Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Nee want dat verschilt per generatie.Damic schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:25:
@DaniëlWW2 weet je soms hoe lang het duurt tussen de lancering van nieuwe gen Ryzen en dan de tijd tussen Epyc?
Bijvoorbeeld Zen 1 was maanden na Ryzen pas, maar voor Zen 2 was Rome waarschijnlijk al maanden voordat wij Ryzen 3000 kregen. En Naples was ongeveer gelijktijdig met Ryzen 5000.
Het punt is dat als Genoa er is, Naples niet meteen EOL zal gaan. Je kan nog steeds makkelijk een Zen 2 CPU kopen terwijl je zou denken dat die inmiddels niet meer te krijgen zouden zijn omdat AMD liever Zen 3 produceert. Het punt is dat AMD zich voor grote spelers moet committeren aan een aantal jaar van ondersteuning en doorgaande productie. En dat doen ze ook. Immers kan je nog vrij gemakkelijk aan Epyc Rome kan komen en voor TR kan je pas zeer recentelijk aan de Zen 3 versie komen. Dat gaat niet veranderen. Hierom zal AMD ook zowel N7 als N5 wafers blijven afnemen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
pricewatch: ASUS ZenBook 13 OLED UM5302TA-LV067W
Voor 100 euro meer dan aangekondigd (en wat voorheen ook op Asus' eigen website stond).
En twee maanden later.
En, zoals al wel viel te lezen in de review van juni, in Nederland zonder touchscreen.
Super rare keuze, zeker omdat Asus nog steeds op haar website doet alsof hij een touchscreen heeft. En doet alsof je het ding in vier kleuren kunt krijgen. Mooie marketing foto's, maar ooit leverbaar?
Dit leek voor mij de meest interessante 6000 series laptop te worden, maar geen touchscreen én 100 euro duurder is een dealbreaker. Zelfs mét touchscreen is hij al niet perfect, maar zonder touchscreen...?
Tot nu toe een nogal teleurstellende lineup van 6000 series laptops, zeker van Asus. HP is extreem duur en ouderwets ontwerp, en geen fan van Lenovo. AMD had heel populair kunnen worden in de thin en light laptop market met voldoende aanbod en goede marketing, maar helaas. What's new..

***Edit: sterker nog, op de store page van Asus staat bij dit model zelfs 'touchscreen' genoemd. Als je erop klikt om te kopen staat dat opeens niet meer bij de specs.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PlVM69jG0nbfeAAc2mF4L5Om.jpg?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Dionamuh op 22-08-2022 11:45 . Reden: aanvulling ]
AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
17% betere single-threaded performance is wel logisch vanwege de hogere kloksnelheden, maar het gaat dus ook om een 17% hogere IPC.This setup achieved a single-core score of 1460 and multi-core result of 96535 which places the processor approximately 17% ahead of an equivalently clocked 128 core EPYC 7763 in single-threaded performance.
Nou hoeven epyc en ryzen niet exact dezelfde prestatiewinst te hebben maar iets van IPC-verbetering zit er dus wel in.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Ook belangrijk is de realisatie dat het een relatief lage 3,1GHz in een benchmark is. De IPC winst kan iets teruglopen met de 5GHz+ en echte workloads die we verwachten met Ryzen. Staat tegenover dat ik erbij blijf dat wat we nu van Zen 4 weten, juist voor gaming relevant lijkt te zijn. Extra L2 cache en veel sneller geheugen zouden juist daar een impact moeten hebben.bwerg schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:33:
Belangrijke zin uit dat artikel:
[...]
17% betere single-threaded performance is wel logisch vanwege de hogere kloksnelheden, maar het gaat dus ook om een 17% hogere IPC.
Nou hoeven epyc en ryzen niet exact dezelfde prestatiewinst te hebben maar iets van IPC-verbetering zit er dus wel in.
Zoals ik maanden geleden zei, ik vermoed dat we voor gaming rond de 20% gaan uitkomen. Komt Zen 4 dus uit op net iets sneller dan de 5800X3D. Vervolgens gaat Raphael-X er overheen.
edit: Totaal geen ervaring met Geekbench, maar toch eens beter gekeken.
Waar je hier op moet letten zijn FP en INT scores. Er is namelijk ook een "crypto" score die blijkbaar flink op AVX-512 hangt. Die ging fors omhoog omdat we weten dat Zen 4 dit ondersteund.
Vervolgens kwam ik op reddit iemand tegen die zijn 12900K op 3,5GHz heeft laten lopen. Scores zijn bijna gelijk voor FP en INT. Ergo, Zen 4 lijkt het gat met Alder Lake te gaan dichten, maar Zen 4 lijkt ook in staat tot ruim 5GHz waardoor een Ryzen 7000 CPU waarschijnlijk iets sneller dan Alder Lake zal uitvallen in ST.
12900K
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/16800066
Zen 4
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/16798231
[ Voor 29% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-08-2022 17:00 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik vraag me wel af hoe representatief die scores zijn, je test een 12900K op Windows met dual channel 16GB DDR4 (snelheid niet bekend denk ik?) t.o.v. een Epyc met waarschijnlijk 12 channel DDR5 op Linux. Als er test zijn met geheugen intensief zijn kan dit al een voor een onbalans in de score zorgen.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:46:
edit: Totaal geen ervaring met Geekbench, maar toch eens beter gekeken.
Waar je hier op moet letten zijn FP en INT scores. Er is namelijk ook een "crypto" score die blijkbaar flink op AVX-512 hangt. Die ging fors omhoog omdat we weten dat Zen 4 dit ondersteund.
Vervolgens kwam ik op reddit iemand tegen die zijn 12900K op 3,5GHz heeft laten lopen. Scores zijn bijna gelijk voor FP en INT. Ergo, Zen 4 lijkt het gat met Alder Lake te gaan dichten, maar Zen 4 lijkt ook in staat tot ruim 5GHz waardoor een Ryzen 7000 CPU waarschijnlijk iets sneller dan Alder Lake zal uitvallen in ST.![]()
12900K
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/16800066
Zen 4
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/16798231
Daarnaast is het maar de vraag is of Linux en Windows scores überhaupt met elkaar te vergelijken zijn, zie bijv. deze resultaten op dezelfde hardware:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/8093367
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/8092654
Waarbij Linux beduidend beter scoort dan Windows en daar zie je online wel meer klachten over, mensen die met gelijke hardware totaal verschillende scores halen, waarbij de lijdraad lijkt te zijn dan Geekbench op Linux hoger scoort dan op Windows.
YouTube: AMD Zen 4 V-Cache Early Leak: Intel shouldn’t get greedy with Raptor...
:strip_exif()/f/image/er2tFvWaSONRMh05tQbOvxmz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 24-08-2022 11:47 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Interessant, zou het misschien ook niet komen doordat Zen 4 veel hogere clocksnelheden heeft wat er voor zorgt dat die veel beter gebruik kan maken van een V-Cache.Help!!!! schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:46:
fwiw: Zen 4 Vcache zou aanmerkelijk meer prestatiewinst moeten brengen dan Zen3 Vcache.
YouTube: AMD Zen 4 V-Cache Early Leak: Intel shouldn’t get greedy with Raptor...
[Afbeelding]
Het blijft MLID, dus echt interessant wordt het pas wanneer meerdere bronnen dit onafhankelijk van hem gaan melden, en dan graag de wat meer betrouwbareSp3ci3s8472 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:01:
[...]
Interessant, zou het misschien ook niet komen doordat Zen 4 veel hogere clocksnelheden heeft wat er voor zorgt dat die veel beter gebruik kan maken van een V-Cache.
Dat gezegd hebbende, het meest interessante dat ik eruit haal is dat AMD Zen 4 3D naar voren gehaald zou hebben om met Raptor lake te competen, zou Zen 4 non 3D dan daadwerkelijk het niet kunnen winnen van Raptor Lake in benchmarks
Raptor lake. Met rocket lake competen kan mijn oma ook.Dennism schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:31:
om met Rocketlake te competen
Haha inderdaad jabwerg schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:21:
[...]
Raptor lake. Met rocket lake competen kan mijn oma ook.
Nou ik durf wel te stellen dat je niet veel verschil gaat ziet tussen dual of 12 channel als we het over een CPU core hebben.Dennism schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:50:
[...]
Ik vraag me wel af hoe representatief die scores zijn, je test een 12900K op Windows met dual channel 16GB DDR4 (snelheid niet bekend denk ik?) t.o.v. een Epyc met waarschijnlijk 12 channel DDR5 op Linux. Als er test zijn met geheugen intensief zijn kan dit al een voor een onbalans in de score zorgen.
Zoals ik al zei, ben geen expert met Geekbench. Maar inmiddels heb ik ook zoiets van nog een paar dagen en dan gaat AMD het zelf zeggen.Daarnaast is het maar de vraag is of Linux en Windows scores überhaupt met elkaar te vergelijken zijn, zie bijv. deze resultaten op dezelfde hardware:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/8093367
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/8092654
Waarbij Linux beduidend beter scoort dan Windows en daar zie je online wel meer klachten over, mensen die met gelijke hardware totaal verschillende scores halen, waarbij de lijdraad lijkt te zijn dan Geekbench op Linux hoger scoort dan op Windows.
Yup 30% kan je vergeten. Ik zie eigenlijk ook niet in hoe je zo'n uplift zou moeten krijgen met alleen maar wat extra L3 cache. Dat zou namelijk suggereren dat AMD hus huiswerk voor Zen 4 niet goed gedaan heeft en te weinig L3 cache aan het ontwerp heeft toegevoegd. Dat oplossen met 3D cache is niet bepaald elegant.Dennism schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:31:
[...]
Het blijft MLID, dus echt interessant wordt het pas wanneer meerdere bronnen dit onafhankelijk van hem gaan melden, en dan graag de wat meer betrouwbareMLID zelf is meer entertainment imho dan een bron waar je op kan vertrouwen.
