Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Ach ik kocht een 5800X3D op de dag dat Zen 4 uitkwam. Wou eigenlijk wachten, maar ik dacht ik koop die alvast. Dan begin dit jaar een N32 erbij en dan heb ik weer een mooi systeem. Nou geen N32 dus de 5800X3D heeft nog beperkt haar nut bewezen en ga maar kijken wat er met die prijs is gebeurd sinds ik er €490 voor betaalde. Oh en ik mis om een of andere manier altijd de game bundles en CoH3 is juist een game die ik graag had gekregen. Ik zit dus al over ruim €200. Met een dergelijk bedrag erbij is de RX7900XT niet eens compleet bezopen meer tegenover wat ik eigenlijk wil uitgeven. :-( :')
Is inderdaad ook een forse prijsdaling. ;( Wel weer goed voor diegenen die hem nu nog willen, de één zijn dood, de ander zijn brood.....

Gamebundels heb ik ook zelden geluk mee echter dit keer wel want de vorige SW Jedi vond ik leuke game dus deze opvolger zou ik sowieso gaan kopen.

De afgelopen 6 jaren heb ik eigenlijk grotendeels goede keuzes gemaakt obv research en beetje koffiedik kijken. Maar eerlijk is eerlijk daar zit ook een stuk geluk bij.

Vrijwel 6 jaar gedaan met mijn ASUS Hero AM4 mobo en Gskill 3200 b-die geheugen. 1080Ti gehad en nog goed kunnen doorverkopen. 3080 TUF OC paar maandjes moeten wachten (wat toen vrij irritant was maar niks voorstelde bij de "GPU ellende" die daarna volgende) maar wel voor de msrp kunnen kopen, dacht rond E815 en recent weer netjes door kunnen verkopen.

5800X3D heb ik ook lang over getwijfeld ook omdat ik denk dat het om een aantal redenen 'objectief' gezien voor mij waarschijnlijk een beter moment zou zijn om bij ZEN5 in te stappen. Ik wilde ook nieuwe SSD's en tzt kun je dan gelijk PCIe 5.0 kopen wat dan vrij ruim op de markt moet zijn en dan kan je er weer lange tijd tegen aan.

Nu is het helaas allemaal wat minder gunstig qua prijs maar goed, ik had zin in wat nieuws en heb nu de tijd en de middelen en dus nu ook veel plezier ervan.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

BTW, leuk nieuws voor de mensen die wel eens een thuisservertje willen bouwen: er is nu een weer een ASRock Rack bordje dat in onze noden kan voorzien, de B650D4U en 10G variant. Hopelijk wordt deze niet schreeuwend duur, zoals het geval was met de X570D4U en varianten.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 22:52
Nog meer leaks Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNb7tC3AEeQhhUCVnDDYkz7Mr2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISvopPSnLaI5MQVhVz9GttyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:47
Zijn wel echt games die AMD bewust kiest. Ben benieuwd naar reviewers maandag, en op 1440p met een 4090 (hopelijk). Dan kan ik me build (cpu/mobo/ram) beslissen en eindelijk bouwen van een 1080ti/8700k :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Hebben jullie deze al gezien?

https://wccftech.com/amd-...nt-faster-than-i9-13900k/
Yesterday, we got to see the official gaming performance benchmarks of the AMD Ryzen 9 7950X3D 3D V-Cache CPU leak out. It seems like the chip offers a 6% average improvement compared to Intel's Core i9-13900K across various titles at 1080p resolution. Now, the latest benchmarks have leaked out which come from a 3rd party source and it looks like we might witness an even larger performance increase in the final retail samples.
Misschien toch maar even een paar daagjes wachten tot de echte benchmarks dan weten we meer. Ik had stiekem gehoopt op íets meer performance, maar het lijkt toch allemaal in lijn der verwachting te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En op deze manier begint AM5 langzaam relevant te worden. Er komt een kortingsbundelactie aan met directe korting bij betalen. :)
https://videocardz.com/ne...ings-on-select-am5-builds

edit: Het lijkt alleen voor de VS te zijn, waardoor dit alsnog vrij irrelevant is voor ons.

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-02-2023 22:43 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:36
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Ach ik kocht een 5800X3D op de dag dat Zen 4 uitkwam. Wou eigenlijk wachten, maar ik dacht ik koop die alvast. Dan begin dit jaar een N32 erbij en dan heb ik weer een mooi systeem. Nou geen N32 dus de 5800X3D heeft nog beperkt haar nut bewezen en ga maar kijken wat er met die prijs is gebeurd sinds ik er €490 voor betaalde. Oh en ik mis om een of andere manier altijd de game bundles en CoH3 is juist een game die ik graag had gekregen. Ik zit dus al over ruim €200. Met een dergelijk bedrag erbij is de RX7900XT niet eens compleet bezopen meer tegenover wat ik eigenlijk wil uitgeven. :-( :')
Ah heel herkenbaar :| maar zeker geen spijt.
497 betaald in juli zonder game bundle,maar vanaf die dag als gamer wel kunnen genieten van de ideale upgrade game cpu. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:39:
En op deze manier begint AM5 langzaam relevant te worden. Er komt een kortingsbundelactie aan met directe korting bij betalen. :)
https://videocardz.com/ne...ings-on-select-am5-builds

edit: Het lijkt alleen voor de VS te zijn, waardoor dit alsnog vrij irrelevant is voor ons.
Ik had best een bundle willen kopen, jammer dat wij die hier niet krijgen.
Snap het op zich wel, die Amerikanen leven in een derde wereld land :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 12:42

star-saber

Ryzen

Weet iemand wanneer de NDA op reviews verloopt? Als goed is vandaag maar hoelaat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

star-saber schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:31:
Weet iemand wanneer de NDA op reviews verloopt? Als goed is vandaag maar hoelaat ?
Altijd 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Pfoe zit met spanning te wachten............... wil me PC bestellen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

sacaji schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Pfoe zit met spanning te wachten............... wil me PC bestellen :D
hier nog 1. Heb rest van onderdelen al in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Iemand 7950X kopen?
En asus X670-E ITX?
Beloof dat de laatste erg stabiel is en nooit problemen geeft.

Wel benieuwd wat een 7950X3D gaat doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 27-02-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

nvt..

Ben benieuwd of het vandaag al in de verkoop gaat met levering naar morgen

[ Voor 84% gewijzigd door star-saber op 27-02-2023 10:07 . Reden: onzin tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
star-saber schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:51:
[...]

hier nog 1. Heb rest van onderdelen al in huis.
Hmm had ook wel slim geweest om te doen, sommige dingen zijn goedkoper geworden, andere duurder/langer leverbaar. Kan gewoon niet wachten om het verschil te maken van een 8700k/1080ti naar een x3d / 4090 hopelijk. 8)7

--->
https://videocardz.com/ne...-for-ryzen-9-7000x3d-cpus

[ Voor 14% gewijzigd door sacaji op 27-02-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

sacaji schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Hmm had ook wel slim geweest om te doen, sommige dingen zijn goedkoper geworden, andere duurder/langer leverbaar. Kan gewoon niet wachten om het verschil te maken van een 8700k/1080ti naar een x3d / 4090 hopelijk. 8)7

--->
https://videocardz.com/ne...-for-ryzen-9-7000x3d-cpus
Geheugen heb ik pas een paar dagen. was moeilijk te krijgen. steeds uitverkocht en was te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
star-saber schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:06:
Ben benieuwd of het vandaag al in de verkoop gaat met levering naar morgen
Ben ik ook benieuwd naar. Zit al paar dagen in de F5 modus. Mocht het allemaal enorm tegenvallen haal ik nu een 7700x en upgrade ik de volgende keer weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Giku schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Zit al paar dagen in de F5 modus. Mocht het allemaal enorm tegenvallen haal ik nu een 7700x en upgrade ik de volgende keer weer.
Normaal gesproken is vandaag de reviews, morgen de eerste verkopen. Als je echt geen dag kan wachten, is er natuurlijk altjd nog de mogelijkheid tot ophalen bij diverse shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
Ik kan me herinneren dat je normaal gesproken al wel vooraf kan bestellen zodat je hem morgen binnen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Giku schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:46:
Ik kan me herinneren dat je normaal gesproken al wel vooraf kan bestellen zodat je hem morgen binnen hebt.
Ik ken eigenlijk geen shop die dat doet, en normaal zijn de AMD's, Nvidia's van deze wereld e.d. daar ook vrij streng in, vaak is zelfs het tijdstip waarom de verkoop mag beginnen al vastgesteld (normaliter ook 15:00) net als het review embargo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 20:34
Wanneer komen de reviews uit? Was toch vandaag? Of staat er bv 16u tegenover, en is dat de wachttijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Matti7950 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:13:
Wanneer komen de reviews uit? Was toch vandaag? Of staat er bv 16u tegenover, en is dat de wachttijd?
volgens mij is de embargo tot 15.00, dus denk dat vanaf dan in de loop van de dag de reviews online komen / videos e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sacaji

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20
Is ie al ergens te koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ziet er niet slecht uit:

review: Ryzen 9 7950X3D vs. Core i9 13900KS - Heeft AMD of Intel de snelste g...

De 7950X3D zelf:
AMD past weer 3D V-Cache toe en dat ontgrendelt in sommige games een hoop extra prestaties. In sommige titels steekt de 7950X3D dan ook met kop en schouders boven de concurrentie uit. Er zijn echter ook games waarin de extra cache weinig oplevert, en de processor door de lagere klokfrequenties zelfs langzamer is dan de reguliere 7950X.

Wat wel een sterk punt is van de 7950X3D, is zijn efficiëntie. Die benadert nog niet helemaal die van de 5800X3D uit de vorige generatie, maar de lagere kloksnelheden die AMD gedwongen wordt te gebruiken, vertalen zich in vrijwel alle taken naar een betere verhouding tussen prestaties en stroomverbruik.
Versus Intel:
Ja, de Core i9 13900KS is de snelste gamingprocessor van dit moment. Maar wel met slechts gemiddeld 1 procent voorsprong op de bestaande 13900K, terwijl het al zeer forse stroomverbruik van die processor alleen maar verder uit de hand is gelopen. Met een 7950X3D lever je slechts 2,5 procent aan gameprestaties in, terwijl die processor in-game ruim 40 procent minder verbruikt, en in een allcoreworkload zelfs ruim de helft.

Dat stroomverbruik vormt ook een praktisch probleem bij het koelen van de Core i9 13900KS. Zelfs onze 360mm-waterkoeler kon deze processor niet zonder enige throttling zijn werk laten doen, waardoor bij langdurige maximale belasting een temperatuur van rond de 100 graden geen uitzondering was.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-09 15:11

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Morgen pas.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
In ieder geval, is 7950x3d overpriced, en lijkt mij dat de 7800x3d beste optie is. Toch twijfel of ik niet voor de i9-KS ga 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door sacaji op 27-02-2023 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

hierzo wordt ook ingegaan op wat de driver doet.

https://www.youtube.com/watch?v=9gCzXdLmjPY

wel indrukwekkend

[ Voor 4% gewijzigd door star-saber op 27-02-2023 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat het er ook aan ligt waar je naar kijkt, over het algemeen ziet het er inderdaad niet verkeerd uit, helemaal als je vergelijkt met de onnozele 13900KS, maar dat wisten we uiteraard al.

Maar als ik even snel door de Tweakers review heen blader valt me vooral op dat er t.o.v. de 7950X regelmatig bijna niets gewonnen wordt.

Far cry lijkt de outlier te zijn met 30% winst (en 26% 1% lows)
In F1 2022 is dat nog maar 8% (en 6% 1% lows)
In Metro kijken we naar 1% (en 1.3% 1% lows)
Red Dead 11% ( -5% 1% lows, regressie dus)
Warhammer III is het 0% (maar wel 20% in 1% lows).

Al met al tegen de interne concurrentie vind ik dit niet heel geweldig qua prestaties, ook bij HUB zie je maar 9% winst tegen de 7950X over 12 games.

Het blijft een goed product, zeker als je efficientie kijkt t.o.v. Intel, maar keek je bijvooorbeeld op Reddit en ook op Tweakers heb ik dit sentiment wel langs zien komen dat toen de 13900KS de 13900K maar met iets van 3% versloeg, dat de 7000X3D's daar wel even erg ruim over heen zouden gaan qua pure prestaties, en dat is iets dat toch niet echt uitkomt.

@sacaji

Powerdraw in gaming is altijd vrij laag, veel reviewers testen het echter helaas niet, waardoor veel gamers denken dat verbruik tijdens gaming hetzelfde is als wanneer een reviewer Cinebench of Blender test.

Igor is vaak de enige die verbruik over meerdere workloads test en daar een groter overzicht van maakt dan de meeste reviewers, dit blijft vaak toch wel een nadeel bij bijvoorbeeld HUB en GN die dit een stuk minder uitgebreid doen, en ook daar is de 7950X indrukwekkend (net als de 5800X3D een jaar geleden was en nog steeds is)

Ga je puur voor gaming zou ik zeker kijken wat de 7800X3D gaat doen, HUB heeft een emulatie gedaan in hun review en die ziet er goed uit (al heb ik wel nog alleen naar de grafieken gekeken, en nog niet de hele review, met geluid bekeken.

Zie ook: https://www.igorslab.de/e...and-workstation-review/4/ en https://www.igorslab.de/e...nd-workstation-review/11/

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 27-02-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

star-saber schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:22:
hierzo wordt ook ingegaan op wat de driver doet.

https://www.youtube.com/watch?v=9gCzXdLmjPY

wel indrukwekkend
We zien hier dus ook waarom de 7950X3D niet altijd wint in games waar ik dit wel verwachtte.
AMD heeft een simpele tool in de achtergrond draaien die
"if game bar then CCD1 off".
Dit werkt voor een grote gros van spellen, maar brengt ook wat haha's met zich mee.
We zien bijv. in CS:GO dat de cache niet helpt, in plaats daarvan zien we performance dalen omdat kloks omlaag gaan. Boe.
Maar hoezo? De 7950X3D heeft toch een extra CCD met de hogere snelheid?
Mja, het tooltje van AMD is te dom hiervoor. Zoals GN laat zien als je "prefer speed" doet word CCD1 niet meer geparked en is performance weer aardig in lijn. Echter zien we dat CCD0 niet geparked word waardoor we veel last krijgen van CCD hopping en tanken de lows.

AMD moet een beetje Nvidia na-apen met hun REBAR, een whitelist/blacklist idee.
Of een eenvoudige tool die dit heel rap kan identificeren.
Of at least makkelijk maken om te kunnen switchen.

Daarmee krijg je een no-compromises oplossing.
Alles is op z'n minst zeer goed en enkel soms niet leidend.
Prima toch? Dat verwacht je van een flagship product.

Eerlijk gezegd verwacht ik wel dat de community met een tooltje komt die dit gaat doen. Dit hoeft maar 1x bepaald te worden voor een spel (+ versie) om te weten hoe het voor alle andere gaat draaien. Crowd source en go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik had al beetje vermoeden dat de -3D suffix net zo'n niche wordt als de -S suffix van Intel.

Maar de toegevoegde waarde is zeker wel groter. Sommige games (zoals Factorio in video van Hardware Unboxed) kunnen een vooruitgang van 74% laten zien. De 7800X3D gesimuleerde resultaten (door freq CCD uit te zetten) staan aan het einde van die review daar ook nog boven de 7950X3D; wat m.i. duidelijk maakt dat de driver nog duidelijk werk nodig heeft. Als de driver gemiddeld genomen nog niet beter kan kiezen dan "altijd cache CCD", dan is het software pakket nog niet rijp. Immers zou de driver moeten kunnen herkennen welke threads (of executables) sneller draaien op de freq CCD, en met 'best of both worlds' er boven moeten staan. Zelfs het simpele affinity truukje 'van vroeger' om games niet op hyperthreaded cores te laten draaien, was al effectiever :+

Het legt ook meteen bloot dat de 7800X3D ook niet altijd de snelste gaming CPU zal zijn, maar wel een stuk eenvoudiger (geen driver pakket). Als je de gesimuleerde 7800X3D en 13700K benchmark resultaten van HU naast elkaar legt, dan wint de 7800X3D met 11.4% avg / 13.4% lows. Nadeeltje voor AMD: de 13700K is stuk sneller in productivity, en gaat waarschijnlijk 50 euro minder kosten. Dus ook dat is geen ideale CPU.

Over interne concurrentie gesproken: als de 7800X3D voor 500EUR in retail gaat, hebben ze nog een gat van 300EUR te dichten naar hun AM4 line-up :z De 5800X3D hobbelt wellicht wel achteraan de laatste gen van AMD/Intel, maar het scheelt wel een aardige smak geld..

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D (schatting)€ 499,-€ 499,-
1MoederbordenGigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0)€ 186,-€ 186,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 134,90€ 134,90
Totaal€ 819,90

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenGigabyte B550M AORUS Elite€ 104,90€ 104,90
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 96,14€ 96,14
Totaal€ 510,04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Hans1990 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:18:
Ik had al beetje vermoeden dat de -3D suffix net zo'n niche wordt als de -S suffix van Intel.

Maar de toegevoegde waarde is zeker wel groter. Sommige games (zoals Factorio in video van Hardware Unboxed) kunnen een vooruitgang van 74% laten zien. De 7800X3D gesimuleerde resultaten (door freq CCD uit te zetten) staan aan het einde van die review daar ook nog boven de 7950X3D; wat m.i. duidelijk maakt dat de driver nog duidelijk werk nodig heeft. Als de driver gemiddeld genomen nog niet beter kan kiezen dan "altijd cache CCD", dan is het software pakket nog niet rijp.
Ik denk dat HUB niet de juiste driver had, of xbox game bar werkte niet met factorio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind ook die koppeling met Game bar vrij vreemd, waarom kies je daarvoor? Ik kan me ook niet echt indenken dat er veel gamers zijn die dat gebruiken? Ik zelf in ieder geval nooit. Sterker nog, ik krijg vaker de vraag of ik het niet kan verwijderen, dan dat ik mensen het actief zie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Dennism schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:38:
Ik vind ook die koppeling met Game bar vrij vreemd, waarom kies je daarvoor? Ik kan me ook niet echt indenken dat er veel gamers zijn die dat gebruiken? Ik zelf in ieder geval nooit. Sterker nog, ik krijg vaker de vraag of ik het niet kan verwijderen, dan dat ik mensen het actief zie gebruiken.
Ik vermoed dat dit een snelle en least-effort oplossing was van AMD. Hebben ze ook wel gelijk in, maar je ziet dat het dus mis gaat als de game bar niet start met een spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Dennism schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:38:
Ik denk omdat Microsoft voor die game bar continu een geupdate lijst met games bijhoudt in Windows, terwijl als AMD het zelf zou doen, ze continue zélf een lijst met games bij zouden moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 17:21
Mij valt het "idle" verbruik op van 31W op dit is nog 10W meer dan de 7950x die ook al niet zuinig is, ik vraag me af of dit zo blijft, ik heb nog geen andere reviews gezien met "idle" verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
@Avalaxy Morgen pas, reviews zijn 1 dag vroeger dan launch day (28 februari).

[ Voor 7% gewijzigd door Matti7950 op 27-02-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
De 5800X3D is toch zuiniger dan 5800x, (dat zou op idle dan minstens gelijk moeten zijn), als de 7950X3D meer verbruikt dan 7950x dan is dat verdacht (en zou domper zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Twijfel toch of ik niet op de 7800x3d wacht in Juni. Game niet veel nu (pc is oud haha) maaar haast heeft het ook niet. Zat echt aan de i9 te denken en toen ik hoorde over de c3d, maar voor me gevoel valt het beetje tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sacaji schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:28:
Twijfel toch of ik niet op de 7800x3d wacht in Juni.
@sacaji Die komt eerder, namelijk op 6 april.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 19:34
Helaas is het precies waar ik al bang voor was. De 7950X3D geeft problemen met bepaalde games die niet goede load balance toepassen naar de juiste cores met geen enkele winst en zelfs verlies als gevolg.

Ik denk dat ze beter de 7900X3D hadden kunnen schrappen en voor die absurde meer prijs de 7950X3D cache op beide dies hadden kunnen geven en de 7800X3D meteen hadden gereleased en misschien zelfs een 7600X3D als daar ruimte voor is in de stack. Al weet ik niet hoe dit schaalt met frequency van de chips waardoor er mogelijk geen ruimte is voor een 7600X3D.

Erg jammer wel dat ze proberen een goedkopere manier te vinden die gewoon niet goed uit pakt en dat terwijl het allemaal duur zat is !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 19:34
Let wel op dat dit niet 100% representatief zal zijn. Ik denk dat je er dus nog 4-7% vanaf moet halen voor de lagere clocks al zal de prijs flink meer als 4-7% lager zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zelf ben ik heel erg benieuwd naar de Linux performance, gezien ik Windows 11 een spyware gedrocht vind en ik al langer van plan was over te gaan op Linux.

Gelukkig heeft Phoronix een review, een zien of Linux er goed mee overweg kan gaan.
https://www.phoronix.com/review/amd-ryzen9-7950x3d-linux

Edit:
Oh wow geen enkele patch of specifieke optimalisatie voor de Linux kernel nodig. Die doet het gewoon out of the box goed, daar kan de Windows scheduler nog wat van leren.

Ik was bang dat ik op Kernel 6.3 moest gaan wachten ofzo voor de volledige performance, niet dus _/-\o_ . Ook geen rare game bar en extra drivers nodig, ideaal.

[ Voor 36% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 27-02-2023 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
  • Laatst online: 16:04
Is iemand toevallig al een review voor de 7900X3D tegen gekomen :?

Ben aan het zoeken maar kom alleen maar de 7950X3D tegen...

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

dierkx36 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:00:
Is iemand toevallig al een review voor de 7900X3D tegen gekomen :?

Ben aan het zoeken maar kom alleen maar de 7950X3D tegen...
er zijn alleen 7950x3d exemplarer verstuurd naar de reviewers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
star-saber schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:00:
[...]

er zijn alleen 7950x3d exemplarer verstuurd naar de reviewers
Okay :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

er zullen later wel 7900x3 reviews verschijnen. gamernexus gaat er 1 aanschaffen om te testen werd er gemeld in de video

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:30:
Zelf ben ik heel erg benieuwd naar de Linux performance, gezien ik Windows 11 een spyware gedrocht vind en ik al langer van plan was over te gaan op Linux.

Gelukkig heeft Phoronix een review, een zien of Linux er goed mee overweg kan gaan.
https://www.phoronix.com/review/amd-ryzen9-7950x3d-linux

Edit:
Oh wow geen enkele patch of specifieke optimalisatie voor de Linux kernel nodig. Die doet het gewoon out of the box goed, daar kan de Windows scheduler nog wat van leren.

Ik was bang dat ik op Kernel 6.3 moest gaan wachten ofzo voor de volledige performance, niet dus _/-\o_ . Ook geen rare game bar en extra drivers nodig, ideaal.
YouTube: Linux on the 7950x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HUB zal ook wel een 7900X kopen verwacht ik, die laten zich normaal ook niet tegenhouden door enkel reviewsamples te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat betreft idle-verbruik mag er wel wat getweaked worden. Tweakers meet 31,5W, wat anno 2010 misschien een mooi idle-verbruik was maar nu toch echt niet meer... Daarentegen kan je met een beetje tweaken dat verbruik zomaar halveren door de cache-cores voorrang te geven (en dan kijk ik daar nog niet eens naar een echte idle-meting maar naar een single-core work load, idle ligt dus nog lager).

Met die instellingen doen games het grappig genoeg beter dan op stock settings, en het gemiddelde verbruik in games is dan 55W... Zo he. Schril contrast met de 13900KS. :+

[ Voor 18% gewijzigd door bwerg op 27-02-2023 20:54 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 22:52
Jeetje was de azijn in de aanbieding, wat lees ik veel glas halfleeg reacties.

Een zuinige gaming proccesor die de top van intel verslaat.

En het onderste is nog niet eens uit het vat. We zien al oplossingen van Moedebord fabrikanten zoals Asus die op mobo niveau gaat detecteren of je tegen een cache limiet aanloopt en zo de "prefered" core aan te geven.

En je kan uiteraard ook gewoon handmatig checken of je favoriete game lekker loopt met extra cache en zo je instelling aanpassen.

Dan is het niet veel anders dan je GPU instelling of je bijvoorbeeld raytracing ingchakeld of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik heb wel een beetje slecht gevoel over de 7900X3D. Als "de driver" echt zo simpel is om enkel frequentie cores te parkeren en niet op granulariteit van threads naar cache/freq CCDs te verhuizen (of preferred cores zoals Linux doet), dan betekent dat weinig goeds voor een 6-core. Je gamed dan immers op een 6-core chip.. misschien niet zo gek dat ze die niet meesturen aangezien sommige reviews slechts magere winsten kunnen laten zien.

Maar waarschijnlijk komen die reviews wel spoedig eens deze dagen hier en daar online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Hans1990 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:16:
Ik heb wel een beetje slecht gevoel over de 7900X3D. Als "de driver" echt zo simpel is om enkel frequentie cores te parkeren en niet op granulariteit van threads naar cache/freq CCDs te verhuizen (of preferred cores zoals Linux doet), dan betekent dat weinig goeds voor een 6-core. Je gamed dan immers op een 6-core chip.. misschien niet zo gek dat ze die niet meesturen aangezien sommige reviews slechts magere winsten kunnen laten zien.

Maar waarschijnlijk komen die reviews wel spoedig eens deze dagen hier en daar online.
Meh, we zien in games dat het verschil tussen 7600X en 7700X marginaal is. Vooralsnog zijn 6 HTT cores nog meer dan ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
@Thomg Als de HUB test resultaten bekijkt, dan halen de 7700X, 7900X en 7950X gemiddeld 193fps (+/-2) en 1% lows 150fps (+/-1). De 7600X is daarin een outlier met 187fps gemiddeld en 143fps 1% lows.

Goed, het zijn in zekere marginale verschillen van 3-5%; maar dat is ook de orde grootte prestatiebonus waar de 7950X3D het van moet hebben. Als dat dan teniet wordt gedaan omdat de game feitelijk nog maar op 6-cores kan draaien (ipv 12 met een 7900X), waarom zou je dan de V-cache overwegen? Was dat niet bedoeld voor games? Ik kan de meerwaarde niet zo zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28

muhda

Time & Space traveler

Hans1990 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:16:
Ik heb wel een beetje slecht gevoel over de 7900X3D. Als "de driver" echt zo simpel is om enkel frequentie cores te parkeren en niet op granulariteit van threads naar cache/freq CCDs te verhuizen (of preferred cores zoals Linux doet), dan betekent dat weinig goeds voor een 6-core. Je gamed dan immers op een 6-core chip..
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de chip ook weer cores aan kan zetten mocht de workload te zwaar worden. Anders kan ik net zo goed niet de 7950X3D aanschaffen voor een gaming & streaming pc maar kan ik beter wachten op de 7800X3D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Funga
7900X3D lijkt mij niet zo'n interessante chip. Toch veel duurder dan de 7800X3D en dan toch 2 cores minder op de cache CCD.

7800X3D lijkt mij de juiste chip als je een single user desktop draait, zonder virtualisatie, waarop je regelmatig gamed en daarnaast dingen doet die geen 16 cores vereisen. 7950X3D is de perfecte chip voor virtualisatie, productivity en alles-in-één waarop je óók gamed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
Leuk overzicht met task energy als uitgangspunt, interessant voor productivity maar niet relevant voor gamers:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28578?key=74f845f4a3e61b3074a3c17f6152be78

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Laatst online: 17:13
Funga schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 01:14:
7900X3D lijkt mij niet zo'n interessante chip. Toch veel duurder dan de 7800X3D en dan toch 2 cores minder op de cache CCD.
Heeft de 7900 X3D niet gewoon 8 cores op de cache CCD en dan nog 4 cores zonder? Of is het 6 met en 6 zonder? Ik kan het zo niet vinden.

Waarom ik de 7900 X3D interessant vind is dat ie een hogere base clock heeft van 4,4Ghz waar de 7950 en 7800 een base clock hebben van 4,2Ghz als ik me niet vergis. Ik wacht met smart op de review van de 7900 X3D om te zien of mijn verwachtingen kloppen.

edit: toch op reddit gevonden. De 7900 X3D heeft idd 6 om 6: https://www.reddit.com/r/...ribution_on_the_new_7000/

[ Voor 10% gewijzigd door JohnnyV76 op 28-02-2023 08:31 ]

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

https://www.youtube.com/watch?v=B0r7BuxrzN0

en een 7900x3d review. weliswaar japans maar met translate wel wat te volgen.
Helaas geen vergelijking met 7950x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Nog nergens een 7950x3d in de winkels te vinden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Avalaxy schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:21:
Nog nergens een 7950x3d in de winkels te vinden :'(
wellicht ook pas rond 15:00 uur

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Palindrome schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:54:
Jeetje was de azijn in de aanbieding, wat lees ik veel glas halfleeg reacties.

Een zuinige gaming proccesor die de top van intel verslaat.

En het onderste is nog niet eens uit het vat. We zien al oplossingen van Moedebord fabrikanten zoals Asus die op mobo niveau gaat detecteren of je tegen een cache limiet aanloopt en zo de "prefered" core aan te geven.

En je kan uiteraard ook gewoon handmatig checken of je favoriete game lekker loopt met extra cache en zo je instelling aanpassen.

Dan is het niet veel anders dan je GPU instelling of je bijvoorbeeld raytracing ingchakeld of niet.
Ik denk dat dit voornamelijk komt omdat bij een aanzienlijk deel van de community de verwachtingen (te) hoog gespannen waren, en die verwachtingen niet ingelost worden. Vooral ook omdat men kijkt naar de 5800X3D en wat die leverde ten opzichte van de (interne) concurrentie.

Neem de 5800X3D, kijk ik even snel naar de techspot / hub review deed deze het +-25% beter dan de 5800X in maximum FPS en 29% beter in 1% lows. Waar AMD +-15% beloofde uit mijn hoofd. Een underpromise, over deliver situatie die we sinds Ryzen vaker zagen bij AMD.

Zo zag ik op de diverse forums / sites / reddits op basis daarvan, en ook het feit dat dit keer de onnozele 13900KS maar een +-3% sneller was dan de 13900K en de 7950X deze generatie dichter bij de top zit dan de 7800X de laatste generatie zag je de verwachtingen oplopen, immers zou de 7950X3D hetzelfde doen t.a.v. de 7950X als dat de 5800X3D een jaar geleden deed t.a.v. de 5800X zou Intel gedecimeerd gaan worden. Immers waar de 12900K ongeveer gelijk was aan de 5800X3D en dus ook flink sneller dan de 5800X (en de 5800X was niet veel langzamer dan de 5650X, zat het spulletje nu dichter bij elkaar, in HUB's 13900K review is het verschil namelijk maar 6% tussen de 13900K en 7950X in max performance en 7% in 1% lows (en de 7700X zit nog dichterbij).

Hierdoor zag je de verwachtingen oplopen, want als Zen 4 met V-Cache dezelfde verbetering zou brengen over Zen 4 als dat Zen 3 + V-Cache deed over Zen 3 dan zou zowel de eigen line-up, maar ook die van Intel ruim verslagen worden.

En dat zie je nu niet uitkomen, dat bleek natuurlijk al een beetje uit de geleakte cijfers van AMD's review guide. Waar ze 6% claimen over Intel en 16% over Zen 4.

En toen kwamen de reviews, en dan zie je dat het vaak nek aan nek is tussen Intel en AMD, en dat AMD ook de 16% over hun eigen product uit hun reviews guide niet waar maken. Waar AMD wel wint met de X3D Sku's is uiteraard de efficiëntie en verbruikscijfers. Echter komt dat vaak minder goed naar voren in de reviews, omdat veel reviewers specifiek verbruik tijdens bijvoorbeeld gaming niet of nauwelijks meten en duiden.

Daarnaast kijken veel mensen bij reviews ook enkel naar de performance, en als dan de door hun verwachte cijfers niet gerealiseerd worden zal je wat teleurstelling zien. Ik ben bijvoorbeeld als AMD aandeelhouder ook niet helemaal happy, omdat dit meer op een over promise, under deliver scenario lijkt, die je liever niet ziet. Dat moet dus beter, AMD's marketing afdeling is echter al vaker slecht gebleken in verwachtingsmanagement helaas.

En dat als laatste kom je op de prijs, ik ben daar niet heel representatief in, ik kocht de 5800X3D bijna blind voor €500 omdat ik simpelweg de techniek zelf aan de tand wilde voelen als enthousiast.

Maar velen zullen kijken naar bijvoorbeeld de HUB review, en dan zie je 'maar' +-9% over de 7950X, en als je dan vandaag een 7950X kan kopen voor €599 en je waarschijnlijk €799 mag neerleggen voor een 7950X3D kan dat een wat bittere pil zijn. Immers bij de 5800X3D kon je rekenen op een flinke 'early adopter tax' voor een eerste generatie product, zoals je eigenlijk altijd ziet bij iets nieuws. Bij een 2de generatie product zullen veel mensen zo'n prijs verschil van €200 mogelijk wat minder goed te behappen vinden omdat ze eigenlijk die early adopter tax niet meer zo fors verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Maar die 5800X3D maakte echt een grote stap t.o.v. Ryzen 5000 die op zichzelf al niet slecht deed in gaming (maar wel minder dan Intel 12th gen). Opeens stond AMD weer flink bovenaan, dus ondanks het premium voor slechts een 8-core, washet wel zowat een no-brainer.

Ik heb gister 2 lijstjes gepost met CPU+MB+RAM combinaties voor vergelijkbare opstellingen, en een 5800X3D/7800X3D heeft een prijsverschil van 300 euro. Dat gat is IMO gewoon te groot. Maar eigenlijk is die vergelijking ook niet eerlijk. Als de Ryzen 7 7700(X) de 5800X3D al voorbijstreeft, is het prijsverschil nog 'maar' 100 euro. Dat prijsgat bestaat echter al enkele maanden. Maar dan zit je wel op een nieuw AM5/DDR5 platform met potentieel een nieuwe periode van CPU releases.

Maar de meerwaarde van V-cache moet dus het wel waard zijn voor 200 euro. Intel kan blijkbaar 2-3% (max) leveren voor 100 euro, en enkel ook als je al op de 13900K aan het orienteren was. AMD wilde dat beduidend beter doen (16%), maar valt lager uit (6-9%). Absoluut teleurstellend, maar relatief gezien niet gek. Ze doen het beter dan Intel's KS aanduidingen, ze hebben het gat stevig gedicht, zijn zelfs zuinig(er), maar IMO het probleem is dat het plaatje gewoon niet lekker verkoopt.

Er is veel gedoe over drivers die wel/niet gebruikt zijn en/of goed werken. Intel verkoopt daarin een simpelere belofte: meer GHz is meer beter, dus kopen. AMD wilde dat ook doen met de 7950X3D: meer cache is meer beter, dus kopen, maar helaas werkt dat nu niet zo goed. 1) Heterogene CCD's = software herkenning minimaal vereist. 2) Cache gebruik kan satureren; Games kunnen er zelfs last van hebben als de clocks lager zijn.

De uiteenloop van reviews had ik al een beetje aan zien komen en is IMO ook redelijk uitgekomen. Potentie is er, maar niet elke review laat die even goed zien. En als die wel maximaal wordt benut; dan valt die lager uit dan verwacht. Ik denk zelf dat AMD onhandig is geweest door de 7950X3D als eerst te lanceren (had de 7800X3D voor uit geschoven), en met een prijsverschil van 100 euro voor V-cache. Ik betwijfel of de 7900X3D het plaatje nog mooier maakte; van die japanse review lijkt die niet veel beter te presteren dan de 7900X. Dat zou het sentiment nog verder naar beneden trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 28-02-2023 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Wat mij vooral aanspreekt is dat de performance per watt er goed uitziet.
ok hij is misschien wat langzamer op sommige fronten.
Maar hoef geen 200+ watt(7950x) of 300+ watt (intel) de kast uit te werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

en dit gevonden
https://www.techpowerup.c...x3d-go-on-sale-from-today

Bevestigd eigenlijk wat we al wisten. verkoop start 15:00 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben benieuwd hoe hard het zal gaan en of we ergens nog wat geruchten gaan zien van de launch volumes. Kan toch ook weer een graadmeter zijn voor de huidige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Is voor nu ook even koffiedik aankijken.

Als de daadwerkelijke prijs rond de 800 ligt ga ik het serieus overwegen, maar als het eerder richting de 900 gaat pas ik wel voor nu en duim ik wel voor een prijsdrop over een paar maanden.

Interessantste vind ik vooral dat je nu dus ook goed kan testen hoeveel verschil het maakt.
CCD0 uit om een 7700X te emuleren, CCD1 uit om een 7800X3D te emuleren.
Kan je dus eigenlijk zelf eindelijk goed testen hoe goed de 3d gaat performen in niche scenario's tegenover "gewoon" meer kloks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Thomg schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:15:

Als de daadwerkelijke prijs rond de 800 ligt ga ik het serieus overwegen, maar als het eerder richting de 900 gaat pas ik wel voor nu en duim ik wel voor een prijsdrop over een paar maanden.

Interessantste vind ik vooral dat je nu dus ook goed kan testen hoeveel verschil het maakt.
Kan je dus eigenlijk zelf eindelijk goed testen hoe goed de 3d gaat performen in niche scenario's tegenover "gewoon" meer kloks.
ik heb geen werkend systeem dus ik moet wel.
Geen zin om nu een 7700x te kopen en later weer te moeten wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

star-saber schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:17:
[...]

ik heb geen werkend systeem dus ik moet wel.
Geen zin om nu een 7700x te kopen en later weer te moeten wisselen
Nee, als je nog niks hebt zou het een nobrainer zijn.
Destijds kon ik niet meer rondkomen met een 3900X dus heb ik er een 7950X in gestopt, maar het jeukt toch wel machtig hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
star-saber schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:00:
en dit gevonden
https://www.techpowerup.c...x3d-go-on-sale-from-today

Bevestigd eigenlijk wat we al wisten. verkoop start 15:00 uur
ben benieuwd naar de prijs, als het 800/900 is ga ik denk ik gewoon voor de I9-13900K (ga de KS skippen). maar als het nabij de 800 is doe ik gewoon de X3d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:12
Hans1990 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:47:
Maar die 5800X3D maakte echt een grote stap t.o.v. Ryzen 5000 die op zichzelf al niet slecht deed in gaming (maar wel minder dan Intel 12th gen). Opeens stond AMD weer flink bovenaan, dus ondanks het premium voor slechts een 8-core, washet wel zowat een no-brainer.

Ik heb gister 2 lijstjes gepost met CPU+MB+RAM combinaties voor vergelijkbare opstellingen, en een 5800X3D/7800X3D heeft een prijsverschil van 300 euro. Dat gat is IMO gewoon te groot. Maar eigenlijk is die vergelijking ook niet eerlijk. Als de Ryzen 7 7700(X) de 5800X3D al voorbijstreeft, is het prijsverschil nog 'maar' 100 euro. Dat prijsgat bestaat echter al enkele maanden. Maar dan zit je wel op een nieuw AM5/DDR5 platform met potentieel een nieuwe periode van CPU releases.

Maar de meerwaarde van V-cache moet dus het wel waard zijn voor 200 euro. Intel kan blijkbaar 2-3% (max) leveren voor 100 euro, en enkel ook als je al op de 13900K aan het orienteren was. AMD wilde dat beduidend beter doen (16%), maar valt lager uit (6-9%). Absoluut teleurstellend, maar relatief gezien niet gek. Ze doen het beter dan Intel's KS aanduidingen, ze hebben het gat stevig gedicht, zijn zelfs zuinig(er), maar IMO het probleem is dat het plaatje gewoon niet lekker verkoopt.

Er is veel gedoe over drivers die wel/niet gebruikt zijn en/of goed werken. Intel verkoopt daarin een simpelere belofte: meer GHz is meer beter, dus kopen. AMD wilde dat ook doen met de 7950X3D: meer cache is meer beter, dus kopen, maar helaas werkt dat nu niet zo goed. 1) Heterogene CCD's = software herkenning minimaal vereist. 2) Cache gebruik kan satureren; Games kunnen er zelfs last van hebben als de clocks lager zijn.

De uiteenloop van reviews had ik al een beetje aan zien komen en is IMO ook redelijk uitgekomen. Potentie is er, maar niet elke review laat die even goed zien. En als die wel maximaal wordt benut; dan valt die lager uit dan verwacht. Ik denk zelf dat AMD onhandig is geweest door de 7950X3D als eerst te lanceren (had de 7800X3D voor uit geschoven), en met een prijsverschil van 100 euro voor V-cache. Ik betwijfel of de 7900X3D het plaatje nog mooier maakte; van die japanse review lijkt die niet veel beter te presteren dan de 7900X. Dat zou het sentiment nog verder naar beneden trekken.
Twee verschillende chips, twee doeleinden.

De 5800X3D was de zwanenzang voor een platform met een puur op gaming gerichte configuratie.
De 7950X3D past de met de 5800X3D beproefde techniek toe om van hun in absolute zin snelste CPU nu ook de snelste gamingchip van het moment te maken, zonder dat je op productiviteit concessies moet doen.

Een halo-product dus. Het valt of staat met de juiste softwarematige ondersteuning, maar als een 8-core dus niet afdoende is voor je niet-gaming doeleinden, is dit dus de ultieme AM5 chip. Voor iedereen die primair aan gaming doet en twee keer in het jaar een video transcodeert, is de 7800X3D straks de beste chip. Of gewoon een 5800X3D / 7700 als je wat geld wilt sparen.

Want afgezien van wat 1080p benchmarks en wat selecte titels is het allemaal overkill wanneer we gaan gamen op 1440p of hoger en ons aan een GPU limiet vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thomg schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:15:

Puur kijkend naar de huidige wisselkoers (1 dollar is 0,94 euro), zou de prijs op AMD.com +- €796 excl verzendkosten moeten zijn, daar AMD.com normaliter heel simpel de prijs bepaald via $MSRP x wisselkoers in Euro + BTW.

In dit geval is dat $699 x 0,94 (google currency converter) maakt €658,58* + onze 21% BTW maakt €796,88

Wat de webshops ervan maken moet natuurlijk blijken, al verwacht ik niet dat het zo zal gaan als bij videokaart introducties de laatste jaren. Al kan ik dat natuurlijk volledig mis hebben.

*Google zal met iets meer cijfers achter de comma rekenen, waarschijnlijk 0,942...
Inderdaad, dat is zeker leuk, al vraag ik me wel af, zijn er ergens frequency plots van zulke deze tests? Zodat we weten wat zo'n cache CCD in de 7950X doet als de andere CCD uitrgezet is en omgekeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 28-02-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
star-saber schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:57:
Wat mij vooral aanspreekt is dat de performance per watt er goed uitziet.
ok hij is misschien wat langzamer op sommige fronten.
Maar hoef geen 200+ watt(7950x) of 300+ watt (intel) de kast uit te werken
Vergeet niet dat Ryzen 7950x met 105 watt eco mode nagenoeg zelfde beeld zal tonen als 7950X3D: heel snel, veel zuiniger (als stock settings), en betere prestatie/watt als intel (zeker bij 13900k(s)). Met die mode verklein je de verschillen met 7950x3d tot alleen nog de 3d cache verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
De ryzen 7950x3d zal 800€ zijn, daar ben ik zeker van. Alleen kan stock speculatie en early adoptors speculatie (bv al die mensen die 5900x3d wouden hem niet zagen komen en nu buiten verwachting allemaal massaal kopen, zou prijs omhoog kunnen doen, maar zonder zo'n geval, en met elke shop hem in voorraad ben ik zeker dat 800€ de prijs word, dat was ook zo voor launch 7950x die dezelfde bron bedragen had (in amerika, en ook msrp, enzovoort). Plus die volgde de 5950x ook heel goed (buiten de corona tekorten piek die niet meetelt).

Vergeet ook concurrentie niet. AMD is dan wel gieriger dan vroeger, met Intel 13900K(s) voor 600/750€ kunnen ze niet vrij 1000€ vragen, dan lopen die mensen gewoon naar Intel. Gebeurt nog steeds heel vaak puur door moederbord kost. Ik denk dat het AM5 platform de belangrijkste reden is dat AMD geen 900€ kan sjassen voor de 7950X3D, samen met recessie. Zou hun alleen nog meer kopzorgen geven.

Plus die franse shop had hem al een voor 800€, is goed teken.

Om die 'stock speculatie' te voorkomen, bestel hem vanavond net na launch bij goedkoopste (betrouwbare shop) bv 819 €, dan ga je voor de speculatie hem hebben. Maar de kans is heel klein denk ik door recessie en AM5 instap kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
star-saber schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:52:
https://www.youtube.com/watch?v=B0r7BuxrzN0

en een 7900x3d review. weliswaar japans maar met translate wel wat te volgen.
Helaas geen vergelijking met 7950x3d
Nu begin ik plots minder enthousiast te zijn over 7900X3D. Ik wou al heel lang de 5900x3d, ik vind 8 core niet future safe (ik vind dat nu de standaard terwijl dat vroeger 4 cores was wat ik nu heb) ik wil daar minstens stap voorbij, dus klonk 12 core cpu heel goed. de 3900x en 5900x gingen allebij na jaar en beetje naar 450€ wat ik prachtige prijs vond, stiekem hoop ik dat 7900X3D daar ook kompt.

Maar als benches tegenvallen door 6 core, of inter CCD communicatie bottleneck, dan moet ik misschien of beginnen met 7800x3d (maar niet aan 500€, eerder 400€), en later 8950x3d kopen, of gewoon meteen binnenkoppen en 7950X3D (zeker als die 600€ word). We zullen zien, ik wacht zeker nog tot zomer.

btw DDR5 begint serieus goedkoper te worden. Heb G.skill 64gb setje DDR5 64gb CL30 op het oog, en dat is al van 470€ naar 330€ gezakt (jaar geleden nog 1100€ :D Vind nu het DDR4 vs ddr5 argument (prijs) langzaam aan non issue worden (ddr5 bij 6000mhz en goede latency is ook sneller dusja).

Voor moederborden ben ik pessimistich. Ik zie nergens ook maar kleinste hint dat er 50-100€ van B650 moederborden zal gaan, er zijn nergens kortingen, promo's, kale mobo's met lagere prijs, steevast en constant zijn ze bij elk merk die hoge prijs. Ik vrees dat het 'the new normal' word.

Maar door hoge prijs (ook al kan je nu am4 nog net strikken voor lage prijs), zie ik dat niet reden om voor am5 te gaan. Dan kan mijn moederbord 2 cpu upgrades meegaan (7000 serie en 9000s serie). Met am5 ben je wel goedkoop af, maar dan is het meteen gedaan, kan volgend jaar al te traag voelen. AM4 was net interessant voor early adoptors (1000/2000/3000 serie kopers die later 5000 serie inprikken).

Energieverbruik trekt me sterk naar amd, buiten Idle, is Intel nu overal slechter met 13900KS, bv gemiddeld gaming benchmark was 174 vs versus 125 voor amd, de 13900k was nog 160 wat, alleen bij makkkelijke (single core games) heeft amd voordeel.

Wel vreemde anomalie op tweakers test, op Idle verbruik de 7950x3d 11 watt meer als 7950x dat lijkt een bios/driver probleem te zijn, zie nergens in waarom dat het nieuwe normaal zou zijn. Ik beschouw dat dan ook als een tijdelijk issue (ik hou de 7950x idle verbruik aan als realistisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:12
Matti7950 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:52:
De ryzen 7950x3d zal 800€ zijn, daar ben ik zeker van. Alleen kan stock speculatie en early adoptors speculatie (bv al die mensen die 5900x3d wouden hem niet zagen komen en nu buiten verwachting allemaal massaal kopen, zou prijs omhoog kunnen doen, maar zonder zo'n geval, en met elke shop hem in voorraad ben ik zeker dat 800€ de prijs word, dat was ook zo voor launch 7950x die dezelfde bron bedragen had (in amerika, en ook msrp, enzovoort). Plus die volgde de 5950x ook heel goed (buiten de corona tekorten piek die niet meetelt).

Vergeet ook concurrentie niet. AMD is dan wel gieriger dan vroeger, met Intel 13900K(s) voor 600/750€ kunnen ze niet vrij 1000€ vragen, dan lopen die mensen gewoon naar Intel. Gebeurt nog steeds heel vaak puur door moederbord kost. Ik denk dat het AM5 platform de belangrijkste reden is dat AMD geen 900€ kan sjassen voor de 7950X3D, samen met recessie. Zou hun alleen nog meer kopzorgen geven.

Plus die franse shop had hem al een voor 800€, is goed teken.

Om die 'stock speculatie' te voorkomen, bestel hem vanavond net na launch bij goedkoopste (betrouwbare shop) bv 819 €, dan ga je voor de speculatie hem hebben. Maar de kans is heel klein denk ik door recessie en AM5 instap kost.
Ik moet nog maar zien of deze chip zo snel uitverkocht raakt. Ondanks dat het absoluut gezien de beste chip is, is de use case toch gewoon te niche om de kosten te kunnen verantwoorden?

Aan snelle processoren is sowieso geen gebrek op de markt. Het valt in dat opzicht niet met de GPU gekte te vergelijken waar er nog een hoop mensen met GPU's uit de Skylake / Ryzen1 generatie met smart zat te wachten op een goed geprijsde opvolger. Of waar een 4090 op de markt verschijnt die dus van de één op de andere dag een ervaring biedt die geen enkel ander product weet te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Matti7950 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:03:
[...]

btw DDR5 begint serieus goedkoper te worden. Heb G.skill 64gb setje DDR5 64gb CL30 op het oog, en dat is al van 470€ naar 330€ gezakt (jaar geleden nog 1100€ :D Vind nu het DDR4 vs ddr5 argument (prijs) langzaam aan non issue worden (ddr5 bij 6000mhz en goede latency is ook sneller dusja).
uitvoering: Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64
https://i.snipboard.io/Qqu1GU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

ik heb deze liggen
nog voor 430 gekocht
nu wel stuk goedkoper maar niet op voorraad met levertijd

https://tweakers.net/pric...000j3040g32gx2-tz5nr.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

star-saber schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:30:
ik heb deze liggen
nog voor 430 gekocht
nu wel stuk goedkoper maar niet op voorraad met levertijd

https://tweakers.net/pric...000j3040g32gx2-tz5nr.html
Als je in dit topic zit en/of tweaker bent kan je beter goedkoopste Hynix geheugen kopen en het zelf tweaken (zie mijn post).

CL30-38-38-30 haal je makkelijk op 6000MHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Thomg schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Als je in dit topic zit en/of tweaker bent kan je beter goedkoopste Hynix geheugen kopen en het zelf tweaken (zie mijn post).

CL30-38-38-30 haal je makkelijk op 6000MHz.
Moet eerlijk bekennen dat ik weinig geduld heb met tweaken :+
deze zijn 64GB en uit de box met CL30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

In mijn huidige oude systeem waarvan het bord binnenkort(vanmiddag) met RMA gaat had ik 3600 cas 14 geheugen.
Ook geen gedonder. gelijk draaien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
Azerty 7950X3D = € 789,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Net gezien, misschien dat ik er toch voor ga :)

Iemand aanmerken op dit? zoals RAM?

1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS ROG Crosshair X670E Hero€ 697,99€ 697,99
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB€ 2.349,-€ 2.349,-
1BehuizingenLian Li O11 Dynamic EVO Zwart€ 179,90€ 179,90
1CasemoddingLian Li O11D EVO Vertical GPU Kit€ 70,98€ 70,98
1WaterkoelingNZXT Kraken Z73€ 269,-€ 269,-
1VentilatorenLian Li UNI FAN SL120 V2 3-pack Zwart, 120mm€ 89,90€ 89,90
7VentilatorenLian Li UNI FAN SL120 V2 single pack Zwart, 120mm€ 29,90€ 209,30
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 225,13€ 225,13
1VoedingenMSI MPG A1000G PCIE5€ 218,89€ 218,89
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 104,90€ 104,90
1OverclockingThermal Grizzly Kryonaut Extreme (TG-KE-002-R)€ 15,90€ 15,90
Totaal€ 4.430,89

[ Voor 90% gewijzigd door sacaji op 28-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Besteld. Alternate was 819

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

sacaji schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:02:
[...]

Net gezien, misschien dat ik er toch voor ga :)

Iemand aanmerken op dit? zoals RAM?

1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS ROG Crosshair X670E Hero€ 697,99€ 697,99
1BehuizingenLian Li O11 Dynamic EVO Zwart€ 179,90€ 179,90
1CasemoddingLian Li O11D EVO Vertical GPU Kit€ 70,98€ 70,98
1WaterkoelingNZXT Kraken Z73€ 269,-€ 269,-
1VentilatorenLian Li UNI FAN SL120 V2 3-pack Zwart, 120mm€ 89,90€ 89,90
7VentilatorenLian Li UNI FAN SL120 V2 single pack Zwart, 120mm€ 29,90€ 209,30
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 225,13€ 225,13
1VoedingenMSI MPG A1000G PCIE5€ 218,89€ 218,89
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 104,90€ 104,90
1OverclockingThermal Grizzly Kryonaut Extreme (TG-KE-002-R)€ 15,90€ 15,90
Totaal€ 4.430,89
hoe maak je zo'n lijstje ?
Wou even laten zien wat ik heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
star-saber schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:06:
[...]

hoe maak je zo'n lijstje ?
Wou even laten zien wat ik heb
bij je wenslijst even RML genereren als het goed is en dan copy paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

ik heb nu dus onderstaande met CPU onderweg.
Staat ook wat ander spul tussen

1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 789,-€ 789,-
1MoederbordenASUS ROG Crosshair X670E Extreme€ 969,-€ 969,-
1GeluidskaartenCreative Labs Sound BlasterX AE-5 Plus€ 124,-€ 124,-
1BehuizingenASUS ROG Strix Helios Zwart€ 339,90€ 339,90
1MonitorenASUS ROG Swift PG27UQ Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1CasemoddingASUS ROG Herculx Graphics Card Holder€ 39,21€ 39,21
1WaterkoelingASUS ROG Ryuo III 360 ARGB€ 319,-€ 319,-
1ToetsenbordenASUS ROG Claymore II (Qwerty US)€ 239,-€ 239,-
1MuizenASUS ROG Chakram X€ 91,64€ 91,64
1MuizenASUS ROG Pugio II€ 83,-€ 83,-
1MuismattenASUS ROG Sheath BLK LTD€ 39,90€ 39,90
1Game-accessoiresASUS ROG Throne Qi met draadloos opladen€ 140,59€ 140,59
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 364,55€ 364,55
1VoedingenASUS ROG Thor 1200W Platinum II€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 870 Evo (MZ-77E4T0B/EU) 4TB€ 319,90€ 319,90
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 136,73€ 136,73
2Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 219,90€ 439,80
1Externe HDD/SSD behuizingenASUS ROG Strix Arion Zwart€ 54,95€ 54,95
Totaal€ 6.839,17

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giku
Waarom mensen zo idioot veel voor een moederbord betalen is mij echt een raadsel, zeker als je er ook nog een geluidskaart bij haalt.

Ik zit zelf op een €3500 met een 4080 en grotendeels jouw build (wel slechts 2TB opslag en geen pheripherals).

Zojuist wel de 7950x3D besteld, kan niet wachten :).

[ Voor 10% gewijzigd door Giku op 28-02-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Giku schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:11:
Waarom mensen zo idioot veel voor een moederbord betalen is mij echt een raadsel, zeker als je er ook nog een geluidskaart bij haalt.

Ik zit zelf op een €3500 met een 4080 en grotendeels jouw build (wel slechts 2TB opslag en geen pheripherals).

Die geluidskaart heb ik al een paar jaar.
Twijfel ook of ik hem wel in ga bouwen.

Iemand ervaring met onboard audio tegenwoordig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Merci, besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
star-saber schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Die geluidskaart heb ik al een paar jaar.
Twijfel ook of ik hem wel in ga bouwen.

Iemand ervaring met onboard audio tegenwoordig ?
Heb een Gigabyte X670E Aorus Master, audio is via spdif naar een Logitech Z906 set :
Geluid is niks op aan te merken, buren staan binnen een minuut mee te bonken op de muur als The Veer Union aan staat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

dierkx36 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:16:
[...]

Heb een Gigabyte X670E Aorus Master, audio is via spdif naar een Logitech Z906 set :
Geluid is niks op aan te merken, buren staan binnen een minuut mee te bonken op de muur als The Veer Union aan staat O-)
Dat gaat uiteraard via digitaal signaal. maar ik heb nog analoge boxjes :3
Dus gaat met name om de DAC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
star-saber schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Dat gaat uiteraard via digitaal signaal. maar ik heb nog analoge boxjes :3
Dus gaat met name om de DAC's
Moet eerlijk zeggen dat ik dat op dit moederboord nog niet heb geprobeerd :
Wel op het vorige moederboord (X570 Aorus Master) een tijdje op analoog out richting de Z906 gehad :
An sich niks op aan te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 11:19
Giku schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:11:

Hopelijk is het dan niet enkel voor games want dan kan je beter 500€ weghalen bij de CPU/mobo/RAM combo en een 4090 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
napata schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:27:
[...]

Hopelijk is het dan niet enkel voor games want dan kan je beter 500€ weghalen bij de CPU/mobo/RAM combo en een 4090 halen.
Klopt.

Heb een iets ander lijstje, maar het is overigens verdomd lastig om het verschil tussen een 4080 en 4090 goed te maken, zelfs als je op al je andere componenten beknibbeld. 250 CPU, 50 Ram, 80 Mobo en dan houdt het vaak wel op. Is het verschil nog wel waard als je gamet waarschijnlijk, maar het is wel echt een sprong.

Tenzij je natuurlijk 1000 euro aan een mobo uitgeeft haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Giku op 28-02-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
napata schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:27:
[...]

Of gewoon de 4090 erbij doen, ik weet ook niet gezegd waarom ik de duurdere Asus mobo neem, denk dat het komt omdat ik ASUS spul gewoon goed vind en mooi uitziet (ROG). Nou, ben toch maar overstag gegaan met de 7950x3d ipv i9, wat zuiniger (1000watt psu) en hopelijk wat koelere/stillere PC.

Iemand die de beste RAM voor de Ryzen 7950x3d kan aanbevelen? Heb nu dit staan:
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR

is 6200 ook nog mogelijk?

[ Voor 21% gewijzigd door sacaji op 28-02-2023 15:32 ]

Pagina: 1 ... 116 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.