AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 18:39

star-saber

Ryzen

sprk_nl schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:56:
@Cidious & @Help!!!! Dank voor het meedenken.
Ik heb lichtelijk over en onder voltages toegepast op zowel CPU (+/- 20) curve en geheugen van 1.4 -> 1.44
Ook heb ik het geheugen er uit gehaald en elke reep afzonderlijk geprobeerd met helaas dezelfde crashes.
De crash is een reset zonder bluescreen, waarbij er geen logging van het OS is te raadplegen.

Helaas ben ik bang dat ik aan het kortste eind trek voor ondersteuning vanuit de leverancier en ga het geheugen retour sturen en een reep kopen die op de QVL staat van het moederbord icm cpu.

Ik heb op de QVL van G.Skill gekeken, en daar staat deze wel op de lijst.
met welke CPU deze is getest door G.Skill staat er niet bij.
Denk zelf niet dat het aan het geheugen ligt.
Heb nagenoeg dezelfde geheugen. Alleen met RGB erop en deze werkt perfect op AMD.
zelfs op EXPO @6400Mhz

https://tweakers.net/pric...000j3040g32gx2-tz5nr.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-04 17:15
star-saber schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:41:
[...]

Heb nagenoeg dezelfde geheugen. Alleen met RGB erop en deze werkt perfect op AMD.
zelfs op EXPO @6400Mhz

Dat geeft hoop. Op welk MB en CPU heb je deze geprikt?

Om e.e.a. uit te sluiten heb ik twee reepjes Kingston KF556C40BBK2-64 gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-04 07:05

Cidious

The Bloody Gent

star-saber schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:41:
[...]

zelfs op EXPO @6400Mhz

Ik denk het ook persoonlijk niet. Ik denk dat het de CPU is en mijn 2e vermoeden zou naar het moederbord gaan maar de CPU lijkt gewoon een lemon (minkukel) te zijn.

Wat ik wel nog even wil vragen: gebruik je voedingskabel extensies? ik heb een maandenlange spoortocht gehad door geoxideerde kabel extensies die in eerste instantie perfect werkten. De voltages werden te laag en onder bepaalde omstandigheden klapte het zaakje eruit met een herstart. Mocht je kabel extensies gebruiken dan die absoluut verwijderen en eerst even je voltages checken in HWINFO64 voor 12v 5v en 3.3v.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

sprk_nl schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

Dat geeft hoop. Op welk MB en CPU heb je deze geprikt?

Om e.e.a. uit te sluiten heb ik twee reepjes Kingston KF556C40BBK2-64 gekocht.
Op een Asus X670E-Extreme met een 7950X3D
Volledige specs van machine staat in mijn profiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:54

CMT

@sprk_nl
De spontane reboots die je krijgt zijn gewoon bluescreens, maar Win 10/11 heeft de mogelijkheid om direct opnieuw te starten wanneer het systeem dreigt te crashen.
Standaard staat deze functie tegenwoordig aan en het is eventueel uit te zetten (mocht je een BSOD prefereren).

Gezien de klachtomschrijving denk ik net als Cidious dat de cpu brak is of dat het moederbord niet in orde is. Controleer zoals Help!!!! gezegd heeft ook de socket/cpu contactveertjes, dat kan een mogelijke oorzaak zijn Slecht contact = te lage Vcore.

Met name omdat je zegt geen crash te hebben bij een belasting, vermoed ik dat de klok te hoog is voor de gegeven spanning. Bij lichte belasting / in rust zal deze snel pieken tot de max en als er te weinig voltage is, crashed de zaak.
Probeer eens de max. klok met een paar honderd MHz te beperken en evt. ook dingen zoals cool & quiet uit te zetten. Als dat helpt, dan weet je waar je verder moet zoeken.

Maar een vraagje terzijde: heb je tijdens het installeren wel goed op evt. statische elektriciteit / ESD gelet? Het zal niet de eerst keer zijn dat een cpu / moederbord / geheugen e.d. daardoor beschadigd raakt (dat kan ook pas later tot uiting komen). De vonkoverslag kan zo klein zijn dat je niets merkt, hoort of ziet.
Ook een vette vinger afdruk op de contacten van de cpu kan problemen geven.

[ Voor 11% gewijzigd door CMT op 14-08-2023 19:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprk_nl
Dank beide weer :)
Morgen ontvang ik nieuw geheugen.
Daarbij zal ik ook de cpu re-seaten, niet tegelijkertijd natuurlijk.

Ik werk in de telecom en af en toe met elektronica. Hier heb ik gelukkig nog iets van geleerd :) Ik bouw alles op een grote esd-mat met polsband.
Statische ladingen zijn zga uitgesloten, maar goed dat je het aanhaalt. Ik zie te vaak op foto's en filmpjes verkeerde voorbeelden.

Bedankt voor de blue screen tip.
Ik wist niet dat deze te omzeilen was.

[ Voor 8% gewijzigd door sprk_nl op 15-08-2023 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprk_nl
sprk_nl schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:49:
Sinds een goede week heb ik een nieuw systeem gebouwd. Na 13 jaar helemaal happy.
Waarbij ik dacht dat timing uitdagingen voor de OC's waren, viel dat even tegen.
Ik krijg met de default settings geen stabiel systeem, noch met een beetje tweaken van bios settings.
Helaas.
Ik heb het geheugen gewisseld
  • van: G.Skill Trident Z Neo F5-6000J3040G32Gx2-TZ5N
  • Naar: Kingston Technology FURY Beast KF556C40BBK2-64
Tevens de video kaart er uit gehaald, CPU nogmaals re-seated, alle SATA disken er af.
Geekbench en Aida64's ' CPU PhotoWorxx' benchmark krijgt het systeem elke keer in een restart.
Bij gewoon gebruik, browser oid is het een spontaan moment dat een restart volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

sprk_nl schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:12:
Dank beide weer :)
Morgen ontvang ik nieuw geheugen.
Daarbij zal ik ook de cpu re-seaten, niet tegelijkertijd natuurlijk.

Ik werk in de telecom en af en toe met elektronica. Hier heb ik gelukkig nog iets van geleerd :) Ik bouw alles op een grote esd-mat met polsband.
Statische ladingen zijn zga uitgesloten, maar goed dat je het aanhaalt. Ik zie te vaak op foto's en filmpjes verkeerde voorbeelden.

Bedankt voor de blue screen tip.
Ik wist niet dat deze te omzeilen was.
Aah kijk iemand die het goed aanpakt :). Je weet maar nooit. Zelf houd ik het alleen op een matje en voordat ik begin pak ik even iets van metaal vast. Een leiding o.i.d. En natuurlijk alleen katoenen kleren dragen.
Het helpt ook wel om een vochtige doek bij de hand te hebben.
Maar voor soldeerwerk, met name met FET's, zou ik wel een bandje dragen.
Helaas.
Tevens de video kaart er uit gehaald, CPU nogmaals re-seated, alle SATA disken er af.
Geekbench en Aida64's ' CPU PhotoWorxx' benchmark krijgt het systeem elke keer in een restart.
Bij gewoon gebruik, browser oid is het een spontaan moment dat een restart volgt.
Ook al geprobeerd met een max. klok beperking? - 500MHz o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

sprk_nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:21:
[...]

Helaas.
Balen. Blijft altijd lastig troubleshooten als je niet een stapel onderdelen hebt liggen. ;(

Behalve cpu / mobo kan het ook nog altijd de voeding zijn. Je hebt best een goede PSU maar ja die kan ook de geest geven......

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

De CPU blijft de hoofdverdachte.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:29

sapphire

Die-hard pruts0r

Na een avondje klooien om alles lekker draaiend te krijgen ben ik tot nu toe best positief over mijn nieuwe setje.

Het zijn de volgende onderdelen:
  • ASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI
    AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
    G.Skill Trident Z5 RGB F5-5600J2834F32GX2-TZ5RS
Beetje en overkill build en wat impulsief gekocht omdat de SSD's en ram relatief goedkoop is nu.

Bord boot wel erg traag wat echt balen is en de 7800X3d is een indrukwekkende chip. In-game ca 45watt verbruik gemiddeld en tijdens Cinebench mag 89watt gehaald. Met kort ram goed zetten en Curve optimizer haalt hij onder load 4800Mhz+ vrijwel continue.
Ben benieuwd of er nog iets rek in het ram zit naar bv 5800Mhz en/of de curve naar -25 of -30 :9

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

sapphire schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:44:
Na een avondje klooien om alles lekker draaiend te krijgen ben ik tot nu toe best positief over mijn nieuwe setje.

Het zijn de volgende onderdelen:
  • ASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI
    AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
    G.Skill Trident Z5 RGB F5-5600J2834F32GX2-TZ5RS
Beetje en overkill build en wat impulsief gekocht omdat de SSD's en ram relatief goedkoop is nu.

Bord boot wel erg traag wat echt balen is en de 7800X3d is een indrukwekkende chip. In-game ca 45watt verbruik gemiddeld en tijdens Cinebench mag 89watt gehaald. Met kort ram goed zetten en Curve optimizer haalt hij onder load 4800Mhz+ vrijwel continue.
Ben benieuwd of er nog iets rek in het ram zit naar bv 5800Mhz en/of de curve naar -25 of -30 :9
MCR en Power Down enabled zetten in bios. Power Down moet aan anders krijg je blue screens. Lijkt een ASUS bios bug. MCR (Memory Context Recovery als ik me niet vergis) traint het geheugen alleen strict als je bios instellingen veranderd hebt. Anders houdt hij er gewoon een datasetje na en ben je snel in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
CMT schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

Ook al geprobeerd met een max. klok beperking? - 500MHz o.i.d.?
Yes, check!
Core Performance Boost = Disabled
Medium Load Boosit = Disabled
Precision Boost Overdrive = AMD Eco Mode
Eco mode = cTDP 65W

Dan heb ik voor de zekerheid nogmaals alle powerkabels van moederbord, GPU, Drives tot t/m de voeding losgehaald en opnieuw ingeprikt.

De snelheid van de CPU blijft met de bios wijzigingen tussen de 4,3 en 4.4 Ghz.
AI Suite geeft aan 100x 44 bij IDLE en onder belasting.
  • IDLE 6W 0,93V 34c
  • LOAD 77W 0,99V 60c
Middels Cinebench single en multi-core testen gecontroleerd.
Mogelijk dat de GPU, die ik niet gebruik ook nog wat snoept en daarom iets boven de 65W uit komt.
Ongelofelijk wat een power dat beestje kan leveren rond de 65W.

Ik kan de CPU en geheugen belasten/testen, geen crash.
Echter, zodra ik de AIDA64 'CPU Photoworx' bench start is het prijs.
En om wat voor een reden kan ik wel tweakers, gmail en meerdere andere webpagina's bekijken, maar Marktplaats.nl geeft nog voor de pagina getoond wordt een crash.

Dan vraag ik me af, is het wel een hardware issue, of ben ik spoken aan het najagen 8)7 ?
Zowel bij een clean W11 install als een vorige opgewaardeerde W10->11 install dezelfde type crash.
Auto-restart bij een crash staat uit, toch heb ik geen blue-screen en wordt er geen dump weggeschreven.

Is er iemand die wel de AIDA64 'CPU Photoworx' bench test doorstaat?

[ Voor 10% gewijzigd door sprk_nl op 18-08-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Op een gegeven moment moet je misschien toch maar spullen gaan terugsturen want eindeloos testen schiet ook niet op.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:51
sprk_nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:21:
[...]

Helaas.
Hi, een vraag. Wat is je VDDIO/Mc voltage nu je Kingston Beast hebt? Bij mij moet dat met een Asus bord op +1.4 volt staan om een stabiele ervaring te hebben met EXPO op 6000mhz...

Alles eronder gaat vrij snel op zijn bek tijdens een game. Benchmarks zijn doorgaans stabiel. Ik haat alleen dat hoog voltage ... kan gewoon niet gezond zijn als iedereen max 1,35 doet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprk_nl
Help!!!! schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:46:
Op een gegeven moment moet je misschien toch maar spullen gaan terugsturen want eindeloos testen schiet ook niet op.
Daar ben ik in parallel mee bezig.
Gelukkig wordt ik prima geholpen met RMA door de webshops.
Volgende wissel is het moederbord.

Ik heb twijfels over de support van 'Asus Holland', na de vraag
Are both CPU power cables connected on the motherboard?

Ik heb aangegeven enkel de 24 pins en 8 pins connector aangesloten te hebben. Niet de additionele 4 pin's CPU connector, waarna ik het antwoord krijg:
Well the 7900X3D does require alot of power.
So in this case I'd recommend connecting the extra 4 pin to see if there is an improvement in the crashing.

Zoals ik eerder schreef, met een cap op 65W doet het probleem zich nog voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

@sprk_nl
Phoe zeg, respect voor de doortastendheid om de oorzaak van het probleem te vinden.
Je hebt nu zo'n beetje alles nagelopen wat mogelijk is als gebruiker.
Het lijkt erop dat er een probleem met de SIMD units is van de CPU, aangezien dat is wat de AIDA CPU Photoworxx Benchmark blijkbaar stressed.

Het gebeurt helaas af en toe dat de binning van gedeeltelijk defecte chips niet goed gaat en dat deze chips evt. nog meer 'verknipt' hadden moeten worden voor een lagere tier CPU of anders simpelweg afgekeurd.
Het hoeft trouwens niet perse aan de QC te liggen omdat soms de defecten pas later een probleem vormen / aan het licht komen.
Met de Zen2 3600 cpu was dit een relatief vaak voorkomend probleem met soms hele vage klachten zoals onstabiele usb-poorten. Maar dat was ook de ook de laagste tier CPU en daardoor de grootste kans op defecten die door de QC glippen.

Anyhoo, het is nu wel voor 99% zeker dat je pech hebt met de CPU. Ik zou het ook gewoon omruilen. AMD is hier trouwens heel coulant in, mocht de winkel zelf moeilijk doen.
Ik zal later vandaag nog kijken of ik de AIDA Photoworxx benchmark kan doen op de 7800X3D.

EDIT:
@sprk_nl Even tijd gevonden om de Photoworxx benchmark een paar keer te doen en hier doorloopt de 7800X3D het prima.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 18-08-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Benga schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Hi, een vraag. Wat is je VDDIO/Mc voltage nu je Kingston Beast hebt? Bij mij moet dat met een Asus bord op +1.4 volt staan om een stabiele ervaring te hebben met EXPO op 6000mhz...

