AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
Dit is wel grappig trouwens. De MSI-optie om automatisch geheugenoptimalisatie te doen is niet helemaal fris.

Aanschouw hier de optie 'tighter timings':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0OmzIA_fcrXzYcstcfgI2vNxAA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Mjc7jj3ialXo7PWisuzMASrB.png?f=fotoalbum_small

En dan hier waar ie met 'tightest timings' op uit komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAGLDNBEpyH3wV7EurjtKueOHFE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/xz4xfBahZEmjQDttNicj4Dzh.png?f=fotoalbum_small

tREFI spontaan naar 11677 en nog wat meer ongein. Tightest werkt duidelijk niet goed :) Het is op zich ook een trial optie.

Matige screenshots trouwens, sorry. In de ene staat de FCLK ook op 2033 en vSOC + VDDQ op een iets andere waarde maar dat was niet het verschil/probleem. Heb alleen per abuis een verkeerde screenshot bewaard. Kijk dus even niet naar de voltages maar puur naar de timings.

Er lijkt toch iets meer aan de hand. Het lijkt wederom instabiliteit van het BIOS te zijn. Als je te vaak dingen wijzigt verprutst het BIOS hier de timings. Oplossing is een reset en daana weer het profiel laden (met dus exact dezelfde instellingen). Bij de eerste boot staat alles dan weer goed. Ik moet nog even zien of ik kan vinden wat het triggert:
- reboots überhaupt
- cold boots
- wijzigingen aan voltages (waarna het terug wijzigen dus niet meer leidt tot correcte re-training)

Context restore staat nog steeds uit trouwens.

Edit:
Ik denk dat ik het wel heb. Het is inderdaad die MSI-optie om strakkere timings te zetten. Als je strakkere timings hebt en je past daarna je SOC-voltage aan (als voorbeeld). Dan zijn je strakkere timings gewoon exit. het SOC-voltage weer terugzetten naar auto zorgt niet voor het weer correct trainen.

Het was leuk om mee te spelen maar ik ga toch gewoon weer zelf timings instellen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Korvaag op 14-09-2023 19:06 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 07:36
Nadat ik een poos geleden mijn systeem in elkaar geschroefd had ben ik ook gaan tweaken en hoewel ik uren zonder problemen kon gamen had ik toch 1x per week ongeveer een rare crash. Daarna alles wat losser gezet voor dagelijks gebruikt en geen problemen meer. Toch bleef ik ergens het gevoel houden dat ik nog niet klaar was met tweaken dus volgde de topics wel en na nog eens dit topic doorgelezen te hebben kwam ik erachter dat mijn CLDO VDDP voltage veel te hoog stond op 1.15v weliswaar met de "auto" setting in t BIOS.

Toen ik hier las dat een normaal voltage eerder rond 0.95v of lager hoort te liggen schrok ik wel een beetje want draai dus al maanden met de auto setting wat in Zen timings altijd 1.15v aangaf. Bij het handmatig instellen zette ik het eerst op 1,0v en zelfs dan gaf het BIOS de waarde nog aan in geel en dus aan de hoge kant. Heb het nu op 0.990v gezet en heb zonder problemen een avondje kunnen Warzonen. Nu twijfel ik of ik eerst naar 0.95v ga om verder te testen of meteen op 0.90v bijvoorbeeld onder het motto... lager is beter.

Toch het gevoel dat Asus na het vSOC schandaal hier ook een steek heeft laten vallen door een kennelijk veel te hoog VDDP voltage met auto setting.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@JohnnyV76 Dat is hier al vaker besproken. ASUS heeft dit op auto stuk hoger staan dan wat ik bij andere merken zag. Asus ~1.15 de rest ~0.99 ofzo.

Denk dat het niet echt kwaad kan want anders zou Asus (hoop ik) na alle commotie rondom voltages dit niet zo gelaten hebben. VDDP stond namelijk ook voor de commotie al op ~1.15v

Heb het zelf op 1v gezet dacht ik. Ergens tussen 0.9 en 1 is denk ik prima maar 0.9 is vermoedelijk weer wat aan de lage kant.

Als je een nieuw mobo / cpu hebt is het inderdaad altijd aan te raden om even goed te kijken wat 'normale' auto waarden bij anderen zijn en wat je mobo instelt.

ps: je zou ook eens naar de waarden van CMT kunnen kijken die hij ergens in dit topic heeft gepost. Die heeft e.e.a. zeer uitgebreid getest :)

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 22-09-2023 08:58 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06 10:09

codeneos

[...]

Misschien een beetje offtopic, maar is er iemand die mij kan helpen bij het activeren van een Starfield code? Ik heb een code gekregen maar kan hem niet activeren omdat ik m'n systeem nog niet heb omgebouwd. Planning is om alles met kerst om te bouwen maar ben bang dat de code tegen die tijd al verlopen of niet meer te gebruiken is.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dat klopt.

https://www.amdrewards.com/terms

Terms and Conditions (“Terms”)
Q3 2023 AMD Rewards:
• THIS IS A GAME BUNDLE WITH PURCHASE OF SELECT AMD RYZEN™ PROCESSORS or
SELECT AMD RADEON™ GRAPHICS CARDS (COMPONENT) CAMPAIGN AS SET FORTH
IN TABLE A.
• THIS IS A GAME BUNDLE WITH PURCHASE OF A SYSTEM POWERED BY SELECT AMD
RYZEN™ PROCESSORS and AMD RADEON™ GRAPHICS CARDS, SYSTEM INTEGRATOR
(“SI”) and ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTUER (“OEM”) CAMPAIGN AS SET
FORTH IN TABLE B.
(Confirm Partner Participation and Eligibility of Desired Product Before Purchase)
(“Campaign”)
Version: 2023-4 [Posted: September 6, 2023]
Campaign Overview: The Campaign is an incentive program for the following eligible AMD products (“Eligible
AMD Product”) as defined below and specified in Table A below. Advanced Micro Devices, Inc., 2485 Augustine
Drive, Santa Clara, CA 95054 USA (“Promoter” or “AMD”), in conjunction with promotional sponsors Bethesda
Softworks LLC (“Bethesda”), will provide a unique coupon code (“Coupon Code”) for download of specified
game(s) (“Application(s)”) as set forth in Table A below with the purchase of an Eligible AMD Product from a
participating etailer or retailer (each a “Partner” and collectively, “Partners.”). NOT ALL PARTNERS ARE
PARTICIPATING IN THIS CAMPAIGN FOR ALL PRODUCTS OR REGIONS. BEFORE YOU PURCHASE A PRODUCT,
PLEASE VERIFY THAT THE PARTNER HAS CHOSEN TO PARTICIPATE IN YOUR REGION FOR YOUR DESIRED
ELIGIBLE AMD PRODUCT. Prior to purchasing, it is recommended that Participant confirm that (1) the partner
is participating in the Campaign for the desired Eligible AMD Product and (2) the product that Participant wishes
to purchase qualifies as an Eligible AMD Product. If you have any issues at AMDRewards.com or with the
Coupon Code, please contact AMDRewards Customer Service at https://www.amdrewards.com/support.
1. TIMING
a. Campaign Period: Campaign Period begins July 11, 2023, at 9:00:00 AM Eastern Time (“ET”) and
ends on September 30, 2023, at 11:59:59 PM ET,
or when supply of Coupon Codes is exhausted,
whichever occurs first. Please consult the world clock for time zone conversion information.
b. Purchase Period: To receive a Coupon Code, Participant must purchase an Eligible AMD Product
during Campaign Period from a Participating Retailer.
c. Redemption Period: The Coupon Code must be redeemed no later than October 28, 2023, to
obtain Application downloads after which the Coupon Code is void.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:38
Even een vraag kom van Intel af.

Morgen komt mijn 7800X3D en X570e moederbord binnen. Moet ik buiten XMP nog iets aanpassen in de bios?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:26

RvL

JWFpeters schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:56:
Even een vraag kom van Intel af.

Morgen komt mijn 7800X3D en X570e moederbord binnen. Moet ik buiten XMP nog iets aanpassen in de bios?
Je zal een hamer nodig hebben en wat duct tape want de 7800X3D is een AM5 socket CPU en de X570e is een AM4 socket moederbord...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@JWFpeters

Belangrijkste is dat je meteen je bios update naar de laatste versie. Bij asus kan dit meestal evt. zelfs zonder cpu en bij andere merken wellicht ook. Je weet immers niet hoe lang je mobo op de plank lag en hoe oud het bios is en/want er zijn issues geweest met de voltages.

Hier kun je een mooi overzicht vinden voor alle merken van de diverse biossen: https://docs.google.com/s...-PMyOk/edit#gid=522016589

Bij asus staan de voltages standaard sowieso vrij hoog indien je EXPO (XMP) selecteert.

Dus mocht je asus hebben dan loont het om even naar onderstaande volgende voltages te kijken. Dit is gebaseerd op een 7700x:
  • CLDO VDDP staat vaak op ~1.15v. Dit kun je in principe naar 0.95 - 1.0v zetten. Dat is wat de andere merken meestal hebben.
  • CPU SOC
  • EXPO ~1.264v. Dit kan vaak ook wat lager. Bijv. 1.2v. Het kan mss nog lager maar dit is een mooi startpunt imho.
  • CPU VDDIO/MC
  • EXPO ~1.376v. Dit kan vaak ook wat lager. Bijv. 1.2v. Het kan mss nog lager maar dit is een mooi startpunt imho.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Msi X670e Tomahawk natuurlijk dus een hamer is niet nodig haha my bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:26

RvL

JWFpeters schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:41:
Msi X670e Tomahawk natuurlijk dus een hamer is niet nodig haha my bad
Dan is het goed 😅

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Help!!!! schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:05:
Dat klopt.

https://www.amdrewards.com/terms

Terms and Conditions (“Terms”)
Q3 2023 AMD Rewards:
• THIS IS A GAME BUNDLE WITH PURCHASE OF SELECT AMD RYZEN™ PROCESSORS or
SELECT AMD RADEON™ GRAPHICS CARDS (COMPONENT) CAMPAIGN AS SET FORTH
IN TABLE A.
• THIS IS A GAME BUNDLE WITH PURCHASE OF A SYSTEM POWERED BY SELECT AMD
RYZEN™ PROCESSORS and AMD RADEON™ GRAPHICS CARDS, SYSTEM INTEGRATOR
(“SI”) and ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTUER (“OEM”) CAMPAIGN AS SET
FORTH IN TABLE B.
(Confirm Partner Participation and Eligibility of Desired Product Before Purchase)
(“Campaign”)
Version: 2023-4 [Posted: September 6, 2023]
Campaign Overview: The Campaign is an incentive program for the following eligible AMD products (“Eligible
AMD Product”) as defined below and specified in Table A below. Advanced Micro Devices, Inc., 2485 Augustine
Drive, Santa Clara, CA 95054 USA (“Promoter” or “AMD”), in conjunction with promotional sponsors Bethesda
Softworks LLC (“Bethesda”), will provide a unique coupon code (“Coupon Code”) for download of specified
game(s) (“Application(s)”) as set forth in Table A below with the purchase of an Eligible AMD Product from a
participating etailer or retailer (each a “Partner” and collectively, “Partners.”). NOT ALL PARTNERS ARE
PARTICIPATING IN THIS CAMPAIGN FOR ALL PRODUCTS OR REGIONS. BEFORE YOU PURCHASE A PRODUCT,
PLEASE VERIFY THAT THE PARTNER HAS CHOSEN TO PARTICIPATE IN YOUR REGION FOR YOUR DESIRED
ELIGIBLE AMD PRODUCT. Prior to purchasing, it is recommended that Participant confirm that (1) the partner
is participating in the Campaign for the desired Eligible AMD Product and (2) the product that Participant wishes
to purchase qualifies as an Eligible AMD Product. If you have any issues at AMDRewards.com or with the
Coupon Code, please contact AMDRewards Customer Service at https://www.amdrewards.com/support.
1. TIMING
a. Campaign Period: Campaign Period begins July 11, 2023, at 9:00:00 AM Eastern Time (“ET”) and
ends on September 30, 2023, at 11:59:59 PM ET,
or when supply of Coupon Codes is exhausted,
whichever occurs first. Please consult the world clock for time zone conversion information.
b. Purchase Period: To receive a Coupon Code, Participant must purchase an Eligible AMD Product
during Campaign Period from a Participating Retailer.
c. Redemption Period: The Coupon Code must be redeemed no later than October 28, 2023, to
obtain Application downloads after which the Coupon Code is void.
Inderdaad, als iemand de Starfield code voor mij wil claimen zou dat geweldig zijn, _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Het helpt natuurlijk als je zelf ook even je huiswerk doet en wat meer gegevens meldt.

Welk(e) AMD product(en) heb je dan :?

PC Specs

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 12:17

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/No4M4C-W2_FccpXCWvKg5joPPpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nIyQhGZbe9EGv5fCoUsXbs3J.png?f=user_large

Dit is mijn 24/7 nu. 100% stabiel. TestMem5 26 cycles (1usmus profiel), Karhu 20000%, Cinebench R24 + FurMark 4 uur, OCCT verscheidene tests, vele uren en Starfield 40+ uur zonder crash op FCLK 2200 en 130+ uur op FCLK 2167 met dezelfde rest settings.

Lagere voltages leveren stabielere FCLK op. Ook is Hynix A nodig om dit te draaien. M die heeft andere voltages nodig en is niet zo stabiel bij lagere voltages. Let ook even op dat dit een kit van 2x32GB is, dus dual rank. 2x 16GB moet nog iets strakker kunnen hier en daar.

[ Voor 29% gewijzigd door Cidious op 23-09-2023 14:41 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

• codeneos

codeneos

[...]

Help!!!! schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:41:
^
Het helpt natuurlijk als je zelf ook even je huiswerk doet en wat meer gegevens meldt.

Welk(e) AMD product(en) heb je dan :?
CPU een 7600x, nog geen moederbord gekocht. Wacht nog op een goede aanbieding.

Heb nu een 5950x op een Gigabyte x570 Master met 32gb Saumsung b-die gekoeld met een custom loop voor de CPU en GPU (D5, EKWB, etc). De hele setup ombouwen naar Zen4 alleen is een behoorlijke klus dus vandaar dat ik die tot de eerste volgende feestdagen wil uitstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

codeneos schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:27:
[...]

CPU een 7600x, nog geen moederbord gekocht. Wacht nog op een goede aanbieding.

Heb nu een 5950x op een Gigabyte x570 Master met 32gb Saumsung b-die gekoeld met een custom loop voor de CPU en GPU (D5, EKWB, etc). De hele setup ombouwen naar Zen4 alleen is een behoorlijke klus dus vandaar dat ik die tot de eerste volgende feestdagen wil uitstel.
ik had 5800X3D (kwam van 5900X af) + 6900XT full custom EKWB en nu met 7800X3D + 4080 FE is het het absoluut niet meer waard meer om te waterkoelen en heb nu een eigen AIO gemaakt van een 420x45 Alphacool rad + Alphacool Eisbaer Pro AIO + extra inline DC-LT2 pomp. 4080 FE heeft geen waterkoeling nodig en ga die vervangen voor 4090 FE deze maand, die ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwCkerMhJc9T2XvgpwtpgHwTTRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fx5ZnY0iUOuxCROrcCPU8gQS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeCJg9AVlNTx70INnZzggOFLIkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEQfDafvVH4e9Kpocwfy8vNG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBWCXKRkk6HZ35XjLJAxSbp4odM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34mqLUoCjnTGUih9XatWMkge.jpg?f=fotoalbum_large

• codeneos

codeneos

[...]

Cidious schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:41:
[...]

ik had 5800X3D (kwam van 5900X af) + 6900XT full custom EKWB en nu met 7800X3D + 4080 FE is het het ABSOLUUT niet waard meer om te waterkoelen en heb nu een eigen AIO gemaakt van een 420x45 Alphacool rad + Alphacool Eisbaer Pro AIO + extra inline DC-LT2 pomp. 4080 FE heeft geen waterkoeling nodig en ga die vervangen voor 4090 FE deze maand, die ook niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar heb je gelijk in, bij Zen3 was een custom loop ook eigenlijk al niet meer de moeite waard.

En toch vindt ik zelf zo'n massief kopere blok van EK gewoon gaaf om te zien. De complexiteit, build effort en behoorlijke meerprijs legt het inderdaad af tegen een goede lucht of aio koeler. Maar goed het is dan ook een hobby 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

codeneos schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:51:
[...]

Daar heb je gelijk in, bij Zen3 was een custom loop ook eigenlijk al niet meer de moeite waard.

En toch vindt ik zelf zo'n massief kopere blok van EK gewoon gaaf om te zien. De complexiteit, build effort en behoorlijke meerprijs legt het inderdaad af tegen een goede lucht of aio koeler. Maar goed het is dan ook een hobby 8)
Ja ik wilde gewoon een balls to the wall custom loop bouwen.. en dat heb ik gedaan. Heb nu enorm veel reserve onderdelen haha. iets van 5 radiatoren in verschillende maten in de kast etc. Top van de loop was 2x 420. Ben blij met de AIO oplossing die ik nu heb. exact zelfde temperaturen en stil en onderhoudsvrij (praktisch gezien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Cidious schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:04:
[...]

Ja ik wilde gewoon een balls to the wall custom loop bouwen.. en dat heb ik gedaan. Heb nu enorm veel reserve onderdelen haha. iets van 5 radiatoren in verschillende maten in de kast etc. Top van de loop was 2x 420. Ben blij met de AIO oplossing die ik nu heb. exact zelfde temperaturen en stil en onderhoudsvrij (praktisch gezien).
Haha, klinkt herkenbaar ;)

Ik heb ondertussen ook een zee aan fittingen, voor hard tube, soft tube, knietjes met hoeken in verschillende graden. Verlengstukjes, rotaties, snelkoppeling. En natuurlijk verschillende diameters, van 1/2, 3/8 en 5/8. Van alles wel wat liggen. Voel me altijd net een loodgieter als ik daar mee bezig ben. :+

En natuurlijk moet je een keertje water gemorst hebben op je videokaart doordat je een van de 4 ports op het koelblok vergeten bent af te doppen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

codeneos schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:44:
[...]

En natuurlijk moet je een keertje water gemorst hebben op je videokaart doordat je een van de 4 ports op het koelblok vergeten bent af te doppen 8)7
DIT :+

Leuk om allemaal uitgebreid gedaan te hebben. Heb ook een paar kilo aan fittingen. Blij dat ik nu gewoon AIO systemen heb gemaakt voor beide desktops. Madam draait hetzelfde AIO block zonder extra pomp en gewoon met 280x30 rad voor de 5800X3D en zij heeft mijn 6900XT waar ik de reference koeler terug op heb gezet met phasechange pad en putty voor het geheugen en de VRMs. Stukken koeler dan stock met reference koeler. Werkt allemaal prima nu. Klaar met de ongein haha.

[ Voor 45% gewijzigd door Cidious op 23-09-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Nieuw spul gekocht en ben ook meteen maar weer eens aan het tweaken van mijn geheugen geslagen en tussenstand is dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uoOUQvE.png

Geheugen is G-Skill, F5-6000J3038F16GX2-FX5 6000MHz, 30-38-38-38-96-134 timings op Expo settings. Het zijn DIMM's met Hynix A-die, dual rank.

Geheel stabiel op timings en voltages zoals in screenie.
Getest met AIDA64, TestMem5 v0.12 (Anta extreme preset), Linpack Xtreme, Memtest en Y-cruncher, allen uren probleemloos doorstaan, waarbij de max. temp. memory 48°C was.
Verder CO op -20, alle cores, op -30 heb ik vastlopers. Nog geen zin/tijd gehad om het core voor core uit te pluizen, met een 7900X3D kun je in Ryzen Master helaas niet automatisch dit proces doorlopen, zoals bij de V-cache loze cpu's dat wel kan. Wordt nog een tijdrovend klusje om het per core te doen.....

[ Voor 3% gewijzigd door DaLoona op 24-09-2023 21:21 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Congrats, je hebt naar mijn gevoel echt zeer goede timings. Maar misschien is dat wat tegenwoordig goed haalbaar is met recente cpu en mem batches. :?

Voltages ook netjes behalve CLDO VDDP dat best hoog is met 1.14v. Is dat een manual setting of auto? ASUS zet dat ook zo hoog op auto maar volgensmij kun je in de regel met een stuk minder toe, bijv. max 1v.

Ben wel benieuwd of dit echt stabiel gaat zijn over langere tijd en ook bij gaming. Mijn ervaring is dat al die stresstests helaas niet alles zeggen. :X

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Help!!!! schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:37:

Voltages ook netjes behalve CLDO VDDP dat best hoog is met 1.14v. Is dat een manual setting of auto? ASUS zet dat ook zo hoog op auto maar volgensmij kun je in de regel met een stuk minder toe, bijv. max 1v.
CLDO VDDP stond op auto en heb ik inmiddels op manual staan en hij is nu netjes 0.9472V, had verkeerde screenie geupload :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eX0jajF.png

Heb er al uren Starfield, Diablo IV en Destiny 2 op zitten zonder issues.

tWR en tRC willen op dit setje niet lager dan wat het nu is of ik moet er serieus hoge voltages op zetten en daar heb ik geen zin in. Het is nu wel netjes met die timings en voltages en ben er content mee.

Ik lees ook overal dat de temps van cpu toch wel snel richting 95°C voor non V-cache en 85°C voor degenen met V-cache gaan, maar ik kom op een zeer nette 76°C max uit bij CineBench R20/23/24, dus dat valt me ook niet tegen.

[ Voor 27% gewijzigd door DaLoona op 24-09-2023 23:16 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

DaLoona schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:14:
Nieuw spul gekocht en ben ook meteen maar weer eens aan het tweaken van mijn geheugen geslagen en tussenstand is dit:
[Afbeelding]

Geheugen is G-Skill, F5-6000J3038F16GX2-FX5 6000MHz, 30-38-38-38-96-134 timings op Expo settings. Het zijn DIMM's met Hynix A-die, dual rank.

Geheel stabiel op timings en voltages zoals in screenie.
Getest met AIDA64, TestMem5 v0.12 (Anta extreme preset), Linpack Xtreme, Memtest en Y-cruncher, allen uren probleemloos doorstaan, waarbij de max. temp. memory 48°C was.
Verder CO op -20, alle cores, op -30 heb ik vastlopers. Nog geen zin/tijd gehad om het core voor core uit te pluizen, met een 7900X3D kun je in Ryzen Master helaas niet automatisch dit proces doorlopen, zoals bij de V-cache loze cpu's dat wel kan. Wordt nog een tijdrovend klusje om het per core te doen.....
Dit is niet dual rank. Single Rank. 16GB modules zijn niet meer dual rank. Staat ook SR onderin naast je geheugen type. Single Rank kan vaak wat strakker. Kijk eens naar mijn timings je kan met tRFC nog wat lager (372 kan vaak voor 32GB a-die kits) en het naar beneden halen van tertiare levert weinig perf op, wel makkelijk instabiliteit. Je kan je beter focussen op primaire en secundaire timings en dan de wat lossere tertiaire timings gebruiken voor een stabiliteits boost. FCLK kan nog wat aandacht hebben. FCLK verhogen lever meer op voor gaming bijvoorbeeld dan timings of zelfs mem clock. Ook is je Mem VDD wel erg laag. Ik bedoel, er is niet echt reden om lager dan 1.35v te gaan tenzij je echt in een hitte gelimiteerde krappe omgeving werkt.

Niet om over je resultaat te zeuren dat zal prima draaien. Gewoon wat dingetjes waar je nog een keer over heen kan buigen voor nog een beetje meer mocht je dat leuk vinden.

Dit is wel dual rank A-die. Met een single rank kit moet je strakker kunnen als jouw CPU IMC dat toelaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/No4M4C-W2_FccpXCWvKg5joPPpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nIyQhGZbe9EGv5fCoUsXbs3J.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Cidious op 25-09-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 07:36
Cidious schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:46:
[...]

Dit is wel dual rank A-die. Met een single rank kit moet je strakker kunnen als jouw CPU IMC dat toelaat.
Maar op dat screenshot staat toch ook SR?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

JohnnyV76 schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:19:
[...]

Maar op dat screenshot staat toch ook SR?
Ja bug. Haha. Zen Timings is al even niet mee geupdate. HWINFO laat het beter zien. Rechtermuisknop op trayicon en dan memory timings. 1R / 2R.

Dit is mijn laptop (7945HX) met G.Skill A-die dat op 6000 draait met custom timings op 1.1v maar even voor het idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-hv0vEuKTV5UWezsxyH2yhzXDQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BjJVFCkwJJjOqvDQzFlyuMQ5.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Cidious op 25-09-2023 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Cidious schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:46:
[...]

Dit is niet dual rank. Single Rank. 16GB modules zijn niet meer dual rank. Staat ook SR onderin naast je geheugen type.
8)7 Had ik nog niet eens gezien, duh.... Raar want als ik de code op de DIMM"s moet geloven is het dual rank.
Maar even gekeken naar wat je verder op zei en HWINFO laat toch echt 2R zien

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H6QR9Ei.jpg
En bedankt voor je tips over timings, zal er eens naar kijken.

Edit:
Wat betreft voltages, ik ben zo laag mogelijk gegaan, niet zo zeer vanwege temperatuur in case (airflow zat in de case), maar gewoon omdat het kon bij deze timings. Vond ~48-50°C wel een mooie maximale temperatuur tijdens de diverse stresstests.

[ Voor 46% gewijzigd door DaLoona op 25-09-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-06 20:15

rajackar

Blood Minister

Vraagje voor de zen4 veteranen.
Ik kom van een 5900X en heb nu een 7800X3d. Eerste ervaringen met DDR5 dus ook.
Ik heb een 7200 kitje met SK Hynix A-die. De standaard timings zijn erg los. Nu ben ik al wat gaan aanscherpen maar ik vroeg me af of jullie ook externe bronnen gebruiken voor de basis timings.
Ik heb al wat zitten zoeken maar de meeste info die ik kan vinden gaat over 6000 / 6200 of meteen 7600 MT/s.
Hebben jullie wat tips voor een goed start punt?
7200 is wss een beetje overkill voor deze combi maar ik vind het natuurlijk wel leuk om het wat verder te tweaken ;)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:26

CMT

@DaLoona
Dat zijn mooie waarden hoor, heb je ook gekeken of alles zo strak draaien prestatieverbetering bracht?
Een hele poos geleden heb ik uitgebreid een Samsung B-die en Hynix M-die kitje getest en getuned, maar daar bleek bijvoorbeeld dat tRAS zo uitzonderlijk laag zetten geen winst gaf, meer wel zorgde voor lange termijn onstabiliteit. D.w.z. de ene fout in 10 uur stresstesten (20 passes TM5 Anta777 extreme) op 60°C SPD Hub temperatuur.

Het is best mogelijk dat je toch een dualrank 32GB kitje hebt, maar het is wel uitzonderlijk want de huidige DDR5 geheugen IC's hebben een 16Gbit dichtheid (m.u.v. de afwijkende 48GB / 96GB DIMM's). Op een module zitten standaard 8 IC's aan één kant en met dual rank worden beide zijden bestukt, dus 16 in totaal = 32GB per DIMM.

Nu kan het zijn dat jouw kit oorspronkelijk uitgevoerd was als 64GB dual rank, maar dat er 1 of meerdere chips niet in orde bleken te zijn of niet de standaard haalden. Mogelijk zijn deze dan uitgeschakeld /afgesneden en heb je in feite 4 IC's aan elke kant zitten per DIMM.
De enige manier om het zeker te weten is om het geheugen er uit te halen en te controleren of de geheugen IC's werkelijk aan beide zijden van de PCB zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:26

CMT

@rajackar

CMT in "AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC"
CMT in "AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC"

Leesvoer ;). Rond die periode is heel wat besproken/gediscussieerd, dus daar is veel uit te halen.
7200MHz is in ieder geval niet mogelijk met Rclock : Uclock = 1 : 1. Dat zal dan naar 2 : 1 verhouding moeten gaan, oftewel geheugencontroller op halve snelheid van de ram.
Het nadeel is dat daarmee, bij wijze van spreken, het kind met het badwater weg wordt gedaan.

Het is daarom beter om het op 1 : 1 te houden en de geheugencontroller zo ver mogelijk te pushen zonder dat de prestaties terugvallen of onstabiliteit optreedt. Met een beetje mazzel heb je een goed exemplaar en werkt het stabiel en zonder regressie > 3000MHz. Zoals altijd bij het 'optimaliseren' geldt: "YMMV".

@JWFpeters
Misschien is het bovenstaande ook handig voor jouw? In ieder geval is het sterk af te raden om voltages voor de Vsoc, Vddio / MC, Vddp op auto te laten. Die worden nog altijd veel te hoog gekozen.
Dat is al een decennia lang probleem overigens, nooit voltages op auto laten met OC-en ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

@CMT, Bedankt! Ik ga me er wat verder in inlezen. En natuurlijk testen.
Mijn resultaten in AIDA komen redelijk overeen met een getunede 6000 kit. Maar idd met de 2:1 verhouding.
Ik had verwacht dat de bandbreedte totaal dan wel hoger zou zijn. Maar dat lijkt ook niet echt het geval.
Maar het is natuurlijk ook niet voor niets dat er vaak wordt gezegd dat de sweet spot voor ZEN4 rond de 6000 ligt. Die 7200 was niet veel duurder en ik was vooral nieuwsgierig.
Wss draait die ook prima als een lager geklokt kitje met strakke timings ;)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:02:
@DaLoona
Dat zijn mooie waarden hoor, heb je ook gekeken of alles zo strak draaien prestatieverbetering bracht?
Een hele poos geleden heb ik uitgebreid een Samsung B-die en Hynix M-die kitje getest en getuned, maar daar bleek bijvoorbeeld dat tRAS zo uitzonderlijk laag zetten geen winst gaf, meer wel zorgde voor lange termijn onstabiliteit. D.w.z. de ene fout in 10 uur stresstesten (20 passes TM5 Anta777 extreme) op 60°C SPD Hub temperatuur.

Het is best mogelijk dat je toch een dualrank 32GB kitje hebt, maar het is wel uitzonderlijk want de huidige DDR5 geheugen IC's hebben een 16Gbit dichtheid (m.u.v. de afwijkende 48GB / 96GB DIMM's). Op een module zitten standaard 8 IC's aan één kant en met dual rank worden beide zijden bestukt, dus 16 in totaal = 32GB per DIMM.

Nu kan het zijn dat jouw kit oorspronkelijk uitgevoerd was als 64GB dual rank, maar dat er 1 of meerdere chips niet in orde bleken te zijn of niet de standaard haalden. Mogelijk zijn deze dan uitgeschakeld /afgesneden en heb je in feite 4 IC's aan elke kant zitten per DIMM.
De enige manier om het zeker te weten is om het geheugen er uit te halen en te controleren of de geheugen IC's werkelijk aan beide zijden van de PCB zitten.
Fysiek bekijken inderdaad. Ik betwijfel het. Lijkt meer op een uitlees fout. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ben zelf ook wel nieuwsgierig naar nieuw 24Gb M-die reepjes maar omdat ik 64GB al zo mooi heb lopen is het het gewoon niet waard om naar een 48GB kit te gaan op dit moment. Misschien dat het interessanter wordt voor Zen 5 volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Ik zal in morgen of overmorgen er eens een DIMM uithalen en kijken of ik wat kan zien onder de heatspreader.
Verder op advies Cidious weer wat lopen frutselen en draai nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nF354Bh.png

Al weer een uurtje of 6 aan het testen geweest en geen errors tot nu toe. Wat betreft prestatie, ik weet het AIDA64 is niet echt super representatief, maar in dat programma bij geheugen read/write ~6 a 7k hogere bandbreedte en hetzelfde voor copy, latency ~10ns lager, in vergelijk met standaard Expo settings.

Ingame heb ik nog niet getest, maar het zal meestal slechts een paar fps schelen. Ik doe het dan ook meer omdat ik het gewoon leuk vind zoveel mogelijk uit mijn geheugen te halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qyn_qbJDEP4bzfZ_uh5QuNTRikM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zv36bO9LGygbHTMuCwRVv1kS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKN4xbKtaRN1deYixHYQKxbF2sk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FDjRDawVMvKkKVboCHO7iQeB.png?f=fotoalbum_large
Ik heb nog niet veel meer gedaan dan tras en trfc wat naar beneden brengen.
Maar ik ben nog niet echt onder de indruk van de bandbreedte.
Tips zijn van harte welkom want ik heb het idee dat er nog wel veel meer in moet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
rajackar schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tips zijn van harte welkom want ik heb het idee dat er nog wel veel meer in moet zitten.
Ideaal gezien ga je toch naar 6000-6200 zodat je memory controller 1:1 mee loopt met ram of richting 8000 zodat je latency penalty tegengaat die je nu hebt door op 7200 te draaien.

Hoe dan ook, om je op weg te helpen, tRC eens naar 76 brengen ipv 176 :) en de rest van je primaire timings naar 36 op tRAS na.

Ter referentie, onderstaande gaan we niet halen met maar 1 CCD ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ECP0WERS op 25-09-2023 19:49 ]

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

[b]rajackar schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:37:
Ik gok dat je nog op expo draait? En het lijkt erop dat je een divider voor het geheugen gebruitk, dus niet 1:1 draait. Je North Bridge Clock staat nl. wel erg laag in vergelijking met de mijne.
Ik draai dit met mijn geheugen op 6000MHz
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AvF1KGA.jpg

Is wel heel wat finetuning aan gedaan, ook met wat hulp van dit topic. Is wel wat leesvoer, maar heb er aardig wat van opgestoken.

[ Voor 4% gewijzigd door DaLoona op 25-09-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

ECP0WERS schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:47:
[...]
Ter referentie, onderstaande gaan we niet halen met maar 1 CCD ;)
L1, L2 enL3 niet nee ;) , maar memory moet ie toch wel in de buurt kunnen komen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
DaLoona schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:51:
[...]

L1, L2 enL3 niet nee ;) , maar memory moet ie toch wel in de buurt kunnen komen, toch?
Nee, volgens mij blijven wij zo rond de 66~67k read en copy en 94~96k write :) latency tussen 62-56ns.

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

ECP0WERS schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:16:
[...]

Nee, volgens mij blijven wij zo rond de 66~67k read en copy en 94~96k write :) latency tussen 62-56ns.
Aha, wist ik niet, alweer wat geleerd,, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Ik heb even een vraag over voltages van Ryzen 7xxx series.
Ik ben mijn FCLK/mem aan het finetunen en nu wil ik de voltages van VDDG CCD en VDDG IOD aanpassen maar mijn moederbord slaat de settings niet op in BIOS (heb al ticket geopend met MSI) en BIOS zet deze of op 1150mV of op auto. Hetzelfde geldt voor VDDP, ook hier alleen auto of 1150mV.
Nu wil ik weten of deze voltages niet te hoog zijn voor mijn cpu/mem.
Mijn mem wordt niet warmer dan 53°C tijdens uren stressen en mijn cpu wordt niet warmer dan 80°C tijdens dezelfde stresstesten (TestMem 5, Extreme@anta preset). en ca.65°C tijdens gamen.
Graag jullie mening hierover, alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

DaLoona schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:13:
Ik heb even een vraag over voltages van Ryzen 7xxx series.
Ik ben mijn FCLK/mem aan het finetunen en nu wil ik de voltages van VDDG CCD en VDDG IOD aanpassen maar mijn moederbord slaat de settings niet op in BIOS (heb al ticket geopend met MSI) en BIOS zet deze of op 1150mV of op auto. Hetzelfde geldt voor VDDP, ook hier alleen auto of 1150mV.
Nu wil ik weten of deze voltages niet te hoog zijn voor mijn cpu/mem.
Mijn mem wordt niet warmer dan 53°C tijdens uren stressen en mijn cpu wordt niet warmer dan 80°C tijdens dezelfde stresstesten (TestMem 5, Extreme@anta preset). en ca.65°C tijdens gamen.
Graag jullie mening hierover, alvast dank.
Verlagen van VDDG kan to meer stabiliteit leiden. Deze settings kan je vinden in het AMD Overclocking menu in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Cidious schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:23:
[...]

Verlagen van VDDG kan to meer stabiliteit leiden. Deze settings kan je vinden in het AMD Overclocking menu in de bios.
Thx! Heb inmiddels de goeie gevonden, ze staan er 2x in, 1x onder advanced -->overclocking--> voltages of zo, maar die kun je aanpassen, maar BIOS slaat ze niet op.
De andere, "juiste" staan gewoon op de OC pagina, dacht dat dat weer andere voltages waren 8)7
Maar goed, heb VDDG CCD op 0.8V en VDDG IOD op 0.75V staan nu en 5u TestMem 5 verder en nog geen errors, loopt nu nog.
Heb FCLK op 2133MHz

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/la6Mo3R.png

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

DaLoona schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:45:
[...]

Thx! Heb inmiddels de goeie gevonden, ze staan er 2x in, 1x onder advanced -->overclocking--> voltages of zo, maar die kun je aanpassen, maar BIOS slaat ze niet op.
De andere, "juiste" staan gewoon op de OC pagina, dacht dat dat weer andere voltages waren 8)7
Maar goed, heb VDDG CCD op 0.8V en VDDG IOD op 0.75V staan nu en 5u TestMem 5 verder en nog geen errors, loopt nu nog.
Heb FCLK op 2133MHz

[Afbeelding]
tCL moet in praktisch gezien 28 kunnen met een 32GB single rank kit op 6000. Voor de rest ziet het er echt best netjes uit. Mocht je nou voor de volgende stap willen gaan dan 6200 proberen. Je kan mijn timings als begin positie aannemen omdat deze voor 64GB werken en ook voor andere system waar mijn vrienden die op 32GB kits hebben overgenomen. en vanaf daar iets strakker bijstellen.

• JWFpeters
Nu een paar dagen de 7800X3D in gebruikt na de i5 13600kf en merk toch wel de framerates in Destiny 2 veel beter hoog blijven waar de i5 langer en vaker weg zakte en in Horizon 5 is de framerate hoger en zo goed als stabiel 160fps op alles max 1440p en 4080

Enigste wat ik tot nu toe “vervelend” vind is het opstarten wat langer duurt ( meniet checklist denk ik?) en even wennen aan 80 graden met maar 70watt haha wel even de helft minder als de i5 met betere prestaties (gamen)

Kwa instellingen XMP1 (op 2 duurt opstarten nog langer) en een undervolt (denk ik) pbo op 85watt max en dan 15 offset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:21

OPGELOST

Update: Ongelofelijk na al dat gek*t heb ik de voedingskabel eruit getrokken en de spanning eraf gehaald via de aan/uit knop. Alles werkt weer..
-------------------------------------------------
Is er iemand die misschien wat meer ervaring heeft met AM5 dan ik, want ik heb zonet iets onverklaarbaars voorgehad.

Asus B650E-F
TridentZ 6000
7800x3D
XFX 7900XT

Ik startte mijn pc op zoals altijd maar plots. Het booten duurde wat langer dan normaal en geen enkele USB3 poort doet het nog. In Device manager zie ik het volgende
- Device descriptor Request Failed
- Set Address Failed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSK6Sdg-spUC5fDNK2R-lOnZwJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BavBcwKJRT4DiGhi197uIhU9.png?f=fotoalbum_large

Geen recente windows updates gehad of wat dan ook.

Ik heb bios en alle AMD chipset drivers een update gegeven, maar dat was geen oplossing helaas.

Hopelijk iemand die het weet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Spacewide op 01-10-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 22:52
Na maanden zonder crashes te hebben gedraaid en vele uren te hebben gegamed heb ik met Counter-strike 2 toch een paar keer een crash gehad - erg vervelend als je in een multiplayer spelletje zit, niet dat ik heel veel bijdraag aan een team maar ze hebben toch één man cannon fodder minder. Ik heb één spontane reboot gehad (wat me aan een te enthousiaste PBO Curve Optimizer doet denken) en nog een paar keer dat CS2 crashte maar het OS zichzelf in elk geval nog wel liet rebooten (task manager werkte niet meer).

