Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:34

Case_C

[Team Carrack]

De geruchten over de release van X570 en Zen 2 zijn hier ook al wel bekend neem ik aan?
https://nl.hardware.info/...-platform-komen-op-7-juli

Lijkt me een aannemelijk release date, niet te vroeg om ongeloofwaardig te zijn.
Zou een mooie complete launch zijn als de Navi gpu's er ook bij zitten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:05
X570 zou ik nog wel overwegen wegens Asus Xonar STX II wegens IRQ conflict. Mits het die verbetering(en) heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Case, zoals gewoonlijk is HWInfo een paar dagen te laat. :)
Verwijderd in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 143"://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58007242#58007242
Melden ze deze keer wel de bron van het gerucht?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-10 06:24

Nikeo

Jawelles

Ze melden bij HWI toch de bron van het bericht? Onder de titel -> bron. Ze geven er zelfs twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg of dat ze de bron meldden (vaak gebeurt het niet netjes bij diverse copypaste-websites), ik stelde niet dat ze de bron niet vermeldden. De bron is RedGamingTech, WCCFTech heeft het deze keer slechts gecopypaste zoals HWI. Vandaag meldde hij eveneens dat zijn bron Radeon7 had aangegeven. Die 7 juli is het plan voor Ryzen. Niet iets waar ik enthousiast van wordt, ik heb liever dat ik in juni al mijn volgende PC kan bouwen, nu wordt het wellicht eind juli (even wat reviews zien, geheugen uitkiezen...).

Geen Rhino (foutje met uitspraak/interpretatie) maar Renoir (schilder).

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AJayFasho schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:49:
AMD EPYC Embedded 3000 series moederborden gespot op de Supermicro website!

Blijkbaar komen er vijf modellen, allemaal Mini-ITX en 4x 1 Gbit/s Intel NICs + dedicated IPMI NIC. Het gaat om de volgende modellen:Ik kijk hier persoonlijk al een tijdje naar uit, dit is hopelijk een goed en goedkoper alternatief voor de Xeon-D 2100 serie van Intel die redelijk aan de prijs is. Erg interessant voor verscheidene toepassingen o.a. homelab.
Is dit niet heel laat, de Epyc Embedded 3000 series en Xeon-D 2100 serie kwamen ongeveer gelijktijdig op de markt (februari 2018).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:22:
Ik vroeg of dat ze de bron meldden (vaak gebeurt het niet netjes bij diverse copypaste-websites), ik stelde niet dat ze de bron niet vermeldden. De bron is RedGamingTech, WCCFTech heeft het deze keer slechts gecopypaste zoals HWI. Vandaag meldde hij eveneens dat zijn bron Radeon7 had aangegeven. Die 7 juli is het plan voor Ryzen. Niet iets waar ik enthousiast van wordt, ik heb liever dat ik in juni al mijn volgende PC kan bouwen, nu wordt het wellicht eind juli (even wat reviews zien, geheugen uitkiezen...).

Geen Rhino (foutje met uitspraak/interpretatie) maar Renoir (schilder).
[YouTube: Exclusive - Intel Tiger Lake is Launched 2021 & Update To Fridays Comet Lake & Ryzen 3000 Info]
En ik had een antwoord getikt, alleen nooit verzonden 8)7 . Ik had het bericht bij hardocp gelezen, daar hadden ze netjes de bron/het filmpje gelinkt. Iets wat op HW.info volledig ontbrak. Toen ik 'm op maandag op HW.info zag staan even hier gepost :P , alleen het Radeon topic gemist dat het nieuws daar al stond.

Overigens zit ik er niet zo mee dat de release een paar dagen/weken later is dan verwacht. Computex is een mooie voor de aankondiging. Dan mogen we ook verwachten dat ze met release daadwerkelijk voldoende voorraad hebben. Hoewel de reviews afwachten van bepaalde moederborden altijd verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Case_C schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:32:
[...]

En ik had een antwoord getikt, alleen nooit verzonden 8)7 .
Dat heb ik ook wel eens gehad.
Overigens zit ik er niet zo mee dat de release een paar dagen/weken later is dan verwacht. Computex is een mooie voor de aankondiging. Dan mogen we ook verwachten dat ze met release daadwerkelijk voldoende voorraad hebben. Hoewel de reviews afwachten van bepaalde moederborden altijd verstandig is.
Het hangt er natuurlijk van af hoe vroeg hoe groot de voorraad is. Sowieso vind ik het flauwekul om het op 7 juli te launchen omdat je dan 7-7 hebt! Het is uiterst onwaarschijnlijk dat je net dan de grens hebt met voldoende voorraad en niet een paar dagen tot weken eerder of later. Misschien komt het toevallig zo uit dat ze vanaf begin juli een grote voorraad verwachten, dat hoop ik dan maar.
Ik ben het met jou eens dat die launch pas moet gebeuren wanneer de voorraada hoog genoeg is om pricegouging bij de winkeltjes te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 23:16
Dennism schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:44:
[...]

Is dit niet heel laat, de Epyc Embedded 3000 series en Xeon-D 2100 serie kwamen ongeveer gelijktijdig op de markt (februari 2018).
Klopt inderdaad, dat was meer een paper launch. Dit zijn de eerste retail borden die ik gezien heb met Epyc embedded, op wat onbekende Chinese merken en prototypes na rond herfst vorig jaar.

Vind het dan ook fijn dat er eindelijk een grote speler op inzet, wat er hopelijk voor zorgt dat het platform wat van de grond komt.

Edit: ServeTheHome ook een interessant artikel over geschreven over deze serie, vandaag gepubliceerd: https://www.servethehome....rks-review-and-milestone/

[ Voor 13% gewijzigd door AJayFasho op 19-02-2019 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

https://twitter.com/VideoCardz/status/1097952708722655235
Naamgeving van nieuwe X570 borden van Asus ROG. Even in haakjes de namen in de pricewacht opgezocht met betreffende prijs van voorgaande generaties... aardig aan de prijs die borden :/ .

ROG CROSSHAIR VIII FORMULA (ATX bordje van ~400 euro?)
ROG CROSSHAIR VIII HERO (ATX bordje van ~300 euro?)
ROG CROSSHAIR VIII HERO (WI-FI)
ROG CROSSHAIR VIII IMPACT (m-ITX? van ~250 euro )

Nog geen zicht op een m-ATX X570 bord van Asus, vermoed dat we die dan ook niet gaan zien in Crosshair variant.

[ Voor 16% gewijzigd door Case_C op 21-02-2019 13:23 ]

Verwijderd

Het is merkwaardig dat hij enkel borden van het Crosshair-segment noemt, het ligt voor de hand dat Asus voor 7 juli ook moederborden uit de lagere segmenten presenteert.

• Psyonara
  • Laatst online: 12:05
Geen Asus Prime? X570?

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Vermoed dat er inderdaad wel meer borden gepresenteerd gaan worden. Maar dat dit de high-end lineup gaat worden. Vooral het ontbreken van de STRIX borden is opvallend, als de mainstream gaming-borden van Asus.

Momenteel hebben ze 6 X470 borden, waarbij de PRIME, TUF en STRIX serie in deze 'leak' ontbreken.

PRIME en STRIX zie ik nog wel verschijnen, geen idee waarom die niet genoemd worden. TUF is een uitgekleed platform wat geen bestaansrecht meer heeft, grote kans dat daar geen X570 van gaat komen.

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:38:
Het is merkwaardig dat hij enkel borden van het Crosshair-segment noemt, het ligt voor de hand dat Asus voor 7 juli ook moederborden uit de lagere segmenten presenteert.
Waarschijnlijkst lijkt me dat iemand een lijstje van Crosshair producten heeft gelekt, en dat er nog zo'n 6 á 8 borden komen in het lager segment. Positief is in ieder geval dat ze voor X570 2x zoveel Crosshair types maken als voor X470 :P .

Ben wel benieuwd hoe de compatibility van deze borden met RAM geheugen gaat zijn. Neem aan dat het Ryzen platform nu toch wel zonder grote problemen met het meeste RAM overweg kan?

Ook positief dat de launch nu goed na Q2 is :) , gezien de RAM-prijzen over die periode nog eens 15% zouden zakken.

[ Voor 46% gewijzigd door Case_C op 21-02-2019 16:37 ]

Case_C schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:29:
Vermoed dat er inderdaad wel meer borden gepresenteerd gaan worden. Maar dat dit de high-end lineup gaat worden. Vooral het ontbreken van de STRIX borden is opvallend, als de mainstream gaming-borden van Asus.

Momenteel hebben ze 6 X470 borden, waarbij de PRIME, TUF en STRIX serie in deze 'leak' ontbreken.

PRIME en STRIX zie ik nog wel verschijnen, geen idee waarom die niet genoemd worden. TUF is een uitgekleed platform wat geen bestaansrecht meer heeft, grote kans dat daar geen X570 van gaat komen.
Strix is homeopathische ROG. Zit niks echt bijzonders van ROG in. Veel beter dan de TUF branding is het dan ook niet. :P
Maar wel goed nieuws dat ASUS voor een volledige line-up lijkt te gaan. Het was de afgelopen twee generaties gewoon een paar bordjes lanceren, maar ASUS lijkt er nu vol voor te gaan. Verwachten ze misschien ook veel meer bordjes te verkopen en ook bordjes in het enthousiast segment. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Ben wel benieuwd hoe de compatibility van deze borden met RAM geheugen gaat zijn. Neem aan dat het Ryzen platform nu toch wel zonder grote problemen met het meeste RAM overweg kan?

Ook positief dat de launch nu goed na Q2 is :) , gezien de RAM-prijzen over die periode nog eens 15% zouden zakken.
Hoor niet veel meer over issues met RAM. Inmiddels zijn we ook ongeveer twee jaar verder.

Het nieuwe platform is behoorlijk anders dat het me moeilijk lijkt om nu al een uitspraak te doen over compatabiliteit anders dan dat AMD inmiddels ook wel weet hoe belangrijk het is om dat op orde te hebben :P
DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:42:
[...]
Maar wel goed nieuws dat ASUS voor een volledige line-up lijkt te gaan. Het was de afgelopen twee generaties gewoon een paar bordjes lanceren, maar ASUS lijkt er nu vol voor te gaan. Verwachten ze misschien ook veel meer bordjes te verkopen en ook bordjes in het enthousiast segment. :)
Zen 2 lijkt er erg goed uit te zien en zou een duidelijk upgrade moment moeten zijn waar Zen+ dat niet was en Zen1 natuurlijk zich nog helemaal moest bewijzen.

