hoeft ook niet perse nog een monitor te zijn. Ik draai b.v. op dit moment: irc, discord, telegram, browser(soms wil je die open houden terwijl je gamed, soulseek(ik upload veel), flink gepimpte foobar met een behoorlijke muziek collectie, steam en allerlei andere programmas in de achtergrond. In een real world scenario als dit ga je die extra cores wel sneller echt wel merken.
De TIM en de HS veranderen niks aan de hoeveelheid warmte die over dezelfde 75mm2 moet worden doorgegeven. Daarnaast, Zen+ had een gesoldeerde HS (Geen TIM). Zelfs de nieuwe polymere achtige substantie die ze bij de VII hebben gebruikt zal het niet veel beter kunnen doen dan dat. Ik weet niet wat voor mogelijkheden jij nog meer voor ogen hebt ?ocf81 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:25:
[...]
@Temujin Het ligt er ook aan welke TIM ze gebruiken en van welk materiaal de HS gemaakt is.
bij een gesoldeerde IHS is de soldeerverbinding ook gewoon een vorm van TIM (Thermal Interface Material) hoorTemujin schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:41:
[...]
De TIM en de HS veranderen niks aan de hoeveelheid warmte die over dezelfde 75mm2 moet worden doorgegeven. Daarnaast, Zen+ had een gesoldeerde HS (Geen TIM). Zelfs de nieuwe polymere achtige substantie die ze bij de VII hebben gebruikt zal het niet veel beter kunnen doen dan dat. Ik weet niet wat voor mogelijkheden jij nog meer voor ogen hebt ?
De meesten hebben ook een slechte gpuocf81 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:25:
[...]
Uhm, * ocf81 must be a unicornIk gebruik al 15 jaar 2 schermen thuis. Sterker nog, ik gebruik al 10 jaar nergens meer 1 scherm met mijn PC's. (Ik heb thuis 2 PCs, één voor werk en één voor gaming)
@Temujin Het ligt er ook aan welke TIM ze gebruiken en van welk materiaal de HS gemaakt is.
Verwijderd
@Paprika
+ dat 100 FPS voor de meeste mensen ruim voldoende is.
Dit eenvoudige grafiekje haal ik er ook maar even bij.

Het is ook wat twijfelachtig om de 2600 @stock te laten draaien. Ja, veel mensen zullen het doen maar dat maakt mij weinig uit gezien hoe gemakkelijk je het overklokt op een zeer verantwoorde manier zonder dat je problemen krijgt met warmte of herrie.
PS
Liever iets gebruiken waarbij je het plaatje direct kan tonen? Dat imgur.com doet moeilijk over deeplinken.
+ dat je ook wel naar de 0,1% FPS mag kijken. Aardig wat Intel-CPU's die daarboven staan hebben een (veel) lagere 0,1% en 1% FPS. Je mag rustig stellen dat de 2600 de 8600k verslaat bij dit spel.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:19:
[...]
Die loopt wel op 4.7, dat is een groot verschil met de standaard snelheden. Reden dat hij niet hoger komt is door het trage DDR3 geheugen, zoveel winst heeft Intel niet gemaakt met IPC.
Het zou een betere vergelijking zijn geweest als ze de 2600x of 2700x hadden gepakt (waar de tweede weer in een hogere trede staat).
+ dat 100 FPS voor de meeste mensen ruim voldoende is.
Dit eenvoudige grafiekje haal ik er ook maar even bij.

Het is ook wat twijfelachtig om de 2600 @stock te laten draaien. Ja, veel mensen zullen het doen maar dat maakt mij weinig uit gezien hoe gemakkelijk je het overklokt op een zeer verantwoorde manier zonder dat je problemen krijgt met warmte of herrie.
PS
Liever iets gebruiken waarbij je het plaatje direct kan tonen? Dat imgur.com doet moeilijk over deeplinken.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2019 22:30 ]
Meer dan 9 op de 10 CPU reviews/tests worden uitgevoerd op een zeer twijfelachtige manier, die niet overeenkomt met de praktijk. Maar een CPU testen op stock is natuurlijk alles behalve twijfelachtig.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Een CPU op stock testen is natuurlijk niet twijfelachtig, uiteraard is het leuk wanneer er ook OC testen gedaan worden, maar stock is toch wel het minimale wat je test in een review.Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:26:
Verwijderd
Het testen @stock is niet twijfelachtig, het als gebruiker @stock laten draaien van een CPU die soort van onderklokt van AMD komt is twijfelachtig. Je mag dat doen maar dan beroof je jezelf van performance aangezien je die hoger kan klokken zonder bij die powerwalls te komen. Of dat dat dan 3,8 , 3,9 of 4,0 GHz. word hangt af van de loterij.
Edit
Getypt net voordat Dennis reageerde.
Ik heb dus helemaal niet beweerd dat het @stock testen twijfelachtig is, dat was een verkeerde interpretatie van mijn reactie.
GamersNexus heeft het correct gedaan door zowel @stock als overklokt te testen. Wat beter RAM zou wel mogen!
Terug naar de kern. Waar Vipeax naar verwees pleit eerder voor Ryzen aangezien ook de 8600k Far Cry 5 niet lekker draait maar de 2600 wel.
Edit
Getypt net voordat Dennis reageerde.
Ik heb dus helemaal niet beweerd dat het @stock testen twijfelachtig is, dat was een verkeerde interpretatie van mijn reactie.
GamersNexus heeft het correct gedaan door zowel @stock als overklokt te testen. Wat beter RAM zou wel mogen!
Terug naar de kern. Waar Vipeax naar verwees pleit eerder voor Ryzen aangezien ook de 8600k Far Cry 5 niet lekker draait maar de 2600 wel.
Succes ermee om dat bij Windows10 voor elkaar te krijgen. Als het je lukt laat je dan even weten hoe je dat deed, want dat wil ik ook als ik dan toch Windows moet gebruiken.Finraziel schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:33:
[...]
Het ging me er meer om dat de marge met die CPU's ondertussen erg klein geworden is. Zo'n stream kost namelijk ook niet zoveel CPU cycles. Het kan verder ook betekenen dat als windows update of je virusscanner besluit dat het een goed moment is om iets te gaan doen je daar veel eerder last van kunt hebben dan met een hedendaagse CPU. Dus, ja, als je puur gaming bedoeld als 'je pc zo ingericht hebben dat er echt niks anders draait dan de game' dan heb je misschien gelijk, maar ik denk dat er nog minder gamers zijn die hun game PC zo optimaliseren dan gamers die multitasken.
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2019 22:51 ]
@Verwijderd, deeplinken werkt gewoon prima hoor, maar de plaatjes zijn wat groot voor een bericht op een forum. De plaatjes hieronder geven goed aan waarom ik naar de groep linkte
.
Natuurlijk is dit een beperkte set, maar je kunt gerust stellen dat je als gamer nu zou upgraden dit je een paar procent meer fps oplevert en dan moet je dus (al begint 't wel beter te worden) te duur geheugen kopen (DDR3 vs DDR4), een nieuw moederbord en een nieuwe CPU voor zeg 70 vs 80FPS, of 150 vs 170 FPS. Bij een GPU klaagt "men" al als een nieuwe reeks niet minimaal 35% betere prestaties levert. Als je naar procentuele vooruitgang kijkt dan geldt dat een Intel CPU een logischer upgrade pad biedt als je nu al een goed klokkende Intel CPU bezit.

De 7700K staat gewoon in de top 5.
Sterker nog, Wolfenstein II als Vulkan game, wat staat hier op de beste plek als we de overgeklokte 9600K even negeren
...
Psst: deze moet je niet te serieus nemen.
Natuurlijk is dit een beperkte set, maar je kunt gerust stellen dat je als gamer nu zou upgraden dit je een paar procent meer fps oplevert en dan moet je dus (al begint 't wel beter te worden) te duur geheugen kopen (DDR3 vs DDR4), een nieuw moederbord en een nieuwe CPU voor zeg 70 vs 80FPS, of 150 vs 170 FPS. Bij een GPU klaagt "men" al als een nieuwe reeks niet minimaal 35% betere prestaties levert. Als je naar procentuele vooruitgang kijkt dan geldt dat een Intel CPU een logischer upgrade pad biedt als je nu al een goed klokkende Intel CPU bezit.

De 7700K staat gewoon in de top 5.
Sterker nog, Wolfenstein II als Vulkan game, wat staat hier op de beste plek als we de overgeklokte 9600K even negeren
Psst: deze moet je niet te serieus nemen.

[ Voor 108% gewijzigd door Paprika op 05-03-2019 23:08 ]
Mijn i5-4670k schoot voor geen meter op, die wilde niet veel harder 4.1Ghz was de grens (als arme student destijds wilde ik niet voor een i7 betalen) dus later de OC maar uitgeschakelt. Met zware taken is mijn 1700x een stuk sneller, met games is mijn framerate wat stabieler.Paprika schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:26:
[...]
Daarvoor kocht men toch juist ook een 2600K (of 2500K, 3770K etc)? Ik heb hier nog een pc staan met een 2600K en daarnaast een met een 3770K. Voor puur gaming vind ik het verschil met mijn 2700X totaal niet relevant. Voor multi-tasking en development uiteraard wel, vandaar dat ik hem ook heb gekocht.
@Paprika Wel appels met appels vergelijken hé? 
Even heel snel een Ryzen en een 9600K upgradesetje gepakt. Wat je bespaart aan CPU koop je wederom terug met veel meer GPU.
Niet dat ik het oneens ben over de CPU's of dat Vulkan zaligmakend is. Al helemaal niet om Wolfenstein wat zowat op een aardappel draait. Zit je nu nog op Haswell K of nieuwer en speel je geen BF/AC dan kan die nog even mee. Niet K wat de meerderheid zal zijn en dan kan een overstap waarschijnlijk geen kwaad. Neemt niet weg dat je beter nog even kan wachten op Ryzen 3000. Ruim 4GHz+ boostclocks met hopelijk vergelijkbare of betere IPC als Skylake en dan nog eens extra cores is wel een zinnige upgrade.
Even heel snel een Ryzen en een 9600K upgradesetje gepakt. Wat je bespaart aan CPU koop je wederom terug met veel meer GPU.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-9600K Boxed | € 279,99 | € 279,99 |
1 | MSI MPG Z390 Gaming Plus | € 136,90 | € 136,90 |
1 | MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC | € 376,- | € 376,- |
1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 90,- | € 90,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 882,89 |
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 159,32 | € 159,32 |
1 | MSI B450 Tomahawk | € 105,- | € 105,- |
1 | MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G | € 540,- | € 540,- |
1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 90,- | € 90,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 894,32 |
Niet dat ik het oneens ben over de CPU's of dat Vulkan zaligmakend is. Al helemaal niet om Wolfenstein wat zowat op een aardappel draait. Zit je nu nog op Haswell K of nieuwer en speel je geen BF/AC dan kan die nog even mee. Niet K wat de meerderheid zal zijn en dan kan een overstap waarschijnlijk geen kwaad. Neemt niet weg dat je beter nog even kan wachten op Ryzen 3000. Ruim 4GHz+ boostclocks met hopelijk vergelijkbare of betere IPC als Skylake en dan nog eens extra cores is wel een zinnige upgrade.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
En over 50% minder vermogen bij dezelfde performance!!Temujin schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:09:
Ja maar, 7nm.. dat is zuiniger.
Inderdaad. TSMC en AMD spraken over 25% meer performance met hetzelfde verbuik.
Bij 12 kernen ga je dus een lagere 'warmtedichtheid' hebben als die kernen even hoog geklokt zijn bij een niet gedefiniëerde klokfrequentie waarvan vermoed kan worden dat die hoog in de 3 GHz ligt (3,7/3,8 zou mijn gok zijn). Stel dat je het vermogen even hoog wil laten uitkomen dan zou je in vergelijking met de 2700X de kernen die niet boosten even hoog kunnen klokken en dan heb je met die 4 kernen minder ruimte om 2-4 kernen flink hoog te klokken. Ga uit van maximaal 200% W bij de maximale klokfrequentie in vergelijking met rond 4,0 GHz. (zoals bij Intel het geval is sinds Kaby Lake) dan zou je dankzij het missen van 4 kernen 2-4 kernen op volle boost kunnen laten draaien. Genoeg voor spellen die 1 of 2 CPU-kernen maximaal belasten.
Verder is het nog maar de vraag of dat wel teveel warmte hebt met 20-30 W extra bij die 16C. AMD zou niet een TDP van 125 en 135 W erop plakken als dat stukje metaal die warmte niet kan afstaan, denk je niet?
Nee, ik had het over de CPU-chiplets met 8 kernen per chiplet.Jij lijkt het trouwens in je reactie te hebben over de warmteafvoer van de gehele chip.
Niemand heeft beweerd dat het AC zou zijn.Nee, in de discussie hiervoor tussen mij en millman hadden we het over hoe realistisch het zou zijn om de 16c op 5ghz all core te laten draaien. Waar ik dus geen vertrouwen in heb.
Bij handmatig overklokken waarschijnlijk wel, of dat het out of the box ook gebeurt moeten we afwachten. AMD reserveert 20-30W extra voor de 16c-modellen. Dat is best veel op 105W.Ik verwacht dat de 12c een hogere all core OC zal halen dan de 16c, puur vanwege de density van warmte op de chiplet zelf. (dus niet de gehele chip)
Bij Ryzen2 viel het op dat bij een stresstest bijna precies dat vermogen werd gehaald bij TomsHardware (<1W verschil) en andere testers.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 01:09 ]
Maar als je dus van een snelle (overgeclockte?) Intel (4 cores met HT) afkomt valt het verschil in gaming wat tegen en ga je in aardig wat scenario's er zelfs op achteruit.
Verwijderd
Mwah, er zijn inmiddels toch aardig wat spellen die niet lekker draaien met 4/8. Het is niet problematisch maar het draait wel duidelijk minder lekker met lagere minima en probleempjes bij intensieve multiplayer bij BF1 en zo. Far Cry 5 is een mooie demonstratie hiervan al is dat een extreem geval. ACO is ook een bekend voorbeeld (een stuk wat echt niet lekker draait met 4/8).Paprika schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 01:00:
[...]
Maar als je dus van een snelle (overgeclockte?) Intel (4 cores met HT) afkomt valt het verschil in gaming wat tegen en ga je in aardig wat scenario's er zelfs op achteruit.
Ik zou dan ook eerder een 6/12 als voorbeeld nemen maar dat was toch enkel beschikbaar op het HEDT platform?
Maar goed, niet voor niets wachtte ik op Zen2.
Dat en omdat ik niet nog meer afgezet wil worden door de RAM-industrie.
Ik heb graag ook die extra singlecore-performance die Zen2 zal bieden en die Zen1 mist. Ik ben het niet oneens met jou dat voor de meeste gamers die oude quadcore-CPU'tjes ook nog wel volstaan al zullen ze zeker een betere performance merken met een 2600(X)/2700(X)
@Verwijderd, uiteindelijk zijn de meest populaire games nog altijd Dota 2, CSGO en de vele Battle Royale games. Toevallig heeft WoW als grotere RPG recentelijk nog multi core support toegevoegd door 't gebruik van multi threaded rendering icm DX12.
https://www.tomshardware....ch-performance,38586.html
Al zie je met een Intel cpu natuuklijk ook winsten.
https://www.tomshardware....ch-performance,38586.html
Al zie je met een Intel cpu natuuklijk ook winsten.
[ Voor 55% gewijzigd door Paprika op 06-03-2019 01:12 ]
Verwijderd
Het zou leuk zijn als Blizzard ook voor Starcraft2 zo'n patch zou regelen, ik denk dat Intel-bezitters daar ook erg blij mee zouden zijn. 
Liever Vulkan natuurlijk maar anders graag DX12 als het van M$ moet zijn.
PS
Zo gauw ik een tweede SSD heb ga ik ook eens CS:Go (en misschien ook Apex:Legends als EA het niet alsnog verpest) spelen.
Liever Vulkan natuurlijk maar anders graag DX12 als het van M$ moet zijn.