Paar dingen geprobeerd maar toch ook maar weer eens naar de curves van de verschillende cores gekeken, dit keer met core cycler (30 seconden) aan bij OCCT. Daar toch twee cores gevonden die niet stabiel waren, eentje moest zelfs 10 stapjes omlaag! Ga hem nu maar ff een paar uurtjes laten draaien.
Voor de gein jouw settings eens geprobeerd maar daar boot de mijne niet mee! Terug naar de settings die ik had dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySiLcPgdW-hoUkdje3drWQQFLG4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qrhQYg1yYbD4Wb0qKqWVHQDh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Julian op 07-10-2023 15:44 ]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Julian schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:29:
Na maanden zonder crashes te hebben gedraaid en vele uren te hebben gegamed heb ik met Counter-strike 2 toch een paar keer een crash gehad - erg vervelend als je in een multiplayer spelletje zit, niet dat ik heel veel bijdraag aan een team maar ze hebben toch één man cannon fodder minder. Ik heb één spontane reboot gehad (wat me aan een te enthousiaste PBO Curve Optimizer doet denken) en nog een paar keer dat CS2 crashte maar het OS zichzelf in elk geval nog wel liet rebooten (task manager werkte niet meer).
Kan ook liggen aan CS2, als ik bij de patch notes kijk, dan staat er ook dat ze aan crashes van het spel gewerkt hebben. Ik heb zelf ook wel eens een crash daarin gehad, maar de laatste dagen niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Yeah isso maar tests met OCCT leveren ook fouten op. Ik weet niet of het ligt aan de veel nieuwere versie van OCCT die ik nu gebruik, of dat ik het in Core cycle-modus doe, maar hij vindt meer fouten dan een paar maanden geleden.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Zelf ook maar weer aan het prutsen geslagen met timings en op onderstaande uitgekomen. Mijn SoC heeft m.i. veel voltage nodig om 6200 te draaien in verhouding met 6000 (1.085v)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21fcOCCjumvYs9tq2pssENhW4uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TrSBDUJnocYPwJqYjSfbrlxL.png?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook, hier laat ik het voorlopig weer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Ben ik de enige die zich ergert aan de typo "octalcore" die al weet ik hoe lang in AIDA64 zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Julian op 07-10-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ter info voor het nageslacht: BIOS versie F8d voor mijn Gigabyte B650-bord levert instabiliteit op van de graka, met name als er Ray Tracing in het spel is. Binnen 3DMark crashte Port Royal, tenzij ik de graka onderklokte, dan ging het nog wel eens. Portal with RTX werkte ook alleen op settings rondom stock. Cyberpunk startte helemaal niet meer op. De crashes in CS2 liggen misschien ook hieraan, maar dat moet ik nog testen. Nu weer terug op F5a en alles draait weer als een zonnetje.

Dingen die ik heb geprobeerd voordat ik terugging naar F5a:
- Harde CMOS reset gevolgd door Load Optimized Defaults
- Geheugen op niet-EXPO
- Drivers van de videokaart verwijderd in Safe Mode met DDU en oudere driver gedraaid
- FCLK omlaag

Was wel een lullige, je verwacht niet dat je BIOS instabiliteit op je videokaart oplevert, zeker niet vooral bij Ray Tracing. Magoed.

Edit: CS2 draait ook weer goed. De gevonden lagere waarden voor de Curve Optimizer zijn wel correct.

[ Voor 5% gewijzigd door Julian op 09-10-2023 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Vanmorgen bios 1709 met AGESA 1.0.8.0 voor mijn bord geflashed en kan nu stabiel 2167mHz FCLK draaien ipv 2100mHz :)

Ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ECP0WERS op 15-10-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22

star-saber

Ryzen

ECP0WERS schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:16:
Vanmorgen bios 1709 met AGESA 1.0.8.0 voor mijn bord geflashed en kan nu stabiel 2167mHz FCLK draaien ipv 2100mHz :)

Ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn.
Let wel er zit crc o.i.d op die verbinding. Als 2167 stabiel draait wil het niet zeggen dat het sneller is.
Als er veel fouten voorkomen die opnieuw verstuurd moeten worden dan is het langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
star-saber schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Let wel er zit crc o.i.d op die verbinding. Als 2167 stabiel draait wil het niet zeggen dat het sneller is.
Als er veel fouten voorkomen die opnieuw verstuurd moeten worden dan is het langzamer.
Dat is me bekend, zodoende ben ik laatste keer op 2100MHz uitgekomen. Nu treedt dit echter pas op bij 2200MHz en is 2167MHz bruikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX5vuPj_OPqwUQhQaM66MqkT3RA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fU3GHNvcHwYRF76P5JlA42ht.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik kon 2200 net niet volledig stabiel krijgen met 1.0.0.7c en draaide 2167. Nu met 1.0.8.0 draait 2200 soepel. Nog niet hoger geprobeert.

Alle benchmark scores (voormamelijk gaming) gaan omhoog.

[ Voor 17% gewijzigd door Cidious op 16-10-2023 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat mij niet helemaal duidelijk is: hoeveel NVME ssd’s kun je nu werkelijk gebruiken op een B650 en X670 bord? Zit te denken om te upgraden naar een 7800x3D in combinatie met 1 nieuwe NVME ssd, maar heb nog 2 oudjes die ik ook wil gaan gebruiken. De meeste borden hebben 3 of soms zelfs 4 sloten, maar kun je deze ook werkelijk allemaal gebruiken?
Het gaat niet om PCI-e 5 NVMe’s, die zijn te duur en leveren in de praktijk niets op. Heb nu een 1 en 2TB model en koop er mogelijk een 2 of 4TB PCI-e 4.0 NVME bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Tortelli schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:46:
Wat mij niet helemaal duidelijk is: hoeveel NVME ssd’s kun je nu werkelijk gebruiken op een B650 en X670 bord? Zit te denken om te upgraden naar een 7800x3D in combinatie met 1 nieuwe NVME ssd, maar heb nog 2 oudjes die ik ook wil gaan gebruiken. De meeste borden hebben 3 of soms zelfs 4 sloten, maar kun je deze ook werkelijk allemaal gebruiken?
Het gaat niet om PCI-e 5 NVMe’s, die zijn te duur en leveren in de praktijk niets op. Heb nu een 1 en 2TB model en koop er mogelijk een 2 of 4TB PCI-e 4.0 NVME bij.
Ik heb er 3 in gebruik op mijn Asus X670E-Extreme.
Alle 3 pcie 4.0
Werkt perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Ik heb er maar twee op mijn B650 mATX bord, eentje gen 5 (wat wel netjes is voor een B650), werken allebei prima, allebei even snel met een Samsung 990 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 22:08
Check de handleiding van het moederbord.

Soms worden de PCIe lanes gedeeld met de extra PCIe slots. (Vaak niet van toepassing als je een grote GPU hebt.)

Soms kun je niet alle SATA poorten gebruiken als je SATA SSD's in je M.2 slots gebruikt. (Voor jou niet van toepassing want je geeft aan NVMe SSD's te gebruiken.)

Voorbeeld: De Asus TUF Gaming B650-Plus Wifi heeft 3 M.2 sloten. De eerste twee via de CPU en de derde via de chipset. Het tweede PCIe x16 slot gaat ook via de chipset en dus als het derde M.2 slot in gebruik is wordt het tweede PCIe x16 slot uitgeschakeld.

Ik heb zo'n moederbord en alle M.2 sloten en alle SATA poorten in gebruik. Ik heb een grote GPU, dus het is voor mij geen probleem dat het tweede PCIe x16 slot niet te gebruiken is.

[ Voor 41% gewijzigd door Arjen42 op 19-10-2023 09:46 . Reden: Voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Mijn ASUS B650E-E kan er 3 draaien zonder andere zaken die je direct nodig hebt uit te schakelen. X670E-E kan er 4 draaien onder dezelfde omstandigheden. En dat + external clockgen zijn zo goed als de verschillen opgeteld tussen beide borden.

En dan is de X670E Hero praktisch gezien gelijk aan een X670E-E met meer heatsinks erop..

Ik wilde graag voor X670E gaan maar vond het erg lastig om voor slechts die twee praktische 'voordelen' zoveel meer geld neer te tellen dat ik liever naar GPU of RAM zou sturen.

ASUS B650E-E - €317 :)
ASUS X670E-E - €499 :o
ASUS X670E Hero - €609 :+

Als je nog verder wilt vergelijken met andere merken wordt het helemaal vaag. De MSI X670E Tomahawk is praktisch gezien geen echte X670E omdat deze minder kan betreft PCIE lanes en IO dan de B650E-E van ASUS... Die MSI is zo mishandeld dat er bijna niks over is van de X670E opzet. Als in, krijgt geen 2e 5.0 optie voor M.2 of PCIE slot.. wat het hele punt van X670E vs B650E zou moeten zijn.. En dan de rear IO.. :+

MSI 'X670E' Tomahawk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vESziwf0ko-cPWpxVtANyZEqGOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xRS4rSjgiUhw7WnVJBe3xDCG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfDy9v45uKnjztJwAPs9jjjJNfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0kdUOzM3OdTbefL1LbvS06RA.png?f=fotoalbum_large

ASUS B650E-E
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klwomTnLHkRondrsLSZlcGWhKmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfeZ75Yvy4ROXXohPfyZ4rI4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG9TgngI0DWMVfmjd6bS0RCa5Mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSZXhHcb8Drmf58sOKe8uFFV.png?f=fotoalbum_large

Don't mind me saying, maar deze gen moederborden is absoluut out of whack. Ik hoop dat de refreshes alles weer wat recht trekken wanneer Zen 5 komt.

[ Voor 114% gewijzigd door Cidious op 21-10-2023 06:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Setup draaiende sinds een paar dagen met de volgende componenten:
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
uitvoering: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WiFi
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N
uitvoering: MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G

Heb er 3 NVMe SSD's in zitten (2x 990 pro's, 1x WD SN750). Werkt probleemloos en heb nog een slot over :D. Alle games op de 4TB 990 pro gezet.

