Help!!!! schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:14:
[...]

Koop bijvoorbeeld een Corsair RMx 850 (2018) dat zou voldoende moeten zijn. Of een Corsair RMx 1000W (2021). (De 850w 2021 versie heeft maar 2 PCIe kabels)
Er zitten inderdaad volgens mij maar 2 PCIE 6+2 kabels in de doos (wel weer 3x 4+4 cpu), maar je hebt wel 5 aansluit punten ervoor op de RMX850 2021 (heb deze zelf ook in de PC zitten). deze zijn n.l. zowel voor PCIE 6+2 als 4+4 CPU te gebruiken. Je kan dus makkelijk uitbreiden als je nog kabels hebt liggen (Corsair Type 4 of erbij koopt).

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/corsair-rmx-series-850-w-2021/images/psu_rear.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 29-09-2022 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:10
Nou dat is rap, een paar plaatjes van de aanstaande B650(e) borden zijn doorgesijpeld:
https://videocardz.com/ne...000-cpus-have-been-leaked

En zo te zien dus ook borden die enkel PCIE4.0 ondersteunen (kijk maar naar de notitie onder de B650 belettering): Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/09/MSI-PRO-B650P-2.jpg

Ik vind de Pro B650 bord van MSI deze keer interessanter dan de Tomahawk. Eigenlijk is dit wat sterk lijkt op een B450 Tomahawk qua no nonsens. De ITX borden krijgen verder allemaal een chip / NVME fan zo te zien ><.

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Vagax

Hehe

Mooie bordjes hoor :D Genoeg keuze

• Nickvdd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-11-2023
LittleKiller schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:38:
[...]

Oh man, het wordt er ook niet makkelijker op he
Ik heb maar besloten om m’n 5800X te vervangen voor zo’n 5800X3D. Die prijzen van de nieuwe hardware i.c.m het huidige economische klimaat doen bij mij de das om. ;(

• Vagax

Vagax

Hehe

Mijn huidige build voor de 7700x staat op 1213 euro.

Ik hoop daar nog 50 of 100 euro af te tikken met de B650 moederborden, en de build is zonder videokaart maar ik heb nog een stoffige GTX 960 liggen die het maar eventjes moet doen. Dan lekker rustig toekijken op Marktplaats om ergens een keertje een 3070 Ti op de kop te tikken.

Blijft bizar hoe ik in 2013 nog een top of the line desktop build hebt gemaakt voor onder de 1000 euries

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:30

OMD

Vagax schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:07:
Mijn huidige build voor de 7700x staat op 1213 euro.

Ik hoop daar nog 50 of 100 euro af te tikken met de B650 moederborden, en de build is zonder videokaart maar ik heb nog een stoffige GTX 960 liggen die het maar eventjes moet doen. Dan lekker rustig toekijken op Marktplaats om ergens een keertje een 3070 Ti op de kop te tikken.

Blijft bizar hoe ik in 2013 nog een top of the line desktop build hebt gemaakt voor onder de 1000 euries
Dit is precies de reden waarom ik nog voor een 5800x3d ben gegaan. De prijzen slaan nergens op. Ik verwacht nog wel een tijdje te kunnen doen met de 5800x3d voordat deze echt een bottleneck begint te vormen op 3440x1440p. Mijn huidige 3700x heeft soms wel wat moeite om veel frames er uit te persen met bepaalde games (zelfs op mijn resolutie)

Ben nu voor 450 euro klaar en schuit die 800 euro die ik bespaard heb in november naar een nieuwe GPU (even wachten op de RDNA3 launch op 3 november)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Als ik puur zou gamen zou de 5800x3D een logische stap zijn, maar ik doe veel met compiling en video bewerking waardoor ik daar ook wel extra kracht wil voor hebben.

De i7 12700k zag er ook heel interessant uit maar de 1700 socket is na raptor lake wel klaar. Maar aan de andere kant is de 12700k bijna altijd binnen 3 tot 5 procent afstand van de 7700k in benchmarks.

Het heeft nog geen haast en ik wacht het allemaal nog af maar mijn keuze staat nog een beetje op losse wielen alhoewel ik me wel meer richting de 7700x trek.

Mijn Alder Lake build staat trouwens op 993 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Vagax op 29-09-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:10
Nickvdd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:01:
[...]

Ik heb maar besloten om m’n 5800X te vervangen voor zo’n 5800X3D. Die prijzen van de nieuwe hardware i.c.m het huidige economische klimaat doen bij mij de das om. ;(
Is die performance winst het geld echt waard?

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKfQ8qLkVqd2MFqktEowQF4YVyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pM5ZlAWvnLh9eU9STfioh8Zm.jpg?f=user_large

Aangezien ik toch alleen game en heb een budget over (los van de 2500 euro budget voor nieuwe aankomende GPU) van 2000 euro. Is dit geen slechte combie toch? Kast etc... heb ik al en upgrade dan van Z390 i7-9700k naar AMD.
1472 euro totaal. Deze Ryzen 5800x3D kan prima met een noctua koeler mag ik aannemen? Of moet het perse watergekoeld te zijn? Misschien lichtelijk overklokken maar denk aan stock al genoeg heb? 4K gaming.

Geheugen is 4000Mhz CL16

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:05
Is dit nu ineens het "deel je AMD build"/"doe suggesties voor mijn AMD build" topic geworden? :P Daar hebben we een ander subforum voor (hoeft niet per se per build, een algemene 7xxx discussiedraad zou ook kunnen).

[ Voor 34% gewijzigd door MneoreJ op 29-09-2022 15:48 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

MneoreJ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:46:
Is dit nu ineens het "deel je AMD build"/"doe suggesties voor mijn AMD build" topic geworden? :P Daar hebben we een ander subforum voor.
Ahh nee :P was meer van, oh nice combo en thats it :P

• MneoreJ
@Xtr3me4me Was ook niet specifiek aan jou gericht, je bent niet de eerste hiermee (zelfs vandaag niet). Begon alleen wel een beetje op te vallen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

MneoreJ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:49:
@Xtr3me4me Was ook niet specifiek aan jou gericht, je bent niet de eerste hiermee (zelfs vandaag niet). Begon alleen wel een beetje op te vallen.
Ja maar ik hoor het ook niet te doen. Zit zelf in bloody dubio wat te doen met AMD build. Want de 7xxx is me nogal tegenvallend.
Ik had echt verwacht de 5800x3d eruit geblazen te worden maar goed het verschil is zo weinig maar prijs (vanwege mobo een ddr) zo veel hoger. Dat ik het ook niet vreemd vind dat men denkt van, ga wel voor 5800x3D.

Ik wil zelf ook graag een nieuwe build, alleen geen zin om 5-600+ euro te betalen voor een mobo en dan perse DDR5 die door je strot wordt geduwd.

Dus zit voorzichtig te kijken naar de 5800x3D voor als gamer kun je hier zekers wat jaren vooruit.

• Nickvdd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-11-2023
LittleKiller schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:31:
[...]

Is die performance winst het geld echt waard?
Geeft toch weer een opkikker qua performance zonder dat ik alles hoef te vervangen voor het nieuwe AM5 platform, als ik een soortgelijke AM5 setup wil ben ik toch wel weer rond de 3500 euro kwijt minus het bedrag wat ik terug krijg voor mijn oude PC.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CMT schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:10:
Nou dat is rap, een paar plaatjes van de aanstaande B650(e) borden zijn doorgesijpeld:

En zo te zien dus ook borden die enkel PCIE4.0 ondersteunen (kijk maar naar de notitie onder de B650 belettering): [Afbeelding]
Was het niet zo dat AMD de bord makers verplichtte om minstens 1 M.2 NVMe aansluiting als PCIe 5.0 te maken en de rest mogen ze zelf uitzoeken, zolang het niet de E-chipset is? Dus zelfs een over de top X670 kan maar 1 onderdeel van PCIe 5.0 hebben: de M.2. Maar de GPU slot kan net zo goed PCIe x16 4.0 zijn, want non-E chipset.

Ik denk dat de letters op de doos over PCIe 4.0 meer verwijst naar het x16 slot. Dat is waar de meeste mensen naar kijken. Zeg ik zo voordat ik het artikel heb gelezen en de specs heb gecontroleerd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CMT
Volgens Anandtech is PCIE5.0 optioneel voor een X670 & B650 bord:
https://www.anandtech.com/show/17554/amd-announces-b650e-chipset-for-ryzen-7000-pcie-5-0-for-mainstream
Alleen de X670E is verplicht om PCIE5.0 te ondersteunen.

Van dubbel chipset wordt ik ook niet vrolijk, dat betekent 5-10W extra in o.a. idle ;w All hail B650.

[ Voor 24% gewijzigd door CMT op 29-09-2022 19:11 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CMT schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:04:
Volgens Anandtech is PCIE5.0 optioneel voor een X670 & B650 bord:
https://www.anandtech.com/show/17554/amd-announces-b650e-chipset-for-ryzen-7000-pcie-5-0-for-mainstream
Alleen de X670E is verplicht om PCIE5.0 te ondersteunen.
In de tabel van het artikel staat ook dit:
CPU PCIe (M.2 Slots) At Least 1 PCIe 5.0 Slot

En dat is wat mij bij stond. Storage MOET PCIe 5.0 zijn voor minstens 1 slot. En bij de Extreme versies van de chipset moet dat ook voor een x16 slot voor graphics zijn. Maar zie net dat juist voor de B650E dat optioneel is (maar sterk aangeraden), alleen de X670E is het verplicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
Je kan wel eens gelijk hebben :o. Het is erg verwarrend want verderop staat het volgende in het artikel:
"This ultimately means that AMD will have a mainstream platform that has PCIe 5.0 by default (B650E) and a lower-cost alternative with just PCIe 4.0 lanes to the PEG and M.2 slots"

Edit:
Nee, het is echt optioneel voor de B650. Hieronder is de slide van AMD te zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=76502

[ Voor 23% gewijzigd door CMT op 29-09-2022 19:27 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blijft een verwarrende zooi bij AMD. Afhankelijk van de prijs, heb ik sowieso wat meer interesse in de B650E plankjes. Want hoewel het niet nodig is, is het hebben van een 5.0 x16 slot gewoon een fijne gedachte. Voor storage is het ook niet eens vereist, want als je veel random reads of writes doet, haal je ook nog niet de max PCIe 4.0 snelheden. Je OS zal er sowieso niet direct sneller door worden met de snelheid van 5.0. Zit zelf daarom nog te tobben welke M.2 ssd ik ga nemen, meer lettende op betrouwbaarheid dan snelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
Het is inderdaad helemaal doorgeslagen met de plethora aan opties.
Aan de ene kant is het fijn, maar dan heb ik liever de mogelijkheid om een custom moederbord te bestellen!
Zoveel opties maakt namelijk alles ook duurder doordat er minder schaalvergroting is.

Met PCIE4.0 zal je voor de videokaart voorlopig genoeg hebben.
PCIE3.0 begint pas nu een beetje meetbaar aan de grens te lopen, maar dan gaat het echt om 1 tot 2 % verschil met de huidige RX6900XT of RTX3090.
Voordat PCIE4.0 een beperking gaat worden, ben je minstens 2 generaties verder, want de brute rekenkracht moet eerst verdubbelen om tegen de bandbreedte beperking van PCIE4.0 x16 aan te lopen.
Tegen die tijd zal er zoveel veranderd zijn, dat een ander moederbord waarschijnlijk wenselijk is.
Het stomme is dat ik denk dat AMD eigenlijk gelijk heeft met vier chipsets.
Zij weten nog beter dan wij dat veel mensen gewoon geen behoefte hebben aan veel van de extra features die de betere chipsets gaan bieden. Features die wel duur gaan zijn. Vanuit het perspectief van AMD proberen ze wel om hun AM5 platform te verbeteren met zinvolle keuzes in feature sets die de meeste mensen niet nodig hebben. Dat lijkt wat rommelig over te komen, maar uiteindelijk denk ik dat het redelijk op zijn plaats zal vallen.

Ook vermoed ik dat een flink deel van die kosten niet eens in de moederborden zelf zit, maar in de beperktere oplages van zoveel high end opties. Ik zie gewoon geen groot volume van zoveel high end borden mogelijk zijn, waardoor de per moederbord kosten van het opzetten en opereren van de fabricagelijn veel hoger zal liggen.

Een tweede is dat ik trouwens ook weet hoe AMD hun zoveelste schot in eigen voet kan oplossen. Wat ze eigenlijk zouden moeten doen is de strategie van Zen+ terug van stal halen. Toen had je ook een hoog TDP en een efficiëntere chip voor de 2600/2600X alsmede de 2700/2700X met een vrij gering prijsverschil. De oplossing hier zou denk ik ook heel simpel zijn. Lanceer tenminste een 7600 en 7700, maar eigenlijk ook een 7900 en 7950 met striktere TDP ratings. Dus voor die eerste twee naar 65W en de laatste twee naar 105W. Maak die chips vervolgens (iets*) goedkoper, denk circa $20 en probleem opgelost.

*De 7700X en 7600X zijn denk ik nu gewoon te duur dus er moet wel meer vanaf.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-09 12:11
*knip* offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door br00ky op 29-09-2022 23:03 ]

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@DaniëlWW2

Welke 4 chipsets? De Extreme varianten zijn slechts minimum specificaties zodat je weet dat je PCIe 5 krijgt als je die koopt.

Eigenlijk is er ook maar 1 chipset, de PROM21, waar je er twee van krijgt op de X670. De echte reden om dus voor de X670 te gaan is als je min of meer dubbel de IO nodig hebt, of als je features wil die ze niet op B650 borden zetten.

Ik ben het met CMT eens dat PCIe 5 voor de GPU waarschijnlijk nutteloos is en dat je waarschijnlijk het mobo toch upgrade wanneer het enig verschil gaat maken (en dan nog niet echt een stevig verschil). Hoogstens wil je het voor de NVMe, al is dat ook speculeren.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Verwijderd

Ludewig schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:03:
@DaniëlWW2

Welke 4 chipsets? De Extreme varianten zijn slechts minimum specificaties zodat je weet dat je PCIe 5 krijgt als je die koopt.

Eigenlijk is er ook maar 1 chipset, de PROM21, waar je er twee van krijgt op de X670. De echte reden om dus voor de X670 te gaan is als je min of meer dubbel de IO nodig hebt, of als je features wil die ze niet op B650 borden zetten.

Ik ben het met CMT eens dat PCIe 5 voor de GPU waarschijnlijk nutteloos is en dat je waarschijnlijk het mobo toch upgrade wanneer het enig verschil gaat maken (en dan nog niet echt een stevig verschil). Hoogstens wil je het voor de NVMe, al is dat ook speculeren.
Ja ik ben inmiddels ook zover dat ik wacht op B650 en waarschijnlijk Extreme vooralsnog laat voor wat het is. Er komt een 3090Ti of 4090 in (ik haat dat CUDA development zoveel beter ondersteund is dan OpenCL door AMD) en die ondersteunen toch geen PCI-E 5.0.

Ik snap alleen moderne chipsets niet, wat denken de fabrikanten als ze die maken? Op de highend vooral bergen USB, maar compleet overbodig gezien de generatie. Ik heb werkelijk nog nooit een highend systeem gezien dat 12 USB aansluitingen nodig had, maar PCI-E is wel te schaars.

Even los van PCI-E vermoed ik dat vrijwel elke high end gebruiker beter af is met onderstaande dan met wat X670 nu biet. Ik zou voor een H-E chipset uitgaan van:
2x USB4 (USB-C)
2x USB-C 2x2
2x USB-A voor toetsenbord/muis/printer etc... heb je meer dan 2 nodig dan kan je voor deze apparaten prima een hub inzetten, scheelt als je het goed doet een hoop kabel clutter. Ik heb zelf al 3 monitoren met ingebouwde hub... dat is tegenwoordig bijna standaard.
PCI-E voor high end:
Via CPU: 1x PCI-E5 x16, 2x PCI-E5 x4(M.2)
Via Chipset (aangesloten met PCI-E5 x4): 2x PCI-E4 x4 (in 16) 1x PCI-E4 x4 (M.2) 1x PCI-E3 x4 (gedeeld met SATA voor wie dat nodig heeft).
Geïntegreerd in Chipset: 2.5Gb of 10Gb ethernet

Missschien voor highend, zou je zelf in de chipset een PCI-E4 x4 aansluiting minder kunnen hebben voor (zelfde bandbreedte) PCI-E3 x8, zodat je bijvoorbeeld een DeckLink 8k kan gebruiken voor video editting.

De huidige indeling voor de 'high-end' op chipsets is heel vreemd en ik kan er niet echt een usecase voor bedenken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De vele USB is volgens mij omdat die aansluitingen op de chip geen drol kosten, dus hebben ze er heel veel in de PROM21 gestopt, zodat men B650 borden kan maken met veel USB. Door de dubbele PROM21 op de X670 heb je er dan meteen twee keer zoveel. Dat hoeven ze natuurlijk niet te implementeren, maar de X670 fabrikanten hebben al moeite genoeg om features te verzinnen die een hoge prijs rechtvaardigen, dus plakken ze maar heel veel poorten op het bord.

Overigens werkt niet alles goed met een USB hub en heb ik graag ook wat snelle USB-A, dus van mij mag het wel iets ruimer dan 6 totaal. Sowieso heeft mijn kast al 4 USB poorten op de voorkant die ik ook graag wil aansluiten op een header.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Same, geef mij maar een paar extra USB poorten. Ik heb een gamecube controller hub ding op USB, dat gebruikt 2 poorten (2.0). Een extern scherm gebruikt USB als voeding en dan heb ik nog een bluetooth dongle. Dat zijn dan al 4 poorten in gebruik. Maar die hebben geen USB 3 wat voor gen dan ook nodig, laat staan USB 4.

Persoonlijk zou ik het fijn vinden als er 6 USB-A poorten zijn en 2-4 USB-C poorten. Plus nog een paar headers voor frontpanel aansluitingen, want de behuizing die ik voor ogen heb, heeft 4 USB 3 poorten en een USB-C poort. En dan wil ik ook nog een externe BD drive hebben, via USB, want de behuizing heeft geen 5,25" slot voor een interne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:41
CMT schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:10:

En zo te zien dus ook borden die enkel PCIE4.0 ondersteunen (kijk maar naar de notitie onder de B650 belettering): [Afbeelding]

Ik vind de Pro B650 bord van MSI deze keer interessanter dan de Tomahawk. Eigenlijk is dit wat sterk lijkt op een B450 Tomahawk qua no nonsens. De ITX borden krijgen verder allemaal een chip / NVME fan zo te zien ><.
Dat lijkt qua uiterlijk wel heel erg veel op mijn huidige MSI B550 moederbord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fwiw, open deur:

AMD Ryzen 7000X3D Series Confirmed in Leaked alleged Company Roadmap

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/F4VQ9ar2N4eQhOG6.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 30-09-2022 09:26 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ben benieuwd hoeveel die 7000x3D gaat kosten in de winkel. Lancering zal dan Q1 2023 worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:30

OMD

Xtr3me4me schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:32:
Ben benieuwd hoeveel die 7000x3D gaat kosten in de winkel. Lancering zal dan Q1 2023 worden dan.
Dat weet ik zo net nog niet. Eerdere berichten spreken over een aankondiging ergens in Q1 2023. Nu heeft Lisa Su een keynote op de CES 4 januari dus ik gok daarop maar we weten het niet zeker.
Op die slide staat enkel TBA dus geen tijdsindicatie.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dat is inderdaad niets nieuws, want AMD heeft al officieel gemeld dat ze met 3D V-cache modellen gaan komen. Ik vraag mij vooral af wanneer deze komt en of het alleen een 7800X3D wordt of meer modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Ik denk dat hoe beter Raptor Lake het doet, hoe sneller die komt 8)

Verwacht eigenlijk maar één model, misschien twee. Ze zullen dit liever zoveel mogelijk gebruiken voor Epyc lijkt me :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooral de prijs lijkt me daar belangrijk, de 5800X3D was toen ik hem kocht op launchday volgens mij zo'n €180 duurder dan de 5700X. hopelijk is dat geen voorbode voor de 7800X3D voor degenen die daar op wachten. Ik blijf nog wel even bij de 5800X3D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OMD schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:35:
[...]

