Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17

Case_C

[Team Carrack]

https://www.tomshardware....urrent-fastest-gaming-cpu

Ziet er goed uit voor de 9900 en 9950x3d als ik dit zo lees :) . Nog even wachten tot CES. Gaat zo een heel duur jaar worden in 2025, :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:13
Zou het 2 CCD "allocatie probleem" opgelost zijn... dan hebben ze helemaal een knaller lijkt me.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:24
Vogels60 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:08:
Zou het 2 CCD "allocatie probleem" opgelost zijn... dan hebben ze helemaal een knaller lijkt me.
Ik denk dat er inderdaad op de tweede CCD nu ook een 3D V-Cache zit van 96MB. Dat lost een deel het extra CCD probleem op in ieder geval en verklaart ook wel de performance winst in Factorio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 21:37
Als het dual CCD cache is vraag ik me af of de 9900X3D niet een killer word met op elke CCD 4 cores aan. Dan heb heb je effectief een 9800X3D met 160 ipv 96 MB cache. De vraag is dan alleen of de inter CCD latency een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokterian
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-04 15:20
Ondanks dat ik vrij laat heb besteld bij megekko gisteren rond 17:15 was ik verrast dat die van mij alsnog is verstuurd, ik verwacht hem morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:49:
Als het dual CCD cache is vraag ik me af of de 9900X3D niet een killer word met op elke CCD 4 cores aan. Dan heb heb je effectief een 9800X3D met 160 ipv 96 MB cache. De vraag is dan alleen of de inter CCD latency een probleem is.
Waarschijk wel. Want dat is ook de rede dat een 5900X het niet denderend seed en de 5800X vaak sneller was met games zodra je 8 cores nodig hebt.

Die IF links en of de io die zijn momenteel een grote bottleneck. De latency van de L3 is bij een 7800X3D 12.5ns. De core tot core latency is 75ns dat is factor 6 hoger. Memory kan je met goede memory tunning met rond de 52-55ns benaderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 09-11-2024 04:46 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Astennu schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 04:45:
Die IF links en of de io die zijn momenteel een grote bottleneck. De latency van de L3 is bij een 7800X3D 12.5ns. De core tot core latency is 75ns dat is factor 6 hoger. Memory kan je met goede memory tunning met rond de 52-55ns benaderen.
Memory gaat ook over IF, waarom is memory sneller dan de L3 cache van een andere CCD?

Op https://chipsandcheese.co...en-9950x-zen-5-on-desktop zie ik een memory latency van 72 ns voor de 9950X.

[ Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-11-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:31:
[...]

Memory gaat ook over IF, waarom is memory sneller dan de L3 cache van een andere CCD?

Op https://chipsandcheese.co...en-9950x-zen-5-on-desktop zie ik een memory latency van 72 ns voor de 9950X.
Is er wel een directe CCD naar CCD link?
Ik dacht als je van CCD1 naar 2 wil je eerst via de IO die moet dan moet je twee links over naar memory is maar 1 link.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58
Nokterian schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:36:
Ondanks dat ik vrij laat heb besteld bij megekko gisteren rond 17:15 was ik verrast dat die van mij alsnog is verstuurd, ik verwacht hem morgen binnen.
Ik zit een beetje in dubio. Ik heb nu een 5800X3D, ik heb deze upgrade helemaal niet nodig. Maar ik vind het wel weer leuk een nieuw systeem te bouwen, en nu levert mijn 5800X3D+mobo+mem als setje ook nog wat op.

Maar goed, inmiddels nergens meer leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Astennu schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 04:45:
[...]

Waarschijk wel. Want dat is ook de rede dat een 5900X het niet denderend seed en de 5800X vaak sneller was met games zodra je 8 cores nodig hebt.

Ja dan word het een stuk complexer en is het te hopen dat verschillede requests naar verschillende cores gestuur worden en verschillende requests dan ook de cache goed kunnen benutten. Als er cross CCD cache requests gaan komen dan kan dat wel eens een negatief effect hebben.

Maar misschien is het helemaal geen probleem want :

https://www.techpowerup.com/cpu-specs/epyc-9965.c3904

Dat zijn wat verdomd lange CCD's en als je even rekend zijn dit 16 cores per CCD. Gezien de nieuwe Epyc zen 5 is is mogelijk om een 9950X3D met 1 CCD en een lading cache te maken !? Dit zou echt alle potentiele problemen verhelpen.

Technisch is het dus mogelijk maar gezien de screenshots van de 9950X gewoon dual ccd zijn...

Misschien next gen?

Overigens wel een monsterlijk efficiënte chip die Epyc. mag dan op maar een 2.25ghz boase draaien worst case maar wel monsterlijk veel threads. Als je simpel base clock cores doet zit je ruim over de 400 ghz. Best bizar. I vraag me wel eens af hoe deze chips zouden presteren als we dezelfde silicon als een monolithic 1-2-4-8 core zouden maken met enorme cores en dus per core prestaties.

Maar goed ik zwaal af. We gaan het zien wat ze gaan doen in januari. Ik denk overigens niet dat ik voor een 9950X3D ga zelfs als er geen problemen zijn. Het stroomverbruik gaat niet grappig zijn en en hij zal flink aan de prijs zijn. Als de 9800X3D in gamen efficiënter was had ik nog wel gewacht opo de prestaties van een 9950X3D en die overwogen maar ik denk dat de keuze nu ligt tussen de 7800X3D of de 9800X3D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:46:
[...]

Ik zit een beetje in dubio. Ik heb nu een 5800X3D, ik heb deze upgrade helemaal niet nodig. Maar ik vind het wel weer leuk een nieuw systeem te bouwen, en nu levert mijn 5800X3D+mobo+mem als setje ook nog wat op.

Maar goed, inmiddels nergens meer leverbaar.
Als je 4k gamed gewoon je naam als advies nemen. als je geen kaart sneller als een 4080 heb zou ik het ook niet overwegen. Tenzij je het puur voor de lol doet dan zeg ik doen maar dan word het al snel een dure hobby :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Astennu schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:24:
[...]

Is er wel een directe CCD naar CCD link?
Dat durf ik niet te zeggen.
Ik dacht als je van CCD1 naar 2 wil je eerst via de IO die moet dan moet je twee links over naar memory is maar 1 link.
Eén IF link en daarna de DDR5 link. De fysieke afstand naar het geheugen is in ieder geval veel groter, je zou toch denken dat inter CCD beter zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
computerjunky schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:01:
[...]

Als je 4k gamed gewoon je naam als advies nemen. als je geen kaart sneller als een 4080 heb zou ik het ook niet overwegen. Tenzij je het puur voor de lol doet dan zeg ik doen maar dan word het al snel een dure hobby :P
Ik speel ultrawide. En een GPU upgrade komt er binnen nu en 12 maanden gegarandeerd, dat zal dan een 5070 of 5080 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fwiw: AMD’s Zen 6-Based Ryzen “Medusa” Desktop CPUs To Retain AM5 Compatibility, Eyeing Late 2026/Early 2027 Launch

Meer cores per CCD zou nice zijn maar zelf hoop ik meer op snellere IF, betere idle efficiency en hogere mem speed.

Voor Desktop / Gaming lijkt 8 cores de komende jaren grosso modo genoeg. Aan de andere kant, tegen die tijd komen denk ik ook de volgende generatie consoles op de markt met wellicht/waarschijnlijk hogere core counts.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Help!!!! Zou een volgende generatie consoles niet wat snel zijn? De PS5 Pro is bijvoorbeeld pas net uit, en bij de PS4 Pro zat er 4 jaar en paar dagen tussen de PS4 Pro release en de PS5 release, en de trend voor console releases lijkt ook langere generaties te zijn met daarbij een 'tussen generatie' in de vorm van een Pro of andere update(s) die of performance brengen of een kosten besparing of beide.

Terug naar een 6 jaars cadans, met dan een 'levensduur' van de PS5 Pro van slechts +-2 jaar lijkt me in dat opzicht wat optimistisch misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Help!!!! schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:36:
fwiw: AMD’s Zen 6-Based Ryzen “Medusa” Desktop CPUs To Retain AM5 Compatibility, Eyeing Late 2026/Early 2027 Launch

Meer cores per CCD zou nice zijn maar zelf hoop ik meer op snellere IF, betere idle efficiency en hogere mem speed.

Voor Desktop / Gaming lijkt 8 cores de komende jaren grosso modo genoeg. Aan de andere kant, tegen die tijd komen denk ik ook de volgende generatie consoles op de markt met wellicht/waarschijnlijk hogere core counts.
Aim high :) waarom niet beide met gelijk ook een lager idle verbruik door een IO die redesign.

ik vind een launch pas in eind 2026/2027 wel erg laat tenzij dit om ryzen 11xxx gaat. (gaan naar Intel namen dan :+ ) Ben benieuwd of mensen daar over gaan klagen en AMD dan met ne zulke idiote namen komt als intel gedaan heeft. AMD ryzen 9 11950X3D vs Intel core i9 11900k dan bekt de 11900k zelfs nog beter.

[ Voor 16% gewijzigd door computerjunky op 09-11-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Heeft iemand ergens al wat info gevonden over verschillende koelers getest op de 9800X3D :? Zal wel niet heel spannend zijn, maar gezien zijn overklokbaarheid kan ik mij voorstellen dat dat best interessante data kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:54:
@Help!!!! Zou een volgende generatie consoles niet wat snel zijn? De PS5 Pro is bijvoorbeeld pas net uit, en bij de PS4 Pro zat er 4 jaar en paar dagen tussen de PS4 Pro release en de PS5 release, en de trend voor console releases lijkt ook langere generaties te zijn met daarbij een 'tussen generatie' in de vorm van een Pro of andere update(s) die of performance brengen of een kosten besparing of beide.

Terug naar een 6 jaars cadans, met dan een 'levensduur' van de PS5 Pro van slechts +-2 jaar lijkt me in dat opzicht wat optimistisch misschien.
Ik had "ongeveer" willen zeggen. :X :o

De cpu's zijn gebaseerd op ZEN 2 dat ruim een jaar eerder werd gelaunched. Dus wederom weer een 7 jarige cycle is zeker logisch er vanuitgaande dat de cpu's dit keer op ZEN 6 gebaseerd zijn.

CES 2027 event lijkt mij een vrij logische launch locatie voor ZEN 6. De nieuwe consoles zijn dan relatief niet ver weg en voor gamers die niet elke generatie upgraden is het dan toch wel lekker om op gelijke corecount te zitten.
computerjunky schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:10:
[...]

Aim high :) waarom niet beide met gelijk ook een lager idle verbruik door een IO die redesign.

ik vind een launch pas in eind 2026/2027 wel erg laat tenzij dit om ryzen 11xxx gaat. (gaan naar Intel namen dan :+ ) Ben benieuwd of mensen daar over gaan klagen en AMD dan met ne zulke idiote namen komt als intel gedaan heeft. AMD ryzen 9 11950X3D vs Intel core i9 11900k dan bekt de 11900k zelfs nog beter.
Aim ook graag high hoor. Liefst alles tegelijk! :P

Alleen AMD is steeds selectief in waar ze grote veranderingen doen en daarom verwacht ik pas een flinke IO-die overhaul bij AM6.

[ Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 09-11-2024 16:50 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Help!!!!

Eind 2027 of ergens 2028 lijkt me inderdaad niet onlogisch voor een nieuwe generatie consoles. Dan zit je inderdaad op 7+ jaar en wordt de PS5 Pro ook alweer minimaal 3 jaar. Dat lijkt me voor kopers van dat apparaat ook wat makkelijker te slikken dan na 2 jaar al een opvolger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Help!!!! schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:49:

Aim ook graag high hoor. Liefst alles tegelijk! :P

Alleen AMD is steeds selectief in waar ze grote veranderingen doen en daarom verwacht ik pas een flinke IO-die overhaul bij AM6.
Tja blijft een bedrijf he en ze hebben nog zat wat ze kunnen verbeteren.

Chipset, idle power, IO die, 16 core CCD, dual layer cache, memory controller, dikte IHS. Tegelijkertijd frustrerend en goed om te zien dat ze nog wel even door kunnen borduren op dit platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:59:
[...]

Ja dan word het een stuk complexer en is het te hopen dat verschillede requests naar verschillende cores gestuur worden en verschillende requests dan ook de cache goed kunnen benutten. Als er cross CCD cache requests gaan komen dan kan dat wel eens een negatief effect hebben.

Dat zijn wat verdomd lange CCD's en als je even rekend zijn dit 16 cores per CCD. Gezien de nieuwe Epyc zen 5 is is mogelijk om een 9950X3D met 1 CCD en een lading cache te maken !? Dit zou echt alle potentiele problemen verhelpen.

Technisch is het dus mogelijk maar gezien de screenshots van de 9950X gewoon dual ccd zijn...

Misschien next gen?

Overigens wel een monsterlijk efficiënte chip die Epyc. mag dan op maar een 2.25ghz boase draaien worst case maar wel monsterlijk veel threads. Als je simpel base clock cores doet zit je ruim over de 400 ghz. Best bizar. I vraag me wel eens af hoe deze chips zouden presteren als we dezelfde silicon als een monolithic 1-2-4-8 core zouden maken met enorme cores en dus per core prestaties.

Maar goed ik zwaal af. We gaan het zien wat ze gaan doen in januari. Ik denk overigens niet dat ik voor een 9950X3D ga zelfs als er geen problemen zijn. Het stroomverbruik gaat niet grappig zijn en en hij zal flink aan de prijs zijn. Als de 9800X3D in gamen efficiënter was had ik nog wel gewacht opo de prestaties van een 9950X3D en die overwogen maar ik denk dat de keuze nu ligt tussen de 7800X3D of de 9800X3D.
Maar die gebruikt Zen5c en ik weet even niet meer zeker of het wel een CCX is. Daxht ergens gelezen te hebben dat die bestaan uit 2 CCX'en met 8 cores in totaal idd wel 16 per CCD. Dus ook daar heb je dan weer meer latency wat voor games niet ideaal is zie Zen2 naar Zen3.

Het zou me niet verbazen als ze dat bij Zen6 wel weer samenvoegen maar dat dit even een eerste stap is naar een 16 core CCD.

Zen5 is opzich niet minder efficiënt als je hem afknijpt naar 90 watt ziet het plaatje er ineens anders uit. Soms is Zen4 wat efficiënter de andere keer Zen5.

Ik ben die van mij nog aan het optimaliseren maar so far zijn ze even efficiënt de 9800X3D gebruikt bij Stellaris 40% meer maar is ook 40% sneller. En hij was nog niet optimaal afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:03:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen.

[...]

Eén IF link en daarna de DDR5 link. De fysieke afstand naar het geheugen is in ieder geval veel groter, je zou toch denken dat inter CCD beter zou moeten kunnen.
Zo ver ik zijn er geen links tussen de ccd's dat was bij Zen1 wel maar daar was er geen io die. Vanaf Zen2 is dat volgens mij veranderd naar het onderstaande principe:

https://en.wikichip.org/wiki/amd/infinity_fabric

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g64WeD5efRsLbdCch42KyIrZWDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJmk30jRYtgFkmjouIZTMH5i.png?f=fotoalbum_large

Zo ver ik weet is die opzet nog steeds hetzelfde voor AM5. En dan heb je dus 1 hop naar memory en twee naar de volgende CCD.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 09-11-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-05 16:25
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:49:
Heeft iemand ergens al wat info gevonden over verschillende koelers getest op de 9800X3D :? Zal wel niet heel spannend zijn, maar gezien zijn overklokbaarheid kan ik mij voorstellen dat dat best interessante data kan zijn.
Ik vraag me vooral af of het, net als bij de 7800X3D, wederom nodig is om koelers met een offset te plaatsen als je optimale koeling wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DLSS schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:33:
[...]

Ik vraag me vooral af of het, net als bij de 7800X3D, wederom nodig is om koelers met een offset te plaatsen als je optimale koeling wil hebben.
Nodig is een groot woord maar het zal net als bij alle andere Zen cpu's vanaf Zen2 (Ryzen 3000) helpen om een offset te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Astennu schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:35:
[...]

Nodig is een groot woord maar het zal net als bij alle andere Zen cpu's vanaf Zen2 (Ryzen 3000) helpen om een offset te gebruiken.
Nu de cache dichter op de IHS zit, daarmee makkelijker te koelen zou zijn, zou het misschien niet meer nodig hoeven zijn? Ik denk dat dat wel een interessante is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-05 16:25
Astennu schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:35:
[...]

Ja ik bedoelde nodig voor optimale koeling... Bij de instructies voor mijn noctua CPU koeler stond het advies om dit te doen. (En zelfs met deze offset wordt mijn 7800X3D af en toe nog aardig warm).

Gelukkig lijkt de 9800X3D wat minder warm te worden. Dus wellicht dat ik er een ga kopen als het zonder offset kan (mijn CPU koeler raakt momenteel mijn GPU door de offset)

[ Voor 16% gewijzigd door DLSS op 09-11-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:36:
[...]

Nu de cache dichter op de IHS zit, daarmee makkelijker te koelen zou zijn, zou het misschien niet meer nodig hoeven zijn? Ik denk dat dat wel een interessante is...
Ik heb het bij de 5800X3D en 7800X3D ook nooit gebruikt dus het is niet nodig. Het kan wel veel schelen en dat zal nu ook het geval zijn je kan dan nog lagere temps halen als je wel een offset mount gebruikt.
Misschien moet ik daar wel een keer naar gaan kijken of die voor de Mugen 5 te krijgen is betere temps zijn nooit verkeerd.
DLSS schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:37:
[...]

Ja ik bedoelde nodig voor optimale koeling... Bij de instructies voor mijn noctua CPU koeler stond het advies om dit te doen. (En zelfs met deze offset wordt mijn 7800X3D af en toe nog aardig warm).

Gelukkig lijkt de 9800X3D wat minder warm te worden. Dus wellicht dat ik er een ga kopen als het zonder offset kan (mijn CPU koeler raakt momenteel mijn GPU door de offset)
Bij mij wordt hij warmer dan de 7800X3D. Maar ik moet ook even kijken of mijn cryosheet nog wel goed is tot 115watt kan ik hem nog koelen met mijn Mugen maar de stock 130watt is te veel dan zit hij op 95c.
Ik heb nu een TDP limit van 90watt ingesteld want het verschil in prestaties is maar relatief klein:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8vPq6zFmibc8GTw79TpSo6M13U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jxdMkn0vb7AQUmBySFfIQI0r.png?f=fotoalbum_large

Overigens was die -40co niet stabiel op alle cores 3Dmark draaide wel goed. Maar met de nieuwe CO waardes raakte ik 1,2% kwijt. 4,5% lagere prestaties voor 30 watt minder vind ik helemaal prima. Een heel stuk efficienter.

Maar om terug te komen op de offset mount ik kan me voorstellen dat dat ook nog een paar C kan schelen en dat is natuurlijk altijd goed voor de stabiliteit en het verbruik want je hebt dan minder lekstroom.

[ Voor 55% gewijzigd door Astennu op 09-11-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 07-05 07:12

SG

SG surft naar info hardewaren

computerjunky schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:59:

Misschien next gen?

Het verschil tussen Epyc en Ryzen is de software. Pro software dat sinds halve eeuw op clusters van computers , multi sockets. Is van grond af geprogrammeerd ook OS om goed te schalen met veel cores . Games is software dat nog niet lang meerdere cores gebruikt. Maar multi socket NUMA systeem wereld vreemd is. Chiplets introduceert dit probleem voor games. Goed en masive parallel programeren begint al bij OS de programmeur die programmering tools talen gebruikt naast gedegen kennis van multithreaded pardigma’s

Falsesharing dat is als cache line data bevat van 2 actieve threads. Wordt vermeden door array data structuren data 64byte aligned . Naast zoveel mogelijk van shared data vermijden. Als 1 thread data mag muteren dan is read van andere tread undefined behavior.
Dan heb atomic maar dat stoplicht van MT correctheid ipv MT efficiëntie. Lock mutex is zoiets als verkeer regelaar. En verkloot paralisme.
Het probleem is dus dat data in L3 van chiplet 2 door lokale core gebruikt wordt maar shared gebruik ook door core van andere chiplet. Dat los je op door dev MT architectuur opzet dat data sharing en false sharing zoveel mogelijk mijd. Doe je vanilla OOP zoal OOP game engine. Dan heb je dat probleem veel meer.
Een andere hardware oplossing is die andere chiplet stuk trager maken dat scedular de ene chiplet kiest. Of os de cpu andere chiplet uitschakelt.
Probleem is dus programeer probleem van hoe game software is opgezet.
Uiteraard speeld meer mee. Games lijken slecht paralleliseerbaar.
Maar uiteraard als core van je game engine niet gemaakt is voor tot 32 threads en core cache topology detectie. En thread pinned of afinity zet ook test of niet of wel SMT toe te passen. Data oriented , functioneel problemen benaderd .

Games zijn data driven ook scrips dus insane MT schaling heeft niet de prioriteit, wel productie efficiëntie. Optimaliseren komt in Q&A stage naast bug fixen en polish. Waar profiling naar bottle neck gekeken wordt.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AMD Captures 28.7% Desktop Market Share in Q3 2024, Intel Maintains Lead

According to the market research firm Mercury Research, the desktop CPU market has witnessed a remarkable transformation, with AMD seizing a substantial 28.7% market share in Q3 of 2024—a giant leap since the launch of the original Zen architecture in 2017. This 5.7 percentage point surge from the previous quarter is a testament to the company's continuous innovation against the long-standing industry leader, Intel. Their year-over-year growth of nearly ten percentage points, fueled by the success of their Ryzen 7000 and 9000 series processors, starkly contrasts Intel's Raptor Lake processors, which encountered technical hurdles like stability issues. AMD's revenue share soared by 8.5 percentage points, indicating robust performance in premium processor segments. Intel, witnessing a decline in its desktop market share to 71.3%, attributes this shift to inventory adjustments rather than competitive pressure and still holds the majority.

AMD's success story extends beyond desktops, with the company claiming 22.3% of the laptop processor market and 24.2% of the server segment. A significant milestone was reached as AMD's data center division generated $3.549 billion in quarterly revenue, a new record for a company not even present in the data center in any considerable quantity just a decade ago. Stemming from strong EPYC processor sales to hyperscalers and cloud providers, along with Instinct MI300X for AI applications, AMD's acceleration of data center deployments is massive.
Despite these shifts, Intel continues to hold its dominant position in client computing, with 76.1% of the overall PC market, held by its strong corporate relationships and extensive manufacturing infrastructure. OEM partners like Dell, HP, Lenovo, and others rely heavily on Intel for their CPU choice, equipping institutions like schools, universities, and government agencies.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Vanavond via V&A een 9800X3D voor introductieprijs weten over te kopen :Y

Uit mijn huidige build mijn SSDs, PSU en GPU meenemen. Voor de rest maar even oriënteren op nieuwe parts :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 04:24
AMD Ryzen 7 9800X3D Processor. Uit voorraad leverbaar. Levertijd: minimaal 10 dagen.
Dat is Megeko .

Raakt de vooraad ?

Asus RTX 4090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
mmxmmx schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:39:
AMD Ryzen 7 9800X3D Processor. Uit voorraad leverbaar. Levertijd: minimaal 10 dagen.
Dat is Megeko .

Raakt de vooraad ?
Azerty geeft aan ook aan minimaal 10 dagen. Alternate geeft aan dat ze geen eens informatie beschikbaar hebben wanneer weer voorraad.

En dan vragen ze ook nog hogere prijzen. Daarom dat ik die via V&A voor €539,- opgepikt heb :Y

AMD Ryzen 7 9800X3D CPUs Sold Out in Europe and US as Pre-Orders Deplete Incoming Shipments
Multiple reports indicate that AMD's Ryzen 7 9800X3D processors have been sold out in both the United States and European markets. European retailers have completely exhausted their stock of the Ryzen 7 9800X3D before the incoming shipments have even been delivered. This high demand has resulted in pre-orders being fully booked ahead of the actual availability of the CPUs. Retailers have all reported being out of stock for the Ryzen 7 9800X3D in Europe. The scarcity of the Ryzen 7 9800X3D has led Mindfactory to cancel pre-orders due to an inability to fulfill them. Additionally, the retailer has accumulated a significant number of pre-orders, resulting in the next shipment of Ryzen 7 9800X3D processors being sold out before arrival.

[ Voor 51% gewijzigd door JeroenNietDoen op 10-11-2024 10:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nokterian
Alhoewel de meeste mensen World of Warcraft niet echt testen.

Merk ik zelf de grote verschil van de 7800X3D naar 9800X3D. Met name performance in de grote drukke steden ook tijdens grote gevechten hoe sterk deze cpu is.

Aangezien World of Warcraft nog altijd CPU hongerig is, merk ik dat de fps is omhoog geschoten. Zit gemiddeld 40 to 50 fps meer en het zakt bijna nooit meer in.

De laatste windows update 24H2 maakt ook een groot verschil zonder meer.

Al met al zeer blij met m'n aankoop, heb ook nog de laatste bios update gedaan Agesa 1.2.0.2a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Nokterian schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:01:

Merk ik zelf de grote verschil van de 7800X3D naar 9800X3D. Met name performance in de grote drukke steden ook tijdens grote gevechten hoe sterk deze cpu is.

Aangezien World of Warcraft nog altijd CPU hongerig is, merk ik dat de fps is omhoog geschoten. Zit gemiddeld 40 to 50 fps meer en het zakt bijna nooit meer in.
Goed om te weten want WoW is toch nog steeds mijn meest gespeelde game :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:24

Al met al zeer blij met m'n aankoop, heb ook nog de laatste bios update gedaan Agesa 1.2.0.2a.
Nice! met welke GPU is dat en op welke resolutie?

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben ik ook wel benieuwd naar, een guildie van me heeft een wat andere ervaring. Die geeft juist aan dat hij amper verschil merkt, zelfs op drukke plekken als Dornogal en het 20 year anniversary event gebied. Hij draait met een 4090 Founders op een 1440P Ultrawide en komt ook van de 7800X3D af.

Al zegt het voor WoW alsnog weinig, want WoW is echt lastig te benchmarken wat dat betreft en blijft dus vaak feelscraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Dennism schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:22:
Ben ik ook wel benieuwd naar, een guildie van me heeft een wat andere ervaring. Die geeft juist aan dat hij amper verschil merkt, zelfs op drukke plekken als Dornogal en het 20 year anniversary event gebied. Hij draait met een 4090 Founders op een 1440P Ultrawide en komt ook van de 7800X3D af.

Al zegt het voor WoW alsnog weinig, want WoW is echt lastig te benchmarken wat dat betreft en blijft dus vaak feelscraft.
Is maar net wat je settings zijn. Als je zaken als ray tracing aan gaat zetten ga je naturlijk zeker op 1440p ultrawide je gpu hard nekken. Ik draai met een 6900XT bijna alles ultra op en paar zaken na. Je moet dus echt veel meer over zijn settings en ook addons weten. Vooral weakaura's kan een enorme bug hebben met bepaalde texture effecten je letterlijk je FPS met 75% verlaagd.

Nu we het toch over wow hebben hier de ontdekking van de decade: Zet resolution scaling op 98-99%. Dit geeft een scherper beeld dan 100%. De interne scaler is niet correct op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
computerjunky schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:33:
[...]

Is maar net wat je settings zijn. Als je zaken als ray tracing aan gaat zetten ga je naturlijk zeker op 1440p ultrawide je gpu hard nekken. Ik draai met een 6900XT bijna alles ultra op en paar zaken na. Je moet dus echt veel meer over zijn settings en ook addons weten. Vooral weakaura's kan een enorme bug hebben met bepaalde texture effecten je letterlijk je FPS met 75% verlaagd.

Nu we het toch over wow hebben hier de ontdekking van de decade: Zet resolution scaling op 98-99%. Dit geeft een scherper beeld dan 100%. De interne scaler is niet correct op 100%
Er is ook een console optie die je kunt aanzetten, iets van gfxAlwaysSharpen of zo. Probleem is dat er een andere bug is in render scale waardoor die de FPS verlaagt.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:33:
[...]

Juist daarom test je WoW natuurlijk zonder addons en zeker zonder WA's, dat is een no brainer, anders zegt het nog minder dan dat het al zegt bij een normale test in WoW.

WoW is al amper consistent te testen, als je dan ook nog WA's en Addons in de mix gooit wordt het helemaal een zooitje :D

Ik speel trouwens ook nog 'gewoon' met de 5800X3D en 6900XT, werkt goed genoeg op een normaal 1440P scherm met bijna alles op Ultra, al moet ik wel zeggen dat ik geen Mythic meer raid, dan had ik denk ik de raid settings wel wat lager gezet. Maar voor mijn delves en shit gaat het prima :+

Heb in retail ook weinig WA's meer, een Luxthos suite en dat is het zo'n beetje wel op het moment.

Anders dan in Classic, waar mijn halve UI uit WA's bestaat :D

[ Voor 30% gewijzigd door Dennism op 10-11-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Dennism schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:42:
[...]

Juist daarom test je WoW natuurlijk zonder addons en zeker zonder WA's, dat is een no brainer, anders zegt het nog minder dan dat het al zegt bij een normale test in WoW.

WoW is al amper consistent te testen, als je dan ook nog WA's en Addons in de mix gooit wordt het helemaal een zooitje :D

Ik speel trouwens ook nog 'gewoon' met de 5800X3D en 6900XT, werkt goed genoeg op een normaal 1440P scherm met bijna alles op Ultra, al moet ik wel zeggen dat ik geen Mythic meer raid, dan had ik denk ik de raid settings wel wat lager gezet. Maar voor mijn delves en shit gaat het prima :+

Heb in retail ook weinig WA's meer, een Luxthos suite en dat is het zo'n beetje wel op het moment.

Anders dan in Classic, waar mijn halve UI uit WA's bestaat :D
I agree and disagree. wow zonder addons is simpelweg onspeelbaar. Je moet je potentiële addons dus zeker testen maar van speler tot speler vergelijken is nutteloos met die data. Al is dat met een game als wow überhaupt onmogelijk omdat iedere server en iedere minuut anders is.

Betreffende weakaus en waar het probleem precies zit : YouTube: What’s killing your WoW FPS? Part 1: Weak Auras

Enorm langdradig net als al zijn informatie maar wel goede informatie.
Mijn persoonlijk grootste addon probleem is AllTheThings. Die addon geeft echt enorme laad tijden maar kan ook weer niet zonder...

Maar goed we dwalen af :P typisch wow haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
nzall schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:42:
[...]

Er is ook een console optie die je kunt aanzetten, iets van gfxAlwaysSharpen of zo. Probleem is dat er een andere bug is in render scale waardoor die de FPS verlaagt.
Interessant ik ga even testen met render scale off.

Edit: Sigh i hate you and love you... +50% fps in steden maar weer blurry. Ik krijg op geen manier de game zo scherp als met 98% render scale.

Console command voor sharpning mer FSR aan: /console ResampleAlwaysSharpen 1

helaas nog steeds niet zo goed als res scaling maar gha na het eten even verder tweaken.

[ Voor 32% gewijzigd door computerjunky op 10-11-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokterian
nzall schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:58:
[...]

Nice! met welke GPU is dat en op welke resolutie?
Ik speel met een 4080 en op 2560x1440.

Heb ook een Ultra Wide maar die gebruik die nu als een tweede monitor.

Ben erg onder de indruk van deze cpu hoe goed die is en de pijn punten weg haalt van de 7800X3D.

Overal waar ik naartoe vlieg of ga van de stad Dornogal naar de Ringing Deeps, het loop soepeler en beter, geen haperingen meer bijvoorbeeld wat ik merkte met de 7800X3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:04:
[...]

I agree and disagree. wow zonder addons is simpelweg onspeelbaar. Je moet je potentiële addons dus zeker testen maar van speler tot speler vergelijken is nutteloos met die data. Al is dat met een game als wow überhaupt onmogelijk omdat iedere server en iedere minuut anders is.

Betreffende weakaus en waar het probleem precies zit : YouTube: What’s killing your WoW FPS? Part 1: Weak Auras

Enorm langdradig net als al zijn informatie maar wel goede informatie.
Mijn persoonlijk grootste addon probleem is AllTheThings. Die addon geeft echt enorme laad tijden maar kan ook weer niet zonder...

Maar goed we dwalen af :P typisch wow haha :P
Ja, dat is een van de beste addons dev's ook, en draait ook al wat jaartjes mee. Zeker de moeite waard.

En ja, je moet zeker je eigen UI testen, maar als je appels met appls wil vergelijken in WoW (i.e. hardware reviewen) moet je dat eigenlijk wel doen met de plain UI. En ja, 100% eens dat je daar niet mee wil spelen :P Als je dus een 7800X3D wil vergelijken qua ruwe performance zou ik dat dus altijd zonder WA's en addons doen in WoW.

ATT valt hier dan wel weer mee volgens mij qua laden. maar misschien ook afhankelijk van wat je geselecteerd hebt daar, ik doe bijv. niet alleen wide in ATT, maar alleen zoveel mogelijk verzamelen voor mijn main. Al weet ik niet of de cpu daar ook wat doet, want ik heb al tijden niet meer WoW gespeeld op een Non-X3D systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Dennism schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:10:
[...]

Ja, dat is een van de beste addons dev's ook, en draait ook al wat jaartjes mee. Zeker de moeite waard.

En ja, je moet zeker je eigen UI testen, maar als je appels met appls wil vergelijken in WoW (i.e. hardware reviewen) moet je dat eigenlijk wel doen met de plain UI. En ja, 100% eens dat je daar niet mee wil spelen :P Als je dus een 7800X3D wil vergelijken qua ruwe performance zou ik dat dus altijd zonder WA's en addons doen in WoW.

ATT valt hier dan wel weer mee volgens mij qua laden. maar misschien ook afhankelijk van wat je geselecteerd hebt daar, ik doe bijv. niet alleen wide in ATT, maar alleen zoveel mogelijk verzamelen voor mijn main. Al weet ik niet of de cpu daar ook wat doet, want ik heb al tijden niet meer WoW gespeeld op een Non-X3D systeem..
Het grootste probleem van ATT is het inladen als je een zone in gaat. er moeten immers fuizende items geladen/gecontroleerd worden. Ik heb bijvoorbeeld altijd een 5 sec freeze als ik HS. Ik ga hoe dan ook een mega stap maken met beide de 9800X3D of the 7800X3D gezien mijn 9900K single core score echt de helft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Zelfs met 100% default UI, dus geen addons enzo, en dezelfde settings, kan het goed zijn dat 2 spelers compleet verschillende performance hebben, gewoon vanwege iets doms als iemand die een andere transmog heeft. Er zijn bepaalde weapon mogs zoals flails of de brewmaster Artifact die met hun physics zware impact kunnen hebben op performance. Wij hebben zelfs in onze guild iemand zijn transmog laten veranderen omdat hij de FPS van sommige van onze guildies deed kelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:03:
[...]

Het grootste probleem van ATT is het inladen als je een zone in gaat. er moeten immers fuizende items geladen/gecontroleerd worden. Ik heb bijvoorbeeld altijd een 5 sec freeze als ik HS. Ik ga hoe dan ook een mega stap maken met beide de 9800X3D of the 7800X3D gezien mijn 9900K single core score echt de helft is.
Ja, dat is dan misschien wel een cpu dingetje inderdaad. Dat soort gedrag herken ik in ieder geval niet met ATT op een zone transfer. Zal de volgende keer eens letten op of ik überhaupt wel een vertraging hebt op zone transfer door ATT. Misschien dat trouwens zelfs het percentage daar wel uitmaakt, want die zal vast cachen .

@nzall Dat ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen, weet je zo welke variant dat is? wil dat wel eens testen of dat aan de mog ligt, of dat het hardware afhankelijk is en bijv. alleen bij potato's een issue is. Ik heb wel guildies gehad met die meme wa's hun performance omlaag brachten, maar wel gelukkig alleen voor zichzelf :D

[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 10-11-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokterian
nzall schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:05:
Zelfs met 100% default UI, dus geen addons enzo, en dezelfde settings, kan het goed zijn dat 2 spelers compleet verschillende performance hebben, gewoon vanwege iets doms als iemand die een andere transmog heeft. Er zijn bepaalde weapon mogs zoals flails of de brewmaster Artifact die met hun physics zware impact kunnen hebben op performance. Wij hebben zelfs in onze guild iemand zijn transmog laten veranderen omdat hij de FPS van sommige van onze guildies deed kelderen.
Ik speel WoW niet met default UI, zou ik nooit doen heb heel veel addons met name weakaura's en QoL addons.

En al heb ik deze addons m'n performance is flink verbeterd met deze cpu, echt ik keek er van op toen ik eenmaal aan het spelen was.

Heb heel veel dingen op ultra staan in het spel, jammer genoeg is FSR 1.0 nog steeds kapot of die ooit gemaakt gaat worden is nog de vraag.

Al met al doet de 9800X3D beter met een spel zoals World of Warcraft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Dennism schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:06:
[...]

@nzall Dat ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen, weet je zo welke variant dat is? wil dat wel eens testen of dat aan de mog ligt, of dat het hardware afhankelijk is en bijv. alleen bij potato's een issue is. Ik heb wel guildies gehad met die meme wa's hun performance omlaag brachten, maar wel gelukkig alleen voor zichzelf :D
Pyretic Flail, Algari Scepter, Voidtouched Flail, Gnoll Fiend Flail, Fury of the Firelord, Flail of Balletic Carnage, Chains of Infectious Serrations,... Ik had er zelf geen last van, maar dit zijn een aantal van de problematische flails. Gaat vooral over die met meerdere hoofden en/of extra lightbronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Nokterian schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:08:
[...]

Ik speel met een 4080 en op 2560x1440.

Heb ook een Ultra Wide maar die gebruik die nu als een tweede monitor.

Ben erg onder de indruk van deze cpu hoe goed die is en de pijn punten weg haalt van de 7800X3D.

Overal waar ik naartoe vlieg of ga van de stad Dornogal naar de Ringing Deeps, het loop soepeler en beter, geen haperingen meer bijvoorbeeld wat ik merkte met de 7800X3D.
Leuk. Heb je ook specifieke FPS nummers? Van 60 naar 100 FPS gaan is wel iets anders van van 140 naar 180.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokterian
nzall schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:54:
[...]

Leuk. Heb je ook specifieke FPS nummers? Van 60 naar 100 FPS gaan is wel iets anders van van 140 naar 180.
Ben van 90fps gemiddeld naar 140 soms 150fps gegaan. Zelfs met de 7800X3D zat ik op 70/90fps gemiddeld in Dornogal.

Kortom een grote sprong gemaakt met deze cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Das wel een mooie stap ja, net even getest als ik alles max (dus ook raytracing) zit ik op +-50 FPS in Dornogal op 1440P (geen ultrawide met een 5800X3D en een 6900XT.

Dat is trouwens wel met Luxthos WA's en Elvui en andere addons, zonder zal het ws flink hoger liggen

[ Voor 23% gewijzigd door Dennism op 10-11-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Dennism schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:56:
Das wel een mooie stap ja, net even getest als ik alles max (dus ook raytracing) zit ik op +-50 FPS in Dornogal op 1440P (geen ultrawide met een 5800X3D en een 6900XT.

Dat is trouwens wel met Luxthos WA's en Elvui en andere addons, zonder zal het ws flink hoger liggen
Ik zou zelf echt afstappen van dat soort WA packs. Voor elke spec van je class doen ze werkelijk alles in de WA stoppen. Zoveel spul wat gewoon niet getracked hoeft te worden. Ook de WAs van je niet actieve spec worden ingeladen.

Ik kopieer uit dat soort packs hetgeen ik wel wil hebben.

Anyway, ik ben benieuwd, ik zit nu op een 5800X3D met 6800XT, morgen komt mijn 9800X3D binnen. GPU wordt 2025 vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenNietDoen schreef op maandag 11 november 2024 @ 05:23:
[...]

Ik zou zelf echt afstappen van dat soort WA packs. Voor elke spec van je class doen ze werkelijk alles in de WA stoppen. Zoveel spul wat gewoon niet getracked hoeft te worden. Ook de WAs van je niet actieve spec worden ingeladen.

Ik kopieer uit dat soort packs hetgeen ik wel wil hebben.
Dat is ook wat ik die, uitzetten wat ik niet nodig heb. Moet wel zeggen dat Luxthos wel vrij light weight is, vergeleken met anderen, zaken voor andere specs worden juist niet ingeladen tenzij die spec ook actief is.

Maar ik ga het niet zelf maken, dat kost me echt veel te veel tijd, en zo mooi als zij het kunnen maken kan ik ook niet :)

Ik weet nog niet wat ik ga doen, ergens vind ik de 9800X3D toch nog steeds wat te mager voor de prijs, misschien toch weer Zen 6 afwachten, of nog even wachten tot de rpijzen wat dalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 11-11-2024 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Dennism schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:41:
[...]

Dat is ook wat ik die, uitzetten wat ik niet nodig heb. Moet wel zeggen dat Luxthos wel vrij light weight is, vergeleken met anderen, zaken voor andere specs worden juist niet ingeladen tenzij die spec ook actief is.
Dat denk je, maar niet-geladen Weakauras nemen nog altijd resources en laadtijd in. De content creator Bellular heeft dat een maand of 2 geleden getest: YouTube: You Can Load World of Warcraft MUCH Faster: Here's How

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nzall schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:07:
[...]

Dat denk je, maar niet-geladen Weakauras nemen nog altijd resources en laadtijd in. De content creator Bellular heeft dat een maand of 2 geleden getest: YouTube: You Can Load World of Warcraft MUCH Faster: Here's How
Dat klopt, en gaf ik hierboven ook al ergens aan maar is niet echt waar ik op doel. Als je speelt op een potato en je installeert heel wowup aan addons en heel Wago qua WA's, kan dat inderdaad veel schelen, ik had dat vroeger ook. Met de release van TWW mijn hele UI opnieuw gedaan 'alles' de deur uit gedaan (en dit filmpje ken ik inderdaad ook). Vooral bergen (ongebruikte) addons en sloten aan (ongebruikte) WA's kunnen de laadtijd flink verhogen.

De truc is dan vooral ook om nooit gebruikte WA's en addons te verwijderen, echter voor WA's die je in een andere spec nodig hebt werkt dat niet, immers die WA moet je wel hebben anders heb je hem ook bij een spec wissel niet (en je wil ook niet bij een spec wissel WA's moeten importeren en later weer verwijderen, want dat doet al je snelheidswinst verdampen). Echter is een WA die conditioneel actief of inactief is in dat opzicht beter dan een altijd active WA, wanneer je die WA soms nodig hebt, maar niet altijd.

De volgorde wordt dan ook (zowel voor Addons als WA's) > verwijderen wat je nooit gebruikt > dan conditioneel inactief maken op momenten dat je iets niet gebruikt, door het laadgedrag aan te passen (al ga ik niet zover als Bellular met al die profiles per activiteit, daar is mijn systeem nu al te snel voor qua laadtijd) > zaken die je altijd actief wil hebben.

Al moet je wel kijken wat je uiteindelijk wil bereiken en wat niet, want hoe sneller het systeem wordt, hoe minder winst je vaak kan pakken als je het laaghangende fruit geplukt hebt.

En dat is dus ook wat ik op doel met het lightweight zijn van Luxthos zijn suites, pak je een Luxthos class suite komt er misschien een seconde aan laadtijd bij als het al individueel merkbaar is per pack (op een systeem als het mijne in ieder geval, bij mindere specs natuurlijk kans op een grotere impact), omdat zijn suites al vrij goed geoptimaliseerd zijn. En dat is zonder deze zelf verder te optimaliseren. Iets wat Bellular volgens mij ook gewoon aangeeft in die video, dat Luxthos een van de beste, zo niet de beste pack creator is voor retail.

Pak je echter in plaats van Luxthos bijvoorbeeld een suite van Creator X, Y of Z, moet je soms maar hopen dat net zo geoptimaliseerd is. Ik heb wel eens lopen spelen met bijvoorbeeld de UI van een bekende speler die (minder legaal) gedeeld werd op de guild discord, maar dat was een stuk minder vriendelijk voor de resources.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 11-11-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkfd3vil
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 16:11
Hoe is de voorraad van 9800x3d in nederland? Of is het slimmer om over de grens teshoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
dkfd3vil schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:31:
Hoe is de voorraad van 9800x3d in nederland? Of is het slimmer om over de grens teshoppen
De wat? Ze waren binnen een paar uur allemaal weg met als resultaat dat ze de prijs verhoogd hebben als ze al te koop zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 11-11-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffoon
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:29
Alternate België heeft voorraad als je langs hun PC Builder gaat. Is wel aan een verhoogde prijs van €599 in plaats van MSRP van €539...

Heb wel geen idee of ze die ook los willen verkopen, gewoon bij hun losse componenten staat die immers als zijnde niet voorradig terwijl die bij de PC Builder wel voorradig staat... Samen met een AM5 bord en DDR5 setje (zonder assemblage service) kon ik alleszins bestellen en afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
dkfd3vil schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:31:
Zie mijn post: JeroenNietDoen in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkfd3vil

Acties:
  • +3 Henk 'm!
4k gaming met 9800X3D bij Hardware Unboxed

Additionale tekst van GN onder de video:

I'd also like to thank Gamers Nexus Steve who wrote this for me, but we didn't end up adding it to the video. So please watch their review to support them if you haven't already: YouTube: RIP Intel: AMD Ryzen 7 9800X3D CPU Review & Benchmarks vs. 7800X3D, ...

From Gamers Nexus:

We currently run tests at 1080p and 1440p for CPU gaming benchmarks, though we mostly rely on 1080p results for comparison. Although we didn't bother for the 9800X3D review, we typically publish 1-3 1440p charts in games that are still mostly CPU-bound for perspective.

There are a lot of ways to approach reviews. We view bottleneck testing as a separate content piece or follow-up, as it also starts getting into territory of functionally producing a GPU benchmark.

What matters is a consistent philosophy: Our primary philosophy is to isolate components as much as possible, then as standalone or separate feature pieces, we run 'combined' tests that mix variables in ways we wouldn't for a standardized reviews. For us, reviews are standardized, meaning all parts (more or less) follow the same test practices. Introducing more judgment calls introduces more room for inconsistency in human decision making, so we try to avoid these wherever possible to keep comparisons fair. Choosing those practices is based upon ensuring we can show the biggest differences in components with reasonably likely workloads.

A few things to remember with benchmarks that are borderline GPU-bound:

- You can no longer fully isolate how much of the performance behavior is due to the CPU, which can obscure or completely hide issues. These issues include: poor frametime pacing, inconsistent frametime delivery, in-game simulation time error due to a low-end CPU dropping animation consistency despite good frame pacing, and overall quality of the experience. This is not only because it becomes more difficult to isolate if issues such as micro stutters are caused by the CPU or GPU, but also because the limitation may completely sidestep major issues with a CPU. One example would be Total War: Warhammer 3, which has a known and specific issue with scheduling on high thread count Intel CPUs in particular. This issue can be hidden or minimized by a heavy GPU bind, and so 4K / Ultra testing would potentially mean we miss a major problem that would directly impact user experience.

- Drawing upon this: We don't test for the experience in only that game, but we use it as a representative of potentially dozens of games that could have that behavior. In the same example, we want that indicator of performance for these reasons: (1) If a user actually does just play in a CPU bind for that game, they need to know that even a high-end parts can perform poorly if CPU-bound; (2) if, in the future, a new GPU launches that shifts the bind back to the CPU, which is likely, we need to be aware of that in the original review so that consumers can plan for their build 2-3 years in the future and not feel burned by a purchase; (3) if the game may represent behavior in other games, it is important to surface a behavior to begin the conversation and search for more or deeper problems. It's not possible to test every single game -- although HUB certainly tries -- and so using fully CPU-bound results as an analog to a wider gaming subset means we know what to investigate, whereas a GPU bind may totally hide that (or may surface GPU issues, which are erroneously attributed to the CPU).

One thing to also remember with modern 1080p testing is that it also represents some situations for DLSS, FSR, or XeSS usage at "4K" (upscaled).

A great example of all of this is to look at common parts from 4-5 years ago, then see how they have diverged with time. If we had been GPU-bound, we'd have never known what that divergence might be.

Finally: One of the major challenges with GPU-bound benchmarks in a CPU review is that the more variable ceiling caused by intermittent GPU 'overload' means CPU results will rarely stack-up in the hierarchy most people expect. This requires additional explanation to ensure responsible use of the data, as it wouldn't be odd to have a "better" CPU (by hierarchy) below a "worse" CPU if both are externally bound.

We still think that high resolution testing is useful for separate deep dives or in GPU bottleneck or GPU review content.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JeroenNietDoen geeft daar aan dat de bekende webshops hier al door de voorraad heen zijn, en als, zo lijkt het ze ook niet direct weten wanneer er weer wat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Dennism schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:31:
[...]

@JeroenNietDoen geeft daar aan dat de bekende webshops hier al door de voorraad heen zijn, en als, zo lijkt het ze ook niet direct weten wanneer er weer wat komt.
En dat dat niet alleen voor Nederland geldt, maar heel Europa en de VS. En dat de eerstvolgende levering al op zal gaan aan pre-orders. Afhankelijk van hoe vaak een levering komt, kan het dus nog even duren eer die weer op voorraad is.

En dan is het nog maar de vraag wat voor prijzen webshops gaan vragen. Vraag lijkt hoger dan aanbod = kassa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkfd3vil
JeroenNietDoen schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:47:
[...]

En dat dat niet alleen voor Nederland geldt, maar heel Europa en de VS. En dat de eerstvolgende levering al op zal gaan aan pre-orders. Afhankelijk van hoe vaak een levering komt, kan het dus nog even duren eer die weer op voorraad is.

En dan is het nog maar de vraag wat voor prijzen webshops gaan vragen. Vraag lijkt hoger dan aanbod = kassa!
Yikes
Lekker cashen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenNietDoen schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:47:
[...]

Klopt, Ik zag net bijvoorbeeld nog langskomen op een discord dat Mindfactory inmiddels aan eind december 2024 zit met verwachte leveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Dennism schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:52:
[...]

Klopt, Ik zag net bijvoorbeeld nog langskomen op een discord dat Mindfactory inmiddels aan eind december 2024 zit met verwachte leveringen.
Zie zelfde nieuwsbericht, Mindfactory is orders gaan annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenNietDoen schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:53:
[...]

Zie zelfde nieuwsbericht, Mindfactory is orders gaan annuleren.
Ja, maar dat zal inmiddels al weer geüpdatet zijn verwacht ik, dit is het screenshot van Discord (let op, iemand zal het vertaald hebben in de browser).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WllrC5r.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Dennism schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:58:
[...]

Ja, maar dat zal inmiddels al weer geüpdatet zijn verwacht ik, dit is het screenshot van Discord (let op, iemand zal het vertaald hebben in de browser).

[Afbeelding]
Eind December :o RTX 3000 flashbacks...

Verleidelijk om mijn 9800X3D morgen op V&A te zetten >:) Maar dat gaat niet gebeuren. Ik ben er overigens nog niet uit welk moederbord te gaan kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenNietDoen op 11-11-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:21
Ach misschien vinden ze nog een paar Wafers voor het eind van het jaar... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 18:43

jmk

Help!!!! schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:54:
4k gaming met 9800X3D bij Hardware Unboxed

[YouTube: Ryzen 7 9800X3D, Really Faster For Real-World 4K Gaming?]

Additionale tekst van GN onder de video:

I'd also like to thank Gamers Nexus Steve who wrote this for me, but we didn't end up adding it to the video. So please watch their review to support them if you haven't already: YouTube: RIP Intel: AMD Ryzen 7 9800X3D CPU Review & Benchmarks vs. 7800X3D, ...

From Gamers Nexus:

We currently run tests at 1080p and 1440p for CPU gaming benchmarks, though we mostly rely on 1080p results for comparison. Although we didn't bother for the 9800X3D review, we typically publish 1-3 1440p charts in games that are still mostly CPU-bound for perspective.

There are a lot of ways to approach reviews. We view bottleneck testing as a separate content piece or follow-up, as it also starts getting into territory of functionally producing a GPU benchmark.

What matters is a consistent philosophy: Our primary philosophy is to isolate components as much as possible, then as standalone or separate feature pieces, we run 'combined' tests that mix variables in ways we wouldn't for a standardized reviews. For us, reviews are standardized, meaning all parts (more or less) follow the same test practices. Introducing more judgment calls introduces more room for inconsistency in human decision making, so we try to avoid these wherever possible to keep comparisons fair. Choosing those practices is based upon ensuring we can show the biggest differences in components with reasonably likely workloads.

A few things to remember with benchmarks that are borderline GPU-bound:

- You can no longer fully isolate how much of the performance behavior is due to the CPU, which can obscure or completely hide issues. These issues include: poor frametime pacing, inconsistent frametime delivery, in-game simulation time error due to a low-end CPU dropping animation consistency despite good frame pacing, and overall quality of the experience. This is not only because it becomes more difficult to isolate if issues such as micro stutters are caused by the CPU or GPU, but also because the limitation may completely sidestep major issues with a CPU. One example would be Total War: Warhammer 3, which has a known and specific issue with scheduling on high thread count Intel CPUs in particular. This issue can be hidden or minimized by a heavy GPU bind, and so 4K / Ultra testing would potentially mean we miss a major problem that would directly impact user experience.

- Drawing upon this: We don't test for the experience in only that game, but we use it as a representative of potentially dozens of games that could have that behavior. In the same example, we want that indicator of performance for these reasons: (1) If a user actually does just play in a CPU bind for that game, they need to know that even a high-end parts can perform poorly if CPU-bound; (2) if, in the future, a new GPU launches that shifts the bind back to the CPU, which is likely, we need to be aware of that in the original review so that consumers can plan for their build 2-3 years in the future and not feel burned by a purchase; (3) if the game may represent behavior in other games, it is important to surface a behavior to begin the conversation and search for more or deeper problems. It's not possible to test every single game -- although HUB certainly tries -- and so using fully CPU-bound results as an analog to a wider gaming subset means we know what to investigate, whereas a GPU bind may totally hide that (or may surface GPU issues, which are erroneously attributed to the CPU).

One thing to also remember with modern 1080p testing is that it also represents some situations for DLSS, FSR, or XeSS usage at "4K" (upscaled).

A great example of all of this is to look at common parts from 4-5 years ago, then see how they have diverged with time. If we had been GPU-bound, we'd have never known what that divergence might be.

Finally: One of the major challenges with GPU-bound benchmarks in a CPU review is that the more variable ceiling caused by intermittent GPU 'overload' means CPU results will rarely stack-up in the hierarchy most people expect. This requires additional explanation to ensure responsible use of the data, as it wouldn't be odd to have a "better" CPU (by hierarchy) below a "worse" CPU if both are externally bound.

We still think that high resolution testing is useful for separate deep dives or in GPU bottleneck or GPU review content.
Ben toch wel heel blij met Steve van HUB omdat ie heel duidelijk en niet te snel dingen uitlegt.

Jammer dat er niet direct een vergelijking in zat tussen de 5800X3D en de 9800X3D met 4K in Starfield maar ik heb de twee charts even met elkaar vergeleken.
Met de 5800X3D op (32:24) haal je 75/97 FPS
Met de 9800X3D op (25:08) haal je 98/123 FPS
Dat is ongeveer 31/27 procent sneller met de nieuwere CPU.
Bij games die minder CPU limited zijn is het verschil veel kleiner. Starfield schijnt enorm te profiteren van een snellere CPU in verhouding tot de video kaart.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-05 09:00
Behoorlijk irritant dat ze hier ook niet gewoon pre-orders kunnen aannemen voor MSRP ipv er meteen 60EUR op te gooien. Wat hebben we hier toch waardeloze hardware winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:12
stfnz schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:43:
Behoorlijk irritant dat ze hier ook niet gewoon pre-orders kunnen aannemen voor MSRP ipv er meteen 60EUR op te gooien. Wat hebben we hier toch waardeloze hardware winkels.
Wat ik ook niet snap is dat zijn directe concurrent 7800X3D ook al voor 499 weg gaat en niet minder ondanks voldoende op voorraad. Je zou verwachten dat AMD zijn marktaandeel wilt vergroten. Nu gaat niemand een 7800X3D halen omdat prijs dicht bij zijn opvolger zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
stfnz schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:43:
De schuld ligt bij de consument die al jaren heeft laten zien dat ze dit kunnen doen en mensen zo hebberig zijn dat ze het toch wel kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Superman schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:50:
[...]

Wat ik ook niet snap is dat zijn directe concurrent 7800X3D ook al voor 499 weg gaat en niet minder ondanks voldoende op voorraad. Je zou verwachten dat AMD zijn marktaandeel wilt vergroten. Nu gaat niemand een 7800X3D halen omdat prijs dicht bij zijn opvolger zit.
AMD heeft juist productie gestopt voordat 9800X3D uitkwam. Met het oog op voorkomen van de situatie van de 7800X3D terwijl de 5800X3D nog gemaakt werd.

Toen Zen 5 uitkwam en tegenviel ging men massaal alsnog voor de 7800X3D omdat velen verwachtte dat de increase van de 9800X3D t.o.v. de 7800X3D minimaal ging zijn. Dat dreef de prijs verder op.

Nu de 9800X3D een beest blijkt te zijn verwacht ik eerder dat de prijs van de 7800X3D gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 13:43
Op voorraad bij alternate voor degene die 599 willen betalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38
Op Computerbase.de is een leuk artikel verschenen, waarin de gaming prestaties & verbruik tussen Zen4 en Zen5 op 4.8Ghz wordt vergeleken. Elstar versus Jonagold ;).

https://www.computerbase....4-8-ghz-vergleich.90208/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Nokterian schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:21:
[...]

Ben van 90fps gemiddeld naar 140 soms 150fps gegaan. Zelfs met de 7800X3D zat ik op 70/90fps gemiddeld in Dornogal.

Kortom een grote sprong gemaakt met deze cpu.
Ik vind het wel tamelijk wonderbaarlijk dat je FPS haast verdubbeld is door deze upgrade. Lijkt me haast onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:08
Megekko geeft nu 7 dagen levertijd aan. Er lijkt een tweede batch onderweg te zijn :-)
Helaas wel aan 599euro.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
Ik zie dat Azerty ze ook kwijt is geraakt voor die prijs, jammer dan.
Hopelijk draait het in Januari enigzins bij, als de 9900/9950 X3D varianten ook op de markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:08
Inderdaad. Ik volg het nu een beetje voor een vriend (gisteren maar besteld bij Megekko), maar zelf heb ik een 7800x3D. De 9800x3D is een grote upgrade voor iRacing, maar ik wacht wel nog even tot de prijs naar beneden komt. Hopelijk is die over 6 maand te koop voor 400euro.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CMT schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:31:
Op Computerbase.de is een leuk artikel verschenen, waarin de gaming prestaties & verbruik tussen Zen4 en Zen5 op 4.8Ghz wordt vergeleken. Elstar versus Jonagold ;).

https://www.computerbase....4-8-ghz-vergleich.90208/#
Interessant inderdaad, al had ik graag ook een test gezien waarbij ze verbruik gelijk hadden getrokken naar het verbruik van de 7800X3D in plaats van clockspeed. Om zo te zien hoeveel verbetering er uit de architectuur komt / uit de verbeterde cache en hoeveel performance AMD 'koopt' doordat de 9800X3D meer verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokterian
nzall schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:36:
[...]

Ik vind het wel tamelijk wonderbaarlijk dat je FPS haast verdubbeld is door deze upgrade. Lijkt me haast onmogelijk...
Ik heb net PBO2 aangezet in de BIOS, heb nu 25 extra fps erbij in WoW.

Kortom de sprong is echt enorm, ik merk het verschil tussen de 7800X3D en 9800X3D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/del-VLYx7HXW_w5t7ltmZySlts0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2pemH7gWf3pySGt0bkREYPB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Nokterian op 12-11-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Zojuist mijn 9800X3D ontvangen. Ik moet wel echt een besluit nemen over keuze moederbord. Asrock X870 Steel Legend of Asus Strix B650E-F. Beide bieden exact wat ik nodig heb, alleen ben ik gezien de nieuwsgaring omtrent Asus en haar praktijken niet zo heel erg happig meer om producten van hun te kopen.

Oh ja, en ik moet nog een case uitkiezen, first world problems jwz :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Nokterian schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:23:
[...]

Ik heb net PBO2 aangezet in de BIOS, heb nu 25 extra fps erbij in WoW.

Kortom de sprong is echt enorm, ik merk het verschil tussen de 7800X3D en 9800X3D.
Serieus? Dit wordt steeds moeilijker te geloven...

Ik begin serieus te vermoeden dat je oude cijfers van de 7800X3D een verkeerde herinnering zijn. Want het zou mij heel straf lijken dat je FPS in WoW verdubbeld is gewoon door in feite 10% hogere kloksnelheden van de 9800X3D.

Het is zeker teveel gevraagd of je de 7800X3D opnieuw zou kunnen testen? Of is er iemand anders met een 7800X3D die WoW op 1440p speelt met een 4080 die 70-90 FPS kan bevestigen in Dornogal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokterian
nzall schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:42:
[...]

Ik begin serieus te vermoeden dat je oude cijfers van de 7800X3D een verkeerde herinnering zijn. Want het zou mij heel straf lijken dat je FPS in WoW verdubbeld is gewoon door in feite 10% hogere kloksnelheden van de 9800X3D.

Het is zeker teveel gevraagd of je de 7800X3D opnieuw zou kunnen testen? Of is er iemand anders met een 7800X3D die WoW op 1440p speelt met een 4080 die 70-90 FPS kan bevestigen in Dornogal?
Ik merk zelf een groot verschil tussen de 7800X3D en de 9800X3D dit is niet alleen in Dornogal, gewoon over het hele spel loopt het ongelooflijk soepel.

Want ik merkte met weg vliegen, landen of naar een ander deel soms kleine stotteringen had, ook het laden van addons of wat dan ook. Juist heel veel van de pijn punten zijn nu gewoon weg.

Zelfs de simpele overlock heb ik nu meer fps. En de 7800X3D is al de deur uit helaas, ik speel WoW al heel lang met de laatste 24H2 liep het al beter en nu met de 9800X3D haalt het nog verder uit met performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38
Dennism schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:19:
[...]

Interessant inderdaad, al had ik graag ook een test gezien waarbij ze verbruik gelijk hadden getrokken naar het verbruik van de 7800X3D in plaats van clockspeed. Om zo te zien hoeveel verbetering er uit de architectuur komt / uit de verbeterde cache en hoeveel performance AMD 'koopt' doordat de 9800X3D meer verbruikt.
Idem, alhoewel een vergelijking met hetzelfde vermogen / package power lastig is vanwege silicon lottery.
Het zou mij ook niet verbazen als de interne (SVI3) sensoren een zekerheid kennen van +/- 2%.
Voor Intel wordt bijvoorbeeld +/- 5% gegeven voor de PCH temperatuur sensor (met héél veel pech kan er dus 10°C uitleesverschil zijn tussen 2 cpu's). Om aan te geven hoe onbetrouwbaar software uitlezing kan zijn.

Ik heb zelf 2x 7800X3D gehad uit eenzelfde batch en onderling was er ca. 10W package power verschil voor dezelfde prestatie / klok. Daar kwam ik achter met het testen van de efficiëntie bij een lage PPT van 65W.
Het ene exemplaar deed nog 4.6Ghz allcore met een Cinebench23 nT ronde, de ander slechts 4.4GHz. Geverifieerd door het verbruik aan de 230V zijde te meten.

Wat in ieder geval wel duidelijk naar voren komt is dat de +400MHz, grofweg +40% vermogen kost voor slechts +6% extra prestatiewinst.
De 9800X3D beperken tot 65W lijkt mij een hele goede ingreep om de efficiëntie omhoog te tillen tot minstens 7800X3D niveau en daarbij de mega winst bij lichte games die sterk op 1 thread prestatie/klok leunen (WoW o.a.) "intakt" (takt = duits voor klok) :P te houden. Win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nzall schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:42:
[...]

Zo'n vermoeden krijg ik ook, meten is weten en ik heb het gevoel dat de ervaringen van @Nokterian, hoewel natuurlijk goed bedoeld erg op 'natte vinger werk' gebaseerd zijn in plaats van gecontroleerde appels met appels vergelijkingen.

PBO aanzetten en dan 25 FPS winnen is bijvoorbeeld ook al heel veel. Vaak is een winst in een game met PBO iets van 2-3% (als je geluk hebt) al vrij hoog met PBO omdat AMD het silicon heel goed zelf weet te binnen. Waardoor PBO vaak niet eens interessant is vanwege het verbruik.

Dat zou hier dan een winst zijn van +-18% (140 > 165), bovenop een winst van 100% zonder PBO (de eerder genoemde 70 naar 140 FPS).
Die waarde geloof ik op zich wel afhankelijk van de settings en de drukte. Als ik inlog zie ik zo'n 50FPS in Dornogal buiten voor de inn met mijn 5800X3D en 6900XT op 1440P met alles op Ultra (incl Raytracing). Ik geloof best dat een 7800X3D met 4080 daar bij gelijke settings 40% sneller is zou noktarian dezelfde settings gebruiken, zeker omdat de raytracing van de 6900XT ook maar matig is natuurlijk. Zet ik Raytracing uit (rest blijft op Ultra) ga ik naar ongeveer 90FPS buiten voor de inn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je ziet dat eigenlijk wel bij alle oudere CPU limited games.

Ik kwam er achter dat ik nog een foutje in mijn stellaris tabel had zitten maar de winst is daar ook gigantisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hpBY1IJTJehMGk-BZP8GN93_xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nciaS2ZId0yFcUfpCAV5bsnv.png?f=fotoalbum_large

Je merkt ook hoe veel sneller hij is tijdens het spelen. En ook bij Starcraft II custom maps met veel units is dat een dag en nacht verschil qua FPS.

Ik moet nu alleen even kijken of mijn broers hun 5800X3D eens kunnen retesten want mijn 7800X3D run was nu ook 25% sneller dan met de oudere versie van het spel. Als je dat zou inschatten komen de prestaties dan rond de oude 7800X3D Tweaked waardes te liggen wat nog steeds betekend dat hij 78% sneller zou zijn dan een 5800X3D.

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 12-11-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ik zal vanavond wat tests doen met WoW op mijn 5800X3D/6800XT/Ultrawide. En dan wanneer nieuwe build klaar is met die 9800X3D testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Astennu GN Test stellaris ook, en ziet ook flinke verschillen, maar niet zo groot als jij ze ziet.

YouTube: RIP Intel: AMD Ryzen 7 9800X3D CPU Review & Benchmarks vs. 7800X3D, ...

35.4 seconden voor de 5800X3D, 31.3 voor de 7800X3D en 25.8 voor de 9800X3D.

De 9800X3D zou dan ~27% minder tijd nemen dan een 5800X3D, en ~17% minder dan de 7800X3D, terwijl tussen de 5800X3D en 7800X3D dat dan ~11.58% minder tijd zou zijn.

Al kunnen die verschillen die jij ziet natuurlijk goed komen door het testen met verschillende versie's, waarschijnlijk andere OS's versie's en mogelijk ook nog driver impact. Daarnaast testen ze op andere wijze.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 12-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennism schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:58:
@Astennu GN Test stellaris ook, en ziet ook flinke verschillen, maar niet zo groot als jij ze ziet.

YouTube: RIP Intel: AMD Ryzen 7 9800X3D CPU Review & Benchmarks vs. 7800X3D, ...

35.4 seconden voor de 5800X3D, 31.3 voor de 7800X3D en 25.8 voor de 9800X3D.

De 9800X3D zou dan ~27% minder tijd nemen dan een 5800X3D, en ~17% minder dan de 7800X3D, terwijl tussen de 5800X3D en 7800X3D dat dan ~11.58% minder tijd zou zijn.

Al kunnen die verschillen die jij ziet natuurlijk goed komen door het testen met verschillende versie's, waarschijnlijk andere OS's versie's en mogelijk ook nog driver impact. Daarnaast testen ze op andere wijze.
Ik test 10 min lang in een late game save en kijk hoeveel dagen er dan berekend kunnen worden.

De test van gn is letterlijk maar 25-35 seconden afhankelijk van de cpu. Dat is nogal een verschil. Ik heb ook geen idee in welk jaartal hun save file zit. Dat maakt heel veel uit voor hoeveel er brerkend moet worden. Die van mij is late game 2397 dan is er genoeg in beweging. Ik doe 3/4 runs van 10 min en pak het gemiddelde. Het is geen exacte wetenschap want als je zo lang test kunnen er bepaalde dingen ander gaan omdst de Ai andere keuzes maakt dan de run er voor.

Het snelheid verschil tussen mijn oude en nieuwe runs zit hem denk ik vooral in de stellaris versie en misschien een 23h2 hotfix. Al zijn die oude tests denk ik nog met Windows 10 gedaan welke altijd al goed presteerde.

Sc2 is het een beetje hetzelfde bij normale games is het verschil niet groot maar met duizenden units die tegelijk vechten komt Zen5 daar veel beter doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Astennu

Ja, SC2 testen met custom maps is inderdaad ook wel leuk, heb ik destijds ook wel ff gedaan toen ik de 5800X3D net had. Maar aan de andere kant ook totaal onrealistisch, aangezien je dat soort situaties nooit in game gaat zien wanneer je het spel echt speelt en het dus ook geen beeld geeft van wat je mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:13:
@Astennu

Ja, SC2 testen met custom maps is inderdaad ook wel leuk, heb ik destijds ook wel ff gedaan toen ik de 5800X3D net had. Maar aan de andere kant ook totaal onrealistisch, aangezien je dat soort situaties nooit in game gaat zien wanneer je het spel echt speelt en het dus ook geen beeld geeft van wat je mag verwachten.
Ik speel bijna alleen maar van dat soort maps. Dus voor mij is dat het spel echt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wow is natuurlijk wel gemaakt op een verouderde engine en het is ook een spel wat qua performance nogal fluctueert tussen oa. locaties in het spel, het aantal mensen in raid group of in de nabijheid wat allemaal impact heeft op de performance. Daarnaast weet ik niet (kan iemand dat checken) meer of WoW op 1 core draait of inmiddels multicore ondersteunt. Dat zal dan mogelijk ook meespelen. Kortom ik weet niet of ik als niet WoW speler dit als een goede referentie zou willen gebruiken voor algemene performance winst.

Speel je WoW is het natuurlijk zeker wel iets om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 04:24
nzall schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:36:
[...]

Ben ook naar de 9800X3D gegaan en haal in Euro Truck simulator 2 30 FPS meer dan met die 7800X3D.
Spel is wel 13 jaar oud.
Maar goed de nieuwe CPU weet tog nog wat uit mijn Asus Strix 4090 OC te persen.
Heb er meteen maar een Noctua NH-D15 G2 LBC op opgeschroefd deze cooler is overkill maar dat geeft niks :)
Wat voor Koeller hebben jullie er op zitten?

Asus RTX 4090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Lord_Dain schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:53:
Wow is natuurlijk wel gemaakt op een verouderde engine en het is ook een spel wat qua performance nogal fluctueert tussen oa. locaties in het spel, het aantal mensen in raid group of in de nabijheid wat allemaal impact heeft op de performance. Daarnaast weet ik niet (kan iemand dat checken) meer of WoW op 1 core draait of inmiddels multicore ondersteunt. Dat zal dan mogelijk ook meespelen. Kortom ik weet niet of ik als niet WoW speler dit als een goede referentie zou willen gebruiken voor algemene performance winst.

Speel je WoW is het natuurlijk zeker wel iets om mee te nemen.
Meerdere cores maar nog altijd een main thread wat limitaties feeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Overigens wel erg benieuwd op welke resolutie mensen deze perf. winst hebben. Wellicht erbij vermelden? Dan is de context ook duidelijk. Als je op 1080p resolutie gamed verwacht ik bv. meer performance winst dan gamend op een 1440p of hogere resolutie scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
Bij coolblue staat hij nog op binnenkort leverbaar, met de MSRP. Geen idee of ze wanneer er daadwerkelijke voorraad is, ze er ook 50 euro op gaan gooien. Ik weet niet of ze al door een eerste batch heen zijn gegaan tijdens de release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
stfnz schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:51:
Bij coolblue staat hij nog op binnenkort leverbaar, met de MSRP. Geen idee of ze wanneer er daadwerkelijke voorraad is, ze er ook 50 euro op gaan gooien. Ik weet niet of ze al door een eerste batch heen zijn gegaan tijdens de release.
Volgens mij hadden zij geen eerste batch. Alternate, Azerty en Megekko volgens mij alleen.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:12
Alternate vraagt al 649 euro
Pagina: 1 ... 131 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.