CMT schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:18:
Igor is vandaag ook weer bezig geweest, maar het wordt misschien een beetje vermoeiend voor anderen als ik weer een link post
Het onderstreept in ieder geval dat AMD marketing zich in de voet geschoten heeft en gewoon op de oude wijze door had moeten gaan met de focus op efficiëntie.
Ik denk de AMD marketing en productplaatsing wel beetje te snappen, maar niet vanuit optimisme dat ze deze generatie met kop en schouders de beste producten hebben. Ik ben zelfs beetje pessimistich gestemd waar ze staan t.o.v. Intel. Intel heeft namelijk een extra generatie al gelanceerd sinds Ryzen 5000 uitgekomen is, en met 12th de flop van 11th meer dan goed gemaakt. Als de cijfers van 13th gen beetje kloppen, dan denk ik dat Ryzen 7000 snel wel op gelijke gronde of kleine achterstand kan staan..
De R5 en R7s hebben het al lastig om op te boksen tegen over Intel's 12th i5/i7. Ik denk dat ze deze markt voorgang hebben gegeven omdat de afzet erg groot is, ten koste van power/efficiency. Intel doet vergelijkbare geintjes, maar AMD komt daar blijkbaar niet mee weg (ze stonden er immers bekend om).
Je kan niet de situatie hebben waarbij een Ryzen 5 een turbo verbruik van 100W+ op 1CCD stopt, en vervolgens de Ryzen 9s dat op 2 CCDs kunnen doen met minder power. Ik denk dat die logischerwijs meegetrokken zijn. Het zal ook geen overbodige luxe zijn als ze de snelste CPU willen bouwen, want de 13900K met meer E-cores zou ook erg snel worden op 32 threads.
Het probleem wat ik beetje voorzie is de prijs en het platform. Men is begonnen met de high-end X670E moederborden uit te rollen die starten bij 300euro, maar al gauw 400-500 euro voor beetje degelijk bord. Bijna niemand zal daar een Ryzen 5 of zelfs 7 in willen draaien. Dus dan R9, die zijn toch zo lekker snel? - Jazeker; maar je betaald er ook voor. De 7950X is een chip van 900 euro, en mocht Intel inderdaad een snelle 13900K op de markt zetten voor de kerst met een vergelijkbaar bedrag als de 12900K (~650E): dan is de 7950X veel te duur.
Het voordeeltje "AMD is zuinig" is door de tuning achterhaalt. Maar lijkt het ook te zijn nu Intel ook begint te praten over 13900K @ 65W == 12900K prestaties. Wie weet voegen ze ook wel een "eco" knop toe. Dan staan beide CPUs recht tegen over mekaar, en dan heeft Intel's Socket 1700 het voordeel dat het met DDR4 overweg kan, terwijl AM5 een erg prijze plank en DDR5 nodig heeft. Ongetwijfeld zullen er goedkopere planken en DDR5 geheugen zijn zodat dit verschil gelijkt trekt (vooral voor mid-end), maar ik verwacht dat Intel pittige competitie er tegenover kan zetten.
Ik denk dat AMD met enige noodvaart deze launch is in gegaan, omdat ze wel als eerste moesten zijn, en vooral op dit moment goed veel Ryzen 9's verkopen omdat ze in een vacuum er uitstekend uit zien. Echter ik denk dat AMD en Intel productlijn straks erg gewaagd gaan zijn en dat ze elkaars kaarten langzaam aan het uitspelen zijn. De X3D chips van AMD komen waarschijnlijk nog wel later tevoorschijn als truuk mocht gamingprestaties toch wat terugzakken tov Intel 13th gen ofzo.
Nu ben ik persoonlijk wel eerder geneigd een AMD chip te kopen omdat het AM5 platform waarschijnlijk wel weer 3-4 generaties in een periode van 4-6 gaat krijgen. Echter, de prijzen zijn voor mijn gevoel nu wel erg hoog (natuurlijk dollar koers etc.), maar dus ook beetje kunstmatig terwijl we nog wachten op Intel. Ik was een van de early adaptors van de Ryzen 9 3900X (kon niet wachten op de 3950X

), maar in dit geval kijk ik het nog even aan. Upgraden naar AM5 is niet noodzakelijk (een 5000 serie kan ook), dus mochten de prijzen na kerst goed (in)gezakt zijn dan is het de overweging wel waard.
[
Voor 4% gewijzigd door
Hans1990 op 01-10-2022 10:17
]