Enige issue waar ik tegenaan loop momenteel: het duur wel 30-40 seconden voordat ik het biosscherm krijg te zien als ik de pc aanzet. In de tussentijd geen display output, ook niet via HDMI onboard, kortom het opstarten duurt best lang.
2e item wat me opvalt: systeem clockt veel minder ver terug dan ik van Intel gewend ben. Minimale clockfrequentie ligt op 3233Mhz aldus HWinfo. Hoort dit?
Systeem draait verder probleemloos overigens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Tortelli schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:10:
Setup draaiende sinds een paar dagen met de volgende componenten:
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
uitvoering: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WiFi
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N
uitvoering: MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G

Heb er 3 NVMe SSD's in zitten (2x 990 pro's, 1x WD SN750). Werkt probleemloos en heb nog een slot over :D. Alle games op de 4TB 990 pro gezet.

Enige issue waar ik tegenaan loop momenteel: het duur wel 30-40 seconden voordat ik het biosscherm krijg te zien als ik de pc aanzet. In de tussentijd geen display output, ook niet via HDMI onboard, kortom het opstarten duurt best lang.
2e item wat me opvalt: systeem clockt veel minder ver terug dan ik van Intel gewend ben. Minimale clockfrequentie ligt op 3233Mhz aldus HWinfo. Hoort dit?
Systeem draait verder probleemloos overigens!
Ik heb hetzeflde geheugen. 64GB kost enorm veel tijd om te trainen. Dit kan je versnellen door Memory Context Recovery (MCR) aan te zetten dan zal het geheugen alleen uitgebreid getraind worden bij veranderingen in de bios die daarmee te maken hebben. Anders zal het systeem teruggrijpen op de resultaten van die eerdere volledige training. Het nadeel hiervan helaas is dat het wat minder stabiel is dan volledige training, wat uit kan maken met een geheugen OC en dat Power Down automatisch aangezet wordt wat iets latency toevoegt. Of het deze nadelen waard is voor jouw gebruik zal je zelf moeten bepalen.

Ik had het eerst aanstaan maar heb het inmiddels uitstaan en ben gewend geraakt aan de langzame start maar mijn system draait 100% stabiel op hele deftige instellingen. IPV uitzetten gooi ik hem nu vaker op standby.

Hier zijn mijn instellingen voor de ASUS B650E-E met 7800X3D en dezelfde geheugenkit. Anderen met X670E Hero en nog een B650E-E konden deze instellingen zo direct overnemen met A-die kits. Zou je kunnen proberen. Balans tussen laag stroomverbruik, stabiliteit en performance. (FCLK is afhankelijk van je CPU IO die kwaliteit, maar met de laatste nieuw ASUS biosses 1.0.8.0 is FCLK veel makkelijker stabiel te krijgen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3ulQKcsAaQEJE_HSxPCQ5FYo-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9dQjnbpwmOuC2t3mIKoxtuen.png?f=user_large

Mocht je nou Windows opnieuw installeren en veel opnieuw moeten opstarten daarvoor zou ik lekker even daarvoor XMP uitzetten en MCR aan voor stock settings zodat je er snel doorheen kan fietsen met stabiele geheugen instellingen en sneller rebooten. En als je daarmee klaar bent kan je je instellingen weer invoeren. Ik zou Windows niet installeren met instabiele geheugen instellingen.. uit ervaring kan ik je vertellen dat je daar later spijt van gaat krijgen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Cidious op 21-10-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik heb EXPO 1 aangezet en geheugen op de default 6000Mhz instelling gezet. Dit lijkt probleemloos te draaien verder. Stabiliteit is wel belangrijk dus ik laat die setting lekker aanstaan.
Vond het vooral apart omdat je gewoon niets ziet die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYnJvwkVxgtbZhnmbTJSY5POH98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gDSCaXp09XeIOQj7ts6c0RPS.png?f=user_large
Er is nog wel wat verbeterpotentie zo te zien :D.

Levert het qua performance ook werkelijk wat op? Want overclocken lijkt vrij zinloos op de x3d chips zover ik kan zien.
Merk ook dat vooral de headspreader erg matig is waardoor de cpu zo 80c is. De koeler zelf moet het prima aankunnen (Dark Rock Pro).

[ Voor 77% gewijzigd door Tortelli op 21-10-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Tortelli schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:19:
Ik heb EXPO 1 aangezet en geheugen op de default 6000Mhz instelling gezet. Dit lijkt probleemloos te draaien verder. Stabiliteit is wel belangrijk dus ik laat die setting lekker aanstaan.
Vond het vooral apart omdat je gewoon niets ziet die tijd.

[Afbeelding]
Er is nog wel wat verbeterpotentie zo te zien :D.

Levert het qua performance ook werkelijk wat op? Want overclocken lijkt vrij zinloos op de x3d chips zover ik kan zien.
Merk ook dat vooral de headspreader erg matig is waardoor de cpu zo 80c is. De koeler zelf moet het prima aankunnen (Dark Rock Pro).
CPU overklokken heeft weinig zin. 80c is inderdaad de max. Wat voor koeler je er ook op gooit. Ik heb de 7800X3D exclusief onder custom loop met 2x 420 rads gehad en onder een Wraith Spire boxed koeler voor bench tests. Nu onder een DIY AIO met 1x 420 en dual DC-LT pumps. Allemaal 80c ish max. Limitatie is het CCD oppervalk dat niet meer hitte kwijt kan. De 7800X3D wil ook amper boven 80W uit dus is wel logisch.

Betreft mijn instellingen hierboven. Ja dit levert real world performance op in sommige applicaties. De grootste winstgever voor games is FCLK. Sommige games schalen hier enorm goed mee. X3D is minder afhankelijk van het geheugen door de ruime cache maar het is echt heel applicatie afhankelijk en we praten hier over hobby marges uiteindelijk. XMP1/2/3 zal je 95% van de prestaties geven in de meeste scenarios.

De instellingen hierboven gebruiken minder voltage (let vooral op VSOC, VDDP en VMVDD) maar presteren beter dan XMP. Als een tweaker kan ik dat niet op de tafel laten liggen. Als een huis tuin en keuken gebruiker zou je het net zo goed kunnen negeren.

Wel zou ik echt even wat voltages (VSOC, VDDP etc) omlaag gooien omdat ASUS standaard de IO die behoorlijk marteld met extreem hoge stock voltages wat absoluut niet nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 21-10-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:45
Gebruikt iedereen de settings "Low Latency Support" en "XMP/EXPO Hihh bandwidth support" ook? Onder de enable van je EXPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Lekiame schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:45:
Gebruikt iedereen de settings "Low Latency Support" en "XMP/EXPO Hihh bandwidth support" ook? Onder de enable van je EXPO.
Persoonlijk zeggen deze settings mij niks. Welk moederbord gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
ECP0WERS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:28:
[...]

Persoonlijk zeggen deze settings mij niks. Welk moederbord gebruik je?
X670E Aorus Master!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeNocO0iC-AwEP_Ho0xUcuyw-bY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RxMfQbB5btQB9XvwHAtrxrqJ.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Lekiame op 23-10-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Yes staat aan bij mij, niet getest of het ook verschil maakt.

[ Voor 46% gewijzigd door Julian op 23-10-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Julian schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:51:
Yes staat aan bij mij, niet getest of het ook verschil maakt.
Beide opties aan? Volgens mij maakt het wel wat verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Iemand nog een gouden tip voor het volgende.
Ik merk nog regelmatig dat mijn geluidskaart verdwenen is tijdens een cold boot.
soms na wake-up van sleep of hibernate is hij ook weg met een bsod tot gevolg.....
Geen overclock draaien o.i.d.

Het gaat om een Soundblasterx AE-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Lekiame schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Beide opties aan? Volgens mij maakt het wel wat verschil!
Yes beide opties aan, ik heb geen instabiliteit gemerkt als gevolg daarvan, met verder wel redelijk strakke timings, dus het staat altijd aan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySiLcPgdW-hoUkdje3drWQQFLG4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qrhQYg1yYbD4Wb0qKqWVHQDh.png?f=fotoalbum_large

Enige minder strakke hier is PowerDown enabled, zodra ik dat disable wordt de boel instabiel. Gekkigheidje van Gigabyte borden lijkt het.

[ Voor 9% gewijzigd door Julian op 23-10-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Julian schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Yes beide opties aan, ik heb geen instabiliteit gemerkt als gevolg daarvan, met verder wel redelijk strakke timings, dus het staat altijd aan...

[Afbeelding]

Enige minder strakke hier is PowerDown enabled, zodra ik dat disable wordt de boel instabiel. Gekkigheidje van Gigabyte borden lijkt het.
Ik krijg dus onder geen mogelijkheid 2200FCLK geboot. Heb al van alles geprobeerd.. :'(
Welke setting(s) gaf bij jou de doorslag 2200FCLK eventueel geboot te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Lekiame op 23-10-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Lekiame schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:30:
[...]

Ik krijg dus onder geen mogelijkheid 2200FCLK geboot. Heb al van alles geprobeerd.. :'(
Welke setting(s) gaf bij jou de doorslag 2200FCLK eventueel geboot te krijgen?
Voor mij is vSOC een belangrijke. Voor 2167MHz heb ik een relatief hoge 1.25v nodig. 2200MHz is helaas niet stabiel en is derhalve trager dan 2167.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
ECP0WERS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Voor mij is vSOC een belangrijke. Voor 2167MHz heb ik een relatief hoge 1.25v nodig. 2200MHz is helaas niet stabiel en is derhalve trager dan 2167.
Hoe ziet jou Zentimings eruit en welke settings heb je daadwerkelijk ingesteld in de bios om op 2200 te booten? (Aka. Wat staat op auto en wat op manual+instelling)

Misschien dat @Julian dat ook kan toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

ECP0WERS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Lagere VSOC is veelal stabieler dan hogere voor FCLK.

Ik kan FCLK 2200 niet stabiel op 1.2-1.3v VSOC draaien, maar wel op 1.1v bijvoorbeeld.

Ook lijkt A-die minder stress op de memory controller te leggen dan M-die. Met M-die is er veel meer voltage nodig om alles stabiel te krijgen. Kan maar zo zijn dat FCLK niet met hoge VSOC stabiel wil worden en dat M-die dat wel vereist om stabiel te draaien. Zo zal je dus nooit tot een stabiele OC komen. Het verschil tussen de invloed van A-die en M-die op de memory controller is dag en nacht. Dit hieronder is A-die en 2x Dual rank goed voor 64GB en relatief strakke settings bij lage voltages geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3ulQKcsAaQEJE_HSxPCQ5FYo-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9dQjnbpwmOuC2t3mIKoxtuen.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door Cidious op 23-10-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Cidious schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Lagere VSOC is veelal stabieler dan hogere voor FCLK.

Ik kan FCLK 2200 niet stabiel op 1.2-1.3v VSOC draaien, maar wel op 1.1v bijvoorbeeld.

Ook lijkt A-die minder stress op de memory controller te leggen dan M-die. Met M-die is er veel meer voltage nodig om alles stabiel te krijgen. Kan maar zo zijn dat FCLK niet met hoge VSOC stabiel wil worden en dat M-die dat wel vereist om stabiel te draaien. Zo zal je dus nooit tot een stabiele OC komen. Het verschil tussen de invloed van A-die en M-die op de memory controller is dag en nacht. Dit hieronder is A-die en 2x Dual rank goed voor 64GB en relatief strakke settings bij lage voltages geen probleem.

[Afbeelding]
Wat heb jij manual in de BIOS ingesteld van je Zentimings schermpje en wat staat er op auto?

Alles boven de 2133fclk geeft bij mij een volledige lock up van het systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Lekiame op 23-10-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Lekiame schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Wat heb jij manual in de BIOS ingesteld van je Zentimings schermpje en wat staat er op auto?

Alles boven de 2133fclk geeft bij mij een volledige lock up van het systeem.
Wat voor moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Cidious schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

Wat voor moederbord heb je?
AORUS Master X670E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Is lastig te vergelijken dan.

Hier alsnog mijn ASUS bios settings. veelal Auto. op de hoge voltages na heeft ASUS de auto settings aardig goed op orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-WUdA4kTy2rtaQEDTviYDSUZI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUyheokHAkP8GrGHCFxNrVly.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TybXS5AWajs8XvqRKnWBJYoAe88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uT67eyWMh7YGKyTGX5hugjV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blVU8uUL4d2dW_bENsCJ9LtnJh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t60uFb3zMACk2x03tRgzv2Lt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Denk dat ik gewoon een brakke IMC heb ofzo, alles boven 2133fclk is gewoon lock up met debug code 00. Helaas pindakaas :)

Ben ook bezig geweest om 6000mhz op lagere timings dan xmp te zetten (stock 30-38-38-96-96 naar 28-36-36-36-68 en lagere trfc)
Dit wil zonder problemen, maar ik merk juist dat mijn cpu score in TimeSpy bv geen verbetering krijgt, soms zelfs een lagere score terwijl deze test juist erg memory based is.

Any tips?

[ Voor 56% gewijzigd door Lekiame op 23-10-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Lekiame schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Hoe ziet jou Zentimings eruit en welke settings heb je daadwerkelijk ingesteld in de bios om op 2200 te booten? (Aka. Wat staat op auto en wat op manual+instelling)

Misschien dat @Julian dat ook kan toelichten?
Verder alleen de voltages die je ook in Zentimings ziet. Die waren wel belangrijk. Voor FCLK moet je ook maar net geluk hebben met je CPU....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Lekiame schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:04:
Denk dat ik gewoon een brakke IMC heb ofzo, alles boven 2133fclk is gewoon lock up met debug code 00. Helaas pindakaas :)

Ben ook bezig geweest om 6000mhz op lagere timings dan xmp te zetten (stock 30-38-38-96-96 naar 28-36-36-36-68 en lagere trfc)
Dit wil zonder problemen, maar ik merk juist dat mijn cpu score in TimeSpy bv geen verbetering krijgt, soms zelfs een lagere score terwijl deze test juist erg memory based is.

Any tips?
TimeSpy reageert het best op FCLK. De TimeSpy CPU test is nog steeds kapot in W11 tenopzichte van W10 voor Zen 2/3 en 4 helaas. Ik ben TimeSpy aan het uitfaseren in mijn tests omdat de test minder relevant begint te worden en nog steeds niet goed functioneert onder W11. Ik zou Speedway aan willen raden als vervanger. Die is ook meer representatief van modernere games, draait sneller en schaalt goed.

Deze heb ik aangeschaft.
https://calibrite.com/us/...ay-plus/?noredirect=en-US
Is nu inmiddels vervangen door een duurder model weer die tot 10000 cd m2 kan maar lijkt me een beetje overbodig. Ik kon deze 2e hands nieuw op de kop tikken voor €205 en zou voorlopig nog goed ondersteund moeten worden. De Pro was beschikbaar voor €140. Ik dacht dan maar een klein beetje extra neerleggen en klaar zijn voor een jaar of 5. Het punt is vooral als je multi monitor draait dan is zo'n tool praktisch gezien onmisbaar. Met een enkele monitor kan je als huis, tuin en keuken gebruiker nog wel wegkomen met gewoon een modus kiezen die je prettig vind maar Ik kan het niet uitstaan als mijn monitoren allemaal verschillende kleuren weergeven boven elkaar.

Deze pagina kan voor jou interessant zijn:
https://calibrite.com/calibrite-profiler-specs/

[ Voor 32% gewijzigd door Cidious op 24-10-2023 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Cidious schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 03:40:
[...]

TimeSpy reageert het best op FCLK. De TimeSpy CPU test is nog steeds kapot in W11 tenopzichte van W10 voor Zen 2/3 en 4 helaas. Ik ben TimeSpy aan het uitfaseren in mijn tests omdat de test minder relevant begint te worden en nog steeds niet goed functioneert onder W11. Ik zou Speedway aan willen raden als vervanger. Die is ook meer representatief van modernere games, draait sneller en schaalt goed.

Deze heb ik aangeschaft.
https://calibrite.com/us/...ay-plus/?noredirect=en-US
Is nu inmiddels vervangen door een duurder model weer die tot 10000 cd m2 kan maar lijkt me een beetje overbodig. Ik kon deze 2e hands nieuw op de kop tikken voor €205 en zou voorlopig nog goed ondersteund moeten worden. De Pro was beschikbaar voor €140. Ik dacht dan maar een klein beetje extra neerleggen en klaar zijn voor een jaar of 5. Het punt is vooral als je multi monitor draait dan is zo'n tool praktisch gezien onmisbaar. Met een enkele monitor kan je als huis, tuin en keuken gebruiker nog wel wegkomen met gewoon een modus kiezen die je prettig vind maar Ik kan het niet uitstaan als mijn monitoren allemaal verschillende kleuren weergeven boven elkaar.

Deze pagina kan voor jou interessant zijn:
https://calibrite.com/calibrite-profiler-specs/
Ik zal speedway even testen. Wat me ook opvalt is dat wanneer ik van 30-38-38-96-96-1T naar 28-36-36-36-68-1T + 48tWR lage tRFC, snelle tREFI timings ga dat mijn latency in beide gevallen in AIDA64 rond de 68-69 blijft hangen. Dat zou toch echt stukken beter moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Lekiame schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Ik zal speedway even testen. Wat me ook opvalt is dat wanneer ik van 30-38-38-96-96-1T naar 28-36-36-36-68-1T + 48tWR lage tRFC, snelle tREFI timings ga dat mijn latency in beide gevallen in AIDA64 rond de 68-69 blijft hangen. Dat zou toch echt stukken beter moeten worden?
Latency is heel erg afhankelijk van wat je allemaal in de achtergrond hebt draaien.

Ik kan mijn latency zo'n 4ns verlagen door in services te duiken en een bult services te stoppen. Zegt dus niet zoveel als je een hele vieze Windows installatie hebt en 68-69 klinkt normaal als je verder je timings niet hebt geoptimaliseerd. tREFI moet gewoon max 65535, geen reden om die laag te houden met huidige bios versies. En je zal je tRFC zo laag mogelijk moeten proberen te krijgen, deze heeft behoorlijk wat invloed op de latency. Ideaal voor tRFC met een 32GB A-die kit is zo'n 120ns. Ik kan met mijn 64GB niet veel dichterbij dan 122ns komen maar sommige kits gaan als laag als 115ns.

Dat allemaal gezegd te hebben. Kijk je niet suf op Aida64. Ik kan mijn latency tot 58ns brengen maar mijn dagelijkse settings met apps in de achtergrond is eerder iets als 63-64ns. En er is geen verschil in andere applicaties merkbaar behalve Aida64. Het is allemaal marginaal. Leuk om mee te klooien maar niet om je haar over te verliezen zegmaar ;)

Mocht je A-die hebben kan je hier wat mee spelen. Alle andere dies zou ik gewoon lekker op XMP 6000 gooien en de voltages voor de IO die wat verlagen en gewoon lekker van je systeem genieten. Realistisch niet veel meer uit te halen. Dit gaat voornamelijk voor X3D gebruikers waar geheugen minder belangrijk is en single CCD Zen 4 gebruikers. Voor dual CCD non X3D gebruikers kan het nog wel wat uitmaken met bepaalde taken.

[ Voor 18% gewijzigd door Cidious op 24-10-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Cidious schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Latency is heel erg afhankelijk van wat je allemaal in de achtergrond hebt draaien.

Ik kan mijn latency zo'n 4ns verlagen door in services te duiken en een bult services te stoppen. Zegt dus niet zoveel als je een hele vieze Windows installatie hebt en 68-69 klinkt normaal als je verder je timings niet hebt geoptimaliseerd. tREFI moet gewoon max 65535, geen reden om die laag te houden met huidige bios versies. En je zal je tRFC zo laag mogelijk moeten proberen te krijgen, deze heeft behoorlijk wat invloed op de latency. Ideaal voor tRFC met een 32GB A-die kit is zo'n 120ns. Ik kan met mijn 64GB niet veel dichterbij dan 122ns komen maar sommige kits gaan als laag als 115ns.

Dat allemaal gezegd te hebben. Kijk je niet suf op Aida64. Ik kan mijn latency tot 58ns brengen maar mijn dagelijkse settings met apps in de achtergrond is eerder iets als 63-64ns. En er is geen verschil in andere applicaties merkbaar behalve Aida64. Het is allemaal marginaal. Leuk om mee te klooien maar niet om je haar over te verliezen zegmaar ;)

Mocht je A-die hebben kan je hier wat mee spelen. Alle andere dies zou ik gewoon lekker op XMP 6000 gooien en de voltages voor de IO die wat verlagen en gewoon lekker van je systeem genieten. Realistisch niet veel meer uit te halen. Dit gaat voornamelijk voor X3D gebruikers waar geheugen minder belangrijk is en single CCD Zen 4 gebruikers. Voor dual CCD non X3D gebruikers kan het nog wel wat uitmaken met bepaalde taken.
Duidelijk verhaal. Ik heb zelf de volgende kit: G. Skill F5-6000J3038F16GX2-TZ5N :)
Voor nu ben ik eigenlijk gewoon de stock XMP timings strakker aan het zetten.
begrijp ik het goed dat jij geen 1:1 draait met 6200MHz en 2200FCLK daily?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Lekiame schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:13:
[...]