PS
Zo gauw ik een tweede SSD heb ga ik ook eens CS:Go (en misschien ook Apex:Legends als EA het niet alsnog verpest) spelen.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 01:24 ]
Ja ik ben het met je eens hoorVerwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:44:
[...]
Succes ermee om dat bij Windows10 voor elkaar te krijgen. Als het je lukt laat je dan even weten hoe je dat deed, want dat wil ik ook als ik dan toch Windows moet gebruiken.
Dat is inderdaad erg lastig, als het al lukt, dus ik denk dat de meeste gamers wel wat hoofdruimte in cpu vermogen zouden kunnen gebruiken.
Gamertag: FinrazielNL
Dat gaat je natuurlijk bij geen enkel OS lukken, maar voor zover ik weet zijn er genoeg guides om Windows te optimaliseren voor games d.m.v. het aanpassen van settings en het uitschakelen van services.Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:44:
Succes ermee om dat bij Windows10 voor elkaar te krijgen. Als het je lukt laat je dan even weten hoe je dat deed, want dat wil ik ook als ik dan toch Windows moet gebruiken.
Of je veel wint is echter maar de vraag, ik moet zeggen dat ik het op Windwos 10 niet meer getest heb, maar op Windows 7 heb ik ooit zo'n guide volledig nagelopen en de winsten vond ik vrij mager vergeleken met wat je er voor moest doen en wat je aan functionaliteit moest inboeten. Ik snap dat voor record benchmarks runs dat soort optimalisaties uiteraard vrijwel noodzakelijk zijn, maar voor enkel wat gaming zag ik het nut niet echt toen ik slechts een paar fps won.
[ Voor 32% gewijzigd door Dennism op 06-03-2019 08:08 ]
En hier is het stukje miscommunicatie. Je reageerde origineel op een reactie van mij in een discussie met millman waarin we het dus specefiek over de all core overclock haddenVerwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:58:
[...]
[...]
Niemand heeft beweerd dat het AC zou zijn.
[...]
Verwijderd
@Temujin
Ik had zijn reactie niet met aandacht gelezen. Daar kunnen we kort over zijn, als je handmatig overklokt dan zou je een sterk verschil na binning moeten hebben om die 16C all core hoger te laten klokken. Je moet immers met 1/3de extra kernen ongeveer 75% van het vermogen hebben bij dezelfde klokfrequentie. Ik durf niet te schatten hoe groot de kans is op 1/3de / 1/4de (afhankelijk van wat je referentie-punt is) verschil in vermogen.
Volgens mij neemt rond die zone (hoge overklok) het vermogen ongeveer kwadratisch toe met de spanning dus laten we uitgaan van 1/8ste tot 1/6de verschil in spanning. We weten dat Zen1 ongeveer 1,35-1,40 V nodig heeft voor 3,8-4,0 GHz. (Ryzen1/Ryzen2), 1/6de hiervan is ongeveer 0,23 V dus naar Ryzen1/Ryzen2 vertaald zou dat een spanning van pak hem beet 1,15-1,2 V zijn bij rond de 4,0 GHz. Zelfs voor Threadripper moet je een gouden lot trekken om dat te krijgen.
Je kan dan naar twee puntjes kijken:
- hoge CPU-load, hoge RAM etc. , het relatief traag opstarten van programma's, bij dezelfde tabs in dezelfde browser moest ik bij Windows elke paar uur mijn browser sluiten en opnieuw opstarten omdat pak hem beet 85% van de 8 GB werd bereikt (geen virtueel geheugen, in Linux gebruik ik dat overigens ook niet (swap)). Hell, met slechts Windows zelf zit je op pak hem beet 3 GB RAM. Ik zit nu op 2,1 na al een flink aantal tabbladen met filmpjes open te hebben gehad tijdens het ontbijt. Ik merk het meer omdat ik relatief oude hardware heb maar Windows7 kwam uit rond dezelfde tijd als die CPU (technisch gezien kwam de CPU ruim 1 jaar eerder uit aangezien het een refresh is)...
- het meer problematische aspect aangezien je er weinig aan kan doen met betere hardware: de plotselinge pieken in Windows activiteit terwijl je je computer nuttig werk wil laten doen. MS trekt zich er blijkbaar niets van aan dat jij aan het gamen bent, een zware simulatie uitvoert of een stream met hoge bandbreedte aan hebt, het voert het updateproces uit wanneer het wil, het doet telemetrie wanneer het wil, het doet god weet wat nog meer wat je wil. Je bent je spel aan het spelen en Windows doet van alles op de achtergrond, je zet net je computer aan om wat te werken en Windows besluit het update-proces te starten. Ik had het laatst met mijn laptop: het downloaden van wat ik moest downloaden (een virtuele machine, niet voor fun) ging nogal traag en het systeem was weinig responsief. Wat bleek? De eerstvolgende keer dat ik het systeem aanzette mocht ik 10 minuten wachten terwijl Windows de updates uitvoerde.
Bij andere systemen gebeurt dat extra werk enkel wanneer de gebruiker iets doet wat het veroorzaakt, bij Windows heb je het als gebruiker schijnbaar niet in de hand. Ik vermoed dat jij dat net als ik niet prettig vindt.
Voor wat het waard is, verschillende techtubers (o.a. LinusTechTips) hebben aangegeven dat ze elke keer een clean install doen sinds dat ze W10 moeten gebruiken omdat dat de enige manier is waarop ze sterke schommelingen in de resultaten voorkomen. Ze geven aan dat ze het niet voor elkaar kregen om consistente resultaten te krijgen wanneer ze simpelweg alles van Windows uitschakelden wat ze konden vinden.
Terzijde, let er eens op hoe lang het duurt voordat Windows echt is opgestart. MS laat de destkop zien ruim voordat het klaar is, pas na ongeveer een minuut (SSD met SATA-300, 2 bij een harde schijf) is het helemaal klaar. Test het maar door een programma te openen direct na het tonen van de destkop. Wanneer ik in Linux de desktop zie is het volledig klaar, of dat ik een programma direct open of 2 minuten later geef 0 seconden verschil in laadtijd. Ik zou graag willen weten wat Windows allemaal uitspookt na het laden van de desktop want in de task manager wordt het niet aangegeven maar je merkt duidelijk dat het nog van alles aan het doen is en bij een interne harde schijf hoor je dat eveneens. Dit uiteraard met 0 extra programma's buiten de drivers voor de grafische kaart en de geluidskaart en dergelijke.
Ik had zijn reactie niet met aandacht gelezen. Daar kunnen we kort over zijn, als je handmatig overklokt dan zou je een sterk verschil na binning moeten hebben om die 16C all core hoger te laten klokken. Je moet immers met 1/3de extra kernen ongeveer 75% van het vermogen hebben bij dezelfde klokfrequentie. Ik durf niet te schatten hoe groot de kans is op 1/3de / 1/4de (afhankelijk van wat je referentie-punt is) verschil in vermogen.
Volgens mij neemt rond die zone (hoge overklok) het vermogen ongeveer kwadratisch toe met de spanning dus laten we uitgaan van 1/8ste tot 1/6de verschil in spanning. We weten dat Zen1 ongeveer 1,35-1,40 V nodig heeft voor 3,8-4,0 GHz. (Ryzen1/Ryzen2), 1/6de hiervan is ongeveer 0,23 V dus naar Ryzen1/Ryzen2 vertaald zou dat een spanning van pak hem beet 1,15-1,2 V zijn bij rond de 4,0 GHz. Zelfs voor Threadripper moet je een gouden lot trekken om dat te krijgen.
Nee, maar bij W10 is het veel erger dan bij de meeste andere besturingssystemen.Dennism schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:04:
[...]
Dat gaat je natuurlijk bij geen enkel OS lukken
Je kan dan naar twee puntjes kijken:
- hoge CPU-load, hoge RAM etc. , het relatief traag opstarten van programma's, bij dezelfde tabs in dezelfde browser moest ik bij Windows elke paar uur mijn browser sluiten en opnieuw opstarten omdat pak hem beet 85% van de 8 GB werd bereikt (geen virtueel geheugen, in Linux gebruik ik dat overigens ook niet (swap)). Hell, met slechts Windows zelf zit je op pak hem beet 3 GB RAM. Ik zit nu op 2,1 na al een flink aantal tabbladen met filmpjes open te hebben gehad tijdens het ontbijt. Ik merk het meer omdat ik relatief oude hardware heb maar Windows7 kwam uit rond dezelfde tijd als die CPU (technisch gezien kwam de CPU ruim 1 jaar eerder uit aangezien het een refresh is)...
- het meer problematische aspect aangezien je er weinig aan kan doen met betere hardware: de plotselinge pieken in Windows activiteit terwijl je je computer nuttig werk wil laten doen. MS trekt zich er blijkbaar niets van aan dat jij aan het gamen bent, een zware simulatie uitvoert of een stream met hoge bandbreedte aan hebt, het voert het updateproces uit wanneer het wil, het doet telemetrie wanneer het wil, het doet god weet wat nog meer wat je wil. Je bent je spel aan het spelen en Windows doet van alles op de achtergrond, je zet net je computer aan om wat te werken en Windows besluit het update-proces te starten. Ik had het laatst met mijn laptop: het downloaden van wat ik moest downloaden (een virtuele machine, niet voor fun) ging nogal traag en het systeem was weinig responsief. Wat bleek? De eerstvolgende keer dat ik het systeem aanzette mocht ik 10 minuten wachten terwijl Windows de updates uitvoerde.
Bij andere systemen gebeurt dat extra werk enkel wanneer de gebruiker iets doet wat het veroorzaakt, bij Windows heb je het als gebruiker schijnbaar niet in de hand. Ik vermoed dat jij dat net als ik niet prettig vindt.
Voor wat het waard is, verschillende techtubers (o.a. LinusTechTips) hebben aangegeven dat ze elke keer een clean install doen sinds dat ze W10 moeten gebruiken omdat dat de enige manier is waarop ze sterke schommelingen in de resultaten voorkomen. Ze geven aan dat ze het niet voor elkaar kregen om consistente resultaten te krijgen wanneer ze simpelweg alles van Windows uitschakelden wat ze konden vinden.

Ik heb het ook uitgeprobeerd, het effect is inderdaad nagenoeg 0, wat aangeeft hoe bloated Windows is. Ik raad overigens wel van harte aan om animaties uit te schakelen zodat het sneller laadt maar dat heeft weinig met hardware of bloatedness te maken. Het is bijvoorbeeld handig als je takenbalk direct verschijnt wanneer je op de superkey drukt of wanneer je met de muispointer naar de rand van het scherm gaat.Of je veel wint is echter maar de vraag, ik moet zeggen dat ik het op Windwos 10 niet meer getest heb, maar op Windows 7 heb ik ooit zo'n guide volledig nagelopen en de winsten vond ik vrij mager vergeleken met wat je er voor moest doen en wat je aan functionaliteit moest inboeten.
Terzijde, let er eens op hoe lang het duurt voordat Windows echt is opgestart. MS laat de destkop zien ruim voordat het klaar is, pas na ongeveer een minuut (SSD met SATA-300, 2 bij een harde schijf) is het helemaal klaar. Test het maar door een programma te openen direct na het tonen van de destkop. Wanneer ik in Linux de desktop zie is het volledig klaar, of dat ik een programma direct open of 2 minuten later geef 0 seconden verschil in laadtijd. Ik zou graag willen weten wat Windows allemaal uitspookt na het laden van de desktop want in de task manager wordt het niet aangegeven maar je merkt duidelijk dat het nog van alles aan het doen is en bij een interne harde schijf hoor je dat eveneens. Dit uiteraard met 0 extra programma's buiten de drivers voor de grafische kaart en de geluidskaart en dergelijke.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 09:25 ]
Ja, dat zei ik ook.Paprika schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 01:00:
[...]
In het algemeen dan. Waarom moet deze discussie nou elke paar weken opnieuw gevoerd worden? Het is zo ongelofelijk zinloos. Ja een Intel K is merkbaar sneller als je de bottleneck bij de CPU legt. Wil je 1080p/144Hz met een RTX2070? Koop dan een 9600K en als je budget het toelaat een 8700K. Voor mainstream gamers met een 1080p/75Hz scherm pak je een 2600 en RX580 8GB. Hetzelfde gebeurd bij 1440p. 1440p/75Hz met een RTX2070 combineer je met een 2600, met een RTX2080(Ti) kijk je eerder naar een 9600K of 8700K.
Dit is zo zinloos. Het is ook elke keer hetzelfde verhaal. De ene partij voert alleen de scenario's aan waar de 2600 redelijk bij blijft. De andere partij komt alleen met de grootse verschillen. Dit is misschien wel waar ik het meeste naar uitkijk voor Ryzen 3000. Duidelijkheid voor een platform zodat deze eindeloze discussie ophoudt.

[ Voor 59% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-03-2019 09:49 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
Mwah, je gaat er ook in veel scenario's op achteruit. We zullen het er met zijn allen over eens zijn dat het maar net afhankelijk is van wat je speelt. Bij CS:Go, Dota2...heb je meer aan die snelle quadcore, bij AAA-spellen heb je meer aan de 2 extra kernen (hogere minima FPS). Ik zou het niet erg vinden om te gamen met een 7700k maar als ik mag kiezen tussen de 7700k en de 2600 wanneer ik het cadeau krijg dan kies ik voor de 2600 zonder na te denken en puur met het oog op de beste game-ervaring die ik nu kan krijgen. 110 vs. 123 FPS bij een willekeurig spel wat 1 kern of 2 kernen gebruikt, de meeste gamers merken dat verschil niet eens. Het verschil in minima en de grotere variatie in FPS merk je wel.
De reden dat ik wachtte op Zen2, ik wist dat ik het niet zou laten om te upgraden, dan liever maar bij Zen2 instappen, dat scheelt wat kosten. Alleen nog zien of dat het de 3600X of de 3700X wordt.Voor mij een van de motivaties om een 3600X te kopen zodra het kan. Circa 1GHz erbij, hogere IPC en fors lagere latency's zullen serieus helpen.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 09:52 ]
Ik hoop met name op wat meer single core performance tov de voorgaande series, dat houdt mij nog steeds een beetje tegen om over te stappen. En ja dat heb ik met name nodig van Acad, maar ook spellen edg leunen vaak zwaar op 1 core.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:51:
[...]
Dan hebben we alsnog stapels DX11 games die constant van main thread wisselen en de rest nauwelijks aanraken. Ik speel nog wel eens oudere games en ik merk het zeker al met mijn R7 1700 @3,8GHz. Voor mij een van de motivaties om een 3600X te kopen zodra het kan. Circa 1GHz erbij, hogere IPC en fors lagere latency's zullen serieus helpen.
Dat er nu eindelijk eens een fix aan komt is alleen maar aan te juichen.
Verder hoop ik stiekem dat er vanaf het begin wat minder issues zijn als met de huidige series, hoop problemen, ondersteuning en performance. Is allemaal later wel beter geworden maar ik ken een aantal mensen die daardoor het vertrouwen wel aardig kwijt zijn geraakt in AMD.
En over de Intel discussie mbt de 8700/9700, de 9700 is wat mij betreft nutteloos en het geld niet waard. Geen HT waardoor je maar 8 cores hebt en 8 threads. Dat is toch wel een enorme misser.
[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 06-03-2019 09:52 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Tja, ik zou dus niet zeggen dat de single core slecht is. Ja vergeleken met een 5GHz Intel K, maar dat is niet de normale situatie. Verder heb ik altijd grote moeite met het argument "vertrouwen in AMD". Als je nu een van de twee CPU ontwikkelaars moet aanwijzen die het de afgelopen twee jaar behoorlijk heeft verpest, dan is het niet AMD. Je kan moeilijk verwachten dat AMD wel even elk performance verschil gaat fixen in oude software. Qua ondersteuning kan ik alleen maar bedenken dat AMD haar AVX implementatie minder goed was. Dat gaan ze gewoon oplossen.Joopieboy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:50:
[...]
Ik hoop met name op wat meer single core performance tov de voorgaande series, dat houdt mij nog steeds een beetje tegen om over te stappen. En ja dat heb ik met name nodig van Acad, maar ook spellen edg leunen vaak zwaar op 1 core.
Dat er nu eindelijk eens een fix aan komt is alleen maar aan te juichen.
Verder hoop ik stiekem dat er vanaf het begin wat minder issues zijn als met de huidige series, hoop problemen, ondersteuning en performance. Is allemaal later wel beter geworden maar ik ken een aantal mensen die daardoor het vertrouwen wel aardig kwijt zijn geraakt in AMD.
Het is niet ideaal, maar dat hoeft ook niet. We komen uit een periode waar er maar een keuze was en dat moest je maar pikken. Nu zijn er opeens opties en kan je kiezen tussen hogere clocks of meer cores. Dat is de essentie. Het is een keuze, niet een is overduidelijk beter. Een is overduidelijk beter volgt misschien over een paar maanden als we Ryzen 3000's kunnen kopen.
Verwijderd
@Joopieboy
Natuurlijk zijn er minder "issues", bij de eerste generatie van een nieuwe architectuur zijn er altijd wat extra probleempjes, zeker als veel software ook nog eens volledig is aangepast aan de concurrent zijn hardware. Je ziet nu al sterke verbeteringen qua software (zelfs bij Adobe wat heel erg biased is richting Intel en Nvidia), bij nieuwe software zal er zonder enige twijfel rekening worden gehouden met Ryzen, bij oude software (Unreal4
) moeten we maar roeien met de riemen die we hebben. De geheugencompatibiliteit gaat sowieso veel beter zijn omdat ze al twee jaar hiermee bezig zijn en niet helemaal bij 0 hoeven te beginnen, bovendien heeft AMD flink extra geïnvesteerd in de RAM-compatibiliteit voor Zen2 (volgens lekken van insiders).
Die mensen die jij kent die het vertrouwen zijn kwijtgeraakt hebben allicht niet in de gaten dat Intel ook die problemen had toen Core net bestond.
Ik vind overigens wel dat AMD vanaf dag 1 duidelijk had moeten laten weten dat er nog wat RAM-probleempjes zijn, een betere communicatie hierover had naar mijn mening geholpen. Het eerlijke verhaal was dat 3000 MT/s aanbevolen is en dat je in het begin niet meer dan 26** MT/s kon garanderen maar dat in de maanden daarop langzaam aan 3000 MT/s zou gaan werken op de meeste systemen, sinds Ryzen2 is 3200 MT/s behoorlijk standaard (bij een matige die). Het kost je misschien ook wat klanten in eerste instantie maar mensen verliezen niet het vertrouwen, mensen zien dat je waarmaakt wat je belooft en later stappen ze alsnog in. Dit gezegd hebbende, ik leg het probleem meer bij mensen hun gebrek aan kennis en hun merktrouw dan bij AMD in dit geval. Ze hebben wellicht een te rooskleurig beeld over het grote Intel door al dat adverteren en die branding.
Een van de weinige kritiekpunten die ik heb op AMD omtrent Ryzen. Dat en dat AMD niet volledig eerlijk was over de gaming-performance door in eerste instantie niet de 1080p-performance te laten zien. Mensen die een beetje opletten en nadenken wisten op dat moment al dat de FPS lager zou liggen bij 1080p gaming. Wat niet wordt getoond geeft minstens zoveel informatie als wat wel wordt getoond.
Natuurlijk zijn er minder "issues", bij de eerste generatie van een nieuwe architectuur zijn er altijd wat extra probleempjes, zeker als veel software ook nog eens volledig is aangepast aan de concurrent zijn hardware. Je ziet nu al sterke verbeteringen qua software (zelfs bij Adobe wat heel erg biased is richting Intel en Nvidia), bij nieuwe software zal er zonder enige twijfel rekening worden gehouden met Ryzen, bij oude software (Unreal4