Die geruchten gaan al een tijdje. Maar ik denk eerder dat het erom gaat dat Zen 4 of Raptor Lake niet overal gaan winnen. Zen 4 zie ik wel winnen op efficiëntie, Raptor Lake op workloads die goed gebruik kunnen maken van de E-cores. Er is alleen een flink stuk van workloads die op een core hangt, een paar cores, juist wel of niet extra latency gevoelig etc. Daarin is het denk ik ongewis. Daar heeft AMD hun 3D V-cache voor als extra en dat kan de doorslag geven. Dit lanceren net nadat de 13th gen K SKU's komen, is ook handig om meteen een antwoord te hebben.Dat gezegd hebbende, het meest interessante dat ik eruit haal is dat AMD Zen 4 3D naar voren gehaald zou hebben om met Raptor lake te competen, zou Zen 4 non 3D dan daadwerkelijk het niet kunnen winnen van Rocket Lake in benchmarks, uitgezonderd efficiëntie in MT workloads zeer waarschijnlijk en mogelijk ook in (bepaalde) light threaded workloads.
In het grotere plaatje is dit ook waarom ik eigenlijk niemand zal aanraden het komende halfjaar een nieuw systeem aan te schaffen. Laat eerst maar duidelijk worden hoe alles staat met CPU's, platformen, GPU's, DDR5. Heb je ook nog zaken zoals DirectStorage voor PC waar AMD wat mee van plan lijkt te zijn. Dus we moeten ook naar SSD's gaan kijken.
Dit ben ik zeker met je eens, maar juist dat zou weer niet blijken uit deze leak, dit lijkt uit te gaan van April of Q1 2023, bij 'net na' 13th Gen zou ik eerder denken aan november als Intel inderdaad eind september aangekondigd en half / eind oktober released.DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:05:
Dit lanceren net nadat de 13th gen K SKU's komen, is ook handig om meteen een antwoord te hebben.
Anders loop je mogelijk het hele holiday season achter de feiten aan mocht Intel inderdaad winnen op performance.
Het is MILD.Dennism schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:13:
[...]
Dit ben ik zeker met je eens, maar juist dat zou weer niet blijken uit deze leak, dit lijkt uit te gaan van April of Q1 2023, bij 'net na' 13th Gen zou ik eerder denken aan november als Intel inderdaad eind september aangekondigd en half / eind oktober released.
Anders loop je mogelijk het hele holiday season achter de feiten aan mocht Intel inderdaad winnen op performance.
Sorry, maar ik overweeg niet eens meer wat hij zegt als ik een beetje een beeld probeer te vormen van de geruchtenmolen.
Ik vermoed dat AMD snel zal willen volgen omdat de 5800X3D ondanks de overduidelijk niet erg verfijnde status en hoge prijs, zo'n gigantisch succes is. Als die dadelijk onder de €400 zou zakken, tja dan gaat het voor mij ook heel lastig worden om die niet te kopen. (juist omdat ik graag de spellen speel waarbij die het meeste impact heeft)
Verder hoe ik het begrepen, zaten de TSV's al vanaf het begin in de Zen 3 CCD. Dit was altijd het plan, maar het lijkt even geduurd te hebben voordat ze het op de markt konden brengen. Dat probleem is er waarschijnlijk niet meer met Zen 4 omdat de techniek inmiddels bijna een jaar oud is en bewezen. We zien we de laatste jaren wel vaker dat AMD experimenteert met iets in een product en vrij snel erna met een verbeterde versie komt. Laatste is dat ik ook vermoed dat Raphael-X haar 3D V-cache ook op N7/N6 geproduceerd zal worden. Het kan dus minder kostenverhogend of wafer technisch limiterend worden.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik meende zelfs al dat de TSV's al op Zen 2 zaten (omdat daar volgens mij ook al prototypes van gezien waren). Maar daar ben ik niet 100% zeker van.DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:31:
[...]
Het is MILD.
Sorry, maar ik overweeg niet eens meer wat hij zegt als ik een beetje een beeld probeer te vormen van de geruchtenmolen.
Ik vermoed dat AMD snel zal willen volgen omdat de 5800X3D ondanks de overduidelijk niet erg verfijnde status en hoge prijs, zo'n gigantisch succes is. Als die dadelijk onder de €400 zou zakken, tja dan gaat het voor mij ook heel lastig worden om die niet te kopen. (juist omdat ik graag de spellen speel waarbij die het meeste impact heeft)
Verder hoe ik het begrepen, zaten de TSV's al vanaf het begin in de Zen 3 CCD. Dit was altijd het plan, maar het lijkt even geduurd te hebben voordat ze het op de markt konden brengen. Dat probleem is er waarschijnlijk niet meer met Zen 4 omdat de techniek inmiddels bijna een jaar oud is en bewezen. We zien we de laatste jaren wel vaker dat AMD experimenteert met iets in een product en vrij snel erna met een verbeterde versie komt. Laatste is dat ik ook vermoed dat Raphael-X haar 3D V-cache ook op N7/N6 geproduceerd zal worden. Het kan dus minder kostenverhogend of wafer technisch limiterend worden.
Wat ik wel begreep, volgens mij uit een graymon leak, dus ook een korrel zout, is dat Zen 3 V-Cache en Zen 4 V-Cache van dezelfde packaging lijn moeten komen en dat dit de bottleneck is voor Zen 4 met V-Cache daar ze eerste de productie runs voor Zen 3 (Milan-X en 5800X3D) af wilden / moesten ronden voordat ze gingen ombouwen naar Zen 4-X.
Ik begreep inderdaad ook dat de cache tiles 'gewoon' N7 zouden blijven.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 24-08-2022 17:42 ]
Dat is niet zo vreemd. AMD gebruikt waarschijnlijk een TSMC techniek (WoW) voor het plaatsen van 3D V-cache. Dat zal alleen beperkt zijn in capaciteit omdat dit zeker geen standaard afname van TSMC wafers betreft. Als AMD ruim van te voren aangeeft wat hun plannen zijn, dan kan TSMC de productie inrichten en uitbreiden. Vervolgens gaat het spul naar Maleisië voor de rest. Dat zal niet veranderen.Dennism schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:39:
[...]
Ik meende zelfs al dat de TSV's al op Zen 2 zaten (omdat daar volgens mij ook al prototypes van gezien waren). Maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Wat ik wel begreep, volgens mij uit een graymon leak, dus ook een korrel zout, is dat Zen 3 V-Cache en Zen 4 V-Cache van dezelfde packaging lijn moeten komen en dat dit de bottleneck is voor Zen 4 met V-Cache daar ze eerste de productie runs voor Zen 3 (Milan-X en 5800X3D) af wilden / moesten ronden voordat ze gingen ombouwen naar Zen 4-X.
Ik begreep inderdaad ook dat de cache tiles 'gewoon' N7 zouden blijven.
Overigens voor RDNA3 vermoed ik dat het InFO-L gaat worden, al dan niet met WoW erbij voor bepaalde SKU's.
https://www.tsmc.com/engl...nts/blog-article-20200803
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-08-2022 18:00 ]
https://videocardz.com/ne...e-core-cinebench-r20-test
Dat lijkt te zijn op basis van wat de 7700X echt kan qua clockspeed. Cinebench rapporteert volgens mij ook niet maximale frequentie. Want ik denk dat 4,5GHz te laag is voor de 7700X om dit te doen. Maar ook een beetje zoals ik al vermoede. We gaan denk ik rond de 20% sneller uitkomen en daar is niks mis mee. Vergelijkbare sprong als tussen Zen 2 en Zen 3 en meer dan Zen 1 naar Zen 2. We zijn ook wel een beetje verwend denk ik.
De meeste mensen kopen ook niet elke generatie een nieuwe CPU. Stel dat ik nu van een 3700x naar een 7700x ga dan heb je uit mijn hoofd toch ergens een uplift van ~40% ST
Vraag blijft natuurlijk wat je er in de praktijk daadwerkelijk van merkt, zeker bij huis, tuin en keuken toepassingen.
[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 24-08-2022 20:26 ]
PC Specs
En dan wil je nog minimaal DDR5-6000 want dat lijkt de sweetspot te worden.
Als ik nou mijn 3600X wil upgraden dan is een 5700X (wanneer die in de aanbieding is) interessanter, de stap van Zen 2 naar Zen 3 met twee extra cores kan een leuke boost geven, maar ook hier geldt dat elke game wel vlot speelt op een 3600X.
Of het ideaal is moet nog maar blijken natuurlijk, bij AM4 was Zen 1 ook niet direct het ideale moment om in te stappen, AM5 zal vast beter gaan, maar ook hier zal mogelijk minimaal een generatie de kat uit de boom kijken verstandig zijn. Zen werd eigenlijk pas vanaf de 500 serie borden en Zen 2 echt volwassen.XWB schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:34:
Als iemand net moet upgraden van een oude PC dan is Zen 4 ideaal om in te stappen. Maar een 5800X vervangen door Zen 4 klinkt toch gek, effectief betaal je dan minimaal 700 euro (processor, moederbord en geheugen) voor 20% meer prestaties. Alsof je met een 5800X niet fatsoenlijk zou kunnen gamen
En dan wil je nog minimaal DDR5-6000 want dat lijkt de sweetspot te worden.
Als ik nou mijn 3600X wil upgraden dan is een 5700X (wanneer die in de aanbieding is) interessanter, de stap van Zen 2 naar Zen 3 met twee extra cores kan een leuke boost geven, maar ook hier geldt dat elke game wel vlot speelt op een 3600X.
Van 5000 serie naar Ryzen 7000 zie ik eigenlijk niet als serieuze optie tenzij je het doet vanuit een hobby perspectief of vanuit een perspectief om geld te verdienen en je hebt een business case die dat onderschrijft.
Wat eigenlijk ook direct de reden is waarom ik van 3600 naar 5800X3D ben gegaan, deels vanuit de hobby (want ook de 5800X3D was bij release natuurlijk niet de meest kosten effectieve cpu), maar ook deels omdat ik nu gewoon een platform heb waar ik waarschijnlijk nog jaren verder mee kan zonder dat ik zal moeten upgraden omdat ik performance mis.
En wanneer ik straks dan weer wil upgraden vanuit bijv. de hobby omdat ik weer een mooi product zie wat ik graag zelf zou willen gebruiken, bijvoorbeeld wanneer USB4 (of zelfs hoger) en zaken als PCIE5.0 mainstream zijn buiten enkel de duurste borden dan kan het gewoon
Het is toch echt MLID: Moore's Law Is Dead.