Als er een moment is om vol voor Ryzen te gaan lijkt het me nu wel het moment. :)

Ik denk dat ze inderdaad verwachten dat ze veel AMD gaan verkopen. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Help!!!! op 21-02-2019 18:39 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Help!!!! schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:35:
[...]

Hoor niet veel meer over issues met RAM. Inmiddels zijn we ook ongeveer twee jaar verder.

Het nieuwe platform is behoorlijk anders dat het me moeilijk lijkt om nu al een uitspraak te doen over compatabiliteit anders dan dat AMD inmiddels ook wel weet hoe belangrijk het is om dat op orde te hebben :P
Het speelt nog steeds wel. Eigenlijk moet je gewoon geen setje sneller dan 3000C15 halen voor Ryzen. Het alternatief is als je toch gaat overclocken en een setje B-die pakt. Aangezien Epyc Rome 3200MT/s out of the box ondersteund, hoop ik dat het voor Ryzen 3000 ook eindelijk klaar is. :)
Zen 2 lijkt er erg goed uit te zien en zou een duidelijk upgrade moment moeten zijn waar Zen+ dat niet was en Zen1 natuurlijk zich nog helemaal moest bewijzen.

Als er een moment is om vol voor Ryzen te gaan lijkt het me nu wel het moment. :)

Ik denk dat ze inderdaad verwachten dat ze veel AMD gaan verkopen. :)
Komt nog eens bij dat Intel waarschijnlijk met niks beters dan Comet Lake gaat komen. A.K.A Skylake re,re,re,refresh. Ik denk dat als je een Skylake wou, je onderhand wel een Skylake hebt. :+
Het is nog wel even kijken wat AMD gaat doen qua UEFI. Ze hebben American Megatrends laten vallen en zijn bezig om de Epyc software te porten. We krijgen dus een volledig door AMD ontwikkelde basis waar de moederbordfabrikanten een laagje met UI over leggen. Kijken of we dan ook speciale features krijgen. Het is AMD die altijd een zekere voorkeur tonen voor de meest extreme zaken gewoon beschikbaar stellen. Kijken of we dus potentieel wat bijzonders krijgen. Komt nog eens bij dat Supermicro weer in lijkt te gaan stappen in de desktopmarkt. Ongetwijfeld beginnen ze met AM4. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Paprika
  • Laatst online: 10:50
Eindelijk dan toch een keertje een high-end mITX bordje? _/-\o_

't Lijkt erop dat zowel de X470-I als de 2700X het maar een jaartje gaan uithouden in dat geval. Inmiddels is wel mijn GHOST S1 case eindelijk gearriveerd, dus ik weet wel wat de nieuwe bestemming gaat worden. Dat wordt dan dus een HTPC met een octa core... O-)

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:46:
[...]

Het speelt nog steeds wel. Eigenlijk moet je gewoon geen setje sneller dan 3000C15 halen voor Ryzen.
3200 MT/s werkt tegenwoordig vaak toch prima?
Wat ik nu graag wil weten: gaat de prijs voor DDR4 weer stijgen kort nadat Ryzen 3*** uitkomt? Als het voldoende populair is en AMD krijgt voldoende geproduceerd dan neemt de vraag naar DDR4 in relevante mate toe en Samsung, Hynix en Micron zullen niet de productie verhogen bij een stijgende vraag. Misschien kunnen we nu het beste RAM kopen vlak voordat Ryzen uitkomt?

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:37:
[...]
Wat ik nu graag wil weten: gaat de prijs voor DDR4 weer stijgen kort nadat Ryzen 3*** uitkomt? Als het voldoende populair is en AMD krijgt voldoende geproduceerd dan neemt de vraag naar DDR4 in relevante mate toe en Samsung, Hynix en Micron zullen niet de productie verhogen bij een stijgende vraag. Misschien kunnen we nu het beste RAM kopen vlak voordat Ryzen uitkomt?
Dat is inderdaad een interessante vraag. Want je merkt nu ook al dat de prijzen wel zakken, maar de voorraad nu niet persé geweldig is. Begreep ook dat DDR4 productie ook aan het afnemen is om de prijs/drops op te vangen, maar ondanks dat nog iets verder gingen dalen.

De kans is daarom ook vrij groot dat in juli de DDR4 prijzen weer gaan stijgen... maar om nu een setje te kopen voordat je weet op het 100% compatibel is met het moederbord is wel wat tricky :/ . Anders is de V&A altijd nog een optie voor goed geprijsde ram-setjes.

Aan de andere kant, als een setje op een X470 bord werkt van die fabrikant, is het wel aannemelijk dat een X570 bord ook gaat werken :) .

[ Voor 10% gewijzigd door Case_C op 21-02-2019 22:49 ]

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:30
Ik denk zelf dat Zen 2 nog geen deukje in dat pakje boter slaat.

Maar wat weet ik. Hebben we zoiets eerder gezien dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:34
3200 MT/s werkt tegenwoordig vaak toch prima.

Op de asus x370 mini itx draait de gskill zonder problemen op 3600MT/s
Met een ryzen 1700x

Verwijderd

Nuttig man, een mening zonder enige onderbouwing. :/
Case_C schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:42:
[...]

Dat is inderdaad een interessante vraag. Want je merkt nu ook al dat de prijzen wel zakken, maar de voorraad nu niet persé geweldig is. Begreep ook dat DDR4 productie ook aan het afnemen is om de prijs/drops op te vangen, maar ondanks dat nog iets verder gingen dalen.

De kans is daarom ook vrij groot dat in juli de DDR4 prijzen weer gaan stijgen... maar om nu een setje te kopen voordat je weet op het 100% compatibel is met het moederbord is wel wat tricky :/ .
Tja. Normaal gesproken zou ik zeggen dat je altijd nog kan ruilen als het niet goed compatibel is maar als je ver van Azerty of Megekko woont dan is dat ook een lastige en dure grap (aangetekend verzenden) en Coolblue zit tussen Mediamarkt en dergelijke winkels in: en vrij klein assortiment voor computerhardware. :/
Als je speculeert dan lijkt het ook mij een veilige(re) gok om latjes te nemen die goed werken met Ryzen1/2. Er is geen garantie maar de moederbordbedrijven hebben die latjes al goed getest in combinatie met Ryzen wat het gemakkelijker zou moeten maken om die latjes goed te laten werken met de nieuwe moederborden? Je zag in ieder geval bij Intel dat latere generaties moederborden betere RAM-ondersteuning kregen.
Anders is de V&A altijd nog een optie voor goed geprijsde ram-setjes.
Ik heb niet naar RAM gekeken op V&A maar voor grafische kaarten is het aambod slecht. Hier vinden mensen het blijkbaar normaal om 80% te vragen voor een twee jaar oude tweedehands grafische kaart

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

(jarig!)
BastiaanCM schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:44:
Ik denk zelf dat Zen 2 nog geen deukje in dat pakje boter slaat.

Maar wat weet ik. Hebben we zoiets eerder gezien dan?
Verklaar je nader? Alle info die er nu is spreekt dat tegen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 21:32
[...]

[...]

3200 MT/s en hoger werkt nu echt zonder problemen,dus hoezo niet hoger dan 3000MT/s kopen?

Of je nu Intel zal gaan kopen of AMD je hebt DDR4 nodig, dus of de populariteit van Ryzen 2/3 nou echt invloed gaat hebben op de verkrijgbaarheid lijkt me niet.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:46:
Komt nog eens bij dat Supermicro weer in lijkt te gaan stappen in de desktopmarkt. Ongetwijfeld beginnen ze met AM4. :)
Zijn ze daar ooit uitgestapt dan? Als ik hier kijk ( https://www.supermicro.co...board/Core/index.cfm#1151 ) Zie ik gewoon desktop borden van Socket 775 tot nu.

Ook hebben ze een, meestal wat minder flashy dan bij de andere merken, gaming line-up

https://www.supermicro.com/products/nfo/gaming.cfm

[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 22-02-2019 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

winwiz schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:24:
[...]
Of je nu Intel zal gaan kopen of AMD je hebt DDR4 nodig, dus of de populariteit van Ryzen 2/3 nou echt invloed gaat hebben op de verkrijgbaarheid lijkt me niet.
De prijzen gaan wat zakken in Q2, maar uit het artikel van HW.info:
"Fabrikanten willen de productie wat afschalen om hiervoor te compenseren,"

Dus lagere productie in Q3 met een verhoogde vraag = hogere prijzen. Hoe snel dat zal gebeuren is maar de vraag, maar we hebben die prijzen al eerder vlot zien stijgen. En dan koop ik m'n RAM liever tegen ~€6,-/GB dan ~€10,-/GB :P . Maar dat is slechts een verwachting van mij, in het beste geval blijven de prijzen na Q2 gewoon gelijk als ze waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 21:32
Case_C schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:09:
[...]

De prijzen gaan wat zakken in Q2, maar uit het artikel van HW.info:
"Fabrikanten willen de productie wat afschalen om hiervoor te compenseren,"

Dus lagere productie in Q3 met een verhoogde vraag = hogere prijzen. Hoe snel dat zal gebeuren is maar de vraag, maar we hebben die prijzen al eerder vlot zien stijgen. En dan koop ik m'n RAM liever tegen ~€6,-/GB dan ~€10,-/GB :P . Maar dat is slechts een verwachting van mij, in het beste geval blijven de prijzen na Q2 gewoon gelijk als ze waren.
Je gaat er van uit dat de halve wereld zit te wachten op Q3 zodat iedereen een Ryzen gaat kopen. Dat lijkt me sterk, ik denk dat de keuze Intel/AMD meer richting AMD zal gaan als vervanger. De vraag naar geheugen zal echt niet substantieel toenemen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:11:
[...]

Je gaat er van uit dat de halve wereld zit te wachten op Q3 zodat iedereen een Ryzen gaat kopen. Dat lijkt me sterk, ik denk dat de keuze Intel/AMD meer richting AMD zal gaan als vervanger. De vraag naar geheugen zal echt niet substantieel toenemen.
Dat denk ik ook. Een verhoogde vervangingsvraag lijkt me echter wel waarschijnlijk als Zen2 zo goed wordt als we nu denken, maar of dat in die mate is dat het een materieel effect op dram prijzen heeft :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winwiz schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:24:
[...]

