Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 12:17

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:12:
@Cidious
Lekker bezig met het tunen :9B
Ik ben zelf overgestapt naar een dual rank Hynix A-die: uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3239G32GX2-RS5K

Maar phoe zeg, ik snap nu wel waarom er klachten zijn over de lange boottijd van het AM5 platform.
Met 2x16GB single rank M-die was de trainingstijd ca. 30 seconden, maar 2x32GB dual rank A-die spant de kroon met 60 seconden..het 2x16GB Samsung kitje wat ik daarvoor in gebruik had, was binnen 10-15 seconden klaar met trainen.
Het schijnt ook erg uit te maken hoe ver je de geheugencontroller en DDR5 pushed.
Op 4800MHz gaat het trainen merkbaar sneller dan 6000MHz.

Als het onder 60°C SPD hub al niet stabiel te krijgen is, is dat toch een teken dat je over de grens heen gaat en in feite aan het koorddansen bent met stabiliteit.
Ik stress mijn geheugen langdurig rond 60-65°C (Tjunction van de geheugenchips zal dan rond de 75-85°C zitten) en dat gaat prima met vlotte timings.
Wat ik bij A-die en M-die gemerkt heb, is dat de hoge voltage alleen voor tCL nodig is (en tRFC een beetje wanneer daar ook de grens echt van opgezocht wordt).
Eigenlijk een beetje zot gezien de geringe prestatiewinst t.o.v. hoeveel extra mV daarvoor nodig is.
Ik ben nog niet helemaal klaar met de tuning, maar kan daar later wel wat over posten.

[...]

Hmm ik denk eerder dat het te maken heeft met de extra stress die dan op de SoC uitgeoefend wordt.
De iGPU wordt namelijk van dezelfde rail gevoed. Dus het is mogelijk dat de geheugencontroller het dan niet meer trekt of de extra stroom ervoor zorgt dat de voltagedrop wat dieper gaat.

Ik heb trouwens een vraagje over het volgende:

[...]

Laird ben ik al vaker tegengekomen als naam bij thermalpads en het schijnt van erg goede kwaliteit te zijn. Het is in ieder geval echt een producent van TIM's.
Beter dan de de rebranded meuk van Gelid, Alphacool en noem maar op, waar de producent niet van bekend is.

Aangezien ik binnenkort een waterblok op mijn 7900XTX Nitro wil zetten, ben ik rond aan het kijken naar opties voor de geheugenchips. De Laird HD9000 serie ziet er op papier erg goed uit met een zeer lage hardheid van Shore OO 30, maar is ook erg duur.
Heb je toevallig wat (vergelijkings) ervaring met andere thermal pads, zoals Gelid GP Extreme, Artic ATP2560 of Alphacool Rise Ultra Soft qua zachtheid?
In mijn ervaring is de rangorde daarvan van zacht naar hard: Ultra Rise, GP extreme, ATP2560

Ik vraag mij af of het werkelijk zo zacht en vormbaar is zoals in de datasheet is aangegeven.
Mocht dat zo zijn dan is thermal putty eventueel niet nodig.
Van de rebrand merken kan ik niet op aan. De opgegeven hardheid komt vaak niet overeen, consistentie wisselt en soms druipt het olie er gewoon vanaf..
Dan heb ik wel €165 per 1mm vel voorover als dat betekent dat het 100% consistent en betrouwbaar is.
Een heleboel uit te pakken hier haha.

Stabiliteit is variabel ten opzichte van de load en omstandigheden. Als het met 60c niet stabiel is maar met 40c wel dan is dit alsnog stabiel voor de load die er doorheen gepushed wordt. Met A-die valt er een scherpe muur te vinden waarbij mijn kits tussen 55-60c makkelijker instabiel worden. Het koelen van de ICs is belangrijker voor DDR5 dan het was voor DDR4 bdie bijvoorbeeld.

Mijn 24gbit m-die kit heeft diezelfde grens als mijn 16gbit a-die kits. Waarbij zelfs losse timings makkelijk fouten oplevert boven de 55c. En ja dit is met alle kits met een pad op de PMIC. Blijft lastig om de echte IC temperatuur in te schatten maar dit zijn de sensor waardes waar we mee werken. 55-60c is de range in HWINFO waar vaak errors naarvoren komen tijdens memtests. Mijn kit wordt nu niet warmer dan 42c pmic en is veel makkelijker af te stellen.

De tests zijn nog niet volledig rond maar na het verlagen van de voltages over de hele range voltages met -0.02, lijkt het vooralsnog stabiel over een 1.5 cycle ABSOLUT. Het laat in ieder geval duidelijk zien dat de de configuratie niet op het randje liep. Lagere temperaturen laten hogere voltages toe. Maar lagere temperaturen zorgen er ook voor dat lagere voltages nodig zijn voor dezelfde frequentie. Dit zal je weten van misschien je 6900XT onder water etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9_RbAxwQCN3rDTK2bQsDA2NlI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sanXFvb2oLcIZ2NcCsuqUSqm.png?f=fotoalbum_large

Het loont om een koeler op DDR5 te zetten. Helemaal voor dual rank. Dit betekent niet dat je een single rank kit niet zonder kan tweaken maar het helpt gewoon enorm om de temperatuur onder 50c te houden.

De Gskill dual rank kit die jij nu hebt is praktisch gezien hetzelfde als de mijne en wordt heel rap warm met of zonder pad op de PMIC. 2 keer zoveel ICs en Gskill weigert helaas zelf een pad op de PMIC te doen. Na het plaatsen van de PMIC pad had ik betere resultaten met de kit met een ramkoeler. Toen ik de ram koeler er af haalde kwam ik niet meer door de tests heen terwijl het voorhand 100% stabiel was weken lang.

Ik zou je enorm willen aanraden om de dual rank 64GB weer van de hand te doen en een 48GB m-die kit te halen als je echt meer dan 32GB nodig hebt. Je kan aan mijn voltages hierboven zien dat de m-die kit heel efficient loopt voor 6400 MT/s (6200 kan nog efficienter maar dan moet je FCLK verder verlagen voor beste latency en verlies je aardig wat bandbreedte). Lagere stress op de IMC omdat het single rank is. Maar in verhouding tot de 32GB a-die kit die ik had ook efficienter. De 16gbit a-die kit had hogere voltages nodig voor de zelfde timings als de 24gbit m-die kit. De 64GB kit is leuk maar erg onpraktisch als je van tweaken houdt. Tenzij je echt gebruikt maakt van meer dan 40GB load.. Ik kwam niet verder dan 22GB met ALLES open dat ik me kon bedenken tijdens ARK Ascended of Cities Skylines II met een enorme stad geladen. De 48GB kit post veel sneller en die verkorte boot tijden kan je steken in langere Nitro settings. Met Nitro 1-3-1 kan je 6600 2200 draaien. Ik draai 1-2-0 met 6400 voor betere latency met de m-die kit.

Betreft de pads. Ik gebruik praktisch gezien alleen Laird. Laird is de industrie standaard. De rest is inderdaad allemaal rebadge spul of Chinese copycats haha. HD90000 is mooi kneedbaar en de perfecte crossover tussen putty en pad. Het is een 'kruimel pad'. Ik koop het zodat ik altijd weet wat ik in huis heb maar andere merken werken ook best prima. Het komt niet zo krap.

HD90000 druipt inderdaad niet met siliconen olie en is goed in te drukken. Meest hoogwaardige optie voor geheugen chips. Putty een welverdiende 2e plaats. Reguliere pads vermijd ik liever voor GPU geheugen omdat deze vaak niet genoeg comprimeren en de GPU core dan niet altijd goed contact maakt.

Ik gebruik ook 0.5mm voor de geheugen ICs met DDR5 en volgens mij heb ik 1.5mm gebruikt voor de B650E-E chipset.

Hier de PMIC applicatie van de 64GB Gskill A-die kit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fd0sf7veakOjb7ncufY1eVE4C-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrC57X7I9zgzd6pSlriWu5Xq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet wat het bij jou moet kosten. Ik betaal €15 voor een 1mm lap van 90x180mm. Dus voor de prijs hoef ik het niet echt te laten. Ik weet niet of je een grapje maakt met €165 per 1mm vel of dat dit vel een meter bij een meter is 8)7 ???

Ook wil ik deze hier even droppen van reddit user Aeryn ter referentie of als inspiratie. Zaten wat handige weetjes in voor mij om op het juiste pad terecht te komen met mijn configuratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZDgcwtORz3jIuk4MiXD5l1MRGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SKWLeQ1UP3k1XbV97KBLmW5G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Cidious op 23-01-2024 10:06 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24

CMT

Cidious schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:13:
[...]

Een heleboel uit te pakken hier haha.

Stabiliteit is variabel ten opzichte van de load en omstandigheden. Als het met 60c niet stabiel is maar met 40c wel dan is dit alsnog stabiel voor de load die er doorheen gepushed wordt. Met A-die valt er een scherpe muur te vinden waarbij mijn kits tussen 55-60c makkelijker instabiel worden. Het koelen van de ICs is belangrijker voor DDR5 dan het was voor DDR4 bdie bijvoorbeeld.

Mijn 24gbit m-die kit heeft diezelfde grens als mijn 16gbit a-die kits. Waarbij zelfs losse timings makkelijk fouten oplevert boven de 55c. En ja dit is met alle kits met een pad op de PMIC. Blijft lastig om de echte IC temperatuur in te schatten maar dit zijn de sensor waardes waar we mee werken. 55-60c is de range in HWINFO waar vaak errors naarvoren komen tijdens memtests. Mijn kit wordt nu niet warmer dan 42c pmic en is veel makkelijker af te stellen.
Het grootste probleem is dat we niet goed weten wat de werkelijke temperatuur van de geheugen IC's zijn. Maar ik vermoed dat het eenzelfde trend volgt als bij de CPU cores.
Hogere densiteit = meer warmteconcentratie = lastiger af te voeren.
In dat opzicht is er eigenlijk geen verschil in hoe belangrijk het is om de chips te koelen, maar is het wel een stuk lastiger geworden. En dan gooien de fabrikanten er 1.40V-1.45V tegenaan omwille van een tCL battle..
Bij DDR4 werden de geheugen chip nog op een 22-16nm proces gebakken.
En daarbij was 1.4V al redelijk hoog, ook vanwege de koeling.

Mijn dual-rank A-die kit raakt binnen korte tijd oververhit (bereikt 70°C SPD Hub temperatuur) met 1.4V en een TM5 Anta777 extreme belasting.
Dat is dan wel in een kast met een full custom loop en en weinig luchtstroming omdat het water nauwelijks wordt opgewarmd met het verbruik van een 7800X3D.
Het is eigenlijk alleen te doen met geforceerde koeling door een top-down koeler te gebruiken zoals de Noctua NH-L12S. Dat ging met de B650ei ITX build uitstekend, maar voor de Corsair 5000D kast tune ik het geheugen om deze reden dus op 1.21 - 1.23V

Ik snap fabrikanten gewoon echt niet. Alle hardware van tegenwoordig lijkt gewoon over een gezonde grens gepushed te worden voor die paar % extra prestatie. 1.4V bij DDR5 is naar mijn mening net zo onverantwoord als de hoge spanningen die moederbordfabrikanten op de SoC / geheugencontroller gooien.
De tests zijn nog niet volledig rond maar na het verlagen van de voltages over de hele range voltages met -0.02, lijkt het vooralsnog stabiel over een 1.5 cycle ABSOLUT. Het laat in ieder geval duidelijk zien dat de de configuratie niet op het randje liep. Lagere temperaturen laten hogere voltages toe. Maar lagere temperaturen zorgen er ook voor dat lagere voltages nodig zijn voor dezelfde frequentie. Dit zal je weten van misschien je 6900XT onder water etc.
[Afbeelding]

Het loont om een koeler op DDR5 te zetten. Helemaal voor dual rank. Dit betekent niet dat je een single rank kit niet zonder kan tweaken maar het helpt gewoon enorm om de temperatuur onder 50c te houden.

De Gskill dual rank kit die jij nu hebt is praktisch gezien hetzelfde als de mijne en wordt heel rap warm met of zonder pad op de PMIC. 2 keer zoveel ICs en Gskill weigert helaas zelf een pad op de PMIC te doen. Na het plaatsen van de PMIC pad had ik betere resultaten met de kit met een ramkoeler. Toen ik de ram koeler er af haalde kwam ik niet meer door de tests heen terwijl het voorhand 100% stabiel was weken lang.
Oeh heeft Anta777 een nieuw stressprofiel gemaakt? Even snel opzoeken dan :).
Persoonlijk hanteer ik minimaal 20 passes in TM5 extreme.
Al te vaak meegemaakt dat er toch een fout in sluipt na bijvoorbeeld 12 passes of zelfs in de laatste 10min van pass 20.

Met aktief koelen is er natuurlijk wat meer uit te halen, maar dat is een afweging die men moet maken.
Zelf vind ik het niet waard t.o.v. de geringe prestatiewinst.
Een thermal pad op de PMIC kan evt. helpen om de ruis aka *ripple* op de voedingslijnen wat te verminderen. En dat op z'n beurt kan weer effect hebben op stabiliteit van de geheugenchips.
Het weglaten daarvan is in mijn ogen een redelijke keuze, want echt nodig is het niet.
Tenzij je, zoals wij tweakers, de grens gaat opzoeken ^^.
Ik zou je enorm willen aanraden om de dual rank 64GB weer van de hand te doen en een 48GB m-die kit te halen als je echt meer dan 32GB nodig hebt. Je kan aan mijn voltages hierboven zien dat de m-die kit heel efficient loopt voor 6400 MT/s (6200 kan nog efficienter maar dan moet je FCLK verder verlagen voor beste latency en verlies je aardig wat bandbreedte). Lagere stress op de IMC omdat het single rank is. Maar in verhouding tot de 32GB a-die kit die ik had ook efficienter. De 16gbit a-die kit had hogere voltages nodig voor de zelfde timings als de 24gbit m-die kit. De 64GB kit is leuk maar erg onpraktisch als je van tweaken houdt. Tenzij je echt gebruikt maakt van meer dan 40GB load.. Ik kwam niet verder dan 22GB met ALLES open dat ik me kon bedenken tijdens ARK Ascended of Cities Skylines II met een enorme stad geladen. De 48GB kit post veel sneller en die verkorte boot tijden kan je steken in langere Nitro settings. Met Nitro 1-3-1 kan je 6600 2200 draaien. Ik draai 1-2-0 met 6400 voor betere latency met de m-die kit.
Hmm ik ben best tevreden met wat er te bereiken is met deze dual rank. Het doet werkelijk niets onder van single rank A-die en uiteraard wat beter dan M-die. Wat betreft benodigde SoC / DDR5 voltages ook totaal geen verschil.
Ik heb gekozen voor 64GB vanwege ingame opname sessies. In plaats van dat direct op de SSD te schrijven (wat voor veel slijtage zorgt), wordt alles weggeschreven naar het ram. Met 20mbit bitrate gaat het best rap qua opslag (ca. 9-10GB /uur).
Betreft de pads. Ik gebruik praktisch gezien alleen Laird. Laird is de industrie standaard. De rest is inderdaad allemaal rebadge spul of Chinese copycats haha. HD90000 is mooi kneedbaar en de perfecte crossover tussen putty en pad. Het is een 'kruimel pad'. Ik koop het zodat ik altijd weet wat ik in huis heb maar andere merken werken ook best prima. Het komt niet zo krap.

HD90000 druipt inderdaad niet met siliconen olie en is goed in te drukken. Meest hoogwaardige optie voor geheugen chips. Putty een welverdiende 2e plaats. Reguliere pads vermijd ik liever voor GPU geheugen omdat deze vaak niet genoeg comprimeren en de GPU core dan niet altijd goed contact maakt.

Ik gebruik ook 0.5mm voor de geheugen ICs met DDR5 en volgens mij heb ik 1.5mm gebruikt voor de B650E-E chipset.

Hier de PMIC applicatie van de 64GB Gskill A-die kit:
[Afbeelding]

Ik weet niet wat het bij jou moet kosten. Ik betaal €15 voor een 1mm lap van 90x180mm. Dus voor de prijs hoef ik het niet echt te laten. Ik weet niet of je een grapje maakt met €165 per 1mm vel of dat dit vel een meter bij een meter is 8)7 ???
Bedankt voor de info en de foto! Als het qua gevoel tussen putty en gewone thermal pad zit, dan is dat is dat een goed teken. Dan geloof ik de opgegeven Shore waarde wel.
De prijs van €165 is voor een 9x9x inch vel van 1mm. Dus zeg maar 23x23cm.
Het schijnt helaas de retailprijs hier in europa te zijn en ik durf eigenlijk niet bij aliexpress te bestellen omdat er zoveel namaak troep de rond waard.
Maar als je een betrouwbare verkoper weet, dan hoor ik het graag _/-\o_
Een factor 10 in prijs is nogal wat, per cm2 zelfs goedkoper dan Gelid GP-extreme.
Ook wil ik deze hier even droppen van reddit user Aeryn ter referentie of als inspiratie. Zaten wat handige weetjes in voor mij om op het juiste pad terecht te komen met mijn configuratie.
[Afbeelding]
Dat is erg interessant :). Weet je toevallig of deze resultaten met een vaste cpu klok + spreadspectrum uitgeschakeld verkregen zijn. En of het ook uit gemiddeld is (5 runs of meer is wel nodig om niet in de foutmarge te blijven).

Het ziet er wel naar uit dat er geen marge is gehouden in de geheugen timings.
Verder stel ik ook grote vraagtekens over de stabiliteit, aangezien tRP bij Hynix A- & M-die niet schaalt met spanning en tRP + tRTP samen veel lager is dan wat ik als stabiel heb ondervonden.
Steker nog bij zo'n lage tRP moet tRTP verhoudingsgewijs veel meer verhoogt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Na 7 uur TM5 ABSOLUT ook even KARHU eroverheen gerammeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh8VCLsvdWQarpyR5vOq4_KtkA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZb8pcB9etP7U1fBINTxRDr3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:29:
[...]

Het grootste probleem is dat we niet goed weten wat de werkelijke temperatuur van de geheugen IC's zijn. Maar ik vermoed dat het eenzelfde trend volgt als bij de CPU cores.
Hogere densiteit = meer warmteconcentratie = lastiger af te voeren.
In dat opzicht is er eigenlijk geen verschil in hoe belangrijk het is om de chips te koelen, maar is het wel een stuk lastiger geworden. En dan gooien de fabrikanten er 1.40V-1.45V tegenaan omwille van een tCL battle..
Bij DDR4 werden de geheugen chip nog op een 22-16nm proces gebakken.
En daarbij was 1.4V al redelijk hoog, ook vanwege de koeling.

Mijn dual-rank A-die kit raakt binnen korte tijd oververhit (bereikt 70°C SPD Hub temperatuur) met 1.4V en een TM5 Anta777 extreme belasting.
Dat is dan wel in een kast met een full custom loop en en weinig luchtstroming omdat het water nauwelijks wordt opgewarmd met het verbruik van een 7800X3D.
Het is eigenlijk alleen te doen met geforceerde koeling door een top-down koeler te gebruiken zoals de Noctua NH-L12S. Dat ging met de B650ei ITX build uitstekend, maar voor de Corsair 5000D kast tune ik het geheugen om deze reden dus op 1.21 - 1.23V

Ik snap fabrikanten gewoon echt niet. Alle hardware van tegenwoordig lijkt gewoon over een gezonde grens gepushed te worden voor die paar % extra prestatie. 1.4V bij DDR5 is naar mijn mening net zo onverantwoord als de hoge spanningen die moederbordfabrikanten op de SoC / geheugencontroller gooien.

[...]

Oeh heeft Anta777 een nieuw stressprofiel gemaakt? Even snel opzoeken dan :).
Persoonlijk hanteer ik minimaal 20 passes in TM5 extreme.
Al te vaak meegemaakt dat er toch een fout in sluipt na bijvoorbeeld 12 passes of zelfs in de laatste 10min van pass 20.

