Acties:
  • 0 Henk 'm!
De leaks van Adored lijken mij tot nu toe vrij solid. Ik zou eerlijk gezegd niet verbaast zijn als de Zen 2 APU wel degelijk via chiplets gaat.

Zen 2 + Navi + 7nm zal denk ik genoeg performance winst kunnen brengen tov de Zen+ APU.

Qua kosten zie ik ook niet waarom dat niet zou kunnen werken tov het ontwerpen van een monolithische separate APU.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 16:46:
De leaks van Adored lijken mij tot nu toe vrij solid. Ik zou eerlijk gezegd niet verbaast zijn als de Zen 2 APU wel degelijk via chiplets gaat.

Zen 2 + Navi + 7nm zal denk ik genoeg performance winst kunnen brengen tov de Zen+ APU.

Qua kosten zie ik ook niet waarom dat niet zou kunnen werken tov het ontwerpen van een monolithische separate APU.
Ik zie het op termijn ook wel gebeuren. Ik zie het alleen niet gebeuren met een GPU chip waar minstens de helft uitgeschakeld is terwijl diezelfde GPU chip zeer waarschijnlijk groter is dan een 14 of 12mm Zen chip nu is. Iets met beperkte ruimte op een toch al vrij grote AM4 substraat. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 16:46:

Waar het om gaat is dat AdoredTV specs noemt die totaal onrealistisch zijn waarbij hij ook niks uitlegt. Hij noemt bijvoorbeeld een Ryzen 5 3600G octocore CPU met Navi GPU met maar liefst 20 CU's. Maar vervolgens legt hij helemaal niet uit hoe hij hier zo bij komt. Deze specs zien er namelijk totaal onrealistisch uit. Er zijn namelijk twee problemen geheugenbandbreedte en diesize. Hij geeft hier echter geen enkele uitleg over, waardoor specs als deze ook niks waard zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat die size nog niet eens het echte probleem is. Polaris 11 is een 123 mm² chip met 16CU's op 14nm. Een 20CU op 7nm zou best rond of net onder de 100mm2 uit kunnen komen en dan zal het wel passen op de AM4 substraat. Het probleem is dat een Polaris 11 nog een 128bit bus heeft en 112GB/s aantikt. Voor de APU mag je blij zijn met een kwart daarvan tenzij AMD opeens APU's met quad channel support gaat lanceren. Dan zit je op de helft. :P Nee, jij idioot. Je had het de eerste keer wel goed bedacht dat het ongeveer de helft is. Dus doe het dan goed en breng jezelf niet in de war. :>

Misschien kan het met de toevoeging van extra veel L1 en L2 cache alsmede wat SRAM. Ik zie het alleen niet gebeuren met een 40CU Navi chip die voor de helft uitgeschakeld is. Daar val ik nu ook over want ik had niet gedacht dat die Navi 12 kennelijk 40CU's zou zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-04-2019 23:13 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:26:
Ik denk dat die size nog niet eens het echte probleem is. Polaris 11 is een 123 mm² chip met 16CU's op 14nm. Een 20CU op 7nm zou best rond of net onder de 100mm2 uit kunnen komen en dan zal het wel passen op de AM4 substraat. Het probleem is dat een Polaris 11 nog een 128bit bus heeft en 112GB/s aantikt. Voor de APU mag je blij zijn met een kwart daarvan tenzij AMD opeens APU's met quad channel support gaat lanceren. Dan zit je op de helft. :P

Misschien kan het met de toevoeging van extra veel L1 en L2 cache alsmede wat SRAM. Ik zie het alleen niet gebeuren met een 40CU Navi chip die voor de helft uitgeschakeld is. Daar val ik nu ook over want ik had niet gedacht dat die Navi 12 kennelijk 40CU's zou zijn.
Wikipedia: List of interface bit rates

DDR4-3200 heeft volgens deze link 25.6 GB/s, dual channel zal dat dus 51.6 GB/s zijn. Of lees ik het verkeerd? (Of is de wiki pagina fout?)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is 51,2GB/s. 1600MHz is de klokfrequentie van DDR4-3200, dit doe je maal twee omdat DDR geheugen twee maal per kloktik data verstuurd, één DDR4 reepje heeft een geheugenbus van 64 bit, twee dus 128 bit, dus maal 128 bit en delen door 8 voor bytes.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 19:09
-The_Mask- schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:52:
Het is 51,2GB/s. 1600MHz is de klokfrequentie van DDR4-3200, dit doe je maal twee omdat DDR geheugen twee maal per kloktik data verstuurd, één DDR4 reepje heeft een geheugenbus van 64 bit, twee dus 128 bit, dus maal 128 bit en delen door 8 voor bytes.
Mijn punt was dus dat DDR4 al op ongeveer de helft van die 112GB/s zit en niet een kwart zoals Daniel zei.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:08:
[...]

Wikipedia: List of interface bit rates

DDR4-3200 heeft volgens deze link 25.6 GB/s, dual channel zal dat dus 51.6 GB/s zijn. Of lees ik het verkeerd? (Of is de wiki pagina fout?)
Ja, ik zat dus helemaal te slapen. Had het nota bene eerst goed in mijn hoofd zitten en toen maakte mijn brein kortsluiting. Maar ik heb het nu goed opgezocht. :>

In tegenstelling tot wat heel veel mensen denken, is geheugenbrandbreedte op CPU's dus niet puur de snelheid van je RAM. Nee, het heeft te maken met de geheugenbus van je CPU (theoretisch maximum) alsmede timings (praktisch maximum). Intel gebruikt 64 bit geheugenbussen op Skylake en Slylake X/SP waardoor iedereen denkt dat alles hetzelfde is met 64 x 2 = 128 bit bus. Dan heb je met 3200MHz een theoretisch maximum van 52,1GB/s.

Zen heeft alleen een 72 bit bus, geen 64 bit bus. Voor Zen met dual channel is het dus:
72 bit x 2 = 144 bit bus
144 x 3200MHz = 468Gb
468Gb :8 = 57,6GB/s

Dit is ook de reden waarom Zen's altijd superieure RAM scores halen over Skylakes met gelijke channels. Het verklaard waarschijnlijk ook een gedeelte van de superieure Cinebench of andere render prestaties van Zen. Zie ook: https://en.wikichip.org/w...res/zen#Memory_Controller

Het tweede deel is timings. Daar hebben wel goede oude Buildzoid voor. ;)
Er is een verschil tussen wat op papier zou moeten, en de praktijk. Buildzoid doet hier eens 4000MHz RAM met auto settings vs. behoorlijk strakke 3200MHz en 3600MHz op een x299 (dus quad channel) systeem. Nou in read is 4000MHz beter dan 3200MHz maar niet beter dan 3600MHz. In write en copy was het een bloedbad voor 4000MHz. Vanaf 10:00 beginnen de problemen voor super hoge clockspeeds. :P

Zie: YouTube: Some RAM Bandwidth vs frequency and timings data..... kinda

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 23:12:
[...]

Maar ik heb het nu goed opgezocht. :>
Nee heb je niet ik had het juiste antwoord al gegeven. DDR4 is gewoon 64 bit. Je kunt er niet 72 bit van toveren. Ryzen heeft wel ECC support en daarvoor heb je nog 8 bit extra voor nodig, maar dat is alleen maar error correctie niet meer bandbreedte.

Overigens bestaat er ook geen geheugen op de klokfrequenties die jij noemt.

@Paprika

Voor ECC heb je gewoon 8 bits nodig, dus elke CPU met ECC support heeft 8 bit extra hiervoor.

[ Voor 49% gewijzigd door -The_Mask- op 21-04-2019 00:05 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:01
-The_Mask- schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 23:20:
[...]

Nee heb je niet ik had het juiste antwoord al gegeven. DDR4 is gewoon 64 bit. Je kunt er niet 72 bit van toveren. Ryzen heeft wel ECC support en daarvoor heb je nog 8 bit extra voor nodig, maar dat is alleen maar error correctie niet meer bandbreedte.
En voor de volledigheid (omdat Skylake werd genoemd):
There are the two DDR4 PHYs which are identical for all the dies (albeit in the low-end models, the extra channel is simply disabled). There are two independent and identical physical sections of 3 DDR4 channels each which reside on the east and west edges of the die. Each channel is 72-bit (64 bit and an 8-bit ECC), supporting 2-DIMM per channel with a data rate of up to 2666 MT/s for a bandwidth of 21.33 GB/s and an aggregated bandwidth of 128 GB/s. RDIMM and LRDIMM are supported.
https://en.wikichip.org/w...tectures/skylake_(server)

De meeste Skylake Xeon CPUs hebben dus ook gewoon '72-bit' beschikbaar.

@-The_Mask-, klopt, maar niet iedere Skylake Xeon biedt ondersteuning voor ECC en ik wilde voorkomen dat iemand daar een opmerking over zou gaan maken. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 21-04-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Paprika schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 23:40:
[...]

En voor de volledigheid (omdat Skylake werd genoemd):

[...]

https://en.wikichip.org/w...tectures/skylake_(server)

De meeste Skylake Xeon CPUs hebben dus ook gewoon '72-bit' beschikbaar.

@-The_Mask-, klopt, maar niet iedere Skylake Xeon biedt ondersteuning voor ECC en ik wilde voorkomen dat iemand daar een opmerking over zou gaan maken. :+
Precies, die laatste 8 bit zijn voor ECC. Vond het al raar dat 72 werd genoemd :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Potverdikkie...
Mijn beoogde bord voor later dit jaar lijkt opeens helemaal niet meer beschikbaar te zijn. :(
(Paar weken geleden nog wel, maar alleen bij Max als ik het goed heb.)

pricewatch: ASRock Rack X470D4U

Weet iemand wat er aan de hand is en of er een zinvol alternatief voor dat bord (merk maakt me weinig uit) is of gaat komen? (Ik heb nog steeds plannen om ergens na de lancering van de Ryzen 3000 series een nieuwe thuisserver te bouwen op basis van een Ryzen 5 of Ryzen 7.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

ASRock Rack bordjes zijn altijd een issue geweest om betrouwbaar te krijgen in onze regio, maar dit specifiek bord is wel erg moeilijk leverbaar geworden (ook in Duitsland, UK, etc.)

Zelf ben ik van plan als Ryzen 3000 er is om mijn CPU te upgraden en mijn bestaande ook in een server te proppen. Ik gebruik echter een ASRock X370 ITX bordje at ik nog heb liggen, ECC is ondersteund door het bordje.

Kijk bv. naar deze bordjes:

pricewatch: ASRock B450M Pro4
pricewatch: Asus TUF B450M-Pro Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellsau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 14:07
Uit de categorie bordjes: Weet iemand of er een AM4 bord aan zit te komen met een DC connector voor de stroom?
Ik zit nu op een AM1 ASRock AM1H-ITX met een AMD Athlon 5350 voor mijn htpc.

Deze wil ik wel upgraden naar een 200GE maar met behoud van de kast. Als ik in die kast ook een voeding moet plaatsen dan wordt het wel vrij heet allemaal. Een externe stroom adapter is dan ideaal.
Het liefste doe ik het netjes met een DC Connector en anders moet ik naar een Pico Psu gaan kijken.

Dotabuff profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gigabyte is ook gestart met het uitrollen van een nieuw BIOS t.b.v. 'nieuwe' CPU's voor de X370 Gaming K7.
Door de beperkte opslagruimte voor het BIOS is ondersteuning voor Bristol Ridge CPU's verwijderd.

