MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dit lijkt mij voor AMD ook wel interessant. Mijn gok is dat we mogelijk de nieuwe Athlons en verbeterde APUs op deze node gaan zien.
Dan verdwijnt toch ook de ondersteuning voor quad memory channel geheugen. Aantal PCI-E lanes zal met Zen 2 opnieuw verhoogt worden, maar AM4 platform blijft dual channel.Damic schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:12:
Ja of Thread Ripper gaat verder onder de R9 naam, zelfde borden/socket alleen andere naam.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Persoonlijk denk ik (maar het is niet meer dan dat, mijn persoonlijke gedachtengang) dat ze nu eerst Zen2 + Epyc gaan uitrollen, in de hoop dat er zoveel mogelijk nieuwe gebruikers instromen naar een van die twee platformen (en misschien ook een paar van de TR'ers naar Zen2 danwel epyc toe te krijgen, en dan geweoon heel stilletjes met een 3*** TR komen voor de mensen die nog op dat platform zitten/willen. Op die manier houden ze wel woord, maar hebben ze de bulk van de gebruikers waar ze ze willen hebben.ocf81 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:18:
Hmm, mijn eerdere redenering [1] dat er weinig ruimte over zou blijven voor TR4 als er 16 core AM4 CPUs zouden komen blijkt (helaas) waar te worden: nieuws: Derde generatie Threadripper-processors staat niet meer op AMD-roadmap voor 2019
Jammer, want ik zou toch graag een upgrade hebben gehad voor mijn 1900X.
En dan na 2021 uitfaseren...
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Bij Zen 2 op AM4 gaat men van PCI Express 3.0 naar 4.0, voor de rest is het onwaarschijnlijk dat er veel veranderd.Maulwurfje schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:35:
[...]
Dan verdwijnt toch ook de ondersteuning voor quad memory channel geheugen. Aantal PCI-E lanes zal met Zen 2 opnieuw verhoogt worden, maar AM4 platform blijft dual channel.
Epyc is geen high-end desktop platform zoals Threadripper. Voor mensen opzoek naar veel core's en hoge kloksnelheid is Epyc niet interessant, bekijk de huidige CPU's maar eens. Er zijn ook geen desktop moederborden, dus men kan er sowieso niet zoveel mee.zion schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:37:
[...]
Persoonlijk denk ik (maar het is niet meer dan dat, mijn persoonlijke gedachtengang) dat ze nu eerst Zen2 + Epyc gaan uitrollen, in de hoop dat er zoveel mogelijk nieuwe gebruikers instromen naar een van die twee platformen (en misschien ook een paar van de TR'ers naar Zen2 danwel epyc toe te krijgen, en dan geweoon heel stilletjes met een 3*** TR komen voor de mensen die nog op dat platform zitten/willen. Op die manier houden ze wel woord, maar hebben ze de bulk van de gebruikers waar ze ze willen hebben.
Wat een logische reden is. Is gewoon dat men Threadripper wat naar achter heeft gedrukt. Zodat de chiplets welke hoge kloksnelheden kunnen halen gebruikt kunnen worden voor AM4 en degenen die niet zo ver komen gebruikt kunnen worden voor Epyc.
Voor AMD is het helemaal niet interessant om Threadripper te laten vallen. Het kost hun amper ontwikkelingskosten. Terwijl ze de CPU's wel duur kunnen verkopen. Alleen AM4 is een veel grotere afzetmarkt, dus het is logisch om dat voorrang te geven. Zelfde geld voor Epyc. En daarnaast heeft Epyc dus als voordeel dat de kloksnelheid niet hoog hoeft te zijn.
[ Voor 64% gewijzigd door -The_Mask- op 08-05-2019 14:01 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
TSMC had eerst nog bekend gemaakt dat de overstap van 7FF naar 7FF+ heel makkelijk zou zijn.Maulwurfje schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:14:
TSMC heeft bekend gemaakt dat 7nm designs naar 6nm node eenvoudig over te zetten zijn. Dit in tegenstelling tot 7nm+. Eerste producten zullen Q1 2020 klaar zijn.
Dit lijkt mij voor AMD ook wel interessant. Mijn gok is dat we mogelijk de nieuwe Athlons en verbeterde APUs op deze node gaan zien.
Dat zal ook wel kloppen omdat TSMC voor een node in principe een set ontwerpeisen uitzet en zich vervolgens richt op een aantal iteraties om de node sneller en/of goedkoper te maken. Dan zetten ze in principe hun hele capaciteit in fasen over en dat kan alleen als de klanten niet elke keer een tape-out moeten voorzien. Dat jaagt je klanten op kosten waardoor die niet zomaar overstappen en dan kan je moeilijk je kostenbesparingen als fabrikant doorvoeren.
TSMC "6nm" is nou typisch zo'n iteratie, net zoals TSMC "12nm" een laatste iteratie op "16nm" was. Verder is deze discussie denk ik vrij academisch. Realiteit is dat Zen 3 waarschijnlijk al haar tape-out heeft gehad, op 7FF+. De APU's voor 2019 zijn nog 12nm van GoFlo en in 2020 waarschijnlijk ook 7FF+. Daarna liggen waarschijnlijk alle opties open. Voor Zen 4 en "Next Gen" kan heel veel. "6nm" 5"nm" of toch 7FF+.
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-05-2019 20:48 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
https://twitter.com/TUM_APISAK/status/1126466183740321798Zen2 ES 16 Core
Base clock 3.3 Ghzฺ
Boost clock 4.2 Ghz
MB X570
This CPU name can't decode by decode chart
En daar is de langverwachte en totaal niet verrassende 16c Ryzen.

En AdoredTV is ons aan het uitdagen.

This is nearly exactly what I expected you to post. Did you also find the (much faster) 12 Core? ;)
— Jim (@AdoredTV) 9 mei 2019
Sources to protect, I can give out hints but I don't like giving exact numbers as they're easier to trace.
— Jim (@AdoredTV) 9 mei 2019
[ Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-05-2019 16:55 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Can you decode the hidden meanings of the unmber 5,6,7 here? Have a guess before our upcoming big reveal!#MSI #Computex2019 #Gamingmotherboard pic.twitter.com/ktBoPDQVMb
— MSI Gaming (@msigaming) 9 mei 2019
* DaniëlWW2 begint te vermoeden dat we bij computex een leuk praatje krijgen met als laatste onderwerp Ryzen 3000. Dan krijgen we opeens de mededeling dat Ryzen 3000 die week gelanceerd gaat worden en dan verschijnen er opeens een hele hoop reviews online zodra Lisa Su klaar is met praten.
Met welk video bewerking programma gebeurd het enorme terug klokken van 2 cores?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:24:
[...]
En AdoredTV had gewoon gelijk over de 8700. Een waardeloze test van HardwareUnboxed waar ze de TDP limiet eraf haalden, bewijst dus helemaal niks. Computerbase.de had gewoon een OEM systeem waar de 8700 flink terugclockte.
https://www.computerbase....15-aldi-gaming-pc-test/2/
[...]
En dit is dus wederom een rookgordijn. Het hele punt was juist dat CPU's zoals de 8700 of de 9900K helemaal niet presteren zoals de marketing impliceert. Intel impliceert zaken zoals 5GHz, maar beloofd niks. Koop jij nou een computer of een juridisch ingedekt implicatie die niet klopt? Juist ja, de computer.
Wat Anandtech dus concludeerde is dus precies het probleem. Core 7 en core 8 hakken er gewoon doodleuk ruim 1GHz van je clockspeed eraf. Dat is het hele punt.
[Afbeelding]
Je koopt geen systeem die volgens de marketing 5GHz haalt, om vervolgens de clockspeed naar 3,6GHz in te zien zakken als je een video rendered. Anno 2019 met GoPro 4K's, dashcams, camera's op mobieltjes, de vijf miljoen wannaby YTers/streamers etc is het gebruik van alle cores op een CPU ook echt geen uitzondering meer onder de minder enthousiaste PC gebruikers. Als consument, de persoon die de computer kocht en niet de implicatie, zal je je dan belazerd voelen. Natuurlijk zullen de meeste mensen er nooit achter komen. Laat dat nu het tweede deel van de belazering zijn. Je betaalt een behoorlijke premium voor een CPU die in de praktijk niet beter zal presteren dan een 2700X.
