Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat veel mensen hun laptop meer als 'luggable' gebruiken, zeker zakelijk, dus dan is een beperkte batterijduur niet zo'n punt.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:12:
Ik denk dat veel mensen hun laptop meer als 'luggable' gebruiken, zeker zakelijk, dus dan is een beperkte batterijduur niet zo'n punt.
Als ik kijk naar onze zakelijke verkopen is procentueel gezien het aantal 'mobile workstations' nog altijd een relatief kleine niche van de markt. Veruit het overgrote deel van de verkopen zit in de klasse waar zaken als batterij duur e.d. nog altijd een pre zijn. Klanten vragen vaak ook nog altijd voor devices met een batterij duur waarbij met ieder geval een aanzienlijk deel van de werkdag vooruit kan.

Ga je echter kijken naar die niche waar men dit soort krachtige cpu's wil hebben zal dat echter veel minder zijn en neemt het overgrote deel inderdaad een kleinere batterijduur voor lief als men daar meer performance voor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Inderdaad, bij de desktop-CPU's is heel duidelijk dat de 5600G en 5700G een veel lager verbruik hebben, en dan met name idle, dan hun chiplet-broertjes. En het idle-verbruik is met de 7000-serie alleen maar slechter geworden. Dus een slechte accuduur is niet meer dan logisch.

Een chiplet-gebaseerde laptop-CPU is misschien leuk voor als je een soort draagbaar desktop-bakbeest wil, maar als echte laptop zou ik met een grote boog om deze CPU's heen lopen.

Van de varianten met 6 of 8 cores ontgaat me het doel dan ook volledig...
Voor een vorig project waren we erg blij met zoveel cores. Complexe C++-applicatie waarvan de bouwtijd terugviel van meer dan een uur op een i5 quad-core naar onder de 30 minuten met een i9 octa-core. Een stevige desktop deed dit natuurlijk nog sneller, dus meer dan 8 cores was zelfs nog welkom geweest. Helaas op dat moment (kleine 4 jaar terug) nog niet verkrijgbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Als ik kijk naar onze zakelijke verkopen is procentueel gezien het aantal 'mobile workstations' nog altijd een relatief kleine niche van de markt. Veruit het overgrote deel van de verkopen zit in de klasse waar zaken als batterij duur e.d. nog altijd een pre zijn. Klanten vragen vaak ook nog altijd voor devices met een batterij duur waarbij met ieder geval een aanzienlijk deel van de werkdag vooruit kan.

Ga je echter kijken naar die niche waar men dit soort krachtige cpu's wil hebben zal dat echter veel minder zijn en neemt het overgrote deel inderdaad een kleinere batterijduur voor lief als men daar meer performance voor terug krijgt.
Komt ook omdat ze alles op VDI's (Citrix) draaien tegenwoordig. Helaas, ook de developers moeten mee doen om. Lekker werken op een laag geclockte meltdown/spectre xeon met wel twee virtuele cores; gedeelde hardware dus meer context switches en minder boost!!! Het gevecht voor 4 cores heeft lang geduurt 8)7.
Serieus grote bedrijven die geen fatsoenlijke snelle VDI clients hebben voor developers.... een developer die niks doet kost meer dan eenmalig hardware aanschaffen.

/einde rant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 00:27:
Serieus grote bedrijven die geen fatsoenlijke snelle VDI clients hebben voor developers.... een developer die niks doet kost meer dan eenmalig hardware aanschaffen.
Mijn ervaring is dat juist grote bedrijven een machtige centrale IT-afdeling heeft die iedereen in dezelfde mal duwt. Juist bij kleinere bedrijven krijg je veel sneller maatwerk.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
star-saber schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:54:
[...]

Dat men de xbox bar niets vinden is hun mening. Bij mij zit ie niet in de weg. laad op de achtergrond.
Totaal geen last van en werkt perfect.

Je hoeft niet de bar te gebruiken. er is in de Asus bios b.v. een zegmaar oplossing. wel omslachtig.
Sterker nog: ik zou juist níet willen dat het zonder Xbox game bar werkt. Van Microsoft kun je wel verwachten dat ze over 5 jaar nog steeds die Xbox game bar bijwerken qua lijst met games. Van AMD geloof ik niet dat ze over 5 jaar nog steeds hun game-lijstjes zouden updaten, specifiek voor 2 processors die ze ooit eens gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:42

star-saber

Ryzen

Avalaxy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Sterker nog: ik zou juist níet willen dat het zonder Xbox game bar werkt. Van Microsoft kun je wel verwachten dat ze over 5 jaar nog steeds die Xbox game bar bijwerken qua lijst met games. Van AMD geloof ik niet dat ze over 5 jaar nog steeds hun game-lijstjes zouden updaten, specifiek voor 2 processors die ze ooit eens gemaakt hebben.
Vergeet niet je kan als er een game wordt opgestart die niet als game wordt herkent door de game-bar dat je toch kan aangeven dat het een game betreft.
Leuke effecten als je dat b.v. doet voor blender >:)

[ Voor 0% gewijzigd door star-saber op 16-03-2023 10:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik blijf het een paardenmiddel vinden en ik hoop dat er toch een betere oplossing gaat komen voor hybride CPU's op de desktop. Maar misschien vereist dat niet alleen aanpassingen aan OS'en, maar ook aan applicaties.

[ Voor 26% gewijzigd door ocf81 op 16-03-2023 13:42 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Avalaxy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Sterker nog: ik zou juist níet willen dat het zonder Xbox game bar werkt. Van Microsoft kun je wel verwachten dat ze over 5 jaar nog steeds die Xbox game bar bijwerken qua lijst met games.
Dat Microsoft, of OS-bouwers in het algemeen, dit regelen lijkt me niet gek, want die implementeren scheduling-algoritmen in het algemeen. Maar ik mag toch hopen dat dit wel meer is dan gewoon een lijstje van .exe's bijhouden...

Ik had toch heel wat gelezen over monitoren hoeveel cache misses er zijn en aan de hand daarvan processen naar de ene of de andere core verplaatsten. Per applicatie inregelen is wat mij betreft echt een workaround met tig nadelen van handwerk: niet alle applicaties zullen erop staan, de lijst zal niet altijd bijgewerkt zijn, een applicatie zou idealiter ook nog at runtime kunnen schakelen omdat de workloads binnen een applicatie ook niet altijd hetzelfde zijn, enzovoorts.

Zeker op een OS als linux is het bijhouden van een lijstje applicaties echt niet te doen, algemene scheduling op OS-niveau wel. Out-of-the-box is nog beter maar dat zit er niet in.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ocf81 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:39:
Ik blijf het een paardenmiddel vinden en ik hoop dat er toch een betere oplossing gaat komen voor hybride CPU's op de desktop. Maar misschien vereist dat niet alleen aanpassingen aan OS'en, maar ook aan applicaties.
Linux :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Doe ik al, maar ook daar is het nog niet helemaal wat het moet zijn, als ik de reviews zo lees.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Schijnbaar hebben we nu ook in Nederland AMD bundels. Helaas, geen 3d versies....
Informatique
Azerty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danield
  • Laatst online: 13-09 18:27
Ik heb voor je gekeken op de volgende moederborden is deze compatible :

Asus

PRIME X670-P
PRIME X670-P WIFI
PRIME X670E-PRO WIFI
ProArt X670E-CREATOR WIFI
ROG CROSSHAIR X670E EXTREME
ROG CROSSHAIR X670E GENE
ROG CROSSHAIR X670E HERO
ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI / ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI / ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI
ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI
TUF GAMING X670E-PLUS WIFI

Asus B 650

PRIME B650-PLUS
ROG STRIX B650-A GAMING WIFI
ROG STRIX B650E-E GAMING WIFI
ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
ROG STRIX B650E-I GAMING WIFI
TUF GAMING B650-PLUS
TUF GAMING B650-PLUS WIFI
TUF GAMING B650M-PLUS

Gigabyte :

X670 AORUS ELITE AX
X670 GAMING X AX
X670E AORUS MASTER
X670E AORUS XTREME

B650

B650 AERO G
B650 AORUS ELITE
B650 AORUS ELITE AX
B650 AORUS PRO AX
B650E AORUS MASTER
B650M AORUS ELITE
B650M AORUS ELITE AX
B650M AORUS PRO AX

As Rock

X670E PG Lightning
X670E Pro RS
X670E Steel Legend
X670E Taichi
X670E Taichi Carrara

B650

B650 LiveMixer
B650 PG Lightning
B650 Pro RS
B650E PG Riptide WiFi
B650E PG-ITX WiFi
B650E Steel Legend WiFi
B650E Taichi

MSI

MEG X670E ACE
MEG X670E GODLIKE
MPG X670E CARBON WIFI
PRO X670-P WIFI

B650

MAG B650 TOMAHAWK WIFI
MAG B650M MORTAR WIFI
MPG B650 CARBON WIFI
MPG B650 EDGE WIFI
MPG B650I EDGE WIFI
PRO B650-P WIFI
PRO B650M-A WIFI
sacaji schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:47:
Zou deze ram geschikt zijn voor de 7800x3d of 7950x3d?

uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR

Het is wel AMD Expo, maar als ik voor AM5 build ga, wil ik niet de pech hebben dat ik verkeerde ram heb.

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Dit is mogelijk wel interessant voor mensen die RAM capaciteit en performance willen op AM5 platform:

MSI & Gigabyte AMD AM5 Motherboards Shown To Be Running Non-Binary 24 GB & 48 GB DDR5-6400 Memory Perfectly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 19-09 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

ocf81 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:39:
Nee het licht volledig aan soort aplicaties maar ook preoriteiten bij game producties.
Linux en windows Macos moeten dus hierop inspelen. Om slecht ontwikkelde software naar de snelste core en cores te lijden. Bij game producties van grote titels waar grote team de content ontwikkeld is de productie meer gericht om art team productie effectief te houden en zijn engine meer geoptimaliseerd om data driven en wat wel geoptimaliseerd wordt is de critical code path ook tot doel bereikt is target fps naar mainstream. Ook reden dat men geen DX12 Vulkan sli xf ondersteunen het dient niet de mainstream en doel volume sales.
Dan is ook zeer genre afhankelijk dat bepaalde type game heeft wel wat meer te verdelen over veel cores zoals RTS maar coridor fps co-op shoter al heel stuk minder.
Dan heb je de defacto standaard oop aanpak van software architectuur wat MT lastig is.
Waar pro software meer db functional data oriented waar shared data en random memory acces paterns zoveel mogelijk vermeden worden en werken naar betere cache locality . Vaak is in die branch de compute task ook beter te verdelen over meerdere threads. En heeft MT ook een grotere preoriteit. Vooral omdat in desktop 1 tot 4 cores en dan lange tijd. Maar servers en workstations hebben al langer veel cores en multi socket en clusters. Dat MT daar al vanaf begin gangbaar is.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

SG schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:27:
[...]

Nee het licht volledig aan soort aplicaties maar ook preoriteiten bij game producties.
Linux en windows Macos moeten dus hierop inspelen. Om slecht ontwikkelde software naar de snelste core en cores te lijden. Bij game producties van grote titels waar grote team de content ontwikkeld is de productie meer gericht om art team productie effectief te houden en zijn engine meer geoptimaliseerd om data driven en wat wel geoptimaliseerd wordt is de critical code path ook tot doel bereikt is target fps naar mainstream. Ook reden dat men geen DX12 Vulkan sli xf ondersteunen het dient niet de mainstream en doel volume sales.
Dan is ook zeer genre afhankelijk dat bepaalde type game heeft wel wat meer te verdelen over veel cores zoals RTS maar coridor fps co-op shoter al heel stuk minder.
Dan heb je de defacto standaard oop aanpak van software architectuur wat MT lastig is.
Waar pro software meer db functional data oriented waar shared data en random memory acces paterns zoveel mogelijk vermeden worden en werken naar betere cache locality . Vaak is in die branch de compute task ook beter te verdelen over meerdere threads. En heeft MT ook een grotere preoriteit. Vooral omdat in desktop 1 tot 4 cores en dan lange tijd. Maar servers en workstations hebben al langer veel cores en multi socket en clusters. Dat MT daar al vanaf begin gangbaar is.
Uiteindelijk is het gewoon de taak van de scheduler, een onderdeel van het OS, om ervoor te zorgen dat de threads op de juiste core terecht komen. Als je dan cores gaat uitschakelen omdat je het niet beter kan vind ik dat je echt idioot bezig bent. Maar als je naar linux kijkt zie je dat de threads op de juiste cores krijgen ook niet altijd succesvol gaat. Er is dus zeker nog werk aan de winkel voor de OS-makers en makers van developer tooling.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

ocf81 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:29:
Uiteindelijk is het gewoon de taak van de scheduler, een onderdeel van het OS, om ervoor te zorgen dat de threads op de juiste core terecht komen. Als je dan cores gaat uitschakelen omdat je het niet beter kan vind ik dat je echt idioot bezig bent. Maar als je naar linux kijkt zie je dat de threads op de juiste cores krijgen ook niet altijd succesvol gaat. Er is dus zeker nog werk aan de winkel voor de OS-makers en makers van developer tooling.
De taak van de schedular is de actieve threads afhankelijk van preoriteit setting hun timeslice of verdelen over de beschikbare hardware threads.
Correct MT zoals atomics en critical section locking is save maar werkt net als verkeers licht er is dan wachten op andere thread. Correct als crash niet door deadlocks of undefined behavior te mijden.Dit is ook iets dan dev moeten implementeren vaak met MT libary.
Efficient MT is lock free en mijden van data sharing wat bij de een makkelijk is en bij andere toepassing games lastig is.
Data sharing en data locality en memory acces patern optimaliseren voor goede MT performance schaling. Is grote andere aanpak van data structure en code architecture en algoritme overhaul . Wat bij pro software en HPC server en workstation aplicaties meer de norm is maar zeker niet op desktop.

Bij pro software is meest ideale situatie dat load kan splitsen in 100.000 onafhankelijke stukjes.
Houd in dat 256core cpu goed kan schalen maar ook 4 socket met elk 32core met smt erin.
Maar ook clusters van 8 met dual socket 64 SMT cores.
Cinebench is zoiets wat plaatje gegenereerd moet worden is bekend en chunks zijn onafhankelijk van mekaar te renderen dat houd in dat Numa of ecore het ook goed gaat doen. En elke truckje van pcore waar cache sharing branch prediction en out of order er stuk minder toe doet ook zoals zeer grote caches.
Het zijn dus de dev die verantwoordelijk zijn voor goede MT schaling die uiteraard de tools moeten hebben zoals MT API en winapi waar je als dev kan forceren om op p-core te draaien.
Maar houd er rekening mee dat alle bloatware en windows 100 trheads waarvan enkele actief zijn vaak standaard afiniteit hebben en andere third party app mogelijk niet sociaal een te hoge afiniteit setting hebben en ja van alles pre dx12 of vulkan kan door slechte mt api al niet verwachten dat lekker loopt. Laat staan dat big, little en numa van meerdere chiplets toen tijdens productie niet bekend is.

Bij RTS of large scale battles is er veel te splitsen. Maar er zijn ook games waar er niet veel te splitsen valt en er veel afhankelijkheden zijn .
Voor de meeste games is fixed 8 thread pole zat ook omdat men richt op mainstream.
Een RTS dev zou er soms wel voor kunnen gaan voor meer geavanceerde MT software architectuur dat door kan schalen.

Dus doen de dev alles om goed MT schalen, ik denk het niet dus er is ruimte voor verbetering. Maar soort aplicatie is zeer lastig goed te laten schalen en ook zeer sterk afhankelijk van soort game.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat is nu precies het punt van je verhaal? Ik kan uit de brei standaardkennis die je hier neerplempt zonder ergens heen te werken geen echt antwoord of weerwoord vinden op wat ik geschreven heb. Afgezien van je warrige taalgebruik dat vol met spel- en taalfouten staat is ook de opbouw zo ongestructureerd dat ik nu niet echt weet waar ik nu/ op moet antwoorden. Jouw verhaal lijkt in te gaan op anekdotische randzaken, maar er ontbreekt een punt waar ik nu echt op kan reageren.
Kan je het kernachtiger verwoorden en ingaan op waar dit nu de ontwikkeling van schedulers raakt? Of wil je nu zeggen dat applicatiemakers maar aan de bak moeten? Dat laatste is wel erg lastig in casu heterogene processoropstellingen als de tooling de developers niet echt in staat stelt om dit voortvarend op te pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 27-03-2023 16:50 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@ocf81

Zo is SG nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, ik snap dat niet iedereen even makkelijk een verhaal neerpent om een punt te maken. Ik probeer echt wel om dat verhaal te destilleren op waar het in de kern op neer moet komen, maar er zit een limiet aan het vermogen om van een amorfe brij voorbeelden en aangehaalde zaken een concreet punt terug te vinden waar je op kan antwoorden.

@SG neem het mij alsjeblieft niet kwalijk. Maar dit is gewoon niet te doen. Ik bedoel het niet vervelend.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

ocf81 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:14:
Wat is nu precies het punt van je verhaal? Ik kan uit de brei standaardkennis die je hier neerplempt zonder ergens heen te werken geen echt antwoord of weerwoord vinden op wat ik geschreven heb. Afgezien van je warrige taalgebruik dat vol met spel- en taalfouten staat is ook de opbouw zo ongestructureerd dat ik nu niet echt weet waar ik nu/ op moet antwoorden. Jouw verhaal lijkt in te gaan op anekdotische randzaken, maar er ontbreekt een punt waar ik nu echt op kan reageren.
Kan je het kernachtiger verwoorden en ingaan op waar dit nu de ontwikkeling van schedulers raakt? Of wil je nu zeggen dat applicatiemakers maar aan de bak moeten? Dat laatste is wel erg lastig in casu heterogene processoropstellingen als de tooling de developers niet echt in staat stelt om dit voortvarend op te pakken.
Dan zal ik even kort en krachtig reageren in telegram stijl.
Onderstaande
Is erg simple kijk op iets dat veel complexer is alsof de industrie uit idioten bestaat. Kortzichtig dus.
ocf81 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Je mist hier zooit punten waar je rekening moet houden
Dev & publishers
* goal is volume sales dus target mainstream heoeveheid hardware theads
* preoriteit is on time opleveren van large scope games productie eficientie
* data driven belangrijker dan ultieme performance
Schedular
* Windows scheduler is abstractie layer die de hardware thread logical en physical cores verbergt en buiten programmer gemanaged wordt. Er zijn wat beperkte opties zoals afiniteit.
* CPU cores zijn tegenwoordig zo groot omdat ze ook abstracte OOP zoals java en high level languages moet versnellen waardoor cache missen niet zo extreem dramatisch zijn.
* game console OS zijn er hardware threads beschikbaar aan de programmer
Render api.
* render api door nv en AMD geadviseerde limiet van command buffers beperkt mt schaling ook.
C / C++
STD libary krijgt steeds meer MT features.
Maar wordt uitgeweken naar industrie standaard MT libaries.

Dit zal niet alle punten zijn met meer of minder invloed waarom het zo een probleem is.

Maar je ziet dat dit voor diegene die game engine opzetten het flinke opgave is om dit goed te implementeren ook nog of ze dat volgens de productie planning producer ook nog zoveel tijd in mogen steken. Want recommeded 8 threads nodig heeft, en is de game sowies so al niet CPU intensief is.

Dan is er ook tweekamp aan de gang.
OOP vs DOD de Object Oriented is abstractie. Waar data oriented meer rekening gehouden met de hardware

Je ziet dat je op elke punt diep op in kan gaan. Als het zo makkelijk was dan schaalde game ook zo uitstekend als pro software maar doen dat dus niet en de reden is veel complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

SG schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:33:
[...]

Dan zal ik even kort en krachtig reageren in telegram stijl.
Onderstaande
Is erg simple kijk op iets dat veel complexer is alsof de industrie uit idioten bestaat. Kortzichtig dus.
Dat heb je toch echt verkeerd begrepen. Ik heb nooit gezegd dat de industrie uit idioten bestaat, enkel dat het paardenmiddel dat AMD nu gebruikt echt alleen maar tijdelijk is en dat het zaak is dat de OS-makers aan de bak gaan om betere modellen voor threading te introduceren.
[...]

Je mist hier zooit punten waar je rekening moet houden
Dev & publishers
* goal is volume sales dus target mainstream heoeveheid hardware theads
* preoriteit is on time opleveren van large scope games productie eficientie
* data driven belangrijker dan ultieme performance
Je mist het hele punt wat ik probeerde te maken omtrent het uitschakelen van cores en het werk dat nog rest aan het aanpassen schedulers. Zowel voor E-cores/P-cores als voor de implementatie van AMD geldt dat dit een probleem is. In het geval van AMD is het wel extra naar dat ze draconische maatregelen komen om ervoor te zorgen dat de juiste cores worden gebruikt.
Jouw focus op games is hier te nauw, ik heb het over de relatie tussen applicatie en OS in het algemeen, waarbij de scheduler dus de aandacht krijgt. Dat is immers het onderdeel van het OS dat ervoor zorgt dat de applicatie überhaupt threads kan aanmaken. Dat de makers van software nu even op hun handen moeten zitten is logisch. Zowel in het OS als met de compilers/talen is er nog geen goede manier om op de desktop met het BIG.little concept om te kunnen gaan. Op smartphones is dit onderscheid immers heel plat verdeeld in achtergrondtaken en taken die de gebruiker actief aan het uitvoeren is.
Devs & Publishers zijn daarin slechts klanten van het systeem en doen er in deze discussie dus eigenlijk niet toe zolang de tooling er niet is om er iets mee te kunnen doen.

Schedular
* Windows scheduler is abstractie layer die de hardware thread logical en physical cores verbergt en buiten programmer gemanaged wordt. Er zijn wat beperkte opties zoals afiniteit.
* CPU cores zijn tegenwoordig zo groot omdat ze ook abstracte OOP zoals java en high level languages moet versnellen waardoor cache missen niet zo extreem dramatisch zijn.
* game console OS zijn er hardware threads beschikbaar aan de programmer
Render api.
* render api door nv en AMD geadviseerde limiet van command buffers beperkt mt schaling ook.
C / C++
STD libary krijgt steeds meer MT features.
Maar wordt uitgeweken naar industrie standaard MT libaries.

Dit zal niet alle punten zijn met meer of minder invloed waarom het zo een probleem is.
Je hebt gelijk dat de tooling ook mee moet groeien, maar dat begint toch echt met het verbeteren van de faciliteiten in het OS, waarna er in de talen, gerelateerde functies in bibliotheken en compilers kan worden begonnen met het oppakken van de extra functionaliteit om in te spelen op heterogeniteit van de moderne CPU.
Maar je ziet dat dit voor diegene die game engine opzetten het flinke opgave is om dit goed te implementeren ook nog of ze dat volgens de productie planning producer ook nog zoveel tijd in mogen steken. Want recommeded 8 threads nodig heeft, en is de game sowies so al niet CPU intensief is.

Dan is er ook tweekamp aan de gang.
OOP vs DOD de Object Oriented is abstractie. Waar data oriented meer rekening gehouden met de hardware
Zoals ik al eerder zei, wat de focus op game engines is te nauw. Wat geldt voor game engines moet ook voor andere applicaties gelden. Je gaat hier in op de werking van één enkele applicatie. Daar heb ik niet zo veel begrip voor. Een computer moet meer tegelijkertijd doen dan één applicatie tegelijkertijd bedienen. Dat valt niet op te lossen door de maker van één applicatie. Dat is iets voor het OS. Natuurlijk is het ook zo dat, als eenmaal de faciliteiten daar zijn, de applicatiemakers daar ook gebruik van moeten gaan maken.
Je ziet dat je op elke punt diep op in kan gaan. Als het zo makkelijk was dan schaalde game ook zo uitstekend als pro software maar doen dat dus niet en de reden is veel complexer.
Ergens kan ik wel terugzien dat je met de materie bezig bent, maar dat vertaalt zich nog niet in een heel samenhangend verhaal met uitgebreide onderbouwing die naar een stelling of antwoord toewerken. Maar goed, het is wel iets beter dan de verhalen die je eerder hebt neergezet. Het is een begin. :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Uiteindelijk wil je ook het liefst dat de programmeur/compiler zich niet teveel hoeft aan te passen aan de hardware, want dan moet je per architectuur of zelf per CPU-variant apart gaan compilen of zelfs programmeren. Als er bijvoorbeeld een CPU uitkomt met meer of minder 3D-cache kan dat betekenen dat de benodigde data opeens wel of juist niet meer past, en een core opeens beter of slechter tot zijn recht komt op de 3D cores. En je moet dan wellicht weer iets aparts doen voor Intel en AMD.

Bovendien worden er ook CPU's gereleased nadat het spel al ontwikkeld is en is het erg onprettig voor ontwikkelaars als ze dan achteraf de engine steeds moeten blijven aanpassen, ook omdat dit weer risico's geeft op nieuwe bugs.

Het is dus veel prettiger als het OS het zelf regelt.

Bij het automatisch toekennen van een thread aan een core moet je echter wel een manier hebben om dat te bepalen. Bij P/E-cores kun je bijvoorbeeld bijhouden hoeveel CPU een thread verbruikt en de threads op basis daarvan verplaatsen. Threads met veel CPU-verbruik naar een P-core en bij extreem veel verbruik ook naar een exclusieve core waar geen andere threads op komen, terwijl de lichte threads naar de E-cores gaan.

Bij 3D-cache heb je echter volgens mij geen manier om te bepalen waar de thread het best tot zijn recht komt, op de core met of zonder 3D. Dat moet je benchmarken en kan het OS dus niet zelf bepalen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Uit mijn hart gegrepen :

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG

SG

Ltt heeft recent ook een 7950x3d review uit. Hij had bad sample later goeie. En er zijn nogal wat haken en ogen aan deze cpu. Waar het in uitblink is zuinigheid. Maar bij hogere resoluties presteerde het slechter.
Ik had ook mogelijk zulke problemen verwacht. Gezien je afhankelijk bent van schedular implementatie en afhankelijkheid van cpu drivers. En interchiplet latency en grote chiplet verschil.
Ze hadden het eerder 7950-3D kunnen noemen. Gezien de TDP vcore temp beperking is het geen X met 3dVcache maar tier lager met 3dvcache.

Nou is 1080p competive gaming niet mijn ding en voor mij voldoet elke moderne meer dan 8 SMT core cpu .
Dus ik zou eerder meer voor die energie efficient gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:33
Offtopic:
Rogrogrogrogrog _O-
Toch even goed gelachen en hij heeft natuurlijk wel een punt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Laatst online: 20:28
SG schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:22:
Ltt heeft recent ook een 7950x3d review uit. Hij had bad sample later goeie. En er zijn nogal wat haken en ogen aan deze cpu. Waar het in uitblink is zuinigheid. Maar bij hogere resoluties presteerde het slechter.
Ik had ook mogelijk zulke problemen verwacht. Gezien je afhankelijk bent van schedular implementatie en afhankelijkheid van cpu drivers. En interchiplet latency en grote chiplet verschil.
Ze hadden het eerder 7950-3D kunnen noemen. Gezien de TDP vcore temp beperking is het geen X met 3dVcache maar tier lager met 3dvcache.

Nou is 1080p competive gaming niet mijn ding en voor mij voldoet elke moderne meer dan 8 SMT core cpu .
Dus ik zou eerder meer voor die energie efficient gaan.
Ook idd gezien, ik wacht op de 7800x3d reviews en anders ga ik maar naar de i9. Ben blij dat LTT wel eerlijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sacaji schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:24:
[...]

Ook idd gezien, ik wacht op de 7800x3d reviews en anders ga ik maar naar de i9. Ben blij dat LTT wel eerlijk is
Nu was dat sowieso voor mij een beetje waar ik voor wilde gaan, meer helpt mij niet, en zelfs dat ding heb ik nou niet echt nodig, meer kwestie dat ik hem misschien wil. De prijzen van AM5 moederborden waren wel een dingetje daar bovenop, maar de reacties bij de roundup van gisteren op frontpage hebben wij wel erg aan het twijfelen gezet. Tot minuten boot tijden bij een moederbord van €500? WTF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Sissors schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Nu was dat sowieso voor mij een beetje waar ik voor wilde gaan, meer helpt mij niet, en zelfs dat ding heb ik nou niet echt nodig, meer kwestie dat ik hem misschien wil. De prijzen van AM5 moederborden waren wel een dingetje daar bovenop, maar de reacties bij de roundup van gisteren op frontpage hebben wij wel erg aan het twijfelen gezet. Tot minuten boot tijden bij een moederbord van €500? WTF?
Ja, en gedoe met memory, betaal je tussen de 2.5-4k en is het net als beta testen. Dat het efficient is is top, en ik wil ook graag voor AMD gaan, maar met alles wat ik zie/lees en ook software nodig, heb ik weinig trek in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:56
Sissors schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Bij AM5 is het echt zoeken naar een moederbord een gevorderde studie an sich.

Al die moederborden van >350€ spelen in op het "wat de gek er voor geeft" principe met vooral een overdaad aan marketingtermen en bling bling die geen enkele functionaliteit toevoegt. Een B650E bord is in de basis al ruimschoots voldoende voor de meesten, dan heb je al PCIe5 functies. Voor wat tientjes meer is er de X670E met simpelweg meer van hetzelfde. Kijk je naar de grotere Youtube kanalen nemen ze eigenlijk allemaal het 500€+ segment volledig in de zeik, wat al genoeg zegt voor kanalen die normaalgesproken altijd het beste van het beste tentoonstellen.

Ironisch genoeg is er geen enkele productpagina die de opstarttijd als feature weet te noemen. Daar zul je dus zelf het internet voor af moeten pluizen. Gigabyte schijnt hier over het algemeen het met afstand het beste te doen, hetzelfde geldt voor standaard RAM subtimings. Waardeloos dat men het dus op een dergelijk basisdingetje af laat weten, want opstarttijden merk je dagelijks en zullen de gemiddelde gebruiker dus mogelijk een slecht beeld van AMD geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cid Highwind schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:12:
[...]
Ironisch genoeg is er geen enkele productpagina die de opstarttijd als feature weet te noemen. Daar zul je dus zelf het internet voor af moeten pluizen. Gigabyte schijnt hier over het algemeen het met afstand het beste te doen, hetzelfde geldt voor standaard RAM subtimings. Waardeloos dat men het dus op een dergelijk basisdingetje af laat weten, want opstarttijden merk je dagelijks en zullen de gemiddelde gebruiker dus mogelijk een slecht beeld van AMD geven.
Ik weet ook niet of dat laatste geheel onterecht is. Als bij elk ander platform het iig betere boot tijden zijn, hebben dan de meeste moederbord fabrikanten het laten afweten (en daar is wat voor te zeggen gezien het dus wel beter kan), of heeft AMD het laten afweten? Sowieso als ze wel minimum opslag voor een BIOS kunnen opgeven, misschien volgende keer ook een maximale boottijd eisen.

En wat betreft Tweakers was het voor mij als gebruiker een stuk nuttiger geweest om zulk soort dingen te testen (en natuurlijk, dat is meer werk), dan alleen het lijstje features op een rijtje te zetten. En het overzicht is leuk hoor, maar ik kan zelf in de PW ook selecteren hoeveel M2 sloten ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn boottijd ook maar even gechecked. Gemeten van indrukken knop totdat de echte W11 desktop met icoontjes verschijnt.
Ik heb behoorlijk wat I/O in gebruik. Stuk of 8 usb poorten gevuld, 2 nvme SSD's, 1 sata SSD en 2 ouderwetse harddrives

Met Memory Context Restore op Enabled kom ik op ~39-40 seconden.

Niet mega snel maar ik vind het prima te doen. Geen idee wat dit bijv op een vergelijkbaar raptor lake intel platform zou zijn :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Help!!!! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:44:
Mijn boottijd ook maar even gechecked. Gemeten van indrukken knop totdat de echte W11 desktop met icoontjes verschijnt.
Ik heb behoorlijk wat I/O in gebruik. Stuk of 8 usb poorten gevuld, 2 nvme SSD's, 1 sata SSD en 2 ouderwetse harddrives

Met Memory Context Restore op Enabled kom ik op ~39-40 seconden.

Niet mega snel maar ik vind het prima te doen. Geen idee wat dit bijv op een vergelijkbaar raptor lake intel platform zou zijn :?
Durf ik niet te zeggen maar probeer het uit te zoeken, enige wat mij naar AMD trekt is AM5 platform, niet dat ik upgrade. Huidige systeem is ook 6-7 jaar al, en de volgende probeer ik ook uit te rekken voor zo lang. Maar in lees zoveel over issues met AM5 en mensen die al maanden wachten, dat ik dan toch geneigd ben naar Intel, waar alleen de warmte me irriteert (straks is de zomer er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Cid Highwind schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:12:
[...]
Ik zou 100-150 200+ euro moeten bijleggen voor een Gigabyte bord ten opzichte van een Asrock 670E Lightning. Weet nog niet of dat het echt waard is.....
Misschien toch maar doen gezien ze moeite in het ontwikkelen van een goede bios stoppen.

[ Voor 0% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 29-03-2023 19:01 . Reden: 500+ euro voor een bord :z ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou het eerder typeren als zeer gerechtvaardigd. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:49
Weet iemand wanneer de NDA voor 7800x3d reviews vervalt? Kon er online niks over vinden.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch0475
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 15:01
-

[ Voor 100% gewijzigd door Mitch0475 op 30-03-2023 11:28 . Reden: niet relevant voor dit topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 20:34
5 april denk ik 's avond 15u ofzo. Dat is 1 dag voor release en zo hebben ze het met 7950x3d ook gedaan.

Die linus review van 7950x3D is heel mixed. Moet wel zeggen dat ik stroomverbruik héél goed vind, tempting zelfs. Vraag me af of je niet gewoon de 7950X ook zo kunt temmen, ofdat AMD een betere kloksnelheid regeling er heeft ingestoken om 3d cache te beschermen (en dat je zo met 7950x niet kunt immiteren).

Immers de 7950x kost maar 600€, mits die efficiency bijna kan gekopieerd worden zie ik niet in waarom ik +200€ voor x3d versie met soms rommelige drivers zou kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:21
-

[ Voor 99% gewijzigd door Dutchy88 op 30-03-2023 11:44 . Reden: Verkeerde topic, meer gerelateerd aan ervaringen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
Matti7950 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:37:
Immers de 7950x kost maar 600€, mits die efficiency bijna kan gekopieerd worden zie ik niet in waarom ik +200€ voor x3d versie met soms rommelige drivers zou kopen.
Nogmaals: welke rommelige drivers?

Je kunt het een paardenmiddel vinden (en daar zal ik het dan mee oneens zijn), maar het werkt prima en is in gebruik erg overzichtelijk: wil je een programma echt perse op je 3D-cache CCD? Even Win+G, 'remember this as a game' en je bent er.

Andersom is wat onhandiger, maar zoveel langzamer is een x3d nou ook niet in niet-gaming en mocht je die laatste 5% écht nodig hebben dan moet je wat mij betreft gewoon een non-3D variant (of een 13900k/s) kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Matti7950 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:37:
5 april denk ik 's avond 15u ofzo. Dat is 1 dag voor release en zo hebben ze het met 7950x3d ook gedaan.

Die linus review van 7950x3D is heel mixed. Moet wel zeggen dat ik stroomverbruik héél goed vind, tempting zelfs. Vraag me af of je niet gewoon de 7950X ook zo kunt temmen, ofdat AMD een betere kloksnelheid regeling er heeft ingestoken om 3d cache te beschermen (en dat je zo met 7950x niet kunt immiteren).

70 - 130watt (verschil in gamen x3d -> i9), als je 4090 hebt dan slurpt die ook 300-400 watt, dan ben je ook niet zuinig bezig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Off topic maar ik heb maar 1080 gtx en dat stroomverbruik valt best mee. Ik vind 200 watt 'heel misschien 300 watt bij raytracing + harde 4k content met redelijke fps' maximum. Hoe goed de nvidia ook 'efficient kan' zijn met de ppt te verlagen, hij is te duur en verbruikt in default teveel. 6600 en 6700 XT van amd vind ik goed verbruik hebben en tegenhangers van nvidia. Misschien kan de 7700/7800 xt hier iets brengen. Maar ik ga ervan uit dat we zeker nog 2 jaren onder de 'bit coin mining' luiheid vallen (ze denken we kopen toch dus maken ze relatief slechte kaarten voor zéér hoge prijzen. Als bv hele lijn +30 a +70% beter is en efficiency ook zoveel, dan zou bv opvolger 6700xt zeer goede koop kunnen zijn (de 8700xt dan). Ik wacht daar op :)

Maar ik was héél ontgoochelend in Ryzen 7000x series door hoge default verbruik en temps maar eigenlijk tonen non X en 3d nog meer dat ryzen 7000 net wél heel efficient is en goed scaled, ze hebben hem gewoon te hard gezet default.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 15:03
13 Maart kreeg ik mijn AMD 7950x3d binnen. De dag ervoor had ik net een youtube video bekeken van Frame chasers, welke helaas als enige youtuber waarschuwde voor de problemen en onwaarheden over de X3D prestaties welke AMD beloofde en presenteerde.
Gelukkig heb ik toen besloten om hem terug te sturen en verder te draaien met mijn prima lopende AMD 7700X, waar ik momenteel genoeg frames op mijn 4090 in 4k gaming mee krijg.
Dan komt Linus 3 weken te laat met hetzelfde verhaal! Ik heb het gevoel, teveel van die Tech youtubers worden betaald om onwaarheden te verkopen. Schandelijk!
Ik wacht wel op een toekomstige 7999x3D welke op alle cores 3d cache krijgt. 7800x3D gaat denk ik niet een hele grote stap zijn t.o.v. mijn 7700X in 4k Gaming....

[ Voor 5% gewijzigd door Luxurydiver op 31-03-2023 09:44 ]

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
AMD heeft nooit verteld dat de 7950X3D de perfecte CPU is, noch de bang/buck CPU. Het zou wel de beste gaming processor zijn, op ruwe prestaties afgemeten. Die claim is deels waargemaakt, daar het de 13900KS absoluut moeilijk heeft gemaakt met afhankelijk welke games een reviewer test staat die CPU nipt voor. Maar uiteindelijk blijft het wel een zeer niche product voor mensen die +5-10% FPS op de bestaande 120fps+ icm 4090 een goede deal vinden voor 100-200 meerprijs.

Elke chip heeft z'n architecturele keuzes en 'oplossingen'. Intel is ook niet perfect, daar waar de ring bus terugklokt zodra de efficiency cores in gebruik komen. Dat betekent dat de performance cores ook lagere prestaties kunnen leveren ook al hebben de efficiency cores niets aan gedeelde data met de performance cores. Je ziet dus des te meer dat door de niet-heterogene architecturen de monoticiteit van prestaties links en rechts verloren gaat. We hadden al jaren terug vastgesteld dat meer cores niet altijd meer gaming prestaties betekent. Meer freq of cache hoeft dat ook niet voor elke game op te lossen. De praktijk kan dus een samenstelling van X/Y/Z nodig hebben.

Die video van framechasers is eerder ook al gepost, en had ik toen ook al beschreven als flauwekul en sensatiezoekerij om de CPU direct een "scam" te betitelen. Het is nog steeds een 16-core processor die mbv core parking gegeven de architectuur 'best of both worlds' probeert te leveren. Maar wederom, het gaat om de samenstelling, en dat is vaak meer kunst dan wetenschap. Games worden real-world geprofiled en afhankelijk van de prestaties op cache/freq CCD gekozen welke voor de gebruiker beter werkt. En je kan dan ook regressies hebben, juist omdat de CPU geen "16 freq cores" meer heeft.

Het is dus puur speculeren of een zogenaamde "7999X3D" er ooit komt (of dat we nog enkele generaties van AMD moeten wachten voordat ze verder opschalen; immers vond Intel quad-cores ook 10 jaar prima). Maar bovenal ook de aanname dat zo'n samenstelling (16 cache cores) bij voorbaat beter gaat presteren..

Vergelijk het eens met E98 tanken voor je benzine auto. Voor een kleine hatchback met 3-cyl eco motor zal dat waarschijnlijk weinig extra prestaties opleveren, wellicht een beetje voor een moderne turbo motor die z'n ontsteking wel goed kan verstellen. Echter er kan nog wel eens meer profijt "zijn" door het placebo effect. Gooi je dat zelfde E98 goedje in een Porsche zal die er waarschijnlijk wel wat vrolijker op draaien; maar de vraag is hoe "real-world" die constatering is aangezien zo'n motor compleet is afgesteld op E98 brandstof.
Vervang nu de auto met jouw gaming applicatie. Een spel als Factorio of MSFS zal smullen van de extra cache en is in mijn voorbeeld de Porsche. Echter een gemiddelde AAA-title kan nog wel eens de hatchback zijn die misschien op een goede dag 5-10% extra prestaties haalt.
Kijk vervolgens naar de use-case (heb ik een Porsche of een VW) en besluit dan of het zin heeft om E98 brandstof te tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Giku schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Nogmaals: welke rommelige drivers?

Je kunt het een paardenmiddel vinden (en daar zal ik het dan mee oneens zijn), maar het werkt prima en is in gebruik erg overzichtelijk: wil je een programma echt perse op je 3D-cache CCD? Even Win+G, 'remember this as a game' en je bent er.

Andersom is wat onhandiger, maar zoveel langzamer is een x3d nou ook niet in niet-gaming en mocht je die laatste 5% écht nodig hebben dan moet je wat mij betreft gewoon een non-3D variant (of een 13900k/s) kopen.
Degene waar bij Tweakers benchmarks de gesimuleerde 7800X3D ~10% betere game prestaties neerzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ludewig schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:02:
Uiteindelijk wil je ook het liefst dat de programmeur/compiler zich niet teveel hoeft aan te passen aan de hardware, want dan moet je per architectuur of zelf per CPU-variant apart gaan compilen of zelfs programmeren. Als er bijvoorbeeld een CPU uitkomt met meer of minder 3D-cache kan dat betekenen dat de benodigde data opeens wel of juist niet meer past, en een core opeens beter of slechter tot zijn recht komt op de 3D cores. En je moet dan wellicht weer iets aparts doen voor Intel en AMD.

Bovendien worden er ook CPU's gereleased nadat het spel al ontwikkeld is en is het erg onprettig voor ontwikkelaars als ze dan achteraf de engine steeds moeten blijven aanpassen, ook omdat dit weer risico's geeft op nieuwe bugs.

Het is dus veel prettiger als het OS het zelf regelt.

Bij het automatisch toekennen van een thread aan een core moet je echter wel een manier hebben om dat te bepalen. Bij P/E-cores kun je bijvoorbeeld bijhouden hoeveel CPU een thread verbruikt en de threads op basis daarvan verplaatsen. Threads met veel CPU-verbruik naar een P-core en bij extreem veel verbruik ook naar een exclusieve core waar geen andere threads op komen, terwijl de lichte threads naar de E-cores gaan.

Bij 3D-cache heb je echter volgens mij geen manier om te bepalen waar de thread het best tot zijn recht komt, op de core met of zonder 3D. Dat moet je benchmarken en kan het OS dus niet zelf bepalen.
Op zich helemaal eens dat je zo veel mogelijk de dingen bij het OS moet laten. Maar als je met ook E cores hebben hun problemen. En ook: E cores zijn ook gewoon cores met minder cache. ik denk dat er door de OS-makers dus nog wel wat werk te doen is op dat gebied. Als dat niet anders kan moet je het zelf kunnen, bijvoorbeeld door een kern op kenmerken te kunnen selecteren. Maar dat pas in 2e instantie.

En dat was wat ik in de basis al sinds mijn eerste opmerking hierover heb gezegd, dus wat dat betreft niks nieuws van mijn kant.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mogelijk ook wel interessant: https://www.igorslab.de/e...overclocked-and-executed/

Bewijst maar weer dat je dat soort 'handigheidjes' van de moederbord fabrikanten beter niet kan installeren.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennism op 31-03-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Matti7950 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 01:46:
Off topic maar ik heb maar 1080 gtx en dat stroomverbruik valt best mee.
Hou er wel rekening mee dat stroom verbruik alleen niets zegt. Een 4090 lust inderdaad best wat sap, maar op stock is deze toch een stuk efficiënter dan een 1080 Ti op stock, terwijl uit mijn hoofd (het is enkele jaren geleden) een GTX 1080 niet (heel veel) efficiënter is dan een GTX 1080 Ti, die veruit de minst efficiënte kaart is van de daar geteste modellen. Zo slecht is de default tuning van Nvidia dus niet bij de RTX 4090, al kan je door zelf verder te tunen natuurlijk nog veel meer winnen. Maar zelfs op stock levert de 4090 zo'n 50% betere prestaties per watt dan de Pascal tegenhanger.

review: Nvidia GeForce RTX 4090 - Olifant in de porseleinkast

Verder eens met AMD's tuning voor de initiële 7000 serie X Sku's. Ze wilden waarschijnlijk te graag 'de kroon' daar al hebben, waardoor ze de PPT's eigenlijk veel te hoog hebben gezet om met Intel's 253W PL2 te concurreren.

Terwijl ze imho beter in plaats van een Eco modus (die in de reviews nauwelijks ter sprake kwam), het PPT stock op 142W hadden kunnen laten, dan hadden ze over het algemeen een flinke verbetering in efficiëntie laten zien, in plaats van vaak een verslechtering t.o.v. de 5950X en dan een performance mode adverteren voor de 'diehards' met een 230W PPT. Denk dat de initiële reviews er dan mogelijk een stuk anders hadden uitgezien. Zeker ook omdat een boel reviewers niet verder kijken dan verbruik tijdens een CB23 of Blender test, waardoor je als lezer van de meeste reviews maar weinig inzicht krijgt in het verwerkelijk verbruik, PPT's (bij AMD) of PL2 (bij Intel) zeggen over het algemeen immers alleen iets over het verbruik tijdens een 100% belasting op alle cores. Iets dat bij gaming, en de meeste andere gebruikelijke workloads nooit het geval gaat zijn. Maar die indrukken wekken de meeste reviews helaas wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 31-03-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vraag me trouwens ook wel af hoe serieus die kerel van Frame Chasers genomen moet worden. Ik heb geprobeerd wat zijn content te bekijken, maar het komt nogal clickbait en erg schreeuwerig over en daardoor vrij cringe over. Waardoor het mij helaas niet lukt zijn content op waarde te schatten, na een paar minuten kan ik die kerel niet meer uitstaan in de manier waarop hij op camera over komt ;)

Iemand die daar toevallig wat duiding over heeft? Heeft hij bijvoorbeeld een bewezen trackrecord?

Ik kreeg namelijk het idee dat hij wel heel erg met niche zaken bezig was, was ie (volgens mij) aan het nitpicken op Steve van HUB met betrekking op deen bepaald benchmark resultaat, die overduidelijk test voor hun doelgroep van HUB (zaken dus niet overklokt over het algemeen e.d.) en dan ging die kerel van Frame Chasers zijn 'gelijk' bewijzen met een super tuned 13900K met 8000MT/s ram oid om zo te laten zien dat de 13900K toch echt wel sneller was in Game X dan de 7950X3D. En dan was het ook nog iets zo onnozels als een 10+ jaar oude DX11 game ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 31-03-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Dennism schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:36:
Ik vraag me trouwens ook wel af hoe serieus die kerel van Frame Chasers genomen moet worden. Ik heb geprobeerd wat zijn content te bekijken, maar het komt nogal clickbait en erg schreeuwerig over en daardoor vrij cringe over. Waardoor het mij helaas niet lukt zijn content op waarde te schatten, na een paar minuten kan ik die kerel niet meer uitstaan in de manier waarop hij op camera over komt ;)

Iemand die daar toevallig wat duiding over heeft? Heeft hij bijvoorbeeld een bewezen trackrecord?

Ik kreeg namelijk het idee dat hij wel heel erg met niche zaken bezig was, was ie (volgens mij) aan het nitpicken op Steve van HUB met betrekking op deen bepaald benchmark resultaat, die overduidelijk test voor hun doelgroep van HUB (zaken dus niet overklokt over het algemeen e.d.) en dan ging die kerel van Frame Chasers zijn 'gelijk' bewijzen met een super tuned 13900K met 8000MT/s ram oid om zo te laten zien dat de 13900K toch echt wel sneller was in Game X dan de 7950X3D.
Ik moet zeggen dat ik hem ook eerst irritant vond, maar als je door blijft kijken en meerdere, wijst hij eruit dat veel reviews gewoon liegen, of soort van gesponsord worden. Mij maakt niet uit wie de beste is, als de platform maar STABIEl is voor het geld wat je er voor betaald.

Nouja, het is dat AMD LTT sponsort nu, en LTT ook zegt dat de i9-13900K beter presteert dan de x3d, en dat zelfde de non x3d beter presteert. Ik lees zelden tot nergens problemen over boot times, ram problemen e.d. tegenover AM5 waar mensen al MAANDEN zeuren. Ik geef de 7800x3d nog een kans en anders is het maar een i9 op een dood platform.

[ Voor 9% gewijzigd door sacaji op 31-03-2023 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
In de kern heeft Frame Chasers wel vaak gelijk, maar hij is wel erg extreem in hoe hij reageert.

Hij heeft ook een nogal beperkt perspectief. Heel erg vanuit de blik van iemand die veel geld overheeft om shooters competitief op 1080p te spelen met 3 miljard FPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Luxurydiver schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:43:
13 Maart kreeg ik mijn AMD 7950x3d binnen. De dag ervoor had ik net een youtube video bekeken van Frame chasers, welke helaas als enige youtuber waarschuwde voor de problemen en onwaarheden over de X3D prestaties welke AMD beloofde en presenteerde.
Gelukkig heb ik toen besloten om hem terug te sturen en verder te draaien met mijn prima lopende AMD 7700X, waar ik momenteel genoeg frames op mijn 4090 in 4k gaming mee krijg.
Dan komt Linus 3 weken te laat met hetzelfde verhaal! Ik heb het gevoel, teveel van die Tech youtubers worden betaald om onwaarheden te verkopen. Schandelijk!
Ik wacht wel op een toekomstige 7999x3D welke op alle cores 3d cache krijgt. 7800x3D gaat denk ik niet een hele grote stap zijn t.o.v. mijn 7700X in 4k Gaming....
Je moet ook niet een 7950x 3d aanschaffen als je alleen maar gamed. Zelf neem ik er een omdat ik het voor werk gebruik en soms wat games wil spelen. Daarnaast vermoed ik dat mijn huidige project net in de cache past waardoor compileren heerlijk snel zal gaan.
Voor gamen alleen was ik voor een 7800x 3d gegaan en niet voor de 16 core.

De andere techtubers zitten goed met hun cijfers en alsnog vertrouw ik de resultaten van bijvoorbeeld Gamers Nexus nog meer dan LTT. Hun review proces is gewoon veel stricter heb ik het idee en de eisen die ze aan zichzelf stellen zijn erg hoog. Ik zou Anandtech en Gamers Nexus de standaard noemen waar de rest van de industrie wat van kan leren (en er zijn andere kanelen die hun eigen niche hebben natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:18:
[...]
Verder eens met AMD's tuning voor de initiële 7000 serie X Sku's. Ze wilden waarschijnlijk te graag 'de kroon' daar al hebben, waardoor ze de PPT's eigenlijk veel te hoog hebben gezet om met Intel's 253W PL2 te concurreren.
Wat ik graag eens zou zien is dat de fabrikanten de vraag voorgelegd krijgen in hoeverre hun inefficiënte power limits en tunings overeen komen met hun groene praatjes en ronkende teksten op hun sites:

https://www.amd.com/en/co...ironmental-sustainability
https://www.nvidia.com/en-us/csr/
https://www.intel.com/con...-and-the-environment.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:36:

Ik kreeg namelijk het idee dat hij wel heel erg met niche zaken bezig was, was ie (volgens mij) aan het nitpicken op Steve van HUB met betrekking op deen bepaald benchmark resultaat, die overduidelijk test voor hun doelgroep van HUB (zaken dus niet overklokt over het algemeen e.d.) en dan ging die kerel van Frame Chasers zijn 'gelijk' bewijzen met een super tuned 13900K met 8000MT/s ram oid om zo te laten zien dat de 13900K toch echt wel sneller was in Game X dan de 7950X3D. En dan was het ook nog iets zo onnozels als een 10+ jaar oude DX11 game ofzo.
Helemaal als je weet dat de kans dat een 13900k de 8000MT/s haalt erg laag is en dus helemaal niet realistich voor 99% van de mensen.
Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat LTT ondanks dat ze het grootste tech kanaal zijn dat vooral komt omdat het makkelijk weg te kijken valt vergeleken met de betere reviews van andere kanalen. Een aantal vrienden van mij kijken liever LTT dan bijv. Gamers Nexus en presentatie was de enige reden die ze gaven want ze weten dondersgoed dat LTT niet de gouden standaard is.

Frame Chasers dus ook niet uit kunnen kijken, ik trek zijn ego niet. Beetje hetzelfde type als MLID maar nog een gradatie iritantent :+.
Iemand anders moet het maar op zich nemen om dat uit te zoeken, ik vind het niet te kijken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:53:
[...]
De andere techtubers zitten goed met hun cijfers en alsnog vertrouw ik de resultaten van bijvoorbeeld Gamers Nexus nog meer dan LTT. Hun review proces is gewoon veel stricter heb ik het idee en de eisen die ze aan zichzelf stellen zijn erg hoog. Ik zou Anandtech en Gamers Nexus de standaard noemen waar de rest van de industrie wat van kan leren (en er zijn andere kanelen die hun eigen niche hebben natuurlijk).
LTT heeft als hoogste prioriteit om te entertainen, wat ook inhoudt dat Linus werkelijk alles fantastisch vind, wat ook verklaart waarom ze zo succesvol zijn. Je scoort een stuk minder met zorgvuldigheid en diepgang. Ik vind het ook niet bepaald ethisch dat ze meedoen met een programma waar hun werknemers direct geld krijgen van een fabrikant. Hoe is dat anders dan snoepreisjes voor artsen?

Anandtech is wel behoorlijk ingezakt sinds Anand, Ian Cutress en nog wat gasten zijn vertrokken. Volgens mij doen ze nog nauwelijks reviews.

Gamers Nexus is vooral goed in hardware, maar hun gaming-benchmarks vind ik veel minder dan die van Hardware Unboxed die veel meer games testen.

Der8auer vindt ik vaak ook goed. Zo had hij recent nog een erg interessant interview met een Intel engineer.

En uiteindelijk kun je nooit alles goed doen, dus kwaliteit vereist specialisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ludewig schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:22:
[...]

LTT heeft als hoogste prioriteit om te entertainen, wat ook inhoudt dat Linus werkelijk alles fantastisch vind, wat ook verklaart waarom ze zo succesvol zijn. Je scoort een stuk minder met zorgvuldigheid en diepgang. Ik vind het ook niet bepaald ethisch dat ze meedoen met een programma waar hun werknemers direct geld krijgen van een fabrikant. Hoe is dat anders dan snoepreisjes voor artsen?

Anandtech is wel behoorlijk ingezakt sinds Anand, Ian Cutress en nog wat gasten zijn vertrokken. Volgens mij doen ze nog nauwelijks reviews.

Gamers Nexus is vooral goed in hardware, maar hun gaming-benchmarks vind ik veel minder dan die van Hardware Unboxed die veel meer games testen.

Der8auer vindt ik vaak ook goed. Zo had hij recent nog een erg interessant interview met een Intel engineer.

En uiteindelijk kun je nooit alles goed doen, dus kwaliteit vereist specialisatie.
Wat Anandtech betreft heb je gelijk; met die twee weg is het een stuk minder.

Gamers Nexus doet misschien minder games in hun reviews, maar ze kijken veel nauwkeuriger naar clocksnelheden en frame times.

Hardware Unboxed is goed voor de bulk games, maar iets minder zorgvuldig denk ik altijd (misschien is dat niet helemaal eerlijk).

Aanvullend Level1Techs is goud als het komt op dingen zoals server hardware en Linux, maar game reviews neem ik hem iets minder serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

XanderDrake

Build the future!

Ludewig schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:22:
Ik vind Linus best wel open over sponsering en deals die hij maakt met producenten. Ik vind hun reviews kwaliteit redelijk maar waar ik persoonlijk echt kotsmisselijk van word: de smerigste clickbait titels en thumbnails. Mijn god, bah bah bah, hoe graag ze onze nieuwsgierigheid willen manipuleren. Ik heb serieus meerdere review niet gekeken daardoor. :N
Inderdaad. Anandtech en Tom's zijn gewoon advertisement pagina's geworden. Amper goede content, 80% ads. Ian heeft overigens zijn eigen Youtube kanaal. Anand heeft zijn ziel verkocht aan Apple :N

Deze drie vind ik allemaal best goed. Vooral de games benchmarks van HU, hoewel zij zelf een beetje te veel woorden gebruiken om telkens hetzelfde uit te leggen.

Ik vind het overigens opvallend hoe groot de egos van sommige reviewers zijn, zoals Der8auer en Steve van GN. Zo belangrijk zijn jullie niet :N

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
BabelTechReviews is/was ook aardig goed voor VR benchmarks, maar de VR specialist is net met pensioen gegaan en sindsdien is er geen VR review meer geweest, dus misschien is dat einde verhaal.
Ja, al is zijn presentatietechniek en charisma heel erg laag. Meer iemand voor geschreven tekst. En zijn interesses liggen vooral op het vlak van hardware voor bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:49:

Hij heeft ook een nogal beperkt perspectief. Heel erg vanuit de blik van iemand die veel geld overheeft om shooters competitief op 1080p te spelen met 3 miljard FPS.
Dat was dus ook mijn eerste indruk toen hij gelinked werd op reddit vanwege zijn commentaar op HUB.
Volgens mij was het inderdaad ook zoiets als dat, een Intel 13900K t.a.v. een 7950X, waarbij HUB in niet overklokte cpu setting met 'normaal' (alsnog veel te duur en buitenspec) RAM de 7950X3D het won van de 13900K in een of andere DX11 shooter van 10+ jaar terug, terwijl dan wanneer de 13900K uitgerust met 8000MT/s ram en super getuned qua overclock die dan in zijn test het 'won' van de 7950X3D (met 500 v.s. 480 FPS** ofzo :+ )

** gefingeerd getal, geen idee meer wat de daadwerkelijke FPS was, maar wel ergens in deze richting of misschien nog wel hoger.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 31-03-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

XanderDrake schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:39:
[...]
Ik vind Linus best wel open over sponsering en deals die hij maakt met producenten. Ik vind hun reviews kwaliteit redelijk maar waar ik persoonlijk echt kotsmisselijk van word: de smerigste clickbait titels en thumbnails. Mijn god, bah bah bah, hoe graag ze onze nieuwsgierigheid willen manipuleren. Ik heb serieus meerdere review niet gekeken daardoor. :N

[...]
Inderdaad. Anandtech en Tom's zijn gewoon advertisement pagina's geworden. Amper goede content, 80% ads. Ian heeft overigens zijn eigen Youtube kanaal. Anand heeft zijn ziel verkocht aan Apple :N

[...]
Deze drie vind ik allemaal best goed. Vooral de games benchmarks van HU, hoewel zij zelf een beetje te veel woorden gebruiken om telkens hetzelfde uit te leggen.

Ik vind het overigens opvallend hoe groot de egos van sommige reviewers zijn, zoals Der8auer en Steve van GN. Zo belangrijk zijn jullie niet :N
LTT is heel erg open over sponsers, maar wat je zegt die clickbait titels....
Toevoeging, Linus en team hebben de laatste tig jaar zelf nooit AMD kaarten dagelijks gedraaid, naast de benchmarks die ze deden. Pas nu nemen ze AMD serieus en doen ze een chalenge om AMD kaarten in hun eigen pc te hebben. Ik vind het wel tekenend dat je de dingen die je reviewed eigenlijk nooit echt goed test door de zelf gebruik van te maken.

Die ego's kan ik mij dus niet in vinden. Heb je een goed voorbeeld waar je het storend vind? Ik vind Steve juist zakelijk tot soms het saaie toe. Ik heb het idee dat hij juist ook de anderen van zijn kanaal meer op de voorgrond wil krijgen dus op dat punt zit zijn ego hem niet in de weg.
Ze (Steven Der Bauer) kunnen misschien intimiderend overkomen doordat ze de kennis hebben; daarnaast hebben ze zich ondertussen wel bewezen in de tig jaren dat ze bezig zijn.
Daarnaast zit Gamers Nexus met 1.8m+ subs toch wel aan de top en die subs zijn eigenlijk toch wel de "harde kern" als het gaat over tech reviews. Terwijl LTT veel meer huis tuin en keuken gebruikers als subs heeft. Dus of je het wel of niet leuk vind, hij zit aan de top.

Als je echt humble wilt dan is misschien Level1Techs wat voor jou :P.

@Ludewig
Klopt, hij heeft het charisma van een aardappel. Hij heeft wel veel kennis dus zijn content is altijd wel interessant. Zijn interviews zijn soms wel wat cringe :p.

[ Voor 14% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 31-03-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Daar gaan we:
https://videocardz.com/ne...according-to-new-amd-data

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zh60bg3CxwOvpyFcG6iAZzDLib8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GJpLDMzOjrHAhrxInErwt97.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door sacaji op 02-04-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Even wachten tot echte reviews 5 April. Als het “plug en play” is zoals de 5800x3d prima, dan riskeer ik AM5. Maar als prestaties tegenvallen en prijs hoog, dan doe ik maar Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Laatst online: 16:49
Als ik de review van de 7950x3d op TPU bekijk dan is deze op 1080p gemiddeld gelijk met de 13900k in prestaties in games, met uitschieters voor beide uiteraard in afzonderlijke games.

Hoe kan dan een lager geklokte 7800x3d gemiddeld 7% sneller zijn? Ben benieuwd maar lijkt me erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het is maar de vraag of de 7800X3D daadwerkelijk lager geklokt is, want de kloksnelheid is bij 3D-cache gelimiteerd door de temps. Goede kans dat AMD het voldoende vindt dat je 8 cores mist op de hogere kloksnelheid en dat de 7800X3D dezelfde klok haalt als de 3D-chiplet van de 7950X3D.

En we hebben bij de vorige generatie gezien dat de CPUs met 1 compute-chiplet in gaming het vaak better deden dan die met twee, omdat er veel extra latency is tussen de chiplets. Al staat de chiplet zonder 3D-cache bij de 7950X3D in theorie 'uit', maar de vraag is wel in hoeverre de praktijd voldoet aan die theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ah ok, zie nu pas dat in gaming situaties de 7950x3d ook rond de 5ghz zit ipv 5,6-5,7ghz.

Dat trekt het iig aardig gelijk. Dan nog verwacht ik de gemiddeld 7% sneller niet maar we gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:23:
Het is maar de vraag of de 7800X3D daadwerkelijk lager geklokt is, want de kloksnelheid is bij 3D-cache gelimiteerd door de temps. Goede kans dat AMD het voldoende vindt dat je 8 cores mist op de hogere kloksnelheid en dat de 7800X3D dezelfde klok haalt als de 3D-chiplet van de 7950X3D.
Die kans acht ik wel aanwezig, de slides die de lagere boostsnelheden lieten zien gaven immers de vergelijking tussen de 'frequency' CCD op de 7950X en de V-Cache CCD op 7800X3D (die heeft immers geen 'Frequency' CCD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:40:
[...]

Die kans acht ik wel aanwezig, de slides die de lagere boostsnelheden lieten zien gaven immers de vergelijking tussen de 'frequency' CCD op de 7950X en de V-Cache CCD op 7800X3D (die heeft immers geen 'Frequency' CCD).
Maar tijdens gamen wordt de non-3D chiplet niet gebruikt, dus dan maakt het niet uit hoe snel die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:06:
[...]

Maar tijdens gamen wordt de non-3D chiplet niet gebruikt, dus dan maakt het niet uit hoe snel die is.
Dat is natuurlijk geen gegeven, en zou zo ook niet moeten werken op een 7950X3D of 7900X3D. Je wil juist dat een workload, en dus ook individuele games, draaien op de CCD('s) die daar het beste voor is/zijn, voor games zal dat inderdaad vaak de cache CCD zijn, maar er zullen ook games zijn die geen of weinig baat hebben bij de grotere cache maar juist wel bij hogere frequenties. En die games wil je dus, wanneer je een 7950X3D of 7900X3D hebt, op de non-3D chiplet draaien, en het lieftst natuurlijk automatisch zonder dat je daar als gebruiker je druk over wil maken.

En ik denk dat we in de 7800X3D reviews gaan zien dat AMD dat laatste (nog) niet in alle gevallen voor elkaar heeft, daar gaan we vast games zien die een stuk beter draaien op de 7800X3D terwijl ze eigenlijk gelijkwaardig zouden moeten presteren op de 7800X3D en bijvoorbeeld de 7950X3D, terwijl we aan de andere kant waarschijnlijk ook games gaan zien, waarbij dit wel goed werkt, en die dus bijvoorbeeld wel gebruik maken van de frequency CCD, wanneer dat voor die game beter is.

[ Voor 31% gewijzigd door Dennism op 03-04-2023 13:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luxurydiver
Gisteren eerste after 1 month review gezien van een normale gebruiker / gamer die de 7950x3d gekocht had en na 1 maand zijn mening geeft. Vind dit persoonlijk een zeer goede review over alle pros en cons van deze processor.
Mocht je de 7950x3d willen kopen, kan deze review wellicht nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 08:17
Waarom wordt er soms de L2 en L3 caches bij elkaar opgeteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
Luxurydiver schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:00:
Gisteren eerste after 1 month review gezien van een normale gebruiker / gamer die de 7950x3d gekocht had en na 1 maand zijn mening geeft. Vind dit persoonlijk een zeer goede review over alle pros en cons van deze processor.
Mocht je de 7950x3d willen kopen, kan deze review wellicht nuttig zijn.
Bedoel je deze -> YouTube: 7950x3D 1 Month Later - Should you Buy? A Customer's Perspective ? Ik kijk hem nu haha, zoals ik dacht, je bent meer bezig met alles instellen dan gewoon "good to go". Als de 7800x3d tegenvalt, dan i9-13900k it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
*knip* offtopic, dit hoort in een apart topic in Desktop koopadvies of Componenten koopadvies. Let op, eigen uitzoekwerk is verplicht, dus we verwachten in je topicstart een eigen opzetje.

[ Voor 79% gewijzigd door br00ky op 04-04-2023 12:53 ]

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:21
sacaji schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:47:
[...]

Bedoel je deze -> YouTube: 7950x3D 1 Month Later - Should you Buy? A Customer's Perspective ? Ik kijk hem nu haha, zoals ik dacht, je bent meer bezig met alles instellen dan gewoon "good to go". Als de 7800x3d tegenvalt, dan i9-13900k it is
Dat valt echt wel mee, ik heb nu de 7900X3D een aantal weken in gebruik. Daarvoor altijd Intel gehad dus direct de overstap van Intel naar AMD te pakken. Ja, je moet inderdaad de juiste drivers installeren en de Game Mode + Bar aanzetten (zover die nog niet aanstaan). Maar daarna was het werkelijk plug and play.
Die paar handelingen heb ik er graag voor over als ik dat tegenover het enorme verbruik en hitte van de i9-13900k zet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
sacaji schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:47:
[...]

je bent meer bezig met alles instellen dan gewoon "good to go".
Waar heb je het over? Je hoeft echt letterlijk niks in te stellen. Game mode en xbox bar staan by default gewoon aan (althans, met mijn nieuwe Windows 11 install wel). Verder hoef je niks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
https://videocardz.com/ne...rmance-with-optimizations

Hardware leaker “chi11eddog” who clearly has access to many of the MSI pre-launch materials, how now revealed what the company expects in terms of gaming performance from the upcoming Ryzen 7 7800X3D CPU.

As we know, the third SKU with Zen4 architecture equipped with 3D V-Cache technology is to launch very soon (April 6th). Tomorrow we should see comprehensive test results from many reviewers, but AMD and all board partners are just as busy preparing their tests, either for internal purposes or marketing.

MSI has determined that the optimizations can provide a 2% to 4% boost in average. The document claims 9% to 12%, but those are individual results. The memory upgrade alone will give a 2% increase, with high-efficiency mode increase by 1% and another percent with Enhanced Mode Boost (these are MSI profiles for Precision Boost Overdrive).

[ Voor 78% gewijzigd door sacaji op 04-04-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

sacaji schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:25:
https://videocardz.com/ne...rmance-with-optimizations

Hardware leaker “chi11eddog” who clearly has access to many of the MSI pre-launch materials, how now revealed what the company expects in terms of gaming performance from the upcoming Ryzen 7 7800X3D CPU.

As we know, the third SKU with Zen4 architecture equipped with 3D V-Cache technology is to launch very soon (April 6th). Tomorrow we should see comprehensive test results from many reviewers, but AMD and all board partners are just as busy preparing their tests, either for internal purposes or marketing.

MSI has determined that the optimizations can provide a 2% to 4% boost in average. The document claims 9% to 12%, but those are individual results. The memory upgrade alone will give a 2% increase, with high-efficiency mode increase by 1% and another percent with Enhanced Mode Boost (these are MSI profiles for Precision Boost Overdrive).
Kan iemand mij uitleggen wat die MSI profiles zijn t.o.v. de EXPO in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Squishie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:01:
[...]

Kan iemand mij uitleggen wat die MSI profiles zijn t.o.v. de EXPO in de BIOS?
Ik denk dat het gewoon een soort Game mode / performance mode is van MSI, zoals je in de ASUS bios hebt, wat iets kan helpen (correct me if i'm wrong).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:58
Daarnet stond de 7800X3D heel even aan €500 bij Alternate... Kan een placeholder geweest zijn, een gedupliceerd artikel ... of hij zal effectief zoveel kosten bij de launch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
De 7800x3d verscheen even in de Pricewatch bij Alternate.be voor 509 euro.

Ik vermoed dat ze aangeleverd werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch0475
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 15:01
Spacewide schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:53:
De 7800x3d verscheen even in de Pricewatch bij Alternate.be voor 509 euro.

Ik vermoed dat ze aangeleverd werden.
Zou een mooie prijs zijn. Hopend een te kunnen bemachtigen donderdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XDeluxeX
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-08 11:26
449 dollar (omgerekend en inclusief btw ongeveer 500-510 euro) zou NL MSRP zijn maar je weet t nooit met die resellers. De prijzen van sommige AM5 mobos gaan ook spontaan omhoog :?

Lian Li Lancool II Mesh Performance | Intel Core 2 Duo 5.2Ghz | R5770 Hawk

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De value for money vind ik me nogal slecht al je ziet wat een 7700x kost. (e289)

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 23:05
De value for money is "ik wil de snelste chip voor gaming"; daar staat altijd een meerprijs tegenover, al is het dan niet dezelfde meerprijs als "ik wil de snelste chip period". In die zin is alles dat goedkoper is dan de 7950X3D een goede prijs. Als je het niet voor gaming doet moet je inderdaad wel heel specifieke, cachegevoelige toepassingen hebben om het de moeite waard te maken (en dan nog wil je waarschijnlijk wel de 7950X3D wegens meer PK overall, mits het budget het toelaat). Zelfs als je het voor gaming doet is je eerste prio natuurlijk kijken of je het extra geld niet beter kunt steken in een GPU upgrade (zelfs met onredelijke prijzen), die cache gaat niet compenseren voor een tier lager.

[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 04-04-2023 18:32 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je puur voor gaming prestaties kijkt, dan is zelfs de 7700X een slechte bang/buck. Voor huidige titels is de 7600X doorgaans maar paar procentpunt langzamer, en met 249e zo'n 10% goedkoper. Als je de adviesprijzen volgt zou het verschil zelfs 100$ moeten zijn (299$ vs 399$).

Die "bang/buck" haal je enkel in productivity applicaties; maar als je daar wat aan hebt (en je aankoop op bepaald) dan is de 7900X weer een betere bang/buck. Die geeft namelijk 50% meer cores voor 150$ (37.5%) meer dan de 7700X, of met huidige prijzen, 50% meer cores voor 41% meer geld.

Het is allang breed uitgemeten dat de -3D varianten "een schepje enthusiasm" boven de -X varianten moeten doen, enkel voor plek 1 in de benchmarks. Als je goede bang/buck wil koop je sowieso niet de meest premium cutting edge chip.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 04-04-2023 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
^+^^
Laat ik het dan anders zeggen.

