@
Cidious
Lekker bezig met het tunen
Ik ben zelf overgestapt naar een dual rank Hynix A-die:
uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3239G32GX2-RS5K
Maar phoe zeg, ik snap nu wel waarom er klachten zijn over de lange boottijd van het AM5 platform.
Met 2x16GB single rank M-die was de trainingstijd ca. 30 seconden, maar 2x32GB dual rank A-die spant de kroon met 60 seconden..het 2x16GB Samsung kitje wat ik daarvoor in gebruik had, was binnen 10-15 seconden klaar met trainen.
Het schijnt ook erg uit te maken hoe ver je de geheugencontroller en DDR5 pushed.
Op 4800MHz gaat het trainen merkbaar sneller dan 6000MHz.
Als het onder 60°C SPD hub al niet stabiel te krijgen is, is dat toch een teken dat je over de grens heen gaat en in feite aan het koorddansen bent met stabiliteit.
Ik stress mijn geheugen langdurig rond 60-65°C (Tjunction van de geheugenchips zal dan rond de 75-85°C zitten) en dat gaat prima met vlotte timings.
Wat ik bij A-die en M-die gemerkt heb, is dat de hoge voltage alleen voor tCL nodig is (en tRFC een beetje wanneer daar ook de grens echt van opgezocht wordt).
Eigenlijk een beetje zot gezien de geringe prestatiewinst t.o.v. hoeveel extra mV daarvoor nodig is.
Ik ben nog niet helemaal klaar met de tuning, maar kan daar later wel wat over posten.
De iGPU kan het geheugen maar zo anders belasten dan memory tests dat doen. Wat voor memory tests wel stabiel is hoeft voor de iGPU niet definitief stabiel te zijn.
Hmm ik denk eerder dat het te maken heeft met de extra stress die dan op de SoC uitgeoefend wordt.
De iGPU wordt namelijk van dezelfde rail gevoed. Dus het is mogelijk dat de geheugencontroller het dan niet meer trekt of de extra stroom ervoor zorgt dat de voltagedrop wat dieper gaat.
Ik heb trouwens een vraagje over het volgende:
Heb netjes een 1mm crumb pad op de PMIC gedaan en hoogwaardige 0.5mm op de memory chips. LAIRD HD90000 7.5wmk 0.5mm en HD91000 8wmk 1mm voor de geïnteresseerden.
Laird ben ik al vaker tegengekomen als naam bij thermalpads en het schijnt van erg goede kwaliteit te zijn. Het is in ieder geval echt een producent van TIM's.
Beter dan de de rebranded meuk van Gelid, Alphacool en noem maar op, waar de producent niet van bekend is.
Aangezien ik binnenkort een waterblok op mijn 7900XTX Nitro wil zetten, ben ik rond aan het kijken naar opties voor de geheugenchips. De Laird HD9000 serie ziet er op papier erg goed uit met een zeer lage hardheid van Shore OO 30, maar is ook erg duur.
Heb je toevallig wat (vergelijkings) ervaring met andere thermal pads, zoals Gelid GP Extreme, Artic ATP2560 of Alphacool Rise Ultra Soft qua zachtheid?
In mijn ervaring is de rangorde daarvan van zacht naar hard: Ultra Rise, GP extreme, ATP2560
Ik vraag mij af of het werkelijk zo zacht en vormbaar is zoals in de datasheet is aangegeven.
Mocht dat zo zijn dan is thermal putty eventueel niet nodig.
Van de rebrand merken kan ik niet op aan. De opgegeven hardheid komt vaak niet overeen, consistentie wisselt en soms druipt het olie er gewoon vanaf..
Dan heb ik wel €165 per 1mm vel voorover als dat betekent dat het 100% consistent en betrouwbaar is.