Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:06:
Ik wil twee dingen even gezegd hebben.

1) De APU's die morgen komen zie ik echt niet geweldig presteren in games. Gewoon nee. Als die RX560 prestaties haalt dan zou dat al heel wat zijn. Ga eerder uit van tussen de RX550 en RX560.

[..]
Dat is toch ook niet zo vreemd? :? APU's bedienen toch de onderkant van de markt. De GPU is dan niet zo kansloos als de aloude onboard Intel GPU's, maar je moet er geen hoogstandjes van verwachten. Daar is de prijs dan ook naar. Dat is het grote voordeel en de voornaamste reden om een APU te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

@Verwijderd
Het verschil was toch AVX256 tegen AVX512?

Wat bedoel je met net niet af? Het is gewoon een andere architectuur met voor en nadelen, AMD heeft betere yields hierdoor maar hogere latency door de CCX. Voor Intel is een 18 core cpu moeilijker te maken dan een AMD 16 core, en Intel zal lagere yields hebben.

Ryzen overtreft mijn verwachtingen.
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:52:
[...]

Dat is toch ook niet zo vreemd? :? APU's bedienen toch de onderkant van de markt. De GPU is dan niet zo kansloos als de aloude onboard Intel GPU's, maar je moet er geen hoogstandjes van verwachten. Daar is de prijs dan ook naar. Dat is het grote voordeel en de voornaamste reden om een APU te kopen.
Precies, het is ideaal voor een HTPC. Dat het vergelijkbaar scored met een RX550/GT1030 vind ik al zat en een beste prestatie. Zeker als je weet dat het hele zaakje waarschijnlijk gelimiteerd is door geheugen bandbreedte.

[ Voor 47% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 11-02-2018 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:25:
Daar ging het niet om, het ging om het feit dat ze het minder goed ondersteunen, 128 bit vs. 256 bit. Dat is een flink gat wat AMD moet overbruggen voor Zen2.
AVX is een 128 bit instructieset die al werd ondersteunt door Bulldozer. Dat is het hele punt...
AVX2 is de 256 bit instructieset die door Intel werd geïntroduceerd bij Haswell.

Verder was het hele argument naast het bestaan van AVX ondersteuning ook totaal onzinnig. AVX is bedoeld voor data parallelism en zal je dus tegenkomen in applicaties voor rendering of compressie van (video)beeldmateriaal en dus niet voor gaming. Dit kan je wederom achterhalen in een paar minuten met google...
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:52:
[...]

Ik zei het omdat anderen begonnen over dat die chips geweldig zouden zijn voor gaming. Dat zijn ze niet, no way. Deze APU's zijn bedoeld om kaarten zoals de RX550 of misschien de RX560 achterhaald te maken en koppelverkoop in dit segment de standaard te maken. Het plan is dat Nvidia zo hun GTX1050 en lager segment kaarten niet meer kan verkopen omdat het zinloze aankopen zijn. Dat betekent dus meer verkoop voor AMD. Verder zijn de APU's natuurlijk vooral bedoeld voor OEM's, precies omdat je een CPU en een GPU samen verkoopt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennism
Er zijn twee doelen voor benchmarks van spellen: vergelijking hardware en inschatting hoe spel X speelt. Voor het laatste doel maakt het niet uit of dat het spel geschikt is voor zo'n vergelijking tussen diverse stukken hardware, dus of dat het spel fatsoenlijk is geoptimaliseerd, of dat er gimmicks (zoals Gameworks) zijn, of dat het spel oud of nieuw is...
Echter, dan moeten ze die data ook niet gebruiken voor het vergelijken van de performance tussen die twee stukken hardware, dat doen ze meestal wel en daar gaat het naar mijn mening dan ook fout.
Ik vermoed dat zelfs Half Life 2 aanzienlijk meer eist van je grafische kaart of geïntegreerde graphics dan FTL. Toen ik dat spel voor het eerst zag (ik heb het volgens Steam 85 uur gespeeld - slik -) dacht ik dat het met Adobe Flash is gemaakt. ;)
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:00:
[...]

AVX is een 128 bit instructieset die al werd ondersteunt door Bulldozer. Dat is het hele punt...
AVX2 is de 256 bit instructieset die door Intel werd geïntroduceerd bij Haswell.

Verder was het hele argument naast het bestaan van AVX ondersteuning ook totaal onzinnig. AVX is bedoeld voor data parallelism en zal je dus tegenkomen in applicaties voor rendering of compressie van (video)beeldmateriaal en dus niet voor gaming. Dit kan je wederom achterhalen in een paar minuten met google...
Ik heb het in de context van AVX helemaal niet over gamen gehad! Ik ben van mening dat AMD dit voor Zen2 moet verbeteren - dus minimaal op het niveau van Intel krijgen - om in de brede zin meer concurrerend te zijn. CPU's worden immers niet enkel voor gaming gekocht. Ik weet wat vectorinstructies zijn.
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:53:
@Verwijderd
Het verschil was toch AVX256 tegen AVX512?
Eh, ja. :$
Maar in ieder geval de helft en dat is het punt. Zo had ik het onthouden, de getallen vind ik in dat opzicht minder interessant, als Intel op 256 had gezeten dan was voor AMD 256 nu ook prima geweest omdat het geen competitief nadeel zou geven en software niet geschreven zou worden met de 512 bits AVX van intel in gedachte.
Wat bedoel je met net niet af?
De mindere AVX-support - dat lijkt me niet echt samen te hangen met de verschillen in architectuur - , het feit dat IF op deze manier gekoppeld is aan de memorycontroller (we moeten afwachten of dat AMD dit anders kan doen binnen die architectuur maar dat is niet ideaal aangezien sneller RAM duurder is en je latency moet opofferen om die hogere snelheid te halen), het feit dat ze een node moeten gebruiken die eigenlijk niet voor CPU's is ontwikkeld, die details. Dat is geen kritiek richting AMD of Ryzen, het is een eerste generatie en ze moesten vanuit een hele lastige positie roeien met de riemen die ze hebben (de node, het contract met GF) maar waar Ryzen per kern nog niet competitief is met Intel lijkt het erop dat Zen2 wel per kern competitief gaat kunnen zijn met Intel. Ryzen is een geweldige eerste stap maar het loopt nog wat achter op Intel in veel opzichten op 1 belangrijk punt na: meerdere dies op 1 CPU en hierdoor minder kosten en betere yields. Ryzen is wat dat betreft wel beter voorbereid op de toekomst. Ik verwacht veel moois voor Zen2 en Zen3, daar zie ik AMD ook per kern op gelijk niveau komen als het Intel niet voorbij gaat.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:00:
[...]

Ik zei het omdat anderen begonnen over dat die chips geweldig zouden zijn voor gaming. Dat zijn ze niet, no way. Deze APU's zijn bedoeld om kaarten zoals de RX550 of misschien de RX560 achterhaald te maken en koppelverkoop in dit segment de standaard te maken.
Een RX 560 heeft 112GB/s aan geheugenbandbreedte, DDR4 2933MT/s in dual-channel komt maar tot 47GB/s. Dat is duidelijk minder dan de helft aan bandbreedte en dit moet ook nog met de CPU gedeeld worden. Dus nee het is niet bedoeld om te concurreren met een RX560 of GT 1050, daarvoor heb je toch echt meer geheugenbandbreedte nodig.

Wil je een APU die kan concurreren met een RX 560 en GTX 1050 dan is low cost HBM een logische combinatie. Maar dat zal niet gaan in combinatie met AM4 socket. BGA lijkt dan een logische keuze, maar zoiets heb ik nog niet op een roadmap gezien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-10 17:17
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 23:23:
Maandag overigens de launch van de 2200G en de 2400G. Dan verloopt de NDA voor de reviews ook. Ben benieuwd, nu nog fatsoenlijke mini itx bordjes met HDMI 2.0. :p

Snap overigens niet dat fabrikanten niet doorhebben dat dat een gewilde combinatie zou zijn...

@The Source
Heeft MSI hiervoor iets op de planning staan? Zover ik begrijp kan dit bord het niet
MSI B350I Pro AC.
HDMI 2.0 vereist nog steeds extra componenten op het moederbord. Dit neemt niet enkel plaats in (doable) maar ze kosten ook nog relatief veel geld. Vroeger werden er veel HTPCs gemaakt maar tegenwoordig zijn er veel krachtige alternatieven. Vandaar dat ik denk dat er veel vendors zijn die HDMI 2.0 niet implementeren. Echter is dat een kwestie van tijd. Misschien zit het in next gen wel ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

-The_Mask- schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:21:
[...]

Een RX 560 heeft 112GB/s aan geheugenbandbreedte, DDR4 2933MT/s in dual-channel komt maar tot 47GB/s. Dat is duidelijk minder dan de helft aan bandbreedte en dit moet ook nog met de CPU gedeeld worden. Dus nee het is niet bedoeld om te concurreren met een RX560 of GT 1050, daarvoor heb je toch echt meer geheugenbandbreedte nodig.

Wil je een APU die kan concurreren met een RX 560 en GTX 1050 dan is low cost HBM een logische combinatie. Maar dat zal niet gaan in combinatie met AM4 socket. BGA lijkt dan een logische keuze, maar zoiets heb ik nog niet op een roadmap gezien.
Inderdaad, je krijgt daarmee een kaart die 80% van de performance heeft van een HD5870, dat is behoorlijk rap voor integrated graphics.

@The Source
Alternatieven als in de PS4 en Xbone? Want trager dan dat is trager dan de 2200G.
Ik ben best bereid om de extra kosten te betalen voor een HDMI 2.0 oplossing, en gezien de reacties op het internet met mij best een aantal mensen. Ik heb graag de controle over hoe mijn systeem in elkaar zit en wat er op draait, ik heb geen behoefte aan een prefab iets (wat in 9 van de 10 gevallen minder in kwaliteit is).
Het is ideaal om oude spellen op 4k te spelen, of op 1080p. Plus oude spellen emuleren natuurlijk.

Als je alleen videos wilt afspelen ben je inderdaad prima af met HDMI 1.4, meer dan 30Hz zal je niet vaak tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:34:
[...]

Inderdaad, je krijgt daarmee een kaart die 80% van de performance heeft van een HD5870, dat is behoorlijk rap voor integrated graphics.

@The Source
Alternatieven als in de PS4 en Xbone? Want trager dan dat is trager dan de 2200G.
Ik ben best bereid om de extra kosten te betalen voor een HDMI 2.0 oplossing, en gezien de reacties op het internet met mij best een aantal mensen. Ik heb graag de controle over hoe mijn systeem in elkaar zit en wat er op draait, ik heb geen behoefte aan een prefab iets (wat in 9 van de 10 gevallen minder in kwaliteit is).
Het is ideaal om oude spellen op 4k te spelen, of op 1080p. Plus oude spellen emuleren natuurlijk.

Als je alleen videos wilt afspelen ben je inderdaad prima af met HDMI 1.4, meer dan 30Hz zal je niet vaak tegenkomen.
Ik verwacht vooral alternatieven als de Nvidia Shields, Apple TV's en andere Game / Media spelers. Die hebben toch een flinke deuk geslagen in het HTPC gebruik. Die komen nu allemaal standaard met 4K, HDR support, hardware support voor H.265 e.d. en met certificering voor zo'n beetje alle apps (Chinees spul niet meegeteld, die komen vaak niet met certificering voor Netflix en dat soort apps). Net als ikzelf zijn een groot deel van de AV enthousiasts die ik ken over naar dat soort apparaten, terwijl een groot deel tot een paar jaar geleden een HTPC had staan.

Er blijven natuurlijk nog steeds een aantal adepten over die blijven kiezen voor HTPC, maar ik kan me wel voorstellen dat die markt "te klein" wordt om specifiek bordjes voor uit te brengen uit te brengen als de meerprijs relatief hoog is.

Voor het spelen van spelletjes is het natuurlijk anders, maar er zijn wel een aantal bordjes die met een displayport komen die voor dat gebruik te gebruiken zouden moeten zijn (al dan niet met een converter naar HDMI 2.0)
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:17:
@Dennism
Er zijn twee doelen voor benchmarks van spellen: vergelijking hardware en inschatting hoe spel X speelt. Voor het laatste doel maakt het niet uit of dat het spel geschikt is voor zo'n vergelijking tussen diverse stukken hardware, dus of dat het spel fatsoenlijk is geoptimaliseerd, of dat er gimmicks (zoals Gameworks) zijn, of dat het spel oud of nieuw is...
Echter, dan moeten ze die data ook niet gebruiken voor het vergelijken van de performance tussen die twee stukken hardware, dat doen ze meestal wel en daar gaat het naar mijn mening dan ook fout.
Ben ik deels met je eens, je kan inderdaad 2 soorten tests uitvoeren. Je test bijv. 1 game en dan met een sloot cpu's / gpu's om te kijken hoe de game draait op die hardware, of je test inderdaad cpu's / gpu's voor een onderlinge vergelijking via een suite aan verschillende benchmarks.

Echter zul je in dat 2de geval imho gewoon een representatieve suite moeten hebben met veel gebruikte applicaties en veel gespeelde / populaire / games en zo min mogelijk weinig zeggende synthetics. Anders kun je net zo goed enkel een paar synthetics draaien en je bent klaar. Maar daar heeft geen koper wat aan. Die wil weten hoe de prestaties zijn in software / games die hij / zij speelt en als dat nu toevallig titels zijn met Gameworks, Intel sponsored, AMD sponsored of gewoon (extreem) geoptimaliseerd voor Intel of AMD dat is dat maar zo. Je hebt er geen dan geen klap aan wanneer je benchmarks gaat cherypicken zodat je alleen applicaties / games hebt die voor zowel Intel / AMD en Nvidia gelijk geoptimaliseerd zijn in veel gevallen omdat dan de resultaten "zo eerlijk mogelijk" (Want wat is eerlijk, ik denk dat juist een gebalanceerde suite die de voors en tegens van de verschillende verdoren laat zien eerlijk is) zijn als daarna blijkt dat in realworld performance er als nog flinke verschillen blijken te zijn die je met zo'n "eerlijke" benchmark suite niet laat zien.

Ik denk dat het juist goed is dat je als koper kan zien: Oh, bij die game is Intel / Nvidia beter (bijv een gameworks titel) en bij die titel is een AMD / AMD combo (bijv. een DX12 spel) weer beter. Over de gehele linie zijn de verschillen tussen gelijk positioneerde producten (in ieder geval cpu's als Coffee Lake / Ryzen) toch vrij klein, het is dan imho juist goed de niche cases te zien waar de verschillen er wel zijn, zodat je daar rekening mee kan houden als koper mochten deze voor jou relevant zijn (of juist niet).

[ Voor 39% gewijzigd door Dennism op 12-02-2018 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:35:
[...]

Ik verwacht vooral alternatieven als de Nvidia Shields, Apple TV's en andere Game / Media spelers. Die hebben toch een flinke deuk geslagen in het HTPC gebruik. Die komen nu allemaal standaard met 4K, HDR support, hardware support voor H.265 e.d. en met certificering voor zo'n beetje alle apps (Chinees spul niet meegeteld, die komen vaak niet met certificering voor Netflix en dat soort apps). Net als ikzelf zijn een groot deel van de AV enthousiasts die ik ken over naar dat soort apparaten, terwijl een groot deel tot een paar jaar geleden een HTPC had staan.

Er blijven natuurlijk nog steeds een aantal adepten over die blijven kiezen voor HTPC, maar ik kan me wel voorstellen dat die markt "te klein" wordt om specifiek bordjes voor uit te brengen uit te brengen als de meerprijs relatief hoog is.

Voor het spelen van spelletjes is het natuurlijk anders, maar er zijn wel een aantal bordjes die met een displayport komen die voor dat gebruik te gebruiken zouden moeten zijn (al dan niet met een converter naar HDMI 2.0)
Klopt, ik denk wel dat de eerste fabrikant die het wel uitbrengt zijn bord best goed kan verkopen. Ik ken in mijn directe omgeving overigens meer mensen met een HTPC dan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:27

The Chosen One

Zie signature!

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou het eerste nieuwtje is dat ze niet gesoldeerd zijn maar ook TIM gebruiken. Kijken of AMD haar spul beduidend minder waardeloos is, en hopelijk niet voor gaat komen bij Ryzen 2...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:31:
Nou het eerste nieuwtje is dat ze niet gesoldeerd zijn maar ook TIM gebruiken. Kijken of AMD haar spul beduidend minder waardeloos is, en hopelijk niet voor gaat komen bij Ryzen 2...
Mogelijk logisch als ze tegen dezelfde issues aanlopen waarvan Der Bauer vermoed dat Intel ook tegenaan liep, problemen met solderen van kleinere dies. Ryzen zat daar nog een stuk boven, maar afhankelijk van de grootte van het Vega gedeelte op deze cpu's kan ik me voorstellen dat deze dies mogelijk ook in die zone komen.

En dan zal het mogelijk de vraag zijn of ze verschillende packaging lijnen willen behouden zodat ze de grotere dies nog wel solderen, of dat ze alles gelijk trekken en daar ook gaan werken met thermal paste en solder voorbehouden aan bijv. Threadripper en Epyc.

Verder niet heel impressed (op cpu vlak) IPC verbetering lijkt er in ieder geval hier niet te zijn, al kan dat ook komen omdat de cache sizes kleiner zijn waardoor e.e.a. elkaar opheft.

Wel leuke cpu's voor OEM machines lijkt me.

Vond bij Linus de overklokbaarheid wel tegenvallen, hij kreeg beide slechts op 3.85Gz. In de overige reviews kan ik daar nog niet direct veel over terugvinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 12-02-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor IPC moet denk ik nog nader worden gekeken. De helft aan L3 cache zal niet helpen met de prestaties waardoor er bij gelijke prestaties alsnog winst kan zijn. Dat zien we later wel.

Ondertussen lijkt het toch "tandpasta" te zijn...
https://www.computerbase...._die_temperaturen_steigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:12:
Voor IPC moet denk ik nog nader worden gekeken. De helft aan L3 cache zal niet helpen met de prestaties waardoor er bij gelijke prestaties alsnog winst kan zijn. Dat zien we later wel.

Ondertussen lijkt het toch "tandpasta" te zijn...
https://www.computerbase...._die_temperaturen_steigen
Eerste: Eens, cache kan flink verschil maken zoals ik ook al aangaf.

Tweede: had jij anders verwacht, ik niet direct namelijk. AMD zal net als Intel kiezen voor een veilige pasta die het gegarandeerd jaren uit zal houden, (veel) beter dan wat Intel bij Coffee Lake gebruikt zou ik in ieder geval niet verwacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:24:
[...]

Eerste: Eens, cache kan flink verschil maken zoals ik ook al aangaf.

Tweede: had jij anders verwacht, ik niet direct namelijk. AMD zal net als Intel kiezen voor een veilige pasta die het gegarandeerd jaren uit zal houden, (veel) beter dan wat Intel bij Coffee Lake gebruikt zou ik in ieder geval niet verwacht hebben.
Ik had überhaupt niet verwacht dat er TIM gebruik zou gaan worden. Hoe klein de die is weet ik niet, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat die veel kleiner of überhaupt kleiner is dan Zen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:25:
[...]

Ik had überhaupt niet verwacht dat er TIM gebruik zou gaan worden. Hoe klein de die is weet ik niet, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat die veel kleiner is dan Zen. :/
Grote vraag gaat nu zijn wat gaan AMD met Ryzen 2 doen. Wel grappig dat ik een tijd geleden al aangaf dat AMD in de toekomst ook wel eens TIM zou kunnen gaan gebruiken als de die's kleiner zouden gaan worden (al had ik het hier eigenlijk nog ook niet verwacht, echter kan dit voor natuurlijk wel een mooi proefballonnetje zijn om de reacties te proeven). En dat ik hier toen bijna voor gek werd versleten in een paar posts want AMD zou dat nooit doen :+

Maar laten we hopen dat dit de enige range met TIM zal worden, maar gerust ben ik er helaas niet meer op.
Ben wel benieuwd naar de eerste delidding, kan nooit lang duren.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 12-02-2018 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 16:49

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:28:
[...]

Grote vraag gaat nu zijn wat gaan AMD met Ryzen 2 doen. Wel grappig dat ik een tijd geleden al aangaf dat AMD in de toekomst ook wel eens TIM zou kunnen gaan gebruiken als de die's kleiner zouden gaan worden (al had ik het hier eigenlijk nog ook niet verwacht, echter kan dit voor natuurlijk wel een mooi proefballonnetje zijn om de reacties te proeven). En dat ik hier toen bijna voor gek werd versleten in een paar posts want AMD zou dat nooit doen :+

Maar laten we hopen dat dit de enige range met TIM zal worden, maar gerust ben ik er helaas niet meer op.
Ben wel benieuwd naar de eerste delidding, kan nooit lang duren.
Een heel snelle check achterhaald dat voorgaande APU's ook al TIM gebruikten. Verder lijkt de RR die bijna 210mm te zijn, groter dus dan Zen. Formaat lijkt hier dus geen rol te spelen, kosten misschien wel.
Tja Vega is duidelijk gemaakt voor hogere clockspeeds. Ik had volgens mij ook al een 1,7GHz gezien maar ik heb nog nergens goed naar gekeken. Vega 10's kunnen dergelijke clocks in ieder geval ook, als je er maar 400W+ doorheen wil jagen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
350Mhz GPU overclock zorgt in ieder geval wel voor flink wat meer warmte als ik Steve goed begrijp. Van +-60 naar +-90c met stock koeler tijdens een uurtje Overwatch. Hij raadt dan ook niet aan om zowel de CPU als de GPU te overklokken met de stock cooler, maar voor 1 van beide te kiezen.
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:40:

Een heel snelle check achterhaald dat voorgaande APU's ook al TIM gebruikten. Verder lijkt de RR die bijna 210mm te zijn, groter dus dan Zen. Formaat lijkt hier dus geen rol te spelen, kosten misschien wel.
Hmm, dat is nieuw voor mij, welke dan? Bristol Ridge was voor zover ik weet gewoon gesoldeerd.

[ Voor 42% gewijzigd door Dennism op 12-02-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:56:
350Mhz GPU overclock zorgt in ieder geval wel voor flink wat meer warmte als ik Steve goed begrijp. Van +-60 naar +-90c met stock koeler tijdens een uurtje Overwatch. Hij raadt dan ook niet aan om zowel de CPU als de GPU te overklokken met de stock cooler, maar voor 1 van beide te kiezen.
De CPU overclocken natuurlijk. Daar win je alle frames mee. :+
[...]

Hmm, dat is nieuw voor mij, welke dan? Bristol Ridge was voor zover ik weet gewoon gesoldeerd.
Kaveri was in ieder geval TIM. Bristol geen idee, moet ik naar kijken. :)
https://www.techpowerup.c...10-7700k-kaveri-de-lidded

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:09:
[...]

De CPU overclocken natuurlijk. Daar win je alle frames mee. :+

[...]

Kaveri was in ieder geval TIM. Bristol geen idee, moet ik naar kijken. :)
https://www.techpowerup.c...10-7700k-kaveri-de-lidded
Ik zie het inderdaad, de Kavari refresh was dan schijnbaar wel weer solder
http://www.overclock.net/..._A10_7870_K_Godavari.jpeg

En hier Bristol: https://www.techpowerup.com/img/16-11-29/fa9d94d1b179.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn dat Ryzen2 'tandpasta' krijgt. :)

Hier de review van Gordon Mah Ung.
https://www.pcworld.com/a...-saves-budget-gamers.html
Hij is erg enthousiast over de performance/prijs. Daar ben ik het mee eens. Hoewel powerusers en gamers deze APU niet interessant vinden is het voor pak hem beet 90% van de PC-gebruikers meer dan genoeg, OEM's hebben nu geen smoes meer om niet standaard AMD aan te bieden, een AMD-APU levert meer waar voor minder geld dan wat Intel te bieden heeft. Je krijgt 4 CPU-kernen die goed genoeg zijn en je krijgt gratis pak hem beet (afhankelijk van de vereiste geheugen-bandbreedte) een RX 550 erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is dus willekeur. Yay voor AMD en hun totale willekeur. :P
Stiekem heeft het bestuursmodel van RTG de rest van AMD overgenomen en weten we dit nog niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adr01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 17:20
Hoe presteert de 2400 tegenover een Ryzen 5 1600? Is het vergelijkbaar?

Misschien is dit dan een interessante CPU voor een systeem waar dan later nog een echt sterke GPU in kan maar in de tussentijd wel op gegamed zou kunnen worden.

Excuus, verkeerde topic, mag worden verwijderd.

[ Voor 12% gewijzigd door Adr01 op 12-02-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adr01 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:16:
Hoe presteert de 2400 tegenover een Ryzen 5 1600? Is het vergelijkbaar?

Misschien is dit dan een interessante CPU voor een systeem waar dan later nog een echt sterke GPU in kan maar in de tussentijd wel op gegamed zou kunnen worden.
Het probleem hiermee is dat een R5 1600 een hexacore is en dat is een overbodige luxe voor een aantal recente titels, en dat gaat alleen maar toenemen. Pak je nu een RR, dan kan je die later vervangen voor een Zen 2 ofzo, maar prijstechnisch is het niet interessant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK dus er moet een betere koeler op dan de standaard prut koelers maar wanneer je dat eenmaal hebt dan koop je dus voor +/- 165 euro:
pricewatch: AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler
pricewatch: Gigabyte Radeon RX 550 D5 2G
Reken op een "handicap" van +/- 15 procent & het pakket van 240 euro prijst zichzelf alsnog uit de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:15:
Het is dus willekeur. Yay voor AMD en hun totale willekeur. :P
Willekeur? AMD verkoopt voor dezelfde prijs 4 kernen op 1 CCX + 8/11 Vega-CU's in plaats van een CPU met twee mislukte CCX'en die gezamelijk 4 kernen bevatten. Something has got to give zoals ze dat in het Engels zeggen.
Ryzen2 en Zen2 gaan straks gewoon weer netjes een gesoldeerde IHS hebben.
Die theorie van TIM omdat dies kleiner worden zie ik niet opgaan omdat het aantal kernen toeneemt voor het desktopplatform, 6 en 8 is nu min of meer standaard geworden voor wie een nieuwe CPU koopt, dat zou best wel eens nog verder kunnen gaan stijgen (12/16 binnen een paar jaar?).

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2018 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De reviews zijn voor mij wel ongeveer zoals ik verwacht had. Mijn HTPC gaat binnenkort heel blij worden met een upgrade naar een 2400G.

Nu alleen nog wachten op een mATX-bord met HDMI 2.0 ipv dat eeuwige HDMI 1.4. :X Wellicht bij de 400-series in april?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het Leoh-Paard schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:51:
De reviews zijn voor mij wel ongeveer zoals ik verwacht had. Mijn HTPC gaat binnenkort heel blij worden met een upgrade naar een 2400G.

Nu alleen nog wachten op een mATX-bord met HDMI 2.0 ipv dat eeuwige HDMI 1.4. :X Wellicht bij de 400-series in april?
Echt board partners die volgens mij de vraag daarna onderschatten imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD doet op reddit ook een uitspraak over de paste ipv solder.
[–]AMD_RobertTechnical Marketing 27 points 2 hours ago
Before this turns into panic: the decisions you make for mainstream products are not always the same decisions for enthusiast products. :) Have faith.
Je zou er eigenlijk vanuit moeten gaan dat het dan wel goed zit aan de vorm van de comment, waar het niet dat het Enthousiast segment eigenlijk pas bij Threadripper begint. Waarom kan ie niet gewoon duidelijk zijn en zeggen "Ryzen 2 is soldered" :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:19:

[...]

Je zou er eigenlijk vanuit moeten gaan dat het dan wel goed zit aan de vorm van de comment, waar het niet dat het Enthousiast segment eigenlijk pas bij Threadripper begint. Waarom kan ie niet gewoon duidelijk zijn en zeggen "Ryzen 2 is soldered" :(
Omdat hij het waarschijnlijk niet weet en als hij iets zegt wat niet klopt, dan komen de hooivorken...
Je weet toch hoe AMD fanboys zijn? :P

Maar ik verwacht eigenlijk gesoldeerd. Het zou toch belachelijk zijn als ze het niet deden voor Ryzen 2 nadat ze er bij Ryzen een punt van maakte. De TIM voor RR is mij eigenlijk al te ver omdat solderen echt geen fortuin kost. Afijn, niks aan te doen en deze chip zal in veel groter volume worden geproduceerd en verkocht dan Ryzen. Ik gok zo dat ze wel wat OEM's binnen hebben voor serieuze volumes.

Bij Ryzen 2, zeker als ze clocks omhoog willen gooien, krijg je internetrellen van AMD fanboys als ze niet gesoldeerd zijn. Zoals gezegd wil je niet tegen je krijgen. :+
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:33:
[...]

Willekeur? AMD verkoopt voor dezelfde prijs 4 kernen op 1 CCX + 8/11 Vega-CU's in plaats van een CPU met twee mislukte CCX'en die gezamelijk 4 kernen bevatten. Something has got to give zoals ze dat in het Engels zeggen.
Ryzen2 en Zen2 gaan straks gewoon weer netjes een gesoldeerde IHS hebben.
Die theorie van TIM omdat dies kleiner worden zie ik niet opgaan omdat het aantal kernen toeneemt voor het desktopplatform, 6 en 8 is nu min of meer standaard geworden voor wie een nieuwe CPU koopt, dat zou best wel eens nog verder kunnen gaan stijgen (12/16 binnen een paar jaar?).
Het was een grap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:45:
Delid filmpje hier trouwens, wel russisch maar he. YouTube: Скальпиро&#107... lijkt inderdaad geen superkleine die te zijn.
Volgens wikichips is het dus inderdaad bijna 210mm2. Zen is 192mm2.
https://en.wikichip.org/wiki/amd/ryzen_3/2200g

Het heeft waarschijnlijk niks te maken met niet kunnen solderen. Maar eigenlijk is dit weer typisch AMD. Brengen ze een prachtige Ryzen lijn uit met goede koelers voor de meeste SKU's en dan ondermijnen ze zichzelf zo weer. Nu is de wraight stealth eigenlijk niet adequaat meer en heb je eigenlijk de spire nodig. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is niet meer dan een logische keuze. Een Ryzen 3 2200G zal voor minder dan 100 euro in de winkel liggen, daarmee is het een goedkope CPU. De IHS aan de core solderen is duur, dit maakt de CPU dus duurder waarmee je dus slechter de concurrentie aan kan of het zal op de winst drukken. Daarnaast zijn deze APU's relatief zuinig, waarmee het dus ook minder een probleem is.

Het is ook diezelfde logische beredenering dat een Ryzen 5 2400G geen HBM geheugen heeft, ook al is DDR4 geheugen een bottleneck. HBM geheugen is gewoon te duur, waardoor je of de CPU voor een totaal niet interessante prijs moet verkopen als je HBM toevoegd. Of je verkoopt de CPU met verlies. Beide opties zijn natuurlijk opties van niks, dus doe je een compromis en gebruik je wel DDR4.

Het wordt pas dom als je het zou doen bij een kleine die met een hoog verbruik, want dat zal heel moeilijk koel te houden zijn. Ook is het onlogisch om het te doen bij een erg dure CPU, want daarbij heb je weinig reden om veel kosten te besparen.

[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 12-02-2018 21:24 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tenzij er een technische reden is zal AMD hoop ik niet zo onverstandig zijn om te gaan TIM'en met Zen+ of Zen2. Kostenverhaal kan bijna niet opwegen tegen de slechte PR shitstorm die je dan krijgt.

Voor RR begrijp ik het wel enigzins.

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 12-02-2018 21:21 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2 Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel dat nu echt scheelt qua kosten dan, volgens mij heb je namelijk ook een andere packaging line nodig of in ieder geval een ander deel in de lijn. Voor een sub deel van het assortiment lijkt me dat toch ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:22:
@DaniëlWW2 Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel dat nu echt scheelt qua kosten dan, volgens mij heb je namelijk ook een andere packaging line nodig of in ieder geval een ander deel in de lijn. Voor een sub deel van het assortiment lijkt me dat toch ook niet goedkoop.
Ik ben ook benieuwd maar het zal echt niet enorm zijn. Andere lijn tja. Voor zover ik weet heeft AMD ook geen faciliteiten meer om zelf chips te assembleren. Ze werken voor zover ik heb kunnen achterhalen voornamelijk met ASAT in Taiwan voor tenminste de GPU's. Dat is geen kleine speler en die zal verschillende opties aanbieden. Het alternatief zal natuurlijk een GoFlo faciliteit zijn in China ofzo.

Verder zoals ik al zei zal Raven Ridge waarschijnlijk in volumes verkocht gaan worden die ver voorbij Ryzen gaan. Ryzen zal je het over enkele miljoenen hebben, RR eerder vele miljoenen chips. Voor OEM's is dit eigenlijk best wel waardeloos omdat ze nu meer moeten investeren in koeling. Zeker voor laptops. Een 15W TDP chip zal niet veel hitte afgeven, 15W om precies te zijn, (pun intended :P ) maar als die onnodig warmer wordt dan is dat weer extra kosten voor koeling.

Ik begrijp de keuze ergens ook wel. Deze chips gaan in de regel niet overclocked worden of zelfs maar in de buurt van max load komen. Neemt niet weg dat het gewoon jammer omdat ze het bij Ryzen juist wel goed deden en er nu meteen weer twijfels ontstaan of ze bij Ryzen 2 opeens naar TIM gaan. Dat zou knap waardeloos zijn. Intel heeft het al gedaan met Skylake-X en de duurste mainstream desktop CPU's en om dat nu een succes te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:52:
[...]
Volgens wikichips is het dus inderdaad bijna 210mm2. Zen is 192mm2.
https://en.wikichip.org/wiki/amd/ryzen_3/2200g

Het heeft waarschijnlijk niks te maken met niet kunnen solderen. Maar eigenlijk is dit weer typisch AMD. Brengen ze een prachtige Ryzen lijn uit met goede redelijke koelers voor de meeste SKU's en dan ondermijnen ze zichzelf zo weer. Nu is de wraight stealth eigenlijk niet adequaat meer en heb je eigenlijk de spire nodig. :/
Of gewoon een goede aftermarket Cooler aanschaffen, bv van Arctic of beter.
Dat Spire spul is altijd al "matig" op zijn best geweest.
Dat mensen sinds AM4 ineens helemaal lyrisch zijn van Spire heb ik nooit begrepen......
In feite is alleen de Wraith Max. een echt goede koeler (lijkt overigens veel op de AM3 heatpipe koelers)
Die AM2 / AM3 heatpipe koelers met clips passen overigens perfect op AM4 en kosten nieuw +/- 5 euro.
Het enige wat je dan mist is RGB, een setje daarvan kost een paar euro bij de Action..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:56:
[...]

Of gewoon een goede aftermarket Cooler aanschaffen, bv van Arctic of beter.
Dat Spire spul is altijd al "matig" op zijn best geweest.
Dat mensen sinds AM4 ineens helemaal lyrisch zijn van Spire heb ik nooit begrepen......
In feite is alleen de Wraith Max. een echt goede koeler (lijkt overigens veel op de AM3 heatpipe koelers)
Die AM2 / AM3 heatpipe koelers met clips passen overigens perfect op AM4 en kosten nieuw +/- 5 euro.
Het enige wat je dan mist is RGB, een setje daarvan kost een paar euro bij de Action..... :*)
Bijvoorbeeld omdat ik mijn R7 1700 tijdens de zomer op 3,5GHz kon draaien, Prime 95 aan en de stock koeler de boel koel hield, en stil...
Die koeler is hardstikke goed voor een chip zoals een R5 1600. Aftermarket is overbodig tenzij je 3,8 of meer wil pushen met die chip. Verder ook perfect adequaat voor een R7 1700. De kleine voor de R3's is niet zo goed, maar nog steeds perfect adequaat voor de CPU waardoor een aftermarket niet nodig is tenzij je overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:44:
[...]

Ik ben ook benieuwd maar het zal echt niet enorm zijn. Andere lijn tja. Voor zover ik weet heeft AMD ook geen faciliteiten meer om zelf chips te assembleren. Ze werken voor zover ik heb kunnen achterhalen voornamelijk met ASAT in Taiwan voor tenminste de GPU's. Dat is geen kleine speler en die zal verschillende opties aanbieden. Het alternatief zal natuurlijk een GoFlo faciliteit zijn in China ofzo.

Verder zoals ik al zei zal Raven Ridge waarschijnlijk in volumes verkocht gaan worden die ver voorbij Ryzen gaan. Ryzen zal je het over enkele miljoenen hebben, RR eerder vele miljoenen chips. Voor OEM's is dit eigenlijk best wel waardeloos omdat ze nu meer moeten investeren in koeling. Zeker voor laptops. Een 15W TDP chip zal niet veel hitte afgeven, 15W om precies te zijn, (pun intended :P ) maar als die onnodig warmer wordt dan is dat weer extra kosten voor koeling.

Ik begrijp de keuze ergens ook wel. Deze chips gaan in de regel niet overclocked worden of zelfs maar in de buurt van max load komen. Neemt niet weg dat het gewoon jammer omdat ze het bij Ryzen juist wel goed deden en er nu meteen weer twijfels ontstaan of ze bij Ryzen 2 opeens naar TIM gaan. Dat zou knap waardeloos zijn. Intel heeft het al gedaan met Skylake-X en de duurste mainstream desktop CPU's en om dat nu een succes te noemen...
Voor laptops zal dit denk ik niet echt uitmaken, tenzij ze daar een compleet andere route kiezen dan standaard dit daar geen IHS op. Die zijn in de regel bare die. Verder zullen de meeste OEM's in desktop waarschijnlijk gewoon AMD's standaard koeler gebruiken. Mogelijk dat ze voor de duurdere desktops een "eigen" model gebruiken net als bij sommige duurdere intel modellen, maar de basis modellen zullen in de regel verwacht ik de standaard koeling hebben. Maar goed, voor het gros van die systemen zal de pasta ook niets uitmaken verwacht ik, overklokken gebeurt toch niet en dat is toch waar het grootste nadeel van pasta ligt. De gemiddelde user zal dat nadeel nooit echt ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:00:
[...]
Bijvoorbeeld omdat ik mijn R7 1700 tijdens de zomer op 3,5GHz kon draaien, Prime 95 aan en de stock koeler de boel koel hield, en stil...
Die koeler is hardstikke goed voor een chip zoals een R5 1600. Aftermarket is overbodig tenzij je 3,8 of meer wil pushen met die chip. Verder ook perfect adequaat voor een R7 1700. De kleine voor de R3's is niet zo goed, maar nog steeds perfect adequaat voor de CPU waardoor een aftermarket niet nodig is tenzij je overclocked.
Met een gratis aangeboden OC potentieel bij AM4 chips van in-den-beginne een paar honderd euro loont het dus nogal de moeite om te gaan OC-en, zeker als tweaker........
De AM4 boxed Coolers waren daar niet goed geschikt voor, aftermarket clip coolers gelukkig wel en bovendien spot voordelig te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YAYgee
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
https://videocardz.com/75...ow-power-raven-ridge-apus

Enig idee of de GE's louter bedoeld zijn voor OEMs?
Zelfs is het louter voor OEMs kan dan een underclocked/undervolted 2200g een prima oplossing bieden? Stil en koel voor een bescheiden budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is of dat AMD nog met een 'monster' APU gaat komen zoals die Intel/AMD-CPU, dus een met veel meer Vega CU's (24/28?) en HBM die mogelijk vooral gericht is op laptops en in het bijzonder zeer dunne laptops.
Dennism schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:19:

[...]

Volgens mij is hij best wel duidelijk, deze APU's kregen geen gesoldeerde IHS omdat het prijspunt veel lager ligt. Mainstream is een aardiger synoniem - in deze context - voor budget. Technisch gezien is dat ook gewoon mainstream aangezien pak hem beet 90% van de PC-gebruikers niets meer dan dat nodig heeft voor wat zij met hun computer doen. Ryzen2 krijgt gewoon een gesoldeerde IHS, inderdaad eveneens omdat anders de hooivorken komen en omdat AMD een mooie troef zou verliezen t.o.v. Intel.
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:44:
Voor OEM's is dit eigenlijk best wel waardeloos omdat ze nu meer moeten investeren in koeling. Zeker voor laptops. Een 15W TDP chip zal niet veel hitte afgeven, 15W om precies te zijn, (pun intended :P ) maar als die onnodig warmer wordt dan is dat weer extra kosten voor koeling.
Zoals jij zelf een alinea verder aangeeft, de OEM's gaan die CPU's niet echt overklokken, misschien gaan ze het all core op 3,7 GHz zetten maar daar houdt het op. Voor OEM's telt vooral 1 parameter: stabiliteit. Een minimum aan RMA's, boze klanten (n00bs) en negatieve reviews. Voor de OEM's en klanten weegt waarschijnlijk de veel betere graphics zwaarder dan de iets mindere CPU-prestatie in vergelijking met wat Intel biedt voor dezelfde prijs.
Die koeler is hardstikke goed voor een chip zoals een R5 1600. Aftermarket is overbodig tenzij je 3,8 of meer wil pushen met die chip.
Als je alleen naar de temperatuur kijkt wel, als je ook rekening houdt met het geluid dan wordt het een ander verhaal. Dan hangt het natuurlijk wel ook van de rest van je systeem af: de voeding (grootte en type fan, rendement, wel of niet een passieve mode) en de mechanische harde schijven en de grafische kaart die je al dan niet hebt. En natuurlijk de kast. Denk in dit verband niet enkel aan stiltefreaks (ik ben er zelf een), een muzikant die wat wil opnemen met een microfoon heeft ook echt een stil systeem nodig, er is een markt voor. Voor de volledigheid, die Wrait Max koelertjes zijn best goed voor hun formaat maar het blijven kleine koelers waarbij de RPM van de fans al snel hoger ligt dan wanneer je bijvoorbeeld een towerkoeler zou gebruiken. Voor budgetsystemen is het natuurlijk wel een voordeel van die Wrait Max koelers dat die ook lucht over de VRM's blazen en zo de VRM's wat koelen, dat doet een towerkoeler dan weer niet.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2018 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-10 10:48
Oei,

Beide Linus en Jayz hebben slechte review samples. Paul’s hardware had ook problemen met hun chips.

Tl:dr; Die van Jayz wou bepaalde games niet spelen en had ook issues onder een overclock. Linus de zijne had ook OC problemen en Paul ook.

Teken aan de wand? Toch weer bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:09:
[...]

Met een gratis aangeboden OC potentieel bij AM4 chips van in-den-beginne een paar honderd euro loont het dus nogal de moeite om te gaan OC-en, zeker als tweaker........
De AM4 boxed Coolers waren daar niet goed geschikt voor, aftermarket clip coolers gelukkig wel en bovendien spot voordelig te krijgen.
Je negeert dus volledig wat ik zeg. :/
Je kan met gemak een paar honderd MHz erbij clocken voor de R5 1500X, R5 1600 of R7 1700 zonder een aftermarket koeler te kopen. Voor de laatste 200MHz heb je een aftermarket nodig. De R5 1400 en lager hebben een andere koeler die de chips gewoon koel houd, maar daar zit nauwelijks OC potentieel bij.

Dat is met gesoldeerde chips. Ga je over naar TIM dan schieten hier ook meteen de temperaturen omhoog en dan wordt het wat krap voor de kleine koeler en zou de koeler voor de R5's of 1700 beter volstaan. Daar zit heel wat meer metaal aan. Moet ik vanavond een foto plaatsen van mijn oude 1156 stock koeler van Intel en die van de R7 1700 voordat men het verschil eindelijk ziet? Die AMD koeler heeft zowat drie keer zoveel metaal erin zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:07:
[...]
Je negeert dus volledig wat ik zeg. :/
Je kan met gemak een paar honderd MHz erbij clocken voor de R5 1500X, R5 1600 of R7 1700 zonder een aftermarket koeler te kopen. Voor de laatste 200MHz heb je een aftermarket nodig. De R5 1400 en lager hebben een andere koeler die de chips gewoon koel houd, maar daar zit nauwelijks OC potentieel bij.

Dat is met gesoldeerde chips. Ga je over naar TIM dan schieten hier ook meteen de temperaturen omhoog en dan wordt het wat krap voor de kleine koeler en zou de koeler voor de R5's of 1700 beter volstaan. Daar zit heel wat meer metaal aan. Moet ik vanavond een foto plaatsen van mijn oude 1156 stock koeler van Intel en die van de R7 1700 voordat men het verschil eindelijk ziet? Die AMD koeler heeft zowat drie keer zoveel metaal erin zitten...
De hoeveelheid metaal alleen zegt niet bijster veel. Een goed ontwerp doet veel meer.
Arctic kan met minder metaal betere resultaten halen dan een Spire met meer metaal.
N.B. ik heb ook van die 95 Watt Spire koelers liggen, die kosten nieuw 1 euro in de V&A.
Niks mis mee maar natuurlijk ongeschikt voor een cpu van een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik zie totaal niet in waarom een koeler die een CPU koel kan houden zonder tornadogeluiden ongeschikt is. De Spire deed het zelfs beter dan de Cryorig C7 die ik nu op mn CPU heb zitten, maar is helaas net iets te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-10 21:40

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:09:
[...]

Ben het absoluut niet met je eens dat de AM4 boxed coolers niet goed geschikt zouden zijn voor OC-en

Toevallig 2 systemen met een 1600 op stock cooler in elkaar gezet afgelopen jaar.
De 1600 valt prima naar allcore 3.8 (circa 1.3-1.32v op beide systemen) te clocken op de wraith spire. Geluid van deze spire in een budgetcase (Bitfenix Comrade) is nauwelijks hoorbaar en de temps blijven ver onder de limieten.

Dat je (indien de chip het uberhaupt wil) met deze cooler geen 4.0/4.1 aan zult raken in een normale situatie waarbij dit flink hogere voltages vraagt (1.4/1.45) betekend niet dat de boxed coolers niet geschikt zijn voor overclocken. 1600x performance bij multicore usage is hierdoor vrij makkelijk te halen.
Hulde voor de nieuwe reeks stock coolers van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een ongelofelijk geklets over die TIM zeg. :N De APU's zijn budget producten, dat betekent een kleine winstmarge en dus wordt er voor de meest kosteneffectieve oplossing gekozen. Als een APU met TIM effectief gekoeld kan worden is er voor AMD geen enkele reden om voor een duurdere optie (solderen) te kiezen, dat kost alleen maar geld en beperkt het concurrentievermogen en/of de winstmarge (zoals @-The_Mask- al zeer terecht opmerkte).

Om op basis van een budgetproduct ineens bang te worden dat de volgende serie high-end producten ook een TIM zou krijgen is al helemaal belachelijk. Alsof je op basis van een Kia conclusies gaat trekken over een Ferrari. 8)7 Zo lang die APU's niet stuk gaan door hitteproblemen - en dat doen ze niet - doet AMD hier helemaal niets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://overclock3d.net/r...nd_ryzen_5_2400g_review/1

Afbeeldingslocatie: https://overclock3d.net/gfx/articles/2018/02/11120941202l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://overclock3d.net/gfx/articles/2018/02/10182232710l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://overclock3d.net/gfx/articles/2018/02/10182338776l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://overclock3d.net/gfx/articles/2018/02/10182232710l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://overclock3d.net/gfx/articles/2018/02/10182301347l.jpg
...

Duidelijk wat verbeteringen. De latency is flink verbeterd voor L2 (29-30%!) en L3 (16-17%) t.o.v. de 1700X en de CPU presteert ook beter in verschillende synthetische testen.
De latency is zwart/wit, duidelijk beter, voor sommige andere testen (voor zo ver ik het weet voor Cinebench niet het geval) moet je er mogelijk ook rekening mee houden dat nu alle kernen op 1 CCX zitten. Opvallend is dat deze APU voor Cinebench wel beter presteert maar voor Blender niet.
Afbeeldingslocatie: https://overclock3d.net/gfx/articles/2018/02/10182321112l.jpg
Lyca schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 07:16:
Oei,

Beide Linus en Jayz hebben slechte review samples. Paul’s hardware had ook problemen met hun chips.
Was de sample van de CPU slecht of was het moederbord slecht. Het eerste moederbord (hardware + software) wat hij probeerde was sowieso rotslecht, dat blijkt alleen al uit de vergelijking met het tweede moederbord wat hij probeerde. Het tweede moederbord was echter ook van MSI, niet echt bevorderlijk om het beste uit de CPU te halen. Overclockers waar ik net naar verwees gebruikte een Asus Prime B350-Plus. Ook geen top-moederbord maar in ieder geval stabiel en een fatsoenlijke support voor de RAM. Eigenlijk had Jay ook een moederbord van Asus en ASRock moeten proberen.
Linus zijn review heb ik nog niet gezien.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Daar heb je wel een punt, maar wat mij meer zorgen baarde, was dat de games gewoon crashte.
Ook zonder OC als ik me niet vergis.

Bij Linus wou die denk ik niet hoger gaan dan 3,8? Ik weet het niet meer zeker.

Ik heb zo wat hetzelfde voor met m'n 1700X, die gaat niet hoger dan 3,8. Het zou nog het geheugen kunnen zijn of eventueel het moederbord (X370 MSI Pro Carbon). Ik wacht wel zeer ongeduldig af voor de volgende Zen+, ik wil graag upgraden (indien het de moeite is) naar de 2700X. Liefst op hetzelfde moederbord.

Wat ik wel merk: Ik draai de 1700X stock, maar mijn geheugen staat op 3200 Mhz en strakkere timings, mijn cinebench score ligt toch hoger dan een stock 1800X. Wat geheugen snelheid toch doet met die infinity fabric... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens AMD komt er "early Q2" eindelijk een driver met de benodigde certificeringen voor Playready zodat ook AMD GPU's/APU's o.a. Netflix 4K HDR kunnen gaan afspelen in Windows. Welke GPU's allemaal support krijgen is nog niet bekend, maar Vega lijkt zeker daar het in de review guide van de APU's staat.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 13-02-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:01:
[...]

De hoeveelheid metaal alleen zegt niet bijster veel. Een goed ontwerp doet veel meer.
Arctic kan met minder metaal betere resultaten halen dan een Spire met meer metaal.
Ja, en nee. Het gaat om het oppervlakte van het metaal, als je met 300 gram metaal een 1,5 keer zo'n groot oppervlakte maakt als met 500 gram metaal bij een andere koeler dan zal die eerste koeler het winnen. Hoe maak je dat grotere oppervlakte? Door er veel groeven en plooien in te maken. De darmen (je biologieleraar heeft dat ooit uitgelegd ;)), hersenen en zelfs het DNA in de cellen gebruiken exact dezelfde truc. In het geval van darmen overigens om exact dezelfde reden: omdat je dankzij een grote oppervlakte meer kan uitwisselen (voedingsstoffen en water opnemen, ionen pompen (o.a. voor de PH)) per tijdseenheid.
Dat neemt niet weg dat de hoeveelheid metaal een interessante parameter is wanneer je koelers van een vergelijkbare kwaliteit vergelijkt. Het is bijvoorbeeld niet zo dat BeQuiet (veel) een veel groter oppervlakte realiseert per gram metaal dan Noctua, op zo'n moment kan je prima eht gewicht vergelijken en dan blijkt inderdaad bijvoorbeeld het koelvermogen van de Noctua D15 aanzienlijk groter te zijn dan dat van de aanzienlijk lichtere en kleinere Dark Rock Pro 3 (met de kanttekening dat de CPU voldoende warmte moet genereren om dit te meten). Als je echter het gewicht vergelijkt tussen bijvoorbeeld de Hyper212 Evo (prima koelers, daar niet van, maar er bestaan koelers die net zoveel warmte opnemen terwijl het gewicht lager is) en een topkoeler van een A-merk dan kom je bedrogen uit. Niet voor niets ligt de prijs flink lager, het is gemakkelijker om het te maken, ze compenseren de minder verfijnde technische afwerking (kleiner oppervlakte per gram metaal) met een hoop extra metaal om toch nog een bepaald koelvermogen te halen en de prijs te drukken.

Natuurlijk heeft het voordelen als je minder gewicht en volume nodig hebt om hetzelfde koeleffect te krijgen, vooral in verband met de beschikbare ruimte en de maximale hoeveelheid warmte die je per tijdseenheid kan opnemen met een koeler in die beschikbare ruimte. Het hangt maar net af van hoeveel warmte je CPU en GPU genereren, wat voor kast je hebt en hoeveel lawaai je aanvaardt.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:33:
Wat een ongelofelijk geklets over die TIM zeg. :N De APU's zijn budget producten, dat betekent een kleine winstmarge en dus wordt er voor de meest kosteneffectieve oplossing gekozen. Als een APU met TIM effectief gekoeld kan worden is er voor AMD geen enkele reden om voor een duurdere optie (solderen) te kiezen, dat kost alleen maar geld en beperkt het concurrentievermogen en/of de winstmarge (zoals @-The_Mask- al zeer terecht opmerkte).

Om op basis van een budgetproduct ineens bang te worden dat de volgende serie high-end producten ook een TIM zou krijgen is al helemaal belachelijk. Alsof je op basis van een Kia conclusies gaat trekken over een Ferrari. 8)7 Zo lang die APU's niet stuk gaan door hitteproblemen - en dat doen ze niet - doet AMD hier helemaal niets verkeerd.
Nou ja het blijft een beetje twee bolletjes is prima, maar je moet er dan wel vier afnemen. Aan de productie kant is het logischer alles hetzelfde te houden. Als ze een hele fabriek kunnen afnemen dan zal dat minder zijn (maar nog steeds duur omdat je twee processen moet optimaliseren). AMD kennende schatten ze de vraag voorzichtig in en op basis daarvan zou het idee dat alles TIM krijgt toch wel de meest logische optie zijn. Hoeft verder ook niet het einde van de wereld te zijn. Overclocken stelt tegenwoordig niets voor, delid maakt het weer een beetje spannend :P .
Lyca schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:20:
Daar heb je wel een punt, maar wat mij meer zorgen baarde, was dat de games gewoon crashte.

Bij Linus wou die denk ik niet hoger gaan dan 3,8? Ik weet het niet meer zeker.

Ik heb zo wat hetzelfde voor met m'n 1700X, die gaat niet hoger dan 3,8. Het zou nog het geheugen kunnen zijn of eventueel het moederbord (X370 MSI Pro Carbon). Ik wacht wel zeer ongeduldig af voor de volgende Zen+, ik wil graag upgraden (indien het de moeite is) naar de 2700X. Liefst op hetzelfde moederbord.

Wat ik wel merk: Ik draai de 1700X stock, maar mijn geheugen staat op 3200 Mhz en strakkere timings, mijn cinebench score ligt toch hoger dan een stock 1800X. Wat geheugen snelheid toch doet met die infinity fabric... :)
Heb je een specifieke reden om nu alweer iets anders te willen? Je hebt net een nieuw systeem, meestal gaat CPU niet zo hard en kun je daar 5 jaar lang op teren. Neem aan dat je GPU nog wel een stuk sneller kan voordat de 1700X echt een bottleneck gaat worden...

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 13-02-2018 16:12 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"een beetje spannend"?
Geef mij maar jumpscares in het beste horrorspel in plaats van delidden, mijn hartslag gaat minder omhoog. ;)
Delidden mag je rustig een wanhoopsactie noemen. Al gaat het bij Kaby Lake meestal goed, maar ik zou het toch niet graag doen.

Ik denk dat jij nog steeds onderschat hoe hard de CPU nu weer gaat nu er eindelijk weer concurrentie is. We leven niet meer in het decennium waarin Intel een monopolie had en zo weinig mogelijk vooruitgang maakte.
Zen2 en Zen3 zullen een enorm verschil gaan geven met Ryzen en met Coffee Lake. De vraag is alleen hoe snel de software het gaat bijbenen, ik vrees dat de consoles het feestje flink gaan verpesten voor ons gamers.
Lyca schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:20:
Ik verdacht het moederbord hier veel meer van dan de CPU, meer specifiek de software van het moederbord. Vooral omdat de CPU en de RAM niet overklokt waren, als het dan niet stabiel draait dat wijst voor mij op slecht aangepaste moederbord-software, bijvoorbeeld omdat de spanning niet goed wordt aangepast. Als je dan ook nog eens ziet bij het andere moederbord van hetzelfde bedrijf het spel niet crashte...
Ik wacht wel zeer ongeduldig af voor de volgende Zen+, ik wil graag upgraden (indien het de moeite is) naar de 2700X. Liefst op hetzelfde moederbord.

Blijkbaar bedoel jij Ryzen+ in plaats van Zen+ (Zen2/Zen3/...).
Ik zou wachten op Zen2/Zen3 aangezien jouw CPU goed genoeg is om het tot dan uit te houden. ;)
Bij Zen2 ga je al een gigantisch gat krijgen in single core performance en wie weet, misschien kan AMD tegen die tijd de IF 4 keer zo'n hoge klokfrequentie geven als de memorycontroller of zoiets.
Extra kernen zou ik ook zeker niet uitsluiten. Een simpel rekensommetje: hogere kosten per kern wegens meer lagen (EUV is nog niet klaar voor massaproductie, nu kosten de octacore CPU's van AMD naar verluidt maximaal €100 om te produceren, laten we pessimistisch uitgaan van een dubbele productiekostprijs voor deze redenering) maar een twee keer zo'n klein oppervlakte per kern, 50% extra kernen zou moeten kunnen voor dezelfde kostprijs, het dubbele zit er niet in. Misschien CCX'en met 6 kernen of 3 CCX'en in plaats van 2? 12 kernen voor €300? Technisch en economisch zou het mogelijk moeten zijn, of dat AMD het ook gaat doen zullen we moeten afwachten.

Maar hé, als jij graag upgradet naar Ryzen+, graag, hoe meer andere mensen investeren in het platform hoe minder de CPU's per stuk hoeven te kosten. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Temujin schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:20:
[...]

Ben het absoluut niet met je eens dat de AM4 boxed coolers niet goed geschikt zouden zijn voor OC-en

Toevallig 2 systemen met een 1600 op stock cooler in elkaar gezet afgelopen jaar.
De 1600 valt prima naar allcore 3.8 (circa 1.3-1.32v op beide systemen) te clocken op de wraith spire. Geluid van deze spire in een budgetcase (Bitfenix Comrade) is nauwelijks hoorbaar en de temps blijven ver onder de limieten.

Dat je (indien de chip het uberhaupt wil) met deze cooler geen 4.0/4.1 aan zult raken in een normale situatie waarbij dit flink hogere voltages vraagt (1.4/1.45) betekend niet dat de boxed coolers niet geschikt zijn voor overclocken. 1600x performance bij multicore usage is hierdoor vrij makkelijk te halen.
Hulde voor de nieuwe reeks stock coolers van AMD.
En dan niet de temps noemen........... :O :w

@Verwijderd oppervlak zegt ook niet alles, wat dat betreft kun je je lesgeld biologie rustig terug vragen. :X
Een goed ontwerp doet wel wonderen, vandaar ook dat de CM varianten met veel oppervlak en metaal toch niet altijd als beste uit de bus komen. Het zijn immers "gehypte" :P producten gericht op omzet/winst ipv prestatie. Arctic ontwerpt en bouwt wel koelers voor prestaties, ze zien er vaak saai uit hebben geen gehypte namen maar presteren per euro perfect.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:08:

Ik verdacht het moederbord hier veel meer van dan de CPU, meer specifiek de software van het moederbord. Vooral omdat de CPU en de RAM niet overklokt waren, als het dan niet stabiel draait dat wijst voor mij op slecht aangepaste moederbord-software, bijvoorbeeld omdat de spanning niet goed wordt aangepast. Als je dan ook nog eens ziet bij het andere moederbord van hetzelfde bedrijf het spel niet crashte...
Dat kan wel kloppen inderdaad, net een andere test gezien en daar ging het wel een heel stukje beter. Vooral de resultaten op 1080p Gaming en medium settings waren impressive eerlijk gezegd.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:08:
Blijkbaar bedoel jij Ryzen+ in plaats van Zen+ (Zen2/Zen3/...).
Maar hé, als jij graag upgradet naar Ryzen+, graag, hoe meer andere mensen investeren in het platform hoe minder de CPU's per stuk hoeven te kosten. ;)
Euh ja, ik heb me vergist in de naamgeving, ik zou graag uitkijken naar die release. Kijken of er een goede prestatie winst is, als dat zo is kan het zijn dat ik me moeilijk ga weerhouden van toch de CPU te switchen.
1/ Omdat ik vermoed de lotterij met de mijne verloren te hebben
2/ Ik kan het aankopen op naam van de zaak ;)

Die competitie momenteel tussen Intel en AMD gaat gezond worden voor de markt wel. Buiten de video kaart markt op dit moment haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 13:27
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:42:
De TIM voor RR is mij eigenlijk al te ver omdat solderen echt geen fortuin kost.
Meer mythbusting dan maar (sorry :P): solderen is in verhouding juist extreem duur.

https://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

TL;DR: jouw huis-tuin-en-keuken soldeer (met tin dus) krijg je deze krengen niet mee gesoldeerd. Je hebt een hele hoop materialen nodig, waarbij de duurste twee Goud (zo'n $42000 per kg) en Indium (momenteel zo'n $300 per kg) zijn. Enkele jaren geleden kostte indium een meervoud daarvan en de prijs is weer aan het stijgen. Alleen al de materialen kosten meerdere dollars. Het proces luistert vervolgens erg nauw; de temperatuur moet precies goed zijn en je laagjes zijn over het algemeen maar enkele micrometers dik.

Je hebt het hier over 65W producten die $100 en $170 kosten. De klasse waarop ze gericht zijn is niet die van enthusiasts/overklokkers. Sterker nog, de klasse waar deze dingen in vallen is er één waar ze waarschijnlijk maar zelden echt hun spierballen hoeven te tonen, ook al hebben ze ze wel. En moeten ze dat toch doen, is de koeler nog best wel aardig ook, vergeleken met hetgeen we normaal gesproken bij CPU's krijgen (pre-Ryzen).

Dat is heel iets anders dan Intel die een dure chip verkoopt -waarbij je extra hebt betaald voor een extra lettertje in de naam- die wél op de enthusiasts is gericht maar zelfs op stock eigenlijk al moeite heeft niet te warm te worden (hoi Haswell :+). En er dan ook nog een zeer matige koeler bij stopt waar je eigenlijk niets aan hebt als je de CPU daadwerkelijk wil gebruiken.

Dat Intel hun Pentiums en dergelijke niet soldeert heb ik ook geen problemen mee, dat is gewoon niet nodig met zulke producten. Bij de 2200G zou je makkelijk 5-10% van de retail prijs kwijt zijn aan solderen, dat noem ik niet goedkoop. Op een product van $300+ kost solderen in verhouding even veel als TIM ze nu waarschijnlijk kost (TIM is natuurlijk ook niet gratis) en voegt het daadwerkelijk iets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Werelds doe eens niet zeg. :>
Maar wederom point taken. Als ze het maar niet gaan doen voor de Ryzens dan vind ik het best. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lyca schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:19:
2/ Ik kan het aankopen op naam van de zaak ;)
Daar heb jij dan geluk mee! Ja, dat scheelt veel.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:33:
Wat een ongelofelijk geklets over die TIM zeg. :N
De APU's zijn budget producten, dat betekent een kleine winstmarge en dus wordt er voor de meest kosteneffectieve oplossing gekozen.
Naast Mask merkte ook ik dat direct op. Ik denk dat dit voor de meeste mensen duidelijk is. Eens zien in welke mate de tech-media weer met twee maten meten, als ze nu bij AMD zeiken over die TIM dan zegt dat iets over een bias die ze hebben. Ik ben benieuwd.
Als een APU met TIM effectief gekoeld kan worden is er voor AMD geen enkele reden om voor een duurdere optie (solderen) te kiezen, dat kost alleen maar geld en beperkt het concurrentievermogen en/of de winstmarge (zoals @-The_Mask- al zeer terecht opmerkte).
Alleen kunnen ze het met TIM niet net zo effectief koelen waardoor je dus hogere temperaturen en misschien ook meer herrie (koeler) krijgt, het punt is dat AMD hier, begrijpelijk, heeft gekozen voor minder koelvermogen in ruil voor lagere kosten. Mogelijk heeft dat ook te maken met de OEM's die het geen snars interesseert maar dat is speculatie. Die OEM"s vallen wel over €10 meer of minder maar dat het niet goed overklokt kan worden, dat interesseert hen geen snars want het liefst hebben ze dat er helemaal niet wordt overklokt met hun systeem, daarom laten ze vaak de BIOS locken (geen vrijke klokfrequentie, ook als de CPU het wel toestaat zoals bij de i5-750 - mopper -). Het scheelt RMA, gezeik van klanten en negatieve reviews.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:12:
@Verwijderd oppervlak zegt ook niet alles, wat dat betreft kun je je lesgeld biologie rustig terug vragen. :X
Een goed ontwerp doet wel wonderen, vandaar ook dat de CM varianten met veel oppervlak en metaal toch niet altijd als beste uit de bus komen. Het zijn immers "gehypte" :P producten gericht op omzet/winst ipv prestatie. Arctic ontwerpt en bouwt wel koelers voor prestaties, ze zien er vaak saai uit hebben geen gehypte namen maar presteren per euro perfect.
Ik heb niet gesteld dat het oppervlakte alles zegt! Jij legt mij nu woorden in de mond die ik niet heb gebruikt. Ik heb aangegeven dat het oppervlakte een belangrijkere parameter is dan het gewicht van het metaal. Je zal bijvoorbeeld wel genoeg ionenkanalen per vierkante milliimeter membraan moeten hebben om dat oppervlakte van de darmen goed te benutten, met twee keer zoveel ionenkanalen per vierkante millimeter membraan zou je aan de helft van het oppervlakte genoeg hebben. Zo kan ik nog een paar punten (samenstelling ionenkanalen...) noemen, bij een analogie ga je niet op alle details in omdat dan geen enkele analogie meer werkt, ik gebruikte deze analogie om te illustreren hoe belangrijk oppervlaktevergroting is en om erop te wijzen dat ingenieurs veel van de natuur kunnen leren.
Ze noemen dat biomimicry, een voorbeeld is om superklevend doch gemakkelijk verwijderbaar materiaal te ontwikkelen door de ghekko goed te bestuderen, dit hebben ze ook echt gedaan. Ook hier gaat het toevallig om het oppervlakte, vele kleine haartjes die een beetje hechten en met zijn allen sterk hechten. Zo zijn er veel voorbeelden te noemen, bijvoorbeeld ook hoe je bij woningen een goed binnenklimaat kan ontwikkelen met een constante temperatuur en een minimum aan kosten om het warmer of koeler te maken maar zonder de ventilatie op te offeren, iets wat we in Nederland goed zouden kunnen gebruiken in moderne gebouwen waar de luchtkwaliteit zeer slecht is.

In de context van koelers is het oppervlakte waarover warmte uitgewisseld wordt waarschijnlijk de belangrijkste parameter die het verschil maakt tussen de kwaliteit van de koelers. Daarnaast heb je nog factoren zoals de samenstelling van het metaal (met overwegend aluminium red je het prima voor een gewone desktop-CPU), de vorm van de koeler (maar dat is indirect eveneens het oppervlakte, door die vorm aan te passen passen ze het oppervlakte aan!) en de vorm van de fan. Wat betreft CM, het zijn gehypte producten maar die hype is gedeeltelijk terecht, een tijdlang was de 212 Evo een van de beste koelers op het prijspunt. Dat daarnast bepaalde merken meer verkocht worden doordat ze een veel agressievere marketing hebben (CM, Corsair, MSI, EVGA...) is een feit. Dat er nu betere koelers op hetzelfde prijspunt zijn lijkt me ook duidelijk. Wat ik stelde - dat de 212 Evo een van de koelers is waarbij de slechtere afwerking met meer metaal en een lagere prijs wordt gecompenseerd - lijkt me feitelijk correct. Ik denk dat mensen die voldoende van mijn reacties hebben gelezen weten hoeveel ik schijt heb aan het uiterlijk van een product bij computerhardware. Voor mij gaat het 100% om de functie, 0% om het uiterlijk (een mooie bonus maar geen selectiecriterium). Als ik iets moois wil om naar te kijken dan koop ik wel een schilderij of een mooi meubelstuk, of hopelijk ooit een pianovleugel ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:27:
[...]
Mogelijk heeft dat ook te maken met de OEM's die het geen snars interesseert maar dat is speculatie.
Natuurlijk intereseert het hun ook. Als ze de keuze hebben en alles voor de rest hetzelfde is gaan ze altijd voor de gesoldeerde IHS omdat ze dan op de koeler kunnen besparen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:57:
[...]

Natuurlijk intereseert het hun ook. Als ze de keuze hebben en alles voor de rest hetzelfde is gaan ze altijd voor de gesoldeerde IHS omdat ze dan op de koeler kunnen besparen.
Mijn gedachte was dat de stock-koeler die AMD erbij doet goed genoeg is dat je alle samples @3,7 GHz zou kunnen draaien, dan heb je maar een kleine achterstand op wat Intel levert maar wel met veel betere graphics en dus voor OEM's op dat prijspunt een aantrekkelijk product. Natuurlijk, in een ideale wereld zou het solderen evenveel kosten en dan zou AMD dat doen en zouden OEM's nog meer tevreden zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2018 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een OEM koopt geen Boxed CPU uit de winkel met koeler. Dat gaat natuurlijk per duizenden en zonder koeler. Ze gebruiken natuurlijk hun "eigen" koeler, vaak genoeg past een AMD koeler ook niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:27:
[...]
[...]

Ik heb niet gesteld dat het oppervlakte alles zegt! Jij legt mij nu woorden in de mond die ik niet heb gebruikt. Ik heb aangegeven dat het oppervlakte een belangrijkere parameter is dan het gewicht van het metaal. Je zal bijvoorbeeld wel genoeg ionenkanalen per vierkante milliimeter membraan moeten hebben om dat oppervlakte van de darmen goed te benutten, met twee keer zoveel ionenkanalen per vierkante millimeter membraan zou je aan de helft van het oppervlakte genoeg hebben. Zo kan ik nog een paar punten (samenstelling ionenkanalen...) noemen, bij een analogie ga je niet op alle details in omdat dan geen enkele analogie meer werkt, ik gebruikte deze analogie om te illustreren hoe belangrijk oppervlaktevergroting is en om erop te wijzen dat ingenieurs veel van de natuur kunnen leren.
Ze noemen dat biomimicry, een voorbeeld is om superklevend doch gemakkelijk verwijderbaar materiaal te ontwikkelen door de ghekko goed te bestuderen, dit hebben ze ook echt gedaan. Ook hier gaat het toevallig om het oppervlakte, vele kleine haartjes die een beetje hechten en met zijn allen sterk hechten. Zo zijn er veel voorbeelden te noemen, bijvoorbeeld ook hoe je bij woningen een goed binnenklimaat kan ontwikkelen met een constante temperatuur en een minimum aan kosten om het warmer of koeler te maken maar zonder de ventilatie op te offeren, iets wat we in Nederland goed zouden kunnen gebruiken in moderne gebouwen waar de luchtkwaliteit zeer slecht is.

In de context van koelers is het oppervlakte waarover warmte uitgewisseld wordt waarschijnlijk de belangrijkste parameter die het verschil maakt tussen de kwaliteit van de koelers. Daarnaast heb je nog factoren zoals de samenstelling van het metaal (met overwegend aluminium red je het prima voor een gewone desktop-CPU), de vorm van de koeler (maar dat is indirect eveneens het oppervlakte, door die vorm aan te passen passen ze het oppervlakte aan!) en de vorm van de fan. Wat betreft CM, het zijn gehypte producten maar die hype is gedeeltelijk terecht, een tijdlang was de 212 Evo een van de beste koelers op het prijspunt. Dat daarnast bepaalde merken meer verkocht worden doordat ze een veel agressievere marketing hebben (CM, Corsair, MSI, EVGA...) is een feit. Dat er nu betere koelers op hetzelfde prijspunt zijn lijkt me ook duidelijk. Wat ik stelde - dat de 212 Evo een van de koelers is waarbij de slechtere afwerking met meer metaal en een lagere prijs wordt gecompenseerd - lijkt me feitelijk correct. Ik denk dat mensen die voldoende van mijn reacties hebben gelezen weten hoeveel ik schijt heb aan het uiterlijk van een product bij computerhardware. Voor mij gaat het 100% om de functie, 0% om het uiterlijk (een mooie bonus maar geen selectiecriterium). Als ik iets moois wil om naar te kijken dan koop ik wel een schilderij of een mooi meubelstuk, of hopelijk ooit een pianovleugel ;)
Dit heeft niets met geladen deeltjes of gekko's (ja, zo spel je dat) te maken. :F :F :F
Wat een bizar kijk mij eens interessant zijn / gebakken lucht verhaal, damn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor de mensen die last zouden hebben van het Performance Marginality-probleem, ik heb vorige week met AMD gemaild en mocht mijn processor insturen voor RMA. Dit kon op hun kosten. De CPU werd donderdag opgepikt en vrijdag bij hun partner in Nederland (woon zelf in België) afgeleverd; ik heb gisteren een mailtje voor opvolging gestuurd en vanmorgen had ik een mailtje dat er een nieuwe processor onderweg was. Die heb ik ondertussen in huis (productiedatum: week 34 van 2017).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:14:
[...]

Dit heeft niets met geladen deeltjes of gekko's (ja, zo spel je dat) te maken. :F :F :F
Wat een bizar kijk mij eens interessant zijn / gebakken lucht verhaal, damn......
Whatever, jij bent moeilijk aan het doen om moeilijk te doen. Jij draait om de hete brij heen, ik stelde dat het bij CPU-koelers meer om het oppervlakte gaat dan om de hoeveelheid metaal - iets waarmee ik jou bijviel -, jij verdraaide mijn woorden en legde mijn woorden in de mond en ik ging erop in. Ik laat het hierbij want jij hebt geen zin om op een normale manier te discussiëren. Ik gaf iets interessants mee omdat sommige mensen het misschien wel interessant vinden, dat het jou niet interesseert interesseert mij niet en dat staat jou vrij maar je kan er op een meer volwassen manier op reageren. Met gebakken lucht heeft het niets te maken, ze hebben er daadwerkelijk een product mee gemaakt waarmee je verticaal kan klimmen met zuignappen en zo kan je veel voorbeelden geven. Dat jij nooit van een vakgebied hebt gehoord wil niet zeggen dat het niet bestaat en dat het niet relevant is.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:35:
Voor de mensen die last zouden hebben van het Performance Marginality-probleem, ik heb vorige week met AMD gemaild en mocht mijn processor insturen voor RMA. Dit kon op hun kosten. De CPU werd donderdag opgepikt en vrijdag bij hun partner in Nederland (woon zelf in België) afgeleverd; ik heb gisteren een mailtje voor opvolging gestuurd en vanmorgen had ik een mailtje dat er een nieuwe processor onderweg was. Die heb ik ondertussen in huis (productiedatum: week 34 van 2017).
Het is netter als ze eerst de nieuwe cpu opsturen a la EVGA.
Werelds schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:27:
[...]

Meer mythbusting dan maar (sorry :P): solderen is in verhouding juist extreem duur.

https://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

TL;DR: jouw huis-tuin-en-keuken soldeer (met tin dus) krijg je deze krengen niet mee gesoldeerd. Je hebt een hele hoop materialen nodig, waarbij de duurste twee Goud (zo'n $42000 per kg) en Indium (momenteel zo'n $300 per kg) zijn. Enkele jaren geleden kostte indium een meervoud daarvan en de prijs is weer aan het stijgen. Alleen al de materialen kosten meerdere dollars. Het proces luistert vervolgens erg nauw; de temperatuur moet precies goed zijn en je laagjes zijn over het algemeen maar enkele micrometers dik.

Je hebt het hier over 65W producten die $100 en $170 kosten. De klasse waarop ze gericht zijn is niet die van enthusiasts/overklokkers. Sterker nog, de klasse waar deze dingen in vallen is er één waar ze waarschijnlijk maar zelden echt hun spierballen hoeven te tonen, ook al hebben ze ze wel. En moeten ze dat toch doen, is de koeler nog best wel aardig ook, vergeleken met hetgeen we normaal gesproken bij CPU's krijgen (pre-Ryzen).

Dat is heel iets anders dan Intel die een dure chip verkoopt -waarbij je extra hebt betaald voor een extra lettertje in de naam- die wél op de enthusiasts is gericht maar zelfs op stock eigenlijk al moeite heeft niet te warm te worden (hoi Haswell :+). En er dan ook nog een zeer matige koeler bij stopt waar je eigenlijk niets aan hebt als je de CPU daadwerkelijk wil gebruiken.

Dat Intel hun Pentiums en dergelijke niet soldeert heb ik ook geen problemen mee, dat is gewoon niet nodig met zulke producten. Bij de 2200G zou je makkelijk 5-10% van de retail prijs kwijt zijn aan solderen, dat noem ik niet goedkoop. Op een product van $300+ kost solderen in verhouding even veel als TIM ze nu waarschijnlijk kost (TIM is natuurlijk ook niet gratis) en voegt het daadwerkelijk iets toe.
Bij micrometers horen microgrammen. Die 5-10 dollar schatting van je komt mij wat extreem over. Vroeger waren dat de totale materiaalkosten van een cpu (echte kosten zitten in de 5 miljard van je fab en de R&D).
Enige prijs die gemeld is in de bron is 2 dollar en dat was een niet gefundeerde quote die hij probeert te ontkrachten. In je bron staan echter de laagjes dus het is dus an sich wel uit te rekenen lijkt me.

[ Voor 61% gewijzigd door sdk1985 op 13-02-2018 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@sdk1985 Misschien wel, maar het heeft me niks gekost en het ging snel. Ik mag dus niet klagen. Ik zie nu wel dat ik in het verkeerde topic gepost heb :$

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:36:
[...]
Whatever, jij bent moeilijk aan het doen om moeilijk te doen. Jij draait om de hete brij heen, ik stelde dat het bij CPU-koelers meer om het oppervlakte gaat dan om de hoeveelheid metaal - iets waarmee ik jou bijviel -, jij verdraaide mijn woorden en legde mijn woorden in de mond en ik ging erop in. Ik laat het hierbij want jij hebt geen zin om op een normale manier te discussiëren. Ik gaf iets interessants mee omdat sommige mensen het misschien wel interessant vinden, dat het jou niet interesseert interesseert mij niet en dat staat jou vrij maar je kan er op een meer volwassen manier op reageren. Met gebakken lucht heeft het niets te maken, ze hebben er daadwerkelijk een product mee gemaakt waarmee je verticaal kan klimmen met zuignappen en zo kan je veel voorbeelden geven. Dat jij nooit van een vakgebied hebt gehoord wil niet zeggen dat het niet bestaat en dat het niet relevant is.
Ik kijk alleen naar efficiency en kosten effectiviteit, niet meer en niet minder.
Dan is het gelukkig niet nodig om reptielen of andere totaal niet relevante onderwerpen te betrekken in de vergelijking. Alleen mensen die geen idee hebben waarover ze posten doen dat. Je weet wel, mensen die nooit reviews schrijven en mensen die veel posten over hardware die ze ws niet eens bezitten........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 13:27
sdk1985 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:41:
Bij micrometers horen microgrammen.
Dat is wel héél kort door de bocht. Dat hangt af van de dichtheid van het gekozen materiaal in combinatie met het volume. Je kunt dat niet zomaar stellen.
Die 5-10 dollar schatting van je komt mij wat extreem over.
Uitgaande van de cijfers van der8auer zit het goud verspreid over 4 lagen met een totale dikte van pakweg 5µm. Ik ben te lui om alle scheikundige delen hier op te zoeken, dus laat ik uitgaan van 3µm goud in totaal. Volume wordt dan (210mm² * 0,003mm) = 0,63075mm³; dat in combinatie met de dichtheid van goud (19,3 g/cm³) geeft een gewicht van 0,012g ofwel 12µg. Dat klinkt als niets, maar aan $40000/kg is dat toch $0,48. Voor 12 duizendste van een gram voor één chipje.

Het indium gedeelte is nog veel viezer, daar heb je minimaal een millimeter dik van nodig, in de praktijk zal dat waarschijnlijk dichter bij 1,5 liggen. Maar zelfs op 1mm dikte kom je dan op zo'n 1,55 gram (dichtheid van indium is 7,31 g/cm³); aan $300/kg is dat toch ook al meteen $0,46.

Dat is bijna 1 dollar aan niets meer dan het indium en het goud. Daar heb ik de overige materialen en productie kosten nog niet bij geteld. Vergeet niet hoe precies dit werkje gedaan moet worden; het zijn inderdaad maar laagjes van enkele micrometers (met uitzondering van het indium), maar dat moet ook wel in precies de goede verhoudingen, heel secuur worden aangebracht. Dit is een extra stap in het hele proces, met een geheel aparte lijn gericht op dit zaakje ;)

Die $5-$10 die ik noem is niet puur voor het materiaal, dat is inclusief het hele "montage" proces, validatie enzovoort. Want ook dat is een heel ander verhaal dan als je er "simpelweg" wat TIM tussen plakt - zie ook der8auer's stukje over de potentiële problemen ;)
Enige prijs die gemeld is in de bron is 2 dollar en dat was een niet gefundeerde quote.
Die 2 (van 2-5?) USD gaat puur over het indium aan de toenmalige prijzen (op dit moment, zoals gezegd, lager, maar het stijgt weer) - daar had hij het goud niet eens meegeteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:05:
Een OEM koopt geen Boxed CPU uit de winkel met koeler. Dat gaat natuurlijk per duizenden en zonder koeler. Ze gebruiken natuurlijk hun "eigen" koeler, vaak genoeg past een AMD koeler ook niet.
Ze zullen echter inderdaad geen boxed cpu's kopen, ik heb echter wel bijv. een flinke sloot HP Pro / Elite deskjes onder beheer, met allemaal vrijwel dezelfde cooler als die Intel ook in de boxed versie's gebruikt (fan en de bevestigingspinnen zijn iets anders, koel lichaam is optisch exact hetzelfde). Nu zal de kans groot zijn dat Intel en HP die weer bij dezelfde OEM afnemen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:48:
[...]

Ze zullen echter inderdaad geen boxed cpu's kopen, ik heb echter wel bijv. een flinke sloot HP Pro / Elite deskjes onder beheer, met allemaal vrijwel dezelfde cooler als die Intel ook in de boxed versie's gebruikt (fan en de bevestigingspinnen zijn iets anders, koel lichaam is optisch exact hetzelfde). Nu zal de kans groot zijn dat Intel en HP die weer bij dezelfde OEM afnemen natuurlijk.
Ik heb er hier vier van HP (ook Elite en Pro) staan, twee Sandy, één Ivy en Kaby allemaal SFF en geen die ook maar iets op een Intel koeler lijkt. Jij zal wel geen SFF systeem hebben, maar ook die van jouw is dus niet. Er op lijken is zoals gezegd niet hetzelfde als hetzelfde zijn. Zoals je zelf al aangeeft, kan het prima bij dezelfde leverancier weg komen. Maar ja lijkt erop is dus iets anders dan is hetzelfde.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:29:
[...]

Ik heb er hier vier van HP (ook Elite en Pro) staan, twee Sandy, één Ivy en Kaby allemaal SFF en geen die ook maar iets op een Intel koeler lijkt. Jij zal wel geen SFF systeem hebben, maar ook die van jouw is dus niet. Er op lijken is zoals gezegd niet hetzelfde als hetzelfde zijn. Zoals je zelf al aangeeft, kan het prima bij dezelfde leverancier weg komen. Maar ja lijkt erop is dus iets anders dan is hetzelfde.
Geen SFF in dit geval inderdaad, de SFF's die ik in beheer heb hebben inderdaad een design dat niet op het design van Intel lijkt, net als de duurdere ranges trouwens.

Ik zal trouwens eens kijken of ik ergens een vendor kan ontdekken op zo'n heatsink. Ben eigenlijk wel benieuwd nu of ze inderdaad van dezelfde leverancier af komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 13-02-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Gaan we nou echt klagen over het TIM gebeuren? Jongens het is geen €500+ kostende CPU he. :P
Helaas zie je het nu al op verschilende sites, die hebben het over het TIM i.p.v. solderen, prestaties worden daarbij aan de kant gezet, jammer hoor.

De temps blijven wel oké, tenzij je totaal nutteloze benchmarks gaat draaien zoals prime95 waar werkelijk niets aan hebt.
Wel aan te raden is snel geheugen, 3200MHz.

Het is een zeer mooi product waarmee je ook een paar games goed op kan spelen.

En het is overigens 14nm i.p.v. 12nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enchantress schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:13:
Gaan we nou echt klagen over het TIM gebeuren? Jongens het is geen €500+ kostende CPU he. :P
Helaas zie je het nu al op verschilende sites, die hebben het over het TIM i.p.v. solderen, prestaties worden daarbij aan de kant gezet, jammer hoor.
Ik snap wel dat mensen klagen, nog geen 3/4 jaar geleden waren hier, maar ook op bijv. reddit en andere sites nog posters die beweerden dat AMD nooit pasta zou gaan gebruiken want dat soort zaken zijn slecht voor de consument en dat zou AMD nooit doen.

Als er dan nu niet geklaagd zou worden, zou dat wel erg vreemd zijn.

Niet dat ik denk dat het geklaag lang zal blijven hangen, zeker bij deze cpu's is het zoals eerder aangegeven weinig boeiend. Goed te verklaren vanuit kosten oogpunt en ook de mogelijk extra yields zal AMD niet erg vinden.

Ik denk dat de meeste comments dan ook niet echt klachten zijn, maar eerder de wens dat AMD niet de Intel kant op gaat tenzij ze echt niet anders kunnen en de hoger gepositioneerde producten blijft solderen, waaronder Ryzen 2, Zen 2 en dergelijke. Nu lijkt dat op basis van een Reddit comment van een AMD marketing medewerker wel goed te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:35:
Ik vind het best netjes hoe snel het wordt afgehandeld. Zolang het niet je enige PC is is het geen probleem, alleen is het lullig voor mensen die slechts 1 systeem hebben dat je niet eerst de vervangende CPU krijgt maar ik begrijp ook wel waarom ze dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:48:
[...]

Ze zullen echter inderdaad geen boxed cpu's kopen, ik heb echter wel bijv. een flinke sloot HP Pro / Elite deskjes onder beheer, met allemaal vrijwel dezelfde cooler als die Intel ook in de boxed versie's gebruikt (fan en de bevestigingspinnen zijn iets anders, koel lichaam is optisch exact hetzelfde).
Ik sneed het zelf aan maar maakt het iets uit of dat ze de stock koeler gebruiken? Of dat ze de stock koeler gebruiken of een andere koeler, ze betalen ervoor. Ik neem aan dat de OEM's een lagere prijs betalen als ze geen stock koeler afnemen. Het komt dan toch neer op de extra kosten voor de koeler vs. de extra kosten voor solderen in plaats van TIM?
Enchantress schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:13:
Ik heb hier hooguit 1 persoon zien klagen over de TIM maar het is natuurlijk wel iets wat wordt besproken omdat AMD voor Ryzen netjes soldeert, dat ze het nu niet doen is begrijpelijk. Als sommige websites hier meer op inzoomen dan op de prestaties dan zegt dat weer veel over de bias die de tech-media hebben. Er is een groot verschil tussen enkel voor de budget-CPU's TIM gebruiken en voor alle desktop-CPU's TIM gebruiken zoals Intel doet en bij Intel is er nauwelijks over gesproken m.u.v. de 7700k/8700k/7600k/7700k en dat delidding-circus.
Wel aan te raden is snel geheugen, 3200MHz.
Ja, al vind ik het verschil meevallen, of tegenvallen, als je het vergelijkt met bijv. een Ryzen 1600/1700 en een RX 580/Vega 56. Logisch gezien het feit dat je slechts een quadcore-CPU en een kleine bandbreedte van het geheugen tussen de GPU en de RAM hebt? Deze producten hebben een prima prijs/performance, vooral de 2200G. Voor pak hem beet 90% van de PC-gebruikers (al die mensen die niets meer nodig hebben dan internet, multimedia en kantoorsoftware voor het simpelere werk) is dit prima. Ik vermoed dat deze APU op die markt is gericht, zij krijgen een quadcore-CPU met SMT en fatsoenlijke graphics voor $100/$169 , in het geval van de 2400G komen die graphics gemiddeld op 80-90% van de RX 550 uit, uiteraard hangt dit af van in welke mate de bandbreedte van het geheugen (tussen de RAM en de GPU) volstaat, dat is meestal de bottleneck voor de graphics van deze APU. Het punt is dat Intel niets levert wat hierbij in de buurt komt voor een vergelijkbare prijs, het verschil in graphics performance zou ongeveer *2,5 zijn, het verschil in CPU-performance, gemiddeld maximaal 10%? Dan kunnen mensen de GTX GT1030 erbij halen maar zolang je daar minimaal €75 voor betaalt heb je toch echt een heel ander prijssegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
AMD probeert met APU een beetje zijn eigen markt te creëren. In het verleden is dat natuurlijk misgegaan, die APU's waren wel duurder om te maken maar de OEM consument zag er de voordelen niet van in terwijl de hogere segmenten beter af waren met een Intel die toen nog pak hem beet 70% van het oppervlakte voor de cpu inzette.

Of dat weer misgaat zal afhangen van marketing en medewerking van winkels als mediamarkt (inkopen en actief promoten).

Voor het entry level segment (zeg <500 euro OEM) heeft AMD natuurlijk de nieuwe A-reeks. Dus wat dat betreft zie ik deze cpu eigenlijk voorlopig niet echt goed gaan lopen. Immers pc's van een paar honderd euro meer hebben standaard een (snellere) gpu en dan vervalt het APU voordeel. Bij de laptops zag je dit tijdens de BTW dagen ook al. Een i5 8250U met een MX150 was goedkoper dan de Ryzen 2500U, terwijl die eerste in games tot 2x sneller kan zijn. In dat geval laat je die Ryzen, ook bij gelijke prijs, links liggen. Wil AMD echt stappen zetten dan moeten ze die vega cores er 'gratis' bij geven. Dan krijg je als consument iets extra's. Nu betaal je er gewoon voor. Dat laatste gaat pas werken wanneer als de consument de meerwaarde begrijpt.

[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 14-02-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:49:
@Verwijderd
AMD probeert met APU een beetje zijn eigen markt te creëren. In het verleden is dat natuurlijk misgegaan, die APU's waren wel duurder om te maken maar de OEM consument zag er de voordelen niet van in terwijl de hogere segmenten beter af waren met een Intel die toen nog pak hem beet 70% van het oppervlakte voor de cpu inzette.

Of dat weer misgaat zal afhangen van marketing en medewerking van winkels als mediamarkt (inkopen en actief promoten).

Voor het entry level segment (zeg <500 euro OEM) heeft AMD natuurlijk de nieuwe A-reeks. Dus wat dat betreft zie ik deze cpu eigenlijk voorlopig niet echt goed gaan lopen. Immers pc's van een paar honderd euro meer hebben standaard een (snellere) gpu en dan vervalt het APU voordeel. Bij de laptops zag je dit tijdens de BTW dagen ook al. Een i5 8250U met een MX150 was goedkoper dan de Ryzen 2500U, terwijl die eerste in games tot 2x sneller kan zijn. In dat geval laat je die Ryzen, ook bij gelijke prijs, links liggen. Wil AMD echt stappen zetten dan moeten ze die vega cores er 'gratis' bij geven. Dan krijg je als consument iets extra's. Nu betaal je er gewoon voor. Dat laatste gaat pas werken wanneer als de consument de meerwaarde begrijpt.
Het echte probleem is dat de i5 8250U + MX150 combinatie goedkoper was dan de Ryzen 2500U.
Dat hoort natuurlijk niet zo te zijn. Echter heeft Retail de neiging om veel te veel winst te pakken op AMD.
Ieder AMD product wat een beetje interessant is ligt altijd voor forse Hoofdprijzen in de winkels.
Zo lang dat niet veranderd blijft AMD hardware op zijn best matig verkopen...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst even iets anders, ook (JayZTwoCents) hier gaat het weer niet goed met een MSI-moederbord, de B350i Pro AC ($120 of zo). XMP-profiel geprobeerd => crash, zwart scherm, niet meer te booten zonder moeilijk te doen (CMOS, leuk bij een klein formaat in een klein kastje :)).
sdk1985 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:49:
@Verwijderd

Voor het entry level segment (zeg <500 euro OEM) heeft AMD natuurlijk de nieuwe A-reeks. Dus wat dat betreft zie ik deze cpu eigenlijk voorlopig niet echt goed gaan lopen. Immers pc's van een paar honderd euro meer hebben standaard een (snellere) gpu en dan vervalt het APU voordeel. Bij de laptops zag je dit tijdens de BTW dagen ook al. Een i5 8250U met een MX150 was goedkoper dan de Ryzen 2500U, terwijl die eerste in games tot 2x sneller kan zijn. In dat geval laat je die Ryzen, ook bij gelijke prijs, links liggen.
Ik weet niet op welke vergelijking jij je nu baseert maar dat zal sowieso geen appels met appels vergelijking zijn. Welke grafische kaart had die laptop met die AMD-CPU wel niet dat het verschil met een MX150 zo groot is? De CPU geeft dat verschil niet tenzij het om een waardeloos gecodeerd spel gaat wat puur voor Nvida-graphics is geoptimaliseerd en vol zit met Gimpworks of zoiets. :?
Het is nog te vroeg om zulke vergelijkingen te maken aangezien die OEM's nog amper zijn begonnen met laptops met deze AMD-CPU's en AMD-APU's aan te bieden. Eerst moeten er meer modellen uitkomen, zo gauw dat het geval is voor zowel die CPU's (laptop-binned) als APU's kunnen we eens de balans opmaken.
Wat nu speelt is dat er nauwelijks concurrentie is en dat daardoor de winstmarges te hoog liggen bij die AMD-laptops. :rolling eyes:
We weten dat de 2400G bij de desktop gemiddeld genomen (je ziet bij de typische Nvidia-titels - Gimpworks alert - de 1030 lichtjes winnen maar bij veel andere titels is het een grotere overwinning voor de 2400G) betere graphics performance haalt dan de GT 1030. Hoe dat uitpakt bij het lager geklokt zijn van beide - de MX150 is toch een onderklokte GT1030? - moeten we afwachten maar het zou competitief moeten zijn voor de laptops.

Het probleem bij de AMD APU's was dat het CPU-deel zwak was voor de software van toen, verergerd doordat ze door bekende redenen op een grotere node vastzaten. De huidige CPU's van AMD zijn competitief met die van Intel, in een laptop waarschijnlijk even goed presterend aangezien het vermogen van de AMD-APU's niet hoger is dan dat van Intel bij dezelfde klokfrequentie. Als je dan de keuze hebt tussen een AMD APU met *2,5 zo'n goede graphics en een Intel-CPU of een AMD APU met iets betere graphics en een Intel-CPU met een MX150 die samen minstens €100 meer kosten, dan is die AMD APU m.i. interessanter. Met name voor laptops worden er veel verkocht die geen discrete grafische kaart hebben, ook bij desktops zie je er nog best wel wat maar ik kan dat de relatieve grootte van dat segment van de markt niet in te schatten. Voor de desktop zou deze APU ook voldoende aantrekkelijk moeten zijn in concurrentie met de gelockte quadcore-CPU's van Intel, de performance is nagenoeg hetzelfde (die van AMD zullen iets lager geklokt zijn @stock in verband met de powerwall) maar dit wordt gecompenseerd met betere graphics. Wanneer er geen discrete grafische kaart bij zit dan is het een simpele keuze, wanneer die er wel bij zit dan zal het van het prijsverschil afhangen. Jij weet hoe ik over het kopen van quadcore-CPU's denk in 2018 maar dat geldt voor enthusiasts, niet voor de doorsnee-gebruiker die zelfs aan een dual core CPU en geïntegreerde graphics van Intel genoeg heeft.

1 kritiekpuntje. Het is spijtig dat AMD niet de verfijnde 14 nm.-node (= GF 12 nm.) kon gebruiken voor deze APU's, daarmee was ook het kleine CPU-nadeel weggevallen. Ik ben benieuwd naar wat hier de economische/technische reden van is,

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD Fully Discloses Zeppelin SOC Architecture Details at ISSCC 2018 – 7nm EPYC “Rome” Chips Rumored To Feature Up To 64 Cores

Met slides voor de technische die hards... :P

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 14-02-2018 18:34 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd Ik weet zo niet over welke CPU's je het hebt, maar ik verwacht niet dat je deze cpu's snel in laptops zal gaan zien, tenzij ze met 45W TDP Sku's in een laptop formaat (dus geen socket en bare die) gaan komen, daar hebben ze momenteel natuurlijk de 15W TDP Sku's al voor echter een 45W TDP Sku of Sku's zou imho niet misstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja het is wel weer "die site", maar het lijkt aan te sluiten bij andere berichten en eerdere speculatie dat AMD core count per CCX zou kunnen verhogen voor Zen 2. We gaan het zien, aan het einde van het jaar ofzo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:31:
@Verwijderd Ik weet zo niet over welke CPU's je het hebt, maar ik verwacht niet dat je deze cpu's snel in laptops zal gaan zien, tenzij ze met 45W TDP Sku's in een laptop formaat (dus geen socket en bare die) gaan komen, daar hebben ze momenteel natuurlijk de 15W TDP Sku's al voor echter een 45W TDP Sku of Sku's zou imho niet misstaan.
2200G en 2400G
Als je ze onderklokt op het moment dat die op de batterij draait en eventueel deze CPU's bint voor de laptop.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2018 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:09:
Eerst even iets anders, ook (JayZTwoCents) hier gaat het weer niet goed met een MSI-moederbord, de B350i Pro AC ($120 of zo). XMP-profiel geprobeerd => crash, zwart scherm, niet meer te booten zonder moeilijk te doen (CMOS, leuk bij een klein formaat in een klein kastje :)).
[video]

[...]

Ik weet niet op welke vergelijking jij je nu baseert maar dat zal sowieso geen appels met appels vergelijking zijn. Welke grafische kaart had die laptop met die AMD-CPU wel niet dat het verschil met een MX150 zo groot is? De CPU geeft dat verschil niet tenzij het om een waardeloos gecodeerd spel gaat wat puur voor Nvida-graphics is geoptimaliseerd en vol zit met Gimpworks of zoiets. :?
Het is nog te vroeg om zulke vergelijkingen te maken aangezien die OEM's nog amper zijn begonnen met laptops met deze AMD-CPU's en AMD-APU's aan te bieden. Eerst moeten er meer modellen uitkomen, zo gauw dat het geval is voor zowel die CPU's (laptop-binned) als APU's kunnen we eens de balans opmaken.
Wat nu speelt is dat er nauwelijks concurrentie is en dat daardoor de winstmarges te hoog liggen bij die AMD-laptops. :rolling eyes:
We weten dat de 2400G bij de desktop gemiddeld genomen (je ziet bij de typische Nvidia-titels - Gimpworks alert - de 1030 lichtjes winnen maar bij veel andere titels is het een grotere overwinning voor de 2400G) betere graphics performance haalt dan de GT 1030. Hoe dat uitpakt bij het lager geklokt zijn van beide - de MX150 is toch een onderklokte GT1030? - moeten we afwachten maar het zou competitief moeten zijn voor de laptops.
Het zijn geen appels met peren op het moment dat je een laptop met formaat X en prijs Y zoekt. De 2500U moest het doen met zijn Vega cores en de i5 8250 werd bijgestaan door een MX150 (en er was er ook nog 1 met een 940MX). Dat alles voor 100 euro minder dan de 2500U. Beiden HP. Dus dan ga je echt niet voor de 2500U.

Hier staat wel een aardige review over de 2500U waar ook de MX150 is meegenomen: https://techreport.com/re...en-5-2500u-apu-reviewed/7 Of de 940MX ook sneller is betwijfel ik, staat misschien op notebookcheck.

edit: De 2500U is inderdaad iets sneller dan de 940MX. Dus dan zou HP voor zijn x360 reeks de Ryzen variant 100 euro goedkoper moeten maken (dagprijzen niet gechecked).https://www.notebookcheck.net/Acer-Swift-3-SF315-Ryzen-5-2500U-Vega-8-256-GB-FHD-Laptop-Review.277262.0.html

[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 14-02-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:40:
[...]

2200G en 2400G
Als je ze onderklokt op het moment dat die op de batterij draait en eventueel deze CPU's bint voor de laptop.
Zoals ik al zei, die zie ik echt niet snel in een laptop verschijnen (misschien wat BTO werk) tenzij ze een ook een FP5 Package versie gaan uitbrengen ipv AM4 als ze de gebinde die's niet al gebruiken voor de U series. Een 45W TDP part of parts in de lineup zouden echter imho niet misstaan tegenover de Intel HQ parts.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 14-02-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:35:
[...]

Tja het is wel weer "die site", maar het lijkt aan te sluiten bij andere berichten en eerdere speculatie dat AMD core count per CCX zou kunnen verhogen voor Zen 2. We gaan het zien, aan het einde van het jaar ofzo. :P
Het gaat uiteraard meer om de slides die denk ik interessant zijn voor de meer technische mensen dan de rumours die toch al bekend waren. :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:51:
[...]

Het gaat uiteraard meer om de slides die denk ik interessant zijn voor de meer technische mensen dan de rumours die toch al bekend waren. :P
Net even snel doorheen gegaan. Tja volgens mij was minstens 90% daarvan ook bekent. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

The Source schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:27:
[...]

HDMI 2.0 vereist nog steeds extra componenten op het moederbord. Dit neemt niet enkel plaats in (doable) maar ze kosten ook nog relatief veel geld. Vroeger werden er veel HTPCs gemaakt maar tegenwoordig zijn er veel krachtige alternatieven. Vandaar dat ik denk dat er veel vendors zijn die HDMI 2.0 niet implementeren. Echter is dat een kwestie van tijd. Misschien zit het in next gen wel ingebakken.
Wat voor componenten eigenlijk?

Dit Asrock bord lijkt het gewoon te kunnen. De MSI B350I Pro AC kan het dus sowieso niet?
https://www.reddit.com/r/..._20_test_request/du7cgy7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:56:
[...]

Net even snel doorheen gegaan. Tja volgens mij was minstens 90% daarvan ook bekent. :P
90% ? Nou, dan heb je volgensmij niet goed gekeken. Kan me niet herinneren de werking in die mate van detail in slides tegengekomen te zijn. :)

Anyway, hopelijk zijn er gotter's die er wat aan hebben :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:45:
[...]

Zoals ik al zei, die zie ik echt niet snel in een laptop verschijnen (misschien wat BTO werk) tenzij ze een ook een FP5 Package versie gaan uitbrengen ipv AM4 als ze de gebinde die's niet al gebruiken voor de U series. Een 45W TDP part of parts in de lineup zouden echter imho niet misstaan tegenover de Intel HQ parts.
Er zijn 3 laptops van 3 OEM's aangekondigd met deze APU's maar bij deze modellen zou de powerdraw inderdaad nogal hoog liggen.
Ik zag net dat ze bij Crysis (1 dus) ongeveer 80W trokken met de 2200G. Ja, de *U-APU's zullen vast wel dominant gaan zijn bij de laptops, ik zie wel nog een APU uitkomen met meer CU's en HBM of zo, gericht op duurdere gaming-laptops.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2018 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:17:
[...]

Er zijn 3 laptops van 3 OEM's aangekondigd met deze APU's maar bij deze modellen zou de powerdraw inderdaad nogal hoog liggen.
Ik zag net dat ze bij Crysis (1 dus) ongeveer 80W trokken met de 2200G.
Heb je wat linkjes naar die laptops? Ik heb alleen nog aankondigingen gezien met de 2500U en 2700U voor laptops, niet voor de 2200G en 2400G, ben best benieuwd wat de formfactor dan zal zijn van laptops met de 2200G en / of 2400G :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:20:
[...]

Heb je wat linkjes naar die laptops? Ik heb alleen nog aankondigingen gezien met de 2500U en 2700U voor laptops, niet voor de 2200G en 2400G, ben best benieuwd wat de formfactor dan zal zijn van laptops met de 2200G en / of 2400G :o
Bij PCWorld hadden ze het erover. Lenovo en nog twee andere OEM's, ze gaven aan waar die werden aangekondigd en om welke OEM's het gaat, ergens in het laatste half uur van de video. Ik ben het met jullie eens dat de *U-APU's meer voor de hand liggen, ik had over het hoofd gezien dat die ook al Vega-graphics hebben (doordat er zo weinig laptops zijn uitgekomen met deze APU).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2018 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:02:
[...]

Wat voor componenten eigenlijk?

Dit Asrock bord lijkt het gewoon te kunnen. De MSI B350I Pro AC kan het dus sowieso niet?
https://www.reddit.com/r/..._20_test_request/du7cgy7/
Ik weet dat bepaalde Intel mobo's er een LSPCON chip voor hadden, maar dat zou voor een cpu/gpu combi met native HDMI2.0 support niet nodig moeten zijn. Denk dat dit gewoon nog even wat verder doorgetest moet worden in de diverse bordjes op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:27:
[...]

Ik weet dat bepaalde Intel mobo's er een LSPCON chip voor hadden, maar dat zou voor een cpu/gpu combi met native HDMI2.0 support niet nodig moeten zijn. Denk dat dit gewoon nog even wat verder doorgetest moet worden in de diverse bordjes op de markt.
Wet koop op afstand, alle borden kopen en degene terugsturen die niet werken |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:46:
[...]

Wet koop op afstand, alle borden kopen en degene terugsturen die niet werken |:(.
hehe, dat zou ik zelf dan weer niet doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:07:
[...]

90% ? Nou, dan heb je volgensmij niet goed gekeken. Kan me niet herinneren de werking in die mate van detail in slides tegengekomen te zijn. :)

Anyway, hopelijk zijn er gotter's die er wat aan hebben :)
Of ik heb juist veel te vaak, veel te goed gekeken en zag echt bijna niks nieuws. ;) :P

]AMD_RobertTechnical Marketing
2nd-gen Ryzen will use solder.
Van Reddit, stuk duidelijker dan zijn vorige post :P
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:09:
Voor de desktop zou deze APU ook voldoende aantrekkelijk moeten zijn in concurrentie met de gelockte quadcore-CPU's van Intel, de performance is nagenoeg hetzelfde (die van AMD zullen iets lager geklokt zijn @stock in verband met de powerwall) maar dit wordt gecompenseerd met betere graphics. Wanneer er geen discrete grafische kaart bij zit dan is het een simpele keuze, wanneer die er wel bij zit dan zal het van het prijsverschil afhangen.
Of die keuze zo simpel is weet ik trouwens niet, ik verwacht dat bij de OEM systemen de Ryzen 2400G de concurrentie vooral aan zal gaan met de i5 8400. Waarbij je dan de tradeoff krijgt tussen aan de ene kant meer cpu power (6 cores) en aan de andere meer GPU kracht (2400G), waarbij ik dit op de zakelijke markt eigenlijk in het voordeel van Intel zie uitvallen daar in veel gevallen GPU kracht daar niet van belang is en de Intel GPU's voldoen. De consumenten markt zal dan weer wat meer gemixed zijn verwacht ik.

[ Voor 80% gewijzigd door Dennism op 15-02-2018 10:47 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.