Die mensen die jij kent die het vertrouwen zijn kwijtgeraakt hebben allicht niet in de gaten dat Intel ook die problemen had toen Core net bestond.
Ik vind overigens wel dat AMD vanaf dag 1 duidelijk had moeten laten weten dat er nog wat RAM-probleempjes zijn, een betere communicatie hierover had naar mijn mening geholpen. Het eerlijke verhaal was dat 3000 MT/s aanbevolen is en dat je in het begin niet meer dan 26** MT/s kon garanderen maar dat in de maanden daarop langzaam aan 3000 MT/s zou gaan werken op de meeste systemen, sinds Ryzen2 is 3200 MT/s behoorlijk standaard (bij een matige die). Het kost je misschien ook wat klanten in eerste instantie maar mensen verliezen niet het vertrouwen, mensen zien dat je waarmaakt wat je belooft en later stappen ze alsnog in. Dit gezegd hebbende, ik leg het probleem meer bij mensen hun gebrek aan kennis en hun merktrouw dan bij AMD in dit geval. Ze hebben wellicht een te rooskleurig beeld over het grote Intel door al dat adverteren en die branding.
Een van de weinige kritiekpunten die ik heb op AMD omtrent Ryzen. Dat en dat AMD niet volledig eerlijk was over de gaming-performance door in eerste instantie niet de 1080p-performance te laten zien. Mensen die een beetje opletten en nadenken wisten op dat moment al dat de FPS lager zou liggen bij 1080p gaming. Wat niet wordt getoond geeft minstens zoveel informatie als wat wel wordt getoond.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 10:04 ]
Helemaal mee eens, het marketingsbeleid en de huidige generatie Intel is echt niet om over naar huis te schrijven. AMD moet ook gewoon van ver komen dus niet helemaal eerlijk. Intel is bij de introductie al in een enorm voordeel door al het voorwerk wat al gedaan is, en ze bouwen door op een bestaande basis. AMD is daarin wel een heel stuk vernieuwender.DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:01:
[...]
Tja, ik zou dus niet zeggen dat de single core slecht is. Ja vergeleken met een 5GHz Intel K, maar dat is niet de normale situatie. Verder heb ik altijd grote moeite met het argument "vertrouwen in AMD". Als je nu een van de twee CPU ontwikkelaars moet aanwijzen die het de afgelopen twee jaar behoorlijk heeft verpest, dan is het niet AMD. Je kan moeilijk verwachten dat AMD wel even elk performance verschil gaat fixen in oude software. Qua ondersteuning kan ik alleen maar bedenken dat AMD haar AVX implementatie minder goed was. Dat gaan ze gewoon oplossen.
Het is niet ideaal, maar dat hoeft ook niet. We komen uit een periode waar er maar een keuze was en dat moest je maar pikken. Nu zijn er opeens opties en kan je kiezen tussen hogere clocks of meer cores. Dat is de essentie. Het is een keuze, niet een is overduidelijk beter. Een is overduidelijk beter volgt misschien over een paar maanden als we Ryzen 3000's kunnen kopen.
Als ik voor mijn eigen mag praten, ik ben vorig jaar tot de keuze gekomen om mijn first gen i7 870K eruit te doen en te gaan vervangen. 8th gen vond ik het niet waard, 9th gen bood voor mij te weinig meer, en gezien Intel al een hele tijd liep te rommelen met de 10th gen (daar kennen we de verhalen inmiddels wel van) heb ik dat afgewacht. Eind vorig jaar kwamen de eerste berichten over Zen 2, en dat was voor mij voldoende overtuigend om daarvoor te gaan wachten. Maar nu is Intel ook bezig met de 11th gen Sunny Cove kan dat een hele leuke strijd gaan worden.
Nou Comet Lake zal ook wel ergens dit jaar verschijnen. Gaat gewoon een 14nm, 10c Skylake zijn en Intel kennende gaan ze je weer een nieuw socket aansmeren. Sunny Cove is potentieel veel interessanter. Intel lijkt voor Sunny Cove over te beginnen met de overstap naar 3D stacking doormiddel van hun Foveros technologie. Concreet zal het inhouden dat geleidelijk overstappen naar een 10nm chiplet architectuur waar ze zaken verticaal stapelen. Wat stapelen ze? Nou waarschijnlijk L3 cache, heel veel L3 cache.Joopieboy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:06:
[...]
Helemaal mee eens, het marketingsbeleid en de huidige generatie Intel is echt niet om over naar huis te schrijven. AMD moet ook gewoon van ver komen dus niet helemaal eerlijk. Intel is bij de introductie al in een enorm voordeel door al het voorwerk wat al gedaan is, en ze bouwen door op een bestaande basis. AMD is daarin een heel stuk vernieuwender.
Als ik voor mijn eigen mag praten, ik ben vorig jaar tot de keuze gekomen om mijn first gen i7 870K eruit te doen en te gaan vervangen. 8th gen vond ik het niet waard, 9th gen bood voor mij te weinig meer, en gezien Intel al een hele tijd liep te rommelen met de 10th gen (daar kennen we de verhalen inmiddels wel van) heb ik dat afgewacht. Eind vorig jaar kwamen de eerste berichten over Zen 2, en dat was voor mij voldoende overtuigend om daarvoor te gaan wachten. Maar nu is Intel ook bezig met de 11th gen Sunny Cove kan dat een hele leuke strijd gaan worden.
Zen 2 krijgt 32MB per 8c chiplet. Dat is een serieuze hoeveelheid cache. Voor een architectuur die enigszins cache bottlenecked lijkt te zijn, is het wel wenselijk. Nou dat is eind 2020/begin 2021 waarschijnlijk lachwekkend weinig. Ik zie Intel wel over de 100MB gaan als het technisch en praktisch haalbaar blijkt te zijn. Het zal alleen wel betekenen dat Intel met serieuze hitteproblemen gaat kampen omdat ze L3 cache chiplets op CPU core chiplets gaan stacken. De hitte kan dus niet zomaar meer afgevoerd worden. De 5GHz die ze nu aantikken met hun beste chips, tja die zie ik ze verliezen, en flink ook. Staat tegenover dat de CPU's in theorie een flink stuk sneller per clock zouden moeten zijn. Hoe dat uitpakt IRL prestaties, geen flauw idee.
AMD gaat die kant ook op, maar zal later zijn. Van wat ik ervan begrijp is 3D stacking extreem duur om te ontwikkelen en produceren waardoor AMD een oorlogskas nodig heeft om de overstap te maken. Reken er maar op dat AMD Ryzen 3000 lanceert zodra ze kunnen en geen dag later. Het zou ook heel goed al mei kunnen worden i.p.v 7 juli die steeds langs komt. AMD heeft in mei haar 50ste verjaardag en Intel doodknuppelen is een mooi verjaardagscadeau. Ik vermoed dat AMD voor Zen 3 naar 2.5D stacking zal gaan en met Zen 4 of Zen 5 pas naar 3D stacking. Dan zitten wel al op 5nm of zelfs 3nm en dan zijn de hitteproblemen hopelijk wat beter te managen.
Intel heeft dat wat betreft wel goed afgekeken.
Ben benieuwd qua warmte idd wat dat gaat doen. Wel raar vind ik dat de TDP die Intel opgeeft erg lijkt af te wijken van AMD. Bij Intel valt de TDP met tests vaak hoger uit, AMD blijft (meestal) netjes binnen de waardes. En dat is zonder overclocken. 
En jij hebt de gegevens zo paraat, ik zou even moeten zoeken. Maar dat zijn idd behoorlijke leuke verwachte specs (heb mij daar nog niet mee bezig gehouden, speculaties...), nu even afwachten of dat ook echt de prestaties gaat geven die we verwachten.
En ik verwacht Zen 2 redelijk snel, van Asrock zijn al moederborden bekend, de rest zal snel volgen. Interessante tijden.
Dank voor je info iig!
En jij hebt de gegevens zo paraat, ik zou even moeten zoeken. Maar dat zijn idd behoorlijke leuke verwachte specs (heb mij daar nog niet mee bezig gehouden, speculaties...), nu even afwachten of dat ook echt de prestaties gaat geven die we verwachten.
En ik verwacht Zen 2 redelijk snel, van Asrock zijn al moederborden bekend, de rest zal snel volgen. Interessante tijden.
Dank voor je info iig!
[ Voor 5% gewijzigd door Joopieboy op 06-03-2019 10:35 ]
Veiligheid zal misschien voor veel gamers vooral een secundair argument zijn. En AMD/rest industrie is ook niet perfect.
Nieuwe 'Spoiler'-kwetsbaarheid lekt geheugenadressen in alle Intel Core-processors
Toch vind ik het wel een behoorlijk groot pluspunt dat AMD hier niet geraakt wordt.
Nieuwe 'Spoiler'-kwetsbaarheid lekt geheugenadressen in alle Intel Core-processors
Toch vind ik het wel een behoorlijk groot pluspunt dat AMD hier niet geraakt wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 06-03-2019 11:25 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Intel heeft niks afgekeken.Joopieboy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:31:
Intel heeft dat wat betreft wel goed afgekeken.Ben benieuwd qua warmte idd wat dat gaat doen. Wel raar vind ik dat de TDP die Intel opgeeft erg lijkt af te wijken van AMD. Bij Intel valt de TDP met tests vaak hoger uit, AMD blijft (meestal) netjes binnen de waardes. En dat is zonder overclocken.
Intel is al sinds 2015 bezig om Ice Lake in een functioneel product te veranderen. Het lijkt niet te gaan gebeuren in de oorspronkelijk geplande vorm waardoor het tijd werd om een alternatief te bedenken. Een alternatief waardoor de chips kleiner worden wat helpt met yields. Chiplets dus.
Dan kan je doen wat AMD deed, 2.5D of 3D stacking uitvoeren. Intel lijkt te kiezen voor meteen de meest complexe, maar ook krachtigste methode. 3D stacking bestaat overigens ook al jaren en 2.5D stacking is wat Intel gebruikt voor Kaby Lake G. AMD gebruikt het al voor Fiji en Vega en Nvidia voor GP100 en Volta. 2.5D is dan ook niks meer dan verschillende chips of chiplets op een interposer zetten en die interposer op een substraat. 3D stacking is chiplets stapelen die op een interposer zetten en die op een substraat is plaatsen.
Maar ik ben bang dat ik ook in de war ben geraakt door Intel haar onmogelijk te volgen productnamen.
Sunny Cove is de architectuurnaam voor onder andere de Ice Lake CPU's. Sunny Cove is waarschijnlijk niet een universeel 3D stacking platform. Nee, een gedeelte van de hele lijn van Intel CPU's zal zo worden opgebouwd. Waarschijnlijk alleen de extreme low end. Zie:
https://arstechnica.com/g...or-more-than-just-memory/
Mainstream voor 2019 en een groot deel van 2020 blijft waarschijnlijk een combinatie van Coffee, Coffee 2.0 en Comet Lake. In 2020 zal Intel hopelijk met meer Foveros producten komen. Dat gaat waarschijnlijk afhankelijk zijn van het functioneren van 10nm+. Ja 10nm+. 10nm lijkt al helemaal overgeslagen.
Ik zou er niet op wachten als je nu nog met een i7 870 zit. Gewoon Zen 2/Ryzen 3000 pakken. Anders zit je ruim een jaar te wachten op wat misschien beter is dan Zen 2. Zen 3 is er dan al en wie weet of dat niet weer beter is.En jij hebt de gegevens zo paraat, ik zou even moeten zoeken. Maar dat zijn idd behoorlijke leuke verwachte specs (heb mij daar nog niet mee bezig gehouden, speculaties...), nu even afwachten of dat ook echt de prestaties gaat geven die we verwachten.
Tja, er zijn twee geruchtenstromen nu.En ik verwacht Zen 2 redelijk snel, van Asrock zijn al moederborden bekend, de rest zal snel volgen. Interessante tijden.
Dank voor je info iig!
1) AMD heeft de meest epische launch ooit en lanceert de hele Zen 2 lijn en meerdere Navi GPU's op 7 juli 2019. Waarom? Nou 7-7-2019. AMD is dit jaar gewoon bezig met alles in zevens.
2) AMD wordt 1 mei 2019 50 jaar. Rond die tijd kunnen ze Zen 2 ook wel eens lanceren. Navi kan namelijk ook uitgesteld gaan worden tot de herfst omdat TSMC enige krapte in productiecapaciteit lijkt te hebben. Zen 2 wordt geproduceerd op de eerste generatie 7nm (7FF) en is geen probleem. Navi waarschijnlijk op 7FF+ waar EUV word toegepast. Die productie zou deze maand beginnen. Het probleem is dat het wel eens zou kunnen dat bedrijven zoals Apple of Huawei meer willen betalen per wafer en/of grotere volumes afnemen en dus voorrang krijgen. Dan zal Navi uitgesteld worden.
Oh FFS. Ben ik eens positief over Intel haar ontwikkelingen en dan komt dit weer.Help!!!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:25:
Veiligheid zal misschien voor veel gamers vooral een secundair argument zijn. En AMD/rest industrie is ook niet perfect.

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-03-2019 12:57 ]
Even een korte reactie: i7 870k heb ik vorig jaar verkocht, ik heb nu een Elitebook die ik met een docking gebruik op mijn bureau thuis, wilt best. Maar een vast systeem is wel fijner. 
Maar dat gaat goed komen.
Ik ben iig duidelijk niet zover in de details op de hoogte als jij, wel interessant om te volgen. 
10nm is ook nog een leuke discussie, zeker tussen AMD en Intel en de meetfoutjes.
Maar dat gaat goed komen.