3200 MT/s en hoger werkt nu echt zonder problemen,dus hoezo niet hoger dan 3000MT/s kopen?
Dat was @Daniël. Je mag veronderstellen dat 3200 MT/s gaat werken met fatsoenlijke latencies. Krijg je meer extra performance (die ertoe doet voor de gebruiker) met die snellere RAM of kan je beter dat geld investeren in een betere grafische kaart of CPU, een NVM-SSD, een extra SATA-SSD, beter geluid...?
Ik heb net nog even gekeken: je kan 3000 MT/s met een true latency van 10,67 ns krijgen vanaf ongeveer €100 en geheugen met een true latency van 10,0 ns krijgen vanaf €115, zowel bij 3000 MT/s als 3200 MT/s. Ik ben geneigd om te stellen dat voor Ryzen momenteel €115 de sweetspot is. Als je beter wil hebben dan zit je alweer op €140 of meer.
pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2K8G4D32BEEAK (CL=15)

Het hangt er ook van af hoe lang je denkt met dit platform te doen. Je kan voor een 3600X en B550 moederbordje kiezen en het eerder afdanken, maar het tweedehands verkopen is niet zo handig (aangetekend moeten versturen, risico lopen niet betaald te krijgen).
Waar jij en @Help!!!! geen rekening mee hielden in jullie reactie: Intel heeft nog steeds leverinsproblemen en de prijs ligt nog fors hoger, de vraag is momenteel aanzienlijk lager, zoveel lager dat Samsung, Hynix en Micron met hun pricefixing de productie alweer hebben verlaagd. Het wordt verwacht dat pas in Q4 Intel de levering weer in orde heeft en in Q3 zou het grootste deel van het probleem moeten zijn opgelost. Je gaat dus tegelijkertijd een verhoogde verkoop van Intel-CPU's als van Ryzen-CPU's krijgen. Merk op dat MS ook al een teleurstellende omzet heeft geweten aan Intel en andere bedrijven deden dat ook (OEM's).

Als ik in mijn glazen bol kijk dan voorspel ik dat we ergens aan het einde van Q2 of het begin van Q3 de laagste prijs zien en dat het daarna weer omhoog schiet. Ik ga 1 keer per week de prijzen van een paar latjes in de gaten houden (paar merken, paar performance levels), wanneer de prijzen stijgen koop ik. Het zuigt want dat levert extra verzendingskosten op maar met die pricefixing moet je wel. :/

@Blaat
Ik denk niet dat er een verklaring gaat komen van Bastiaan, dit was zo'n geval van "ik heb me niet ingelezen maar het is AMD en Intel heeft al zo lang sneller CPU's dat dat nu ook weer zo zal zijn". :')
Meningen zonder onderbouwing zijn niets waard, daar reageer ik niet eens op.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

(jarig!)
@Verwijderd , maar zolang je mensen die in een ongeïnformeerd stigma blijven hangen niet aanspreekt zullen ze nooit veranderen. Maar misschien ben ik te idealistisch. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:52:
@Verwijderd , maar zolang je mensen die in een ongeïnformeerd stigma blijven hangen niet aanspreekt zullen ze nooit veranderen. Maar misschien ben ik te idealistisch. :P
Idealisme is goed maar de kans van slagen schat ik in zo'n geval erg laag in. Ik hoop dat hij mijn ongelijk aantoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
Blaat schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 07:29:
[...]
Verklaar je nader? Alle info die er nu is spreekt dat tegen.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:46:
[...]
@Blaat
Ik denk niet dat er een verklaring gaat komen van Bastiaan, dit was zo'n geval van "ik heb me niet ingelezen maar het is AMD en Intel heeft al zo lang sneller CPU's dat dat nu ook weer zo zal zijn". :')
Meningen zonder onderbouwing zijn niets waard, daar reageer ik niet eens op.
De insteek van de vorige post was of iemand misschien een grafiekje of wat data kon laten zien van prijsstijgingen van RAM rondom de release van een nieuwe generatie processors. Ik volg delen van de hardware markt al een tijdje, maar niet specifiek de geheugenmarkt. Mijn indruk is dat die bijna hersteld is na de gigantische prisjverhogingen.
Ik heb zelf het idee / gevoel dat Zen 2 niet een grote invloed gaat hebben op DDR4 prijzen. Dat vind ik moeilijk te onderbouwen. Maar ik kan mij niet herinneren dat hier eerder echt sprake van was (Laten we zeggen dat ik sinds DDR2 met varierende intensiteit de ontwikkelingen volg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

(jarig!)
BastiaanCM schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:50:
[...]

[...]

De insteek van de vorige post was of iemand misschien een grafiekje of wat data kon laten zien van prijsstijgingen van RAM rondom de release van een nieuwe generatie processors. Ik volg delen van de hardware markt al een tijdje, maar niet specifiek de geheugenmarkt. Mijn indruk is dat die bijna hersteld is na de gigantische prisjverhogingen.
Ik heb zelf het idee / gevoel dat Zen 2 niet een grote invloed gaat hebben op DDR4 prijzen. Dat vind ik moeilijk te onderbouwen. Maar ik kan mij niet herinneren dat hier eerder echt sprake van was (Laten we zeggen dat ik sinds DDR2 met varierende intensiteit de ontwikkelingen volg.)
Dank voor de verheldering! Een verhaal wat wel enigszins steek houdt vanuit mijn optiek.

@Verwijderd, zo zie je maar wat context kan doen met een oneliner. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd

Ja, goed punt. Zou best kunnen dat de vraag ivm Intel's leveringsproblemen wel hoger zal liggen.
Als je ram nodig hebt is het sowieso verstandig dit dan te monitoren. Toch blijft het lastig omdat je nog niet zeker weet wat wel en niet goed werkt met die nieuwe generatie AMD cpu's.

Zelf heb ik G-skill 3200 B-Die en hoop eigenlijk dat dit voldoende is om het mee uit te zingen totdat DDR5 opduikt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 22-02-2019 15:16 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Help!!!!
Die Samsung B die zal vast wel werken op de nieuwe chipset.
Voor de andere latjes verwacht ik dat voor zo ver er problemen zijn die een paar maanden later zijn opgelost. Het is niet zo'n ramp om een paar maanden de latjes met een iets lagere performance te laten werken. Niet fijn, maar geen ramp. Er zijn in ieder geval aanwijzingen dat AMD het zeer serieus neemt en naar hun vermogen veel investeert in het testen van latjes voor Ryzen 3***.
BastiaanCM schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:50:
Ik heb zelf het idee / gevoel dat Zen 2 niet een grote invloed gaat hebben op DDR4 prijzen.
Geen idee. Bij de mensen die zelf een PC assembleren zal Ryzen 3*** zeer populair worden, zelfs met Ryzen1 en Ryzen2 werd al een >50% marktaandeel behaald, voor Ryzen2 zelfs 2/3de.
OEM's zijn zeer traag met het introduceren van Ryzen-systemen. Voor Ryzen1 en Ryzen2 zijn er ongeveer evenveel OEM-systeempjes als voor enkel de 8700k of enkel de 7700k. Je zou dus moeten opzoeken welk percentage van de computersystemen door de gebruiker is geassembleerd.
Ik verwacht dat het verhogen van de Intel-productie in Q2 en Q3 meer effect zal hebben dan Ryzen3 maar die twee bij elkaar zullen de vraag naar RAM doen toenemen. Zoals ik aangaf, ik reken erop dat ergens in Q2 of Q3 de laagste prijs van RAM wordt bereikt. De drie bedrijven die RAM maken voor deze systemen werken samen en spreken met elkaar af om de productie dusdanig te hebben dat er altijd genoeg schaarste is dat de prijs omhoog wordt gedreven. Dat wil niet zeggen dat wij geen DDR4 kunnen kopen, door het verhogen van de prijs daalt vanzelf de vraag en aantal stuks*winst_per_stuk levert hen meer op bij die hogere prijs en het lagere aantal verkochte stuks. Zelf zou ik het liefst DDR4 kopen voordat Ryzen3 uitkomt maar dan moet je misschien ook weer verzendkosten betalen. Misschien eens samen met een 1 TB SSD als de prijs voldoende zakt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Met een beetje gezond verstand, ervaring en wat geluk kun je je aankopen best wel redelijk handig plannen.

Dus als mensen aankopen wat uitstellen begrijp ik dat wel. Als je nu bijv. nog een goede intel 4 core hebt zou ik zelf zeker even wachten tot Zen 2 op de markt is. Zeker als je 3-5 jr met een pc wilt doen.
Tegelijkertijd, volgensmij zijn de SSD prijzen toch best scherp nu en zijn er ook niet veel radicale ontwikkelingen.

Je geeft me alleen wel het gevoel dat je het wachten erg ver doorvoert. Het lukt denk ik niemand altijd om alles op de bodem vd markt te kopen. Als je het nu koopt kun je er wel nu al van genieten maar goed ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnaie kijken. :p

ps: ik maak me geen zorgen dat b-die niet werkt hoor. Meer dat het misschien dit keer de minst compatible latjes zijn. Je weet maar nooit.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 22-02-2019 15:25 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
Relevant lijkt mij de vraag wat de markt voor DDR4 geheugen is, naast wat je zou verwachten in PC's, laptops om als werkgeheugen ingezet te worden. De nieuwste iphones gebruiken LPDDR4X (1) geheugen, SSD's gebruiken tegenwoordig allemaal ook geheugen als buffer - een recent model van Samsung maakt gebruik van LPDDR4 (2) en waar zou dat allemaal nog meer in zitten.

Misschien is LPDDR4 niet hetzelfde als wat wij verwachten, misschien wel ?

(1) https://www.ifixit.com/Te...nd+XS+Max+Teardown/113021
(2) reviews: Samsung 970 Evo en 970 Pro - Nieuwe nvme-drives in bijna alles beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar moet je inderdaad ook rekening mee houden, andere producten waarvoor dezelfde DDR4 wordt gebruikt en verder ook nog seizoensschommelingen. Het blijft een beetje een gok, ik ga af op wat de analisten aangeven, volgens hen zou de prijs van DDR4 aanvankelijk nog zo'n 10-20% dalen. Eerder kregen ze gelijk met de SSD-prijzen, dat die zo sterk zouden dalen werd eind 2017 al voorspeld. Dit soort bedrijven hebben aandeelhouders die grote financiële belangen hebben (hedgefunds en zo :/), zij huren mensen in die een technische achtergrond hebben en de markt goed kennen om dit soort prijsontwikkelingen te voorspellen. Via media zoals Seekingalpha kom je het een en ander te weten.
Help!!!! schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:23:
^
Met een beetje gezond verstand, ervaring en wat geluk kun je je aankopen best wel redelijk handig plannen.

Dus als mensen aankopen wat uitstellen begrijp ik dat wel. Als je nu bijv. nog een goede intel 4 core hebt zou ik zelf zeker even wachten tot Zen 2 op de markt is. Zeker als je 3-5 jr met een pc wilt doen.
Tegelijkertijd, volgensmij zijn de SSD prijzen toch best scherp nu en zijn er ook niet veel radicale ontwikkelingen.

