GMKtec EVO T-1 | Intel Core Ultra 9 285H | Intel ARC 140T | Kingston Fury Impact 5600C36 2x32GB | Verbatim Vi7000G 1TB NVMe SSD | Verbatim Vi7000G 2TB NVMe SSD
Instabiel is wanneer jij MCR inschakelt en je systeem blauwe schermen geeft.. je verbiedt je systeem om geheugen om een verse training te doen aangepast aan de huidige omgeving temperatuur etc. (Ja DDR5 is hitte gevoelig) en verwacht dan dezelfde stabiliteit. Dat het stabiel is zonder MCR heeft daar niet veel mee te maken.ECP0WERS schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:09:
[...]
Definieer instabiel. Zonder MCR doorstaat mn OC elke serieuze memory stress test, zodra MCR ingeschakeld direct bij de eerste POST al een BSOD.
Het lijkt m.i. eerder of MCR elke vorm van memory training buiten beschouwing laat.
Ik ondervind dit overigens ook zonder XMP of andere vormen van OC.
MCR = Stabiliteits hinder
Je laat het lijken alsof MCR aangezet moet kunnen worden zonder nadelen.. Dit lijkt me niet geheel reeel.
MCR werkt verder prima als je geheugen niet op het randje loopt. Ik heb het uit staan. Zet mijn PC liever in standby dan om de opstart tijden te korten.
[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 10-12-2023 01:33 ]
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Gooi je het nu niet door elkaar?Cidious schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:41:
[...]
Instabiel is wanneer jij MCR inschakelt en je systeem blauwe schermen geeft.. je verbiedt je systeem om geheugen training te doen en verwacht dan dezelfde stabiliteit. Dat het stabiel is zonder MCR heeft daar niet veel mee te maken.
MCR = Stabiliteits hinder
Je laat het lijken alsof MCR aangezet moet kunnen worden zonder nadelen.. Dit lijkt me niet geheel reeel.
MCR werkt verder prima als je geheugen niet op het randje loopt. Ik heb het uit staan. Zet mijn PC liever in standby dan om de opstart tijden te korten.
Met MCR aan hergebruik je de trainingresultaten van een vorige keer. Dus juist met MCR aan sta je het systeem niet toe om opnieuw in te trainen. Dit versnelt het opstarten.
Met MCR disabled sta je het systeem juist toe om bij iedere boot opnieuw in te trainen, wat de boot tijd verlengd maar de stabiliteit juist verhoogd.
Edit:
Na opnieuw lezen lijkt dat ook te zijn wat je bedoelt. Toch is bij mij het systeem compleet stabiel als MCR uit staat en er dus iedere keer ingetraind wordt. Met MCR aan ervaar ik toch echt stabiliteitsproblemen.
Dit was ook toen ik het EXPO profiel (handmatig) had ingesteld.
[ Voor 12% gewijzigd door RvL op 09-12-2023 19:18 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Juist. Ik heb mijn post ietwat aangepast on beter te laten weerspiegelen wat ik bedoel en hier nog een aanvullende uitleg.RvL schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:14:
[...]
Gooi je het nu niet door elkaar?
Met MCR aan hergebruik je de trainingresultaten van een vorige keer. Dus juist met MCR aan sta je het systeem niet toe om opnieuw in te trainen. Dit versnelt het opstarten.
Met MCR disabled sta je het systeem juist toe om bij iedere boot opnieuw in te trainen, wat de boot tijd verlengd maar de stabiliteit juist verhoogd.
Edit:
Na opnieuw lezen lijkt dat ook te zijn wat je bedoelt. Toch is bij mij het systeem compleet stabiel als MCR uit staat en er dus iedere keer ingetraind wordt. Met MCR aan ervaar ik toch echt stabiliteitsproblemen.
Dit was ook toen ik het EXPO profiel (handmatig) had ingesteld.
MCR is leuk maar het is geen garantie voor een stabiel systeem. het was meer een noodzakelijke pleister die AMD heeft uitgebracht om de vlaag van kritiek te doen drukken tenopzichte van de lange start tijden. het staat standaard ook uit.
Mijn punt is dat het niet per definitie een kapot systeem is maar ook niet risico vrij. Het is niet een toggle die je maar aan gooit zonder nadelen. EXPO is wel een toggle waarvan je mag verwachten dat die altijd werkt. Als EXPO niet werkt dan mag je aannemen dat 1 van je componenten (CPU, RAM of moederbord) niet helemaal zuiver is en een RMA is dan niet uitgesloten.
Maar MCR kan gewoon niet zo behandelt worden. het werkt in vele gevallen prima. Maar het is geen garantie. het is optioneel voor de meer ervaren tweaker. En om het te laten werken zal je er zeker van moeten zijn dat je geheugen niet op het randje loopt. het verschil in omgeving temperatuur kan de opgeslagen memory training profielen (MCR) al instabiel maken. DDR5 is hitte gevoelig en velen zetten de timings ook maar met natte vinger werk. De hoeveelheid slechte timings die ik voorbij heb zien komen op OCN bijvoorbeeld. mensen die maar random timings blijven verlagen en geen idee hebben van de onderlinge verhoudingen moeten niet MCR aan zetten.
XMP met een goed geventileerde kast zou dan de hoogste kans hebben op een goede uitkomst. Helaas zoals hierboven omschreven werkt dat blijkbaar ook niet altijd.
Dat allemaal gezegd te hebben. MCR werkt hier prima voor dual rank 64GB op 6200 cl30. Dit zal een combinatie zijn van mijn geheugen en IO-die kwaliteit en moederbord. Als het voor jou niet werkt is dat niet meteen de schuld van MCR maar eerder de silicon lottery, slechte timings of misschien zelfs onvoldoende koeling.
Mijn geheugen begon te klagen boven de 58c. Maar na de nieuwe heatspreaders te hebben geplaatst komt het niet meer boven de 50c uit voor de tweede stick en 46c voor de eerste. Geheel stabiel en makkelijk in te stellen nu en MCR geen probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door Cidious op 10-12-2023 04:13 ]
UNOX: The worst operating system
VDDP: 0,95v
VGGD IOD en CCD: 0,85v
VPP: 1.8v
SOC: 1,25v
(ok, SOC gaat hier straks handmatig nog wat naar beneden, maar laat ik niet klagen, dit is al prima).
Helaas is de boot nog trager geworden. Ruim boven de minuut en misschien zelfs boven de twee minuten
Edit: 5m20s. Wauw. En ik neem m'n voltage-vreugde ook wat terug. SOC naar 1.1v gezet en nu is VDDP 0,8v. Dat dat dynamisch bepaald wordt snap ik, maar toch wat vreemd. Ahwell, eerst eens zien hoe dit draait en dan wederom geheugen gaan tweaken, maar met boottijden van 5 minuten wordt dat wel een gevalletje lange adem
En dat was de eerste bluescreen. Was niet snel genoeg met rebooten. Dit zal VDDP wel geweest zijn.
Het wordt nu nog leuker. Memory lijkt niet meer goed te trainen met EXPO en de rest default. Vandaar de idioot lange post tijden. Hij reset gewoon naar JEDEC. Tot zover mijn positieve ervaringen. Morgen maar even verder
Laatste edit: deze ochtend wil m'n PC niet eens meer aan (debug led 1 en 2 blijven branden). BIOS reset moeten doen terwijl hij gisteren (al was het zonder EXPO-training) prima draaide. Ik ga terug naar AGESA 1.0.9.0. Kan hier een geisoleerd probleem zijn natuurlijk, maar kijk enorm uit met 7D75v1D.
[ Voor 58% gewijzigd door Korvaag op 21-12-2023 07:11 ]
Kwam zeer goed uit de testen en samen met g.skill ddr5 6000 cl30 van de qvl list totaal geen problemen. Direct stabiel en start gewoon snel op. Zelfs de eerste geheugen training was maar circa 30 seconden ofzo.
Dit is mn derde gigabyte bord op rij en bevalt uitstekend. Vroeger had ik het liefst Asus of Asrock maar Gigabyte werkt prima voor mij.
Icm een 7900xtx draait het top en verbaasd me het verschil qua cpu in racing games tot nu toe!
ECPOWERS attendeerde me op deze post na dat ik hem hetzelfde gemeld had maar ik heb soort gelijke issues.Korvaag schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:52:
Wauw. Ik wilde net het B650 Tomahawk bios flashen met AGESA 1.1.0.0, staat er net vandaag alweer een 1.1.0.1 op. Ik weet dus niet zeker bij welke AGESA het is gerepareerd, maar zowat alle voltages hebben een normale waarde gekregen met auto settings (bij EXPO enabled):
VDDP: 0,95v
VGGD IOD en CCD: 0,85v
VPP: 1.8v
SOC: 1,25v
(ok, SOC gaat hier straks handmatig nog wat naar beneden, maar laat ik niet klagen, dit is al prima).
Helaas is de boot nog trager geworden. Ruim boven de minuut en misschien zelfs boven de twee minuten
Edit: 5m20s. Wauw. En ik neem m'n voltage-vreugde ook wat terug. SOC naar 1.1v gezet en nu is VDDP 0,8v. Dat dat dynamisch bepaald wordt snap ik, maar toch wat vreemd. Ahwell, eerst eens zien hoe dit draait en dan wederom geheugen gaan tweaken, maar met boottijden van 5 minuten wordt dat wel een gevalletje lange adem
En dat was de eerste bluescreen. Was niet snel genoeg met rebooten. Dit zal VDDP wel geweest zijn.
Het wordt nu nog leuker. Memory lijkt niet meer goed te trainen met EXPO en de rest default. Vandaar de idioot lange post tijden. Hij reset gewoon naar JEDEC. Tot zover mijn positieve ervaringen. Morgen maar even verder
Laatste edit: deze ochtend wil m'n PC niet eens meer aan (debug led 1 en 2 blijven branden). BIOS reset moeten doen terwijl hij gisteren (al was het zonder EXPO-training) prima draaide. Ik ga terug naar AGESA 1.0.9.0. Kan hier een geisoleerd probleem zijn natuurlijk, maar kijk enorm uit met 7D75v1D.
Ik draaide hier voor de 1C bios op de B650 Tomahawk en ik had daar de meeste timings en voltages vast staan. Die waardes waren stabiel dus heb die overgenomen bij de 1D bios maar ik kreeg daar na veel memory errors. Hogere memory en VSOC voltages hielpen niet. CPU -CO uit gezet hielp wat maar nog steeds memory errors.
Boot tijden zijn inderdaad veel langer. Ik weet niet wat MSI gedaan heeft maar deze bios is niet in orde. Deze waardes waren op een B650-P bord en de vorige bios prima en met deze bios totaal niet stabiel.
Misschien dat nog een paar van de voltages die ik niet geforceerd heb het probleem geven. Maar ik heb 90% vast staan en zelfs met hogere waardes dan voorheen blijf ik memory errors houden.
De 1C bios staat er nu ook helemaal niet meer op ze hebben alleen een 1C Beta2 bios er nog op staan dat vind ik ook apart.
Maar in jou geval zou ik toch terug flashen naar de 1B. Ik ga die morgen even testen vs de 1C resultaten. Als je wilt heb ik die 1C bios nog wel.
Idle power leek met deze 1D bios ook een paar watt hoger (ipv 49 zat ik nu op 51 watt). Maar met de B650-P kon ik met een Agesa 1.0.0.9 bios 38-39 watt halen. Als dat met deze Tomahawk niet lukt gaat die weer weg. 10 watt hoger idle verbruik is het mij niet waard. een 7800X3D heeft toch geen heel fancy bord nodig. En de Tomahawk heeft niet eens 5.0 voor de SSD laat staan de GPU dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 22-12-2023 06:24 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Op Reddit heb ik inmiddels drie posts gevonden met vergelijkbare problemen. Ook iemand die 0 problemen heeft. Er lijken dus echt wel wat issues mee te zijn (zoals jij en ik ook ondervonden hebben. Ik had ook memory errors op bijna default settings en bluescreens). Nu ik er wat meer over gelezen heb even voor de rest: laat dit BIOS links liggen tenzij je echt wilt stoeien en wilt hopen dat het voor jou wel goed werkt.Astennu schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 06:23:
[...]
ECPOWERS attendeerde me op deze post na dat ik hem hetzelfde gemeld had maar ik heb soort gelijke issues.
Ik draaide hier voor de 1C bios op de B650 Tomahawk en ik had daar de meeste timings en voltages vast staan. Die waardes waren stabiel dus heb die overgenomen bij de 1D bios maar ik kreeg daar na veel memory errors. Hogere memory en VSOC voltages hielpen niet. CPU -CO uit gezet hielp wat maar nog steeds memory errors.
Boot tijden zijn inderdaad veel langer. Ik weet niet wat MSI gedaan heeft maar deze bios is niet in orde. Deze waardes waren op een B650-P bord en de vorige bios prima en met deze bios totaal niet stabiel.
Misschien dat nog een paar van de voltages die ik niet geforceerd heb het probleem geven. Maar ik heb 90% vast staan en zelfs met hogere waardes dan voorheen blijf ik memory errors houden.
De 1C bios staat er nu ook helemaal niet meer op ze hebben alleen een 1C Beta2 bios er nog op staan dat vind ik ook apart.
Maar in jou geval zou ik toch terug flashen naar de 1B. Ik ga die morgen even testen vs de 1C resultaten. Als je wilt heb ik die 1C bios nog wel.
Idle power leek met deze 1D bios ook een paar watt hoger (ipv 49 zat ik nu op 51 watt). Maar met de B650-P kon ik met een Agesa 1.0.0.9 bios 38-39 watt halen. Als dat met deze Tomahawk niet lukt gaat die weer weg. 10 watt hoger idle verbruik is het mij niet waard. een 7800X3D heeft toch geen heel fancy bord nodig. En de Tomahawk heeft niet eens 5.0 voor de SSD laat staan de GPU dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.
Ik vind het totaal niet kunnen dat er na meer dan een jaar na lancering nog zoveel problemen zijn met AM5.