Ziet er naar uit dat ik toch gefaseerd kan gaan upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

hellsau schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:28:
Uit de categorie bordjes: Weet iemand of er een AM4 bord aan zit te komen met een DC connector voor de stroom?
Ik zit nu op een AM1 ASRock AM1H-ITX met een AMD Athlon 5350 voor mijn htpc.

Deze wil ik wel upgraden naar een 200GE maar met behoud van de kast. Als ik in die kast ook een voeding moet plaatsen dan wordt het wel vrij heet allemaal. Een externe stroom adapter is dan ideaal.
Het liefste doe ik het netjes met een DC Connector en anders moet ik naar een Pico Psu gaan kijken.
Als je een efficiënte voeding hebt, produceert deze weinig hitte. Een PicoPSU zal ook steeds iets hitte produceren immers. Doorgaans zijn de "Thin ITX" bordjes voorzien van een DC connector, evenals de Mini-STX bordjes die nog kleiner zijn maar niet passen in ITX-cases. Sowieso is een PicoPSU het makkelijkst: je kan je externe stroomadapter en case blijven gebruiken en je hebt veel keuze qua moederborden.

https://www.amazon.de/Min...ITX-Supply/dp/B005TWE6B8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb nog 2 X470D4U in bestelling staan, maar ze worden steeds uitgesteld.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

hellsau schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:28:
Blijkbaar toch: https://www.anandtech.com...ard-thin-itx-for-amd-apus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellsau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 14:07
Awesome! Thanks voor de tip. Toevallig net geplaatst ook.
Zal nog wel even duren voordat die beschikbaar is maar voor mij het wachten waard.

Dotabuff profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het zou leuk zijn als bv. Gigabyte zijn Brix-lijn zou updaten met nieuwe APUs. Ik heb er nog één met zo'n A8; die doet het goed als HTPC maar zo'n nieuwe Zen APU die meer codecs ondersteunt ziet er toch heel interessant uit.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:16:
[...]

Ik zie het op termijn ook wel gebeuren.
Renoir wordt toch de Zen 2 APU? Die staat op de AMD roadmap voor 2020.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 22:40
Interessantste stukje uit Intel Quarterly results.

That leaves the company increasingly reliant on the data center business, where Intel has dominant market share in providing chips for servers. But revenue for Intel’s data-centric businesses fell 5% year over year in the first quarter, the company said. Its Data Center Group reported revenue of $4.9 billion for the quarter, down from $5.2 billion during the same quarter last year.

Gezien Azure en AWS alleen maar groter worden, denk ik dat er iemand anders mee aan de haal is.

Alleszins weinig leuks te melden daar. -7% after hours.

https://www.cnbc.com/2019...uarter-2019-earnings.html

AMD cijfers 30 april.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XWB schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 00:51:
[...]

Renoir wordt toch de Zen 2 APU? Die staat op de AMD roadmap voor 2020.
In principe wel. Wat AMD daarmee gaat doen, tja ik laat me wel verrassen. ;)
Noel schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 00:57:
Interessantste stukje uit Intel Quarterly results.

That leaves the company increasingly reliant on the data center business, where Intel has dominant market share in providing chips for servers. But revenue for Intel’s data-centric businesses fell 5% year over year in the first quarter, the company said. Its Data Center Group reported revenue of $4.9 billion for the quarter, down from $5.2 billion during the same quarter last year.

Gezien Azure en AWS alleen maar groter worden, denk ik dat er iemand anders mee aan de haal is.

Alleszins weinig leuks te melden daar. -7% after hours.

https://www.cnbc.com/2019...uarter-2019-earnings.html

AMD cijfers 30 april.
Ja, AMD. :P
Microsoft was meteen een instapper bij Epyc en Amazon heeft kennelijk gisteren haar eerste Epyc capaciteit online gebracht. ;)
https://techcrunch.com/20...yc-powered-t3a-instances/

[ Voor 62% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-04-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

.

[ Voor 100% gewijzigd door Jorruchie op 26-04-2019 13:40 ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:05

Case_C

[Team Carrack]

Nou de laatste berichten over Zen 2 gaan al wat meer richting realistisch.

4,5Ghz met een 4-core engineering sample. Geloof wel dat ze er nog wat meer uit gaan halen, maar 5,0Ghz is wellicht iets te hoog gegrepen? Persoonlijk zou ik met een clockspeed van 4,6-4,8Ghz tevreden zijn.

Overigens... 40 PCI-e lanes, á PCI-e 4.0. Dan kan je behoorlijk wat M.2 opslag gaan gebruiken, (komt ook wel overeen met dat X570 BioStar mobo met 3 m.2 slots.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat ik op Z2+ ga wachten. Het verschil tussen 4.2 en 4.5 zou voor mij te klein zijn om mij over de streep te trekken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

ocf81 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:57:
Ik denk dat ik op Z2+ ga wachten. Het verschil tussen 4.2 en 4.5 zou voor mij te klein zijn om mij over de streep te trekken.
Ik ga je natuurlijk niet vertellen dat je juist nu wel Zen 2 moet kopen, maar even het volgende over het feit dat je van 4.2GHz naar 4.5GHz denkt te gaan en dat dat te weinig lijkt.

Het zijn de 4-core cpu's die getest werden en die hebben een tdp van 65W, de cpu's met een hoger tdp gaan dus zeker nog wat hoger dan 4.5GHz zitten.
Ervan uitgaande dat de cpu voor de snelste 4-core er 500MHz bij heeft gekregen (even van het topmodel 4-core uitgaande, de 2500X, die zit nu op 4GHz boost en de nieuwe engineering samples draaien op 4.5GHz), kun je er gerust van uitgaan dat de hoger gepositioneerde cpu's er dat er ook bij krijgen, dus de 3700X (als dat de opvolger wordt van de 2700X tenminste), komt dan op ~4.8GHz.
Verder uit het stukje van Wccftech: It is also reported that the boost frequency for these samples is reported at up to 4.5 GHz which should scale better with higher core and higher TDP parts
Van: https://wccftech.com/amd-...x570-pcie-gen-4-40-lanes/
Dus wellicht dat de 6-core en daarboven er nog meer op vooruit gaan (dat is tenminste mijn interpretatie van dat laatste stukje).

En het is niet alleen clockspeed he, reken er maar op dat Zen 2+ ook niet veel meer MHz gaat brengen dan Zen 2, want de huidige materialen laten hogere snelheden dan ~5GHz simpelweg niet toe en wellicht dat de huidige architectuur van Zen met ~4.8GHz al aan zijn max zit, dus staar je niet blind op kloksnelheden.
Bovendien wordt de ipc 15% beter en geheugensnelheden krijgen ook een aardige boost en dat ga je echt wel merken :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaLoona op 29-04-2019 19:11 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@DaLoona Ik weet dat de snelheidsverbeteringen bij elke node minder worden, maar voor 7nm denk ik dat er nog wel wat rek in zit.
Ik heb nu een 1900X in mijn gaming bak en een 2700X en een 2600X in mijn servers. (zie inventaris op mijn profielpagina)
Met 15% IPC gain t.o.v. de 2k serie ga ik er nog steeds betrekkelijk weinig op vooruit voor het geld dat het zou gaan kosten. Z2+ komt over ca. 2 jaar, dus daar wil ik wel op wachten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:40:
[...]

In principe wel. Wat AMD daarmee gaat doen, tja ik laat me wel verrassen. ;)

[...]

Ja, AMD. :P
Microsoft was meteen een instapper bij Epyc en Amazon heeft kennelijk gisteren haar eerste Epyc capaciteit online gebracht. ;)
https://techcrunch.com/20...yc-powered-t3a-instances/
AWS heeft eind april wel nieuwe epyc instances online gebracht, de eerste waren er echter al in november 2018.

https://aws.amazon.com/ab...ring_amd_epyc_processors/

Of AMD ergens mee aan de haal gegaan is zullen we vandaag zien. Ben erg benieuwd, dat zou namelijk een record omzet moeten betekenen wanneer de verwachting van sommigen uitkomen dat AMD verantwoordelijk zou zijn voor zowel de groei in verkopen van de Windows licenties en de hogere omzetten van MS en Amazon in Datacenter.

Mensen stappen er mijn inziens te snel overheen dat MS en Amazon ook meer kunnen verdienen door niet al een malle capaciteit bij te blijven steken (kost namelijk ook veel geld) en hogere bezettingsgraden te behalen op de bestaande infrastructuur.

Ik hou nog wel een slag om de arm en het zou me niets verbazen als AMD vandaag geen record cijfers zou laten zien, maar "gewoon" overeenkomstig of iets erboven met de guidance zou presteren. Wat ik namelijk zo een beetje hoor is dat niet alleen Intel spreekt over een lichte afname in Datacenter, maar dat bijvoorbeeld Xilinx en Ti dat ook gedaan hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door Dennism op 30-04-2019 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:55
Ik ben na 6 jaar wel eens toe aan een upgrade, mijn cpu heeft nogal moeite met Battlefield games.
Nu was ik aan het oriënteren voor een AMD Ryzen 5 2600 upgrade, maar ik lees her en der dat er een nieuwe Ryzen series wordt aangekondigd over een maand, wat misschien wel resulteert in lagere prijzen van de 2600 of dat je voor net wat meer geld meer prestaties krijgt.

Mijn upgrade is op dit moment niet noodzakelijk, maar heeft het zin om te wachten of kan ik het net zo goed nu aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BlackthunderAwf

De geruchten zijn dat AMD eind mei de nieuwe generatie Ryzens obv Zen2 aankondigt en deze begin juli leverbaar zijn.
Als je het niet direct nodig hebt en wat geduld hebt is het een goed idee om te wachten omdat we denken dat Zen2 een behoorlijke stap zal zijn tov de huidige serie. Veel groter dan van Zen naar Zen+. (1600 naar 2600)

De 2600 zal in prijs wat zakken.
Voor het geld wat je nu voor 2600 zou betalen zul je dan waarschijnlijk meer cores en snellere cores krijgen.

Wat een goed moment om te kopen is, blijft een persoonlijke afweging.

Ik zelf zou in ieder geval nu niet meer een nieuwe 2600 kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 30-04-2019 10:14 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:21
Ik denk dat het qua prijzen wel mee zal vallen, de oude 1600 is nu pakweg 135 euro, dus daar zal het wel naartoe gaan en wellicht nog een tientje minder, heb je 3 tientjes bespaard.

De nieuwe Ryzen 5 3600 krijgt er 2 cores bij en wordt een 8-core, waarschijnlijk qua prestaties vergelijkbaar met de huidige 2700X (en stiekem misschien zelfs wat beter), dat lijkt me dan interessant voor rond de 200 euro? (eventueel de 3600X met hogere kloksnelheden, maar ik denk dat die 250 gaat kosten).
De nieuwe Ryzen 3 3300X wordt dan iets sneller dan de 2600 voor pakweg 150 euro.
(waarbij de 3300 iets langzamer wordt voor 125 euro?)

*Prijzen onder voorbehoud :)

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 30-04-2019 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:55
Dank beide, dan ga ik een poging wagen om nog even te wachten. Het is niet zo dat de spellen onspeelbaar zijn gelukkig :-).
Ik zal het topic wat in de gaten houden voor het nieuws wat AMD zal aanbieden dan! Als ik het zo zie zijn ze goed bezig als concurrent van Intel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
En ondertussen heeft ASUS hun ondersteuning voor Zen 2 officieel gemaakt. Zowel 300 als 400 series en zowel X als B chipsets. :)
https://www.asus.com/News/EtaH71Hbjuio1arV

@Dennism Of Intel verliest zoveel omzet in hun servertak omdat de extreme prijzen niet langer gepikt worden nu er een alternatief is. Dan stappen ze gedeeltelijk over naar AMD die veel goedkoper zijn en een deel gooit dan maar meer load op hun bestaande hardware. Ze kunnen ook hun uitbreiding uitstellen. Je analogie klopt dan ook niet want zelfs bij een massale overstap naar AMD, gaat de omzetstijging niet eens in de buurt komen van de omzetdaling van Intel. Dat is het logische resultaat van veel, veel goedkopere CPU's.