Dit is allemaal echt geen toeval en excuses dat je dan maar geen OEM systeem moet kopen, gaan hier ook niet op. Die zouden opgaan als Intel duidelijk zou communiceren hoe hun turbo boost 3.0 functioneerde op bepaalde SKU's, maar dat doen ze natuurlijk niet.
Waarom verdedig jij dit eigenlijk? Waarom kom je Intel haar bedrijfsmarketing alweer verdedigen?
Dit is al de zoveelste maal dat Intel haar eigen producten beter doet voorkomen dan die van de concurrentie. Waarom moet je dit precies accepteren? Wat is er gebeurd met de kritisch houding tegenover tech bedrijven en hun mooie beloften?
Edit
Ik lees het al
Het gaat om een OEM pc, en waarschijnlijk met een 10 euro kostende aliexpress koelertje
Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
Zou mooi zijn! Van mij mogen ze wel een keer komen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:38:
Nou, MSI zit ons nu ook al uit te dagen.![]()
[Embed: title]
* DaniëlWW2 begint te vermoeden dat we bij computex een leuk praatje krijgen met als laatste onderwerp Ryzen 3000. Dan krijgen we opeens de mededeling dat Ryzen 3000 die week gelanceerd gaat worden en dan verschijnen er opeens een hele hoop reviews online zodra Lisa Su klaar is met praten.
Edit:
Nu ik er over nadenk, waar is onze eigen CHBF eigenlijk. Volgens mij heb ik die al tijden niet zien posten, niets voor CHBF.... Zeker niet nu deze release dichter en dichter bij komt.
[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 10-05-2019 11:50 ]
Ik heb al een tijdje dat vermoeden in mijn hoofd, maar nu MSI opeens gaat teasen begin ik het zeker te weten. Lisa Su flink in de spotlights, gaat lekker praten over Epyc Rome, Navi, hoe geweldig alle partners zijn, Google Stadia etc. Dan als we het allemaal zat zijn komt Ryzen 3000 en dan opeens allemaal naar Anandtech, Techpowerup, Guru3D etc.Dennism schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:47:
[...]
Zou mooi zijn! Van mij mogen ze wel een keer komen.
MSI zal echt niet beginnen over X570 als het nog maanden of zelfs nog meer dan een maand gaat duren. Verder lijkt het me ook niet erg waarschijnlijk dat AMD er blij mee zou zijn als MSI veel te vroeg begint met teasers.
Dan zou je inmiddels toch wel gelekte benchmarks verwachten te vinden van niet-ES exemplaren. Immers geldt dat er heel veel benchmarks zijn die mensen draaien die automatisch een score uploaden. Tot op heden hebben deze echter alleen voor ES exemplaren zien langskomen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:38:
Nou, MSI zit ons nu ook al uit te dagen.![]()
CHBF was altijd al stiekem een Intel fanboy. Nu het moment dan toch eindelijk daar lijkt te gaan komen kan hij de druk en spanning van het behouden van z'n dekmantel niet meer aan.Dennism schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:47:
[...]
Nu ik er over nadenk, waar is onze eigen CHBF eigenlijk. Volgens mij heb ik die al tijden niet zien posten, niets voor CHBF.... Zeker niet nu deze release dichter en dichter bij komt.
[ Voor 22% gewijzigd door Paprika op 10-05-2019 11:54 ]
Van mij mag het, ik hoop het, maar ik verwacht het eigenlijk niet.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:52:
[...]
Ik heb al een tijdje dat vermoeden in mijn hoofd, maar nu MSI opeens gaat teasen begin ik het zeker te weten. Lisa Su flink in de spotlights, gaat lekker praten over Epyc Rome, Navi, hoe geweldig alle partners zijn, Google Stadia etc. Dan als we het allemaal zat zijn komt Ryzen 3000 en dan opeens allemaal naar Anandtech, Techpowerup, Guru3D etc.
MSI zal echt niet beginnen over X570 als het nog maanden of zelfs nog meer dan een maand gaat duren. Verder lijkt het me ook niet erg waarschijnlijk dat AMD er blij mee zou zijn als MSI veel te vroeg begint met teasers.
Ik denk nog steeds dat Computex gewoon een soort van soft launch gaat worden, we krijgen de keynote en daarnaast zullen de producten van AMD, maar natuurlijk ook MSI, Asus e.d. op de beursvloer te zien zijn. Daarom denk ik nu ook de teasers.
Echter direct volledige reviews en beschikbaarheid verwacht ik nog niet.
Maar goed we gaan het zien
HahaPaprika schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:52:
CHBF was altijd al stiekem een Intel fanboy. Nu het moment dan toch eindelijk daar lijkt te gaan komen kan hij de druk en spanning van het behouden van z'n dekmantel niet meer aan.
[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 10-05-2019 11:59 ]

[ Voor 94% gewijzigd door Dennism op 10-05-2019 11:59 ]
Tja, de ES samples doken in januari al op. Het kan heel goed begin juni zijn. Verder kwamen de specifieke Zen 1 leaks eigenlijk ook pas een paar weken voor launch. Destijds had AMD er nog belang bij omdat ze niks hadden en Zen moest slagen. Nu zullen ze eerder bezig zijn om de restanten van Ryzen 1000 en 2000 te verkopen voordat ze waardeloos zijn.Paprika schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:52:
[...]
Dan zou je inmiddels toch wel gelekte benchmarks verwachten te vinden van niet-ES exemplaren. Immers geldt dat er heel veel benchmarks zijn die mensen draaien die automatisch een score uploaden. Tot op heden hebben deze echter alleen voor ES exemplaren zien langskomen.
Ja, ik hoop ook gewoon op de launch want ik ben het wachten ook zat.
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-05-2019 12:22 ]
Was die niet gecensureerd door de mods? Of was dat iemand anders?Dennism schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:47:
[...]
Zou mooi zijn! Van mij mogen ze wel een keer komen.
Edit:
[ Voor 3% gewijzigd door MrMarcie op 10-05-2019 13:01 ]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Verrek, inderdaad zeg! Ik miste al iets maar kon er de vinger niet opleggenDennism schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:47:
[...]
Edit:
@Verwijderd Waar ben je?
Klopt. Nogal overdreven en jammer voor het topic.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Verwijderd
Hij had nog een paar interessante tweets.DaniëlWW2 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:47:
[...]
En daar is de langverwachte en totaal niet verrassende 16c Ryzen.
En AdoredTV is ons aan het uitdagen.![]()
![]()
"Anyone expecting ~4.5GHz boost is gonna be very pleasantly surprised, that's all I'll say about that."
"Very pleasantly", veel sterker kan je het niet aandikken.
En dan deze in een andere Twitter-discussie die APISAK startte.
"Amazing how people are so convinced the leak is false yet it was literally the only source predicting chiplets and 16 cores while the rest were convinced of 8 cores at low power. I wonder what they'll say when they see the first 5GHz?
https://mobile.twitter.co...s/1126531544447893508?p=v
Jim zegt nog net niet letterlijk dat Zen2 >= 5.0 GHz gaat kunnen klokken maar het scheelt weinig.
Combineer dit met de tweets die Daniël plaatste waarin hij aangeeft dat hij informatie heeft van een informant die hij niet wil delen omdat het vermelden van het exacte getal hem kan verraden (omdat AMD valse informatie kan geven waarbij verschillende mensen/partijen een net iets ander getal krijgen te horen?).
Wat betreft de eerder gestelde vraag omtrent het boosten, het lijkt me duidelijk dat het geen all core overklok naar 5,0 GHz gaat worden. Hiervoor verwijs ik naar Forrest Norrod zijn presentatie bij Rice University.
Ik parafraseer hem: als we niets zouden doen dan zou de klokfrequentie dalen op die 7 nm. node. Ik denk dan aan teveel geconcentreerde warmte. Het lijkt me duidelijk dat je niet aan all-core boost van 5,0 GHz krijgt, in het beste geval slaag AMD erin om bijvoorbeeld bij een zeer zware load van 1-4 kernen die kernen te laten boosten naar 4,8-5.1 GHz en hiervoor kernen uit te zoeken die voldoende ver van elkaar zitten en voor de kernen die daarnaast zitten juist sterk de spanning en klokfrequentie te verlagen terwijl bij een perfecte multithreaded load bijvoorbeeld alle kernen rond 4,5 GHz. boosten. Zoiets. AMD zou 1 kern per CCX zeer sterk kunnen laten boosten en de boost van de overge kernen laten afhangen van het vermogen en de temperatuur.
En bij de CPU hebben we straks R5, R7, R9 (als deze laatste waar is) tegenover de i5, i7, i9.
1 letter verschil en een hoop consumenten die in de war raken
Ruikt een beetje als proberen te verkopen door misleiding en verwarring.
Ga eens terug naar AMD hun naamgeving voor videokaarten na HD7000. Geloof me, dit zou een gigantische verbetering zijn.computerjunky schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:33:
Wat mij wel opvalt is dat trouwens veel mensen klagen over de slechte naamgeving van Intel en Nvidia maar ik heb nog niemand wat horen zeggen over het feit dat Navi gelanceerd lijkt te worden onder de RX 30x0 naam was een directe copie van Nviidia is een in de toekomst onduidelijkheid gaat opleveren als nvidia kiest voor RTX 3080. je heb dan de oudere RX3080 en de nieuwe RTX 3080.
En bij de CPU hebben we straks R5, R7, R9 (als deze laatste waar is) tegenover de i5, i7, i9.
Haha ja ik had een HD 7970 later werd dit een 280 en is daarna nog een keer gerebrand dat was een zooitje en zelfs de software snapte het niet meer.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:35:
[...]
Ga eens terug naar AMD hun naamgeving voor videokaarten na HD7000. Geloof me, dit zou een gigantische verbetering zijn.
Nee, de 380 was een rebrand van de 285 en de 380X was daar de volledige chip van.computerjunky schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:41:
[...]
Haha ja ik had een HD 7970 later werd dit een 280 en is daarna nog een keer gerebrand dat was een zooitje en zelfs de software snapte het niet meer.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
En dat is dus mijn punt. Het was volslagen hopeloos om te volgen.NitroX infinity schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:47:
[...]
Nee, de 380 was een rebrand van de 285 en de 380X was daar de volledige chip van.
Ik snap dat gezeur over die naamgeving van bijv.Intel ook nooit zo.computerjunky schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:33:
Wat mij wel opvalt is dat trouwens veel mensen klagen over de slechte naamgeving van Intel en Nvidia maar ik heb nog niemand wat horen zeggen over het feit dat Navi gelanceerd lijkt te worden onder de RX 30x0 naam was een directe copie van Nviidia is een in de toekomst onduidelijkheid gaat opleveren als nvidia kiest voor RTX 3080. je heb dan de oudere RX3080 en de nieuwe RTX 3080.
Dat AMD het enigszins kopieert snap ik wel, dat maakt vergelijken voor de consument makkelijk.
Moet zeggen dat ik liever dit zie met het "na-apen" van R3,R5,R7 e.d. dan zoals het vroeger ging met PR ratings ( Wikipedia: Performance Rating )
Schijnt ook dat AMD weer een kleine marketing blunder lijkt te hebben, volgens sommige bronnen op reddit moet je de 2700X 50th Anniversary CPU uit de verpakking halen en in een PC installeren om het T-shirt en de gratis games te claimen. Terwijl het er juist op lijkt dat het gros van de fan's de verpakking gesloten wil laten.
[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 10-05-2019 15:52 ]
Ik kan me niet voorstellen dat "het gros" een CPU van 300 euro koopt om hem in de doos te laten.Dennism schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:47:
[...]
Terwijl het er juist op lijkt dat het gros van de fan's de verpakking gesloten wil laten.
Het is niet een bepaald bijzondere editie. Daarom: non-issue.
Daar zou ik maar niet te stellig van overtuigd zijn.unfor schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:39:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat "het gros" een CPU van 300 euro koopt om hem in de doos te laten.
Het is niet een bepaald bijzondere editie. Daarom: non-issue.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Nike Air Max gympies uit de 90-er jaren. Daar wordt nu voor ongebruikte exemplaren (nieuw in doos) grof geld betaald. En dit is slechts één voorbeeld van speculatie en marktwerking. Voor oude wijnen van gerenommeerde huizen die niet meer te hachelen zijn tast men diep in de buidel etc. etc.
Dus mocht je de processor in bezit hebben; just forget about the T-shirt.
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
https://www.asrock.com/mb...l%20Legend/index.asp#BIOS
Nog wat financials. AMD zit op bijna $1 miljard aan inventaris, kennelijk de meerderheid nieuw spul. Dat zijn heel veel Zen 2 chiplets. Launch zou Q2 zijn, dus voor juli.
https://articles.marketre...oaches-to-managing-costs/
Er zijn ook genoeg "collector's items" die later gewoon geen drol meer waard zijn hoor, of ze nou in de verpakking zitten of niet... Niet alles wordt gewild. Wil er over 20 jaar iemand grof geld neertellen voor een oude CPU? Ik betwijfel het...Jorruchie schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:07:
[...]
Daar zou ik maar niet te stellig van overtuigd zijn.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Nike Air Max gympies uit de 90-er jaren. Daar wordt nu voor ongebruikte exemplaren (nieuw in doos) grof geld betaald. En dit is slechts één voorbeeld van speculatie en marktwerking. Voor oude wijnen van gerenommeerde huizen die niet meer te hachelen zijn tast men diep in de buidel etc. etc.
Dus mocht je de processor in bezit hebben; just forget about the T-shirt.
Gamertag: FinrazielNL
Ja, als het gegarandeerd rendement zou opleveren, dan was het geen speculatie...Finraziel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:58:
[...]
Er zijn ook genoeg "collector's items" die later gewoon geen drol meer waard zijn hoor, of ze nou in de verpakking zitten of niet... Niet alles wordt gewild. Wil er over 20 jaar iemand grof geld neertellen voor een oude CPU? Ik betwijfel het...
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
https://wccftech.com/raja...tem-meaningful-intel/amp/
[ Voor 35% gewijzigd door Paprika op 11-05-2019 11:56 ]
Dus, wat heeft Koduri dan precies gedaan bij AMD?Paprika schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:55:
Raja Koduri: “AMD has no software ecosystem that’s meaningful without Intel”
https://wccftech.com/raja...tem-meaningful-intel/amp/
Maar de timing is weer erg opvallend, vlak nadat AMD die gigantische win met Frontier.
https://www.pcgamesn.com/...est-nvidia-intel-exascale
Lijkt dat Asus ook hun nieuwe BIOS voor de PRIME X370-PRO & PRIME B350-PLUS online heeft gezet.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:04:
En de eerste volledige bios update lijkt ook gespot te zijn op reddit.
Nog wat financials. AMD zit op bijna $1 miljard aan inventaris, kennelijk de meerderheid nieuw spul. Dat zijn heel veel Zen 2 chiplets. Launch zou Q2 zijn, dus voor juli.![]()
Asus PRIME X370-PRO 4801 - Update AM4 ComboPI 0.0.7.2A for next-gen processors and to improve CPU compatibility
Asus PRIME B350-PLUS 4801 - Update AM4 ComboPI 0.0.7.2A for next-gen processors and to improve CPU compatibility
Versie 4801 moet volgens Asus de versie zijn met ondersteuning voor de nieuwe CPUs.
Volgens mij zijn mijn MSI Tomahawk en ASRock B450 Pro4 al enige weken geleden geupdate voor de nieuwe AMD cpu's.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:04:
En de eerste volledige bios update lijkt ook gespot te zijn op reddit.
Nog wat financials. AMD zit op bijna $1 miljard aan inventaris, kennelijk de meerderheid nieuw spul. Dat zijn heel veel Zen 2 chiplets. Launch zou Q2 zijn, dus voor juli.![]()
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Vanaf ~5 min. gaat het over de Zen2 CPU's.
Een Computex launch lijkt mij dan niet geheel onwaarschijnlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Case_C op 11-05-2019 17:21 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Nu maar hopen dat Samsung haar nieuwe A-die beter is dan B-die was.
Zitten trouwens nog wat interesante reacties van 1usmus onder het artikel. Hij geeft aan dat de geheugencontroller gewoon ondergeschoven was voor Zen/Zen+ omdat het eens moest lanceren. Dat komt met Zen 2 dus. Verder zouden in ieder geval MSI en ASUS echt extreem goede high end bordjes gaan lanceren. Ik kan hopelijk mijn setje doorschuiven aan mijn moeder, en dan ga ik ook wel voor X570, 8c/16t en B/A-die.
[ Voor 36% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-05-2019 22:25 ]
PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition
Ernstig...
Zoals hij zelf al zegt hoeft het technisch niet allemaal te kloppen, maar de grote lijnen zijn zeer overtuigend. Je gaat bijna denken dat het masterplan al begon bij de overname van ATI.
Over AMD aandelen...
Net als in december krijg ik weer het gevoel dat je nu nog kan instappen. Toen de boot gemist van $18. Wat denken jullie?
(En dat terwijl ik ze 2 jaar terug op $12 had verkocht met minimale winst.
Je hoort Lisa gewoon duidelijk en meermaals zeggen: long term, partnerships, growth markets, share gains, Niet naar gisteren, vandaag of morgen kijken, maar overmorgen.
Als je dan naar de aandelen kijkt, doe gewoon hetzelfde, go long. Het zal geen probleem zijn om naar $40USD te gaan (zonder WO3 ofzo). Als het blijft rollen en verbeteren, kan veel verder ook nog. In vergelijking met andere bedrijven is de beurswaarde van AMD met z'n $30USD miljard gewoon relatief laag, imo.
(zelf superlong ver onder de $10USD)
Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus
M.n. ook de slides met bullets van Charlie zijn ook weer interessant... Start ongeveer 19:18.
https://www.reddit.com/r/...cc_with_susquehanna_this/
Notes from SemiAccurate's CC with Susquehanna this morning
Here are my hasty notes. Any of my comments are in brackets: [... ].
• Susquehanna introduced Charlie as one who "breaks headlines", and whose blog has greater than 1M views per month.
• He has previously provided private consultations for Wall Street.
• Intel 10 nm has had issues, which Charlie pointed out starting in mid-2015. [I backed up the truck late that year].
• Cannon Lake 10 nm, "launched" in 2017 with a single Lenovo China laptop, had single digit yields.
• Charlie reported a "level of fear he had never seen" around then from Intel sources.
• There were four to six distinct materials issues: Cobalt, SAQP, and COAG led the list on the technical side, but there were also management issues and a few smaller bugs.
• The original plan was for four fabs to move to 10 nm.
• 3 out of the 4, including one in each of Israel, Arizona, and Oregon, will NOT move to 10 nm.
• No info on what the 4th fab is doing, but at least 75% of the original 10 nm fab capacity is no longer there.
• Cobalt: Below 50 nm, Copper doesn't scale well. Enter Cobalt, but it has a problem, in that it isn't consistent. Voids were the problem. INTC has probably fixed most of their Cobalt issues. [By cutting it back to only the largest metal layers?].
• SQ question: Can INTC pull a rabbit out of their hat? No INTC "rabbit out of a hat" is likely, TSMC and Samsung are ahead on process.
• TSMC is already making tens of millions of chips a quarter on 7 nm, a close match to INTC 10 nm on density. [INTC has probably degraded their original 10 nm in order to make working products].
• Some foundry smartphone chips already use Cobalt, definitely Huawei. [I think that Intel unwisely decided to use Co for finer metal layers].
• The SAQP (Single Aligned Quad Patterning) issue has largely been solved, and is in good shape.
• COAG (Contact Over Active Gate) was to have saved INTC 10% in area. It completely failed, impacting integrated graphics. This is why the Q4 2017 10 nm Canon Lake had no iGPU.
• From INTC's 2017 Process Day slide, it was clear from the start that both 10 nm and 10 nm+ would start out behind 14 nm.
• 14 nm hasn't been standing still since then, and 10 nm has stalled.
• Performance matters more than power, and caps ASPs.
• 10 nm is slower, and its yields are < 50% that of 14 nm.
• The recently leaked Dell roadmaps confirm that the INTC 2017 claim that 10 nm and 10nm+ processes will be behind on performance compared to 14 nm. [Especially with an arbitrary number of "+" signs].
• INTC will have very little capacity on 10 nm, due to only having 1 or at most 1.5 fabs on that process.
• SQ described 10 nm as a "slow rollout, paper launch". [I agree]
• In 2021, Cooper Lake will be 14 nm [Charlie mispoke when he mentioned 10 nm; Cooper Lake is 14 nm].
• Ice Lake 10 nm will only be the low performance end of the stack. It will also come in 14 nm variants.
• High core count and performance as well as AI with Bfloat 16 will remain at 14 nm.
• Charlie defines the current INTC Cascade Lake as unity (1.0x); previous gen at 0.93.
• Amd's Naples (launched in 2017) is 0.87.
• INTC's gain over the last 18 months has been only ~ 6%.
• In mid 2020, with Cooper Lake 14 nm, they get to 1.3.
• INTC has "no chance".
• AMD's Rome has already been shipping to big customers, and will launch in "a few weeks".
• Rome delivers a 1.6x performance delta over INTC's current and for the next year Cascade Lake.
• INTC's Ice Lake in the second half of 2020 will deliver a 1.5x gain.
• But it will be competing then with AMD's "Milan", which raises the bar significantly: ~ 2X Cascade Lake.
• AMD will have a 50 to 60% server CPU performance advantage until at least late 2021.
• Questioned about INTC 14 nm shortages, Charlie mentions (previously behind the paywall) that this was driven by massive hits to server customers from Spectre and Meltdown security flaws, which drove volume buys to restore capacity [China buys ahead of tariffs in Intel speak].
• The other driver was the average core count required to compete with AMD.
• INTC had to to double their core count and hence silicon area at no increase in ASP to compte. With only one quarter the fab capacity at 10 nm, that isn't happening.
• Charlie can't confirm if Ryzen Gen 3 will launch with 16 cores.
• INTC's Fab 28 in Israel has been back ported to 14 nm.
• Intel is adding new fabs, but they have a long time to bring up.
• AMD Milan will have an amazing 15 chiplets.
• AMD is pushing chiplets very hard.
• Yield is inversely proportional to die size, but not in a linear way.
• With higher yields and lower costs, AMD can clobber Intel with EPYC.
• Milan, think Rome with six more small chiplets, saves tremendous amounts of money, and is faster.
• Naples is 219 mm^2 x 4.
• Rome is ~ 85 mm^2 x 8.
• That is smaller than Apple's 7 nm iPhone chip (hence better yields), which TSMC is already making tens of millions of a quarter.
• With Rome's memory I/O die, the latency hit of chiplets will now be minimal.
• AMD is only 10 to 15% behind INTC now, on a poorer 14 nm process.
• Rome really changes the architecture; AMD "did it right".
• What about Intel's custom SKU capability? Well, they really only have three dies for servers. The wide range of custom SKU's are nothing more than charging some customers more for crippling less. A 10% custom SKU can't compete against a 60% advantage.
• "INTC is still going to lose badly".
• What about cost? Naples caps at $4.5k. Skylake is capped at $13k. Cascade Lake caps at $18K.
• Are a few added features worth 4x the cost for significantly lower performance? [No.]
• Could INTC go fab lite? That would add less value than people expect, but Keller and Raja could make it possible.
• All INTC custom foundry customers have bailed, including Cisco, Panasonic, and LG. The entire INTC custom foundry effort was a flaming disaster.
• This radically decreases the value of any attempt to spin off their fabs, as AMD successfully did in 2007.
• INTC has used TSMC before, on the 65 and 40 nm nodes. New reveal: this was done to strangle competitors who depended on that fab capacity.
• INTC going fabless in the future is possible but not probable. [Not to mention the insanely high capital write-downs that this would require].
• Why didn't Google mention using Rome on their Stadia Day? This was part one of a two-part question, and with time running out or Charlie forgetting, they didn't circle back. [My take: It's Rome for the Stadia CPUs, but Google couldn't announce this before Rome launches. Note that on slide #12 on the recently added AMD IR May 2019 Investor Presentation (at http://ir.amd.com), under the Cloud Gaming section, there is an EPYC processor. You get the drift...]
• Sunny Lake gains are much less than 25%, and are already included in Charlie's multiples.
• Optane "is OK", but at $7K for the largest, pricey.
• In single threaded applications, INTC is likely to maintain a slight lead, almost close to zero.
• But AMD will have double the core count.
• AI re QCOM and NVDA. Training is massively compute intensive. Inference is easy, QCOM is solely inference. NVDA and INTC dominate training.
PC Specs
Maar niet eens 10% yield voor die miserabele 15W dualcores op 10nm van Intel.

Dat terwijl TSMC los is, Intel ook geen hoop lijkt te hebben om het gat te dichten en AMD met innovatie na innovatie komt. Die geruchten over SMT4 voor Zen 3 gaan nu al iets meer dan een week rond net zoals die patenten, maar ik wachtte even af en het lijkt dus echt serieus te zijn. Damn.
Dat gaat dus Ryzen 4000 kopen volgend jaar.
Toch is dit lastig te bepalen, al heb ik zelf het idee dat AMD nog veel kan groeien. Ze hebben echter wel hoge P/E ratio's wat een teken kan zijn dat toekomstige inkomsten al verwerkt zitten in de huidige prijs en dus des te groter de kans dat een aandeel met een hoge P/E ratio op dit moment overpriced kan zijn. Maar goed, het aandeel AMD gedraagt zich bijna nooit rationeel dus was dat betreft....Noel schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:22:
Kijk deze nog even als je naar de aandelen kijkt. YouTube: AMD CEO: Building Chips for PlayStation 5 | Mad Money | CNBC
Je hoort Lisa gewoon duidelijk en meermaals zeggen: long term, partnerships, growth markets, share gains, Niet naar gisteren, vandaag of morgen kijken, maar overmorgen.
Als je dan naar de aandelen kijkt, doe gewoon hetzelfde, go long. Het zal geen probleem zijn om naar $40USD te gaan (zonder WO3 ofzo). Als het blijft rollen en verbeteren, kan veel verder ook nog. In vergelijking met andere bedrijven is de beurswaarde van AMD met z'n $30USD miljard gewoon relatief laag, imo.
(zelf superlong ver onder de $10USD)
Maar ik zou niet direct zeggen dat de beurswaarde relatief laag is, qua wat ze nu presteren ieder kwartaal is het dus eigenlijk relatief hoog en moet het resultaat eigenlijk flink stijgen ieder kwartaal om de huidige prijs te verantwoorden.
AMD omzet: 6.50 miljardNoel schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:22:
In vergelijking met andere bedrijven is de beurswaarde van AMD met z'n $30USD miljard gewoon relatief laag, imo.
AMD beurswaarde: 30.25 miljard
AMD factor: 4.65x
Intel omzet: 70.8 miljard
Intel beurswaarde: 206.84 miljard
Intel factor: 2.56x
Qualcomm omzet: 22.73 miljard
Qualcomm beurswaarde: 104.36 miljard
Qualcomm factor: 4.59x
Samsung Electronics omzet: 221.6 miljard
Samsung Electronics beurswaarde: 284.96 miljard
Samsung Electronics factor: 1.29x
Micron Technology omzet: 20.32 miljard
Micron Technology beurswaarde: 43.09 miljard
Micron Technology factor: 2.12x
Hoezo is AMD "ondergewaardeerd"? Hun waardering is relatief aan de omzet juist erg hoog. Of zeg je het voornamelijk vanuit je eigen belang?

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 12-05-2019 22:54 ]
Er is meer dan omzet alleen waar je naar moet kijken lijkt me.Paprika schreef op zondag 12 mei 2019 @ 22:53:
[...]
AMD omzet: 6.50 miljard
AMD beurswaarde: 30.25 miljard
AMD factor: 4.65x
Intel omzet: 70.8 miljard
Intel beurswaarde: 206.84 miljard
Intel factor: 2.56x
Qualcomm omzet: 22.73 miljard
Qualcomm beurswaarde: 104.36 miljard
Qualcomm factor: 4.59x
Samsung Electronics omzet: 221.6 miljard
Samsung Electronics beurswaarde: 284.96 miljard
Samsung Electronics factor: 1.29x
Micron Technology omzet: 20.32 miljard
Micron Technology beurswaarde: 43.09 miljard
Micron Technology factor: 2.12x
Hoezo is AMD "ondergewaardeerd"? Hun waardering is relatief aan de omzet juist erg hoog. Of zeg je het voornamelijk vanuit je eigen belang?
AMD 4.7 - 56.6
nvidia 9.3 - 23.1
Qualcomm 4.6 - 29.1
Apple 3.5 - 11.3
Intel 2.6 - 6.8
Samsung 1.3 - 2.9
Micron 2.1 - 2.2
Zijn natuurlijk nogal wat boeken volgeschreven over waarderen en toch wel verstandig om niet alleen naar de multiples te kijken.
AMD lijkt iig wel overvalued als je sec naar de multiple kijkt.
PC Specs
Dus ik ben erg benieuwd wat Zen2 gaat doen. Voordeel is wel dat alleen de core componenten op de chiplet die zitten dus je hebt minder afhankelijkheden die tegen clock limits aan kunnen lopen dan wanneer alles bij elkaar zit. Zelf hoop ik op 4.8GHz boost clocks. 5.0 zou erg mooi zijn maar weet niet zeker of dat out of the box haalbaar is.
Mijn vermoedens over de clocks van Sunny Cove als ik charlie mag geloven te kloppen. Ik zag het al niet gebeuren dat die chips de clocks van de 9xxx generatie gaan halen eerder 4,7-4,8 Max. Dus met je IPC gain er bij ga je nog wel iets vooruit maar de winst zal niet zo groot zijn als men hoop aangezien de clocks er op achteruit gaan. Dit is wel weer positief voor AMD.
Memory clocks lijken deze genratie ook een stuk beter dan bij Ryzen 1 en 2. Ik ben ook benieuwd naar de latency's tussen de IO die en de chiplets. Dit is weer belangrijk voor de gaming performance. Ik kan in ieder geval niet wachten!
En ik denk dat ik wel voor een 12 core Ryzen 3x00 ga. Vind het wel weer leuk om terug te gaan naar AMD na ik weet niet hoeveel jaar Intel.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe de cores binnen een chiplet ingedeeld zijn. Is dat 1*8 cores of bijv 2*4 cores per chiplet
Mijn hoop / verwachting was altijd dat er binnen de chiplet geen verdere CCX'en zitten.
Welke Ryzen ik ga halen hangt erg af van kloksnelheden en hoe in de praktijk de latency en communicatie tussen al die cores uitpakt.
Bijv. Een 12 core ryzen heeft twee chiplets. Echter is dat 2*6 of 1*8 + 1*4.
[ Voor 32% gewijzigd door Help!!!! op 13-05-2019 12:53 ]
PC Specs
2x6Help!!!! schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:46:
^
De chiplets moeten op dit moment nog mirrors van elkaar zijn. Technische limitatie vziw.
In ieder geval heel interessant om straks te zien hoe dit in de praktijk nu uitwerkt bij de diverse toepassingen.
Effect op games, etc.
PC Specs
Ik hoop ook dat die CCX nu weg is. Best mogelijk als je zag hoe het bij Zen1 werkte. Zou wel latency schelen. En AMD wist ook dat dat voor extra vertraging zorgde dus als ze die stap er nu uit kunnen halen zullen ze dat wel doen.Help!!!! schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:46:
^
Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe de cores binnen een chiplet ingedeeld zijn. Is dat 1*8 cores of bijv 2*4 cores per chiplet![]()
Mijn hoop / verwachting was altijd dat er binnen de chiplet geen verdere CCX'en zitten.
Welke Ryzen ik ga halen hangt erg af van kloksnelheden en hoe in de praktijk de latency en communicatie tussen al die cores uitpakt.
Ik denk dat ze gewoon mirros van elkaar zijn dus 2*6. Al kan ik mij voorstellen dat ze dat later wellicht anders doen.
Wat voor powersaving ook interessant kan zijn is als je minder dan bv 6 cores load heb je een CCX gewoon tijdelijk helemaal uit schakeld. Dan is er meer TDP beschikbaar voor de andere chiplett. Idle power usage is dan ook een stuk lager. Ben benieuwd of ze daar nog iets mee doen.
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 13-05-2019 12:58 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik ben vorig jaar na heel lang overgestapt naar AMD (R2700X). Super blij mee. Kan ik jaren mee vooruit.Astennu schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:38:
../..
En ik denk dat ik wel voor een 12 core Ryzen 3x00 ga. Vind het wel weer leuk om terug te gaan naar AMD na ik weet niet hoeveel jaar Intel.
Zit zelf te wachten op de APU's. Heb een systeempje in december gebouwd ernaast met een 2200G om die uiteindelijk te upgraden naar de 3600G.
Ik heb er bij Ryzen 1 en 2 naar gekeken. Maar was nog geen goede optie. Ik had een 4790K en die was in de games die ik speelde een stuk sneller. 1: door de hogere IPC, 2: door de hogere clocks (ik draaide 4,5GHz met 1.2v).MrMarcie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:58:
[...]
Ik ben vorig jaar na heel lang overgestapt naar AMD (R2700X). Super blij mee. Kan ik jaren mee vooruit.
Zit zelf te wachten op de APU's. Heb een systeempje in december gebouwd ernaast met een 2200G om die uiteindelijk te upgraden naar de 3600G.
Games zoals SC2 en Mechwarrior Online kunnen niet echt veel meer dan 4 cores gebruiken. Starcraft zelfs maar 2. En daar waren hoge clocks en hoge IPC belangrijk voor goede prestaties. Met een 2700X ging ik er daar nog steeds op achteruit. Dus ben toen naar een 8600K op 5.1 GHz gegaan wat wel een grote upgrade was voor die games.
Het zijn verder super CPU's zeker voor moderne applicaties. Maar oude games die weinig threads gebruiken doen het er niet heel goed op. En zeker als je dan zware games hebt zoals MWO dan is de FPS gewoon te laag. Zelfs mijn 5.1 GHz Intel heeft het daar soms lastig in drukke gevechten op een grote map dan zakt de FPS ook richting de 60 met Ryzen was dat eerder 40 en dat is te laag. (getest bij mijn broer die heeft een 2600X).
Met Ryen 3 hoop ik dat dat verschil klein genoeg is dat ik wel terug kan naar AMD. Als het ietsjes achteruit is vind ik het ook niet erg core counts gaan wel omhoog wat voor nieuwe games weer beter is.
[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 13-05-2019 13:02 ]
Dat is inderdaad wel een interessante gedachte!Astennu schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:57:
[...]
Wat voor powersaving ook interessant kan zijn is als je minder dan bv 6 cores load heb je een CCX gewoon tijdelijk helemaal uit schakeld. Dan is er meer TDP beschikbaar voor de andere chiplett. Idle power usage is dan ook een stuk lager. Ben benieuwd of ze daar nog iets mee doen.
Maar was die vergelijking dan met zelfde resolutie en videokaart? Dat maakt wel uit lijkt me.Astennu schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:01:
[...]
Ik heb er bij Ryzen 1 en 2 naar gekeken. Maar was nog geen goede optie. Ik had een 4790K en die was in de games die ik speelde een stuk sneller. 1: door de hogere IPC, 2: door de hogere clocks (ik draaide 4,5GHz met 1.2v).
Games zoals SC2 en Mechwarrior Online kunnen niet echt veel meer dan 4 cores gebruiken. Starcraft zelfs maar 2. En daar waren hoge clocks en hoge IPC belangrijk voor goede prestaties. Met een 2700X ging ik er daar nog steeds op achteruit. Dus ben toen naar een 8600K op 5.1 GHz gegaan wat wel een grote upgrade was voor die games.
Het zijn verder super CPU's zeker voor moderne applicaties. Maar oude games die weinig threads gebruiken doen het er niet heel goed op. En zeker als je dan zware games hebt zoals MWO dan is de FPS gewoon te laag. Zelfs mijn 5.1 GHz Intel heeft het daar soms lastig in drukke gevechten op een grote map dan zakt de FPS ook richting de 60 met Ryzen was dat eerder 40 en dat is te laag. (getest bij mijn broer die heeft een 2600X).
Met Ryen 3 hoop ik dat dat verschil klein genoeg is dat ik wel terug kan naar AMD. Als het ietsjes achteruit is vind ik het ook niet erg core counts gaan wel omhoog wat voor nieuwe games weer beter is.
[ Voor 61% gewijzigd door Help!!!! op 13-05-2019 13:05 ]
PC Specs
Vega 64 bij mijn Intel vs een 1080 Ti in zijn PC dus hij had een groot voordeel. Maar Vega is in die battles ook niet GPU limited meer het is puur een CPU bottelneck. Ryzen doet het niet zo goed in dat spel met de Crysis engine. Ze gebruiken een fork en kunnen dus niet de nieuwe versies van die engine gebruiken die later uitgekomen zijn. Andere games die later uitgekomen zijn op die engine zoals Far Cry hebben hele goede multi threaded scaling. MWO niet.Help!!!! schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:03:
[...]
Dat is inderdaad wel een interessante gedachte!
[...]
Maar was die vergelijking dan met zelfde resolutie en videokaart? Dat maakt wel uit lijkt me.
[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 13-05-2019 13:08 ]
Ik game alleen met wat racegames. Verder doe ik wat virtualisatie en rendering. Dus voor mij is het prima.Astennu schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:01:
[...]
Ik heb er bij Ryzen 1 en 2 naar gekeken. Maar was nog geen goede optie. Ik had een 4790K en die was in de games die ik speelde een stuk sneller. 1: door de hogere IPC, 2: door de hogere clocks (ik draaide 4,5GHz met 1.2v).
Wel mooi dat AMD weer wat reuring in het CPU gebeuren brengt.
FP is al zeer goed in Zen, als je AVX 2.0 buiten beschouwing laat. Dat gaat waarschijnlijk al veel beter worden omdat er nu 256bit FPU zijn, maar veel van ons hopen waarschijnlijk juist op veel betere integer en lagere latency's. Daar zullen waarschijnlijk de meeste winsten voor gaming zitten.
Skylake heeft in tegenstelling tot Zen geen aparte FP en integer pipelines. Nee, Skylake ALU's doen beiden en kunnen alle ALU's combineren voor een specifieke taak. Ga je dus specifiek een workload op een Skylake draaien, dan zal die al snel beter zijn dan Zen. Dit is de complexere manier van ontwerpen, maar in principe is het efficiënter omdat al je ALU's altijd workloads hebben. Zie:
Skylake

Zen

Bij verschillende loads door elkaar is het verschil al kleiner. De vraag is dus wat Zen 2 verbeterd heeft voor integer performance. Hier zou het gat ongeveer 8% IPC zijn, dus er valt zeker wat te overbruggen. Gaat Zen 2 daar ook Skylake voorbij, dan is het een totale overwinning.
Zie: https://forums.anandtech....572/page-72#post-39391302
Het gaat eigenlijk om de tweede en vijfde staaf omdat die gecorrigeerd zijn voor de AVX 2.0 verschillen en andere uitschieters.

Vervolgens is AdoredTV al ingegaan op latency. Ga gerust uit van 2x CCX per chiplet, maar ik vermoed dat het niet zo dramatisch gaat zijn. De latency's naar RAM lijken een stuk lager te zijn dan Zen 1 was en de verdubbeling van L3 cache naar 32MB gaat waarschijnlijk ook een verschil maken. IF zit alleen nog steeds wel aan de RAM snelheid, waardoor Samsung A/B-die RAM of Hynix C-die potentieel winst kan opleveren. Ik hoop het persoonlijk niet omdat ik dan een nieuw moederbord+RAM nodig ga hebben of de extra op zal geven.
Ook lijkt sprake te zijn van een IF verbinding tussen twee chiplets. Ik ga er vanuit dat alleen de 12c en 16c Ryzen's hier gebruik van maken omdat de 6c en 8c Ryzen's op een chiplet gebaseerd zullen zijn. Het economische argument met een 7nm, 85mm2 chiplet, op lagere SKU's de helft uit te schakelen, bestaat gewoon niet. Yields zouden uitstekend moeten zijn en AMD zou op een serieuze berg aan chiplets moeten zitten gezien hun inventaris waarde.
Die IF verbinding tussen de chiplets voor 12c en 16c kan wel voor potentieel negatieve impact in gaming zorgen omdat er dan opeens vier CCX in gebruik zijn met elk aparte latency's. Voor mij de reden waarom ik niet eens de 12c overweeg, naast stupide overkill voor eigenlijk elke denkbare game, zelfs Battlefield. Ik denk dat extreem snelle RAM hier geen overdreven luxe zou zijn voor gaming + CPU intensieve workload taken.
Oh en ik ga absoluut niks zeggen over RAM. Al is het maar omdat mijn brein dan meestal spontaan kortsluiting krijgt en onzin gaat uitkramen.

Zeker ik zat daar al jaren op te wachten. Had niet verwacht dat ze het zo ver zouden gaan schoppen maar ben er super blij om. Hopelijk kunnen ze het vast houden. En gezien de aanhoudende issues bij Intel's 10nm zitten ze de komende 2-3 jaar nog wel goed.MrMarcie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:08:
[...]
Ik game alleen met wat racegames. Verder doe ik wat virtualisatie en rendering. Dus voor mij is het prima.
Wel mooi dat AMD weer wat reuring in het CPU gebeuren brengt.
Ik maak me wel zorgen om het chip design waar Jim Keller aan werkt. Zoals je misschien weet is hij verantwoordenlijk voor de K8 en Zen core bij AMD. Kun je na gaan wat hij met het R&D budget van Intel zou kunnen doen.... Dus dat wordt wel even spannend wat er over 3-4 jaar uit die ontwikkelingen gaat komen. En ook om te zien wat AMD na Zen5 gaat doen want ze moeten dan wel door blijven pakken.
Is al bevestigd dan dat Ryzen 5 3600G op Zen 2 gebaseerd is? De APU loopt doorgaans een generatie achter, dus 3600G zou dan waarschijnlijk een 12nm Zen+ (Picasso) moeten zijn.MrMarcie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:58:
[...]
Ik ben vorig jaar na heel lang overgestapt naar AMD (R2700X). Super blij mee. Kan ik jaren mee vooruit.
De Zen 2 APU staat pas voor 2020 op de roadmap.
Ik neem aan dat je de 5de en laatste staaf bedoeld? De 2de staaf lijkt mij AMD te zijn.DaniëlWW2 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:29:
Het gaat eigenlijk om de tweede en vijfde staaf omdat die gecorrigeerd zijn voor de AVX 2.0 verschillen en andere uitschieters.
Behalve dan dat er geen OS beschikbaar is wat kan werken met een dynamische hoeveelheid beschikbare threads. Dan zul je dus een emulatie laag tussen je fysieke processor en je virtuele processor (immers moet het OS nog altijd het volledige aantal threads zien) moeten creëren en die latency gaat dus relatief hoog zijn...Help!!!! schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:03:
[...]
Dat is inderdaad wel een interessante gedachte!
Zelfs virtualisatie software zoals VMWare ondersteunt alleen zogeheten "hot-add" (hardware toevoegen) en niet "hot-remove".
Overigens kan Nvidia een kaart 4W(!) laten verbruiken in idle en verbruikt een Intel 9900K systeem 41W in idle. Over wat voor een TDP voor de CPU (per core) hebben we 't dan nog?
[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 13-05-2019 14:07 ]
Inderdaad beetje verwarrend maar de 3x00 APU's zijn Zen+. Zou willen dat AMD dat even gelijk gaat trekken.XWB schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:38:
[...]
Is al bevestigd dan dat Ryzen 5 3600G op Zen 2 gebaseerd is? De APU loopt doorgaans een generatie achter, dus 3600G zou dan waarschijnlijk een 12nm Zen+ (Picasso) moeten zijn.
De Zen 2 APU staat pas voor 2020 op de roadmap.
Ja, dat was het punt.Dennism schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:55:
[...]
Ik neem aan dat je de 5de en laatste staaf bedoeld? De 2de staaf lijkt mij AMD te zijn.
Het ging om Zen+ vs. Skylake.
Ah ok, dat zal dan de verwarring zijn aangezien staaf 2 zen+ is, 5 is coffeelake en de laatste is Skylake(-x). En alleen 5 en 8 zijn zonder avx zo te zien.DaniëlWW2 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:03:
[...]
Ja, dat was het punt.
Het ging om Zen+ vs. Skylake.
Je wou nu beweren dat Coffeelake niet Skylake met twee extra cores eraan "gelijmd" is?Dennism schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:08:
[...]
Ah ok, dat zal dan de verwarring zijn aangezien staaf 2 zen+ is, 5 is coffeelake en de laatste is Skylake. En alleen 5 en 8 zijn zonder avx zo te zien.
Ik noem het als het om architectuur gaat dus ook allemaal Skylake, want het is allemaal exact dezelfde architectuur.
[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-05-2019 14:24 ]
https://videocardz.com/ne...70-racing-gt8-motherboard
https://wccftech.com/bios...-amd-ryzen-3000-cpu-leak/
https://www.biostar.com.t...ge/2019_doc//pdf/full.pdf
[ Voor 39% gewijzigd door Help!!!! op 13-05-2019 15:20 ]
PC Specs
Het enige dat mij hiervan interesseert is of introductie bij Computex speculatie of feit is.Help!!!! schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:58:
Je merkt wel dat het lekken toeneemt
https://videocardz.com/ne...70-racing-gt8-motherboard
https://wccftech.com/bios...-amd-ryzen-3000-cpu-leak/
Ik ga geen Biostar kopen, en ik ben denk ik niet alleen hierin.
Maar we lijken echt in de laatste weken te zitten. Kom op, gib Ryzen 3000.
Verder natuurlijk ook interesant om op deze wijze bevestigd te zien dat we inderdaad meer actieve chipset koeling zullen tegenkomen.DaniëlWW2 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:07:
[...]
Het enige dat mij hiervan interesseert is of introductie bij Computex speculatie of feit is.![]()
Ik ga geen Biostar kopen, en ik ben denk ik niet alleen hierin.
Maar we lijken echt in de laatste weken te zitten. Kom op, gib Ryzen 3000.
[ Voor 5% gewijzigd door Saturnus op 13-05-2019 15:44 ]
AMD is proud to announce that CEO Lisa Su's #COMPUTEX2019 keynote will be livestreamed on AMD's YouTube channel. Set a reminder to tune in at 10AM TST on May 27th to watch it live! https://t.co/BkVFWMlzin pic.twitter.com/IQvheSaTwo
— AMD (@AMD) 13 mei 2019
[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-05-2019 19:46 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Nee, 's nachts.Joopieboy schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:27:
Dat is like 4 uur in de middag hier?
Ben wel heel benieuwd iig! Biostar is alvast de eerste iig:
https://nl.hardware.info/...570-racing-gt8-moederbord
4000Mhz ram zou ook wel indrukwekkend zijn overigens, mensen ervaring met timings edg?
[ Voor 18% gewijzigd door Joopieboy op 13-05-2019 17:43 ]
Taipei Standard Time, Computex is in Taipei en dat is hier dus 4 uur 's nachts.Freyaldo schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:55:
Waar staat TST voor? (x summer time), krijg maar weinig hits op google (wel turkish summer time, maar dit voeld vreemd voor een amerikaans bedrijf).
AMD Nieuwsdiscussie
Ah bedankt, klinkt logisher, maar de meeste zeggen dat de tijdzone van Taipei (CST) is (china standard time).-The_Mask- schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:06:
[...]
Taipei Standard Time, Computex is in Taipei en dat is hier dus 4 uur 's nachts.
https://24timezones.com/world_directory/time_in_taipei.php
https://www.timeanddate.com/worldclock/taiwan/taipei
Alleen wiki heeft het nog over TST als Taiwan Standard Time. Als alternatief op National standard time
Wikipedia: Time in Taiwan
of te wel lekker verwarrend, maar laten we maar aannemen dat ze inderdaad de Taiwanese variant bedoelen.
AMD Nieuwsdiscussie
Dat is dan imho gelijk wel een flink nadeelTemujin schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:14:
[...]
Verder natuurlijk ook interesant om op deze wijze bevestigd te zien dat we inderdaad meer actieve chipset koeling zullen tegenkomen.
Kom op nu, iedereen weet toch dat Skylake en Coffee Lake enorm van elkaar verschillen!DaniëlWW2 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:12:
[...]
Je wou nu beweren dat Coffeelake niet Skylake met twee extra cores eraan "gelijmd" is?
Ik noem het als het om architectuur gaat dus ook allemaal Skylake, want het is allemaal exact dezelfde architectuur.
[ Voor 41% gewijzigd door Dennism op 13-05-2019 18:41 ]
Een ventilator gaat weinig doen voor je VRM's als deze op de chipset zitJoopieboy schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:45:
Mwow, beter dat dan de VRM problemen zoals met de Gigabyte moederborden. Gaat zoveel vermogen over die bordjes heen dat het imho onvermijdelijk is.
Maar nee, terug naar chipset ventilatoren zou ik echt niet fijn vinden, daar moeten ze toch betere oplossingen voor kunnen vinden heden ten dage.
Ik maak me geen zorgen. Biostar heeft volgens mij al eerder zulke rare dingen gedaan en waarschijnlijk is die ventilator goedkoper dan een versiersel van metaal dat toevallig ook kan dienen als koelblok. Vrijwel alles zit toch op de CPU bij AM4 en zelfs een fors grotere chipset chip zou alsnog maar een paar watt TDP zijn. Ik denk echt niet dat de fatsoenlijke moederbordfabrikanten hun "heatsinks" gaan vervangen voor ventilatoren.
Verder zou ik ook eens door die productcatalogus die @Help!!!! linkt gaan. Staan interesante dingen tussen zoals W7 aanraden of 50 jaar AMD met het AMD FX logo i.p.v Ryzen.
Mijn excuses.Kom op nu, iedereen weet toch dat Skylake en Coffee Lake enorm van elkaar verschillen!
Overkill NU... Maar aangezien de PS5 (en vermoedelijk de volgende Xbox dus ook wel) ook een 8 core zen2-based chip krijgt vermoed ik dat er meer games zullen komen die meer cores gebruiken. Vaak vormen de consoles toch de baseline waar games op ontwikkeld worden. Ok, de huidige generatie betreft ook 8-cores, maar wel 8 hele zwakke cores (waarvan games er uit mijn hoofd ook maar ik geloof 6 mogen gebruiken als ik me niet vergis). Die chip in de PS5 zal lager geklokt zijn dan de Zen2 in onze PC's natuurlijk, maar ik vraag me toch af of een 12-core niet toch een voordeel kan hebben straks door wat extra ruimte te hebben. Een van de redenen dat ik naar tenminste een 8 core toe wil is nou juist dat ik me geen zorgen hoef te maken dat er iets in de achtergrond nog wat cpu cycles opeet bij bepaalde spellen (iets wat ik nu op mijn bijna antieke 2500K op 4,4 GHz wel doe).DaniëlWW2 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:29:
Die IF verbinding tussen de chiplets voor 12c en 16c kan wel voor potentieel negatieve impact in gaming zorgen omdat er dan opeens vier CCX in gebruik zijn met elk aparte latency's. Voor mij de reden waarom ik niet eens de 12c overweeg, naast stupide overkill voor eigenlijk elke denkbare game, zelfs Battlefield. Ik denk dat extreem snelle RAM hier geen overdreven luxe zou zijn voor gaming + CPU intensieve workload taken.
Maar goed, ik heb verder weinig verstand van CPU techniek... Hopelijk komen er gewoon goede reviews waaruit zal blijken of de 12-core in games problemen tegen gaat komen en kan ik daar mijn keuze op baseren.
Futureproofing bestaat niet.Finraziel schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:27:
[...]
Overkill NU... Maar aangezien de PS5 (en vermoedelijk de volgende Xbox dus ook wel) ook een 8 core zen2-based chip krijgt vermoed ik dat er meer games zullen komen die meer cores gebruiken. Vaak vormen de consoles toch de baseline waar games op ontwikkeld worden. Ok, de huidige generatie betreft ook 8-cores, maar wel 8 hele zwakke cores (waarvan games er uit mijn hoofd ook maar ik geloof 6 mogen gebruiken als ik me niet vergis). Die chip in de PS5 zal lager geklokt zijn dan de Zen2 in onze PC's natuurlijk, maar ik vraag me toch af of een 12-core niet toch een voordeel kan hebben straks door wat extra ruimte te hebben. Een van de redenen dat ik naar tenminste een 8 core toe wil is nou juist dat ik me geen zorgen hoef te maken dat er iets in de achtergrond nog wat cpu cycles opeet bij bepaalde spellen (iets wat ik nu op mijn bijna antieke 2500K op 4,4 GHz wel doe).
Maar goed, ik heb verder weinig verstand van CPU techniek... Hopelijk komen er gewoon goede reviews waaruit zal blijken of de 12-core in games problemen tegen gaat komen en kan ik daar mijn keuze op baseren.
Nee echt, het bestaat simpelweg niet. Leuk idee, maar zelfs als je een beetje in kan schatten wat goed zal blijven, dan alsnog kom je erachter dat zaken snel veranderen en er niks is dat echt lang goed blijft. Koop gewoon wat je nodig hebt met een klein beetje marge en vervang wanneer nodig.
Ja, daar zit ook wat in inderdaad... Misschien omdat ik nu 8 jaar met mijn 2500K gedaan heb dat ik weer denk voor een langere periode klaar te moeten zijn, maar het voordeel van AMD is natuurlijk ook net dat de moederborden langer mee gaan en je prima na 1 of 2 jaar er weer een andere chip in kan gooienDaniëlWW2 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:41:
[...]
Futureproofing bestaat niet.
Nee echt, het bestaat simpelweg niet. Leuk idee, maar zelfs als je een beetje in kan schatten wat goed zal blijven, dan alsnog kom je erachter dat zaken snel veranderen en er niks is dat echt lang goed blijft. Koop gewoon wat je nodig hebt met een klein beetje marge en vervang wanneer nodig.
Als de nieuwe Ryzen serie dezelfde bang for buck kan leveren als de 2500K in zijn tijd kan het voor sommigen goed genoeg zijn voor een lange tijd. Als je graag voorop loopt met techniek, dan bestaat er geen future proof, want er is altijd wel iets nieuwers of beters te vinden.
Kon je werkelijk voorspellen dat Sandy Bridge zo lang goed zou blijven?Tremulant schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:48:
Hangt future-proofing ook niet gewoon af van je verwachtingen? De 2500K was voor zijn tijd natuurlijk een uitstekende chip. Dat Finraziel er zo lang mee doet bewijst ook zijn punt dat het voor hem (en mogelijk vele anderen) juist wel future proof genoeg is.
Als de nieuwe Ryzen serie dezelfde bang for buck kan leveren als de 2500K in zijn tijd kan het voor sommigen goed genoeg zijn voor een lange tijd. Als je graag voorop loopt met techniek, dan bestaat er geen future proof, want er is altijd wel iets nieuwers of beters te vinden.
Dat is het punt juist, dat kon je niet. We hebben geen idee wat AMD nog voor verrassingen de roadmap heeft staan. We kunnen natuurlijk aardig gissen dat Zen 3 naar SMT4 per core gaat, met enige basis. Idem dat Zen 4 waarschijnlijk op een nieuw platform zal zitten en naar een 3D stacked architectuur zal gaan. Dat zou geheel nieuwe mogelijkheden qua architectuur openen. Weten we dit zeker? Nou als ik het zeker wist dan kwam ik het je hier niet vertellen. Nee, dan hield ik dat lekker geheim en verkocht ik deze informatie aan beurshandelaren voor aanzienlijke bedragen.
We kunnen zomaar een forse regressie in clockspeeds gaan zien de komende jaren, gepaard met een flinke toename in IPC. Het kan ook helemaal stagneren qua IPC, veel meer cores worden of het blijft voorlopig toch bij 8c. Ook hebben we geen idee hoe workloads, in het bijzonder games gaan schalen. Alles is ongewis dus koop gewoon de CPU die je nu nodig hebt met wat ingebouwde marge. Met een beetje geluk is dat over twee weken gegarandeerd een Ryzen 3000.
Toekomstmuziek is toekomstmuziek, ik ga natuurlijk niet verkondigen dat ik het allemaal wel wist. Want inderdaad.. dat wist ik natuurlijk niet
Maar ik weet wel dat niet iedereen consistent het nieuwste of het beste wil hebben. Er is een groep die graag een PC koopt en er dan 5, 8 of misschien wel 10 jaar klaar mee wil zijn en daar dan ook de verwachtingen op aanpast als de tijd verstrijkt. Dit alles getypt vanaf een i7 920 die over de jaren heen de nodige upgrades heeft gehad om toch nog (relatief) vlot een spelletje te kunnen doen en een website te laden.
Ook bij mij zal het ouwe beestje plaats moeten maken als het zover isMet een beetje geluk is dat over twee weken gegarandeerd een Ryzen 3000.Ik ben het wachten ook helemaal zat dus graag over twee weken ja.
12 core op 4,55 Ghz all-core! Dat is aardig wat hoger dan dat mijn huidige 4770k doet... en dat met 3x zoveel cores
(RAM prijzen dalen nog rap... het dominator setje wat ik op het oog heb is al ~€4,-/gb in prijs gedaald
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.