Cidious schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:36:
Vrij simpel: Hynix 24Gbit M-Die. Draait soepel op de IOD en kan extreem hoge MCLK aan. Minder hitte gevoelig als A-Die. Met al dat in het achterhoofd. Nieuwe Zen 5 chips kunnen 7200/2400 EXPO aan en sommigen kunnen tot 8000/2600 of zelfs hoger. 9950X gespot met 8400/2800.
Oh echt waar

? Ik had juist verwacht nauwelijks tot geen verbetering van de I/O-die te zien.
Dit is heel welkom nieuws als het ook met lage voltages mogelijk blijkt te zijn.
Met 'leaks' omtrent AMD ben ik terughoudend geworden, al te vaak meegemaakt dat iets uit het context getrokken is en op een teleurstelling uitkwam.
Waar heb je deze informatie gevonden als ik vragen mag?
Mijn Gskill setje is wat ouder (sep 2022 met M-die) en doet wat ie moet doen maar veel meer lijkt er bij mij niet uit te halen. Kan natuurlijk ook aan de MC op de CPU liggen.
Maakt niet uit inderdaad. Ik heb een kitje uitgekozen met de meest gunstige timings & prijs en dat was toevallig een G.Skill Ripjaw variant (Intel). In de praktijk zo goed als geen verschil ontdekt t.o.v. EXPO kitjes.
Heb je ook geprobeerd om te kijken wat er haalbaar is met een 1 : 4 Mclock : Uclock en lage Fclock?
Dus Uclock op 1/4 snelheid van het geheugen. De geheugencontroller is de achilleshiel /zwakste schakel van Zen 5 op dit moment.
M-die schijnt wat minder hoog te kunnen komen dan A-die, maar wie weet is 6800/7000MHz gewoon haalbaar met wat je nu hebt.
Van de kitjes die ik geprobeerd heb (1x M-die SR6000CL32 SR, 1x A-die DR6000CL30, 1x A-die DR6800CL32 en 1x A-die DR6400CL32) zat er bar weinig verschil in minimale voltage voor bepaalde snelheid en tCL.
Op 6000MHz tCL32 had het m-die kitje min.1.24V nodig, de A-die kitjes min. tussen 1.21V-1.23V.
Ik weet niet meer of het de M-die of A-die 6000Mhz kit was, maar deze draaide ook probleemloos op 6800MHz. Ik heb verder niet opgezocht wat de grens was omdat het vanuit prestatie opzicht toch zinloos is om het op 1 : 4 te laten en meer dan 1.3V voor mij persoonlijk een no-go is i.v.m. evt. oververhitting bij intensief gebruik.
Om die reden is deze kit:
https://tweakers.net/pric...m2x6800c32/specificaties/ weer retour gegaan.
En heb ik in plaats daarvan deze genomen:
https://tweakers.net/pric...32gx2-rs5k/specificaties/Format-C schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:25:
Ik heb mijn 7800x3D ook geprobeerd met DDR5 6400 XMP setje, maar dat kreeg ik niet goed stabiel (geen expo profiel), daarna heb ik een setje DDR5 6000 C30 gekocht met Expo en dat draaide direct 1:1 6000mhz c30. Heb er verder niet mee gekloot want het draait prima zo. 👍🏻
Voor AMD zou ik zws een snel EXPO setje willen hebben en geen intel setje.
Denk dat het onder de streep qua snelheid ook geen 💩 uitmaakt . De expo setjes hebben veel strakkere timings dan de snelle Intel setjes. Dus volgens mij zijn die snelle (SNELSTE) Intel en EXPO setjes allemaal dezelfde chips. Zou t niet? Edit: of die amd setjes zijn beter ivm lager voltage en strakke timings en lage latency
Ik zou iig voor dat Gskill 30-36-36 gaan. Sneller DDR5 is er niet (voor AMD) Volgens mij.
Het is ook mogelijk dat je een brakke kit hebt gekregen. Van de 5 kitjes (2x M-die, 3x A-die) die ik geprobeerd heb, was 1 M-die kit buiten 'spec' en niet stabiel met het meegeleverde profiel (eigenlijk verkeerd gebinned dus). tCL moest verhoogd worden, maar uiteraard heb ik het gewoon geretourneerd omdat er voor een bepaalde gegarandeerde snelheid betaald is.
Het maakt verder echt niet uit of er een Intel of AMD kit gebruikt wordt (zolang het dezelfde soort geheugen IC's betreft). Het is een kwestie van timings invullen die goed werken en wat het kitje ook aankan.
In de regel zal tCL de limiterende factor zijn omdat daar veel spanning voor nodig is.
Daar is indirect wel aan zien of het goede bin is (i.c.m de gebruikte spanning).
Het is jammer dat ik het XMP profiel van de A-die kit niet heb opgeslagen, ik kan dat nu niet meer vergelijken met het EXPO profiel.
Iets zegt me dat het meer een marketing ding is, dan dat er daadwerkelijk verschillen zijn in geprogrammeerde timings. Het meeste wordt toch door het moederbord ingesteld.