Als ik die prijzen line-up zie, snap ik ergens de oorsprong er van wel (AMD zet langzaamaan z'n schaakstukken uit om relevant te blijven), maar de "X" varianten zijn wel frapant.
Voor budget kopers, is een non-X CPU erg interessant. Ook als je iets meer boostklok wil, OC je die iets boven stock. De "X" CPUs hadden achteraf gezien een te hoge introductieprijs, maar het zou mij niet verbazen als dit met opzet is gedaan. We hebben op deze manier er iets meer aan gewend, en dan lijken de X3D onderdelen voor dezelfde prijs "goedkoop"?
Niettemin is 800 euro voor een 16-core Ryzen altijd wel beetje de norm geweest, 3D cache of niet. Maar de 3D cache chips zijn eigenlijk wel diegene die je wilt hebben als je een maxed-out build wilt samenstellen.
Dat ze pas op 28 februari komen had ik al beetje aan zien komen. Kan het eigenlijk AMD ook niet kwalijk nemen, want "bedrijf" en "naaistreek" zijn synoniemen voor elkaar toch

. Als retail moeilijk de "X" CPUs kan verschuiven, en dat wordt na deze launch steeds moeilijker, dan willen ze eerst dat voorraad kanaal zoveel mogelijk leeg flushen denk ik. De interessante koopjes liggen eigenlijk nooit in de topmodellen maar juist 1 of 2 daar onder.
Persoonlijk betwijfel of ik de Ryzen 9s met X3D de (forse) meerprijs echt waard zijn. De 5800X3D had voor veel productivity (behalve niche) weinig voordeel laten zien t.o.v. de 5800X, zelfs nadelen vanwege de lagere kloksnelheden. Komt nog bij dat de Ryzen 9's 2 CCDs hebben dus goed gescheduled moeten zijn. Het enige profijt zou dan betere gamingprestaties zijn, maar dan moet ik toch echt een schepje er boven op zien wat Ryzen nu doet. Voor veel games evenaren ze namelijk al de 5800X3D vanwege de nieuwere architectuur, maar wou niemand op AM5 inspringen vanwege de moederbord en geheugenprijzen. Tenslotte kopen velen geen Ryzen 9 enkel alleen voor gamen; je moet echt beide nodig hebben.
Hopelijk komen er ook (snel) reviews uit hoe zo'n Ryzen 9 draait als een voorspellende Ryzen 7 door cores uit te schakelen.
Owja, vergeet ook niet dat de TDPs een koelingsindicator is, geen verbruik. Door de extra dies is de koeling van de CPU die inweze verslechtert, dus moet of CPU power omlaag of er moet relatief gezien een betere koeler zijn geinstalleerd. Ik ben benieuwd hoe stevig de X3D CCD boost, want het kan best zijn dat met een 120W TDP deze al in een soort non-X modus draait