Plotseling probleem met 6800XT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:42
Hallo allemaal,

ik zit ineens met een probleem met mijn uitvoering: XFX Speedster SWFT 319 AMD Radeon RX 6800 XT CORE Gaming

Deze heb ik vorige week besteld en geplaatst. Ik was nog even bang dat de Be Quiet Pure Power 12M 650W misschien wat aan de lichte kant zou zijn, maar bleek niet het geval: langdurig zowel CPU als GPU stressen leidde niet tot power downs of crashes.

Ik haalde een Furmark score van 18200 op de 1080 preset, wat netjes blijkt te zijn als ik de score vergelijk. Dus ik helemaal blij, komend vanaf een oude RX 480.

Tot vandaag. Er bleek een nieuwe stable BIOS release uit te zijn voor mijn MSI B650 Tomahawk. Ik zat nog op v150 en was terughoudend om de betaversies uit te proberen. Maar deze had niet meer het predicaat beta dus dat durfde ik wel te proberen. Geflashed, BIOS clear gedaan nadien en geprobeerd. Reden voor de upgrade was de nieuwe versie van Agesa welke de te hoge Vsoc tegengaat.

In eerste instantie leek het allemaal stabiel op factory default dus ben ik mijn oude instellingen weer in de BIOS gaan zetten. Daar ging het fout: zelfs bij het instellen van de fancurve in de BIOS hing het hele systeem. Daarna ook niet meer in Windows te booten

Een snelle Google actie leert me dat ik zeker niet de enige ben met problemen met deze 'stable' release. Dus ben ik terug gegaan naar de veilige versie v150. Wederom een CMOS clear gedaan en mijn oude settings er weer in gezet. Dat leek weer stabiel te zijn.

Maar, sindsdien werkt mijn 6800XT maar halve bak. In Furmark geeft hij aan dat hij maar 177W gebruikt i.p.v. de gebruikelijke 240-250W. De fans maken overuren en spinnen op tot volle snelheid. De temperatuur blijft laag maar de resultaten ook: Furmarkscore van nog geen 11500.

Onderstaande screenshot is van tijdens de Furmark benchmark (1080 preset)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CYtHbwL3eMwUBpjRi9mXSzpYN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odokFLT3xZi13XQWV0z0uliJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ook andere benchmarks zoals Unigine Heaven blijven ver achter: laag in de 2000 vs. 4000 op vergelijkbare settings

Wat heb ik al geprobeerd?
- Andere (langzamere) BIOS van de GPU geselecteerd d.m.v. de hardware switch op de GPU
- Drivers verwijderen met DDU en opnieuw installeren. Dezelfde versie geïnstalleerd als verwijderd want dat werkte voorheen ook goed
- BIOS op factory defaults met v150

Geheugenbenchmark lijkt op de JEDEC instelling van de default settings gewoon stabiel te zijn.

Waar kan ik toch aan liggen? Enige wat me nu nog resteert is het herinstalleren van Windows voordat ik zaken RMA ga sturen. Maar als iemand de gouden tip heeft hoor ik die ook graag.

Het complete systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 247,-€ 247,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 211,-€ 211,-
1VideokaartenXFX Speedster SWFT 319 AMD Radeon RX 6800 XT CORE Gaming€ 539,-€ 539,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 114,90€ 114,90
1MonitorsIiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart€ 399,-€ 399,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 63,90€ 63,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 112,90€ 112,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 650W€ 106,66€ 106,66
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.939,26

[ Voor 31% gewijzigd door RvL op 19-06-2023 17:05 . Reden: Specs toegevoegd ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

mss dat ergens je pci-E instellingen aangepast zijn, waardoor hij beperkt word?
Lees die eens uit met CPU-Z bv?

Gebruik furmark nooit, maar waarom geeft die aan Crossfire enabled, 2 gpus?

[ Voor 26% gewijzigd door SAiN ONeZ op 19-06-2023 16:59 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
@SAiN ONeZ
Dat heeft ie altijd aangegeven. Kennelijk neemt ie de iGPU ook mee maar die staat gewoon uit z'n neus te vreten.

Link speed van de PCI-e bus lijkt goed te zijn in CPU-Z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZacrDHlsSZ6EE4aUZh6olc_7ew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xLLP91zrDIywNYPDuHXxG5Lz.jpg?f=user_large

Edit:
Ook een herinstallatie van Windows (via configuratiescherm Systeemherstel) heeft dus ook niets uitgehaald... :(

Heeft die BIOS update dan gewoon mijn GPU half gefrituurd?

[ Voor 20% gewijzigd door RvL op 19-06-2023 17:35 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Lijkt me sterk, denk toch dat er wat fout is gegaan met flashen, kan je hem in een ander systeem testen, dan sluit je ineens je vga kaart uit?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
Nee helaas geen ander systeem meer.

Ik heb er nu de cmos batterij uit en de clear cmos jumper er op. Uiteraard systeem van de spanning. Daarna versie 150 van de bios nog eens flashen. Kijken wat dat doet.

Ben er in ieder geval goed pissig om....

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoffee
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 12:30
SAiN ONeZ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:58:
mss dat ergens je pci-E instellingen aangepast zijn, waardoor hij beperkt word?
Lees die eens uit met CPU-Z bv?
Pcie power delivery toevallig uit nu ? Das ongeveer die 75watt die mist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
Qoffee schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 00:11:
[...]

Pcie power delivery toevallig uit nu ? Das ongeveer die 75watt die mist
Een interessante theorie die het wel zou verklaren. Echter, als ik de kaart in Adrenalin wat overclock, gaat hij wel over die 175W heen.

Het verklaart ook niet dat de fans ook ze enorm opspinnen. Dat hebben ze voorheen nooit gedaan, althans niet in deze mate en bij dergelijke lage temperaturen.

Ik kan in de BIOS ook nergens een optie vinden waarmee de PCI-e power delivery kan worden aangepast.

Ook is er een aantal keer een CMOS clear uitgevoerd. De laatste keer zelfs door zowel batterij te verwijderen als CMOS clear jumper te plaatsen. De computer zo een minuut of 10 laten liggen en de v150 BIOS opnieuw geflashed. Dit keer gekozen voor de optie direct vanaf USB: BIOS rom in de root van een USB stick, in de juiste poort stoppen en op het knopje Flash BIOS op het back panel drukken.

En wat blijkt: daarna deed de kaart het weer naar behoren! Zelfs na een reboot weer 18000 punten in Furmark.

Echter, mijn geluk was van korte duur. Nog tijdens dezelfde sessie ging het al weer fout. Het enige wat er gebeurd is tussen de eerste en de laatste benchmark is het installeren van software:
  • HWInfo
  • Steam
  • CineBench.
Na een rondje Cinebench heb ik Furmark nog eens geprobeerd en het was weer raak: max 170W, 11000 punten Furmark. Fans door het dolle.

Tja, dan weet ik het echt niet meer. De PC is niet opnieuw opgestart. Alleen de processor is een minuut of 10 druk geweest maar dat mag toch niet uitmaken neem ik aan?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:17
Kan je je mobo niet terugflashen naar een oudere versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
Dat was het eerste wat ik probeerde maar dat heeft helaas geen effect.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:56
Dam, een vervelend probleem, wat mij te binnen schiet:

PCI Express Link State Power Management in Windows in of uit geschakeld?
Staat je Windows Power plan op Performance?

Ik denk dat je het in deze hoek moet zoeken....

[ Voor 12% gewijzigd door dylan111111 op 20-06-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:24
Presteerde de cpu wel goed in bijv. Cinebench? Als die niet volle bak leverd staat je gpu ook uit zn neus te eten misschien.

Verder alle bios settings nalopen. Ook de pci-e snelheid en powersettings.

Gezien het gekomen is door de bios ligt het niet aan je kaart iig, die kan niet half werken en dan stuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
@dylan111111 PCI Express Link State Power Management staat uitgeschakeld. Alles staat ingesteld op hoge prestaties.

@meljor De CPU presteert zoals vanouds in Cinebench. Alle BIOS instellingen zijn meerdere malen nagelopen.

Er draait nu een RTX 4070 in de machine en die draait zoals het hoort. Dus dat het niet aan de kaart kan liggen ben ik niet helemaal met je eens. Het zal niet de eerste keer zijn dat een BIOS update iets in een GPU 'omgooit'. Bijvoorbeeld in dit filmpje. Andere symptomen maar ook door een BIOS update.

Het is namelijk net alsof de kaart in een of andere failsafe mode draait: laag vermogen, lage frequentie, veel koeling. Dat ging niet weg als ik de andere BIOS selecteerde, drivers opnieuw installeerde, BIOS clearde, BIOS opnieuw flashte en ga zo maar door. Gisteren tot 2:00 bezig geweest met dit allemaal proberen. Niets hielp.

De RTX 4070 draait nu wel gewoon goed. De 6800XT is teruggestuurd. Klaar mee....

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 20-06-2023 13:42 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:56
RvL schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:26:
@dylan111111 PCI Express Link State Power Management staat uitgeschakeld. Alles staat ingesteld op hoge prestaties.

@meljor De CPU presteert zoals vanouds in Cinebench. Alle BIOS instellingen zijn meerdere malen nagelopen.

Er draait nu een RTX 4070 in de machine en die draait zoals het hoort. Dus dat het niet aan de kaart kan liggen ben ik niet helemaal met je eens. Het zal niet de eerste keer zijn dat een BIOS update iets in een GPU 'omgooit'. Bijvoorbeeld in dit filmpje. Andere symptomen maar ook door een BIOS update.

Het is namelijk net alsof de kaart in een of andere failsafe mode draait: laag vermogen, lage frequentie, veel koeling. Dat ging niet weg als ik de andere BIOS selecteerde, drivers opnieuw installeerde, BIOS clearde, BIOS opnieuw flashte en ga zo maar door. Gisteren tot 2:00 bezig geweest met dit allemaal proberen. Niets hielp.

De RTX 4070 draait nu wel gewoon goed. De 6800XT is teruggestuurd. Klaar mee....
Doe je goed, je kan eindeloos dingen proberen maar dat is ook zonde van je tijd op een gegeven moment.
Pagina: 1