En Zen 4 lijkt relatief weinig architectuurverbeteringen te hebben. Dat is op zich ook niet zo vreemd, want we krijgen zowel een overstap naar DDR5, en naar AM5 en naar een beter productieproces. Dan is het niet vreemd om niet al te gek te gaan doen met de architectuur, om niet teveel in 1 keer te veranderen.
Het verhaal gaat dat Zen 4 ook door hetzelfde team is ontwikkeld als Zen 3, terwijl Zen 5 door een ander team wordt gedaan, dat dus veel langer de tijd heeft voor hun ontwerp. Hier schijnt ook een meer fundamentele architectuurverbetering gedaan te worden.
Dus het lijkt me helemaal geen slechte optie om in 2024 over te stappen naar AM5 + Zen 5 + DDR5, wanneer je nu een aardig snel systeem hebt. Dan zijn de kinderziektes uit AM5, zal DDR5-6000 met een lage latency vermoedelijk ruim beschikbaar zijn voor een goede prijs en heb je een CPU met een relatief grote verbetering ten opzichte van de vorige generatie.
Al is dit natuurlijk allemaal glazen bol kijken en kan het ook anders uitpakken.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Als het echt zo is dat de volgende generatie van 3D V-Cache geen voltage-beperking meer heeft, dan zou ik verwachten dat ze een 6900X3D gaan uitbrengen die het topmodel wordt.DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:31:
[...]
En als ze de 3D V-Cache capaciteit uitbreiden en de techniek verfijnen zodat het goedkoper wordt, zouden ze die straks helemaal standaard in de stack kunnen opnemen. En dan kan die langzaam gaan zakken in de stack, dus bij Zen 5 krijgt de 7700X dan bijvoorbeeld een 3D V-Cache en bij Zen 6, ook de 8600X.
Maar dat is natuurlijk allemaal speculatie. Ik weet niet hoe de kosten en productiecapaciteit van 3D V-Cache zich ontwikkeld.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
29 08 2022
Ik denk dat het eerder is dat als de software goed gebruikt maakt van de prefetcher en cacheline vol gevuld met hot data en dezelfde transformatie dus instructie als constante gebruiken je dan eigenlijk de grote van cache afhankelijk is of de memory bandbreedte de caches goed kan vullen.ocf81 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:39:
Zou het niet zo zijn dat door de hogere latencies van DDR5 elke toename in L3 een significant voordeel oplevert?
EPYC 768MB caches zijn er voor zware compute taken op data waar transform op de data zeer random is dus afhankelijk. Wat specifieke use case is. Van deze shared data is niet onafhankelijk te maken. Waardoor je die hele data blok eigenlijk in de cache wil hebben.
Meeste taken kan je wel die shared data limiteren maar in game development heeft dat niet de grootste preoriteiten daar is fps target als die gehaald wordt is data driven voor de content pipeline belangrijker voor productie efficiëntie dan performance.
Dus ik den dat goed schalende games met veel meer cache meer baat hebben omdat er slechtere data locality en dus minder goed of slecht gevulde cacheline met hot data door grotere prefetch optie toch l2 cache mis er vaker L3 hit kan zijn. En dat is dan de performance winst.
Als false sharing kan mijden door goede cacheline alingement en data sharing zwaar limiteerd zouden intels e-cores ook stuk beter kunnen presteren in games .
Dat vaak ook de case in pro software dat de preoriteit daar is om goede programmeer paradigma en guidline stricter te volgen voor goede smp schaling de reden hoe bv cinebench is geprogrammeerd.
Het verschil is tussen p-core en e-core is dat caches versimpled en kleiner zijn dus p-core beter slecht multithreaded en data locality isues kan op vangen met de vele technieken zoals SMT out of order branchpredictor en cores ook l2 van andere cores enigzins kunnen benaderen en managing logic. Om dat in goede banen te leiden.
Bij AMD bied de grotere caches. Laat staan dat vooral voor zen architectuur de NUMA awareness van games je ook niet kan verwachten.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
AMD Ryzen 7700X/7600X rumored Cinebench R23 scores are in
Nouja, iemand die net toe is om zijn oude Q6600 te vervangen gaat geen AM4 platform meer kopen neem ik aan? Dan kan je nooit meer upgraden.Dennism schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:54:
[...]
Of het ideaal is moet nog maar blijken natuurlijk, bij AM4 was Zen 1 ook niet direct het ideale moment om in te stappen, AM5 zal vast beter gaan, maar ook hier zal mogelijk minimaal een generatie de kat uit de boom kijken verstandig zijn. Zen werd eigenlijk pas vanaf de 500 serie borden en Zen 2 echt volwassen.
Dat is niet echt al te best.XWB schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:49:
Single core performance van de 7700X/7600X:
AMD Ryzen 7700X/7600X rumored Cinebench R23 scores are in
Iemand die na 15 jaar een nieuwe PC koopt kan natuurlijk prima af met AM4 of een Intel Alder/Raptor Lake systeem, het laat immers zien dat diegene waarschijnlijk geen 'tussentijdse cpu upgrader is, wat doe je immers dan nu nog met een 15 jaar oude cpu'', en ook niet iedere paar jaar om een hogere performance verlegen zit, zo'n iemand zou ik juist een volwassen platform aanraden, als diegene bijvoorbeeld weer 15+ met een systeem wil doen en geen platform waarvan nog niet bekend is of er nog mogelijke kinderziekten aanwezig zijn.XWB schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:49:
Nouja, iemand die net toe is om zijn oude Q6600 te vervangen gaat geen AM4 platform meer kopen neem ik aan? Dan kan je nooit meer upgraden.
Mogelijk een reden dat de 3d versie eerder komt want dan kan het in games ook wel es lichtelijk tegenvallen qua vooruitgang.
Ik hoop dat amd iedereen een loer draait, de definitieve clocks zijn nog niet helemaal zeker volgens mij. Maar het lijkt er op dat Intel erg snel zal zijn (weer). Alleen met een stevig verbruik..
Ben ook benieuwd of ddr5 al een wat logischer keuze gaat worden, vond de verschillen voorheen veel te minimaal, al lijkt een 12900k aardig zijn benen te kunnen strekken met ddr5 in Spiderman (techspot, cpu scaling artikel Spiderman).
[ Voor 19% gewijzigd door meljor op 25-08-2022 19:34 ]
Zelfs dik gedrukte hangt heel erg af van de workload, een 13900K die een CB23 run doet, zoals mening reviewer gebruikt 'verbruik' om te testen zal inderdaad veel verbruiken.meljor schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:29:
[...]
Mogelijk een reden dat de 3d versie eerder komt want dan kan het in games ook wel es lichtelijk tegenvallen qua vooruitgang.
Ik hoop dat amd iedereen een loer draait, de definitieve clocks zijn nog niet helemaal zeker volgens mij. Maar het lijkt er op dat Intel erg snel zal zijn (weer). Alleen met een stevig verbruik..
Kijk je echter naar een gaming workload kan dat weer volledig anders liggen. Dit is echt een punt waar reviewers, en dan zeker bijv. Gamers Nexus en Hardware Unboxed, die verder vaak van zeer goede kwaliteit zijn, nog enorm op kunnen verbeteren. Verbruik lijkt daar vaak een wat ondergeschoven kindje.
Volgensmij meet GN met de standaard PL1 , PL2 TAU etc. waarden dus dat deel zal best kloppen lijkt me en zelfs conservatieve resultaten geven tov veel mobo instellingen fabriek af.
Wat moeten ze dan verbeteren volgens jou ?
PC Specs
Ik heb nog nooit mijn CPU ge-upgrade, en ik heb best wat systemen versleten. Dat mag je dan ook wel letterlijk nemen: ik zit op hetzelfde systeem tot het stuk is of echt niet meer mee kan. Op de een of andere manier schieten CPU upgrades er dan altijd bij in -- GPU is een ander verhaal natuurlijk.XWB schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:49:
Nouja, iemand die net toe is om zijn oude Q6600 te vervangen gaat geen AM4 platform meer kopen neem ik aan? Dan kan je nooit meer upgraden.
Je kunt er best bewust voor kiezen om een "dood" platform te kopen als het voldoet aan je eisen voor performance en je kunt er een goede deal op krijgen. Daarom zit ik nu nog op Broadwell: het handjevol desktop chips dat ze gebakken hebben raakten ze aan de straatstenen niet kwijt toen Skylake net nieuw was en die scoorde ontzettend goed voor gaming dankzij de enorme sloot L4 cache, dus heb ik bij een dikke aanbieding toegeslagen, in de volle wetenschap dat er niets te upgraden viel aan het systeem en ik dus volledig nieuw zou moeten kopen als de tijd daar was.
Nu begint langzaamaan de klad er wel in te komen waarbij mijn systeem de laatste nieuwe AAA niet meer vlotjes kan spelen, maar het kan best zijn dat ik straks dus voor een stabiel, bekend, goed performend AM4 platform ga in plaats van een early adopter AM5 drama. Sterker nog dat is zeer waarschijnlijk, of AMD moet echt een home run slaan.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Maar niemand die zich beseft wat er met Cinebench aan de hand is?
AMD is daarmee begonnen omdat Zen 1/+/2 het daar in MT goed deden tegen Intel, maar dat was het ook. De reden hiervoor is dat Cinebench extra cores makkelijk gebruikt en weinig gevoelig is voor de capaciteiten van die cores in MT. Net zoals dat Zen 1/+/2 hier goed werkte, doet Alder Lake haar E-cores hier wel hun werk.
Dit zegt dus weinig over hoe het precies gaat uitvallen. Behalve natuurlijk dat het alweer mijn stelling ondersteund dat we naar 20% ST kijken. Het is zelfs nog iets beter omdat ik ook nog steeds volhou dat de combinatie van DDR5 + 1MB L2 cache, voor gaming een grotere impact zal hebben. Je kijkt nog steeds naar een product dat waarschijnlijk de 5800X3D zal verslaan. Dan komt Raphael-X er nog eens bovenop.
Bijvoorbeeld niet testen met maar 1 of 2 workloads, maar een heel spectrum zoals bijv. Igor doet.Help!!!! schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:45:
^
Volgensmij meet GN met de standaard PL1 , PL2 TAU etc. waarden dus dat deel zal best kloppen lijkt me en zelfs conservatieve resultaten geven tov veel mobo instellingen fabriek af.
Wat moeten ze dan verbeteren volgens jou ?
Voorbeeld: GB lijkt hier alleen Blender te testen voor power usage, terwijl dat voor veruit de meeste mensen geen realistische workload is. YouTube: Intel Did It: Core i9-12900K CPU Review & Benchmarks vs. AMD
Daarnaast kan je geen conclusies trekken over power usage en efficiëntie als je maar 1 workload test. Dat Intel veel verbruikt in MT workloads met hon top modellen (degenen met 241W PL2) is uiteraard wel een gegeven.
Maar kijk je dan weer naar gaming, wat Igor goed test ( https://www.igorslab.de/e...d-really-frugal-part-1/9/ ) zie je dat over het algemeen de Intel 12th gens net zo efficient zijn of zelfs efficiënter dan AMD's zen 3 in dat soort workloads, maar dat wordt vaak niet gereflecteerd in reviews van bijv. GN en HWU, en dat is mijn inziens het punt waar ze flink in kunnen verbeteren (volgens mij meet HWU zelfs nog aan het stop contact en niet cpu only).
[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 25-08-2022 22:56 ]
Ik denk dat iedereen zich dat wel beseft, ik benoem het bijv. niet heel erg vaak, omdat ik er vanuit ga dat dit op een forum als Tweakers wel zo algemeen bekend is dat het niet direct benoemd hoeft te worden. Al komt het testen met CB niet direct alleen vanuit AMD, ook daarvoor was het gewoon een redelijk populaire benchmark, zeker om performance in zakelijke MT workloads te testen qua MT test.DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:10:
Tja ik zie een 23% uplift in ST en 30% in MT tussen de 5800X en 7700X.![]()
Maar niemand die zich beseft wat er met Cinebench aan de hand is?
AMD is daarmee begonnen omdat Zen 1/+/2 het daar in MT goed deden tegen Intel, maar dat was het ook. De reden hiervoor is dat Cinebench extra cores makkelijk gebruikt en weinig gevoelig is voor de capaciteiten van die cores in MT. Net zoals dat Zen 1/+/2 hier goed werkte, doet Alder Lake haar E-cores hier wel hun werk.
Dit kan inderdaad ook gewoon, maar gaming is natuurlijk niet alles, kijkende naar marktaandeel denk ik bijv. eerder dat AMD meer kan winnen in het (klein) zakelijke en prosumer client segment, dan in het DiY gaming segment. Maar dan moet je imho Intel wel voorblijven in die segmenten. Gaming zal wel +-5% oid een wash worden zoals Steve van HWU dat altijd zegt dus voor mij is dat niet het meest interessante segment wanneer ik nu kijk naar de geruchten, dat komt wel weer bij de release.Dit zegt dus weinig over hoe het precies gaat uitvallen. Behalve natuurlijk dat het alweer mijn stelling ondersteund dat we naar 20% ST kijken. Het is zelfs nog iets beter omdat ik ook nog steeds volhou dat de combinatie van DDR5 + 1MB L2 cache, voor gaming een grotere impact zal hebben. Je kijkt nog steeds naar een product dat waarschijnlijk de 5800X3D zal verslaan. Dan komt Raphael-X er nog eens bovenop.
[ Voor 48% gewijzigd door Dennism op 25-08-2022 23:09 ]
De benchmarks die ik tot nu heb gezien zijn niet echt in het voordeel van DDR5, vanwege de hogere latencies. Maar dat is allemaal getest met de DDR5 memory controller van Alder Lake. De vraag is of die zo goed is.DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:10:
Het is zelfs nog iets beter omdat ik ook nog steeds volhou dat de combinatie van DDR5 + 1MB L2 cache, voor gaming een grotere impact zal hebben.
In elk geval lijkt het zo te zijn dat die controller beperkt is tot gear 2, wat hogere latencies tot gevolg heeft. AM5 schijnt bij DDR5-6000 op gear 1 te kunnen draaien.
Ik ben na de release van Zen 4 in elk geval erg geïnteresseerd in tests met DDR5-6000 op gear 1, al verwacht ik dat het in de praktijk vaak niet gaat werken op de eerste generatie van AM5.
Read more: https://www.tweaktown.com...rly-in-q1-2023/index.html
Daarom wil ik gaming zien. Want juist random read/write is waar de winst eruit zou moeten komen. Dit is overigens ook niks nieuws. Bij Zen 3 was de winst ook juist in gaming en minder in benchmarks en rendering.Ludewig schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:54:
[...]
De benchmarks die ik tot nu heb gezien zijn niet echt in het voordeel van DDR5, vanwege de hogere latencies. Maar dat is allemaal getest met de DDR5 memory controller van Alder Lake. De vraag is of die zo goed is.
In elk geval lijkt het zo te zijn dat die controller beperkt is tot gear 2, wat hogere latencies tot gevolg heeft. AM5 schijnt bij DDR5-6000 op gear 1 te kunnen draaien.
Ik ben na de release van Zen 4 in elk geval erg geïnteresseerd in tests met DDR5-6000 op gear 1, al verwacht ik dat het in de praktijk vaak niet gaat werken op de eerste generatie van AM5.
:strip_exif()/f/image/AfHLtZn0Ey4UbJd3yfWpEFmP.jpg?f=fotoalbum_large)
En is dat goed of slecht? Want Raptor Lake laat nog meer uplift zien. Wellicht dat Zen 4 V-Cache dan snel zal volgen.DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:10:
Tja ik zie een 23% uplift in ST en 30% in MT tussen de 5800X en 7700X.
Dit is gewoon goed?XWB schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:06:
[...]
En is dat goed of slecht? Want Raptor Lake laat nog meer uplift zien. Wellicht dat Zen 4 V-Cache dan snel zal volgen.
Sinds wanneer is 20% niet goed meer? Raptor is misschien nog iets sneller in ST dan Zen 4, maar dan krijg je Raphael-X.
Serieus, we krijgen dadelijk gewoon echt felle concurrentie in CPU land en ik zie op zoveel plekken maar mensen over de laatste paar procenten spreken/zeuren of wie het "moet" winnen. Ik zie geen van beiden "winnen". Ik zie het per workload en product verschillen.
Ik moet nog maar zien of dat daadwerkelijk is vanwege IPC-verbeteringen of vanwege gewoon idioot hoge kloksnelheden. De laatste twee generaties i9-K stoken gerust op tot 200W-250W en de 13900K gaat waarschijnlijk nog verder. Dat heeft niks met technologische vooruitgang te maken en alles met simpelweg instellingen opschroeven. Een Ryzen 5000 of 7000 kan ook wel de "prestatiekroon" pakken als die gewoon naar de 250W turbo't.XWB schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:06:
[...]
En is dat goed of slecht? Want Raptor Lake laat nog meer uplift zien.
Prestaties per Watt zeggen mij wat dat betreft meer dan absolute prestaties. Als je daarna kijkt ligt Alder Lake ineens helemaal niet meer voor op Ryzen 5000, en aangezien Intel op dezelfde node blijft terwijl AMD naar 5nm gaat verwacht ik dat Raptor Lake het daarin gaat afleggen.
Met betrekking tot dat laatste, zie daarom ook bijv. deze post van mij: Dennism in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"bwerg schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:54:
[...]
Ik moet nog maar zien of dat daadwerkelijk is vanwege IPC-verbeteringen of vanwege gewoon idioot hoge kloksnelheden. De laatste twee generaties i9-K stoken gerust op tot 200W-250W en de 13900K gaat waarschijnlijk nog verder. Dat heeft niks met technologische vooruitgang te maken en alles met simpelweg instellingen opschroeven. Een Ryzen 5000 of 7000 kan ook wel de "prestatiekroon" pakken als die gewoon naar de 250W turbo't.
Prestaties per Watt zeggen mij wat dat betreft meer dan absolute prestaties. Als je daarna kijkt ligt Alder Lake ineens helemaal niet meer voor op Ryzen 5000, en aangezien Intel op dezelfde node blijft terwijl AMD naar 5nm gaat verwacht ik dat Raptor Lake het daarin gaat afleggen.
Wie op welk gebied de beste prestaties per watt heeft verschilt nogal wel workload en zou ik dus ook graag veel beter getest zien worden door de verschillende reviewers. Helaas is dit vaak een ondergeschoven kindje.
die kloksnelheden zal echter ook een reden zijn waarom AMD de TDP's en PPT's omhoog gooit naar 170W en 230W respectievelijk en dan zit AMD ineens ook vrij dicht bij de 241W die Intels top model normaal gesproken op stock settings mag gebruiken en zelfs ruim over bijv. de PL2 waarde van bijv. een 12700K.
Het lijkt dus niet alleen Intel te zijn die power nodig heeft voor prestaties, AMD lijkt ook die kant op te gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 26-08-2022 17:25 ]
Het is nooit "nodig", het is gewoon een keuze. Nu Intel en AMD de laatste jaren redelijk gelijkopgaan pakken ze beiden steeds weer een beetje extra om als haasje over weer over de ander heen te springen in de prestatiegrafiekjes.Dennism schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:20:
Het lijkt dus niet alleen Intel te zijn die power nodig heeft voor prestaties, AMD lijkt ook die kant op te gaan.
In het nieuws gaat het doorgaans over de prestaties en het verbruik van de high-end CPU's, zo komen vooral de K-CPU's aan bod in reviews en de non-K-modellen krijgen geen aparte review. Niet heel gek omdat de non-K-modellen altijd later komen. Maar voor de meeste gebruikers is een non-K-CPU of een 5600(X)/5700X een veel zinnigere CPU. Stroomverbruik vliegt niet compleet uit de bocht en de prijs-prestatieverhouding is doorgaans beter.
En daarom zeggen de geruchten als "de nieuwste i9/Ryzen 9 haalt tienmiljoen punten in zusmark en zomark" me niks, anders dan dat ik er misschien de IPC-verbeteringen uit kan afleiden. Mooi hoor, dat een CPU met een PPT van 350W een miljoen punten haalt.
[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 26-08-2022 17:46 ]
Nu ook met een benchmark score, heel toevallig allemaalAvalaxy schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:02:
AMD Ryzen 9 7950X3D: Zen 4 V-Cache CPU should launch early in Q1 2023
Read more: https://www.tweaktown.com...rly-in-q1-2023/index.html

https://www.techpowerup.c...pu-z-bench-multi-threaded
Die .2 maakt hem echt!XWB schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:41:
[...]
Nu ook met een benchmark score, heel toevallig allemaal![]()
[Afbeelding]
https://www.techpowerup.c...pu-z-bench-multi-threaded
Zeer interessante video van Der8auwer.
Wat je halverwege kan zien is dat een AMD cpu dus behoorlijk veel baat kan hebben bij het lappen tot je allen nog maar koper ziet omdat de coating van de IHS van AMD behoorlijk minder goed is als die van Intel. (dikkere coating?)
Het was interessant om te zien, maar wees voorzichtig met conclusies te trekken door te stellen dat lappen dan veel baat geeft. Een metaal geleid thermisch nog altijd factoren beter dan koelpasta.
Er is een aardige schatting te maken door het even door te rekenen (excuses voor het offtopic gaan, maar deze inzicht is wel belangrijk om de nieuwswaarde te relativeren).
De formules van thermische geleidbaarheid en thermische weerstand van een materiaal:Thermische geleidbaarheid = lambda = W*m / m^2 * K
Als men aanneemt dat het materiaal een kubus is met dimensies van 1 meter, dan is het ook wel te schrijven als W / m*K
Thermische weerstand = R = dikte materiaal / thermische geleidbaarheid.
Als men weer voorgaande kubus in gedachten neemt, dan is de dikte dus 1 meter.
Daaruit volgt dat R = d / W / K = 1 / W / K = K / W.
Dit is te gebruiken om uit te rekenen hoeveel temperatuurstijging er is bij een bepaald vermogen.
Nemen we nu een CPU waarbij het laagje nikkel vervangen is door puur koper en waarbij we doen alsof de heatspreader zo klein is als de cpu-die / cpu-chiplet zelf:
Laagje koper = ca. 0.0005m, oppervlak zen3-chiplet = ca. 0.00008m2, Thermische geleidbaarheid koper = 401 W/m*K
R = (d / A) * (1 / W / m*K)
Waarbij d = dikte materiaal in m, A = oppervlak materiaal in m2, W/m*K = thermische geleidbaarheid.
R= (0.0005 / 0.00008) * (1 / 401) = 0.015586 K/W.
Hetzelfde, maar dan met nikkellaag i.p.v. koper:
Laagje nikkel = ca. 0.0005m, oppervlak zen3-chiplet = ca. 0.00008m2, Thermische geleidbaarheid nikkel = 92 W/m*K
R= (0.0005 / 0.00008) * (1 / 92) = 0.067935 K/W.
Stel dat je nu 125W door de chiplet jaagt (dat is al echt veel).
Dan zorgt dat nikkellaagje voor een temperatuurverschil van: (0.067935 * 125) - (0.015586 * 125) = 6.54 K = 6.54 °C.
Dat is natuurlijk een totaal onrealistische waarde, omdat een heatspreader de warmte ook zijwaarts zal geleiden. Daarnaast is 0.5mm voor een beplating erg dik.
De IHS van Ryzen heeft een oppervlak van ca. 37.5mm * 37.5mm = 0.00140625m2.
Ga ik ervan uit dat het effectieve oppervlak ergens tussen de chiplet en de heatspreader in zit, zegmaar 1/4* heatspreader oppervlak omdat het in een hoek zit, dan komt de berekening uit op het volgende:
R1= (0.0005 / 0.00035) * (1 / 401) = 0.003547 K/W.
R2= (0.0005 / 0.00035) * (1 / 92) = 0.015459 K/W
Verschil in temperatuur met 125W = (0.003547 - 0.015459) * 125 = -1.49K = -1.49°C.
Dan ben ik er zo'n beetje nog van het ergste uitgegaan. De heatspreader zal wel meer warmte verspreiden (hoe dichter bij het oppervlak hoe meer het 'uitwaaiert') en de dikte van de nikkellaag zal eerder 0.15mm - 0.3mm bedragen (mocht iemand hier het fijne van weten, dan hoor ik het graag!).
Het is dus heel aannemlijk dat het werkelijk verschil < 1.0°C zal zijn.
Veel krediet gaat trouwens naar Igorslab, want die heeft zoiets gedaan voor de thermal paste en mij bezint op de effectiviteit daarvan: https://www.igorslab.de/e...-recalculate-mercilessly/
[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 29-08-2022 09:18 ]
Het lijkt mij wel leuk om te zien, praktijk zegt mij meer als de theorie.
Lappen is helaas geen valide test hiervoor omdat je dan meer doet als alleen de coating verwijderen.
[ Voor 20% gewijzigd door computerjunky op 29-08-2022 12:45 ]
Dus uiteraard beginnen er nu meer dingen te lekken. Zowel goed als slecht.
Goed is dat we misschien naar 5,85GHz max kijken. Zou ook interessant zijn omdat Astronomics dit blijkbaar in mei al claimde.
https://videocardz.com/ne...tedly-goes-up-to-5-85-ghz
Minder is fijn zou dit zijn. Sterker nog, als het dit is dan mogen ze wel een gigantische sprong laten zien...
7950X = $799
7900X = $549
7700X = $449
7600X = $299
https://wccftech.com/amd-...-us-ryzen-5-7600x-299-us/
Even je typo corrigeren (zal wel hun typ zijn denk ik als je copy/past hebt gedaan)DaniëlWW2 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:39:
Vannacht om 1:00 gaat het beginnen.
Dus uiteraard beginnen er nu meer dingen te lekken. Zowel goed als slecht.
Goed is dat we misschien naar 5,85GHz max kijken. Zou ook interessant zijn omdat Astronomics dit blijkbaar in mei al claimde.
https://videocardz.com/ne...tedly-goes-up-to-5-85-ghz
Minder is fijn zou dit zijn. Sterker nog, als het dit is dan mogen ze wel een gigantische sprong laten zien...
7950X = $799
7900X = $549
7700X = $449
7600X = $549
https://wccftech.com/amd-...-us-ryzen-5-7600x-299-us/
7600x = $299
De 5600x was toch ook 299 bij release?
De 5800x was ook 449
Ligt dus een beetje in lijn denk ik"?
[ Voor 8% gewijzigd door OMD op 29-08-2022 13:47 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
En de 7700X volgt de 5700X op. Die laatste heeft een MSRP van $299 dus $449 is toch wel fors hoger voor een opvolger. Een 7800X komt er in eerste instantie niet.
In lijn met oude introductie prijzen inderdaad. Slecht voor ons omdat de tussen dat moment en nu de dollar veel sterker is geworden t.o.v. de euro. Een dollar is nu zo'n 20% meer waard dan toen even uit mijn hoofd.OMD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:45:
[...]
Even je typo corrigeren (zal wel hun typ zijn denk ik als je copy/past hebt gedaan)
7600x = $299
De 5600x was toch ook 299 bij release?
De 5800x was ook 449
Ligt dus een beetje in lijn denk ik"?
Waar destijds een 5600X hier na omrekenen van Dollar naar Euro en toevoegen BTW en wat overige kosten €309 / €319 kostte, zou dat nu met de rekenmethode die AMD normaliter gebruikt minimaal zo'n €360 zijn voor de 7600X
Daarnaast kijkt @DaniëlWW2 denk ik naar de kosten nu, pak een 5600X, kost nu €219, zelfs al zou AMD de introductieprijs hier gelijk houden op €319 moet die 7500X het wel heel goed doen wil je die kunnen verantwoorden, zeker met de hoge instap kosten van het AM5 platform die verwacht worden meegenomen. En dat is de 5600X eigenlijk nog niet het beste voorbeeld, want een 5600 Non-X van €195 is eigenlijk een nog betere koop.
Dit klopt niet, dat was $299 in de US en €309 / €319 hier.XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:59:
De 5600X was $199 bij introductie.
Ik kijk voornamelijk naar het hele concept van concurrentie. Zen 3 had die niet echt, nu is het er wel.Dennism schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:59:
Daarnaast kijkt @DaniëlWW2 denk ik naar de kosten nu, pak een 5600X, kost nu €219, zelfs al zou AMD de introductieprijs hier gelijk houden op €319 moet die 7500X het wel heel goed doen wil je die kunnen verantwoorden, zeker met de hoge instap kosten van het AM5 platform die verwacht worden meegenomen. En dat is de 5600X eigenlijk nog niet het beste voorbeeld, want een 5600X van €195 is eigenlijk een nog betere koop.

Vervolgens komt waarschijnlijk nu alleen X670(E), DDR5 is ook duur. Ik val ook niet eens zozeer over de 7950X en 7900X. De 7600X mag wel wat vanaf. Maar de 7700X met deze prijs is vrij bezopen. Zeker omdat die overduidelijk zal gaan zakken met de 3D cache chips en/of Raptor Lake.
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-08-2022 14:08 ]
Niemand hier had het over europrijzenDennism schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
In lijn met oude introductie prijzen inderdaad. Slecht voor ons omdat de tussen dat moment en nu de dollar veel sterker is geworden t.o.v. de euro. Een dollar is nu zo'n 20% meer waard dan toen even uit mijn hoofd.
Ik ga er dan ook vanuit dat die $449 incorrect is. Die 7900X heeft namelijk wel dezelfde $549 van de 5900X destijds.
[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 29-08-2022 14:13 ]
Nee, dat doet 'ie niet. De naamgeving is enkel anders verdeeld om plaats te maken voor de 7800X3D (of hoe die ook mag gaan heten). Wat betreft doelgroep is het gewoon een 5800X. De enige reden om de 7700X daadwerkelijk in een lager marktsegment te positioneren is om plaats te maken voor de 3D-varianten, die nu eerder verwacht worden, maar dat geldt voor alle 7x00X-varianten, niet enkel voor de 7700X.XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:59:
En de 7700X volgt de 5700X op.
De 5700X was marketing-technisch een budget-model ver na introductie van de premium-producten. Dat 'ie qua prestaties niet veel onderdeed voor de 5800X staat daar los van.
