Zucht.. is die video clickbait ofzo? Even z'n notities uit elkaar breken:
- "can't use second CCD for anything" -- dus een 7700X / 7800X3D gaat ook 35k pt in CB23 MT halen

. Je koopt daadwerkelijk 12/16-cores voor productivity.
Eigenlijk mag je blij zijn dat de "game mode" niet zo erg was als bij de Threadripper of 3950X meen ik. Daar was het hebben van 2 NUMA domeinen voor sommige games zo'n groot probleem, dat het uitschakelen noodzakelijk was om games speelbaar te maken. Je moest dan rebooten om in een 8-core modus op te starten, enz. Het "parkeren" van cores is gelukkig iets wat on-the-fly kan.
- "No thread scheduler built in" -- Zie video van GamersNexus. Die hebben daadwerkelijk wel CPU utilization op de tweede CCD gemeten. "Parked" is niet "uit". Het is wel een zeer lage energietoestand waardoor weinig taken er op zullen draaien. Bij hoge belasting zal die dus wel bij springen, maar dan kijk je sowieso naar lagere clocks omdat de gehele chip naar z'n base terug gaat clocken. (met alle gradaties die daar tussen in zit) Spellen gaan ook minder vlot draaien bij hoge belasting op de achtergrond. Maar zo werkt elke CPU.
- "use xbox game bar as scheduler" -- De game bar wordt voor ik heb meegekregen als soort whitelist voor het detecteren
of een spel draait, zodat dan AMD's 'magic sauce' mbt CCD parkeren kan worden toegepast.
"delayed 7800X3D on purpose": nogal flinke claim zonder bewijs. Ik kan wel beamen dat ze de 7800X3D van mij part ook naar voren hadden mogen trekken, of gelijk lanceren met de 7950X3D. Of dat logistiek kan weet ik niet. Wellicht hadden we dan geen enkele V-cache CPU dit kwartaal gezien.
Er zijn wel hier en daar wat opmerkingen voorbij gekomen dat AMD wel opvallend hun duurste producten eerst lanceren om te zien welke "gek" ze koopt, zodat ze later de bang/buck knallers er in te zetten. Nieuwtje: welk bedrijf doet dat niet? NVIDIA lanceert ook de 4090 eerst, en tijdje er na 4080, etc. Helpt ook om regelmatig persberichten te krijgen en de ongeduldige kopers zoveel mogelijk te laten uitgeven. Intel introduceert hun i5/i7 CPUs ook als eerst, en komt paar maanden later nog met de locked modellen en i3's/Pentium's. Is helemaal niets bijzonders aan.