Duidelijk verhaal. Ik heb zelf de volgende kit: G. Skill F5-6000J3038F16GX2-TZ5N :)
Voor nu ben ik eigenlijk gewoon de stock XMP timings strakker aan het zetten.
begrijp ik het goed dat jij geen 1:1 draait met 6200MHz en 2200FCLK daily?
Dat is veelal M-die. Maar zou je zelf kunnen verifieren door laaste letter van je serial nummer te bekijken. M of A.

Mijn maat had twee van deze kits en kon er weinig mee bereiken. Toen overstapt op een A-die kit en die vliegen veel eenvoudiger op strakkere settings en lagere voltages.

Ik draai wel 1:1 6200 MHz en 2200 FCLK daily

Bekijk mijn bios screenshot maar 'UCLK Div1 mode - UCLK=MEMCLK'. Beiden dus 3100MHz

We hebben een discord server gaande met mensen met A-die en 7800X3D en die kunnen allemaal deze settings draaien op een Asus bord. 32GB kan iets strakker met tRFC en CAS

[ Voor 27% gewijzigd door Cidious op 24-10-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Cidious schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Dat is veelal M-die. Maar zou je zelf kunnen verifieren door laaste letter van je serial nummer te bekijken. M of A.

Mijn maat had twee van deze kits en kon er weinig mee bereiken. Toen overstapt op een A-die kit en die vliegen veel eenvoudiger op strakkere settings en lagere voltages.

Bekijk mijn bios screenshot maar 'UCLK Div1 mode - UCLK=MEMCLK'. Beiden dus 3100MHz

[Afbeelding]

We hebben een discord server gaande met mensen met A-die en 7800X3D en die kunnen allemaal deze settings draaien op een Asus bord. 32GB kan iets strakker met tRFC en CAS
Ik zal als ik thuis ben even controleren, ik meende dat ik wel A-die had..
Wat zou een goede A-die kit zijn 2x16GB? voorkeur G.Skill Neo Z.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Lekiame schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:49:
[...]

Ik zal als ik thuis ben even controleren, ik meende dat ik wel A-die had..
Wat zou een goede A-die kit zijn 2x16GB? voorkeur G.Skill Neo Z.
Is loterij. Vooralsnog is voor 6000 alleen de 64GB kit gegarandeerd A-die. die kit die jij hebt is ook beschikbaar in A-die maar is echt een loterij helaas. Mijn maat had 3 kitjes besteld dacht ik (allemaal M-die) en toen maar voor een 7200 kit gegaan. Praktisch gezien alles boven 7000 is gegarandeerd A-die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Cidious schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Is loterij. Vooralsnog is voor 6000 alleen de 64GB kit gegarandeerd A-die. die kit die jij hebt is ook beschikbaar in A-die maar is echt een loterij helaas. Mijn maat had 3 kitjes besteld dacht ik (allemaal M-die) en toen maar voor een 7200 kit gegaan. Praktisch gezien alles boven 7000 is gegarandeerd A-die.
En welke versie van de 5353543 g skill kits heb jij de 64GB kit van? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Lekiame schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

En welke versie van de 5353543 g skill kits heb jij de 64GB kit van? :P
Kan je zien in de screenshot hierboven in de bodem van ZenTimings ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
Cidious schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:44:
[...]

Kan je zien in de screenshot hierboven in de bodem van ZenTimings ;)
Ik heb trouwens A-Die!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaj40mwjAfv7850M1Io-KecC1Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ua7eTzvveYiXC37mQIFaPL7U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Lekiame op 24-10-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoominPapa
  • Laatst online: 03-06 13:40
snel vraagje tussendoor nu jullie het toch over Gskill hebben: hoeveel defecte sticks/kits zijn jullie in de afgelopen paar jaar tegengekomen? Persoonlijk dus, niet gewoon van horen zeggen.

Zelf nl. een aantal jaren geleden erg veel problemen met Gskill gehad, meerdere kits terug moeten sturen wegens defect en uiteindelijk maar een Kingston setje gekocht om van de ellende af te zijn. Wel alles netjes omgeruild/terugbetaald gekregen, maar was dus een echte loterij.

Zou een AM5 upgrade willen doen, maar je hebt maar weinig keuze voor snelle DDR5 kits, Gskill en Kingston (altijd met langzamere timings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Cidious schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding]

Welke discord is dat ? kan je een invite DM-en ? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HachiPudi
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:58
MoominPapa schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:38:
snel vraagje tussendoor nu jullie het toch over Gskill hebben: hoeveel defecte sticks/kits zijn jullie in de afgelopen paar jaar tegengekomen? Persoonlijk dus, niet gewoon van horen zeggen.

[...]
Heb uit mijn hele grote sample size van 1 kit geen defecten gehad ;) Werkt nu "al" een half jaar stabiel.

XBox: HachiPudi | Steam: PudiPudi | Discord: hachipudi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

MoominPapa schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:38:

Zelf nl. een aantal jaren geleden erg veel problemen met Gskill gehad, meerdere kits terug moeten sturen wegens defect en uiteindelijk maar een Kingston setje gekocht om van de ellende af te zijn. Wel alles netjes omgeruild/terugbetaald gekregen, maar was dus een echte loterij.

Zou een AM5 upgrade willen doen, maar je hebt maar weinig keuze voor snelle DDR5 kits, Gskill en Kingston (altijd met langzamere timings)
Ik gebruik all G-Skill sinds het begin van Ryzen, diverse kits gehad en nooit geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Kijkend naar mijn A-die kit die ik zelfs op stock volt 1.35v met 28-36-36-36-68-48 met 380tRFC en 65535 TREFI timings kan draaien zal het FCLK > 2133 issue vast bij de CPU IMC liggen.

Ik zou eens een x een andere 7800x3d kunnen testen om te kijken of dat een verschil maakt.
Al zou het probleem natuurlijk ook nog steeds bij het moederbord kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-06 11:49
Een week geleden voor het eerst RAM OC gedaan via MSI Try it in de BIOS. Van 5600MT/s naar 6000MT/s gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP_9hnEOFk_f0R2yt9XirxmaGHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6jSPAQlRjaM0vrIVH7VmmCGb.png?f=user_large

De tRAS en voltage zijn automatisch verhoogd vergeleken met de 5600MT/s XMP/EXPO profiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C30IfH5Vgc7MagciUTlVFfFPAAU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RxJpYzYuUTcIgrULenFKEyFS.png?f=user_large

Had geprobeerd voor strakkere timings via MSI Try it, maar dan start mijn pc niet meer op en blijft het hangen bij een zwart scherm. Kreeg mijn PC weer aan de praat na de CMOS batterij er uit te hebben gehaald en opnieuw erin. Dus terug naar de lossere timings, had gelukkig BIOS settings opgeslagen :P Het werkt stabiel, geen crashes tijdens het gamen of normaal gebruik (browsen).

Moet/kan ik bepaalde waardes verlagen? Of kan ik beter terug naar de XMP/EXPO profiel (5600MT/s)?

Het gaat RAM sticks zijn Corsair Vengeance DDR5 5600 32GB (2x 16GB) (CMK32GX5M2B5600C36) en moederbord is MSI Pro B650-P WiFi.

[ Voor 12% gewijzigd door NeverSettle op 25-10-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-06 17:00
Hoi, probleempje. ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI heb ik net geupdate naar de laatste bios. Direct spijt van, eerst omdat mijn muis het niet doet in de bios. Tweede is dat mijn irritatie kan ik het niet noemen maar is het nu wel geworden is dat ondanks dat ik mijn fan RPM op 1000 heb, als er een load op de cpu komt bv een game starten of ergens in een game iets waar ik soms niks van snap, gaan mijn fans harder.

HW info laat niets zien dat de RPM omhoog gaat, ook niet L connect 3 ( lian Li fans ) laat niks zien, altijd op 1000 RPM maar ik voel meer lucht verplaatsen wanneer het gebeurd. Maar nu doet hij dat ook met mijn pump speed, die ik wel zie veranderen kwa RPM maar op max speed maakt dat ding een klote coil whine.

Enige idee hoe ik dit kan fixen ?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
1709 of 1801 beta :? Heb je het met USB stick via Bios flashback gedaan of vanuit bios zelf :?

Ik zou zelf clearcmos doen en nog een keer flashen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-06 17:00
Help!!!! schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:04:
^
1709 of 1801 beta :? Heb je het met USB stick via Bios flashback gedaan of vanuit bios zelf :?

Ik zou zelf clearcmos doen en nog een keer flashen.
ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI BIOS v1709 is degene die ik nam op de USB en dan via de bios de flashback. Ik had dit al in het begin, samen met de issue dat als ik de pc uit doe en weer aan, dan heb ik geen internet via me Ethernet.. moet altijd dan de voeding uit doen ( Of via de switch op de wandcontactdoos).

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
DaLoona schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Ik gebruik all G-Skill sinds het begin van Ryzen, diverse kits gehad en nooit geen problemen mee gehad.
Same here, altijd G.Skill, en ik ben ook nog wel eens van 8 naar 16 naar 32 gegaan enzo, nooit problemen gehad.

Edit: @JinShepard ik herken deze problemen niet, maar ik heb wel al een paar keer gehad met mijn Gigabyte bord dat een nieuwe BIOS pas fatsoenlijk werkte na een ouderwetse CMOS reset (zoals hierboven ook al aangeraden) - dus niet alleen Load Optimized Defaults, maar echt een clear CMOS met de jumper of als je geluk hebt het knopje op je moederbord daarvoor, daar Load Optimzed Defaults en daarna al je settings weer terug zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door Julian op 25-10-2023 17:07 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste