3DEXP schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:57:
Ik heb F5-6000J3038F16GX2-TZ5N op 3200mhz gekregen met EXPO 1 timings en 1,4000v. 3300mhz zat er niet in met 1.4350v ondanks de lage temperatuur van 43 graden ik kan verder gaan qua voltage maar niet voor 24/7 gebruik. FLCK heb ik nog niet aangepast en staat op 2000mhz ingesteld door EXPO 1.
Mooi voor elkaar gebokst en nu dus niet om je resultaat te naar beneden te halen maar na dagenlang testen ben ik tot de conclusie gekomen dat 6400 het niet echt waard is op mijn systeem.
ik draai 6200 cl30 met hele degelijke timings en behoorlijk lage voltages en het moment dat ik de stap naar 6400 maak moet ik de timings dusdanig versoepelen en de voltages van de IMC dusdanig verhogen dat onder de streep er geen performance voordelen overblijven zelfs niet als ik de aanzienlijk hogere voltages zou accepteren.
Lijkt vooralsnog een beetje leuk voor benchmark resultaten maar niet voor dagelijks gebruik. 6400 levert mij niet meer FPS op dan 6200. 6200 wel meer dan 6000. dit kan ik ook terug zien in lagere latency en hogere read bandwidth tussen 6200 en 6000 maar tussen 6200-6400 kan ik diezelfde uplift niet genereren.
Het meeste voordeel voor dagelijks gebruik is te halen uit de volgende stappen:
#1 FCLK verhogen - 2167Mhz is 100% stabiel voor mij. 2200 krijg ik (nog) niet stabiel. maar om een voorbeeld te geven van de prestatie uplift. 3DMark Speedway haalt 4% meer punten van 2167Mhz naar 2200Mhz. die stap van 33Mhz levert dus 4% meer FPS op in dat scenario. ik zal even 2000 vs 2167 benchen ook en later updaten hier.
#2 Primaire Timings - Deze verhogen de read bandwidth welke voornamelijk direct invloed heeft op games.
#3 tRFC - Latency booster. des te lager je tRFC des te lager je memory latency. A die kan normaal gesproken tot 120ns volgens de volgende formule: tRFC x 2000 / (MEMCLK x 2). Dus ik draai op 382 omdat 120ns niet lekker werkt voor mijn 64GB kit. 382 x 2000 / 6200 = 123.xxx ns. Mdie kan maar tot 155ns en in extreme gevallen misschien 150ns. comfortabel rond 160ns. en ik wil het niet eens hebben over Samsung en Crucial. Die zijn gewoon niet interessant voor ons tweakers tenzij je op een enorm strak budget zit en echt bodemprijzen wilt betalen voor een kitje ram.
#4 tREFI - overall boost. deze kan met de laatste biosses gewoon max nu op 65535 (tenminste met adie en volgens mij ook mdie) en geeft dan een lekkere overall boost. makkelijke tweak.
#5 Tertiare timings hebben bijna geen performance winst. Laat deze gewoon lekker los voor een stabiliteits boost.
met de stap van 6000 naar 6200 kan je met een adie kit zo'n beetje dezelfde primaire timings aanhouden maar de de stap van 6200 naar 6400 forceert de hand om deze te versoepelen en het voordeel van de hogere frequentie word dan teniet gedaan door de hogere timing penalty. dit is voor mijn 64kit CPU en moederbord combo zo maar voorlopig heb ik mijn vrienden met 32gb kits nog niet veel beter zien halen.
Ik zal hier even mijn settings delen.
Ook Karhu 20000% stabiel dit staat met 64GB gelijk aan 40000% voor 32GB als ik me niet vergist. En het heeft 4 uur Y-cruncher doorstaan en vele uren gamen nu. 100% daily stabiel.
(met dank aan @
CMT voor de voltage tips)
VSOC 1.12v
VDDIO 1.22v
VDDP 0.94v
VDD 1.38v
VDDQ 1.35v
Dit is met SVM aan en zonder apps af te sluiten zoals je kan zien. Heel prima dus.
Ook zijn deze settings absoluut niet op het randje. Ik heb eigenlijk nog geen hele duidelijk limieten bereikt met de voltages. Deze zouden dus misschien nog lager kunnen. tRFC is wel aan zijn limiet. Mijn kan 376 booten en wat rondjes TM5 draaien maar geeft dan errors. @
Tweakriez kan 372 (120ns) en zelfs 368 draaien. Ik ga er vanuit dat 64GB vs 32GB daar een onderdeel van is. Minder ICs die goed gebind hoeven te zijn met 32GB kits voor piek performance.
Deze settings werken alleen voor adie. we (met vriend @
Tweakriez hebben geprobeerd dezelfde settings te gebruiken en zelfs aangepast met een mdie kit maar mdie is echt een draak. althans die kit was. adie vergt veel minder voltage van de controller om stabiel te zijn met dezelfde instellingen. En adie is goedkoop genoeg om niet meer te negeren.
Helaas weet ik van maar 1 expo adie kit en dat is de 64GB kit die ik heb (F5-6000J3040G32X2). Als je 32GB wil zal je een XMP kit moeten kopen en de kans blijft nog aanwezig dat het mdie is.
6400 CL32 is vaak adie maar kan nog steeds mdie zijn.
vrijwel alles boven 6400 is adie.
de nieuwe 24Gb sticks zijn een nieuwe mdie variant en lijken het ook goed te doen.
Moraal van het verhaal:
Adie is the way to go als je tweaken leuk vindt en het beste voor deze gen wil. Adie heeft geen downsides tenopzichte van mdie, bdie en crucial.
En als je voor 6400 wilt gaan, wel echt verifiëren of het daadwerkelijk sneller is want het is zonde als je er een bende meer voltage doorheen pompt dagelijks voor heen voordeel.
Tertiaire timings hebben amper invloed op prestaties dus versplil niet teveel tijd aan ze of riskeer daarmee niet instabiliteit terwijl je op FCLK + primaire + tRFC + tREFI moet focussen voor de gains.
[
Voor 21% gewijzigd door
Cidious op 28-08-2023 09:44
]