[ Voor 60% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-04-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:20:

@Dennism Je analogie klopt dan ook niet want zelfs bij een massale overstap naar AMD, gaat de omzetstijging niet eens in de buurt komen van de omzetdaling van Intel. Dat is het logische resultaat van veel, veel goedkopere CPU's.
Daar had ik al rekening mee gehouden, als je echter ziet wat her en der (op Tweakers, HWI maar ook bijv. Reddit) geclaimed wordt, namelijk dat AMD die 8% van Intel gaat vullen, maar er ook eigenhandig verantwoordelijk voor is dat MS (zowel Cloud alsmede verkoop windows licenties in OEM maar ook de volume en retail business) en AWS de lucht in zijn geschoten praat je zelfs als je rekent met een ASP van 75% lager dan die van Intel (terwijl vorig jaar becijfert is dat de ASP van AMD zo'n 75-50% van die van Intel is, waardoor je met worstcase rekent) dan moet je alsnog rekening houden met een paar honderd miljoen dat ze vanavond boven guidance uit moeten komen.

Het kan, maar ik heb er ernstige twijfels bij dat dit vanavond ook daadwerkelijk zal gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 19:09
Help!!!! schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:08:
@BlackthunderAwf

De geruchten zijn dat AMD eind mei de nieuwe generatie Ryzens obv Zen2 aankondigt en deze begin juli leverbaar zijn.
Als je het niet direct nodig hebt en wat geduld hebt is het een goed idee om te wachten omdat we denken dat Zen2 een behoorlijke stap zal zijn tov de huidige serie. Veel groter dan van Zen naar Zen+. (1600 naar 2600)

De 2600 zal in prijs wat zakken.
Voor het geld wat je nu voor 2600 zou betalen zul je dan waarschijnlijk meer cores en snellere cores krijgen.

Wat een goed moment om te kopen is, blijft een persoonlijke afweging.

Ik zelf zou in ieder geval nu niet meer een nieuwe 2600 kopen.
Begin Juli, als dat waar zou zijn komt dat eigenlijk perfect uit. Ik ga mijn oud systeem (Ryzen 1700X) stilletjes aan decormen en voor verkoop klaar maken en dan een nieuwe bouwen in Juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:56:
[...]

Daar had ik al rekening mee gehouden, als je echter ziet wat her en der (op Tweakers, HWI maar ook bijv. Reddit) geclaimed wordt, namelijk dat AMD die 8% van Intel gaat vullen, maar er ook eigenhandig verantwoordelijk voor is dat MS (zowel Cloud alsmede verkoop windows licenties in OEM maar ook de volume en retail business) en AWS de lucht in zijn geschoten praat je zelfs als je rekent met een ASP van 75% lager dan die van Intel (terwijl vorig jaar becijfert is dat de ASP van AMD zo'n 75-50% van die van Intel is, waardoor je met worstcase rekent) dan moet je alsnog rekening houden met een paar honderd miljoen dat ze vanavond boven guidance uit moeten komen.

Het kan, maar ik heb er ernstige twijfels bij dat dit vanavond ook daadwerkelijk zal gaan gebeuren.
Al is het $100 miljoen omzet erbij. Tja, AMD is waarschijnlijk al maanden bezig met Epyc Rome samplen tot het punt dat het me niks zou verbazen als ze Epyc Naples al "geosborned" hebben. Naples werd ook eigenlijk bij aankondiging al gelanceerd. Er waren al wat toezeggingen van een paar hyperscalers, maar de eerste echt serieuze uitrol was eigenlijk pas in H2/2018. Rond die tijd zullen de serverbouwers en hyperscalers al ruim geïnformeerd zijn over Epyc Rome.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 22:40
Q1 2019 Results

“We delivered solid first quarter results with significant gross margin expansion as Ryzen and EPYC processor and datacenter GPU revenue more than doubled year-over-year,” said Dr. Lisa Su, AMD president and CEO. “We look forward to the upcoming launches of our next-generation 7nm PC, gaming and datacenter products which we expect to drive further market share gains and financial growth.”

https://markets.businessi...ancial-results-1028155859

Lichtjes boven verwachting.

After hours +5%

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Rome Epyc CPU's worden nu in Q3 verwacht:
Offering a brief update on the state of future products as part of its post-earnings conference call this afternoon, AMD has confirmed that both their upcoming Rome (Zen 2) CPU and their first Navi architecture GPU will launch in the 3rd quarter of this year.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adebruin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 15:12
MSI geeft ook aan dat ze de AMD 3000 serie gaan ondersteunen met veel legacy moederbordjes https://www.msi.com/news/...58f4de12ed2cab9bcb9ec0ba0
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:20:
En ondertussen heeft ASUS hun ondersteuning voor Zen 2 officieel gemaakt. Zowel 300 als 400 series en zowel X als B chipsets. :)
https://www.asus.com/News/EtaH71Hbjuio1arV

@Dennism Of Intel verliest zoveel omzet in hun servertak omdat de extreme prijzen niet langer gepikt worden nu er een alternatief is. Dan stappen ze gedeeltelijk over naar AMD die veel goedkoper zijn en een deel gooit dan maar meer load op hun bestaande hardware. Ze kunnen ook hun uitbreiding uitstellen. Je analogie klopt dan ook niet want zelfs bij een massale overstap naar AMD, gaat de omzetstijging niet eens in de buurt komen van de omzetdaling van Intel. Dat is het logische resultaat van veel, veel goedkopere CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

XWB schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 00:15:

[...]
En Zen 2 in juli:
https://nl.hardware.info/...2-komen-in-derde-kwartaal

Ik had zelf de hoop op juni, maar als het goed uitontwikkeld is heb ik er weinig moeite mee. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Joopieboy schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:01:
[...]

En Zen 2 in juli:

Ik had zelf de hoop op juni, maar als het goed uitontwikkeld is heb ik er weinig moeite mee. :)
Eh dat bericht gaat over de GPU's en server-chips. Niet onwaarschijnlijk dat Zen 2 tegelijk gelaunched word, maar dat staat er niet in.

Met de key-note van AMD op Computex eind deze maand gaan ze waarschijnlijk meer uit de doeken doen over Zen 2. En de moederborden schijnen ook op Computex gepresenteerd te worden:
Gigabyte
ASRock en BioStar
Dus ik gok dat Zen 2 wel eerder dan Q3 gelaunched kan worden :) . Weet nu niet waar die geruchten over vertraging van de Mobo's vandaan zijn gekomen/ zijn gebleven, maar we zijn nog niet bij Computex.. als het zover is kunnen we alle specs eens een in een wat definitievere vorm bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 00:15:

[...]
Volgens mij is dat geen nieuws, en was dit altijd al de verwachting, AMD's guidance voor 2019 was al langere tijd Q1 en Q2 redelijk neutraal en in Q3 en Q4 (H2) zou de omzet gerealiseerd gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AMD happy birthday! :P

Advanced Micro Devices (AMD) Q1 2019 Earnings Call Transcript

Interesant stukje over Epyc / Customization.:
Mark Lipacis -- Jefferies -- Analyst
I had a couple of questions on the server strategy longer term. Can help us understand ultimately what percentage of the workloads in the cloud do you expect to target? And that's the first part of the question. The second part of the question is, I was hoping you could provide some color on the customization strategy? I think Intel might argue that they are embedding IP blocks for their customers. Is that something that you do or you think about doing? Or to what extent does your customization strategy fall under your semi-custom model? And I was wondering are your customers on the server side asking you for like an APU-kind-of-a product where you have microprocessor and graphics processor capabilities integrated together.

Lisa Su -- President and Chief Executive Officer
Yes, absolutely, Mark. So look, when we think about our Server strategy and maybe our -- let me generalize it to our data center strategy overall. It is a multiyear, multigenerational road map. In terms of the workloads that we plan to address, in addition to the workloads that we do very, very well on, like, big data, data analytics and virtualization, high-performance computing, cloud workloads, I think we do quite well with general-purpose workloads too, as we move generations.
So as we look at, for example, the Rome generation, the second generation of EPYC, we would expect address well 80%-plus of the workloads. As it relates to customization for server CPUs, there are varying degrees of customization that customers want, especially as you go through a number of the different cloud workloads that are out there. There are specific requirements that are there. We're very comfortable doing that.
I think the customers have been deeply engaged with us since the first generation of EPYC. There is both software customization, as well as some hardware customization that we go through. And we feel very comfortable with our ability to address that across the cloud and the enterprise businesses. And then, as we go forward, I think we are also very excited about what we can do when we put our CPU and GPU portfolio together and really do system-level optimization for the data center.
So we view that as a early opportunity for us but one where there is a lot of opportunity to help customers really optimize for very high-performance computing applications.

[ Voor 106% gewijzigd door Help!!!! op 01-05-2019 11:47 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Joopieboy schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:01:
[...]

En Zen 2 in juli:

Rome is natuurlijk ook Zen 2, wellicht bedoelde je Ryzen 3000?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:49

Tao

DPC DE_KOMETEN

Uit de keynote die Help!!!! linkte haal ik even het volgende aan

/quote
We are very excited about the performance of Rome, which is on track to deliver four times the floating-point performance and double the compute performance per socket compared to our current generation EPYC processors.

Dat is nogal een forse performance verbetering. Is dat realistisch? Daar zal zeker wel meer dan alleen een dieshrink voor nodig zijn.
Double the compute performance komt wel uit die 'gelekte' Cinebench score van 12.587 https://wccftech.com/amd-...rformance-benchmark-leak/, maar 4 x de fp scores...?

Hm... zag net https://hothardware.com/n...yc-server-processors-rome

The move to 7nm also allowed AMD to make the following advances with its Rome-based EPYC processor core microarchitecture:

2X Performance per Socket
4X Floating Point performance per socket
Previous gen socket compatible
Forward compatible with next gen Milan platform that supports PCI Express 4 connectivity
Improved branch prediction
Better instructions prefetch
Re-optimized micro-op instruction cache
Increased the size of the micro-op cache
Doubled floating point width to 256-bit
Doubled load store bandwidth
Increased dispatch and retire bandwidth
Results in maintained high throughput for all modes

Ok. Pics, or it didn't happen :P

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan de 'double the compute performance per socket' al niet gewoon het dubbele aantal cores zijn waar geruchten over de ronde doen?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:49

Tao

DPC DE_KOMETEN

Borromini schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:07:
Kan de 'double the compute performance per socket' al niet gewoon het dubbele aantal cores zijn waar geruchten over de ronde doen?
Daar zit het inderdaad o.a. in. Ik vond net deze statement op Anandtech:

AMD expects performance per socket to double as a result of higher core count, and predicts that floating point performance per socket will quadruple because of architectural IPC improvements and increase of the core count.

Eerst maar de benchmarks zien wanneer ze op de markt gekomen zijn.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 14:02

MrMarcie

CFMoto 650MT

adebruin schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:09:
MSI geeft ook aan dat ze de AMD 3000 serie gaan ondersteunen met veel legacy moederbordjes https://www.msi.com/news/...58f4de12ed2cab9bcb9ec0ba0

[...]
Die zijn schijnbaar dik met mekaar. :) Lisa Su geeft als eerste een reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door MrMarcie op 01-05-2019 22:44 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Waarschijnlijk is dat na een gesprek tussen AMD en MSI over moederbord AM4 CPU support waar er met een tikkend vingertje naar aan clausule gewezen wordt die de fabrikanten verplicht BIOS updates uit te brengen voor support op oudere borden. Of zo beeld ik me dat toch in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Oke, wat gaat het nu zijn? Iemand die de keynote helemaal heeft gekeken?

wccftech: Ryzen 3000 krijgt Zen 2 als eerste.

RedGamingTech: "Zen 2 and Radeon Navi will launch in Q3 2019, with EPYC 7nm ROME getting the new architecture before the Ryzen 3000"

Nu denk ik dat we ervan uit kunnen gaan dat WccfTech gewoon onzin verkoopt? En we Ryzen 3000 pas ergens in juli kunnen verwachten?

[ Voor 14% gewijzigd door Case_C op 02-05-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

Ik denk dat WccfTech meer kijkt naar de eerste chip voor consumenten met Zen 2.
Hoi Case_c, lang niet gelezen :)

Iemand enig idee of er high-end AMD uATX borden worden uitgebracht? Volgens mij was er geen enkele X uATX variant voor de Ryzen 2000 serie.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Case_C schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:23:

RedGamingTech: "Zen 2 and Radeon Navi will launch in Q3 2019, with EPYC 7nm ROME getting the new architecture before the Ryzen 3000"

Nu denk ik dat we ervan uit kunnen gaan dat WccfTech gewoon onzin verkoopt? En we Ryzen 3000 pas ergens in juli kunnen verwachten?
Ik denk dat de computex keynote meer zal uitwijzen.

Er zijn een tijdje geruchten geweest dat Zen 2 "Datacenter" first zou zijn en dat Ryzen 3000 daarom niet in april zou komen maar pas later in het jaar. Maar hoe het nu exact zit qua launch dates is volgens mij nog steeds volledig onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Om de "performance verbetering" discussie uit het GPU draadje voort te zetten:

Wat ik eigenlijk vooral mis in de AMD server line-up, en dus hoop te zien met de aankomende line-up, is een AMD server CPU met een hoge boost frequentie. Het beste wat AMD nu heeft te bieden op 't gebied van server CPUs met een aardige single thread performance is de 7371. Alle andere CPUs, zelfs die met als target-workload "License cost optimized" (= lage core count, halen maar net de 3GHz wat betreft de boost clock.

https://www.amd.com/syste...6/AMD-EPYC-Data-Sheet.pdf

Al die geweldige core aantallen zijn leuk voor de grote jongens, maar in de gehele schaal van MKB tot enterprise is AMD vaak niet heel interessant. Met enterprise bedoel ik in dit geval bedrijven bedoel die wel een grote internet presence hebben, maar waarbij de website niet hun primaire dienst is. Dus denk aan bedrijven als onze grote verzekeraars (Achmea, VGZ, Aegon, ...), PON, KLM, Shell, banken (ING, Rabobank, ABN AMRO, ...), pensioenfondsen, Unilever, Heineken etc, maar zeker dus ook bedrijven in het MKB segment waarbij de website wel een grote rol speelt. Veel van dit soort bedrijven hebben toch nog altijd moeite met de overstap naar de cloud (al is die ambitie er vaak wel) en draaien dan nog veel van hun diensten "on-premise", al dan niet zelfs in een datacenter in de kelder van een van hun kantoren.

Een Epyc 7251 (8 core) kost nog altijd gewoon ruim 500 euro (incl BTW) en dan heb je een single-thread performance (wat bij bijvoorbeeld websites toch uiteindelijk leidend is voor de doorlooptijd van je execution pipeline) die nou niet bepaald geweldig is. De 7371 die ik eerder noemde kun je in Nederland volgens mij nog niet eens kopen, maar gezien de prijs van een 7351 (1240 euro incl BTW). Gezien volgens verschillende artikelen de prijs zo'n 25% boven die van de 7351 komt te liggen hebben we het dan over zo'n 1550 euro (incl. BTW) en dan kom je dus weer in een geheel andere doelgroep terecht, want dergelijke applicaties wil je redundant uitvoeren met een loadbalancer en dan is deze opstelling A onnodig duur en B er zijn betere alternatieven (ook omdat veel van dit soort software gelicenseerd wordt per core).

Draai je dergelijke software in plaats van op de eerder genoemde 7251 op een E-2186G (6 core, maar wel met een 3.8GHz base- en 4.7GHz boostclock) dan is je aanschafprijs praktisch hetzelfde, is je execution pipeline per request zo ongeveer de helft (reken i5 9600k a i7 9700k single-thread performance) en je multi-core performance ligt ook nog eens een stuk hoger (ongeveer 1:1 met een Ryzen 2700). Er is dus een gigantische markt waar Intel alleenheerser is op het moment. En ja, natuurlijk kunnen die bedrijven ook een Ryzen 2700 gebruiken voor dit doeleinde (immers ondersteunen ze gewoon ECC memory en een 2700 is ook nog eens de helft van de prijs), maar ik zie nergens de optie om een server met een Ryzen CPU te bestellen. :N

Zie bijvoorbeeld de nieuwe databaseserver van Tweakers zelf...
Onze database draait in het algemeen niet heel erg veel threads gelijktijdig (op een normale dag maximaal tussen de 5-10 threads gelijktijdig). Het heeft dan geen zin om voor een cpu met heel erg veel threads te gaan als daardoor elke thread langzamer is (maar je dus wel meer threads gelijktijdig kan afhandelen). Dus dan kiezen we voor een cpu die met onze workload alle threads gelijktijdig kan afhandelen met een zo'n hoog mogelijke snelheid.

Dat zou je in theorie kunnen afvangen met de turboboost, maar mijn ervaring is dat de threads te kort leven om de turboboost te kunnen gebruiken.
Kees in 'plan: Nieuwe databaseserver - Development-iteratie #146'
Als je verwacht dat we een heel uitgebreide analyse hebben gedaan van de cpu's en willekeurig welke combinatie andere van onderdelen, dan moet ik je helaas teleurstellen.

We hebben sowieso onze keuze beperkt tot Dell, omdat ons moederbedrijf daar een voorkeur voor heeft (en bijbehorend scherp kan inkopen), onze meeste hardware al Dell is en we ook geen andere redenen hebben om iets anders te willen (ervaring met support is bijv ook prima). Zo te zien heeft Dell trouwens geen 2x Epyc servers in 1U en zou je dan uitkomen op de R7425 die als chassis zelf iig duurder is dan deze R640.

Verder heeft Kees al in andere reacties aangegeven dat we in de praktijk met name baat hebben bij hele snelle cores en niet zozeer bij cpu's met meer cores die uiteindelijk cummulatief meer 'rekenkracht' hebben, maar per core niet. We hebben normaal gesproken lang niet alle kernen tegelijk continu belast, meestal zijn het er maar een paar die bezig zijn.
Maar die paar die bezig zijn, hebben dan natuurlijk wel lineair met hun rekenkracht invloed op de laadtijd voor de specifieke gebruiker die dan een pagina opvroeg ;)

Om die reden zijn al die 'brede' cpu's niet per se interessant, we vermijden er zelfs eventuele bottlenecks in MySQL en het OS mee (geen idee hoe goed MySQL op Linux overweg kan met 32 cores). Dan blijf je natuurlijk over met de discussie of een 12-core cpu met dezelfde turbo-frequentie als de twee 6-core cpu's die we nu hebben dan niet een beter (en goedkoper) alternatief zou zijn.
ACM in 'plan: Nieuwe databaseserver - Development-iteratie #146'
Nee.

Ten eerste is dat veel duurder met onze load (van de cloudprijs voor alleen al de dbserver kunnen we elk jaar een nieuwe dbserver kopen) en verder krijgen we van onze sponsor True de hosting gratis waardoor het al helemaal niet uitkan.

Daarnaast schalen wij niet lekker. Van 7:00 tot 1:00 hebben wij een vrij constante load bezoekers, dan kun je niet echt servers afschalen. We zijn geen evenementen site die eens per jaar veel bezoekers heeft, we hebben een constante stroom. Scaling heeft dus weinig zin.

Verder: wij zoeken specificaties voor de nieuwe server zorgvuldig uit en stemmen dat af op wat we nodig hebben, bij de cloud krijg je een one-size-fits all in het algemeen. Dus qua performance is dit veel beter.

En qua innovatie: je ziet ook steeds meer mensen zich realiseren dat de cloud helemaal niet zo heiligmakend is en die halen weer (een aantal) servers terug naar hun eigen datacenter. Wat dat betreft lopen wij dus al voorop door nooit naar de cloud te migreren ;)

De cloud heeft zeker wel voordelen en ook zijn toepassingen, voor ons vallen die voordelen heel erg mee, zijn er veel nadelen en is onze applicatie niet geschikt voor cloud toepassingen, en de applicatie geschikt maken kost teveel tijd voor te weinig 'gain'.

@Kees, misschien wil jij hier nog iets aan toevoegen? Ik zit in dit verhaal juist aan de kant van de vendor en baseer deze "rant" dus op gesprekken met (IT) architecten :+.

[ Voor 52% gewijzigd door Paprika op 02-05-2019 17:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Paprika schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:50:

Veel van dit soort bedrijven hebben toch nog altijd moeite met de overstap naar de cloud (al is die ambitie er vaak wel) en draaien dan nog veel van hun diensten "on-premise", al dan niet zelfs in een datacenter in de kelder van een van hun kantoren.
@Kees, misschien wil jij hier nog iets aan toevoegen? Ik zit in dit verhaal juist aan de kant van de vendor en baseer dit op gesprekken met (IT) architecten :+.
Qua AMD: wij zijn momenteel geen AMD fan omdat ze, zoals je al quote, geen snelle singlethreaded cpu's aanbieden. Als ze die wel zouden hebben zouden we zo weer AMD gebruiken. We hebben in het verleden al voorop gelopen met athlon cpu's in servers en later de eerste opterons omdat die toen gewoon de performance kroon hadden.

En over je cloud stukje (alhoewel offtopic in dit topic); wat ik zie is dat managers de cloud als de holy grail verkocht word en ze dus maar hun onsite datacentrum eruit gooien en alles in de cloud zetten. Maar vergeten dan wel dat ze een boel expertise kwijt raken, weinig inzicht hebben in bijv de performance van de cloud en in the end nauwelijks lagere kosten hebben en als er iets mis gaat geen idee meer hebben wat ze kunnen doen (wat in de praktijk overigens ook neerkomt op de hoeveelheid dat ze kunnen doen).

De cloud heeft zeker zijn voordelen, zeker bij wereldwijde presence maar het word te vaak misbruikt voor dingen die je wel on-premise wil draaien vanwege de performance, inzicht en beschikbaarheid.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:50:
Om de "performance verbetering" discussie uit het GPU draadje voort te zetten:

Wat ik eigenlijk vooral mis in de AMD server line-up, en dus hoop te zien met de aankomende line-up, is een AMD server CPU met een hoge boost frequentie. Het beste wat AMD nu heeft te bieden op 't gebied van server CPUs met een aardige single thread performance is de 7371. Alle andere CPUs, zelfs die met als target-workload "License cost optimized" (= lage core count, halen maar net de 3GHz wat betreft de boost clock.

https://www.amd.com/syste...6/AMD-EPYC-Data-Sheet.pdf

Al die geweldige core aantallen zijn leuk voor de grote jongens, maar in de gehele schaal van MKB tot enterprise is AMD vaak niet heel interessant. Met enterprise bedoel ik in dit geval bedrijven bedoel die wel een grote internet presence hebben, maar waarbij de website niet hun primaire dienst is. Dus denk aan bedrijven als onze grote verzekeraars (Achmea, VGZ, Aegon, ...), PON, KLM, Shell, banken (ING, Rabobank, ABN AMRO, ...), pensioenfondsen, Unilever, Heineken etc, maar zeker dus ook bedrijven in het MKB segment waarbij de website wel een grote rol speelt. Veel van dit soort bedrijven hebben toch nog altijd moeite met de overstap naar de cloud (al is die ambitie er vaak wel) en draaien dan nog veel van hun diensten "on-premise", al dan niet zelfs in een datacenter in de kelder van een van hun kantoren.

Een Epyc 7251 (8 core) kost nog altijd gewoon ruim 500 euro (incl BTW) en dan heb je een single-thread performance (wat bij bijvoorbeeld websites toch uiteindelijk leidend is voor de doorlooptijd van je execution pipeline) die nou niet bepaald geweldig is. De 7371 die ik eerder noemde kun je in Nederland volgens mij nog niet eens kopen, maar gezien de prijs van een 7351 (1240 euro incl BTW). Gezien volgens verschillende artikelen de prijs zo'n 25% boven die van de 7351 komt te liggen hebben we het dan over zo'n 1550 euro (incl. BTW) en dan kom je dus weer in een geheel andere doelgroep terecht, want dergelijke applicaties wil je redundant uitvoeren met een loadbalancer en dan is deze opstelling A onnodig duur en B er zijn betere alternatieven (ook omdat veel van dit soort software gelicenseerd wordt per core).

Draai je dergelijke software in plaats van op de eerder genoemde 7251 op een E-2186G (6 core, maar wel met een 3.8GHz base- en 4.7GHz boostclock) dan is je aanschafprijs praktisch hetzelfde, is je execution pipeline per request zo ongeveer de helft (reken i5 9600k a i7 9700k single-thread performance) en je multi-core performance ligt ook nog eens een stuk hoger (ongeveer 1:1 met een Ryzen 2700). Er is dus een gigantische markt waar Intel alleenheerser is op het moment. En ja, natuurlijk kunnen die bedrijven ook een Ryzen 2700 gebruiken voor dit doeleinde (immers ondersteunen ze gewoon ECC memory en een 2700 is ook nog eens de helft van de prijs), maar ik zie nergens de optie om een server met een Ryzen CPU te bestellen. :N

Zie bijvoorbeeld de nieuwe databaseserver van Tweakers zelf...

[...]

[...]

ACM in 'plan: Nieuwe databaseserver - Development-iteratie #146'

[...]

@Kees, misschien wil jij hier nog iets aan toevoegen? Ik zit in dit verhaal juist aan de kant van de vendor en baseer deze "rant" dus op gesprekken met (IT) architecten :+.
Dat je geen 2700X in servers ziet is vrij logisch, het is geen server Sku en dus zullen OEM's zich daar niet aan branden. Ook is volgens mij ECC niet officieel supported op Ryzen (het werk wel, maar dat is wat anders dan supported en soms nog belangrijker gevalideerd). ECC staat in ieder geval nergens vermeld in de officiële specs van Ryzen voor zover ik kan zien. Als je zoiets in een server wil zal je zeer waarschijnlijk op zelfbouw aangewezen zijn en dat is natuurlijk iets dat veel bedrijven niet graag willen. Dit vooral omdat AMD geen doorstap heeft van Ryzen naar Epyc op hetzelfde socket.

Zo kun je bijv. wel instap servertjes krijgen met i3', i5's en i7's omdat Intel ook Xeons levert voor dat zelfde socket, zoals bijvoorbeeld de E2xxx serie. Had AMD een AM4 Epyc Sku gehad dan zou je mogelijk ook servers zien van HPE / Dell met Ryzen support.

Verder zijn Sku's als de Xeon E-2186G meer gericht op budget werkstations, ook die zul je amper in servers tegenkomen en als je ze al ziet zal ook dat budget spul zijn. In de zwaardere workstations en "echte" servers zie je Scalable Xeons en Epyc.

Verder zou ik niet direct gaan rekenen met list prijzen als basis voor een zakelijk serverpark. Dat soort prijzen zal je eigenlijk nooit betalen als je de trajecten goed doorloopt en goede bids krijgt.

Ik ben het trouwens zeker met je eens dat ik ook graag meer Epyc Sku's zou zien, en dan inderdaad ook modellen met minder cores en hogere snelheden en dat soort zaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 02-05-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Dennism schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 18:31:
[...]
Verder zijn Sku's als de Xeon E-2186G meer gericht op budget werkstations, ook die zul je amper in servers tegenkomen en als je ze al ziet zal ook dat budget spul zijn. In de zwaardere workstations en "echte" servers zie je Scalable Xeons en Epyc.
Vertical Segment: Server
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-70-ghz.html

Dergelijke constructies kom ik best vaak tegen. Sterker nog, de meeste servers bij hosters draaien E-processoren. En natuurlijk verwacht ik ook geen Ryzen servers tegen te komen, maar dat bevestigt des te meer het gat in de markt :p.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 02-05-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ze daar onder staan weet ik, ik zie ze echter alleen vrijwel alleen in kleine workstation bakjes voorbij komen van Dell en HPE en soms in een instap servertje.

Bijvoorbeeld: https://www.dell.com/nl-n...kstation/xctop3430sffemea als workstation of https://www.dell.com/nl-n...d/poweredge-t140/PET1401a als servertje.

Hosting is dan wel net zo'n beetje het enige wat ik zeer weinig doe.
Ik zit meer in de virtualisatie clusters en SQL databases e.d.

En dan zie je 9 van de 10 keer meer spul van deze categorie: https://www.dell.com/nl-nl/work/shop/povw/poweredge-r640
Dergelijke constructies kom ik best vaak tegen. Sterker nog, de meeste servers bij hosters draaien E-processoren. En natuurlijk verwacht ik ook geen Ryzen servers tegen te komen, maar dat bevestigt des te meer het gat in de markt :p.
Als AMD met een Epyc Sku zou komen op AM4 zie ik ook nog wel Ryzen servertjes komen. Dit zie je bij Intel namelijk ook met bovenstaande modellen gebaseerd op S1151

[ Voor 46% gewijzigd door Dennism op 02-05-2019 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

In al het servergeweld nog een kleine mededeling voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de Asrock X470D4U. Ik heb ASRock gemailed, en ze zeggen dat dit bord vanaf volgende week beschikbaar zou moeten zijn:
Dear <redacted>,

My name is <redacted>, nice to meet you.

We’ve sold out all the stocks in Europe at moment, that’s why you could not find any retailers who has it in stock.

However, we will have new stocks available for X470D4U by next week to Europe.

Then you could find it any of Netherlands or German retailers.

Do you already have contact info for the retailers or should I introduce our NL or German distributors to you?

Thanks.

Many Thanks and Best Regards

<redacted> / Sales Manager
Misschien wel interessant voor mensen zoals @unezra en natuurlijk mijzelf :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dennism schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 18:41:
[...]
Als AMD met een Epyc Sku zou komen op AM4 zie ik ook nog wel Ryzen servertjes komen. Dit zie je bij Intel namelijk ook met bovenstaande modellen gebaseerd op S1151
Ik vermoed de R9 serie, Thread Rippers maar dan met weinig pci-e lanes

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:07:
[...]
Ik vermoed de R9 serie, Thread Rippers maar dan met weinig pci-e lanes
Ik bedoel wel een Sku die officieel gevalideerd gaat worden als server part, zo zie dat bijv. die server die ik linkte van Dell ook geen consumenten chipset gebruikt, maar een C246 Chipset (die dan wel weer afgeleid is van de Z390 chipset ;) ) maar wel gevalideerd is.

Als AMD met zoiets komt, dus een AM4 Epyc Sku met een chipset die gevalideerd is voor server gebruik dan zie ik daar wel servertjes mee komen die ook kunnen werken met Ryzen Sku's.

De R9 die volgens geruchten mogelijk gaat komen is volgens mij gewoon een beefed up consuimenten chip, die zie ik niet direct gevalideerd worden voor server gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 02-05-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, het sluit eigenlijk aan bij een vermoeden dat ik tussen de regels nog wel eens uitspreek.
Ik zie Epyc Naples namelijk meer als proof of concept vanuit AMD naar hyperscalers en serverbouwers dat AMD een server x86 CPU kan produceren en dus een realistisch alternatief is. Ik zie het minder als het ultieme product voor elke toepassing. Epyc komt hier regelmatig voorbij in meerder invalshoeken, maar ik heb nooit echt het idee gehad dat AMD inzet op de kleinere schaal met Naples. Alles qua marketing en focus is gericht op je Amazon, Microsoft, Dell, HPE etc.

Vanuit de technische kant is dat ook wel te begrijpen. We weten dat Zen rond de 3,5 a 3,6GHz tegen het maximum van haar efficiëntiecurve loopt. Voorbij dat punt is het veel voltage per 100MHz en bij de 3,9 a 4GHz is het wel voorbij. Er zit gewoon nauwelijks rek in. Dat zal een flinke barrière zijn voor een server CPU met een fatsoenlijke boostclock.

Barrière twee zou heel goed wel eens het ontwerp en de productfilosofie van AMD kunnen zijn voor Epyc. AMD koos voor MCM met behoud van alle features op elke SKU. Dat zal betekenen dat elke Epyc moet beschikken over vier chips om over alle PCI lanes, RAM channels etc te beschikken. Dat voorkomt eigenlijk low end SKU's omdat je altijd moet betalen voor een SR4 socket, vier Zen chips die alleen functioneren, moederbord met al die PCI lanes, RAM channels etc. De Naples architectuur leent zich eigenlijk helemaal niet voor minder dan 16c.

Ergens betwijfel ik of het veel beter gaat worden met Epyc Rome. Dat is al helemaal een monster in eigenlijk elke denkbare manier. Niet alleen de 64c, maar ook minstens 128 PCI 4.0 lanes, 8 RAM channels etc. Al die PCI lanes etc zullen ook op een centrale I/O chip zitten, waardoor je een flinke basiskosten zal krijgen. Vervolgens betwijfel ik of AMD dan maar een chiplet met 8c op een substraat kan zetten en dat is het dan. Vanuit economisch oogpunt lijkt het me niet interessant.

Eigenlijk zou AMD voor Rome een zekere mate van segmentatie moeten toepassen. Ik denk eigenlijk niet dat ze officieel AM4 server SKU's gaan lanceren, maar ik denk wel dat ze potentieel gaan segmenteren qua PCI lanes etc. Anders krijg je echt een paar heel erg vreemde SKU's. Hoger clockende CPU's verwacht ik eigenlijk wel want 4,5GHz ES samples van Ryzen 3000 zijn al gelekt waardoor we weten dat het kan, maar ik denk niet dat iedereen er ook 128 PCI 4.0 lanes bij hoeft te hebben. :P

Hoewel, misschien kan je met zo'n setup helemaal gevuld met videokaarten dan toch echt eens Crysis draaien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

5,1 GHZ gespot!

https://nl.hardware.info/...nkels-16-cores-tot-51-ghz

Kriebelt toch wel hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
De afbeelding van de doos toch. Over de specs en kloksnelheden kunnen we niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zelfde bron = net zo nep.
Betekent niet dat het onjuist is, maar waarschijnlijk gebaseerd op iemands duim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Coreteks heeft ook weer een interessante/leuke down to earth video gepost:

YouTube: Profile: LISA SU - A new AMD is rising

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, die "afbeeldingen" van die doosjes zijn overduidelijk nep. Clockspeeds etc tja, gewoon lading zout nemen en afwachten wat AMD werkelijk neer gaat zetten. Ik gok in ieder geval dat het meer dan 4,3GHz zal zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:59:
[...]

