Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:24:
Je kunt natuurlijk altijd handmatig tunen, dus gebruiken kun je het altijd.
Uiteraard, maar dat is natuurlijk volledig tegenstrijdig met het doel van XMP en EXPO. Daarnaast is ook handmatig tunen geen garantie, er zijn bijv. nog steeds reepjes geheugen die met Intel perfect werken, maar op Ryzen systemen, zelfs met handmatige tuning voor problemen kunnen zorgen.

Dat soort zaken zijn gewoon niet handig, en daarom zou het ten zeerste te prefereren zijn dat fabrikanten geheugen simpelweg voor beide platformen valideren, XMP en EXPO profiel er op en gaan. Voor de Tweakers die handmatig willen tunen is die optie er dan, maar voor de normale consument is het dan grotendeels 'fire and forget', tenzij je geheugen koopt buiten spec van de memory controller van je cpu en je hebt toevallig een cpu met een 'maandag morgen' memory controller die niet van geheugen OC's houd, maar dat is dan een bewust risico dat je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Uiteraard, maar dat is natuurlijk volledig tegenstrijdig met het doel van XMP en EXPO. Daarnaast is ook handmatig tunen geen garantie, er zijn bijv. nog steeds reepjes geheugen die met Intel perfect werken, maar op Ryzen systemen, zelfs met handmatige tuning voor problemen kunnen zorgen.

Dat soort zaken zijn gewoon niet handig, en daarom zou het ten zeerste te prefereren zijn dat fabrikanten geheugen simpelweg voor beide platformen valideren, XMP en EXPO profiel er op en gaan. Voor de Tweakers die handmatig willen tunen is die optie er dan, maar voor de normale consument is het dan grotendeels 'fire and forget', tenzij je geheugen koopt buiten spec van de memory controller van je cpu en je hebt toevallig een cpu met een 'maandag morgen' memory controller die niet van geheugen OC's houd, maar dat is dan een bewust risico dat je neemt.
Precies, bepaalde secondaire en tertiare timings zijn best belangrijk voor goede performance op Ryzen systemen. Daarnaast waren een tweetal timings indien die te strak stonden erg lastig te detecteren met bijvoorbeeld Memtestx86+. Je systeem lijkt dan stabiel maar was het niet; deze waren alleen te vinden met tools zoals Testmem5 (icm de Anta777 config)

Dus positief dat ze met EXPO komen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En daar gaat waarschijnlijk weer een probleem voor AM5.
Default FCLK van Zen 4 is 1773. Max lijkt rond de 2000 te liggen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbgKPCGUcAAOPV6?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbgKPP1VUAAi0pg?format=jpg&name=medium

Oftewel, koopt de goedkoopste "rommel" DDR5 want je gaat voor beste prestaties toch niet over 4000MT/s. Je wil met Zen immers je 1:1 ratio houden. De truc lijkt dan ook voor strakke timings te gaan. Maar het lijkt ook weinig uit te maken hoe snel je RAM is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Zen 4 default FCLK is dus maar iets hoger dan bij Zen 3. 1733 vs 1600 toch? En ook de ~max FCLK zit eigenlijk geen beweging in.

Jammer dat ze daar niet wat meer progressie hebben geboekt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik me dan wel afvraag, als Auto 1:1, en dan voornamelijk op 1733 de beste resultaten haalt, waarom testen ze dan zelf met supersnel low latency memory. Toch een cherry picked sample? Voor 'slightly better results' zou je dat toch niet hoeven doen?
RPL-007: Testing as of 15 August, 2022, by AMD Performance Labs using the following hardware: AMD Socket AM5 Reference Motherboard with AMD Ryzen™ 9 7950X, Ryzen™ 9 7900X, Ryzen™ 5 7600X and G.Skill DDR5-6000C30 (F5-6000J3038F16GX2-TZ5N) with AMD EXPO™
Een vergelijkbaar, maar schijnbaar nog net iets minder setje qua timings lijkt zo'n €450-€500 te kosten hier ( F5-6000J3040F16GX2-TZ5RK )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:58:
De Zen 4 default FCLK is dus maar iets hoger dan bij Zen 3. 1733 vs 1600 toch? En ook de ~max FCLK zit eigenlijk geen beweging in.

Jammer dat ze daar niet wat meer progressie hebben geboekt.
Tja die hangt gewoon aan IF snelheid en dit draait ook op de substraat. Je signaal integriteit hiervan geef je liever niet op. :P
Dennism schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:15:
Wat ik me dan wel afvraag, als Auto 1:1, en dan voornamelijk op 1733 de beste resultaten haalt, waarom testen ze dan zelf met supersnel low latency memory. Toch een cherry picked sample? Voor 'slightly better results' zou je dat toch niet hoeven doen?

Een vergelijkbaar, maar schijnbaar nog net iets minder setje qua timings lijkt zo'n €450-€500 te kosten hier ( F5-6000J3040F16GX2-TZ5RK )
Omdat elke benchmark van elke fabrikant met zulke cherry picks zal werken? Verder zou je in theorie de latency penalty van 2:1 mode wel iets kunnen compenseren als je 2000MT/s extra RAM snelheid haalt. De vraag is alleen of het ook iets noemenswaardigs oplevert. Zeker omdat de meerprijs van zulke DDR5 net zo goed aan de "7800X3D" uitgeven kan worden waarvan iedereen wel kan weten dat die gaat komen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Wat een gruwelijk hoge ram prijzen voor een sneller set.

Voordat ik ook maar overweeg om een upgrade te doen ga ik eerst de reviews kijken die voornamelijk op geheugen snelheden/timings ingaan. Denk dat het ook geen kwaad kan nog een generatie te skippen tot DDR5 een normale prijs heeft. Tenzij een 7950x gigantisch veel sneller is in compile taken dan een 3950x (iets wat de 5950x niet was) ga ik er niet aan beginnen.
Zen 5 lijkt mij een mooi moment, alle early adopter dingen opgelost en waarschijnlijk lagere DDR5 prijzen. Ik vermoed wel dat de early adopter instap niet zo pijnlijk is als de eerste twee maanden van Zen 1 (hoewel ik er met goed b-die geheugen eigenlijk geen last van had).
Ik hoop dat rond die tijd ook duidelijk is of Zen 6 nog op die borden komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik zag de bui al hangen (gezien mijn ervaring met het 7nm monolitische 5600G), lood om oud ijzer weer.
De 63ns ram latency zal ook wel weer een unicorn scenario zijn, wanneer AMD spreekt over 'up to'.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:26:
Omdat elke benchmark van elke fabrikant met zulke cherry picks zal werken? Verder zou je in theorie de latency penalty van 2:1 mode wel iets kunnen compenseren als je 2000MT/s extra RAM snelheid haalt. De vraag is alleen of het ook iets noemenswaardigs oplevert. Zeker omdat de meerprijs van zulke DDR5 net zo goed aan de "7800X3D" uitgeven kan worden waarvan iedereen wel kan weten dat die gaat komen.
Daar zou ik niet aan beginnen, de echte winst zit hem in het synchroon houden van de kloks (1:1 of 1:2).
Het is een flink aanname, maar mocht de geheugencontroller + IF zich hetzelfde gedragen als Zen2/3, dan zou het wel eens kunnen betekenen dat we vanaf 6400MHz 1:2 weer een daling in de latency gaan zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dRKo2qO.jpeg

Bron: https://www.reddit.com/r/...ormance_numbers_on_zen_2/ (de grote rievew heeft ook een waslijst aan tests om de werkelijke impact op de prestaties te meten!)

Met overklokken is al 7000MHz bereikt, maar het is nog verre van binnen handbereik.
Ik denk het beter is om een jaartje te wachten voor een 3e generatie DDR5.
Tenzij je het niet erg vind duur DDR5 te kopen en deze af te knellen tot 3600-4000MHz.
De laagste prijs voor 2x16GB met een effectieve tCL latency van 10ns is op het moment van schrijven €275..

Het enig pluspuntje is dat de impact op de werkelijke prestaties niet groot is.
Meer coreklok en cache zijn zwaargewichten wat dat betreft.

Ik moet eerlijk bekennen dat het nieuws mij wel een beetje pessimistisch maakt.
Als zometeen blijkt dat ze ook niets gedaan hebben aan het rustverbruik en het temperatuurprobleem, dan zal Raptor Lake wel eens een betere keuze kunnen zijn.
Ergens las ik een bericht/gerucht dat ze voor Zen4 mogelijk weer naar een 4-ccx zijn gegaan vanwege de toegenomen watt/mm2. Het is aanemelijk omdat Zen3 op de absolute grens zit. Mijn 5800X met 125W PPT wordt bijna 80graden (nota bene onder water).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

[...]

De Trident serie is ook wel de kroon serie van G.Skill.
Persoonlijk zou ik het vizier richten op de Ripjaw. Eindelijk weer normaal geheugen met laag profiel zonder RGB of andere gamer fratsen: pricewatch: G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238F16GX2-RS5K

Doet het qua hoofdtimings niet onder van de Trident en bij de oosterburen al verkrijgbaar voor €286: https://www.alternate.de/...5+F5-6000J3238F16GX2-RS5K
Het nadeel is wel dat je waarschijnlijk alles handmatig moet gaan instellen.
Veel goedkoper is DDR5 met goede timings op dit moment van schrijven niet.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

CMT schreef op donderdag 1 september 2022 @ 06:38:

Ik moet eerlijk bekennen dat het nieuws mij wel een beetje pessimistisch maakt.
Als zometeen blijkt dat ze ook niets gedaan hebben aan het rustverbruik en het temperatuurprobleem, dan zal Raptor Lake wel eens een betere keuze kunnen zijn.
Ergens las ik een bericht/gerucht dat ze voor Zen4 mogelijk weer naar een 4-ccx zijn gegaan vanwege de toegenomen watt/mm2. Het is aanemelijk omdat Zen3 op de absolute grens zit. Mijn 5800X met 125W PPT wordt bijna 80graden (nota bene onder water).
Nou ze gebruiken een nieuwe io die 6nm met igpu’tje en mogelijk ook complexere power logic. Dus misschien dat bij deze gen stuk beter is.

Deze gedoe over DDR5 waar men zoekt naar beste van beste is net als auto tunen door luidruchtige uitlaat waar paar pk mee wint maar goede oe uitlaat vervangt door dure die beetje winst geeft.
Ik kijk liever naar DDR5 dat braaf en gecertificeerd in 4 stuks bezetting werken en dan 7??0X3D vcache model om enige beetje minder mem performance te compenseren.

Ik heb al heel lang AMD maar nooit CPU mem geupgrade altijd met mobo dus wat ik erin stop zal enige zijn wat ziet. Deze zal Phenom systeem vervangen.
Zen5 misschien mijn 1950X wat ik doe beslis ik als 3d cache versies er zijn en dan is er keuze uit 3th gen ddr5 en meer specifiek voor AMD keuze mem sticks. En ja met zo grote duty cycle kijk ik naar high-end cpu niet memory.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
SG schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:24:
[...]

Nou ze gebruiken een nieuwe io die 6nm met igpu’tje en mogelijk ook complexere power logic. Dus misschien dat bij deze gen stuk beter is.
Maar die nieuwe IO-die is qua formaat juist groter geworden: https://twitter.com/Locuz...chmarks-all-we-know-specs.
Eigenlijk is het gigantisch wanneer je bedenkt dat het verkleint is van GF 14nm 12nm naar TSMC 6nm.
Nu wordt er wel gehint dat de grootste verbeteringen in het verbruik van de I/O-die zitten, maar wat betekent dat precies? Minder totaal? Minder verbruik t.o.v de feature set? Verbruik dat dynamisch schaalt i.p.v. constant zoals het was met de Zen1/2/3 cpu's.

Die APU's zijn heel zuinig in rust, maar zijn ook uitgekleed qua PCie versie en lanes (beperkt tot PCie 3.0).
De hele die van Cezanne is iets van 180mm2 en bevat een 'sterke' iGPU, I/O-die en 8 cores.
Ik zie het niet gebeuren dat met een I/O-die van 125mm2 het rustverbruik net zo laag te krijgen is.
Deze gedoe over DDR5 waar men zoekt naar beste van beste is net als auto tunen door luidruchtige uitlaat waar paar pk mee wint maar goede oe uitlaat vervangt door dure die beetje winst geeft.
Ik kijk liever naar DDR5 dat braaf en gecertificeerd in 4 stuks bezetting werken en dan 7??0X3D vcache model om enige beetje minder mem performance te compenseren.
Dit is wel wat anders dan gedoe over best of the best. Hier is mogelijk sprake van een prestatiegat, waar tussen 3600MHz - 7200MHz je mogelijk geen drol hebt aan sneller geheugen en je daardoor in een splagaat beland. Met meer klok en cache is dat nadeel wel te verbloemen, maar het blijft evengoed een probleem.
Toegegeven, het is nog allemaal speculatie. En het is de vraag of de latency penalty van 1:2 gaan, voor Zen4 ook zo groot is. Gezien mijn ervaringen met eerdere Zen releases, zal ik wel eerder van het pessimistische uitgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:34
Qua grootte kan kloppen, er zit nu een gpu in :)

• SG

SG

Ja van 14nm naar 6nm dus dan is de vraag wat hebben ze met die 4 voud aan transistor real estate behalve voor het igpu’ tje gedaan. Tja wachten op uitgebreide reviews waar ook naar het idle verbruik wordt gekeken.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SG schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:01:
Ja van 14nm naar 6nm dus dan is de vraag wat hebben ze met die 4 voud aan transistor real estate behalve voor het igpu’ tje gedaan. Tja wachten op uitgebreide reviews waar ook naar het idle verbruik wordt gekeken.
De nodes op zich zijn al misleidend. Die getalletjes zijn marketinggetallen. Eigenlijk was de laatste "betrouwbare" node 28nm omdat dat nog planar transistoren waren. Zodra een fabrikant naar finFET ging, is het getal marketing. Dat is ook niet zo vreemd omdat de kostprijs zo explosief steeg bij elke nieuwe node. Er moet een verantwoording worden gegeven voor de enorme kostentoenames.

Belangrijker is dat de I/O chiplet uiteraard vol met I/O zit en dat schaalde al nauwelijks meer met N7. Hierom bleef Zen 2/3 ook hangen op GoFlo hun ongetwijfeld erg goedkope 12nm. Nu is N6 in feite N7 is met versnelde productie door de introductie van EUV voor de meest complexe lagen metaal. Omdat het allang niet meer cutting egde is, zijn de prijzen voor N6 waarschijnlijk ook fors lager dan N7 een paar jaar geleden koste. Combineer dit met de algemene overgang naar N5 waardoor er minder vraag naar de oudere node is, en daar is de reden waarom AMD nu de I/O chiplet verkleind.

Vervolgens gebruiken ze de meer geringe winst in formaat voor een zeer kleine RDNA based GPU. Idle verbruik zal ook afnemen. Al is het maar omdat deze chiplet helemaal nieuw is en AMD de afgelopen jaren, overduidelijk forse stappen aan het zetten is geweest in efficiëntie.

In het algemeen merk ik dat ik steeds positiever begin te worden over AM5 en Zen 4. Het DDR5 probleem lijkt toch te vervallen omdat het waarschijnlijk zinloos is om duurdere setjes te kopen. ST uplift is gigantisch, MT efficiëntie en clock speeds die behouden worden, lijken serieus indrukwekkend te worden, B650 komt vrij snel na de lancering van Zen 4 en X670 al. Met B650E kan heb je al je 5.0 NVME wat waarschijnlijk het enige relevante deel van 5.0 is voor de komende jaren. 3D V-cache lijkt over een paar maanden te komen voor nog meer verbeteringen. Het is nog even wachten op de rest van de platformkosten en stabiliteit, maar anders lijkt dit een serieus goed platform te kunnen worden voor de komende jaren. Je bent immers weer helemaal "up to date".

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ze zeggen investeer in een goede AIO; dat zal het misschien voor een gedeelte oplossen door de grotere temperatuur delta tussen temperatuur koelblok en IHS/chip. Het grote probleem lijkt mij vooral het kleine contact punt. Het oppervlakte van de IHS en de chips eronder en de warmte die de chips daarmee kwijt kunnen lijken mij een bottleneck.
Ik schaf liever geen AIO aan gezien ik al een Nocuta NH-D15 heb.

Ben benieuwd of der8auer ook voor AM5 een mounting frame gaat maken. Het zou wel triest zijn als we als Tweaker dat nodig hebben voor fatsoenlijke teperaturen. Ik vermoed dat het net zoals bij Intel toch wel 5-10 graden kan schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Ludewig
  • Niet online
Goede kans dat de prijs van DDR5 flink omlaag gaat als de volumes omhoog gaan. Sowieso wil men ook de eerste tijd profiteren van de early adopters die per se het nieuwste als eerste willen hebben en die bereid zijn om veel te betalen. Als je even wacht gaan de prijzen vrijwel altijd omlaag, om de meer prijsbewuste consument te verleiden.

De 5.0 NVME's zijn ook vooral interessant voor DirectStorage, maar het eerste DirectStorage spel komt toch pas in januari en dan nog verwacht ik dat het aan het begin erg tegenvalt.

De belofte van DirectStorage is on-demand laden van assets, dus geen laadschermen meer waarbij het hele level wordt geladen, maar alleen wat dan nodig is. Bovendien kan met GPU decompression de processor voor een deel overgeslagen worden. GPU decompression moet echter nog toegevoegd worden aan DirectStorage en ontwikkelaars moeten nog leren hoe ze het goed kunnen toepassen.

Ik verwacht dat we pas richting eind 2023 een spel gaan zien dat DirectStorage echt goed gebruikt. Dus wat dat betreft zie ik zeker geen reden om als eerste te zijn. Ik zou in elk geval tot Q1 wachten en liever Q2 om Zen 4 aan te schaffen.

@Sp3ci3s8472

Bij Intel is het probleem vooral de rechthoekige chip, waarvoor ze geen goede klem-systeem hebben. Daardoor trekt de CPU krom. Bij AMD lijkt er geen echt verschil te zijn in de manier waarop de processor ingeklemd zit en hoe de koeler erop zit, dus ik verwacht geen verschil met AM4. Het probleem is eerder dat je koelpasta in de openingen terecht komt.

Verder wacht ik maar de reviews af, er is nu nog niet zo veel over te zeggen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:23
Ik ben echt serieus benieuwd naar de temps want de IHS is minder groot, de dies zuigen meer stroom, de dies zitten aan de buitenkant van de ihs dus minder ideale spreiding en contact.

I vraag me echt af of ze niet moeten kijken naar een chiplet aan iedere kant van de IO die of dat de IO die naar de buitenkant verplaatsen niet een beter idee is.

Misschien kan een reviewer die grote inhammen gewoon voor de test eens vol pompen met thermal paste wie weet helpt het wat. ;)

Als die chip echt zo heet word heb je dus echt een goede AIO nodig heb is dat wel weer een financieel nadeel voor AMD naast het DDR5 geheugen. Die power draw race naar de top heeft alleen maar verliezers volgens mij.

[ Voor 18% gewijzigd door computerjunky op 02-09-2022 00:40 ]

• CMT
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:43:
[...]

Ze zeggen investeer in een goede AIO; dat zal het misschien voor een gedeelte oplossen door de grotere temperatuur delta tussen temperatuur koelblok en IHS/chip. Het grote probleem lijkt mij vooral het kleine contact punt. Het oppervlakte van de IHS en de chips eronder en de warmte die de chips daarmee kwijt kunnen lijken mij een bottleneck.
Ik schaf liever geen AIO aan gezien ik al een Nocuta NH-D15 heb.

Ben benieuwd of der8auer ook voor AM5 een mounting frame gaat maken. Het zou wel triest zijn als we als Tweaker dat nodig hebben voor fatsoenlijke teperaturen. Ik vermoed dat het net zoals bij Intel toch wel 5-10 graden kan schelen.
De vermogens die bij wccftech genoemd i.c.m. met de temperaturen zijn wel erg hoog hoor. Ik zou daar niet veel waarde aan hechten voorlopig. Een 6 core met ca. 120-20/6 = 16W/core..dat is gewoon teveel. Met 12W/core zit je aan de grens van redelijkheid bij Zen3.

Voor de rest een appels met peren vergelijking door een maximale overklok van twee verschillende platformen te gaan vergelijken. Zen4 bestaat alleen maar uit 'p-kernen'.
Klok en vermogen met elkaar gaan vergelijken heeft enkel om die reden al totaal geen nut.

Zoals Ludewig trouwens aangeeft, was de mounting frame een lapmiddel om het doorbuigen van de cpu te voorkomen. Een ander probleem ;).

• computerjunky
CMT schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:27:
[...]

De vermogens die bij wccftech genoemd i.c.m. met de temperaturen zijn wel erg hoog hoor. Ik zou daar niet veel waarde aan hechten voorlopig. Een 6 core met ca. 120-20/6 = 16W/core..dat is gewoon teveel. Met 12W/core zit je al aan de grens van redelijkheid bij Zen3.

Voor de rest een appels met peren vergelijking door een maximale overklok van twee verschillende platformen te gaan vergelijken. Zen4 bestaat alleen maar uit 'p-kernen'.
Klok en vermogen met elkaar gaan vergelijken heeft enkel om die reden al totaal geen nut.

Zoals Ludewig trouwens al aangeeft was de mounting frame een lapmiddel om het doorbuigen van de cpu te voorkomen. Een ander probleem ;).
Ik denk dat het maar net afhangt van het feit of je PBO en dergelijke aan knikkers voor een extra OC dan zit je al snel een stuk hoger. of dat met deze chips die al zo hoog geclockt zijn nog nut heeft is dan weer een andere vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
Wat betreft de FCLK, er zat dus nog een (in mijn ogen) belangrijke zin daarboven
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/08/AMD-Robert-on-Ryzen-7000-memory.png
Dat zou erop kunnen duiden dat de penalty niet zo groot meer is.
FCLK volledig asynchroon en onafhankelijk nu? *O* *wishmode*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Nou hier een bevestiging dat het een storm in een glas water was, ik ben weer gerustgesteld ^^:
https://www.computerbase....-speicherspezifikationen/
FCLK-OC verliert an Relevanz

Robert Hallock betont aber, dass FCLK-OC eher zu vernachlässigen sei und anders als noch speziell bei Ryzen 3000 und Ryzen 5000 keine große Rolle mehr spielen wird.

The reason why we say "AUTO:1:1" is now ideal because the FCLK will automatically change depending on what memory speed is in the DIMM slots.

There's no "one size fits all" ideal fabric frequency. For example: JEDEC 5300 fclk goes to 1767, 6000 RAM should go to 2000 fclk.

Each memory speed has its own optimal fclk, which is why I'm gently guiding people to not worry about what the fclk is because it's going to change with RAM speed and the AUTO setting will usually give the most performant result unless you have an astonishing overclocker.

And "get the highest possible fclk" is no longer the rule like it was on AM4. In short.
Robert Hallock, Director of Technical Marketing, AMD

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:54
Ludewig schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:13:
De 5.0 NVME's zijn ook vooral interessant voor DirectStorage, maar het eerste DirectStorage spel komt toch pas in januari en dan nog verwacht ik dat het aan het begin erg tegenvalt.
Het is ook een persistente misvatting dat je voor DirectStorage een PCIe 5.0 NVMe drive nodig zou hebben, want nieuw. Dat staat helemaal nergens en heeft MS nooit gezegd, en zo ja zie ik graag een bron. :P

DirectStorage is specifiek geoptimaliseerd voor NVMe, dat wel. Maar dat betekent dus niet dat het ook een bepaalde PCIe bandbreedte nodig heeft, of dat het bij meer bandbreedte automatisch ook beter wordt, of hoeveel dan, of zelfs dat spellen helemaal niet van de nieuwe architectuur van DS profiteren als ze door een emulatielaagje gaan voor niet-NVMe SSDs (want laten we wel zijn, heel veel engines doen bij voorkeur nog alsof ze assets van een spinning disk moeten laden en als ze alleen al die aanname laten varen kan dat voordelen hebben...)

Zolang er nog niemand zelfs maar een benchmark heeft gezien van een spel dat DS gebruikt op de PC is het koffiedik kijken, en alvast de beste nieuwe hardware kopen op basis van zulke ideeën lijkt me overdreven. Als je het voor de prijs niet hoeft te laten dan wel natuurlijk, maar dat is vooralsnog niet het geval.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Ludewig
  • Niet online
computerjunky schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:27:
Misschien kan een reviewer die grote inhammen gewoon voor de test eens vol pompen met thermal paste
Thermal paste werkt alleen voor kleine afstanden, voor zoiets zou alleen een thermal pad werken. Maar ik verwacht dat het niks uitmaakt.

@CMT

Die benchmarks zijn ook gedaan met een engineering sample, dus best kans dat het voltage hoger is dan de uiteindelijke versie. Gewoon nog een maandje geduld en dan weten we het echt.

@MneoreJ

Ik beweer toch helemaal niet dat je het nodig hebt. Liever niet stromannen, svp.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

• MneoreJ
Ludewig schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:30:
Ik beweer toch helemaal niet dat je het nodig hebt. Liever niet stromannen, svp.
Ik zeg op mijn beurt dan weer niet dat het jouw misvatting is, je ziet het alleen heel vaak terugkomen als het over PCIe 5.0 gaat. Of PCIe 5.0 interessant gaat zijn voor DS weten we nog niet -- net zoals er heel lang genoeg was aan PCIe 3.0 voor GPUs (en het nu pas een beetje te krap begint te worden) zou PCIe 5 vs. oudere versies wel eens heel lang geen enkele factor voor DS kunnen zijn.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

CMT schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:43:
Wat betreft de FCLK, er zat dus nog een (in mijn ogen) belangrijke zin daarboven
[Afbeelding]
Yay misquoting en ik trapte er ook in. :/
Maar het roept bij mij wel het vermoeden op wat auto RAM clock dan is. Want het lijkt erop dat dit niet meer 1:1 is.

Verder plaats ik ook serieuze vraagtekens bij het hele "Zen 4 is te heet" verhaal. Alsof AMD dit zelf niet aan zag komen en bewust met producten komt die niet te koelen zijn zonder AIO. Dit lijkt gewoon alweer op dezelfde onzin waar AMD nooit het voordeel van de twijfel kan krijgen...

DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:43:

Verder plaats ik ook serieuze vraagtekens bij het hele "Zen 4 is te heet" verhaal. Alsof AMD dit zelf niet aan zag komen en bewust met producten komt die niet te koelen zijn zonder AIO. Dit lijkt gewoon alweer op dezelfde onzin waar AMD nooit het voordeel van de twijfel kan krijgen...
Als ik kijk naar mijn eigen 5800X3D snap ik het ergens wel, 94c oid lijkt mij ook wat veel, maar mijn 5800X3D zit op stock settings met mijn oude Noctua U12S met 2 fans (wat een koeler is die cpu's met een 170W-200W verbruik zou moeten kunnen koelen zonder throttling) ook gewoon binnen enkele seconden op 90c tijdens een CB23 run en met mijn AIO hou ik hem rond de 80c. Nu heb ik geen hele koele kast (Define R7), maar een heethoofd kan je die cpu best noemen, terwijl het verbruik relatief laag is. Maar kijk ook bijv.
naar de 5800X, die ook als heethoofd bekend staat ondanks het relatief lage verbruik.

Neemt niet weg dat een Zen 4 geen AIO zal vereisen verwacht ik, maar ik geloof best dat voor maximale prestaties op de default PPT's je het beste een flinke koeler hebt en dat wanneer PBO gaat gebruiken het nog beter mag zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 01-09-2022 23:36 ]

Dennism schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:33:
[...]

Als ik kijk naar mijn eigen 5800X3D snap ik het ergens wel, 94c oid lijkt mij ook wat veel, maar mijn 5800X3D zit op stock settings met mijn oude Noctua U12S met 2 fans (wat een koeler is die cpu's met een 170W-200W verbruik zou moeten kunnen koelen zonder throttling) ook gewoon binnen enkele seconden op 90c tijdens een CB23 run en met mijn AIO hou ik hem rond de 80c. Nu heb ik geen hele koele kast (Define R7), maar een heethoofd kan je die cpu best noemen, terwijl het verbruik relatief laag is.

Neemt niet weg dat een Zen 4 geen AIO zal vereisen verwacht ik, maar ik geloof best dat voor maximale prestaties op de default PPT's je het beste een flinke koeler hebt en dat wanneer PBO gaat gebruiken het nog beter mag zijn.
Het probleem daarmee is alleen niet dat de koeler het niet aankan. Het probleem is dat de overdracht tussen CPU en IHS niet afdoende is. Nu zit er geheel toevallig goud op de Zen 4 CCD's en de IHS en laat goud nu een exceptioneel goede geleider zijn. Komt bij dat AMD het goud lijkt te solderen met Indium wat wederom erg goed geleidend is. Het lijkt wel alsof ze dit zagen aankomen bij AMD en voor een oplossing hebben gezorgd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:52:
[...]

Het probleem daarmee is alleen niet dat de koeler het niet aankan. Het probleem is dat de overdracht tussen CPU en IHS niet afdoende is. Nu zit er geheel toevallig goud op de Zen 4 CCD's en de IHS en laat goud nu een exceptioneel goede geleider zijn. Komt bij dat AMD het goud lijkt te solderen met Indium wat wederom erg goed geleidend is. Het lijkt wel alsof ze dit zagen aankomen bij AMD en voor een oplossing hebben gezorgd. ;)
Indium is natuurlijk vrij standaard, en goud volgens mij ook. Dat wordt fziw ik weer al jaren gebruikt om die's en IHS's te solderen. Ik heb niet direct het idee dat het nieuw is. Bijv. Zen 1 gebruikte deze materialen ook al als we bijv. deze analyse van Der 8auer mogen geloven: YouTube: Delidding Ryzen: Is AMD Ryzen 7 soldered or not?

Daarnaast is dat laatste nu net wat zal moeten blijken ;) Uiteraard zal AMD dit hebben zien aankomen, de vraag zal alleen zijn of ze het inderdaad oplossen, of dat we ook deze generatie weer 'heethoofden' zien zoals bijv. de 5800X die zelfs met koelers die op papier makkelijk zouden moeten voldoen alsnog lastig te koelen is. Daarnaast zal je ook hier 3D V-Cache chips krijgen, wat dus ook de vraag zal zijn hoe goed dat nu gaat met een nog densere compute die.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 02-09-2022 00:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
Goud is juist een relatieve slechte geleider! :P
Het is een zeer edel metaal en oxideert vrijwel niet. De functie is dus om contacten te beschermen zodat deze ook goed blijven geleiden op de lange termijn.

Nog altijd een stuk beter dan tin of indium, het was een beetje voorbarig van mij. Naar mijn weten wordt het gebruikt om de hechting groter te maken. Betere soldeerverbinding = betere warmtegeleiding.

Wat men ook niet moet vergeten is dat Zen door zal blijven boosten totdat een van de PBO grenswaarden wordt bereikt. Meestal is dit EDC, maar met betere koeling gaat de lekstroom naar beneden en zal de CPU dus weer de headroom gebruiken die vrijkomt voor meer boost.
Dat is ook de reden waarom je eigenlijk constant de hoge temperatuur ziet (tenzij je bijvoorbeeld de PPT of een andere limiet verlaagt).
Ik heb mijn 5800X op 125W begrenst, omdat het anders met waterkoeling naar de 80 graden gaat.
Stock zal de CPU tot 140A EDC gaan met ca. 145W package power.

[ Voor 19% gewijzigd door CMT op 02-09-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:43:
Er is natuurlijk een groot verschil tussen wat wij als nerd versie van consumenten te heet vinden en wat echt te heet is. Mijn 6900XT loopt stock ook gewoon op 93 graden en dat kan hij prima jaren volhouden. Technisch is het dus niet te heet maar ik heb hem toch maar undervolt en underclocked voor een graadje of 30 minder.
Al zou hij 95 graden zijn onder full load dan betekend dat nog niet dat hij daadwerkelijk te heet is.

Feit is wel dat er deze generatie meer hitte geproduceerd gaat worden EN dan de 7000 serie ook nog eens die hitte compacter heeft en ook nog eens een mindere warmte afvoer mogelijkheid heeft. Hogere temps zijn dus eigenlijk wel gegarandeerd ondanks dat het geen probleem hoeft te zijn.

Het grootste probleem is denk ik echt de IHS en de locatie van de dies. Als die dies gewoon beter verspreid waren, meer in het midden waren of de hele cpu 90 graden gedraaid in de socket hadden we een grotere afdracht aan koelblokken en heatpipes van air koelers gezien. Nu is het aan één zijde en ook nog eens een verkeerde zijde waardoor je maar een halve cooler gebruikt. De IHS verspreid wel warmte maar nooit zo veel als je zou willen en dus is het ver van optimaal qua afdracht aan de koeler.

Daarnaast is de AMD IHS ook nog eens enorm dik in vergelijking tot de intel IHS. Goed voor de stevigheid maar slechter voor warmte afvoer.

En wat betreft het goud op de dies. Van wat ik ervan gelezen had is dit er puur en alleen voor het indium solderen niet voor een thermal voordeel.

[ Voor 25% gewijzigd door computerjunky op 02-09-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
MneoreJ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:34:
[...]
Ik zeg op mijn beurt dan weer niet dat het jouw misvatting is, je ziet het alleen heel vaak terugkomen als het over PCIe 5.0 gaat. Of PCIe 5.0 interessant gaat zijn voor DS weten we nog niet -- net zoals er heel lang genoeg was aan PCIe 3.0 voor GPUs (en het nu pas een beetje te krap begint te worden) zou PCIe 5 vs. oudere versies wel eens heel lang geen enkele factor voor DS kunnen zijn.
Bij DirectStorage kun je een spel zo ontwerpen dat het data pas ophaalt wanneer het nodig is. Hoe sneller de schijf, hoe meer data opgehaald kan worden voordat het spel gaat stotteren of moet pauzeren.

Logischerwijs kun je verwachten dat games steeds meer data willen gaan ophalen tijdens het spelen en dus steeds hogere eisen stellen aan de schijf. Maar ook als het op zich werkt kan een snellere schijf zorgen voor minder micro-stutters.

De vraag is vooral hoe snel dit zal gaan, want ontwikkelaars willen niet een groot deel van de markt uitsluiten. De kans bestaat dat ze op korte termijn vooral gaan gebruiken om laadschermen te versnellen. Dan is een snellere SSH wel prettig, maar vast geen groot verschil. Aan de andere kant kun je bij console-ports verwachten dat sneller gaan overstappen op on-demand ophalen van data, omdat de consoles overduidelijk die kant op gaan. Zo had Elden Ring al on-demand ophalen van data, maar dan nog zonder DirectStorage.
net zoals er heel lang genoeg was aan PCIe 3.0 voor GPUs (en het nu pas een beetje te krap begint te worden)
PCIe 5 NVME komt wel op meer borden en dus kan de industrie sneller er vanuit gaan dat je dat hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SG

SG

Ludewig schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 01:41:
[...]

Bij DirectStorage kun je een spel zo ontwerpen dat het data pas ophaalt wanneer het nodig is. Hoe sneller de schijf, hoe meer data opgehaald kan worden voordat het spel gaat stotteren of moet pauzeren.
Dat zal pas gebeuren als main target de vorige HDD console laten vallen met ook die zwakke cores. En dus de Zen cores en NVME SSD als default nemen en dan moet op PC of heel veel meer Vram hebben om geen SSD te compenseren met grotere prefetch ruimte.
Logischerwijs kun je verwachten dat games steeds meer data willen gaan ophalen tijdens het spelen en dus steeds hogere eisen stellen aan de schijf. Maar ook als het op zich werkt kan een snellere schijf zorgen voor minder micro-stutters.
denk dat dit niet om microstutters gaat maar game world streaming en object popupping.
Omdat verschil tussen HDD en nvmeSSD enorm is krijg je een falende game vs werkende game.
Maar omdat 4x pcie 4.0 mainstream is zal dat target worden en niet 5.0. Ook omdat dat limiet is van xbox-X
De vraag is vooral hoe snel dit zal gaan, want ontwikkelaars willen niet een groot deel van de markt uitsluiten. De kans bestaat dat ze op korte termijn vooral gaan gebruiken om laadschermen te versnellen. Dan is een snellere SSH wel prettig, maar vast geen groot verschil. Aan de andere kant kun je bij console-ports verwachten dat sneller gaan overstappen op on-demand ophalen van data, omdat de consoles overduidelijk die kant op gaan. Zo had Elden Ring al on-demand ophalen van data, maar dan nog zonder DirectStorage.
dat zal niet snel gaan. Maar AM5 gaat dat mee maken met Zen5 of zen 6. Voor vaak upgrader zal dat met meteorlake ook bij zijn en is raptorlake ook voor nu geen probleem maar dat wordt dan wel mtl mobo upgrade.
PCIe 5 NVME komt wel op meer borden en dus kan de industrie sneller er vanuit gaan dat je dat hebt.
Dat kan zomaar 5 tot 10 jaar duren en vergeet niet PS5 heeft enorme bandbreedte maar de xbox-x loopt achter. PS5 exclusive kunnen de grens verleggen.
Direcrstorage crossplatform houd grote rekening met de mendere ssd console en ook pcie4.0 PC.

Naast dat next gen Vram bij beide 16GB tot 24GB worden. Dus de terug val op direct storage in de highend minder meespeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Update over de hoge temps, zou mogelijk een bios issue kunnen zijn, of er gaat bij AMD iets niet goed met de tuning.

Een leaker lijkt met een manual v-core het een stuk beter te doen. Moet wel worden bijgezegd dat er geen performance nummers in het screenshot staan, enkel clock en wattage. Dit zou dus ook nog een situatie kunnen zijn waarbij het lijkt dat een bepaalde clock gehaald wordt, maar wanneer je een benchmark zou draaien je andere (lagere) scores krijgt bij de manual tuning. Dit is bij Ryzen wel vaker voorgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FbleAsDUYAEY6aD?format=png&name=900x900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Dat is ook iets waar goede aandacht aan besteed moet worden bij een OC: de foutcorrectie in de Zen CPU + IMC en met DDR5 ook in het werkgeheugen.
Simpelweg stresstesten op fouten gaat niet meer op om stabiliteit te testen.
Een betere maat is dan de toename/afname in prestaties in de gaten te houden met foutloos stresstesten als extra zekerheid.
Wanneer je WHEA ziet verschijnen dan ben je al 2 waarschuwingsborden gepasseerd en op een punt beland dat de zelfcorrectie niet meer toereikend is ;).

@Dennism
Ze hebben het bericht op twitter alweer weggehaald :P.
Maar ik weet niet wat die persoon allemaal aan het testen is. Zet er dan imho ook een spanning bij als je toch aan het testen bent met een OC of UV..
Misschien is het gewoon de bios van het moederbord die standaard een veel te hoge PBO waarde eruit gooit?
Het zou niet de 1e keer zijn.
Overigens schijnt de 7950X met een AIO en 95°C en 5.1GHz allcore, een hogere Cinebench R23 score uit te poepen dan de 13900k. Ik vraag mij af of die informatie van dezelfde overklokker komt.

[ Voor 39% gewijzigd door CMT op 02-09-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
CMT schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:18:
Dat is ook iets waar goede aandacht aan besteed moet worden bij een OC: de foutcorrectie in de Zen CPU + IMC en met DDR5 ook in het werkgeheugen.
Simpelweg stresstesten op fouten gaat niet meer op om stabiliteit te testen.
Waarom niet? De ingebouwde foutcorrectie is er toch juist om een extra marge betrouwbaarheid te geven, die in het geval van DDR5 ook gewoon nodig is om er überhaupt nog mee te kunnen werken ook als je geen LN2 over je chips gaat gieten?

Als je echt geeft om stabiliteit moet je ECC geheugen nemen (voor zover dat al bestaat voor DDR5), en bij gebrek daaraan blijft het toch echt gewoon "the proof of the pudding is in the eating" -- of je nu prestaties af ziet nemen of dingen ziet crashen (het is niet alsof de foutcorrectie een of andere voorraad nieuwe bits heeft die opraakt als je er te lang op vertrouwt :P). Ik mag hopen dat je bij een OC sowieso de prestaties bekijkt, daar OC je immers voor. Als je alleen met de cijfertjes wil patsen niet, maar dan geef je wel om meer dingen niet, zoals of het over 10 minuten nog draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@MneoreJ ECC DDR5 zal wel snel volgen als AMD Genoa lanceert.

https://www.innodisk.com/...ered-w-ecc-ddr5-long-dimm

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ja, zoeken op DDR5 met ECC is wat lastig omdat er vaak geen onderscheid gemaakt wordt tussen de on-die ECC die op alle sticks zit en "echte" ECC die naar de buitenwereld kan rapporteren; de Pricewatch heeft daar ook last van. Zal uiteindelijk wel goed komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
CMT schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:43:
[Afbeelding]
Misschien ben ik cynisch maar volgens mij is ' ... because 1:1:1 mode ins’t important anymore' een eufemisme voor 1:1:1 is niet meer mogelijk. En dus is het te allen tijde a-synchroon met de bijbehorende latency penalty.

Het lijkt alsof AMD de snelheid van FCLK niet mee heeft kunnen laten groeien met de snelheidstoename van DDR5 en de geheugencontroller. Waar je met Zen 3 FCLK:UCLK:MCLK allen op bijvoorbeeld 1800MHz kon instellen (voor DDR4 3600), lijkt dit voor Zen 4 bijvoorbeeld 1700-1800:2600:2600 in het geval van DDR5 5200. Dan maakt het weinig uit als FCLK met 1666, 1733, 1800 of zelfs 2000 draait, het is toch allemaal a-synchroon.

__

De FCLK snelheid heeft ook gevolgen voor geheugenbandbreedte. We weten nog niet exact hoe de CCD's in verbinding staan met de geheugencontroller, maar afgaande op de Zen 4/Genoa-lekken via Gigabyte eerder dit jaar, lijkt de architectuur in de basis hetzelfde als die van Zen 3: via de fabric 32Byte per FCLK-kloktik lezen, 16Byte per FCLK-kloktik schrijven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ON6HkkIs6zaNT8WLS1mAGk9fWsA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3wvmhkg6p0yb1bl3VXGrWRIF.png?f=user_large

(GMI staat voor Global Memory Interface)

Dat betekent dat de Zen 4-CCD('s) praktisch dezelfde bandbreedte hebben als de Zen 3-CCD's: lezen is 32Byte * 1733MHz= 55.456MB/s, schrijven is 16Byte * 1733MHz= 27.728MB/s. Alleen in het geval van twee CCD's kan de totale leessnelheid tot 110GB/s oplopen (met DDR5 5200 is dat beperkt tot ruim 80GB/s). Ik vraag me dan echt af wat DDR5 meer biedt t.o.v. DDR4, behalve meer leessnelheid voor dual CCD cpu's en meer latency. Maar misschien steekt het wel anders in elkaar en klopt er niets van wat ik hier neerpen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Er zitten wel voordelen aan zoals bijv. iets lager voltage maar het is toch meestal zo dat de eerste generatie(s) van een geheugenstandaard in de praktijk niet beter presteren dan de vorige generatie.

DDR5 Memory Specification Released: Setting the Stage for DDR5-6400 And Beyond

Bij Alder Lake kon men nog mooi het verschil tussen DDR4 en DDR5 testen. Helaas gaat dat niet bij Zen4.

AMD had ook DDR 4 en DDR5 kunnen supporten maar ik snap wel dat ze dat niet gedaan hebben. Meer SKU's, meer complexiteit. Nog paar jaar doorgaan met DDR4 is marketingtechnisch dan weer niet handig denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 03-09-2022 10:12 ]

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
Abbadon schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:57:
[...]

Misschien ben ik cynisch maar volgens mij is ' ... because 1:1:1 mode ins’t important anymore' een eufemisme voor 1:1:1 is niet meer mogelijk. En dus is het te allen tijde a-synchroon met de bijbehorende latency penalty.

Het lijkt alsof AMD de snelheid van FCLK niet mee heeft kunnen laten groeien met de snelheidstoename van DDR5 en de geheugencontroller. Waar je met Zen 3 FCLK:UCLK:MCLK allen op bijvoorbeeld 1800MHz kon instellen (voor DDR4 3600), lijkt dit voor Zen 4 bijvoorbeeld 1700-1800:2600:2600 in het geval van DDR5 5200. Dan maakt het weinig uit als FCLK met 1666, 1733, 1800 of zelfs 2000 draait, het is toch allemaal a-synchroon.
De twijfel is bij mij nog niet weg hoor ^^. Ik ben wel wat optimistischer geworden dan eerst.
Wat ik mij nu afvraag is of de IMC : RAM dan ook echt met 1:1 verhouding kan blijven werken.
Met de 5800X gaat dat namelijk niet zolang de IF asynchroon is. Dan wordt de UCLK doodleuk naar een 1:2 verhouding geforceerd (ondanks dat in de bios voor UCLK = MCLK gekozen is).

Overigens zijn hoge DDR5 snelheden bij Intel Alderlake alleen mogelijk met Gear2 mode. Dus ook met een 1:2 verhouding van UCLK: MCLK. Daar staat tegenover dat Alderlake 2x IMC onder de motorkap heeft.

Wat is 4 weken wachten toch lang zeg :Z

Edit:
Ik bedenk mij net dat misschien daarom de I/O-die so groot is, zou AMD dan ook voor 2x IMC zijn gegaan? Dat zou een leuke verassing zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 03-09-2022 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
De 7950X getest met AIDA64:

https://wccftech.com/amd-...bench-r23-benchmark-leak/

Schrijfsnelheid is 87GB/s, dus de 16Byte/kloktik kan niet kloppen, anders zou de waarde een stuk lager uitvallen. Misschien is het nu zowel lezen als schrijven 32Bytes per kloktik? Vragen :P

En 39K mc-score in R23, da's heel wat meer dan de 5950X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Abbadon schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:31:
De 7950X getest met AIDA64:

https://wccftech.com/amd-...bench-r23-benchmark-leak/

Schrijfsnelheid is 87GB/s, dus de 16Byte/kloktik kan niet kloppen, anders zou de waarde een stuk lager uitvallen. Misschien is het nu zowel lezen als schrijven 32Bytes per kloktik? Vragen :P

En 39K mc-score in R23, da's heel wat meer dan de 5950X.
Kan dat niet hetzelfde zijn als dat je in het verleden bij Zen 2 en ik geloof ook bij Zen 3 zag, waar bij een 2 CCD model read en write snelheden vrijwel gelijk zijn, terwijl die bij een 1 CCD model flink uit elkaar liggen?

Zie o.a. https://www.igorslab.de/e...en-r9-3900x-and-r7-3700x/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Nee, daar had ik al rekening mee gehouden in mijn posts (het verschil tussen lees- en schrijfsnelheid en beiden geaggregeerd in het geval van twee CCD's. Reken maar na).

De datapaden voor lezen (32Byte per FCLK-kloktik) en schrijven (16Byte per FCLK-kloktik) moeten veranderd zijn, anders kan zo'n cpu's met twee CCD's nooit 87GB/s schrijven met een FCLK van tussen de 1700 en 1800MHz: 1733MHz * 16Byte = 27.728MB/s, doe dat maal twee voor beide CCD's en je haalt maximaal 55.456MB/s schrijven (in het geval van één CCD is het slechts 27.728MB/s)) i.p.v. de gemeten 87.105MB/s.

Dus of de snelheid is toch hoger, maar dat strookt niet met de FCLK-opmerkingen die AMD al gemaakt heeft (default 1733MHz, maximaal richting de 2GHz), of het pad is breder geworden/paden zijn verdubbeld en de gelekte documenten achterhaald zijn (was lek via Gigabyte van vorig jaar, stond ook nog PCIe 4.0 in i.p.v. 5.0). Ander mogelijkheid(?) is misschien dat zowel lezen als schrijven gecombineerd is en telkens moet switchen van lezen naar schrijven, weet alleen niet of dat technisch mogelijk is of als dit nog andere gevolgen heeft. Ben benieuwd wat het nu echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Is het mogelijk dat ze zoiets als Intel gedaan hebben? : Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2021/11/ddr4vsddr5channelsv2.drawio.png

Bron: https://www.igorslab.de/e...ples-from-the-practice/2/

De resultaten zien er in ieder geval belovend uit, want met zulke losse hoofdtimings en lage FLCK toch 64.5 ns halen is gewoon goed.

Redelijk vergelijkbaar met Alderlake i.c.m. DDR5 6000CL40 geheugen: https://www.igorslab.de/d...verclocking-und-gaming/4/ Scroll even naar de AIDA waarden van ADATA XPGL 6000C40

Read: 94489 MB/s, Write: 83745 MB/s, Copy: 84996 MB/s, Latency: 61.8 ns

Het schijnt dat de copy waarden, meer maatgevend zijn of een beter beeld geven van de te verwachten prestatie (verbeteringen) in programma's.

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 05-09-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ik vind 60+ns anders behoorlijk hoog. dat is 30 a 35% hoger als wat ik haal met DDR4. De vraag is dan weer of de 55-60% snellere read en copy speeds de 30-35% tragere latency compenseren.
Dat zal denk ik applicatie afhankelijk zijn. Veel applicaties geven helemaal niets om latency en zelfs niet echt meer om copy/read/write speeds maar game gevens weer wel om de latency.
Maargoed Amd heeft met Ryzen eigenlijk altijd al een flink hogere latency gehad dus het zal onder de streep niet heel belangrijk zijn denk ik. Intel heeft een flink lagere latency maar haalt daar niet heel veel voordeel uit. Intel haalt meer voordeel uit de bredere ram ondersteuning en het feit dat ze makkelijk 4000cl16 ondersteunde wat bij AMD niet echt nuttig was.

Nieuwe geheugen controllers nieuwe kansen. Of ik nog een keer voor supersnel geheugen ga ipv gewoon mijn geld elders investering weet ik nog niet maar deze cpu heeft me echt tal van hoofdpijn scenario's gegeven dus of ik nog een keer zin heb ik geheugen problemen... Ik geef denk ik liever 200 euro meer uit aan een snellere gpu als 100 euro aan een sneller setje ram als me dat de frustratie bespaard. Ik heb al 3x voltage moeten verhogen om de cpu stabiel te krijgen met dit geheugen. het lijkt wel alsof de controller steeds meer nodig heeft om stabiel te blijven. van 1.4v > 1.41v > 1.42v > 1.43v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Kijk eens bij de link die ik gegeven heb ;).
Naast syntetische benchmarks, zijn er ook een aantal gaming benchmarks gedaan. Over het algemeen legt DDR4 3600CL14 het af tegenover getunede DDR5 (ik kijk dan naar de meer interessante P1 fps). Wanneer de effectieve latency gelijk wordt getrokken, maakt DDR4 geen kans.

Maar dat Intel veel lagere latency heeft, is mogelijk met de a.s. generatie niet meer waar.
Misschien nog wel beter, maar 64.5ns vs. 61.8ns vind ik niet schrikbarend.
Dat het niet in de 75 - 80ns regio zit met a-synschroon 1800MHz FCLK is al boven mijn verwachting.
Vergeet ook niet dat dit getest is met 13.33ns op de hoofdtimings, versus 7.8-10ns wat de facto is voor DDR4.
computerjunky schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:55:
Nieuwe geheugen controllers nieuwe kansen. Of ik nog een keer voor supersnel geheugen ga ipv gewoon mijn geld elders investering weet ik nog niet maar deze cpu heeft me echt tal van hoofdpijn scenario's gegeven dus of ik nog een keer zin heb ik geheugen problemen... Ik geef denk ik liever 200 euro meer uit aan een snellere gpu als 100 euro aan een sneller setje ram als me dat de frustratie bespaard. Ik heb al 3x voltage moeten verhogen om de cpu stabiel te krijgen met dit geheugen. het lijkt wel alsof de controller steeds meer nodig heeft om stabiel te blijven. van 1.4v > 1.41v > 1.42v > 1.43v.
Oeioei, dat is zeker een teken dat het aan het degraderen is!
Absoluut niet meer voltage tegenaan gooien, want daarmee maak je het alleen maar erger.
Zonder al teveel offtopic te gaan, maar welke spanningen gebruik je voor de IMC (Vsoc, Vddp, Vddg IOD en Vddg CCD) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
CMT schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:38:
Kijk eens bij de link die ik gegeven heb ;).
Naast syntetische benchmarks, zijn er ook een aantal gaming benchmarks gedaan. Over het algemeen legt DDR4 3600CL14 het af tegenover getunede DDR5 (ik kijk dan naar de meer interessante P1 fps). Wanneer de effectieve latency gelijk wordt getrokken, maakt DDR4 geen kans.

Maar dat Intel veel lagere latency heeft, is mogelijk met de a.s. generatie niet meer waar.
Misschien nog wel beter, maar 64.5ns vs. 61.8ns vind ik niet schrikbarend.
Dat het niet in de 75 - 80ns regio zit met a-synschroon FCLK is al boven mijn verwachting.
Vergeet ook niet dat dit getest is met 13.33ns op de hoofdtimings, versus 7.8-10ns wat defacto is voor DDR4.

[...]

Oeioei, dat is zeker een teken dat het aan het degraderen is!
Absoluut niet meer voltage tegen aangooien, want daarmee maak je het alleen maar erger.
Zonder al teveel offtopic te gaan, maar welke spanningen gebruik je voor de IMC (Vsoc, Vddp, Vddg IOD en Vddg CCD) ?
Intel build dus die voltages ken ik niet maar VCCIO en VCCSA staan op 1.17v.
1.15v is ook stabiel maar iets erbij voor de zekerheid. Deze voltages stonden standaard door het moederbord op een whopping 1.39v maar hoger was geen oplossing voor het probleem. 1.14v voor geheugen en 1.39v VCC (stock) was even instabiel.
Ik ken helaas niemand met een poc waardig om dit geheugen even te testen dus we moeten het ermee doen tot de volgende pc. (misschien volgend jaar een 13700k als de power draw normaal is voor gaming of een 7800x3D).

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 05-09-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Ik ben helaas niet bekend met wat veilig wordt geacht voor de laatste paar generaties Intel.
De laatste Intel CPU van mij was een 8350k en daarbij werd 1.2V voor Vio en Vsa als acceptabel beschouwd (zit wel aan de bovengrens).
In principe was 1.15V daarbij meer dan genoeg voor 3800-4000MHz.
Het kan ook zijn dat het werkgeheugen degradeert.
Niet alle geheugen IC's (typen) vinden hoge spanning fijn en soms kan 1.35V al genoeg zijn om het om zeep te helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 05-09-2022 23:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Weer wat moederbord prijzen: https://us-store.msi.com/...form-Motherboard/AMD-X670

Wat een prijzen zeg, een instapper voor 'slechts' $290, het top model mag je meenemen voor $1300, midrange kost nu 'slects' $480

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:26:
Wat een prijzen zeg, een instapper voor 'slechts' $290, het top model mag je meenemen voor $1300, midrange kost nu 'slects' $480
Dit zijn allemaal mid- tot high-end borden. Laten we eerst maar eens afwachten wat de B650(E) borden gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:33:
[...]

Dit zijn allemaal mid- tot high-end borden. Laten we eerst maar eens afwachten wat de B650(E) borden gaan brengen.
Die Pro X670 is gewoon een instapbord in X range hoor en MPG borden zijn per chipset normaliter altijd de midrage, waarna de MEG borden de high end afdekken binnen een range afdekken. Waar X borden normaliter vanaf zo'n $150 beginnen uit mijn hoofd is in eens een stap naar $290 in hetzelfde segment wel erg fors.

Net als dat je binnen de B range ook instap (zeg het <$100 segment) tot high end (de duurste B borden gaan ook naar de $300) hebt, heb je dat in de X range ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 07-09-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Dennism

Ik vind het een beetje vreemd om de X en B borden zo apart te beoordelen. Uiteindelijk komt er een range aan moederborden, van de B650 tot de X670E. Misschien worden de X670 borden straks meer high-end, maar wanneer de B650 borden meer kunnen dan de B550 borden, kun je alsnog niet (veel) duurder uit zijn.

Volgens mij kun je het pas een beetje goed beoordelen als de B650 borden ook zijn gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:21:
@Dennism

Ik vind het een beetje vreemd om de X en B borden zo apart te beoordelen. Uiteindelijk komt er een range aan moederborden, van de B650 tot de X670E. Misschien worden de X670 borden straks meer high-end, maar wanneer de B650 borden meer kunnen dan de B550 borden, kun je alsnog niet (veel) duurder uit zijn.

Volgens mij kun je het pas een beetje goed beoordelen als de B650 borden ook zijn gepresenteerd.
Het is niet heel apart, je moet echter wel de X borden van de vorige generatie in de basis vergelijken met de X borden van de nieuwe generatie. Dan zie je de Gen to Gen veranderingen, maar ook de Gen to gen prijs aanpassingen. Net als dat je een R5 5600X straks gaat vergelijken t.o.v. een R5 7600X om te kijken of de R5 7600X een verbetering is t.o.v. de vorige generatie, vergelijk je ook bijvoorbeeld een X570 MPG Carbon met de X670 MPG Carbon, dat zou namelijk immers de directie opvolger moeten zijn.

Daarnaast doe je hetzelfde bij B550 t.o.v. B650(E).

Uiteindelijk kijk je natuurlijk naar de hele range om het voor jou beste bord te bepalen, maar in de basis is het heel gebruikelijk om moederborden bij release te vergelijken met het moederbord in hun range dat ze eigenlijk opvolgen. De Asus Crosshair Hero vergelijk je bijv. normaal gesproken altijd met de vorige Crosshair Hero.

Wat bij AMD dus of wel de X of B range is en bij Intel bijv. de Z en B en H range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennism schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:26:
Weer wat moederbord prijzen: https://us-store.msi.com/...form-Motherboard/AMD-X670

1) Zoals gebruikelijk kan MSI ook echt niks even geheim houden. :+
2) Tja dit wisten we toch al? Heel wat complexere 4.0 en 5.0 lanes, veel nutteloze versieringen, minder oplage omdat veel mensen dit echt niet gaan kopen en onzekerheid in de productieketens. Ik vermoed dat als de marketingafdelingen weer in hun hok gestopt zouden worden, ze best voor $300 een super high end moederbord kunnen maken dat ze in grote aantallen leveren. Zo ging het immers altijd totdat X570 opeens een excuus bood om op deze manier te beginnen. Sindsdien is high end chipset veel te duur geworden. Ik vermoed ook dat je voor $140-$180 wel mooie B650 borden gaat krijgen zonder de onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:55:
Ik vermoed ook dat je voor $140-$180 wel mooie B650 borden gaat krijgen zonder de onzin.
Ik hoop het, maar dat was bij introductie van B550 ook een drama, vrijwel alle goedkope borden waren wel 'gemankeerd', en voldeden vaak niet voor de use cases die ik tegen kwam bij mensen waar ik systemen voor bouwde op dat moment maar ook mezelf niet. Vooral op connectivity was het vaak drama, hoeveel B550 bordjes zagen er best leuk uit, totdat je erachter kwam dat er geen USB-C front header op zat, er maar 5 of 6 usb poortjes op de achterkant zaten (sowieso vaak erg beperkt aan de achterkant).

Uiteindelijk wat het goedkoopst leverbare B550 bord dat ik kon vinden dat bijv. voor mijn gebruik voldeed €219 (de variant van €199 voldeed eigenlijk ook, maar die had een levertijd van X weken).

Neem bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h511yBr.png

Een $200 euro B550 moederbord, met een naar mijn mening vrij armoedige 5 USB-A poorten op de achterkant en voor zover ik kan zien geen USB-C header, terwijl zo'n beetje iedere zichzelf respecterende behuizing dat tegenwoordig wel heeft.

Terwijl dit de Intel B660 tegenhanger is, die ook nog eens een tientje goedkoper is en wel een USB-C header front heeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SnM9mn4.png

Edit: AMD B550 plaatje wat kleiner gemaakt.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 07-09-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:00:
[...]

Ik hoop het, maar dat was bij introductie van B550 ook een drama, vrijwel alle goedkope borden waren wel 'gemankeerd', en voldeden vaak niet voor de use cases die ik tegen kwam bij mensen waar ik systemen voor bouwde op dat moment maar ook mezelf niet. Vooral op connectivity was het vaak drama, hoeveel B550 bordjes zagen er best leuk uit, totdat je erachter kwam dat er geen USB-C front header op zat, er maar 5 of 6 usb poortjes op de achterkant zaten (sowieso vaak erg beperkt aan de achterkant).

Uiteindelijk wat het goedkoopst leverbare B550 bord dat ik kon vinden dat bijv. voor mijn gebruik voldeed €219 (de variant van €199 voldeed eigenlijk ook, maar die had een levertijd van X weken).
Ja maar dan heb je dus specifieke eisen. :P
Als je die een beetje loslaat, dan zit er veel moois in B550. Ik zelf zou ook eerder richting de €200 zitten, maar ik zit dan nu ook met een C6H waar ik eigenlijk helemaal niet vanaf wil. Het enige dat ik zou willen is een tweede M.2 slot, maar dat is het ook. 4.0 heb je waarschijnlijk nog steeds niet nodig voor de volgende generatie videokaarten en voor SSD's ook niet echt.

edit: Ik weet meteen dat die van MSI is. Die doen wel vaker rare dingen en hun nieuwste "innovatie" is een moederbord met bijna net zoveel display out als USB, voor een platform dat voornamelijk zonder GPU op de CPU werkt. :P 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-09-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:07:
[...]

Ja maar dan heb je dus specifieke eisen. :P
Ik weet of fatsoenlijke connectiviteit nu echt heel specifiek is heden ten dage. Alles hangt zo'n beetje via USB aan de PC. Als ik nu vroeg om 4x M.2 en quad 2.5GbE ofzo, ja, dan zou dat wel een eis zijn die vrij niche is. Maar meer dan 3 snelle USB-A poorten en een enkele 2.0 poorten voor je muis, toetsenbord (die er vaak al 2 nodig heeft tegenwoordig) is toch zo vreemd niet vandaag de dag? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennism schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:16:
[...]

Ik weet of fatsoenlijke connectiviteit nu echt heel specifiek is heden ten dage. Alles hangt zo'n beetje via USB aan de PC. Als ik nu vroeg om 4x M.2 en quad 2.5GbE ofzo, ja, dan zou dat wel een eis zijn die vrij niche is. Maar meer dan 3 snelle USB-A poorten en een enkele 2.0 poorten voor je muis, toetsenbord (die er vaak al 2 nodig heeft tegenwoordig) is toch zo vreemd niet vandaag de dag? :P
Welles. :>
Het probleem is gewoon steeds dat de lanes de chipset lanes hebt die op een stupide manier verdeeld worden voor veel borden. Ik zelf zou het liefste zien dat Intel en AMD een basale standaard zouden afdwingen van:
-1x 16 slot
-1x 4 slot
-4x USB2
-4x USB3 waarvan een USB C
Geen USB 3 front header :( gruwelijk onding :P

Voor de rest mag je het zelf uitzoeken.
En dat is waarom ik Gigabyte zo fijn vond voor B550. Die hadden de basis gewoon redelijk op orde. Zo gaat het ook altijd. Je moet even zoeken, maar meestal is er iets acceptabels voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Wat een prijzen zeg, maar ik had dit ook wel verwacht gezien de aburditeit bij de Intel moederborden.
Over het algemeen is de kwaliteit van de moederborden wel toegenomen (layers, vrm + koeling, meer luxe).
En is er sprake van een trickle-down effect.

Waar je met de Tomhawk B450 serie nog met een 4 layer bord en vrij simpele VRM zat (geen powerstages, maar gewoon low+high side mosfets) is dat met de B550 Tomahawk gegaan naar 8 layer, powerstages, betere geluidschip, grotere koellichamen.
Eigenlijk zijn de tier's min of meer verschoven en is wat je vroeger als mid-tier (carbon serie bijv.) zou beschouwen nu gewoon de buget tier.
Het is wel erg jammer, want de bugetborden voldoen voor de meesten gewoon prima en dan hoef je voor al de onnodige franje niet extra te betalen.
Voor PCIe 4.0 en hoger, kom je haast niet meer weg met een 4 layer PCB. De afstanden zijn te groot om de signaal integriteit te behouden. En meer layers maken de borden echt veel kostbaarder.

Meer usb poorten is al lange tijd een voordeel geweest van Intel, maar waar zou je meer dan 6 poorten voor nodig hebben? Met muis + toetsenbord + usb dac + microfoon + webcam + hub hebben de meeste mensen toch genoeg aan?

Dat MSI wel hele rare onlogische beslissingen neemt kan ik beamen :P .
Ik heb de B550 Tomahawk. Een heel fijn bord, maar de extra lan poort is volstrekt overbodig en in plaats daarvan had liever meer usb-poorten gezien (omdat ik ook wel af en toe meetapparatuur aan usb hang).
Het meest rare vond ik nog wel dat ze vervolgens kort darna een afgeslankte versie uitbrachten in de vorm van de B550 Torpedo. Eigenlijk wat de Tomhawk in eerste instantie had moeten zijn.
Toepasselijk heeft het zichzelf getorpedeerd, want de prijs was hoger dan de 'luxere' Tomahawk.
Overigens heb ik de B550 Tomahawk voor een hele scherpe prijs weten aan te schafffen €125 na €25 cashback. Dus het kan wel (met PCIe 4.0).

B550 Torpedo:https://www.msi.com/Mothe...PEDO/Gallery#lg=1&slide=1
B550 Tomahawk:https://www.msi.com/Mothe...HAWK/Gallery#lg=1&slide=1

Ik wacht persoonlijk nog af wat de Bxxx serie gaat doen qua prijzen.
Hopelijk zitten daar niet totaal onnodige dingen op zoals +12 fasen e.d. Daar betaal je fors meer voor, geeft over het algemeen meer verbruik en is totaal onnodig voor 8 cores.
Liever zie ik ook dat ze zich beperken tot een paar typen en maten, dan 6 verschillende ATX borden voor één chipset uit te brengen |:( . Dat jaagt de kosten per bord alleen maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:45:
Qua wegwerken van de kabel inderdaad :P, maar interne usb-c headers zijn meestal beperkt tot 3.0 bandbreedte (5Gbits).
Dus je wisselt alleen van fysieke connecter en
ik vind qua robuustheid usb-c echt een ramp.
Veel te fragiel voor regelmatig in & uit steken.

Edit:
Voor de zekerheid even gecontroleerd, de Gigabyte B550 en Asrock B550 borden hebben in tegenstelling tot MSI een usb 3.2gen1 header, dus 10Gbits. Of je er wat aan hebt, is een tweede.
Ik ruil betrouwbaarheid en robustheid graag in voor minder bandbreedte.

[ Voor 27% gewijzigd door CMT op 07-09-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De marketing & spreadsheet jongens zullen wel bedacht en uitgerekend hebben dat zo de meeste voordelen te behalen zijn.

Echter, als consument vind ik de DIY mobo markt al jaren een totaal onoverzichtelijke puinzooi. Maar wat doe je er aan :?

Ook het op elk mobo standaard een (dure) audio oplossing meeleveren vind ik maar een raar iets. Met een simpel geluidskaartje ben je er ook en daar doe je eindeloos mee. Nu betaal je elk mobo opnieuw voor die audio.

Al die verschillende layouts en componenten moeten allemaal ontworpen, getest en geassembleerd worden. Het komt op mij erg kosteninefficiënt over.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:45:
[...]

Welles. :>
Het probleem is gewoon steeds dat de lanes de chipset lanes hebt die op een stupide manier verdeeld worden voor veel borden. Ik zelf zou het liefste zien dat Intel en AMD een basale standaard zouden afdwingen van:
-1x 16 slot
-1x 4 slot
-4x USB2
-4x USB3 waarvan een USB C

Voor de rest mag je het zelf uitzoeken.
En dat is waarom ik Gigabyte zo fijn vond voor B550. Die hadden de basis gewoon redelijk op orde. Zo gaat het ook altijd. Je moet even zoeken, maar meestal is er iets acceptabels voor de meeste mensen.
Volgens mij is dat met die chipset lanes meer een Intel dingetje dan een AMD dingetje. AMD chipsets zijn volgens mij veel meer rigide, zie bijv. B550

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2020/amd-chipsets-b550/amd-b550-chipset-block-diagram.png

Waarbij je ziet dat de Ryzen SoC zelf 4x USB levert, altijd een x16 slot en vaak een M.2 (al is dit wel flexibel maar in de praktijk zie je dat eigenlijk niet).

Ook de chipset bied weinig flexibiliteit, 4x Sata, 14x USB in verschillende snelheden, 2 PCIE 3.0 lanes of 2 Sata poorten en 8 PCIE 3.0 lanes.

Dat je maar zo weinig USB ziet, zelfs op relatief dure B550 borden lijkt dus simpelweg een ordinaire besparing te zijn, daar de cpu en moederbord samen gewoon 10 poorten zouden moeten leveren zonder dan je naar 3rd party oplossingen hoeft te kijken als ik het blockdiagram van AMD mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
AM5 heeft meer PCIe lanes, dus in principe meer ruimte voor IO.

Ik zou verder nog niet zoveel conclusies trekken op basis van de borden van 1 fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:40:
[...]

Volgens mij is dat met die chipset lanes meer een Intel dingetje dan een AMD dingetje. AMD chipsets zijn volgens mij veel meer rigide, zie bijv. B550

[Afbeelding]

Waarbij je ziet dat de Ryzen SoC zelf 4x USB levert, altijd een x16 slot en vaak een M.2 (al is dit wel flexibel maar in de praktijk zie je dat eigenlijk niet).

Ook de chipset bied weinig flexibiliteit, 4x Sata, 10x USB in verschillende snelheden, 2 PCIE 3.0 lanes of 2 Sata poorten en 8 PCIE 3.0 lanes.

Dat je maar zo weinig USB ziet, zelfs op relatief dure B550 borden lijkt dus simpelweg een ordinaire besparing te zijn, daar de cpu en moederbord samen gewoon 10 poorten zouden moeten leveren zonder dan je naar 3rd party oplossingen hoeft te kijken als ik het blockdiagram van AMD mag geloven.
Ik weet gewoon niet meer waar ik ooit vandaan gehaald dacht te hebben hoe AMD precies display out doet. -O-

Blijft staan dat MSI met hun 2x HDMI en 2x DP best wel een niche product is. :P
Maar natuurlijk kleden moederboordfabrikanten het aantal USB poorten graag uit. Zo verleiden ze je om een duurder moederbord te kopen met meer dingen die je niet nodig hebt. Maar zoals altijd zijn er opties die de meeste mensen toch kunnen voorzien. Daarom zeg ik ook Gigabyte want die waren aantal porten zeker niet aan het beperken.

Iets anders dan.
Goede nieuws is dat AMD eindelijk iets gaan doen aan hun APU benaming en generaties die onduidelijk zijn. Slechte nieuws is dat het nog steeds best ingewikkeld zal blijven. :+

AMD Ryzen 7 7700X "Zen 4" Geekbench and CPU-Z Bench Numbers Surface

'A user named "orangezone" submitted a CPU-Z validation for an alleged retail AMD Ryzen 7 7700X processor, revealing its key specs that include 5.425 GHz clocks at 1.152 V core-voltage. The submission includes a CPU-Z Bench run for the processor, which puts the single-threaded performance at 774 points, and the multi-threaded performance of the 8-core/16-thread processor at 8381 points. The single-threaded performance is around 20% higher than that of the previous-gen flagship Ryzen 9 5950X, and about 1% faster than the Core i9-12900K ("Golden Cove" P-core). This particular bench run was performed on a Gigabyte X670E AORUS Master motherboard, with DDR5-6400 CL30 memory.

In separate news, BenchLeaks spotted a Geekbench run of the Ryzen 7 7700X (by a different user); on an ASUS ROG Crosshair X670E Hero and DDR5-6000 memory. Here, the processor scored 2209 points in the single-threaded test, and 14459 points in the multi-threaded one, in Geekbench 5.4.5. This is a surprising result, as it puts the single-threaded performance of the 7700X at about 16% higher than the Core i7-12700K, and a fascinating 2% higher than the 8P+4E "Alder Lake" chip in multi-threaded tests. The 7700X launches in the same market segment as the i7-12700K, when it goes on sale this September 27.'

PC Specs

DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:37:

Iets anders dan.
Goede nieuws is dat AMD eindelijk iets gaan doen aan hun APU benaming en generaties die onduidelijk zijn. Slechte nieuws is dat het nog steeds best ingewikkeld zal blijven. :+

[YouTube: AMD Gave Us Too Much Power | CPU Naming Problems]
Ik heb het nog niet in super detail bekeken, maar dit is mijn inziens zelfs een verslechtering en meer ingewikkeld dan voorheen.

Zo'n 'jaar nummer' is bijvoorbeeld naar mijn mening niet heel veel zeggend.

In dit systeem kan theoretisch een 8510 (2024 modeljaar cpu, Ryzen 5, Zen 1 Cores en 'Lower model within segment') hebben, die slechter zal dan een 7445 (modeljaar 2023 cpu, Ryzen 3, Zen 4 cores en 'upper model within segment').

Dit lijkt een beetje op naar Intel kijken, maar dan overtreffende trap.

Intels model nummers kennen we nu gelukkig wel, maar ik vind hier bijv. het modeljaar echt wat ongelukkig, zeker als leidend cijfer, wat voor kopers al snel het belangrijkst zal zijn.

Terwijl Intel wel 'netjes' de generatie voorop zet, doet AMD dit pas op het 3de cijfer.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dennism schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:21:
maar ik vind hier bijv. het modeljaar echt wat ongelukkig, zeker als leidend cijfer, wat voor kopers al snel het belangrijkst zal zijn.
Zeker, er zat 2,5 jaar tussen het uitbrengen van de eerste Zen 2 CPU's en de meest recente Zen 2 CPU's. Die recentere CPU's zouden dan automatisch twee of drie jaarnummertjes hoger komen, en daarmee dus twee of drie 'series' nieuwer lijken.

Dan is een naam als de Ryzen 4500 eerlijker over dat het oude technologie is in vergelijking met CPU's als de 5500. De 4500 kwam uit in 2022 maar had ook gewoon in 2019-2020 uitgebracht kunnen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 08-09-2022 15:01 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ludewig
  • Niet online
[...]
Ja, je moet het eerste nummer in principe negeren, volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:12

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb reacties rondom FSR verplaats naar het AMD videokaarten discussietopic: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Gaarne daar verder over FSR 2.1 :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 08-09-2022 22:55 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Blijkbaar is het niet meer persé nodig om bepaalde clocks in een gelijke ratio te hebben met Zen 4 als ik het goed begrijp:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hallock vertrekt bij AMD.
https://www.tomshardware....-amd-GPU-marketing-leaves

Maar wie moet ons nu scherp houden of de AMD marketing ditmaal wel of niet de waarheid vertelt of ons in verwarring brengen over AMD producten? :P

PC Specs

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
Wat is de datum dat de reviews van de AMD 7900x en X670 moederborden gereleased mogen worden ?

Dacht dat ik van de week 15 september las ....

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

dierkx36 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:18:
Wat is de datum dat de reviews van de AMD 7900x en X670 moederborden gereleased mogen worden ?

Dacht dat ik van de week 15 september las ....
Is dat niet een week of twee naar achteren geschoven, samen met de daadwerkelijke start van de verkoop? Zo uit mijn hoofd 27 september.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dat is een behoorlijk uitdaging en niet haalbaar zonder de allerbest waterkoeling en dan nog denk ik dat je het niet gaat redden. Met een NH-D15 krijg ik het in ieder geval voor elkaar om mijn cpu (3950x) op 50 graden te krijgen als hij onder load is; zelfs met alle fans (inclusief case fans) op 100%. Nu helpt het niet dat mijn kamer meestal wat warmer is in de zomer (25-40 graden).

• dierkx36
bwerg schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:14:
[...]

Is dat niet een week of twee naar achteren geschoven, samen met de daadwerkelijke start van de verkoop? Zo uit mijn hoofd 27 september.
26 september vond ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

[...]

Ik heb het nog niet in super detail bekeken, maar dit is mijn inziens zelfs een verslechtering en meer ingewikkeld dan voorheen.

In dit systeem kan theoretisch een 8510 (2024 modeljaar cpu, Ryzen 5, Zen 1 Cores en 'Lower model within segment') hebben, die slechter zal dan een 7445 (modeljaar 2023 cpu, Ryzen 3, Zen 4 cores en 'upper model within segment').

Dit lijkt een beetje op naar Intel kijken, maar dan overtreffende trap.

Intels model nummers kennen we nu gelukkig wel, maar ik vind hier bijv. het modeljaar echt wat ongelukkig, zeker als leidend cijfer, wat voor kopers al snel het belangrijkst zal zijn.

Terwijl Intel wel 'netjes' de generatie voorop zet, doet AMD dit pas op het 3de cijfer.
Nummering is zelden een probleem. Voor casual buyer die upgrade niet zijn pc of laptop elke gen.
En verdiepen zich ook zeer beperkt in kopen compleet systeem en dan ga stappen maken van paar generaties van minstens 4 jaar tot 10 jaar en ga je er altijd op vooruit. Prijs is dan ook zeer groffe indicatie. Rebranding zal voornamelijk in lage segmenten zijn en 9xxx met lage prijs kan indicatie zijn dat het kwa prestaties minder zal zijn. Volk dat ook nooit de best bang for tha buck gekocht heeft en laat staan gamers of heavy use zijn.

Zelf bouwers nemen die diepe orientatie wel op zich om bewuste keuze en zal je altijd door sku proctcode moeten spitten als je zeer nauwkeurig een overwogen keuze wilt maken.
Iemand die bewust complete pc of laptop koopt op type cpu zal dan ook zijn huiswerk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@SG

Dat mensen er altijd op vooruit gaan betekent niet dat ze niet misleid kunnen worden om bijvoorbeeld meer te betalen voor een slechter product. Of door veel extra te betalen voor iets met vrij weinig meerwaarde.

Gezien de manier waarop bedrijven marketen, met vaak heel veel nadruk op grote getallen, ook al zeggen die niet per se zoveel, wijst er juist op dat veel gewone consumenten makkelijk te misleiden zijn met een groter getal. Groter is immers beter, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad, juist door bijvoorbeeld 'jaar nummers' te gebruiken ga je schuren tegen het misleiden van de minder geïnformeerde consument, je kan immers situaties creëren waarbij het 'modeljaar 2023 product beter lijkt, maar slechter is dan het model jaar 2022 product. Geen goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Ludewig schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:43:
@SG

Dat mensen er altijd op vooruit gaan betekent niet dat ze niet misleid kunnen worden om bijvoorbeeld meer te betalen voor een slechter product. Of door veel extra te betalen voor iets met vrij weinig meerwaarde.

Gezien de manier waarop bedrijven marketen, met vaak heel veel nadruk op grote getallen, ook al zeggen die niet per se zoveel, wijst er juist op dat veel gewone consumenten makkelijk te misleiden zijn met een groter getal. Groter is immers beter, toch?
mogelijk in edge case. Maar prijs , groter is beter lager is minder. Die 9 serie cpu als die minder is is die ook al snel goedkoper.
Misleid is dat er grote nadeel aan overhoud dus product dat niet voldoet aan je eisen. Dus slecht. Een mindere bang for tha buck is niet slecht product. Er is iets dat ietje meer bied voor hetzelfde geld.
211 vs 225% verbetering tov van 5 gen oud iets dan voldoet het en is klant tevree voor vele jaren verder. Dat er niet maximale bang for tha buck uit gehaald is. Is zelden relevant.
Deze grote groep heeft vaak lage eisen gamen doet daar vaak ook niet toe zijn geen heavy users.
En grootste probleem van hun oude rig, is dat hdd geen ssd is of nvme die nieuw windows 2GB te weinig is. In 16gb tijdperk. Dat NVMe of gewone ssd al enorm step is en geheugen uitbreiding eigenlijk wat windows next nodig had. Dat voor deze groep de 8GB en M.2 meest belangrijkste invloed heeft en nieuwe cpu al gauw overkill is.

Heb je bijzondere eisen dan zul je toch moeten verdiepen en deze groep consumenten doen dat overwegend ook. En zullen ook al snel hun noob status verlaten.

• dierkx36
*knip* offtopic

[ Voor 101% gewijzigd door br00ky op 17-09-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 16-09 10:24
Waarom zijn er nog geen Asus AM5 moederborden zichtbaar in de Pricewatch? Deze borden zijn er wel als je er op googled.

Voorbeeld : https://rog.asus.com/moth...x670e-extreme-model/spec/

[ Voor 30% gewijzigd door Snowwie op 18-09-2022 13:06 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snowwie schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:05:
Waarom zijn er nog geen Asus AM5 moederborden zichtbaar in de Pricewatch? Deze borden zijn er wel als je er op googled.

Voorbeeld : https://rog.asus.com/moth...x670e-extreme-model/spec/
Waarschijnlijk omdat deze pas 27/9 op zijn vroegst op de markt zullen komen, en de retailers mogelijk nog geen definitieve pricing hebben, aangezien dat soms pas de dag van release wordt vastgesteld bij hardware (zeker nu met de onzekerheden in de wereld en bijv. de euro / dollar koers die onder druk staat kan pricing voor Nederlandse retailers best lastig te bepalen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Snowwie

1. De pricewatch toont producten die daadwerkelijk beschikbaar zijn bij Nederlandse winkels, wat nog niet het geval is
2. Dit is niet de plek om hier over te klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh 27ste is het launch. Vervalt de NDA dan het weekend van de 24ste of pas de 26ste? Ikzelf vermoed dat weekend dan hebben mensen de tijd om al eens na te denken?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:59
Damic schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:15:
Mmmh 27ste is het launch. Vervalt de NDA dan het weekend van de 24ste of pas de 26ste? Ikzelf vermoed dat weekend dan hebben mensen de tijd om al eens na te denken?
Hoogstwaarschijnlijk de 27e om 15:00 onze tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Werelds pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan toch nadenken wanneer de hardware en koop is én de reviews online staan? Of jeukt het dan te hard om toch al te bestellen? :9 :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Borromini schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:14:
Je kan toch nadenken wanneer de hardware en koop is én de reviews online staan? Of jeukt het dan te hard om toch al te bestellen? :9 :+
Awel ja dat zeg ik, dus de nda op reviews in dat weekend laten verlopen en de verkoop pas starten op de dinsdag. Dan hebben mensen de tijd om na te denken.

Het probleem is dat er dan geen instant buys zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Mijn vraag/grapje was of het een probleem was voor jou om van de bestelknop af te blijven als de reviews live gaan op het moment dat je AM5 ook effectief pas kan kopen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Damic schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:15:
Laatste wat ik gevonden had is dat de reviews de 26ste gepubliceerd mogen worden (X670 moederboorden dan in ieder geval)
Weet niet hoelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:27:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk de 27e om 15:00 onze tijd ;)
Dit of misschien een dag eerder, is bij AMD het meest gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:59
Dennism schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:50:
[...]

Dit of misschien een dag eerder, is bij AMD het meest gebruikelijk.
Niet bij de CPU's, althans ik kan het me niet herinneren. Zen 1 en Zen 3 waren sowieso op de dag van release, Zen+ en Zen 2 volgens mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:59:
[...]

Niet bij de CPU's, althans ik kan het me niet herinneren. Zen 1 en Zen 3 waren sowieso op de dag van release, Zen+ en Zen 2 volgens mij ook.
Klopt, echter kregen ze daar kritiek op en gaven ze (AMD Marketing, volgens mij uit monde van Robert Hallock) toen aan ergens in een van de interviews aan dat beter te willen doen. En ik meende dat ze dat met de 5800X3D gedaan hadden door de review embargo een dag eerder te doen, maar nu ik dat even controleerde was het zelfs bijna een week eerder bij de 5800X3D, maar ik betwijfel of ze dat weer zullen doen, dus gok ik voornamelijk op de dag zelf of een dag eerder deze keer.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 19-09-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Werelds schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:59:
[...]

Zullen het volgend weekend wel zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En daar zijn de eerste Ryzen 7000 producten... gebaseerd op Zen 2 :p

nieuws: AMD introduceert 7020U-serie laptop-apu's met Zen 2-cores en RDNA2-igpu

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 105 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.