10nm is ook nog een leuke discussie, zeker tussen AMD en Intel en de meetfoutjes.
Uiteraard ben ik het hier mee eens, maar dat beantwoord ook meteen je vraag die je later hebt gesteld:DaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 23:35:
Neemt niet weg dat je beter nog even kan wachten op Ryzen 3000. Ruim 4GHz+ boostclocks met hopelijk vergelijkbare of betere IPC als Skylake en dan nog eens extra cores is wel een zinnige upgrade.
Waarschijnlijk lees ik dit draadje niet vaak genoeg. Ik hoop er op af en toe wat leuk nieuws hier te zien over Zen 2, maar dusver blijven de serieuze leaks/informatie nog even achterwege helaas. Ik reageerde alleen op de stelling dat een i7 2600k sinds 2018 aan vervanging toe is, terwijl mijn ervaring is dat een (stevig) overgeklokte Sandy Bridge/Ivy Bridge/Haswell/Broadwell/Sky Lake/Kaby Lake voor de top 20 meest gespeelde games op dit moment prima mee kunnen draaien. Juist de zeer zware games AAA games worden niet eens zo heel veel gespeeld op de PC.DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:22:
[...]
Waarom moet deze discussie nou elke paar weken opnieuw gevoerd worden?
#1 League of LegendsBelow, you can find Top 20 Most Popular Core PC Games worldwide*, ranked in order of the number of unique players who play them during a calendar month.
#2 Apex Legends
#3 CSGO
#4 Minecraft
#5 Fortnite
#6 Hearthstone
#7 Rainbow Six: Siege
#8 PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS
#9 Overwatch
#10 Dota 2
#11 World of Warcraft
#12 World of Tanks
#13 Grand Theft Auto V
#14 Garry's Mod
#15 Rocket League
#16 ARMA 3
#17 Rust
#18 Diablo III
#19 War Thunder
#20 Magic the Gathering: Arena
Voor geen enkele van deze games hoef je te upgraden als je een degelijke quad core bezit.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 06-03-2019 15:32 ]
Dit klopt inderdaad wel, maar uiteindelijk maakt het natuurlijk niet zoveel uit wat er het meest gespeeld wordt, het gaat om wat jij met die PC wil spelen. Het is natuurlijk ook wel logisch dat zeer veeleisende games minder gespeeld worden, simpelweg omdat er meer mensen zijn met verouderde of simpelweg niet zo dure systemen. Andersom worden dat soort esport en f2p games vaak ook met opzet niet te zwaar gemaakt juist omdat ze een groot publiek willen bereiken.Paprika schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:28:
[...]
Uiteraard ben ik het hier mee eens, maar dat beantwoord ook meteen je vraag die je later hebt gesteld:
[...]
Waarschijnlijk lees ik dit draadje niet vaak genoeg. Ik hoop er op af en toe wat leuk nieuws hier te zien over Zen 2, maar dusver blijven de serieuze leaks/informatie nog even achterwege helaas. Ik reageerde alleen op de stelling dat een i7 2600k sinds 2018 aan vervanging toe is, terwijl mijn ervaring is dat een (stevig) overgeklokte Sandy Bridge/Ivy Bridge/Haswell/Broadwell/Sky Lake/Kaby Lake voor de top 20 meest gespeelde games op dit moment prima mee kunnen draaien. Juist de zeer zware games AAA games worden niet eens zo heel veel gespeeld op de PC.
[...]
#1 League of Legends
#2 Apex Legends
#3 CSGO
#4 Minecraft
#5 Fortnite
#6 Hearthstone
#7 Rainbow Six: Siege
#8 PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS
#9 Overwatch
#10 Dota 2
#11 World of Warcraft
#12 World of Tanks
#13 Grand Theft Auto V
#14 Garry's Mod
#15 Rocket League
#16 ARMA 3
#17 Rust
#18 Diablo III
#19 War Thunder
#20 Magic the Gathering: Arena
Voor geen enkele van deze games hoef je te upgraden als je een degelijke quad core bezit.
Maar als je nu een top of the line game-PC samen wil stellen dan doe je dat denk ik juist omdat je wel die zware games wil spelen
En zelfs als je dan 90% van de tijd prima uit de voeten komt, als je 10% van de tijd tegen de limieten van je hardware aanloopt dan zou ik dat toch wel bestempelen als wel de moeite waard om eens te gaan upgraden.
Het was niet specifiek tegen jou bedoeld, verre van. Het is meer dat de discussie nu al minstens tien keer opnieuw is gevoerd met telkens exact dezelfde drogredeneringen. Het raakt wat vermoeiend.Paprika schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:28:
[...]
Uiteraard ben ik het hier mee eens, maar dat beantwoord ook meteen je vraag die je later hebt gesteld:
[...]
Waarschijnlijk lees ik dit draadje niet vaak genoeg. Ik hoop er op af en toe wat leuk nieuws hier te zien over Zen 2, maar dusver blijven de serieuze leaks/informatie nog even achterwege helaas. Ik reageerde alleen op de stelling dat een i7 2600k sinds 2018 aan vervanging toe is, terwijl mijn ervaring is dat een (stevig) overgeklokte Sandy Bridge/Ivy Bridge/Haswell/Broadwell/Sky Lake/Kaby Lake voor de top 20 meest gespeelde games op dit moment prima mee kunnen draaien. Juist de zeer zware games AAA games worden niet eens zo heel veel gespeeld op de PC.
Het gebruik van de term "AAA" zou eigenlijk verboden moeten worden, bij banken is het al een waardeloze term, bij spellen slaat het echt nergens op.Paprika schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:28:
Juist de zeer zware games AAA games worden niet eens zo heel veel gespeeld op de PC.
Wat in hemelsnaam betekent triple-A ?
Dat het spel af is bij release en zo goed als geen bugs bevat. Nope
Dat het op elke PC speelbaar is. Nope
Dat het echte physics gebruikt ipv Hollywoodisms. Nope
Veel qualiteit voor weinig geld. Nope
Speelbaar met alle controllers. Nope
, enzzz.
(Triple A voor de aandeelhouders misschien, maar zeker niet voor de gebruikers)
How do you save a random generator ?
Natuurlijk is het wel relevant 
AAA: Blockbuster games waar veel geld en marketing tegenaan gezet wordt. En waar vaak ook veel van verkocht is (vorige serie) / wordt. En waar dus veel aandacht voor is. Ook regelmatig maar niet altijd zware / zwaardere grafische eisen waardoor het interessant is om hardware mee te benchen.
Inderdaad niet perse synoniem met kwaliteit en veel replayvalue.
AAA: Blockbuster games waar veel geld en marketing tegenaan gezet wordt. En waar vaak ook veel van verkocht is (vorige serie) / wordt. En waar dus veel aandacht voor is. Ook regelmatig maar niet altijd zware / zwaardere grafische eisen waardoor het interessant is om hardware mee te benchen.
Inderdaad niet perse synoniem met kwaliteit en veel replayvalue.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Misschien moeten we de term maar eens veranderen, ik stel AAF voor (omdat F de laagste score is in Amerika?). De eerste A staat voor geld, de tweede A staat voor marketing, de F staat voor kwaliteitHelp!!!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:25:
Natuurlijk is het wel relevant
Inderdaad niet perse synoniem met kwaliteit en veel replayvalue.![]()
Maar bij de meeste games gaat al 't geld toch ook in de marketing zitten?Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:41:
[...]
Misschien moeten we de term maar eens veranderen, ik stel AAF voor (omdat F de laagste score is in Amerika?). De eerste A staat voor geld, de tweede A staat voor marketing, de F staat voor kwaliteit.
Psst:
Hopelijk leest niemand van het Star Citizen draadje dit, want die voelen zich dan altijd direct zo aangevallen.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 06-03-2019 17:52 ]
@Paprika SC is een Chris Roberts project. Dat is bij voorbaat een eindeloos gat waar geld in moet gaan. Dat is altijd al zo geweest bij die gast, al sinds de jaren '90. Wat mij betreft niet helemaal representatief. Maar idd, marketing is wel een groot deel van het budget. Ik denk dat GTA een goed voorbeeld is waar je naar kan kijken. Naast programmeerwerk is de art-department ook een grote kostenpost die je niet moet onderschatten. Art kan makkelijk een evenredig deel van het budget kosten als het deel dat aan programmeurs opgaat, zo niet een groter deel opsnoepen.
Je moet ook niet vergeten dat een aardig deel van wat gemaakt wordt de eindstreep niet haalt. Game design is vaak heel veel uitproberen.
Maar ik ben het wel eens met de stelling dat je vooral moet kijken naar geschiktheid voor je eigen use case. het is toch wel zonde van je geld als je hardware koopt die niet inspeelt op de noden van jouw applicaties.
Je moet ook niet vergeten dat een aardig deel van wat gemaakt wordt de eindstreep niet haalt. Game design is vaak heel veel uitproberen.
Maar ik ben het wel eens met de stelling dat je vooral moet kijken naar geschiktheid voor je eigen use case. het is toch wel zonde van je geld als je hardware koopt die niet inspeelt op de noden van jouw applicaties.
[ Voor 13% gewijzigd door ocf81 op 06-03-2019 18:23 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Sorry, ik moet inderdaad zeggen projectleden. Art, code, product management, in-house applicaties etc zijn allemaal onderdeel van de ontwikkeling, maar er zijn maar weinig rollen waarvoor je geen goede mensen kunt vinden als je ze een 1XX.XXX salaris kunt bieden een jaar langocf81 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:20:
Naast programmeerwerk is de art-department ook een grote kostenpost die je niet moet onderschatten. Art kan makkelijk een evenredig deel van het budget kosten als het deel dat aan programmeurs opgaat, zo niet een groter deel opsnoepen.
[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 06-03-2019 18:23 ]
Hierboven was de op zich interessante discussie / constatering dat veel poplulaire veel gespeelde games niet perse heel dure hardware nodig hebben.
Onderstaande filmpje van Coreteks en dan m.n. het laatste gedeelte over de veranderende gaming markt (ongeveer vanaf 16:29) en de gevolgen voor de rest van de markt vind ik daar op zich wel mooi op aansluiten. (Hele filmpje is op zich ook wel goed vind ik)
YouTube: 2D vs 3D Stacking: Intel’s plan to beat Zen 2
Voor de volgers van dit topic en gerelateerde CPU / GPU topics misschien niet heel nieuw maar vond het toch interessant.
Eigenlijk baal ik er een beetje van dat Apex zo'n succes is, dat neemt de drive bij EA om eindelijk iets te doen aan hun waardeloze tripple AAAF
releases zoals Battlefield waarschijnlijk wel voor belangrijk deel weg.
Onderstaande filmpje van Coreteks en dan m.n. het laatste gedeelte over de veranderende gaming markt (ongeveer vanaf 16:29) en de gevolgen voor de rest van de markt vind ik daar op zich wel mooi op aansluiten. (Hele filmpje is op zich ook wel goed vind ik)
YouTube: 2D vs 3D Stacking: Intel’s plan to beat Zen 2
Voor de volgers van dit topic en gerelateerde CPU / GPU topics misschien niet heel nieuw maar vond het toch interessant.
Eigenlijk baal ik er een beetje van dat Apex zo'n succes is, dat neemt de drive bij EA om eindelijk iets te doen aan hun waardeloze tripple AAAF
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 06-03-2019 20:48 ]
PC Specs
Voordat de vlag uit gaat: er is maar één AMD-CPU getest, en die had de Bulldozer architectuur. De nieuwere architecturen van AMD worden niet genoemd in de paper.Help!!!! schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:25:
Verwijderd
Daarover gesproken, er zijn nu aanwijzingen (korreltje zout) dat AMD Ryzen 3*** in juni al op de markt gaat gooien. RGTDaniëlWW2 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:25:
Reken er maar op dat AMD Ryzen 3000 lanceert zodra ze kunnen en geen dag later.
Zeker gezien Asrock bv al moederborden heeft laten doorschemeren. Daarnaast is er op de GDC over iets meer dan een week ook een preview van AMD waarbij we waarschijnlijk meer weten:
https://www.google.com/am...d-presentatie-op-gdc-2019
Mijn idee, en dat delen meerderen, is dat het daarna best erg snel kan gaan. Dus juni lijkt best wel realistisch ja.
https://www.google.com/am...d-presentatie-op-gdc-2019
Mijn idee, en dat delen meerderen, is dat het daarna best erg snel kan gaan. Dus juni lijkt best wel realistisch ja.
[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 07-03-2019 06:09 ]
Goed punt. Jammer dat dat in het nieuwsbericht niet vermeld werd.dcm360 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:48:
[...]
Voordat de vlag uit gaat: er is maar één AMD-CPU getest, en die had de Bulldozer architectuur. De nieuwere architecturen van AMD worden niet genoemd in de paper.
Neem aan dat dit op korte termijn toch wel getest gaat worden / een reactie van AMD gaat komen.
PC Specs
Verwijderd
We mogen echter wel vaststellen dat de Ryzen-CPU's aanzienlijk minder kwetsbaarheden bevatten dan de Intel CPU's sinds Core. Het is in het bijzonder problematisch dat Intel de oudere CPU's niet patcht voor zo ver dat mogelijk is via software. Dat die CPU's dan veel performance verliezen (zoals de i5-750) doet er niet toe, patch het!
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2019 12:26 ]
Die conclusie kun je nooit trekken omdat het niet bekend is of onderzoekers evenveel tijd aan onderzoeken besteden bij Intel en AMD. De kans lijkt mij redelijk groot dat Intel meer wordt onderzocht, simpelweg omdat hun CPU's meer voorkomen en een groter marktaandeel hebben. Daarmee niet zeggende dat het niet zo kan zijn, het is alleen simpelweg niet een conclusie die je kunt trekken.
AMD Nieuwsdiscussie
iets met hoge bomen vangen veel wind enzo.. en wat The_Mask zegtVerwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:24:
We mogen echter wel vaststellen dat de Ryzen-CPU's aanzienlijk minder kwetsbaarheden bevatten dan de Intel CPU's sinds Core. Het is in het bijzonder problematisch dat Intel de oudere CPU's niet patcht voor zo ver dat mogelijk is via software. Dat die CPU's dan veel performance verliezen (zoals de i5-750) doet er niet toe, patch het!
Wat ook nog meespeelt is dat de huidige architectuur van Intel al ruim langer meegaat dan de huidige architectuur van AMD. Onderzoek dat jaren geleden gestart is naar een Intel CPU kan nog steeds relevant zijn voor de huidige generatie omdat die in de basis nog steeds hetzelfde zijn. Ook onderzoek dat voortbouwt op eerdere onderzoeken heeft voordeel bij een oudere architectuur.
Verwijderd
Fair enough Mask. We kunnen vaststellen dat bij wat tot nu toe bekend is geworden de problemen bij Intel groter m.b.t. de veiligheid.
Ik heb eens eventjes gekeken naar hoe Linux de risico's voor al die kwetsbaaarheden beperkt.
l1tf:Mitigation: PTE Inversion; VMX: conditional cache flushes, SMT disabled
meltdown:Mitigation: PTI
spec_store_bypass:Mitigation: Speculative Store Bypass disabled via prctl and seccomp
spectre_v1:Mitigation: __user pointer sanitization
spectre_v2:Mitigation: Full generic retpoline, IBPB: conditional, IBRS_FW, STIBP: disabled, RSB filling
De eerste bug is moeilijk leesbaar gezien de font die Tweakers koos. Het is de L1 Terminal Fault Attack.
Iemand die Linux gebruikt kan het waarschijnlijk (als je niet een distro gebruikt die een eigenwijze developer heeft
) opzoeken door in de juiste folder te kijken of door met grep de informatie uit de tekstbestandjes te halen via de command line interface: grep . /sys/devices/system/cpu/vulnerabilities/*
Ik heb eens eventjes gekeken naar hoe Linux de risico's voor al die kwetsbaaarheden beperkt.
l1tf:Mitigation: PTE Inversion; VMX: conditional cache flushes, SMT disabled
meltdown:Mitigation: PTI
spec_store_bypass:Mitigation: Speculative Store Bypass disabled via prctl and seccomp
spectre_v1:Mitigation: __user pointer sanitization
spectre_v2:Mitigation: Full generic retpoline, IBPB: conditional, IBRS_FW, STIBP: disabled, RSB filling
De eerste bug is moeilijk leesbaar gezien de font die Tweakers koos. Het is de L1 Terminal Fault Attack.
Iemand die Linux gebruikt kan het waarschijnlijk (als je niet een distro gebruikt die een eigenwijze developer heeft

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2019 13:06 ]
Toch blijft je vulnerability risk en gevolgen als thuisgebruiker op een gelijk niveau als het draaien van een virus. Voor hosting is het zeker relevant, want ik kan prima in een VM bij een partij (denk aan Amazon / Google / Microsoft / IBM / kleinere hosters) zelf die vulnerability gaan uitvoeren om bij 't geheugen van VMs van andere gebruikers te komen, maar op het moment dat je code kan uitvoeren op een thuispc is de meerwaarde waarde van Meltdown, Spectre en andere vulnerabilities zeer beperkt. Je kunt bij het geheugen komen? Oh, dat kan met een driver ook en als de software de rechten heeft om een van deze vulnerability uit te voeren dan kun je ook een driver installeren en starten. Sterker nog, voor mensen die tools als HWiNFO, AIDA64, RealTemp, CoreTemp, GPU overclock tools (ASUS GPU Tweak, MSI Afterburner, EVGA Precision en varianten) of Speedfan hebben geinstalleerd is het nog makkelijker, want voor het benaderen van die al aanwezige (zeer kwetsbare) drivers heb je niet eens hoge rechten nodig (geen UAC dus in 't geval van Windows) en dan kun je dus al direct overal bij komen, want dan zit je op een niveau waar zelfs de meest aggressieve anti-virus/intrusion software geen vinger in de pap heeft...Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:24:

Heeft het toegevoegde waarde om een thuis PC te patchen? Mwah, misschien heeft het meer zin om de thuisgebruiker beter te informeren over wat ze wel en niet moeten openen...
[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 07-03-2019 13:48 ]
Even off-topic, hoe maak je zo'n tabel in je post?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 23:35:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed € 159,32 € 159,32 1 MSI B450 Tomahawk € 105,- € 105,- 1 MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G € 540,- € 540,- 1 G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB € 90,- € 90,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 894,32
[ Voor 18% gewijzigd door Bonez0r op 07-03-2019 13:39 ]
There go the goddamn brownies.
Inventaris of wenslijstje maken (via de pricewatch ofzo), en dan kan je onderaan het lijstje 4 dingen kiezen..Bonez0r schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:38:
[...]
Even off-topic, hoe maak je zo'n tabel in je post?
Het derde van links is Genereer RML
Het resultaat even kopiëren in je reactie, et voila...
Het kan misschien eenvoudiger, maar ik doe het alvast zo
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Verwijderd
Dat zonder enige twijfel.Paprika schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:12:
Heeft het toegevoegde waarde om een thuis PC te patchen? Mwah, misscshien heeft het meer zin om de thuisgebruiker beter te informeren over wat ze wel en niet moeten openen...
@Paprika (omdat hij deze reactie wellicht al had gelezen)
Dit helpt natuurlijk wel.
Wikipedia: Kernel page-table isolation
Beperken wat in de user space kan gebeuren. Heeft Windows een dergelijke patch gedaan? Dat neemt niet weg dat niets helpt wanneer de gebruiker domme dingen doet. Als je het echt veilig wil maken dan moet je misschien een tweede computer gebruiken met pfSense of vergelijkbare software, blacklists, een goede firewall op router-niveau...?
en natuurlijk het default wachtwoord op de router wijzigen.
Ik maak me geen illusie dat mijn computer waterdicht is, ik neem wat maatregelen die het risico wat verlagen maar risico blijft er. Dat neemt niet weg dat ik een oude Intel-CPU waarvoor Intel niets regelt om de lekken te dichten liever niet in 2019 nog in Windows gebruik.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2019 17:32 ]
Wat @KipCurreh zegt.Bonez0r schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:38:
[...]
Even off-topic, hoe maak je zo'n tabel in je post?
Waar is -1, -2 en -3Paprika schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:12:
[...]
[Afbeelding]
Heeft het toegevoegde waarde om een thuis PC te patchen? Mwah, misschien heeft het meer zin om de thuisgebruiker beter te informeren over wat ze wel en niet moeten openen...
Welke oudere CPU's patched Intel niet dan? Als ik de guidance even snel opzoek ( https://www.intel.com/con...ocode-update-guidance.pdf weet niet of dit de laatste versie is, mogelijk is er een nieuwere versie van het document). Ook jouw i5-750 is gewoon gepatched.....Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:24:
Heeft Intel alles gepatched tot en met Nehalem, dat is zo'n beetje alles tot 10 jaar terug.
Misschien even het artikel lezen dat je zelf linkedVerwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:47:
[...]
Dat zonder enige twijfel.
@Paprika (omdat hij deze reactie wellicht al had gelezen)
Dit helpt natuurlijk wel.
Wikipedia: Kernel page-table isolation
Heeft Windows een dergelijke patch gedaan?
https://support.microsoft...nnel-vulnerabilities-prot ook een handige link.Kernel page-table isolation (KPTI or PTI,[1] previously called KAISER)[2][3] is a Linux kernel feature that mitigates the Meltdown security vulnerability (affecting mainly Intel's x86 CPUs)[4] and improves kernel hardening against attempts to bypass kernel address space layout randomization (KASLR). It works by better isolating user space and kernel space memory.[5][6] KPTI was merged into Linux kernel version 4.15,[7] and backported to Linux kernels 4.14.11, 4.9.75, 4.4.110. Windows and macOS released similar updates.
[ Voor 42% gewijzigd door Dennism op 07-03-2019 22:21 ]
Lynnfield (waar een i5 750 ook onder valt) is inderdaad gepatched voor consumenten CPUs. Mocht je nog een Bloomfield CPU bezitten dan ben je wel de 'sjaak' al vallen deze ook onder de Nehalem architectuur.Dennism schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:53:
[...]
Heeft Intel alles gepatches tot en met Nehalem, dat is zo'n beetje alles tot 10 jaar terug.
[ Voor 25% gewijzigd door Paprika op 07-03-2019 21:11 ]
Klopt inderdaad,. Bloomfield ontbreekt.Paprika schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:07:
[...]
Lynnfield (waar een i5 750 ook onder valt) is inderdaad gepatched voor consumenten CPUs. Mocht je nog een Bloomfield CPU bezitten dan ben je wel de 'sjaak' al vallen deze ook onder de Nehalem architectuur.
Verwijderd
Voor zo ver ik het begrijp niet volledig en niet zo grondig (niet dat dat zo grondig is) als latere generaties.Dennism schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:53:
[...]
Welke oudere CPU's patched Intel niet dan? Als ik de guidance even snel opzoek ( https://www.intel.com/con...ocode-update-guidance.pdf weet niet of dit de laatste versie is, mogelijk is er een nieuwere versie van het document). Ook jouw i5-750 is gewoon gepatched.....
Voor zover ik weet is dat niet zo en zijn er geen verschillen in "grondigheid", mag ik je vragen waar je dit op baseerd? bronnen linken zou handig zijn in een discussie als deze. Zonder het melden van bronnen komt het helaas een beetje over als ongefundeerd opmerkingen in het rond slingeren. In dat kader snap ik die 2de opmerking ook niet direct, in mijn optiek zijn fixes van Intel grondig genoeg, voor zover ik heb kunnen testen op diverse systemen ben je immers beschermd na het uitvoeren ervan, welke "grondigheid" mis jij?Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:59:
[...]
Voor zo ver ik het begrijp niet volledig en niet zo grondig (niet dat dat zo grondig is) als latere generaties.
Maar voor zover ik weet, als je de microcode op je systeem hebt en je hebt de bijbehorende OS patches correct geïnstalleerd ben je gewoon beschermd tegen alle varianten, ik ben in ieder geval nog niet anders tegen gekomen op de systemen die ik getest heb. Dit kun je controleren op Windows met bijv. dit Powershell script: https://support.microsoft...ontrolsettings-powershell
Het grootste probleem dat ik in de regel zie met deze zaken is niet de verkrijgbaarheid van de correctie microcode vanuit Intel, maar vooral mobo fabrikanten en OEM's die laks zijn met het uitbrengen van bios updates met deze microcode. Daar dit veruit de makkelijkste manier is om deze micrecode op de systemen te krijgen.
[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 08-03-2019 08:24 ]
Verwijderd
Dat is het grootste struikelblok. Als je een OEM-bakje hebt...Dennism schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:16:
Het grootste probleem dat ik in de regel zie met deze zaken is niet de verkrijgbaarheid van de correctie microcode vanuit Intel, maar vooral mobo fabrikanten en OEM's die laks zijn met het uitbrengen van bios updates met deze microcode. Daar dit veruit de makkelijkste manier is om deze micrecode op de systemen te krijgen.
Naar mijn mening mag het Intel ook worden verweten als OEM's geen goede update uitbrengen, Intel heeft een hoop leverage bij de OEM's.
Daarnaast waren er toch ook updates die voor latere generaties werden aangeboden die niet werkten?
Dat ben ik toch niet met je eens, ik vind dat echt een gebrek van de OEM's / Mobo makers e.d. Gelukkig zie ik weinig OEMs deze verantwoordelijkheid niet nemen. In ieder geval gebruik ik zakelijk veel HP en Dell en al deze systemen heb ik waar nodig tot nu toe kunnen patchen. Mobo fabrikanten lijken het een stuk slechter te doen dan OEM's.Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:46:
[...]
Dat is het grootste struikelblok. Als je een OEM-bakje hebt...
Naar mijn mening mag het Intel ook worden verweten als OEM's geen goede update uitbrengen, Intel heeft een hoop leverage bij de OEM's.
Daarnaast waren er toch ook updates die voor latere generaties werden aangeboden die niet werkten?
Daarnaast kan je altijd een van de volgende updates installeren: https://support.microsoft...f-intel-microcode-updates (of controleren of je deze updates al hebt, dan heb je de microcode ook). Een andere optie is een linux distro draaien met de Microcode updates. Kortom vele wegen die naar Rome leiden.
Volgens mij had MS in het begin wat aanloop problemen met wat patches inderdaad (uit mijn hoofd even snel in ieder geval een issue met AMD systemen), en Intel heeft de eerste spectre / meltdown gerelateerde microcode revisie voor uit mijn hoofd Broadwell en Haswell cpu's tijdelijk in getrokken destijds. Inmiddels is dit uiteraard al lang en breed opgelost.
Updates die niet werkten voor latere generaties staat me zo even niet iets van op het netvlies. Ik ben in ieder geval voor zover ik me kan herinneren geen issues tegen gekomen met updates voor Skylake en hoger.
Ik persoonlijk trouwens ook niet voor Broadwell en lager, en ik had al wat systemen gepatched voor die microcode teruggetrokken werd. Hoewel er dus vast een issue was ben ik dat issue gelukkig zelf niet tegen gekomen op gepatche systemen.
Uiteindelijk vind ik zelf AMD's communicatie m.b.t. deze issues een stuk onduidelijker dan Intel. Gelukkig is AMD ook minder geraakt, want bij AMD is nergens echt duidelijk waar de microcode revisie's te krijgen zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 08-03-2019 14:14 ]
Verwijderd
De nieuwe CPU's van AMD zijn op komst denk ik binnenkort zie net dat voor mijn moederbord een nieuwe beta bios is verschenen op https://www.msi.com/Mothe...rt/X470-GAMING-PRO-CARBON
Interessant om te zien, ben benieuwd of de andere mobo makers snel volgen.Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:54:
De nieuwe CPU's van AMD zijn op komst denk ik binnenkort zie net dat voor mijn moederbord een nieuwe beta bios is verschenen op https://www.msi.com/Mothe...rt/X470-GAMING-PRO-CARBON
Verwijderd
Het kan ook zijn dat AMD het liever zo vroeg mogelijk erop stopt voor de n00bs die een X470-moederbord kopen wat al een tijdje op de schappen lag? Het scheelt weer wat kosten aan het versturen van een "bootkit".
Hoe dan ook, ik houd het op 7 juli en juni als het meezit. Het is toch prima mogelijk dat de code af kan zijn (je hebt slechts engineering samples nodig om te testen, nietwaar?) maar dat AMD nog een paar maandjes wacht om voldoende samples klaar te hebben liggen. Ik zou graag uiterlijk de eerste week van juli een systeempje gaan assembleren. Een goede voorraad begin/halverwege juni zou mij helpen. Dan kan er alvast het een en ander worden getest voordat ik RAM en een moederbord uitzoek.
Hoe dan ook, ik houd het op 7 juli en juni als het meezit. Het is toch prima mogelijk dat de code af kan zijn (je hebt slechts engineering samples nodig om te testen, nietwaar?) maar dat AMD nog een paar maandjes wacht om voldoende samples klaar te hebben liggen. Ik zou graag uiterlijk de eerste week van juli een systeempje gaan assembleren. Een goede voorraad begin/halverwege juni zou mij helpen. Dan kan er alvast het een en ander worden getest voordat ik RAM en een moederbord uitzoek.
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2019 18:26 ]
N00bs? Je bent altijd afhankelijk van de ondersteuning out-of-the-box. Het maakt niet uit welke kennis je zelf hebt. Als het moederbord zonder ondersteuning komt houdt het gewoon op. Voor alle partijen is het dan ook beter om de ondersteuning zo vroeg mogelijk toe te voegen.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik zou graag zien dat meer fabrikanten de optie inbouwen om een bios te flashen op bordjes zonder geinstalleerde cpu en dit ook op de goedkopere bordjes zouden doen. Zou een boel frustratie kunnen schelen rond om processor releases.-The_Mask- schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:31:
N00bs? Je bent altijd afhankelijk van de ondersteuning out-of-the-box. Het maakt niet uit welke kennis je zelf hebt. Als het moederbord zonder ondersteuning komt houdt het gewoon op. Voor alle partijen is het dan ook beter om de ondersteuning zo vroeg mogelijk toe te voegen.
Verder heeft dit inderdaad weinig met n00bs te maken inderdaad, dit is gewoon iets dat de fabrikanten veel en veel beter zouden moeten oppakken.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 08-03-2019 20:52 ]
eh, ik dacht dat ik in een ander topic zat...
sorry!

[ Voor 92% gewijzigd door Finraziel op 08-03-2019 21:37 ]
Ben ik nou de enige die de implicaties ziet? MSI kan geen beta BIOS uitbrengen als ze niet van AMD een eerste functionele versie van Ryzen 3000 microcode hebben gehad. Het uitbrengen van die BIOS geeft dus aan dat AMD die code waarschijnlijk weken geleden al heeft vrijgegeven aan de moederbordfabrikanten. De komende tijd zullen de moederbordfabrikanten hun eigen grafische schil erover gaan leggen en de definitieve launchversie implementeren als ze die van AMD krijgen.
We weten ook al dat AMD, ASMedia heeft laten vallen en een eigen BIOS ontwikkeld die ze afleiden van het Epyc platform. Dat proces lijkt dus redelijk voltooid te zijn en zich in een afrondend stadium te bevinden. Het sluit aan bij een narratief dat AMD zich klaar aan het maken is voor launch de komende weken. Launch kan dan best wel eens veel eerder zijn dan juli. Dan komt richting woensdag 1 mei weer in beeld. AMD heeft dan wat te vieren.
We weten ook al dat AMD, ASMedia heeft laten vallen en een eigen BIOS ontwikkeld die ze afleiden van het Epyc platform. Dat proces lijkt dus redelijk voltooid te zijn en zich in een afrondend stadium te bevinden. Het sluit aan bij een narratief dat AMD zich klaar aan het maken is voor launch de komende weken. Launch kan dan best wel eens veel eerder zijn dan juli. Dan komt richting woensdag 1 mei weer in beeld. AMD heeft dan wat te vieren.
[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-03-2019 22:28 ]
Daar op inhakend...Jim zegt in zijn laatste video (YouTube: Tech Talk 5 - Quitting Reddit, New Zen II "Leaks" and OC'ing the Rad...) een heel sterk vermoeden ("90% zeker") te hebben dat eind maart of begin april AMD meer bekend zal maken over Zen 2.
Verwijderd
Ik hoop dat Daniël zijn optimisme gerechtvaardigd is. Ik wacht het nog even rustig af, dat voorkomt een teleurstelling. 
Zoals ik aangaf, het zou verstandig zijn van AMD om zo vroeg mogelijk die BIOS voor de 3*** CPU's beschikbaar te stellen zodat er minder moederborden op de planken liggen die een niet-werkende BIOS voor die 3*** CPU's hebben. Minder ontevreden/boze klanten en minder gedoe met "bootkits". Gezien wat er gebeurde bij RR - wat zeker niet AMD hun fout was maar waar AMD onterecht wel veel gezeik mee kreeg ondanks dat ze het netjes oplosten (ik begin te begrijpen waarom Intel steeds een nieuw moederbord eist) - sluit ik niet uit dat AMD deze keer wat eerder de BIOS verstuurt.
edit
Iemand liet mij weten dat de marges in de Nederlandse retail niet bijzonder hoog zijn. Iets van 2-8% waarbij je vast wel kan raden waarvoor de hogere marge geldt (laptops). Daarnaast zouden het vaak ook maar orderpickers zijn die de orders afhandelen.
Natuurlijk maar mijn punt was dat mensen door een gebrek aan kennis een moederbord kopen die niet een geschikte BIOS heeft voor de nieuwe CPU's terwijl ze ook geen oude CPU hebben waarmee ze het moederbord kunnen gebruiken om die BIOS te installeren omdat ze een gebrek aan kennis hierover hebben. Daarom gebruikte ik het woord n00b. Mensen die een beetje geïnformeerd zijn over hoe het werkt zorgen ervoor dat ze een moederbord kopen wat wel een recente BIOS heeft. Zelf zou ik een e-mail sturen en vragen om een schriftelijke garantie dat dat gebeurt als voorwaarde van mijn aankoop bij die winkel. Is het niet goed, dan heb je zwart op wit staan dat de afspraak niet is nagekomen en mogen ze ruilen op kosten van de winkel.-The_Mask- schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:31:
Zoals ik aangaf, het zou verstandig zijn van AMD om zo vroeg mogelijk die BIOS voor de 3*** CPU's beschikbaar te stellen zodat er minder moederborden op de planken liggen die een niet-werkende BIOS voor die 3*** CPU's hebben. Minder ontevreden/boze klanten en minder gedoe met "bootkits". Gezien wat er gebeurde bij RR - wat zeker niet AMD hun fout was maar waar AMD onterecht wel veel gezeik mee kreeg ondanks dat ze het netjes oplosten (ik begin te begrijpen waarom Intel steeds een nieuw moederbord eist) - sluit ik niet uit dat AMD deze keer wat eerder de BIOS verstuurt.
Dat zou fijn zijn.Dennism schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:51:
[...]
Ik zou graag zien dat meer fabrikanten de optie inbouwen om een bios te flashen op bordjes zonder geinstalleerde cpu en dit ook op de goedkopere bordjes zouden doen.
Zonder enige twijfel maar winkels mogen ook personeel met kennis van zaken aannemen (de winkelbazen krijgen er genoeg winstmarge voor om dat te kunnen betalen) en klanten mogen ook zelf wat opzoeken voordat ze iets bestellen. De klanten valt het het minst te verwijten (wel oorzaak/fout, niet schuld) maar de winkels mag je wat mij betreft wel verwijten dat het mis gaat. Ze kunnen even vragen aan de klant welke CPU gecombineerd wordt met het moederbord of zien dat de klant tevens een nieuwe CPU bestelt en dan automatisch een doos van de planken pakken met het grote "approved" stempel wat AMD netjes op de doos had laten zetten voor RR.dit is gewoon iets dat de fabrikanten veel en veel beter zouden moeten oppakken.
edit
Iemand liet mij weten dat de marges in de Nederlandse retail niet bijzonder hoog zijn. Iets van 2-8% waarbij je vast wel kan raden waarvoor de hogere marge geldt (laptops). Daarnaast zouden het vaak ook maar orderpickers zijn die de orders afhandelen.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2019 00:23 ]
Ik denk niet dat je de enige bent die dit doorheeft, ik denk eerder dat dit zo logisch is als wat dat het niet expliciet genoemd zou hoeven te wordenDaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:26:
Ben ik nou de enige die de implicaties ziet? MSI kan geen beta BIOS uitbrengen als ze niet van AMD een eerste functionele versie van Ryzen 3000 microcode hebben gehad.
Het interessante is hier dat dit inderdaad kan betekenen dat de launch een stuk eerder kan zijn dan de geruchten, zeker als andere fabrikanten snel volgen (normaliter is MSI namelijk uit mijn hoofd niet de snelste met beta's uitbrengen, maar is dit vaker Asus / Asrock).
Welke marges?Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:45:
Zonder enige twijfel maar winkels mogen ook personeel met kennis van zaken aannemen (de winkelbazen krijgen er genoeg winstmarge voor om dat te kunnen betalen)
Verder ben ik het wel deels met je eens, winkeliers zouden zeker beter kunnen meedenken met de klant in een aantal gevallen.
[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 08-03-2019 23:10 ]
Verwijderd
Ik herinner me dat na de launch van Ryzen1 moederbordbedrijven klaagden dat AMD slechts 3 maanden voor de launch de benodigde informatie gaf terwijl ze van Intel gewend waren meer dan 1 jaar van tevoren al die informatie te hebben. The Source liet dat toendertijd weten wat als ik het mij goed herinner internationaal (RedGamingTech in ieder geval) werd gedeeld. Dus ja, als het in juni uit zou komen dan is het niet verrassend dat ze nu al wat hebben.Dennism schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 23:03:
Het lijkt redelijk voor de hand liggend dat fabrikanten dit soort zaken al zouden hebben, ik verwacht eigenlijk al veel langer. Hoe ga je anders je producten (ruim) voor launch gereed krijgen.
Jim merkte op dat 7 juli op een zondag valt. Dat maakt het lastig om op 7 juli Ryzen te launchen. Hij merkte ook op dat hij verwacht dat over een paar weken techtubers en journalisten informatie gaan krijgen over de CPU's, hij had iets opgevangen uit iemand zijn reactie dat dat eraan zit te komen. Dan moeten we even naar de afgelopen twee rondes kijken hoeveel tijd er zat tussen het inlichten van deze mensen en de launch van Ryzen. Uit mijn hoofd duurde het bij Ryzen1 een paar maanden (3?) en bij Ryzen2 zat er een weekje tussen.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2019 00:30 ]
Heb gister toevallig BIOS 4406 op mijn Strix X470-F Gaming gezet en dit staat er op de pagina bij Asus:
Update AGESA 0070 for the upcoming processors and improve some CPU compatibility.
Dus ik denk ook dat er binnenkort meer nieuws is omtrent Zen 2.
Update AGESA 0070 for the upcoming processors and improve some CPU compatibility.
Dus ik denk ook dat er binnenkort meer nieuws is omtrent Zen 2.
[ Voor 3% gewijzigd door DaLoona op 09-03-2019 11:50 ]
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
*OEH*DaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:26:
Het sluit aan bij een narratief dat AMD zich klaar aan het maken is voor launch de komende weken. Launch kan dan best wel eens veel eerder zijn dan juli. Dan komt richting woensdag 1 mei weer in beeld. AMD heeft dan wat te vieren.
Dan moet ik maar rap beginnen te sparen.
Ik zit te wachten op dit bord:
pricewatch: ASRock Rack X470D4U
Samen met een 3e generatie Ryzen. (De 5 of de 7, ik denk de 5. Aan 6 cores heb ik wel genoeg.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Verwijderd
Het groene is mooi maar ik zou liever zien dat ze die blauwe plastic covers van sloten een andere kleur geven. Maar kudos dat ze het groen maken en fratsen achterwege laten en een 7-segments display erop zetten. Nu nog zien of dat ze ook goede VRM's hebben gebruikt.
Gaat dat bord out of the box Ryzen 3000 ondersteunen? Beetje vervelend als je het bord koopt, de CPU ook hebt en het niet wil opstarten. Ik heb ook geen idee hoe het zit met de meer server oriented borden. Verder denk ik dat Ryzen 5 zal bestaan uit octacores. Ryzen 3 zijn waarschijnlijk de hexacores.unezra schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:57:
[...]
*OEH*
Samen met een 3e generatie Ryzen. (De 5 of de 7, ik denk de 5. Aan 6 cores heb ik wel genoeg.)
Out of the box niet, met een firmware update wel.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:37:
[...]
Gaat dat bord out of the box Ryzen 3000 ondersteunen? Beetje vervelend als je het bord koopt, de CPU ook hebt en het niet wil opstarten. Ik heb ook geen idee hoe het zit met de meer server oriented borden. Verder denk ik dat Ryzen 5 zal bestaan uit octacores. Ryzen 3 zijn waarschijnlijk de hexacores.
Ik heb begrepen dat een partij als Azerty dat kan doen voor €9,- dus dat is de moeite waard.
Hmmm, octacore in de 5 zou niet vervelend zijn, dat zou betekenen dat ik kan kiezen tussen de 3 en de 5. Voor wat ik er mee wil doen (thuisservertje met PVE en FreeNAS gevirtualiseerd, ZFS onderlaag) is dat zat. Draai nu op 3 Microservers met G1610T. Beetje meer power is niet erg, maar tegelijkertijd wil ik wat zuiniger gaan dan de huidige setup. Vandaar dat ik qua CPU een goed compromis zoek tussen enerzijds lekker wat *oomph*, anderzijds geen overkill qua stroomverbruik.
Verwijderd
Ik ben benieuwd wat het hen kost om dat te doen.unezra schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:56:
[...]
Out of the box niet, met een firmware update wel.
Ik heb begrepen dat een partij als Azerty dat kan doen voor €9,- dus dat is de moeite waard.
De verwachting is dat de 3600(X) 8 kernen heeft en de 3700X 12 kernen. Volgens de geruchten zijn ze bij AMD nog aan het discussiëren over de prijzen. Een lichte prijsverhoging per segment ligt voor de hand?
Er komen nieuwe moederborden aan hé, heb je ook de volle PCI-E 4 ondersteuning.unezra schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:57:
[...]
*OEH*
Verwijderd
De X470-moederborden kunnen ook PCIe 4.0 krijgen voor 1 X16 slot! De bandbreedte is er, het is een kwestie van een BIOS-update. Ik weet niet zeker of dat dat ook voor X370 geldt.Joopieboy schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:28:
[...]
Er komen nieuwe moederborden aan hé, heb je ook de volle PCI-E 4 ondersteuning.
Normaal gesproken worden de reeds bestaande moederborden goedkoper wanneer er een nieuwe generatie moederborden uitkomt. Dat kan het interessant maken om een X470-moederbord of zelfs X370-moederbord (als die ook PCIe 4.0 ondersteuning krijgt) te kopen zolang het moederbord technisch goed is (VRM's, RAM wat met 3200 MT/s werkt).
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2019 15:35 ]
Dat is wel interessant, alleen zit je dan vaker met nog wat oudere aansluitingen. Maar eens goed kijken en vergelijken dan.
Verwijderd
Daar wou ik nog een opmerking over maken (en toevoegen aan mijn vorige reactie), een probleem bij nieuwe moederborden is dat het weer weken tot maanden gaat duren voordat er fatsoenlijke reviews komen. Hopelijk geeft GamersNexus snel wat goede foto's van moederborden aan Buildzoid, dan komen we tenminste nog iets te weten want de meeste reviewers en techtubers hebben weinig oog voor de VRM's. Hardware Unboxed besteedt er sinds kort ook een beetje aandacht aan. En dan nog heb je een gebrek aan data over hoe goed diverse RAM-latjes werken.Joopieboy schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:38:
Dat is wel interessant, alleen zit je dan vaker met nog wat oudere aansluitingen. Maar eens goed kijken en vergelijken dan.
Ik zou graag de Taichi kiezen (goede hardware) maar die zijn in Nederland relatief duur en je hebt een gebruiksaanwijzing nodig voor hun UEFI/BIOS. ASUS heeft de BIOS goed in orde maar voor supersnel RAM moet je niet bij ASUS zijn, MSI maakte er bij de eerste ronde een zooitje van maar ze hadden een behoorlijk B450 moederbord.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2019 15:48 ]
Dat zal er waarschijnlijk van af hangen wanneer je het bord koopt. Koop je het bord nu (zou het verkrijgbaar zijn) zou ik geen out of the box compatibiliteit verwachten, koop je het bord na de Ryzen 3 launch kan het bord best shippen met een Ryzen 3000 compatible bios. Dit zag je bij X370 en B350 bordjes ook al gebeuren rondom de Ryzen 2 Launch.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:37:
[...]
Gaat dat bord out of the box Ryzen 3000 ondersteunen? Beetje vervelend als je het bord koopt, de CPU ook hebt en het niet wil opstarten. Ik heb ook geen idee hoe het zit met de meer server oriented borden. Verder denk ik dat Ryzen 5 zal bestaan uit octacores. Ryzen 3 zijn waarschijnlijk de hexacores.
Al met al dit soort aankopen altijd even doorspreken met de verkoper bij aankoop, die moet vrij snel kunnen zien of een bord wel of niet "out of the box" werkt.
Verwijderd
En dat is nu het interessante punt, hoe gemakkelijk/moeilijk kan je het bespreken met de verkoper en hoe zeker weet je dan dat het ook gebeurt? Het is een probleempje als je het terug moet sturen, dan ben je snel 2 weken verder en het geeft kosten voor het verpakken en aangetekend versturen (want als het niet aankomt - niet alles komt aan bij de post - dan heb je een probleem als het niet aangetekend verstuurt wordt). Meer voor een andere draad maar ik kan me voorstellen dat veel mensen liever niet het risico nemen en dan maar een X570 of B550 moederbord kopen.Dennism schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:49:
[...]
Dat zal er waarschijnlijk van af hangen wanneer je het bord koopt. Koop je het bord nu (zou het verkrijgbaar zijn) zou ik geen out of the box compatibiliteit verwachten, koop je het bord na de Ryzen 3 launch kan het bord best shippen met een Ryzen 3000 compatible bios. Dit zag je bij X370 en B350 bordjes ook al gebeuren rondom de Ryzen 2 Launch.
Al met al dit soort aankopen altijd even doorspreken met de verkoper bij aankoop, die moet vrij snel kunnen zien of een bord wel of niet "out of the box" werkt.

De ideale oplossing zou misschien zijn als AMD zou opleggen dat ze het ID-nummer van het product aanpassen zodat het technisch gezien een ander product is?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2019 15:55 ]
Lijkt me niet lastig te bespreken eigenlijk, ik koop eigenlijk altijd mijn spullen bij Azerty (relatief dichtbij, dus bij een issue kan ik er, wanneer nodig, zo heenrijden). En daar is het nooit een issue, volgens mij zetten ze er zelfs vaak in de artikel omschrijving al bij of een product een bios update nodig heeft of niet rondom processor launches.Verwijderd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:53:
[...]
En dat is nu het interessante punt, hoe gemakkelijk/moeilijk kan je het bespreken met de verkoper en hoe zeker weet je dan dat het ook gebeurt? Het is een probleempje als je het terug moet sturen, dan ben je snel 2 weken verder en het geeft kosten voor het verpakken en aangetekend versturen (want als het niet aankomt - niet alles komt aan bij de post - dan heb je een probleem als het niet aangetekend verstuurt wordt). Meer voor een andere draad maar ik kan me voorstellen dat veel mensen liever niet het risico nemen en dan maar een X570 of B550 moederbord kopen.
Of het met (geen) risico lopen te maken heeft weet ik niet, maar ik koop zelf ook altijd liever gewoon een bord van de laatste generatie. Het zal vooral gevoelsmatig zijn, maar staat mij altijd een beetje tegen om een model van "een jaar oud" te kopen, als er ook een nieuw model is. Het prijsverschil moet dan wel zeer gunstig zijn ten voordele van het "oude model" zou ik daar voor gaan bij iets als een moederbord.
Zal uiteraard enigszins aan het mobo liggen, mobo's met zo'n makkelijk flash systeem waar geen CPU geplaatst hoeft te zijn zullen wat sneller gaan dan mobo's die je van cpu e.d. moet voorzien. Ze zullen op die 9 euro geen verlies maken, met een beetje geoefende computer engineer zouden ze daar nog best een aardig marge van een paar euro per bord op moeten kunnen draaien.Verwijderd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:27:
[...]
Ik ben benieuwd wat het hen kost om dat te doen.
De verwachting is dat de 3600(X) 8 kernen heeft en de 3700X 12 kernen. Volgens de geruchten zijn ze bij AMD nog aan het discussiëren over de prijzen. Een lichte prijsverhoging per segment ligt voor de hand?
Verwijderd
Bij mij in de buurt is er enkel Coolblue, dat is prima voor sommige producten maar het assortiment van computerhardware is aanzienlijk kleiner en de prijs ligt meestal fors hoger.Dennism schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:00:
[...]
Lijkt me niet lastig te bespreken eigenlijk, ik koop eigenlijk altijd mijn spullen bij Azerty (relatief dichtbij, dus bij een issue kan ik er, wanneer nodig, zo heenrijden).
Mooi, dan is het geen probleem.En daar is het nooit een issue, volgens mij zetten ze er zelfs vaak in de artikel omschrijving al bij of een product een bios update nodig heeft of niet rondom processor launches.
Tussen X370 en X470 had ik liever een goed X370 moederbord dan een matig X470 moederbord bij dezelfde prijs. We moeten afwachten hoeveel PCIe-lanes Ryzen 3*** krijgt en hoe die verdeeld zijn. Als je bijvoorbeeld 2 NVMe-SSD's met voldoende lanes en een grafische kaart X16 kan gebruiken dan heb je toegevoegde waarde. Als de moederbordbedrijven weigeren om PCIe 4.0 support te geven aan X470 dan heb je ook een reden om de nieuwe borden te kopen.Of het met (geen) risico lopen te maken heeft weet ik niet, maar ik koop zelf ook altijd liever gewoon een bord van de laatste generatie. Het zal vooral gevoelsmatig zijn, maar staat mij altijd een beetje tegen om een model van "een jaar oud" te kopen, als er ook een nieuw model is. Het prijsverschil moet dan wel zeer gunstig zijn ten voordele van het "oude model" zou ik daar voor gaan bij iets als een moederbord.
Dat is ook mijn indruk. Je hebt een goedkope APU (<€50?), 1 goedkoop RAM-latje en een voeding nodig, mogelijk nog een simpel koelertje. Afhankelijk van het moederbord een goedkope SSD? En wat alcohol en keukenpapier om de thermal grease te verwijderen. Ik zou schatten dat het maximaal 10-15 minuten duurt per moederbord, het kan ook in minder dan 10 minuten.Ze zullen op die 9 euro geen verlies maken, met een beetje geoefende computer engineer zouden ze daar nog best een aardig marge van een paar euro per bord op moeten kunnen draaien.
Ik ben bang dat dit nog best wel eens een shitshow kan gaan worden. Ik meen destijds een artikel (volgens mij Anand of Toms) gelezen te hebben waarin aangegeven werd dat Mobo fabrikanten zelf mogen gaan beslissen of ze wel of geen PCIE 4.0 support gaan bieden op 300 en 400 series borden, waar je dan waarschijnlijk gaat zien dat Bord A het wel krijgt, Bord B niet.Verwijderd schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:20:
Als de moederbordbedrijven weigeren om PCIe 4.0 support te geven aan X470 dan heb je ook een reden om de nieuwe borden te kopen.
Verder begrijp ik dat de 500 series chipsets PCIE4.0 op alle lanes gaan supporten, ook op de chipset lanes, die bij de 300 en 400 series slechts PCIE 2.0 zijn. Zou dat zo zijn dan kan dat imho best een voordeel zijn om voor een 500 series bord te kiezen.
Daarnaast hoop ik ook dat de introductie een beetje beter gaat lopen als dat eerder het geval was. En als ik dan kijk naar Asrock, die investeren nu wel in een 5xx mobo, maar bij de 4xx serie niet.
Ik wacht eigenlijk dan op een X570M vanwege Micro ATX, of als ik toch kies om 8 cores te nemen een B550M met een 3600X. Ben wel benieuwd hoe en wat dan gaat lopen.
Ik wacht eigenlijk dan op een X570M vanwege Micro ATX, of als ik toch kies om 8 cores te nemen een B550M met een 3600X. Ben wel benieuwd hoe en wat dan gaat lopen.
Verwijderd
Correct.Dennism schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:29:
[...]
Ik ben bang dat dit nog best wel eens een shitshow kan gaan worden. Ik meen destijds een artikel (volgens mij Anand of Toms) gelezen te hebben waarin aangegeven werd dat Mobo fabrikanten zelf mogen gaan beslissen of ze wel of geen PCIE 4.0 support gaan bieden op 300 en 400 series borden
Een aantal mogelijke scenario's:
- ze gaan het ondersteunen en het vooraf aangeven aangezien er toch een voldoende goede reden is om voor de laatste moederborden te kiezen
- een aantal bedrijven ondersteunen het in eerste instantie niet in de hoop dat de rest dat ook niet doet en al dan niet is er een bedrijf wat zich positief wil onderscheiden
- voor de duurdere modellen geven ze wel die support, voor de <€200 modellen of zo niet.
We zullen het wel gaan zien. Ik hoop in ieder geval dat ze aankondigen wat ze ermee doen voordat de Ryzen 3*** CPU's uitkomen.
Als ik het goed begrijp, die bios update is voor de aankomende Athlon chips en niet Ryzen 3000. Zie ook het artikel van MSI zelf.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:26:
Ben ik nou de enige die de implicaties ziet? MSI kan geen beta BIOS uitbrengen als ze niet van AMD een eerste functionele versie van Ryzen 3000 microcode hebben gehad. Het uitbrengen van die BIOS geeft dus aan dat AMD die code waarschijnlijk weken geleden al heeft vrijgegeven aan de moederbordfabrikanten. De komende tijd zullen de moederbordfabrikanten hun eigen grafische schil erover gaan leggen en de definitieve launchversie implementeren als ze die van AMD krijgen.
https://www.msi.com/news/...565c30d49b548831022bc9b32
Zou kunnen, maar op de site van Asus staat ook een BIOS update voor aankomende cpu's: https://www.asus.com/nl/M...0-F-GAMING/HelpDesk_BIOS/Sp3ci3s8472 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:32:
[...]
Als ik het goed begrijp, die bios update is voor de aankomende Athlon chips en niet Ryzen 3000. Zie ook het artikel van MSI zelf.
https://www.msi.com/news/...565c30d49b548831022bc9b32
en die Athlons worden daar al vanaf een eerdere BIOS ondersteund: https://www.asus.com/nl/M...70-F-GAMING/HelpDesk_CPU/.
We zullen het zien wat het gaat worden..
Edit:
Techpowerup heeft de 3700(X) al in de cpu database staan ??
https://www.techpowerup.c...D+Ryzen+7&sort=generation
[ Voor 9% gewijzigd door DaLoona op 10-03-2019 17:47 ]
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Verwijderd
Het valt op dat ze exact dezelfde base en boost hebben gegeven als die AdoredTV meldde.DaLoona schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:36:
Edit:
https://wccftech.com/amd-...o-16-cores-5-1ghz-on-am4/
Echter ze melden enkel die twee modellen en ze melden dat het in maart zou uitkomen.
Nu heeft AdoredTV gemeld dat hij had opgevangen dat er eind maart wat te melden zou zijn en dat hij zou verwachten ook een NDA te tekenen voor die tijd.
Over 1,5 week komt er pas wat nieuws op de GDC, dus deze maand is wel heel erg grote nonsense. Juni lees je op meerdere plekken nu en klinkt veel geloofwaardiger.

Mja, dat lijkt dit bord niet te hebben.Joopieboy schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:28:
[...]
Er komen nieuwe moederborden aan hé, heb je ook de volle PCI-E 4 ondersteuning.
Dit zijn de specs van de fabrikant:
https://www.asrockrack.co...el=X470D4U#Specifications
Maar het lijkt hét perfecte serverboard en 4 heb ik niet nodig. Het enige dat ik er ooit verwacht in te plempen is een 2x10G kaart..
Verder niets.
Verwijderd
Hij sprak over een NDA. Dat wil niet zeggen dat nieuwe hardware al beschikbaar komt, ook voor een simpele perspresentatie is er een NDA. Hij zal het wel over GDC hebben en daar wordt blijkbaar wat aangekondigd door AMD. Hopelijk de datum (ongeveer), dan is dat duidelijk.Joopieboy schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:35:
Over 1,5 week komt er pas wat nieuws op de GDC, dus deze maand is wel heel erg grote nonsense. Juni lees je op meerdere plekken nu en klinkt veel geloofwaardiger.
Ik houd het op april-juli, we zien het wel.
Dat is gewoon gebaseerd op hele oude geruchten. Klopt sowieso allemaal niet, kan ook best zijn dat bijna niks klopt. Meestal staat er ook wel een disclaimer bij dat het gebaseerd is op geruchten, schijnbaar ditmaal vergeten.DaLoona schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:36:
[...]
Edit:
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Een merkwaardige benchmark.

Vaak zie je juist dat bij Ryzen de minima wat minder laag liggen (grote hoeveelheid L3 cache?).

Vaak zie je juist dat bij Ryzen de minima wat minder laag liggen (grote hoeveelheid L3 cache?).
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2019 12:27 ]
Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.