Je geeft me alleen wel het gevoel dat je het wachten erg ver doorvoert. Het lukt denk ik niemand altijd om alles op de bodem vd markt te kopen. Als je het nu koopt kun je er wel nu al van genieten maar goed ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnaie kijken. :p

ps: ik maak me geen zorgen dat b-die niet werkt hoor. Meer dat het misschien dit keer de minst compatible latjes zijn. Je weet maar nooit.
Met die SSD speelt een rol dat ik op het allerslechts mogelijke moment een 500 GB SSD kocht, eind Q3 2017. Een half jaar later begonnen de prijzen te dalen en een jaar later was de prijs de helft. Dat zit niet lekker. :/
Ik verwacht dat er nog enkele tientjes vanaf gaan in 2019, het plan was om tegelijkertijd met Ryzen 3*** een 1 TB SATA-SSD te kopen.

Ik kan me niet voorstellen dat Samsung B die (de oude Samsung B die, naar het schijnt verkoopt Samsung tegenwoordig ook minder goed geheugen onder diezelfde naam) minder goed zou werken bij Ryzen 3***, dat is enkel mogelijk indien er minder goed getest voor zou worden want het is goed geheugen qua latencies en snelheid.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Genoeg mensen die nog steeds wel eens komen vragen/klagen waarom hun RAM niet werkt...
[...]

Nee. Als er iets is dat invloed kan hebben op RAM prijzen dan is het een onverwacht grote vraag voor serverchips en/of RAM voor smartphones. De markt is alleen verzadigd en dat blijft nog wel even zo.
Help!!!! schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:23:

Waarom? :P
Het hele punt van B-die en eigenlijk in nog grotere mate E-die is dat het relatief tolerant spul is. Het crashed niet omdat een subtiming verkeerd staat. Ik zie werkelijk geen enkele reden waarom een 3200MT/s C14 setje niet perfect zou moeten werken.

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-02-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het punt dat die Samsung B voldoende lage latencies heeft dat een subtiming niet zo snel te laag staat of de spanning niet snel te laag is etc. waar je bij andere dies hiert voorzichtiger mee moet zijn. Het is gewoon betere RAM, die oude Samsung B die. AMD had te weining die latjes getest waardoor voor het ene latje wel en het andere latje niet van alles goed was aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:42:

Genoeg mensen die nog steeds wel eens komen vragen/klagen waarom hun RAM niet werkt...
Klopt uiteraard, vergelijk je echter met de Zen launch zijn imho de gevallen waarbij het nu niet "out of the box" werkt voornamelijk incidenten, terwijl bij launch het eigenlijk verrassend was wanneer het wel eens fatsoenlijk "out of the box" werkte.
Nee. Als er iets is dat invloed kan hebben op RAM prijzen dan is het een onverwacht grote vraag voor serverchips en/of RAM voor smartphones. De markt is alleen verzadigd en dat blijft nog wel even zo.
Ben ik met je eens, al kunnen ze natuurlijk nog wel met de productie spelen en via die weg nog schaarste creëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:52
Geheugen werkt eigenlijk altijd op de door AMD aangegeven stock snelheid, alleen niet altijd op de OC snelheid.
De vraag is misschien meer of de snelheid bij Zen2 nog wel zo belangrijk is.

[ Voor 48% gewijzigd door mitsumark op 23-02-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OC is wat mij betreft niet echt OC voor RAM ook al overklok je technisch gezien. Die specs bij DDR4 zijn nogal lafjes. Nu heeft AMD het iets minder lafjes gedaan (rond de 2600 MT/s uit mijn hoofd) maar dat is nog steeds behoorlijk lafjes als je fatsoenlijke latjes kiest. Vergelijking. Stel dat voor Ryzen de boost op 3,2 GHz. ligt terwijl je weet dat elke sample 4,0 GHz. haalt, dat principe wordt min of meer voor RAM gebruikt. Nu zijn er betere en slechtere latjes, ook bij hetzelfde model tot op zekere hoogte, maar die specs worden voor alle latjes gebruikt, niet enkel voor de bottom of the barrel latjes.
Dennism schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:27:
[...]

Klopt uiteraard, vergelijk je echter met de Zen launch zijn imho de gevallen waarbij het nu niet "out of the box" werkt voornamelijk incidenten, terwijl bij launch het eigenlijk verrassend was wanneer het wel eens fatsoenlijk "out of the box" werkte.
Verder is het nogal relevant bij die "mensen die hier kom vragen/klagen..." of dat ze hun huiswerk hebben gemaakt. Het kan helpen als je de QVL volgt ook al biedt dat zeker geen 100% garantie, het helpt als je de juiste instellingen op je moederbord kiest, weet hoe je die timings moet aanpassen etc.
Tenslotte speelt het effect mee dat mensen eerder hier komen als er iets mis gaat dan wanneer het goed gaat. Op basis van reacties hier kan je niet vaststellen in welke mate het goed of fout gaat. Bij de vaste bezoekers hier krijg je een wat betere indruk wanneer die zo'n CPU, moederbord en RAM kopen aangezien zij hier toch reageren, of dat het fout of goed gaat, maar die groep is dan weer veel te klein om zinvolle conclusies te trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:46
Timing van aankopen van pc onderdelen is volgens mij al bijna altijd kansloos. Als net dat ene onderdeel in prijs daalt is door een tekort of welke andere reden dan ook dat ene andere onderdeel weer gestegen. Ik heb bewust gewacht op black friday sales. Dat is het enige moment waarop ik wel wilde wachten. Maargoed voor de rest denk ik van... als ik mezelf druk zou moeten maken om verzendkosten dan had ik sowieso niet de beslissing moeten maken een pc te gaan kopen. Wat is die paar euro op een systeem van 1500-2000 euro.

Nu ik er over nadenk heb ik letterlijk elk onderdeel van mijn pc bij een andere webwinkel en op een ander moment/dag besteld haha. Maar zelfs dan door elke goedkoopste webwinkel te pakken ben je vaak goedkoper uit ondanks alle verzendkosten ipv alles bij 1 winkel.

Ik ben zelf benieuwd of mijn call om in december een 9700k z390 systeem te kopen een juiste was. Toendertijd kreeg ik veel advies om me heen van je MOET wachten wat er in januari gebeurd met Ryzen 3. Tot nu toe zie ik nog vrij weinig dus game ik al weer 2,5 maand. ik ben benieuwd wanneer er iets komt en wat het gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand van jullie meer over een bug voor Ryzen met C6 bij Linux?
https://community.amd.com/thread/225795

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:01
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:15:
Nope, ik heb een 1600 gehad en nu een 2700X, beide draaien uitstekend met Ubuntu. (altijd laatste Alpha en nu met 5.0 RC)
Wat bij mij meestal gebeurt is dat ik een job heb draaien die gedurende de nacht klaar is, kan zijn dat die geen idle states triggered.
Een uptime van 6 dagen is geen uitzondering bij mij...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:15:

Geen idee. Bij de mensen die zelf een PC assembleren zal Ryzen 3*** zeer populair worden, zelfs met Ryzen1 en Ryzen2 werd al een >50% marktaandeel behaald, voor Ryzen2 zelfs 2/3de.
OEM's zijn zeer traag met het introduceren van Ryzen-systemen.
Heb je daar een bron van? In neem in ieder geval even aan dat je geen globale marktaandelen aan het baseren bent op verkoop cijfers van 1 Duitse webwinkel die toevallig de cijfers vrijgeeft? Mindfactory cijfers zijn interessant, maar ik verwacht eigenlijk totaal niet dat je er marktaandeel cijfers mee kan bepalen anders dan "binnen de verkoop cijfers van Mindfactory.de heeft AMD xx aandeel in maand yy"
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:31:

Verder is het nogal relevant bij die "mensen die hier kom vragen/klagen..." of dat ze hun huiswerk hebben gemaakt. Het kan helpen als je de QVL volgt ook al biedt dat zeker geen 100% garantie, het helpt als je de juiste instellingen op je moederbord kiest, weet hoe je die timings moet aanpassen etc.
Tenslotte speelt het effect mee dat mensen eerder hier komen als er iets mis gaat dan wanneer het goed gaat. Op basis van reacties hier kan je niet vaststellen in welke mate het goed of fout gaat. Bij de vaste bezoekers hier krijg je een wat betere indruk wanneer die zo'n CPU, moederbord en RAM kopen aangezien zij hier toch reageren, of dat het fout of goed gaat, maar die groep is dan weer veel te klein om zinvolle conclusies te trekken.
Deels natuurlijk waar, echter behoudens het volgens van een QVL zou er geen imho geen "huiswerk gemaakt" moeten worden, althans niet bij supported frequenties. Ga je geheugen overklokken is het natuurlijk een ander verhaal, maar zelfs daar zou AMD van mij wel beter werk mogen leveren dan ze initieel deden (en dat lijken ze ook te doen), tweaken van alle hande (sub)timings lijkt in ieder geval voor de stabiliteit van overklokt geheugen een stuk minder nodig dan voorheen.

Dat je geen conclusie's kan trekken ben ik het ook niet volledig met je eens, hier, maar ook op andere sites zie ik eigenlijk een duidelijke afname van klachten, terwijl er meer en meer lijken in te stappen op Ryzen. Dat laat voor mij toch zien dat het beter gesteld is met een compatibiliteit dan in het verleden.

[ Voor 51% gewijzigd door Dennism op 26-02-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

raymondw schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:38:
[...]

Nope, ik heb een 1600 gehad en nu een 2700X, beide draaien uitstekend met Ubuntu. (altijd laatste Alpha en nu met 5.0 RC)
Wat bij mij meestal gebeurt is dat ik een job heb draaien die gedurende de nacht klaar is, kan zijn dat die geen idle states triggered.
Een uptime van 6 dagen is geen uitzondering bij mij...
Zelfde hier. Mijn eerste 1800X heb ik moeten RMA'en vanwege de segfault bug, maar de vervanger die ik toegestuurd kreeg heeft nog geen krimp gegeven. Ding compileert regelmatig spul (OpenWrt, Android), dus het moet wel wat werk verzetten - en vaak remote, dus dat ding staat vaak ook niks te doen als het klaar is. Nergens last van.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat je niet moet vergeten dat in veel BIOS'en de optie om S6 te gebruiken inmiddels alleen nog aan staat als je hem zelf activeert. Default staat ie bijv. op de meeste ASRock borden uit. (althans, zo uit mijn hoofd meen ik dat dat het geval is)

[ Voor 13% gewijzigd door ocf81 op 26-02-2019 23:38 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:58:
[...]