Dat weet ik zo net nog niet. Eerdere berichten spreken over een aankondiging ergens in Q1 2023. Nu heeft Lisa Su een keynote op de CES 4 januari dus ik gok daarop maar we weten het niet zeker.
Op die slide staat enkel TBA dus geen tijdsindicatie.
Zou inderdaad kunnen, 5800X3D werd ook officieel aangekondigd op de laatste CES, duurde daarna echter nog wel 3,5ish maand tot verkrijgbaarheid in April.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Deze is wel leuk. :)
https://www.reddit.com/r/..._the_whole_story_here_is/

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/x14z51fesoq91.png?width=708&format=png&auto=webp&s=a29c0d046e243a99698af595321a4030eb37aa6d
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/7lsstmtesoq91.png?width=790&format=png&auto=webp&s=972d2e91756084eee2cb8598acf5e2f1d96b32b6

OP zou voor een SI werken en dus al een tijd geleden bezig zijn geweest met CPU koeling testen. Bij AMD moet je nu temperatuur omdraaien omdat de CPU toch naar 95C gaat. Dus nu kijk je wanneer de CPU geen prestatieverlies meer heeft met een bepaalde koeloplossing. Hij komt tot de conclusie dat je voor de 7600X niet zoveel luchtkoeling nodig hebt. De 7700X lijkt goed te zitten met vier heatpipes + 120mm ventator met nog een beetje winst met een flinker model met twee ventilatoren. 7900X en 7950X presteren optimaal met een flinke AIO.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:03
NitroX infinity schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:37:
Lager stroomverbruik, lagere temperaturen maar vergelijkbare prestaties als stock;

YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity)
Als ik zo zie draait een 8c/16t cpu op 5100mhz in Cinebench met maar 87w verbruikt. Dat is wel heel erg netjes. 200mhz hoger is direct 50w meer.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:41:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

OP zou voor een SI werken en dus al een tijd geleden bezig zijn geweest met CPU koeling testen. Bij AMD moet je nu temperatuur omdraaien omdat de CPU toch naar 95C gaat. Dus nu kijk je wanneer de CPU geen prestatieverlies meer heeft met een bepaalde koeloplossing. Hij komt tot de conclusie dat je voor de 7600X niet zoveel luchtkoeling nodig hebt. De 7700X lijkt goed te zitten met vier heatpipes + 120mm ventator met nog een beetje winst met een flinker model met twee ventilatoren. 7900X en 7950X presteren optimaal met een flinke AIO.
Interessant. Voor mij maakt het verder niet uit want ik ga zeker niet aan waterkoeling beginnen 8)

[ Voor 84% gewijzigd door Help!!!! op 30-09-2022 14:17 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@DaniëlWW2

Zo te zien is dat op stock, maar het lijkt erop dat je deze CPUs vrij eenvoudig op een wat lager voltage in kunt stellen zonder veel snelheidsverlies, maar met een flinke afname in verbruik en dus warmteafgifte.

Dus ik denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken als je er gewoon een redelijke luchtkoeler op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
8)7

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Oh lekker kut dat. Smerige plak bende. Snap niet waarom ze dat daarop moeten plakken.
Met welke CPU heb je de mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Tja, ze hadden het kunnen oplossen door een plastic sticker te gebruiken ipv de goedkopere papieren sticker. Of anders wel gewoon een losse flyer er bij gooien die dezelfde informatie heeft :P

Als ik het cooler verhaal trouwens goed begrijp kan ik dus prima de Cooler Master Hyper 212 kopen. Ik dacht eventjes dat ik een duurdere AIO oplossing moest kopen of iets dergelijks.

[ Voor 71% gewijzigd door Vagax op 30-09-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xtr3me4me schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:51:
[...]

Oh lekker kut dat. Smerige plak bende. Snap niet waarom ze dat daarop moeten plakken.
Met welke CPU heb je de mobo?
Is niet van mij, is van reddit :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Nogal triest. Zo'n Asrock Taichi bordje kocht volgens pricewatch minimaal 666 euro en dan doen ze zoiets doms. Dat bedrag is misschien ook wel een indicatie dat het een duivels product is.

Ook in de categorie faalhazen: ik hoor ook net van Hardware Unboxed dat de Eco mode nog verstopt zat in de software die zij kregen. Pas recent is dit aangepast zodat je dit met 1 druk op de knop aan kunt zetten. Daarom kreeg dit geen aandacht in de allereerste reviews.

Al met al nogal een trieste beurt van AMD. Allereerst vind ik dat Eco-mode gewoon de standaard zou moeten zijn, gezien de minimale prestatieverschillen. Ze hebben heel veel bla bla op hun site over environmental sustainability, maar dat zie ik niet terug in hoe ze hun producten standaard tunen.

Ten tweede is het gewoon sukkelig dat ze deze eco-knop blijkbaar razendsnel beschikbaar kunnen maken, maar dat dan net te laat doen en ook de reviewers niet goed instrueren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
Igor is vandaag ook weer bezig geweest, maar het wordt misschien een beetje vermoeiend voor anderen als ik weer een link post :P O-)
Het onderstreept in ieder geval dat AMD marketing zich in de voet geschoten heeft en gewoon op de oude wijze door had moeten gaan met de focus op efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Was er niet eerst sprake dat BIOS issues de reden was van de vertraging van de CPU release? Het zou dus kunnen dat ECO mode roet in het eten gooide en ze dat pas recent hebben weten op te lossen. GN dacht ik zei ook dat ze een BIOS versie terug gingen dan de laatste beschikbaar op de dag dat ze gingen benchmarken, omdat die onstabiel zou zijn.

Wat betreft koeling, ik ga voor een Dark Rock Pro 4. Water klinkt leuk, maar gezien er nog regelmatig recalls zijn omdat er troep in de vloeistof ontstaat, is het een beetje hit en miss of je een AIO koopt die over een jaar nog gewoon werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
CMT schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:18:
Igor is vandaag ook weer bezig geweest, maar het wordt misschien een beetje vermoeiend voor anderen als ik weer een link post :P O-)
Het onderstreept in ieder geval dat AMD marketing zich in de voet geschoten heeft en gewoon op de oude wijze door had moeten gaan met de focus op efficiëntie.
https://www.igorslab.de/e...t-gaming-and-workstation/

Dus AMD heeft zichzelf weer eens in de voet geschoten, as is tradition. :+

Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/09/Anno-1800-AvWattCPU_DE-720p-1.png

11,6% sneller voor 82,2% meer verbruik. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/09/21-Power-Draw-Blender.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@DaniëlWW2 @CMT Het lijkt er echt op dat ze heel graag willen winnen en daar voor zelfs hun efficiëntie narratief dat ze jaren opgebouwd hebben zeer snel willen afbreken.

Terwijl je juist Intel nu ineens met efficiëntie slides ziet komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Het is net alsof bedrijven adverteren wat met er toevallig op elk moment in hun kraam te pas komt. :P Narratief, schmarratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:41:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dus een NH-D15 is meer dan genoeg! Denk dat je zo weinig verschil ziet omdat de IHS gewoon zo dik is en een lage warte afvoer heeft.
Deze premium stikker van Asrock zorgt voor een verbeterde MT/s. De gebruiker heeft overduidelijk niet door hoe hij de stikker moest gebruiken. Hij moet er niet af, je moet je ram er doorheen rammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:36:
[...]

Dus een NH-D15 is meer dan genoeg!
Noctua heeft voor 23Q1 een vernieuwde NH-D15 op de roadmap staan mocht iemand een premium koeler zoeken. :)

Mijn bescheiden NH-U12S heb ik er op een paar maanden na nu tien jaar inzitten! Muisstil en werkt nog als nieuw. d:)b

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Zou dat betekenen dat ze eindelijk ook de lang verwachte NH-A14x25 gaan uitbrengen?
Twee jaar geleden hadden ze daar een prototype van.
Dat belooft veel goeds, gezien hoe een NH-U12A met 12cm fan's, bijna gelijk presteert aan een 14cm koeler.

Ik vraag mij dan wel af hoeveel baat het nog geeft, gezien dat het nog lastiger is geworden om de warmte uit de Zen4 chip te krijgen. Bij Zen2/3 gaf het in mijn systeem een verschil van ca. 6-8 graden tussen een NH-U12A v.s. customloop. Netto winst: 25-50MHz :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die 14cm fan staat voor 22Q4 op de roadmap. Nu ik wat meer reviews gezien heb en het feit dat met ecomode of aanverwante methoden de ZEN 4 prestaties vrijwel gelijk blijven maak ik me niet zoveel zorgen over luchtkoeling.

Ik houd zelf niet zo van die grote koelers zoals de NH-D15 maar zal tzt de reviews eens goed bekijken.

https://noctua.at/en/product-roadmap

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:18:
Ik denk de AMD marketing en productplaatsing wel beetje te snappen, maar niet vanuit optimisme dat ze deze generatie met kop en schouders de beste producten hebben. Ik ben zelfs beetje pessimistich gestemd waar ze staan t.o.v. Intel. Intel heeft namelijk een extra generatie al gelanceerd sinds Ryzen 5000 uitgekomen is, en met 12th de flop van 11th meer dan goed gemaakt. Als de cijfers van 13th gen beetje kloppen, dan denk ik dat Ryzen 7000 snel wel op gelijke gronde of kleine achterstand kan staan..

De R5 en R7s hebben het al lastig om op te boksen tegen over Intel's 12th i5/i7. Ik denk dat ze deze markt voorgang hebben gegeven omdat de afzet erg groot is, ten koste van power/efficiency. Intel doet vergelijkbare geintjes, maar AMD komt daar blijkbaar niet mee weg (ze stonden er immers bekend om).

Je kan niet de situatie hebben waarbij een Ryzen 5 een turbo verbruik van 100W+ op 1CCD stopt, en vervolgens de Ryzen 9s dat op 2 CCDs kunnen doen met minder power. Ik denk dat die logischerwijs meegetrokken zijn. Het zal ook geen overbodige luxe zijn als ze de snelste CPU willen bouwen, want de 13900K met meer E-cores zou ook erg snel worden op 32 threads.

Het probleem wat ik beetje voorzie is de prijs en het platform. Men is begonnen met de high-end X670E moederborden uit te rollen die starten bij 300euro, maar al gauw 400-500 euro voor beetje degelijk bord. Bijna niemand zal daar een Ryzen 5 of zelfs 7 in willen draaien. Dus dan R9, die zijn toch zo lekker snel? - Jazeker; maar je betaald er ook voor. De 7950X is een chip van 900 euro, en mocht Intel inderdaad een snelle 13900K op de markt zetten voor de kerst met een vergelijkbaar bedrag als de 12900K (~650E): dan is de 7950X veel te duur.

Het voordeeltje "AMD is zuinig" is door de tuning achterhaalt. Maar lijkt het ook te zijn nu Intel ook begint te praten over 13900K @ 65W == 12900K prestaties. Wie weet voegen ze ook wel een "eco" knop toe. Dan staan beide CPUs recht tegen over mekaar, en dan heeft Intel's Socket 1700 het voordeel dat het met DDR4 overweg kan, terwijl AM5 een erg prijze plank en DDR5 nodig heeft. Ongetwijfeld zullen er goedkopere planken en DDR5 geheugen zijn zodat dit verschil gelijkt trekt (vooral voor mid-end), maar ik verwacht dat Intel pittige competitie er tegenover kan zetten.

Ik denk dat AMD met enige noodvaart deze launch is in gegaan, omdat ze wel als eerste moesten zijn, en vooral op dit moment goed veel Ryzen 9's verkopen omdat ze in een vacuum er uitstekend uit zien. Echter ik denk dat AMD en Intel productlijn straks erg gewaagd gaan zijn en dat ze elkaars kaarten langzaam aan het uitspelen zijn. De X3D chips van AMD komen waarschijnlijk nog wel later tevoorschijn als truuk mocht gamingprestaties toch wat terugzakken tov Intel 13th gen ofzo.

Nu ben ik persoonlijk wel eerder geneigd een AMD chip te kopen omdat het AM5 platform waarschijnlijk wel weer 3-4 generaties in een periode van 4-6 gaat krijgen. Echter, de prijzen zijn voor mijn gevoel nu wel erg hoog (natuurlijk dollar koers etc.), maar dus ook beetje kunstmatig terwijl we nog wachten op Intel. Ik was een van de early adaptors van de Ryzen 9 3900X (kon niet wachten op de 3950X :+ ), maar in dit geval kijk ik het nog even aan. Upgraden naar AM5 is niet noodzakelijk (een 5000 serie kan ook), dus mochten de prijzen na kerst goed (in)gezakt zijn dan is het de overweging wel waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 01-10-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het vervelende voor AMD is dat m.n. in Europa de prijzen erg fors zijn geworden. Iets waar de USD/EUR koers voor een belangrijk deel debet aan lijkt. Echter daar kan AMD niet zoveel aan doen maar het straalt wel negatief af op AMD.

Intel mobo's zullen vermoedelijk ook absoluut niet goedkoop worden echter intel heeft dan weer het voordeel dat Alder lake upgraders geen nieuw mobo hoeven te kopen en de Alder lake mobo's betaalbaarder zullen worden dus dat is ook nog een optie voor Raptor lake buyers.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk eigenlijk dat beide architecturen zo dicht op elkaar gaan zitten dat zowel AMD als Intel het niet aandurven om te efficient te zijn. Je moet je realiseren dat specificaties al maanden geleden waren vastgelegd en niet meer te veranderen zijn. Hierin hebben zowel Intel als AMD het voordeel dat ze een specifiek verbruik kunnen forceren met hun TDP rating. Daar moeten ze waarschijnlijk wel meer mee aan de slag.

Waar ik me meer zorgen om maak is dat AMD steeds meer de neiging lijkt te hebben dat ze voor elk product maar zeer hoge marges willen vragen. Het is ook niet dat ze niet veel meer winst aan het maken zijn de afgelopen jaren. Zie:

Want ik zie op het moment niet in hoe je iemand de 7600X kan aanraden. Die chip wordt bij uitstek in de markt gezet voor gaming en is onbetaalbaar voor veel gamers als je het hele platform erbij pakt. Die is nog erger dan de 5600X was. Ondertussen weten we al dat Intel eigenlijk hun 12600K gaat rebranden als 13400. Die CPU op een goedkoper moederbord met DDR4 is iets waar AMD gewoon geen enkel antwoord op kan geven. Niet omdat de 7600X niet sneller is, dat is die zeker, maar omdat de totale platformkosten dusdanig lager zullen zijn dat je waarschijnlijk een tier hoger kan gaan qua videokaart. Dat is altijd beter dan een paar procent op de CPU.

Voor RDNA3 stuiter ik ook heen en weer. Aan de ene kant zouden die chips goedkoper te maken moeten zijn dan Lovelace en ook in staat moeten zijn om Lovelace helemaal weg te vagen. Dan specifiek N33 zou veel goedkoper om te maken en sneller moeten zijn dan de Intel ARC A770. Maar of AMD dit voordeel gaat doorrekenen aan de klant is maar zeer de vraag.

Uiteindelijk denk ik dat AMD een beetje te veel dollartekens ziet op het moment. Hun portfolio is uitstekend over de hele linie, maar ze lijken een beetje te vergeten wat mensen kunnen of willen betalen. Een hoge kwaliteit Zen chiplet in een Epyc server CPU stoppen zou met geheel andere marges moeten gaan dan een mindere kwaliteit chiplet in een Ryzen CPU stoppen. Dat verschil lijkt steeds geringer te worden. Ik twijfel er niet aan dat AMD nog steeds veel, veel meer verdiend op Epyc, maar ze lijken wel die kant op te willen gaan voor Ryzen CPU's. Dat ondermijnt ook de briljante strategie achter Zen met een chip voor desktop en servers. AMD begint immers steeds meer hun primaire klanten in de DIY markt terug naar Intel te duwen. Een goedkope 5600 + AM4 gaat ze nu ook niet meer helpen. Voor videokaarten moet de prijsdruk van de tweedehands markt komen, het potentieel voor fors meer marktaandeel en het sentiment dat het genoeg is geweest met de eindeloze prijsstijgingen. Dat is een nor fragielere basis dan voor CPU's.

Laatste is de laptopmarkt waar ze het niet eens hoeven te proberen om de prijzen te vragen die ze in de DIY markt vragen. Dan kan je geen laptop meer in elkaar zetten. Wat er ook gebeurd is dat er RX6600M GPU's in China op een RX6600 PCB worden gezet en goedkoop worden verkocht omdat de RX6600M blijkbaar veel goedkoper is. Het is dezelfde chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Tsja, het hele platformgebeuren, het is een tijdelijk iets imho. Ik denk dat AMD daar wel de juiste keuze maakt voor de iets langere termijn, alleen de komende maanden is het een handicap. Anderzijds: wil je niet investeren in een nieuw platform, dan kun je lekker DDR4 pakken op AM4. Keuze genoeg qua processoren tegen een prima prijs. Ik denk dat we ons teveel verkijken op het nieuwste van het nieuwste... Als je het budget er niet voor hebt, waarom zou je dan wel de premium prijs voor de nieuwste gen CPU willen (kunnen?) Neerleggen?

Daarnaast, Intel en AMD zijn gewoon aan elkaar gewaagd, dat is mijn gevoel. We gaan zien wat er gaat gebeuren over een maand of twee richting kerst. Maar mijn onderbuik zegt dat er geen grote oorlog komt om de prijzen. De gelekte Intel prijzen en de te verwachten prestaties doet me vermoeden dat beiden het op dit moment wel prima vinden om de status quo te houden.

Hie zit het eigenlijk met de productiecapaciteit momenteel? We zijn natuurlijk weer terug bij normaal na alle tekorten door Corona. Maar wellicht zit ik er naast en blijven de prijzen nog even hoog om te zorgen dat de vraag niet te ver stijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik vraag me af of de verkoper niet tegenvallen, zag dit op de AMD reddit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TnwW46r.jpg

Dat doe je normaal gesproken niet wanneer het storm loopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@Hans1990
Ik zou niet op eenzelfde termijn van 4 jaar rekenen zoals we gezien hebben met AM4.
Dat is denk ik eenmalig geweest omdat AMD daarmee een grote herintrede & belofte maakte en veel goodwill terug moest winnen.
En dat is ook niet zonder slag of stoot gegaan. Meermaals werden besluiten teruggedraaid na flinke backlash van de community. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen wat betreft CPU ondersteuning. En dat het technisch ook geen probleem was, blijkt uit de toegift op het laatst door x370 borden nog een update te geven voor Zen3.

Voor de AM5 socket support heeft AMD garantie gegeven t/m 2025, waarbij het nog moet blijken of dat ook geldt voor de chipsets. Ik ga er in ieder geval niet meer vanuit en denk dat ze eenzelfde strategie gaan hanteren als Intel. Dus 2 cpu generaties per chipset generatie.
Het is nog afwachten wat de platform prijzen zo meteen gaan doen.
Ik verwacht daarbij ook geen duidelijke winnaar. Maar dat was het met Zen3 al niet meer eigenlijk.

@DaniëlWW2
Ik houd mijn hart ook vast voor RDNA3.
Mocht blijken dat ze daar ook voor grote marges gaan, dan wacht ik het wel even af.
Ik vind het wel heel jammer dat AMD langzaamaan van budget en efficiëntie georiënteerd, naar een positie is gekropen waar Intel vroeger stond. Ze verliezen mijn inziens daarmee de glans die ze vroeger hadden.
Ik heb in in ieder geval niet meer hetzelfde enthousiasme omdat de prijzen zo ontzettend hoog zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:29:

[Afbeelding]

Het zou me juist verbazen als het storm loopt gezien (mobo) prijzen en economisch klimaat/vooruitzicht.

Daarnaast is de rol van een CPU voor thuisgebruikers/games relatief beperkt als je al een redelijke CPU hebt. Kun je beter je beperkte? budget in een nieuwe GPU steken. Indien je de cpu (ook) beroepsmatig gebruikt kan ik me nog wel voorstellen dat daar wel vraag zit.

Daarnaast is het vrij logisch om nog even een paar weken te wachten zodat je kan zien wat RL doet.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Het zou me juist verbazen als het storm loopt gezien (mobo) prijzen en economisch klimaat/vooruitzicht.
Dat zou mij ook verbazen, het zou mij echter ook verbazen als AMD en de retailers daar niet vooraf rekening mee hebben gehouden. Ik vraag mij dus af of het niet slechter gaat met de verkopen dan ingeschat was vooraf (en die ik had inderdaad al niet heel erg hoog geschat om o.a. de redenen die jij noemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@CMT

Volgens mij is AM4 ook zo lang meegegaan omdat we zo lang met DDR4 hebben gedaan. Als je kijkt naar de 'beloofde' periode waarin AM5 wordt ondersteund, eindigt dit zo'n beetje op het moment waar DDR6 wordt verwacht. Ik denk dat dit geen toeval is.

En het was ook niet gepland, maar meer iets waar AMD na de introductie van AM4 besloot op in te spelen, omdat ze zagen dat een nieuw platform niet zo veel voordelen had. Daarom ging het ook zo moeizaam, met te weinig ruimte in de BIOS'en e.d.

[ Voor 32% gewijzigd door Ludewig op 01-10-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 18:08
Tja het is gewoon een slechte deal als RL straks even snel is of sneller met gaming. Het enige potentiële verkoop punt is pro workloads waar de E-cores minder goed in zijn en dat komt meer door de software en de scedular dan de cpu zelf. En van wat ik begreep is die scedular weer aangepast voor RL dus misschien is dat gefixed al verwacht ik van niet.

Het hele upgrade path verhaal is ook een wassen neus dit keer omdat een 7000+moederbord al duurder is als een nieuw moederbord voor intel en als je dus echt binnen 3 a 4 jaar weer wil upgraden heb je al zo veel bespaard dat je gewoon een niew bord kan kopen.
En dan heb je nog het gevvalletje gaming en idle power draw wat voor ons in europa momenteel dermate veel scheelt in harde euro's dat dat toch wel het overwegen waard is. En over een paar jaar is DDR5 goedkoper als je nu nog snel DDR4 heb liggen.

AMD zal echt de prijzen flink omlaag moeten gooien willen mensen hier echt warm voor lopen. Maar zo zie je maar AMD is niet je vriend maar gewoon een bedrijf die je geld wil.

Verder weten we ook niet wat voor "gratis" DDR5 het heir betreft misschien is het wel geheugen met ontzetend slechte timings. Deze Amerikaanse winkels hebben al vaker bewezen sketchy deals te maken voor troep die ze anders niet kwijt kunnen. Opblaas PSU anyone? Of een moederbord icm een cpu met een VRM die het niet eens aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:17
Ludewig schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:22:
[...]

Hij staat in de invoer-queue van de pricewatch. Dat is nu eenmaal de consequentie van de zoekfunctie, daardoor moet de informatie voor elk nieuw product eerst ingevoerd worden.

Hij is te koop bij Megekko en SIComputers: unsorted: Thermaltake Toughpower GF3 1650W 80+ Gold ATX 3.0 Full-Modulair
Nergens in stock. Ik had eentje besteld bij alternate. Erna direct melding dat het toch niet zal lukken. Dan bij megekko. Direct erna zelfde melding.. nog nergens in stock dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CMT schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:50:
@DaniëlWW2
Ik houd mijn hart ook vast voor RDNA3.
Mocht blijken dat ze daar ook voor grote marges gaan, dan wacht ik het wel even af.
Ik vind het wel heel jammer dat AMD langzaamaan van budget en efficiëntie georiënteerd, naar een positie is gekropen waar Intel vroeger stond. Ze verliezen mijn inziens daarmee de glans die ze vroeger hadden.
Ik heb in in ieder geval niet meer hetzelfde enthousiasme omdat de prijzen zo ontzettend hoog zijn geworden.
Ik vind het vooral kortzichtig.
AMD hun primaire afzetmarkt voor zowel Ryzen als RDNA is de DIY markt. Ze hebben nog steeds weinig aanwezigheid in OEM's. De enige echt substantiële OEM aanwezigheid zijn laptops en dat is ook maar beperkt omdat Intel hier ook een focus op heeft liggen. Het succes van AMD komt ook echt niet van hun marketingafdeling. Het komt van de DIY markt die met name Intel, maar ook Nvidia zat waren en naar de concurrent gingen. En die verspreiden het nieuws dat het best goed is waarna meer mensen overstapten. Zo is Ryzen min of meer de defacto standaard geworden voor DIY en niet Intel. Dat dreigen ze nu weg te gooien. Helemaal los van DDR5 en moederbord prijzen, zijn de 7600X en 7700X gewoon te duur. Uiterlijk begin volgend jaar zal er echt een 7600 moeten komen voor rond de $200. Want anders kan je tegen die tijd waarschijnlijk beter de 13400 kopen.

Een ander is de Intel ARC A770. Die zetten ze voor nominaal dezelfde prijs in de markt als de RX6600, maar die Intel zou beter moeten presteren, heeft AV1 encoding en betere RT. Toegegeven de chip is 400mm2 en ze moeten wel, maar dat maakt het nog duidelijker. Bij Intel verspreiden ze wel hun marges om aan te sluiten bij de markt. Ook heeft Intel nog steeds te maken met monolithische CPU's en een aantal verschillende ook. AMD doet Ryzen, TR en Epyc met een CPU chiplet en heeft juist hun fors grotere monolithische CPU's in laptops zitten omdat IF ook met extra verbruik komt.

Het argument van capaciteitsgebrek heeft AMD ook niet meer omdat ze nu zowel N7/N6 als N5 capaciteit hebben. N6 laptop CPU's en N33 gaan voorlopig nergens naartoe net zoals TR of Epyc Naples met N7, Zen 3 chips en natuurlijk ook Zen 4 I/O chips. Laatste is dat marktomstandigheden ook niet bepaald geweldig zijn voor hoge prijzen. Maar dat memo lijken ze vooralsnog te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
@Help!!!! Maar daar heeft Intel toch ook last van? De 12900K is er niet goedkoper op geworden: uitvoering: Intel Core i9-12900K Boxed
Dieptepunt 575euro gem 644. In afgelopen maand goedkoopste 658-670 gem 725-762.

De 7950X is zelfs verhoudingsgewijs is goedkoper geworden i.v.m. de 5950X. De rest van de line-up heeft het 5000-serie prijsschepje er nog steeds opgehouden. Wat @GENETX zegt kan ook zeker waar zijn.. in-te-plannen chip wafers zijn tijdens corona tijd ook duur verkocht. De nieuwe productieprocessen zijn ook vrij prijzig, waarbij NVIDIA CEO zelfs claimt dat de (tweede) wet van Moore al stuk is. Of dat klopt betwijfel ik, want ik denk dat de kosten per transistor nog steeds hard dalen (terwijl de transistor dichtheid met 1ste wet van Moore nog wel stijgt), dus zouden producten nog steeds elke generatie een goede stap in bang/buck moeten geven.
We gaan het zien.

@DaniëlWW2 Kunnen clockspeeds niet op een later moment gewijzigd worden? Het zullen niet grote correcties zijn van een halve GHz, maar misschien wel de laatste 100MHz er boven op.

Veel van de "leaks" die je hoort over engineering samples betreffen vaak enkel het geactiveerde aantal cores, de base en turbo clock speed. Ter validatie zullen die veilig gekozen worden om te verifieren of alle microcode e.d. bug 'vrij' is. Er zullen er vast ook wel een paar naar een LN2 opstelling o.i.d. gaan om spanning-temperatuur-verbruik-clockspeed (PVT i.c.m. frequency) van de chip te valideren.

De keuze om peak efficiency of peak prestatie na te jagen na te jagen kan wel veel eerder gemaakt zijn. Dat de socket TDPs hoger lagen was daar al een indicatie van, echter kon dat ook betekenen dat de PBO functionaliteit meer officieel werd uitgebreid. Waar het echter nu op lijkt dat deze standaard geactiveerd is en de efficientere modus dus "eco" heet. "Peak prestatie" is in princiepe een bodemloze put totdat de temperatuur/power limieten zijn uitgeput. "Peak efficiency" valt op gegeven moment weinig meer officieel aan te sleutelen opdat het "optimum" gevonden is - het concept "meer optimaal" bestaat niet.
(Wat ik bedoel te zeggen, in wiskundige jargon: prestaties vs freq = monotonically increasing functie, efficiency vs freq zal waarschijnlijk een concave curve/shape hebben. Kies je operating point op laagste "optimum" prestatie niveau)

@CMT Dat zou kunnen. Het is inderdaad een grote aanname waarbij enkel ~2.25 kalendarjaren gegarandeerd is, en we hebben al gezien dat AMD weinig "goodwill" meer nodig hebt nadat ze op kop gekomen zijn. Denk aan zeer trage support uitbreiding voor oude AM4 moederborden met de 5000 generatie, PCI-e reBar AMD 5000 exclusief maken (terwijl mensen met een 1 jaar oude X570+R9 -een zeer capabel en duur- systeem het nakijken hadden), en niet te vergeten het gerommel en uitfaseren van Threadripper sockets en productielinie nu Intel de HEDT heeft opgegeven.

Betreffende "deals": ik zag bij Megekko ook al dat je van Asus een productbundel uit hun gaming peripherals kon kiezen (muis, headset, webcam). Voor een gloednieuw platform met premium prestaties en gadgets doe je zoiets ook niet, tenzij de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dennism schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:29:

[Afbeelding]

computerjunky schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:23:
Verder weten we ook niet wat voor "gratis" DDR5 het heir betreft misschien is het wel geheugen met ontzetend slechte timings. Deze Amerikaanse winkels hebben al vaker bewezen sketchy deals te maken voor troep die ze anders niet kwijt kunnen. Opblaas PSU anyone? Of een moederbord icm een cpu met een VRM die het niet eens aan kan?
Het plaatje heeft het over G-Skill 5600 MHz geheugen. Voor Ryzen 7000 series is 6000 MHz de sweet spot. Er zijn vaker dat soort 'bundles' gemaakt van parts die slecht verkochten en eigenlijk niet lekker op elkaar afgestemd zijn, alleen maar om te zorgen dat men er vanaf kwam.

Het zou mij daarom ook niet verbazen als Microcenter iets te veel DDR5 geheugen in voorraad heeft dat niet die optimale snelheid heeft en deze actie heeft gemaakt omdat men juist van wel de beste snelheid te weinig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hero of Time schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:50:
[...]

[...]

Het plaatje heeft het over G-Skill 5600 MHz geheugen. Voor Ryzen 7000 series is 6000 MHz de sweet spot. Er zijn vaker dat soort 'bundles' gemaakt van parts die slecht verkochten en eigenlijk niet lekker op elkaar afgestemd zijn, alleen maar om te zorgen dat men er vanaf kwam.

Het zou mij daarom ook niet verbazen als Microcenter iets te veel DDR5 geheugen in voorraad heeft dat niet die optimale snelheid heeft en deze actie heeft gemaakt omdat men juist van wel de beste snelheid te weinig heeft.
Dat is inderdaad ook mijn punt, echter zie je dat soort bundels vrijwel nooit gemaakt worden met een product dat op verwachting of boven verwachting verkoopt. Het zijn eigenlijk altijd 2 (of meer) producten die niet naar verwachting lopen (als het een dit artikel + 'gratis' artikel is), grote kans dus inderdaad ook dat ook dit geheugen niet loopt. Zou Ryzen echter op of boven verwachting lopen, dan ga je er geen gratis kit geheugen bij op drukken dat is dan immers niet nodig, dat doe je alleen als je meer wil verkopen dan dat je nu doet en je forecast dus schijnbaan niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans1990 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:41:
@DaniëlWW2 Kunnen clockspeeds niet op een later moment gewijzigd worden? Het zullen niet grote correcties zijn van een halve GHz, maar misschien wel de laatste 100MHz er boven op.

Veel van de "leaks" die je hoort over engineering samples betreffen vaak enkel het geactiveerde aantal cores, de base en turbo clock speed. Ter validatie zullen die veilig gekozen worden om te verifieren of alle microcode e.d. bug 'vrij' is. Er zullen er vast ook wel een paar naar een LN2 opstelling o.i.d. gaan om spanning-temperatuur-verbruik-clockspeed (PVT i.c.m. frequency) van de chip te valideren.

De keuze om peak efficiency of peak prestatie na te jagen na te jagen kan wel veel eerder gemaakt zijn. Dat de socket TDPs hoger lagen was daar al een indicatie van, echter kon dat ook betekenen dat de PBO functionaliteit meer officieel werd uitgebreid. Waar het echter nu op lijkt dat deze standaard geactiveerd is en de efficientere modus dus "eco" heet. "Peak prestatie" is in princiepe een bodemloze put totdat de temperatuur/power limieten zijn uitgeput. "Peak efficiency" valt op gegeven moment weinig meer officieel aan te sleutelen opdat het "optimum" gevonden is - het concept "meer optimaal" bestaat niet.
(Wat ik bedoel te zeggen, in wiskundige jargon: prestaties vs freq = monotonically increasing functie, efficiency vs freq zal waarschijnlijk een concave curve/shape hebben. Kies je operating point op laagste "optimum" prestatie niveau)
Het gaat bij CPU's inmiddels minder om base clock halen. Het gaat erom dat je een statistisch model en een testmethode hebt, waarbinnen je individuele chips kan testen en kan indelen in klassen, bins dus. Die chips moeten aan alle specificaties van die bin voldoen. Dus niet alleen baseclock, maar ook boostclock, voltage binnen specificatie, consistentie tussen cores etc. Dat duurt gewoon een tijd.

Vervolgens hebben Intel en AMD zeker een clock speed/voltage/ampere curve voor waarschijnlijk elke instructie alsmede realistische scenario's. Daarbinnen kiezen ze uiteindelijk de specificaties op de doos. En dat kunnen ze maar beter niet te optimistisch maken. * DaniëlWW2 moppert iets over Ryzen 3000. :z

Het helpt ook niet dat CPU of GPU productie inmiddels enkele maanden duurt vanaf het starten van een wafer tot eindproduct. Wat nu in de winkels ligt, is maanden geleden al gestart in Taiwan. Toen moesten specificaties al duidelijk zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Het gaat bij CPU's inmiddels minder om base clock halen. Het gaat erom dat je een statistisch model en een testmethode hebt, waarbinnen je individuele chips kan testen en kan indelen in klassen, bins dus. Die chips moeten aan alle specificaties van die bin voldoen. Dus niet alleen baseclock, maar ook boostclock, voltage binnen specificatie, consistentie tussen cores etc. Dat duurt gewoon een tijd.
Dat is ook waarom Intel al minder of meer aangekondigd heeft dat ze een 6 GHz 12900KS gaan uitbrengen. Die zijn ze nu al aan het binnen, maar ze wachten met de verkoop totdat ze er voldoende van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 14:55
Net terug van vakantie, verrast te zien dat de 5800x3D naar 439 is gezakt op megekko. Verwachting dat deze nog verder gaat zakken of is dit een mooie prijs/upgrade van een 3600?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
J03llV schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:04:
Net terug van vakantie, verrast te zien dat de 5800x3D naar 439 is gezakt op megekko. Verwachting dat deze nog verder gaat zakken of is dit een mooie prijs/upgrade van een 3600?
Je zou eventueel kunnen wachten tot Black Friday, vorig jaar waren diverse AMD processors in aanbieding.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

AMD hun primaire afzetmarkt voor zowel Ryzen als RDNA is de DIY markt. Ze hebben nog steeds weinig aanwezigheid in OEM's. De enige echt substantiële OEM aanwezigheid zijn laptops en dat is ook maar beperkt omdat Intel hier ook een focus op heeft liggen. Het succes van AMD komt ook echt niet van hun marketingafdeling. Het komt van de DIY markt die met name Intel, maar ook Nvidia zat waren en naar de concurrent gingen. En die verspreiden het nieuws dat het best goed is waarna meer mensen overstapten. Zo is Ryzen min of meer de defacto standaard geworden voor DIY en niet Intel. Dat dreigen ze nu weg te gooien. Helemaal los van DDR5 en moederbord prijzen, zijn de 7600X en 7700X gewoon te duur. Uiterlijk begin volgend jaar zal er echt een 7600 moeten komen voor rond de $200. Want anders kan je tegen die tijd waarschijnlijk beter de 13400 kopen.

Een ander is de Intel ARC A770. Die zetten ze voor nominaal dezelfde prijs in de markt als de RX6600, maar die Intel zou beter moeten presteren, heeft AV1 encoding en betere RT. Toegegeven de chip is 400mm2 en ze moeten wel, maar dat maakt het nog duidelijker. Bij Intel verspreiden ze wel hun marges om aan te sluiten bij de markt. Ook heeft Intel nog steeds te maken met monolithische CPU's en een aantal verschillende ook. AMD doet Ryzen, TR en Epyc met een CPU chiplet en heeft juist hun fors grotere monolithische CPU's in laptops zitten omdat IF ook met extra verbruik komt.

Het argument van capaciteitsgebrek heeft AMD ook niet meer omdat ze nu zowel N7/N6 als N5 capaciteit hebben. N6 laptop CPU's en N33 gaan voorlopig nergens naartoe net zoals TR of Epyc Naples met N7, Zen 3 chips en natuurlijk ook Zen 4 I/O chips. Laatste is dat marktomstandigheden ook niet bepaald geweldig zijn voor hoge prijzen. Maar dat memo lijken ze vooralsnog te missen.
Inderdaad, AMD heeft ook ontzettend veel te denken aan personen zoals 1usmus en de reviewers die Zen omarmden. Dat was een spannende tijd om te zien of Zen voet aan de grond zou krijgen.
En dan nog de hele AMD DIY achterban die keer op keer verdedigde tegen vooroordelen en/of dingen relativeerden voor anderen. Ik ben o.a. de tel kwijtgeraakt van het aantal mensen dat zich blind staarde op de singlecore kloksnelheid van Intel omdat ze denken dat het de enige maat was voor gaming.

Als AMD nou slim is *even afkloppen*, dan maken ze gebruik van de grote ontevredenheid t.o.v. Nvidia en leggen ze de nadruk op prijs/prestatie. Eigenlijk deden ze dat al in een slide met prijsverlagingen, dat eerder voorbijkwam. Dus misschien is dat een voorbode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@Dennism @computerjunky @Hero of Time
Ik heb gekeken naar het geheugen dat ze erbij doen en het is best aardig. Misschien onpopulair, maar geen afdank geheugen. Uiteraard wel 'langzaam' met losse timings, maar dat heeft niet zo'n probleem te zijn.
Het verschil tussen supersnel en langzaam geheugen is meestal niet meer dan een paar procent in de praktijk.

De sweetspot waar AMD het over had, betrekt trouwens ook de prijs en beschikbaarheid ;).
Technisch gezien is de sweetspot wat hoger denk ik. Vermoedelijk het punt waarbij de geheugen latency richting 60ns gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@CMT

AMD heeft natuurlijk wel een bepaalde productiecapaciteit ingekocht. Stel dat uit hun marktonderzoek blijkt dat ze hun hele voorraad verkopen bij prijs X, dan kunnen ze daar wel onder gaan zitten, maar dan wordt de vraag zo groot dat ze mensen nee moeten verkopen.

Daar worden veel mensen ook erg boos over ipv dat ze dan dankbaar zijn dat de prijzen lager zijn dan nodig.

Ik ben het er wel mee eens dat ze beter iets te laag kunnen gaan zitten dan te hoog, omdat de dankbaarheid van klanten zich nog generaties lang gaat uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Dat is ook waarom Intel al minder of meer aangekondigd heeft dat ze een 6 GHz 12900KS gaan uitbrengen. Die zijn ze nu al aan het binnen, maar ze wachten met de verkoop totdat ze er voldoende van hebben.
Gaat nog een stap verder. i5 13600/13500/13400 zijn allemaal Alder Lake chips met 6P cores. Dat kunnen chips zijn die al maanden geleden zijn gemaakt, maar niet verkocht konden worden als i7 of ook niet de binning van de 12600K halen. Intel heeft dit al een hele tijd geleden gepland.AMD doet hetzelfde met hun monolithische APU's. Dat is ook het punt. Ze doen het wel met hun APU's, maar reguliere Ryzen chiplets met waarschijnlijk uitstekende yields niet.

Nu bedacht ik me opeens nog iets. AMD heeft al een hele tijd te kampen met tekorten aan substraten (industrie breder probleem) en lijkt specifiek ook wel een probleem te kunnen hebben met packaging van chiplet based CPU's. Het helpt waarschijnlijk ook niet dat AMD noodgedwongen in 2015 nog hun eigen faciliteiten moest verkopen. Dat lijken ze op te lossen met investering in producenten die als het goed is inmiddels het probleem grotendeels zouden moeten hebben verholpen. Dus hopen dat ze niet voor nog meer Chinese productie hebben gekozen maar alternatieven in de OSAT wereld die er zeker zijn. Want China is gewoon onbetrouwbaar geworden. Maar eigenlijk kunnen ze nu gemakkelijk hun oude faciliteiten terugkopen en uitbreiden zodat ze het hele probleem niet meer hebben.
https://www.anandtech.com...t-venture-for-371-million
https://www.tomshardware....-packaging-and-substrates
CMT schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:05:
[...]

Inderdaad, AMD heeft ook ontzettend veel te denken aan personen zoals 1usmus en de reviewers die Zen omarmden. Dat was een spannende tijd om te zien of Zen voet aan de grond zou krijgen.
En dan nog de hele AMD DIY achterban die keer op keer verdedigde tegen vooroordelen en/of dingen relativeerden voor anderen. Ik ben o.a. de tel kwijtgeraakt van het aantal mensen dat zich blind staarde op de singlecore kloksnelheid van Intel omdat ze denken dat het de enige maat was voor gaming.

Als AMD nou slim is *even afkloppen*, dan maken ze gebruik van de grote ontevredenheid t.o.v. Nvidia en leggen ze de nadruk op prijs/prestatie. Eigenlijk deden ze dat al in een slide met prijsverlagingen, dat eerder voorbijkwam. Dus misschien is dat een voorbode.
Tja voor RDNA3 zou het ze ook redelijk makkelijk af moeten gaan met hoe zwak Lovelace lijkt te zijn. Waarschijnlijk is N31 goedkoper om te maken en sneller dan AD102 en N32 goedkoper en sneller dan AD103. Ik denk dat iedereen wel een beetje aan ziet komen dat de "RX7900XT" niet goedkoop zal zijn. Het gaat denk ik om N32 en N33 alsmede misschien de meest cut down N31 chip. Die moeten gewoon niet voorbij traditionele high end ($700) en midrange ($300-$500) prijzen gaan. Als ze dat doen en veel sneller zijn dan de vorige generatie (dus ook Nvidia want Lovelace = Ampere in rasterisation), dan gaan ze waarschijnlijk eindelijk marktaandeel pakken.

Want eigenlijk lijkt AMD daar ook een drieslag te kunnen slaan met:
-Grootste generatie op prestatiesprong sinds G80 waar de concurrent ook nog eens geen antwoord heeft. (N31)
-Een upper midrange chip die de vorige generatie high end met gemak verslaat en ook exceptioneel goede yields voor een GPU zal hebben. (N32)
-Een goedkope chip van RX6600 formaat met prestatiedoelen die (ruim) boven RX3070/RX6750XT niveau zouden moeten liggen. (N33)

Ze kunnen dit bijna niet verpesten, uitgaande dat de formaten van Angstronomics kloppen en daar maak ik me dus zorgen om. Het blijft AMD. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@CMT, uiteraard, 5600 geheugen is niet slecht, maar ook niet ideaal voor Ryzen 7000. Het is niet zo'n erge combi zoals sommige andere bundels zijn geweest, van wat ik heb gehoord iig. Maar het is en blijft toch wat minder optimaal dan wanneer je 6000 geheugen zou gebruiken. Wie niet het beste van het beste eruit wilt halen prima. Maar voor ons bijvoorbeeld, is het geen actie waar we snel gebruik van zouden maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Ach maar die 400Mhz maakt niet veel uit hoor. In de meeste gevallen kan je zo'n kleine overklok doen, zonder ook maar iets aan te passen.

Kijken anders ook even hier om o.a. het verschil tussen de meest trage 4800CL40 en snelle 6000CL30 te zien: https://www.igorslab.de/e...hmarks-recommendations/9/
Ik zou hier niet wakker van liggen, helemaal niet wanneer er gespeeld wordt met een FPS cap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Een aantal prijzen van MSI B650 borden zijn verschenen. Ik weet niet of het placeholder prijzen zijn, maar mocht het reëel zijn, dan stemt het mij niet vrolijk:

https://videocardz.com/ne...sted-for-at-least-199-usd
It seems that MSI AMD 600-series pricing does not get lower than 199 USD, suggest a new leak from B&H Photo Video. This retailer now has 7 new AMD B650 motherboards listed along with their prices. None of the boards is the B650E (Extreme) variant, which means we finally have some idea how much could the cheapest motherboards with AM5 socket really cost.

According to this list, the most affordable model is PRO B650M-A Wi-Fi at 200 USD. The median price is 240 USD, with the most expensive board is part of the MPG series at 330 USD.
  • MSI MPG B650 Carbon WIFI – $329.99 US
  • MSI MPG B650 EDGE WIFI – $289.99 US
  • MSI MAG B650 Tomahawk WIFI – $259.00 US
  • MSI MPG B650I EDGE WIFI – $239.99 US
  • MSI MAG B650M Mortar WIFI – $239.99 US
  • MSI PRO B650-P WIFI – $219.99 US
  • MSI PRO B650M-A WIFI – $199.99 US

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hero of Time schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:14:
@CMT, uiteraard, 5600 geheugen is niet slecht, maar ook niet ideaal voor Ryzen 7000. Het is niet zo'n erge combi zoals sommige andere bundels zijn geweest, van wat ik heb gehoord iig. Maar het is en blijft toch wat minder optimaal dan wanneer je 6000 geheugen zou gebruiken. Wie niet het beste van het beste eruit wilt halen prima. Maar voor ons bijvoorbeeld, is het geen actie waar we snel gebruik van zouden maken. ;)
Waarom zou je daar niet snel gebruik van maken, als je een Ryzen 7000 serie cpu wil is het juist best een nette actie. Je krijgt immers een gratis set geheugen zonder dat je meer betaald dan MSRP voor de cpu. In het ergste geval verkoop je die set geheugen om de set geheugen die je wil te kunnen kopen (mogelijk met wat bijleg uiteraard).

Daarnaast zal 5600MT/s geheugen en 6000MT/s in de praktijk zo'n klein verschil zijn dat je dit vrijwel niet gaat merken. Je moet normaal gesproken echt absurde scenarios testen om echt grote verschillen te krijgen tussen geheugen kitjes die qua MT's waarde dicht bij elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
De gevoeligheid voor geheugensnelheid (binnen 1 generatie) zou ik zelf ook niet als super belangrijk beschouwen. Het blauwe team weet blijkbaar hun CPUs nog met genoeg prestaties te draaien op DDR4. Natuurlijk is dat een andere architectuur, maar de data bandbreedte voor veel applicaties zal waarschijnlijk niet te hoog zijn.

Echter staat DDR5 nog wel in de kinderschoenen. Toen de 1800X uit kwam hadden we (ook) al 2 jaar DDR4 beschikbaarheid, en zaten we nog op snelheden van 2400-2666MT/s (zie tweakers review voor Intel/AMD test systems, respectievelijk). Met Ryzen 5000 zaten we al op 3200MT/s maar liefst nog 3600MT/s. D'r kan dus nog flink wat bijgroeien naarmate er betere geheugenchips gebakken worden en/of gebin'd buiten JEDEC standaarden.

Zou voor mij wel een reden zijn om voorzichtig te zijn met gekochte geheugenkits. JEDEC heeft aan de high-end een 7200MT/s standaard profiel opgesteld (net zoals 3200MT/s een JEDEC speed kan zijn), waar nog DOCP over heen kan gaan, dus ik zou verwachten dat tegen het einde van de DDR5 generatie al deze geheugenkits "traag" zijn.

Nu werkt "traag" geheugen vast nog wel prima in een ander systeem.. ik draai geloof 2400MT/s in mijn 5600G server, waarbij ik niet verwacht dat dit snel een bottleneck gaat zijn vanwege het 35W power profiel.

[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 02-10-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CMT schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:17:
Een aantal prijzen van MSI B650 borden zijn verschenen. Ik weet niet of het placeholder prijzen zijn, maar mocht het reëel zijn, dan stemt het mij niet vrolijk:

https://videocardz.com/ne...sted-for-at-least-199-usd

[...]
Geef fan van die pricing, kijk ik naar het bord wat ik heb (de Carbon) is deze zo'n $100 duurder dan hetzelfde bord toen B550 uit kwam, en dat was toen de dollar nog een stuk zwakker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Het gezeik over zen4 is hetzelfde als intoductie van Alderlake mobo duur cpu duur. Wordt zo extreem op gehamerd. Een zeer klein deel heeft die top tier echt nodig omdat specifieke task die PCIE-5.0 gpgpu nodig heeft gpu grote frequent copy task gevolgt door grote compute task daar over. Games drirect store nvme 4x pcie voldoende is. En uiteraard de top tier mobo 1st komen en ook de top tier cpu. Dit is voor volk dat bijvoorbeeld of ze het nodig hebben of niet die nieuwe astra opc of focus st . Maar als opaatje rijden. Meeste van die auto zien geen circuit en worden ook niet verder getuned .

Die goedkopere modelen mobo en cpu lijn uitbreiding die moeten nog komen.
En intel nextgen en amd nextgen zijn wel degelijk zuiniger. Maar ja je zal als zelfbouwer als je goed wil doen net als OEM ook je cpu moeten zetten met eco mode of tweakt curve naar je cool capaciteit. En dan kan nextgen ook zuiniger zijn.
De pure esporter is de top tier meer een HEDT en niet ideaalste voor hun use case. En die gaan voor 4090 met meest gamer gerichte 8 core van intel of AMD.
Hedt gebruiker die gaan voor RTL of Zen4 high-end. Maar wachten op de B650 of meer keuse en die introductie mobo milking overslaan. Die gezien de crisis ook snel voorbij is.

Meeste gezeik is niet eens relevant want is slim om Zen4 nu te kopen zonder RTL aan straat prijzen. RTL is belangrijker in de topmtier omdat dat meer HEDT top cpu zijn en RTL vs AL meer ecores krijgt verdeeld over de top tiers. Ook zonder 4090 benches.

Ik upgrade dit jaar niet en dan heb ik zen1 TR en Vega56. Ik kijk mid zomer volgend jaar hoe het met crisis zit. En dan misschien. Hooguit Navi 32 die dus aan pcie 3.0 van ouwe top TR mee moet doen.

Die pci-e 5.0 heb je met hoge uitzondering waarschijnlijk niet nodig , vooral als je vaak upgrade en beste moet hebben en ook snel met mobo upgrade de kroon opvolger volgt. Dus de vaak upgrader. Die beste moet hebben.
Dus dan hoef je niet die extreem versies van 670 of 650 te kiezen. Naast in 1 EN 2 kwartaal 2023 komt er ook meer keuze in 670e aan normale prijzen.

Ivm crisis zal aanbod groter zijn dan de vraag in zowat alle industrien. Dat zal ook DDR5 sneller in prijs drukken en vooral marges.

Naast prijzen van oude platform altijd beter zijn dan verse introductie prijzen van nieuw platform.

Als je voor Zen4 en AM5 lange upgrade path wilt gaan. Val je onder vaak upgrader dan zal al aan AM4 hangen met minstens zen2 eerder zen3. En ean is nu niet moment van upgraden maar pas volgent jaar. Meer de hedt gebruiker en systeem 2 a 3 jaar oud dan is ook even wachten op RTL en zen4 3d.

Voor mijn aankoop keuze niet relevant maar kwa AMD marketing blunder. Betere grootschalige marketing offensief kwa 95 temp wall en auto oc neiging. Naast het niet goed communiceren van die ECO modus.
Slecht begin voor AMD om markt ontvangst en temp manie en angst op te vangen.
Voor oms tweakers is dit niet probleem. Alleen druk het mogelijk enige AMD sucses. En ja ze gaan dat volk missen bij deze early adopter periode.

Denk dat voo iNtel de crisis belangrijker is omdat zij consumenten monolitische cpu produceren dus de crisis daar harden in hakt en de retailer marge wordt opgeoffert. Bij AMD was er altijd al aanbod probleem waar de lage tiers de aanbod niet konden vervullen en alle markten chiplet resourses delen en dus de blijvende grotere vraag in de promarkt voor AMD de crisis niet zo hard aankomt. Mogelijk wel voor RDNA3

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans1990 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:41:
@Help!!!! Maar daar heeft Intel toch ook last van? De 12900K is er niet goedkoper op geworden: uitvoering: Intel Core i9-12900K Boxed
Dieptepunt 575euro gem 644. In afgelopen maand goedkoopste 658-670 gem 725-762.
Economische werkelijkheid is natuurlijk gelijk. Echter Intel heeft het voordeel dat eventuele CPU upgraders gewoon hun Alder Lake mobo en Memory kunnen blijven gebruiken. Bij AMD moet je een vooralsnog duur mobo en ddr5 erbij kopen.

Raptor Lake buyers kunnen eventueel een (als het goed is) goedkoper Alder Lake mobo kopen en goedkoper DDR4.

Qua platformkosten heeft Intel met Raptor Lake een voordeel.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:05:
[...]
Klopt en die DIY wordt gedreven door ons. Vrienden die een upgrade wilden en even de 7000 hebben afgewacht heb ik een 5800x 3D aangeraden. De meesten hebben AM4 en zitten nu met een 5800x 3D of gaan er een aanschaffen.
Ik wil prima AMD aanprijzen, maar als het ook daadwerkelijk logisch is. Met de huidige prijzen is het niet logisch. Zeker niet als mensen de pc primair gebruiken voor gamen waar de 5800x 3D gewoon koning is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Actually Hardcore Overclocking/Buildzoid komt tot herkenbare conclusies:

De grafiek die hij gemaakt heeft, vind ik erg inzichtelijk. Zouden ze bij andere reviewers eigenlijk ook moeten gaan gebruiken.

[ Voor 50% gewijzigd door Help!!!! op 03-10-2022 09:56 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het bij het DDR5/AM5 verhaal eigenlijk meer belangrijk om een lage C-waarde te hebben dan een wat hogere frequentie.

Je leest zonder uitleg dat DDR5 bij 6GHZ optimaal zou zijn.

Corsair heeft onder andere dit:
VENGEANCE® 32GB (2x16GB) DDR5 DRAM 5600MHz C32 Memory Kit
Kost minder maar heeft wel beter timings dan de 6000MHZ sets.

Dit is geen koop advies, gewoon nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

gp500 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:17:
Is het bij het DDR5/AM5 verhaal eigenlijk meer belangrijk om een lage C-waarde te hebben dan een wat hogere frequentie.

Je leest zonder uitleg dat DDR5 bij 6GHZ optimaal zou zijn.

Corsair heeft onder andere dit:
VENGEANCE® 32GB (2x16GB) DDR5 DRAM 5600MHz C32 Memory Kit
Kost minder maar heeft wel beter timings dan de 6000MHZ sets.

Dit is geen koop advies, gewoon nieuwsgierig.
Het korte antwoord is: 6000 is de sweetspot omdat je daarmee direct op de hoogste (automatisch ingestelde) fclk terecht komt.

Het lange antwoord is: Het hangt er vanaf. Er zijn applicaties die baat hebben bij hogere transfer speeds, en er zijn applicaties die baat hebben bij latentie. Igor licht een tipje van je sluier op in dit artikeltje:
https://www.igorslab.de/e...hmarks-recommendations/9/

Wat je daar zal zien is dat het nog steeds geen simpele "zoek de laagste true latency" exercitie is, en dat RAM snelheid, IMC snelheid en FCLK minder sterk afhankelijk van elkaar zijn dan voorheen. Er zijn dus situaties dat sneller dan 6000MT/s DDR5 beter presteert, ondanks dat de FCLK, IMC en RAM dan uit de pas lopen. 6000 is echter plug 'n play. Zet EXPO aan en niet meer over nadenken.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Er lijkt om 13:00 een embargo voor B650 verlopen te zijn. Geen prijzen, wel borden.
https://videocardz.com/pr...ces-amd-b650-motherboards
https://videocardz.com/pr...s-for-amd-ryzen-7000-cpus
https://videocardz.com/pr...rd-series-with-am5-socket

Wat ik nu wil weten het volgende:
Waarom zit er zowat overal op de duurdere moederborden WiFi op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

De ASRock B650 PG Lightning lijkt mij wel interessant, de X670e variant is tevens ook het goedkoopste AM5 bord op dit moment op de Pricewatch. Het heeft volgens mij alles wat ik wel nodig heb, hopelijk wordt die niet te duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Vagax op 03-10-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:03:
Er lijkt om 13:00 een embargo voor B650 verlopen te zijn. Geen prijzen, wel borden.
https://videocardz.com/pr...ces-amd-b650-motherboards
https://videocardz.com/pr...s-for-amd-ryzen-7000-cpus
https://videocardz.com/pr...rd-series-with-am5-socket

Wat ik nu wil weten het volgende:
Zodat ze het duurder kunnen verkopen :? :P

Ik denk dat de wat duurdere boards in eerste instantie inclusief Wifi ontworpen worden. Bij Asus volgt hetzelfde board vaak (later) nog zonder wifi en dan een paar tientjes goedkoper.

De ROG Strix B650E-E Gaming lijkt zo op het eerste gezicht alles te hebben wat ik zoek. Ben benieuwd wat ze durven te vragen maar ik ben bang zeker E350 in NL.
Wat wel jammer is dat het ASUS PCI-e quick release systeem er niet op zit. Maar goed dat is een nice to have. Lijkt er toch op te zitten. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 03-10-2022 19:58 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:03:

Ik denk dat dit vooral een verwachting is waar op ingespeeld wordt.
Ik krijg best vaak een vreemde blik wanneer ik voor iemand in mijn omgeving een systeem samenstel en dit systeem heeft geen Wifi. Kabels trekken lijkt echt iets te zijn dat mensen echt niet meer verwachten te hoeven doen.

Ik denk inderdaad dat wat @Help!!!! aangeeft mogelijk ook speelt, je ontwerpt voornamelijk met Wifi en dan ga je strippen voor de lagere Sku's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het enige wat ik van die moederborden zou gebruiken, is de bluetooth. Want waarom zou ik wifi gebruiken als die 3 meter van het AP staat terwijl de router met kabel 50 cm te verbinden is? :+

Straks even kijken naar de B650(E) bordjes in het nieuwsbericht. Die ASRock X670E PG Lighting zag ik ook, maar was er niet zo van onder de indruk eigenlijk. Geen debug led, de M.2 is wat apart ingedeeld, front headers voor USB3 zitten op twee compleet andere plaatsen en SATA net zo raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Klopt en die DIY wordt gedreven door ons. Vrienden die een upgrade wilden en even de 7000 hebben afgewacht heb ik een 5800x 3D aangeraden. De meesten hebben AM4 en zitten nu met een 5800x 3D of gaan er een aanschaffen.
Ik wil prima AMD aanprijzen, maar als het ook daadwerkelijk logisch is. Met de huidige prijzen is het niet logisch. Zeker niet als mensen de pc primair gebruiken voor gamen waar de 5800x 3D gewoon koning is.
Ik zit met hetzelfde.
Ik zag het ook aankomen, zowel hoe de 7700X ongeveer zou gaan presteren als de prijs, maar het blijft teleurstellend. Ook nu met die moederborden die aangekondigd zijn. Specifiek AM5 is en blijft gewoon een platform met een DIY focus, maar de helft van de features op die moederborden zijn nutteloos voor de gemiddelde gebruiker. Denk aan:
-2,5GB ethernet
-WiFi (6)
-PCIe 5.0
-VRMs die makkelijk een 230W CPU aankunnen

Daarin zitten wel de extra kosten voor die borden. En als ik zie dat ASUS weer begonnen is met letters in het alfabet afgaan met Strix E, Strix F en Strix A, dan weet ik helaas wel hoe het zal gaan qua prijs. Wat hier mist zijn borden die toegespitst zijn op de gemiddelde klant. Dat is namelijk wat B550 grotendeels wel levert. Zeker het afgelopen jaar kocht je niet een AM4 platform omdat het sneller was dan Intel of omdat je nog generaties nieuwe CPU's had. Je deed het omdat het totaalplaatje van AM4 zo goed was met een CPU zoals de 5600 of 5700X, 32GB DDR4 en een goed B550 moederbord dat bijna elke wens kon voorzien voor een schappelijke prijs. Dat is nu weg.

Gigabyte heeft ook wat online gezet. Ik ging dus eens naar de B650 elite kijken en 14 70A power stages. Dat is bijna net zoveel als op een RTX3090Ti PCB zit. Voor een CPU zoals de 7600X of 7700X die misschien wel eens 140W zullen doen. :X
https://www.gigabyte.com/...650-AORUS-ELITE-rev-10#kf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ook een beetje zou, is tijd voor een upgrade van mijn platform.

Ben teleurgesteld in de instap mogelijkheid voor AM5

Overweeg dan maar voor de Intel 1700 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Net naar de MSI borden gekeken. 1 bord is echt extreem uitgekleed, iets van 5 USB poorten achter, alleen HDMI uit, 2 M.2 aansluitingen en dat is het wel zo'n beetje.

Gek genoeg hebben de B650 borden van MSI veelal 6x SATA aansluitingen, terwijl juist een aantal X670 planken er maar 4 hebben.

Ben niet echt onder de indruk van de moederborden van MSI. Ze hebben allemaal wel 2 USB 2.0 front headers, maar 1x voor 3.0. Geen hebben debug leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 18:08
Hero of Time schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:07:
Net naar de MSI borden gekeken. 1 bord is echt extreem uitgekleed, iets van 5 USB poorten achter, alleen HDMI uit, 2 M.2 aansluitingen en dat is het wel zo'n beetje.

Gek genoeg hebben de B650 borden van MSI veelal 6x SATA aansluitingen, terwijl juist een aantal X670 planken er maar 4 hebben.

Ben niet echt onder de indruk van de moederborden van MSI. Ze hebben allemaal wel 2 USB 2.0 front headers, maar 1x voor 3.0. Geen hebben debug leds.
Waarop baseer je dat MSI geen debug leds heeft? mijn MPG heeft gewoon debug leds maar alleen in een andere vorm. 2 leds boven de ram (duiden ook meteen XPM status aan) led bij de sata poorten voor de boot en led naast de cpu voor cpu ckeck.
Ze zitten er wel degelijk op alleen niet op de manier zoals andere borden ze hebben in een net rijtje.

En letterlijk ALLE x670 borden hebben 6x sata daar waar dat bij B650 niet zo is. Geen idee waar je dat op baseert dus. De Godlike heeft er zelfs 8 als je portemonnee dat aan kan.

En alle full size B650 borden hebben minimaal 7 en maximaal 9 usb poorten achtterop. ikheb dus echt geen idee waar jij gekeken heb maar de msi site zelf laat foto's van de IO zien.

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 03-10-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08
Hero of Time schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:07:

Ik ben juist voor de MSI MPG X670E Carbon gegaan omdat die als één van de weinige alle I/O aan boord heeft die ik wens: 3x PCIe slots, 6x SATA ports, 2x interne USB 3.2 Type A front panel headers, en 8x USB Type A connectors aan de achterkant. Met daarnaast nog 2x USB Type C rear connectors, 4x M.2 NVMe slots en een flink aantal extra interne headers voor toekomstige uitbreiding.

Ik kwam van een X399 moederbord met een gigantische lading aan I/O dus het was nog wel even zoeken naar een geschikt bord dat me niet zou dwingen om bepaalde devices en poorten op te offeren. Een hoop moderne borden gaan er vanuit dat 2 PCIe sloten wel genoeg is en dat je niet zoveel SATA drives meer gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Vandaag is de dag van de aankondiging van de B650 borden.

ASUS
ASRock
MSI
NZXT (Ziet er strak uit)
Gigabye

Vind de prijs stiekem iets belangrijker en die zijn er volgens mij nog niet, behalve die van NZXT want die is 350 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door Vagax op 04-10-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Laatst online: 22-09 18:58
USB4 is vrij zeldzaam op B650!

Asus B550 ProArt Creator had nog twee USB4/Thunderbolt poorten, maar die zijn bij de B650 ProArt Creator vervangen door een header waarvoor je nog een aparte kaart moet kopen (4-lane PCIe 3.0).

Op B650 heeft voorlopig enkel het topmodel van Asrock (Taichi) een USB4 poort.

De B650 line-up van Gigabyte staat ook online: https://www.gigabyte.com/.../All-Series?fid=2559,2743 .

[ Voor 15% gewijzigd door florizla op 04-10-2022 09:19 . Reden: Link naar Gigabyte ]

Pagina: 1 ... 108 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.