Heeft het niet te maken met het feit dat de MSI borden 6 layer pcb's hebben? Ik heb een x670 Asrock Steel Legend bord en die is in 11 sec in Win11.
GMKtec EVO T-1 | Intel Core Ultra 9 285H | Intel ARC 140T | Kingston Fury Impact 5600C36 2x32GB | Verbatim Vi7000G 1TB NVMe SSD | Verbatim Vi7000G 2TB NVMe SSD
Layers hebben mogelijk invloed op de snelheden/timings die je kan halen. Het zou voor mijn gevoel geen bal uit moeten maken voor de snelheid van trainen. Trainen gebeurt hoogstens op lagere waardes.Simbob schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:24:
Hoop echt dat er op de CES nieuwe moederborden worden aangekondigd samen met de 8000 serie.
Ik vind het totaal niet kunnen dat er na meer dan een jaar na lancering nog zoveel problemen zijn met AM5.
Heeft het niet te maken met het feit dat de MSI borden 6 layer pcb's hebben? Ik heb een x670 Asrock Steel Legend bord en die is in 11 sec in Win11.
Verder ben ik het wel met je eens hoor. AMD heeft gewoon heel veel last van hun eigen AGESA en gaat dan ook overstappen naar een ander alternatief. De vraag is echter of dit met AM5 nog gaat gebeuren ja/nee. Ik heb echt het gevoel dat als je aan de linkerkant in AGESA iets aanpast er aan de rechterkant iets omvalt. Het is keer op keer op keer brak.
Dat is ook een Asus bord. De problemen liggen dit keer eens bij MSI.ECP0WERS schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:36:
AGESA 1.1.0.1 bios update op mijn X670E Gene werkt perfect. Geen rare instabiliteit of andere problemen en een verkorte post tijd tegenover andere bios versies.
Waar kan ik een overzicht krijgen waar de layers worden benoemd? Ik kan het op de fabrikant websites vaak niet vinden.
Deze spreadsheet heeft zo'n beetje alle informatie over de AM5 moederborden, er zijn wel meer fabrikanten die voor het "goedkope" segment 6 lagen gebruiken.Cidious schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:21:
Wait what? MSI gebruikt 6 layer PCBs ipv 8 voor AM5? Ik dacht dat 8 layers minimaal was bij deze generatie voor Gen 5 PCIE.
Waar kan ik een overzicht krijgen waar de layers worden benoemd? Ik kan het op de fabrikant websites vaak niet vinden.
XBox: HachiPudi | Steam: PudiPudi | Discord: hachipudi
Dank. Ik had deze ergens gezien maar kon me niet herinneren waar. Erg bruikbaar!HachiPudi schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:37:
[...]
Deze spreadsheet heeft zo'n beetje alle informatie over de AM5 moederborden, er zijn wel meer fabrikanten die voor het "goedkope" segment 6 lagen gebruiken.
Het lijkt waarachtig nog stabiel te draaien ook. TestMem5 met Anta Extreme draait meermaals zonder fouten en ook normaal gebruik lijkt prima te draaien. Boottijden zijn werkelijk minimaal nu.
Maar ik hang de vlag nog niet uit, ik wil het eerst nog eens een paar dagen aankijken.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
De meeste fabrikanten vermelden het wel hoor. Ook MSI. Het was voor mij wel deels een overweging maar aan de andere kant: PCIe 5.0 maakt me nog geen biet uit (niet nuttig voor GPU, SSD's worden heet en verbruiken teveel power etc). Als het geheugen gewoon op 6000MT/s draait zal het me zorg zijn.Cidious schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:21:
Wait what? MSI gebruikt 6 layer PCBs ipv 8 voor AM5? Ik dacht dat 8 layers minimaal was bij deze generatie voor Gen 5 PCIE.
Al de MSI B650 borden zijn 6-layer en van anderen merken zie je ook B650 6-layer boards.
MSI:
/f/image/3SoipG9z1DxN1iKlTtApoTCU.png?f=fotoalbum_small)
Gigabyte:
/f/image/ddRsOkcGznYJlXHzeYgifzws.png?f=fotoalbum_small)
Edit: ik moet trouwens bekennen dat ik het nu op de meeste sites niet (meer?) zie staan. Naja,
[ Voor 34% gewijzigd door Korvaag op 23-12-2023 00:39 ]
Mijn B650E-E heeft wel gewoon een 8 layer pcb.
Ik ga er vanuit dat er tijdens de CES volgende maand wel weer nieuwe borden worden aangekondigd. Voor nu ben ik blij met mijn B650E-E maar zie mezelf ook nog wel een stap maken naar X670E/X770 voor Zen 5.
Mijn bord nu is dus 6-layer en dat was een bewuste keus (niet dat ik perse 6-layer wilde, maar het was mij bekend dat het een 6-layer bord was bij aankoop). Mijn laatste bord op AM4 was een MSI B550 Carbon Wifi en dat was gewoon echt overkill. Ik had het bord gekocht omdat het er mooier uitzag dan de Tomahawk (vond ik). Voor deze CPU/Mobo combo heb ik nu weer meer gekeken naar wat ik echt nodig heb en dat is gewoon zeer weinig. Als het geheugen op 6000MT/s draait, er genoeg USB-poorten zijn (snelheid maakt niet uit) en de VRM niet direct ontploft als je wat geks doet is het qua functionaliteit voor mij eigenlijk al klaar. Daarom nu een duidelijk 'goedkoper' bord genomen.
[ Voor 61% gewijzigd door Korvaag op 23-12-2023 11:11 ]
Dus dan blijft er niet veel over.
Ik wacht dan ook met upgraden van de Simracing pc tot de B750/X770 serie uitkomt met een 8800X3D.
Ik gebruik al JAAAAAARENNNN USB DACs (Topping D30Pro nu). Audio onboard staat bij mij altijd uit in bios. Dat geeft je veel meer vrijheid met moederborden haha. LAN chip was een andere Intel i226-V is een rot chip. Laatste revisies van de i225-V zijn iets stabieler. Realtek 2.5GbE is voor mij altijd stabiel geweest op de eerste paar maanden na dat die uitkwam met nieuwe moederborden. Na een driver update was alles voor mekaar.Simbob schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:09:
Ik kies tegenwoordig de borden uit op audiochip. De ALC892 chip is te oud en de ALC4000 chip geeft nog teveel problemen. Alleen de ALC1200 chip is voor mij prima.
Ik wacht dan ook met upgraden van de Simracing pc tot de B750/X770 serie uitkomt met een 8800X3D.
Ben wel benieuwd naar de refreshes voor X670 en B650 maar ik vind deze generatie zoals hij nu is echt belachelijk onlogisch.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de ASUS B650E-E vs X670E-E welke AANZIENLIJK meer kost dan is het enige verschil een paar USB poorten met meer bandbreedte en ECLK. De X670E-E kan niet eens meer M.2 drives actief hebben zonder de GPU lanes te pakken. Wat is dan het punt van die tweede chipset?
Zoveel X670E borden zijn zo triest uitgerust betreft M.2, PCIE en Rear IO. Veel slechter dan mijn B650E-E. Wat is dan het punt om een extra chipset te verspillen en meer stroom te verbruiken.
ASUS X670E TUF
ASUS X670E Gene
MSI X670E Tomahawk
zijn allemaal borden die prima met een B650E setup met 1 chipset hadden kunnen doen maar voor marketing redenen (?) een tweede doelloze chipset hebben?
Ik vind dat met deze generatie de fabrikanten echt veel te gierig zijn geweest overal. Bijna geen postcodes, matige rear IO voor veel borden rond €300 etc.
Ben zelf super tevreden met mijn bord. ik ga geen €185 meer betalen (€317 vs €504) voor een X670E-E dat letterlijk alleen ECLK als meerwaarde biedt en een paar luxere USB poorten..
Ik hoop dus echt dat de refreshes iets betere waarde in de markt zetten.. en ik denk dat ik het zelf wel uit zit tot X770. Die komen vermoedelijk in Q3 2024 (wccftech artikel).
Uiteraard ieder zijn ding. Tegelijkertijd, er zijn tegenwoordig zoveel imo zeer betaalbare DAC/AMPs die ook in ieder geval in "objectieve" zin goed getest zijn, jaren mee kunnen en waar mobo audio niet aan kan tippen dat mobo audio voor mij al vele jaren een gepasseerd station is.Simbob schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:09:
Ik kies tegenwoordig de borden uit op audiochip. De ALC892 chip is te oud en de ALC4000 chip geeft nog teveel problemen. Alleen de ALC1200 chip is voor mij prima.
Ik zie liever dat er een super basic audio optie op het mobo zit voor noodgevallen en de prijs omlaag gaat.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Voor beide systemen een soundbaster Z gekocht: bij een AMD systeem probleemloos en in het intel systeem was hij nog wel eens spontaan verdwenen.
Inmiddels in mn beide systemen een creative AE-5 geluidskaart. Top qua geluid en probleemloos, ook in Windows 11. Geluid is veel "voller" en beter naar mijn smaak.
Is dat verbruik toevallig inclusief de 6800XT/6900XT GPU?Astennu schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 06:23:
Ik heb diverse systemen getest en mijn oude B450 Tomahawk gaf het minste systeem verbruik i.c.m. een 5800X of 5800X3D. Ca. 38-40W inclusief RX6900XT.
De B550 Tomahawk was iets minder zuinig met ca 43W, maar dat is ook een luxer board met meer toeters en bellen.
Nu heb k een Asus B650ee + 7800X3D, maar daar is het systeemverbruik met pakweg 15W toegenomen, terwijl de CPU ca. 5-10W minder package power heeft..
Het is echt van het zotte haast, 67-68W systeem verbruik, waar het voorheen met de B550 Tomahawk ca. 52-53W was (inclusief usb randapparatuur & usb geluidskaart, waterpomp, fans, beetje led verlichting, dual screen setup).
Het Asus B650ei itx bord waar ik ook een systeem mee gebouwd heb (7800X3D, RX6950XT, 32GB DDR5, 2x fans) verbruikte ca. 47W idle. Tot aan 38W met max. energiebesparing.
Dat is 15-5W meer dan de HTPC die ik heb met een B550i itx board.
Ik heb een vermoeden dat de 'signal repeaters' voor PCIe en de belachelijk grote vrm nogal onnodig stroom vreten. Het is erg jammer want het voelt daarom ook aan als een downgrade omdat het systeem nou niet zoveel sneller is geworden versus het stroomverbruik.
Dit en @CidiousSimbob schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:09:
Ik heb hetzelfde. Ik dacht dat de ALC4000 USB-connected serie wel bugvrij zou zijn inmiddels. Lang verhaal kort: ik heb nu een topping D10s
Dat is idd Inc een undervolted 6950XT. Ook idle draait die op lagere voltages.CMT schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:50:
[...]
Is dat verbruik toevallig inclusief de 6800XT/6900XT GPU?
Ik heb diverse systemen getest en mijn oude B450 Tomahawk gaf het minste systeem verbruik i.c.m. een 5800X of 5800X3D. Ca. 38-40W inclusief RX6900XT.
De B550 Tomahawk was iets minder zuinig met ca 43W, maar dat is ook een luxer board met meer toeters en bellen.
Nu heb k een Asus B650ee + 7800X3D, maar daar is het systeemverbruik met pakweg 15W toegenomen, terwijl de CPU ca. 5-10W minder package power heeft..
Het is echt van het zotte haast, 67-68W systeem verbruik, waar het voorheen met de B550 Tomahawk ca. 52-53W was (inclusief usb randapparatuur & usb geluidskaart, waterpomp, fans, beetje led verlichting, dual screen setup).
Het Asus B650ei itx bord waar ik ook een systeem mee gebouwd heb (7800X3D, RX6950XT, 32GB DDR5, 2x fans) verbruikte ca. 47W idle. Tot aan 38W met max. energiebesparing.
Dat is 15-5W meer dan de HTPC die ik heb met een B550i itx board.
Ik heb een vermoeden dat de 'signal repeaters' voor PCIe en de belachelijk grote vrm nogal onnodig stroom vreten. Het is erg jammer want het voelt daarom ook aan als een downgrade omdat het systeem nou niet zoveel sneller is geworden versus het stroomverbruik.
Mijn B550 systeem met een B550 Gaming Edge Wi-Fi verbruikt ook 49 watt met die kaart en undervolted cpu en soc ect.
De B550 heeft geen pci 5.0 voor ssd of gpu dus ik vind het wel raar dat die 10 watt meer verbruikt.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Geluidskaart? Zonde van die PCIE lanesmeljor schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:13:
Ben zelf ook van de onboard audio afgestapt, ook de alc1200 was voor mij gedoe. Veel last van externe invloeden oid en veel gekraak.
Voor beide systemen een soundbaster Z gekocht: bij een AMD systeem probleemloos en in het intel systeem was hij nog wel eens spontaan verdwenen.
Inmiddels in mn beide systemen een creative AE-5 geluidskaart. Top qua geluid en probleemloos, ook in Windows 11. Geluid is veel "voller" en beter naar mijn smaak.

AM5 borden zijn al super gierig met PCIE lanes (minder dan Intel maar dan nog..) . Veel PCIE slots kapen lanes weg van het eerste GPU slot zodat deze op x8 draait.
Haha.. moest het toch even checken maar gpu draait gewoon 4.0x16Cidious schreef op zondag 24 december 2023 @ 05:24:
[...]
Geluidskaart? Zonde van die PCIE lanes![]()
![]()
AM5 borden zijn al super gierig met PCIE lanes (minder dan Intel maar dan nog..) . Veel PCIE slots kapen lanes weg van het eerste GPU slot zodat deze op x8 draait.
Maar idd, erg weinig lanes. Het slot van de geluidskaart is fysiek x16 mar bedraad als 1x slot, niet best. Verder wel prima performance en out of the box stabiele set geworden dus ben er zeer content mee.