Ik vind (obv de gesuggereerde prijs) de value for money inzake 7700x vs 7800x3D, edge cases daargelaten, extreem slecht. :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:58
Als hij echt 500 euro kost dan kies ik mss toch voor AM4 met 5800x3d 😞

Voelt rationeler precies. Meteen 300 euro minder als je het moederbord meetelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:48:
^+^^
Laat ik het dan anders zeggen.

Ik vind (obv de gesuggereerde prijs) de value for money inzake 7700x vs 7800x3D, edge cases daargelaten, extreem slecht. :)
Uiteraard, maar ik had ook eigenlijk niet echt anders verwacht. Dat was bijvoorbeeld met mijn 5800X3D ook zo, rationeel bekeken had ik op dag 1 natuurlijk nooit €499 of iets in die strekking neer moeten leggen, maar ook de 5700X ofzo moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Zou de 7800x3d met een 4090 kunnen? Of zou de bottleneck groter zijn dan met de 7950x3d/i9?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 23:05
sacaji schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:31:
Zou de 7800x3d met een 4090 kunnen? Of zou de bottleneck groter zijn dan met de 7950x3d/i9?
Zouden we daar over twee dagen gewoon antwoord op krijgen omdat de hele wereld met een 4090 gaat testen en de resultaten gaat vergelijken met de andere processoren? Of moeten we hier nu al tot op de bodem gaan omdat sommige mensen gewoon slapeloze nachten hebben van nieuwe hardware? :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Game je met de 4090 op 1080p? Zo nee, dan is geen enkele recente vlotte cpu een bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:22
Zou toch gek zijn als de (naar verwachting) snelste game CPU van het moment niet met de snelste GPU van het moment zou werken?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxurydiver
Als jij de 4090 koopt, koop je die waarschijnlijk om op 4k te gamen. Uit ervaring kan ik je dan vertellen dat de processor een hele kleine impact heeft. Alle nieuwe AAA titels speel je dan zoiezo op Ultra, Ray tracing, HDR, etc. aan. Dan heb je met een AMD 7700x al meer dan 165 FPS bij 95% van alle titels. Kortom snellere CPUs worden niet of nauwelijks benut in 4k gaming setups.
Dutchy88 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:19:
[...]
Maar daarna was het werkelijk plug and play.
Die paar handelingen heb ik er graag voor over als ik dat tegenover het enorme verbruik en hitte van de i9-13900k zet. ;)
Plug & Play vind ik het AM5 platform momenteel totaal niet! Ik bezit geen van de x3d processors, want ik wilde geen job als een "AMD Thread manager" maar zelfs met mijn 7700X heb ik genoeg problemen op het AM5 platform (memory compatibiliteit, Expo problemen,overclocking werkt niet,slow boot) dat ik het momenteel niet echt plug & play kan noemen, maar eerder plug & pray.
Wachten is op verbeteringen van de Bios en Windows die wat zaken moet gaan verbeteren. (Draai helaas momenteel de laatste Beta Bios, want mijn "compatible" Kingston Fury Beast AMD Expo memory, bezorgt mij kopzorgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Luxurydiver op 06-04-2023 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het is helaas wel een patroon bij AMD dat ze halfgare producten uitbrengen. Dit was voor mij een belangrijke reden om voor Intel te gaan ipv voor AM5.

Overigens is het ook twijfelachtig of er voor gamen significant snellere processoren zijn dan de 7700. De extra cores van de 7800, 7900 en 13900 helpen nauwelijks in spellen. Het is slechts de volstrekt kunstmatige koppeling tussen het aantal cores en de wat hogere kloksnelheid en extra cache die wat uitmaakt.

De 3D-cache maakt wel echt uit, maar dan erg afhankelijk van het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 20:24

HugoBoss1985

Xenotech

Luxurydiver schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:59:
[...]

Als jij de 4090 koopt, koop je die waarschijnlijk om op 4k te gamen. Uit ervaring kan ik je dan vertellen dat de processor een hele kleine impact heeft. Alle nieuwe AAA titels speel je dan zoiezo op Ultra, Ray tracing, HDR, etc. aan. Dan heb je met een AMD 7700x al meer dan 165 FPS bij 95% van alle titels. Kortom snellere CPUs worden niet of nauwelijks benut in 4k gaming setups.

[...]

Plug & Play vind ik het AM5 platform momenteel totaal niet! Ik bezit geen van de x3d processors, want ik wilde geen job als een "AMD Thread manager" maar zelfs met mijn 7700X heb ik genoeg problemen op het AM5 platform (memory compatibiliteit, Expo problemen,overclocking werkt niet,slow boot) dat ik het momenteel niet echt plug & play kan noemen, maar eerder plug & pray.
Wachten is op verbeteringen van de Bios en Windows die wat zaken moet gaan verbeteren. (Draai helaas momenteel de laatste Beta Bio, want mijn "compatible" Kingston Fury Beast AMD Expo, bezorgt mij kopzorgen.
Ik denk dat het w.b.t. de 1% lows ook op 4k nog wel uit kan maken?
En bijvoorbeeld qua laadtijden (in de toekomst met meer directstorage titels) als je bijvoorbeeld een AM4/ddr4 vergelijkt met een AM5/ddr5 systeem?

Ik ben hier wel zeer benieuwd naar.
W.b.t. de 1% lows op meerdere resoluties heb ik -tot nu toe- maar één website gezien die echt heel uitgebreid test.
Ik krijg het niet meer gevonden maar ze testte ook de lows op 4k.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-04-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Dutchy88 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:19:
[...]

Dat valt echt wel mee, ik heb nu de 7900X3D een aantal weken in gebruik.
Nice bijna niemand heeft die cpu en omdat ik al heel de tijd 5900x3d wou, interesseert deze cpu me nog altijd het meest (als prijs correct is, de 600€ nu bij een shop is alvast stuk beter dan 680€ eerder, nog klein tikje en ik zie hem wel zitten.

Wat zijn je indrukken? Heb je soms het gevoel dat 6-core chiplets je limiteren? (omdat je bv bij 8 core gebruik direct latency tussen de 2 die's hebt terwijl 7950x3d dat niet zou hebben). Dit is pure speculatie van niet kopers omdat er zo weinig reviews over zijn, maarjah speelt wel mee. Is het Idle verbruik goed (lijkt nadeeltje te zijn rond 30 watt). Bij productivity (of multitasking), zie je vaak 100% gebruik, en is verbruik dan goed?

Die temperaturen + verbruik zijn voor mij de voornaamste reden om toch (12+ cores) X3d model te willen. Zoveel beter dan Intel en zelfs 7950x (zeker temps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Temperaturen zou ik me eigenlijk niet meer zo druk om maken, we weten immers dat AMD tuned op 89c (X3D modellen) of 95c (Non-X3D modellen), tenzij je dus met de beste koelers in de weer gaat zullen deze cpu's intern warm worden bij een zware workload. Dat betekent echter niet dat de rest ook warm zal worden, iets kan heel warm zijn, maar ook doordat het verbruik meevalt relatief weinig warmte afgeven aan de omgeving. Denk aan het bekende voorbeeld van de zeer warme naald waarmee je echt geen ruimte verwarmt.

Idle verbruik is over het algemeen inderdaad een nadeel bij AMD's chiplet modellen, vanwege de chiplet architectuur lijkt de fabric daar wat meer te vragen dan bij monolitische chips.

Qua verbruik mag je, op stock, zowel bij de 7800X3D, 7900X3D en 7950X3D maximaal 162W verwachten, in veel workloads zal dat echter (stukken) minder zijn, alleen in applicaties die constant alle cores op 100% belasten zal je dat soort verbruik zien. Bij multitasken zal dat over het algemeen nog altijd niet het geval zijn (tenzij je een niche scenario hebt zoals bijv. streamen (met rendering op de CPU) en gamen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Laatst online: 11:56
Dennism schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:08:
Temperaturen zou ik me eigenlijk niet meer zo druk om maken, we weten immers dat AMD tuned op 89c (X3D modellen) of 95c (Non-X3D modellen), tenzij je dus met de beste koelers in de weer gaat zullen deze cpu's intern warm worden bij een zware workload. Dat betekent echter niet dat de rest ook warm zal worden, iets kan heel warm zijn, maar ook doordat het verbruik meevalt relatief weinig warmte afgeven aan de omgeving. Denk aan het bekende voorbeeld van de zeer warme naald waarmee je echt geen ruimte verwarmt.

Idle verbruik is over het algemeen inderdaad een nadeel bij AMD's chiplet modellen, vanwege de chiplet architectuur lijkt de fabric daar wat meer te vragen dan bij monolitische chips.

Qua verbruik mag je, op stock, zowel bij de 7800X3D, 7900X3D en 7950X3D maximaal 162W verwachten, in veel workloads zal dat echter (stukken) minder zijn, alleen in applicaties die constant alle cores op 100% belasten zal je dat soort verbruik zien. Bij multitasken zal dat over het algemeen nog altijd niet het geval zijn (tenzij je een niche scenario hebt zoals bijv. streamen (met rendering op de CPU) en gamen tegelijk.
Meten is weten.

Verbruik: https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-7800x3d/23.html
Temperatuur: https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-7800x3d/25.html

Helaas bij zowel Tweakers, als TPU, enkel de pure CPU verbruikscijfers, niet van het systeem in z'n algemeen. Al is dat met het verschil tussen de -E en niet-E chipsets natuurlijk wat lastig omdat hierin zo'n 15W verschil in zit dacht ik. De chips an sich zijn in ieder geval super zuinig. Zeker de 7800X3D is nog zuiniger dan ik eigenlijk had verwacht.

Al met al tof dat AMD hiermee wederom de ultieme gaming CPU heeft neergezet. Voorlopig zie ik dat echter vooral als een marketingfeit. Want de halo-product pricing maakt het voor de doorsnee gamers nu niet bepaald een logische keuze zolang de 7700(X) voor net iets meer dan de helft van de prijs in de schappen ligt. En als het op een budget moet, is de 7600 nog een optie, of een AM4 build met 5800X3D, als je graag een 8-Core wilt.

Geen makkelijke tijd als je gevoelig bent voor keuzestress :*)

Edit: Zie net dat er helaas geen getallen in staan voor de 7900X3D, maar denk dat de 7950X3D als referentie een goed punt is.

Idle stroomverbruik heeft Tweakers gemeld in de review van vandaag: review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games

Ziet er toch gewoon goed uit lijkt me?

[ Voor 9% gewijzigd door Cid Highwind op 05-04-2023 16:41 ]

Pagina: 1 ... 118 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.