Dennism schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:37:
[...]
Of het overdreven is weet ik niet, ik draai hier zelf met 16GB ram, heb niet overdreven veel zaken open staan, Chrome, Outlook, Battle.net client,Steam client, Twitchclient, Discord RDS Manager, Taskmanager en een zakelijk VPN client en ik zit al aan 8,5GB in gebruik en 6,7GB cached door Windows.
Eerst en vooral, je overige applicaties sluiten als je iets zwaars draait, af en toe de browser afsluiten en opnieuw opstarten en software niet automatisch laten starten bij het starten van Windows tenzij je die software dagelijks gebruikt helpt enorm als je weinig RAM hebt.
Van de applicaties die jij noemt zou enkel de browser een probleem moeten kunnen zijn, de rest zijn
relatief lichte applicaties al moet ik zeggen dat Steam ook belachelijk hoog uitkomt voor wat het is.
Mijn Windows-systeem gebruikt geen virtueel geheugen buiten de RAM (enkel een SSD in dit systeem, ik gebruik die SSD liever niet als buffer voor zoiets) en ik krijg dientengevolge een waarschuwing als de RAM te vol geraakt, vanaf zo'n 85-90% van de 8 GB. Zolang ik de browser op tijd sluit is het geen probleem en meestal moet ik mijn computer meerdere sessies gebruiken met tussendoor slapen - wat ik bijna niet meer doe sinds dat ik een SSD gebruik (want waarom zou je als het in 30 seconden tijd opstart?) - om met de browser alleen de RAM vol te krijgen.
Geen discussie erover dat 16 GB ideaal gesproken tegenwoordig de norm zou moeten zijn (dat was 2 jaar geleden veel gemakkelijer aan te raden dan nu...) maar het is te doen met 7 GB RAM. Ik heb vandaag aardig wat tabs open gehad in mijn browser, inclusief filmpjes, zonder tussentijds af te sluiten. Volgens de taakbeheer is mijn RAM voor 54% in gebruik. Waterfox zit nu op ongeveer 2,5 GB RAM, Steam op 100-200 kB RAM, de muziekspeler op 11-12 kB (Foobar2000, aan te raden!), Malwarebytes op 13-14 kB en de rest lijkt van Windows te zijn op wat verwaarloosbare zaken na (Virtual CloneDrive wat 1-2 kB gebruikt, geluidskaart software die 1 kB gebruikt, AMD die minder dan 5 kB gebruikt, een updater van mijn tweede browser (Vivaldi) die 4 kB gebruikt...). Het is best te doen maar je moet er wel een beetje rekening mee houden en de juist software uitkiezen.
Maar goed, wie een RR-GPU gebruikt kan natuurlijk zelf zijn spellen benchmarken met diverse instellingen en zodoende kiezen wat voor hem het beste werkt.
Alles tussen de 64 MB en 2 GB is m.i. verdedigbaar voor de RR-APU's, het hangt af van je gewoontes als computergebruiker, wat je allemaal met je computer doet en hoe je de 'risico's' tegen elkaar afweegt.
Ik raad aan om eens Firefox of een afgeleide hiervan uit te proberen, sinds Quantum is het sneller dan Chrome (want eindelijk multithreading) maar het gebruikt eveneens veel RAM, daarvoor hoef je niet van browser te veranderen. Zelf gebruik ik dus Waterfox wat een fork is van Firefox, gericht op het sneller maken. Ik ben een FF-gebruiker van het eerste uur (technisch gezien het eerste jaar) en ik stopte enkele jaren geleden met FF te gebruiken omdat het te traag werd maar tegenwoordig is FF beter dan Chromium-based browsers, in ieder geval op mijn systeem. sdk1985 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:11:
[...]
Met 8,5 GB denk ik eigenlijk niet dat je gaat swappen. Immers op het moment dat je meer ram hebt neemt het ram gebruik ook toe. Het is voor het OS gunstig zo veel mogelijk in het ram te stoppen. Open maar eens 4x youtube op een systeem met 4 GB en op een systeem met 8-16 GB.
Dat zal inderdaad ook een rol spelen. De vraag is dan hoeveel je als gebruiker merkt van het minder hoeven te swappen. Het is natuurlijk maar net afhankelijk van welke data wordt geswapt. Ik heb me in het verleden een beetje hierin verdiept in verband met Linux (hoeveel Swap-geheugen alloceren?), het lijkt een kwestie te zijn waarover de meningen nogal sterk zijn verdeeld. Hoe zien jullie dat? Ik merk in ieder geval zelden een hapering op mijn systeem sinds dat ik een SSD gebruik.
@
DennismVandaar ook dat het in principe "zonde" is om 12.5/25% bij voorbaat toe te wijzen aan het GPU waardoor dat geheugen zeer regelmatig amper gebruikt zal worden, terwijl het ook ten alle tijden nuttig door door het OS gebruikt kan worden.
Alleen hoeveel merkt de gebruiker hiervan? Veronderstel dat de gebruiker een SSD gebruikt want zelfs voor een budget-systeem is dat tegenwoordig iets wat toch wel sterk aanbevolen mag worden.
[
Voor 48% gewijzigd door
Verwijderd op 19-02-2018 19:36
]