maar ook interessant.
Deze techniek word al jaren toegepast binnen verschillende grote fabrikanten met Intel CPU's.
Door cores om en om uit te zetten beperk je de hoeveelheid warmte en kun je meer stroom leveren in dat deel van de CPU.
Helaas is het niet mogelijk in de Ryzen om specifiek naar cores te wijzen, anders zou je reproduceerbaar hoger kunnen klokken.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De nieuwe biossen lijken wel degelijk Zen 2 support te bevatten. Echter ook aardig wat berichten dat PBO niet (goed) meer werkt:

MSI Rolls Out AMD 400-series BIOS Updates with "Zen 2" Microcode

Behalve MSI heeft ook Asus (en misschien anderen ook) deze biossen uitgerold:

"CROSSHAIR VI HERO BIOS 6808
Update AGESA 0070 for the upcoming processors and improve CPU compatibility.
ASUS strongly recommends installing AMD chipset driver 18.50.16 or later before updating BIOS."

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 20-03-2019 20:35 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Nu al. Is er een stevige reden om zo vroeg die ondersteuning in te coden? Misschien tot het uiterste gaan om release problemen te voorkomen. Maar zelfs dan... Misschien komt Zen 2 wel eerder dan wij verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Help!!!! schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:35:
De nieuwe biossen lijken wel degelijk Zen 2 support te bevatten. Echter ook aardig wat berichten dat PBO niet (goed) meer werkt:

ASUS strongly recommends installing AMD chipset driver 18.50.16 or later before updating BIOS."
Mijn bordje heeft die ook klaar staan. Scheelt weer wat in de kosten. :Y
https://www.asus.com/us/M...E-X370-PRO/HelpDesk_BIOS/

Meteen maar eens gekeken naar een paar andere, hogere segment en populaire B series bordjes.

ASUS
B450 ROG F (ja)
https://www.asus.com/nl/M...0-F-GAMING/HelpDesk_BIOS/
B450 Plus (ja)
https://www.asus.com/nl/M...-B450-PLUS/HelpDesk_BIOS/
B350 ROG F (nee)
B350 Plus (nee)
https://www.asus.com/nl/M...-B350-PLUS/HelpDesk_BIOS/

MSI
B450 Pro Carbon (ja)
https://www.msi.com/Mothe...B450-GAMING-PRO-CARBON-AC
B450 Tomahawk (ja)
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK
B350 Pro Carbon (nee)
https://www.msi.com/Mothe...rt/B350-GAMING-PRO-CARBON
B350 Tomahawk (nee)
https://www.msi.com/Motherboard/support/B350-TOMAHAWK

Gigabyte en ASRock lijken nog geen AGESA 0070 uit te rollen voor B450, dus niet te vergelijken. Ik begin denk ik wel een patroon te zien bij de andere twee...

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-03-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:22:
[...]

Meteen maar eens gekeken naar een paar andere, hogere segment en populaire B series bordjes.
Komt mooi samen met dat gerucht dat B350 niet Zen 2 zou gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:35:

Ben benieuwd, loont het ook eens om wat meer voor een moederbord te betalen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Jammer dat je tegenwoordig dan gelijk weer aan een nieuwe windows licentie moet.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:14:
Jammer dat je tegenwoordig dan gelijk weer aan een nieuwe windows licentie moet.
Paar jaar terug heb ik gelezen dat je die aan je Microsoft-account kan koppelen, als je het los gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Saturnus schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:44:
[...]

Paar jaar terug heb ik gelezen dat je die aan je Microsoft-account kan koppelen, als je het los gekocht hebt.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een microsoft-account te gebruiken als gebruikersaccount voor mijn PC.

[ Voor 50% gewijzigd door ocf81 op 21-03-2019 23:47 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:45
Die heb je ook voor een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:46:
[...]

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een microsoft-account te gebruiken als gebruikersaccount voor mijn PC.
Houd ik ook niet van en doe ik nu ook niet. Hoe het dan gaat bij het overgaan naar een nieuwe computer weet ik niet. Wat sowieso kan is een lokaal account aanmaken naast dat Microsoft-account. Met nog meer geluk kan je daarna dat Microsoft-account weggooien totdat je weer een pc verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:24
Saturnus schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:49:
[...]

Houd ik ook niet van en doe ik nu ook niet. Hoe het dan gaat bij het overgaan naar een nieuwe computer weet ik niet. Wat sowieso kan is een lokaal account aanmaken naast dat Microsoft-account. Met nog meer geluk kan je daarna dat Microsoft-account weggooien totdat je weer een pc verder gaat.
Heb eerst een lokale account gemaakt, daarna een nieuwe account waarmee ik ben ingelogd met een Microsoft account. Deze heb ik niet verwijderd, maar heb wel ingelogd om te zien of hij aan mijn account is gekoppeld, dit schijnt zo te zijn.

Wanner AMD de nieuw cpu's lancheerd ga ik kijken hoe makkelijk ik de licentie kan overhevelen. (wel met dezelfde methode).

Ik prefereer ook een lokale account zonder de Store, maar als ik die eens nodig heb gebruik ik wel die Microsoft account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DaniëlWW2 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:22:
[...]

ASUS
B450 ROG F (ja)
B450 Plus (ja)
https://www.asus.com/nl/M...-B450-PLUS/HelpDesk_BIOS/
B350 ROG F (nee)
B350 Plus (nee)
https://www.asus.com/nl/M...-B350-PLUS/HelpDesk_BIOS/
De Asus B350M-A dan weer wel.
https://www.asus.com/us/M...ME-B350M-A/HelpDesk_BIOS/

Die heb ik zelf dus dat komt van pas :p

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe Windows licentie zou niet nodig moeten zijn als je al een licentie hebt (behalve als dit een OEM licentie betreft).

Je kan gewoon een nieuwe installatie activeren met je Windows 7, Windows 8 of 8.1 installatie key.
Verder kan je ook gewoon activeren met de Microsoft account en deze hoef je voor zover ik weet niet als gebruikers account te gebruiken.

Wat ik in het verleden in ieder geval wel eens gedaan heb is herinstallatie > activeren met MS account > Lokaal gebruikers aanmaken en niet meer inloggen op het MS account. Dit werkte in ieder geval destijds (2016-2017 ergens) prima, geen idee echter of MS dat achteraf veranderd heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QrLbQhj/79-D7-D2-A6-303-A-4-A7-E-9-E0-C-DA2632-F45155.png

Ook de mini-ITX bordjes worden niet vergeten, maar mocht Zen 2 interessant worden (en dan bedoel ik interessanter dan Intel op 't gebied van performance, kosten zijn minder relevant) dan zal ik toch wel een nieuw moederbord halen, want een meer high-end mini-ITX moederbord (ROG CROSSHAIR VIII IMPACT) is zeer welkom :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 22-03-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:47
Ik koop gewoon een losse w10 key
Als ik weer wat nieuws heb gekocht moederbord en processor .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 07:08:
[...]

Toch wel...dan volgt de rest nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Borromini schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 07:08:
[...]

Dan lijkt ASUS het wel te gaan doen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beaudog schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:23:
Ik koop gewoon een losse w10 key
Als ik weer wat nieuws heb gekocht moederbord en processor .
Wat kost je dat dan en waar koop je het ?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Help!!!! schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:12:
[...]

*SNIP* voor een OEM key :+.
Modbreak:Doe nou niet, geen links naar sites met warez of gestolen accounts aub

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 24-03-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-10 20:48
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:43:
Meer nieuws dan. :)

AMD geeft aan dat ze het komende decennia geen exotische materialen verwachten. We lijken dus nog een tijdje op silicon te blijven zitten.
https://www.techpowerup.c...ll-computings-best-friend
Intel claimde eveneens in 2001 binnen 10 jaar op 11 Ghz te draaien, nou we zitten na 18 jaar op de helft 8)7

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richo999 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:53:
[...]

Intel claimde eveneens in 2001 binnen 10 jaar op 11 Ghz te draaien, nou we zitten na 18 jaar op de helft 8)7
Ja, dit is niet relevant. :P
Niet alleen omdat 10GHz+ een verwachting was, maar ook omdat de roadmaps voor het komende decennia nu eigenlijk al gemaakt zijn. Daar baseert AMD zich op. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:47
Help!!!! schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:12:
[...]

ebay rond de 5 euro Heb 10 systemen draaien met w10 pro nooit problemen gehad.
het is ook alleen voor een schone installatie.
werkt top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paar interessante finds in de Zen 2 biossen:

AMD Ryzen 3000 "Zen 2" BIOS Analysis Reveals New Options for Overclocking & Tweaking

[ Voor 33% gewijzigd door Help!!!! op 22-03-2019 17:11 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Die keys van een paar € wantrouw ik een beetje. Ik wil toch op zijn minst een licentiesticker thuisgestuurd krijgen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Azerty doet een "Mindfactorytje",

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGfy7ur0bh7NUVfQFpVlQI8leW4=/fit-in/656x/i/2002573978.png?f=imagenormal

Verschil met Mindfactory lijkt nog wel erg groot, waar het bij Mindfactory sinds september 2018 zo'n 65% AMD per maand is en zo'n 35% Intel. Is bij Azerty Intel nog altijd redelijk ruim het grootst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Dennism Het kan natuurlijk ook zo zijn dat in NL de markt er net iets anders bij ligt. Het beeld van Azerty komt wel enigszins overeen met het artikel op de FP: nieuws: Verkoop AMD ten opzichte van Intel lijkt toe te nemen in de Benelux

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:08:
@Dennism Het kan natuurlijk ook zo zijn dat in NL de markt er net iets anders bij ligt. Het beeld van Azerty komt wel enigszins overeen met het artikel op de FP: nieuws: Verkoop AMD ten opzichte van Intel lijkt toe te nemen in de Benelux
Dat kan kloppen, dat bericht is namelijk gebaseerd op de data van Azerty ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dennism schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:09:
[...]

Dat kan kloppen, dat bericht is namelijk gebaseerd op de data van Azerty ;)
Ik doelde eigenlijk meer op het clickout grafiekje onder in het artikel.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:10:
[...]

Ik doelde eigenlijk meer op het clickout grafiekje onder in het artikel.
Ah zo, moet zeggen dat die clickouts me niet zoveel zeggen. Maar het lijkt wel redelijk ja.

Dat de Nederlandse markt anders kan zijn dan de Duitste klopt uiteraard zeker. Het zou best leuk zijn om veel meer van dit soort cijfers te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Helpt voor het verkoop voor AMD hier ook zeker niet mee dat Tweakers/HWI geen CPU tests fatsoenlijk en kloppend met de praktijk kan uitvoeren. Doordat de CPU tests hier op de lichte en dus niet interessante momenten wordt uitgevoerd komt Intel er door de hogere single thread performance en het gebrek aan frametime metingen altijd beter uit. Zelfs dualcore's met SMT en quadcore's zonder SMT komen er nog goed vanaf in zware games, terwijl de praktijk toch echt totaal anders is.

[ Voor 54% gewijzigd door -The_Mask- op 22-03-2019 19:40 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Remember, Infinity Fabric runs at a frequency synchronized to memory. For example, with DDR-3200 memory (which runs at 1600 MHz), Infinity Fabric will operate at 1600 MHz. This is the default of Zen, Zen+ and also Zen 2.
Dacht toch echt ergens gelezen te hebben dat die synchronisatie verwijderd zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:26:
[...]

[...]

Dacht toch echt ergens gelezen te hebben dat die synchronisatie verwijderd zou zijn.
AMD heeft het nooit gezegd. Het is misschien wat teleurstellend, maar ik betwijfel of het een ramp is. Ongetwijfeld zal AMD flink wat aan CCX naar CCX latency hebben gedaan om de impact te verminderen. Dat is uiteindelijk waar snellere RAM voor was. Belangrijker is denk ik dat de IF verbinding een verdubbeling aan bandwidth heeft gekregen. Dat zou wel eens enorm kunnen helpen naast de verdubbeling van L3 cache.

Verder ligt er kennelijk ook een IF verbinding tussen de twee chiplets zelf. Dat is relevant voor de hogere SKU's hun uniformiteit. Ik maak tussen de regels ook op dat 1usmus en Techpowerup denken dat de lagere SKU's uit een chiplet + I/O zullen bestaan. Voor gaming is een 8c SKU meer dan genoeg waardoor je de chiplet naar chiplet penalty zal missen. Die wil je denk ik ook niet hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Misschien hebben ze dit probleem nog even onopgelost gelaten. DDR5 zou daarbij de oplossing kunnen zijn. Lijkt mij dat AMD hierop sowieso een hogere prioriteit heeft gezet aangezien >100GB/s geheugenbandbreedte heel erg hard nodig is voor APUs.

Latency kan een probleem blijven met Zen 2, maar met Zen 3 en DDR5 kan daar weer een flinke stap gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 14:02

MrMarcie

CFMoto 650MT

ocf81 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:46:
[...]

Koop je toch een licentie voor een 13/15 euro. Werkt prima.

[ Voor 10% gewijzigd door MrMarcie op 23-03-2019 15:46 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Pagina: 1 ... 48 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.