Laat ik eerlijk zijn dat ik het in de praktijk niet zie, ik verwacht dat dit aangedikt is met synthetic tests die worst case testen die je in de meeste gevallen nooit realworld zal zien. Als ik kijk naar de clusters van de gemiddelde klant zie ik overwegend cijfers van 0-5% (Performance graphs in bijv. vCenter of SCOM die waar amper verschil zit tussen voor en na, als het al te zien is), dat zegt mij meer en telt voor mij zwaarder dan wat synthetische benchmarks die bij wijze 24/7 IO's lopen te stampen die je realworld vrijwel niet ziet. Mogelijk dat de vernieuwde spectre microcode verschillen zal laten zien, maar goed die gaan we voor AMD ook krijgen, dus dan is het kijken wat de exacte impact is in realworld klant scenario's.
Wederom, het verschil in prijzen is enorm. Intel moet voor veel SKU's minstens de helft van de MSRP halen om op prijs in de buurt te komen van Epyc. Vervolgens kan AMD makkelijk zelf ook enorme kortingen geven. In principe zouden ze de 7601 voor $600 kunnen verkopen en er alsnog winst op maken. Op prijs wint Intel hier niet.
Zie:
https://www.anandtech.com...u-battle-of-the-decade/10
MSRP prijzen zijn inderdaad enorm qua verschillen, maar wat ik meer zeg is dat je daar niet direct naar moet kijken. Tenzij je naar een OEM website gaat en op "bestel" klikt, zal je dat soort prijzen nooit betalen. De echte prijzen die je krijgt bij bids zijn veel interessanter, maar die krijg je uiteraard niet te zien tenzij je in het proces betrokken bent. Verder kijk je bij dit soort zaken ook veel meer naar de uiteindelijke project prijs (hardware software, benodigde uren en dat soort zaken), de operationele kosten over de levensduur (vaak 5 jaar). En ook dat verwacht ik dat AMD zeker op het hardware deel binnen die kosten goedkoper zal zijn, ik verwacht echter ook dat als mijn ervaring uit het verleden juist blijkt, dat de verschillen een stuk kleiner zullen zijn dan menigeen denkt.
Kijk bijv. naar het volgende, voor een consumenten PC zal het verschil tussen een cpu van 200 euro of 400 euro een groot verschil maken op de totale kosten van de build, misschien wel 20-30%. Kijk je naar een zakelijk project om bijv. een virtualisatie cluster te vervangen met servers, storage, netwerk componenten is dat verschil aan het einde van de rit misschien nog maar een paar % over de 5 jaar levensduur. En dan zullen er genoeg partijen zijn die zeggen, "doe mij dan maar het oude vertrouwde Intel waar we al jaren op draaien"
Verder op hoeveel vlakken moet AMD beter zijn om eens een keertje niet met twijfel te worden benaderd?
Op het moment hebben ze:
-Meer PCI lanes/I/O
-Meer RAM
-Meer cores
-Lager verbruik
-Lagere platformkosten
Verder hebben twee van de hyperscalers, inclusief "Intel only" Microsoft al gekozen voor Epyc. Als twee hyperscalers meteen na de release van een nieuw serverplatform van een bedrijf dat een decennium uit de servermarkt heeft gelegen instappen, dan is je product succesvol.
Ik denk ze niet zozeer het moeten zoeken in de techniek (daar zit het namelijk wel goed, in ieder geval voor het grootste gedeelte, het enige echte mogelijke issue dat ik zie zijn de 4 numa nodes per cpu als dat klopt en de mogelijke latency die daar aanhangt en het feit dat je wanneer je kan virtuele machines / applicaties binnen 1 numa node wil houden, en als dat inderdaad klopt zit daar nog wel een gat met 8 cores max per numa node bij AMD t.o.v. 28 bij Intel). Ze moeten imho veel meer aan hun "presence" doet, zorg dat de marketing loopt, zorg dat het imago opgepoetst wordt en niet blijft hangen op "budget speler", niet de oude fouten maken uit het verleden. Zorg dat je weer op het netvlies komt bij de IT beslissers.
Maar bijv. ook bij software developers zodat deze actief gaan certificeren en optimaliseren voor AMD, ook daar valt denk ik veel te halen voor AMD. Ik kom nog zeer regelmatig software tegen waarvan de developers aangeven wij kunnen alleen garanderen dat het werkt op Intel, want dat is het enige dat wij testen of dat ze alleen Intel adviseren of specificeren in systeem vereisten in hun spec sheets. Ik verwacht bijv niet dat onze Sales wanneer ze specificaties krijgen om een offerte op te bouwen dat zij iedere betrokken software vendor gaan na bellen om te kijken of ook Epyc supporten, tenzij specifiek gevraagd door de klant. Dat zal direct duidelijk moeten zijn in de spec sheets van de software.
Dat laatste zal natuurlijk blijken, als ik zo'n bedrijf zou zijn zou ik ook zorgen dat ik direct zou instappen, al is het maar om het product te leren kennen en te evalueren. Dat zelfs kleine aantallen voor AMD een succes zijn geloof ik direct, maar ik ben vooral benieuwd naar de verhouding Intel / AMD bij dat soort cloud partijen over een paar jaar, 10-20% zou voor AMD denk ik al zeer goed zijn, maar ik zou toch graag meer zien. Juist omdat het ook goede reclame is richting de rest van de markt.
[
Voor 7% gewijzigd door
Dennism op 01-03-2018 10:53
]