Heb je daar een bron van? In neem in ieder geval even aan dat je geen globale marktaandelen aan het baseren bent op verkoop cijfers van 1 Duitse webwinkel die toevallig de cijfers vrijgeeft? Mindfactory cijfers zijn interessant, maar ik verwacht eigenlijk totaal niet dat je er marktaandeel cijfers mee kan bepalen anders dan "binnen de verkoop cijfers van Mindfactory.de heeft AMD xx aandeel in maand yy"
Amazon en Newegg gaven off the record aan dat het beeld wat we bij Mindfactory zagen ook bij hen aanwezig was op het moment dat sommige mensen het navroegen bij contacten bij deze bedrijven. Verder vind ik Mindfactory behoorlijk representatief voor ons deel van Europa. Als dit bij Mindfactory is dan ligt het voor de hand dat het niet anders is bij Caseking en als het in Duitsland geldt dan ligt het voor de hand dat dit in Nederland, België, Frankrijk, Schotland, Denemarken...ook geldt. Immers hebben die landen een min of meer vergelijkbaar welvaartsniveau. Over Azië durf ik geen uitspraak te doen.

Maar goed, dat is het punt niet. Het punt wat ik maakte is dat Ryzen 3*** bij het beter of ongeveer even goed presteren meer verkocht zal worden aan de doe-het-zelf-PC-assembleerders dan Intel indien de prijs weer fors lager ligt. Dat maakt nog niet dat OEM's voor meer dan 50% van hun systeempjes Ryzen gebruiken. Dat zijn twee compleet gescheiden markten.
Dat je geen conclusie's kan trekken ben ik het ook niet volledig met je eens, hier, maar ook op andere sites zie ik eigenlijk een duidelijke afname van klachten, terwijl er meer en meer lijken in te stappen op Ryzen. Dat laat voor mij toch zien dat het beter gesteld is met een compatibiliteit dan in het verleden.
Je kan geen conclusie trekken over de mate (5% vs. 10%, 3000 vs. 3200 MT/s bij strakke timings bij lat X...), dus wat het exacte getal is. Daarmee heb ik niets gesteld over het al dan niet kunnen waarnemen van een trend (dus meer of minder). Het is duideliijk dat nu latjes vaker goed of redelijk goed werken met minder werk dan dat in het eerste halfjaar van Ryzen het geval was. Gelukkig maar!
Ik ben het met jou eens dat AMD hier eerder meer werk van had moeten maken in het ideale geval maar mogelijk speelt het zeer lage budget van AMD een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ocf81 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:36:
Ik denk dat je niet moet vergeten dat in veel BIOS'en de optie om S6 te gebruiken inmiddels alleen nog aan staat als je hem zelf activeert. Default staat ie bijv. op de meeste ASRock borden uit. (althans, zo uit mijn hoofd meen ik dat dat het geval is)
Een nogal belangrijk detail en iets wat aan lijkt te sluiten op dit.
raymondw schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:38:
[...]
Als het niet naar de idle state gaat, werkt C6 dan wel?
Noem mij maar een zeurpiet, ik vind het een probleem als het niet netjes naar de idle state gaat of wanneer het minder goed overklokt doordat er een probleempje met C6 is. Kwestie van dat je graag alle performance uit je hardware perst wanneer het nodig is en geen electrisch vermogen verspilt wanneer het niet nodig is (stroomrekening en milieu).

Ik vroeg ernaar omdat iemand erop wees dat dit een probleem zou zijn bij Linux, deze pagina op AMD kwam ik vervolgens tegen met wat zoeken. Ik hoop dat die pak hem beet 10 nieuwe medewerkers van AMD die zich op Linux richten dit ook oplossen. AMD heeft goede vooruitgang gemaakt maar ik ben pas tevreden wanneer de support voor Linux net zo goed is als voor Windows.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2019 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:01
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 01:04:
[...]
Als het niet naar de idle state gaat, werkt C6 dan wel?
Noem mij maar een zeurpiet, ik vind het een probleem als het niet netjes naar de idle state gaat of wanneer het minder goed overklokt doordat er een probleempje met C6 is. Kwestie van dat je graag alle performance uit je hardware perst wanneer het nodig is en geen electrisch vermogen verspilt wanneer het niet nodig is (stroomrekening en milieu).

Ik vroeg ernaar omdat iemand erop wees dat dit een probleem zou zijn bij Linux, deze pagina op AMD kwam ik vervolgens tegen met wat zoeken. Ik hoop dat die pak hem beet 10 nieuwe medewerkers van AMD die zich op Linux richten dit ook oplossen. AMD heeft goede vooruitgang gemaakt maar ik ben pas tevreden wanneer de support voor Linux net zo goed is als voor Windows.
S6 staat idd uit in de bios van mijn Asus, zal eens experimenteren met.

Power en performance, that's my job :+
Maar dan wel op Enterprise vlak, anyway, ander ding... hier gaat het over Ryzen.

Hoeveel efficiënter verwacht je dat C6 states gaan zijn bij een Ryzen CPU?
Ik heb een kwh "meter" en een NZXT E650, kan op meerdere fronten eea vergelijken.
Persoonlijk denk ik dat een C6 in het niet valt bij het sluipverbruik van andere componenten.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Met de 1700 heb ik er geen problemen mee gehad, met de 2700 flink veel. De uptime wisselde tussen een maand en enkele dagen voordat het systeem uit het niets niet meer reageerde op wat dan ook. Sinds ik een BIOS-optie heb veranderd naar 'typical idle power consumption' (of iets in die richting) heb ik geen problemen meer gehad (althans, de uptime is nu 2 maanden). Wat me wel ook opviel was dat de performance aardig toenam (web requests gingen van ~1ms naar ~0.4ms), wat het doet met stroomverbruik weet ik eigenlijk niet.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik kom er net achter dat ASRock met een heel interessant bordje op de proppen gaat komen: https://www.asrockrack.co...el=X470D4U#Specifications

Ik denk dat ik er daar een paar van ga kopen om de huidige consumentenbordjes in mijn servers te vervangen, als ik ze te pakken kan krijgen. (helaas is de Tyan Tomcat EX S8015 nergens te krijgen)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Ouderwets groen. Dat hebben we even niet gezien bij AM4. :)

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het is ook een bord voor een niche, maar wel mijn niche :) (Homelabbing)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn Singaporese Dollars of hoe je dat ook moet zeggen. *0,65 conversiefactor naar € op dit moment.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/03/AMD-Ryzen-3000-Zen-2-CPU-Price-Specs-Leak.png
https://www.bizgram.com/p...ily%20DIY%20Pricelist.pdf
via
https://www.tomshardware....fication-price,38731.html

Ik zal even zo vriendelijk zijn om de prijzen om te rekenen voor een paar relevante modellen.
3600X: €226,85
3700X: €325,65
3800: €444,6
3850X: €494

Dus pretty much dezelfde prijzen per segment, wat m.i. volstrekt logisch is.
Toms suggereert dat het mogelijk is dat de retailer de info van AdoredTV kopiëerde en placeholderprijzen gebruikte. Mogelijk...
Of hij had een goede informant, deze informant had eerder al correcte informatie gegeven. Ik zie niet in waarom deze retailer modellen zou plaatsen en prijzen zou vermelden zonder hier al informatie over te hebben aangezien je aan het formulier kan zien dat het dient om klanten te informeren, je wil toch geen valse informatie geven? Het ligt voor mij meer voor de hand dat ze per ongeluk te vroeg informatie publiceerden. Al is het prima mogelijk dat het om placeholderprijzen gaat en dat AMD tot de laatste week of zo nog t/m 5% de prijs verlaagt of verhoogt. Dat schijnt normaal te zijn bij al die bedrijven.

Bizgram did, however, leak 9th gen Intel prices and some specifications a month before they launched, with prices being very accurate compared to launch prices, so the retailer does have some credibility.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heel benieuwd of die 3800X en 3850X een stuk hoger dan de 2700X klokt. De 2700X zat al boven de 1800X, de nieuwe typenummers lijken te suggereren dat er wat meer headroom is weer.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:18:
Heel benieuwd of die 3800X en 3850X een stuk hoger dan de 2700X klokt. De 2700X zat al boven de 1800X, de nieuwe typenummers lijken te suggereren dat er wat meer headroom is weer.
Je zou ongeveer met het halve vermogen dezelfde performance kunnen halen, AMD gaf echter niet aan om welke klokfrequentie het gaat. Immers, de V/f-relatie is niet lineair. Laten we veronderstellen dat het gaat om de klokfrequentie die je hebt net voordat die tweede powerwall komt, hoog in de 3 GHz.
Dan zal je bij dezelfde klokfrequentie (ongeveer 4,0 GHz.) 16 kernen kunnen laten draaien met ongeveer hetzelfde vermogen. Op basis hiervan weten we dat het vermogen hoger gaat zijn. Nu, als je 16 kernen met 110W kan laten werken @4,0 GHz en je gaat uit van het dubbele vermogen per kern wanneer je op 5,0 GHz. komt (wat we bij Intel zien voor de laatste generaties, als het lager klokt dan zal het extra vermogen in ieder geval niet hoger zijn) dan zou je bij 4 kernen die naar 5,0 GHz. boosten 50% extra vermogen nodig hebben en op 165W uitkomen. We weten dat Intel-CPU's vrolijk tegen de 200W gaan wanneer het moederbord, de voeding en koeling daar geschikt voor zijn dus ik zie geen probleem om een paar kernen hoog te laten boosten. ;)

Of dat AMD het ook zo uitwerkt weet ik niet maar qua vermogen zie ik geen probleem.
Dit is wat ik verwacht dat AMD graag wil doen: tot een paar kernen hoog laten boosten en dat voor die kernen toestaan die het hardst werken en de overige kernen beperken tot ongeveer 4,0 GHz of alternatief als een load puur multithreaded is misschien alle 16 kernen even hoog laten klokken maar dan iets hoger (4,3-4,5 GHz?). Of dat AMD dit goed uitwerkt is een ander verhaal maar dat lijkt mij een logisch streven. Ofwel is een taak puur multithreaded en dan wil je dat alle kernen even hard werken ofwel heb je een 1c/2c/4c bottleneck en dan doet het er weinig toe hog hoog de andere kernen klokken zolang het niet absurd laag wordt en dan zou ik de klokfrequentie van die overige 12-15 kernen opofferen vvoor die 1-4 kernen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Nog ongeveer 3 maanden, en dan weten we het :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat we het al sinds december weten. De vraag is alleen of dat de prijs 5% hoger of lager wordt en of dat de maximale klokfrequentie een paar honderd MHZ hoger of lager ligt dan 4,8 GHz. Mijn gedachte erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ok, we kennen de contouren, maar echt weten is wat anders denk ik.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
En wat de invloed van 7nm gaat zijn. Ik ben in elk geval erg benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:57:

Ik zal even zo vriendelijk zijn om de prijzen om te rekenen voor een paar relevante modellen.
3600X: €226,85
3700X: €325,65
3800: €444,6
3850X: €494
Hou er wel rekening mee dat wanneer deze prijzen kloppen dit zeer waarschijnlijk excl. btw. prijzen zijn.
Tel er dus nog wel even voor de zekerheid 21% bij op voor Nederlandse prijzen, als deze prijzen dan kloppen kan het alleen nog maar meevaller zou er toch een vorm van btw voor Singapore in verwerkt zitten

Je komt dan op

+- €275 voor de 3600X
+- €394 voor de 3700X
+- €537 voor de 3800X
+- €597 voor de 3850X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:11:
Ik denk dat we het al sinds december weten. De vraag is alleen of dat de prijs 5% hoger of lager wordt en of dat de maximale klokfrequentie een paar honderd MHZ hoger of lager ligt dan 4,8 GHz. Mijn gedachte erover.
Wat we ook nog niet weten is of de cores in de 8C cpu's in één chiplet zitten of verdeeld zijn over twee chiplets, of is dat intussen bekend? Ik heb een 3600X op het oog dus ben erg benieuwd.

[ Voor 9% gewijzigd door Bonez0r op 03-03-2019 21:02 ]

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bonez0r schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:01:
[...]

Wat we ook nog niet weten is of de cores in de 8C cpu's in één chiplet zitten of verdeeld zijn over twee chiplets, of is dat intussen bekend? Ik heb een 3600X op het oog dus ben erg benieuwd.
De verwachtingen zijn 1 chiplet, dit omdat de demo modellen die AMD zelf heeft laten zien ook 1 chiplet hadden. Maar 2 chiplets zou ook zeker nog kunnen, het zou zelfs kunnen voorkomen dat er 1 en 2 chiplet Sku's komen met 8 cores in de 3600 series. Al verwacht ik dat zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:00:
[...]

Hou er wel rekening mee dat wanneer deze prijzen kloppen dit zeer waarschijnlijk excl. btw. prijzen zijn.
Tel er dus nog wel even voor de zekerheid 21% bij op voor Nederlandse prijzen, als deze prijzen dan kloppen kan het alleen nog maar meevaller zou er toch een vorm van btw voor Singapore in verwerkt zitten
Dat lijkt gemakkelijk genoeg aangezien een hoop prijzen van producten die reeds lang beschikbaar zijn in Europa worden vermeld.
2200G: SGD 139 = €90,30
2600: SGD 255 = €165, de prijs hier inclusief BTW.
2600X: SGD 324 = €210, €11 meer dan wat het hier kost inclusief BTW.
2700X: SGD 473 = €307,24, dat is zo'n €30 minder dan wat het hier kost.\
Je komt dus op <=10% verschil uit.

Je kan natuurlijk ook nog naar andere producten kijken: SSD's (daar duurder voor een 860 Evo of MX 500), harde schijven, moederborden en Intel CPU's. Als je dat alles bekijkt dan lijken de vermelde prijzen inclusief belastingen te zijn. Sommige producten zijn daar minder duur (X470 Taichi en Hyper212 LED bijvoorbeeld), andere producten duurder (Asus X470 Prime Pro, B450 Tomahawk). Al met al is mijn indruk dat de prijzen daar iets hoger liggen. Een wat duurdere winkel of een land waarin de prijzen wat hoger liggen (het is een zeer welvarend land)?

PS
Ze verkopen daar Norton en McAfee antivirus. Die crapware bundelen met OEM's werkt blijkbaar. :facepalm:

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2019 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-10 13:45
Ik las in bovengenoemd Tom Hardware artikel dat de 3700X klokt op 4,2 - 5,0 Ghz bij 105W verbruik. Hoewel nog niet officieel bevestigd denk ik, dat ik nog een paar maanden wacht met het kopen van een nieuwe processor. Volgens het artikel past de nieuwe Ryzen op een 400 chipset moederbord mits de moederbord fabrikant voor een biosupdate zorgt. Dan werkt zelfs het eerste PCie vanaf de processor op PCie 4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Ben zeer benieuwd naar de G versies.
Ben aan het kijken voor een mini itx systeem met een r5 2400G.
Eigenlijk wil ik niet meer wachten maar als ik zo die specificaties zie ben ik ook wel reuze benieuwd naar die prestaties van de komende r3 3300G en r5 3600G.

Sowieso zijn de extra cores en threads van de nieuwe zeer welkom.
Andere kant is, eer dat ze beschikbaar zijn en bijbehorende moederborden (mitx formaat) of dat de huidige moederborden een geüpgraded bios hebben duurt ook nog wel effe.
Dat zal al gauw 5 maanden wachten zijn denk ik, dat vind ik eigenlijk te lang.. upgraden kan natuurlijk ook nog altijd over een jaartje ofzo.

Er is voor zover ik weet nog niks bekend / nog geen geruchten over de grafische prestaties van deze processors?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:15:
Een beetje late reactie, Maar ja.

Ik heb op release dag een 1700 gekocht zonder enkele problemen. Ook mijn latere 2600x heeft geen enkele problemen gegeven.

Echter, rond de release van de mobile series heb ik ook een laptop met een 2700u aangeschaft. Deze heeft grote moeite met Ubuntu en regelmatig vastlopers. Voor zover ik begreep zou een bios update deze issue moeten oplossen, voor mijn laptop helaas nog geen bios updates beschikbaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

thijsco19 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:02:
Ben zeer benieuwd naar de G versies.
Ben aan het kijken voor een mini itx systeem met een r5 2400G.
Eigenlijk wil ik niet meer wachten maar als ik zo die specificaties zie ben ik ook wel reuze benieuwd naar die prestaties van de komende r3 3300G en r5 3600G.

Sowieso zijn de extra cores en threads van de nieuwe zeer welkom.
Andere kant is, eer dat ze beschikbaar zijn en bijbehorende moederborden (mitx formaat) of dat de huidige moederborden een geüpgraded bios hebben duurt ook nog wel effe.
Dat zal al gauw 5 maanden wachten zijn denk ik, dat vind ik eigenlijk te lang.. upgraden kan natuurlijk ook nog altijd over een jaartje ofzo.

Er is voor zover ik weet nog niks bekend / nog geen geruchten over de grafische prestaties van deze processors?
Als er een APU komt, dan denk ik dat die met de introductie van Navi komt. Dat zag je ook met de introductie van Vega. Dat is dus op zijn vroegst november.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:37

vectormatic

Warlock of the doorlock

Op grafisch gebied zou ik weinig spannends verwachten, de bottleneck (in de meeste games) bij een 2400g is immers al lang niet meer de processing power, maar gewoon de geheugen bandbreedte, en die zal voor nieuwe AM4 chips grofweg gelijk zijn.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Temujin schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:14:
[...]

Een beetje late reactie, Maar ja.

Ik heb op release dag een 1700 gekocht zonder enkele problemen. Ook mijn latere 2600x heeft geen enkele problemen gegeven.

Echter, rond de release van de mobile series heb ik ook een laptop met een 2700u aangeschaft. Deze heeft grote moeite met Ubuntu en regelmatig vastlopers. Voor zover ik begreep zou een bios update deze issue moeten oplossen, voor mijn laptop helaas nog geen bios updates beschikbaar gekregen.
Wellicht hadden ze daarvoor C6 aangezet en zet die latere BIOS-update het weer uit?
mr.Millenarian schreef op maandag 4 maart 2019 @ 05:29:
Het wordt niet verwacht dat het op 4,2-5,0 GHz. klokt bij 105W, Het wordt verwacht dat het een boost van ongeveer 5,0 GHz. haalt op een onbekend aantal kernen bij 105 W.
Ik las in bovengenoemd Tom Hardware artikel dat de 3700X klokt op 4,2 - 5,0 Ghz bij 105W verbruik.
Het wordt niet verwacht dat het op 4,2-5,0 GHz. klokt bij 105W, Het wordt verwacht dat het een boost van ongeveer 5,0 GHz. haalt op een onbekend aantal kernen bij 105 W.
Dat komt van AdoredTV zijn bron. Ik denk dat veel mensen dit verkeerd interpreteren, deze base en boost is wat mensen die hierbij betrokken zijn aan performance verwachten, het kan wat lager of wat hoger worden en dat is zowel afhankelijk van technische als economische (lagere boost => meer samples die je kan verkopen onder dat modelnummer voor die prijs) factoren.

Wat betreft de moederborden, even rustig afwachten inderdaad. Hopelijk komen de moederborden uit in juni zodat we voor 7 juli al weten hoe die nieuwe moederborden werken in vergelijking met de X370 en X470 moederborden met dezelfde RAM-latjes en zo.
Nee, maar het is wel duidelijk dat ook deze APU's als grootste probleem gaan hebben dat ze geen lokaal geheugen hebben. Data-uitwisseling tussen RAM en GPU op zo'n APU is nogal traag in vergelijking met wanneer er geheugen direct naast de GPU zit. Het zal dus veel afhangen van de instellingen of dat je die extra GPU-power kan gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De boodschap in het kort:
- Jim (AdoredTV) gaf aan dat de prijzen correct zijn volgens zijn bron met wat caveats (afhankelijk van de winkel en belastingen en zo)
- Ryzen 16C komt later dan Ryzen 12C, september en rond december werd genoemd door twee verschillende bronnen (Jim en iemand anders).
- de boardpartners hebben wel informatie over de 12C CPU's maar weten nog niets over de 16C CPU's.

offtopic:
Comet Lake krijgt t/m 10C.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2019 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Mag ik vragen wat de huidige consencus is onder de ervaren tweakers wat betreft de huidige gelekte specs en prijzen van de 3000 serie? Is het qua heoveelheid cores 'kopen wat je nodig hebt' of 'kopen wat je kan betalen? Voor een highend PC lijkt mij een 16 Thread 3600X meer dan voldoende voor alles wat je er tegenaan smijt, maar de 'gelekte' prijzen laten mij geloven dat een 24thread CPU makkelijk in een budged past. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er voor de (gamende) consument enig voordeel zou ziijn om voor een 12c/24t chip te gaan.

Kan iemand zijn of haar licht daarop schijnen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
8/16 is al meer dan je de komende 5 jaar nodig gaat hebben voor alleen gaming denk ik. De hogere clocks op 1 of meer cores is echter wel een groot voordeel, want elke game heeft 1 of 2 cores altijd het meest in gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Eventueel hogere clocks doe ik er zelf wel bij ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

millman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:52:
De modellen met hogere corecounts (per chiplet) zullen eerder tegen limitaties aanlopen van hitteoverdracht tussen chiplet en koelblok. Met 7nm zijn de chips ondertussen zo klein dat alle warmte zich in een erg klein oppervlak bevind. Een grotere/dikkere koeler hiertegenaan gooien zal daar vrijwel niks tegen doen.

Nu de corecounts omhoog schieten mag je realistisch ook wel de verwachting aanhouden dat de moddellen met hogere corecounts (12/16) meer last van deze limitatie hebben en daardoor minder hoog zullen clocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Temujin schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:43:
[...]

De modellen met hogere corecounts (per chiplet) zullen eerder tegen limitaties aanlopen van hitteoverdracht tussen chiplet en koelblok. Met 7nm zijn de chips ondertussen zo klein dat alle warmte zich in een erg klein oppervlak bevind. Een grotere/dikkere koeler hiertegenaan gooien zal daar vrijwel niks tegen doen.

Nu de corecounts omhoog schieten mag je realistisch ook wel de verwachting aanhouden dat de moddellen met hogere corecounts (12/16) meer last van deze limitatie hebben en daardoor minder hoog zullen clocken.
Uit gelekte Specs blijkt dat de de chips met hogere corecount ook hogere boostclocks krijgen, mits dat waar is lijkt je stelling niet helemaal juist. In theorie wel, maar daar wil AMD blijkbaar niets van weten. Daarnaast dachten we het transistor density probleem al jaren eerder te hebben en blijkt tot op heden niet uit te komen.. alles valt op steeds hogere clocks te koelen onder air/water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

millman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:50:
[...]

Uit gelekte Specs blijkt dat de de chips met hogere corecount ook hogere boostclocks krijgen, mits dat waar is lijkt je stelling niet helemaal juist. In theorie wel, maar daar wil AMD blijkbaar niets van weten. Daarnaast dachten we het transistor density probleem al jaren eerder te hebben en blijkt tot op heden niet uit te komen.. alles valt op steeds hogere clocks te koelen onder air/water.
Boostclocks worden over het algemeen aangeduid in maximale single core boost.
Wellicht dat AMD wat leuks kan doen en dezelfde max-clocks op 2 cores (1 per chiplet) laat draaien.

Met betrekking op heat density. De pure core chiplets (gezien de IO naar een seperate die is gegaan) helpen natuurlijk niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Temujin schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:56:
[...]

Boostclocks worden over het algemeen aangeduid in maximale single core boost.
Wellicht dat AMD wat leuks kan doen en dezelfde max-clocks op 2 cores (1 per chiplet) laat draaien.

Met betrekking op heat density. De pure core chiplets (gezien de IO naar een seperate die is gegaan) helpen natuurlijk niet mee.
Die chiplets helpen JUIST om de hitte over een grotere oppervlakte te sprijden. Beter dan een enkele 'die' ingekapseld door geheugen controller, voltage controller en iGPU. Ik zie de voordelen wel.. voor t eerst in jaren kijk ik serieus naar AMD voor een upgrade.. dat is opzich al een wonder. We gaan t meemaken bij release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
millman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:10:
Mag ik vragen wat de huidige consencus is onder de ervaren tweakers wat betreft de huidige gelekte specs en prijzen van de 3000 serie? Is het qua heoveelheid cores 'kopen wat je nodig hebt' of 'kopen wat je kan betalen? Voor een highend PC lijkt mij een 16 Thread 3600X meer dan voldoende voor alles wat je er tegenaan smijt, maar de 'gelekte' prijzen laten mij geloven dat een 24thread CPU makkelijk in een budged past. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er voor de (gamende) consument enig voordeel zou ziijn om voor een 12c/24t chip te gaan.

8/16 lijkt mij de komende, laten we zeggen, drie jaar ook wel genoeg. Het zal vooral interessant zijn hoe de latency is en hoe de cores belast worden.

Denk dat we dus eerst meer info over de architectuur nodig hebben. Voor de 12/24 zijn twee chiplets nodig. Heb je dan 6 vs 6 cores of heb je 8 vs 4 cores.

Is er bijv een voordeel om binnen 1 chiplet te blijven tov dat informatie over twee chiplets verspreidt is.

De hogere fabrieks clocks kunnen wel een voordeel zijn.
millman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:52:
Punt is dat bij de huidige Ryzen's (2xxxX) de boost al zo efficient werkt en er een redelijk harde wall is bij de standaard boost clocks dat overclocken weinig zin heeft.

Je komt momenteel dus niet echt hoger dan 4.2Ghz. En handmatig 4.2Ghz all core instellen levert (ingame) volgensmij niet of nauwelijks betere resultaten dan de boost zijn werk te laten doen terwijl het wel vaak meer stroom verbruikt als je het zelf doet. Als ik me de tests goed herinner.
Het enige wat wel echt nut heeft is om je geheugen op minimaal 3200 te zetten.

Maar wellicht is dat bij de komende Ryzen anders.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Help!!!! Volgens de geruchten gaat het over een maximale boost van 5ghz voor de 12c 3700x en de 3850x zelfs 5,1? Met een beetje geluk moet er dan met een 3600x een allcore boost van zo'n 4800mhz inzitten, en een 4cores op 5ghz ish.. Goed tunen is key.. en ook nog eens ontzettend leuk om te doen. Als de geheugen controller nu eens meewerkt, dat vind ik tot nu toe t grootste probleem van Ryzen.. maar ja, voorlopig allemaal hypothetisch. Kanniewachten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 05-03-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

millman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:01:
[...]

Die chiplets helpen JUIST om de hitte over een grotere oppervlakte te sprijden. Beter dan een enkele 'die' ingekapseld door geheugen controller, voltage controller en iGPU. Ik zie de voordelen wel.. voor t eerst in jaren kijk ik serieus naar AMD voor een upgrade.. dat is opzich al een wonder. We gaan t meemaken bij release.
het probleem is niet de hitte tussen IHS en koelblok..

het probleem is de heat density on die. Hoe je de chiplets plaatst ten opzichte van elkaar veranderd hier niks aan. De IO onderdelen waren juist de onderdelen die minder hitte genereren tijdens een goede belasting tov de daadwerkelijke cores. Door deze op een apparte die te plaatsen verhoog je juist de heat density in de core chiplets.

Ik zie ook geen enkel probleem in het koelen van ryzen 3000. Enkel in het koelen van een 8c chiplet op een 70-78mm2 die op all-core-clocks richting de 5ghz. Ter vergelijking, de zeppelin dies uit de vorige generatie zijn 212.97mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
millman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:10:
@Help!!!! Volgens de geruchten gaat het over een maximale boost van 5ghz voor de 12c 3700x en de 3850x zelfs 5,1? Met een beetje geluk moet er dan met een 3600x een allcore boost van zo'n 4800mhz inzitten, en een 4cores op 5ghz ish.. Goed tunen is key.. en ook nog eens ontzettend leuk om te doen. Als de geheugen controller nu eens meewerkt, dat vind ik tot nu toe t grootste probleem van Ryzen.. maar ja, voorlopig allemaal hypothetisch. Kanniewachten ;)
Het is zeker leuk om zelf te kijken wat er uit te halen is. Helaas heb ik daar minder tijd en ook geduld voor dan vroeger.

Wat dat betreft vond ik de 2600X die ik nu heb dus eigenlijk best ideaal. Geheugen op 3200mhz en je bent soort van klaar.

Ben eigenlijk heel tevreden met huidige setup maar kan ook niet wachten. Vooral ook op de nog ontbrekende architectuur informatie en prestaties. En of AMD nu een soort vlekkeloze launch kan doen zonder geheugen issues of andere issues.

Blijft toch hobby dus bij mij gaat er in principe een 3600(X) of misschien 3700(X) komen. Andere varianten duren nog te lang en/of vind ik waarschijnlijk toch te duur voor wat de meerwaarde die ze bieden.

Ik neig naar de X variant maar als het zelf klokken naar X snelheden makkelijk en zonder downsides is kan non X ook wel interessant zijn.

Omdat ik ook nog wel eens handbrake gebruik lijkt een 12/24 me best fijn :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-10 15:25
Is het hebben van slechts twee geheugen lanes met zoveel cores dan niet een beperkte factor, als er noodzaak/case is aan het hebben van zoveel cores niet verstandiger om dan te kijken naar ThreadRipper..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor mainstream en high end gaming zou ik gewoon een 8c/16t halen. Dan zit je gewoon jaren goed. Verder zijn er al genoeg games die alle threads ook aanspreken en af en toe komen er al games voorbij waar er een verschil merkbaar is tussen een 2600X en een 2700X. Dat zal gedeeltelijk te maken hebben met de wat beperkte clockspeeds van Ryzen 2000, maar het verschil is er. Voor de budgetgamer zal het een 6c/12t worden. Zit je ook nog jaren goed. :)

Die 12c en 16c CPU's zie ik meer als het doodknuppelen van Intel haar "goedkopere" HEDT CPU's dan als noodzakelijk voor de meeste mensen. :P

Ik ga er wel vanuit dat de 8c Ryzen 5's gewoon met een chiplet zullen zijn. De 12c en 16c CPU's kunnen potentieel wel eens wat prestatie regressie zien in games omdat de game in combinatie met de windows scheduler werkelijk geen flauw benul heeft hoe om te gaan met zoveel cores en threads. Je kan dus latency penalty's gaan krijgen als er loads tussen de chiplets worden gewisseld.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-03-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@DaniëlWW2 microsoft is al bezig om dat probleem aan te pakken. Ik denk dat het probleem over een jaar wel de wereld uit zou kunnen zijn. (althans, als microsoft zichzelf enigszins serieus neemt als OS bouwer)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:48:
@DaniëlWW2 microsoft is al bezig om dat probleem aan te pakken. Ik denk dat het probleem over een jaar wel de wereld uit zou kunnen zijn. (althans, als microsoft zichzelf enigszins serieus neemt als OS bouwer)
Dan hebben we alsnog stapels DX11 games die constant van main thread wisselen en de rest nauwelijks aanraken. Ik speel nog wel eens oudere games en ik merk het zeker al met mijn R7 1700 @3,8GHz. Voor mij een van de motivaties om een 3600X te kopen zodra het kan. Circa 1GHz erbij, hogere IPC en fors lagere latency's zullen serieus helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@DaniëlWW2 Ja, de hogere klok an sich is wel een goed punt. Daar kijk ik ook wel naar uit. (althans, de Threadripper refresh op basis van Zen2)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:41:
8/16 is al meer dan je de komende 5 jaar nodig gaat hebben voor alleen gaming denk ik.
Of dat het meer is dan wat je nodig hebt weet ik niet maar ik verwacht wel dat het volstaat totdat we twee console-generaties verder zijn. Het ziet ernaar uit dat de volgende console-doosjes een laag geklokte 8c Ryzen CPU krijgen maar bij de PC heb je meer CPU-performancenodig dan bij de consoles, zelfs bij hetzelfde performance-niveau (een beetje extra overhead) maar wij willen op de PC toch graag een hogere FPS en zo...
Daarnaast komen er misschien speciale opties voor wie meer kernen heeft zoals we bij Hitman 2 zien (simulatie-mode).
Anderzijds: als Vulkan en DX12 doorbreken (en dan niet een slappe D12-patch) dan kan het ook best zo zijn dat kernen genoeg is en zelfs nog genoeg overlaat voor dat soort extra opties bij spellen.
12c geeft peace of mind, je weet zeker dat je goed zit tot 2 generaties console verder (dus een jaar of 6-7).
Zelf heb ik graag ook nog iets extra om Windows virtueel te kunnen draaien maar dat is een niche-case scenario.

Iets wat je ook in overweging kan nemen: als je €1200-1500 besteedt aan je systeem dan is €100 meer nu ook weer niet zo'n heel er groot verschil maar je moet het wel kunnen missen op dat moment.
Temujin schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:43:
[...]

AMD gebruikt nu 2 chiplets voor de CPU-kernen, in ieder geval voor 12c en 16c. Dat valt wellicht mee. Ik voorzie echter wel dat je bij 16c misschien niet een perfecte 16/12 schaling hebt qua performance voor multithread, het hangt ervan af hoe hoog AMD het vermogen laat worden. Uitgaande van goede koeling en een goede kast en ventilatie en zo.

Niemand kan er wat zinnigs over zeggen. Het principe is simpel maar niemand van ons heeft een glazen bol. Als je nu na 4 jaar upgradet in plaats van 7 jaar omdat je met een 12c CPU 3 jaar langer zou doen dan ben je goedkoper uit met die 12c. Het kan ook dat je over 5 jaar een zoveel betere CPU en platform hebt dat je sowieso wil upgraden, ongeacht of dat je een 8c of een 12c hebt.

Je kan naar het verleden kijken. Als je in 2011 (?) een 2600k kocht dan had je pas sinds 2018 een nieuwe CPU nodig voor gaming. Wie toen voor iets minder geld een locked i5 kocht had waarschijnlijk in 2014-2016 al zijn CPU willen vervangen. Anderzijds had die i7 uit 2008/2009 weinig toegevoegd boven de i5 want in de jaren daarna ging het zo snel dat beide nogal outdated waren.

Wil je een zinnige voorspelling doen dan moet je kijken naar de verwachte ontwikkelingen:
- De node zal niet snel veel kleiner meer worden, we gaan langzaam aan naar 5 en/of 3 nm toe (5 is al dan niet een tussenstap, volgens mij was het wel gepland bij AMD) en we weten wat TSMC hun plannen zijn dus als alles goed gaat dan weten we ook wanneer we ongeveer CPU's op baasis van deze node zijn. Als!
- Qua micro-architectuur valt er nog het een en ander te verbeteren maar niemand kan voorspellen hoeveel dat precies gaat leveren. We hebben wat onderzoek van AMD gezien in samenwerking met universiteiten die een van die mogelijkheden concreet maakt.
- We verwachten vanaf 2020 DDR5, na een paar jaar zal DDR4 mogelijk een struikelblok vormen.

In het kort, ik denk niet dat iemand hier een veilige voorspelling kan doen. Ik twijfel zelf tussen de 8c 12c.

offtopic:
budget

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2019 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:13:
[...]
Als je in 2011 (?) een 2600k kocht dan had je pas sinds 2018 een nieuwe CPU nodig voor gaming.
Volgens die logica is de hele huidige Ryzen setup sinds 2018 aan vervanging toe? :p

https://imgur.com/a/jz9Qi6k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Paprika schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:10:
[...]

Volgens die logica is de hele huidige Ryzen setup sinds 2018 aan vervanging toe? :p

https://imgur.com/a/jz9Qi6k
Die loopt wel op 4.7, dat is een groot verschil met de standaard snelheden. Reden dat hij niet hoger komt is door het trage DDR3 geheugen, zoveel winst heeft Intel niet gemaakt met IPC.
Het zou een betere vergelijking zijn geweest als ze de 2600x of 2700x hadden gepakt (waar de tweede weer in een hogere trede staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:19:
[...]
Die loopt wel op 4.7, dat is een groot verschil met de standaard snelheden.
Daarvoor kocht men toch juist ook een 2600K (of 2500K, 3770K etc)? Ik heb hier nog een pc staan met een 2600K en daarnaast een met een 3770K. Voor puur gaming vind ik het verschil met mijn 2700X totaal niet relevant. Voor multi-tasking en development uiteraard wel, vandaar dat ik hem ook heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:25
Paprika schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:26:
[...]

Daarvoor kocht men toch juist ook een 2600K (of 2500K, 3770K etc)? Ik heb hier nog een pc staan met een 2600K en daarnaast een met een 3770K. Voor puur gaming vind ik het verschil met mijn 2700X totaal niet relevant. Voor multi-tasking en development uiteraard wel, vandaar dat ik hem ook heb gekocht.
Mwa, ik heb een 2500K (wel maar op 4,4 GHz, werd instabiel hoger en weinig zin om er heel hard aan te tweaken) maar ik merk het afgelopen jaar toch wel af en toe met gaming dat het het niet meer helemaal is hoor, en dan speel ik niet eens echt de allernieuwste games. Met Destiny 2 merkte ik dat ik die eigenlijk niet kan spelen met een Twitch stream op mijn tweede scherm (kijken, niet zelf streamen) tenzij ik de streamkwaliteit flink omlaag zet. Ik zie dan als ik de task manager open hou dat de CPU load regelmatig op 100% staat en op die momenten hakkelt de game. Ook Fallout 4 VR heeft eigenlijk niet genoeg CPU vermogen (de Oculus software eet ook een aardig stuk).

Het is dat ik toch voornamelijk oudere games speel en veel op de Xbox en PS4 speel, en het financieel nog niet zo goed uitkwam afgelopen jaar om te upgraden, daarom wacht ik op de nieuwe Ryzens om daarmee dan een volledig nieuw systeem samen te stellen.

Wat betreft 8C of 12C zal ik echt benchmarks af gaan wachten. De prijs maakt me niet zo heel veel uit op het gehele systeem (er vanuit gaande dat de prijzen in dat gerucht enigszins kloppen). Het gaat er dan vooral om of je geen rare effecten krijgt zoals genoemd dat je juist performance problemen kan krijgen omdat de cores over twee chiplets verdeeld zitten. Als de 12C niet bizar veel duurder is (100 euro duurder vind ik niet zo veel) en in ieder geval niet onderdoet in games voor de 8C, dan ga ik denk ik voor de extra cores. Altijd fijn om wat extra power achter de hand te hebben.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Finraziel schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:03:
[...] Met Destiny 2 merkte ik dat ik die eigenlijk niet kan spelen met een Twitch stream op mijn tweede scherm (kijken, niet zelf streamen) tenzij ik de streamkwaliteit flink omlaag zet. Ik zie dan als ik de task manager open hou dat de CPU load regelmatig op 100% staat en op die momenten hakkelt de game. Ook Fallout 4 VR heeft eigenlijk niet genoeg CPU vermogen (de Oculus software eet ook een aardig stuk).
Dat valt dus onder multitasking :p. De meeste gamers hebben maar 1 monitor en zullen dus geen stream kijken tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:25
Paprika schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:23:
[...]

Dat valt dus onder multitasking :p. De meeste gamers hebben maar 1 monitor en zullen dus geen stream kijken tijdens het gamen.
Het ging me er meer om dat de marge met die CPU's ondertussen erg klein geworden is. Zo'n stream kost namelijk ook niet zoveel CPU cycles. Het kan verder ook betekenen dat als windows update of je virusscanner besluit dat het een goed moment is om iets te gaan doen je daar veel eerder last van kunt hebben dan met een hedendaagse CPU. Dus, ja, als je puur gaming bedoeld als 'je pc zo ingericht hebben dat er echt niks anders draait dan de game' dan heb je misschien gelijk, maar ik denk dat er nog minder gamers zijn die hun game PC zo optimaliseren dan gamers die multitasken.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:13:
[...]

[...]

AMD gebruikt nu 2 chiplets voor de CPU-kernen, in ieder geval voor 12c en 16c. Dat valt wellicht mee. Ik voorzie echter wel dat je bij 16c misschien niet een perfecte 16/12 schaling hebt qua performance voor multithread, het hangt ervan af hoe hoog AMD het vermogen laat worden. Uitgaande van goede koeling en een goede kast en ventilatie en zo.
De zen+ die had 8cores verspreid over een die van roughly 220mm2. Nu neem ik een ruwe schatting en reken ik even 150mm2 voor het deel waar de 2 ccx'en zaten.

zen2 zal deze zelfde 8 cores op een chiplet van ongeveer 75mm2 plaatsen. Dat is dus dezelfde hardware op de helft van het oppervlak.

Ja maar, 7nm.. dat is zuiniger.
Inderdaad. TSMC en AMD spraken over 25% meer performance met hetzelfde verbuik.
Laat de 2700x nou net een volledige 8 core zijn die allcore 4ghz draait. gooi hier 25% bij op en je zit op de magische 5ghz die bij de 3850x geleaked staat.

Dit zou dus ongeveer dezelfde hoeveelheid warmte afstoten over 75mm2 dan de gehele 150+mm2 ccxcluster op zen2. Je gaat hier geheid problemen krijgen met de heat density en de overdracht van deze warmte tussen chiplet en IHS.

Jij lijkt het trouwens in je reactie te hebben over de warmteafvoer van de gehele chip. Dat lijkt me niet zo spannend, we hebben wel koelers met 400+ wat om zien gaan zonder teveel zweten. Nee, in de discussie hiervoor tussen mij en millman hadden we het over hoe realistisch het zou zijn om de 16c op 5ghz all core te laten draaien. Waar ik dus geen vertrouwen in heb.

Ik verwacht dat de 12c een hogere all core OC zal halen dan de 16c, puur vanwege de density van warmte op de chiplet zelf. (dus niet de gehele chip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Paprika schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:23:
[...]

Uhm, * ocf81 must be a unicorn O-) Ik gebruik al 15 jaar 2 schermen thuis. Sterker nog, ik gebruik al 10 jaar nergens meer 1 scherm met mijn PC's. (Ik heb thuis 2 PCs, één voor werk en één voor gaming)

@Temujin Het ligt er ook aan welke TIM ze gebruiken en van welk materiaal de HS gemaakt is.

[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 05-03-2019 19:28 ]

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 46 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.