[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 29-08-2022 14:16 ]
Van dat laatste zou ik niet direct uit gaan, AMD doet hier, als deze geruchten kloppen, wat ze bij Zen 3 ook deden, ze pakken kun zen 3 introductie MSRP's op.XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:09:
[...]
Niemand hier had het over europrijzenVolgens die post van @DaniëlWW2 gaat de x700X van $299 (5700X) naar $449 (7700X), dat heeft toch helemaal niets met euro versus dollar te maken. En 50% inflatie hebben we (nog) niet.
Ik ga er dan ook vanuit dat die $449 incorrect is.
De 7600X gaat naar het introductie prijspunt van de 5600X, de 7700X naar die van de 7800X (want mogelijk geen 7800X in de planning, deze prijs kan dan zakken wanneer de 7800X3D komt), de 7900X gaat naar het introductie prijspunt van de 7900X en de 7950X naar het introductie prijspunt van 5950X. Ik verwacht dan ook niet dat dit ook maar iets met inflatie te maken heeft, AMD lijkt simpelweg de 8 core die's met een premium te willen verkopen, dat deden ze bij Zen 3 ook al en is op zich ook gewoon logisch, het zijn het beste wat ze qua consumenten silicon te bieden hebben en daar zal de marge dan ook naar moeten zijn.
Dat niemand het over europrijzen heeft maakt echt niet dat euro prijzen de enige prijzen zijn die voor ons van belang zijn. De mogelijke impact van deze hoge dollar prijzen duiden is voor ons dus wel degelijk meer interessant dan kijken naar een ex btw dollar prijs waarvoor wij dit spul nooit zullen gaan kopen
[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 29-08-2022 14:20 ]
Het zal voor iedereen verschillen, denk ik.Dennism schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:17:
[...]
Dat niemand het over europrijzen heeft maakt echt niet dat euro prijzen de enige prijzen zijn die voor ons van belang zijn. De mogelijke impact van deze hoge dollar prijzen duiden is voor ons dus wel degelijk meer interessant dan kijken naar een ex btw dollar prijs waarvoor wij dit spul nooit zullen gaan kopen
Voor de 1-op-1 vergelijkingen vind ik juist de dollarprijzen belangrijker. Europrijzen bekijk ik pas wanneer ik zo'n CPU zou aanschaffen, wat minder vaak voorkomt dan vergelijkingen maken op online discussieplatforms.
Voor dat laatste kan je alsnog beter naar euro prijzen kijken, immers onze markt is anders dan die in de US (hier is BTW bijv. veel belangrijker dan in de US voor de prijsstelling) en worden die verschillen de laatste tijd ook groter en dus kunnen de verhoudingen ook compleet anders liggen, waardoor 1:1 dollar prijzen vergelijken niet hetzelfde beeld geeft als 1:1 euro prijzen vergelijken. Zeker nu de euro / dollar koers ook nog eens onstabiel is.XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:27:
[...]
Het zal voor iedereen verschillen, denk ik.
Voor de 1-op-1 vergelijkingen vind ik juist de dollarprijzen belangrijker. Europrijzen bekijk ik pas wanneer ik zo'n CPU zou aanschaffen, wat minder vaak voorkomt dan vergelijkingen maken op online discussieplatforms.
Voorheen was dit minder van belang toen je lange tijd de stelregel 1 dollar = 1 euro incl BTW aan kon houden. Helaas is deze stelregel vaak, zeker bij nieuwe producten, nog maar weinig relevant, want het maakte het altijd wel makkelijk.
Bron van die introductieprijs? AMD zelf zegt namelijk 299. Ben dan ook wel benieuwd hoe je bij die 199 komt of ben je in de war met de 5600 non-x? Die was namelijk 199 bij introductie.XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:59:
De 5600X was $199 bij introductie.
En de 7700X volgt de 5700X op. Die laatste heeft een MSRP van $299 dus $449 is toch wel fors hoger voor een opvolger. Een 7800X komt er in eerste instantie niet.
De 7700x is de opvolger van de de 5800x. Ik gok dat er geen tussenmodel meer komt en dat ze het gewoon in 1 lijn laten lopen.
[ Voor 11% gewijzigd door OMD op 29-08-2022 15:41 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Maar ik verwacht vergelijkbare prijzen van Intel en dan gaat de 7700x het moeilijk krijgen tegen de 13700k.
[ Voor 27% gewijzigd door meljor op 29-08-2022 17:41 ]
Qua prijzen ben ik bang dat AMD vrij hoog gaat zitten/uitkomt. En dat de verkopen, met alles wat er momenteel gebeurt in de wereld, dan ook flink tegen gaan vallen.
Echter het lijkt me dat AMD dat geen probleem vindt en die wafers gewoon inzet voor EPYC waar ze denk ik liever de groei zien dan in de consumentenmarkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 29-08-2022 18:54 ]
PC Specs
https://www.tomshardware....rmal-paste-recommendation
Edit:
Hier is de foto beter te zien:
https://twitter.com/momom...64220304116789248/photo/1
[ Voor 23% gewijzigd door acale op 29-08-2022 18:50 ]
Die was wel te verwachten met al die inhammen in de ihs.acale schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:47:
Interessante informatie van Noctua over het aanbrengen van koelpasta voor de AM5 cpu's
https://www.tomshardware....rmal-paste-recommendation
Edit:
Hier is de foto beter te zien:
https://twitter.com/momom...64220304116789248/photo/1
Dat zou best kunnen, ik verwachtte dat eigenlijk veel eerder al, maar toch lijkt binnen de community het nadeel in temperaturen dat die pads hebben toch adoptie te hinderen.DaniëlWW2 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:40:
Ik denk dat voor AM5 eigenlijk thermal pads zoals pricewatch: Innovation Cooling IC Graphite Thermal Pad 40x40MM of pricewatch: Thermal Grizzly Carbonaut Pad - 32×32×0,2mm populair gaan worden.
edit: De boel lijkt alweer gelekt te zijn.

https://videocardz.com/ne...ryzen-9-7950x-for-699-usd
Belangrijkste is denk ik dat de 7700X toch "maar" $400 lijkt te worden. Het is inderdaad 5,7GHz geworden. 29% ST is fors, meer dan ik had gedacht. De 7600X die het blijkbaar kan opnemen tegen de 12900K (en dus ook de 5800X3D) is erg netjes en zoals ik al verwachte van Zen 4. Oh en 27 september wisten we eigenlijk ook al.
[ Voor 89% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-08-2022 00:16 ]
Helaas geen antwoordt kunnen krijgen of ze nu eindelijk van het hoge rustverbruik van ca. 21W af zijn.
Er wordt wel gehint over verbeteringen in de I/O die het energieverbruik omlaag brengen, maar wat.. tja de 6nm TSMC overstap wisten we al.
Ook helemaal niets over de FCLK deze keer. Maar gezien dat de DDR5 latencies nog redelijk hoog zijn (10ns is zo'n beetje de max) en ze spreken over 'down to' 63ns met het EXPO profiel, dan zal het wel rond de 2000-2200MHz dus blijven (vergelijkbaar met wat de huidige APU's doen). Ik vermoed dat we serieus rekening moeten houden met 1:2 verhouding om hoge geheugensnelheden te halen en dat het 3000MHz gerucht weer zo'n fabeltje / enthousiast droom wordt.
Wat wel positief is, is dat de B650(E) moederborden dus deze keer niet zo lang op zich laten wachten en naar verwachting in oktober al moeten verschijnen, misschien dat Sinterklaas dit jaar toch langs komt
https://www.techpowerup.c...-zen-4-desktop-processors
Anandtech heeft ook wel aardig artikel:
https://www.anandtech.com...yzen-7950x-coming-sept-27
Wat ik begrijp is dat ZEN4 standaard DDR5-5200 ondersteunt. De benches zijn gedaan met Gskill DDR5-6000C30.
Jammer dat de Fclk niet bekend is gemaakt. Ook teleurstellend dat ze nog niks over de igpu getoond hebben.
De launch cpu's worden verder wederom zonder koelers geleverd.
Tja, ben totaal geen fan van die staggered launches maar ik moet er maar mee leven.
[ Voor 75% gewijzigd door Help!!!! op 30-08-2022 09:48 ]
PC Specs
Niet heel erg tevreden met het gedrag van AMD's PR afdeling
PC Specs
We hebben bingo.Dennism schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:53:
FWIW: Angstronomics 'preview' van Zen 4: https://www.angstronomics.com/p/ryzen-7000-desktop-preview

Dat is precies wat AMD ook heeft verteld over Zen 4.Zen 4 has spent its transistor budget in 2 main areas. Modifying the Floating Point pipeline to handle AVX-512 instructions using the same 256b datapath as Zen 3, and improving the Front-End of the core to feed the execution engines better, which was more bottlenecked in Zen 3.
RDNA3 train goes choo choo.
Maar het ziet er uit als een mooi platform. Erg fijn dat B650(E) in oktober al komt. Ik vermoed ook dat B650E de meeste interesse zal wekken. Dan heb je meteen een 5.0 NVME zonder naar X670 te moeten gaan. DDR5 prijzen, hoewel hoog, beginnen ook langzaam acceptabel te worden. De vraag is daar vooral wat het optimum is. Blijkt dat 5600C40 of lager te zijn, dan zit dat wel goed.
Ook wil ik nu alvast wijzen op iets dat ik al gezien heb, maar weinig anderen zich lijken te beseffen. AMD heeft het over AM5 ondersteuning tot en met 2025. Het probleem is dat Zen 5 waarschijnlijk een H1/2024 product is en we weten dat AMD inmiddels een strategie heeft aangenomen van "mid gen refreshes". Ergo, tot en met 2025 impliceert eigenlijk alleen Zen 4 en Zen 5. Zen 6 kan erbuiten gaan vallen. Reken jezelf dus niet bij voorbaat rijk met twee generaties. Het gaat erom wat de status van DDR6 precies zal zijn in eind 2025/begin2026 of Zen 6 op AM5 blijft.
Angstronomics had de rode strepen op de koeler ook goed. Hij is zo'n beetje de enige van wie we nu bewijs hebben dat hij echt een interne bron heeft bij AMD.
De B650 zonder E heeft ook een PCIe 5 NVME, maar geen PCIe 5 GPU slot. In het recente verleden hebben we gezien dat de videokaarten zelden last hebben van een wat tragere bus. Zo werkt ook de 3080 prima op PCIe 3.Ik vermoed ook dat B650E de meeste interesse zal wekken. Dan heb je meteen een 5.0 NVME zonder naar X670 te moeten gaan.
Dus tenzij je echt heel lang met je moederbord wil doen (en dan zul je meestal toch niet in het goedkopere segment kopen), lijken mij de non-Extreme varianten interessanter.
Overigens is het wel interessant dat de B650E-varianten nu een extra feature hebben boven een X670 zonder E.
Ik verwacht dat men op dezelfde latencies uitkomt als DDR4, want daar zit nu eenmaal een fysieke grens met hoge kosten om sneller te worden. De meeste DDR4 setjes in de winkel zijn nu 10 ns en daar zit je vlak bij met 6000C32. Ik denk dat we daar zo'n beetje op uitkomen als de standaard.DDR5 prijzen, hoewel hoog, beginnen ook langzaam acceptabel te worden. De vraag is daar vooral wat het optimum is. Blijkt dat 5600C40 of lager te zijn, dan zit dat wel goed.
Dan is DDR5 ook duidelijk beter, want nu is het met de slechtere latencies zo dat DDR5 vaak verliest van een DDR4 set.
Klopt, maar ik vind het erg prettig dat AMD in elk geval zijn best doet. Dat zie je nu ook met de koeler-compatibiliteit. Ze laten de consument niet onnodig hun hardware vervangen. Bij Intel vervangen ze het platform gewoon standaard, ook al is het nergens voor nodig.AMD heeft het over AM5 ondersteuning tot en met 2025. Reken jezelf dus niet bij voorbaat rijk met twee generaties. Het gaat erom wat de status van DDR6 precies zal zijn in eind 2025/begin2026 of Zen 6 op AM5 blijft.
Dat was wel een beetje een inkoppertje, maar toch.Ludewig schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:03:
[...]
Angstronomics had de rode strepen op de koeler ook goed. Hij is zo'n beetje de enige van wie we nu bewijs hebben dat hij echt een interne bron heeft bij AMD.
Nee daar is het optioneel. Voor B650E is het verplicht.De B650 zonder E heeft ook een PCIe 5 NVME, maar geen PCIe 5 GPU slot. In het recente verleden hebben we gezien dat de videokaarten zelden last hebben van een wat tragere bus. Zo werkt ook de 3080 prima op PCIe 3.
https://www.anandtech.com...0-pcie-5-0-for-mainstream
Hebben ze niet. X670 heeft ook een 5.0 NVME slot, maar ook een tweede chipset met extra lanes.Dus tenzij je echt heel lang met je moederbord wil doen (en dan zul je meestal toch niet in het goedkopere segment kopen), lijken mij de non-Extreme varianten interessanter.
Overigens is het wel interessant dat de B650E-varianten nu een extra feature hebben boven een X670 zonder E.
Dat zijn wel derde generatie DDR4 chips. Die zijn doorontwikkeld om zulke latencies te halen voor lagere prijzen. Voor Zen 4 is het de vraag wat de maximale IF 1:1 ratio is voor een gemiddelde chip. Vervolgens is het de vraag wat meer doet, het laatste beetje frequentie of latency.Ik verwacht dat men op dezelfde latencies uitkomt als DDR4, want daar zit nu eenmaal een fysieke grens met hoge kosten om sneller te worden. De meeste DDR4 setjes in de winkel zijn nu 10 ns en daar zit je vlak bij met 6000C32. Ik denk dat we daar zo'n beetje op uitkomen als de standaard.
Dan is DDR5 ook duidelijk beter, want nu is het met de slechtere latencies zo dat DDR5 vaak verliest van een DDR4 set.
Yup ben er ook niet ontevreden over. Het punt is meer dat we dit eerder hebben gehad met AM4 en dat ging niet echt lekker. Ze zeggen bij AMD nu ook platform tot en met 2025, dus niet chipset. Zen 6 kan dadelijk alsnog op AM5 komen, maar dan vallen misschien de 600 serie gebruikers weer buiten de boot of krijg je de situatie met de 300 series. Eerst niet, toen wel en laat. Ik heb bijvoorbeeld pas een paar weken AGESA 1207 voor mijn X370 C6H. Nota bene het beste X370 moederbord was als laatste.Klopt, maar ik vind het erg prettig dat AMD in elk geval zijn best doet. Dat zie je nu ook met de koeler-compatibiliteit. Ze laten de consument niet onnodig hun hardware vervangen. Bij Intel vervangen ze het platform gewoon standaard, ook al is het nergens voor nodig.
Inderdaad. Het staat verkeerd in het Techpowerup artikel dat iets verder naar boven staat.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:22:
Nee daar is het optioneel. Voor B650E is het verplicht.
https://www.anandtech.com...0-pcie-5-0-for-mainstream
Sowieso verwacht ik dat het richting Q2 2023 interessant wordt om te upgraden. Tegen die tijd zou het DDR5 geheugen flink goedkoper moeten zijn en de ergste AM5-bugs opgelost moeten zijn. De 4070 en 7700 GPU's zouden dan beschikbaar moeten zijn en hopelijk ook echt in voldoende hoeveelheden. Gezien de afnemende vraag en het einde van de tekorten in productiecapaciteit zullen de CPU-prijzen tegen die tijd ook wel dalen.We asked AMD about the memory pricing situation, and the company tells us that it expects supply and pricing to improve through the end of the year, and says that the memory vendors are working to reduce pricing. AMD said we could even potentially see pricing crossover for DDR4 and DDR5 occur in the middle of 2023. It is noteworthy that the latest market projections do point to a looming memory supply glut due to the recent unexpected decline in PC demand, which should naturally help pricing as well.
PC Specs
Dat komt wederom behoorlijk overeen met https://www.angstronomics.com/p/ryzen-7000-desktop-preview
TSMC N5 Core Complex Die (CCD)
Codename “Durango”
8 Zen 4 “Persephone“ Cores
8MB L2 + 32MB L3 Cache
6.57 Billion Transistors
Each 8-core 5nm Zen 4 CCD is made up of 6.57 Billion transistors. This packs 58% more transistors than the previous 7nm Zen 3 CCD (4.15B) despite the die being over 10% smaller. Thus the average transistor density across the whole die goes from below 50 MTr/mm² to over 90 MTr/mm².
Dat is niet gek want 1 vd vermeldde bronnen is Angstronomics
PC Specs
Help!!!! schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:38:
^
Dat is niet gek want 1 vd vermeldde bronnen is Angstronomics

Heb nog wel twee dingetjes. Die sizes staan op AMD hun website. Inderdaad 71mm en 122mm.
https://www.amd.com/en/product/12151
Tweede is kennen we de DRAM Calculator en CTR nog?
Nou:
https://www.neowin.net/ne...and-clock-past-ddr5-5200/AMD has a problem with the microcode. The public wants Zen 4. So as not to upset the fans and investors it is very profitable to blame the motherboard manufacturers. 💪
I will even say more, motherboard manufacturers are ready for the release much earlier. https://t.co/kA1KET4hUj
So basically, it will be a one month postponement of AM5 platform launch to September 27th? What is the issue AMD is working on?
— A M D-Day (@Radeon_Rebels) 29 augustus 2022
Boost and dram oc 5200+
— 1usmus 🇺🇦 (@1usmus) 29 augustus 2022
Dus misschien toch maar even afwachten of AM5 ook echt werkt. Want dit komt een beetje te bekend voor.
LTT vid: YouTube: Ryzen 7000 is NOT what I Expected!
[ Voor 28% gewijzigd door Damic op 30-08-2022 17:31 ]
Blij....
[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 30-08-2022 18:28 ]
Daarmee zou AMD, c.p., toch wel een behoorlijk platform voordeel (met support tot 2025+) hebben als je nu zou willen instappen.
[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 30-08-2022 19:26 ]
PC Specs
AMD vs. Intel wordt spannend deze generatie, want er zijn diverse pro's en cons. AM5 heeft meer upgradepotentieel (al heeft AMD zich heel slinks ingedekt door niet letterlijk meer dan 2 generaties te beloven a la AM4), maar de eerste generatie mag je proefkonijntje spelen voor het nieuwe platform en de meerprijs ophoesten voor DDR5. Raptor Lake is een doodlopend spoor (tenzij Intel van hun geloof valt en een AMD'tje doet), maar ook een bewezen concept en blijft de DDR4 optie bieden, waardoor het in ieder geval het eerste half jaar de betere budgetoptie zal zijn. Het hangt van je behoeftes en budget af wat de doorslag moet geven. Uiteindelijk zal DDR5 net zo betaalbaar worden natuurlijk en zijn de kinderziektes uit AMD5, maar niet iedereen kan of hoeft daarop te wachten.Help!!!! schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:24:
Overigens, wat ik begrijp is dat Intel na Raptor Lake waarschijnlijk het LGA1700 socket weer gaat vervangen waardoor je geen upgrade pad meer hebt.
Daarmee zou AMD, c.p., toch wel een behoorlijk platform voordeel (met support tot 2025+) hebben als je nu zou willen instappen.
Laat ik het zo zeggen, ik zou de upgrade liever voor halverwege volgend jaar gepland hebben staan als we weten hoe laat het is dan dat ik over een maand naar de winkel zou moeten rennen omdat mijn bak stuk is, dus afkloppen.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Verwijderd
Dit gaat dus heel erg de vraag zijn, het valt of staat wat AMD dit keer bedoeld met socket support (ik heb echt een hekel aan die omschrijving) in relatie tot de chipset support. Waarom überhaupt weer beginnen over socket support, is immers totaal niet interessant (zie ook Intel met Socket 1151). Hetgeen ik als potentieel klant zou willen weten is hoelang, en hoe goed ga je welke chipsets supporten.Help!!!! schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:24:
Overigens, wat ik begrijp is dat Intel na Raptor Lake waarschijnlijk het LGA1700 socket weer gaat vervangen waardoor je geen upgrade pad meer hebt.
Leuk dat een socket weer 2+ jaar support krijgt, maar als ze het hetzelfde gaan doen als dat ze wilden doen met B350/X370/B450 en X470 heb je er geen drol aan.
Daarnaast, bij AMD is tot 2025 ook weer niet zolang, AMD's release cadence wordt momenteel immers steeds trager.
Zen 1 was uit mijn hoofd Maart 2017
Zen+ April 2018
Daar zat dus 1 jaar + 1 maand tussen uit mijn hoofd.
Zen 2 Juli 2019 Dat is al 15-16 maand
Zen 3 November 2020 Ook iets van 16 maand
Zen 4 27 september 2022 zit ik op 22 maand.
Pak je 15-16 maand zit je voor Zen 5 Eind Q1 begin Q2 2024 en zit je voor Zen 6 alweer op het randje van wel/niet tenzij ze kiezen voor langer support dan 2025.
Ze zullen qua levensduur qua tijdspanne zeker wat langer zijn dan Intel met het socket (waar het vaak +-2 jaar per socket is )maar wat dat uiteindelijk voor de consument gaat betekenen dit keer moet nog maar blijken, daar vind ik de bewoordingen wat te boterzacht voor.
Ik maak me zelf niet zo heel veel zorgen om kinderziekten die er vast wel zullen zijn. 'Juiste' mobo keuze en mem compatibility is m.i. altijd een hele belangrijke factor waar je veel aandacht aan moet besteden. Binnen nu en een paar maanden weten we vast wel hoe de vlag er, los van kosten, ongeveer bij hangt.MneoreJ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:38:
[...]
AMD vs. Intel wordt spannend deze generatie, want er zijn diverse pro's en cons. AMD5 heeft meer upgradepotentieel (al heeft AMD zich heel slinks ingedekt door niet letterlijk meer dan 2 generaties te beloven a la AMD4), maar de eerste generatie mag je proefkonijntje spelen voor het nieuwe platform en de meerprijs ophoesten voor DDR5. Raptor Lake is een doodlopend spoor (tenzij Intel van hun geloof valt en een AMD'tje doet), maar ook een bewezen concept en blijft de DDR4 optie bieden, waardoor het in ieder geval het eerste half jaar de betere budgetoptie zal zijn. Het hangt van je behoeftes en budget af wat de doorslag moet geven. Uiteindelijk zal DDR5 net zo betaalbaar worden natuurlijk en zijn de kinderziektes uit AMD5, maar niet iedereen kan of hoeft daarop te wachten.
Laat ik het zo zeggen, ik zou de upgrade liever voor halverwege volgend jaar gepland hebben staan als we weten hoe laat het is dan dat ik over een maand naar de winkel zou moeten rennen omdat mijn bak stuk is, dus afkloppen.
Weet iemand of er eigenlijk (veel) kinderziekten bij Intel waren op het gebied van PCIe 5 en DDR5
Ja ze kunnen duidelijker zijn maar ik vind het niet zo heel erg de vraag. Ik interpreteer het zo dat ze het op een vergelijkbare manier gaan doen als bij AM4. Met verschil dat je obv de huidige roadmap mogelijk maar twee cpu generaties in AM5 kwijt zal kunnen en er dan ook maar twee chipsets zullen zijn. 6xx en 7xx.Dennism schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:01:
[...]
Dit gaat dus heel erg de vraag zijn, het valt of staat wat AMD dit keer bedoeld met socket support (ik heb echt een hekel aan die omschrijving) in relatie tot de chipset support. Waarom überhaupt weer beginnen over socket support, is immers totaal niet interessant (zie ook Intel met Socket 1151). Hetgeen ik als potentieel klant zou willen weten is hoelang, en hoe goed ga je welke chipsets supporten.
Leuk dat een socket weer 2+ jaar support krijgt, maar als ze het hetzelfde gaan doen als dat ze wilden doen met B350/X370/B450 en X470 heb je er geen drol aan.
Daarnaast, bij AMD is tot 2025 ook weer niet zolang, AMD's release cadence wordt momenteel immers steeds trager.
Zen 1 was uit mijn hoofd Maart 2017
Zen+ April 2018
Daar zat dus 1 jaar + 1 maand tussen uit mijn hoofd.
Zen 2 Juli 2019 Dat is al 15-16 maand
Zen 3 November 2020 Ook iets van 16 maand
Zen 4 27 september 2022 zit ik op 22 maand.
Pak je 15-16 maand zit je voor Zen 5 Eind Q1 begin Q2 2024 en zit je voor Zen 6 alweer op het randje van wel/niet tenzij ze kiezen voor langer support dan 2025.
Ze zullen qua levensduur qua tijdspanne zeker wat langer zijn dan Intel met het socket (waar het vaak +-2 jaar per socket is )maar wat dat uiteindelijk voor de consument gaat betekenen dit keer moet nog maar blijken, daar vind ik de bewoordingen wat te boterzacht voor.
Mijn post ging ook niet over of het verschil in levensduur tussen AM5 en LG1700. Het kan zijn dat ze uiteindelijk dus allebei maar twee cpu generaties ondersteunen maar bij AMD kun je in AM5 in ieder geval nog ZEN5 er in prikken (maar er is ook een mogelijkheid dat het meer cpu generaties zullen zijn) en bij Raptor Lake is er waarschijnlijk geen upgrade pad meer.
PC Specs
Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, want Zen en geheugen zijn altijd al een probleem geweest, en Intel en geheugen niet, dus dat valt niet door te trekken. Dat AMD nu met EXPO komt omdat XMP profielen overnemen toch niet zo goed werkt is ofwel een hoopvol teken, ofwel een nieuwe bron van last.Help!!!! schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:19:
Weet iemand of er eigenlijk (veel) kinderziekten bij Intel waren op het gebied van PCIe 5 en DDR5Was de overgang lastig voor hen?
De uitgangssituatie was toen anders. AMD had zowat nul desktop marktaandeel, de mobo en mem fabrikanten moesten ook zowat op nul beginnen met AMD desktop.MneoreJ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:25:
[...]
Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, want Zen en geheugen zijn altijd al een probleem geweest, en Intel en geheugen niet, dus dat valt niet door te trekken. Dat AMD nu met EXPO komt omdat XMP profielen overnemen toch niet zo goed werkt is ofwel een hoopvol teken, ofwel een nieuwe bron van last.
In het begin was geheugen helaas dus wel lastig en frustrerend voor veel mensen alhoewel het erg veel uitmaakte welk geheugen en mobo je had. Ik heb eigenlijk geen last gehad. Maar bij mijn weten is de geheugen support bij AMD inmiddels al jaren prima.
Dus m.i. is de uitgangspositie voor AMD voor DDR 5 transitie niet heel anders dan voor Intel.
PC Specs
Als je optimistisch wil zijn zou je zelfs kunnen zeggen dat de uitgangspositie van AMD beter is -- want DDR5 is al even op de markt, en ze hebben ruim ervaring op kunnen doen met welke problemen er ontstaan omdat hun geheugencontroller nu eenmaal anders werkt dan die van Intel, terwijl XMP wel gericht is op Intel. Daarnaast zullen ze niet staan te trappelen om de slechte ervaring die consumenten hadden met Zen aan het begin nog eens dunnetjes over te doen, dus ze doen nu extra goed hun best. Of dat ook gaat werken moeten we zien.Help!!!! schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:33:
Dus m.i. is de uitgangspositie voor AMD voor DDR 5 transitie niet heel anders dan voor Intel.
Vers van de pers: aankondiging van geheugen met EXPO. Ook dat gaat helpen: consumenten gaan nu speciaal DDR5 geheugen kopen dat "sowieso werkt" met AM5 (hopelijk), zonder gehannes met modelnummertjes waar al dan niet een Z in staat, terwijl men met DDR4 toch wel verwachtte dat je elke willekeurige stick erin kon smijten, XMP aan en gaan, net als Intel. Als iedereen het huiswerk netjes gedaan heeft biedt dat in theorie dus grote kans op succes.
Heel kleine sample size, maar de systemen die ik onder handen heb gehad hadden geen enkel probleem.Help!!!! schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:19:
Weet iemand of er eigenlijk (veel) kinderziekten bij Intel waren op het gebied van PCIe 5 en DDR5Was de overgang lastig voor hen?
Wel alleen DDR5 kunnen testen, daar PCIE 5.0 alleen voor de GPU lanes is en ik geen PCIE5.0 hardware had (als dat er al was buiten was SSD insteekkaarten).
Edit:
Hoop wel dat dit EXPO weer niet iets exclusiefs wordt en dat die modules ook gewoon XMP krijgen zodat je straks als enthousiast niet ook nog eens bij iedere component swap ook nog eens ander geheugen moet gaat kopen omdat je toevallig nu ddr5 met XMP hebt, en dan straks ddr5 met EXPO moet hebben eigenlijk.
Maar dat Expo ook 'gewoon' werkt op Intel, net zoals XMP 'gewoon' werkt op AMD bordjes.
[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 30-08-2022 22:10 ]
Als ik naar de specificaties kijk van de SPD EEPROM waar informatie over de geheugenmodule is opgeslagen, dan zie ik dat de ruimte is verdubbeld naar van 512 bits bij DDR4 naar 1024 bits bij DDR5, waardoor er voldoende ruimte moet zijn voor zowel XMP als EXPO:
Wikipedia: Serial presence detect
En zelfs dan biedt het geen garantie dat het stabiel is.
Ik heb al zo vaak meegemaakt dat ik een XMP profiel gebruik met Intel CPU, wat achteraf gezien toch niet helemaal stabiel blijkt te zijn. Sinds ik alles gewoon handmatig doe en test is dat niet meer voorgekomen.
Het kan zijn dat de geheugen controller van Intel wat toleranter is, maar ik heb met Zen+/Zen2/Zen3 geen problemen gehad om het geheugen snel en stabiel in te stellen (met chips van Samsung B-die, Micron rev.E, Micron rev.B). Het maakte overigens meer uit welk merk moederbord ik had dan welk geheugen.
Er zijn timings waar je als gebruiker niet bij kunt en dan ben je aangewezen op de voorprogrammering / auto-modus van de Bios.
PC Specs
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.