Of dat het meer is dan wat je nodig hebt weet ik niet maar ik verwacht wel dat het volstaat totdat we twee console-generaties verder zijn. Het ziet ernaar uit dat de volgende console-doosjes een laag geklokte 8c Ryzen CPU krijgen maar bij de PC heb je meer CPU-performancenodig dan bij de consoles, zelfs bij hetzelfde performance-niveau (een beetje extra overhead) maar wij willen op de PC toch graag een hogere FPS en zo...
Daarnaast komen er misschien speciale opties voor wie meer kernen heeft zoals we bij Hitman 2 zien (simulatie-mode).
Anderzijds: als Vulkan en DX12 doorbreken (en dan niet een slappe D12-patch) dan kan het ook best zo zijn dat kernen genoeg is en zelfs nog genoeg overlaat voor dat soort extra opties bij spellen.
12c geeft peace of mind, je weet zeker dat je goed zit tot 2 generaties console verder (dus een jaar of 6-7).
Zelf heb ik graag ook nog iets extra om Windows virtueel te kunnen draaien maar dat is een niche-case scenario.
Iets wat je ook in overweging kan nemen: als je €1200-1500 besteedt aan je systeem dan is €100 meer nu ook weer niet zo'n heel er groot verschil maar je moet het wel kunnen missen op dat moment.
Temujin schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:43:
[...]
De modellen met hogere corecounts (per chiplet) zullen eerder tegen limitaties aanlopen van hitteoverdracht tussen chiplet en koelblok. Met 7nm zijn de chips ondertussen zo klein dat alle warmte zich in een erg klein oppervlak bevind. Een grotere/dikkere koeler hiertegenaan gooien zal daar vrijwel niks tegen doen.
AMD gebruikt nu 2 chiplets voor de CPU-kernen, in ieder geval voor 12c en 16c. Dat valt wellicht mee. Ik voorzie echter wel dat je bij 16c misschien niet een perfecte 16/12 schaling hebt qua performance voor multithread, het hangt ervan af hoe hoog AMD het vermogen laat worden. Uitgaande van goede koeling en een goede kast en ventilatie en zo.
millman schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:10:
Mag ik vragen wat de huidige consencus is onder de ervaren tweakers wat betreft de huidige gelekte specs en prijzen van de 3000 serie? Is het qua heoveelheid cores 'kopen wat je nodig hebt' of 'kopen wat je kan betalen? Voor een highend PC lijkt mij een 16 Thread 3600X meer dan voldoende voor alles wat je er tegenaan smijt, maar de 'gelekte' prijzen laten mij geloven dat een 24thread CPU makkelijk in een budged past. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er voor de (gamende) consument enig voordeel zou ziijn om voor een 12c/24t chip te gaan.
Kan iemand zijn of haar licht daarop schijnen?
Niemand kan er wat zinnigs over zeggen. Het principe is simpel maar niemand van ons heeft een glazen bol. Als je nu na 4 jaar upgradet in plaats van 7 jaar omdat je met een 12c CPU 3 jaar langer zou doen dan ben je goedkoper uit met die 12c. Het kan ook dat je over 5 jaar een zoveel betere CPU en platform hebt dat je sowieso wil upgraden, ongeacht of dat je een 8c of een 12c hebt.
Je kan naar het verleden kijken. Als je in 2011 (?) een 2600k kocht dan had je pas sinds 2018 een nieuwe CPU nodig voor gaming. Wie toen voor iets minder geld een locked i5 kocht had waarschijnlijk in 2014-2016 al zijn CPU willen vervangen. Anderzijds had die i7 uit 2008/2009 weinig toegevoegd boven de i5 want in de jaren daarna ging het zo snel dat beide nogal outdated waren.
Wil je een zinnige voorspelling doen dan moet je kijken naar de verwachte ontwikkelingen:
- De node zal niet snel veel kleiner meer worden, we gaan langzaam aan naar 5 en/of 3 nm toe (5 is al dan niet een tussenstap, volgens mij was het wel gepland bij AMD) en we weten wat TSMC hun plannen zijn dus als alles goed gaat dan weten we ook wanneer we ongeveer CPU's op baasis van deze node zijn. Als!
- Qua micro-architectuur valt er nog het een en ander te verbeteren maar niemand kan voorspellen hoeveel dat precies gaat leveren. We hebben wat onderzoek van AMD gezien in samenwerking met universiteiten die een van die mogelijkheden concreet maakt.
- We verwachten vanaf 2020 DDR5, na een paar jaar zal DDR4 mogelijk een struikelblok vormen.
In het kort, ik denk niet dat iemand hier een veilige voorspelling kan doen. Ik twijfel zelf tussen de 8c 12c.
offtopic:
budget
[
Voor 33% gewijzigd door
Verwijderd op 05-03-2019 16:25
]