Alles eronder gaat vrij snel op zijn bek tijdens een game. Benchmarks zijn doorgaans stabiel. Ik haat alleen dat hoog voltage ... kan gewoon niet gezond zijn als iedereen max 1,35 doet....
Middels AMD Ryzen Master uitgelezen, werkt het geheugen bij mij op 4800 Mhz 1,1V @ 37c
MEM VDDIO = 1,1V
MEM VPP = 1,8V

CPU-Z XMP profielen geven het volgende weer:
XMP-4800 1.1V
XMP-5200 1.25V
XMP-5600 1.25V

Heb je ook 2x 32GB? Op mijn reepjes staat de 6000Mhz niet op de kaart.
Mogelijk dat je daarom een net iets hoger voltage nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
CMT schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:50:
@sprk_nl

Anyhoo, het is nu wel voor 99% zeker dat je pech hebt met de CPU. Ik zou het ook gewoon omruilen. AMD is hier trouwens heel coulant in, mocht de winkel zelf moeilijk doen.
Ik zal later vandaag nog kijken of ik de AIDA Photoworxx benchmark kan doen op de 7800X3D.
Top! Deze onderbouwing had ik zelf niet gemaakt.
Ik ga de winkel vragen om ipv het moederbord de CPU om te laten ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Benga schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Holy..1.4V Vddio/MC is véél te hoog. Zeker voor 6000MHz.
Het geheugen wat je hebt is dual rank en dat kan behoorlijk kieskeurig zijn met de instellingen.
Vaak vergt het wat meer tuning om het goed werkend te krijgen omdat het de geheugencontroller veel zwaarder belast. Ik hoop dat de controller niet al gedegradeerd is, want 1.4V is echt absurd veel.

Het beste kan je vanuit stock/optimized defaults de snelheid steeds een stapje ophogen totdat je tegen onstabiliteit aanloopt en dan de Vsoc, Vddio/mc en Vddp tunen tot het stabiel is om daarna weer verder te gaan. Mogelijk staan een paar timings niet lekker, dus dat is ook iets om evt. na te lopen wanneer het niet wilt vlotten.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 18-08-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:51
CMT schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Ik hoop dat de controller niet al gedegradeerd is, want 1.4V is echt absurd veel.
Het beste kan je vanuit stock/optimized defaults de snelheid steeds een stapje ophogen totdat je tegen onstabiliteit aanloopt en dan de Vsoc, Vddio/mc en Vddp tunen tot het stabiel is om daarna weer verder te gaan.
I know man ... auto gooit het steeds naar 1.4 en in windows + bios lees ik dan 1.44 (nog erger) af ... als ik EXPO uitzet dan werkt het stabiel op 1.1. Expo 1,2 of tweaked duwen het insane omhoog ongeacht welke bios in neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Benga schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

I know man ... auto gooit het steeds naar 1.4 en in windows + bios lees ik dan 1.44 (nog erger) af ... als ik EXPO uitzet dan werkt het stabiel op 1.1. Expo 1,2 of tweaked duwen het insane omhoog ongeacht welke bios in neem.
Wat is het exacte type geheugen dat je hebt?
  • KF556C40BBK2-64 (XMP)
  • KF556C36BBEK2-64 (EXPO)
Ik heb KF556C40BBK2, dat op de ASUS QVL staat en een XMP profiel heeft.
Vraag me niet waarom Asus met een AMD een XMP reep in de QVL heeft, en niet een EXPO.
Mogelijk zijn het exact dezelfde reepjes, en enkel met een ander profiel geprogrammeerd.

Vandaar dat ik benieuwd ben wat er in je XMP of EXPO profiel van het geheugen staat.
Uit te lezen met b.v. CPU-Z of HWiNFO64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

sprk_nl schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Top! Deze onderbouwing had ik zelf niet gemaakt.
Ik ga de winkel vragen om ipv het moederbord de CPU om te laten ruilen.
Duurde even maar dan heb je ook wat 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Zie mijn eerste reactie.. mocht je die gemist hebben..
Cidious schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 06:19:
[...]

Klinkt als dat de CPU misschien een 'lemon' is. Als in dat sommige cores niet genoeg voltage krijgen voor de frequentie in de tabel om stabiel te functioneren. Dit resulteerd vaak in vreemde random crashes en hard resets. Vooral omdat jij ook aangeeft dat het bij bepaalde handelingen gebeurt lijkt het erop dat het om bepaalde load scenarios gaat waarbij er een mismatch is tussen voltage/frequentie en de daadwerkelijk CPU chip kwaliteit.

Na zo'n crash zou ik altijd even Windows Event Viewer erbij pakken en in System kijken of er iets nuttigs gelogd is. Soms is er een WHEA code die meer kan vertellen over wat er gaande is.

Wat je dan even kan proberen is de CO positief +10 zetten met stock memory settings om de CPU iets meer juice te geven bij dezelfde kloksnelheden om te kijken of dat de cores stabiliseert. Mocht dat het oplossen dan absoluut RMA aanvragen. Dat betekent dan dat de chip kwaliteit te laag is voor standaard settings en dit is onacceptabel. RMA zal worden geaccepteerd en je hebt dan recht op een nieuwe chip.

Mocht dat het niet oplossen dan zullen we ons er nog eens samen over heen buigen en brainstormen hier of we er uit kunnen komen samen.
En de tweede:
Cidious schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:05:
[...]

Ik denk het ook persoonlijk niet. Ik denk dat het de CPU is en mijn 2e vermoeden zou naar het moederbord gaan maar de CPU lijkt gewoon een lemon (minkukel) te zijn.

Wat ik wel nog even wil vragen: gebruik je voedingskabel extensies? ik heb een maandenlange spoortocht gehad door geoxideerde kabel extensies die in eerste instantie perfect werkten. De voltages werden te laag en onder bepaalde omstandigheden klapte het zaakje eruit met een herstart. Mocht je kabel extensies gebruiken dan die absoluut verwijderen en eerst even je voltages checken in HWINFO64 voor 12v 5v en 3.3v.
En de 3e..
Misschien heb ik niet genoeg credits op dit forum om in eerste instantie serieus genomen te worden :+

Houdt ons wel even op de hoogte ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Cidious op 18-08-2023 14:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:36

RvL

Benga schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Reden voor mij om het Expo profile qua timings zelf in te laden en op zoek te gaan naar de stabiele spanningen.

Ik draai nu met de volgende spanningen:
CPU VDDIO: 1.25
VDD: 1.15
VSoc: 1.1
Mem VDDIO: 1.2
Mem VDDQ: 1.2
VPP: 1.8

En dat draait stabiel i.c.m. mijn 7600X en uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32. Zowel in benchmarks als dagelijks gebruik.

Daarna ook de subtimings aangepast o.b.v. BuildZoids easy ram timings en uiteindelijk hier op uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO6-dQ-2VtjX4dj0MpEt9Ipuqms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C2ZDvq62jqTY1rcTgvZauXuY.png?f=user_large

Lagere spanningen en/of strakkere timings zijn misschien ook nog wel mogelijk, zoals in dit topic te lezen valt. Maar na uren en uren stabiliteitstesten draaien was ik er wel even klaar mee en wilde ik mijn systeem wel eens gewoon gaan gebruiken :)

[ Voor 15% gewijzigd door RvL op 18-08-2023 15:32 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprk_nl
Cidious schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

Duurde even maar dan heb je ook wat 8)7
Ajajaj :)
Nu ga ik me schuldig voelen als dit spot on is op de CPU :D
Credits of niet, ik neem alle feedback serieus.
Ik deel hier m'n gedachtengang, analyse en idd de resultaten, zodat een volgende er hopelijk iets aan heeft.

Het geheugen moest ik wisselen om support te krijgen vanuit de fabrikant.
Dan was het nog 50-50 tussen het moederbord en CPU.
Stuur je de CPU terug dan wil de webshop deze testen. Bij geen gebreken wordt er 30,- gerekend.
Met deze laatste onderbouwing vanuit Aida's test voel ik er ook meer voor om idd de CPU te vervangen.
Het moederbord sluit ik nog niet uit. Ik geloof het nu pas als ik het echt stabiel zie werken.

Ik heb een vraag van je gemist mbt voedingskabel extensies: Deze gebruik ik niet.
Alle kabels komen nieuw uit de doos.

Middels 10 min.Cinebench 'multicore'
heb ik volgens AI Suite de volgende voltages.
LOAD
  • CPU Core 1.088 V
  • CPU SOC 1.288 V
  • +12V = 12.076 V
  • +5V = 4.980 V
  • +3.3V = 3.296 V
IDLE
  • CPU Core 1.33 V
  • CPU SOC 1.288 V
  • +12V = 12.172 V
  • +5V = 4.980 V
  • +3.3V = 3.296 V
De spanning is stabiel en geeft geen krimp bij het schakelen naar load (start/stoppen) van tests
en tijdens load. Ik kan me wel voorstellen dat er vertraging zit in de meting door de applicatie.
Echte pieken kan ik niet laten zien.

ASUS AI Suite 3 resultaten met Cinebench Multi-core:
Bios Thermal Limit op Level 1 (90c)
Koeling Dark Rock Pro4 op 1500 rpm
  • CPU clock 4750 - 4800 Mhz | 100W
  • CPU 70c
  • CPU Package 81c
  • Moederbord 37c
  • Chipset 56c
  • DRAM 40c
Dezelfde resultaten middels AMD Ryzen Master:
  • CPU clock 4750 - 4800 Mhz | VDDCR 85W
  • CPU 80c
@CMT Dank voor de Cinebench test!

Ik ben net de pagina's aan het nalopen.
Volgens mij is het hier gewoon om een thumbs-up te geven op alle reacties..
De schaamte begint op te lopen :o Ik heb wat duimpjes uit te delen O+

[ Voor 4% gewijzigd door sprk_nl op 18-08-2023 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

sprk_nl schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:16:
[...]

Ik deel hier m'n gedachtengang, analyse en idd de resultaten, zodat een volgende er hopelijk iets aan heeft.

Stuur je de CPU terug dan wil de webshop deze testen. Bij geen gebreken wordt er 30,- gerekend.
Met deze laatste onderbouwing vanuit Aida's test voel ik er ook meer voor om idd de CPU te vervangen.
Het moederbord sluit ik nog niet uit. Ik geloof het nu pas als ik het echt stabiel zie werken.

Ik heb een vraag van je gemist mbt voedingskabel extensies: Deze gebruik ik niet.

LOAD
  • CPU Core 1.088 V
  • CPU SOC 1.288 V
  • +12V = 12.076 V
  • +5V = 4.980 V
  • +3.3V = 3.296 V
IDLE
  • CPU Core 1.33 V
  • CPU SOC 1.288 V
  • +12V = 12.172 V
  • +5V = 4.980 V
  • +3.3V = 3.296 V
De spanning is stabiel en geeft geen krimp bij het schakelen naar load (start/stoppen) van tests
en tijdens load. Ik kan me wel voorstellen dat er vertraging zit in de meting door de applicatie.
Echte pieken kan ik niet laten zien.

ASUS AI Suite 3 resultaten met Cinebench Multi-core:
Bios Thermal Limit op Level 1 (90c)
Koeling Dark Rock Pro4 op 1500 rpm
  • CPU clock 4750 - 4800 Mhz | 100W
  • CPU 70c
  • CPU Package 81c
  • Moederbord 37c
  • Chipset 56c
  • DRAM 40c
Dezelfde resultaten middels AMD Ryzen Master:
  • CPU clock 4750 - 4800 Mhz | VDDCR 85W
  • CPU 80c
@CMT Dank voor de Cinebench test!

Ik ben net de pagina's aan het nalopen.
Volgens mij is het hier gewoon om een thumbs-up te geven op alle reacties..
De schaamte begint op te lopen :o Ik heb wat duimpjes uit te delen O+
Haha. Maak je niet druk. Was voornamelijk gezonde dosis sarcasme.

Maar ja het lijk wel sterk op de CPU. Redenen: er verandert niks aan de situatie bij het verlagen van de CPU inspanning of verhogen van het voltage. Ben er vrijwel zeker van dat de IO die op jouw CPU brak is. random boots tijdens webrowsing of idle of hele specifieke workloads zijn vrijwel altijd IO-die geweest ook voor Zen 2/3. Was op te lossen met wat meer VDDG IOD en VSOC vaak. Voor zen 4 nog geen VDDG gevonden.

PhotoWorxx draait hier dan ook prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezagrwSpqSocbFE-Ya7Z6RLNKcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wAj5vFSi3kdops8YfFdZFvJN.png?f=fotoalbum_large

CB R23 + Furmark crasht bij mij als ik de FLCK op 2200 zet maar gat prima bij 2167. Je kan dat ook nog even proberen om de FCLK te underklokken op zeg maar 1800Mhz ofzo gewoon om even te testen mocht je dit nog niet gedaan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Cidious op 18-08-2023 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

6400 had teveel stroom nodig of dan moest ik de timings teveel versoepelen bij dezelfde voltages waarmee het voordeel van 200Mhz teniet werd gedaan en ik wil niet op hele hoge voltages draaien.

2200FLCK leek in eerste instantie stabiel. Maar met CB R23 + Furmark klapt het systeem er dan uit binnen de eerste 5 minuten. met 2167 uren stabiel.

Het volgende timing profiel voor 64GB A-die is TM5 stabiel maar moet vannacht nog een rondje Karhu eroverheen gooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OipTWYvlGP-wLAe4HJT9lw-rC-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jof07l566RvJP7EaQga5hHTO.png?f=fotoalbum_large

2200 FCLK ziet er zo uit maar helaas niet stabiel en heb me nog niet ingelezen in hoe FCLK te stabiliseren PyPrime met deze instelling is 8.15s ofzo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocM2o5szG7V8G9LEYUBT7BjnkKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pDdeS5rUfoe0fr90pCqcKrlf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Cidious op 18-08-2023 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprk_nl
Cidious schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:56:
[...]

Je kan dat ook nog even proberen om de FCLK te underklokken op zeg maar 1800Mhz ofzo
Ik ben tot 1400 gegaan.
Same problem.

Ik ga de cpu poetsen en er uit lepelen.
Over enkele dagen (weken, worst case) weet ik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

sprk_nl schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:56:
[...]

Ik ben tot 1400 gegaan.
Same problem.

Ik ga de cpu poetsen en er uit lepelen.
Over enkele dagen (weken, worst case) weet ik meer.
Keep us posted.

Zijn lastige problemen dit. Je bent wel super grondig te werk gegaan. Petje af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGEDGK9ZjhfgIYdHrcxc6lS8Jq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5cPbVHcbuAFARY8q8IqKfolg.png?f=user_large

Karhu 10k stable. Dit setje timings was al TM5 1usmus + Anta Extreme stable. Ook doorstaan deze instellingen CB R23 + Furmark, Y-cruncher (alle testen) voor over een uur.

Het lijkt erop dat ik mijn dagelijkse settings heb gevonden. Ik zal nog wel even een poging doen voor 6400 met alles dat ik weer geleerd heb van deze ronde, maar ben blij met het resultaat voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

sprk_nl schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:16:
[...]

Oh schuldig voelen hoef je echt niet te doen. Ik vind het juist positief dat je alles nagelopen bent. Alleen zou het handig zijn geweest om eerst op de CPU te focussen als meerdere personen hetzelfde vermoeden hebben ;).

Wel erg gek dat je verplicht wordt om ook het geheugen om te moeten ruilen.
Is dat de verkopende partij of AMD die dat van je eist?
Bij winkels die moeilijk doen met RMA, stuur ik meestal dingen onder het herroepingsrecht terug met hooguit de melding dat het niet bevalt.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik iets onder RMA had teruggestuurd, wat zonder overleg weer terug is gekomen met de melding dat ze niets ontdekt hebben..of dat iets weken blijft liggen, terwijl een herroeping binnen 1.5 week zou zijn afgerond.

Mocht alles bij één winkel zijn aangeschaft, dan zou ik persoonlijk alles terugsturen zodat ze het probleem daarop kunnen reproduceren. Dan kunnen ze gelijk testen of de rest in orde is.
Meld ook specifiek de AIDA Photoworxx benchmark waarop het met zekerheid crashed.
LOAD
  • CPU Core 1.088 V
  • CPU SOC 1.288 V
  • +12V = 12.076 V
  • +5V = 4.980 V
  • +3.3V = 3.296 V
IDLE
  • CPU Core 1.33 V
  • CPU SOC 1.288 V
  • +12V = 12.172 V
  • +5V = 4.980 V
  • +3.3V = 3.296 V
De Vsoc is wel héél hoog. Voor 6000MHz geheugen is het uitzonderlijk wanneer je meer dan 1.20Vsoc nodig hebt (voor o.a de geheugencontroller). Voorheen zijn er cpu's letterlijk doorgebrand, waarna de max. instelbare waarde verlaagt is naar 1.30V. Maar dat kan mogelijk nog steeds voor degradatie zorgen. Er is nog te weinig over bekend of dit veilig is.
Om deze redenen is het aan te raden om het niet zo te laten.
De twee systemen met een 7800X3D, waarmee ik bezig ben geweest, hadden minder dan 1.10Vsoc nodig voor rocksolid stabiele werking met "6000Mhz" geheugen (=3000MHz geheugencontroller).
Cidious schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:17:
[...]

MCR en Power Down enabled zetten in bios. Power Down moet aan anders krijg je blue screens. Lijkt een ASUS bios bug. MCR (Memory Context Recovery als ik me niet vergis) traint het geheugen alleen strict als je bios instellingen veranderd hebt. Anders houdt hij er gewoon een datasetje na en ben je snel in Windows.
Nee, dat zou ik juist niet doen! MCR kan veel problemen geven wanneer je nog bezig bent met het (continue) aanpassen van de timings. Ik weet niet wat er precies mee aan de hand is, maar ik vermoed dat het na verloop van tijd verkeerde timings vast zet of corrupt raak doordat het systeem onstabiel was tijdens het booten. Waarschijnlijk ook timings die niet toegankelijk zijn.
MCR is ook bekend als een oorzaak van powerdown gerelateerde onstabiliteit.

De twee systemen die ik afgeregeld heb, hebben beide geen MCR en powerdown aan.
En het nu aanzetten van MCR geeft ook geen problemen met powerdown uit.
Het is echt een kwestie van eerst alles stabiel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Cidious schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 04:09:
[Afbeelding]

Karhu 10k stable. Dit setje timings was al TM5 1usmus + Anta Extreme stable. Ook doorstaan deze instellingen CB R23 + Furmark, Y-cruncher (alle testen) voor over een uur.

Het lijkt erop dat ik mijn dagelijkse settings heb gevonden. Ik zal nog wel even een poging doen voor 6400 met alles dat ik weer geleerd heb van deze ronde, maar ben blij met het resultaat voor dagelijks gebruik.
Een uurtje per stresstest is wel erg weinig imho. Daar haal je de lange termijn onstabiliteit er niet mee uit. TM5 heeft soms na bijna 20 passes een fout genoteerd (in de laatste 15min van de 20e ronde). Maar dat heb ik eerder al gezegd.

Mocht het bovenstaande wel stabiel zijn, dan is dat erg netjes hoor :).
Ik had verwacht dat dual rank veel lastiger zou zijn om aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 05:43:
[...]

Een uurtje per stresstest is wel erg weinig imho. Daar haal je de lange termijn onstabiliteit er niet mee uit. TM5 heeft soms na bijna 20 passes een fout genoteerd (in de laatste 15min van de 20e ronde). Maar dat heb ik eerder al gezegd.

Mocht het bovenstaande wel stabiel zijn, dan is dat erg netjes hoor :).
Ik had verwacht dat dual rank veel lastiger zou zijn om aan te sturen.
10000% Karhu is 8 uur testen met 64GB.
En
TM5 is 4-5 uur 25, cycles
Y-cruncher 1 uur.
CB R23 + FurMark 1 uur.

Mocht ik tijdens gamen crashes krijgen ga ik weer aan de slag. Maar na deze testen is het
relatief stabiel.

MCR is een must met 64GB anders duurt het over een minuut om te posten. Probeer dan maar eens Windows te installeren 8)7
En telkens als je een instelling verandert in de bios gaat hij gewoon weer trainen. Dus niet een probleem. Ik ben het dus niet eens met je conclusie. Power down kan inderdaad niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Okee sorry, dan heb het verkeerd begrepen wat betreft de duur van de stresstests. TM5 Anta777extreme, duurt bij mij ca. 27-28min per pass, dus dat is bijna 9 uur voor 20 passes.
Verder ieder zijn ding natuurlijk, wilde je daarmee alleen behoeden op mogelijk frustratie later.

Maar tjemig zeg 1 minuut traintijd. Dan begrijp ik de heisa over langere boottijd wat beter, want hier scheelt MCR hooguit 20 seconden met het Hynix M-die geheugen en met het Samsung B-die geheugen gaat de training zo snel dat het eigenlijk niet de moeite waard is om het aan te zetten.
Al gekeken of het trainen sneller gaat met lossere timings, lagere Fclock e.d. dus dat de minuut training niet vanwege grenzende onstabiliteit is?

De prijzen van dual rank kits dalen de laatste tijd vrij hard, dus misschien stap ik later dit jaar nog wel over.
Dan zal ik kijken of powerdown-uit echt niet mogelijk is voor een stabiele werking.
Ik vind het nogal frappant aangezien dat slechts een optie is die de geheugenchips in een slaapstand brengt. De enige logische verklaring is dat het dan als lapmiddel werkt om het te stabiliseren (meer chips uit = minder belasting op de geheugencontroller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:46:
Okee sorry, dan heb het verkeerd begrepen wat betreft de duur van de stresstests. TM5 Anta777extreme, duurt bij mij ca. 27-28min per pass, dus dat is bijna 9 uur voor 20 passes.
Verder ieder zijn ding natuurlijk, wilde je daarmee alleen behoeden op mogelijk frustratie later.

Maar tjemig zeg 1 minuut traintijd. Dan begrijp ik de heisa over langere boottijd wat beter, want hier scheelt MCR hooguit 20 seconden met het Hynix M-die geheugen en met het Samsung B-die geheugen gaat de training zo snel dat het eigenlijk niet de moeite waard is om het aan te zetten.
Al gekeken of het trainen sneller gaat met lossere timings, lagere Fclock e.d. dus dat de minuut training niet vanwege grenzende onstabiliteit is?

De prijzen van dual rank kits dalen de laatste tijd vrij hard, dus misschien stap ik later dit jaar nog wel over.
Dan zal ik kijken of powerdown-uit echt niet mogelijk is voor een stabiele werking.
Ik vind het nogal frappant aangezien dat slechts een optie is die de geheugenchips in een slaapstand brengt. De enige logische verklaring is dat het dan als lapmiddel werkt om het te stabiliseren (meer chips uit = minder belasting op de geheugencontroller).
Ja als je MCR aanzet in de bios wordt power down automatisch enabled. Als ik die dan uit zet krijg ik blauwe schermen tijdens boot. Met is alles in orde. En de performance is straks genoeg om het gewoon lekker aan te laten. 6200 is een mooie balans en met lage voltages goed af te stellen.

Ben nu aan het stress testen met zelfde timings maar lagere voltages. TM5 nu eerst als first line or defence. Dan Karhu nachts weer. Als dat allemaal goed is CB-R23 + FurMark and paar rondjes Y-cruncher. En dan gewoon lekker gamen.

Die dual rank kit heb ik gekozen omdat ik zeker wist dat het a-die was en 6400 lijkt wat lastiger met dual rank maar 6200 is rap zat voor dagelijks gebruik dus geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-04 01:27
Bij mij werkt powerdown uit met MCR ook niet goed. Na het BIOS gaat het verder prima, en slagen de stress tests.
Maar tijdens het booten wil het wel eens misgaan en kost van veel tijd om een CMOS reset te doen e.d.
Als ik na een reboot in het BIOS kijkt dan zie ik soms ook vreemde corruptie, mits powerdown uit staat en en MCR aan.

Denk dat ik uiteindelijk, na het finetunen, powerdown weer inschakel en MCR aanzet. Want booten duurt zo wel lang. Ook met 2x16GB.

Overigens zou dit een bug zijn, die AMD in een toekomstige AGESA gaat fiksen:
Note - Do not disable Memory Power Down with Memory Context Restore enabled on AGESA 1007B. Known issue. To be addressed IN AGESA 1008. Take care!
Bron:
Reactie van een AMD medewerker: https://www.reddit.com/r/...me_personal_test_results/

Weet iemands trouwens wat er nieuw is in F11c, van de X670E AORUS XTREME?
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

Versie F11b has ook al AGESA 1.0.0.7c, maar is blijkbaar ingetrokken. Vraag mij af of het nodig is om te upgraden vanaf F11b, aangezien de changelog identiek is.

Ben bezig om 6.400 verder te finetunen. Draait al stabiel, maar o.a. de tRAS en tRC moeten nu wel een stuk hoger als op 6.000 of 6.200, en komen verdacht dichter in de buurt van wat G.skill Expo stock doet op 6.000 Mhz.
Ik ga bijna denken dat ze als fabrikant extra zware stress tests hebben, en dat we bepaalde "onstabiliteit" zelf niet merken met onze stress tests op < 6.200 omdat dit pas bij hogere snelheden aan het licht komt.

Performance is onder de streep trouwens al beter dan met 6.000 of 6.200 met strakkere timings, alleen de latency is nog hoger. Maar heb nog genoeg timings om verder te finetunen, dus die latency komt ook wel goed. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Gijs007 op 19-08-2023 14:42 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:46:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twIQQZAWKTe9GS2A5dNS_38HqPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubHEymNhi6Q20DAWr5uZaKjM.png?f=fotoalbum_large

TM5 stabiel met lagere voltages. Karhu vannacht. en dan nog een keer wat voltages verlagen. Kan jij eens over mijn voltages heen kijken en inschatten welke ik verder nog zou kunnen verlagen voor 6200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Hmm ik ben zelf niet verder gegaan dan 6000MHz Dram + 2000Mhz Fclock, dus eerlijk gezegd weet ik niet wat er nodig is voor 6200MHz + 2167Mhz. Daarbij ben ik nog op de v1616 bios gebleven.

Ik vermoed dat het de geheugencontroller is dat hierbij de spanningslimiet(en) zal bepalen. De Fclock kon ik zonder problemen opvoeren tot 2200MHz met relatieve lage spanningen. Veel minder dan wat je nu hebt.
Om de grens op te zoeken is het beste eigenlijk om de timings op stock terug te zetten en aan Vsoc, Vddio/mc & Vddp te sleutelen.
Wat bij mij goed werkte was ca. 100mV afstand tussen Vsoc en Vddio/mc aan te houden en Vddp iets meer te verhogen t.o.v. stock om daarna alleen Vsoc en Vddio/mc nog iets verder te verhogen.

Dus voor mijn geval met 3000MHz Uclock en 2000MHz Vsoc:

Stock Vsoc: 1.00V naar -> 1.04V -> 1.06V
Stock Vddio/mc: 1.12V naar -> 1.14V - >1.16V
Stock Vddp: 0.80V naar 0.93V -> 0.93V (kan verlaagt worden wanneer Vsoc en Vddio als compensatie wat meer verhoogt worden).

Persoonlijk zou ik mij niet prettig voelen met zo'n hoge 1.08V Vddp. Het is een spanningsrail die de DDR PHY van de CPU voedt en dat zou ik net zo voorzichtig behandelen als VDDG CCD/IOD = maar beperkt verhogen.
Bij Zen3 werkte een hoge CLDO Vddp ook averechts op de stabiliteit en was het echt fingerspritzen tuning om de optimale waarde te vinden. Soms kon 10mV al het verschil zijn tussen wel of niet booten.
Ik zou voor die rail niet hoger gaan 0.95V voor daily use.

Kortom probeer eerst de VDDP te verlagen naar 1.0V en liever nog minder. Daarna de Vsoc met Vddio/mc tegelijk met de dezelfde stap verlagen (aangenomen dat deze al een 100mV verschil hebben onderling).
Om te kijken of de geheugencontroller stabiel is werkt de AIDA cache + mem stresstest goed i.c.m random dingen doen op de desktop zoals het openen van video's, documenten, foto's, het verslepen en uitvergroten van vensters e.d.
Ik heb het daarbij iedere keer op een uurtje gehouden. En als tijdens een lange ram stresstest daarna toch een fout ontstond, +10mV bij de Vsoc en Vddio/mc gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:59:
Hmm ik ben zelf niet verder gegaan dan 6000MHz Dram + 2000Mhz Fclock, dus eerlijk gezegd weet ik niet wat er nodig is voor 6200MHz + 2167Mhz. Daarbij ben ik nog op de v1616 bios gebleven.

Ik vermoed dat het de geheugencontroller is dat hierbij de spanningslimiet(en) zal bepalen. De Fclock kon ik zonder problemen opvoeren tot 2200MHz met relatieve lage spanningen. Veel minder dan wat je nu hebt.
Om de grens op te zoeken is het beste eigenlijk om de timings op stock terug te zetten en aan Vsoc, Vddio/mc & Vddp te sleutelen.
Wat bij mij goed werkte was ca. 100mV afstand tussen Vsoc en Vddio/mc aan te houden en Vddp iets meer te verhogen t.o.v. stock om daarna alleen Vsoc en Vddio/mc nog iets verder te verhogen.

Dus voor mijn geval met 3000MHz Uclock en 2000MHz Vsoc:

Stock Vsoc: 1.00V naar -> 1.04V -> 1.06V
Stock Vddio/mc: 1.12V naar -> 1.14V - >1.16V
Stock Vddp: 0.80V naar 0.93V -> 0.93V (kan verlaagt worden wanneer Vsoc en Vddio als compensatie wat meer verhoogt worden).

Persoonlijk zou ik mij niet prettig voelen met zo'n hoge 1.08V Vddp. Het is een spanningsrail die de DDR PHY van de CPU voedt en dat zou ik net zo voorzichtig behandelen als VDDG CCD/IOD = maar beperkt verhogen.
Bij Zen3 werkte een hoge CLDO Vddp ook averechts op de stabiliteit en was het echt fingerspritzen tuning om de optimale waarde te vinden. Soms kon 10mV al het verschil zijn tussen wel of niet booten.
Ik zou voor die rail niet hoger gaan 0.95V voor daily use.

Kortom probeer eerst de VDDP te verlagen naar 1.0V en liever nog minder. Daarna de Vsoc met Vddio/mc tegelijk met de dezelfde stap verlagen (aangenomen dat deze al een 100mV verschil hebben onderling).
Om te kijken of de geheugencontroller stabiel is werkt de AIDA cache + mem stresstest goed i.c.m random dingen doen op de desktop zoals het openen van video's, documenten, foto's, het verslepen en uitvergroten van vensters e.d.
Ik heb het daarbij iedere keer op een uurtje gehouden. En als tijdens een lange ram stresstest daarna toch een fout ontstond, +10mV bij de Vsoc en Vddio/mc gedaan.
Dank voor de ruime uitleg. Ik haal meeste info uit overclock.net waar aangegeven wordt dat 1.15v prima is voor dagelijks door de gevestigde orde. Dus ik ben daar ruim onder gaan zitten. Zal nu de VDDP eens wat omlaag gooien (1v) en nachtje Karhu draaien. Lager is altijd beter. Als dat stabiel is morgen ochtend verder testen met andere apps en scenario's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:29

sapphire

Die-hard pruts0r

Cidious schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:17:
[...]

Memory Context Restore En Power Down van Auto op Enabled zetten levert juist een BSOD-fest op :X

Terugzetten koste me 2x een vastloper in de UEFI en 4 BSOD's in een aantal minuten, daarvoor iig 9 werk uren stabiel :?

MCR lost wel de ellende tijdens booten op maar daar heb je alleen weinig aan als je vervolgens Windows niet in komt door BSOD's :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Vraagje m.b.t. het DDR5 geheugen trainen bij een boot.
Horen jullie ook tijdens dit proces een hoog frequent geluid?

ASUS TUF Gaming b650m plus wifi

Ik kan niet plaatsen of dit vanuit de geheugen modules of de VRM van het moederbord vandaan komt.
Dit zijn de plekken waar ik het vandaan zou verwachten, ik kan het fout hebben.
Het geluid komt voor bij beide reepjes geheugen (G.Skill en Kingston)
Na het 'trainen' is het geluid weg en hoor ik het ook niet meer.
Just wondering.

[ Voor 12% gewijzigd door sprk_nl op 20-08-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

sprk_nl schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:37:

Ik kan niet plaatsen of dit vanuit de geheugen modules of de VRM van het moederbord vandaan komt.
Just wondering.
Welk bord heb je ook alweer? B650E-E heeft met sommige batches last van coil whine. Mijne (05.2023 productie) heeft niks. Maar meerderen hebben het gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Cidious schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 05:00:
[...]

Welk bord heb je ook alweer? B650E-E heeft met sommige batches last van coil whine. Mijne (05.2023 productie) heeft niks. Maar meerderen hebben het gemeld.
(meteen toegevoegd in de vorige post)

Onder coil whine vind ik i.d.d. meer terug. Dat moet het zijn.
Het is enkel en alleen hoorbaar tijdens de ram training bij het starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

VDDP verlaagd zoals aanbevolen naar 1v.

Stabiel voor het geheugen. Ik kan nog even wachten to 30000% maar dit is stabiel voor het geheugen in ieder geval.

VSOC 1.22v
VDDIO 1.18v
VDDP 1v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfkCnD-nRkyXOh255nAmBUMdnvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EVpV7EvPdeLJ5mdSHwR8YciU.png?f=user_large

Nu verder CPU en FCLK testen enzo. Karhu is heel goed in geheugen testen. Minder in cache en bus enzo.

Wil verder ook nog even vermelden dat ik mijn RAM wel koel met een omgebouwde Corsair ram koeler met Noctua 60x25 industrials

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kC6mhU6-CYgozeguwD3bBiH6MxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdCxadZPOgkTGgFecgDrTJdq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXyvXghPBCew-Ha8Mqmr9XGj1m4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGhNto4DKoX0E37k56NUe5bO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8461yTDzngPZRjsftCzQOAtGvfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFFYJrRYMyjBK2e3vjQCXqV3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv1BehqxXU4cLp7BRsqRsyoDifg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rCo9KnvbxnsM2MrIPw0vT2I.jpg?f=fotoalbum_large

Als dit als cheaten wordt gezien, so be it :+

RAM blijft mooi rond de 60c onder 22 uur lang volle load ipv 75c. Helpt zeker.

Niewe ronde, nieuwe kansen:

VSOC 1.15v
VDDIO 1.14v
VDDP 0.95v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aWBzPUfjrPRTv_O86_ZaXXyfu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q31yFCXL4FQcrqoRORFUFtHX.png?f=user_large

[ Voor 73% gewijzigd door Cidious op 20-08-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

sprk_nl schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:37:

Just wondering.
Nee, maar ik heb ook een Asus B650ei en B650ee bord. Het kan coilwhine van het moederbord zijn.
Onder specifieke stressbelasting op 1 core hebben beide bovenstaande borden coilwhine dat zich rond 9-12kHz concentreert of in het superhoog 16-20kHz. Maar dat is vrij zacht tot heel zacht.
Met een multicore belasting is het helemaal stil.
Hoe zou je het hoogfrequente geluid omschrijven? Is het een hoge toon of meer ruis/gepruttel/getjirp?
Cidious schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:28:
[...]

Dank voor de ruime uitleg. Ik haal meeste info uit overclock.net waar aangegeven wordt dat 1.15v prima is voor dagelijks door de gevestigde orde. Dus ik ben daar ruim onder gaan zitten. Zal nu de VDDP eens wat omlaag gooien (1v) en nachtje Karhu draaien. Lager is altijd beter. Als dat stabiel is morgen ochtend verder testen met andere apps en scenario's.
Stock is Vddp 0.8V, dus het is nogal wat om het met 350mV te verhogen. Ik zou alleen iemand geloven als het een engineer is die aan de engineering samples heeft gewerkt. Zen4 is pas een ruime halfjaar op de markt (imho nog te vroeg om te zien wat veilig is op de lange termijn). En overklokkers zijn vaak wat scheutig met de voltages ;).
Cidious schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:47:
Als dit als cheaten wordt gezien, so be it :+

RAM blijft mooi rond de 60c onder 22 uur lang volle load ipv 75c. Helpt zeker.

Niewe ronde, nieuwe kansen:

VSOC 1.15v
VDDIO 1.14v
VDDP 0.95v

[Afbeelding]
Nou cheaten, het is uiteindelijk allemaal hobby ^^. Je gaat wel balls to the walls haha.
Ik zou toch proberen om 100mV verschil aan te houden tussen Vsoc en Vddio. Dus eerder Vsoc op 1.10V - 1.12V en Vddio op 1.20V - 1.22V zetten. Vooral de Vsoc rail zorgt ervoor dat het verbruik erg toeneemt.

Gisteren wilde ik aan de slag gaan met het 2e M-die geheugenset voor mijn eigen systeem, maar het blijkt dat ik een lemon in handen heb gekregen. Het is de eerste keer dat dit mij overkomt.
De set is niet stabiel op EXPO/Stock timings. -O-
Ik denk dat de binning verkeerd is gegaan, want tCL verhogen naar 32 lost de onstabiliteit op.
Maar dan zit je met een slechte kwaliteit ram op 1.35V..
Dus reden voor mij om het terug te sturen en te kijken of een overstap naar dual rank mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZSqbASzNNTC0q2ppRELVuWuQQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eh6QCCttrKaxiA5MagHbHf0L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ok ik dacht dat het andersom was met de vddsoc en vddio haha. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@CMT
Valt me op dat je FCLK en UCLK erg laag zijn, heb je FCLK = MEMCLK/2 ingesteld in BIOS? Heb je dat met een reden gedaan?

Standaard stond FCLK bij mij op 2000Mhz en MEMCLK (na geheugen tunen) op 3000MHz. FCLK uiteindelijk verhoogd naar 2033MHz.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Cidious Gelukkig had je ook maar een 10mV verschil ;).
@RvL Ja, heb ik expres gedaan om er zeker van te zijn dat het geheugen defect / niet goed gebinned is. Normale instelling is 1:1 Uclock : Mclock 3000MHz met Flock 2000MHz

[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 20-08-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8ra4HXOSyYaBJ5hdWnEN5JhApQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JMENtrKulC5HMus7yYANSOAb.png?f=fotoalbum_large

Lage voltages geen probleem zover. Nu even testen voor FCLK etc. Reden voor de wens voor lager VSOC voltage is ook dat FCLK een kans heeft om stabieler te lopen op lagere VSOC dan hoger. 2167 werkt volledig stabiel maar er zit misschien nog een kansje in dat ik 2200 aan de gang krijg. FCLK is nog steeds de achilles hiel van Ryzen en de stap van 2167 naar 2200 is groter dan de geheugen timings bij elkaar.

Met ram koeler nog steeds 63.5c wel 30c ambient snachts met de AC uit. Volgens mij is de SPD Hub temp de PMIC controller temperatuur. En GSkill heeft daar geen pad op gedaan. Dus de geheugen chips moeten verder wel koeler zijn. PMIC can onder vrij hoge temperaturen opereren maar het geheugen vindt te hoge temps absoluut niet leuk.

En de ram koeler zit er op omdat ik deze nog in de la had liggen en voor de server met 4x 3200 Samsung ECC bedoeld was maar hij niet pastte door het gebruik van een D15 (nu U12A). Dus ik dacht dan maar even testen op de nieuwe AM5. Ben er wel content mee.

[ Voor 56% gewijzigd door Cidious op 21-08-2023 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
CMT schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

Hoe zou je het hoogfrequente geluid omschrijven? Is het een hoge toon of meer ruis/gepruttel/getjirp?
Ik heb HIER een link naar de opname.
De tjirp meet ik op ~ 5.5 Khz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

@sprk_nl
Bedankt voor de opname, dat zegt alles. Inderdaad echte 'whine' en het is vrij laag eigenlijk.
Het kan van een spoel komen, maar ook van mosfets of MLCC's (multi layer ceramic capacitors).
Als het alleen met de training voorkomt, zou ik mij er niet druk om maken.
Het is vervelend, maar het kan verder geen kwaad. Waarschijnlijk pakt de de frequentie van het trainings testsignaal ongelukkig uit op dat bord of geheugensticks.
Cidious schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 04:00:
[Afbeelding]

Lage voltages geen probleem zover. Nu even testen voor FCLK etc. Reden voor de wens voor lager VSOC voltage is ook dat FCLK een kans heeft om stabieler te lopen op lagere VSOC dan hoger. 2167 werkt volledig stabiel maar er zit misschien nog een kansje in dat ik 2200 aan de gang krijg. FCLK is nog steeds de achilles hiel van Ryzen en de stap van 2167 naar 2200 is groter dan de geheugen timings bij elkaar.

Met ram koeler nog steeds 63.5c wel 30c ambient snachts met de AC uit. Volgens mij is de SPD Hub temp de PMIC controller temperatuur. En GSkill heeft daar geen pad op gedaan. Dus de geheugen chips moeten verder wel koeler zijn. PMIC can onder vrij hoge temperaturen opereren maar het geheugen vindt te hoge temps absoluut niet leuk.

En de ram koeler zit er op omdat ik deze nog in de la had liggen en voor de server met 4x 3200 Samsung ECC bedoeld was maar hij niet pastte door het gebruik van een D15 (nu U12A). Dus ik dacht dan maar even testen op de nieuwe AM5. Ben er wel content mee.
Er kunnen twee sensors zitten op de DDR5 latjes. De SPD Hub en PMIC hebben ieder een eigen sensor.
Het is jammer dat er geen Tjunction van de geheugenchips beschikbaar is. Dat is dé temperatuur om in de gaten te houden.
Maar als benadering kan men het volgende nemen: SPD HUB + 13°C = oppervlaktetemperatuur + 5°C = Chip Tjunction. Dat is dan wel zonder heatspreader. Veiligheidshalve is dus 62-65°C SPD Hub temperatuur zo'n beetje de max om aan te houden (aangenomen dat de geheugenchips een Tjmax van 85°C hebben).

Zie ook de artikels daarover van onze geliefde Igor ^^ :
https://www.igorslab.de/e...t-module-investigative/2/
en
https://www.igorslab.de/e...measurements-as-an-aid/3/

Heb je ook gekeken of de hogere Fclock ook daadwerkelijk betere prestaties gaf in benchmarks?
Het punt met Zen4 is dat de Infinity Fabric behoorlijk rebuust is met haar foutcorrectie. Dus ook al meet je geen fouten, kan het toch onstabiel zijn. Buildzoid heeft daar een mooie video over gepost met oscilloscoop metingen.

De voltages die je nu hebt zijn een stuk gezonder :). Ik hoop voor je dat het rocksolid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@CMT
IgorsLab heeft het specifiek over DDR5 modules uitgerust met Micron chips. In hoeverre gaat dat verhaal dan ook op voor Hynix en Samsung?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Wat betreft de temperatuurstappen zal het niet veel verschillen, de opbouw van het geheugen (afstanden e.d.) en het materiaal, alsmede de dikte van de chips zijn in principe gelijk.
De temperatuur wordt dan bepaald door het vermogen wat de chips afgeven en dat is dan weer het product van spanning x stroom.
Het enige lastige is dat van de geheugen IC's, geen datasheets publiekelijk te vinden zijn. Dus het is giswerk wat nu de Tjmax van elke merk en chip is.

Ik heb trouwens wel vermogens metingen gedaan van de Hynix M-die en Samsung B-die latjes.
Samsung B-die verbruikt meer dan Hynix M-die. Daartegenover is Samsung B-die stabiel met een lager voltage, waardoor het vermogen dan weer wat gelijk trekt.
Maar onder de streep is Hynix zuiniger en koeler (met 50mV verschil tussen beide kits).
Als ik wat meer tijd heb zal ik het in een spreadsheet zetten en hier posten.

Ik dacht dat Samsung beter zou zijn voor een ITX build vanwege het lagere benodigde voltage, maar had er niet bij stil gestaan dat het stroomverbruik aardig kon verschillen.
Dus zo'n beetje de enige troef t.o.v. Hynix vervalt daarmee ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-04 18:19
Sinds ik een paar weken geleden CPU_VDDIO_MEM (zoals dat heet in mijn Gigabyte BIOS) heb omhooggebracht van 1.1 naar 1.2V is FCLK 2200 Mhz volkomen stabiel. Kan dat eraan liggen dat het verschil met het voltage op de DIMMs nu kleiner is, of praat ik volkomen poep? Geen idee, ben een luie tweaker dus ik probeer gewoon nu en dan dingen die ik lees en dan kijk ik of het stabiel is :)

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-04 22:51
Ik heb al een tijd last van een ontzettend raar gevalletje. Als ik Age of Wonders 4 opstart bv, dan beginnen al mijn fans te spinnen also hij 1500 rpm + gaat ipv fixed 1000. Nu kijk ik naar al mijn sensors, van HWinfo tot afterburner tot L Connect 3. Nooit gaat het over 1000 rpm heen, nooit is mijn temp extreem hoog, max 80 graden. GPU fans gaan ook niet harder. Ik snap er niks van. Nog vreemder is dat de fans dan laaaangzaam weer naar normaal gaan. Wat zou het kunnen zijn? Omdat ik niet AoW vanaf het begin heb gehad toen ik me system had gebouwt weet ik niet of het altijd zo is of sinds kort..

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-04 14:53

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL_B8U4lx61bu-GO6_LnHuW_0cc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGJCiXe4PfV4Wgfq0CURQLtS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uBtkteKq6E7YCgI6ShKiylsXVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2woizvG7T4bsNzF2hacxMsg.jpg?f=fotoalbum_tile

6200 stabiel met 372 Trfc, en FCLK op 2167.

A-die lijkt de way to go. Met de vorige M-die kits kwam ik hierbij niet in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweakriez op 24-08-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Tweakriez schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:27:
[Afbeelding][Afbeelding]

6200 stabiel met 372 Trfc, en FCLK op 2167.

A-die lijkt de way to go. Met de vorige M-die kits kwam ik hierbij niet in de buurt.
Wat voor mij heel erg opviel is dat je absoluut niet de IMC voltages omlaag kon gooien met de Mdie en met Adie dat wel kan. Lijkt erop dat Mdie wat moeilijker aan te sturen is, of althans met die kit. Maar ja, je hebt een mooi kitje nu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DEXP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
Ik heb F5-6000J3038F16GX2-TZ5N op 3200mhz gekregen met EXPO 1 timings en 1,4000v. 3300mhz zat er niet in met 1.4350v ondanks de lage temperatuur van 43 graden ik kan verder gaan qua voltage maar niet voor 24/7 gebruik. FLCK heb ik nog niet aangepast en staat op 2000mhz ingesteld door EXPO 1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

3DEXP schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:57:
Ik heb F5-6000J3038F16GX2-TZ5N op 3200mhz gekregen met EXPO 1 timings en 1,4000v. 3300mhz zat er niet in met 1.4350v ondanks de lage temperatuur van 43 graden ik kan verder gaan qua voltage maar niet voor 24/7 gebruik. FLCK heb ik nog niet aangepast en staat op 2000mhz ingesteld door EXPO 1.
Mooi voor elkaar gebokst en nu dus niet om je resultaat te naar beneden te halen maar na dagenlang testen ben ik tot de conclusie gekomen dat 6400 het niet echt waard is op mijn systeem.

ik draai 6200 cl30 met hele degelijke timings en behoorlijk lage voltages en het moment dat ik de stap naar 6400 maak moet ik de timings dusdanig versoepelen en de voltages van de IMC dusdanig verhogen dat onder de streep er geen performance voordelen overblijven zelfs niet als ik de aanzienlijk hogere voltages zou accepteren.

Lijkt vooralsnog een beetje leuk voor benchmark resultaten maar niet voor dagelijks gebruik. 6400 levert mij niet meer FPS op dan 6200. 6200 wel meer dan 6000. dit kan ik ook terug zien in lagere latency en hogere read bandwidth tussen 6200 en 6000 maar tussen 6200-6400 kan ik diezelfde uplift niet genereren.

Het meeste voordeel voor dagelijks gebruik is te halen uit de volgende stappen:

#1 FCLK verhogen - 2167Mhz is 100% stabiel voor mij. 2200 krijg ik (nog) niet stabiel. maar om een voorbeeld te geven van de prestatie uplift. 3DMark Speedway haalt 4% meer punten van 2167Mhz naar 2200Mhz. die stap van 33Mhz levert dus 4% meer FPS op in dat scenario. ik zal even 2000 vs 2167 benchen ook en later updaten hier.
#2 Primaire Timings - Deze verhogen de read bandwidth welke voornamelijk direct invloed heeft op games.
#3 tRFC - Latency booster. des te lager je tRFC des te lager je memory latency. A die kan normaal gesproken tot 120ns volgens de volgende formule: tRFC x 2000 / (MEMCLK x 2). Dus ik draai op 382 omdat 120ns niet lekker werkt voor mijn 64GB kit. 382 x 2000 / 6200 = 123.xxx ns. Mdie kan maar tot 155ns en in extreme gevallen misschien 150ns. comfortabel rond 160ns. en ik wil het niet eens hebben over Samsung en Crucial. Die zijn gewoon niet interessant voor ons tweakers tenzij je op een enorm strak budget zit en echt bodemprijzen wilt betalen voor een kitje ram.
#4 tREFI - overall boost. deze kan met de laatste biosses gewoon max nu op 65535 (tenminste met adie en volgens mij ook mdie) en geeft dan een lekkere overall boost. makkelijke tweak.
#5 Tertiare timings hebben bijna geen performance winst. Laat deze gewoon lekker los voor een stabiliteits boost.

met de stap van 6000 naar 6200 kan je met een adie kit zo'n beetje dezelfde primaire timings aanhouden maar de de stap van 6200 naar 6400 forceert de hand om deze te versoepelen en het voordeel van de hogere frequentie word dan teniet gedaan door de hogere timing penalty. dit is voor mijn 64kit CPU en moederbord combo zo maar voorlopig heb ik mijn vrienden met 32gb kits nog niet veel beter zien halen.

Ik zal hier even mijn settings delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/We8Tl7cqQoU7IqJxfdOv1qvTEW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bwrsmOfa7uHxv3vK0Rw8NbTv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRxDKGVoA-WeMEfB7H7cWLfDd7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bZGaGt3SwO5lsD113G09tK5A.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Xw2mVMAH1Q-Uj7_8C6c8OZgIsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tRplit8un9FI0tvdk53zFKS1.png?f=fotoalbum_large

Ook Karhu 20000% stabiel dit staat met 64GB gelijk aan 40000% voor 32GB als ik me niet vergist. En het heeft 4 uur Y-cruncher doorstaan en vele uren gamen nu. 100% daily stabiel.

(met dank aan @CMT voor de voltage tips)
VSOC 1.12v
VDDIO 1.22v
VDDP 0.94v
VDD 1.38v
VDDQ 1.35v

Dit is met SVM aan en zonder apps af te sluiten zoals je kan zien. Heel prima dus.
Ook zijn deze settings absoluut niet op het randje. Ik heb eigenlijk nog geen hele duidelijk limieten bereikt met de voltages. Deze zouden dus misschien nog lager kunnen. tRFC is wel aan zijn limiet. Mijn kan 376 booten en wat rondjes TM5 draaien maar geeft dan errors. @Tweakriez kan 372 (120ns) en zelfs 368 draaien. Ik ga er vanuit dat 64GB vs 32GB daar een onderdeel van is. Minder ICs die goed gebind hoeven te zijn met 32GB kits voor piek performance.

Deze settings werken alleen voor adie. we (met vriend @Tweakriez hebben geprobeerd dezelfde settings te gebruiken en zelfs aangepast met een mdie kit maar mdie is echt een draak. althans die kit was. adie vergt veel minder voltage van de controller om stabiel te zijn met dezelfde instellingen. En adie is goedkoop genoeg om niet meer te negeren.
Helaas weet ik van maar 1 expo adie kit en dat is de 64GB kit die ik heb (F5-6000J3040G32X2). Als je 32GB wil zal je een XMP kit moeten kopen en de kans blijft nog aanwezig dat het mdie is.

6400 CL32 is vaak adie maar kan nog steeds mdie zijn.
vrijwel alles boven 6400 is adie.

de nieuwe 24Gb sticks zijn een nieuwe mdie variant en lijken het ook goed te doen.

Moraal van het verhaal:

Adie is the way to go als je tweaken leuk vindt en het beste voor deze gen wil. Adie heeft geen downsides tenopzichte van mdie, bdie en crucial.

En als je voor 6400 wilt gaan, wel echt verifiëren of het daadwerkelijk sneller is want het is zonde als je er een bende meer voltage doorheen pompt dagelijks voor heen voordeel.

Tertiaire timings hebben amper invloed op prestaties dus versplil niet teveel tijd aan ze of riskeer daarmee niet instabiliteit terwijl je op FCLK + primaire + tRFC + tREFI moet focussen voor de gains.

[ Voor 21% gewijzigd door Cidious op 28-08-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 20:50
Cidious schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

3DMark Speedway haalt 4% meer punten van 2167Mhz naar 2200Mhz. die stap van 33Mhz levert dus 4% meer FPS op in dat scenario. ik zal even 2000 vs 2167 benchen ook en later updaten hier.
Dat is toch wel een raar resultaat, met 1.5% verhoging 4% sneller, waar komt dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

mdcobra schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Dat is toch wel een raar resultaat, met 1.5% verhoging 4% sneller, waar komt dat vandaan?
Bottlenecks doen dat. FCLK is nog steeds de bottleneck voor Zen 4. Niks raars aan. Alles gaat door deze bus en als deze nog steeds niet snel genoeg is zal dat resulteren in flinke verliezen in bepaalde scenarios of flinke gains mits deze bottlenecks worden opgelost. Er zal uiteraard een afrol moment komen maar 2167 is nog steeds te krap.

[ Voor 30% gewijzigd door Cidious op 29-08-2023 16:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sprk_nl
De uitslag is binnen!

Voor wie de ellende heeft gevolgd met een crashende 7900x3D op een TUF:
Het is daadwerkelijk de CPU die defect is.

De winkel heeft dezelfde testen uitgevoerd die ik heb gedeeld.
En zoals ik mij ook voelde tijdens het tikken van de onderbouwing,
leek dit initieel wel een grap gaven ze ook aan :)

Hoe krijg je een systeem gecrasht:
  • Bezoek Marktplaats.nl middels Chrome of Firefox (Edge had ik niet met zekerheid getest).
  • Aida64 CPU PhotoWorxx benchmark, die specifieke CPU functies aanroept.
Tuurlijk gooide Post-nl ook nog roet in het eten met verzekerde verzending.
Die is een week vertraagd en 3x betaald. Al eens contact gehad met de Post-NL servicedesk? |:(
En over de servicedesk bij ASUS-NL, daar mag echt wel iets aan kennis worden bijgespijkerd.
Zo, ook dat is weer even geventileerd.

Het onderzoeken van dit probleem maakt het met jullie hulp wel een heel stuk leuker.
Aan ervaring en kennis geen gebrek hier _/-\o_
Nu wachtende op de nieuwe CPU, zodat ik eens echt kan gaan benchen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Fijn dat nu definitief de oorzaak is vastgesteld :). Hopelijk krijg je snel een nieuwe goedwerkende CPU binnen.
Na 13 jaar een nieuw systeem gebouwd te hebben, is dit natuurlijk een zure ervaring. Was dit ook een overstap richting AMD?

Intel schijnt toch meer grip te hebben op de quality control, maar die hebben dan ook de hele keten in eigen beheer. AMD is op haar beurt afhankelijk van TMSC voor de chips. En waarschijnlijk gaat het daar dus af en toe mis.

Je zou dit maar moeten oplossen als leek pfoe. Dan sta je niet sterk in de schoenen als je niet goed kunt aantonen welk onderdeel verdacht is. Daarbij is de RMA afdeling van een winkel meestal ook niet al te best (in mijn ervaring). Zo kreeg ik bijvoorbeeld een RX6950XT geretourneerd (zonder overleg n.b.) met de melding dat de coilwhine binnen de te verwachten grenzen viel, terwijl ik expliciet had aangeven dat er een duidelijke 'tik' geluid te horen is zodra de fan's aanslaan..om die reden stuur ik het tegenwoordig onder het herroepingsrecht terug richting die winkel.

Over de klantendienst van PostNL nog niet gesproken, mijn hemel wat is dat verschrikkelijk. Ze doen er alles aan om te voorkomen dat je hun telefonisch kunt bereiken of menselijk contact te krijgen.
Iets van waarde stuur ik ook niet meer onverzekerd.

*CMT heeft over de jaren heen, zeer weinig vertrouwen in klantendiensten gekregen*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
CMT schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:34:
Fijn dat nu definitief de oorzaak is vastgesteld :). Hopelijk krijg je snel een nieuwe goedwerkende CPU binnen.
Na 13 jaar een nieuw systeem gebouwd te hebben, is dit natuurlijk een zure ervaring. Was dit ook een overstap richting AMD?
TL;DR : Ja voor dit systeem, echter nee in het totaal plaatje.

Dit systeem had ik (13 jaar geleden) specifiek gebouwd om als ESXi VMware Whitebox te functioneren.
Intel was the way to go voor compatibiliteit met virtualisatie.
De laatste jaren gebruikte ik deze als desktop totdat onlangs het moederbord defect raakte.
Ik heb ondertussen meerdere systemen onder handen gehad, echter 13 jaar vond ik toch wel een lange tijd voor een systeem dat nog vlot werkte. Enkel een SSD en video kaart heb ik vervangen om mee te komen.

Met overstap suggereer ik meer om aan een merk gebonden te zitten. Nooit geweest.
Anders was het systeem nu nog steeds bezig om dit bericht middels packet-radio te verzenden.
Vanaf de 386 tot heden bouw ik met techniek die me die op dat moment het best lijkt.
Niet dat elke technisch betere keuze, ook de meest praktische was :9
Noem het 'leermomenten'.
Even terug gekeken, ik ben wel ooit met een AMD gestart op 33Mhz O+

Ondanks de mindere ervaring van deze weken, weerhoudt het me er niet van om verder te gaan met AMD.
In mijn beleving hebben ze nu een mooie techniek die minder energie nodig heeft, en daarmee minder warmte / koeling / lawaai produceert.
Naast een mooie kloksnelheid ook een grotere L3 cache en daarmee efficiënter met het verwerken van instructies. En het platform biedt een open keuken v.w.b. de (BIOS) mogelijkheden.
Daar gaat mijn hartje sneller van kloppen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Oh ik bedoelde het niet in de zin van merk versus merk, maar AMD heeft denk ik nog het imago dat het 'slechter' is dan Intel. Dan geeft zo'n ervaring natuurlijk niet een goede indruk. Sommigen zien dat dan gelijk als een bevestiging.

Ik kan mij vaag nog een 386 herinneren, maar geen idee of dit de AMD clone was. Ik was nog te jong om mij daar mee bezig te houden. Ik vond destijds die turbo knop al zo komisch, deed niets in mijn beleving ^^.
Mijn 1e eigen PC was er wel eentje met AMD, de Duron 800MHz en vanaf toen is de hobby begonnen.
Sindsdien is het over en weer gegaan wat betreft platform, met nadruk op het meeste waar voor het geld en/of efficiëntie.

De open bios en dan met name het PBO gedeelte is een heel sterk punt van het AM4 & AM5 platform.
Wat AMD gedaan heeft met de Zen telemetrie, waarbij naar hartenlust de CPU begrenst / afgesteld kan worden via het PBO menu, is echt heel mooi.
Dat is toch wat anders dan slechts een offset op de klok te hebben voor zware applicaties met AVX-512.
Ik hoop dat AMD dat nooit dichttimmert, zoals ze dat bij de GPU divisie met RDNA (vanaf de 2e generatie) hebben gedaan 8)7.

@Cidious
Dat ziet er goed uit. Bij het zien van zulke voltages wordt ik vrolijk :).
Wat haal je nu qua PYPrime 2.2 tijd?
Cidious schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:21:
#3 tRFC - Latency booster. des te lager je tRFC des te lager je memory latency. A die kan normaal gesproken tot 120ns volgens de volgende formule: tRFC x 2000 / (MEMCLK x 2). Dus ik draai op 382 omdat 120ns niet lekker werkt voor mijn 64GB kit. 382 x 2000 / 6200 = 123.xxx ns. Mdie kan maar tot 155ns en in extreme gevallen misschien 150ns. comfortabel rond 160ns. en ik wil het niet eens hebben over Samsung en Crucial. Die zijn gewoon niet interessant voor ons tweakers tenzij je op een enorm strak budget zit en echt bodemprijzen wilt betalen voor een kitje ram.
Nou zo erg is een Samsung B-die niet hoor. Omdat de tREFI redelijk hoog ingesteld kan worden, is de impact van een relatief hoge tRFC veel minder.
Tussen een snel getunede Hynix M-die en Samsung B-die was er hoogstens 1% verschil te meten met een 7800X3D cpu. En dat geldt alleen voor applicaties & games die zwaar op het geheugen leunen..

Een Samsung kit is imho gewoon een prima B-keuze. En als Buildzoid daarover zegt, "actually not that terrible" dan weet je genoeg ;). De prijs is onlangs ook weer gedaald, waardoor er weer relatief een aardig verschil is. Aan ieder om voor zichzelf te besluiten of het de besparing wel of niet waard is

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 98,77€ 98,77
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 90,90€ 90,90
Totaal€ 189,67

[ Voor 57% gewijzigd door CMT op 30-08-2023 17:35 ]

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:54:

@Cidious
Dat ziet er goed uit. Bij het zien van zulke voltages wordt ik vrolijk :).
Wat haal je nu qua PYPrime 2.2 tijd?

[...]

Nou zo erg is een Samsung B-die niet hoor. Omdat de tREFI redelijk hoog ingesteld kan worden, is de impact van een relatief hoge tRFC veel minder.
Tussen een snel getunede Hynix M-die en Samsung B-die was er hoogstens 1% verschil te meten met een 7800X3D cpu. En dat geldt alleen voor applicaties & games die zwaar op het geheugen leunen..

Een Samsung kit is imho gewoon een prima B-keuze. En als Buildzoid daarover zegt, "actually not that terrible" dan weet je genoeg ;). De prijs is onlangs ook weer gedaald, waardoor er weer relatief een aardig verschil is. Aan ieder om voor zichzelf te besluiten of het de besparing wel of niet waard is

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 98,77€ 98,77
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 90,90€ 90,90
Totaal€ 189,67
Als budget optie is B-die zeker ok. Maar wij zijn tweakers hier en halen graag alles uit onze hardware. Dan is B-die gewoon B-grade keuze. M-die ook. Ik leg alleen even neer als je maximale geheugen prestaties wilt en je kit mee kunnen nemen naar Zen 5 waar verwacht wordt 7200 als de nieuwe 6000 standaart te ondersteunen, neem dan A-die.

En voor de prijs hoef je het niet te laten.

Wil je een enorm goedkoop budget systeem samen stellen, pak dan gewoon het goedkoopste geheugen dat je kan vinden, b-die, m-die (en zelfs Micron A) allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Ik probeer de BCLK te overclocken, maar zodra ik de optie "Async CPU/PCIe Clock" op mijn Gigabyte X670E AORUS XTREME aanzet, wil het systeem niet meer booten.
Hij gaat nog wel aan, en hij doorloopt ook een deel van de boot sequence, aan de q-codes te zien. Maar even later gaan de q-code leds uit.

Doe ik iets verkeerd? Of is dit een bug?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Cidious
Persoonlijk zou ik ook eerder voor A-die of M-die kiezen, maar dat is dan alleen omdat ik graag het onderste uit de kan haal / optimaliseer. Samsung geheugen lijkt wel een stuk sneller te trainen dan Hynix, want mijn AM5 systeem boot in ca. 30 seconden naar de desktop met een simpele SSD, zonder fastboot & memory context restore. Net zo snel als het AM4 systeem met een 5800X3D en B550 moederbord.

Vooralsnog heeft het geen zin om sneller geheugen te nemen en gezien hoe AMD verder borduurt op de chip interlink & Fclock en dat er voor latency gevoelige applicaties er nu een X3D variant is, verwacht ik niet dat daar veel verandering in zal komen voor Zen 5 en 6.
Sinds Zen2 is de breedte van de link tussen chiplet en I/O-die namelijk hetzelfde gebleven met 32byte/cycle read en 16byte/cycle write, waardoor de hoogte van de Fclock nog steeds de bottleneck bepaald.
Neem daarbij ook wat er qua lees- / schrijf- en kopieersnelheden worden gehaald met DDR5 6000 bij Intel CPU's en dan is eigenlijk snel duidelijk dat nog sneller geheugen nemen niet zinvol is.
Het zal vooral leuk zijn voor de marketing en mensen die denken daarmee een sneller systeem te hebben.

Wat AIDA meet aan write speed klopt trouwens niet. Dat kan gewoon niet sneller zijn dan de read, dus moet er sprake zijn van cache shenanigans

@Gijs007
Het overklokken van de BLCK zorgt vaak voor onstabiliteit. Dat kan ook zorgen voor onstabiele SSD's e.d.
Heeft de X670E Aorus Extreme een externe klok generator? Zo niet dan is de kans klein om via die weg de cpu over te klokken.

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 01-09-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
CMT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:57:
@Gijs007
Het overklokken van de BLCK zorgt vaak voor onstabiliteit. Dat kan ook zorgen voor onstabiele SSD's e.d.
Heeft de X670E Aorus Extreme een externe klok generator? Zo niet dan is de kans klein om via die weg de cpu over te klokken.
Daar ga ik wel van uit, gezien de optie zichtbaar is in het BIOS en het Gigabyte's topmodel is.
Ik kan het echter zo gauw niet in de spec sheet of handleiding terugvinden, maar die lijken niet compleet te zijn. :/
Het master moederbord heeft de optie i.i.g. ook en er wordt uitgelegd dat het een externe clockgenerator gebruikt: YouTube: 5 Minute Overclock: Ryzen 9 7950X to 5950 MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Hmmm dan zal de Extreme het ook wel moeten hebben inderdaad. Je zou verwachten dat er met dit soort exclusieve dingen geadverteerd wordt.

Helaas kan ik je weinig verder helpen. Ik heb zelf geen ervaring met dit bord.
Maar je gaf eerder aan dat het niet de hele bootsequence doorloopt. Bedoel je daarmee ook dat het niet eindigt op de gebruikelijke post-code /q-code?
Ik denk niet dat er sprake is van een bug, maar eerder van onstabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
CMT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:01:
Hmmm dan zal de Extreme het ook wel moeten hebben inderdaad. Je zou verwachten dat er met dit soort exclusieve dingen geadverteerd wordt.

Helaas kan ik je weinig verder helpen. Ik heb zelf geen ervaring met dit bord.
Maar je gaf eerder aan dat het niet de hele bootsequence doorloopt. Bedoel je daarmee ook dat het niet eindigt op de gebruikelijke post-code /q-code?
Ik denk niet dat er sprake is van een bug, maar eerder van onstabiliteit.
Klopt. Hij eindigt niet op de gebruikelijke post-code. Bovendien gaan de Q-LEDs uit, terwijl deze normaal continue aan blijven, ook na het booten.

Onstabiliteit lijkt mij vreemd, aangezien dit ook met de stock instellingen gebeurt. Dan zou het om een hardware defect moeten gaan?
Ik zal i.i.g. een ticket inschieten bij Gigabyte. Wellicht kunnen die het probleem oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprk_nl
Na het vervangen van de 7900x3D CPU loopt deze weer stabiel.
Toegevoegd vind je een aantal benchmarks met de volgende wijzigingen:
  • Default Bios settings | v1654
  • EXPO enabled | 4800 -> 5600Mhz
  • Curve Optimizer negatief -20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM25KvYUI6UXYhx0f1zfFmCCvQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/em2Oo0EIXyPV6pNw1VvB9lbI.png?f=fotoalbum_large

Opmerkingen:
  • De uiteindelijke testen, na de curve optimizer zijn meerdere keren uitgevoerd na een shutdown/power-on, waarbij de min en max waarde is genoteerd.
  • AIDA's Memory latency test verliep vreemd. Elke keer dat ik deze uitvoerde liep de waarde op naar 633 ns, waarna ik er mee ben gestopt.
  • CPU-Z gaf in single-core geen consistente waardes, varierende tussen 86 en 714
Hardware:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X3D Boxed
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-64
1BehuizingenFractal Design Define Mini C
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4
1VoedingenCorsair RM850e V2
1Solid state drivesTranscend MTE250H 4TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@sprk_nl is het met all core -20 ook stabiel in een zware test als OCCT?

Ik heb destijds heel veel tijd moeten stoppen in het stabiel krijgen van mijn 7600X. Ik ben uiteindelijk per core aan de slag gegaan en kwam op heel uiteenlopende waardes uit met een groot verschil tussen de verschillende cores:
  • Core 0: -7
  • Core 1: -30
  • Core 2: -13
  • Core 3: -9
  • Core 4: -20
  • Core 5: -15
Bij lagere waardes bij de 'minder sterkere' cores kreeg in ik OCCT steevast foutmeldingen. In andere applicaties zoals Cinebench r23, die die fouten niet weergeven, was het vooral te merken aan sterk wisselende resultaten. Dat zou bijvoorbeeld de wisselende resultaten van CPU-Z kunnen verklaren. Mijn single core score is daar consistent zo rond de 720.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-04 17:21
Hebben mensen hier ervaring met MSI B650-PRO-WiFi BIOS versie "7D78v17" (stabiele versie)?

Voorheen gebruikte ik versie "7D78v16" zonder problemen, maar ik zag dat AMD/MSI wat bugs hadden opgelost. Na het installeren duurt het opstarten van de PC langer, normaal duurt dat memory training van de RAM geheugens enkele seconden. Nu soms tot een hele minuut. Memory Context Restore aanzetten werkt, maar games gingen dan crashen (dus weer uitgezet in de BIOS).

Ik begreep dat memory training bij andere moederboordfabrikanten sneller gingen?

[ Voor 8% gewijzigd door NeverSettle op 04-09-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

@NeverSettle
Weliswaar met de B650 Tomahawk, maar ik heb dezelfde ervaring met v17. Het opstarten lijkt wat langer te duren en ik heb inderdaad ook gelezen dat Memory Context Restore aanzetten dat kan verhelpen maar mogelijk crashes tot gevolg heeft. Die staat bij mij daarom op Auto.

Buiten dat lijkt v17 bij mij gewoon stabiel. Of memory training bij andere fabrikanten sneller gaat weet ik niet. Je leest heel vaak dat de boottijden van AM5 erg langzaam zijn.

Ik kom overigens van v164 beta af, nadat v16 echt voor extreem veel problemen heeft gezorgd bij mij waardoor ik zelfs mijn GPU RMA heb moeten sturen. Het is by far de meest instabiele BIOS versie geweest die ik in de 30 jaar dat ik met computers aan het rommelen ben, ben tegengekomen.

Ik was daarom ook erg terughoudend om v17 te flashen na het gedoe met v16 en heb een tijd met geknepen billen gezeten, maar het is goed gegaan :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

@sprk_nl
Dat zal wel een opluchting zijn, nu alles goed werkt :).
Als de benchmark resultaten sterk variëren of als er soms rare uitschieters zijn, dan kan dat een teken zijn van onstabiliteit. De Zen cpu heeft een zekere mate van foutcorrectie, dus het hoeft niet direct tot een crash te leiden, maar laat dan slechtere prestaties zien.

Voor de CO is het niet gebruikelijk dat deze op alle cores -20 kan doen.
Dat was eigenlijk alleen met de 5800X3D zo, omdat deze 500MHz lager geklokt was dan de 5800X en de stepping waarschijnlijk ook van hogere kwaliteit is.

Corecycler vind ik persoonlijk een erg fijn programma om de CO mee af te stellen. Het is wel superveel werk om dat voor alle cores te doen.
Helaas wel noodzakelijk omdat stabiliteit afhankelijk is van het soort belasting. O.a. het aantal cores, max frequentie voor gegeven spanning, zware multicore belasting (= max stroom, hitte).
Om er zeker van te zijn dat alles stabiel is, is het dan ook nodig om een heel palet aan programma's te draaien met Corecycler. OCCT is fijn voor multicore stresstesten.

@RvL
Ik heb net het draadje gelezen met de problemen waar je tegenaan bent gelopen.
Nu zie ik daar bij de Furmark benchmark dat de crossfire link aan staat?
Als dat echt zo is, dan kan dat behoorlijk wat problemen geven omdat de iGPU geen match is met de RX6800XT en dan waarschijnlijk een werkverdeling/onbalans probleem ontstaat.
Heb je tijdens het troubleshooten ook de iGPU uitgeschakeld?

[ Voor 15% gewijzigd door CMT op 05-09-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@CMT
Dat topic is alweer een tijdje oud, maar ik heb inderdaad de iGPU ook uitgeschakeld gehad.

Het probleem zat hem echt in de 6800XT destijds. Iets in die compleet instabiele periode op v16 heeft hem de nek omgedraaid. Alsof hij in een of andere failsafe modus draaide. Al in idle draaide de fans op veel te hoge snelheid en onder load gingen ze zo gigantisch hard dat het redelijk oorverdovend was. De fans lieten zich ook niet beinvloeden door het instellen van fancurves in de AMD software.

Voor de BIOS upgrade was er niets aan de hand. Ook met de iGPU ingeschakeld draaide Furmark (en alle andere benchmarks) gewoon prima. Toen v16 geflashed en toen ging het systeem wel zo vaak knetterhard op z'n kont dat ik ook allerlei crashes van andere drivers kreeg, waaronder de AMD drivers.

Na het flashen van de oude BIOS was alles weer in orde, op de GPU na. Een paar dagen lang van alles aan geprobeerd: driver reinstalls, BIOS flashback, OS reinstall, GPU reseaten. Niets hielp.

Daarna de kaart RMA gestuurd, die werd goedgekeurd dus er was kennelijk toch niets mis met de kaart. De 6800XT vervolgens omgeruild voor een RTX 4070.

Jammer want qua pure rendering was de 6800XT wat sneller. In andere workflows wint de RTX 4070 het echter weer.

Voor wat betreft het testen van CO: CoreCycler is inderdaad een fijne tool, maar waar CoreCycler per core stabiel was, kwam OCCT bij mij toch redelijk snel met fouten. Ik denk dat het daarom aan te raden is om met meer dan 1 tool te testen. Een tijdrovend klusje, dat wel. En dan heb ik nog maar 6 cores om te testen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 05-09-2023 09:33 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik had niet verwacht dat het mogelijk zou zijn een om een GPU op deze manier te beschadigen. Het zou je maar overkomen buiten het garantietermijn..
Voor wat betreft het testen van CO: CoreCycler is inderdaad een fijne tool, maar waar CoreCycler per core stabiel was, kwam OCCT bij mij toch redelijk snel met fouten. Ik denk dat het daarom aan te raden is om met meer dan 1 tool te testen. Een tijdrovend klusje, dat wel. En dan heb ik nog maar 6 cores om te testen ;)
Oh zo bedoel ik het ook. Corecycler voor singlecore CO afstelling en OCCT voor multicore. Het liefst ook met verschillende belastingsniveau's. Ik weet niet wat de snelste manier is, maar met veel cores lijkt het mij handig om de CO eerst met OCCT voor multicore af te stellen en daarna per core bijstellen met Corecycler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@CMT Het is voor mij ook de eerste keer dat ik dit meemaak. Ik heb wel eens eerder hardware gefrituurd maar dat was dan altijd terug te leiden naar iets wat ik zelf had gedaan. Vooral in mijn experimenteerperiode heb ik toch wel eens wat domme dingen gedaan :P

Maar door een BIOS update is me nog nooit overkomen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
CMT schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:16:
@sprk_nl
Als de benchmark resultaten sterk variëren of als er soms rare uitschieters zijn, dan kan dat een teken zijn van onstabiliteit. De Zen cpu heeft een zekere mate van foutcorrectie, dus het hoeft niet direct tot een crash te leiden, maar laat dan slechtere prestaties zien.

Voor de CO is het niet gebruikelijk dat deze op alle cores -20 kan doen.
Corecycler en OCCT waren me niet bekend. Ik heb me hier toch een Pandora doos geopend :D

OCCT heeft in multi-core met Large | Extreme | Variable | AVX2 6 cycles gemaakt in 30 minuten zonder errors. Nu lees ik dat tot wel een dag (of langer) getest wordt. Dan heb ik nog wat te gaan.
Corecycler is ondertussen ook gestart.

Zijn er specifieke triggers waar je naar kijkt om de core af te stellen?
Of is het een error/crash die de trigger is om de settings af te stellen?
Moet OCCT b.v. een error geven, waarna je verder zoekt welke core dit geweest kan zijn?
En bij CoreCycler, is het dan PRIME95 die een ' incomplete' test weer geeft bij een core?

Als er geen enkel probleem wordt ervaren met CPU-Z, dan heb ik nog wat benches te draaien.
Bij CPU-Z zag ik enkel de single-core score afwijken tussen 86 en 714. Multi-core was rock-solid.
Helaas heb ik niet alle HTML rapportages bewaard.
Bij AIDA's bleef de waarde van ' Memory Latency' na elke test oplopen.
Mij leekt me dit op eerste gezicht een applicatie issue.
Echter ik heb de pc daarna volledig opnieuw gestart ipv enkel de app, waarna elke test stabiel bleef.

To be continued :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
sprk_nl schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:10:
[...]

Moet OCCT b.v. een error geven, waarna je verder zoekt welke core dit geweest kan zijn?
En bij CoreCycler, is het dan PRIME95 die een ' incomplete' test weer geeft bij een core?
@CMT Mogelijk antwoord ik m'n eigen vraag hoe PRIME95 feedback kan geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6Tu2i6rDxi8qxwmR76Fei0VUIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TOZFcicoRJmp7x45k0bAcneT.png?f=fotoalbum_large

In dit geval denk ik dat het een valide melding was, want OCCT Linpack was gelijktijdig aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@sprk_nl Ik draai OCCT vaak 1-1,5 uur. Vaak genoeg gehad dat ik net na een half uur fouten kreeg. Echte diehards zullen zeggen dat het niet lang genoeg is maar vaak haal ik er daarmee wel de fouten uit. Aangevuld met CoreCycler inderdaad.

In het geval van de foutmelding die je krijgt geeft core 0 dus een foutmelding. Daarvan zou je de CO dus iets moeten verhogen. Ik doe meestal in stappen van 2, dus dan zet je die op -18.

Nadeel is dat het testen vaak wel een aantal rondes nodig heeft. Ik heb ook wel eens gehad dat het een aantal dagen stabiel door OCCT kwam om daarna toch ineens een fout te geven. Dan zit je dus op het randje en is verhogen met 1 vaak voldoende.

De andere kant op kan ook natuurlijk. Als een core stabiel lijkt te zijn, kan je kijken of dat zo blijft als je de CO verlaagd. Wederom niet te grote stappen en dan weer testen.

En dan zijn 12 cores toch best veel om stabiel te krijgen :P

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

sprk_nl schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:10:
Corecycler en OCCT waren me niet bekend. Ik heb me hier toch een Pandora doos geopend :D

OCCT heeft in multi-core met Large | Extreme | Variable | AVX2 6 cycles gemaakt in 30 minuten zonder errors. Nu lees ik dat tot wel een dag (of langer) getest wordt. Dan heb ik nog wat te gaan.
Corecycler is ondertussen ook gestart.

Een CO afstellen is ook wel het serieuze werk ;).
De programma's waar Corecycler gebruik van maakt zullen een fout rapporteren en standaard wordt de core dan bij opeenvolgende rondes overgeslagen. Als het goed is, wordt alles ook in een .log bestand geschreven. En in het het .ini bestand zijn de testinstellingen aan te passen.
Voor max. frequentie testen gebruik ik Prime95 SSE met huge FFT. En voor zware single core testen Y-cruncher.

Met Prime95 zijn de cores ook zwaar te belasten, maar je moet wel oppassen met hele kleine FFT's (small is al zwaar). Dat produceert veel warmte en als de koeling niet adequaat is kan de processor gaan throttlen of erger (mocht de PBO begrenzingen niet genoeg zijn).
OCCT kan volgens mij niet aangeven welke core een fout geeft, maar misschien is dat in de loop van de tijd veranderd?

Een CO goed afstellen kan dagen tot wel weken duren. Het gaat daarbij meer om de tijdsduur, dan het aantal passes. Persoonlijk hanteer ik minimaal 10 uur foutvrij om de sporadische fouten eruit te halen.
En wanneer de CO grenzen zijn gevonden, alles weer met 5 verhogen of verminderen afhankelijk van hoe je het bekijkt (in de zin 5 stappen terug nemen).
De marge is misschien niet nodig, maar de benodigde spanning is o.a. afhankelijk van de bedrijfstemperatuur. Om dit te compenseren zal de CPU daarom de voltagecurve verschuiven, maar deze regellus heeft een bepaalde reactietijd. Vandaar deze marge.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van even vlug de CO doen. Dan kan zo veel ergernis geven en mogelijke corruptie van bestanden als gevolg hebben. En wanneer je een AMD GPU hebt, dan kan het ook zijn dat daardoor de Andrenaline driver zich reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:10
Ik kom me ook even melden in dit topic. Sinds zondag een 7700X in elkaar gezet als vervanging van m'n vorige 5800X. Dit op een MSI B650 Tomahawk omdat ik niet veel meer nodig heb qua features.

Van tevoren was ik (uiteraard) bekend met het trage booten. Dat is hier ook het geval. Heb er 32GB Hynix A-die in zitten. Boot duurt meer dan een minuut. Wat me wel opvalt (en lees ik hier ook) is dat de v17 van MSI nog niet het meest stabiele bios ever is. Context restore aan zorgde direct voor een niet bootende Windows en eea was pas weer rerepareerd na een volledige BIOS-reset.

Direct ook aan de slag gegaan met all-core CO. Ryzen Master als indicatie laten scannen en deze kwam op -242 uit :P Er is nog niets veranderd aan Ryzen Master :D. Zelf all-core aan de slag en -10 lijkt stabiel (testen met een USB-stick Linux distro). Op -15 all-core ziet het BIOS direct m'n bootable USB-stick niet meer. Ik vrees dat ik niet de meest geweldige 7700X heb :) Per core moet ik nog mee aan de slag maar heb ik voorlopig geen tijd voor.

Edit:
Het ging toch weer jeuken. Heb dus alsnog multi-core scanning van Ryzen Master aangezet. Bij de eerste reboot nog voor het scannen was het direct raak. Geen boot meer. Heb een BIOS-reset moeten doen om het bord weer levend te krijgen. Er mogen echt nog wel ff wat iteraties over dit BIOS heen voordat het fatsoenlijk werkt. Overigens ben ik bekend met het feit dat je de waardes van Ryzen Master zeker niet als waarheid moet beschouwen en dat je zelf aanvullend moet testen. Vanuit m'n 5800X weet ik dat je rustig 5 punten verschil kan aanhouden van wat Ryzen Master als 'stabiel' beschouwt (dus als Ryzen Master -20 zegt, begin eens op -15 in het BIOS. Kans is zelfs dat je nog wat conservatiever moet gaan zitten).

Geinig. Op C1 blijft ie idiote waardes geven. Hij komt nu op -255 uit. De rest op -20 (dat was ook m'n aangegeven max). Iemand een idee hoe dat kan?

[ Voor 29% gewijzigd door Korvaag op 05-09-2023 22:54 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Tja, Ryzen Master.... Hij zette bij mij, na ruim een uur 'de beste waardes bepalen' ook een all core van -255... Daarna Ryzen Master eigenlijk niet meer aangeraakt :P

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

nevermind

[ Voor 93% gewijzigd door Help!!!! op 06-09-2023 11:47 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
RvL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:41:
Tja, Ryzen Master.... Hij zette bij mij, na ruim een uur 'de beste waardes bepalen' ook een all core van -255... Daarna Ryzen Master eigenlijk niet meer aangeraakt :P
Ik heb gewoon alsnog na een bios reset alles op -15 gezet en nu boot het wel. Wat initiële uren prime95 op Linux (met zowel 4 als 8 threads): geen issue. Corecyler in Windows wordt de volgende stap.

Zoals ik al zei: het bios kan nog wel wat herziening gebruiken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 19:57
Voor degene die er geïnteresseerd in zijn, CineBench 2024 is uit. Het is hier te downloaden:
https://www.maxon.net/en/downloads/cinebench-2024-downloads

Ben benieuwd op welke manier deze nieuwe versie de processor gaat stressen. Met dit warm weer niet echt ideaal voor de temps trouwens.

Edit:
Net getest. De score is niet echt interessant voor dit topic, ik heb namelijk een 5900X. Bovendien had ik de tool per ongeluk op MC 10 min. testen staan en dat was niet de bedoeling. Na de eerste run heb ik hem stopgezet. Hoe dan ook, icm een NH-D15 chromax.black bereikte de cpu een temperatuur van 85gr. Ongeveer 10gr. meer dan CineBench23. Het viel mij ook op de test veel langer duurde dan de vorige versie bij mij.
Een fijne stresstool in ieder geval.

[ Voor 47% gewijzigd door acale op 06-09-2023 18:59 ]

• 3DEXP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
Is het normaal dat de Trdwr timings kunnen verschillen met dezelfde ramsticks Ik zag het met Zen timings dus ben ik gelijk de bios in gegaan en daar waren de timing ook niet het zelfde. Het gaat alleen om Trdwr A stick 20 B stick 21. Ga ik hier problemen door krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82_dknDRbjfnl7vojzOmDCP0K9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rH1EnuoHPaeKZStpY99cuoIl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@3DEXP Dat heb ik ook. Volgensmij had ik het ook al op AM4. Beetje ocd maar ik zet het gewoon vast dmv manual waarde.

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 07-09-2023 09:13 ]

PC Specs

• sprk_nl
CMT schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:17:
[...]

Een CO afstellen is ook wel het serieuze werk ;).
Voor max. frequentie testen gebruik ik Prime95 SSE met huge FFT.
En voor zware single core testen Y-cruncher.
Corecycler heeft 7 uur met default settings zonder problemen de curve-optimizer van -20 doorstaan.
Deze keer zonder andere programma's die gelijktijdig actief waren.

Stress test program: .................. PRIME95
Selected test mode: ................... SSE
Logical/Physical cores: ............... 24 logical / 12 physical cores
Hyperthreading / SMT is: .............. ON
Selected number of threads: ........... 1
Assign both cores to stress thread: ... OFF
Runtime per core: ..................... 6 MINUTES
Suspend periodically: ................. ENABLED
Restart for each core: ................ OFF
Test order of cores: .................. DEFAULT (ALTERNATE)
Number of iterations: ................. 10000
Selected FFT size: .................... HUGE (8960K - 32768K)

Met default settings is enkel 1 physical core per keer met 1 thread getest.
De doorlooptijd van 12 cores duurt 3,5 uur. Iemand had me al gewaarschuwd dat dit tijd gaat vreten.
Met deze default settings, zie ik dit meer als een basis / light test.

Om de stabiliteit onder hoger stroomverbruik en temperatuur te testen lijken me de volgende stappen:
  • Alle cores, middels OCCT
  • Single cores, single thread, middels Y-cruncher
Als er geen fouten optreden wil ik zien waar de grens ligt.
De curve optimizer wijzig ik dan van -20 naar -25 met dezelfde test set als voorheen.

Is dit nog steeds on-topic om de ervaring met de 7900x3D te delen, of raak ik te diep in software?

(edit: Ik dacht dat Corecycler ook multi-core testen kon uitvoeren, maar dan moet de applicatie meerdere keren gestart worden, waarbij de windows scheduler betrokken raakt, lijkt me niet de juiste weg. OCCT was al eerder aangehaald)

[ Voor 8% gewijzigd door sprk_nl op 07-09-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 22:16
sprk_nl schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:17:
[...]

Corecycler heeft 7 uur met default settings zonder problemen de curve-optimizer van -20 doorstaan.
Deze keer zonder andere programma's die gelijktijdig actief waren.

Stress test program: .................. PRIME95
Selected test mode: ................... SSE
Logical/Physical cores: ............... 24 logical / 12 physical cores
Hyperthreading / SMT is: .............. ON
Selected number of threads: ........... 1
Assign both cores to stress thread: ... OFF
Runtime per core: ..................... 6 MINUTES
Suspend periodically: ................. ENABLED
Restart for each core: ................ OFF
Test order of cores: .................. DEFAULT (ALTERNATE)
Number of iterations: ................. 10000
Selected FFT size: .................... HUGE (8960K - 32768K)

Met default settings is enkel 1 physical core per keer met 1 thread getest.
De doorlooptijd van 12 cores duurt 3,5 uur. Iemand had me al gewaarschuwd dat dit tijd gaat vreten.
Met deze default settings, zie ik dit meer als een basis / light test.

Om de stabiliteit onder hoger stroomverbruik en temperatuur te testen lijken me de volgende stappen:
  • Alle cores, middels OCCT
  • Single cores, single thread, middels Y-cruncher
Als er geen fouten optreden wil ik zien waar de grens ligt.
De curve optimizer wijzig ik dan van -20 naar -25 met dezelfde test set als voorheen.

Is dit nog steeds on-topic om de ervaring met de 7900x3D te delen, of raak ik te diep in software?

(edit: Ik dacht dat Corecycler ook multi-core testen kon uitvoeren, maar dan moet de applicatie meerdere keren gestart worden, waarbij de windows scheduler betrokken raakt, lijkt me niet de juiste weg. OCCT was al eerder aangehaald)
Je kan OCCT ook gewoon cores laten cyclen Werkte bij mij goed ik had in minuten al gevonden welke core die curve optimizer niet lekker vond. Bij Thread settings advanced en dan 1 core aanvinken en core cycling enablen. Physical en virtual had ik aan staan dan doet ie 2 threads per core zodat ie ze 100% kan belasten

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Asrock RX6600 8GB

• Korvaag
Goed, na wat testen ben ik er inmiddels wel achter. Ik lijk niet de beste 7700X te hebben. Ik kom met stock BIOS met EXPO 6000MT/s niet verder dan 18.500 punten. Met veel moeite haal ik de 19.000 met CO op -20. Het kan natuurlijk nog aan een 'oude' Windows liggen. Chipset drivers etc. zijn gewoon up2date. Laatste BIOS (MSI B650 Tomahawk).

Het is niet anders. Niet dat ik nou permanent Cinebench scores aan het inlijsten ben maar ik heb de laatste drie aankopen wel relatief pech met CPU's :) Ik heb m'n eerste 5800X moeten terugsturen omdat hij zo'n 500mhz. lagere boostsnelheid had dan vergelijkbare CPU's en m'n 3600X kon ongeveer niets aan Curve Optimizer aan zonder te crashen.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 07-09-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Misschien handig om te weten voor sommige met USB problemen op het AM5 en wellicht op AM4.
Ik had zelf ook regelmatig USB problemen.
Bij mij wordt het dus veroorzaakt door mijn Asus Rog Throne Qi.
Dus bij aanhoudende problemen controleer je usb apperatuur. vooral die met eigen voeding....
Voor als probleem zich voordoet is bij mij de oplossing herstarten met Throne ontkoppelt.
En na boot weer koppelen.
Dan doet ie het voorlopig weer goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Korvaag schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:45:
Goed, na wat testen ben ik er inmiddels wel achter. Ik lijk niet de beste 7700X te hebben. Ik kom met stock BIOS met EXPO 6000MT/s niet verder dan 18.500 punten. Met veel moeite haal ik de 19.000 met CO op -20. Het kan natuurlijk nog aan een 'oude' Windows liggen. Chipset drivers etc. zijn gewoon up2date. Laatste BIOS (MSI B650 Tomahawk).
Cinebench R23 neem ik aan? Wat is de CPU frequentie tijdens de test?
Ik lees dat de 7700X een base van 4,5 GHZ heeft tot max 5,4 GHZ.
Hier lees ik een Cinebench R23 score van 20399 op 5,2 GHZ.
Dus terugrekenend zou met 18500 punten maak ik een schatting dat je rond de 4,7 Ghz zat. Klopt dat?

MHZBENCH
4500017653
4715918500
5200020399
5400021184

De EXPO profielen voegde in mijn geval niks toe aan de Cinebench score.
De CU van -20 gaf me een 10% increase in Multicore en 5% in single.

Om nog iets dieper met je mee te kunnen denken:
Wat waren de waardes voor en na Curve Optimizer van -20?
  • CPU snelheid
  • CPU temperatuur
  • CPU vermogen verbruik
  • Koeler fan % (om na te gaan of deze op z'n max zat vwb de warmte afgifte?
edit:
FYI. de CPU die ik gebruik loopt stabiel op CO -20,
echter met CO -30 meet ik een slechtere performance in o.a. Cinebench.
Bepaalde AIDA CPU tests geeft een blue-screen.
Een lagere CO wil dus niet (altijd) betekenen dat je snelheid omhoog gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door sprk_nl op 10-09-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

sprk_nl schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:17:

Jahoor, het is een topic om zowel ervaringen als overklokken te bespreken / delen ;).
edit:
Regressie in prestaties is een teken van onstabiliteit (er vind veel foutcorrectie plaats) en BSOD is botweg dik over de grens heen. Het zou wel een erg mooi resultaat zijn als -20 op alle cores werkelijk stabiel is.
Ik heb eerlijk gezegd nog mijn twijfels omdat het niet gebruikelijk is dat de beste cores zo'n negatieve CO aan kunnen en daarnaast ca. 30min stresstesten per core eigenlijk weinig is.

Nu gaf @Schaapje_BlaaT aan dat OCCT ook per core(s) kan cyclen.
Het is in gebruik een stuk makkelijker dan Corecycler en de optie om naar keuze het aantal cores tegelijk te testen is zeer waardevol.
Maar Corecycler heeft wel een aantal strepen voor wat betreft per core testen.
Het kan bijvoorbeeld een stresstest regelmatig aan/uit zetten om transients op te wekken (iets wat bij normaal gebruik ook zal plaatsvinden. OCCT daarentegen is meer steadystate.
Daarnaast kan OCCT blijkbaar de cores niet random belasten, maar volgt het een vaste lijst van boven naar beneden af.
Het zijn kleine dingen, maar als je de diepte in wilt duiken wat betreft stresstesten dan is dat wel iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
sprk_nl schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:36:
[...]

Cinebench R23 neem ik aan? Wat is de CPU frequentie tijdens de test?
Ik lees dat de 7700X een base van 4,5 GHZ heeft tot max 5,4 GHZ.
Hier lees ik een Cinebench R23 score van 20399 op 5,2 GHZ.
Dus terugrekenend zou met 18500 punten maak ik een schatting dat je rond de 4,7 Ghz zat. Klopt dat?

MHZBENCH
4500017653
4715918500
5200020399
5400021184

De EXPO profielen voegde in mijn geval niks toe aan de Cinebench score.
De CU van -20 gaf me een 10% increase in Multicore en 5% in single.

Om nog iets dieper met je mee te kunnen denken:
Wat waren de waardes voor en na Curve Optimizer van -20?
  • CPU snelheid
  • CPU temperatuur
  • CPU vermogen verbruik
  • Koeler fan % (om na te gaan of deze op z'n max zat vwb de warmte afgifte?
edit:
Even een korte reactie ivm laat enzo. Zonder CO boosten alle cores bij CB23 naar zo'n 5,05 a 5,1 Ghz. Met CO -22 (daar zit ik nu op) boosten de cores naar zo'n 5,2 Ghz. Met een CO van -22 zit ik nu op een score van 19.471. Dat begint dus ergens op te lijken maar haalt de 20.000+ uit jouw tabel echter niet. Je zou dan zeggen: background tasks, maar ik heb standaard ongeveer niets openstaan aan programma's. Ook bij startup is de helft van de al weinig programma's disabled. CO wat terugschroeven levert geen hogere prestaties op. Ik heb dus niet het idee dat clock stretching ofzo een rol speelt. Core cycler deed het overigens prima voor een paar uur (daarna was ik het zat).

Zonder CO pakt de CPU net niet de volledige PPT bij 95 graden. Met de CO -22 zit ik op volledige PPT bij 93 graden. Koeler is een 420mm AIO. Fans daarbij op zo'n 60%. Hoger heeft ook bijzonder weinig zin. De beperking zit hem hier niet in de radiator maar in de warmteuitwisseling tussen CPU en blok. Temperaturen waren met mijn oude 280mm AIO overigens ook exact hetzelfde (beide Arctic Freezer).

Voor nu geloof ik het denk ik wel. Ik geeft gewoon een oude Windows de schuld en als ik keer zin/tijd heb installeer ik wel opnieuw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
Korvaag schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:48:
[...]

Even een korte reactie ivm laat enzo. Zonder CO boosten alle cores bij CB23 naar zo'n 5,05 a 5,1 Ghz. Met CO -22 (daar zit ik nu op) boosten de cores naar zo'n 5,2 Ghz. Met een CO van -22 zit ik nu op een score van 19.471. Dat begint dus ergens op te lijken maar haalt de 20.000+ uit jouw tabel echter niet. Je zou dan zeggen: background tasks, maar ik heb standaard ongeveer niets openstaan aan programma's. Ook bij startup is de helft van de al weinig programma's disabled. CO wat terugschroeven levert geen hogere prestaties op. Ik heb dus niet het idee dat clock stretching ofzo een rol speelt. Core cycler deed het overigens prima voor een paar uur (daarna was ik het zat).
5,2 GHz, dat is een mooie prestatie!
Het verschil in bench results, lijkt me het verschil in CPU.
Het is een multicore test, waarbij de 7700x 8 cores heeft,
en de 7900x3D 12 cores met de extra cache op CCD0.

Die eerdere calculatie gaat dus niet op, want ik had niet rekening gehouden met het verschil van cores.

Tijdens de Cinebench testen haal ik met CO -20 / 90 graden op CCD0 ~4,8 GHz en de CCD1 5Ghz.
De hogere waarde van de 7900x3D zal dus niet de clock frequentie zijn, want die is lager tov de 7700x, dus dan zijn het de 4 extra cores die het verschil maken.
En als er vaker veel gelijkwaardige berekeningen uitgevoerd moeten worden,
dan kan de grotere L3 cache op CCD0 nog een rol spelen.

Ik vraag me af hoe applicaties moeten kiezen tussen het gebruik van de cores.
Wil je meer cache, kies CCD0, wil je een iets hogere clock, kies CCD1.

Kijk je naar de praktijk met het gebruik van 1 applicatie/spel, dan verwacht ik dat de 7700x een voordeel heeft met de hogere 5,2 GHz aan clock. Of je moet meer dan 8 cores kunnen gebruiken.
Enkel als je meer gelijktijdige applicaties gebruikt die dan ook meer dan 8 cores benut, dan heeft de 7900x3D het voordeel.

Allemaal theoretisch :9 , correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@sprk_nl
Dat is precies de reden van de 7700X. Ik heb geen nut voor meer cores. Zelfs 8 is discutabel maar je ziet nu toch wel games waarbij 6 soms te weinig is. X3D heeft voor mij ook weinig nut omdat bij 4K gaming de cache niet zo ontzettend veel meer doet blijkt uit testen. 7700X dus :)

In principe zouden de chipset drivers in jouw geval de twee verschillende CCD's moeten opvangen. Die drivers grijpen zelfs zo hard in in Windows dat Gamers Nexus (dacht ik) had bewezen dat je als je overstapt van een niet-X3D CPU naar een wel-X3D CPU het herinstalleren van de chipset drivers niet voldoende is. Je moet echt Windows schoon installeren met een schone install van de chipset drivers voor maximale prestaties.

In mijn geval heb ik simpelweg de belangrijkste devices/drivers gedeinstalleerd, bitlocker suspend, PC uitgeschakeld, alles omgebouwd en weer aangeslingerd :) Jeuj weer in Windows.

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste