Palindrome schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:54:
Jeetje was de azijn in de aanbieding, wat lees ik veel glas halfleeg reacties.
Een zuinige gaming proccesor die de top van intel verslaat.
En het onderste is nog niet eens uit het vat. We zien al oplossingen van Moedebord fabrikanten zoals Asus die op mobo niveau gaat detecteren of je tegen een cache limiet aanloopt en zo de "prefered" core aan te geven.
En je kan uiteraard ook gewoon handmatig checken of je favoriete game lekker loopt met extra cache en zo je instelling aanpassen.
Dan is het niet veel anders dan je GPU instelling of je bijvoorbeeld raytracing ingchakeld of niet.
Ik denk dat dit voornamelijk komt omdat bij een aanzienlijk deel van de community de verwachtingen (te) hoog gespannen waren, en die verwachtingen niet ingelost worden. Vooral ook omdat men kijkt naar de 5800X3D en wat die leverde ten opzichte van de (interne) concurrentie.
Neem de 5800X3D, kijk ik even snel naar de techspot / hub review deed deze het +-25% beter dan de 5800X in maximum FPS en 29% beter in 1% lows. Waar AMD +-15% beloofde uit mijn hoofd. Een underpromise, over deliver situatie die we sinds Ryzen vaker zagen bij AMD.
Zo zag ik op de diverse forums / sites / reddits op basis daarvan, en ook het feit dat dit keer de onnozele 13900KS maar een +-3% sneller was dan de 13900K en de 7950X deze generatie dichter bij de top zit dan de 7800X de laatste generatie zag je de verwachtingen oplopen, immers zou de 7950X3D hetzelfde doen t.a.v. de 7950X als dat de 5800X3D een jaar geleden deed t.a.v. de 5800X zou Intel gedecimeerd gaan worden. Immers waar de 12900K ongeveer gelijk was aan de 5800X3D en dus ook flink sneller dan de 5800X (en de 5800X was niet veel langzamer dan de 5650X, zat het spulletje nu dichter bij elkaar, in HUB's 13900K review is het verschil namelijk maar 6% tussen de 13900K en 7950X in max performance en 7% in 1% lows (en de 7700X zit nog dichterbij).
Hierdoor zag je de verwachtingen oplopen, want als Zen 4 met V-Cache dezelfde verbetering zou brengen over Zen 4 als dat Zen 3 + V-Cache deed over Zen 3 dan zou zowel de eigen line-up, maar ook die van Intel ruim verslagen worden.
En dat zie je nu niet uitkomen, dat bleek natuurlijk al een beetje uit de geleakte cijfers van AMD's review guide. Waar ze 6% claimen over Intel en 16% over Zen 4.
En toen kwamen de reviews, en dan zie je dat het vaak nek aan nek is tussen Intel en AMD, en dat AMD ook de 16% over hun eigen product uit hun reviews guide niet waar maken. Waar AMD wel wint met de X3D Sku's is uiteraard de efficiëntie en verbruikscijfers. Echter komt dat vaak minder goed naar voren in de reviews, omdat veel reviewers specifiek verbruik tijdens bijvoorbeeld gaming niet of nauwelijks meten en duiden.
Daarnaast kijken veel mensen bij reviews ook enkel naar de performance, en als dan de door hun verwachte cijfers niet gerealiseerd worden zal je wat teleurstelling zien. Ik ben bijvoorbeeld als AMD aandeelhouder ook niet helemaal happy, omdat dit meer op een over promise, under deliver scenario lijkt, die je liever niet ziet. Dat moet dus beter, AMD's marketing afdeling is echter al vaker slecht gebleken in verwachtingsmanagement helaas.
En dat als laatste kom je op de prijs, ik ben daar niet heel representatief in, ik kocht de 5800X3D bijna blind voor €500 omdat ik simpelweg de techniek zelf aan de tand wilde voelen als enthousiast.
Maar velen zullen kijken naar bijvoorbeeld de HUB review, en dan zie je 'maar' +-9% over de 7950X, en als je dan vandaag een 7950X kan kopen voor €599 en je waarschijnlijk €799 mag neerleggen voor een 7950X3D kan dat een wat bittere pil zijn. Immers bij de 5800X3D kon je rekenen op een flinke 'early adopter tax' voor een eerste generatie product, zoals je eigenlijk altijd ziet bij iets nieuws. Bij een 2de generatie product zullen veel mensen zo'n prijs verschil van €200 mogelijk wat minder goed te behappen vinden omdat ze eigenlijk die early adopter tax niet meer zo fors verwachten.