Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:09
XWB schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Zeker, die processor zit sinds kort in mijn systeem :) Mooie upgrade van een Ryzen 5 3600, twee cores erbij en Zen 3 IPC verbeteringen.
Ik heb de 5700X in mijn hoofdsysteem ( zie evt. inventaris ) oOo

Echter toen de 5600 Boxed onlangs heel even voorbij kwam voor €140 incl. porto kon ik het niet laten tbv

mijn 2de 1080p Game-systeem ; WiLLoW_TieN in "AMD Ryzen 5000 (ZEN3) levertijden&beschikbaarheid topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Als ik die prijzen line-up zie, snap ik ergens de oorsprong er van wel (AMD zet langzaamaan z'n schaakstukken uit om relevant te blijven), maar de "X" varianten zijn wel frapant.

Voor budget kopers, is een non-X CPU erg interessant. Ook als je iets meer boostklok wil, OC je die iets boven stock. De "X" CPUs hadden achteraf gezien een te hoge introductieprijs, maar het zou mij niet verbazen als dit met opzet is gedaan. We hebben op deze manier er iets meer aan gewend, en dan lijken de X3D onderdelen voor dezelfde prijs "goedkoop"?
Niettemin is 800 euro voor een 16-core Ryzen altijd wel beetje de norm geweest, 3D cache of niet. Maar de 3D cache chips zijn eigenlijk wel diegene die je wilt hebben als je een maxed-out build wilt samenstellen.

Dat ze pas op 28 februari komen had ik al beetje aan zien komen. Kan het eigenlijk AMD ook niet kwalijk nemen, want "bedrijf" en "naaistreek" zijn synoniemen voor elkaar toch :+ . Als retail moeilijk de "X" CPUs kan verschuiven, en dat wordt na deze launch steeds moeilijker, dan willen ze eerst dat voorraad kanaal zoveel mogelijk leeg flushen denk ik. De interessante koopjes liggen eigenlijk nooit in de topmodellen maar juist 1 of 2 daar onder.

Persoonlijk betwijfel of ik de Ryzen 9s met X3D de (forse) meerprijs echt waard zijn. De 5800X3D had voor veel productivity (behalve niche) weinig voordeel laten zien t.o.v. de 5800X, zelfs nadelen vanwege de lagere kloksnelheden. Komt nog bij dat de Ryzen 9's 2 CCDs hebben dus goed gescheduled moeten zijn. Het enige profijt zou dan betere gamingprestaties zijn, maar dan moet ik toch echt een schepje er boven op zien wat Ryzen nu doet. Voor veel games evenaren ze namelijk al de 5800X3D vanwege de nieuwere architectuur, maar wou niemand op AM5 inspringen vanwege de moederbord en geheugenprijzen. Tenslotte kopen velen geen Ryzen 9 enkel alleen voor gamen; je moet echt beide nodig hebben.
Hopelijk komen er ook (snel) reviews uit hoe zo'n Ryzen 9 draait als een voorspellende Ryzen 7 door cores uit te schakelen.

Owja, vergeet ook niet dat de TDPs een koelingsindicator is, geen verbruik. Door de extra dies is de koeling van de CPU die inweze verslechtert, dus moet of CPU power omlaag of er moet relatief gezien een betere koeler zijn geinstalleerd. Ik ben benieuwd hoe stevig de X3D CCD boost, want het kan best zijn dat met een 120W TDP deze al in een soort non-X modus draait :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20
Is Windows slim genoeg om games automatisch op de 8 cores met 3D cache te runnen, of hij gewoon een random core pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:06:
Dan wordt de Ryzen7 5700X ( Zen3 8-Core & 65 Watt ) met amper €205 steeds meer een NO-BRAINER.
Ja? Als je nu met €3000 op zak aan het shoppen bent zou je geen 7600x halen in combinatie met een 4080?

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
DutchManticore schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:06:
[...]

Ja? Als je nu met €3000 op zak aan het shoppen bent zou je geen 7600x halen in combinatie met een 4080?
Behalve de enkele Tweakers....weet jij hoeveel procent van NL met €3K gaat shoppen voor een PC ?

Ik denk heeel weinig.... 🧐

Dus laten wij eens €1000 nemen dan deed ik het zo.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 203,05€ 203,05
1MoederbordenASRock B550M-HDV€ 83,01€ 83,01
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenAntec NX230€ 44,-€ 44,-
1ProcessorkoelingCooler Master H412R€ 23,90€ 23,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 75,-€ 75,-
1VoedingenCorsair RM650 (2021) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,89€ 59,89
Totaal€ 987,75

En JA met dat budget dan idd nog wel AM4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Behalve de enkele Tweakers....weet jij hoeveel procent van NL met €3K gaat shoppen voor een PC ?

Ik denk heeel weinig.... 🧐

Dus laten wij eens €1000 nemen dan deed ik het zo.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 203,05€ 203,05
1MoederbordenASRock B550M-HDV€ 83,01€ 83,01
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenAntec NX230€ 44,-€ 44,-
1ProcessorkoelingCooler Master H412R€ 23,90€ 23,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 75,-€ 75,-
1VoedingenCorsair RM650 (2021) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,89€ 59,89
Totaal€ 987,75

En JA met dat budget dan idd nog wel AM4.
Het was niet bijdehand bedoeld. Realiseer me nu dat het wel zo over kan komen.

Het was een oprechte vraag haha. Ik zit zelf in die positie namelijk. Heb vorige week besteld maar vanwege voorraad van een aantal onderdelen staat het systeem nog in bestelling.

De 5800x is met 209 euro niet veel goedkoper dan de 7600X

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 12:53
https://www.pcworld.com/a...-gpu-prices-elevated.html

Voor de meesten geen nieuws maar in dit artikel wordt duidelijk dat AMD bewust de prijzen hoog wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
DutchManticore schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:37:
[...]

De 5800x is met 209 euro niet veel goedkoper dan de 7600X
De 5800X is een 8-Core....de 7600X een ..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:35:
[...]

De 5800X is een 8-Core....de 7600X een ..... :X
Wat voor gaming precies helemaal niets uitmaakt. Voor productiviteit uiteraard wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DutchManticore schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:43:
Wat voor gaming precies helemaal niets uitmaakt. Voor productiviteit uiteraard wel
In welke zin? Ook daar is de 7600X meestal / bijna altijd sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Olaf van der Spek schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:58:
[...]

In welke zin? Ook daar is de 7600X meestal / bijna altijd sneller.
Dan heb ik helemaal niets gezegd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is ook hard nodig. Kijken of het nu wel gebeurd.
Expanding B650 motherboard options

Not only is AM5 a platform that AMD has committed to supporting through 2025, but it is also a platform built on next-generation technology to keep your build performing for years to come. In the first quarter of 2023, our partners will bring an ever-expanding range of B650 motherboards to address a broader range of price points. Best of all, those B650 motherboards include many next-generation technologies and offer full support for overclocking any Ryzen™ 7000 Series processor. Look for those new boards to enter the market in the coming months to provide even more options to create the perfect Ryzen™ AM5 build.
https://community.amd.com...w-am5-options/ba-p/582404

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel te hopen dan dat ze het doen zonder features te droppen, een random moederbord als dit, dat schijnbaar €200+ moet kosten vind ik bijv. al niet overhouden qua uitrusting. https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650-P-WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:59:
Wel te hopen dan dat ze het doen zonder features te droppen, een random moederbord als dit, dat schijnbaar €200+ moet kosten vind ik bijv. al niet overhouden qua uitrusting. https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650-P-WIFI
Ik zou best graag een kaal bord zonder WIFI, geluidschip en epilepsi leds willen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hans1990 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:42:
Persoonlijk betwijfel of ik de Ryzen 9s met X3D de (forse) meerprijs echt waard zijn. De 5800X3D had voor veel productivity (behalve niche) weinig voordeel laten zien t.o.v. de 5800X, zelfs nadelen vanwege de lagere kloksnelheden.
Die lagere kloksnelheden liggen wel zo'n beetje op de sweet spot waar de CPU nog een beetje energieëfficient is. Een X-variant knalt er gewoon 100W bovenop voor die laatste paar procent prestaties, een X3D doet diezelfde prestaties (afhankelijk per applicatie natuurlijk, in games vaak meer) gratis, uit het oogpunt van energie.

Voor steeds mensen is de afweging daarom een non-X of een X3D.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 02:17:
[...]

Ik zou best graag een kaal bord zonder WIFI, geluidschip en epilepsi leds willen :+.
hier zitten dan ook geen leds op volgens mij, althans ik zie geen RGB in de marketing ;)

Wifi en audio vind ik heden ten dage eigenlijk wel essentieel (al gebruik ik het zelf niet, audio, ivm eigen DAC of amper, Wifi, alleen voor troubleshooting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bwerg schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:25:
[...]

Die lagere kloksnelheden liggen wel zo'n beetje op de sweet spot waar de CPU nog een beetje energieëfficient is. Een X-variant knalt er gewoon 100W bovenop voor die laatste paar procent prestaties, een X3D doet diezelfde prestaties (afhankelijk per applicatie natuurlijk, in games vaak meer) gratis, uit het oogpunt van energie.

Voor steeds mensen is de afweging daarom een non-X of een X3D.
Eens, het is immers ook niet zo dat een 5800X3D slecht in productiviteit, over de balk genomen is het verschil een paar % in het nadeel van de 5800X3D in productiviteit t.o.v. een 5800X, en dan had bijv. HUB mogelijk mogelijk nog een relatief slecht sample, want mijn 5800X3D scoort in een paar tests (aanzienlijk) beter dan die van hun.

Waardoor als je ook maar iets gamed en je destijds twijfelde, de 5800X3D al snel de betere keuze was qua performance, en anders zou je eerder kijken naar de 5700X, ook langere tijd na release was was de 5800X eigenlijk helemaal niet zo interessant, pas toen deze flinke prijsdalingen kreeg werd deze eigenlijk pas interessant omdat initieel de 5600X (gaming) en 5900X (Productiviteit, en je kan er ook prima mee gamen) simpelweg duidelijk de betere keuze's waren uit de stack.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Leuke prijsdaling voor de 7700X:

AMD Ryzen 7 7700X gets $100 discount

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Ja maar waarom zou je dat ding kopen? AM5 platform is superduur, tenzij je héél weinig RAM wilt.

Als het je om gaming / single threaded performance ging, dan wacht je op de X3D versie.

Als je nu iets hebt wat niet te oud is en nog even mee kan gaan, dan laat je het lekker overwaaien. AM5 is echt duur. Heb je Zen+ dan is dat best oud aan het worden. Voor gaming dus een superleuke upgrade naar Zen4 X3D. Maar.. waarvoor upgrade je naar 7700X? Wat doe je dan meer/beter dan je op je huidige systeem doet? Wil je SMP dan is Zen4c of Zen5 misschien het wachten waard. De core count gaat flink omhoog de komende jaren. Nu is de tijd voor single threaded performance met Zen4 + X3D dat is een piek op gaming / single threaded gebied op het moment, heb ik het idee.

Jullie feedback? (8>

Acties:
  • +2 Henk 'm!
^
De X3D reviews en alle prijzen afwachten :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
Funga schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:57:
Ja maar waarom zou je dat ding kopen? AM5 platform is superduur, tenzij je héél weinig RAM wilt.

Als het je om gaming / single threaded performance ging, dan wacht je op de X3D versie.

Als je nu iets hebt wat niet te oud is en nog even mee kan gaan, dan laat je het lekker overwaaien. AM5 is echt duur. Heb je Zen+ dan is dat best oud aan het worden. Voor gaming dus een superleuke upgrade naar Zen4 X3D. Maar.. waarvoor upgrade je naar 7700X? Wat doe je dan meer/beter dan je op je huidige systeem doet? Wil je SMP dan is Zen4c of Zen5 misschien het wachten waard. De core count gaat flink omhoog de komende jaren. Nu is de tijd voor single threaded performance met Zen4 + X3D dat is een piek op gaming / single threaded gebied op het moment, heb ik het idee.

Jullie feedback? (8>
De 7600 is snel zat voor vrijwel alle games. Als je 2 cores buffer wilt is er de 7700. Dan zit je ook netjes op 5800X3D prestaties of beter, als het een applicatie of spel betreft wat geen baat heeft bij 3D cache.

Je kunt altijd wel wachten op beter maar voor iedere game is dit dus goed genoeg. Er komt op AM5 nog genoeg moois wat ook de aanstaande 7800X3D achterhaald zal doen zijn. Dus waarom wachten op een processor die flink duurder is dan wat je vandaag reeds kunt kopen en waarvan je de prestaties wellicht niet nodig hebt?
Het is geen Intel waar je geen upgrades mee kunt doen over een jaar of 3.

Edit: dat geld wat je nu spaart op de 3D variant kan je in je gpu stoppen of opzij leggen voor een eventuele 9800X3D tzt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cid Highwind op 05-02-2023 01:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
De 7600(X) vs 5800X3D; puur in een vacuum, is de 7000 gen al een no-brainer IMO. Single-thread 33% sneller, evenaart in gaming, en heeft daardoor geen 8 cores nodig voor dezelfde MT scores: review: AMD Ryzen 5 7600X en Ryzen 9 7900X - Mét Eco-Mode en koelertests
CPU is ook nog 70-80 euro goedkoper.

Die 33% single-thread is best een grote stap, en kan zo'n CPU nog een tijd extra levensduur geven t.o.v. 5800X3D, ondanks dat de 7600(X) minder V-cache heeft. Ik kan nu moeilijk voorspellen hoe cache afhankelijk games gaan zijn op deze CPUs over 3-5 jaar, maar van oudsher is single-thread performance universeel (productivity en gaming) belangrijk geweest. Het was ook waar CPUs zoals AMD's Bulldozer op werd afgerekend; ze konden die single-thread performance simpelweg niet halen, ondanks dat ze met 8-cores best leuke multi-thread scores neerzetten t.o.v. de zeer populaire Intel chips die maar 4-cores nodig hadden.

Kanttekening is dat je een 70-80 euro prijsverschil nog steeds geen fatsoenlijke AM5+DDR5 combinatie koopt. Vooral als je al een AM4 systeem hebt draaien of veel geheugen wilt. Maar ik denk dat als je een afschrijf model tegenover elkaar zet met een 1-2 jaar verschil in [economische] levensduur, dan verwacht ik dat AM5 toch al wel kiet draait, vooral als je een modelletje hoger gaat kijken (waarbij de 5800X3D productivity tekort schiet). Immers was de 7600X niet echt de meest aantrekkelijke of energie-efficiente CPU om op een duur AM5 bord te prikken.

Maar goed, dit had ook even mogen duren want de CPUs waren voor veel te hoge prijzen geintroduceerd. Nu willen ze de X3D chips op de oude prijspunten introduceren (gewennings- of 'voordeel' effect?), maar ik mag hopen dat ze dan echt met iets moois aankomen zetten. In productivity is al bekend dat enkel voor zeer niche applicaties je verschillen ziet, waarbij de clockspeed delta meestal meer pijn doet. Zo'n prijsverschil voor <5% meer fps zou ik IMO het niet waard vinden.
Echter, duurt nog paar weken voor de reviews.. dus ben benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 05-02-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans1990 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:56:

Maar goed, dit had ook even mogen duren want de CPUs waren voor veel te hoge prijzen geintroduceerd. Nu willen ze de X3D chips op de oude prijspunten introduceren (gewennings- of 'voordeel' effect?), maar ik mag hopen dat ze dan echt met iets moois aankomen zetten. In productivity is al bekend dat enkel voor zeer niche applicaties je verschillen ziet, waarbij de clockspeed delta meestal meer pijn doet. Zo'n prijsverschil voor <5% meer fps zou ik IMO het niet waard vinden.
Echter, duurt nog paar weken voor de reviews.. dus ben benieuwd.
Die pijn valt gemiddeld genomen wel mee, in de meeste suites is bijv. een 5800X +- 5% sneller dan een 5800X3D in productivity, maar ook daar dien je simpelweg naar je eigen workloads te kijken, immers kan het verschil in de ene applicatie 0% zijn, in de andere 5% en in weer aan andere applicatie 10%.

Verder wel eens dat instappen op AM5 bij 'nieuwbouw' verstandiger lijkt, al blijft de 5800X3D denk ik wel interessant voor mensen die niet nieuw willen bouwen en simpelweg hun AM4 systeem nog flink wat jaartjes willen blijven gebruiken.

Prijs verschil zal denk ik ook de 7000 X3D Sku's deels parten spelen, de 5800X3D was immers ook vaak niet de beste aanschaf wanneer je enkel naar frames keek. Maar die frames zeggen niet alles, een 5800X3D maakt immers in veel gevallen de gameplay veel soepeler (minder stutters e.d.) wat al een enorme waarde op zich heeft voor veel gamers. Ik verwacht dan dus ook dat zelfs wanneer de X3D Sku's het niet goed doen op Perf/$ dat veel serieuze gamers er alsnog voor zullen kiezen puur omdat ze het gamen in veel gevallen flink veraangenamen in beleving. Maar een deel van de doelgroep zal ook kijken naar de prijs en zeggen, 'dat is het mij niet waard, ik kan dat prijs verschil beter in een GPU stoppen'.

Kijk je enkel naar prijs zie ik immers bijv. de 7800X3D (die met de huidige koersen €500 zou gaan kosten) het gemiddeld genomen niet met 40% winnen van de 7700X, wat op basis van de huidige prijs wel zou moeten om een betere perf/$ te behalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 05-02-2023 11:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
~31% x86 marktaandeel. Lekker bezig, vooral doorgaan. :)

https://www.reuters.com/t...nalyst-report-2023-02-09/

Feb 9 (Reuters) - Advanced Micro Devices Inc (AMD.O) has captured nearly a third of the market for central processor units while British chip technology firm Arm Ltd's rise in the PC market slowed in the fourth quarter of 2022, according to an analyst report.

AMD has grabbed share away from Intel Corp (INTC.O), which still remains the largest player in the market for what are known as x86 processors, which work with popular operating systems like Microsoft Corp's (MSFT.O) Windows. In the fourth quarter, Intel had 68.7% market share for x86 processors versus AMD's 31.3%, which was up from 28.5% a year earlier, according to Mercury Research.

The results came amid what Mercury Research President Dean McCarron said in the report was the worst downturn in the PC chip market since the 1980s and possibly the worst in the industry's history. After snapping up PCs and laptops for working from home during the pandemic, consumers and businesses have slowed their purchases amid rising inflation and economic uncertainty.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Laatst online: 22:30
Iemand enig idee wanneer we de 7950x3d/7900x3d reviews kunnen verwachten? Ik wacht er puur op om me build te doen en ben benieuwd of het echt beter zal zijn dan de i9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

sacaji schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:06:
Iemand enig idee wanneer we de 7950x3d/7900x3d reviews kunnen verwachten? Ik wacht er puur op om me build te doen en ben benieuwd of het echt beter zal zijn dan de i9
Paar dagen voor ze in de verkoop gaan zeker. edit: juist even opgezocht en de X3d gaan de 28ste in verkoop dus misschien de 26ste, maar zeker de 27ste zullen de reviews er zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 12-02-2023 11:39 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Damic schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:37:
[...]

Paar dagen voor ze in de verkoop gaan zeker.
Thanks, dacht ik al. Is niet lang meer maar voelt wel zo :) wil me build afronden, had hem al bijna klaar maar nu de AMD dichtbij is wacht ik er op (hoop stiekem dat het voor gaming beter is dan de i9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 20:34
Bereid je voor op een gemixet beeld. Sommige games lusten heel graag 3D-cache (= win amd), andere niet zo veel en dan zal die 5.8ghz van Intel het voordeel geven. Bij games waar scheduling fout is, kan de 3D versie zelfs slechter presteren dan normale 7950, bv game die geen 3D -cache lust, zou beter op de snellere CCD geplaatst worden, anders -0.6 tot 0.7 ghz.

Maar de framedrops zullen heel goed zijn 3D-cache toont daar altijd z'n sterke, waarschijnlijk zal dit het meest algemene voordeel tegenover de Raptor lake zijn.

Natuurlijk moeten reviews dit 'verwachte' patroon nog bevestigen. We weten ook niet hoe 7800X3D zich verhoud tot 5800X3D, dat is koffiedik kijken welk percentage hij sneller is.

Qua energie efficientie zal de AMD duidelijk beter zijn. 120Watt cap en het is al bewezen dat bij lagere kloks AMD heel goed schaalt tot pakweg 65 watt (88 package watt). Raptor lake is zeker niet slecht, maar schaalt slechter, meteor lake zal dat oplossen lake me (volgende Intels).

Ik ga dit jaar ook AMD 7000 serie aanschaffen. De 7900X3D als die eventueel vroeger dan verwacht in prijs zakt is m'n favoriet op dit moment, maar zoals jou wacht ik natuurlijk reviews af. En er zullen later ook 'scheduling' reviews komen, ben ik zeker van. Want ook eco-mode was groot thema, en nu plots zijn er meerdere test daarover, bv bij Gamernexus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als ik naar de huidige prijzen kijk snap ik het wel..... :D :X

Motherboard Shipments Drop by Ten Million Units in 2022

.....
In 2021, ASUS delivered more than 18 million motherboard units; in 2022, it is down to 13.6 million, representing a 25% difference.

GIGABYTE shipped 11 million units in 2021, whereas in 2022, the company delivered around 9.5 million motherboards. GIGABYTE has experienced the smallest drop with "only" 14% lower sales.

MSI used to deliver 9.5 million motherboards in 2021, and in 2022 its sales plummeted by 42% to 5.5 million units.

The worst drop in sales is the one by ASRock, where the company saw its sales go from around 6 million units in 2021 to just 2.7 million units in 2022. This is the report's most significant recorded drop, equaling 55% lower sales in 2022.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik begin steeds meer te vermoeden dat zowel moederbord als videokaartprijzen zo belachelijk zijn geworden omdat de vraag zo enorm gedaald is. In reactie wordt de productie bewust gereduceerd en de mensen die nog wel iets willen of kunnen kopen, mogen meer betalen ter compensatie. Daarnaast proberen ze oude voorraden weg te werken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Sega heeft dat ook ooit gedaan, alleen schreeuwden de headlines toen dat ze uit de business stapten, het lijkt me stug dat men de productie dus maar gewoon stopzet. De vraag is waarom de vraag zo gedaald is en wat men wil doen om dit tegen te sturen. Dat er na de grote stijgingen in de coronajaren een zekere verzadiging is opgetreden, lijkt me één oorzaak. Maar ook bij Asrock en Gigabyte moet de schoorsteen roken, je zou verwachten dat minder marge dan te verkiezen is boven het pogen je consumenten uit te roken door ze simpelweg geen alternatief te bieden?

Daar moet toch op een gegeven moment een concurrent op inspringen die dan wel z'n prijzen laat zakken? Die nieuwe A620 chip zie ik voor AM5 nu ook niet als een antwoord op de huidige prijzen van de X670 en B650 chipsets. Hét selling point voor AM5 is immers de toekomstbestendigheid en juist daarop zal men de grootste compromissen moeten maken om de prijs te kunnen laten zakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Cid Highwind op 13-02-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cid Highwind En daarom moet je als consument ze nu gewoon uitroken door te wachten. ;)
Gouden tijden zijn voorbij en zaken zoals overproductie, veel te veel productiecapaciteit, wensen van aandeelhouders, inflatie in de levergingenketen of waarom de vraag zo is ingezakt etc zijn uiteindelijk volledig irrelevant voor een consument. Voor de consument geld alleen een goed product voor een door de consument bepaalde eerlijke prijs. Want we zitten nu in een kopersmarkt.

Ze laten de prijzen maar dalen naar acceptabele niveaus. Of ze stoppen maar met de zinloze lading aan SKU's waar het overduidelijk is dat eentje veel beter is dan de rest en richten zich daar op om kosten te besparen. Want zoals je zegt klinkt A620 nu ook niet erg als een geweldig alternatief omdat B650 veel te duur is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 20:34
Mja als de gpu's me een iets geleerd hebben is dat wachten niet per sé het gewenste resultaat heeft. We zitten nog altijd ratio x2 zelfs x3 voor sommige gpu's, zelfs met de mini kortingen na mining hype.

En als er écht een daling aankwam zou minstens één moederbord zowel op x670 en b650 al met 25-50€ gezakt zijn onder het huidige minimum, al wat het maar voor paar weken. Dat zou teken zijn dat het later ook kan die korting. Maar de prijzen zitten letterlijk muurvast, als ze al van plan waren te zakken zie ik niet in waarom tot nu wachten. Early adoptor is er nu wel af voor Ryzen 79x0 cpu's. Misschien nog even de 3D cache modellen meepikken en dan verlagen? Maar lijkt me niet te gaan lukken.

4070 Ti voor 1000€... dat concludeert meteen de geest van tijd, vroeger zou dat 350-550€ zijn.

Maar ik ga nu nog meer dan ooit voor AM5 omdat ik nog langer dan ooit met PC wil, enigste probleem is dat moederbord maar 2 jaar garantie heeft (ook al is de kost nu zoveel hoger dat je wel 3-4 jaar zou mogen krijgen). Hopelijk gaat deze pc ook 8+ jaar mee (daarom dat ik van quadcore ivy bridge naar 12 core 3D cache wil gaan). Maar zie bv de huidige ryzen daling, die is zalig, veel vroeger dan verwacht (600€ voor 7950X is zalig, zeker zo vroeg in het verkoop seizoen). Ik hoop alleen dat de 3D cache modellen ook in prijs zakken vroeg of laat, tegen augustus ofzo. Dan zal m'n geduld toch wel op zijn. Misschien koop ik ondertussen 7600 als overbrugging, we zullen zien.

Maar moederbord prijsdalingen? of ze hebben afgesproken of dit is de nieuwe tijdsgeest, of ze kosten effectief zoveel om te maken, weet niet welke het is, maar eender van deze zal moeilijk te doorbreken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
Matti7950 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:55:
Mja als de gpu's me een iets geleerd hebben is dat wachten niet per sé het gewenste resultaat heeft. We zitten nog altijd ratio x2 zelfs x3 voor sommige gpu's, zelfs met de mini kortingen na mining hype.

En als er écht een daling aankwam zou minstens één moederbord zowel op x670 en b650 al met 25-50€ gezakt zijn onder het huidige minimum, al wat het maar voor paar weken. Dat zou teken zijn dat het later ook kan die korting. Maar de prijzen zitten letterlijk muurvast, als ze al van plan waren te zakken zie ik niet in waarom tot nu wachten. Early adoptor is er nu wel af voor Ryzen 79x0 cpu's. Misschien nog even de 3D cache modellen meepikken en dan verlagen? Maar lijkt me niet te gaan lukken.

4070 Ti voor 1000€... dat concludeert meteen de geest van tijd, vroeger zou dat 350-550€ zijn.

Maar ik ga nu nog meer dan ooit voor AM5 omdat ik nog langer dan ooit met PC wil, enigste probleem is dat moederbord maar 2 jaar garantie heeft (ook al is de kost nu zoveel hoger dat je wel 3-4 jaar zou mogen krijgen). Hopelijk gaat deze pc ook 8+ jaar mee (daarom dat ik van quadcore ivy bridge naar 12 core 3D cache wil gaan). Maar zie bv de huidige ryzen daling, die is zalig, veel vroeger dan verwacht (600€ voor 7950X is zalig, zeker zo vroeg in het verkoop seizoen). Ik hoop alleen dat de 3D cache modellen ook in prijs zakken vroeg of laat, tegen augustus ofzo. Dan zal m'n geduld toch wel op zijn. Misschien koop ik ondertussen 7600 als overbrugging, we zullen zien.

Maar moederbord prijsdalingen? of ze hebben afgesproken of dit is de nieuwe tijdsgeest, of ze kosten effectief zoveel om te maken, weet niet welke het is, maar eender van deze zal moeilijk te doorbreken zijn.
Prijzen dalen langzaam, dit is ook logisch want als AMD de prijzen eenmaal verlaagd dan is het omhoog krijgen van die prijs zeer lastig. Balen voor de consument maar zo is het wel.

Los daarvan, in de pricewatch is te zien dat een 5800X3D nu voor 309 euro te krijgen is, dit is het goedkoopste wat het model ooit is geweest. Er zijn voor andere CPUs ook al prijsverlagingen geweest en ik gok dat het wel even doorgaat. AMD zal met de videokaarten ook wel moeten dalen binnenkort, leveringen leken in Q3 en Q4 echt gigantisch hard gedaald te zijn (maar dit kan ook komen doordat de crypto markt AMD vrij hard heeft geraakt).

Zoals Daniel aangeeft, het is nu een kopersmarkt. Dit betekend dat er geen FOMO meer is waarbij prijzen stijgen of GPUs/CPUs slecht verkrijgbaar zijn en je als consument moet kopen omdat je anders te laat bent, nee we zijn nu beland bij het moment dat het uitstellen van de aankoop (dus niet upgraden wanneer niet nodig) voordelig is omdat de prijzen dalen.

Ben zelf van een 290X naar 1070 van Nvidia gegaan en zou graag weer een keer naar AMD overstappen, maar zolang bij mij de noodzaak voor een nieuwe GPU ontbreekt, hou ik zo lang mogelijk mijn geld in mijn zak, voor liefde van kamp groen of rood hoef je een aankoop niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dit zijn leuke aanbiedingen, alleen niet hier in NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1pjiqqWV2kd8_XGoqzGrurUUVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1EX2Yc913IUpOwApJrcWWoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Ik vraag me echt af hoe het kan zijn dat Microcenter dergelijke deals kan maken. Als het nu oudere hardware was had ik het nog begrepen. Is daar ergens een verklaring voor?

@Yamotek Bij processoren / moederborden geef ik je gelijk, hier is geen FOMO nodig. Hooguit dat je de boot mist met een AM4 aanbieding, mocht de 5800X3D ineens niet meer te krijgen zijn.

Maar bij GPU's weet ik het zo net nog niet. Heb zelf juist nog even een 6800 voor 519€ meegepakt uit FOMO. M'n kaart was aan vervanging toe en ik zie AMD nu niet nog even de 6000 productie opschroeven omdat de RX 7600/7700/7800 kaarten wat vertraagd zijn. Wellicht ziet het er over een paar weken weer heel anders uit, maar op het moment lijken alle leuke deals voor de 6700 en hoger toch wel verdwenen te zijn.

Maar ook daar zijn de verschillen tussen de VS en Europa wederom reusachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Iemand enig idee waarom de 5700X en 5800X nu dezelfde prijs hebben? Op zich wel merkwaardig.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Simbob schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:26:
Dit zijn leuke aanbiedingen, alleen niet hier in NL

[Afbeelding]
Deze set (met vergelijkbaar geheugen) kost zo'n 880 euro in NL, ofwel 940$. Dat is een serieuze korting van ~35%. Aanhakend op de afgelopen discussies over 'uitroken': ja er kan nog wel wat van af. Wellicht verwachten ze dat mensen toch de X3D CPUs afwachten en willen ze (MB fabrikanten) daar nog even op kunnen cashen. Met deze bundel moet je nog een X CPU kopen, geen X3D of zuingere non-X die je misschien wel net zo goed in de plaats had kunnen zetten..

De moederborden voor AMD zijn nog steeds relatief duur, daar waar Intel al wel wat goedkopere (maar nog steeds prijzige) DDR5 instap modellen heeft. Ik denk dat bij AM5 de koelblok-loze VRM MB's voor de A620 chipset laten liggen. Imho alle schijn van dat ze redelijk netjes in de marktsegment parkeren waar ze willen zitten, voorlopig.

Of de strategie voor ze werkt, betwijfel ik. Ze kunnen nog wel even hun poot stijf houden denk ik. Voor aandeelhouders kan je het excuus mbt (verwachte) krimp na COVID nog wel een paar kwartalen gebruiken. Dat de prijzen belachelijk opgeblazen zijn, dat terzijde. Maar ik neem aan dat ze in de tweede helft van dit jaar toch echt wat verkopen moeten laten zien.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn 3900X build met 32GB 3200MT/s DDR4 en doorsnee X570 MB van 1ste lichting (dus zonder 2.5GbE, WiFi, 3+x M.2 en andere toeters en bellen) ook zoveel geld heeft gekost. Toen liet B550 nog lang op zit laten wachten, en de X570 planken waren ook 200+ euro.
Toen had het wel te maken dat de CPU als warme broodjes weg gingen. De 3950X duurde nog tot november oid, maar leek best wel overkill. In juli-augustus kon je al een 12-core bestellen voor redelijk opgeblazen prijzen vanwege hoge vraag, plus 3 weken levertijden. In dat opzicht zijn de prijzen niets veranderd, levertijden wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 15-02-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cid Highwind schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:16:
Ik vraag me echt af hoe het kan zijn dat Microcenter dergelijke deals kan maken. Als het nu oudere hardware was had ik het nog begrepen. Is daar ergens een verklaring voor?
Wat wel eens eens door US reviewers / Reviewers met een focus op de US wordt aangegeven is dat Microcenter altijd dit soort deals heeft om mensen maar de winkel in te krijgen en daar dus bereid is weinig tot geen marge (mogelijk zijn ze zelfs bereid daar (fors) op toe te leggen), en daarnaast zal ook vast een deel A&P budget van fabrikanten die opgenomen zijn in die bundels voor gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik kwam de volgende analyse van HU tegen:

Helaas kijken ze hier alleen dus naar de 13900k van Intel en de 7700x van AMD en baseren ze daar hun conclussie op. Het probleem hiermee is dat bijvoorbeeld een 13600k een stuk minder cache L3 heeft en als gevolg daarvan hoogstwaarschijnlijk een grotere afhankelijkheid heeft van het geheugen (tenzij de architectuur enorm verschillend is van de 10k series).

AMD is inderdaad meer afhankelijk van snel geheugen met goede timings dan Intel, al vermoed ik dat AMD die afhankelijkheid met de 3d cache varianten dus weer niet heeft. Intel heeft met de chips met minder cores hetzelfde probleem als AMD heeft met zijn standaard chips.
Grappige is dat HardwareUnboxed zelf die analyse met de oude 10k series heeft gedaan:

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15-02-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Eens. HU publiceert wel vaker onder het motto kwantiteit is beter.

Een CPU met meer cache kan meer data met een constant-latency ophalen. Wanneer DDR5 memory wordt aangesproken en je gaat een test doen van verschillende kits, zal die 7700X in verhouding meer cache misses tegen komen met een variabele latencies afhankelijk van het geheugen. Het is dus niet raar dat er dan een veel grotere gevoeligheid gemeten wordt.

Aangezien de cache grootte niet voor de consument te bepalen is, maar wel het model dat je koopt (i5 vs R5, enz.), hadden ze IMO een appels-met-appels vergelijking mogen maken. Die video in 10th gen met 6-cores enabled en 12, 16 en 20MB cache geeft dat netjes aan. Apart dat ze dit dan niet mee hebben genomen in de anders best wel complexe vertaling van 'geheugenkits' naar applicatie prestaties.
Ryzen is met een 2 CCD ontwerp (en straks ook nog heterogene dies) niet eenvoudig en ik kan erin komen dat je t/m een 7700X test voor eenvoud, maar hadden ze dan ook een 13700K gepakt..

Voor consument blijft het wel een worsteling: haal je de beste bang/buck met een R7 class CPU en heel duur geheugen, of kan je dat extra geld beter in bvb een -X3D of R9-class CPU stoppen met doorsnee 5200/5600 kit geheugen? Nu is wel de kanttekening dat die 6000MT/s CL30 kits ook redelijk mainstream aan het worden zijn (geen 100 euro meerprijs oid), hoewel subtimings ook niet onbelangrijk zijn.
Echter zo'n doorsnee configuratie kan ook aantrekkelijk zijn als je in de toekomst naar 4 dimms wilt upgraden en de geheugencontroller sowieso geen hoge snelheden meer gaat draaien. Maar eigenlijk zou ik daarvan wel eens een goed uitgezochte review van willen zien/lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hans1990 op 15-02-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:29
Ik heb alleen een resterende vraag.

Kunnen huidige AM5 moederborden wel over een tijdje richting de 7000+ DDR5 aan ?

Als blijkt dat de huidige sweetspot (6000 cl30/32) ontoerijkende is voor bijvoorbeeld Ryzen 8000 maar huidige moederborden dan hoger DDR5 snelheden niet ondersteunen dan is je huidige AM5 bord helemaal niet zo future proof.

Of ligt het echt alleen maar een de IMC van zen 4 dat 6000+ een lastig verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
Palindrome schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:19:
Kunnen huidige AM5 moederborden wel over een tijdje richting de 7000+ DDR5 aan ?
Sommigen op WCCFtech zeggen dat het met een BIOS update mogelijk zou kunnen zijn. Ik acht dat plausibel, maar zekerheid heb je op dit moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Ik denk dat de imc zeker ook bepalend is. Maar bios support moet er ook zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Support verwacht ik niet, althans niet snel.
Immers voor officiële support moet dat eigenlijk een JEDEC standard worden.
Wat uiteraard wel kan is dat (een selectie van) de nu uitgebrachte moederborden de topologie op orde heeft om DDR5 7000MT/s or hoger als overclock toe te staan, volgens mij zijn die borden er immers nu al (al was dat mogelijk een Intel gebaseerde oplossing die ik het al heb zien halen).

IMC kwaliteit van de cpu's moet uiteraard ook op orde zijn voor zo'n overclock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danield
  • Laatst online: 16:28

Ik denk dat het wel kan als het geheugen er is en dat AMD en de moederbord fabrikanten meer tijd hebben gehad om dit te testen.
Als ik nu kijk in mijn moederbord dan kan ik al 12000 aangeven in het bios. Zie bijlages.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOG-gTFvZZ9RXOReZENqON27SNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHOckki0c4zRMqGkhRWYM2HG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoPxq6U4BYeaxOSADKilsDdfqX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cr1BB8x3IKMkVfdyQirbfGRN.jpg?f=fotoalbum_large

Als blijkt dat de huidige sweetspot (6000 cl30/32) ontoerijkende is voor bijvoorbeeld Ryzen 8000 maar huidige moederborden dan hoger DDR5 snelheden niet ondersteunen dan is je huidige AM5 bord helemaal niet zo future proof.

Ik hoop dat dat niet zo is, maar de b450 is ook heel lang meegegaan.

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

AMD moet gewoon een betere IMC maken, deze is sinds Zen altijd al flaky geweest :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Palindrome schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:19:
Ik heb alleen een resterende vraag.

Of ligt het echt alleen maar een de IMC van zen 4 dat 6000+ een lastig verhaal is.
Daar wringt wat mij betreft ook de schoen. Als iemand waar gaming de enige zware last is heb ik nog eens twee systemen naast elkaar gezet. Een AM4 build met 5800X3D en een AM5 build met 7700.

De laatste is gewoon 200€ duurder. 100€ voor het moederbord, 100€ voor het geheugen.

En dan is het dus inderdaad de vraag hoe houdbaar je DDR5 6000 is, want anders ben je dus niet goedkoper, maar duurder uit.

Ik ben dus heel benieuwd wat we af kunnen leiden aan de 7x00X3D chips en hoe die dus schalen met langzamer geheugen. Mijn verwachting is namelijk dat reguliere chips in de toekomst dus baat hebben bij geheugen sneller dan 6000CL30, maar als die 3D chips ook bij 5200CL40 netjes presteren, is dat wel een extra zekerheid.

DDR5 wordt hopelijk sowieso goedkoper, maar het blijft zonde hardere aan de kant te leggen. Dan doe ik persoonlijk liever eek volledig systeem van de hand, als het onder de streep gelijk kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 10:54

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:53
danield schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:36:

Ik denk dat het wel kan als het geheugen er is en dat AMD en de moederbord fabrikanten meer tijd hebben gehad om dit te testen.
Als ik nu kijk in mijn moederbord dan kan ik al 12000 aangeven in het bios. Zie bijlages.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik hoop dat dat niet zo is, maar de b450 is ook heel lang meegegaan.
7000MHz zal wel geen probleem zijn met overclocken, de huidige limiet is vooral de IMC van Zen4.
Om een aardig idee te krijgen wat een board aan kan, kan je eventueel naar de Intel tegenhangers kijken.
MSI heeft bijvoorbeeld zowel voor Intel als AMD een Tomahawk board die sprekend op elkaar lijkt.

Hoogste officiële geheugen OC snelheid MSI Z790 Tomahawk: 1DPC 1 rank: 7200+ MHz.
Hoogste officiële geheugen OC snelheid MSI B650 Tomahawk: 1DPC 1 rank: 6600+ MHz.

Het plusje geeft aan dat het dus ook nog meer kan zijn. Er is wel een grote kans dat je het geheugen daarvoor handmatig moet afstellen/tunen/testen. Maar fysiek zie ik geen reden waarom een AMD board niet net zoveel aan kan als een Intel tegenhanger. De board kwaliteit is inmiddels gelijkwaardig.

Maar eerlijk gezegd, denk ik dat je niet zoveel hebt aan nog meer bandbreedte. De latency cq. timings van DDR5 zijn vrij los i.v.t. DDR4 en daar is nog behoorlijk wat winst te behalen.
Of je iets merkt van sneller geheugen is ook afhankelijk van wat je speelt.
Hoe meer iets GPU bound wordt (hoge resolutie, lagere fps), hoe minder invloed het werkgeheugen heeft
Bovendien heeft extra L3 cache een veel grotere impact dan super getunede geheugen.
Het latency verschil tussen L3 en DRAM is namelijk ca. 4x groter.

Wanneer je de synthetische geheugen test van Zen4 vergelijkt met Raptor Lake, dan zie je ook dat de IMC nog niet efficiënt omgaat met DDR5. Ze behalen bij lange na nog niet de lees- /schrijf- en kopieersnelheid van Intel, met identiek geheugen. Daar is dus ook nog aardig wat winst te behalen door AMD.

Kortom het moederbord limiet is eigenlijk het laatste waar ik mij zorgen over zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Dat je de geheugensnelheid kan instellen, wilt nog niet zeggen dat die gaat werken.

Een 6GHz clock signaal over een PCB sturen is niet bijzonder moeilijk, afhankelijk hoe goed je wil dat die aan de andere kant aan komt :) .

Een 6GHz clock signaal plus 64 bit aan data signalen synchroon oversturen; poe. Electriciteitspulsen gedragen zich dan als 'golven' (zoals op water/zee) die propagatietijd hebben en bij een hoge wal af kunnen ketsen (reflecties). Bovendien als je een puls harder aanslingert (grotere tsunumi op zee), hoe kritischer het wordt hoe deze bij de kust goed wordt opgevangen (impedance matching). Daarintegen als een zender een te kleine golf maakt, dan duurt het onnodig lang om iets bij de ontvanger te zien.

Dit kan voor 1 draad al kritisch zijn, maar we spreken nu ook nog over 64 lijnen die parallel lopen, plus nog wat controle signalen enz. Onderdeel van geheugentraining is om al die 64 data lijnen (individueel) af te stellen mbt kleine phase delays t.o.v. de clock om de timing OK te krijgen. Dat kost tegenwoordig best veel tijd, maar heeft geen garanties van slagen. Als de ontvanger alsnog te laat een stabiel signaal (setup/hold time) binnenkrijgt omdat de kloksnelheid te hoog is geworden, dan kan er simpelweg geen geldige timing gevonden worden.

Dit kan per geheugenkit verschillen, maar in bijzonder ook per CPU en fabrikant, en heeft overigens niets te maken met CAS latencies. CAS latencies e.d. zijn specificaties in klok cycles.. alles waar ik hier over praat gebeurd binnen 1 cycle. Je kan dus best en CL50 kit hebben die wel 7000MT/s wilt doen, maar een CL30 kit die niet verder komt dan 6000MT/s. In princiepe is de 7000MT/s & CL50 kit nog steeds "langzamer", omdat het interne geheugen trager bereikt kan worden (true latency). Maar de geheugenbus die met de CPU babbelt, is wel sneller. In sommige gevallen voor geheugenaccess over meerdere banks, kan dit dan uiteindelijk weer sneller zijn omdat er meer bandbreedte is.

Wellicht kunnen ze nog wel e.e.a. aanpassen om die training algoritmes effectiever/sneller te krijgen, maar het kan ook simpelweg zijn dat AMD's IMC gewoon slechtere eigenschappen heeft dan Intel. Bijvoorbeeld, de ontvanger van AMD's IMC heeft meer tijd nodig om een ontvangen signaal goed te samplen. Dat soort getallen waar wij als publiek geen toegang toe hebben, drukt uiteindelijk fors op de maximale snelheid die een combinatie CPU+DRAM kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Dus de verwachting is wel dat als sweetspot van bijvoorbeeld toekomstige Ryzen 8000 CPU ligt bij DDR5 8000 dat met een verbeterde IMC de huidge AM5 borden dit wel gewoon kunnen handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Relevante video

[ Voor 47% gewijzigd door Palindrome op 19-02-2023 01:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Palindrome schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:53:
Dus de verwachting is wel dat als sweetspot van bijvoorbeeld toekomstige Ryzen 8000 CPU ligt bij DDR5 8000 dat met een verbeterde IMC de huidge AM5 borden dit wel gewoon kunnen handelen.
Ik denk niet dat je daar blind van uit mag gaan, ik zou het wel verwachten bij de topmodellen qua moederborden, terwijl ik bij de goedkopere bordjes wat meer slagen om de arm zou houden.

Maar goed, ik verwacht ook niet dat de stappen zo groot gaan zijn. Bij Zen 1 tot Zen 3 ging het ook qua sweetspot van 2933 tot zo'n 3600/3800MT/s, terwijl officieel supported van 2666MT/s tot 3200MT/s ging

Ik zou dat soort stapjes eigenlijk nu ook verwachten, Zen 4 heeft officiële support van 5200MT's en de sweetspot ligt op 6000MTs/, ik zou dat maar zo voor Zen 5 dan verwachten op iets als 5600MT/s / 6400MT/s of misschien 6000MT/s - 6800MT/s.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Niet direct AMD-nieuws, maar wel interessant voor het AM5-platform: De eerste 24 en 48 GB geheugenmodules raken beschikbaar. Deze zijn gebaseerd op de nieuwe 24Gb DDR5 dies (volgens mij van Micron). Corsair komt als eerste op de markt, en Proshop heeft ze nu staan als leverbaar over ongeveer 2 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/R3uhWUBpClBGgxA5CoI8ViLO.png

Daarmee is de maximale capaciteit voor een dual-slot systeem nu 96GB, en met vier dram-sloten 196GB.

De prijzen lijken redelijk competitief, de prijs per GB is bijvoorbeeld lager dan de populaire 2x 16GB kit van Corsair.

Wel lijken de timings nog wat minder, waar op 5600MHz een CAS-latency van 36 (12,86ns) gebruikelijk is, hebben deze een latency van 40 (14,28ns).

Ik zat zelf voor een nieuw 7900X-systeem te twijfelen tussen 32 en 64 GB, maar misschien kies ik wel voor de middenweg met 48 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
Gezien de timings ben je beter af met 2x32GB tenzij je voor de 2x48GB zou gaan.

Maar ik had ergens gelezen dat deze setjes voor Intel waren; werken ze ook op AM5 is dat ergens bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Funga schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:23:
Maar ik had ergens gelezen dat deze setjes voor Intel waren; werken ze ook op AM5 is dat ergens bevestigd?
Scherp, ze hebben enkel XMP-profielen, en geen EXPO (voor AMD). Dus je moet ze dan handmatig overklokken of op de default rate (4800MHz) laten draaien.

Kijk het nog even rustig aan of er ook andere fabrikanten en/of betere bins komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Balance schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:37:
[...]

Scherp, ze hebben enkel XMP-profielen, en geen EXPO (voor AMD). Dus je moet ze dan handmatig overklokken of op de default rate (4800MHz) laten draaien.

Kijk het nog even rustig aan of er ook andere fabrikanten en/of betere bins komen.
Hier staat ook AMD genoemd

https://wccftech.com/cors...rated-at-up-to-5600-mbps/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Nu ook de officiële aankondiging van Corsair zelf: Pushing the Boundaries of DDR5 – CORSAIR® Launches New 48GB, 96GB and 192GB Memory Kits

In de press release noemen ze helaas enkel Intel XMP en geen AMD of EXPO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De optische connecties zijn minimaal zo interessant. De opvolger van PCIe en NVMe zou optisch kunnen zijn. Voordeel is dat je niet zoals nu steeds grotere problemen krijgt met de trace-lengte en verstoringen wanneer de snelheid omhoog gaat.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 12:42

star-saber

Ryzen

Hmm de berichten dat de 7950x3d trager zou zijn in games dan de 7800x3d die de cache gebruiken vind ik enigzins verwarrend en verontrustend. Heb namelijk als plan de 7950x3d in nieuw systeem te zetten.

Uiteraard 27e de reviews, maar als dit klopt dan komt er een 7950x in systeem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Interessant. Je ziet bij Apple's M1/M2 dat een een compleet geïntegreerde oplossing ontzettend efficiënt kan zijn. Ja, ook minder flexibel en uitbreidbaar, maar voor producten waarin dat toch al minder interessant is (thin-and-lights) is een APU+geheugen wel interessant. Superlage latencies komen ook je CPU/IGP ten goede.

Al lijkt het AMD vooralsnog vooral om server-CPU's te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 22-02-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
star-saber schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:28:
Hmm de berichten dat de 7950x3d trager zou zijn in games dan de 7800x3d die de cache gebruiken vind ik enigzins verwarrend en verontrustend. Heb namelijk als plan de 7950x3d in nieuw systeem te zetten.
Sowieso is de x3d trager dan de non-x3d voor sommige toepassingen die niet veel aan de cache hebben, want de X3D-chiplet heeft 500MHz lagere clocks en dientengevolge 50W lagere TDP.

Dat games minder snel zouden zijn lijkt mij inplausibel, tenzij het gaat om een situatie waar de non-X3D cores worden gebruikt. Dat kan nog een puntje zijn omdat AMD op korte termijn met Microsoft aan de slag ging om hun eigen BIG.little variant ondersteund te krijgen. Het idee is dat de scheduler bewust wordt van het verschil in de chiplets. Hoe goed dit gaat lukken is onzeker en ik verwacht dat er gewerkt gaat worden met een whitelist van .exe namen die profijt hebben van x3d of juist niet. Zo wil AMD de benchmarksessies doorlopen waarbij games op de x3d draaien en sommige apps met weinig voordeel van cache juist op de non-x3d cores.

Je kunt altijd nog overwegen te virtualiseren zoals ik ook wil doen. Dan heeft je VM alleen x3d cores en kun je dus ook geen problemen met scheduling ondervinden. Over een weekje kennen we de benchmarks. Maar het is mogelijk dat er nog updaptes komen die verbeteringen doorvoeren aan de scheduler. Wel allemaal op Windows; wat jullie denk ik gebruiken? Op Linux is het allemaal weer anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Funga schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:47:
Maar het is mogelijk dat er nog updaptes komen die verbeteringen doorvoeren aan de scheduler. Wel allemaal op Windows; wat jullie denk ik gebruiken? Op Linux is het allemaal weer anders..
Daarom ben ik niet zo kapot van software-oplossingen, laat staan hacks als .exe-whitelists. Die toegevoegde complexiteit valt allemaal om zodra je een keer buiten de gebaande paden gaat.

AMD's nieuwe X3D's zijn in die zin ook wel wat complexer dan big.little. Het is big-op-de-ene-manier.big-op-de-andere-manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
Ja mee eens. Ik hoorde ook dat een scheduler helemaal niet kan weten of een applicatie baat heeft bij extra cache, in elk geval niet van tevoren. Alleen dus met een whitelist. Dat betekent dat je in de praktijk niet altijd optimale performance krijgt met een 7900X3D of 7950X3D. Maar alleen als je geen virtualisatie gebruikt. Doe je dat wel, dan kun je de game VM alleen de X3D cores geven.

Ik raad ook sterk aan om te gamen in een VM vanuit privacy oogpunt. Je hardware IDs lekken zo niet uit en de game kan niet in je persoonlijke data neuzen, wat bijvoorbeeld een titel als World of Tanks bij mij wel gedaan heeft. Sindsdien game ik alleen nog maar in een VM. Dan mag een game lekker in zijn eigen zandbak alles afstruimen en aan copyright/fraud protection doen, maar zonder aan mijn data te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Funga schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:53:
Ja mee eens. Ik hoorde ook dat een scheduler helemaal niet kan weten of een applicatie baat heeft bij extra cache, in elk geval niet van tevoren. Alleen dus met een whitelist. Dat betekent dat je in de praktijk niet altijd optimale performance krijgt met een 7900X3D of 7950X3D. Maar alleen als je geen virtualisatie gebruikt. Doe je dat wel, dan kun je de game VM alleen de X3D cores geven.

Ik raad ook sterk aan om te gamen in een VM vanuit privacy oogpunt. Je hardware IDs lekken zo niet uit en de game kan niet in je persoonlijke data neuzen, wat bijvoorbeeld een titel als World of Tanks bij mij wel gedaan heeft. Sindsdien game ik alleen nog maar in een VM. Dan mag een game lekker in zijn eigen zandbak alles afstruimen en aan copyright/fraud protection doen, maar zonder aan mijn data te komen.
Een scheduler kan prima zien of een programma veelvuldig gebruikt maakt van DDR ram geheugen. Dat is op zichzelf al een indicatie van een bottleneck. Immers is iets opvragen in werkgeheugen velen malen langzamer dan iets opvragen in cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
Maar dat is achteraf dan? Als een game een tijdje draait dan kan er om de halve seconde een inschatting gemaakt worden? Ik moet het nog zien. Intel en Microsoft gingen voortvarend aan de slag met hun E-cores. Dat lijkt me duidelijk: achtergrondtaken op de E-cores. Hier lijkt het me gewoon stukken moeilijker om dit effectief te implementeren.

Als wat je zegt waar is en het dus gewoon kan, dan is het ook raar waarom men een whitelist zou hanteren. Ik heb allemaal nog niet bevestigd gezien, maar ik vermoed dat het AMD BIG.little verhaal toch wel een aantal haken en ogen heeft, en voornamelijk voor benchmarks goed zal presteren. AMD wil gewoon dat benchmark X die het op X3D cores beter doet, ook die cores gebruiken en vice versa. Dat vermoed ik in elk geval.

Ik denk wel dat volgende week ook Phoronix met Linux benchmarks zal komen. Dan kunnen we meer zeggen. Misschien ook vergelijken met Windows en diens aangepaste scheduler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Funga schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:16:
Maar dat is achteraf dan? Als een game een tijdje draait dan kan er om de halve seconde een inschatting gemaakt worden? Ik moet het nog zien. Intel en Microsoft gingen voortvarend aan de slag met hun E-cores. Dat lijkt me duidelijk: achtergrondtaken op de E-cores. Hier lijkt het me gewoon stukken moeilijker om dit effectief te implementeren.

Als wat je zegt waar is en het dus gewoon kan, dan is het ook raar waarom men een whitelist zou hanteren. Ik heb allemaal nog niet bevestigd gezien, maar ik vermoed dat het AMD BIG.little verhaal toch wel een aantal haken en ogen heeft, en voornamelijk voor benchmarks goed zal presteren. AMD wil gewoon dat benchmark X die het op X3D cores beter doet, ook die cores gebruiken en vice versa. Dat vermoed ik in elk geval.

Ik denk wel dat volgende week ook Phoronix met Linux benchmarks zal komen. Dan kunnen we meer zeggen. Misschien ook vergelijken met Windows en diens aangepaste scheduler.
Games automatisch op de ccx met extra cache draaien is mijn advies.

In de meeste gevallen heb je er baat bij, games gebruiken allemaal een vorm van predictie die bepaald welke data in het cache moet worden gezet en welke in het werk geheugen. Soms zit die predictie ernaast en staat de data niet in cache en wordt dus data uit werkgeheugen gehaald, dit heeft enorme latency en je resultaat in frame dips en lage minimale framerate.

Meer cache verkleint dus de kan op deze "cache misses". Dus je minimale framerate kan dan aanzienlijk omhoog gaan.

Ik kan me voorstellen dat relatieve kleine games met beperkte data al het belangrijke wel in het cache kan laden er weinig geswapt moet worden maar dat zijn dus "lichte" games waarbij je je moet afvragen of het überhaupt nog uitmaakt op welke CCD je de game zet omdat ze je cpu toch niet aan het zweten maken.

Benchmarks met simpele instructie die niet het werkgeheugen belasten zullen niet echt baat hebben bij extra cache.

Edit:
If condition reached and ccd0 specified, then check current mem/cache activity > threshold and hysteresis reached, if fulfilled then switch

If condition reached and ccd1 specified, then check current mem/cache activity <=threshold and hysteresis reached,, if fulfilled then switch
Dus bios/firmware checked hoe cache gebruikt wordt, is er vraag naar meer cache dan zal het algoritme een voorkeur uitspreken voor een CCD die het OS dan overneemt ala P en E cores zoals bij intel.

Dit gebeurt gewoon dus op de achtergrond maar is tweakbaar, handmatig of door variaties in algoritme.

Ben zeer beniewd naar de reviews.

[ Voor 13% gewijzigd door Palindrome op 22-02-2023 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
https://www.tomshardware.com/news/bios-tweak-ccd-priority

Ik vraag mij af wat dit voor effecten gaat hebben. Het klinkt voor mij vooralsnog heel vreemd om dit op BIOS-niveau al vast te zetten, en niet op app-niveau of zo. We gaan het zien...

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op zich zou een OS dit moeten regelen voor je. Maar wellicht hebben de OS jongens nog even wat tijd nodig om aan dit idee te wennen voordat ze met een goede oplossing komen. Vooralsnog is het als programmeur niet altijd even makkelijk om je core vanuit de applicatie te selecteren. Vooralsnog is er echter ook nog zo iets als Core pinning. Wellicht een goede stop-gap oplossing voor nu?

[ Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 23-02-2023 12:28 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Palindrome
XpanD schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:34:
https://www.tomshardware.com/news/bios-tweak-ccd-priority

Ik vraag mij af wat dit voor effecten gaat hebben. Het klinkt voor mij vooralsnog heel vreemd om dit op BIOS-niveau al vast te zetten, en niet op app-niveau of zo. We gaan het zien...
ocf81 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:27:
Op zich zou een OS dit moeten regelen voor je. Maar wellicht hebben de OS jongens nog even wat tijd nodig om aan dit idee te wennen voordat ze met een goede oplossing komen. Vooralsnog is het als programmeur niet altijd even makkelijk om je core vanuit de applicatie te selecteren. Vooralsnog is er echter ook nog zo iets als Core pinning. Wellicht een goede stop-gap oplossing voor nu?
is toch niet vreemd ?

Het OS ziet alleen "deze CCX is gemarkeerd als snelste" en schuift dan zware taken daarheen.

Maar aangezien het niet zo simpel is als P en E cores waarbij E cores op alle vlakken behalve vebruik minder zijn en P cores dus constant gemarkeerd zijn als "snelste" wil je bij AMD juist flexibilteit over welke cores het OS ziet als "hoofd/snelste cores".

De firmware/bios checked of het cache overmatig gebruikt wordt (hits&misses) en afhankelijk daarvan markeerd het de CCX met 3D cache als "hoofd" core of de CCX zonder 3D cache maar met extra boostclocks als "hoofd" core.

Het OS past zich dan automatisch aan zodra de markering van CCX veranderd.

Dus zodra jij een benchmark draait waarvan de data/instructies volledig in het cache kunnen blijven zal de CCX zonder extra cache maar met extra boostclocks gemarkeerd blijven als "hoofd" core.

Ga je daarna een game draaien waarvan de data niet in het cache past en en veel geswapt wordt tussen werkgeheugen en cache dan ziet de firmware/bios dit en markeerd de CCX met 3D cache als "hoofd" core en het OS verschuift deze taken dan naar deze CCX.

Dat je zelf dit algoritme kan tweaken zal volgens mij echt voor randgevallen zijn.

Het enige wat een zwakte kan zijn is dat er te snel en onnodig wordt geswapt tussen CCXen.
Bij een game kan een bepaald level of sectie in de game andere gedrag vertonen op gebied van cache gebruik (hit&misses).

[ Voor 8% gewijzigd door Palindrome op 23-02-2023 14:46 ]

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
Palindrome schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:38:
[...]

[...]

Het enige wat een zwakte kan zijn is dat er te snel en onnodig wordt geswapt tussen CCXen.
Bij een game kan een bepaald level of sectie in de game andere gedrag vertonen op gebied van cache gebruik (hit&misses).
Het is onwaarschijnlijk dat games ineens een totaal andere workload nodig hebben voor core gameplay én zware CPU-eisen blijven houden. Het onderscheid zal toch voor 90% bepaald zijn voordat je die game opstart omdat sommige games veel berekenen (strategy, builders) en sommigen weinig tot extreem weinig (shooters, platformers, etc.).

Denk dat de lastigste gevallen de genres daartussen zijn: een mix van bovenstaande of genres als RPG's (relatief veel berekeningen, maar kunnen grafisch ook vrij zwaar zijn). En dan nog zie ik niet direct problemen als CPU usage niet richting 100% gaat - het liefst ben je ook altijd (een klein beetje) GPU bottlenecked.

• Palindrome
Giku schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:00:
[...]

Het is onwaarschijnlijk dat games ineens een totaal andere workload nodig hebben voor core gameplay én zware CPU-eisen blijven houden. Het onderscheid zal toch voor 90% bepaald zijn voordat je die game opstart omdat sommige games veel berekenen (strategy, builders) en sommigen weinig tot extreem weinig (shooters, platformers, etc.).

Denk dat de lastigste gevallen de genres daartussen zijn: een mix van bovenstaande of genres als RPG's (relatief veel berekeningen, maar kunnen grafisch ook vrij zwaar zijn). En dan nog zie ik niet direct problemen als CPU usage niet richting 100% gaat - het liefst ben je ook altijd (een klein beetje) GPU bottlenecked.
Ja ik zie het vooral ook meer in de hoek van ongeoptimaliseerde games, games maken gebruik van predictie die al data klaar zet in het geval het nodig moet zijn. Is die data er niet dan krijg je vaak enorme dips in FPS. Dit zou je dan zelf kunnen oplossen door zelf de CCX met extra cache als prioriteit te markeren.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Palindrome schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:08:
[...]

Ja ik zie het vooral ook meer in de hoek van ongeoptimaliseerde games, games maken gebruik van predictie die al data klaar zet in het geval het nodig moet zijn. Is die data er niet dan krijg je vaak enorme dips in FPS. Dit zou je dan zelf kunnen oplossen door zelf de CCX met extra cache als prioriteit te markeren.
Het enige wat spellen doen zover ik weet is kijken wat voor actie een speler doet en op basis van die actie data die voor eventuele volgende acties op (indien mogelijk) op andere threads laden. Zelfs als de speler die actie niet doet dan werken de meeste spellen dit goed weg en heb je nergens last van.
Goed voorbeeld zijn oudere spellen, bijvoorbeeld Metroid Prime op de GameCube. De reden dat je op een deur moest schieten en het een tijd kon duren voor de deur open was is omdat het spel op de achtergrond de volgende locatie aan het laden was.
Ik weet niet of ik dit onder de noemer voorspelling zou willen plaatsen.

De cpu doet aan branch prediction, maar dat gaat zo snel dat je daar geen last van hebt als de voorspelling fout is. Waar je last van kan hebben is een cache miss, maar ook dat geeft maar een kleine dip normaal.
Bij games wordt vooral geoptimaliseerd in geheugen layout zodat dit niet gefragmenteerd raakt; dit kan zelfs zoveel invloed hebben dat een bepaalde collectie die minder optimaal zou zijn normalitair, sneller kan zijn door een betere geheugen layout.

Daarnaast heb je bij games meestal verschillende lagen van optimalisatie/programeer talen. De game engine, physics etc zijn allemaal in een taal zoals c/c++/Rust geschreven en zijn zwaar geoptimaliseerd. De game logica wordt vaak in talen zoals C#, LUA en vergelijkbare talen geschreven die zijn van nature minder snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Palindrome schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:08:
games maken gebruik van predictie die al data klaar zet in het geval het nodig moet zijn. Is die data er niet dan krijg je vaak enorme dips in FPS. Dit zou je dan zelf kunnen oplossen door zelf de CCX met extra cache als prioriteit te markeren.
Die "predictie" klinkt wat mooier dan het is. Je zet als programmeur je data klaar in het geheugen en spreekt het aan als je het nodig hebt, dat was het dan... De CPU regelt wel welk deel daarvan in de cache terecht komt, op basis van niets meer dan welk deel van het geheugen je gebruikt. Als je een stukje geheugen aanspreekt wat je lang niet hebt gebruikt kun je een berg cache misses verwachten, daar valt weinig tegen te voorspellen.

Je kan hooguit data die vaak snel na elkaar wordt gebruikt dicht bij elkaar zetten zodat de CPU niet van de hak op de tak hoeft te springen. Cache wordt ingelezen in blokken aangrenzende data.

Doet niks af aan dat cache misses natuurlijk inderdaad dips geven.

Branch prediction is een heel andere tak van sport, dat heeft weinig met cache te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
bwerg schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:26:
[...]

Die "predictie" klinkt wat mooier dan het is. Je zet als programmeur je data klaar in het geheugen en spreekt het aan als je het nodig hebt, dat was het dan... De CPU regelt wel welk deel daarvan in de cache terecht komt, op basis van niets meer dan welk deel van het geheugen je gebruikt. Als je een stukje geheugen aanspreekt wat je lang niet hebt gebruikt kun je een berg cache misses verwachten, daar valt weinig tegen te voorspellen.

Je kan hooguit data die vaak snel na elkaar wordt gebruikt dicht bij elkaar zetten zodat de CPU niet van de hak op de tak hoeft te springen. Cache wordt ingelezen in blokken aangrenzende data.

Doet niks af aan dat cache misses natuurlijk inderdaad dips geven.

Branch prediction is een heel andere tak van sport, dat heeft weinig met cache te maken.
Ik had het nergens over branche prediction of "cache line and prediction".

Predictie of zogenaamd vooruitschrijdend inzicht is ook offline in de manier hoe de programeur zijn data neerzet oftewel temporal en spatial locality van data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

[...]

[...]

is toch niet vreemd ?

Het OS ziet alleen "deze CCX is gemarkeerd als snelste" en schuift dan zware taken daarheen.
Dat is hoe het in de ideale wereld werkt, maar de praktijk is een heel stuk weerbarstiger. Als ik op Linux in rust of C++ een kern wil selecteren op basis van kenmerken kan dat niet zonder dat ik zelf eerst die kernen ga benchmarken. Er is geen selectiemechanisme om dat voor mij te doen. En het OS is dus helemaal niet zo slim als dat jij dat nu voorstelt. A priori weet een OS namelijk helemaal niet wat jij met jouw thread wil doen, die krijgt gewoon een verzoek om een thread aan te melden in de scheduler en aan jouw programma een nieuwe thread handle toe te kennen zodat je daar mee aan de slag kan. En omdat je dus geen mogelijkheid hebt om zelf aan het OS kenbaar te maken wat je zelf denkt dat de thread nodig zal hebben zal je thread mogelijk bij de verkeerde kern worden geparkeerd totdat de nice factor van die thread over een limiet gaat o.i.d., maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan waardoor dat niet zo maar gebeurt.
Maar aangezien het niet zo simpel is als P en E cores waarbij E cores op alle vlakken behalve vebruik minder zijn en P cores dus constant gemarkeerd zijn als "snelste" wil je bij AMD juist flexibilteit over welke cores het OS ziet als "hoofd/snelste cores".

De firmware/bios checked of het cache overmatig gebruikt wordt (hits&misses) en afhankelijk daarvan markeerd het de CCX met 3D cache als "hoofd" core of de CCX zonder 3D cache maar met extra boostclocks als "hoofd" core.

Het OS past zich dan automatisch aan zodra de markering van CCX veranderd.
Ja, het is maar te hopen dat dit ook echt zo gaat gebeuren. Van het OS moet je het dus niet hebben, dus moet de CPU het maar uitzoeken. Maar de CPU heeft helemaal geen idee van welke threads er allemaal zijn, buiten de threads die het nu in behandeling heeft. (dat is dus een subset, het OS beheert de verzameling van threads)
Dus zodra jij een benchmark draait waarvan de data/instructies volledig in het cache kunnen blijven zal de CCX zonder extra cache maar met extra boostclocks gemarkeerd blijven als "hoofd" core.

Ga je daarna een game draaien waarvan de data niet in het cache past en en veel geswapt wordt tussen werkgeheugen en cache dan ziet de firmware/bios dit en markeerd de CCX met 3D cache als "hoofd" core en het OS verschuift deze taken dan naar deze CCX.

Dat je zelf dit algoritme kan tweaken zal volgens mij echt voor randgevallen zijn.

Ik zou zeggen, ga je eens verdiepen in multithreaded programmeren. Dan zie je al snel hoe optimistisch je verhaal is.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 24-02-2023 18:55 . Reden: verduidelijking mismatch OS en programmamogelijkheden threading ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Eens. Het is niet makkelijk om eventjes in een paar alinea's te redeneren hoe cache, werkgeheugen, multi-cores, een onbekend OS plus nog onbekenderde software met elkaar gaat samendraaien.

Als progarmmeur ben je hands-off van hardware specifieke details. Anders komen we terug in MS-DOS dagen waarbij software voor specifieke 386s @ 33MHz werkte. Het optimaliseren van e.e.a is vaak een ingewikkeld kunstje mbv profilers en best-practices (zoals keuze van data structuren zoals vermijden linked lists etc.). Maar ook daarin is het soms lastig te redeneren vanaf C++ programma niveau, waarbij een HPC software engineer de assembly listings in moet duiken om uit te zoeken wat er gebeurd.

Daarnaast implementeren sommige applicties ook cache prefetching, zoals een spel als Factorio. Het is algemeen bekend dat dit spel van V-cache smult, waarschijnlijk omdat het zodoende goed kan omgaan met de extra cache. Maar dat is puur gissen, want het opwerpen van 1 term voor prestatieverbetering zegt nog niets :) (Anders zou elke applicatie die multi-threading gebruikt perfect moeten schalen)

Ik verwacht zodoende ook dat reviews eerst nog een gemengd beeld kunnen laten zien, omdat het goed in kaart brengen van een hardware of software bottleneck icm de complexe vertaling hardware > applicatie prestaties lastig is. Er werd in dit topic gespeculeerd dat de 7950X3D trager is in gaming dan de 7800X3D. Stel dat is zo: komt dat door het overschoppen van taken tussen CCD's? Of omdat de scheduler taken op een cache die plopt die eigenlijk meer baat hebben bij freq cores? Zoiets zou een review kunnen laten zien, maar ik verwacht maar weinig review sites die zo de diepte in gaan, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sacaji

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Palindrome schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 00:13:
Predictie of zogenaamd vooruitschrijdend inzicht is ook offline in de manier hoe de programeur zijn data neerzet oftewel temporal en spatial locality van data.
Dat je je datastructuren zodanig groepeert dat bij elkaar horende stukken data tegelijk in de cache komen is niet "predictie die al data klaar zet in het geval het nodig moet zijn", althans zeker niet als dat over klaarzetten in de cache gaat... Dat laatste is simpelweg niet mogelijk in die zin dat een programmeur helemaal geen controle heeft over wat er in de cache gezet wordt en wanneer. En een CPU gaat dat zeker niet voor je voorspellen. Misschien een paar kloktikken vooruit, met wat slimme out-of-order-execution maar daar houdt het op.

Ja, natuurlijk, als je je data gefragmenteert in het geheugen zet krijg je meer cache misses. Dat zeker. Maar dat is niks nieuws, dat was in 1980 ook al zo. Of wanneer de eerste CPU's dan ook cache gekregen mogen hebben, zo oud ben ik niet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Was die 20% over de 13900K of over eigen Sku's, t.o.v. de 7950X zitten ze op +-16%, Dit zal dan echter wel betekenen dat ze de 13900K minder hard verslaan dan veel mensen op gehoopt hadden die al maanden op deze Sku's wachten, 5.6% op 1080P valt wat dat betreft wat tegen. Zeker als je de extreme outliers eruit haalt, die meer in voordeel van de 7950X3D zullen zijn zal dit praktisch gezien gewoon stuivertje wisselen worden binnen 5% van elkaar, waar de hoop er toch bij redelijk wat posters op de diverse forums was dat de 7000 X3D Sku's het ruim zouden gaan winnen van Intel.

de 1% low's zullen echter waarschijnlijk wel nog altijd wat meer in het voordeel zijn de X3D Sku's, dus dat voordeel zullen ze denk ik nog wel hebben.

Als deze data klopt is het niet de klinkende overwinning in ieder geval waar ik als AMD aandeel houder op gehoopt had.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 24-02-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
bwerg schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Dat je je datastructuren zodanig groepeert dat bij elkaar horende stukken data tegelijk in de cache komen is niet "predictie die al data klaar zet in het geval het nodig moet zijn", althans zeker niet als dat over klaarzetten in de cache gaat... Dat laatste is simpelweg niet mogelijk in die zin dat een programmeur helemaal geen controle heeft over wat er in de cache gezet wordt en wanneer. En een CPU gaat dat zeker niet voor je voorspellen. Misschien een paar kloktikken vooruit, met wat slimme out-of-order-execution maar daar houdt het op.

Ja, natuurlijk, als je je data gefragmenteert in het geheugen zet krijg je meer cache misses. Dat zeker. Maar dat is niks nieuws, dat was in 1980 ook al zo. Of wanneer de eerste CPU's dan ook cache gekregen mogen hebben, zo oud ben ik niet. :P
Prefetchen

Dan kan je doen op basis van bekende patronen, of ontstane correlaties.

De basis hiervan is assumptie>predictie.

En dat gebeurt wel degelijk door de CPU zelf met HW prefetchers. De cpu is inderdaad abstract voor de programmeur software prefetchen staat los van wat de CPU zelf doet op basis van predictie.

Het is best grappig dat de bottleneck van data doorvoer naar de cpu op desktops nog zon grote factor is dat we allemaal trucjes nodig hebben en first word latency al lange tijd op hetzelfde niveau zit.

Maar laten we het erop houden dat extra cache bij zowel het prefetch en software prefetch helped als daar een bottleneck ligt aangezien het beperkingen in predictie en klaarzetten van data gebruik er minder toe doet.

Laten we dit draaidje verder niet vervuilen met verdere semantische discussies of nitpicken in een van mijn kant versimpelingen/abstractie van een onderwerp waar je boeken vol over kan schrijven ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Palindrome op 24-02-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Dennism schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Was die 20% over de 13900K of over eigen Sku's, t.o.v. de 7950X zitten ze op +-16%, Dit zal dan echter wel betekenen dat ze de 13900K minder hard verslaan dan veel mensen op gehoopt hadden die al maanden op deze Sku's wachten, 5.6% op 1080P valt wat dat betreft wat tegen. Zeker als je de extreme outliers eruit haalt, die meer in voordeel van de 7950X3D zullen zijn zal dit praktisch gezien gewoon stuivertje wisselen worden binnen 5% van elkaar, waar de hoop er toch bij redelijk wat posters op de diverse forums was dat de 7000 X3D Sku's het ruim zouden gaan winnen van Intel.

de 1% low's zullen echter waarschijnlijk wel nog altijd wat meer in het voordeel zijn de X3D Sku's, dus dat voordeel zullen ze denk ik nog wel hebben.

Als deze data klopt is het niet de klinkende overwinning in ieder geval waar ik als AMD aandeel houder op gehoopt had.
Heb puur gewacht op de x3d terwijl ik me ogen had op een I9-13900KS met custom loop, omdat ik dacht en hoopte dat het beter uit de test zou komen. De geleakte tests zijn ook op 1080p, wacht nog wel op maandag voor 1440p videos e.d., ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
sacaji schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Heb puur gewacht op de x3d terwijl ik me ogen had op een I9-13900KS met custom loop, omdat ik dacht en hoopte dat het beter uit de test zou komen. De geleakte tests zijn ook op 1080p, wacht nog wel op maandag voor 1440p videos e.d., ben benieuwd
Ben benieuwd naar de 1% lows en ben je van plan om lang met je cpu te doen dan kies ik nogsteeds voor de cpu met meer cache .

Gigabyte claimt een up to 50% boost in gaming :+

https://www.overclock3d.n..._cpus_thanks_to_v-cache/1

Hopen dat reviewers goed getimed geheugen gebruiken voor AMD, (CL6000 met geoptimaliseerd timings). Zal wel niet -O-

[ Voor 23% gewijzigd door Palindrome op 24-02-2023 17:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Palindrome
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dm6Svnd9wAUslLirSOdFIojfpsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CENuyFqBWd6NdWzbwa9tdOpI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbRQfuY1SFllCTxaNrdMFu6v-98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aF7bXs0GFSYpZrYqRsJtN99.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYQVFTR_vHdW07Bl_GY25fNg4Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BlSj3WD5vmOXmrVb2QowPCN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9xP7AGvdH3NacNu1dKXpoorBQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJ0DTTrBTtnEM4HJNjdR2eYj.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.hd-tecnologia...-ryzen-9-7950x-en-juegos/

[ Voor 29% gewijzigd door Palindrome op 24-02-2023 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sacaji schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:19:
[...]
Heb puur gewacht op de x3d terwijl ik me ogen had op een I9-13900KS met custom loop,
Intel heeft de 13900KS niet aan reviewers gegeven omdat het zo'n dramatische CPU is. Nauwelijks koelbaar als je hem echt goed gebruikt voor multithreading en slechts een betere binning waardoor hij standaard 200 Mhz harder draait. Volgens mij alleen interessant als je met vloeibare stikstof records gaat jagen of zo, en dan vooral vanwege de binning waardoor de kans groter is dat je een golden sample hebt.

De 13900K blijkt wel heel erg efficient en snel als je hem tuned, bleek bij DerBauer: YouTube: Testing and Tuning the new 13900K for Efficiency

Bij onbeperkt geld zou ik eerder dat doen, dan in een sauna gaan zitten. En dan uiteraard een 7200/7800MT/s DDR5 kit erin.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Ludewig schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:29:
[...]

Intel heeft de 13900KS niet aan reviewers gegeven omdat het zo'n dramatische CPU is. Nauwelijks koelbaar als je hem echt goed gebruikt voor multithreading en slechts een betere binning waardoor hij standaard 200 Mhz harder draait. Volgens mij alleen interessant als je met vloeibare stikstof records gaat jagen of zo, en dan vooral vanwege de binning waardoor de kans groter is dat je een golden sample hebt.

De 13900K blijkt wel heel erg efficient en snel als je hem tuned, bleek bij DerBauer: YouTube: Testing and Tuning the new 13900K for Efficiency

Bij onbeperkt geld zou ik eerder dat doen, dan in een sauna gaan zitten. En dan uiteraard een 7200/7800MT/s DDR5 kit erin.
Wilde een i9-13900ks met 7200MHZ ddr5, maar hoopte dat de x3d soortgelijke performance zou hebben en/of beter. Ik wacht maandag nog wel even af om een besluit te maken. De x3d’s kunnen ook wel heet worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
sacaji schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:36:
[...]

Wilde een i9-13900ks met 7200MHZ ddr5, maar hoopte dat de x3d soortgelijke performance zou hebben en/of beter. Ik wacht maandag nog wel even af om een besluit te maken. De x3d’s kunnen ook wel heet worden
Hou wel een slag om de arm dat er nog wat optimalisatie kan plaatsvinden later op gebied van OS scheduler en BIOS updates die mogelijk her gat nog wat groter kunnen maken tov de 13900k.

Maar dat is natuurlijk geen zekerheid voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alternate heeft nu mooie aanbieding, de 7700X voor E299 incl SW Jedi Survivor. Niet verkeerd behalve dat ik een week geleden nog E369 betaalde..... shit happens.... :'( -O-

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 24-02-2023 17:52 ]

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Palindrome schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:00:
[...]

Hopen dat reviewers goed getimed geheugen gebruiken voor AMD, (CL6000 met geoptimaliseerd timings). Zal wel niet -O-
Dit schijnt AMD's eigen data te zijn, dus normaliter een best case scenario voor hunzelf.

Ik zelf zou dat trouwens liever anders zien, en zien dat reviewers testen met de maximale snelheden die AMD en Intel zelf supporten als niet overclocked, 5200MT/s dus voor AMD en 5600MT/s voor Intel.

En neem dan overclocked geheugen mee in bijvoorbeeld een followup over memory scaling.

Zo blijf het jammer vinden dat AMD enerzijds aangeeft 6000MT/s is de sweetspot en dit ook in hun marketing gebruikt, maar anderzijds aangeeft, wij geven slechts support tot 5200MT/s, alles daarboven is niet supported en dus een overclock. Waarbij ze zelfs in hun legal documentatie (GD-112 in dit geval) aangegeven dat ze geen garantie geven op parts die overclocked zijn geweest (nu is dat vooral een wassenneus, want het verifieren lijken ze niet te doen), zie een voorbeeld van GD-112 op deze pagina: https://www.amd.com/en/processors/ryzen-compatible-memory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 11:19
Dennism schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:24:
[...]

Ik zelf zou dat trouwens liever anders zien, en zien dat reviewers testen met de maximale snelheden die AMD en Intel zelf supporten als niet overclocked, 5200MT/s dus voor AMD en 5600MT/s voor Intel.
Dit doen PCGH en Computerbase. PCGH test altijd volledig stock in hun review en doet dan later vervolgartikels (waar je wel voor moet betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
Help!!!! schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:52:
Alternate heeft nu mooie aanbieding, de 7700X voor E299 incl SW Jedi Survivor. Niet verkeerd behalve dat ik een week geleden nog E369 betaalde..... shit happens.... :'( -O-
Kun je dan niet een 2e bestellen voor de nieuwe prijs en die direct weer retourneren als zijnde de eerste aankoop, en zo alsnog je voordeel pakken? Of valt dat onder oplichting? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Funga schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 01:21:
[...]

Kun je dan niet een 2e bestellen voor de nieuwe prijs en die direct weer retourneren als zijnde de eerste aankoop, en zo alsnog je voordeel pakken? Of valt dat onder oplichting? ;)
m.i. is dat minimaal een vorm van fraude inderdaad, en dat soort winkels weten normaliter exact welk S/N ze ze in welke bestelling naar je gestuurd hebben dus je zal ook nog eens vrij snel tegen de spreekwoordige lamp lopen waarschijnlijk.

Wat uiteraard wel kan is de eerste bestelling uitbouwen, deze retourneren en een 2de kopen, daar kun je dan alsnog een discussie over de ethiek voeren (een week geleden was je immers content met die cpu voor die prijs en nu zadel je de winkel op met een mogelijk lastiger verkoopbare cpu), maar dat valt wel 100% binnen onze wetgeving. Al kan mogelijk de winkel wel een vergoeding voor een eventuele waarde vermindering inhouden wanneer je verder bent te gaan dan testen en de cpu daadwerkelijk in gebruik hebt genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Idd ik denk dat alle winkels wel S/N per bestelling opschrijven. Maar die laten ze niet op de factuur zien. Het is een soort PIN-code voor RMA aanvragen om juist om in te dekken voor dit soort geintjes, of "fraude". Anders zou je een 7700X bij ze kunnen kopen, een defecte (bvb kromme pinnen pads 8)7 ) voor 100 euro op MP, en dan claimen dat deze zo DOA uit de doos kwam. Uiteindelijk loop je met 2 werkende CPUs weg (en de ~200 euro verschil in retail waarde). Een box swap zouden ze ook moeten controleren door te checken of het product met geclaimde S/N in de doos zit.

Je zou dan echt de oude CPU moeten terugsturen onder het herroepingsrecht, maar ik denk dat je dan wel de grenzen opzoekt wat nog 'herroeping' is. Je hebt het product immers al gebruikt. Of nouja gebruikt, getest was het toch? (bluf O-) )

Bij sommige winkels die klandizie nog in het vaandel hebben staan, kan je vragen of ze iets tegemoet willen komen omdat het plots zoveel goedkoper is geworden. Of nouja plots.. voor de winkels krijgen ze daar ook head-ups voor om de website voor in te richten. Maar ze zijn niets verplicht. Wellicht gaan ze overstag als je verteld je huidige CPU retour te doen (met hun probleem mbt restocking fees), maar ik ben bang dat als ze ook OEM systemen bouwen dat ze al een perfect 'afvoerkanaal' hebben voor dit soort gewilde CPUs en ze er weinig om geven. Maargoed, dat is even gissen dat ze die werkwijze hanteren. Geretourneerde producten hebben immers wel onbekende kwaliteit, dus dat moeten ze dan wel goed uittesten voordat ze het weer kunnen uitleveren.

Het wordt dan wel veel gedoe, maar nou is 70euro+mogelijk relevant spel misschien daar wel de moeite voor..

[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 25-02-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Funga schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 01:21:
[...]

Haha, ja nee dat soort praktijken gaat me dan weer net te ver. :P

Had ik hem nog niet in gebruik genomen dan had ik hem zeker teruggestuurd. Dat dan weer wel.

@Hans1990 c.s.
Dat spel zat ook bij mijn cpu dus dat is geen factor. Het blijft wel een forse korting maar het wordt wel erg veel gedoe en het is helaas ook beetje risico van het vak.

Sowieso hield ik al rekening met aardige prijsdalingen maar eigenlijk pas over een maandje of zo en niet E70 ineens.

Maar goed ik had nu de tijd om alles te bouwen etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Help!!!! op 25-02-2023 10:18 ]

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:52:
Ach ik kocht een 5800X3D op de dag dat Zen 4 uitkwam. Wou eigenlijk wachten, maar ik dacht ik koop die alvast. Dan begin dit jaar een N32 erbij en dan heb ik weer een mooi systeem. Nou geen N32 dus de 5800X3D heeft nog beperkt haar nut bewezen en ga maar kijken wat er met die prijs is gebeurd sinds ik er €490 voor betaalde. Oh en ik mis om een of andere manier altijd de game bundles en CoH3 is juist een game die ik graag had gekregen. Ik zit dus al over ruim €200. Met een dergelijk bedrag erbij is de RX7900XT niet eens compleet bezopen meer tegenover wat ik eigenlijk wil uitgeven. :-( :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet zeggen dat dit ook iets is dat mij altijd overkomt, net als @DaniëlWW2, ik mis altijd de game bundles. Nu zijn het vaak toch geen spellen waar in interesse in zou hebben, buiten inderdaad ook CoH3
Pagina: 1 ... 115 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.