Met aktief koelen is er natuurlijk wat meer uit te halen, maar dat is een afweging die men moet maken.
Zelf vind ik het niet waard t.o.v. de geringe prestatiewinst.
Een thermal pad op de PMIC kan evt. helpen om de ruis aka *ripple* op de voedingslijnen wat te verminderen. En dat op z'n beurt kan weer effect hebben op stabiliteit van de geheugenchips.
Het weglaten daarvan is in mijn ogen een redelijke keuze, want echt nodig is het niet.
Tenzij je, zoals wij tweakers, de grens gaat opzoeken ^^.

[...]

Hmm ik ben best tevreden met wat er te bereiken is met deze dual rank. Het doet werkelijk niets onder van single rank A-die en uiteraard wat beter dan M-die. Wat betreft benodigde SoC / DDR5 voltages ook totaal geen verschil.
Ik heb gekozen voor 64GB vanwege ingame opname sessies. In plaats van dat direct op de SSD te schrijven (wat voor veel slijtage zorgt), wordt alles weggeschreven naar het ram. Met 20mbit bitrate gaat het best rap qua opslag (ca. 9-10GB /uur).

[...]

Bedankt voor de info en de foto! Als het qua gevoel tussen putty en gewone thermal pad zit, dan is dat is dat een goed teken. Dan geloof ik de opgegeven Shore waarde wel.
De prijs van €165 is voor een 9x9x inch vel van 1mm. Dus zeg maar 23x23cm.
Het schijnt helaas de retailprijs hier in europa te zijn en ik durf eigenlijk niet bij aliexpress te bestellen omdat er zoveel namaak troep de rond waard.
Maar als je een betrouwbare verkoper weet, dan hoor ik het graag _/-\o_
Een factor 10 in prijs is nogal wat, per cm2 zelfs goedkoper dan Gelid GP-extreme.

[...]

Dat is erg interessant :). Weet je toevallig of deze resultaten met een vaste cpu klok + spreadspectrum uitgeschakeld verkregen zijn. En of het ook uit gemiddeld is (5 runs of meer is wel nodig om niet in de foutmarge te blijven).

Het ziet er wel naar uit dat er geen marge is gehouden in de geheugen timings.
Verder stel ik ook grote vraagtekens over de stabiliteit, aangezien tRP bij Hynix A- & M-die niet schaalt met spanning en tRP + tRTP samen veel lager is dan wat ik als stabiel heb ondervonden.
Steker nog bij zo'n lage tRP moet tRTP verhoudingsgewijs veel meer verhoogt worden.
Persoonlijk ben ik ook een man van moderatie. En draai ik liever in een zone waarbij alle componenten niet op of over het randje lopen met voltages etc. Dat je exotische koeling nodig hebt als oplossing for inefficientie. Dat gezegd te hebben is het wel een heel doodnormale trend. Als je kijkt naar telefoons bijvoorbeeld. Elke generatie dat een chip zuiniger wordt denk ik: "Jeee! Meer batterijduur.." Ze gooien dan gewoon de frequentie omhoog en de batterij duur is wederom redelijk gelijk. Zelfde uitkomst met een grotere batterij. Bedrijven zullen met elkaar concurreren. Als de 1 het voltage omhoog gooit dan zal de tweede dat ook doen. Tot dat het problemen oplevert.

Ik ben het met je eens dat de trend van vandaag is dat alles out of the box maximaal gepusht wordt en dat er weinig te overklokken meer valt. Undervolten daarentegen is nu de norm. Ik vind dit opzich niet heel kwalijk. Ja het is een bruteforce approach maar klanten die niet into tweaking zijn krijgen standaard out of the box een bijna max prestatie uit het gekochte product ten kostte van efficientie. Er valt natuurlijk een argument te maken dat het niet erg millieu vriendelijk is.. Maar ik denk dat dat een andere discussie is.

Verder vind ik het niet vreemd dat als je een extra koeling voor je PC aanschaft (RAM koeler) dat je wat meer er uit kan halen boven op de standaard specs. Dit is jaren lang zo geweest voor CPUs en GPUs en is zelfs de norm aan het worden voor NVMEs met PCI 5 nu ( :+ ). Dit stimuleert ons om meer geavanceerd spul te kopen. Niks nieuws onder de zon. Ik denk dat ram koelers ook meer de norm aan het worden zijn. Als ik hier in China kijk hoeveel verschillende modellen er al worden aangeboden. Het was niet nodig met DDR4 maar voor DDR5 levert het aanzienlijk stabiliteits voordelen op. Je kan A-die 16gbit en M-die 24gbit op 1.55v draaien dagelijks zo lang het maar koel blijft (is de consensus nu een tijd sinds de introductie van DDR5). Je krijgt strakkere primaries en lagere tRFC hiervoor terug. In hoeverre dat tot verbeterde praktische resultaten leidt is twijfelachtig maar er zijn er genoeg die het daarom niet laten.

Heb net een nieuwe ram koeler besteld omdat degene die ik er nu op heb geen vrije toegang biedt tot het geheugen en ik nog een beetje wil spelen met de kits voordat ik ze van de hand doe voor eigen interesses. Het blok met de 3 fans is uit aluminium gevreesd en kan op het frame gezet worden met magneteetjes ene een connector zodat als je deze er weer af haalt je vlot volledig toegang hebt tot het geheugen. Custom productie in kleine batches. Kosten dezes: €55 :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAVKMGAaUtGYzsHF_0rDcX7RiWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMHKoPH3nUwusmCVgey1TAW4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in-v-MnlhqGjNheBDoGFrLplCC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkwfQ5LfnohsRzUMLfHV4dpG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCZGBVwSJgEJgxAlLsHQDTEaQrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hp3qIByR2myGKAMwGhdwku56.jpg?f=fotoalbum_large

Of de resultaten van Aeryn allemaal 100% stabiel zijn weet ik niet maar het is een aardige indicator dat het tunen van het geheugen relatief simpel is want bijna alle 'tweaked' configuraties geven een soortgelijk resultaat met een X3D CPU.

Als je kijkt in dat overzicht van Aeryn kan je eigenlijk mooi zien dat alles 6000+ met een getweaked profiel binnen 0-5% van max prestaties levert. Mijn geheugen loopt nu dus mooi 1.4v op 6400 met relatief losse primaries ipv 1.55v. Ik zie persoonlijk geen reden om op het randje te draaien voor Aida64 circle jerks, maar er zijn er velen die dat wel mooi werk vinden.

Ik kijk veelal waar de limieten liggen en ga dan een paar stappen terug.

Als voor de Laird pads. Ik kom deze zomer terug naar NL mocht er meer interesse zijn kan ik een doosje meenemen en verspreiden onder de tweakers voor iets over kostprijs. Het is vrij zwaar dus ik ga geen hele vrachten verschepen in de koffer maar om hier misschien wat tweakers te voorzien van een kleine prive voorraad moet wel kunnen. Als er meer haast is kan ik natuurlijk altijd ook even wat versturen naar NL., Laat maar ff weten of er meer geinteresseerde zijn dan kan ik misschien wel een group buy opzetten. Misschien ook wel voor ander spul dat hier gewoon meer voordelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Kleine update:

heb mijn 48GB kit sloopt. althans 1 van de sticks. Ik kon het niet laten om de zilveren heatspreaders te willen vervangen voor mijn matzwarte aluminium heatspreaders.. terwijl de sticks praktisch gezien achter de geheugen koeler hangen en ik die helemaal niet kan zien. De ironie ontgaat me niet.

Ik vermoed dat er een drup alcohol (98%) is achtergebleven onder een IC en hij ging 1 keer door z'n geheugen trainings programma heen en geforceerde reboot en toen alleen nog maar C5. dus tijdens die memory training is iets fout gegaan. het is slechts 1 stick. die andere is prima.

Heb 3 nieuwe goedkope 24gbit kits besteld om mee te spelen.

Gloway 6400 CL 32 1.35v
Gloway 6800 CL34 1.35v
King Bank 6800 CL 34 1.4v

en heb nog een 4e op het oog.

KLEVV 7200 CL34 1.4v

maar die zou ik even met de auto ophalen als de eerste 3 kits niks leuks opleveren.

Intussen mijn 64GB kit even terug gestoken zonder heatspreaders maar met fan en de 48GB kit 6400 CL30 settings geladen en alleen tRCD tRP tRC 2 omhoog gegooid.

Draait voorzover prima met gelijke latency.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UG1TsiBk3qeQHxcUt5JHv_mVUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7BwD7qtemDmW4RviBlRBSCX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDIGIb0_qmW5OZqF-k3bGfS0WWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fs5ZX39WmdBzyW3IhZnCetsL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:52
@Cidious

Grappig. Ik heb net als test op Ali Express voor net iets meer dan 10 euro de Jonsbo NF-1 DDR5 cooler besteld.

Betreft dus dit ding (hoop dat ik de goede link heb, maar je snapt het punt wel denk ik):

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

De vorige RAM-cooler die ik had was werkelijk verschrikkelijk. Duur, lawaaierig en niet regelbaar. Deze heeft gewoon netjes een 4-pins aansluiting. Versie zonder RGB gehaald trouwens. Ik hoef geen lampjes in m'n PC. Ding kwam prima uit de paar testen die ik heb kunnen vinden. Je kan hem er echter niet zomaar zonder schroevendraaier afhalen maar dat is ook niet zo'n issue hier.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 24-01-2024 14:50 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Korvaag schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:47:
@Cidious

Grappig. Ik heb net als test op Ali Express voor net iets meer dan 10 euro de Jonsbo NF-1 DDR5 cooler besteld.

Betreft dus dit ding (hoop dat ik de goede link heb, maar je snapt het punt wel denk ik):

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

De vorige RAM-cooler die ik had was werkelijk verschrikkelijk. Duur, lawaaierig en niet regelbaar. Deze heeft gewoon netjes een 4-pins aansluiting. Versie zonder RGB gehaald trouwens. Ik hoef geen lampjes in m'n PC. Ding kwam prima uit de paar testen die ik heb kunnen vinden. Je kan hem er echter niet zomaar zonder schroevendraaier afhalen maar dat is ook niet zo'n issue hier.
Ja ik ken ze wel. Er zijn heel veel modellen hier. Laat maar weten hoe die bevalt.

Hier is mijn 64GB kit 6400 CL30 aan het tuffen zonder heatspreaders. 3e cycle Anta ABSOLUT. PMIC 30c bij 15c ambient. Met 2x 60x20mm PWM fan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-64epeql_r4tuxUBElo7-o2Df1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNQEhmZXAem6iNhwO0tq7udS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScV4Yg0Db8b_kRKJEQfJu18tWRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTFNXq6qUiMnJlxVWBw8BkoQ.png?f=fotoalbum_large

Ik moet nog steeds Karhu draaien en zag dat Absolut maar 3 cycles heeft gedaan. Daarna zal ik het profiel eens opslaan voor de 64GB kit en tRFC wat naar beneden bijstellen verder testen.

6400 wilde eerst niet goed draaien met de 64GB kit en lagere voltages maar sinds de latere bios versies en met Nitro 1-2-0 lijkt dit nu soepeler te gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Cidious op 25-01-2024 01:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRPqldcW2HxXf1GZbSPVO8Wfu1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UC9S34kEmC2rgJAUlJwYVkEG.png?f=fotoalbum_large

De 64GB kit loopt vrij lekker met deze timings gewoon vanaf de 48GB kit gekopieerd. De ram koeler helpt enorm voor de dual rank kit. Zonder ram koeler krijg ik de kit bijna niet stabiel met 6200 tijdens gewoon stressen en met originele Gskill heatsinks er weer op.

Maar ben verder welk klaar met deze generatie Gskill. Ze maken goede PCBs en binnen strak maar die flut heatspreaders en het weigeren van een pmic pad.. Veel Chinese merken hier kunnen het gewoon beter voor minder geld. En die RGB is ook een drama. moet je hun eigen tool voor in de achtergrond laten draaien. Nog weer een app..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRiGnVW1TOnA_9w_Xh92pvSUz8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrJ5xl5wiZhKGE2RdOwWOETn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een nieuwe Gloway kit in huis die draait relatief hetzelfde als de vorige en dit wordt de kit voor madame haar rig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvGeP1-zDT9fXkNacuCO1u-Qwys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/no8lTItlhExKTfApIcLUacMc.jpg?f=fotoalbum_large

De King Bank 48GB 6800 heeft hele mooie dikke heatspreaders maar kit wilde niet posten. Desondanks EXPO aangegeven werd. Helaas lust mijn moederboard (ASUS B650E-E) ze niet. CMOS gedaan etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHcYoGM1sgaLCgAgKH5HKvuJ2Ts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IglAnKBckNpJL3D3Pu5IhH1G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdVms0xGHoO0a5CgqPwq8T_E7LY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZZNiWC3P4iGqarpQg7znltC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtUfyluJo5oBv4zj2eINd6WYMzk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvZYboYFvgE3ZddJESLam03q.jpg?f=fotoalbum_tile

Morgen komt er een KLEVV 7200 CL34 kit binnen met heatspreaders die ik er wel op wil laten zitten. Ik vind het zelf een mooie kit. En XMP+EXPO. RGB te bedienen met alle software en Windows native.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT05QqM8G3RseYf9IJqyYdiB9HA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlhPuPfZvvNeBgTTYTudJ5kS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cge3P-Yf_QnKc-MLwTf3Cykfaw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFGgqDS4AhmtCX8Iz57l3qap.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_5tQexlo1Ed0IUUfpzRxSCJb4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQUGDpSkKEaH8sR9flu14uYS.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik was aan het dubben tussen hun 6400 CL32 1.35v kit en de 7200 CL34 1.4v kit.. Beiden gebruiken sowieso dezelfde componenten maar ik wilde toch eens kijken of 7200 nou beter gebind is dan het andere 6400-6800 48GB spul dat ik heb.. Ik denk dat die 6400 kit van hen net zo draaid maar Curiosity is what killed the cat. :+
https://www.klevv.com/ken...ils/memory/Klevv_CrasVRGB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS7vP1wRyJHSj-CrWREw9v0VFk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TGARhzPu3sHRCKhfk9OIJJG1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik weet dat ik een beetje aan het spammen ben in dit topic.. Maar ik hoop dat wat ik deel nuttig of gewoon leuk kan zijn voor anderen terwijl ik alles een beetje log.

Nieuwe ram kit binnen. Mooiste ram kit die ik tot nu toe heb gezien. Hele deftige heatspreaders en een PMIC pad. Zonder ram koeler max 41c tijdens ABSOLUT bij 16c ambient. Dus in de zomer + 10 zal op het randje zijn voor stress testen maar normaal gesproken zal het geheugen nooit zo warm worden en zeker tijdens gamen als mijn 4090 FE fan er recht overheen blaast. Toch heb ik er een ram koeler opgezet haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEAkJt1Ib4T8WRW-YSKsv4aGxDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJvZlpSG7MClPXdqMs7BMHOd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sPZC-Zqmu7Wbfqw5p_GbAPljE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmnwPSDjzYhNs29pD11Jrdsp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xi5zMH875kHr4DRY_5ov6lFSfYo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwSIAtBGKSAxz5fSQVJR0vSr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkB4MZr5UJ7_xro0p5QcRJIXiBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFiW5ZNUK4E3cKXkBAjUyZOg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWmLhwlKdeFgHzXP1ZVlegRmsE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUgNqeDsLpElCDKV7lQPTS0J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0Y50Q29OB5DkEP75xf7jJPs3d8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acsisejuM7qC2PZcIg7NnZv4.jpg?f=fotoalbum_tile

Kit start vlot op met zelfde timings en voltooid 3 cycles TM5 ABSOLUT zonder problemen. Ik zal straks eens de duimschroeven een beetje aandraaien om te kijken hoever de kit kan.

Ook heb ik besloten een 7950X3D aan te schaffen. Zen 5 X3D is uitgesteld tot CES 2025 en ik ben niet geinteresseerd in AMD's halfbakken reguliere X producten die ze ons ervoor willen aansmeren . :+ De 7950X3D kost normaal €605 en gaat vandaag voor €555 van de officiele AMD shop, dus recente batches. Sinds ik nog wel een jaar vast zit aan Zen 4 dan maar vol uit. De 7950X3D zal naderhand dienst doen in mijn server met hopelijk 256GB DDR5 zodra 32gbit ICs meer mainstream worden voor de consumenten markt. 192GB (4x48GB) is ook nog steeds beter dan de 128GB die ik nu heb met 5900X.

Mijn 7800X3D gaat naar mijn vrouwlief met 48GB Gloway kit en ik heb een ASUS B650M TUF besteld voor haar micro-atx kast. 6900XT doet het nog wel even prima tot ik haar systeem upgrade met een 4080 Super in de zomer.

Ben ook met mijn nieuwe ram koeler aan de slag gegaan. Wat een mooi ding. Gevreesd aluminium met quick connector. Ik kan het blok er zo af pakken en bij het geheugen komen. Helaas waren de fans super luid en ratelend. Die heb ik dan maar vervangen voor 4cm Noctuas die ik nog had liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0Y50Q29OB5DkEP75xf7jJPs3d8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acsisejuM7qC2PZcIg7NnZv4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3YG-QHUeq2rv1yWGpr0eghhAEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1muaMXmeZbYlDbJYnRJu1OK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am0A2GhWEkyxf3O8L3vL8-679Jc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0qC2Sta6brOd6Wc41GOVJtL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CEfLzulXeiYEWafx22OuI9UnJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqiHL2xyUthl9WayPaQ5akho.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKwRNtLVta5IiTqu6XgmGw-F0R4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5UWbiK3ECAwJe6IWUWhtRd0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKCgeUkH5Mko3upR3aJRnYQJRmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCnkdaQ7LfPrRkUQgUOk8UCv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPxDiezcLcNHII3TN9t6SqVj6fk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPWNOIoBQCMUeBTeLQH8hdKc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrnac_mBHSEQVpYCvCO3-HMZWMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBq6PatxfUm8kQtDqQWYrTF2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5yYMFI4SRt1sOY52P_QRcL2H0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot2z55o7SGdHu1pT163ucr55.jpg?f=fotoalbum_tile

En als kleine bonus wil ik even vermelden dat ik heel wat fans heb getest and enorm veel fans bezit.. Veel Arctics maar ook Corsair, ProArtist, Silverstone, Cooler Master, Noctua, Thermalright, Delta en vast nog wel een paar merken die ik nu vergeet. Maar geen fan is perfect. De Arctic P14 hummen tussen 1050 en 1450 toeren waar je ze eigenlijk wil draaien. De Corsairs hebben lawaaige motors. De ProArtist hebben een muggen geluid in de motors zitten. Etc etc.

Kleine collectie Arctics die ik naar mijn vriend in Shanghai heb gestuurd als nieuwjaars cadeau haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHp6CW53imZJQtPZPSCxSLSkZ1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJrODWLcZGQFCdLyPTAzwNwC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht een Thermaltake TOUGHFAN 14 Pro te proberen ondanks dat ik het merk niet zo charmant vind met d'r historie van kopieren en veel fouten in hun kasten etc. Toch moet ik concluderen dat dit de beste 14cm fans zijn die ik ooit heb geprobeerd of gehad. Gewoon 25mm dik en lopen tot 1250 toeren nagenoeg onhoorbaar terwijl ze een bult lucht verplaatsen. Ik heb er maar 6 extra besteld. Ja ze zijn niet goedkoop. Ik heb €20 per stuk betaald voor 6 in 3x een dubbelpak. Maar ik zou ze voor deze prijs alsnog makkelijk durven aan te raden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QDP8OXaLIKwoO1Yfp1Zt-pweR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBJ1N7BNeTpOyYpRHNMecsod.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emJGlwTPAUJ777LzIxDzxCawcvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4KuNTjYk38blcs0PgfFrFOe.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 22:52
Probeer ook eens de Arctic P14 RGB. Compleet andere fan. Wel met rubbertjes op het frame, stiller en verplaatst ook nog eens meer lucht dan de gewone P14.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Julian schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:15:
Probeer ook eens de Arctic P14 RGB. Compleet andere fan. Wel met rubbertjes op het frame, stiller en verplaatst ook nog eens meer lucht dan de gewone P14.
Ik heb de P12 ARGB voor madam en die zijn minder goed dan de reguliere P12 dus ik bleef maar uit de buurt van de P14 ARGB. Heb zelf ook liever gewoon zwarte fans zonder licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Cidious schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:38:
Persoonlijk ben ik ook een man van moderatie. En draai ik liever in een zone waarbij alle componenten niet op of over het randje lopen met voltages etc. Dat je exotische koeling nodig hebt als oplossing for inefficientie. Dat gezegd te hebben is het wel een heel doodnormale trend. Als je kijkt naar telefoons bijvoorbeeld. Elke generatie dat een chip zuiniger wordt denk ik: "Jeee! Meer batterijduur.." Ze gooien dan gewoon de frequentie omhoog en de batterij duur is wederom redelijk gelijk. Zelfde uitkomst met een grotere batterij. Bedrijven zullen met elkaar concurreren. Als de 1 het voltage omhoog gooit dan zal de tweede dat ook doen. Tot dat het problemen oplevert.

Ik ben het met je eens dat de trend van vandaag is dat alles out of the box maximaal gepusht wordt en dat er weinig te overklokken meer valt. Undervolten daarentegen is nu de norm. Ik vind dit opzich niet heel kwalijk. Ja het is een bruteforce approach maar klanten die niet into tweaking zijn krijgen standaard out of the box een bijna max prestatie uit het gekochte product ten kostte van efficientie. Er valt natuurlijk een argument te maken dat het niet erg millieu vriendelijk is.. Maar ik denk dat dat een andere discussie is.

Verder vind ik het niet vreemd dat als je een extra koeling voor je PC aanschaft (RAM koeler) dat je wat meer er uit kan halen boven op de standaard specs. Dit is jaren lang zo geweest voor CPUs en GPUs en is zelfs de norm aan het worden voor NVMEs met PCI 5 nu ( :+ ). Dit stimuleert ons om meer geavanceerd spul te kopen. Niks nieuws onder de zon. Ik denk dat ram koelers ook meer de norm aan het worden zijn. Als ik hier in China kijk hoeveel verschillende modellen er al worden aangeboden. Het was niet nodig met DDR4 maar voor DDR5 levert het aanzienlijk stabiliteits voordelen op. Je kan A-die 16gbit en M-die 24gbit op 1.55v draaien dagelijks zo lang het maar koel blijft (is de consensus nu een tijd sinds de introductie van DDR5). Je krijgt strakkere primaries en lagere tRFC hiervoor terug. In hoeverre dat tot verbeterde praktische resultaten leidt is twijfelachtig maar er zijn er genoeg die het daarom niet laten.
Het is een beetje hetzelfde verhaal als met de 12VHPWR connector, waar totaal geen marge meer is.
Imho helaas een zeer ongezonde trend, omdat degene die zich er niet mee bezig houden het als de norm gaan beschouwen, terwijl het voorheen als keiharde OC bestempelt zou worden. Als consument krijg je uiteraard iets dat maximaal presteert, maar ook steeds meer te maken met stabiliteit problemen of erger.
In een tijd dat er juist focus zou moeten zijn op duurzaamheid en het verkleinen van de voetafdruk (focus op efficiëntie dus), gaat het met PC hardware precies de andere kant op.

Gelukkig is optimalisatie van hardware iets waar ik altijd veel voldoening uit haal in deze hobby en ironisch genoeg gaat het dus tegenwoordig om onderdelen weer in een efficiënt gebied af te stellen met marge. Eigenlijk de keuzes van fabrikanten fiksen. Maar dat vind ik ook wel leuk hoor :P .

Met DDR5 heb gemerkt dat boven 1.35V actieve ramkoeling eigenlijk noodzakelijk is omdat het ook in de zomermaanden stabiel moet blijven. Hetzij via goede kast airflow of directe koeling. Zeker nu het normaal is geworden dat GPU's 300W of meer afgeven. Gelukkig is er ook veel aandacht gegaan aan het verbeteren van de airflow in de PC behuizingen, dus het positieve is dat je tegenwoordig evt. ook een heel stil systeem kan maken / configuren. Maar de vanzelfsprekendheid die er vroeger was, is er niet meer imho.
Heb net een nieuwe ram koeler besteld omdat degene die ik er nu op heb geen vrije toegang biedt tot het geheugen en ik nog een beetje wil spelen met de kits voordat ik ze van de hand doe voor eigen interesses. Het blok met de 3 fans is uit aluminium gevreesd en kan op het frame gezet worden met magneteetjes ene een connector zodat als je deze er weer af haalt je vlot volledig toegang hebt tot het geheugen. Custom productie in kleine batches. Kosten dezes: €55 :+
Ook al ben ik er geen fan van (ik weet het, tenenkrommende woordspeling :+ ), vind ik het wel mooi om te zien. Het brengt mij terug in de tijd dat dit soort fan arrays werden ingezet voor 3.5" slot koeling van de HD's.
Het geluid was van het niveau stofzuiger, zoveel herrie maakten die dingen.
Oh man de vergaande maatregelen die ik wel niet genomen heb om naderhand de HD's stil te koelen.. het begin van een hobby aspect.
Of de resultaten van Aeryn allemaal 100% stabiel zijn weet ik niet maar het is een aardige indicator dat het tunen van het geheugen relatief simpel is want bijna alle 'tweaked' configuraties geven een soortgelijk resultaat met een X3D CPU.

Als je kijkt in dat overzicht van Aeryn kan je eigenlijk mooi zien dat alles 6000+ met een getweaked profiel binnen 0-5% van max prestaties levert. Mijn geheugen loopt nu dus mooi 1.4v op 6400 met relatief losse primaries ipv 1.55v. Ik zie persoonlijk geen reden om op het randje te draaien voor Aida64 circle jerks, maar er zijn er velen die dat wel mooi werk vinden.

Ik kijk veelal waar de limieten liggen en ga dan een paar stappen terug.
Aeryn pushed in ieder geval de voltages wel enorm hard om dit te bereiken. 1.4Vddio/mc !! bijvoorbeeld.
Ik ben de afgelopen dagen nog even bezig geweest om wat testen te doen met de Hynix dualrank A-die van zowel 64GB als 32GB (ja ze bestaan echt!) en Samsung single rank 32GB B-die.
Wanneer dat een beetje geordend is dan zal ik daar even een kleine post van maken.
Dan is ook te zien wat er met lage voltages te bereiken is :) .
Als voor de Laird pads. Ik kom deze zomer terug naar NL mocht er meer interesse zijn kan ik een doosje meenemen en verspreiden onder de tweakers voor iets over kostprijs. Het is vrij zwaar dus ik ga geen hele vrachten verschepen in de koffer maar om hier misschien wat tweakers te voorzien van een kleine prive voorraad moet wel kunnen. Als er meer haast is kan ik natuurlijk altijd ook even wat versturen naar NL., Laat maar ff weten of er meer geinteresseerde zijn dan kan ik misschien wel een group buy opzetten. Misschien ook wel voor ander spul dat hier gewoon meer voordelig is.
Oh wauw, graag! Dat zou een fantastische uitkomst zijn met veel dankbaarheid van mij.
Ik weet niet wat mogelijk is om mee te nemen? Het liefst zou ik dan gelijk een voorraadje willen ontvangen van 0.5mm, 1mm en 1.5mm dikte omdat ik regelmatig pads vervang en je nooit weet wat ze bij de GPU's leveren. Uiteraard staat er dan ook wel een vergoeding tegenover hoor ;).
Misschien is het beste om dat verder in een DM te bespreken, ik verwacht het voor de zomer eigenlijk nodig te hebben.
Iets anders waar ik ook echt naar op zoek ben is Laird Tputty 607. Dat is op zich betaalbaar in Europa (€109 voor een cartridge van 75cc), maar als dat ook zoveel scheelt met een bestelling uit China :o .
Kleine update:

heb mijn 48GB kit sloopt. althans 1 van de sticks. Ik kon het niet laten om de zilveren heatspreaders te willen vervangen voor mijn matzwarte aluminium heatspreaders.. terwijl de sticks praktisch gezien achter de geheugen koeler hangen en ik die helemaal niet kan zien. De ironie ontgaat me niet.

Ik vermoed dat er een drup alcohol (98%) is achtergebleven onder een IC en hij ging 1 keer door z'n geheugen trainings programma heen en geforceerde reboot en toen alleen nog maar C5. dus tijdens die memory training is iets fout gegaan. het is slechts 1 stick. die andere is prima.

Heb 3 nieuwe goedkope 24gbit kits besteld om mee te spelen.
Shit dat is jammer zeg.
Er kunnen eventueel ook andere oorzaken zijn geweest.
Een slechte soldering / balling van de IC's of evt. toch statisch elektriciteit / static discharge.
Ik weet niet hoe het met de luchtvochtigheid is gesteld in China in de winter, maar in NL is het altijd erg oppassen geblazen om te werken aan halfgeleiders in het winterseizoen (meer dan gebruikelijk).
De kans dat het misgaat ondanks ESD maatregelen is een stuk groter.
Ik weet dat ik een beetje aan het spammen ben in dit topic.. Maar ik hoop dat wat ik deel nuttig of gewoon leuk kan zijn voor anderen terwijl ik alles een beetje log.
Oh dat maakt niet uit hoor, ik vind het altijd wel leuk om te zien hoe/waar anderen mee bezig zijn en de ervaringen daarvan delen d:)b
Dat je bijvoorbeeld goede resultaten/ervaring met Chinese merk kitjes deelt, strekt mij weer over de streep om evt. verder te kijken dan G.Skill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Julian schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:15:
Ik heb het kleinere broertje, de P12 PST A-RGB gehad. En deze had helaas ook de resonantie problemen die de Arctic P12 PST plaagt. Als dat niet het geval was, dan waren het voor mij de ultieme budget fan's.
In de tussentijd is er van de zwarte P12 (vermoedelijk ook van de P14) wel een stille revisie geweest, waarbij het frame iets aangepast is. Dus wie weet. Het is wel een behoorlijke meerprijs met €15 per fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

ECP0WERS schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Zojuist een klein half uurtje Monster Hunter World laten draaien op 4K hoogste settings en zie hieronder het resultaat. VRAM draait op 2700mHz. Ik gebruik overigens geen thermal paste maar een Thermal Grizzly Kryosheet op de GPU die.

[Afbeelding]
Bedankt _/-\o_ . Ik had niet de gaten dat de post een update had gekregen. Wat een nette temperaturen, veel beter dan waar ik op gehoopt had. Dan is evt. thermal putty op de geheugen IC's helemaal geen probleem.
Jammer genoeg moet ik blijkbaar nog een paar maanden wachten op een nieuwe Alphacool Core waterblok.
Vorige week en deze week heb ik een exemplaar besteld & ontvangen, maar er is overduidelijk iets mis met de QC van deze batch. Matige vernikkeling en enkele schroeven die niet goed verzonken zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVaXMP-eBnVfcj5XXnFdrSYcZJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BG19bGQdqCaz5UJKyCRtyIut.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYkQdI3WTs4jlxwjeEWaNly1g8Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oin32MaXdBwaOLmak7rys215.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:47:
[...]

Het is een beetje hetzelfde verhaal als met de 12VHPWR connector, waar totaal geen marge meer is.
Imho helaas een zeer ongezonde trend, omdat degene die zich er niet mee bezig houden het als de norm gaan beschouwen, terwijl het voorheen als keiharde OC bestempelt zou worden. Als consument krijg je uiteraard iets dat maximaal presteert, maar ook steeds meer te maken met stabiliteit problemen of erger.
In een tijd dat er juist focus zou moeten zijn op duurzaamheid en het verkleinen van de voetafdruk (focus op efficiëntie dus), gaat het met PC hardware precies de andere kant op.

Gelukkig is optimalisatie van hardware iets waar ik altijd veel voldoening uit haal in deze hobby en ironisch genoeg gaat het dus tegenwoordig om onderdelen weer in een efficiënt gebied af te stellen met marge. Eigenlijk de keuzes van fabrikanten fiksen. Maar dat vind ik ook wel leuk hoor :P .

Met DDR5 heb gemerkt dat boven 1.35V actieve ramkoeling eigenlijk noodzakelijk is omdat het ook in de zomermaanden stabiel moet blijven. Hetzij via goede kast airflow of directe koeling. Zeker nu het normaal is geworden dat GPU's 300W of meer afgeven. Gelukkig is er ook veel aandacht gegaan aan het verbeteren van de airflow in de PC behuizingen, dus het positieve is dat je tegenwoordig evt. ook een heel stil systeem kan maken / configuren. Maar de vanzelfsprekendheid die er vroeger was, is er niet meer imho.

[...]

Ook al ben ik er geen fan van (ik weet het, tenenkrommende woordspeling :+ ), vind ik het wel mooi om te zien. Het brengt mij terug in de tijd dat dit soort fan arrays werden ingezet voor 3.5" slot koeling van de HD's.
Het geluid was van het niveau stofzuiger, zoveel herrie maakten die dingen.
Oh man de vergaande maatregelen die ik wel niet genomen heb om naderhand de HD's stil te koelen.. het begin van een hobby aspect.

[...]

Aeryn pushed in ieder geval de voltages wel enorm hard om dit te bereiken. 1.4Vddio/mc !! bijvoorbeeld.
Ik ben de afgelopen dagen nog even bezig geweest om wat testen te doen met de Hynix dualrank A-die van zowel 64GB als 32GB (ja ze bestaan echt!) en Samsung single rank 32GB B-die.
Wanneer dat een beetje geordend is dan zal ik daar even een kleine post van maken.
Dan is ook te zien wat er met lage voltages te bereiken is :) .

[...]

Oh wauw, graag! Dat zou een fantastische uitkomst zijn met veel dankbaarheid van mij.
Ik weet niet wat mogelijk is om mee te nemen? Het liefst zou ik dan gelijk een voorraadje willen ontvangen van 0.5mm, 1mm en 1.5mm dikte omdat ik regelmatig pads vervang en je nooit weet wat ze bij de GPU's leveren. Uiteraard staat er dan ook wel een vergoeding tegenover hoor ;).
Misschien is het beste om dat verder in een DM te bespreken, ik verwacht het voor de zomer eigenlijk nodig te hebben.
Iets anders waar ik ook echt naar op zoek ben is Laird Tputty 607. Dat is op zich betaalbaar in Europa (€109 voor een cartridge van 75cc), maar als dat ook zoveel scheelt met een bestelling uit China :o .

[...]

Shit dat is jammer zeg.
Er kunnen eventueel ook andere oorzaken zijn geweest.
Een slechte soldering / balling van de IC's of evt. toch statisch elektriciteit / static discharge.
Ik weet niet hoe het met de luchtvochtigheid is gesteld in China in de winter, maar in NL is het altijd erg oppassen geblazen om te werken aan halfgeleiders in het winterseizoen (meer dan gebruikelijk).
De kans dat het misgaat ondanks ESD maatregelen is een stuk groter.

[...]

Oh dat maakt niet uit hoor, ik vind het altijd wel leuk om te zien hoe/waar anderen mee bezig zijn en de ervaringen daarvan delen d:)b
Dat je bijvoorbeeld goede resultaten/ervaring met Chinese merk kitjes deelt, strekt mij weer over de streep om evt. verder te kijken dan G.Skill.
Ik ben niet zo goed (of te lui) in quoten per sectie zoals jij maar laat ik toch even weer proberen te reageren op jouw reacties:

Betreft DDR5 ben ik het met je eens dat boven de 1.35v een ramkoeler gewenst is. Toen ik mijn 64GB op 1.35v bij 6000Mhz EXPO timings draaide (welke 1.4v vragen out of the box) kon ik zelfs de dual rank kit wel koel houden in de zomer. Maar als ik vol EXPO draai inclusief 1.4v dan kreeg ik toch snel problemen met de Anta Extreme test als de dimms boven de 60c uit kwamen tot zelfs hoge 70c temperaturen. Met de EXPO timings blijven de errors wel langer weg dan met strakkere timings.

En ik denk dat Aeryn voor hogere voltages is gegaan omdat dit makkelijker universeel is tussen timing sets en als je data probeert te vangen over zoveel verschillende configuraties is dit de snelste manier om het te doen. AKA de 'Brute Force' mehode. Ik snap dat wel want soms als de VSOC te laag is bijvoorbeeld, krijg je niet direct errors maar error correctie (vermoed ik) en dan begint de latency te fluctueren in AIDA64 tests.
Het gaat mij vooral om de marginale verschillen tussen alle combinaties in games tussen 6000cl30 en 6400cl30 ligt een paar procent met een 7800X3D cpu. En ook de latency mapping was nuttig voor mij om voor de meest optimale configuratie te gaan hier.

Ik kan ALLE kits doen op 6400 cl30 2133 met Vsoc 1.20v, VDDIO 1.30v, VDDP 0.96v en VDD 1.4v. Zelfs de 64GB kit met koeler is dan 14 uur (7 uur TM4 ABSOLUT en 7 uur Karhu) memtest stabiel. Ik heb niet met lagere VDD getest nog aangezien ik nu met mijn KLEVV kit bezig ben en de 64GB in de verkoop doe voor een zacht prijsje en full disclosure dat de heatspreaders verwijderd zijn geweest en dat er nu een pad op de PMIC zit haha. Veel Chinezen hier zijn heel erg DIY gefocust en meer open voor DIY aanpassingen in de 2e hands markt zo lang de prijs ok is haha.

Morgen krijg ik mijn 7950X3D binnen direct vanaf AMD omdat door de kortings actie alle warenhuizen geen voorraad meer hadden. Het moet dus om een laatste batch gaan. Ik hoop dan ook dat de IMC goed is en dat ik geen 'lemon' ontvang. Ik heb het recht om de CPU binnen 7 dagen terug te sturen mocht het wel een heel slecht exemplaar zijn. Here's hoping dat dat niet nodig is. :+ Ik had gekeken naar 2e hands potent exemplaar maar de vraagprijzen voor 2e hands liggen hier heel hoog tenopzichte van de afgeprijsde officiele retailer exemplaren. En 2e hands is de warranty toch wat tricky.

En vervelend van dat waterblok! Is dat blok voor je 4090 FE? Ik kan me met deze generatie echt niet zover krijgen om een water blok op mijn 4090 FE te zetten.. hotspot komt amper verder dan lage 70c temperaturen.. En er is niet veel te overklokken met deze kaarten tot de CPUs (of single threaded nVidia drivers) verbeteren. Je had ook een 7900XTX toch? Of ben ik nu verward met een andere member.

Betreft de Laird pads. Ik zal even een overzicht maken van wat het spul hier kost en dan een quote vragen van China post hoeveel het kost om die kant op te sturen en in je DM gooien 1 dezer dagen zodat je kan beslissen of je dat wat waard vindt. Ik ben uiteraard niet verantwoordelijk voor de Nederlandse douane. Dat is altijd een beetje hit and miss. Maar ik beloof dat ik geen drugs in het pakketje verstop. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Cidious
Je hebt het juist hoor. Ik had zowel een 4090FE als een 7900XTX om met elkaar te vergelijken.
Niet alleen qua prestaties, maar ook qua gebruik & undervoltbaarheid (het nieuwe OC). Daar heb ik trouwens nog interessante metingen van liggen, maar dat is voor een ander topic ^^.

Na maandenlang wikken en wegen tussen de pro's en con's van de twee is het uiteindelijk de 7900XTX geworden. De 4090FE is sinds deze week verkocht.
Waterkoeling is voor mij vooral een kwestie van stilte en het hobby aspect.

Dus nu sta ik klaar voor een ombouw, alleen wilt de QC van Alphacool helaas niet meewerken.
Ik weet dat de problemen niet normaal zijn, want de foto's van andere 7900XT(X) Core blokken zijn helemaal gaaf en ook het Alphacool 4090FE core blok, welke ik vorig jaar november in een opwelling met Black Friday heb gekocht, is onberispelijk.

Dat gezegd te hebben, misschien moet ik ook maar uit de doeken doen dat ik ook besloten heb om bij mijn oude 5800X3D AM4 build te blijven.
Het erg zonde van het geld misschien, maar ik had de upgrade naar AM5 hoofdzakelijk voor de 4090FE gedaan, omdat de driver overhead toch wel significant is.
En uiteraard vanwege direct storage PCIE 5.0 (wat blijkbaar niet van de grond wilt komen en waarbij achteraf gezien PCIE4.0 meer dan genoeg zal zijn).

Ik wil dan liever wat geld vrij maken voor een eventuele volgende iteratie in het AM5 platform, aangezien de +20% CPU prestaties de komende tijd niet nodig zal zijn.
Hopelijk pakken ze het platform gebruik aan en is er dan eindelijk keuze tussen de moederborden.

Dus binnenkort komt er een zekere getunede 7800X3D + Asus B650ee + 32GB DDR5 set op de V&A verschijnen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Cidious schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 04:59:
Betreft de Laird pads. Ik zal even een overzicht maken van wat het spul hier kost en dan een quote vragen van China post hoeveel het kost om die kant op te sturen en in je DM gooien 1 dezer dagen zodat je kan beslissen of je dat wat waard vindt. Ik ben uiteraard niet verantwoordelijk voor de Nederlandse douane. Dat is altijd een beetje hit and miss. Maar ik beloof dat ik geen drugs in het pakketje verstop. :+
Ah super! Dat zou ik heel fijn vinden. Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:02
Vanochted dacht ik weer even te gaan hobbyen en mijn mobo een frisse Bios geven met hopelijk wat betere out of the box EXPO ondersteuning. De bios: TUF GAMING X670E-PLUS WIFI BIOS 2214.
Wat een vreselijke ervaring was dit weer in combinatie met mijn "AMD EXPO ready" Kingston Fury Beast 6000 geheugen en de 7700X.
Systeem loopt niet met de basis EXPO I settings. Windows crashte meteen en na twee blauwe schermen, kernel errors waarna Windows mijn Bios omzeep hielp. Kortom ik moest via de recovery flash optie achterop mijn mobo nogmaals een flash uitvoeren om weer in het bios te komen en uiteindelijk op te starten zonder EXPO.
Vorig jaar dit systeem gekocht en helaas heeft ASUS in combinatie met AMD nog steeds niet zijn zaakjes op orde. De Bios versie die het meest stabiele liep met out of the box EXPO 1 stabiliteit, was naar ik meen de Beta 1614... We zijn nu een jaar verder en de standaard EXPO functie werkt nog steeds niet out of de box. De meeste consumenten gaan niet in Advanced met Expo 2, voltages en timings rommelen...
Volgende keer wordt het intel voor mij.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Luxurydiver schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:16:
Vanochted dacht ik weer even te gaan hobbyen en mijn mobo een frisse Bios geven met hopelijk wat betere out of the box EXPO ondersteuning. De bios: TUF GAMING X670E-PLUS WIFI BIOS 2214.
Wat een vreselijke ervaring was dit weer in combinatie met mijn "AMD EXPO ready" Kingston Fury Beast 6000 geheugen en de 7700X.
Systeem loopt niet met de basis EXPO I settings. Windows crashte meteen en na twee blauwe schermen, kernel errors waarna Windows mijn Bios omzeep hielp. Kortom ik moest via de recovery flash optie achterop mijn mobo nogmaals een flash uitvoeren om weer in het bios te komen en uiteindelijk op te starten zonder EXPO.
Vorig jaar dit systeem gekocht en helaas heeft ASUS in combinatie met AMD nog steeds niet zijn zaakjes op orde. De Bios versie die het meest stabiele liep met out of the box EXPO 1 stabiliteit, was naar ik meen de Beta 1614... We zijn nu een jaar verder en de standaard EXPO functie werkt nog steeds niet out of de box. De meeste consumenten gaan niet in Advanced met Expo 2, voltages en timings rommelen...
Volgende keer wordt het intel voor mij.
Dat is inderdaad wel vervelend! Ik denk persoonlijk dat jouw 7700X een brakke IMC heeft en praktisch gezien als je dit kan documenteren zou je de CPU terug kunnen sturen naar AMD voor een vervanging. Aangezien een maat van me dat ook heeft gedaan. Het is inderdaad jammer dat vooral wanneer nieuwe chips uitkomen en nieuwe bios versies dat er bij AMD regelmatig was mis gaat. Maar als het loopt dan loopt het ook als een zonnetje. Heb enorm genoten van mijn 5800X3D systeem en nu ook van mijn 7800X3D. Hardstikke stabiel en zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:01
Hallo,

Geen idee of mijn vraag bij deze topic hoort, maar ik zie data die eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn. Ik had een 7800X3D, maar had meer kracht nodig voor non-game applicaties. Daarom ook een 7950X3D gehaald. Over tempraturen maak ik me geen zorgen .

AMD Ryzen 9 7950X3D
ASUS ROG Crosshair X670E Hero
Corsair CMT64GX5M2B6000Z30
ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB GDDR6X OC Edition
Corsair HX1500i (2022)
Arctic Liquid Freezer II 420 push pull 6x Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm

De CPU is niet overgeklokt, alleen max temp van de CPU is op 85 graden gezet. Zie Clock in mijn screenshot.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKxeNGLUWSJjKLDhdRLQl11L7s0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maRPXRA0nMUvwdjGQ3XC4An5.jpg?f=fotoalbum_large

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Hamed schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:59:
Hallo,

Geen idee of mijn vraag bij deze topic hoort, maar ik zie data die eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn. Ik had een 7800X3D, maar had meer kracht nodig voor non-game applicaties. Daarom ook een 7950X3D gehaald. Over tempraturen maak ik me geen zorgen .

AMD Ryzen 9 7950X3D
ASUS ROG Crosshair X670E Hero
Corsair CMT64GX5M2B6000Z30
ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB GDDR6X OC Edition
Corsair HX1500i (2022)
Arctic Liquid Freezer II 420 push pull 6x Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm

De CPU is niet overgeklokt, alleen max temp van de CPU is op 85 graden gezet. Zie Clock in mijn screenshot.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Probeer HWINFO64 eens ipv HWMonitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:01
Cidious schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Probeer HWINFO64 eens ipv HWMonitor.
Fout zat in HWMonitor. Thanks

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20
Hamed schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:27:
[...]

Fout zat in HWMonitor. Thanks
Spijtig, maar voor 7ghz moet je nog een paar generaties geduld hebben:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-06 11:02

shicomm

<***>

Ik ben momenteel een setje aan het bouwen met o.a. een 7950x er in.
Deze heb ik van een noctua nh-d15 voorzien en die werkt prima.
Toch zitten de temperaturen onder langdurige zware load me niet helemaal lekker.
Eco mode is een hele fraaie oplossing maar een limit van 100watt is me wat te gortig.
Ik wil eens gaan proberen om bij een max wattage van bijvoorbeeld 150w eens te kijken wat het scheelt qua temps.
Is dat beter om te doen via de bios ? ( aorus b650 ax van gigabyte ) of toch met de ryzen util ?

I live in darkness , i exist in the shadow

• meljor
shicomm schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:03:
Toch zitten de temperaturen onder langdurige zware load me niet helemaal lekker.
Eco mode is een hele fraaie oplossing maar een limit van 100watt is me wat te gortig.
Ik wil eens gaan proberen om bij een max wattage van bijvoorbeeld 150w eens te kijken wat het scheelt qua temps.
Is dat beter om te doen via de bios ? ( aorus b650 ax van gigabyte ) of toch met de ryzen util ?
Het zijn heethoofden by design. En hoe beter gekoeld hoe makkelijker ze hoger kunnen clocken.
Zelfs de allerbeste aio koeling houdt de huidige Amd en intel niet koel, maar wel binnen de juiste grenzen..

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
shicomm schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:03:
Een NH-D15 kan de 7950x redelijk aan, maar ik heb inderdaad ook een kleine spannigsverlaging en & negatieve curve optimizer-instelling in de BIOS gezet, naast wat verlaagde PPT/TDC/EDC. Prestaties blijven zeker OK IMHO, maar met wat lagere temperaturen en verbruik. Het enig dat dan nog rest is een kleine onzekerheid over de stabiliteit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Tijdje afwezig geweest door spring festival hier en omdat ik moest wachten op vervanging van een 7950X3D en een rondje covid achter de kiezen heb.

Hier een update (Dear diary...):

Ik had dus een 7950X3D direct van de AMD Flagship store besteld op het JD platform. Ervanuitgaande dat ik dan ook een recente batch zou krijgen. Helaas toen het pakketje aankwam bleek het een 2311PGY te zijn. Wat neer komt op een sample packaged in maart 2023. Vrij oud dus. Ik wilde graag een nieuwere batch omdat AMD beroemd is voor slechte kwaliteit silicon in de eerdere batches en sinds er 3 verschillende componenten (VCache CCD, reguliere CCD, IOD) op de CPU meedoen aan die loterij is het handig om een chip te pakken van een later productie process bij TSMC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eS6dfVmivwif49mx7Cj-yNGgws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9TwcpzM3loD39FG7toiTcze.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar geopend en helaas was wat ik vond niet geweldig. IOD was goed omdat ik dezelfde geheugen settings kon laden met dezelfde lage voltages als voor de 7800X3D maar helaas was de VCache CCD matig en de reguliere CCD brak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhGGlNo7zjQUeud6Oz-s9JTUGsk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0Iai8ZJjMYzcGFe09tIub3y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJPoVbG-T5MduLMV_enTC7466Is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0v6szSy783UBhs5RNjj33low.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzEaFNIS47Q87qdogNiVsH6KHQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20xzKAEf5uBjSe3cAatSrvYv.jpg?f=fotoalbum_tile

Je kan in de HYDRA CO scan mooi zien dat sommige cores enorm op het randje hangen van stabiliteit en dit was dan ook te merken. Random crashes en over het algemeen lage performance vs 7800X3D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWJVFNQpcSODRgUy60ybjJSale4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AztUfJmKyFY0j2ykChG8J8jA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxRRzKpaT7Ape-SI3Rfo3eNsM4U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AaQIN7a5AcrHa7S1y5RqIQXm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AH2APtclgQbrX2bsEYBq6LSxls=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xMdJi6a0kwq7P1zO3rPJEUq0.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrNNofvfp36oZKK4AY3dLCyAXCg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/binHxsAB5pU6vOG26AgwnDdZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9WnNiR35xb2Jv1eLOTxqySW6Tg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1hq55U0ihHXPWV0Mgmdtv3rZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZzW9yYM25X2pXlpI1zUt_NInVM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fzslKHzCwsgy2qLhF29L5CrI.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_hS-p5ByXwnhgAbwXnS3qBip9s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/noSaZdbPlaNdeWahrClnYQXr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ym58pD2Xttw9kjrJMO-LZPG5epM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rSpIOZFUKsZDqpvX5OpGGeaN.png?f=fotoalbum_tile

Ik heb het ding maar weer terug gestuurd, reparatie aangevraagd en meteen een tweede besteld omdat ik niet zonder wilde komen te zitten tijdens de winter vakantie. Helaas weer een 2311PGY binnen en die heb ik maar opgeopend terug gestuurd. Toen werd mij vrolijk verteld dat ze 7-15 dagen bij een AMD locatie nodig hadden om te verifieren of de zegel wel echt ongebroken was... Dit duurde 13 dagen voordat ik het geld weer op de rekening had. Andere bedrijven op JD geven je per direct je geld terug.

Na wat onderzoek op de tweedehands market hier erachter gekomen dat China gewoon geen recente stock heeft gehad behalve grijze import van Amazon. Blijkbaar willen ze hier niet zo goed verkopen.

Toen was het wachten geblazen op de vervanged exemplaar voor die eerste en die kwam maar niet omdat het hier spring festival was. Gelukkig heeft JD als platform scherpe regels en na 15 dagen heeft JD mij automatisch een nieuwe opgestuurd zonder te wachten op AMD's akkoord dat die chip daadwerkelijk defect was.

En ja hoor! weer een 2311PGY.. Ten einde raad maar besloten hier het bij te laten en de chip te accepteren zoals hij komt mits niet echt kapot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k20izU6guZMRPRRBYDR2Aokzwxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MVxnFuZzyh3XWVD5CNy7ko9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qRHDAH_7AdYCKwwanvrzGkZZQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crvsQJI1y0Pt1kJb3ywoScOY.jpg?f=fotoalbum_tile

En zoals hierboven te zien is heeft hij veel betere CCDs. Helaas wilde toen mijn geheugen instellingen niet posten.. Ik kan wel 6400 2133 draaien maar dan wil de IOD 1.3v VSOC, 1.4V VDDIO en tenminste 1.08V VDDP. Stuk hoger dan 1.2v VSOC, 1.3v VDDIO en 0.96v VDDP die ik gebruikte voor 7800X3D en vorige 7950X3D. De lotterij voor 3 componenten op 1 CPU is echt lastig te winnen met de ruime marges die AMD aanbiedt in oudere batches.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o9dgrDjYDdjtgWilhIM4YV_p6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qJS6UXsRstYjagetxeKfMCf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csz4Aly_3yA7D_XcbQUeUbIWNwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YxjYCH1iUC5QBcJdGGAzHLq.jpg?f=fotoalbum_tile

Toch besloten deze chip voor nu te houden en hopen dat die wel 4 sticks DDR5 will doen later op 5600-6000..

Nu het positieve gedeelte van de update. Met de 7800X3D vrij en al een 48GB M-die kit ongeopend op de plank een Gigabyte B650M Aorus Pro AX besteld. Madame heeft nu een MSI B550M Mortar met 5800X3D en 32GB RAM. De kast is M-ATX dus beperktere keuze. Alleen Gigabyte biedt tegen redelijke prijzen een 8 layer pcb M-ATX bord aan. De anderen hebben alleen 6 layer borden behalve de enorm dure ASUS X670E Gene welke een 10 layer PCB heeft maar veel te duur is voor wat madame ermee doet (gamen + kantoor werk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ76G2uMGSR9ioChbJ9BNBkcZt4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoTR8kS1VFyCvJd3dg6oOPOO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GamhJEZOtJuLo6nfz5OGl3cz75s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nc90bpVgYMATqT5eMOGQuewS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g-LGuSvBIaOM8l9QP3CLR6QreQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbIjRLakfFGx5rt2rqD9Frly.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQWXsHVgqCHZZ_UchkfSXfJuNww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJ2ioy2lwz2tQnZPLZUxtF7B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWmgFZ_-Gpd0eTTLG2hDYYhx65k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3r2DDGVLxE6vvVyDs7ZmkkR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owrf1iEdreo1Za8QSMSt9wYSgEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lqYW43dc9aFbKncl8jdYOOg.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat een mooi bordje! Ik had nog steeds een zure nasmaak van de AM4 moederborden van Gigabyte met hun belachelijk onoverzichtelijke bios menus en langzame onbetrouwbare updates. Nu zie ik dat Gigabyte nog steeds langzaam is met de updates en in de laatste versies ook bugs heeft geintroduceerd, maar het ziet er veel gelikter uit en de menus zijn veel intuitiever dan met mijn Asus borden.

Toch maar weer eens verder gaan kijken voor wat ik voor deze 7950X3D kan doen en toen ik Gigabyte weer eens een kans wilde geven bij de X670E Master uitgekomen. Die staat bekend om betere 4 dimm support en degene van wie ik hem heb gekocht heeft ook een Hero. Hij gaf aan de hij op de Master wel 6600MTs kon draaien maar met de Hero niet. Ik hoop dat ik met de Master mijn IOD voltages wat kan verlagen en een beter bord heb dat straks de server in kan met de 7950X3D en 4 dimms.

Even 2 dagen geduld tot die binnenkomt.

Ook wil ik vermelden dat de 7950X3D nog ZEER problematisch is met gaming. De scheduler is niet consistent met welk CCD voor wat gebruikt wordt en performance kan onverwachts in 1 keer kelderen doordat er van CCD gewisseld wordt tijdens het gamen. Waarbij minimum FPS te leiden heeft. Ik ben momenteel aan de gang met Process Lasso, bios instellingen, power plans, de XBOX Game bar en andere tools om de 7950X3D betrouwbaar te laten opereren met games maar helaas ben ik er nog niet uit. Ik zal hier later meer over delen, mocht ik oplossingen vinden.

Ik vind het dieptreurig dat AMD dit niet voor elkaar kan krijgen met Microsoft een jaar na launch. Zij hebben bewust gekozen om maar 1 CCD Vcache te geven en dan moeten ze het ook laten werken zoals het hoort. Zeker na een jaar..
ECP0WERS schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:37:
@Cidious Zelf ook kortstondig een 7950X3D gehad maar ook ik kan me niet vinden in de issues die ik hierboven lees. Heb je de chipset driver met 3d vcache driver geïnstalleerd? De 7800X3D heeft deze driver niet nodig maar 2 CCD chips zeker wel.
uiteraard. veel games pakken gewoon alle cores ipv de game CCD dat is een enorme latency penalty. Verse Windows installatie met verse drivers. benchmarks tegen 7800X3D 5-15% langzamer op minimum FPS

[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 17-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:26

star-saber

Ryzen

Ik heb al ruim een maand of 10 een 7950x3D draaien en op moment loopt het hier helemaal prima.
Snap ook niet zo goed de problemen die je ervaart. Geen last van hierzo.

Afgezien van de aanloop problemen verleden jaar alles stabiel en supersnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@Cidious Zelf ook kortstondig een 7950X3D gehad maar ook ik kan me niet vinden in de issues die ik hierboven lees. Heb je de chipset driver met 3d vcache driver geïnstalleerd? De 7800X3D heeft deze driver niet nodig maar 2 CCD chips zeker wel.

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Cidious schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:42:

[..]

Maar ben verder welk klaar met deze generatie Gskill. Ze maken goede PCBs en binnen strak maar die flut heatspreaders en het weigeren van een pmic pad.. Veel Chinese merken hier kunnen het gewoon beter voor minder geld. En die RGB is ook een drama. moet je hun eigen tool voor in de achtergrond laten draaien. Nog weer een app..
Even terzijde van het topic an sich: GSkill RAM RGB kan ook met andere software bediend worden. Hier kan ik het bedienen met Mystic Light van MSI. Ik gebruik Mystic Light dan ook enkel om alle MSI RGB uit te zetten en ook de GSkill RGB uit te zetten, gevolgd door een automatisch draaiend scriptje dat alle Mystic Light processen de nek omdraait :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

star-saber schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:11:
Ik heb al ruim een maand of 10 een 7950x3D draaien en op moment loopt het hier helemaal prima.
Snap ook niet zo goed de problemen die je ervaart. Geen last van hierzo.

Afgezien van de aanloop problemen verleden jaar alles stabiel en supersnel.
alles stabiel en supersnel is relatief. als je de 7800X3D ertegenaan benchmark't kan je gewoon zien dat de 7950X3D niet betrouwbaar functioneert. heel wisselvallige resultaten. in sommige games gaat het beter dan anderen. sommige games pakt hij zomaar alle cores met een deftige latency penalty en voor andere games zelfs gewoon de frequency CCD ipv Vcach CCD.

En ja uiteraard draai ik de laatste AMD chipset drivers en dit is een verse Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Ook geen last van wisselvallige resultaten. Let wel dat je balanced kiest als power profile. Anders werkt de 3dcache driver niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Cidious

Dat is zuur zeg. Je zou verwachten dat bij de AMD store wel wat doorloop zou zijn.
Maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een vroege productie batch niet perse slecht hoeft te zijn.
De kans op een 'lemon' is alleen wat groter en met de 7950X3D is het dan erg lastig om een goed exemplaar te vinden met 3 variabelen. Het is jammer dat in jouw geval het geen 3 schoten in de roos is geweest met het omruilen.

De twee 7800X3D's die ik in mei en juni 2023 heb aangeschaft komen komen beiden uit de 3e week van maart 2023 (batch: BS 2312PGY), dus een week later dan de jouwe.
Een daarvan is echt goed (die is in de ITX build voor mijn zus gegaan) en de ander blijkt meh te zijn.

De goede 7800X3D heeft 20mV minder nodig voor zowel de chiplet als de IOD en doet gewoon 4.6GHz allcore Cinebench23 met slechts 65Wptt. De matige 7800X3D haalt in dezelfde situatie maar 4.4GHz..
Ik dacht eerst dat het aan het moederbord of bios lag, maar het is echt een exemplaar dat om de een of andere reden praktisch 2x zoveel stroom trekt.
Helaas kan ik niet meer verifiëren of het werkelijk meer verbruikt of dat de software meting inaccuraat is.
Maar gezien de matige 7800X3D 200Mhz lager boost, lijkt mij het eerste aannemelijk.

Recentelijk ben ik er achter gekomen dat het dus blijkbaar in de praktijk ook een groot verschil geeft in een beetje gamen. Zie het verschil tussen de metingen van een Diablo 4 helltide event:

7800X3D_1 + Asus B650ei + RX6950XT (3440x1440 Freesync 95Hz)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vo0Y8gCbsN6vQ_T7M5-DkNlGVnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5CRN1HRcFzW8Rcb95cAOsqhT.png?f=fotoalbum_large

7800X3D_2 + Asus B650ee+ RX6900XT (3440x1440 Freesync 95Hz)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3XqG7SSZkM8Ro5a1gqwAcGTTRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/korzViJIuLV1bEfBO09VKEGA.png?f=fotoalbum_large

Het ca. 16W verschil in core-power is verder niet op te maken uit de core performance rating (CPPC) die beide CPU's gekregen hebben.

7800X3D_1: 138 - 142 - 134 - 127 - 131 - 142 - 120 - 123
7800X3D_2: 131 - 142 - 120 - 134 - 127 - 142 - 123 - 138

Het valt mij op dat bij jouw de X3D chiplet geen individuele CPPC rating heeft?
120 rating voor alle cores lijkt mij een standaard waarde of AMD doet geen moeite om een rangorde vast te leggen in de hardware / firmware.

Bij de 3950X was de 2e chiplet van beduidend mindere kwaliteit (minder dan de chiplet van een 3800X als ik het mij goed herinner).
Ik vraag mij af of ze voor de 7950X3D ook zoiets doen, waarbij de 3D cache chiplet van een lagere bin is dan bij een 7800X3D (maar dan wel unlocked :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik had ook een probleempje waarbij allcore niet hoger dan 4.55Ghz effectief wilde boosten (CBR23 33K punten) maar dat was mijn misverstand met LLC. Ik dacht dat LEVEL 1 hoger was dan auto maar Auto geeft blijkbaar veel strakkere voltages. Boost nu mooi 5GHz+ (CBR23 37.3K punten). Wattaga gaat dan van 122W naar 163W full load en temps 58c -> 75c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVcxVt7Rbh3iYhJFC0jUVK5GAEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uRQvrHQD4f2NMfe3mileKPn1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4CQLxuX2CfDESQwbtLWLQXwS2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HiylW1Fnew2wywgpc2eSnjkc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mp3k4x-PqdGsszfsbBPKloEHDa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cf0rGGPdQmOMDP0vl4LgGTpf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

star-saber schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:05:
Ook geen last van wisselvallige resultaten. Let wel dat je balanced kiest als power profile. Anders werkt de 3dcache driver niet.
Alle Power Profiles geprobeerd. Zelfs third party. Als ik geen 7800X3D ernaast zou kunnen leggen zou ik het niet merken. Maar de 7800X3D is gewoon veel consistenter. Ik ga ervan uit dat jullie je ervaringen baseren op het hebben van alleen een 7950X3D?

[ Voor 25% gewijzigd door Cidious op 19-02-2024 01:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Cidious schreef op maandag 19 februari 2024 @ 01:52:
[...]

Alle Power Profiles geprobeerd. Zelfs third party. Als ik geen 7800X3D ernaast zou kunnen leggen zou ik het niet merken. Maar de 7800X3D is gewoon veel consistenter. Ik ga ervan uit dat jullie je ervaringen baseren op het hebben van alleen een 7950X3D?
Nee, ik heb een 7950X3D en 7800X3D kort na elkaar in hetzelfde systeem gehad èn een 7800X3D in het systeem van mn vriendin.

Wel besloten dat een 7950X3D voor mij geen enkele meerwaarde biedt.

Overigens is wellicht het issue dat de software/game niet overweg kan met 2 CCD's. 3DMark Timespy heeft hier bijvoorbeeld ook last van.

Btw @Cidious laat even weten hoe je ervaring is met je nieuwe Gigabyte bord. Ik heb er namelijk ook 1 op het oog maar mijn vroegere ervaringen met gigabyte zijn niet geweldig.

[ Voor 21% gewijzigd door ECP0WERS op 19-02-2024 09:23 ]

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Cidious schreef op maandag 19 februari 2024 @ 01:52:
[...]

Klopt. Ik heb alleen een 7950X3D . Geen ervaringen met andere CPU dan een 5950x in een voorgaand systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Heb de 7950X3D inmiddels wel redelijk draaien. Maar het is niet geweldig. Vooral met oudere games raakt hij in de war. En tijdens het gamen parkeert hij de andere CCD volledige wat niet zou moeten. Daar zou je overige taken op willen hebben draaien in de achtergrond. Een optie is om Game Mode uit te zetten. Bios op CCD Frequency preference en dan met Process Lasso alles handmatig instellen. Maar daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten. Ik had gehoopt dat het gewoon zou werken nu zoals het hoort.

Ik hoop echt dat volgende generatie niet meer zo is opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Cidious schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:40:
Heb de 7950X3D inmiddels wel redelijk draaien. Maar het is niet geweldig. Vooral met oudere games raakt hij in de war. En tijdens het gamen parkeert hij de andere CCD volledige wat niet zou moeten. Daar zou je overige taken op willen hebben draaien in de achtergrond. Een optie is om Game Mode uit te zetten. Bios of CCD Frequency preference en dan met Process Lasso alles handmatig instellen. Maar daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten. Ik had gehoopt dat het gewoon zou werken nu zoals het hoort.

Dat parkeren is wat wel zou moeten om te zorgen dat de game op die CCD blijft. Daarnaast kunnen andere taken er ook prima op draaien. het wordt dan tijdelijk zeg maar een 8 core cpu. Wel jammer mee eens.
Mooier zou het zijn als windows zelf er iets voor heeft. maar dat is dus niet zo. Intel heeft ook een tijd lang met zijn P-Cores etc dingen gehad. dat is volgens mij opgelost in de Schedular.

Overigens kun je oudere en nieuwe niet herkende games aanmerken als game in Gamebar. Dan doet ie het truukje daar ook.

[ Voor 5% gewijzigd door star-saber op 19-02-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

star-saber schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Dat parkeren is wat wel zou moeten om te zorgen dat de game op die CCD blijft. Daarnaast kunnen andere taken er ook prima op draaien. het wordt dan tijdelijk zeg maar een 8 core cpu. Wel jammer mee eens.
Mooier zou het zijn als windows zelf er iets voor heeft. maar dat is dus niet zo. Intel heeft ook een tijd lang met zijn P-Cores etc dingen gehad. dat is volgens mij opgelost in de Schedular.

Overigens kun je oudere en nieuwe niet herkende games aanmerken als game in Gamebar. Dan doet ie het truukje daar ook.
Dat gamebar ding werkt bijvoorbeeld niet voor 3DMark TimeSpy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Cidious schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:03:
[...]

Dat gamebar ding werkt bijvoorbeeld niet voor 3DMark TimeSpy
3D Mark is ook geen game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Zou het wel zo moeten identificeren. Doet weinig anders dan een game engine renderen. En zeker omdat het zo'n super bekende benchmark is. Waarschijnlijk de meeste gebruikte game benchmark op de markt. Dus ik ben het niet eens met dit argument dat het daarom niet correct hoeft te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Cidious op 19-02-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Cidious schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Zou het wel zo moeten identificeren. Doet weinig anders dan een game engine renderen. En zeker omdat het zo'n super bekende benchmark is. Waarschijnlijk de meeste gebruikte game benchmark op de markt. Dus ik ben het niet eens met dit argument dat het daarom niet correct hoeft te werken.
Zou je eens willen proberen of het werkt als je Timespy wel toevoegd aan de Game Bar? Ik kan me voorstellen dat het dan misschien enkel op 1 CCD loopt maar heb dit zelf niet meer geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGF9j-ztEiIZY25HWTax3e1e-TU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R58NxORhOrZ9NLuOXIN0heln.png?f=fotoalbum_large

Even afgezien dat dit eigenlijk het werk van AMD danwel Microsoft zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Cidious schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Dat zeg ik ook niet dat het niet correct hoeft te werken.
Daarnaast test 3Dmark het hele systeem dus ook alle cores.
Er valt wat voor te zeggen of 3Dmark dan alle cores of alleen de Cores met cache moet pakken.
Nooit geprobeerd te forceren als game in Gamebar

Zie ook plaatje van @ECP0WERS

[ Voor 2% gewijzigd door star-saber op 19-02-2024 12:59 . Reden: verwijzing toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:30

Thomg

Aww yiss

Cidious schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:40:
Heb de 7950X3D inmiddels wel redelijk draaien. Maar het is niet geweldig. Vooral met oudere games raakt hij in de war. En tijdens het gamen parkeert hij de andere CCD volledige wat niet zou moeten. Daar zou je overige taken op willen hebben draaien in de achtergrond. Een optie is om Game Mode uit te zetten. Bios op CCD Frequency preference en dan met Process Lasso alles handmatig instellen. Maar daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten. Ik had gehoopt dat het gewoon zou werken nu zoals het hoort.

Voetnoot, ik heb zelf wat geschreven in python die een whitelist van spellen op de Cache gooit en alle andere dingen op de Frequency gooit. Laatste tijd ben ik vooral bezig met een interface maar als iemand zonder ervaring daarmee is dat een pita + motivatie enzo.
Kan je niet iets vergelijkbaars doen in lasso?
Ik heb het vooral zelf geschreven omdat ik de nag screen van lasso zo naar vind en het veel te bloated aanvoel.

Je hebt ook nog iets als governor
https://github.com/SystemXFiles/process-governor
Maar deze doet een erg "domme" out of the box iedere x seconden apply.

Hebben jullie er trouwens ook last van dat als je switched van "xbox game bar" spel naar wat anders dat de pc even kort stuttert? Erg onplezant als ik bijv. alt-tab. Blijkt te maken hebben met het parken en unparken van de cores.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 19-02-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Thomg schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Hebben jullie er trouwens ook last van dat als je switched van "xbox game bar" spel naar wat anders dat de pc even kort stuttert? Erg onplezant als ik bijv. alt-tab. Blijkt te maken hebben met het parken en unparken van de cores.
Dit herken ik wel. Ik speel FFXIV in Windowed met twitch als achtergrond.
Als ik switch dan merk ik wel een korte hapering.
Zolang je puur in game blijft is er niet veel aan de hand.
Hoop evengoed dat MS en AMD nog een betere oplossing hiervoor vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:30

Thomg

Aww yiss

star-saber schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:57:
[...]

Dit herken ik wel. Ik speel FFXIV in Windowed met twitch als achtergrond.
Als ik switch dan merk ik wel een korte hapering.
Zolang je puur in game blijft is er niet veel aan de hand.
Hoop evengoed dat MS en AMD nog een betere oplossing hiervoor vinden
Het is bij mij vooral irritant met audio, je hoort die stutter ook. Helemaal leuk als je erg rap alt-tabt.
Ziet er ook erg leuk uit bij DPC latency.

Enfin, dat was ook de reden waarom ik de oplossing van AMD een paar weken geleden eruit gesloopt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Cidious schreef op maandag 19 februari 2024 @ 01:51:
Ik had ook een probleempje waarbij allcore niet hoger dan 4.55Ghz effectief wilde boosten (CBR23 33K punten) maar dat was mijn misverstand met LLC. Ik dacht dat LEVEL 1 hoger was dan auto maar Auto geeft blijkbaar veel strakkere voltages. Boost nu mooi 5GHz+ (CBR23 37.3K punten). Wattaga gaat dan van 122W naar 163W full load en temps 58c -> 75c.
Een LLC kan soms rare dingen met het boostgedrag van Zen.
Ik heb gemerkt dat het beter is om het gewoon 'uit' te laten en de CPU zelf haar eigen boost te laten bepalen.
In principe zal de klok net zo ver gaan als de spanning toe laat.

Mooi om te lezen dat één probleem getackeld is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik heb trouwens een vraagje/verzoek aan andere Asus B650E-E gebruikers.
Helaas heb ik onlangs geconstateerd (na veel onderzoek & troubleshooting) dat het aanzetten van de energiebesparing optie van de pcie-bus tot onstabiliteit leidt van het moederbord. -O-
De optie waar ik eerst zo enthousiast over was, omdat daarmee het rustverbruik van 68W naar 52W te verminderen is.

Het gevolg is dat de Intel i225-v2 ethernet controller (maar ook in mindere zin de Mediatek Wifi controller) op sporadische momenten crashed. Dat is merkbaar als een internet verbinding dat plots wegvalt en waar bij de netwerkconnectie te zien is dat de adapter 'uitgeschakeld' is.

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAbAb5WRkXtqNv0ATv6Arjc0NW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X7EZOS9RXR3dG9ObrzwK6ZpQ.png?f=fotoalbum_large

Het is dan met geen mogelijkheid meer aan te krijgen en alleen een PC herstart laat het dan weer even goed werken. Aanvankelijk dacht ik dat de i225-v2 controller de boosdoener was, maar gezien het ook gebeurt met de Mediatek Wifi controller is het met enige zekerheid wel te zeggen dat het moederbord de schuldige is.

Om toch uit te sluiten dat dit exemplarisch is, wil graag vragen of dit bij jullie zich ook voordoet?
Op dit moment zit ik verwikkeld in een RMA procudure (lees: eenzijdige keurslijf) met Megekko.nl, maar die snappen niet dat ik persoonlijk overleg wil hebben om de situatie uit te leggen en afspraken te maken.
Het zou dus erg helpen als ik de ervaring van anderen erbij kan betrekken.

Het gaat om het aanzetten van de ASPM optie in de bios. Te zien hieronder bij het geel omcirkelde gedeelte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2nsXkEaTECQWRFWJ7-g7huLeHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEaP7f8Lb80w0ybbgIT4Kn5U.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij zorgt dat ervoor dat de internetverbinding en ethernet controller op willekeurige momenten totaal wegvalt. Het kan soms al na 30min gebeuren op andere keren pas na een halve tot hele dag.

Ik zou het erg super vinden, want mochten jullie hetzelfde ervaren, dan sta ik een stuk sterker m.b.t. de RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 04:51:
Helaas heb ik onlangs geconstateerd (na veel onderzoek & troubleshooting) dat het aanzetten van de energiebesparing optie van de pcie-bus tot onstabiliteit leidt van het moederbord. -O-
De optie waar ik eerst zo enthousiast over was, omdat daarmee het rustverbruik van 68W naar 52W te verminderen is.

Het gevolg is dat de Intel i225-v2 ethernet controller (maar ook in mindere zin de Mediatek Wifi controller) op sporadische momenten crashed. Dat is merkbaar als een internet verbinding dat plots wegvalt en waar bij de netwerkconnectie te zien is dat de adapter 'uitgeschakeld' is.

Zie ook:
[Afbeelding]

Het is dan met geen mogelijkheid meer aan te krijgen en alleen een PC herstart laat het dan weer even goed werken. Aanvankelijk dacht ik dat de i225-v2 controller de boosdoener was, maar gezien het ook gebeurt met de Mediatek Wifi controller is het met enige zekerheid wel te zeggen dat het moederbord de schuldige is.

Om toch uit te sluiten dat dit exemplarisch is, wil graag vragen of dit bij jullie zich ook voordoet?
Op dit moment zit ik verwikkeld in een RMA procudure (lees: eenzijdige keurslijf) met Megekko.nl, maar die snappen niet dat ik persoonlijk overleg wil hebben om de situatie uit te leggen en afspraken te maken.

Het gaat om het aanzetten van de ASPM optie in de bios. Te zien hieronder bij het geel omcirkelde gedeelte:
[Afbeelding]

Bij mij zorgt dat ervoor dat de internetverbinding en ethernet controller op willekeurige momenten totaal wegvalt. Het kan soms al na 30min gebeuren op andere keren pas na een halve tot hele dag.

Ik zou het erg super vinden, want mochten jullie hetzelfde ervaren, dan sta ik een stuk sterker m.b.t. de RMA.
Ik zet altijd beiden op disabled omdat al heel lang bekend is dat dit voor problemen kan zorgen. Ik zal het eens aanzetten en voor je kijken of ik hetzelfde ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Zie ook:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik heb geen B650 bord maar evengoed.
De intel i225-v2 ethernet is zelf niet de meest stabiele ethernet controller.
Er zijn de nodige problemen mee bekend als je zoekt op internet.
Zijn de nodige firmware updates en drivers voor te vinden.

Ik gebruik zelf de Marvell® AQtion op de Asus Extreme ipv de intel controller.
Doet het prima.

• CMT

CMT

Bedankt voor de hulp :).

Ik weet dat de i225-v2 behoorlijk berucht is. Het was dan ook een behoorlijk breekpunt in de keuze van het moederbord. Als er een alternatief was, was ik gewoon voor een onboard Realtek chip gegaan.

Van de i225-v2 zijn trouwens 3 revisies, waarbij de laatste op o.a. de Asus B650ee en B650ei zit.
Als het goed is heeft deze revisie problemen van random disconnects opgelost (met de nadruk op random).
In het logboek zijn disconnects te vinden van enkel het opstarten en afsluiten van het systeem.
Maar niet wanneer zo'n spontane uitval van het ethernet plaatsvind.
Dus ik geloof wel dat het niet zozeer aan Intel ligt.
Dat het in zeer zeldzame gevallen ook gebeurt met de Mediatek NIC onderstreept dat.

In de ITX build met de Asus B650ei + 7800X3D (zelfde biosversie, zelfde driver, zelfde i225-v2 rev.3 NIC) werkt de ASPM bios functie ook gewoon prima.

Het is eigenlijk absurd dat een €330 kostende moederbord dit soort problemen geeft.
Voor zo'n prijs verwacht ik perfectie en op z'n minst feilloze werking.
Ik was al niet zo enthousiast over het zeer hoge rustverbruik (+16-20W erbij puur voor het moederbord, wat ook grote invloed heeft op de chipset temperatuur trouwens) en de SATA-600 aansluitingen die ondermaats presteren.

Asus heeft een oude ASM1061 controller tussen de chipset en SATA gezet om de pcie-lanes nóg verder op te splitsen. Dat is een controller die ook te vinden is in een externe usb-drives.
Als ik mijn vinger op de oorzaak zou moet leggen, dan zou het de pcie signal repeaters vanwege GEN5 zijn en/of dat Asus teveel lanes heeft opgesplitst om I/O te bieden.

Asus B650ee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6NaIR4w8XHuT4RBmmha2Mpy3Rw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZfeTE3lXjuXW9EXtdJtck0Iq.png?f=user_large

MSI B450 Tomahawk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMuXYoXrXzYsu7pGHZluVuzfb08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tN3xY0p6l0xD63g3VoQyo0IV.png?f=user_large

Asus B650ei (MX500 4TB i.p.v. 2TB drive btw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgkZUvxzw8nkR_8b4RgOibfl0Bw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LCkmuVWWbBuvL7gMZAUSk15j.png?f=user_large

Voor de rest een prima bord, maar niet €330 waard imho.
Al met al voelt dit jammer genoeg toch wel een behoorlijke miskoop en ik had juist gehoopt om meteen goed te zitten voor heel AM5 en daarnaast op een goede ervaring met Asus.
De volgende keer wordt het toch gewoon weer een MSI (Tomahawk) bord voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 22-02-2024 07:06 ]

• star-saber

star-saber

Ryzen

Ik snap de frustratie. ik had bijna 1K neergeteld voor de X670E-Extreme.
In het begin bijna letterlijk het bord het huis uit gesmeten. Zoveel gedonder.
Was niet eens stabiel op standaard instellingen.

Gelukkig inmiddels wel.
Wel zie ik bij opstarten ook in eventlog Connection lost m.b.t. de ethernet controller.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zie ook:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wil het wel even proberen maar verwacht er niet teveel van :o

Bij mij staan beide opties op Auto.

Maar je wilt dus getest hebben: ?
Native ASPM = Disabled
CPU etc = L0 and L1 entry

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• CMT

CMT

Bedankt. :)

Het zijn inderdaad die twee opties de zo ingesteld moeten worden.
Op deze manier wordt de ASPM (active state power management) via de bios geregeld i.p.v. de OS.

De 1e optie blijkt niets te doen wanneer het op enabled staat = ASPM via de OS, of het is onbetrouwbaar qua werking i.c.m. het Windows powerplan.

Er is trouwens nog een mogelijkheid die ik niet nagegaan ben: spread spectrum: aan (EMI reductie) en de Fclock van de CPU. Beiden zouden wel eens een factor kunnen omdat de chipset via de pcie bus gelinked is aan de cpu.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMT schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:19:
Bedankt. :)

Het zijn inderdaad die twee opties de zo ingesteld moeten worden.
Op deze manier wordt de ASPM (active state power management) via de bios geregeld i.p.v. de OS.

De 1e optie blijkt niets te doen wanneer het op enabled staat = ASPM via de OS, of het is onbetrouwbaar qua werking i.c.m. het Windows powerplan.

Er is trouwens nog een mogelijkheid die ik niet nagegaan ben: spread spectrum: aan (EMI reductie) en de Fclock van de CPU. Beiden zouden wel eens een factor kunnen omdat de chipset via de pcie bus gelinked is aan de cpu.
Graag gedaan. MIjn details staan in mijn sig en ik heb bios 2412 draaien en verder anders dan MEM op 6000 eigenlijk niks overgeclocked.
Heb het vanmiddag geprobeerd maar was helaas geen succes. Binnen een uur een forse crash. Heb normaal nooit crashes, systeem is zeer stabiel.

Had Chrome en Firefox open staan, 3 windows met in totaal iets van 10 tabs. In 1 FF tab was ik F1tv PRO schermvullend aan het kijken.

Alt-Tab naar FF om een download link aan te klikken en heel FF liep vast. Taskmanager kon ik wel openen maar niet verder niks mee doen. PC restart bleef PC op hangen. Daarna maar power button ingedrukt gehouden en opnieuw opgestart.

Bovenstaande scenario is vergelijkbaar wat ik dagelijks altijd gebruik.

Heb het maar weer op auto gezet. :X

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Help!!!! schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:07:
[...]

Graag gedaan. MIjn details staan in mijn sig en ik heb bios 2412 draaien en verder anders dan MEM op 6000 eigenlijk niks overgeclocked.
Heb het vanmiddag geprobeerd maar was helaas geen succes. Binnen een uur een forse crash. Heb normaal nooit crashes, systeem is zeer stabiel.

Had Chrome en Firefox open staan, 3 windows met in totaal iets van 10 tabs. In 1 FF tab was ik F1tv PRO schermvullend aan het kijken.

Alt-Tab naar FF om een download link aan te klikken en heel FF liep vast. Taskmanager kon ik wel openen maar niet verder niks mee doen. PC restart bleef PC op hangen. Daarna maar power button ingedrukt gehouden en opnieuw opgestart.

Bovenstaande scenario is vergelijkbaar wat ik dagelijks altijd gebruik.

Heb het maar weer op auto gezet. :X
Bedankt voor de hulp d:)b
Tjemig, niet verwacht dat het ook tot harde vastlopers kan leiden.
Dat geeft je toch wel te denken waarom ze ASPM zo brak geïmplementeerd hebben.
Maar nu weet ik tenminste dat mijn moederbord geen defect heeft.

Ik heb inmiddels een mail terug gekregen van Megekko RMA, maar die geven zoals verwacht nul op rekest.
Ze willen mij niet helpen als het niet gaat om een fabricagefout.
Tevergeefs heb ik nog beargumenteerd dat van een zeer duur moederbord á €330, wel verwacht mag worden dat alle functies naar behoren werken en een beetje coulance wel op z'n plaats is.
Maar kennelijk laten ze een klant liever in de kou staan dan een oplossing te vinden.
Ik vraag mij af of ze dezelfde houding hebben als het een moederbord van €700 betrof.

Wat betreft mijn probleem ben ik een beetje radeloos met het achterhalen van de precieze oorzaak.
De afgelopen dagen ben ik heen en weer dingen aan het uitproberen, maar zelfs met de oude instellingen is een crashende i225-v2 (vooralsnog) niet meer voorgekomen :?

Wel heb ik nu opeen last van rare vastlopers met Foobar2000 (muziekspeler) die tijdens het afspelen sporadisch hangt en waarvan het proces niet af te sluiten is (geeft toegang foutmelding).
Tot voor kort is het niet eerder voorgekomen. Alleen een harde reset wil dan nog helpen.

De 7800X3D + Asus B650ee + 32GB Samsung B-die DDR5 set gaat in ieder geval in de verkoop en ik zal netjes erbij vermelden dat ASPM mogelijk problemen kan geven.
Misschien dat er ook tweakers zijn die een hoog idle verbruik niet zo erg vinden of niet belangrijk.

Het is wel erg jammer, want ik vind de Asus B650ee qua aansluitingen en bouwkwaliteit een heerlijk bord en ook die bios (hoewel soms onlogisch ingedeeld) is best goed. Ik zal de uitgebreide opties best missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
CMT schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:37:
...

Ik heb inmiddels een mail terug gekregen van Megekko RMA, maar die geven zoals verwacht nul op rekest.
Tevergeefs heb ik nog beargumenteerd dat van een zeer duur moederbord á €330, wel verwacht mag worden dat alle functies naar behoren werken en een beetje coulance wel op z'n plaats is.
...
Hoezo zou het geen ontwerp- of fabricagefout zijn? Een product moet aan de gerechtvaardigde verwachtingen voldoen, daar hoort bij dat beloofde of normaal te verwachten functies goed werken. Zo niet, moet er iets aan worden gedaan, of als dat niet mogelijk is kan de koper de overeenkomst ontbinden.

Veel problemen die met betrekking tot AM5-borden worden gerapporteerd (PCIe-snelheden en link width inconsistenties, ASPM-broblemen, allerlei instabiliteiten ) lijken gerelateerd aan firmware - het verbaast me dat het kennelijk zo lastig is om dit platform stabiel te krijgen, en dat AMD en fabrikanten zo slecht coordineren. Maar dat ontslaat verkopers niet van het goed afhandelen van problemen (en ze hebben zelf ook weer een regresrecht)

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 24-02-2024 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMT schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor de hulp d:)b
Tjemig, niet verwacht dat het ook tot harde vastlopers kan leiden.
Dat geeft je toch wel te denken waarom ze ASPM zo brak geïmplementeerd hebben.
Maar nu weet ik tenminste dat mijn moederbord geen defect heeft.

Maar kennelijk laten ze een klant liever in de kou staan dan een oplossing te vinden.
Ik vraag mij af of ze dezelfde houding hebben als het een moederbord van €700 betrof.

Wat betreft mijn probleem ben ik een beetje radeloos met het achterhalen van de precieze oorzaak.
De afgelopen dagen ben ik heen en weer dingen aan het uitproberen, maar zelfs met de oude instellingen is een crashende i225-v2 (vooralsnog) niet meer voorgekomen :?

Wel heb ik nu opeen last van rare vastlopers met Foobar2000 (muziekspeler) die tijdens het afspelen sporadisch hangt en waarvan het proces niet af te sluiten is (geeft toegang foutmelding).
Tot voor kort is het niet eerder voorgekomen. Alleen een harde reset wil dan nog helpen.

De 7800X3D + Asus B650ee + 32GB Samsung B-die DDR5 set gaat in ieder geval in de verkoop en ik zal netjes erbij vermelden dat ASPM mogelijk problemen kan geven.
Misschien dat er ook tweakers zijn die een hoog idle verbruik niet zo erg vinden of niet belangrijk.

Het is wel erg jammer, want ik vind de Asus B650ee qua aansluitingen en bouwkwaliteit een heerlijk bord en ook die bios (hoewel soms onlogisch ingedeeld) is best goed. Ik zal de uitgebreide opties best missen.
Wat ik me nog wel bedenk is dat ik diverse voltages wel wat lager heb staan dan Auto waarden dus dat zou ook nog invloed gehad kunnen hebben. Aan de andere kant zijn de ASUS auto voltages gewoon best hoog en heb ik ze niet eens heel veel lager staan. Mem draait zoals gezegd op vrijwel standaard EXPO waarden. Verder draait alles standaard.

Hier mijn settings waarop ik dat ASPM heb getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY7rW-DPEXfX-YOIjaAToaYcKpc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/prExd344uxNDfhpc2lq8EVY0.png?f=user_large

Balen voor je dat het zo gelopen is. Je zou meer mogen verwachten zeker voor deze zeer hoge prijzen.

Lastige vind ik wel dat er, toen ik dit mobo kocht, er amper mobos waren met een 'Q-status led' die even duur of goedkoper waren en die hadden weer andere nadelen.....

Ondanks de nadelen kom ik er dan op uit dat Asus voor mij vooralsnog de beste onder de slechten is .... :')

[ Voor 49% gewijzigd door Help!!!! op 25-02-2024 09:01 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

begintmeta schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Hoezo zou het geen ontwerp- of fabricagefout zijn? Een product moet aan de gerechtvaardigde verwachtingen voldoen, daar hoort bij dat beloofde of normaal te verwachten functies goed werken. Zo niet, moet er iets aan worden gedaan, of als dat niet mogelijk is kan de koper de overeenkomst ontbinden.

Veel problemen die met betrekking tot AM5-borden worden gerapporteerd (PCIe-snelheden en link width inconsistenties, ASPM-broblemen, allerlei instabiliteiten ) lijken gerelateerd aan firmware - het verbaast me dat het kennelijk zo lastig is om dit platform stabiel te krijgen, en dat AMD en fabrikanten zo slecht coordineren. Maar dat ontslaat verkopers niet van het goed afhandelen van problemen (en ze hebben zelf ook weer een regresrecht)
Het is lastig om in dit soort gevallen het gelijk te krijgen als consument.
Strikt genomen werkt het product goed met de standaard instellingen, dus ik denk dat je wettelijk gezien er geen rechten aan kunt ontlenen. De regelgeving schiet eigenlijk tekort als het gaat om dit soort geavanceerde producten en 'powerusers' zoals ik.

Maar coulance vanuit Megekko zou wel fijn zijn geweest, uiteindelijk hebben zij met een ontevreden klant te maken die met een niet standaard probleem opgescheept zit.
Hadden ze enig sympathie dan was er naar een oplossing gezocht. Ik zou zelfs bereid zijn geweest om de onkosten te vergoeden.

Ik vermoed zelf dat het probleem eerder op hardware niveau gezocht moet worden dan firmware/software
De pcie bandbreedte neemt alsmaar toe, maar dat maakt het ook steeds meer storingsgevoeliger voor EMI.
Met pcie gen4 waren al grote problemen om signaal integriteit te behouden en moesten er zogenaamde 'signalrepeaters' op het bord geplaatst worden om de afstanden op een moederbord te kunnen overbruggen.
Een van de redenen waarom de X570/B550 borden tijdens introductie relatief duurder waren.
En met pcie gen5 is dit probleem alleen maar gegroeid, waardoor veel moederbordfabrikanten naar meer PCB layers wijken = nog duurder. Er worden ook steeds meer onderdelen op het bord geplaatst met meer kans op interferentie.

Het ander 7800X3D systeem dat ik gebouwd heb met de Asus B650ei itx bord, werkt uitstekend met de bios ASPM en dezelfde bios versie. Dus firmware is wel uit te sluiten in mijn geval.
Dat bord zit overigens helemaal volgepropt met een RX6950XT, WD SN850X 2TB, 2x Crucial MX500 4TB, 32GB 6000MHz G.Skill Hynix M-Die en is optimaal getuned met (zeer) lage SoC / DDR5 spanningen. B-)
Dat bord heeft dan ook wel 10 PCB layers :9.

Ik zag trouwens dat er voor mijn oude B550 Tomahawk nog een bios is uitgekomen waar ASPM aan is toegevoegd. Dus een mooie gelegenheid om te kijken hoe dat uitpakt.
Help!!!! schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:58:
^^
Wat ik me nog wel bedenk is dat ik diverse voltages wel wat lager heb staan dan Auto waarden dus dat zou ook nog invloed gehad kunnen hebben. Aan de andere kant zijn de ASUS auto voltages gewoon best hoog en heb ik ze niet eens heel veel lager staan. Mem draait zoals gezegd op vrijwel standaard EXPO waarden. Verder draait alles standaard.

Hier mijn settings waarop ik dat ASPM heb getest.

[Afbeelding]
Oh die spanningen zijn meer dan genoeg en de DDR5 timingen zien er heel ontspannen uit.
Daar zal de vastloper(s) die je ervaart zeker niet aan liggen (tenzij het geheugen evt. brak is, wat bij mij met één G.Skill set is voorgekomen).

Ik draai (op dit moment) met het onderstaande, waar letterlijk honderden uren aan stresstesten vooraf is gegaan en geen krimp te bekennen was.

Samsung B-die 32GB single rank met 40mV marge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy6iBed0fFRC4sK_FZ8IzTPIQQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sqtZOLY9VFlQ3Jw7mJq8c2i0.png?f=user_large

Daartussendoor ook een redelijke tijd met Hynix A-die 64GB dual rank, 30mV marge
Dat ze 1.35V erop gooien komt echt alleen doordat tCL zo ver gepushed wordt tegen minimale prestatiewinst (in de praktijk). Het scheelt behoorlijk qua verbruik en temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/185bsIpM3M7Ll_kv8npqRFpmK8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HEFEucwS27VmhDmTxcB1jlhM.png?f=user_large
Balen voor je dat het zo gelopen is. Je zou meer mogen verwachten zeker voor deze zeer hoge prijzen.

Lastige vind ik wel dat er, toen ik dit mobo kocht, er amper mobos waren met een 'Q-status led' die even duur of goedkoper waren en die hadden weer andere nadelen.....

Ondanks de nadelen kom ik er dan op uit dat Asus voor mij vooralsnog de beste onder de slechten is .... :')
Ach dat is het leven, soms zit het gewoon tegen.
Ik hoop wel dat er bij de volgende generatie wat meer bezinning is bij de fabrikanten.
Er is een grens van redelijkheid en ze zijn wel erg doorgeschoten naar minder voor meer.
Geef duidelijke tiers aan Mobo's i.p.v. eenheidsworst met 10 smaakjes.
Niet alle borden hoeven o.a. 250W aan cpu power aan te kunnen..spendeer dat dan aan leuke dingen zoals Q-led, betere Nvme heatsink, geen *kuch* Intel NIC *kuch* :P, denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SveNRG
  • Laatst online: 08-04 10:02

SveNRG

Onderweg

Wat een super informatieve thread, deze - heerlijk! Ik heb een eeuwigheid lopen stoeien met instabiliteit. Ik kon de PC wel gebruiken maar niet stabiel, vooral met gaming en stress testing. ASUS TUF Gaming B650-PLUS bordje. Drie verschillende Hynix-A die DDR5 kits geprobeerd. Enkel op JEDEC 4800 defaults stabiel. Ik zocht de oplossing in BIOS versies, geheugen freq en allerlei voltages maar dat was het niet. Wilde hier de oplossing delen die ik vond na alle bloed, zweet en BIOS tranen. TLDR: Systeem stabiel gekregen, simpelweg door de 7600X iets minder ver te laten boosten dan default.
Finally, I was able to fix my stability. I just had to change a setting under Precision Boost Overdrive
AI Tweaker in ASUS or Advanced->AMD Overclocking
Precision Boost Overdrive (Advanced if through AMD overclocking menu)
CPU Boost Clock Override = Enabled(Negative)
Max CPU Boost Clock Override (-) = 200
My CPU with BIOS defaults was boosting to 5450 Mhz. This apparently was too much, as once I set that override it now only boosts to 5250. Boost clock for 7600x is spec'd at 5300Mhz. I realize many AMD CPUs run above their spec fine, but in my case the AMD BIOS tunings were too aggressive. I started with the -200 just to see if I could get it stable. I'll try some smaller negative values later.
Thanks for everyone who responded and gave many suggestions, I appreciate the help!
EDIT: retested at -100 (5350Mhz boost) and it seems stable there too.
Nu draait alles als een zonnetje (TestMem5, OCCT en games) en kan ik ook gewoon DOCP / EXPO draaien, zelfs met agressieve buildzoid timings. PBO undervolt zou ik wel graag willen maar zelfs een all-core op -5 geeft al problemen. Denk dat ik een maandagochtend CPU heb gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEIvwjoj0vosxygiMg-VB5brMNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/722NGgrdly2ZTqwBRxPyDmzX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhUJMUzJXwduUc2V1bl5nx1mtCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8seDv9fFMGnY9n0O4FmL9pAf.png?f=user_large

https://community.amd.com...ashes-windows/td-p/588050 🤩

[ Voor 18% gewijzigd door SveNRG op 29-04-2024 23:55 ]

All that you know, is at an end

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
SveNRG schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:50:
Wat een super informatieve thread, deze - heerlijk! Ik heb een eeuwigheid lopen stoeien met instabiliteit. Ik kon de PC wel gebruiken maar niet stabiel, vooral met gaming en stress testing. ASUS TUF Gaming B650-PLUS bordje. Drie verschillende Hynix-A die DDR5 kits geprobeerd. Enkel op JEDEC 4800 defaults stabiel. Ik zocht de oplossing in BIOS versies, geheugen freq en allerlei voltages maar dat was het niet. Wilde hier de oplossing delen die ik vond na alle bloed, zweet en BIOS tranen. TLDR: Systeem stabiel gekregen, simpelweg door de 7600X iets minder ver te laten boosten dan default.

[...]

Nu draait alles als een zonnetje (TestMem5, OCCT en games) en kan ik ook gewoon DOCP / EXPO draaien, zelfs met buildzoid timings. PBO undervolt zou ik wel graag willen maar zelfs een all-core op -5 geeft al problemen. Denk dat ik een maandagochtend CPU heb gekocht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://community.amd.com...ashes-windows/td-p/588050 🤩
Jeetje, je 7600X wordt wel erg warm. Wat voor koeler heb je? Tevens download HWiNFO64 ipv HWMonitor, deze leest je CPU wèl goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Ah thanks ECP, ga ik doen. De waardes zijn tijdens cpu stresstest. De minimale waardes zijn tijdens idle. Heb een scythe luchtkoeler erop. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Ik snap niet waarom men nog steeds lucht koelers gebruikt op heethoofd cpu's van tegenwoordig.
een knap simpel waterkoeling setje hoeft niet veel duurder te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
star-saber schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:19:
Ik snap niet waarom men nog steeds lucht koelers gebruikt op heethoofd cpu's van tegenwoordig.
Een luchtkoeler op een AM5 cpu gaat over het algemeen prima. Echter verbaas ik me over de 93°c die gehaald wordt. Op een 7700X kom ik daar niet aan met een Scythe Fuma 2.
SveNRG schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:17:
Ah thanks ECP, ga ik doen. De waardes zijn tijdens cpu stresstest. De minimale waardes zijn tijdens idle. Heb een scythe luchtkoeler erop. Gaat prima.
Als je "Only Sensors" aantikt bij het opstarten krijg je eenzelfde look als HWMonitor. Daar heb je meer aan denk ik :)

[ Voor 29% gewijzigd door ECP0WERS op 30-04-2024 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Laatst online: 22:06
Een beetje goede en betrouwbare waterkoeling is flink duurder dan een goede luchtkoeler.

Het ding maakt altijd geluid, dat hoeft bij een luchtkoeler niet het geval te zijn.

Hij kan gaan lekken en is complexer dan een luchtkoeler.

En een luchtkoeler geeft voor de meeste gebruiken/situaties nagenoeg dezelfde performance, dus waarom dan een waterkoeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:25

RvL

SveNRG schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:50:
[...]

Nu draait alles als een zonnetje (TestMem5, OCCT en games) en kan ik ook gewoon DOCP / EXPO draaien, zelfs met agressieve buildzoid timings. PBO undervolt zou ik wel graag willen maar zelfs een all-core op -5 geeft al problemen. Denk dat ik een maandagochtend CPU heb gekocht.

[...]
Heb je de Curve optimizer al eens per core geprobeerd? Flink wat testwerk, maar er kan best veel verschil tussen de cores zitten. Mijn 'beste' core draait op -30 waar de 'slechtste' niet lager komt dan -7
ECP0WERS schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:36:
[...]

Jeetje, je 7600X wordt wel erg warm. Wat voor koeler heb je? Tevens download HWiNFO64 ipv HWMonitor, deze leest je CPU wèl goed uit.
Heel gek is dat niet, als je nagaat dat stresstesten als OCCT je CPU flink op z'n donder geeft. Naarmate alles dan lekker opwarmt, wil zo'n 7600x best heet worden. Als ik OCCT een tijd laat lopen, loopt de piektemperatuur ook op naar 91-92 graden (afhankelijk van naar welke temperatuur je kijkt, ik kijk dan naar CCD1). Dat hoeft maar een seconde of zo te zijn om geregistreerd te worden. Gemiddelde temperatuur ligt dan echter zo rond de 84 graden.

Bij Cinebench is de piektemperatuur al een stukje lager, 85 graden. En onder normale omstandigheden ligt dat natuurlijk een stuk lager. Bij gaming komt ik als ik me niet vergis niet eens boven de 70 graden uit in de meeste gevallen.

Overigens koel ik met een Scythe Mugen 5 PCGH en een aantal case fans (2 in, 1 out).
Waarom zou ik een dure waterkoeling willen nemen? Deze temperaturen zijn helemaal niet verkeerd onder stress testen. Voor Zen 4 zijn temperaturen tot 95 graden prima. Sterker nog, daar probeert hij juist naartoe te klokken. Pas als je die temperatuur bereikt zal hij terug beginnen te klokken. Tenzij hij eerder tegen z'n boostlimiet aan loopt natuurlijk, iets wat je met een goede luchtkoeling ook kan bereiken.

De performancewinst die je haalt met waterkoeling is dan ook vrij minimaal. Hooguit draait ie een paar graden koeler, maar voor wat? Met zaken als een goed ingestelde Curve Optimizer behaal je vaak veel meer resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 30-04-2024 13:49 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

RvL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:37:
[...]
Heb je de Curve optimizer al eens per core geprobeerd? Flink wat testwerk, maar er kan best veel verschil tussen de cores zitten. Mijn 'beste' core draait op -30 waar de 'slechtste' niet lager komt dan -7
Goed idee. Ik heb een beetje lopen testen en krijg er toch wel een beetje uitgeknepen, al is het marginaal. Waardes zijn onder volle Prime95 load met de meest rechtse test setup. Als ik kijk naar de sensor info "Core Powers" lijkt core 2 veel minder te krijgen? Max 10.615 W... :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYnTy6ZwIBiY3fCZmyXIoX9zQao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kW9NZ9EiYr86U7oCYwnMq83l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPUw4eRXhIFynWYissW76Zjpagg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0q7SoCd5E7uyIdWP8S4eV5Th.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door SveNRG op 02-05-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Allereerst je geheugen: heb je dat sneller proberen te laten draaien door EXPO te activeren of heb je handmatig timings gezet? Ik heb EXPO helemaal uitgezet en ben begonnen met BuildZoids Easy DDR5 timings. Van daaruit verder gegaan. Uiteindelijk op deze instellingen uitgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU-gjgYuZ1x5WBJIaFJ0JiJSe7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YRRkqwlN30WgrQUFhEpr09Nu.png?f=user_large

Dit is met een setje Kingston Fury Beast 6000MT/s (Hynix M-die) CL36 overigens.

Zoals je in deze screenshot kan zien staan de timings best wel wat strakker dan het EXPO profiel. Maar ook de verschillende spanningen staan een stuk lager dan wanneer ik EXPO activeer. Vooral de VSoc is een stuk lager dan met EXPO.

Als ik naar jou screenshot kijk, staan met name de VSoc wat hoger, op 1,28V, vaak de Auto waarde. Een voor de CPU veilige waarde overigens. Vooralsnog enkel een constatering overigens, een lagere waarde is niet altijd beter en het verschilt ook echt van CPU tot CPU wat er mogelijk is. Een lagere spanning betekent doorgaans een lagere temperatuur maar een te lage spanning zorgt dan weer voor instabiliteit.

Een lagere temperatuur zorgt er vervolgens weer voor dat de CPU langer/hoger kan boosten.

Hetzelfde geldt overigens ook voor memory timings. Strakker is sneller, maar kan voor instabiliteit zorgen. Ook kan de temperatuur van je modules hoger worden, wat weer voor instabiliteit kan zorgen.

Om dat alles dus goed in te regelen en in te stellen ben je vele, vele uren aan het uitproberen aan het testen. En zal je waarschijnlijk ook met enige regelmaat een BIOS reset doen :D

Ik draai bovenstaande timings en spanningen nu (stabiel) met de volgende CO instellingen.

code:
1
2
3
4
5
6
Core 0: -7
Core 1: -30
Core 2: -13
Core 3: -9
Core 4: -20
Core 5: -15

In jou geval lijkt Core 4 de 'minste' van het stel. Wat ik wel vreemd vind is dat OCCT in je Push it more
scenario errors geeft op alle cores, terwijl het met een lagere CO waarde op sommige cores in een ander scenario goed gaat.

Als ik naar het stroomverbruik per core kijk tijdens Prime95 (Small FFT) dan gebruiken alle cores ongeveer evenveel. Dit is ook wel meteen de test die het meeste vermogen trekt en de hoogste temperatuur veroorzaakt. Het is een heel constante load, waar de (standaard) Blend een wisselender load is

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 02-05-2024 17:34 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:43
@Q_7 Hoe was je ervaring met de 7700X direct die cooling? Ik las dat je wat last had van de uneven pressure, heb je dat kunnen oplossen of heb je de cpu gewoon verkocht en een andere gekocht met twee ccd's? Ik ben namelijk van plan om mijn 7800X3D te delidden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

@kyrillajax Ervaring met de 7700x was niet goed, zoals je ook aangeeft kreeg ik de koeler er met geen mogelijkheid er goed op, 2CCD's is een must. Had een 7950x en een 7900x daarna gedelid en dat ging allebei goed, totdat ik de core brak van de 7950x tijdens het schuren (schoonmaken met een spons) ..... :(

De 7900x werkt nu bijna een jaar zonder problemen met liquid metal (Silver king van Ali), heb geen idee hoe de coldplate van de corsair AIO er nu uitziet, maar heb echt geen zin om de koeler los te halen, temperaturen zijn nog altijd goed.

Ik heb eventueel nog de Derbauers delid tool nog hier liggen.

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
@Q_7 Thanks voor het delen van je ervaring! Wellicht verklaart de aio en je eigen custom mounting dat je wat last had van de uneven mounting. Ik ga namelijk de L12S van Noctua gebruiken met hun direct die kit. Dus ik hoop dat het wel goed gaat werken. Hoe heb je trouwens kunnen merken dat je last had van de uneven mounting? Merkte je het gelijk met de temps, dan kan ik daar wellicht beter op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

@kyrillajax Dat was dan inderdaad zonder de direct die kit, die bestond toen nog niet, dus moest ik de mounting kit van de corsair AIO aanpassen zodat deze iets lager als normaal kwam te zitten.

Dat merk je gelijk aan de temperaturen hoor, probeer bij je eerste mount niet alle cores tegelijk te belasten, maar probeer eerst 2 cores te belasten, zijn de temps goed, 4 cores belasten stap voor stap.

Heb nu CCD0 max 70c op 210w en CCD1 zit op max 50 graden, er is ook hier dus nog verbetering mogelijk.
Met de 7950x zat de koeler er zo goed op dat ik zelfs met een verbruik van 300/310w nog ruim onder de 90 graden bleef.
Het is wel zo dat bij een AIO sommige plekken op de coldplate koeler zijn dan andere plekken, bij een normale koeler heb je daar geen last van, maar re-mounten totdat je tevreden bent met het resultaat.
De 7800x3d is vrij beperkt over te clocken, waarom wil je de risico nemen om je cpu te slopen ?

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Q_7 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:12:
@kyrillajax Dat was dan inderdaad zonder de direct die kit, die bestond toen nog niet, dus moest ik de mounting kit van de corsair AIO aanpassen zodat deze iets lager als normaal kwam te zitten.

Dat merk je gelijk aan de temperaturen hoor, probeer bij je eerste mount niet alle cores tegelijk te belasten, maar probeer eerst 2 cores te belasten, zijn de temps goed, 4 cores belasten stap voor stap.

Heb nu CCD0 max 70c op 210w en CCD1 zit op max 50 graden, er is ook hier dus nog verbetering mogelijk.
Met de 7950x zat de koeler er zo goed op dat ik zelfs met een verbruik van 300/310w nog ruim onder de 90 graden bleef.
Het is wel zo dat bij een AIO sommige plekken op de coldplate koeler zijn dan andere plekken, bij een normale koeler heb je daar geen last van, maar re-mounten totdat je tevreden bent met het resultaat.
De 7800x3d is vrij beperkt over te clocken, waarom wil je de risico nemen om je cpu te slopen ?
Slopen is ook een groot woord :+ . Ik wil de cpu delidden omdat ik een itx build heb, de temperaturen zijn ook niet heel best. Vooral niet als je een Fractal Terra case hebt. Daarnaast is aan dingen knutselen ook gewoon leuk en doe ik ook nog ervaring op (gezien het de eerste keer is). Ik hoop dat ik zelf niet problemen ga ondervinden met de mounting en alles wat daar mee te maken heeft.

Ruim onder de 90 graden met 310 watt is wel heel netjes. AIO presteren in het algemeen ook best goed met direct die. Heb je toevallig ook de Honeywell PMT7950 geprobeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT

CMT

@kyrillajax
Weet je zeker dat je tot zo'n dappere maatregel wilt overgaan?
Direct-die betekent ook dat je heel voorzichtig zal moeten zijn met evt. transport later.

Ik kan mij voorstellen dat, door de sandwich configuratie met de GPU, het bijzonder lastig is om de CPU goed te koelen in een Fractal Terra. De GPU core/backplate straalt op zo'n manier veel warmte richting de CPU socket. Waarschijnlijk zou ik in zo'n situatie ook tot direct-die overgaan, maar wellicht zijn er nog wat mods mogelijk die evt. uitkomst kunnen geven.

In een ITX build met een 7800X3D + RX6950XT + Ncase M1 (doopnaam "Ieniemini" ), heb ik heel wat 'uit de kast gehaald' / gedaan om de temperaturen netjes te houden.
Ben dan ook supertevreden met het eindresultaat :).
Het is uiteraard een andere bouwstijl, maar misschien komen deze custom mods toch van pas.

1. Airduct voor de CPU.
Dit zal het meeste effect hebben. In mijn geval is de winst enorm met een delta van ca. 7°C (bij 65Wppt, ca. 44W corepower) omdat de afstand van koeler tot zijwand best groot is.
Ook andere onderdelen op het moederbord kunnen er flink baat bij hebben (o.a. de chipset, werkgeheugen & NVMe), wanneer er m.b.v. de airduct een smal 'luchtkanaal' wordt gecreëerd naar buiten toe.
Twee vliegen in een klap ;).

Ik weet niet of het in jouw situatie (nog) een optie is met de Fractal Tera. Een gat van slechts 1cm tot de zijwand kan al best funest zijn door warme lucht dat blijft circuleren. Hoe dieper de luchtkoeler in de behuizing zit, hoe groter het effect van een airduct zal zijn.

2. Vlakken van de NH-L12S baseplate.
De Noctua NH-L12S heeft een convex baseplate dat niet goed samengaat met de vlakke IHS van Zen4. Het vlakken gaf in mijn geval ca. 1.5°C winst bij 60Wppt (ca. 42W corepower).

3. Offset mounting (Noctua heeft een kitje daarvoor dat een 7mm offset geeft).
Dat gaf ca. 1°C winst voor de chiplet/cores bij idem 60Wppt.
Uiteindelijk heb ik daar geen gebruikt van gemaakt omdat de airduct dan minder goed op de fan uitsparing van de zijwand aansloot (iets te laag, waardoor de airduct sluiting minder goed was).

Voor degene die het interessant vinden, heb ik hieronder wat screenshots van de build en temperatuurmetingen geplaatst (let daarbij op de kamertemperatuur voor een eerlijke vergelijking).
Het eindresultaat doet weinig onder van een mid-tower kast (het effect van de airducts heeft mij positief verrast).

Ieniemini ITX buildfoto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCfX5UAdIhmZDZOPhfr3MSOCYJs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lj3d7VS2BzvhWZzdFemkpx38.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNrmUcrUwG6ij8xN_VxhUstJDKQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEwjMW7tk7A6KMRpgTwGTQx1.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViPz4reJcbYDewdyZvdUvcyxsa4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckH5e5eruabyi05R8lp9l96e.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhFCESROrsuV_IU5ZbdEFl0kl14=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5wOAtmHicr2o7E0ntlv3LzW.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esevSUtoT8lkfq5Rt-u6ZBXT3zs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdgb5EyvjVwaI9zxOis91PyN.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07k79n14FWnE9PsW0iedWFswEtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cs6I1HL2YWOnsjlV5zgZhiBh.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdB5ValfQQOmEpSA9pqmtL0BixU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82wwzl9SbzOIvw6EMW8eR1L3.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xK1Nvl3l515eaE4-7u3HGr1K7M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a85l6UCKklM7VOSTnh2jfhA0.jpg?f=fotoalbum_medium

NH-L12S vlakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llogMdRl-twY1Bt3XeSxHCKQ7ag=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwBldxnFfgf2NTVUrOUN34sh.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLtEYN9CJRZ0VL5nlJSVpXSuQLQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neOFyEY6qT4WzH4R2GAfiB5w.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSj-J0Ioc5ixByNg-6gt7lg-grU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szx9AlUqxhegZqQboqinj9qQ.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdTN6qTd6eNeONDLEq_NrDiuHvA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYUeGzfrZCTJeKYXEGir3ilD.jpg?f=fotoalbum_medium

Temperatuurmetingen

Geen CPU duct:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_2sNhFG5nu1fFeoyFNqTJoaj0I=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/V4rmKqdaOHsFtX5z1DGzDcoJ.png?f=fotoalbum_medium

CPU duct:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wegaDJ1DFr1U2pual0BU2OAZ4yo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iT9PlkxUzhettcdY0nLxGcXW.png?f=fotoalbum_medium

CPU duct + fijnmazig luchtfilter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-ZnX-CZ8q3vJhR6G9bhasBRsr0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/H7H9kUP5cw88Pd87VzVfPCbS.png?f=fotoalbum_medium

Max. systeem stresstest OCCT CPU 65Wppt + GPU 207Wppt (ca. 250Wtb):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf5FOJMVgFchptpKkSuuWXr-MZ4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jsFQk0IgPEODZLzRfjP4G70b.png?f=fotoalbum_medium

Diablo 4 - season 4 'vault' testrun:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9KZhqpEwhXHl9AztHZYhw1cQJ8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GVBwdMbaSB6UFqMo3Qxhz7QB.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 13% gewijzigd door CMT op 06-05-2024 06:13 . Reden: Thumbnails gemaakt, was wel erg veel scrollen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Aan AIO setjes kleven ook grote nadelen zoals: niet duurzaam, nagenoeg geen mogelijkheid tot onderhoud of reparatie (wegwerp kwaliteit & mentaliteit), inefficiënt wat betreft koelprestatie t.o.v. de benodigde ruimte.

Het verschil tussen een goede luchtkoeler en een goede full customloop (laat staan zo'n AIO setje) is ook niet zo groot meer als vroeger doordat de effectiviteit van (water)koeling steeds minder wordt (diminishing returns vanwege toenemende hitteconcentratie en in het geval van Zen4 ook dikkere IHS).

Het is eigenlijk makkelijker om simpelweg het vermogen te beperken om zodoende op dezelfde 6-8°C 'winst' uit te komen tegen minimale prestatieverlies (het zou mij verbazen als dat dan >5% is).
Een andere mogelijkheid is om een echte airduct te maken voor de luchtkoeler, zodat altijd direct koele lucht aangezogen kan worden. De winst kan groot zijn en mogelijk waterkoeling evenaren.
Zie maar het effect daarvan dat ik in de post hierboven heb beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
CMT schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:40:
@kyrillajax
Weet je zeker dat je tot zo'n dappere maatregel wilt overgaan?
Direct-die betekent ook dat je heel voorzichtig zal moeten zijn met evt. transport later.

Ik kan mij voorstellen dat, door de sandwich configuratie met de GPU, het bijzonder lastig is om de CPU goed te koelen in een Fractal Terra. De GPU core/backplate straalt op zo'n manier veel warmte richting de CPU socket. Waarschijnlijk zou ik in zo'n situatie ook tot direct-die overgaan, maar wellicht zijn er nog wat mods mogelijk die evt. uitkomst kunnen geven.

In een ITX build met een 7800X3D + RX6950XT + Ncase M1 (doopnaam "Ieniemini" ), heb ik heel wat 'uit de kast gehaald' / gedaan om de temperaturen netjes te houden.
Ben dan ook supertevreden met het eindresultaat :).
Het is uiteraard een andere bouwstijl, maar misschien komen deze custom mods toch van pas.

1. Airduct voor de CPU.
Dit zal het meeste effect hebben. In mijn geval is de winst enorm met een delta van ca. 7°C (bij 65Wppt, ca. 44W corepower) omdat de afstand van koeler tot zijwand best groot is.
Ook andere onderdelen op het moederbord kunnen er flink baat bij hebben (o.a. de chipset, werkgeheugen & NVMe), wanneer er m.b.v. de airduct een smal 'luchtkanaal' wordt gecreëerd naar buiten toe.
Twee vliegen in een klap ;).

Ik weet niet of het in jouw situatie (nog) een optie is met de Fractal Tera. Een gat van slechts 1cm tot de zijwand kan al best funest zijn door warme lucht dat blijft circuleren. Hoe dieper de luchtkoeler in de behuizing zit, hoe groter het effect van een airduct zal zijn.

2. Vlakken van de NH-L12S baseplate.
De Noctua NH-L12S heeft een convex baseplate dat niet goed samengaat met de vlakke IHS van Zen4. Het vlakken gaf in mijn geval ca. 1.5°C winst bij 60Wppt (ca. 42W corepower).

3. Offset mounting (Noctua heeft een kitje daarvoor dat een 7mm offset geeft).
Dat gaf ca. 1°C winst voor de chiplet/cores bij idem 60Wppt.
Uiteindelijk heb ik daar geen gebruikt van gemaakt omdat de airduct dan minder goed op de fan uitsparing van de zijwand aansloot (iets te laag, waardoor de airduct sluiting minder goed was).

Voor degene die het interessant vinden, heb ik hieronder wat screenshots van de build en temperatuurmetingen geplaatst (let daarbij op de kamertemperatuur voor een eerlijke vergelijking).
Het eindresultaat doet weinig onder van een mid-tower kast (het effect van de airducts heeft mij positief verrast).

Ieniemini ITX buildfoto's:
[Afbeelding] [Afbeelding]

NH-L12S vlakken:

Temperatuurmetingen

Geen CPU duct:
[Afbeelding]

CPU duct:
[Afbeelding]

CPU duct + fijnmazig luchtfilter:
[Afbeelding]

Max. systeem stresstest OCCT CPU 65Wppt + GPU 207Wppt (ca. 250Wtb):
[Afbeelding]

Diablo 4 - season 4 'vault' testrun:
[Afbeelding]
Super bedankt voor je uitgebreide comment! Ja, ik ben inderdaad van plan om zo'n 'maatregel' te nemen. Ik weet dat direct die risico's met zich mee brengt en gelukkig transporteer ik mijn pc ook niet, dus die kan ik wel als risico achterwegen laten.

Ik heb zelf inderdaad ook wat opties overwogen. Zelf heb ik mijn cpu gelept om het een stuk vlakker te maken, al heb ik het idee dat het niet helemaal vlak is zoals ik gewild heb. De traptrede op mijn lapping tool (ryzen 7000 van Thermal Grizzly) zie ik dat ze een curve hebben die naar de zijkant loopt, en verder heb ik de coldplate van mijn L12S niet gelept. Wat ik wel had moeten doen, maar het kost ontiegelijk veel tijd en moeite dat ik het eigenlijk liever niet wil doen :+ (tenzij iemand het voor mij wil doen haha). De offset mounting van Noctua gebruikt ik sowieso, dat is een hele simpele mod dat ik meteen heb gedaan.

Over de ducts, ik heb letterlijk geen ruimte voor een duct bij de processor kant. De L12S zit letterlijk tegen het zijpaneel aan, al kan ik wel overwegen om een duct te maken voor mijn gpu. Verder heb ik ook nog een probleem, ik heb last van turbulentie van mijn videokaart en als ik over ga op direct die cooling, dan heb ik genoeg ruimte waardoor turbulentie niet meer het probleem is (nog meer ruimte voor de gpu duct :D).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

@kyrillajax
Was dat leppen van de CPU voor of na montage van de koeler? Mijn ervaring was juist dat de dikke Zen4 IHS uitzonderlijk vlak is (2 exemplaren bekeken). Igorslab heeft daar ook een meting van gedaan met hetzelfde oordeel.

Het vlakken/leppen van de koeler was ook rotwerk hoor. Ik ben daar de hele dag mee bezig geweest omdat de koeler al snel ging stuiteren en alleen trekbewegingen mogelijk waren.
Om de randen te beschermen en de koeler enigszins horizontaal te centreren had ik plakband op de zijkanten gedaan. Dat moest om de haverklap vervangen worden. Helaas heb ik geen betere manier gevonden om dat met de hand te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwZfXTZOr--yYAxpuGMWgi1U9eU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ojcXj13Y8uXckWIfISkQRSa.jpg?f=fotoalbum_medium

Vreemd genoeg heeft Noctua met de nieuwe NH-L12x77 opnieuw gekozen voor een convex baseplate |:( . Ik had hoop daarmee werk voor de 2e keer te kunnen besparen. Echt onlogische keuze omdat de NH-U12A baseplate wel vlak is. Onderhand mogen ze nu wel dingen voor AMD ontwerpen.

Anyhoo, jammer dat er bij jou niet veel anders mogelijk is. Ik wens je dan ook veel succes met de direct-die.
De CPU's van de oude socket-A hadden zachte rubbertjes op de hoekpunten van de cpu-pcb zitten tegen het kantelen van de koeler (niet dat het echt hielp om de die te beschermen). Misschien dat iets soortgelijks mogelijk is voor de 7800X3D of een spacer (elastische i.v.m. uitzetting) op de plek waar een 2e chiplet hoort te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
@CMT
Het lappen was voor het montage van de koeler. Ik heb eigenlijk niet kunnen testen wat het resultaat was voordat ik ging leppen. Niet heel handig eigenlijk, maar ik zie dat de pressure best slecht is. Voornamelijk aan de bovenkant van de IHS. Heb je wel de koeler gelept met water? Met genoeg water heb je een stuk minder last van stuiterbewegingen.

Dankjewel! Ik heb de cpu inmiddels kunnen delidden en totzover heb ik geen schade kunnen opmerken. Ik heb alleen nog wat moeite met het oplossen van het indium. Liquid metal helpt, maar het gaat vrij moeizaam. Ik heb helaas geen razor blade tot mij beschikking, is er een ander methode dat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@kyrillajax
Oh maar dat is op zich niet zo erg. De IHS wordt door het LGA frame toch min of meer krom getrokken en uiteindelijk gaat het om het beste contact met de gebruikte hardware. Het is wel handig om te weten of de IHS daarbij een factor is ^^.

In deze koelervergelijking met een 13900KF en 7950X is goed te zien wat zo'n LGA mounting- / hevelsysteem doet met de CPU: https://www.igorslab.de/e...-necessary-reappraisal/2/
Door de 2 drukpunten wordt het in de lengte concaaf en in de breedte convex getrokken.
De mate ervan kan tussen moederborden wel verschillen, omdat er diverse fabrikanten zijn die deze LGA frames maken.

Voor een Intel CPU zal het veel minder uitmaken omdat de chip centraal zit.
Maar met Ryzen pakt het slecht uit om (in de breedte gezien) 2 convexe vlakken te hebben.
Het oude PGA systeem van AM4 was wat dat betreft een stuk fraaier.

Met de Asus B650ee was het contact in mijn geval beter met een vlakke koeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3jeX0S-ctDrqVOz5lQn6g2WLyI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ny1kTPaIJKjAFOjMCqKIFaJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Het leppen is trouwens met genoeg water gedaan. Om dat goed te doseren is een spons gebruikt ;). Het kwam best nauw vanwege de fijne korrel (>800). Iets teveel en het gaat gelijk glijden over het water, te weinig en het gaat teveel plakken. De oorzaak van het stuiteren is denk ik het zwaartepunt dat ver boven het schuurvlak lag i.c.m. de koeler constructie dat niet star is.

Ik kan je helaas geen advies geven w.b.t. het verwijderen van het Indium.
Mijn enige delid ervaring is een i3-8350K geweest met koelpasta als TIM voor de IHS.
Misschien dat het met een verfbrander en wc-papier + beleid, weg te vegen is (het smeltpunt van Indium is vrij laag met ca. 155°C). Maar of dat ook veilig is voor de PCB en substraat?
Mij lijkt de schraapmethode met een (los) scheermesje het beste / meest veilig.

[ Voor 10% gewijzigd door CMT op 08-05-2024 03:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13
CMT schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 03:28:
@kyrillajax
Oh maar dat is op zich niet zo erg. De IHS wordt door het LGA frame toch min of meer krom getrokken en uiteindelijk gaat het om het beste contact met de gebruikte hardware. Het is wel handig om te weten of de IHS daarbij een factor is ^^.

In deze koelervergelijking met een 13900KF en 7950X is goed te zien wat zo'n LGA mounting- / hevelsysteem doet met de CPU: https://www.igorslab.de/e...-necessary-reappraisal/2/
Door de 2 drukpunten wordt het in de lengte concaaf en in de breedte convex getrokken.
De mate ervan kan tussen moederborden wel verschillen, omdat er diverse fabrikanten zijn die deze LGA frames maken.

Voor een Intel CPU zal het veel minder uitmaken omdat de chip centraal zit.
Maar met Ryzen pakt het slecht uit om (in de breedte gezien) 2 convexe vlakken te hebben.
Het oude PGA systeem van AM4 was wat dat betreft een stuk fraaier.

Met de Asus B650ee was het contact in mijn geval beter met een vlakke koeler:

[Afbeelding]

Het leppen is trouwens met genoeg water gedaan. Om dat goed te doseren is een spons gebruikt ;). Het kwam best nauw vanwege de fijne korrel (>800). Iets teveel en het gaat gelijk glijden over het water, te weinig en het gaat teveel plakken. De oorzaak van het stuiteren is denk ik het zwaartepunt dat ver boven het schuurvlak lag i.c.m. de koeler constructie dat niet star is.

Ik kan je helaas geen advies geven w.b.t. het verwijderen van het Indium.
Mijn enige delid ervaring is een i3-8350K geweest met koelpasta als TIM voor de IHS.
Misschien dat het met een verfbrander en wc-papier + beleid, weg te vegen is (het smeltpunt van Indium is vrij laag met ca. 155°C). Maar of dat ook veilig is voor de PCB en substraat?
Mij lijkt de schraapmethode met een (los) scheermesje het beste / meest veilig.
Toevallig vandaag een video gezien over het laserscannen van CPU's in de socket. Zal hem hieronder zetten zodat het wat visueler wordt wat de socket met een AM5 CPU doet (Waar een AM4 socket nagenoeg geen effect had op de vorm van de CPU).

Erg hoog Tweakers-gehalte ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
@CMT
IHS is inderdaad een factor die invloed heeft ja, en zo is de ILM. Voordat ik ging delidden heb ik de contact frame gebruikt icm leppen.

Am4 cpus hadden daar veel minder last van inderdaad, de ihs blijft nagenoeg on veranderd (geen bending).

Ik denk niet dat ik mijn L12S ga leppen, tenzij ik ook de bare dies van mijn cpu ga leppen. Dan zal ik het wel overwegen. Over de cpu gesproken, delidden is een succes en mijn cpu leeft nog. Het enige probleem wat ik nog heb is dat mijn LM applicatie niet optimaal is, ik merk dat het niet heel lekker wil mengen met het oppervlakte (de dies). Ik heb een aantal minuten zitten schoonmaken met alcohol, maar het blijft nog steeds erg vies. Is lichtelijk schuren met 2000 tot 3000 grit een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:36
Als we Asus moeten geloven gaat AMD na 2ish? jaar al weer (deels) afstappen van de nieuwe CPU naamgeving (wat opzicht niet zo erg is, want heel klant vriendelijk was die niet) en gaan ze wederom Intel achterna / kopiëren qua naamgeving.

Dit zouden enkele nieuwe Ryzen 9 Mobile Sku's zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EOXqPcZ.png

Uiteraard blijft een korreltje zout gepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

RedHat schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:19:
Toevallig vandaag een video gezien over het laserscannen van CPU's in de socket. Zal hem hieronder zetten zodat het wat visueler wordt wat de socket met een AM5 CPU doet (Waar een AM4 socket nagenoeg geen effect had op de vorm van de CPU).

Erg hoog Tweakers-gehalte ook.

[YouTube: We Made the Perfect CPU Cooler | Intel vs. AMD Curvature & Coldplate Engineering]
Wat gaaf, bedankt voor de link :).
Ik geniet veel van dit soort artikelen/onderzoeken. Techgsus pakt het ook steeds professioneler aan.

Er zijn wel een paar dingen in het onderzoek waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Zo is in de video te zien dat de baseplate van de voor Intel geoptimaliseerde koeler conisch is (a.d.h. van de lichtspiegeling), maar de lasermeting laat slechts een bolling op 1-as zien.

Het is mij ook niet duidelijk of de lasermeting van de Zen5 IHS met een losse cpu is gedaan of in ingebouwde toestand. Een lichte bolling in de lengte van de cpu kan in het eerste geval juist voordelig zijn.
Ik vermoed het eerste, want in de link van mijn voorgaande post is te zien dat de IHS van zowel Intel Raptorlake als AMD Zen5, convex worden getrokken in de lengterichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

kyrillajax schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 00:22:
Ik denk niet dat ik mijn L12S ga leppen, tenzij ik ook de bare dies van mijn cpu ga leppen. Dan zal ik het wel overwegen. Over de cpu gesproken, delidden is een succes en mijn cpu leeft nog. Het enige probleem wat ik nog heb is dat mijn LM applicatie niet optimaal is, ik merk dat het niet heel lekker wil mengen met het oppervlakte (de dies). Ik heb een aantal minuten zitten schoonmaken met alcohol, maar het blijft nog steeds erg vies. Is lichtelijk schuren met 2000 tot 3000 grit een idee?
Persoonlijk zou ik het niet riskeren om de NH-L12S niet gevlakt erop te zetten!
De bolling is best groot en je wilt absoluut geen ongelijkmatige druk op de "die's". Benader het met dezelfde zorg alsof het om een GPU-die gaat.
Aan de andere kant weet ik niet hoe veilig het (op de lange duur) is om LM i.c.m. bloot koper te gebruiken.
Is een PCM of Grafeen pad geen mogelijkheid?
Het schuren van de die lijkt mij vrij riskant, met de hand is dat niet mooi vlak te houden.
Misschien dat het wel gaat met de lapping tool, maar dan mag er ook geen speling zijn.

Het begint trouwens wel erg te kietelen weer nu we het steeds over direct-die hebben :)
Zodra de 9***X3D uitkomt ben ik van plan om terug te stappen naar het Zen5 platform en heel waarschijnlijk meteen direct-die gaan met een Der8auer Mycro waterblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
@CMT Ik heb de L12S al twee keer op de dies geïnstalleerd zonder problemen, al is de coldplate wel lichtelijk gelept. Is er trouwens geen ander spul waardoor het liquid metal goed op de dies gaat zitten en zich mooi verspreid? Ik zit dan uren schoon te maken met alcohol icm wattenstaafjes en ze worden maar alsnog donker grijs gekleurd.

Ik ga wellicht overwegen om de L12Sx77 te kopen, maar ik heb weinig zin om de coldplate te gaan leppen.

[ Voor 8% gewijzigd door kyrillajax op 10-05-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Sorry, geen idee. Ik heb geen ervaring met LM. Misschien kan je een mailtje sturen naar Der8auer voor advies?
De die zal altijd wel 'gemetalliseerd' / grijs blijven vanwege het Indium en Gallium dat achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:43
weet iemand of ik een Asus B650 moederbord zonder BIOS update kan upgraden van een Ryzen 7600 naar een 7800x3d?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
dikkiedik schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:43:
weet iemand of ik een Asus B650 moederbord zonder BIOS update kan upgraden van een Ryzen 7600 naar een 7800x3d?
Op de site van Asus kijken bij de cpu support list van je moederbord. Daar staat bij de 7800x3d achter vanaf welke bios deze ondersteund is normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
meljor schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:47:
[...]

Op de site van Asus kijken bij de cpu support list van je moederbord. Daar staat bij de 7800x3d achter vanaf welke bios deze ondersteund is normaal gesproken.
dankje! gevonden. All bios met stepping B2. Maar de 7600 is ook B2, dus moet goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

dikkiedik schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:43:
Bij de Asus B650ee en B650ei deed de 7800X3D het prima met de meegeleverde bios. Dat was een hele oude versie van 0821 of iets dergelijks.

Edit: Gevonden ^^. Zentimings van de default/stock instelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onpqbrwt41EjaT3jglT0i69ZUjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OuBQ9Iqc1bpjFRpyx2BIts1z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door CMT op 13-05-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-06 20:05

HaikoW

International man of mystery

Heb gisteren met Ryzen Master de optie "curve optimizer all cores" aangezet en vervolgens "apply & test" gekozen. De machine deed een reboot, de fans gingen naar 100%, het scherm ging op zwart. Nu, 10-uur later staat mijn PC nog steeds te testen maar ik wil de PC weer gaan gebruiken. De temperatuur die ik voel bij de fan aan de achterkant is koel.

Weet iemend hoe lang deze test normaal duurt? Hoe kan ik mijn PC het beste uit deze test halen zonder iets te beschadigen?

ASUS TUF GAMING X670E-PLUS WIFI
Noctua NH-U12A CPU koeler
AMD Ryzen 5 7600X

[ Voor 14% gewijzigd door HaikoW op 16-05-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
als je die test doet gaat de PC niet uit als het goed is. Bij niet in elk geval. De test duurt bij mij ongeveer 35 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG

SveNRG

Onderweg

Scherm moet niet uitgaan idd. Ryzen Master gaf bij mij alleen maar ellende. Moest zelfs een CMOS reset doen om de boel weer aan de praat te krijgen. Via BIOS ging wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Dit weekend het nieuwe BIOS van de B650 Tomahawk geflashed: 7D75v1H

Cold boot duurt 2 minuten tot enige respons op het scherm. Dan nog 20 seconden tot inlogscherm Windows. Dit alles met memory context restore uit. Mocht je fan zijn van (voor AM5) snelle boottijden, laat dit BIOS dan even links liggen.

Het werkt voor zover ik kan zien overigens wel prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL

RvL

Korvaag schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:39:
Dit weekend het nieuwe BIOS van de B650 Tomahawk geflashed: 7D75v1H

Cold boot duurt 2 minuten tot enige respons op het scherm. Dan nog 20 seconden tot inlogscherm Windows. Dit alles met memory context restore uit. Mocht je fan zijn van (voor AM5) snelle boottijden, laat dit BIOS dan even links liggen.

Het werkt voor zover ik kan zien overigens wel prima.
Ik draai al weer tijden stabiel met MCR en Power Down enabled aan, zonder problemen. Boottijden tot beeld op het scherm zijn minimaal, al moet ik wel zeggen dat ik nog niet de allerlaatste BIOS draai.

Ik zit op 7D75v1G. BIOS updaten is echter niet echt mijn hobby. Steeds weer alle instellingen (custom mem timings, Curve Optimizer) er inkloppen is best wat werk.

[ Voor 10% gewijzigd door RvL op 27-05-2024 15:58 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
RvL schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Ik draai al weer tijden stabiel met MCR en Power Down enabled aan, zonder problemen. Boottijden tot beeld op het scherm zijn minimaal, al moet ik wel zeggen dat ik nog niet de allerlaatste BIOS draai.

Ik zit op 7D75v1G. BIOS updaten is echter niet echt mijn hobby. Steeds weer alle instellingen er inkloppen is best wat werk.
Ach ik maak er wat fotootjes van en klaar is Klara. Even grofweg:
- Alle fans op fixed 6 volt (flinke AIO, lekker stil zo)
- CO -20
- Viertal handmatige voltages
- iGPU uit
- Software center automatische install na boot in Windows uit ( 8)7 )
- EXPO + daarna handmatige geheugentimings

... en dan ben ik er ongeveer wel. Zeker met de handmatige timings kan ik MCR wel weer eens aanzetten denk ik. Tot nu toe te lui voor geweest :) Ik vind een nieuw BIOS verder wel leuk dus ik flash dit soort dingen altijd op een verloren zondagavond.

Edit: MCR even aangezet. Nu cold boot tot inlogscherm Windows 35 seconden. Eens zien of dit nu stabiel is/blijft. Vermoed inmiddels van wel aangezien mijn vorige experiment met MCR volledig in het begin van AM5 was. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 27-05-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vraagje, waarmee hebben jullie momenteel de beste ervaringen qua geheugen (2*16GB, minimaal DDR 6000 met lage timings) :?

Heb zelf momenteel G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N .

[ Voor 42% gewijzigd door Help!!!! op 09-06-2024 11:04 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:10
Dit heb ik ook. Wat ik links en rechts lees moet dit RAM de sweetspot en meest probleemloze geheugen zijn.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Help!!!! schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:03:
Vraagje, waarmee hebben jullie momenteel de beste ervaringen qua geheugen (2*16GB, minimaal DDR 6000 met lage timings) :?

Heb zelf momenteel G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N .
Vrij simpel: Hynix 24Gbit M-Die. Draait soepel op de IOD en kan extreem hoge MCLK aan. Minder hitte gevoelig als A-Die. Met al dat in het achterhoofd. Nieuwe Zen 5 chips kunnen 7200/2400 EXPO aan en sommigen kunnen tot 8000/2600 of zelfs hoger. 9950X gespot met 8400/2800.

Je wilt dus geheugen met een beetje hoofdruimte mocht je het mee willen nemen naar je volgende CPU. Ook is 48GB dan mooi meegenomen. Iets meer ruimte dan 32GB wat nu soms krap begint te worden met bepaalde workloads. (individu afhankelijk. Ik kan zo'n 28GB vullen.)

Als mooie bijkomstigheid is dat de prijzen van deze m-die kits voor de hogere bins aan het kelderen is per week. 7600 is nu de prijs van 6800 een paar weken terug. 8000 en 8200 is nu de prijs van 7600 kits.

Ik heb 5 Hynix 24Gbit M-Die kits getest tegen 3 Hynix 16Gbit A-Die kits. A-Die kan iets strakker getimed worden op tRFC maar in de praktijk merk je hier niks van. Al mijn M-Die kits lopen op 6400/2133 (sync) met stock voltage.

Ik gebruik nu:
Klevv CRAS V 7200 CL34 1.4v 48GB
Gloway 6800 CL32 1.35v 48GB

Ik ben aan het kijken naar een kitje 8000-8200:
Team Group Xtreem 8200 CL38 1.4v 48GB
of
KLEVV CRAS V CL38 1.45v 48GB

Maar praktisch elke 24Gbit Hynix kit kan met een beetje voltage 8000 bereiken. mijn 6800 en 7200 kits kunnen dezelfde timings aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7myI2GdQYBadpZBI_EWm9hqn8tI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yLEMnq2sItcseMRJO2j9Fnl3.png?f=user_large

VSOC is voor deze CPU een beetje hoger. Ik heb 2x 7800X3D en deze vraagt om wat meer VSOC dan de andere.

Ik zal in Augustus een 9700X op de kop tikken en dan zal ik wel weer aanwezig zijn in het nieuwe Zen 5 draadje met mijn bevindingen . De 9700X is eerst voor de desktop om tegen de 7800X3D te vergelijken en dan zal deze naar de server gaan op mijn ASUS B650E-E of een nieuw X870E bord rond October/Novemember.

[ Voor 29% gewijzigd door Cidious op 09-06-2024 15:38 ]

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste