De bovenste limieten zijn er voor zover ik heb begrepen toch wel nog steeds (142/230, of 88/142 in eco mode)? Het verschil is dat ze nu in plaats van blind naar de PPT toe te werken, ongeacht de temperatuur die daarbij komt kijken, dat ze nu kijken hoe dichtbij ze die PPT kunnen komen zonder over de 95 graden heen te gaan.Dennism schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:25:
Eens, want inderdaad het probleem zeker in de low end gaat natuurlijk zijn dat AMD geen 'harde' PPT limieten meer heeft op stock settings, zoals vroeger de 88W en 142W limiet. Maar nu alles op 95c wil laten draaien en daar het PPT op afstemt om deze temperatuur 24/7 vast te houden.
Het effect dat je beschrijft is dus wel het geval, in de zin dat een slechte koeler er voor zorgt dat ze heel conservatief zullen zijn en de PPT niet bereikt zal worden. Als ze echter gewoon richting PPT zouden werken zou diezelfde koeler het echter ook niet meer kunnen behapstukken en dan zou je thermal throttlen.
In alle reviews die aan de EPS stekkers meten komen ze tussen de 230W en 250W uit (voor de 170W SKU's), wat met verlies van VRM's en dergelijke wel klopt. Of mis ik ergens een review die met "standaard" settings ruim daar bovenuit gaat?
Ik weet verder niet goed wat ik er van moet vinden. Het geeft een heel raar gedrag in mijn ogen en ik moet dus ook eens op zoek gaan naar resultaten met custom loops. Ik heb heel bewust een custom loop omdat ik de hele handel stil wil houden (zit er de hele dag pal naast en kan geen hoofdtelefoon op houden), maar als het echt nodig is worden de fans gewoon aangezwengeld om alles koel te houden. Maar hoe dat nu gaat werken, zeker in een enkele loop met zowel GPU als CPU?