Nou, die "afbeeldingen" van die doosjes is overduidelijk nep. Clockspeeds etc tja, gewoon lading zout nemen en afwachten wat AMD werkelijk neer gaat zetten. Ik gok in ieder geval dat het meer dan 4,3GHz zal zijn. :P
Mwoa, 4.3 baseclock zoals in dat gerucht bij 16 cores kan best leuk zijn :P

Wel overduidelijk nep plaatjes ja :D

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 03-05-2019 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonlords1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:42
Hoe dichter bij de computex hoe groter de kans dat de geruchten kloppen. Dat was bij de vorige aankondigen van AMD ook zo. De echte persconferentie was al geweest achter gesloten deuren met een nda. Dingen lekken elders op het internet en tweakers rapporteert er over en brengen het als een gerucht, maar ze weten uiteraard al of het klopt of niet want ze hebben de productvoorstelling al gekregen en misschien zelf al review samples.
Recent ook nog met de 1650 nvidea kaarten. Tweakers publiceert "geruchten" terwijl de review samples letterlijk naast hun op hun bureau liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:17
Als de geruchten waar zijn: mooi, maar ik betwijfel wel of de VRM's die we op de meeste B350/450 bordjes hebben zitten genoeg zijn om 16 cores te ondersteunen.
Sure ze zullen per core minder verbruiken door het fabricage proces, maar vast niet de helft minder dan de huidige CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
dragonlords1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:59:
Recent ook nog met de 1650 nvidea kaarten. Tweakers publiceert "geruchten" terwijl de review samples letterlijk naast hun op hun bureau liggen.
Ik redeneer juist altijd precies de andere kant op, als er rode namen niet op iets reageren, dan zal het wel correct zijn, want ze zouden eens problemen krijgen met de NDA :+

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:28:
[...]

Mwoa, 4.3 baseclock zoals in dat gerucht bij 16 cores kan best leuk zijn :P

Wel overduidelijk nep plaatjes ja :D
Ik denk dat we wel eens in de bizarre situatie kunnen gaan komen dat de hele Ryzen 3000 lijn unlocked is en de SKU's met de meeste cores, ook nog eens de hoogste clocks zullen hebben. :P

De enige beperkingen zijn eigenlijk TDP en verbruik. De 16c's zullen gebind zijn waardoor ze makkelijk wat hoger zullen clocken. De vraag is hoeveel hoger en wat de vereisten zijn. Ik zie de meeste B350/B450 maar ook heel wat X370/X470 bordjes eigenlijk geen schijn van kans hebben qua VRM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:36:
[...]

Ik denk dat we wel eens in de bizarre situatie kunnen gaan komen dat de hele Ryzen 3000 lijn unlocked is en de SKU's met de meeste cores, ook nog eens de hoogste clocks zullen hebben. :P
Dat verwacht ik mogelijk ook, het is ook eigenlijk een trend die je al langer ziet in het consumenten segment. Zo heeft de 2700X ook al de hoogste base en boost van alle Ryzen Sku's. Het zal inderdaad kijken zijn of het TDP technisch lukt, maar als het kan zie ik het ze zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Case_C schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:23:

Ik denk dat ze elkaar niet eens tegenspreken. Waarschijnlijk is Ryzen 3000 eerst aan de beurt om te kopen, maar hyperscalers en serverbouwers zouden best wel eens eerder toegang kunnen krijgen tot definitieve Epyc Rome SKU's voor validatie en/of testen voordat de eerste Ryzen 3000's in de winkels liggen. Betekent niet dat de eerste servers die op Rome draaien, er voor de lancering van Ryzen 3000 zullen zijn.
Dennism schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:12:
[...]

Dat verwacht ik mogelijk ook, het is ook eigenlijk een trend die je al langer ziet in het consumenten segment. Zo heeft de 2700X ook al de hoogste base en boost van alle Ryzen Sku's. Het zal inderdaad kijken zijn of het TDP technisch lukt, maar als het kan zie ik het ze zeker doen.
En anders herintroduceren ze maar de 140W TDP categorie. Desnoods legt AMD een restrictie op aan moederboordfabrikanten dat niet elk bordje maar compatibel gemaakt mag worden met een 16c. Zie het als actieve zelfbescherming vanuit AMD voor de eindgebruiker. Niemand heeft wat aan een 16c CPU als die bij een beetje renderen al gaat terugclocken. :P

[ Voor 41% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-05-2019 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Laatst online: 09-01 12:43
Help!!!! schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:53:
Coreteks heeft ook weer een interessante/leuke down to earth video gepost:

YouTube: Profile: LISA SU - A new AMD is rising
Toevallig net een (oudere - december 2018) video van Coreteks gezien. Misschien al bekend bij de meesten, maar ik kan me niet herinneren dat ie hier voorbij kwam en vraag me af wat jullie mening is.

Intel is in serious trouble. ARM is the Future.
In this video I discuss the growing belief that ARM will come to dominate the PC Market, from laptops to tablets, servers and even the Desktop.
Een quote uit de video die het wel erg dichtbij brengt. Of is het allemaal overdreven?
We still have probably another five years of high end desktops relying on Intel and AMD, but ARM will take over sooner than most people seem to realize.

[ Voor 13% gewijzigd door Bonez0r op 04-05-2019 00:46 ]

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De markt waar wij met z'n allen vooral in geïnteresseerd zijn daarin heeft ARM de komende 5 jaar sowieso geen schijn van kans. De meesten van ons werken gewoon met x86 software waarbij emulatie gewoon veel te veel kracht kost. Zo krachtig zijn de ARM soc's ook over 5 jaar nog lang niet.

Er zullen vast genoeg toepassingen voor ARM zijn, die zijn er nu immers ook al, iedereen heeft immers wel een smartphone met ARM soc. En geschikt voor een HTPC kan natuurlijk ook. Maar een game PC is natuurlijk niet te doen. Tenminste niet voor x86 games met emulatie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Laatst online: 09-01 12:43
-The_Mask- schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 01:01:
[...]
De meesten van ons werken gewoon met x86 software waarbij emulatie gewoon veel te veel kracht kost. Zo krachtig zijn de ARM soc's ook over 5 jaar nog lang niet.
[...]
Maar een game PC is natuurlijk niet te doen. Tenminste niet voor x86 games met emulatie.
Het punt dat hij in de video maakte was dat die emulatie 'binnenkort' niet meer nodig is omdat veel software dan native op ARM draait (Apple, Qualcomm en MS zouden dit pushen). En dan ziet het performanceplaatje er opeens heel anders uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Bonez0r op 04-05-2019 02:09 ]

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draai jij alleen maar toepassingen welke nog regelmatig worden geüpdatet en waarvan je ook verwacht dat die native ARM gaat ondersteunen? Van de mensen die dit topic volgen verwacht ik namelijk dat die ook regelmatig een toepassing gaan draaien die geen ARM ondersteuning heeft.

Het zou hooguit van toepassing zijn op de huis-, tuin- en keukencomputergebruiker. Personen welke niet meer doen dan internetten, mailen en een briefje typen bijvoorbeeld. En eventueel een simpele game uit de appstore van Windows 10.

Persoonlijk zou ik ook wel de helft van tijd uit de voeten kunnen met een ARM soc. Maar er is ook een deel van de tijd waarbij dat niet kan en waarbij emulatie geen optie is.

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 04-05-2019 09:21 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:22:
[...]

Ik denk dat ze elkaar niet eens tegenspreken. Waarschijnlijk is Ryzen 3000 eerst aan de beurt om te kopen, maar hyperscalers en serverbouwers zouden best wel eens eerder toegang kunnen krijgen tot definitieve Epyc Rome SKU's voor validatie en/of testen voordat de eerste Ryzen 3000's in de winkels liggen. Betekent niet dat de eerste servers die op Rome draaien, er voor de lancering van Ryzen 3000 zullen zijn.
Het lijkt mij eigenlijk niet anders kunnen als dat AMD's grootste partners deze Sku's allang hebben draaien in servers (misschien nog niet met het predicaat "definitief", maar ver zal het er niet vanaf zitten). Nu ben ik geen autoriteit op dit gebied, maar de paar voorbeelden van validatie die ik gezien heb gebeurde gewoon op hardware die niet (veel) verschilde van de daadwerkelijke productie hardware die bij introductie beschikbaar kwam. Maar als de grootste partners dit spul nu nog niet operationeel zouden hebben in test omgevingen met de hardware in (bijna) definitieve vorm dan zie ik eigenlijk niet hoe AMD in Q3 voor revenue zou gaan shippen. in volume.
En anders herintroduceren ze maar de 140W TDP categorie. Desnoods legt AMD een restrictie op aan moederboordfabrikanten dat niet elk bordje maar compatibel gemaakt mag worden met een 16c. Zie het als actieve zelfbescherming vanuit AMD voor de eindgebruiker. Niemand heeft wat aan een 16c CPU als die bij een beetje renderen al gaat terugclocken. :P
hmmjah, voor het zelfbouw segment zou dan uiteraard weer kunnen, ik verwacht echter niet dat OEM's daar heel happig op zullen zijn. Voor zover ik weet houden die niet van teveel verschillende TDP categorieën, zeker niet in de desktop segmenten waar de marges relatief gezien het laagst zijn. Hoe meer ze kunnen standaardiseren (zelfs tussen AMD en Intel productlijnen) hoe beter qua behuizingen en mogelijke koelingsoplossingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:55:
[...]

Het lijkt mij eigenlijk niet anders kunnen als dat AMD's grootste partners deze Sku's allang hebben draaien in servers (misschien nog niet met het predicaat "definitief", maar ver zal het er niet vanaf zitten). Nu ben ik geen autoriteit op dit gebied, maar de paar voorbeelden van validatie die ik gezien heb gebeurde gewoon op hardware die niet (veel) verschilde van de daadwerkelijke productie hardware die bij introductie beschikbaar kwam. Maar als de grootste partners dit spul nu nog niet operationeel zouden hebben in test omgevingen met de hardware in (bijna) definitieve vorm dan zie ik eigenlijk niet hoe AMD in Q3 voor revenue zou gaan shippen. in volume.
Ik zou niet verbaast zijn als de eerste CPU's er eind vorig jaar er al waren. Ik doel meer op een serie aan preproductie CPU's waarmee ze in een realistische omgeving zaken gaan testen.
hmmjah, voor het zelfbouw segment zou dan uiteraard weer kunnen, ik verwacht echter niet dat OEM's daar heel happig op zullen zijn. Voor zover ik weet houden die niet van teveel verschillende TDP categorieën, zeker niet in de desktop segmenten waar de marges relatief gezien het laagst zijn. Hoe meer ze kunnen standaardiseren (zelfs tussen AMD en Intel productlijnen) hoe beter qua behuizingen en mogelijke koelingsoplossingen e.d.
Dan kan AMD toch ook valsspelen door er 105W TDP van te maken? ;)
Of wou je nu zeggen dat de OEM's die "95W TDP" 9900K niet accepteren terwijl die CPU's flink terugclocken als je ze werkelijk aan TDP houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Volgens mij valt het terugclocken wel mee juist als de fabrikant het TDP van de processor aanhoudt. Zelfs voor m'n Macbook Pro (i7 8850H, 45W TDP, 6 core met HT, 2.6GHz base en 4.3GHz boost) geldt dat ie z'n baseclock makkelijk vol kan houden met de 45W koeler. De turbo is uiteraard van korte duur, maar de TDP is immers van toepassing op de baseclock en dat haalt ie ruimschoots.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NU6mStm.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6lPUSQA.png
Ja, het verbruik tijdens de test was dus meer dan 45W, maar hij draait dan ook op een ruime 3GHz i.p.v. 2.6GHz. Wanneer ik de processor cap op 45W draait ie alsnog continue boven de 2.6GHz.

