PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
De 7220U is een nieuw product!!!
...
Een 4300U met de helft van de cores
Wel nieuwe RDNA 2, maar wel zo weinig dat het qua performance waarschijnlijk niet veel zal afwijken van wat er in de 4300U zat... Misschien zelfs trager met maar 2 CU

Mja, zolang de prijs er maar naar is.
Een 7320U met 8GB RAM kan een leuke budgetknaller zijn voor 350.
[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 20-09-2022 17:00 ]
4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro
Verslaat een 5950x die op LN2 draait; terwijl hij "maar" waterkoeling gebruikt.
XWB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:29:
En daar zijn de eerste Ryzen 7000 producten... gebaseerd op Zen 2
nieuws: AMD introduceert 7020U-serie laptop-apu's met Zen 2-cores en RDNA2-igpu
AMD had toch zo'n tabel gedeeld met wat ze in de toekomst gaan doen met die model nummers en daar zat zelfs nog zen+ tussen dacht ik.Help!!!! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:47:
^
De PR figuren zullen vast wel een mooie verklaring voor hebben waarom die naamgeving logisch is....
Gevonden:

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 22-09-2022 07:16 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
En nog een AIO ook. Dat is dus het huis-tuin-keuken resultaat dat zo'n beetje iedereen wel kan halen. En die 5950X'jes op LN2 eronder draaien ook allemaal tegen de 6 GHz. Ook wat 12900K's op LN2 erbij, richting de 6,9 GHz.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:25:
[...]
Verslaat een 5950x die op LN2 draait; terwijl hij "maar" waterkoeling gebruikt.
en
AMD CEO to Negotiate 2nm, 3nm Chip Supplies With TSMC
[ Voor 60% gewijzigd door Help!!!! op 25-09-2022 09:21 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dat is vaak een dag voor de verkoop, dus had ik het vandaag ook wel verwacht.Damic schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:18:
Volgens mij is er een NDA afgelopen
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Oh ja.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

https://www.pugetsystems....ent-Creation-Review-2356/
[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-09-2022 13:41 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Het officiële eind van de embargo schijnt om 15:00 te zijn.
waar staat dat? en is er al ergens wat bekend omtrent nederlandse webshops? kan zelf nergens nog wat vinden, mobo's idem.Ludewig schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:07:
Hij staat nog op 'SCHEDULED,' beetje vreemd dat hij dan al zichtbaar is.
Het officiële eind van de embargo schijnt om 15:00 te zijn.
Verkoop mag vanaf morgen. AMD Review Embargo's zijn eigenlijk altijd 15:00 onze tijd, Uitzondering is volgens mij rond de overgang zomer / wintertijd of omgekeerd. Als de US dan al om is en wij nog niet, of omgekeerd (weet niet welke het exact is) wil het soms wel eens een uurtje schelen.milotic schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:15:
[...]
waar staat dat? en is er al ergens wat bekend omtrent nederlandse webshops? kan zelf nergens nog wat vinden, mobo's idem.
het is ook nog geen 15:00milotic schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:50:
Nergens nog mobo's of cpus in nl webshop.
Het is niet zeker of het 15:00 is maar ik denk niet dat er vandaag al producten in de shops komen. Ik denk alleen de reviews aangezien ze morgen pas verkocht mogen worden (of geleverd, dat weet ik dus niet)
Overzicht van de reviews, zijn nu dus nog allemaal leeg:
https://videocardz.com/13...esktop-cpu-review-roundup
[ Voor 15% gewijzigd door OMD op 26-09-2022 14:59 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-7600x/
[ Voor 68% gewijzigd door Help!!!! op 26-09-2022 15:01 ]
PC Specs
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ze beginnen nu langzaak inderdaad binnen te lopen, normaal gesproken zijn GN, HWU en zeker LTT er wel vanaf de eerste seconde bij, dat was nu niet het geval.
Aan GN's thumbnail te zien is warmte dus wel weer een dingetje zoals verwacht.
Edit: Tweakers geen samples?, zijn normaal gesproken toch altijd wel exact om 15:00 van de partij.
[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 26-09-2022 15:08 ]
Vandaag is het eind van de review embargo, niet de datum waarop verkocht mag worden. Dat is 'pas' morgen.milotic schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:50:
Nergens nog mobo's of cpus in nl webshop.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Iets wat tegenvallend dan, maar als 5800X3D eigenaar mooi meegenomenDaniëlWW2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:08:
Snelle blik en het lijkt dus rond RX5800X3D niveau te zijn.
RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB
Ik wacht echt op een prijsdaling, maar of die er nu ook gaat komen.Dennism schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:09:
[...]
Iets wat tegenvallend dan, maar als 5800X3D eigenaar mooi meegenomen

Als je echt MSRP zou nemen (399 dollar) dan is een 5800x3d een betere deal dus. Die is nu te koop voor 460 euro ongeveer. Verwachting is dan dat de winkels de 7700x zullen aanbieden voor € 499,- ?DaniëlWW2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:10:
[...]
Ik wacht echt op een prijsdaling, maar of die er nu ook gaat komen.![]()
Nu:

Bij de 5800X3D release:

5800X3D verliest even 100+ punt.
Qua gaming eens, maar qua productivity niet right?DaniëlWW2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:08:
Snelle blik en het lijkt dus rond RX5800X3D niveau te zijn.
Lijkt me het meest logisch, of er iets ontbreekt is onduidelijk, in de 5800X3D review zijn minder processors opgenomen, daar is er geen die exact 200 scoort in ieder geval.OMD schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:16:
Lijkt mij een input error oid? Omdat het ook zo een mooi rond getal is van 200 en danst onder veel lager geclassificeerde cpu's. Ontbreekt er een cpu dat ze die naam hebben verwisseld?
Verbruik lijkt bij +- gelijke gaming prestaties ook redelijk wat hoger te zijn vergeleken met de 5800X3D, in deze tijden is dat natuurlijk niet wat je wil zien (of juist wel, want geen upgrade reden), maar was denk ik wel verwacht. Verbruik zit nu rond de 5800X. Helaas wel alleen Blender getest zo lijkt het, dus geen uitgebreide verbruikstest gedaan over meerdere workloads.

[ Voor 31% gewijzigd door Dennism op 26-09-2022 15:23 ]
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.MneoreJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:24:
Iedereen die nu de 5800X3D ophemelt snap ik niet -- zeker heb je met de 5800X3D geen slechte processor in huis, maar dacht je niet dat er een 7somethingX3D ging komen die alle voordelen van IPC, cores, clocks en cache gaat combineren? Reken maar van wel en dat gaat het nieuwe beest zijn. My body is ready.
7700X -> 499 euro
5800x3d -> 460 euro, goedkoper platform en geheugen en is in veel gevallen sneller met een lager verbruik.
Voor gaming is dat dus nog een prima cpu. Als je andere dingen gebruikt zou ik ten alle tijden naar de 7700x stappen (als je een 8-core wilt)
Uiteraard zal er een 7800x3d komen oid (volgens mij ergens in januari dacht ik gelezen te hebben?) maar die is wel weer even een heel andere prijs.
Zeker -- en het is ook niet alsof het plotseling een slechte CPU was geworden als de 7700X beter was. Het is echt niet alsof alle devs dan ineens deze CPU gaan targeten of dat Intel hier niet meer overheen kan...OMD schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:27:
Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.
7700X -> 499 euro
5800x3d -> 460 euro, goedkoper platform en geheugen en is in veel gevallen sneller met een lager verbruik.
Voor gaming is dat dus nog een prima cpu.
Als je klaarzit om gelijk het nieuwste te kopen als het beter is snap ik de opluchting wel, want dat "hoeft" nu niet. Maar dat doe je toch echt jezelf aan.
Was getekend, iemand die nog steeds een Broadwell heeft met 128 MB L4 cache, die nu pas echt op het einde zit.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
https://www.igorslab.de/m...-und-workstation-test/10/
Het is erg jammer dat het verbruikt nauwelijks minder is, maar de prestatie toename van P1 FPS is aanzienlijk!
Bijna op 5800X3D niveau.
Ik denk dat ik even ga wachten tot begin volgens jaar

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 26-09-2022 15:38 ]
Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze onder gaming meer zouden inlopen, ook op Intels 12th gen, die soms nog altijd efficiënter zijn, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Het enige waar ze eigenlijk nog echt veel efficiënter zijn is, is Blender als ik daar zo even snel kijk bij Igor.CMT schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:35:
Igor heeft, zoals vanouds, het verbruik onder diverse gaming belasting bekeken:
https://www.igorslab.de/m...-und-workstation-test/10/
Het is erg jammer dat het verbruikt nauwelijks minder is, maar de prestatie toename van P1 FPS is aanzienlijk!
Bijna op 5800X3D niveau.
Ik denk dat ik even ga wachten tot begin volgens jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 26-09-2022 15:47 ]
Daarnaast vermoed ik dat het asynchroon lopen van de FCLK: ULCK, parten speelt wat betreft de tegenvallende avg. FPS. De P1 is namelijk wel flink toegenomen.
De geheugen latency is een stuk hoger vergeleken met Zen3.
[ Voor 19% gewijzigd door CMT op 27-09-2022 02:50 ]
Die kan je vinden bij Igorslab. Per game efficientie en verbruik gemeten.Dennism schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:18:
[...]
Lijkt me het meest logisch, of er iets ontbreekt is onduidelijk, in de 5800X3D review zijn minder processors opgenomen, daar is er geen die exact 200 scoort in ieder geval.
Verbruik lijkt bij +- gelijke gaming prestaties ook redelijk wat hoger te zijn vergeleken met de 5800X3D, in deze tijden is dat natuurlijk niet wat je wil zien (of juist wel, want geen upgrade reden), maar was denk ik wel verwacht. Verbruik zit nu rond de 5800X. Helaas wel alleen Blender getest zo lijkt het, dus geen uitgebreide verbruikstest gedaan over meerdere workloads.
[Afbeelding]
De AVX512-implementatie lijkt erg goed te zijn.
Ja, en straks komt Raptor Lake er aanDennism schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:09:
[...]
Iets wat tegenvallend dan, maar als 5800X3D eigenaar mooi meegenomen

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar een die shrink staat niet meer garant voor lager stroomverbruik. AMD's eigen blogpost is ook van toepassing op Zen 4.Dennism schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:38:
Verbruik gaat bij AMD nu ook de lucht in net als bij Intel de afgelopen generaties bij productivity workloads in ieder geval. De 7950X van GN tikt nu bijv. ook de 250W aan in blender.
[Afbeelding]

Franse review: https://www.clubic.com/pr...nouveau-tacler-intel.html
Wat een teleurstelling. Meer idle verbruik dan 5700X / 5800X Zen3!
Jammer dat ik er wel mijn zinnen op had gezet, en dat µITX-moederborden voor AM4 nu zo dramatisch verkrijgbaar zijn...
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Voor het nieuwe platform ben je veel meer geld kwijt, voor een wat betere score (7700x) , maar hogere temperaturen en verbruik. Nieuw moederbord, processor, geheugen... valt me eerlijk gezegd tegen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 26-09-2022 16:20 ]
Namelijk het wattage limiet weghalen, zodat alleen temperatuur nog primair leidend is. En je dus prestaties die je hier nu ziet met de zwaarste AIO's mogelijk niet te halen gaat zijn met goedkopere air koelers. Volgens Steve gaat deze cpu's in multicore workloads altijd proberen op 95c te draaien en tot dat moment blijft de performance toenemen. Hoewel volgens mij onschadelijk, weet ik eigenlijk ook niet of iedere aspirant koper daar wel op zit te wachten.
Ik ben dus ook erg benieuwd naar de test waar Steve naar lijkt te hinten waarin hij meerdere koelers gaat testen.
Een 7700x gaat blijkbaar op 95c hangen? Dat is wel een forse toename en een hoop extra warmte die je kamer ingegooid wordt.
PC Specs
Denk toch dat we hier vanaf moeten. Het is deel van het ontwerp, waarom zou het niet kunnen? Wij hebben als mensen een soort van verbinding met het kookpunt van water, maar CPUs zijn geen water.Dennism schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:29:
Hoewel volgens mij onschadelijk, weet ik eigenlijk ook niet of iedere aspirant koper daar wel op zit te wachten.
Mechanisch gezien zijn temperatuursveranderingen het slechts voor een CPU. Je zou kunnen beargumenteren om een CPU ALTIJD op z'n max temperature te laten draaien.
Je motor in je auto wil je ook niet dat die bij het stoplicht daalt naar 60 graden
Maar ja, ik vind deze trend niet zo heel wenselijk
[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 26-09-2022 16:34 ]
PC Specs
Kun je onder woorden brengen waarom het niet zo wenselijk is?Help!!!! schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:34:
Het is onschadelijk dat heeft AMD al aangegeven. Manueel kun je tot 115c gaan.
Maar ja, ik vind deze trend allemaal niet zo heel wenselijk
Ook weer niet zo heel veel extra veel warmte afhankelijk van de test. Bij gaming scheelt het nog geen 30W.Help!!!! schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:32:
en een hoop extra warmte die je kamer ingegooid wordt.

Mee eens dat het inderdaad vooral een onderbuik gevoel is dat mensen die temperatuur laat schuwen. Als je hiermee de maximale prestaties behaalt binnen het geboden koelvermogen dan is dat toch uiteindelijk de beste situatie. Nu zou het natuurlijk wel prettig zijn als je eventueel wat invloed zou kunnen hebben op deze temperatuur, of iets meer headroom zou kunnen overhouden. Nu kan een CPU die constant tegen 95 graden aan zit geen korte piek van extra belasting meer 'opvangen' met een beetje temperatuur headroom. Daarnaast ga je nu natuurlijk wel automatisch de keuze maken voor de gebruikers wat de performance/watt verhouding is (en deze leg je eigenlijk zo ongunstig mogelijk). Een insteek op lager verbruik en dus temperatuur kost namelijk niet lineair evenredig veel performance. Dit is bij CPUs wellicht iets minder van toepassing, maar dit zie je zeker bij het boost gedrag van GPUs waar een 20% lagere power target vaak maar marginaal verlies van performance geeft.LittleKiller schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:32:
[...]
Denk toch dat we hier vanaf moeten. Het is deel van het ontwerp, waarom zou het niet kunnen? Wij hebben als mensen een soort van verbinding met het kookpunt van water, maar CPUs zijn geen water.
Mechanisch gezien zijn temperatuursveranderingen het slechts voor een CPU. Je zou kunnen beargumenteren om een CPU ALTIJD op z'n max temperature te laten draaien.
Je motor in je auto wil je ook niet dat die bij het stoplicht daalt naar 60 graden
PCtje :) -> http://tweakers.net/gallery/349972#tab:inventaris
Exact.Paprika schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:36:
[...]
Ook weer niet zo heel veel extra veel warmte afhankelijk van de test. Bij gaming scheelt het nog geen 30W.
[Afbeelding]
Iedereen koppelt warmte aan energie, maar dat zijn echt twee verschillende dingen. Een speldenknop kan wel 100 graden zijn. Gaat die speldenknop dan heel veel warmte je ruimte in pompen?
Ik krijg vooral het gevoel dat AMD een veilige overstap naar DDR5 wil maken, zonder teveel radicale wijzigingen in het Zen ontwerp te willen maken. Daar valt wel iets voor te zeggen.bwerg schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:18:
Eens dat het tegenvalt, de prestatietoename lijkt toch wel erg veel te leunen op een toename in kloksnelheid en energieverbruik. Dat kun je met een OC op een oude CPU ook wel bereiken...
Zo werkt het niet. De speldenknop is geen warmte generator + een kleiner oppervlak.LittleKiller schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:38:
[...]
Exact.
Iedereen koppelt warmte aan energie, maar dat zijn echt twee verschillende dingen. Een speldenknop kan wel 100 graden zijn. Gaat die speldenknop dan heel veel warmte je ruimte in pompen?
Dit is nogal subjectief en ik ben het er sterk mee oneens. Minimale prestatiewinst voor een forse toename in energieverbruik is gewoon energieverspilling.etnerdnl schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:37:
Als je hiermee de maximale prestaties behaalt binnen het geboden koelvermogen dan is dat toch uiteindelijk de beste situatie.
Bovendien kan de CPU-bakker (AMD of Intel) wel leuk de temperatuur van de CPU in de gaten houden om te kijken of die niet stuk gaat, maar ze gaan niet zien wat de temperatuur van de rest van de hardware in de kast is. We zien nu al dat bijvoorbeeld SSD's en chipsets al verrekte heet worden. En dan heb ik het nog niet over (semi-)passieve PSU's of GPU's gehad, veel plezier met 170W aan warmteproductie daarnaast. En dan heb je ook nog de stroomtoevoer, veel plezier met een 170W-CPU op een ITX-mobo. Ik ben benieuwd of een dergelijk mobo gewoon een lagere turbo kan forceren of dat mobo-fabrikanten maar gewoon pech hebben, want er is nog geen non-X-CPU aangekondigd.
"Gebruik maar wat je leuk vindt" is leuk met een ATX-mobo in een heel dikke full tower-behuizing met flinke airflow maar er zijn meer PC's op de wereld. Gelukkig is de PPT in te stellen maar de meeste reviews en benchmarks bekijken die situatie niet.
[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 26-09-2022 20:04 ]
Eens, maar ik denk toch niet dat je ze de kost wil geven die dat liever niet zien.LittleKiller schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:32:
[...]
Denk toch dat we hier vanaf moeten. Het is deel van het ontwerp, waarom zou het niet kunnen? Wij hebben als mensen een soort van verbinding met het kookpunt van water, maar CPUs zijn geen water.
Je zal zelf ook wel alle posts kennen die je op forums tegen komt, mijn cpu wordt 64 graden, is dat niet veel te warm!!?! Op een of andere manier is een warme cpu voor veel gebruikers echt een drempel. Zolang je geen throttling zien natuurlijk echter in gebruik niet erg.
Het is wel scheve vergelijkingLittleKiller schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:32:
[...]
Bij een auto heb je te maken met mechanische onderdelen die met nauwe toleranties langs elkaar bewegen. Vanwege diverse uitzettingscoëfficiënten van de metalen is er een optimum temperatuur voor minimale slijtage.
Een CPU slijt op een andere manier en dat heeft o.a. te maken met de lekstroom.
Bij te hoge spanning (en daarmee stroom) en/of te hoge temperatuur raakt het materiaal waarvan de transistors gemaakt zijn beschadigd. Het is ook een combinatie van de twee. Een CPU mag heet worden mits er niet veel stroom loopt en een hoge spanning hebben mits de lekstroom laag is en daarmee de stroom beperkt wordt (dat zie je bij LN2 gebeuren).
In algemene zin neemt de lekstroom bij halfgeleiders sterk toe boven de 60°C.
Om die reden wil je een CPU zo koel mogelijk houden zonder condensvorming.
Het zou mijn niet verbazen als bij dit procedé, van de 130W cpu verbruik, 20W verloren gaat aan lekstroom.
Edit:
Wat ik probeer te zeggen is dat 95°C misschien ok is om de CPU niet op korte termijn te degraderen. Maar het is niet iets om naartoe te streven en als normaal te beschouwen.
Zonder de strijd met Intel om de prestatiekroon te pakken te krijgen, zou je hoogstwaarschijnlijk niet chips zien die zo ver gepusht worden.
[ Voor 9% gewijzigd door CMT op 26-09-2022 17:09 ]
Heeft iemand hier toevallig al reviews van de nieuwe X670 moederborden voorbij zien komen
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
komen we langzaam weer terug op de chipsets uit de tijd van de nforce 650i/680i (toen nvidia nog chipsets maakte). Zonder airflow werd de northbridge meer dan 100 graden. Dacht je handig te "upgraden" naar waterkoeling...bwerg schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:54:
[...]
Dit is nogal subjectief en ik ben het er sterk mee oneens. Minimale prestatiewinst voor een forse toename in energieverbruik is gewoon energieverspilling.
Bovendien kan de CPU-bakker (AMD of Intel) wel leuk de temperatuur van de CPU in de gaten houden om te kijken of die niet stuk gaat, maar ze gaan niet zien wat de temperatuur van de rest van de hardware in de kast is. We zien nu al dat bijvoorbeeld SSD's en chipsets al verrekte heet worden. En dan heb ik het nog niet over (semi-)passieve PSU's of GPU's gehad, veel plezier met 170W aan warmteproductie daarnaast.
Uiteindelijk zit je met twee workloads. Een workload waarbij de werklast vast is (bijvoorbeeld een excelsheet doorrekenen). Dan zit je met twee parameters, de hoeveelheid energie die daarvoor nodig is, en de hoeveelheid tijd die het kost om het ding door te rekenen. De kans is dat 90% snelheid een halvering van de hoeveelheid energie betekent. Maargoed, de werklast is vast. De processor is ook snel weer idle, waarmee temperatuur minder een issue is. Let wel dat *gokje* 95% van alle PC's deze werklast heeft.
Een tweede soort workload is gaming, waarbij de processor zo snel mogelijk staat te rekenen. Zonder FPS limiet is de werklast dus oneindig. Ook daar is de vraag te stellen of al die plaatjes per seconde wel nodig zijn. Een FPS limiet zou al kunnen helpen, zeker met de komende generatie videokaarten die nog veel meer stroom vreten.
De temperatuur van de CPU is ongerelateerd aan de hoeveelheid warmte die moet worden afgevoerd. Warmteoverdracht gaat echter wel sneller met een groter temperatuurverschil, en blijkbaar hebben deze CPU's een wat groter temperatuurverschil nodig hetzelfde vermogen weg te krijgen. Dat is overigens geen verrassing, hier werd al over gesproken toen het ontwerp van de IHS bekend werd.Help!!!! schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:32:
Een 7700x gaat blijkbaar op 95c hangen? Dat is wel een forse toename en een hoop extra warmte die je kamer ingegooid wordt.
€480 is het ongeveer omgerekend en dat zit meestal wel goed voor CPU's. En dat vind ik stiekem wat jammer omdat ik hoopte dat de 7700X net iets sneller zou uitvallen en de 5800X3D wat omlaag zou drukken. Nu is het redelijk vergelijkbaar voor gaming, misschien is de 5800X3D zelfs iets beter, waardoor die waarschijnlijk op dezelfde prijs gehandhaafd kan blijven.OMD schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:13:
[...]
Als je echt MSRP zou nemen (399 dollar) dan is een 5800x3d een betere deal dus. Die is nu te koop voor 460 euro ongeveer. Verwachting is dan dat de winkels de 7700x zullen aanbieden voor € 499,- ?
Natuurlijk gaat de "7800X3D" die er gegarandeerd gaat komen, wel een gat trekken met de rest, maar dat duurt nog even en vraagt ook een compleet nieuw platform met bijbehorende kosten.
Maar ik heb nog niet de tijd gehad om echt goed te kijken. Eerste indruk is een beetje wat ik verwachte. Het is een goede CPU, maar ook niet een heruitvinding van het wiel. Dat het een beetje een heethoofd zou worden, was ook te verwachten. Ik denk dat het uiteindelijk behoorlijk competitief zal zijn met Raptor Lake, zeker als prijzen nog wat gaan schuiven, DDR5 goedkoper en B650 er is. Het komt alleen in een tijd waarin minder mensen het kunnen betalen, waardoor ik de prijzen toch wat fors vind. Niet compleet belachelijk zoals Nvidia probeert, maar wel wat fors.
Er is letterlijk eerder al op jou gereageerd dat de verkoop morgen begint.milotic schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:25:
enig idee wanneer we wat bestellen kunnen? mobo's kan ik ook nog niet vinden
Qua compiletijden zie ik wel een goede verbetering, maar tegen een veel hoger gebruik. Ik sta niet echt te springen om gelijk over te stappen van een 3950x naar een 7950x. Ik wacht wel op Zen 5.
Ik ben overigens best benieuwd of de scores nog wat gaan schuiven als de 7xxx en 4xxx generatie van AMD en Nvidia uitkomen.
Oh en zijn aansluitende closing thoughts trekken ook de aandacht
[ Voor 34% gewijzigd door Help!!!! op 26-09-2022 18:38 ]
PC Specs
En op zich was Zen 1 ook erg soepel vergeleken met oudere Intel quad cores. Ik denk dat we gewoon steeds meer een punt bereiken waar CPU's zo snel zijn dat simpele taken totaal geen inspanning meer vragen van de CPU en het gewoon meteen gedaan is. Dat merk je bij elke stap. Zen 2 vond ik ook erg soepel, ik denk dat Zen 3 nog net wat beter is, Alder Lake ook etc.
Zijn er verder al linken gevonden naar de producten in de shop? Bij de RX6000 series waren deze op voorhand gevonden.
EDIT: zijn er ook plannen voor een prijzen/discussie topic voor de 7000 series zelf?
[ Voor 17% gewijzigd door 33Fraise33 op 26-09-2022 20:16 ]
Dat is alleen zo als er geen GPU, RAM of andere bottleneck is. Wanneer die bottleneck er wel is zal de CPU lekker uit zijn neus gaan eten, waardoor het verbruik lager wordt.M2M schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:04:
[...]
Een tweede soort workload is gaming, waarbij de processor zo snel mogelijk staat te rekenen. Zonder FPS limiet is de werklast dus oneindig.
We zien dat de reviewers behoorlijk moeite moeten doen om bij hun gaming-tests een significant verschil te genereren. Meestal met 1080p op medium/low wat alleen relevant is voor gamers die extreem esports spelen en weinig geven om grafische pracht en praal.
Al zal de CPU in de toekomst wel harder gaan werken als je er lang mee doet en de videokaart vervangt door een Radeon 9950 XT Ultimate OC.
Yup.LittleKiller schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:32:
[...]
Daarbij komt dat AMD nu eenmaal hun chips ontwerpt om met hogere temperaturen te werken. Dit zien we al jaren en elke keer is het drama om niks. Het probleem is niet die temperaturen. Het probleem is puur perceptie dat hoger altijd slechter is. Zeker nu AMD bewust de CPU op 90-95C wil laten draaien waarna vermogen pas een rol gaat spelen. Heb je een betere koeling, dan verbruikt je CPU nu ook meer en haal je hogere clock speeds. Je kan die perceptie dan ook net zo makkelijk omdraaien door te stellen dat AMD juist clockspeeds hoger weet te krijgen omdat ze hun chips warmer kunnen laten worden.
Uiteindelijk maakt het alleen niks uit. Prestaties tellen en het presteert ongeveer zoals verwacht. Zen 4 is gewoon alweer een zeer solide CPU generatie van AMD die zeer snel en efficient is in gaming maar ook flink kan presteren in zware all core taken. Het grootste probleem met Zen 4 is puur perceptie. Het is namelijk ongeveer net zo'n grote stap als Zen 3 over Zen 2 daarvoor moet je nu een nieuw moederbord kopen wat mensen niet willen. Dit is gewoon een luxeprobleem.
Als je al iets te klagen hebt, dan is het wel dat AMD zoveel moeite heeft gestoken in CPU koelers die op AM4 werken, ook zoveel mogelijk voor AM5 te laten werken. Daarom is de IHS van Zen 4 wat dikker dan noodzakelijk lijkt te zijn, dus is de hitteafvoer ook wat minder. Maar ja, als ze dat niet hadden gedaan, dan liep iedereen weer te klagen dat ze een nieuwe CPU koeler moeten kopen.

Mwah, ik noemde toch wel een hele sloot aan nadelen die voor mij reden zouden zijn om deze CPU's nooit met de instellingen te draaien waarop ze standaard zijn ingesteld.DaniëlWW2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:29:
Uiteindelijk maakt het alleen niks uit. Prestaties tellen en het presteert ongeveer zoals verwacht. Zen 4 is gewoon alweer een zeer solide CPU generatie van AMD die zeer snel en efficient is in gaming maar ook flink kan presteren in zware all core taken. Het grootste probleem met Zen 4 is puur perceptie.
Prestatiewinst zijn voor één deel toe te schrijven aan verbeterde techniek (lees: TSMC 5nm en minimale architectuurverbeteringen) en voor één deel aan gewoon aggressievere kloksnelheden. Die eerste zijn daadwerkelijk een eigenschap van de CPU die je niet in een andere CPU gaat terugvinden, maar voor die laatste kun je ook gewoon een AM4-CPU kopen en die OC'en. Prestatiewinst door hogere clocks is slechts een instelling, geen inherente eigenschap van de CPU.
Het probleem dat je beschrijft is dat je een 170W of zelfs 250W wat CPU in een ITX behuizing wil stoppen. Dat kan, maar dan moet je een AIO gebruiken. Is de hitte de behuizing uit en het probleem weg.bwerg schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:48:
[...]
Mwah, ik noemde toch wel een hele sloot aan nadelen die voor mij reden zouden zijn om deze CPU's nooit met de instellingen te draaien waarop ze standaard zijn ingesteld.
Prestatiewinst zijn voor één deel toe te schrijven aan verbeterde techniek (lees: TSMC 5nm en minimale architectuurverbeteringen) en voor één deel aan gewoon aggressievere kloksnelheden. Die eerste zijn daadwerkelijk een eigenschap van de CPU die je niet in een andere CPU gaat terugvinden, maar voor die laatste kun je ook gewoon een AM4-CPU kopen en die OC'en. Prestatiewinst door hogere clocks is slechts een instelling, geen inherente eigenschap van de CPU.
Verder is hogere clocks behalen zeker wel een architectuurverbetering met hoe het nu staat qua transistordichtheid. Inmiddels moet er heel wat moeite gestoken worden om clock speeds te verhogen. Dat is ook al iets dat een aantal jaar eraan zat te komen en het resultaat is dit verbruik. Daarom zie je Zen 4 ook behoorlijk efficient zijn als de CPU beperkt is beperkt of bijvoorbeeld gaming workloads hebt. In dat licht zie ik AMD hun aanpassing van hun boostalgoritme ook. Je laten de CPU naar 90-95C gaan en bepalen aan de hand van koelingsprestaties hoeveel het verbruik is. Dat doen ze waarschijnlijk omdat de CPU voorbij de 95C, zoveel weerstand zal ervaren dat er voornamelijk vermogen tegen het probleem aangegooid zonder veel winst in clock speed.
- Idle power draw tot wel 3x zo hoog. (verschilt per reviewer dus of dit test methode of moederbord gerelateerd is ben ik nog niet achter)
- Gaming power draw consistent hoger als zelfs de 12900k die al de minst efficiënte chip was zelfs onder gaming. (7700x is ok)
- 5800X3D gemiddeld sneller voor gaming.
- Prijs voor een compleet nieuwe setup dermate veel duurder als een Intel 12th gen of 5800X3D build dat dat toch wel een overweging is. (Ben benieuwd of ook de intel 13th gen borden zo absurd veel duurder zullen uitvallen)
- Power draw onder load is alles wat we niet leuk vonden aan de 12900k...
Ik hoop dus dat 13700k of de 7700/7900X3D nog een positief iets is want vooralsnog vind ik het een teleurstelling net als RTX4000.
Ik heb het gevoel dat als ze net iets meer cache op de 7000 hadden geplakt en die power limiet iets lager gemaakt hadden en de clocks wat beperkt hadden het een ander verhaal was geweest voor gaming. Maar ze Mhz race lijkt ook AMD besmet te hebben dus ik hou mijn hart vast voor de 6GHZ claims van intel. 350watt cpu anyone ?
Ik zie het ook nog even aan. Ryzen 7000 zijn wel hardlopers met out of the box een bewuste keus voor prestaties ipv efficiëntie. Dat is niet de manier waarop ik zelf een CPU zou inzetten voor bijvoorbeeld rekenwerk. Terug gezet op een zelfde 142W PPT als Zen3 geeft het ook een heel ander beeld. Daarom vind ik het persoonlijk een vreemde keuze van AMD.Sp3ci3s8472 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:20:
Conclussie is dus eigenlijk; als je gamed en je hebt al AM4 en je hebt geen PCI-E 5 nodig voor storage moet je gewoon lekker de 5800x 3D pakken (of houden).
Qua compiletijden zie ik wel een goede verbetering, maar tegen een veel hoger gebruik. Ik sta niet echt te springen om gelijk over te stappen van een 3950x naar een 7950x. Ik wacht wel op Zen 5.
Ik ben overigens best benieuwd of de scores nog wat gaan schuiven als de 7xxx en 4xxx generatie van AMD en Nvidia uitkomen.
Maar zelfs dan; een IPC vergelijk op 4,4GHz laat zien dat Zen3 met 3D-V-cache nog steeds de absolute kroon pakt in gaming. Ook niet een beetje. Dat geeft wel een idee wat er nog aan zit te komen met de hogere kloksnelheid van een 7000XD3. Eventuele spanningsbeperking van die techniek daargelaten.
Voor iedereen die nog een prima AM4 moederbord en vlot geheugen heeft blijf de 5800X3D een uitstekende keus voor gaming ookal is ie aan de prijzige kant. Nog steeds goedkoper dan investeren in een AM5 moederbord en DDR5. Op efficiëntie voor allcore workloads blijft de 3950X voorlopig wel even voldoen.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Jammer. Zen5 dan maar?
* NitroX infinity gaat maar kijken naar een AM4 upgrade.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
- Prijzen gaan vermoedelijk omlaag als Raptor Lake uitkomt en sowieso wanneer de early adopters hun dure aankopen hebben gedaan
- De 3D V-Cache model(len) zijn vermoedelijk nog veel beter
- Goedkopere moederborden moeten nog komen
- DDR5 prijzen gaan steeds verder omlaag
- Hynix A-die komt eraan, waardoor er +800 op de geheugensnelheid komt (en de bestaande 6000 geheugensetjes omlaag schuiven richting de goedkopere tiers). Momenteel is Hynix M-die nog de topper.
De eerste signalen zijn wel dat dit al een redelijk stabiel platform is, wat meevalt, al is het wat vroeg om dat echt vast te stellen.
Een flink nadeel dat helaas niet beter zal worden is dat de dikke heatspreader erg slecht lijkt te zijn voor de koeling. Misschien dat de X3D modellen wat dat betreft beter zullen zijn als ze de heatspreader dunner maken om de 3D V-Cache kwijt te kunnen. Sowieso stel ik wat vraagtekens bij de keuze van AMD om de chips compatibel te houden met de huidige koelers. Is dat het echt waard om zo'n dikke heatspreader te gebruiken? Of zit er wat achter en denken ze die ruimte straks alsnog nodig te hebben, bijvoorbeeld door veel meer op de chip te gaan stacken. AMD heeft al gehint dat ze veel meer kunnen 3D-stacken dan alleen cache.
Ik wacht zelf op een goede deal voor een GPU en als ik die heb ga ik wel eens serieus denken aan een upgrade.
[ Voor 3% gewijzigd door Ludewig op 27-09-2022 00:41 ]
Als je de post voor je kijkt met de link naar het artikel van Computerbase dan zie je wel duidelijk dat er een 10% verbetering is in IPC. Daarnaast heeft AMD heel wat gedaan om er voor te zorgen dat de cpu frequenty verhogen ook daadwerkelijk zin heeft. Vooral bij Zen 2 en eerder schaalde het niet meer door na +/- 4.2-4.5 Ghz, dat lijkt nu wel het geval.NitroX infinity schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:32:
Niet kijkend naar de technologie onder de IHS, lijkt het gewoon te gaan om hoger geklokte Zen 3 cpu's met het daar-bij-behorende hogere stroomverbruik en een hoger TDP om nog meer prestaties eruit te kunnen persen. Oh, en DDR5 ondersteuning.
Jammer. Zen5 dan maar?
* NitroX infinity gaat maar kijken naar een AM4 upgrade.
Ondanks dat ik niet heel erg onder de indruk ben mag dat wel gezegd worden.
Daar gaat het niet om, waar het om gaat dat in auto branch consumenten of wannabee automotive expert die het blijkbaar beter weten en zeer koele TS en ventilator schakelaard moeten hebben.CMT schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:03:
[...]
Het is wel scheve vergelijking
Bij een auto heb je te maken met mechanische onderdelen die met nauwe toleranties langs elkaar bewegen. Vanwege diverse uitzettingscoëfficiënten van de metalen is er een optimum temperatuur voor minimale slijtage.
Een CPU slijt op een andere manier en dat heeft o.a. te maken met de lekstroom.
Bij te hoge spanning (en daarmee stroom) en/of te hoge temperatuur raakt het materiaal waarvan de transistors gemaakt zijn beschadigd. Het is ook een combinatie van de twee. Een CPU mag heet worden mits er niet veel stroom loopt en een hoge spanning hebben mits de lekstroom laag is en daarmee de stroom beperkt wordt (dat zie je bij LN2 gebeuren).
In algemene zin neemt de lekstroom bij halfgeleiders sterk toe boven de 60°C.
Om die reden wil je een CPU zo koel mogelijk houden zonder condensvorming.
Het zou mijn niet verbazen als bij dit procedé, van de 130W cpu verbruik, 20W verloren gaat aan lekstroom.
Edit:
Wat ik probeer te zeggen is dat 95°C misschien ok is om de CPU niet op korte termijn te degraderen. Maar het is niet iets om naartoe te streven en als normaal te beschouwen.
Zonder de strijd met Intel om de prestatiekroon te pakken te krijgen, zou je hoogstwaarschijnlijk niet chips zien die zo ver gepusht worden.
Beter weten dan motor ontwikkeling engineers. De reden waarom in de instrumenten paneel niet de temperatuur van koelvloeistof wordt weergegeven en al nelemaal niet die van de olie.
Dat engineers mogelijk toch wat te hoog kunnen kiezen. Zal niet uit te sluiten zijn , maar dat zal dan zeer uitzonderlijk zijn. Maar hangt ook af of je normaal straat gebruik of circuit racing doet. Dan is grotere radiator of meer koel capaciteit en olie koeler nodig.
Bij cpu is er C2000 die engineers een weardown te laag ingeschat hebben bij zelfs normaal gebruik.
Maar ja NAS CPU zal ook niet zwaar OC’ed worden dus weardomn target zit dichter bij stock tolerantie. Een desktop CPU zal veel hogere weardown setting hebben zodat LN2 oc mogelijk is zonder na de 1 a 3 testrun loodje te leggen.
Bij autos kan je ook overspec hebben bv Mazda mx? De ongeblazen uitvoering heeft blok wat ook de geblazen uitvoering heeft. Met als bijkomstigheid overtoleranties kan turbo makkelijk hebben. Lage compressie waarbij distibutieriem die knapt de kleppen de zuigers niet kunnen raken.
Al zal ik omdat ik mijn PC de CPU mobo set zeer lang aanhow gaan voor premium koeling en geen OC. Omdat het bij mij meer dan 5 jaar mee zal gaan. En mijn Zen1 deze crisis tijd ook wat langer zal moeten uitzingen. In april loopt bij ons vast contract voor energie af. Dus dan kijk ik pas.
Dan is 7???X3D al tijd uit. Zijn mobo aan gestabiliseerde straat prijzen zal DDR5 ook lage straatprijzen kunnen hebben. Is de volledige nextgen lijnen kwa GPU uitgekomen AD104 en navi33 te koop. Vorige gen door de markt gejaagd
En dan ook heel belangrijk zen4 vs Raptorlake maar dan met 4090 / RX 79??X
Dat de nu toch nog GPU bound games nog verder kunnen schalen met 1080P benches.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Zo zou ook de huidige boost clocks ook omschrijven, maar dat is natuurlijk subjectief.DaniëlWW2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:12:
Dat doen ze waarschijnlijk omdat de CPU voorbij de 95C, zoveel weerstand zal ervaren dat er voornamelijk vermogen tegen het probleem aangegooid zonder veel winst in clock speed.
Interessante vergelijking, al had ik graag een constant stroomverbruik gezien in plaats van een constante kloksnelheid. Kloksnelheid is voor een gebruiker op zich ook niet relevant. Als de 7700X een 20% lager verbruik heeft in die tests heeft dat toch ook meerwaarde.M-spec schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:30:
Maar zelfs dan; een IPC vergelijk op 4,4GHz laat zien dat Zen3 met 3D-V-cache nog steeds de absolute kroon pakt in gaming.
[ Voor 47% gewijzigd door bwerg op 27-09-2022 08:48 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 27-09-2022 08:45 ]
PC Specs
Dan nog. Ddr5 en een stevige koeler heb je nodig. De 7600x is een mainstream cpu en die moet eigenlijk al verkocht gaan worden met een degelijke koeler in plaats van een stock kwaliteit cooler.Help!!!! schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:44:
GN legt de vinger op de zere plek. Ben erg benieuwd wat de B chipset mobo's gaan kosten....
[YouTube: AMD's Value Problem: Ryzen 5 7600X CPU Review, Benchmarks, & Expensive Motherboards]
B chipset gaat daar maar een kleine verandering in brengen. Ik denk dat ik maar voor een 5800x3d ga. Kan ik voorlopig nog wel even vooruit en als simracer heb ik sowieso bij die cpu het meeste baat.
nog niks kennen vinden33Fraise33 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:16:
Weet iemand of de cpu's vanaf 12u vannacht te koop zijn of wanneer dit precies onze tijd is?
Zijn er verder al linken gevonden naar de producten in de shop? Bij de RX6000 series waren deze op voorhand gevonden.
EDIT: zijn er ook plannen voor een prijzen/discussie topic voor de 7000 series zelf?
Een efficiënte chip heeft per definitie een zo laag mogelijke kloksnelheid en hoge IPC. In dit geval zal de kloksnelheid van een 7700X dus flink omhoog moeten (zoals out of the box het geval is) om de extra prestaties die V-cache hier brengt te compenseren. Dit doet een potentieel lager verbruik weer grotendeels teniet.bwerg schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:41:
[...]
Interessante vergelijking, al had ik graag een constant stroomverbruik gezien in plaats van een constante kloksnelheid. Kloksnelheid is voor een gebruiker op zich ook niet relevant. Als de 7700X een 20% lager verbruik heeft in die tests heeft dat toch ook meerwaarde.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Stel dat AMD het bij de oude 142W CPU limiet had gehouden. Wat je dan had gezien is dezelfde prestaties in gaming en minder in zware taken. Vervolgens zet je dan PBO aan en dan krijg je wat je nu hebt. Het is omgedraaid omdat je nu eco mode hebt die een 170W TDP nu beperkt tot de oude 142W en een 105W TDP met eco mode gaat naar de oude 88W. Het veranderd niks buiten de perceptie.bwerg schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:41:
[...]
Zo zou ook de huidige boost clocks ook omschrijven, maar dat is natuurlijk subjectief.
Heel Zen 4 is uiteindelijk een perceptieprobleem omdat we sinds 2017 vaak alsmaar grotere CPU sprongen hebben gezien. Zen 2 --> Zen 3 ---> Alder Lake en ertussen zitten ook nog bepaalde Skylake++++ SKU's zoals de 8700K en natuurlijk ook de uitstekende 5800X3D. En nu zien we "maar" net iets beter dan ADL niveau in gaming alsmede "maar" tientallen procenten sneller in multi threading met flink verbruik. Verbruik kan je vervolgens fors beperken (170W TDP = 230W CPU) en dan is de uplift nog steeds fors.
Het is een solide CPU architectuur die niet meer de wow factor van Zen 2/3 heeft. Betekent niet dat het slecht is. Waar ik wel kritiek op zou hebben is de platformkosten. Ik beschouw de 7700X en 7600X als $50 te duur en ik maak me zorgen dat zelfs de meest uitgeklede B650 borden pas bij omgerekend €150 zullen beginnen. Verder is DDR5 aan het dalen, maar nog steeds wat duur.
Ben erg benieuwd waar zij mee komen.
Edit: Volgens Digitaltrends
What: Intel 13th-gen Raptor Lake event
Where: Intel’s Innovation 2022 webpage
When: 9 a.m. PT on Tuesday, September 27
Edit 2: https://www.intel.com/con...nt-series/innovation.html
[ Voor 46% gewijzigd door Xtr3me4me op 27-09-2022 10:09 ]
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Eens, want inderdaad het probleem zeker in de low end gaat natuurlijk zijn dat AMD geen 'harde' PPT limieten meer heeft op stock settings, zoals vroeger de 88W en 142W limiet. Maar nu alles op 95c wil laten draaien en daar het PPT op afstemt om deze temperatuur 24/7 vast te houden.OMD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:50:
[...]
Dan nog. Ddr5 en een stevige koeler heb je nodig. De 7600x is een mainstream cpu en die moet eigenlijk al verkocht gaan worden met een degelijke koeler in plaats van een stock kwaliteit cooler.
Een minder geïnformeerde koper die straks een 7600X koopt met bijv. een EVO212 of iets, wat altijd een vrij populaire budget koeler voor x600 AMD cpu's (en Intels Non-K Sku's) was zal straks mogelijk redelijk wat performance laten liggen t.o.v. de reviews met hun AIO koelers. Aangezien met dat soort koelers die 95c bij een veel lager PPT gehaald worden dan wanneer je met een 360 of 420 aio bezig bent.
Ik ben daar een beetje van geschrokken eigenlijk. AMD is nooit van dat soort dingen. Steve (GN) is ook erg benieuwd naar hoe slecht de stock prestaties zijn met een basis cooler. Ik voorzie toch wat problemen in pre-builds van merken zoal HP Omen, MSI en andere merken. Die bezuinigen meestal op de koeler.Dennism schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:25:
[...]
Eens, want inderdaad het probleem zeker in de low end gaat natuurlijk zijn dat AMD geen 'harde' PPT limieten meer heeft op stock settings, zoals vroeger de 88W en 142W limiet. Maar nu alles op 95c wil laten draaien en daar het PPT op afstemt om deze temperatuur 24/7 vast te houden.
Een minder geïnformeerde koper die straks een 7600X koopt met bijv. een EVO212 of iets, wat altijd een vrij populaire budget koeler voor x600 AMD cpu's (en Intels Non-K Sku's) was zal straks mogelijk redelijk wat performance laten liggen t.o.v. de reviews met hun AIO koelers. Aangezien met dat soort koelers die 95c bij een veel lager PPT gehaald worden dan wanneer je met een 360 of 420 aio bezig bent.
Ik ben daar ook zeker benieuwd naar, wat me bijv. ook opviel in de GN review van de 7950X is dat het de eerste Ryzen Halo Sku is die in ieder geval in MT workloads niet efficiënter is dan de voorganger. Dat is ook iets wat bij AMD altijd heel belangrijk was, maar nu een beetje uit het raam gegooid lijkt. Nog altijd wel efficiënter dan de Intel 12900K en waarschijnlijk zal het de 13900K ook wel verslaan, maar heel blij ben ik er niet direct mee. Je wil eigenlijk immers altijd efficiënter zijn dan het vorige model, in ieder geval op stock settings. Wat er bij een OC gebeurt is natuurlijk een ander verhaal.OMD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:50:
[...]
Ik ben daar een beetje van geschrokken eigenlijk. AMD is nooit van dat soort dingen. Steve (GN) is ook erg benieuwd naar hoe slecht de stock prestaties zijn met een basis cooler. Ik voorzie toch wat problemen in pre-builds van merken zoal HP Omen, MSI en andere merken. Die bezuinigen meestal op de koeler.
En zeker, OEM's zijn regelmatig niet heel scheutig met de koeling. Problemen voorzie ik echter niet direct, het zal allemaal prima werken, maar je zal wel lagere prestaties zien verwacht ik dan dat je in een top zelfbouw systeem of bij de reviews ziet. Het gaat in ieder geval interessant zijn dat soot tests te zien met goedkopere koelers of volledige OEM systemen.
[ Voor 27% gewijzigd door Dennism op 27-09-2022 11:09 ]
Eens. Wat mij hier opviel is dat hij aangaf dat alles nu echt instant is, ook als je veel zaken open hebt staan danwel tegelijk doet. In die zin is het m.i. wel bijzonder want sneller dan instant gaat het niet worden lijkt me.DaniëlWW2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:04:
@Help!!!! Zo wordt de 5800X3D ook wel beschreven.
En op zich was Zen 1 ook erg soepel vergeleken met oudere Intel quad cores. Ik denk dat we gewoon steeds meer een punt bereiken waar CPU's zo snel zijn dat simpele taken totaal geen inspanning meer vragen van de CPU en het gewoon meteen gedaan is. Dat merk je bij elke stap. Zen 2 vond ik ook erg soepel, ik denk dat Zen 3 nog net wat beter is, Alder Lake ook etc.
PC Specs
Had 2 soorten in stockmilotic schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:45:
si computers heeft ieder geval 2 soorten in stock
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Een behoorlijk nadeel van Raptor Lake is dat het een dood platform is, er is geen upgrade pad. In die zin is AM5 duidelijk aantrekkelijker (voor mij).GENETX schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:55:
Ik ben met name benieuwd naar wat Intel nu gaat doen met Raptor Lake. Want Zen4 is wel een vooruitgang, maar inderdaad prijzig. Een i5 12600K doet niet veel onder voor de 7600X, en als de i5 13600K wat meer cores krijgt en een hogere IPC (volgens de geruchten), dan gaat die er zeker dik voorbij (wellicht zelfs over de 7700X). Ik ben dan ook benieuwd naar de prijsstelling die Intel gaat hanteren. Als dat rond vergelijkbare prijzen zit als de huidige CPU's per segment, dan zal AMD echt de prijzen moeten laten zakken.
Voordeel van Intel is voorlopig wel dat ze DDR4 hebben.
Daarnaast waren de geruchten dat Intel forse prijzen zou gaan rekenen. Nu hoop ik dat natuurlijk niet maar we zullen het moeten afwachten.
PC Specs
Nou ja, eerste indicatie:Help!!!! schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:57:
[...]
Een behoorlijk nadeel van Raptor Lake is dat het een dood platform is, er is geen upgrade pad. In die zin is AM5 duidelijk aantrekkelijker (voor mij).
Voordeel van Intel is voorlopig wel dat ze DDR4 hebben.
Daarnaast waren de geruchten dat Intel forse prijzen zou gaan rekenen. Nu hoop ik dat natuurlijk niet maar we zullen het moeten afwachten.
https://videocardz.com/ne...700k-450-i5-13600k-at-330
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.