Bij Intel borden is het niet veel beter helaas. Ook daar wordt de bandbreedte van de PCIE lanes gedeeld.Cidious schreef op zondag 24 december 2023 @ 05:24:
[...]
Geluidskaart? Zonde van die PCIE lanes![]()
![]()
PCIE 5.0 van slot 1 wordt dan ook tot 8x beperkt, wat met een PCIE 4.0 GPU betekent dat het op 4.0 x8 draait. Alleen workstation moederborden hebben deze beperking niet zo ver ik weet.
Ik heb geprobeerd om zowel een 7900XTX als een 4090FE tegelijkertijd op de Asus B650ee te draaien.
Het ging wel, maar gepaard met flinke prestatieverlies omdat de 7900XTX met 4.0 x8 op PCIE slot 1 draaide en de 4090FE met 4.0 x4 op PCIE slot 2.
Dit terwijl de iGPU doodleuk 4.0x 16 tot zijn beschikking had..
De AMD X670(e) borden zijn wat dat betreft nog een stap erger omdat de 'extra connectiviteit' puur van meer lane sharing komt. De downlink van CPU naar chipset is hetzelfde als met een B650 moederbord.
Persoonlijk vind ik het het allemaal zwaar irritant, want fysiek lijkt het alsof er veel op aangesloten kan worden, terwijl dat elektrisch gezien niet zo is.
Van mij mogen ze de 4 stuks NVMe sloten, beperken tot 2 stuks met 2 stuks volle PCIE x16 sloten. En alle extra onzin weglaten zodat wat er is, ook echt de volle bandbreedte krijgt zonder sharing shenanigans.
Bedankt voor de toelichting. Ik was aan het overwegen om een downgrade te doen i.v.m. het hoge verbruik.Astennu schreef op zondag 24 december 2023 @ 01:57:
[...]
Dat is idd Inc een undervolted 6950XT. Ook idle draait die op lagere voltages.
Mijn B550 systeem met een B550 Gaming Edge Wi-Fi verbruikt ook 49 watt met die kaart en undervolted cpu en soc ect.
De B550 heeft geen pci 5.0 voor ssd of gpu dus ik vind het wel raar dat die 10 watt meer verbruikt.
Maar het is misschien maar beter om het even uit te zingen en te kijken of ze het aanpakken met de B750 serie.
Ik heb vandaag gemerkt dat het aanpassen van het energiebeheer voor de PCIe link veel uitmaakt.
Zodra dat aangepast wordt naar maximale energiebesparing, dan zakt het idle verbruik van 68W naar 52W..
Relatief gezien is het dan nog altijd meer dan het voorgaande B550 platform (cpu package power was daar ca. 22W versus 15W op de B650ee). Maar het verzacht de pijn een beetje.
Misschien dat deze besparing bij jouw B650-p bord ook aanstond toevallig, aangezien het verbruik daar een stuk lager is dan wat Tweakers.net heeft gemeten voor dit bord (53W idle: uitvoering: MSI Pro B650-P WIFI).
Ik heb met de settings lopen spelen en de windows installatie was hetzelfde als bij het B650 Tomahawk bord. Het zou best kunnen dat het wel iets met PCI-E te maken heeft maar in dat geval gok ik dat het B650-P Pro bord ook zuiniger kan. Ik zal misschien morgen nog eens wat tests doen. Ik krijg van de week wel weer een Tomahawk bord.CMT schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 02:37:
[...]
Bedankt voor de toelichting. Ik was aan het overwegen om een downgrade te doen i.v.m. het hoge verbruik.
Maar het is misschien maar beter om het even uit te zingen en te kijken of ze het aanpakken met de B750 serie.
Ik heb vandaag gemerkt dat het aanpassen van het energiebeheer voor de PCIe link veel uitmaakt.
Zodra dat aangepast wordt naar maximale energiebesparing, dan zakt het idle verbruik van 68W naar 52W..
Relatief gezien is het dan nog altijd meer dan het voorgaande B550 platform (cpu package power was daar ca. 22W versus 15W op de B650ee). Maar het verzacht de pijn een beetje.
Misschien dat deze besparing bij jouw B650-p bord ook aanstond toevallig, aangezien het verbruik daar een stuk lager is dan wat Tweakers.net heeft gemeten voor dit bord (53W idle: uitvoering: MSI Pro B650-P WIFI).
Ik ben ook benieuwd of de nieuwe 700 serie borden beter gaan worden. Idle verbruik vinden veel mensen nog niet belangrijk. Zolang dat niet is verwacht ik weinig focus van vendor's om het beter te doen.
Maar verwacht wel dat boot times en dram OC beter kunnen worden. Of voor de undervolters onder ons dezelfde clocks met lagere voltages draaien.
Onder load is Zen4 wel een stuk zuiniger dan de Zen3 chips. Scheelt toch iets meer dan 12% maar je hebt ook 10-25% hogere prestaties terwijl het verbruik toch lager is. (dit is wel alleen CPU power dus SOC en CCD niet van het hele systeem).
Ik vraag me ook af of dit soort dingen nog veel gaan helpen om Idle power omlaag te krijgen:
https://wccftech.com/msi-...oard-new-12vo-psu-lineup/
Het maakt dingen wellicht wel minder complex aan de andere kant moet je dan wel weer 12v gaan omzetten naar 5 en 3.3 wat weer verlies kan betekenen. Waar een PSU dat in het geval van een hele goede PSU misschien efficienter doet?
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 26-12-2023 03:20 ]
Ja, het is erg jammer. Ze hebben met de Zen4 CPU echt wat stappen gemaakt om het zuiniger te krijgen. Met 65W kan je 95% van de prestaties van een stock 7800X3D behouden. En idle is het package power richting 15W te krijgen. Maar de moederborden pfff..totaal 'overboard'.
Ik durf te wedden dat het makkelijk 15W minder had kunnen zijn met een gezonde dimensionering van de VRM sectie en minder controllers/chip troep om lanes op te splitsen / te sharen.
Wat betreft 12VO dat Intel loopt te pushen, daar loop ik zelf niet warm voor. Het zal het moederbord voornamelijk duurder maken. De 5V en 3.3V lijn is meestal niet zo efficiënt in de PSU, maar of dat nou zoveel beter wordt om dat lokaal op het moederbord te reguleren is maar de vraag. Van 70% naar 90% bij pakweg 25W, win je ca. 8W. Waarschijnlijk is dat nog veel minder.
Mijn huidige HTPC met een 5700G + B550i Gaming Edge + SF600, verbruikt in idle bij mij 18W aan het lichtnet (pakweg 15W dc kant, waarvan ca. 4-5W cpu package is.).
Misschien wel, misschien niet?Astennu schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 03:17:
Het maakt dingen wellicht wel minder complex aan de andere kant moet je dan wel weer 12v gaan omzetten naar 5 en 3.3 wat weer verlies kan betekenen. Waar een PSU dat in het geval van een hele goede PSU misschien efficienter doet?
Waar heb je eigenlijk 3.3 V voor nodig?
Mijn vrouw heeft nu een computer gekocht met een Ryzen 9 7950X en 2×Kingston KSM48E40BD8KM-32HM (dual rank 32G) op een ProArt X670E. Nu wil ik haar een plezier doen door de boel een beetje te tweaken.Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:53:
[...]
https://storageisland.nl/...c-cl40-dimm-1rx8-hynix-m/
Ze hebben single rank 16gb of dual rank 32gb. Laatst in elkaar gezet. Heb het overclocked op 6000mhz en 32-38-38-78. Verder niet gegaan, prima zo. Volgens mij is het ook tot 6000 voor 1:1 IF. Meerdere runs memtest86+ en TM5 met anta777's config gerund zonder errors. ECC wordt ook ondersteunds op m'n x670e steel legend, iig staat de optie in bios en gaf een CMD aan dat multi-bit ECC aan stond. Geen fouten geforceerd nog om te kijken of er echt errors te zien zijn.
Zijn wel spuuglelijke modules.Heb er een zilveren heatsink van ome Ali op gezet en een koeler gekozen die de gehele ramslots zowat dekt (ak620).
Mijn idee is om de CPU efficienter af te stellen, het geheugen wil ik echter wat strakker afstellen dan de JEDEC-instelling of de AEMP-instelling (in het actuele bios zitten AEMP-profielen voor DDR5-4800 en DDR5-5600). DDR5-6000 lijkt me een mooi doel. Je hebt geloof ik de single-rank modules toch? Welke spanning heb je op het geheugen bij de genoemde frequentie & timings? 1.25V of 1.35V? (of 1.1V)
Anoniem: 1221402
Heb het op 1.35v gezet, was een beetje de standaard voltage wat ik kon vinden voor XMP modellen met dezelfde frequentie & timings. Uiteraard wel aan te raden de stabiliteit goed te checken, heb zelf memtest5 anta777 config uitgebreid meerdere runs laten doen zonder een enkel probleem. Tot zover nog geen enkel probleem gehad.begintmeta schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:58:
[...]
Mijn vrouw heeft nu een computer gekocht met een Ryzen 9 7950X en 2×Kingston KSM48E40BD8KM-32HM (dual rank 32GM) op een ProArt X670E. Nu wil ik haar een plezier doen door de boel een beetje te tweaken.
Mijn idee is om de CPU efficienter af te stellen, het geheugen wil ik echter wat strakker afstellen dan de JEDEC-instelling of de AEMP-instelling (in het actuele bios zitten AEMP-profielen voor DDR5-4800 en DDR5-5600). DDR5-6000 lijkt me een mooi doel. Je hebt geloof ik de single-rank modules toch? Welke spanning heb je op het geheugen bij de genoemde frequentie & timings? 1.25V of 1.35V? (of 1.1V)
Als ik zo de keuze zie van de CPU en het geheugen lijkt het een PC waarop gewerkt wordt (?) In dat geval zou ik je willen vragen waarom?begintmeta schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:58:
[...]
Mijn vrouw heeft nu een computer gekocht met een Ryzen 9 7950X en 2×Kingston KSM48E40BD8KM-32HM (dual rank 32G) op een ProArt X670E. Nu wil ik haar een plezier doen door de boel een beetje te tweaken.
Eerlijk gezegd gewoon om de limieten wat te verkennen, ik denk niet dat ik uiteindelijk boven een AEMP-profiel uit zou gaan (voor mijn echtgenote hoeft het ook niet, dus een plezier doe ik haar eingelijk nietECP0WERS schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:01:
[...]
Als ik zo de keuze zie van de CPU en het geheugen lijkt het een PC waarop gewerkt wordt (?) In dat geval zou ik je willen vragen waarom?

Het instellen van de CPU is een ander verhaal, dat is vermoedelijk gewoon verstandig gezien het beoogde gebruik, maar goed daarin moet ik me nog verdiepen, ik vind de Asus-UEFI-interface nou niet bepaald overzichtelijk.....
[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 27-12-2023 18:07 ]
In dit geval zou ik ontzettend goed opletten wat je doet. Geheugen overclocken gaat ontzettend veel tijd inzitten voordat je weet dat het stabiel is.begintmeta schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:06:
[...]
Eerlijk gezegd gewoon om de limieten wat te verkennen, ik denk niet dat ik uiteindelijk boven een AEMP-profiel uit zou gaan (voor mijn echtgenote hoeft het ook niet, dus een plezier doe ik haar eingelijk niet![]()
).
Het instellen van de CPU is een ander verhaal, dat is vermoedelijk gewoon verstandig gezien het beoogde gebruik, maar goed daarin moet ik me nog verdiepen, ik vind de Asus-UEFI-interface nou niet bepaald overzichtelijk.....
Onstabiel geheugen kan zorgen voor data verlies doormiddel van corruptie
Klopt inderdaad, en dat laatste wil ze niet hebben (vandaar ook de keuze voor ECC-RAM). Dus je hebt helemaal gelijk dat het niet de nuttigste tijdsbesteding is...ECP0WERS schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:11:
[...]
In dit geval zou ik ontzettend goed opletten wat je doet. Geheugen overclocken gaat ontzettend veel tijd inzitten voordat je weet dat het stabiel is.
Onstabiel geheugen kan zorgen voor data verlies doormiddel van corruptie
review: Maak je cpu zuiniger én sneller - Ryzen 9 7950X en Core i9 13900K bed... is dan in wezen een veel interessanter verhaal om tijd in te steken.
Het is van de site verdwenen.
Ow laat me ff weten. Mijn 7700X met CO op de Tomahawk en nog wat randapparatuur doet zo'n 63 watt idle aldus de UPS (en dat is niet vreselijk nauwkeurig). Zit echter wel nog een switch bij, wat adaptertjes etc. Het zit namelijk allemaal op de UPSAstennu schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 03:17:
[...]
Ik heb met de settings lopen spelen en de windows installatie was hetzelfde als bij het B650 Tomahawk bord. Het zou best kunnen dat het wel iets met PCI-E te maken heeft maar in dat geval gok ik dat het B650-P Pro bord ook zuiniger kan. Ik zal misschien morgen nog eens wat tests doen. Ik krijg van de week wel weer een Tomahawk bord.
Die instelling werkt hier met de 2 32Gb modules ook (maar slechts heel beperkt getest). Heb echter nu eerst maar eens de AEMP 5600-instelling ingeschakeld (1.25V, 38-38-38-76), en ga nu PBO PPT 170 met een curve van -20 eerst maar eens testen (bij -25 een reboot na een paar uur testen.) -20 ligt tussen de waarde van het Tweakers-artikel en het Igor's lab-artikel in... ben benieuwd.Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:28:
[...]
Heb het op 1.35v gezet, was een beetje de standaard voltage wat ik kon vinden voor XMP modellen met dezelfde frequentie & timings. Uiteraard wel aan te raden de stabiliteit goed te checken, heb zelf memtest5 anta777 config uitgebreid meerdere runs laten doen zonder een enkel probleem. Tot zover nog geen enkel probleem gehad.
Zijn er nog tips hoe te testen? Ik denk dat zowel zware als lichte load en snelle load-wisselingen relevant kunnen zijn.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: 2 sticks is expo perfect, 4 sticks gaat na zeer lang trainen op 3600mhz ipv. 6000. Expo aanzetten maar de multi op 52 ipv 60 werkt wel (dus dan nog steeds een nette cl30 timing). Hoger is nu nog niet stabiel te krijgen bij mij, zelfs niet handmatig.meljor schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:17:
Iemand hier goede ervaringen met een b650 aorus elite ax met 4x 16gb op 6000mhz?
Heb nu 2x 16 g.skill 6000 cl30 (tz5n) en hoop er later nog een set bij te prikken, maar ik weet dat 4 modules vaak lastiger kan zijn.
Er blijven nog een tijdje 2 sticks in de kast en hoop op beterschap later na nog wat updates. Tis voor gaming ook niet nodig ofzo. Had gewoon 2x32gb moeten bestellen gelijk maar was nieuwsgierig of het al kon werken ...
Heb vandaag een 2e hands B650 Tomahawk bord binnen gekregen en weer wat tests gedaan. Heb wel een nieuwe windows installatie gedaan en als ik nu power saver gebruik kom ik op 38,5 watt uit met een RM850 PSU. Verder een kaal systeem alleen een Wraith Prism CPU cooler LED's van de koeler en ram staan nog aan maar dat zal 1-2 watt zijn. Verder zit er nu alleen een Samsung 850 Pro SSD aan. En de GPU is weer de 6950XT Reference kaart.Korvaag schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:02:
[...]
Ow laat me ff weten. Mijn 7700X met CO op de Tomahawk en nog wat randapparatuur doet zo'n 63 watt idle aldus de UPS (en dat is niet vreselijk nauwkeurig). Zit echter wel nog een switch bij, wat adaptertjes etc. Het zit namelijk allemaal op de UPS
Power Saver zet de PCI Express link state power management al naar Maximum Power Savings dus dat was voor beide borden hetzelfde. Ik vind het wel apart dat ik met dit bord op 38,5-41 watt uit kom (schommelt een beetje) waar dat andere bord dus ruim 10 watt hoger zat. Owh well ik ben hier wel happy mee
Edit: 36.6w met de led's van het geheugen uit.
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 28-12-2023 19:24 ]
Grappig. Misschien moet ik dan toch eens een Windows reset proberen. Deze installatie komt van B550 af. Ik zal trouwens eerst nog eens zien wat de PC zelf trekt met een Shelly plug zodat ik echt alleen de kast meet.
Meteen maar even opgepakt. Het is matiger dan ik dacht. de UPS is inderdaad enorm onnauwkeurig. Met de Shelly plug meet ik nu:
- Power Saver: 60 watt
- Balanced: 80 watt
Inhoud PC:
- 7700X op dus een B650 Tomahawk met CO -20 en SOC 1.1volt
- 7900XT (zonder idle power issues qua refresh rate)
- 32GB geheugen 6000 MT/s
- 2x SSD
- AIO
- 6 fans
Dit op een gloednieuwe FPS Titanium 850 watt voeding.
[ Voor 53% gewijzigd door Korvaag op 28-12-2023 20:06 ]
Dat ziet er al beter uit. Heb je nog RGB of zo wat uit kan?Korvaag schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:55:
@Astennu
Grappig. Misschien moet ik dan toch eens een Windows reset proberen. Deze installatie komt van B550 af. Ik zal trouwens eerst nog eens zien wat de PC zelf trekt met een Shelly plug zodat ik echt alleen de kast meet.
Meteen maar even opgepakt. Het is matiger dan ik dacht. de UPS is inderdaad enorm onnauwkeurig. Met de Shelly plug meet ik nu:
- Power Saver: 60 watt
- Balanced: 80 watt
Inhoud PC:
- 7700X op dus een B650 Tomahawk met CO -20 en SOC 1.1volt
- 7900XT (zonder idle power issues qua refresh rate)
- 32GB geheugen 6000 MT/s
- 2x SSD
- AIO
- 6 fans
Dit op een gloednieuwe FPS Titanium 850 watt voeding.
De 7900XT verbruikt wel aanzienlijk meer dan mijn 6950XT vooral Idle en al helemaal met die extra UV's die ik gedaan heb. Met 144Hz moet het dram nog al eens op wat hogere clocks draaien en die heb ik dus ook undervolted met de more power tool.
Ik heb bij het moederbord ook de chipset undervolted en ook allemaal andere IO voltages tweaked. Die worden door het bord 1:1 gelijk gemaakt aan dram voltage maar ik heb die twee gelijk gemaakt aan de VSOC. geen idee hoeveel dat scheelt tov stock zou dat eens moeten testen.
37W dat is erg netjes! Is dat met de RX6950XT nog op stock settings?Astennu schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:07:
[...]
Heb vandaag een 2e hands B650 Tomahawk bord binnen gekregen en weer wat tests gedaan. Heb wel een nieuwe windows installatie gedaan en als ik nu power saver gebruik kom ik op 38,5 watt uit met een RM850 PSU. Verder een kaal systeem alleen een Wraith Prism CPU cooler LED's van de koeler en ram staan nog aan maar dat zal 1-2 watt zijn. Verder zit er nu alleen een Samsung 850 Pro SSD aan. En de GPU is weer de 6950XT Reference kaart.
Power Saver zet de PCI Express link state power management al naar Maximum Power Savings dus dat was voor beide borden hetzelfde. Ik vind het wel apart dat ik met dit bord op 38,5-41 watt uit kom (schommelt een beetje) waar dat andere bord dus ruim 10 watt hoger zat. Owh well ik ben hier wel happy meeBinnenkort nog maar even wat verder undervolten.
Edit: 36.6w met de led's van het geheugen uit.
Dan is het moederbord verbruik nagenoeg gelijk aan de B550 Tomahawk.
Ik weet nog dat het daarbij het niet zo veel uitmaakte om te schakelen tussen een gebalanceerd versus een energiebesparing profiel. Dat verschil was dan hooguit een 1W - 2W
Ik heb in de bios van de Asus B650ee, alle ongebruikte PCIE links op de laagste 'GEN 1' gezet en dat geeft hetzelfde effect als de optie maximale energiebesparing van de PCI Express - Link State Power management (in Windows).
Nee mijn 6950XT is tweaked en undervolted ook idle. Ik zou dat moeten testen wat het verschil van die kaart is.CMT schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:27:
[...]
37W dat is erg netjes! Is dat met de RX6950XT nog op stock settings?
Dan is het moederbord verbruik nagenoeg gelijk aan de B550 Tomahawk.
Ik weet nog dat het daarbij het niet zo veel uitmaakte om te schakelen tussen een gebalanceerd versus een energiebesparing profiel. Dat verschil was dan hooguit een 1W - 2W
Ik heb in de bios van de Asus B650ee, alle ongebruikte PCIE links op de laagste 'GEN 1' gezet en dat geeft hetzelfde effect als de optie maximale energiebesparing van de PCI Express - Link State Power management (in Windows).
Klopt ja was mij ook opgevallen dat het bij AM5 veel meer uit maakt.
Ah heb je dat in de bios gedaan? Ik zal daar ook eens naar kijken want ik gebruik alleen main PCI-E en SSD slot. Maakt het nog uit als je beide doet?
Misschien dat het met een NVMe SSD op een PCIE slot wat meer zal verbruiken, maar wie weet.
Persoonlijk vind ik het wel fijner om alles in de bios in te regelen, dus fijn dat er een alternatief is
Ja same here. Vond het vroeger ook zo chill dat je de VGA bios met OC settings kon flashen. Voor het testen is software control wel fijn maar uiteindelijk wil ik het liever vast zetten.CMT schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:46:
Ik heb alleen de GPU en Chipset link op PCIE GEN4 gezet. De rest gebruik ik namelijk niet.
Misschien dat het met een NVMe SSD op een PCIE slot wat meer zal verbruiken, maar wie weet.
Persoonlijk vind ik het wel fijner om alles in de bios in te regelen, dus fijn dat er een alternatief is.
Ik heb 0 RGB. Ok, op de Asus TUF GPU zit 1 ledje achter een logo maar dat was het wel. De 7900XT doet 5-10 watt idle dus dat is het issue ook niet (al moet ik bekennen dat ik niet weet of de 6950XT niet nog lager zit).Astennu schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:49:
[...]
Dat ziet er al beter uit. Heb je nog RGB of zo wat uit kan?
De 7900XT verbruikt wel aanzienlijk meer dan mijn 6950XT vooral Idle en al helemaal met die extra UV's die ik gedaan heb. Met 144Hz moet het dram nog al eens op wat hogere clocks draaien en die heb ik dus ook undervolted met de more power tool.
Ik heb bij het moederbord ook de chipset undervolted en ook allemaal andere IO voltages tweaked. Die worden door het bord 1:1 gelijk gemaakt aan dram voltage maar ik heb die twee gelijk gemaakt aan de VSOC. geen idee hoeveel dat scheelt tov stock zou dat eens moeten testen.
Het meeste is hier ook undervolted al is de GPU niet bizar ver undervolted en dat merk je met name bij vol gasgeven aan de boostclocks. De rest van de voltages hebben hier ook wat tweaks gehad, maar dat wordt natuurlijk wel gezeur in de marge. Hoe undervolt je de chipset precies? Welk voltage is dat? Hier zijn aangepast: VSOC, VDDP, VPP en VDDG.
Vermoed dat de 6 fans (ook al draaien die op 6 volt allemaal) + Arctic pomp ook nog wel iets doen.
Edit: kwam er trouwens gisteren wel achter dat m'n power profile op high performance stond. Geen idee hoe dat gebeurd is, maargoed, het scheelt nu iig wel iets
[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 29-12-2023 08:41 ]
Bah ja, ELKE driver update is m'n undervolt weer weg. Dat is natuurlijk niet het einde van de wereld maar ik merk dat ik dus elke keer weer vergeet het weer aan te zetten.Astennu schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 01:42:
[...]
Ja same here. Vond het vroeger ook zo chill dat je de VGA bios met OC settings kon flashen. Voor het testen is software control wel fijn maar uiteindelijk wil ik het liever vast zetten.
DDR5600, PPT 170 en curve optimizer -20 lijkt stabiel te zijn, voor zover ik dat kan zeggen na ~36 uur testen (met hci memtester, memtest86+ ycruncher, linpack, prime95 met en zonder core cycler, furmark ernaast, cinebench, wat zeer licht gebruik, wat games...). temperatuurpieken komen bij linpack op 4 cores het hoogst uit, maar algemeen heel goed onder controle met een Noctua D15-koeltoren.begintmeta schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:28:
[...]
Die instelling werkt hier met de 2 32Gb modules ook (maar slechts heel beperkt getest). Heb echter nu eerst maar eens de AEMP 5600-instelling ingeschakeld (1.25V, 38-38-38-76), en ga nu PBO PPT 170 met een curve van -20 eerst maar eens testen (bij -25 een reboot na een paar uur testen.) -20 ligt tussen de waarde van het Tweakers-artikel en het Igor's lab-artikel in... ben benieuwd.
Zijn er nog tips hoe te testen? Ik denk dat zowel zware als lichte load en snelle load-wisselingen relevant kunnen zijn.
Fan's zullen inderdaad ook wat schelen. Maar waarom laat je ze niet uit gaan als de CPU temp laag genoeg is? onder de 58c hoeven ze eigenlijk niet te draaien als je het mij vraagt. Die van mij starten daar boven pas. En sommige fan's als de temp rondom het PCI-E slot te hoog wordt omdat de GPU aan het werk is. Scheelt slijtage en verbruik + stof wat aangetrokken wordt.Korvaag schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:20:
[...]
Ik heb 0 RGB. Ok, op de Asus TUF GPU zit 1 ledje achter een logo maar dat was het wel. De 7900XT doet 5-10 watt idle dus dat is het issue ook niet (al moet ik bekennen dat ik niet weet of de 6950XT niet nog lager zit).
Het meeste is hier ook undervolted al is de GPU niet bizar ver undervolted en dat merk je met name bij vol gasgeven aan de boostclocks. De rest van de voltages hebben hier ook wat tweaks gehad, maar dat wordt natuurlijk wel gezeur in de marge. Hoe undervolt je de chipset precies? Welk voltage is dat? Hier zijn aangepast: VSOC, VDDP, VPP en VDDG.
Vermoed dat de 6 fans (ook al draaien die op 6 volt allemaal) + Arctic pomp ook nog wel iets doen.
Edit: kwam er trouwens gisteren wel achter dat m'n power profile op high performance stond. Geen idee hoe dat gebeurd is, maargoed, het scheelt nu iig wel iets
Over de voltages. Die heb ik inderdaad ook aangepast VDDQ en VDDIO zijn bij mij gelijk geworden aan VSOC die draaien momenteel op 1.08v
VDD MISC is nog auto geeft 1.1 aan. CLDO VDDP 1.0475 maar daar heb ik ook nog niet aan gezeten.
Memory wordt nog finetunned maar draait momenteel op 1.29v 6000CL30-26-30-48-78 en met strakke subtimings waardoor ik rond de dezelfde latency uit kom als mijn 3733MHzCL16 B-Die op mijn AM4 bord.
FCLK heb ik op 2200MHz draaien dan haal je tenminste nog 65.6GB/s Read en 33.2GB/s Write de AM4 setup haalt daar 48.x en iets van 28 geloof ik. Vooral Copy is wat sneller met 68 sec vs 103 bij AM4.
Het is balen dat de bandbreedte van de infinity fabric niet hoog genoeg is om gebruik te maken van die DDR5 snelheden want met 6000MHz zou je eerder richting de 80gb/s moeten zitten.
Het starten van fans vind ik irritant
Voltages zijn redelijk vergelijkbaar hier plus of min wat kleins. Misc is hier ook nog 1,1. VDDP staat op 0,95. Geheugen krijgt de default 1,35 volt hier met wat snelle, soms iets strakkere, Buildzoid timings. FCLK staat op 2100 en dat is puur omdat ik gewoon simpelweg nog niet verder heb geprobeerd.
Voor nu hou ik het even zo. De vier uur debuggen met AGESA 1.1.0.1 was weer even voldoende om het even op 'laatst bekende stabiele waarden' te zetten. Grom.
Wat vind je zo irritant aan het starten van fan's? ik merk daar helemaal niets van hoor ze ook totaal niet ze starten op 4v die corsair LL fans zijn dan onhoorbaar stil pas als de temps hoger worden gaan ze harder. Ik weet ook niet wat beter is. Bij HDD's was door blijven draaien beter. Maar die draaien iets andere toerentallen. Bij mij gaat het ook meer om het verbruik. PC staat overdag veel idle aan de fan's draaien dan uren lang niet. Denk dat in die setup het wel beter is als ze niet draaien.Korvaag schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:18:
@Astennu
Het starten van fans vind ik irritantIk weet verder niet wat qua slijtage beter is. Stoppen/starten of gewoon permanent op 6 volt draaien. Het zijn dure Noctua's dus dat moet er wel ff tegenkunnen. Stof is ook niet zo'n issue. Ik heb zelf een mobiele compressor en eens per half jaar gaat de PC naar buiten en blaas ik alles eruit
(stoffilters ongeveer 1x per maand ff loshalen en schoonmaken).
Voltages zijn redelijk vergelijkbaar hier plus of min wat kleins. Misc is hier ook nog 1,1. VDDP staat op 0,95. Geheugen krijgt de default 1,35 volt hier met wat snelle, soms iets strakkere, Buildzoid timings. FCLK staat op 2100 en dat is puur omdat ik gewoon simpelweg nog niet verder heb geprobeerd.
Voor nu hou ik het even zo. De vier uur debuggen met AGESA 1.1.0.1 was weer even voldoende om het even op 'laatst bekende stabiele waarden' te zetten. Grom.
MSI heeft die bios ook weer offline gehaald ik ben zelf terug naar de 1B ik geloof dat dat Agesa 1.0.9.0 is. Die draait heel sollid dus blijf die gewoon lekker gebruiken tot er een goede rede is om een update te doen.
Ik ben geloof ik begonnen met de timings van Hydra. Daar na heb ik ze verder strak gezet met dingen die ik online gevonden heb en wat ik van ECPOWER gekregen heb. Draai nu wel iets custom. Zijn modules en memory controller kunnen nog harder CL28 gaat hier niet van harte zelfs niet op 6000 terwijl hij dat op 6200MHz kan draaien.
Bij GPUs hoor ik meestal de fans aanspringen. Ik moet bekennen dat ik de Noctuas nog niet heb geprobeerd. Zal dat eens doen. Als ik het hoor heb ik zelf liever een heel licht continu ruisje.
Ik zit zelf ook weer op 1.0.9.0. Hydra timings zal ik even naar kijken.
Dan is de fan ramp te agressief als een fan rustig gaat draaien zou je het niet moet horen. maar als je de kast naast je op het bureau hebt staan is het denk ik ook wat anders dan dat hij op de grond staat.Korvaag schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:18:
@Astennu
Bij GPUs hoor ik meestal de fans aanspringen. Ik moet bekennen dat ik de Noctuas nog niet heb geprobeerd. Zal dat eens doen. Als ik het hoor heb ik zelf liever een heel licht continu ruisje.
Ik zit zelf ook weer op 1.0.9.0. Hydra timings zal ik even naar kijken.
Kast staat inderdaad naast me op het bureau (nouja, een kastje, maargoed). Ik kan me ook goed voorstellen dat de Noctua's dit minder hebben dan de goedkope prutsfans op een GPU hoor. Ik heb het alleen nog niet geprobeerdAstennu schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:12:
[...]
Dan is de fan ramp te agressief als een fan rustig gaat draaien zou je het niet moet horen. maar als je de kast naast je op het bureau hebt staan is het denk ik ook wat anders dan dat hij op de grond staat.
Mijn 5900X Server heb ik wel geprobeerd te optimaliseren voor lager IDLE verbruik maar de X570 chipset is vrij hongerig. En hardeschijven zijn dat ook. Ik probeer naar full flash te gaan voor de server dit jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Cidious op 02-01-2024 04:01 ]
Heb Hynix A die met een rating van 7800Mhz, dus het probleem zal in de memory controller zitten.
Als ik op 6400 Mhz draai dan kan ik prima het OS booten en TestMem5 met 1usmus starten. Krijgen dan geen errors in de eerste cycle, maar het systeem reboot wel na enkele minuten, dus veel verder kom ik niet. Reboots vinden ook plaats als ik geen stress test doe.
Vreemd is overigens dat stabiele settings na deze spontane reboot, ook instabiel zijn; er vinden dan ook spontane reboots plaat.
Dit is op te lossen door de RAM dimms van slot te wisselen. Lijkt wel of er ergens foutieve training of andere instellingen worden onthouden, CMOS reset heeft hier helaas geen effect op.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Dit hangt enorm af van de memory controller inderdaad. En dus die voltages verhogen (VSOC etc) Maar het geheugen zal ook aardig wat meer voltage nodig hebben bij dezeflde timings als 6200. En als je de timings verlaagt om minder voltage over de dimms te gooien dan gaat het voordeel van 6400 op in rook..Gijs007 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:08:
Iemand tips op 6400 Mhz stabiel te krijgen op de memory controller?
Heb Hynix A die met een rating van 7800Mhz, dus het probleem zal in de memory controller zitten.
Als ik op 6400 Mhz draai dan kan ik prima het OS booten en TestMem5 met 1usmus starten. Krijgen dan geen errors in de eerste cycle, maar het systeem reboot wel na enkele minuten, dus veel verder kom ik niet. Reboots vinden ook plaats als ik geen stress test doe.
Vreemd is overigens dat stabiele settings na deze spontane reboot, ook instabiel zijn; er vinden dan ook spontane reboots plaat.
Dit is op te lossen door de RAM dimms van slot te wisselen. Lijkt wel of er ergens foutieve training of andere instellingen worden onthouden, CMOS reset heeft hier helaas geen effect op.
Mijn beste advies is om het los te laten en lekker 6200 in te stellen met stabiele en relatief strakke timings. 6200 is te doen met hele lage voltgages. Ik kan 6400 soms wel, some niet helemaal stabiel krijgen. Dus niet helemaal is helemaal niet haha. Maar de performance 'uplift' is het gewoon niet waard.
Hopelijk wordt Zen 5 geleverd met een IO-die die geport is naar een kleinere node voor meer vooruitgang. Volgens mij wordt hij nu gebakken op 6nm wat een geoptimaliseerde 7nm is en mocht AMD deze nou op 5nm kunnen bakken voor de volgend gen dan zouden we wat vooruitgang kunnen zien zonder een volledig nieuw ontwikkelde IO-die.
Voor Zen 2 -> 3 hebben ze dezelfde dies aangehouden maar ze beter gebind en was het node process meer volwassen. Ik denk dat we voor Zen 5 helaas niet veel meer kunnen verwachten.
[ Voor 15% gewijzigd door Cidious op 03-01-2024 09:51 ]
Ik draai dit nu enkele maanden. Dit is het XMP profiel van mijn Hynix kit met alleen een aanpassing aan tRFC en tREFI. Met de voltages heb ik ook een aantal waardes zelf ingevoerd weet niet welke. Ik heb geen tijd meer over om uren te besteden aan ram tuning en was dan ook aangenaam verrast dat een bios update dit mogelijk maakte.
Dit is iig 4 uur Karhu en 4 uur memtest stabiel, verder ook geen crashes etc.
:fill(white):strip_exif()/f/image/12wHECvOyRWjDeNhl9Whg9I7.png?f=user_large)
Hopelijk krijg zen 5 of 6 een snellere IO-die, want die bottleneck is nu wel te merken.
Zowel op het vlek van RAM clocksnelheid, als ook de bandbreedte limiet, en wellicht ook de spontane USB/PCIE hickups die ik nog wel eens zag op Zen 3 en 4.
Is er nog kans dat dit deel van het ontwerp op de schop gaat? Want van een node shrink verwacht ik geen significante verbeteringen op dit vlak.
@Razkin
Thanks voor het delen. Ik zal deze settings eens proberen, ik vermoed dat het een combinatie is van CPU VDDIO, VSOC en CLDO VDDP voltages.
Ik was zelf in de veronderstelling dat deze voltages aan de hoge kant zijn (VDDIO en VSOC), waardoor degradatie van de mem controller op kan treden.
Maar wellicht klopt dat niet?
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Voor zover lijkt het dezelfde IO-die te gaan zijn dus ik hoop stilletjes op een node shrink ipv helemaal geen vooruitgang.Gijs007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:32:
@Cidious
Hopelijk krijg zen 5 of 6 een snellere IO-die, want die bottleneck is nu wel te merken.
Zowel op het vlek van RAM clocksnelheid, als ook de bandbreedte limiet, en wellicht ook de spontane USB/PCIE hickups die ik nog wel eens zag op Zen 3 en 4.
Is er nog kans dat dit deel van het ontwerp op de schop gaat? Want van een node shrink verwacht ik geen significante verbeteringen op dit vlak.
De grote bottleneck van Ryzen is altijd geweest en nog steeds tot de dag van vandaag de Infinity Fabric. Terwijl tegelijkertijd het Ryzen zo sterk maakt kwa modulariteit is het de nummer 1 bottleneck in de CPUs voor veel taken. Als je TimeSpy draait met 2000 FCLK en dan met 2200 FCLK met een 4090 zal je zien waarom bijvoorbeeld.
Bandbreedte is nuttiger voor de dual CCD chips dan voor de 7800X3D bijvoorbeeld. En omdat de 7800X3D zoveel cache aan boord heeft is de geheugen snelheid over het algemeen veel minder interessant maar die infinity fabric des te meer. Ik snap dat AMD liever wat extra goedkope cache op de chips gooit dan een hele complexe en dure IO-die. Meer cache = minder geheugen afhankelijk voor veel taken als gaming.
Als je kijkt naar Zen 2 -> Zen 3, wat ze destijds gedaan hebben is de pipelines optimaliseren en cache omhoog gegooid met pratkisch gezien dezelfde IO-dies. Dit kan dan tot minder verkeer door de Infinity Fabricals leiden als gevolg hebben en was dus een behoorlijke uplift zonder IO-die upgrade. Zen 2 was enorm geheugen afhankelijk door de ongunstige splitsing van de L3 cache (1 cache per 4 cores in dezelfde CCD) waardoor er constant door de Infinity Fabric heen gegaan moest om data tussen cores te sturen. Zen 3 loste dit op met een unified cache per 8 cores.
:strip_exif()/f/image/zYN0OsAKxwuGElMJarCZXN2w.jpg?f=fotoalbum_large)
En later heeft X3D daar nog een cache bovenop gegooid voor de gehele CCD.
Voor Zen 5 zal de cache configuratie waarschijnlijk hetzelfde blijven maar er zal geoptimaliseerd worden in de pipelines om efficienter data door de CCD te sturen en minder FCLK afhankelijk te zijn hiervoor.
De tijd zal het leren. Zen 5 was gepland voor CES maar door Intel's afwezigheid in de markt met competitieve producten lijkt het nu pas deze zomer te gaan worden. Maar hopelijk dan wel met X3D varianten meteen.
Dit draait hier ook stabiel, nu ik hogere voltages voor de mem controller, vsoc e.d. gebruik gebruikRazkin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:10:
@Gijs007
Ik draai dit nu enkele maanden. Dit is het XMP profiel van mijn Hynix kit met alleen een aanpassing aan tRFC en tREFI. Met de voltages heb ik ook een aantal waardes zelf ingevoerd weet niet welke. Ik heb geen tijd meer over om uren te besteden aan ram tuning en was dan ook aangenaam verrast dat een bios update dit mogelijk maakte.
Dit is iig 4 uur Karhu en 4 uur memtest stabiel, verder ook geen crashes etc.
[Afbeelding]
Ik was eerder bezig om 6200mhz te finetunen, lagere timings waren wel stabiel (o.a. getest met TM5 absolute, anta777 extreme en 1usmusv3)
Echter de benchmarks geven aan dat de bandbreedte en latency lager zijn geworden.
Dus ik zal toch iets over het hoofd zien?
/f/image/o1unvXhLRwA4UBorg7nldNvy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DHTulAIWuCeSOremvRLWIxs3.png?f=fotoalbum_large)
Dit platform heeft trouwens zoveel instellingen om mee te spelen. En als ik op fora rond zoek, naar bepaalde instellingen of ervaringen van anderen, dan zie ik zo veel verschillende meningen en methodes, dat het niet meer duidelijk is wat nu correct is.
Zou mooi zijn als er een guide is die stap voor stap uitlegt wat het e.a. doet en hoe je instellingen optimaliseert voor de verschillende thema's:
1. generieke instellingen (non OC instellingen voor CPU, RAM, etc)
2. FCLK OC, incl. uitleg relevante voltages en veilige waardes. Als ook hoe te testen.
3. DDR5 mem overclocking en testing, incl. DDR5 Nitro instellingen e.d.
4. Eclk overclocking
5. PBO overclocking / undervolting
vsoc, cldo vddp, mem vdd , mem vvdq staan wat hoog, trdrdscl 8 naar 4 , twrwrscl 8 naar 4 of 2, trc staat te laag, tras naar 48
[ Voor 15% gewijzigd door Stofnest op 06-01-2024 16:20 ]
Die dram calculator van die rus gaat maar tot zen+
Jouw geheugen wordt veel te warm in eerste screenshot! 80c is absoluut een probleem voor stabiliteit. A-die begint rond de 60c te degraderen in stabiliteit. In de tweede screenshot is je geheugen netjes 60c max. Ik weet niet waarom dit is maar zou er wat aandacht aan schenken.Gijs007 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:19:
[...]
Dit draait hier ook stabiel, nu ik hogere voltages voor de mem controller, vsoc e.d. gebruik gebruik![]()
Ik was eerder bezig om 6200mhz te finetunen, lagere timings waren wel stabiel (o.a. getest met TM5 absolute, anta777 extreme en 1usmusv3)
Echter de benchmarks geven aan dat de bandbreedte en latency lager zijn geworden.![]()
Dus ik zal toch iets over het hoofd zien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit platform heeft trouwens zoveel instellingen om mee te spelen. En als ik op fora rond zoek, naar bepaalde instellingen of ervaringen van anderen, dan zie ik zo veel verschillende meningen en methodes, dat het niet meer duidelijk is wat nu correct is.
Zou mooi zijn als er een guide is die stap voor stap uitlegt wat het e.a. doet en hoe je instellingen optimaliseert voor de verschillende thema's:
1. generieke instellingen (non OC instellingen voor CPU, RAM, etc)
2. FCLK OC, incl. uitleg relevante voltages en veilige waardes. Als ook hoe te testen.
3. DDR5 mem overclocking en testing, incl. DDR5 Nitro instellingen e.d.
4. Eclk overclocking
5. PBO overclocking / undervolting
Eerst FCLK + EXPO stabiliseren. Niet eerst met geheugen timings aan de gang gaan. FCLK is veel belangrijker voor X3D dan geheugen.
1. CPU veelal auto settings voor 7800X3D. Laagste LLC werkt goed voor 7800X3D. CPU voltage nooit anders dan auto. Altijd zoveel mogelijk onboard devices uitgooien die je niet gebruikt. Audio, LAN, Wifi, Thunderbolt etc. ASPM disabled (L0, niet L0s of L1 etc) want je wilt geen powersaving op je PCIe bus in een desktop systeem en verhoogde latency. (Tenzij je ook obessief met idle power draw bezig bent zoals sommigen hierboven
2. FCLK is gewoon testen. VDDG voltages zijn veelal niet beschikbaar of verstopt. Testen met Cinebench R23 + Furmark beiden tegelijk in loop mode laat vaak snel problemen zien in de vorm van een reboot crash. Of gewoon game benchmarks draaien en goed de scores in de gaten houden. 2167Mhz is veelal stabiel op de nieuwe batches Zen 4 chips maar 2200Mhz is goed mogelijk met de latere bios versies. Goed testen of je een daadwerkelijke verbetering ziet in game benchmarks. Error correctie kan het laten lijken dat het stabiel is maar toch mindere prestaties. Lagere VSOC resulteert voor mij in stabielere FCLK. Ik vermoed door minder hitte. Er is een sweet spot voor VSOC voltage. Te laag = instabiel, te hoog = instabiel. Mijn VSOC is 1.15v. 1.12v werkt maar dan is FCLK niet stabiel op 2200Mhz wel op 2167Mhz. VSOC op 1.24v maakt 2200Mhz weer instabiel.
3. Power down OFF, Memory Context Restore OFF, VSOC en VDDIO 0.1v van elkaar. Niet te druk maken over secundaire en tertiaire timings. Stabiliteit belangrijker en de praktische voordelen van super snelle getweakte geheugen timings met X3D zijn absoluut te verwaarlozen in praktisch gebruik en vaak zelfs onmeetbaar behalve met Aida64 wat geen goed meetinstrument is voor praktisch gebruik (gaming, renderen etc). Testen TM5 (25 cycles) dit test geheugen en een beetje FCLK, Karhu (15000% voor 32GB en 30000% voor 64GB) dit test voornamelijk exclusief het geheugen. Y-cruncher (paar uur) dit test RAM, FCLK en CPU.
4. ECLK testen stapje voor stapje met Y-cruncher of OCCT. Helaas is de bottleneck van de 7800X3D niet klokfrequentie maar FCLK. Althans voor gaming. Voor renderen en andere taken kunnen wel gebruik maken van hogere kloksnelheden. 5300Mhz effectief met ECLK geeft dezelfde FPS in games als 5050Mhz. Render benchmarks (CB23 en Blender) laten wel wat verschil zien in hoe snel ze klaar zijn bij hogere frequentie. Aangezien jij een 7800X3D hebt net als ik, ga ik er vanuit dat gaming prestaties je prioriteit zijn.
5. Curve optimizer testen met OCCT SSE per core. dan paar stappen onder waar het begint te crashen. PBO limieten laat ik vaak gewoon auto. helemaal voor 7800X3D. Deze zijn ruim genoeg. Ter referentie mijn CO is: -35 -25 -25 -25 -30 -35 -25 -25. Terwijl -37 -27 -27 -27 -32 -37 -27 -27 stabiel is bij ambient 20c. In de zomer zal dit zo'n 6c hoger liggen en zal de curve mogelijk instabiel worden. Dus heb nog iets meer marge genomen. Bij undervolten is temperatuur ALTIJD enorm belangrijk. Een koelere chip zal minder voltage nodig hebben bij dezelfde frequentie. En een verschuiving van die temperatuur kan makkelijk je maandenlange stabiele winter instellingen instabiel maken waarbij je dan net zo makkelijk een bios update de schuld geeft.
Praktisch gezien is alles hierboven marginale winst. En ALLES op AUTO + EXPO zal je 95% (al dan niet meer) van de performance geven.
Hier een voorbeeld van mijn 6200 cl30 settings met een 2x 32GB dual rank kit, welke moeilijker aan te sturen is dan een 2x 16GB kit dus deze settings zullen veelal 1 op 1 over te nemen zijn voor een 2x 16GB A-die kit met een recente 7800X3D batch chip.
/f/image/zte60LpOyiQoS56zid5axq4S.png?f=fotoalbum_large)
Latency zal ENORM afhankelijk zijn van hoe versmeerd je Windows installatie is. Als ik Chromium dicht gooi en HWINFO even sluit etc dan zakt de latency makkelijk met 4-5 ns. 64.5 ns vs 59.5 ns. Verkijk je niet op de latency en probeer te vergelijken onder vergelijkbare omstandigheden. AIDA64 is nuttig om te verifieren dat je timings niet instabiel zijn en degraderende performance opleveren. AIDA64 is NIET geschikt om praktische performance te meten en zeker niet tussen verschillende systemen.
[ Voor 28% gewijzigd door Cidious op 07-01-2024 08:00 ]
Heeft iemand de MSI Tomahawk 7D75v1E3 (of vergelijkbaar voor andere borden) al geprobeerd? De vorige AGESA 1.1.0.1-versie was verwijderd van de site. Er staat nu een nieuwe BETA met een opmerking over M2-SSD's en geen opmerkingen over de algehele instabiliteit (bij veel mensen) van de vorige BETA. Ik ben even benieuwd of deze wel relatief veilig geprobeerd kan worden zonder niet-werkende EXPO en bluescreens bij alles wat maar een geheugeninstelling is
Ik draai deze momenteel. Ben gister over gegaan en so far so good. Heb niet de performance issues die ik met de eerdere bios had.Korvaag schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:47:
Voordat ik weer enthousiast m'n systeem om zeep help bios-technisch gezien:
Heeft iemand de MSI Tomahawk 7D75v1E3 (of vergelijkbaar voor andere borden) al geprobeerd? De vorige AGESA 1.1.0.1-versie was verwijderd van de site. Er staat nu een nieuwe BETA met een opmerking over M2-SSD's en geen opmerkingen over de algehele instabiliteit (bij veel mensen) van de vorige BETA. Ik ben even benieuwd of deze wel relatief veilig geprobeerd kan worden zonder niet-werkende EXPO en bluescreens bij alles wat maar een geheugeninstelling is
Ik ben ook verder gegaan met het optimaliseren van mijn idle verbruik. Ik gebruik nu de iGPU met Hybrid GFX daardoor kan mijn 6950XT helemaal uit als ik op de desktop werk.
Idle verbruik is nu gezakt naar 27.5-29 watt.
heb in windows alleen wel aan moeten geven dat de igpu gebruikt moet worden voor Brave, Edge en bv de steam launcher want anders wees windows 10 die toch weer toe aan de dgpu.
Performance is so far ook prima met optimalisaties aan de CO van de iGPU:
/f/image/YoyxqRTTTIjI5YwxQSaG5dca.png?f=fotoalbum_large)
In de eerste instantie was mijn CPU score 2,7% lager die heb ik nu weer iets op weten te krikken.
Wat grappig. Ik dacht dat dat principe dood was (Hybrid GFX). Dat ga ik dan ook eens proberen. BIOS misschien morgen ook even flashen om te zien of dit nu beter werkt. Bedankt voor je reactie!
Ah Hybrid graphics werkt hier voor geen meter
[ Voor 46% gewijzigd door Korvaag op 13-01-2024 17:31 ]
Dat is wel raar hier werkt het perfect.Korvaag schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:19:
@Astennu
Wat grappig. Ik dacht dat dat principe dood was (Hybrid GFX). Dat ga ik dan ook eens proberen. BIOS misschien morgen ook even flashen om te zien of dit nu beter werkt. Bedankt voor je reactie!
Ah Hybrid graphics werkt hier voor geen meterAangezet in BIOS. Je komt tot windows maar het beeld knippert als een malle. Bleek dat GFX CO standaard op -10 stond. Dat heb ik even naar disabled gezet, maar nog steeds knipperen bij het leven. Geen zin om dat nu uit te zoeken. Zal vast 1 van de voltages zijn. Ik blijf wel ff op de dGPU
Display kabel wel in het moederbord geprikt?
En wat voor een GPU gebruik je?
Zonder CO voor de igpu werkte het hier perfect. Zonder CO draait hij ook 1.05v volgens mij SOC voltage (al las ik ergens dat hij CPU voltage zou moeten gebruiken maar dat lijkt mij raar gezien de iGPU in de IO Die zit).
Met -15co zakte dat voltage al naar 0.96v dus een behoorlijke drop. Heb de iGPU nu ook capped op 1400MHz ik gebruik hem verder toch niet voor 3D hoeft alleen de desktop te doen. En Youtube wordt door de media engine gedaan die heeft een eigen clocksnelheid.
Uiteraard kabel in mobo. dGPU is een 7900XT. Ik heb toch op de planning staan om het BIOS te flashen, wellicht dat er een bugje in dit huidige BIOS zit? Nog niet echt verder mee kunnen stoeien vandaag.
Ik heb het met zo wel de 1B als 1E3 bios getest.Korvaag schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:20:
@Astennu
Uiteraard kabel in mobo. dGPU is een 7900XT. Ik heb toch op de planning staan om het BIOS te flashen, wellicht dat er een bugje in dit huidige BIOS zit? Nog niet echt verder mee kunnen stoeien vandaag.
Ik zal het morgen misschien even met een 7900XT testen. Moet even kijken of ik er tijd voor heb.
Knipperen van iGPU signaal kan instabiel geheugen zijn! Dit was een symptoom dat ik had wanneer mijn geheugen niet stabiel was. De iGPU gebruikt je gewone RAM.Korvaag schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:19:
@Astennu
Ah Hybrid graphics werkt hier voor geen meterAangezet in BIOS. Je komt tot windows maar het beeld knippert als een malle. Bleek dat GFX CO standaard op -10 stond. Dat heb ik even naar disabled gezet, maar nog steeds knipperen bij het leven. Geen zin om dat nu uit te zoeken. Zal vast 1 van de voltages zijn. Ik blijf wel ff op de dGPU
Mag ik vragen wat de aanleiding is voor de focus op idle draw? Lijkt me een beetje over de top om zoveel tijd en energie te steken in marginale verbeteringen?Astennu schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Ik draai deze momenteel. Ben gister over gegaan en so far so good. Heb niet de performance issues die ik met de eerdere bios had.
Ik ben ook verder gegaan met het optimaliseren van mijn idle verbruik. Ik gebruik nu de iGPU met Hybrid GFX daardoor kan mijn 6950XT helemaal uit als ik op de desktop werk.
Idle verbruik is nu gezakt naar 27.5-29 watt.
heb in windows alleen wel aan moeten geven dat de igpu gebruikt moet worden voor Brave, Edge en bv de steam launcher want anders wees windows 10 die toch weer toe aan de dgpu.
Performance is so far ook prima met optimalisaties aan de CO van de iGPU:
[Afbeelding]
In de eerste instantie was mijn CPU score 2,7% lager die heb ik nu weer iets op weten te krikken.
Ook heeft het activeren van de iGPU een negatief effect op de prestaties van mijn 7800X3D. Dit kan misschien anders zijn met andere Zen 4 chips.
Mijn laptop met 7945HX (2x 8 core CCD) heeft een enorm hoge idle waar ik dan wel even wat tijd en energie in heb gestoken om dit te verlagen omdat deze een batterij heeft. Geheugen terug gezet van 6000 naar 5200 en VSOC dynamisch laten opschalen en verlagen helpt enorm sinds de IO-die inderdaad de meeste stroom trekt. Maar het uitzetten van de iGPU en gewoon de RTX 4060 laten idlen bracht het stroomverbruik verder omlaag dan het gebruiken van de iGPU (660m) .
Ik snap dat je voor een laptop lager verbruik wilt maar voor een desktop begrijp ik het verschil van een paar watt niet zo? Ook gaat dit vaak gepaard met latency penalties. Lijkt me niet gewenst voor een high performance desktop.
Zou apart zijn. Geheugen loopt totaal niet op het randje en is ruim getest met diverse tools. Ik verdenk dan eerder IF die op 2100 staat.Cidious schreef op zondag 14 januari 2024 @ 04:41:
[...]
Knipperen van iGPU signaal kan instabiel geheugen zijn! Dit was een symptoom dat ik had wanneer mijn geheugen niet stabiel was. De iGPU gebruikt je gewone RAM.
Is dat toevallig de zeer (te?) hoge Fclock die je gebruikt? Want ik heb zelf totaal geen negatieve effecten ervaren met het aan of uit zetten van de iGPU. Geen prestatieverlies en het iGPU verbruik voor 2D is verwaarloosbaar, niet meer dan 2W gemeten aan de 230V AC zijde.Cidious schreef op zondag 14 januari 2024 @ 05:04:
[...]
Ook heeft het activeren van de iGPU een negatief effect op de prestaties van mijn 7800X3D. Dit kan misschien anders zijn met andere Zen 4 chips.
Het knipperen van het beeld heb ik ook ervaren (je hoort ook continue de HDMI handshake afgaan) is waarschijnlijk een conflict in Windows.
Het heeft bij mij een tijdje gewerkt om de dGPU door te lussen naar de iGPU, maar af en toe wilt dat gewoon niet (waarschijnlijk omdat Windows dan 2D via de dGPU probeert te renderen i.p.v. de iGPU).
Morepowertool had ook een mismatch tussen GPU id (iGPU en dGPU waren verwisseld in naam).
Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk, problemen met het geheugen zal gewoon tot crashes of vastlopers leiden.Korvaag schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:10:
[...]
Zou apart zijn. Geheugen loopt totaal niet op het randje en is ruim getest met diverse tools. Ik verdenk dan eerder IF die op 2100 staat.
Onstabiliteit met haperingen, reboots kunnen voortkomen uit onstabiele cores, IF en wellicht ook de geheugencontroller.
In de periode dat ik met Zen heb gewerkt, was vage onstabiliteit altijd te leiden tot een onstabiele IF. Iets dat door velen vaak tot het uiterste wordt gepushed.
Bij Zen4 is een Fclock van 2100MHz al echt in het rode gebied. Dat het geen fouten geeft na grondig stresstesten, wilt niet zeggen dat het ook stabiel is. Daar heb ik een hele tijd geleden ook over gepost.
Het is eigenlijk alleen te zien aan 'micro stalls' in de berekeningen / spanningsverloop (via een oscilloscoop bekeken). Ook merkbaar als inconsistentie / spreiding in benchmarks gemaakt over een lange periode.
Je kan misschien proberen om in de bios aan te geven dat de iGPU, ' primary' is.
Op auto zal het denk ik de dGPU voortrekken.
Gewoon omdat het kan. Ik snap dat qua tijd die ik er in steek dat niet echt terug te verdienen is qua geld wat ik had kunnen verdienen als ik was gaan werken. Maar Overclocken was altijd mijn hobby. Echter veroozaakte dat altijd een veel hoger verbruik. Toen in de tijd van de Athlon classic lette niemand op verbruik alleen op snelheid. De tijden zijn nu echter veranderd. Dus nu gebruik ik die tweak skills voor het undervolten. Ik vind het ook gewoon leuk om te doen om te kijken wat er mogelijk is.Cidious schreef op zondag 14 januari 2024 @ 05:04:
[...]
Mag ik vragen wat de aanleiding is voor de focus op idle draw? Lijkt me een beetje over de top om zoveel tijd en energie te steken in marginale verbeteringen?
Mijn laptop met 7945HX (2x 8 core CCD) heeft een enorm hoge idle waar ik dan wel even wat tijd en energie in heb gestoken om dit te verlagen omdat deze een batterij heeft. Geheugen terug gezet van 6000 naar 5200 en VSOC dynamisch laten opschalen en verlagen helpt enorm sinds de IO-die inderdaad de meeste stroom trekt. Maar het uitzetten van de iGPU en gewoon de RTX 4060 laten idlen bracht het stroomverbruik verder omlaag dan het gebruiken van de iGPU (660m) .
Ik snap dat je voor een laptop lager verbruik wilt maar voor een desktop begrijp ik het verschil van een paar watt niet zo? Ook gaat dit vaak gepaard met latency penalties. Lijkt me niet gewenst voor een high performance desktop.
Mijn PC staat ook wel veel aan. Ik weer bijna altijd thuis eens in de twee weken ga ik een dag naar kantoor. Mijn eigen PC staat naast mijn werklaptop dan ook vaak aan. En dan kan ik snel al 8+ uur per dag halen. Dus als die pc gedurende die tijd dan 30 watt minder verbruikt is dat opzich mooi zeker in de zomer waar elke watt hitte er een te veel is aangezien de airco dan regelmatig aan moet. En die warmte moet dan ook afgevoerd worden wat weer voor extra verbruik zorgt bij de airco.
Ik ben nu aan het testen wat het voor de FPS betekend tov alleen de dgpu maar so far spelen games goed en heb ik niet het idee dat het veel impact heeft. Maar ik moet daar nog meer tijd in het testen steken.
1-2% slechtere prestaties voor deze hoeveelheid minder verbruik heb ik er zeker voor over. Ik undervolt mijn 6950XT over het algemeen ook heel erg:
6950XT_3_ELV_1560C_655mv_1392mem_90w_730-790IF_GameStable_Perf100
6950XT_3_ULV_1904MHz_770mv_2088mem_146w_870-890IF_GameStable_Perf122
6950XT_3_OM_2200MHz_880mv_2248mem_216w_890IF_GameStable_Perf137
Het laatste profiel heeft 95% van de stock prestaties alleen verbruikt deze 80 watt minder.
De andere zijn nog veel zuiniger 1900MHz kan met de helft van het verbruik en dan heb je nog steeds de prestaties van een +-6800XT. Dus die gebruik ik het meeste. De games die ik daar mee speel draaien er prima op. Als ik een tijdje zware games speel wissel ik naar het snelste profiel is met MPT 1 reboot.
Ik snap dat de meeste mensen daar totaal geen zin in hebben maar ik vind het persoonlijk niet zo erg zoals gezegd is tweaken mijn hobby. Ik tweak denk ik net zo veel als dat ik games aan het spelen ben gewoon omdat ik het leuk vind.
Ja, kan ook de FCLK zijn maar mijn initiele tests waren met standaard FCLK. En nog steeds flickers. Toen ik het geheugen weer naar XMP gooide was het over.Korvaag schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:10:
[...]
Zou apart zijn. Geheugen loopt totaal niet op het randje en is ruim getest met diverse tools. Ik verdenk dan eerder IF die op 2100 staat.
De iGPU kan het geheugen maar zo anders belasten dan memory tests dat doen. Wat voor memory tests wel stabiel is hoeft voor de iGPU niet definitief stabiel te zijn.
Het blijf veelal koffiedik kijken maar wilde deze als mogelijke oorzaak er wel even in gooien om het geheugen gewoon op XMP te testen ipv custom timings en te kijken of het probleem opgelost it. Makkelijke check om uit te sluiten.
[ Voor 11% gewijzigd door Cidious op 14-01-2024 10:57 ]
Mijn FCLK loopt nu al weken 2200 en alles loopt soepel. Benchmarks zijn consistent hoger. Heb er aardig wat gedraaid in loop. Dus zo lang ik er geen last van heb en ik geen stotters ervaar vind ik het wel prima. Zal ook chip gerelateerd zijn en ook de latere moederbord biossen zijn wat vriendelijker met de FCLK.CMT schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:16:
[...]
Is dat toevallig de zeer (te?) hoge Fclock die je gebruikt? Want ik heb zelf totaal geen negatieve effecten ervaren met het aan of uit zetten van de iGPU. Geen prestatieverlies en het iGPU verbruik voor 2D is verwaarloosbaar, niet meer dan 2W gemeten aan de 230V AC zijde.
Het knipperen van het beeld heb ik ook ervaren (je hoort ook continue de HDMI handshake afgaan) is waarschijnlijk een conflict in Windows.
Het heeft bij mij een tijdje gewerkt om de dGPU door te lussen naar de iGPU, maar af en toe wilt dat gewoon niet (waarschijnlijk omdat Windows dan 2D via de dGPU probeert te renderen i.p.v. de iGPU).
Morepowertool had ook een mismatch tussen GPU id (iGPU en dGPU waren verwisseld in naam).
[...]
Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk, problemen met het geheugen zal gewoon tot crashes of vastlopers leiden.
Onstabiliteit met haperingen, reboots kunnen voortkomen uit onstabiele cores, IF en wellicht ook de geheugencontroller.
In de periode dat ik met Zen heb gewerkt, was vage onstabiliteit altijd te leiden tot een onstabiele IF. Iets dat door velen vaak tot het uiterste wordt gepushed.
Bij Zen4 is een Fclock van 2100MHz al echt in het rode gebied. Dat het geen fouten geeft na grondig stresstesten, wilt niet zeggen dat het ook stabiel is. Daar heb ik een hele tijd geleden ook over gepost.
Het is eigenlijk alleen te zien aan 'micro stalls' in de berekeningen / spanningsverloop (via een oscilloscoop bekeken). Ook merkbaar als inconsistentie / spreiding in benchmarks gemaakt over een lange periode.
Je kan misschien proberen om in de bios aan te geven dat de iGPU, ' primary' is.
Op auto zal het denk ik de dGPU voortrekken.
Voor de ervaren mensen denk ik niet veel nieuws maar wel leerzaam als je niet overklokt of je er nog niet echt in verdiept hebt.
ps: Hij neemt vaak intel als voorbeeld maar dit geldt likewise voor AMD.
[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 17-01-2024 19:58 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
knipper van het beeld komt waarschijnlijk omdat je Gsync of FreeSync instellingen van je monitor. die kan je uitzetten of als je dat wil blijven gebruiken kan je de refresh rate op 100Hz in windows zetten dan los je dit probleem op. waarschijnlijk een high refresh rate scherm? kan ook dus OC instellingen zijn van je monitor.Korvaag schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:19:
@Astennu
Lijkt me sterk als het op de dGPU niet het geval is.Master_duck schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:43:
[...]
knipper van het beeld komt waarschijnlijk omdat je Gsync of FreeSync instellingen van je monitor. die kan je uitzetten of als je dat wil blijven gebruiken kan je de refresh rate op 100Hz in windows zetten dan los je dit probleem op. waarschijnlijk een high refresh rate scherm? kan ook dus OC instellingen zijn van je monitor.
/f/image/3rSmAHL9d9hDBxucsS958NUb.png?f=fotoalbum_large)
Een 32GB was dan ook prima geweest voor nu en zeker een jaar vooruit. Ik had de XPG 6600 CL32 kit geselecteerd en die moest hier €140 kosten. Verscheidene vrienden hebben deze kits en die zijn goed gebinned en mooie degelijke heatspreaders erop. Toch wil ik in de toekomst weer meer cores gaan draaien en meer productieve workloads op mijn desktop gaan draaien als renderen, encoden en UE5 Editor werk. Dus 32GB zou op termijn iets krap kunnen worden. Even rondgekeken, en hier (in China) zijn 48GB m-die kits heel erg betaalbaar. Ik heb dus maar een kitje 48GB 6800 CL34 @ 1.35v van Gloway op de kop getikt voor €125 nieuw. De 6400 CL32 variant van deze kit is slechts €100. Ik dacht voor de €25 extra dan toch maar voor een iets strakkere bin 48GB te gaan ipv €140 euro neer te leggen voor goed gebinde 32GB.
:strip_exif()/f/image/dtWwyirH4zem71aiNTF2AiLt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JDqXuefSTOJzVUpjmJbzFsFN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5O9KdEVbZ3bwxjLzJht2fy4U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xKHa3538VxkeWxZ2LhXAn5nO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RsqsOKnRPvGshcMgYE757MS7.jpg?f=fotoalbum_large)
Gskill 64GB a-die dual rank 6200 XMP vs Gloway 48GB m-die dual rank 6200 XMP
:fill(white):strip_exif()/f/image/x4ioLlnzVLwR1bCMpPV7n0BO.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0ZyhuNg7QzZoA2vv5dMN7ltb.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/PM71eGBD2PCLD5jnLKiQvqDo.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/kIhdCb8I3zHJ3wFLQ7wOufky.png?f=user_large)
Als ik de 48GB kit timings praktisch gelijk zet met de 64GB kit. Dan is de bandbreedte wat hoger voor de 64GB dual rank kit. Latency precies hetzelfde.
Bij de XMP timings voor de 48GB zijn vrij dramatisch haha:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yuzchWWg13aDqiAqL8l7wl3c.png?f=user_large)
Na wat uitvoeriger testen zal ik de heatsinks van de 64GB overzetten en die Gskill kit weer compleet maken met de originele heatspreaders.
:strip_exif()/f/image/R6gXXGfOOpl3m2GhuX20QSJS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal eens kijken of deze kit wat soepeler loopt op de memory controller aangezien het single rank is enzo. To be continued.
[ Voor 12% gewijzigd door Cidious op 19-01-2024 04:20 ]
Ik gebruik die tool zelf niet veel Ben meer van van alles in de bios doen. Maar een optie is dus om de waardes daar over te nemen in je bios.Techkeizer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:18:
Misschien een noobvraag, maar weet iemand hoe ik mijn instellingen van Ryzen master definitief kan krijgen als standaard?
En wellicht heeft de tool wel een optie om een profiel @ startup te laden. Maar zelf ben ik meer van van zo veel mogelijk in de bios doen.
Thanks voor je reactie, ik ga d'r even naar kijkenAstennu schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:23:
[...]
Ik gebruik die tool zelf niet veel Ben meer van van alles in de bios doen. Maar een optie is dus om de waardes daar over te nemen in je bios.
En wellicht heeft de tool wel een optie om een profiel @ startup te laden. Maar zelf ben ik meer van van zo veel mogelijk in de bios doen.
Uiteindelijk gekozen om de 48GB kit te houden en fijn af te stellen.
Na vele verschillende combinaties en testuren uitgekomen op:
6400 CL30 1.42v en 2133 FCLK.
:strip_exif()/f/image/xKHa3538VxkeWxZ2LhXAn5nO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lkD63j3VrGPz8KB8WMKxSzy1.png?f=fotoalbum_large)
Zonder ram koeler loopt de temperatuur van het geheugen op tot 57c bij 18c ambient tijdens de Anta Absolut config TM5 test. En als de temperatuur rond de 56 graden komt begint de test fouten te schieten.
:strip_exif()/f/image/WlO6imYqCsk7GrQFrMn5jf2T.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het monteren van de ramkoeler blijft de temperatuur netjes 39c voor de heetste stick en 36c voor de koelste en geen fouten meer.
6600 is prima te stabiliseren maar heeft geen meerwaarde in latency. Wel meer bandbreedte. Het kost aardig wat extra voltage op de VSOC en het geheugen om redelijke performance uit 6600 CL32 met 2200 FCLK te halen en stabiel te zijn. Ik heb er voor gekozen om latency na te streven voor gamen met lagere voltages en dus voor 6400 met 2133 FCLK in 1:1:3 ratio gekozen. Hierboven draait ook prima met 2200 FCLK maar dan gaat de latency omhoog. De bandbreedte is dan ook hoger maar nogmaals, Ik wilde voor minimale latency gaan.
6200 is nog steeds een goede optie met 2200 FCLK maar 6400 met 2133 heeft lagere latency door 1:1:3 verhouding.
De 64GB dual rank kit gaat in de verkoop. Samsung heeft net 32gbit ICs uitgebracht dus voor de server en desktop zal ik straks toch een goede 64GB kit met 32GB single rank sticks willen. Dit zijn voor nu wel zeer goede 64GB a-die dual rank sticks. Kunnen vrij strak afgesteld worden met lage voltages ondanks dual rank.
:strip_exif()/f/image/rqkOvhAnKsA2VGf8jEmraWGD.jpg?f=fotoalbum_large)
De XPG 6600 CL32 kit heb ik nieuw gekocht maar was helaas al geopend bij aankomst en de heatspreaders waren beschadigd en er zaten vieze vette vingers op dus die kit gaat sowieso direct terug.
:strip_exif()/f/image/3pVYZDFmOqHhpKOlUvtKytuo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Cidious op 20-01-2024 17:37 ]
Lekker bezig met het tunen
Ik ben zelf overgestapt naar een dual rank Hynix A-die: uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3239G32GX2-RS5K
Maar phoe zeg, ik snap nu wel waarom er klachten zijn over de lange boottijd van het AM5 platform.
Met 2x16GB single rank M-die was de trainingstijd ca. 30 seconden, maar 2x32GB dual rank A-die spant de kroon met 60 seconden..het 2x16GB Samsung kitje wat ik daarvoor in gebruik had, was binnen 10-15 seconden klaar met trainen.
Het schijnt ook erg uit te maken hoe ver je de geheugencontroller en DDR5 pushed.
Op 4800MHz gaat het trainen merkbaar sneller dan 6000MHz.
Als het onder 60°C SPD hub al niet stabiel te krijgen is, is dat toch een teken dat je over de grens heen gaat en in feite aan het koorddansen bent met stabiliteit.
Ik stress mijn geheugen langdurig rond 60-65°C (Tjunction van de geheugenchips zal dan rond de 75-85°C zitten) en dat gaat prima met vlotte timings.
Wat ik bij A-die en M-die gemerkt heb, is dat de hoge voltage alleen voor tCL nodig is (en tRFC een beetje wanneer daar ook de grens echt van opgezocht wordt).
Eigenlijk een beetje zot gezien de geringe prestatiewinst t.o.v. hoeveel extra mV daarvoor nodig is.
Ik ben nog niet helemaal klaar met de tuning, maar kan daar later wel wat over posten.
Hmm ik denk eerder dat het te maken heeft met de extra stress die dan op de SoC uitgeoefend wordt.De iGPU kan het geheugen maar zo anders belasten dan memory tests dat doen. Wat voor memory tests wel stabiel is hoeft voor de iGPU niet definitief stabiel te zijn.
De iGPU wordt namelijk van dezelfde rail gevoed. Dus het is mogelijk dat de geheugencontroller het dan niet meer trekt of de extra stroom ervoor zorgt dat de voltagedrop wat dieper gaat.
Ik heb trouwens een vraagje over het volgende:
Laird ben ik al vaker tegengekomen als naam bij thermalpads en het schijnt van erg goede kwaliteit te zijn. Het is in ieder geval echt een producent van TIM's.Heb netjes een 1mm crumb pad op de PMIC gedaan en hoogwaardige 0.5mm op de memory chips. LAIRD HD90000 7.5wmk 0.5mm en HD91000 8wmk 1mm voor de geïnteresseerden.
Beter dan de de rebranded meuk van Gelid, Alphacool en noem maar op, waar de producent niet van bekend is.
Aangezien ik binnenkort een waterblok op mijn 7900XTX Nitro wil zetten, ben ik rond aan het kijken naar opties voor de geheugenchips. De Laird HD9000 serie ziet er op papier erg goed uit met een zeer lage hardheid van Shore OO 30, maar is ook erg duur.
Heb je toevallig wat (vergelijkings) ervaring met andere thermal pads, zoals Gelid GP Extreme, Artic ATP2560 of Alphacool Rise Ultra Soft qua zachtheid?
In mijn ervaring is de rangorde daarvan van zacht naar hard: Ultra Rise, GP extreme, ATP2560
Ik vraag mij af of het werkelijk zo zacht en vormbaar is zoals in de datasheet is aangegeven.
Mocht dat zo zijn dan is thermal putty eventueel niet nodig.
Van de rebrand merken kan ik niet op aan. De opgegeven hardheid komt vaak niet overeen, consistentie wisselt en soms druipt het olie er gewoon vanaf..
Dan heb ik wel €165 per 1mm vel voorover als dat betekent dat het 100% consistent en betrouwbaar is.
Heb hier de Arctic TP3 op mijn 7900XTX zitten en zijn zachter dan de GP Extreme. Misschien ook de moeite om even naar te kijkenCMT schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:12:
@Cidious
Lekker bezig met het tunen![]()
Ik ben zelf overgestapt naar een dual rank Hynix A-die: uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3239G32GX2-RS5K
Maar phoe zeg, ik snap nu wel waarom er klachten zijn over de lange boottijd van het AM5 platform.
Met 2x16GB single rank M-die was de trainingstijd ca. 30 seconden, maar 2x32GB dual rank A-die spant de kroon met 60 seconden..het 2x16GB Samsung kitje wat ik daarvoor in gebruik had, was binnen 10-15 seconden klaar met trainen.
Het schijnt ook erg uit te maken hoe ver je de geheugencontroller en DDR5 pushed.
Op 4800MHz gaat het trainen merkbaar sneller dan 6000MHz.
Als het onder 60°C SPD hub al niet stabiel te krijgen is, is dat toch een teken dat je over de grens heen gaat en in feite aan het koorddansen bent met stabiliteit.
Ik stress mijn geheugen langdurig rond 60-65°C (Tjunction van de geheugenchips zal dan rond de 75-85°C zitten) en dat gaat prima met vlotte timings.
Wat ik bij A-die en M-die gemerkt heb, is dat de hoge voltage alleen voor tCL nodig is (en tRFC een beetje wanneer daar ook de grens echt van opgezocht wordt).
Eigenlijk een beetje zot gezien de geringe prestatiewinst t.o.v. hoeveel extra mV daarvoor nodig is.
Ik ben nog niet helemaal klaar met de tuning, maar kan daar later wel wat over posten.
[...]
Hmm ik denk eerder dat het te maken heeft met de extra stress die dan op de SoC uitgeoefend wordt.
De iGPU wordt namelijk van dezelfde rail gevoed. Dus het is mogelijk dat de geheugencontroller het dan niet meer trekt of de extra stroom ervoor zorgt dat de voltagedrop wat dieper gaat.
Ik heb trouwens een vraagje over het volgende:
[...]
Laird ben ik al vaker tegengekomen als naam bij thermalpads en het schijnt van erg goede kwaliteit te zijn. Het is in ieder geval echt een producent van TIM's.
Beter dan de de rebranded meuk van Gelid, Alphacool en noem maar op, waar de producent niet van bekend is.
Aangezien ik binnenkort een waterblok op mijn 7900XTX Nitro wil zetten, ben ik rond aan het kijken naar opties voor de geheugenchips. De Laird HD9000 serie ziet er op papier erg goed uit met een zeer lage hardheid van Shore O 30, maar is ook erg duur.
Heb je toevallig wat (vergelijkings) ervaring met andere thermal pads, zoals Gelid GP Extreme, Artic ATP2560 of Alphacool Rise Ultra Soft qua zachtheid?
In mijn ervaring is de rangorde daarvan van zacht naar hard: Ultra Rise, GP extreme, ATP2560
Ik vraag mij af of het werkelijk zo zacht en vormbaar is zoals in de datasheet is aangegeven.
Mocht dat zo zijn dan is thermal putty eventueel niet nodig.
Van de rebrand merken kan ik niet op aan. De opgegeven hardheid komt vaak niet overeen, consistentie wisselt en soms druipt het olie er gewoon vanaf..
Dan heb ik wel €165 per 1mm vel voorover als dat betekent dat het 100% consistent en betrouwbaar is.
Ging dat ook om dezelfde dikte?ECP0WERS schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Heb hier de Arctic TP3 op mijn 7900XTX zitten en zijn zachter dan de GP Extreme. Misschien ook de moeite om even naar te kijken
Ik weet gewoon niet maar waar ik op van aan kan met Artic of Gelid wat dat betreft.
Het zijn mooie kwaliteit pads (droog en kruimelig), maar de informatie die ze geven conflicteert zo erg.
Zo staat er op de kartonnen hoesjes van ATP2560 1mm en 1.5mm: 25 Shore OO, bij het plastic zakje van 0.5mm: 50 Shore OO en op de website staat in de specificatie nu 80 Shore OO.
Iets wat ze dus ondertussen veranderd hebben, want ik weet nog dat ik destijds pads heb uitgezocht vanwege de lage opgegeven hardheid.
80 Shore OO zou ik links hebben laten liggen voor geheugenchips, maar dat is wel een waarde wat beter met mijn ervaring overeenkomt.
Aan Alphacool begin ik in ieder geval niet meer, die hebben ondertussen een chaos gecreëerd met de naamgevingen en talloze veries (naast Eisschicht Ultra Soft, Rise Ultra Soft, Apex Ultra Soft is er nu ook Apex Core Soft..over de normale soft of normal of light nog niet gesproken

Er zit op mijn 7900 een Bykski waterblok en Bykski gebruikt, helaas, 1.2mm thermal pads. Gezien deze ontzettend lastig te vinden zijn hier in de buurt heb ik eerst besloten 1mm GP-extreme te proberen, maar deze waren helaas te dun daar ze het koelblok niet eens raakte en hierna om 1.5mm pads te gebruiken.CMT schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:25:
[...]
Ging dat ook om dezelfde dikte?
Ik weet gewoon niet maar waar ik op van aan kan met Artic of Gelid wat dat betreft.
Het zijn mooie kwaliteit pads (droog en kruimelig), maar de informatie die ze geven conflicteert zo erg.
Zo staat er op de kartonnen hoesjes van ATP2560 1mm en 1.5mm: 25 Shore OO, bij het plastic zakje van 0.5mm: 50 Shore OO en op de website staat in de specificatie nu 80 Shore OO.
Iets wat ze dus ondertussen veranderd hebben, want ik weet nog dat ik destijds pads heb uitgezocht vanwege de lage opgegeven hardheid.
80 Shore OO zou ik links hebben laten liggen voor geheugenchips, maar dat is wel een waarde wat beter met mijn ervaring overeenkomt.
Aan Alphacool begin ik in ieder geval niet meer, die hebben ondertussen een chaos gecreëerd met de naamgevingen en talloze veries (naast Eisschicht Ultra Soft, Rise Ultra Soft, Apex Ultra Soft is er nu ook Apex Core Soft..over de normale soft of normal of light nog niet gesproken.
De eerste keer heb ik GP-extreme pads gebruikt. Bij het terug in elkaar zetten van de kaart zag ik eigenlijk al dat deze veel te hard waren daar de kaart gebogen stond. Kort aansluiten en bevestigde dat omdat de core temperatuur enkele seconden na opstarten al boven de 70°c zat.
Hierna besloten Arctic TP-3 te kopen en deze waren beduidend minder hard. Na wisselen van de pads was er tevens prima contact met de core van de kaart en zijn alle andere temperaturen dik in orde.
Overigens moet ik wel zeggen dat het voor mij lijkt alsof ze de GP-extreme verandert hebben, het is niet meer wat het een jaar of 2 terug was toen ik ze op een 3080Ti plaatste, ze lijken nu veel harder. Arctic heeft voor de TP-3 een hardheid op van 55 Shore OO.
Het lijkt er dan op dat de huidige specificatie van Arctic beter met de werkelijkheid overeenkomt.
55 Shore OO is wel aan de hoge kant voor de geheugenchips.
Bij de ombouw van de 6900XT had ik grote problemen om een goed GPU die contact te krijgen.
Zelfs met de hele zachte Alphacool Rise Ultra soft koste het wat werk.
Het gaat een beetje offtopic, maar hoe is het eigenlijk met de temperatuur van de geheugenchips gesteld op waterkoeling? Nog in het hoge 80-90°C bereik onder last?
Zojuist een klein half uurtje Monster Hunter World laten draaien op 4K hoogste settings en zie hieronder het resultaat. VRAM draait op 2700mHz. Ik gebruik overigens geen thermal paste maar een Thermal Grizzly Kryosheet op de GPU die.CMT schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:02:
Bedankt voor het delen van de ervaring
Het lijkt er dan op dat de huidige specificatie van Arctic beter met de werkelijkheid overeenkomt.
55 Shore OO is wel aan de hoge kant voor de geheugenchips.
Bij de ombouw van de 6900XT had ik grote problemen om een goed GPU die contact te krijgen.
Zelfs met de hele zachte Alphacool Rise Ultra soft koste het wat werk.
Het gaat een beetje offtopic, maar hoe is het eigenlijk met de temperatuur van de geheugenchips gesteld op waterkoeling? Nog in het hoge 80-90°C bereik onder last?
/f/image/lXt4UrVykPhhHtbkn54FiEZl.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door ECP0WERS op 23-01-2024 18:45 ]