Betreft Cinebench R20 in een loop (vandaar de grote drop halverwege, dan begint ie opnieuw).

[ Voor 37% gewijzigd door Paprika op 04-05-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Ik zou niet verbaast zijn als de eerste CPU's er eind vorig jaar er al waren. Ik doel meer op een serie aan preproductie CPU's waarmee ze in een realistische omgeving zaken gaan testen.
Dat is exact ook wat ik bedoel, ik verwacht dat ze juist die series nu al wel hebben.
Dan kan AMD toch ook valsspelen door er 105W TDP van te maken? ;)
Of wou je nu zeggen dat de OEM's die "95W TDP" 9900K niet accepteren terwijl die CPU's flink terugclocken als je ze werkelijk aan TDP houd.
Dat is nog niet eens vals spelen. Een 9900K blijft op 95W prima binnen de Intel specs, de maximale 5Ghz boost wordt namelijk gewoon gehaald met een koeloplossing die 95W kan afvoeren, net als de baseclock, daar zakt ie ook niet onder.

Dat je soms mensen met allemaal beweringen ziet komen dat de 9900K binnen een 95W TDP ook een 4.7Ghz (of iets in die richting) All core boost clock vast zou moeten kunnen houden staat nergens in de specs en is dus ook nergens op gebaseerd behalve op de persoonlijke mening van de user of zijn of haar dikke duim.

Jim (AdoredTV) riep destijds ook over de i5-8400 en de i7-8700 dat deze niet binnen spec zouden presteren en volgens mij heeft hij dat nooit hard kunnen maken en is het zelfs meermalen ontkracht door o.a. hardware unboxed. Volgens mij heeft ie zelfs later toegegeven dat ie daar fout zat, al weet ik dat niet 100% zeker.

Anand heeft dit getest met de 9900K in een test volledig ingesteld op de officiële Intel specificaties en had het volgende te melden:
When a single core is loaded, the CPU is in 5.0 GHz mode as we are well under the power limit. There’s a slight decrease of 200 MHz in the 95W at two cores, but this disappears when 3-6 cores are loaded, with both setups being equal. The major difference happens however when we are at 7-8 cores loaded: because of the power consumption, the Core i9-9900K in 95W mode drops down to 3.6 GHz, which happens to be its base frequency.
Exact binnen de door Intel geadverteerde specs.

Een gezien het feit dat Intel al sinds jaar en dag het TDP op de baseclock bepaald is het volkomen logisch dat zo'n cpu warmer wordt tijdens een eventuele turboboost en er dus voor langere boosts betere koeling vereist is.

Dat er dan mobo fabrikanten zijn die alle limieten (PL2, Tau) er feitelijk uit slopen door PL2 op waardes als 4096W te zetten en Tau op 0 (en dus oneindig), ja, dat zorgt ervoor dat zelfbouwers zelfs zonder tweaks betere prestaties zullen behalen wanneer ze een zwaardere koeling plaatsen dan dat je in OEM machines ziet. Dat het verbruik hierbij ook omhoog gaat is ook vrij logisch. Ga je wel tweaks toepassen kan het nog sneller qua prestaties (uiteraard logischerwijs wel tegen hoger verbruik en moet je koeling op orde zijn)

OEM's zullen echter 9 van de 10 keer de Intel specs tot de letter volgen waardoor deze prima wegkomen met een 95W koeloplossing en niet onder de Intel specs duiken en dus gewoon leveren wat er geadverteerd wordt, namelijk een cpu die de 5Gz aantikt bij een single core workload, die bij een all core workload mits voorzien van afdoende koeling minimaal altijd op 3.6Ghz zijn werk doet. Daar tussen variëren de prestaties op basis van workload, aantal cores dat belast wordt, temperatuur en verbruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 04-05-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Het resultaat is wel dat de meeste benchmarks een bepaalde performance laten zien, vervolgens koop je een OEM PC met die processor en heb je 30% minder performance, ik zou er niet blij mee zijn...

Uiteindelijk is ie dan full load ook niet sneller dan de veel goedkopere 8700k of 9700k.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 04-05-2019 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mitsumark schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:12:
Het resultaat is wel dat de meeste benchmarks een bepaalde performance laten zien, vervolgens koop je een OEM PC met die processor en heb je 30% minder performance, ik zou er niet blij mee zijn...
Dat een OEM pc in de regel minder presteert dan zelfbouw klopt. Echter moet je eigenlijk het OEM systeem als baseline zien, terwijl de zelfbouw componenten eigenlijk al "factory tuned" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
@Dennism Maar OEM's geven geen performance cijfers, alleen aantal cores/threads en klokfrequentie.
Of zou het die kopers niet zoveel interesseren hoe snel hun applicatie draait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Dennism What opmerkingen uit de investors call:

We are on track to begin Rome production shipments in the second quarter to support a third-quarter launch.

..and we have our server business which is really starting some early shipments of Rome in the second quarter going to the second half of the year

I said we are shipping, like Lisa said, Rome in preparation of our launch in Q3.

Near final production Romes zijn lijkt mij zeker al in handen geweest van hun partners en nu, ruim een maand in Q2 hebben ze al of zal het niet lang meer duren voor ze production exemplaren hebben.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
mitsumark schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:32:
@Dennism Maar OEM's geven geen performance cijfers, alleen aantal cores/threads en klokfrequentie.
Dat zijn dezelfde mensen die een kant en klare pc kopen bij Alternate met een 9900k, een enkele 16GB stick (single channel dus) die op 2400MHz draait, een GTX1050 en dat alles gecombineerd met een 128GB SSD en een 1 TB 5400RPM HD...

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 04-05-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mitsumark schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:32:
Maar dat doen Intel en AMD ook niet op wat merketing slides na. En altijd met de opmerking dat niets gegarandeerd is. De performance cijfers komen allemaal uit de media. Die zouden ook eigenlijk gewoon de OEM modellen vaker moeten testen.

Maar veel kopers zal het inderdaad weinig interesseren zolang het niet super traag gaat. De meeste kopers kijken ook echt niet naar benchmarks. Die kopen wat aanbevolen wordt door de verkoper waarmee ze zaken doen of gaan af op specs van software leveranciers en dat is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Paprika schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:39:
[...]

Dat zijn dezelfde mensen die een kant en klare pc kopen bij Alternate met een 9900k, een enkele 16GB stick (single channel dus) die op 2400MHz draait, een GTX1050 en dat alles gecombineerd met een 128GB SSD en een 1 TB 5400RPM HD...
Klopt, die mensen weten niet (of zijn niet geinteresseerd) in het feit dat een pc een combinatie van componenten is. Een slechte combo zoals jij beschrijft zal nooit zo goed presteren als een pc met tragere componenten die goed op elkaar zijn afgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dennism schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:44:
Jim (AdoredTV) riep destijds ook over de i5-8400 en de i7-8700 dat deze niet binnen spec zouden presteren en volgens mij heeft hij dat nooit hard kunnen maken en is het zelfs meermalen ontkracht door o.a. hardware unboxed. Volgens mij heeft ie zelfs later toegegeven dat ie daar fout zat, al weet ik dat niet 100% zeker.
En AdoredTV had gewoon gelijk over de 8700. Een waardeloze test van HardwareUnboxed waar ze de TDP limiet eraf haalden, bewijst dus helemaal niks. Computerbase.de had gewoon een OEM systeem waar de 8700 flink terugclockte.
https://www.computerbase....15-aldi-gaming-pc-test/2/
Anand heeft dit getest met de 9900K in een test volledig ingesteld op de officiële Intel specificaties en had het volgende te melden:

Exact binnen de door Intel geadverteerde specs.
En dit is dus wederom een rookgordijn. Het hele punt was juist dat CPU's zoals de 8700 of de 9900K helemaal niet presteren zoals de marketing impliceert. Intel impliceert zaken zoals 5GHz, maar beloofd niks. Koop jij nou een computer of een juridisch ingedekt implicatie die niet klopt? Juist ja, de computer.

Wat Anandtech dus concludeerde is dus precies het probleem. Core 7 en core 8 hakken er gewoon doodleuk ruim 1GHz van je clockspeed eraf. Dat is het hele punt.
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/13591/95W%20Freq%20Response_575px.png

Je koopt geen systeem die volgens de marketing 5GHz haalt, om vervolgens de clockspeed naar 3,6GHz in te zien zakken als je een video rendered. Anno 2019 met GoPro 4K's, dashcams, camera's op mobieltjes, de vijf miljoen wannaby YTers/streamers etc is het gebruik van alle cores op een CPU ook echt geen uitzondering meer onder de minder enthousiaste PC gebruikers. Als consument, de persoon die de computer kocht en niet de implicatie, zal je je dan belazerd voelen. Natuurlijk zullen de meeste mensen er nooit achter komen. Laat dat nu het tweede deel van de belazering zijn. Je betaalt een behoorlijke premium voor een CPU die in de praktijk niet beter zal presteren dan een 2700X.

Dit is allemaal echt geen toeval en excuses dat je dan maar geen OEM systeem moet kopen, gaan hier ook niet op. Die zouden opgaan als Intel duidelijk zou communiceren hoe hun turbo boost 3.0 functioneerde op bepaalde SKU's, maar dat doen ze natuurlijk niet.

Waarom verdedig jij dit eigenlijk? Waarom kom je Intel haar bedrijfsmarketing alweer verdedigen?
Dit is al de zoveelste maal dat Intel haar eigen producten beter doet voorkomen dan die van de concurrentie. Waarom moet je dit precies accepteren? Wat is er gebeurd met de kritisch houding tegenover tech bedrijven en hun mooie beloften?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat dit een beetje Agree to disagree gaat worden maar ok...
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:24:
[...]

En AdoredTV had gewoon gelijk over de 8700. Een waardeloze test van HardwareUnboxed waar ze de TDP limiet eraf haalden, bewijst dus helemaal niks. Computerbase.de had gewoon een OEM systeem waar de 8700 flink terugclockte.
https://www.computerbase....15-aldi-gaming-pc-test/2/
Terugklokken is echter niet out of spec. Dat de cpu terugklokt is zelfs volledig normaal te noemen. Het is een issue als de processor onder de baseclock zou gaan draaien bij een realworld workload die alle cores volledig belast. Daar lijkt echter geen sprake van te zijn.

De enige keer dat hij onder de base klok duikt is tijdens Prime95, waarvan echter bekend dat is dat voor kan komen gezien het type workload dat Prime95 veroorzaakt.

Ik zie dit dan ook niet als het gelijk van Jim. De cpu voldoet voor zover ik kan nagaan gewoon aan de opgegeven specs.
En dit is dus wederom een rookgordijn. Het hele punt was juist dat CPU's zoals de 8700 of de 9900K helemaal niet presteren zoals de marketing impliceert. Intel impliceert zaken zoals 5GHz, maar beloofd niks. Koop jij nou een computer of een juridisch ingedekt implicatie die niet klopt? Juist ja, de computer.

Wat Anandtech dus concludeerde is dus precies het probleem. Core 7 en core 8 hakken er gewoon doodleuk ruim 1GHz van je clockspeed eraf. Dat is het hele punt.
[Afbeelding]

Je koopt geen systeem die volgens de marketing 5GHz haalt, om vervolgens de clockspeed naar 3,6GHz in te zien zakken als je een video rendered. Anno 2019 met GoPro 4K's, dashcams, camera's op mobieltjes, de vijf miljoen wannaby YTers/streamers etc is het gebruik van alle cores op een CPU ook echt geen uitzondering meer onder de minder enthousiaste PC gebruikers. Als consument, de persoon die de computer kocht en niet de implicatie, zal je je dan belazerd voelen. Natuurlijk zullen de meeste mensen er nooit achter komen. Laat dat nu het tweede deel van de belazering zijn. Je betaalt een behoorlijke premium voor een CPU die in de praktijk niet beter zal presteren dan een 2700X.
Met het gevaar op herhaling, ik zal het nogmaals vragen: Waar precies impliceert Intels marketing dat bijv. een 9900K een 5GHz all core boost clock heeft? Misschien komt het omdat ik ook veel de zakelijke marketing zie, maar ik heb nog nooit gezien dat over een bijv. een 9900K of laten we zeggen een 8700K werd beweerd door Intel (of door een OEM als HP of Dell in Intel gerelateerde marketing) dat deze een 5Ghz of 4.7Ghz all core turbo zou hebben. Als Intel dit wel op officiële marketing uitlatingen roept dan zie ik dat uiteraard graag, want dat zou inderdaad zeker niet kloppen. Ik ben die uitlatingen echter nog niet tegengekomen.

Net zo min als dat ik reviews e.d. kan vinden waarbij een Intel cpu onder een normale workload, laten we zeggen bijvoorbeeld een uur Blender onder zijn baseclock duikt terwijl er wel afdoende koeling aanwezig is.

Intel noemt verder inderdaad 5Ghz wel, voor een Single core boost clock. En dat staat ook duidelijk in de specs op Ark. En ik ken geen enkel voorbeeld waar die niet gehaald wordt.
Max turbo frequency is the maximum single core frequency at which the processor is capable of operating using Intel® Turbo Boost Technology and, if present, Intel® Thermal Velocity Boost. Frequency is measured in gigahertz (GHz), or billion cycles per second.
Dit is allemaal echt geen toeval en excuses dat je dan maar geen OEM systeem moet kopen, gaan hier ook niet op. Die zouden opgaan als Intel duidelijk zou communiceren hoe hun turbo boost 3.0 functioneerde op bepaalde SKU's, maar dat doen ze natuurlijk niet.
Deze snap ik niet helemaal, deze Sku's hebben geen turboboost 3.0
Turbo Boost 3.0 is alleen supported op enkele HEDT Sku's, zie ook https://www.intel.com/con...000021587/processors.html

Deze Sku's hebben Turbo Boost 2.0 ( https://www.intel.com/con...rbo-boost-technology.html )

En hier lijkt me ook weinig verhullends aan ( van bovenstaande url )
Due to varying power characteristics, some parts with Intel® Turbo Boost Technology 2.0 may not achieve maximum turbo frequencies when running heavy workloads and using multiple cores concurrently.

Waarom verdedig jij dit eigenlijk? Waarom kom je Intel haar bedrijfsmarketing alweer verdedigen?
Dit is al de zoveelste maal dat Intel haar eigen producten beter doet voorkomen dan die van de concurrentie. Waarom moet je dit precies accepteren? Wat is er gebeurd met de kritisch houding tegenover tech bedrijven en hun mooie beloften?
Beetje jammer dit op de man spelen. Ik verdedig trouwens niets, ik constateer alleen dat ze (Intel / de OEM's) voor zover ik kan zien gewoon leveren wat ze adverteren, niets meer, niets minder.

Verder moet je zeker kritisch zijn en ik ben ook vaak genoeg kritisch op Intel, echter hier zie ik niet echt iets om zeer kritisch over te zijn. Dit is nu typisch iets dat zou Intel hier echt de fout in gaan dat hier allang rechtszaken over gevoerd zouden zijn.

Ik denk eerder dat het andersom fout gaat, OEM's leveren doorgaans volgens Intel specs en dat is dan ook hetgeen je minimaal mag verwachten aan performance, de te verwachten baseline performance. Fabrikanten als Asus, MSI e.d. opereren echter de boel standaard buiten spec (aangepaste PL2 / Tau waardes, maar ook andere zaken mogen ze aanpassen, OEM's mogen dit trouwens ook gewoon als ze het zouden willen) en halen daardoor in de regel meer performance uit de verschillende Sku's. Zeer leuk voor de consument, maar niet iets dat je in alle gevallen standaard mag verwachten.

Echter gaan mensen de waardes zien die reviewers behalen zien als de scores die behaald moeten worden, en alles daaronder klopt niet.

Ik zie voortdurend OEM systemen bij klanten gebaseerd op i3's, i5's en i7's (i9's eigenlijk niet), maar ik heb nooit het gevoel dat ze minder krijgen dan dat ze zouden moeten krijgen of dat ze "misleid" zouden worden. Ze krijgen gewoon wat ze kopen, en ja, met zelfbouw zouden ze iets meer performance kunnen halen mits je de juiste componenten zou kopen. Echter lever je ook weer in op andere zaken.

Bij OEM systemen gebaseerd op AMD zal je trouwens hetzelfde zien, daar ga je ook bijvoorbeeld geen DDR4-3200 (of sneller) B-Die ram aantreffen met super strakke timings die je wel gebruikt ziet worden in de reviews. Nu zou je daar ook van kunnen roepen dat het misleiding is, aangezien het de consument veel performance kan kosten als die op basis van de reviews een AMD systeem koopt met veel trager (of zelfs single channel ram, nog steeds vrij standaard in OEM systemen), maar ook daar zie ik dat niet als misleiding wanneer het gebeurt, zolang het maar binnen de officiële geadverteerde specs valt uiteraard.

In ander nieuws, Threadripper 3000 series is niet meer te vinden in AMD investor presentaties.

Slide uit investor presentatie eerder dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.pcgamesn.com/wp-content/uploads/2019/03/AMD-CPU-client-roadmap-2019-580x326.jpg

Huidige versie Investor presentatie van de AMD website: http://ir.amd.com/static-...b6-4e23-99bd-dcbb21f18592 (Slide 9)

Mogelijk uitgesteld tot 2020? Heb hier trouwens niets over gehoord / gelezen in de earnings calls e.d.

Ben wel benieuwd wat hier achter zit, want hoewel HEDT toch een vrij kleine niche is, had ik wel het gevoel dat Threadripper heel mooi speelde als "Halo" product voor Ryzen, de naam Threadripper hoor je toch vrij vaak vallen en eigenlijk altijd positief.

Laten we hopen dat mocht het inderdaad om uitstel gaan dat dit komt omdat de vraag naar Epyc Rome (en Ryzen 3000) nu al zo groot is dat er gewoon zelfs bij goede yields simpelweg geen chiplets meer zijn voor Threadripper :D En niet dat ze stiekem toch met wat yield problemen hebben, en dan vooral bij de hoog klokkende dies die normaal gesproken voor Threadripper zouden zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 05-05-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

ocf81 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:59:
In al het servergeweld nog een kleine mededeling voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de Asrock X470D4U. Ik heb ASRock gemailed, en ze zeggen dat dit bord vanaf volgende week beschikbaar zou moeten zijn:
[...]
Misschien wel interessant voor mensen zoals @unezra en natuurlijk mijzelf :)
Hmm, zeker.

Al zit ik wel écht te wachten op de 3000 series. Dus hoe dan ook wachten tot augustus, als ik de geruchten mag geloven.

Ook niet zo erg, heb ik nog wat langer om te sparen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Augustus? ;) Wordt steeds later :P
Eerdere berichten waren juni/juli, wat dus juli gaat worden voor de release.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik verwacht dat we mogelijk 27 mei tijdens de Computex key note de release date(s) zullen krijgen voor Ryzen 3000 en Navi. In ieder geval zou dan een boel meer informatie beschikbaar moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, mijn eerdere redenering [1] dat er weinig ruimte over zou blijven voor TR4 als er 16 core AM4 CPUs zouden komen blijkt (helaas) waar te worden: nieuws: Derde generatie Threadripper-processors staat niet meer op AMD-roadmap voor 2019

Jammer, want ik zou toch graag een upgrade hebben gehad voor mijn 1900X.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 06-05-2019 10:19 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hij is opeens foetsie voor 2019, waar ie eerder nog wel op de planning voor 2019 stond. Misschien in 2020. (hopelijk wel)

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 06-05-2019 10:44 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kan betekenen dat de yields uitzonderlijk goed zijn (desktop-Ryzen is snelgenoeg om TR te vervangen), maar kan ook dat ze erg tegenvallen (Epyc-performance moet omlaag gecat worden waardoor er geen plek meer voor TR overblijft).

Juist als er veel spreiding zou zijn zou je een opvolger van Threadripper verwachten.

Aangezien ze maar blijven uitstellen zou je denken dat het een lichte tegenvaller gaat worden.
Wat ook logisch is aangezien ze naar chiplet design toegaan waar het niet gek zou zijn dat er nogal wat haken en ogen aan gaan zitten mbt compatibiliteit/latencies en kernel/software optimalisaties.

Zelf denk ik dat de 7nm core chiplets niet het probleem zijn maar juist de 14nm uncore een hoofdbreker lijkt/blijkt wat integratie betreft.

Zou niet de 1e-10e keer zijn dat AMD een tof theoretisch concept heeft wat in de praktijk niet uit de verf komt.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
enchion schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:21:
Kan betekenen dat de yields uitzonderlijk goed zijn (desktop-Ryzen is snelgenoeg om TR te vervangen), maar kan ook dat ze erg tegenvallen (Epyc-performance moet omlaag gecat worden waardoor er geen plek meer voor TR overblijft).

Juist als er veel spreiding zou zijn zou je een opvolger van Threadripper verwachten.

Aangezien ze maar blijven uitstellen zou je denken dat het een lichte tegenvaller gaat worden.
Wat ook logisch is aangezien ze naar chiplet design toegaan waar het niet gek zou zijn dat er nogal wat haken en ogen aan gaan zitten mbt compatibiliteit/latencies en kernel/software optimalisaties.

Zelf denk ik dat de 7nm core chiplets niet het probleem zijn maar juist de 14nm uncore een hoofdbreker lijkt/blijkt wat integratie betreft.

Zou niet de 1e-10e keer zijn dat AMD een tof theoretisch concept heeft wat in de praktijk niet uit de verf komt.
Dat lijkt me dit keer niet logisch omdat AMD heel ver is in hun validatie van Epyc. En in Q2 begint/is begonnen met productie draaien. Ook lezen we geen negatieve berichten over de pick up e.d. van Epyc.

Ik denk dat het of een foutje is of op de iets langere baan is geschoven omdat er prioriteit is voor Epyc en Ryzen.

Ik dacht ook dat AMD zich committed heeft aan TR op de huidige socket. Zou anders wel erg lullig zijn voor de huidige TR bezitters.

Ook zou AMD hiermee zich enigszins onbetrouwbaar tonen en dat is nu juist wat ze niet willen. Roadmaps en beloften nakomen, execution staat voorop.

PC Specs

Pagina: 1 ... 50 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.