Wat een prijzen zeg, maar ik had dit ook wel verwacht gezien de aburditeit bij de Intel moederborden.
Over het algemeen is de kwaliteit van de moederborden wel toegenomen (layers, vrm + koeling, meer luxe).
En is er sprake van een trickle-down effect.
Waar je met de Tomhawk B450 serie nog met een 4 layer bord en vrij simpele VRM zat (geen powerstages, maar gewoon low+high side mosfets) is dat met de B550 Tomahawk gegaan naar 8 layer, powerstages, betere geluidschip, grotere koellichamen.
Eigenlijk zijn de tier's min of meer verschoven en is wat je vroeger als mid-tier (carbon serie bijv.) zou beschouwen nu gewoon de buget tier.
Het is wel erg jammer, want de bugetborden voldoen voor de meesten gewoon prima en dan hoef je voor al de onnodige franje niet extra te betalen.
Voor PCIe 4.0 en hoger, kom je haast niet meer weg met een 4 layer PCB. De afstanden zijn te groot om de signaal integriteit te behouden. En meer layers maken de borden echt veel kostbaarder.
Meer usb poorten is al lange tijd een voordeel geweest van Intel, maar waar zou je meer dan 6 poorten voor nodig hebben? Met muis + toetsenbord + usb dac + microfoon + webcam + hub hebben de meeste mensen toch genoeg aan?
Dat MSI wel hele rare onlogische beslissingen neemt kan ik beamen

.
Ik heb de B550 Tomahawk. Een heel fijn bord, maar de extra lan poort is volstrekt overbodig en in plaats daarvan had liever meer usb-poorten gezien (omdat ik ook wel af en toe meetapparatuur aan usb hang).
Het meest rare vond ik nog wel dat ze vervolgens kort darna een afgeslankte versie uitbrachten in de vorm van de B550 Torpedo. Eigenlijk wat de Tomhawk in eerste instantie had moeten zijn.
Toepasselijk heeft het zichzelf getorpedeerd, want de prijs was hoger dan de 'luxere' Tomahawk.
Overigens heb ik de B550 Tomahawk voor een hele scherpe prijs weten aan te schafffen €125 na €25 cashback. Dus het kan wel (met PCIe 4.0).
B550 Torpedo:
https://www.msi.com/Mothe...PEDO/Gallery#lg=1&slide=1
B550 Tomahawk:
https://www.msi.com/Mothe...HAWK/Gallery#lg=1&slide=1
Ik wacht persoonlijk nog af wat de Bxxx serie gaat doen qua prijzen.
Hopelijk zitten daar niet totaal onnodige dingen op zoals +12 fasen e.d. Daar betaal je fors meer voor, geeft over het algemeen meer verbruik en is totaal onnodig voor 8 cores.
Liever zie ik ook dat ze zich beperken tot een paar typen en maten, dan 6 verschillende ATX borden voor één chipset uit te brengen

. Dat jaagt de kosten per bord alleen maar op.