Korvaag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:21:
[...]
Beetje korte uitleg want ik moet zo weg. Tis een beetje zwart/wit daarom. Niet bedoeld als betweterigheid ofzo, maar een korte uiteenzetting van hoe ik er tegenaan kijk:
Nee wil ik niet. Punt 1: het kan niet in deze kast, en punt 2. Met de huidige videokaarten kan je beter de 120 watt van je CPU door de kast blazen langs je GPU dan je 325 watt van je GPU door je CPU naar buiten. Zijn ook wat testen van gedaan (en ik snap ook niet dat het niet meer aandacht krijgt, zeker met de huidige GPU's): CPU-warmte door de GPU is nauwelijks FPS verlies. GPU-warmte door de CPU is aanzienlijk CPU-frequentie verlies. Top intake nooit fan van geweest maar dat kan in principe ook voor dat principe, maar het past niet hier. Hier is het probleem zelfs helemaal nihil omdat de 2 Noctua's onderin verse lucht richting GPU blazen. en de outtake bovenin zit (Noctua + voeding). Er komt dus nauwelijks warme CPU-lucht bij de GPU.
Noot: met GPU door CPU bedoel ik natuurlijk de GPU warmte door de radiator etc. etc. maar dat werd nogal lang.
Iedereen heeft zo zijn eigen beweeg redenen. Het hangs enorm af van de componenten en kast. ik heb een 7800X3D die max 85W trekt en met een Wraith Spire AMD boxed koeler te koelen is.
Ik had dubbel 420 radiatoren en een Custom loop voor 5900X/5800X3D + 6900XT. Na het overgaan op 7800X3D en 4080 FE (nu 4090 FE) besloten de Custom loop aan de kant te doen en 1x 420 om te zetten in een AIO met een Alphacool AIO blok.
Ik heb 7x plaats voor 140mm fans. 3x voorkant, 3x top en 1x achter. als ik de AIO in de voorkant zou zetten dan zou frisse lucht veel moeilijker binnen komen voor 4090, RAM, VRM en NVMEs.
Ook ontstaat er een volgend probleem, namelijk negatieve druk. De 4 ongehinderde fans halen veel meer lucht uit de kast dan de voorkant erin kan stoppen, de rest zal door de kieren en overige openingen aangetrokken worden. Dus stofbende, want niet al die gaten en kieren hebben luchtfilters.
Nu met de voorkant vrij om zoveel mogelijk verse lucht aan te sturen en de 3 door rad gehinderde fans + 1 ongehinderde rear fan blijft de luchtdruk in de kast net iets positief, dat zorgt ervoor dat het gros van het stof eruit blijft. Ook krijgt de GPU zo veel meer lucht en dit scheel aanzienlijk in de GPU temperatuur en hoe hoog deze boost.
De 7800X3D draait ALTIJD 80c bij mij. ongeacht ambient of zelfs welke koeler ik erop zet. 85W is een peulenschil. de limiet zit hem in het oppervlak van de core, hoeveel deze kan overdragen. De CPU zou er dus ook geen voordeel van hebben om 'beter' gekoeld te worden.
Zoals je ziet is het enorm afhankelijk van de situatie maar ook van hoe je met stof wilt omgaan. Ik ben lui.. betreft schoonmaken