Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zo te zien moet een bepaalde site haar testmethodiek weer gaan aanpassen. Want de 7600X lijkt 22% sneller te zijn dan de 12900K bij Userbenchmark. En dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. :+ :D
https://videocardz.com/ne...n-leaked-single-core-test

Los van die waardeloze website met hun waardeloze "benchmark" en het feit dat dit natuurlijk hilarisch is, komen er ook wat zinvolle dingen uit. Base frequentie is 4,4GHz, boost 4,94GHz. Dat is een forse stap over de 5600X.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:10:
Zo te zien moet een bepaalde site haar testmethodiek weer gaan aanpassen. Want de 7600X lijkt 22% sneller te zijn dan de 12900K bij Userbenchmark. En dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. :+ :D
https://videocardz.com/ne...n-leaked-single-core-test

Los van die waardeloze website met hun waardeloze "benchmark" en het feit dat dit natuurlijk hilarisch is, komen er ook wat zinvolle dingen uit. Base frequentie is 4,4GHz, boost 4,94GHz. Dat is een forse stap over de 5600X.
Wel vreemd verwoord bij Videocardzz, volgens mij zeggen ze dat de 5600X dit engineering sample moet opvolgen in plaats van andersom :+
According to the new entry to Userbenchmark website, this AMD AM5-based Ryzen CPU with 6 cores has a base clock of 4.4 GHz and a turbo clock of 4.95 GHz. That’s significantly higher frequency than the potential successor for this CPU, the Ryzen 5 5600X.
Wel mooie cijfers verder, maar goed, het is wel userbenchmark, dus niet direct te vertrouwen inderdaad. Maar goed, zelfs al zou er maar een kern van waarheid inzitten, 22% ST is natuurlijk wel een veel grotere stap dan verwacht wanneer je kijkt naar een 7600X t.o.v. een 12900K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dennism Ik geloof helemaal niks van Userbenchmark anders dan 4,4 en 4,95GHz. Dat zal wel kloppen, de rest is gevoelig voor complete manipulatie.

Niet dat ik verbaast zou zijn als het 20%+ over in ieder geval Zen 3 zou zijn. Ze deden gewoon zo onnodig verhullend over Zen 4, waardoor ik vermoed dat AMD ook heel wat inventaris heeft waar ze graag vanaf wilde. En we zien AMD nu al maandenlang de aanschaf van Zen 3, steeds aantrekkelijker maken. Intel haar bloedbad qua kwartaalcijfers (heb heel snel gekeken), zegt ook weinig goeds over de CPU markt op het moment. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:42:
@Dennism Ik geloof helemaal niks van Userbenchmark anders dan 4,4 en 4,95GHz. Dat zal wel kloppen, de rest is gevoelig voor complete manipulatie.

Niet dat ik verbaast zou zijn als het 20%+ over in ieder geval Zen 3 zou zijn. Ze deden gewoon zo onnodig verhullend over Zen 4, waardoor ik vermoed dat AMD ook heel wat inventaris heeft waar ze graag vanaf wilde. En we zien AMD nu al maandenlang de aanschaf van Zen 3, steeds aantrekkelijker maken. Intel haar bloedbad qua kwartaalcijfers (heb heel snel gekeken), zegt ook weinig goeds over de CPU markt op het moment. :)
Oh nee, ik ook niet. Al zou het wel heel mooi zijn, kijk ik even snel dan is op userbenchmark de 12900K 28% sneller dan een 5600X in ST, deze cpu dan weer 22% sneller zijn dan de 12900K. Toch leuk om te zien, ook al klopt er waarschijnlijk weinig van.

Die 20% geloof ik ook wel, immers is zit Alderlake volgens mij gemiddeld al wel rond de 20% over Zen 3 in ST en imho moet Zen 4 Alderlake toch minimaal wel verslaan across the board. Anders gaan ze het mogelijk toch echt lastig krijgen in de midden segmenten waar Intel straks volgens de geruchten dubbele E-Cores heeft. In het lagere segment zal dat weer meevallen, omdat Intel daar waarschijnlijk weer die die heeft zonder E-Cores.

Ik weet niet of de kwartaal cijfers van Intel volledig representatief zullen zijn voor die van AMD. Mogelijk in het client segment (en dan voornamelijk denk ik DiY/Desktop wel), maar ik verwacht eigenlijk wel dat AMD mogelijk in het server segment, maar misschien ook zelfs het wel weer in het laptop segment alsnog een stap maakt ondanks de zichtbaar slechtere markt en minder last heeft dan Intel. Maar goed, dat kan ik natuurlijk net zo hard fout hebben en misschien wordt AMD wel net zo hard geraakt momenteel.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 29-07-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verschil is inderdaad iets van 20% tussen een 12900K en een 5800X.

Verder gaat het mij er meer om dat Intel de dominante deelnemer aan de x86-64 markt is. Als die fors minder verkopen terwijl AMD tegen een productiebeperking aanloopt en hun CPU's al maanden in stappen, steeds goedkoper aan het maken is, tja dan denk ik dat de markt gewoon aan het inzakken is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat de markt over het algemeen down is, zal zeker zijn, maar dat zal denk ik ook geen verrassing zijn en zat er imho ook gewoon aan te komen.

Kijk bijv. alleen al naar de corona crisis, als ik kijk hoeveel van onze klanten daar vanwege zaken als thuiswerken e.d. investeringen naar voren getrokken hebben dan zie je dat bedrijven die normaal ieder jaar +-20% van hun IT middelen vervangen, in 2020 en 2021 dat enorm opgevoerd hebben, er zijn zelfs klanten geweest die quasi alles vervangen hebben en nu de komende 3-5 jaar eigenlijk niet meer op de rol staan voor vervangingen.

Maar ook bijv. consumenten die door lockdowns ineens game PC's / laptops e.d. gingen kopen, ook allemaal gevallen die nu de komende jaren daar eigenlijk geen geld meer aan hoeven te besteden.

Dat gecombineerd met de situatie in de wereld zoals deze nu is, liet mij in ieder geval al wel verwachten dat dit moment eraan zat te komen, op een gegeven moment is men relatief gezien 'uitgekocht' en zal je een algemene dip moeten zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik denk dat ik Userbenchmark al snap. Die kleuters zijn natuurlijk AVX-512 enorm gaan pushen omdat Zen 3 het niet heeft. Zen 4 ondersteund blijkbaar AVX-512 wel en vermoedelijk dus veel beter dan Intel doet met Alder Lake.
https://www.aida64.com/ne...64-v675-zen4-am5-smtp-tls

Want laten we wel wezen, 40% ST uplift over Zen 3 was wat veel. :P

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-07-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:16:
Ik denk dat ik Userbenchmark al snap. Die kleuters zijn natuurlijk AVX-512 enorm gaan pushen omdat Zen 3 het niet heeft. Zen 4 ondersteund blijkbaar AVX-512 wel en vermoedelijk dus veel beter dan Intel doet met Alder Lake.
https://www.aida64.com/ne...64-v675-zen4-am5-smtp-tls

Want laten we wel wezen, 40% ST uplift over Zen 3 was wat veel. :P
Aan de ene kant zou dat kunnen, aan de andere kant Alder Lake support geen AVX-512 (eerste revisie's hebben het wel aan board, maar geen officiële support en alleen aan te zetten met selecte beta biossen uit mijn hoofd, waarbij je andere delen van de chip moet uitschakelen (de E-Cores)). Bij latere revisie's is het volgens mij zelfs op hardware niveau weggefused en kan je het dus ook niet meer aanzetten.

Zen 4 zal dus logischerwijs AVX-512 beter supporten dan Alder Lake (want geen support) en ook Raptor Lake (voor zover ik weet ook geen support), maar ergens zou het raar zijn als Userbenchmark dat zou pushen, aangezien van alle desktop Sku's van zowel AMD als Intel alleen Zen 4 en Rocket Lake AVX-512 supporten, en laten we eerlijk zijn, voor Rocket Lake optimaliseren zou wel heel raar zijn :+, maar goed, het is en blijft userbenchmark, dus het kan dat ze zo dom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Aan de ene kant zou dat kunnen, aan de andere kant Alder Lake support geen AVX-512 (eerste revisie's hebben het wel aan board, maar geen officiële support en alleen aan te zetten met selecte beta biossen uit mijn hoofd, waarbij je andere delen van de chip moet uitschakelen (de E-Cores)). Bij latere revisie's is het volgens mij zelfs op hardware niveau weggefused en kan je het dus ook niet meer aanzetten.

Zen 4 zal dus logischerwijs AVX-512 beter supporten dan Alder Lake (want geen support) en ook Raptor Lake (voor zover ik weet ook geen support), maar ergens zou het raar zijn als Userbenchmark dat zou pushen, aangezien van alle desktop Sku's van zowel AMD als Intel alleen Zen 4 en Rocket Lake AVX-512 supporten, en laten we eerlijk zijn, voor Rocket Lake optimaliseren zou wel heel raar zijn :+, maar goed, het is en blijft userbenchmark, dus het kan dat ze zo dom zijn.
Voor mij is het eigenlijk de enige redelijke verklaring waarom het zo'n enorm verschil is. Maar de site werd wel echt berucht om Rocket Lake en nog steeds kan je daar de belachelijke claims vinden dat Rocket Lake beter is dan Zen 3. :z
https://cpu.userbenchmark...-Ryzen-7-5800X/4107vs4085

Verder maakt het ook niks uit, want userbenchmark. :P

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-07-2022 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 13:59
Ach, dan veranderen ze het toch weer.

"Following the Month 2022 cohort of new CPUs, we noticed that our CPU gaming and desktop indices were overestimating all CPUs with high clockspeeds and large and fast caches, so we updated the index to apply a multiplier equivalent to (clock speed in GHz / cache size in MB * cache latency in seconds). The Intel i5-750 is now #1.".

Waardeloze site, die wat mij betreft overal een auto-moderatie bot af zou moeten laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:46:

"Following the Month 2022 cohort of new CPUs, we noticed that our CPU gaming and desktop indices were overestimating all CPUs with high clockspeeds and large and fast caches, so we updated the index to apply a multiplier equivalent to (clock speed in GHz / cache size in MB * cache latency in seconds). The Intel i5-750 is now #1.".

Waardeloze site, die wat mij betreft overal een auto-moderatie bot af zou moeten laten gaan.
Op r/Intel en r/Hardware word je bericht meteen verwijderd. Bij r/AMD krijg je een uitleg waarom het onzin is.
Maar ik moest even gniffelen toen ik dit zag. :P

offtopic:
Oh en goed om te zien dat mijn oude i5 750 nog steeds de beste CPU is. Ik was toch al aan het denken om terug te gaan omdat die 3700X helemaal niks is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op reddit zie je dat dan ook vaak, vreemd genoeg is volgens mij de AMD subreddit een van de weinige semi serieuze hardware subs die userbenchmark toe lijkt te laten.

Wat uiteraard steeds voor onnodige discussies en dus ook traffic voor die site zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Helaas, er zijn nog steeds mensen die het verdedigen; voornamelijk op de FP dan. Domme aggegratie site met hun eigen agenda (voornamelijk dat Intel beter is dan AMD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 13:59
Dennism schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:03:
Op reddit zie je dat dan ook vaak, vreemd genoeg is volgens mij de AMD subreddit een van de weinige semi serieuze hardware subs die userbenchmark toe lijkt te laten.

Wat uiteraard steeds voor onnodige discussies en dus ook traffic voor die site zorgt.
Oh ja, weet ik. Maar dan heb je subreddits die zichzelf serieus nemen zoals https://www.reddit.com/r/buildapc -waar betrouwbare benchmarks juist uitermate belangrijk zouden moeten zijn- die dat niet doen :')

Gelukkig begint het steeds beter bekend te worden hoe slecht ze zijn, maar niet snel genoeg wat mij betreft.
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:53:
Helaas, er zijn nog steeds mensen die het verdedigen; voornamelijk op de FP dan. Domme aggegratie site met hun eigen agenda (voornamelijk dat Intel beter is dan AMD).
Helaas is het niet enkel Intel. Qua GPU's hebben ze ook geen goed woord over voor AMD. Bij de GPU's staat even goed constant iets over AMD's "leger".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:03:
[...]

De redenering daar lijkt te zijn om mensen daar automatisch te waarschuwen. Dat lijkt me ook logisch omdat Userbenchmark specifiek AMD producten loopt te benadelen. Tweede is dat daar ook discussie over Userbenchmark hun volgende lading onzin kan plaatsvinden. r/Intel en r/Hardware verbande de site gewoon omdat je daar minder directe benadeling ervaart en het daar meer een vorm van discussieverstoring is.

Ik begrijp de splitsing wel. Maar verder denk ik dat het echt zinloos is om er nog meer woorden aan vuil te maken. Zeker aankomende week want het kan dat we deze week meer gaan horen over AM5. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:54
Ah ja, de frequentiecacheomvanglatentiefactor. In tegenstelling tot dingen als IPC blijft dit vaak onderbelicht. Het is goed dat hier nu aandacht aan besteedt wordt om de verhoudingen objectiever te maken.

Andere dingen die nog niet meegenomen worden: die size, hoeveelheid engineers die aan de chip gewerkt hebben, marketingbudget, de digitale wortel van het typenummer en de stand van de maan op de releasedatum. Maar dit is in ieder geval een stap in de goede richting. 8)7

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wut, waarom heeft het "benchmark" in de naam zitten als ze gewoon een formule over de specs heen knallen? 8)7

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bwerg schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Wut, waarom heeft het "benchmark" in de naam zitten als ze gewoon een formule over de specs heen knallen? 8)7
Omdat het geen benchmark is, maar een of andere kleuter die AMD haat, een een sneu programmaatje heeft geschreven en steeds wanhopiger aan het worden is omdat AMD haar producten maar goed blijven zijn. O-)

edit: Waarschuwing, dit onderstaande bericht kan je de volgende klachten geven:
-Zware plaatsvervangende schaamte
-Hoofdpijn
-De neiging tot zelfkastijding
-Het complete verlies van het vertrouwen in de rationaliteit van de mensheid

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZB--QCXEAASUDw?format=png&name=medium

[ Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-08-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Omdat het geen benchmark is, maar een of andere kleuter die AMD haat, een een sneu programmaatje heeft geschreven en steeds wanhopiger aan het worden is omdat AMD haar producten maar goed blijven zijn. O-)

edit: Waarschuwing, dit onderstaande bericht kan je de volgende klachten geven:
-Zware plaatsvervangende schaamte
-Hoofdpijn
-De neiging tot zelfkastijding
-Het complete verlies van het vertrouwen in de rationaliteit van de mensheid

[Twitter]

[Afbeelding]
Ik ga even een dutje doen. Langzaam maar zeker voel ik een zeurende koppijn aankomen die waarschijnlijk een migraine aanval wordt :z.

Ergens gaat de vraag leven hoe die gast van usershite zichzelf nog serieus kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"We delivered our eighth straight quarter of record revenue based on our strong execution and expanded product portfolio," said AMD Chair and CEO Dr. Lisa Su. "Each of our segments grew significantly year-over-year, led by higher sales of our data center and embedded products. We see continued growth in the back half of the year highlighted by our next generation 5 nm product shipments and supported by our diversified business model."

AMD Reports Second Quarter 2022 Financial Results

AMD Q2 2022 Earnings Call Transcript

AMD Confirms Ryzen 7000 Launch Within Q3, Radeon RX 7000 Series Within 2022

Overall imo een duidelijk positievere message dan Intel.

Over de deelmarkten en inventory:
So whenever we guide, we recognize that there are multiple dynamics that we're looking at. In the current guidance for the full year and the second half, what we're saying is that we continue to see strong demand in the data center, in our embedded business, as well as in the console business. And we are being more conservative in our PC outlook. Our PC outlook now at mid-teens would kind of put the market at somewhere around, let's call it, 290 million to 300 million units.

So I do think we've appropriately derisked the PC business. As it relates to inventory, as we look at the current situation, given some of the COVID lockdowns and things in the second quarter. I think there was a bit of buildup in PC inventory, and we've taken that into account in the second half. We think the AMD portion of that is modest.

And as a result, it will rebalance itself in the second half of the year. So overall, I think we feel very good about the second half. And again, with the portfolio that we have, one of the things that has been important is we were still supply constrained in several of the areas. Certainly, on the embedded side, we were supply constrained in the second quarter.

Over supply :
"So we're very focused on our own product ramp. And certainly, the key for us was to continue to work very closely with our customers to get them to ramp as fast as possible.

I think in general looks very good. We've gotten very strong feedback from the customer set. The performance looks very good. There's a lot of interest to ramp quickly on both the cloud, as well as some of the high-end enterprise stuff.

So we feel very good about it. And to your question about supply, we have spent basically the last 12 months building our capacity across the world to support the type of growth that we think the product can handle. So there is a large step-up in supply that we expect to see over the next four, five quarters. And I think we'll continue to work on that."

[ Voor 111% gewijzigd door Help!!!! op 03-08-2022 09:56 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus Zen 4 komt in september want Q3. RDNA3 volgt vanaf oktober zoals ook te verwachten viel.
En veel meer supply lijkt me dat ze inderdaad N5 wafers gaan gebruiken bovenop N7. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Ben heel benieuwd naar hoe leverbaar het zal zijn bij release op 15 a 16 sept.

Zal dan in de markt zijn voor een goede nieuwe workstation naar 6 jaar.
Als de prijs te doen is dan gaat het de
Ryzen 9 7950X worden.

Dat zal ook wel een beetje liggen aan de verschillen en wat voor nieuws er tegen die tijd bekend is over eventuele updates of andere versies die uit komen voor eind van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Juist even gezien voor wat ee ndeftige nieuwe setup zou kosten
pricewatch: G.Skill Trident Z5 F5-6400J3239G16GX2-TZ5K
7950X a 900€
Mobo AM5 a 500€
1800€ :X

Dat is toch iets te gortig.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikiri
Damic schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:51:
7950X a 900€
Mobo AM5 a 500€

Dat kan echt veel goedkoper, iedergeval de ram alleen al.

Maar los van dat, mijn persoonlijke mening.
Is 3k voor een echte workstation geheel normaal en zelfs aan de lage kant.

Vind wel dat waar veel benchmarks en marketing op gebaseerd is...games....daar voor heb je eigenlijk qua cpu en platform niets bijzonders nodig.

Krijg dan ook vaak jeuk van alle benchmarks waar dan een fractie aan fps /Performance word gehaald die je niet zal voelen en geheel onderhevig is aan de develipers optimalisatie en implementatie.

Kortom laatj e niet gek maken als gamer. Koop gewoon een deftige gpu, fijne input devices en een oke pc en gaan met die banaan.

Ben wel benieuwd wat amd gaat doen met core count voor de instap modellen qua prijs prestatie of dat dat al snel 8 cores zal zijn bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:26:
"We delivered our eighth straight quarter of record revenue based on our strong execution and expanded product portfolio," said AMD Chair and CEO Dr. Lisa Su. "Each of our segments grew significantly year-over-year, led by higher sales of our data center and embedded products. We see continued growth in the back half of the year highlighted by our next generation 5 nm product shipments and supported by our diversified business model."

AMD Reports Second Quarter 2022 Financial Results

AMD Q2 2022 Earnings Call Transcript

AMD Confirms Ryzen 7000 Launch Within Q3, Radeon RX 7000 Series Within 2022

Overall imo een duidelijk positievere message dan Intel.

Over de deelmarkten en inventory:
So whenever we guide, we recognize that there are multiple dynamics that we're looking at. In the current guidance for the full year and the second half, what we're saying is that we continue to see strong demand in the data center, in our embedded business, as well as in the console business. And we are being more conservative in our PC outlook. Our PC outlook now at mid-teens would kind of put the market at somewhere around, let's call it, 290 million to 300 million units.

So I do think we've appropriately derisked the PC business. As it relates to inventory, as we look at the current situation, given some of the COVID lockdowns and things in the second quarter. I think there was a bit of buildup in PC inventory, and we've taken that into account in the second half. We think the AMD portion of that is modest.

And as a result, it will rebalance itself in the second half of the year. So overall, I think we feel very good about the second half. And again, with the portfolio that we have, one of the things that has been important is we were still supply constrained in several of the areas. Certainly, on the embedded side, we were supply constrained in the second quarter.

Over supply :
"So we're very focused on our own product ramp. And certainly, the key for us was to continue to work very closely with our customers to get them to ramp as fast as possible.

I think in general looks very good. We've gotten very strong feedback from the customer set. The performance looks very good. There's a lot of interest to ramp quickly on both the cloud, as well as some of the high-end enterprise stuff.

So we feel very good about it. And to your question about supply, we have spent basically the last 12 months building our capacity across the world to support the type of growth that we think the product can handle. So there is a large step-up in supply that we expect to see over the next four, five quarters. And I think we'll continue to work on that."
Misschien dat we eind deze maand al een aankondiging krijgen:
AMD Ryzen 7000 Announcement – August 29th, 2022, 8:00PM ET
AMD Ryzen 7000 Reviews – September 13th, 2022, 9:00 AM ET
AMD Ryzen 7000 Launch – September 15th, 2022, 9:00 AM ET

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Daikiri schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:00:
[...]

Dat kan echt veel goedkoper, iedergeval de ram alleen al.

Maar los van dat, mijn persoonlijke mening.
Is 3k voor een echte workstation geheel normaal en zelfs aan de lage kant.

Vind wel dat waar veel benchmarks en marketing op gebaseerd is...games....daar voor heb je eigenlijk qua cpu en platform niets bijzonders nodig.

Krijg dan ook vaak jeuk van alle benchmarks waar dan een fractie aan fps /Performance word gehaald die je niet zal voelen en geheel onderhevig is aan de develipers optimalisatie en implementatie.

Kortom laatj e niet gek maken als gamer. Koop gewoon een deftige gpu, fijne input devices en een oke pc en gaan met die banaan.

Ben wel benieuwd wat amd gaat doen met core count voor de instap modellen qua prijs prestatie of dat dat al snel 8 cores zal zijn bijvoorbeeld.
Ram kan goedkoper maar dan zijn je timings slechter en wil het ram bijhouden voor de 8000/9000 series. Ow en een 5950X was ook ~830€ op launch day, mobo zeker nu met pci-e 5 is duurde geworden. Dus beter wat reserve houden dan te weinig budgeteren ;)

Ik ben geen gamer :+ een gamer koopt geen Vega FE :X

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Damic schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 06:44:
[...]

Ram kan goedkoper maar dan zijn je timings slechter en wil het ram bijhouden voor de 8000/9000 series. Ow en een 5950X was ook ~830€ op launch day, mobo zeker nu met pci-e 5 is duurde geworden. Dus beter wat reserve houden dan te weinig budgeteren ;)

Ik ben geen gamer :+ een gamer koopt geen Vega FE :X
Je weet natuurlijk ook niet of timings zo belangrijk blijven als ze nu soms zijn bij Ryzen. Als ik bijv. deze test bekijk met Alder Lake lijkt het minder impact te hebben dan bijv. DDR4 timings in het verleden: https://www.anandtech.com...memory-scaling-analysis/3
Waarbij de workload ook nog eens belangrijk is, want alleen Winrar lijkt echt iets te doen.

Nu kan dit natuurlijk voor Ryzen anders zijn, maar ik zou niet op voorhand er vanuit gaan dat absurd duur geheugen nodig gaat zijn. Ik zou toch eerst even de reviews afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
7950X a 900€
Mobo AM5 a 500€

Pricing gaat mogelijk wel een dingetje worden ja.

Als ik kijk naar de leaked pricing van Red Gaming Tech youtuber en deze door AMD's redelijk standaard formule haal voor EU pricing kom ik op:

7600 - €271
7600X - €354
7700X - €413
7800X(3D) - €532
7900X - €651
7950X - €947

Wat natuurlijk vrij hoog is, hopelijk zal AMD dus de sterker wordende dollar c.q. zwakker wordende euro niet volledig doorrekenen aan de EU consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
7950X a 900€
Mobo AM5 a 500€

Tja, overdrijven is ook een vak. Bij alle 3 het duurste uitgezocht.

Zo kan ik ook een AM4-systeem bij elkaar zoeken:

pricewatch: Gigabyte X570 Aorus XTREME

€ 600

5950X
€ 550

Geheugen:
pricewatch: G.Skill Trident Z Royal Elite F4-4000C14D-32GTEG

€ 800

€ 1.950, dus die van jou is een koopje!

Je kunt ook € 500 besparen door naar een 7700X te gaan, € 200 op een moederbord en € 200 op geheugen. Zit je dus op € 1.000.

Jouw reacties is echt als: “ ik wil een Ferrari met alles er op en eraan, maar hij is zo duur.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

White Feather schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

Tja, overdrijven is ook een vak. Bij alle 3 het duurste uitgezocht.

Zo kan ik ook een AM4-systeem bij elkaar zoeken:

pricewatch: Gigabyte X570 Aorus XTREME

€ 600

5950X
€ 550

Geheugen:
pricewatch: G.Skill Trident Z Royal Elite F4-4000C14D-32GTEG

€ 800

€ 1.950, dus die van jou is een koopje!

Je kunt ook € 500 besparen door naar een 7700X te gaan, € 200 op een moederbord en € 200 op geheugen. Zit je dus op € 1.000.

Jouw reacties is echt als: “ ik wil een Ferrari met alles er op en eraan, maar hij is zo duur.”
Het duurste DDR5 geheugen is ver boven de 800€ ;) 900€ voor de cpu is geen rariteit. 500€ voor een mobo met pci-e5 (X670) gaat ook geen rariteit zijn.

De 5950X was bij introductie ook 900€, nu is die al goed gezakt. Je mag de prijzen die de componenten hebben NU niet vergelijken met de prijzen wanneer ze uitkwamen.

Het is nu eenmaal bekend dat ze altijd zakken na een tijd. AMD is nu de prijzen aan't laten zakken om van hun stock af te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Damic schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:58:
[...]
Het duurste DDR5 geheugen is ver boven de 800€ ;) 900€ voor de cpu is geen rariteit. 500€ voor een mobo met pci-e5 (X670) gaat ook geen rariteit zijn.

De 5950X was bij introductie ook 900€, nu is die al goed gezakt. Je mag de prijzen die de componenten hebben NU niet vergelijken met de prijzen wanneer ze uitkwamen.

Het is nu eenmaal bekend dat ze altijd zakken na een tijd. AMD is nu de prijzen aan't laten zakken om van hun stock af te geraken.
So what?

Ik vergelijk niets. Ik maak ook een lijstje waar ik stompzinnig dure dingen ingooi. Ik had ook nog DDR4-geheugen kunnen plaatsen van € 1.800 voor 32 GB. Dat wil nog niet zeggen dat dat ook maar enigszins nuttig of nodig is.

Je gaat voor de dikste cpu, heel dik moederbord en knetterduur ram. En daarna roepen dat het allemaal zo duur is, ja, duh.

Dan koop je toch lekker iets wat wel in je budget past? Alsof er maar 1 mogelijke upgrade is naar AM5 en die kost € 1.800?!

Ik geef je al aan dat het voor de helft prima kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IO ziet er goed uit. Zal wel 'onbetaalbaar' worden....

ASUS Unveils the ROG Crosshair X670E Hero

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Denk dat ik toch fijn op de V cache modellen wacht. Want dan is top geheugen stuk of net iets minder belangrijk.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb wel zin in wat nieuws maar voor mij zal het vooral afhangen van reviews en prijzen.

Raptor lake wil ik eigenlijk eerst ook gereviewed zien. Launch en reviews schijnt op 28.09 te zijn. Availability K cpu's en Z790 op 17.10.

Ben uiteraard erg benieuwd naar daadwerkelijke prestatiewinsten tov mijn huidige setup.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:46:
Heb wel zin in wat nieuws maar voor mij zal het vooral afhangen van reviews en prijzen.

Raptor lake wil ik eigenlijk eerst ook gereviewed zien. Launch en reviews schijnt op 28.09 te zijn. Availability K cpu's en Z790 op 17.10.

Ben uiteraard erg benieuwd naar daadwerkelijke prestatiewinsten tov mijn huidige setup.
Ik zou eigenlijk met jouw setup nog zeker een generatie wachten, je gaat uiteraard een leuke stap maken zou je nu upgraden. Maar ik zou toch wat huiverig zijn om bij AMD in te stappen op nieuw platform en liever even een generatie minimaal de kat uit de boom kijken. Ditzelfde heb ik bijv. bij AM4 ook gedaan (zelfs iets langer, tot Zen 2) en is me prima bevallen, terwijl ik genoeg early adopters ken die achteraf nooit early adopter hadden willen zijn.

Nu zal dat bij AM5 vast beter gaan dan bij AM4 het geval was, maar toch zou ik liever even de kat uit de boom kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 04-08-2022 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35
Gezien de prestaties van de 13xxx in leaks en het feit dat je voor optimaal gebruik windows 11 nodig heb denk ik dat het voor mij een 7xxx word als ik besluit te ugraden ondanks de ddr5 pil die we moeten slikken.

maar eerst maar eens kijken hoe de rest van mijn financiële situatie is na zonnepanelen, andere verwarming en een nieuw hek die moeder natuur even met de grond gelijk gemaakt heeft. Dat loopt al aardig in de papieren en dus misschien helemaal geen upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Ik zou eigenlijk met jouw setup nog zeker een generatie wachten, je gaat uiteraard een leuke stap maken zou je nu upgraden. Maar ik zou toch wat huiverig zijn om bij AMD in te stappen op nieuw platform en liever even een generatie minimaal de kat uit de boom kijken. Ditzelfde heb ik bijv. bij AM4 ook gedaan (zelfs iets langer, tot Zen 2) en is me prima bevallen, terwijl ik genoeg early adopters ken die achteraf nooit early adopter hadden willen zijn.

Nu zal dat bij AM5 vast beter gaan dan bij AM4 het geval was, maar toch zou ik liever even de kat uit de boom kijken.
Ik heb er wel redelijk vertrouwen in met AM5, als het goed is hebben ze er nu wat meer resources tegenaan kunnen gooien en hebben ze een stuk meer ervaring.

AM4 was ik early adopter en het viel bij mij allemaal wel mee, ik kan me niet herinneren dat ik echt significante problemen had, hooguit her en der wat kleinere bugs. Wel had ik mijn huiswerk redelijk gedaan en goed geheugen (B-die) en een relatief goed mobo wat een hoop hielp.

Ik heb met dit platform nu heel lang gedaan, alleen tussendoor de cpu paar keer geupdate (uit mijn hoofd 1600X > 2700X > 3700X), en heb vanuit hobby wel zin in wat nieuws. Eigenlijk wil ik ook mijn SSD's gelijk upgraden naar NVME.

Ben wel bang dat ik behoorlijk ga schrikken van de prijzen en op papier is het een leuke upgrade maar in de praktijk verwacht ik er niet heel veel van te merken. Bij gamen zag je bijv. bij 3700x naar 5800x vooral winsten op lagere resoluties zoals 1080p en niet meer bij mijn resolutie die dichter tegen 4k aanhangt. De bottleneck zit dan vooral bij de GPU. Misschien dat een 7700x icm een next gen high end GPU wel een duidelijke boost geeft.

Maar goed het is meer hobby dan noodzaak. Ik heb nog nooit een pc gehad die (nog steeds) zo lekker alles draait.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou in ieder geval niks doen voordat we weten wat er met de videokaarten gaat gebeuren. Heb je meteen de tijd om te wachten op de V-cache chips, B650, lagere DDR5 prijzen, eerste bugfixes en Raptor Lake.

We gaan de komenden maanden gewoon exceptioneel verwend worden met nieuw spul. Maar tegen het einde van het jaar weten we denk ik pas echt wat het beste is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Weet er iemand of je voor de 7000 series ook naar w11 moet of mogen we nog even op w10 blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Damic schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:57:
Weet er iemand of je voor de 7000 series ook naar w11 moet of mogen we nog even op w10 blijven.
Waarom zou je naar W11 moeten?

Ik kan me geen reden bedenken dat je een specifiek OS nodig zou hebben anders dan voor de scheduler van een big.litle-architectuur.

Oke, misschien dat je met een heel oud OS nog wat security-patches voor spectre-achtige security vulnerabilities mist. Maar je moet wel een best oud OS vinden wil die daar geen patch voor hebben (die patches bestaan nog voor Windows 7 en voor linux-kernels van 5 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

bwerg schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Waarom zou je naar W11 moeten?

Ik kan me geen reden bedenken dat je een specifiek OS nodig zou hebben anders dan voor de scheduler van een big.litle-architectuur.

Oke, misschien dat je met een heel oud OS nog wat security-patches voor spectre-achtige security vulnerabilities mist. Maar je moet wel een best oud OS vinden wil die daar geen patch voor hebben (die patches bestaan nog voor Windows 7 en voor linux-kernels van 5 jaar oud).
Dat heeft zowel Intel (7 of 8ste gen) als AMD (Ryzen) geflikt dat je naar w10 moest. W7 W8 W8.1 waren niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:57:
Je mag natuurlijk altijd blijven, al kan het wel zijn dat het niet meer supported is door MS als AMD bijv de certificering niet doet of MS bepaalde functionaliteit niet kan garanderen. Maar zelfs dan zal het wel werken, echter kan je performance of functionaliteit missen.

Windows 11 support bijv. Intel 7th gen niet (alleen 8th en hoger) en AMD vanaf Zen+, dus Zen 1 niet. Maar bat betekent niet dat het niet werkend te krijgen is.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennism op 05-08-2022 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MSI strikes again. :P
https://videocardz.com/ne...-launch-on-september-15th

Het is dus 15 september. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelf heb ik nog geen signalen gezien dat een cpu met meer dan 8 cores (op gelijke clocks) significante voordelen oplevert met gaming en heb ook niet het idee dat dat de komende paar jaar gaat gebeuren.

Hoe kijken jullie daar naar :?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 19:11
@Help!!!! Quadcores met acht draadjes beginnen nu pas langzaamaan ongeschikt te worden voor gamen. Het zal nog lange tijd duren voordat zelfs hexacores dat niet meer zijn. Ik denk dat acht rekenkernen meer dan genoeg zal zijn voor dit decennium.

Zie ook;

YouTube: Does Multitasking Hurt Gaming FPS? 5600 vs. 5700X: YouTube + Discord... & YouTube: Do Background Apps Reduce FPS? Replying to Comments

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zo.

Kort samengevat: 4 cores + 8 threads of 6 cores + 6 threads is nog wel afdoende, het verschil met hogere aantallen cores / threads is nog klein. Niet compleet verwaarloosbaar, maar hé, dan hebben we het echt over de onderkant van de CPU-markt, dus dat is nou niet gek. In ieder geval kan 4C8T nog prima meekomen. Alleen 4 cores + 4 threads begint in sommige games wat achter te lopen, maar zelfs dat nog lang niet in alle games.

8 cores + 16 threads is vooralsnog dus eigenlijk gewoon overkill. Laat staan nog meer cores.

[ Voor 50% gewijzigd door bwerg op 06-08-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Help!!!! schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:49:
Zelf heb ik nog geen signalen gezien dat een cpu met meer dan 8 cores (op gelijke clocks) significante voordelen oplevert met gaming en heb ook niet het idee dat dat de komende paar jaar gaat gebeuren.

Hoe kijken jullie daar naar :?
De applicaties/gebruikscenario's dicteren de specificatie. Vooralsnog vooral 4-8 threads, maar steeds vaker ook meer threads.
Als DX12 of Vulkan in het spel zit kan het meer zijn. Vooralsnog is 8 cores met SMT2 genoeg qua gaming. Veel games gebruiken engines die ook op consoles uit de voeten moeten kunnen, dus dat beperkt de specs vaak ook wel.
Het geheugen is daaorm al een tijdje 32GiB, DCS heeft dat echt nodig. (commit size vaak ~50-60GiB, actieve set ca 18-24 GiB, afhankelijk van scenario)
Soms doe ik ook wat compileren op de game PC, al dan niet via remote desktop of ssh, omdat die game PC nu eenmaal véél sneller is dan de laptop uit 2015 en heel af en toe wil ik ook wel eens een video renderen, dus daar is dat ding ook handig voor. Er is dus meer dan alleen gaming waar dat ding goed in moet zijn.

Wat ik mij nog wel afvraag is of als spellen meer draadjes gaan gebruiken het aantal gelijktijdige geheugenverzoeken ook toeneemt. En zo ja, of het dan zin heeft om meer geheugenkanalen te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 06-08-2022 21:10 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Games worden gemaakt voor meest gemene deler en vaak speel crossplatform met als main trget de consoles en vaak nog zijn de vorige consoles dus 8 core geen smt met zwakke jaguar cores de main target. Worden games vooral ontwikkeld met contentpipeline doe productie efficient moet zijn en vooral data driven. Is de cpu load fixed voor mainstream. Ik denk dat het helemaal niet zo een vaart zal lopen. Als er 15th hen intel is en zen6 en onderkant mainstream 10th gen en zen1 is a;s de oudjes. Dan gaan de minimum en recomended omhoog. Als huidige console vorige gen zijn.
Helaas de dev branch moved heel langzaam.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/6pbei1.jpg

nieuws: AMD maakt drie duurste Threadripper Pro-cpu's los beschikbaar voor co...

Price is wat meh, maarja wat wil je dit zijn EPYC cpu's die veel sneller zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! :P

Agesa 1207 eindelijk uit voor ontbrekende Asus mobo's

https://rog.asus.com/us/m...hero-model/helpdesk_bios/

https://www.hardwareluxx....3%9Cbersicht.1228903/#2.5

Hopelijk zijn de haperingen die ik met tFPM had nu inderdaad opgelost :)

[ Voor 22% gewijzigd door Help!!!! op 09-08-2022 13:47 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 20:20
Jammer dat de kortingsactie van AMD nu voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Pff dat is niet all the cores, dit is: https://www.alternate.nl/...ssor/html/product/1850962 maar 7699€
Ha megekko heeft hem ook pricewatch: AMD Ryzen Threadripper Pro 5995WX Boxed Alternate staat er nog niet bij maar zal morgen ofzo er wel bijkomen

Ow dit is een interessant bord: pricewatch: Gigabyte WRX80-SU8-IPMI wel al wat leeftijd.

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 10-08-2022 16:50 ]

Help!!!! schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:39:
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! :P

Agesa 1207 eindelijk uit voor ontbrekende Asus mobo's

https://rog.asus.com/us/m...hero-model/helpdesk_bios/

https://www.hardwareluxx....3%9Cbersicht.1228903/#2.5

Hopelijk zijn de haperingen die ik met tFPM had nu inderdaad opgelost :)
Heb W10 nu geupdate naar W11 en kort getest in FPS game Battlefield V.

De "stutters" (Als je met je character loopt dan blijft ie ineens stil staan totdat je "W" loslaat en weer opnieuw indrukt) lijken wel behoorlijk minder maar helaas toch steeds aanwezig. :'(

Ik zal de komende week hopelijk nog wat langer kunnen testen en het hier laten weten.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 02:28
Dat is eerder een Battlefield bug. Een van mijn BFV buddies heeft dat op een intel+nvidia combo. Ik heb het heel soms op een ryzen+radeon config.

[ Voor 62% gewijzigd door Noel op 11-08-2022 21:17 ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Noel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:16:
Dat is eerder een Battlefield bug. Een van mijn BFV buddies heeft dat op een intel+nvidia combo. Ik heb het heel soms op een ryzen+radeon config.
Onder W11 neem ik aan ? Bij W10 heb ik geen last.

PC Specs

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
SG schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:34:
Denk dat ik toch fijn op de V cache modellen wacht. Want dan is top geheugen stuk of net iets minder belangrijk.
Alleen dan betaal je wel weer meer voor je v-cache cpu.

5800x3D word ook nog altijd kunstmatig hoog gehouden.

Alleen 1 week even een klein beetje goedkoper geweest. En nou stijgen die prijzen weer.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een Canadese retailer heeft de prijzen van Ryzen 7000 online gezet:

https://wccftech.com/amd-...-us-ryzen-5-7600x-330-us/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals meestal zijn die prijzen heel hoog, placeholders. Als dit de prijzen worden dan wordt er niet veel verkocht verwacht ik.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik ga er maar even vanuit dat dit placeholders zijn, anders gaat de pricing hier niet grappig worden.
We moeten dan denken aan €387 voor een 7600X, als dit maar enigszins in de buurt komt.

Als AMD hun standaard pricing model aan wil houden zoals ze normaal gesproken doen mag een 7600X $254,99 kosten in de US om hier voor €299 in de schappen te liggen, en dat is eigenlijk wel de maximale prijs waar je die Sku wil zien.

Eigenlijk wil je een 7600 zien op €199, een 7600X op misschien €249 en een 7700X op €329 of ergens in die strekking.

[ Voor 60% gewijzigd door Dennism op 14-08-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
^7700X

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikiri
Ik hoop dat de Ryzen 9 7950X op 840 euro uit komt. We gaan het zien.

1000 is me te gortig, dan wacht ik op een daling.
Wellicht wachten tot Intel zijn lineup releases voor prijs daling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Welkom in de wondere wereld van inflatie. In het afgelopen jaar zijn grondstofprijzen met ca 30% gestegen, dat gaat men gewoon terugzien in de prijzen. U mag Lagarde en consorten bedanken voor de continue aanwezigheid van dit verarmingsmiddel, een middel dat voorheen vooral door de Zuid-Europese landen werd ingezet om moeilijke beslissingen te vermijden. Nu worden wij daarin meegesleept.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Help!!!! schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:33:
Zoals meestal zijn die prijzen heel hoog, placeholders. Als dit de prijzen worden dan wordt er niet veel verkocht verwacht ik.
Ik denk dat AMD geleerd heeft van hun (en Nvidia's) GPU-afdeling :+.

Genoeg gekken die het ervoor overhebben. Zeker als ze de prestatiekroon overtuigend terugpakken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ocf81 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:21:
U mag Lagarde en consorten bedanken voor de continue aanwezigheid van dit verarmingsmiddel, een middel dat voorheen vooral door de Zuid-Europese landen werd ingezet om moeilijke beslissingen te vermijden. Nu worden wij daarin meegesleept.
offtopic:
Je noemt zelf al dat de kostprijs gewoon omhoog gaat, hoe is het stijgen van de prijzen van het eindproduct dat dan een verarmingsmiddel uit de ECB? Maar he, Europa is kut dus de schuld van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

bwerg schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:21:
[...]

offtopic:
Je noemt zelf al dat de kostprijs gewoon omhoog gaat, hoe is het stijgen van de prijzen van het eindproduct dat dan een verarmingsmiddel uit de ECB? Maar he, Europa is kut dus de schuld van alles.
offtopic:
Goede en terechte vraag. Eigenlijk had ik de factoren naast de grondstoffen moeten noemen. De toename in basisprijs is een factor, maar de factoren die toe te delen zijn aan Lagarde en consorten zijn de overige factoren die de huidige inflatie veroorzaken. En deel van de inflatie komt door devaluatie. Dat is het eigenlijke middel dat de Zuid-Europeanen plegen toe te passen. Verder is het onnodig/te overvloedig toepassen van gratis geld zoals QE en covid financiering een factor.
Ik denk echter dat een verdere discussie meer voor AWM is

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 15-08-2022 09:44 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:28
De 5000 series werden ook aangekondigd op 't moment dat de euro-dollar koers zo ongeveer op z'n piek zat in ons voordeel. Een 5950X met z'n MSRP van $799 werd hier €829. Diezelfde $799 zou nu een launchprijs van €969 geven op basis van de huidige koers.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 15-08-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phoenix zou N4 + Zen 4 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat was begin juni al bekend gemaakt door AMD, het stond toen op een roadmap vermeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkwFhodOcnI8xZNjoyeE13jBis4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wcYObNFJUKZG3TZ7PqbrO4gH.png?f=fotoalbum_large
https://wccftech.com/amd-...na-3-in-2024-for-laptops/

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 15-08-2022 21:06 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Robin4 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:52:
[...]

Alleen dan betaal je wel weer meer voor je v-cache cpu.

5800x3D word ook nog altijd kunstmatig hoog gehouden.

Alleen 1 week even een klein beetje goedkoper geweest. En nou stijgen die prijzen weer.
En dat is geen probleem omdat deze cpu ook gemiddeld beter presteren
Naast dat ik niet overklok. Gezien dat meer tdp verhoogd dan performance
En dat ik 4 memory sloten gebruik belangrijker vind dan 2 sloten high oc en strakke timings mem.
En mogelijk de afstand of de kroon terug pakt van Raptorlake

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt toch een beetje of AMD niet van eigen kracht durft uit te gaan.

Rumor: AMD Pushes Ryzen 7000 "Zen 4" Availability Date to Clash with Intel "Raptor Lake" Announcement Date

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

STH: AMD's New 64-core Workstation Behemoth the Threadripper 5995WX

Edit
Dus in de plaats van 15 september is het 27 september lancering, dat is 12 dagen extra om stock te leveren.

[ Voor 59% gewijzigd door Damic op 16-08-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin4
Eigenlijk snap ik dat ook goed ;)

Te vroeg launchen betekend dat Intel meteen ziet wat AMD haalt kwa prestaties.. En dan hoeft Intel alleen hun cpus maar nog een paar procent erbij te klokken en energie verbruik is dan toch minder belangrijker, aangezien ze toch die kroon willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Robin4 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:46:
[...]

Eigenlijk snap ik dat ook goed ;)

Te vroeg launchen betekend dat Intel meteen ziet wat AMD haalt kwa prestaties.. En dan hoeft Intel alleen hun cpus maar nog een paar procent erbij te klokken en energie verbruik is dan toch minder belangrijker, aangezien ze toch die kroon willen hebben.
Ten eerste geldt dat AMD de announcement datum niet heeft aangepast (eind deze maand), waardoor de prestaties en de specs dan toch al bekend zijn. Dit betreft dan weliswaar gegevens van een niet uitgebracht product, zie ook dit citaat van het TPU artikel:
If true, this is possibly a move designed to prevent Intel from sharing performance numbers of Ryzen 7000-series processors in the product-announcement presentation of "Raptor Lake," as Intel can only compare the chips it is announcing with competing AMD products that are available in the market at the time.
Ten tweede worden de moederboren en CPUs al geproduceerd en zijn die halverwege september al lang op weg naar hun definitieve bestemming. Dit betekent dus ook dat je niet nog even de kloksnelheid van de CPU kan wijzigen, want die specs zijn al lang definitief. Een performance uplift bios kan altijd nog achteraf, zelfs een dag na de aankondiging en dus hoef je die sowieso niet in lijn met elkaar te brengen. Immers is het aantal consumenten dat hun producten 1 dag na launch in huis heeft beperkt.

Ongeacht dit alles ik geloof er sowieso niet in dat bedrijven van dit formaat geen kennis van elkaar hebben. Er zijn te veel partijen (TSMC, partners, oude medewerkers, ...) betrokken om alles stil te houden tot de dag dat ze in de winkel liggen. Dit is dus een marketing keuze en niet een technische/specs gerelateerde keuze.

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 17-08-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is niet eens vroegah. -O-
Drie jaar geleden met X570 begon dit pas. Daarvoor was super high end nog steeds circa €250. Ik weet nog steeds niet helemaal zeker in hoeverre het nu komt omdat veel PCI-E 4.0 lanes zoveel duurder zijn en in hoeverre het pure hebzucht is om zulke prijzen te vragen. De economische rationeel ontgaat me ook nog steeds, maar blijkbaar is er een markt voor zulke moederborden.

Maar de tijd dat je een echt high end moederbord + high end chipset kon kopen is denk ik wel voorbij. Het feit dat AMD met vier klassen komt, maakt dat wel duidelijk. Uiteindelijk krijg je dat de meeste mensen die meer features willen, een B650E bord zullen kopen. Die zullen verder wel goed uitgerust worden, buiten de high end chipset en die extra paar features. Uiteraard lijken die borden later te komen om de early adopters ook te dwingen om meteen een extreem duur moederbord te kopen.

In het algemeen denk ik met elk detail dat naar buiten komt, dat je beter tot het einde van het jaar kan wachten voordat je überhaupt kijkt naar een platform upgrade. Laat AMD maar demonstreren hoe stabiel AM5 is en hoe snel Zen 4 nu precies is. Vervolgens mag Intel dan Raptor Lake demonstreren en dan mag AMD counteren met Raphael-X en B650(E). Kunnen de DDR5 prijzen ook nog wat dalen en kunnen we zien wat er gebeurd in videokaartenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

Het is niet eens vroegah. -O-
Drie jaar geleden met X570 begon dit pas. Daarvoor was super high end nog steeds circa €250.
Eigenlijk heb je nog gelijk ook. Een ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO WIFI was 300 euro. ;( Ik haalde eerder genoemde bordjes erbij, omdat je in die tijd dit soort moederborden haalde om Tri-SLI te draaien met een GPU opstelling van zo'n 2400 euro. Al kan dat tegenwoordig met 1 GPU, dus in die zin heb je ongeacht wel gelijk :p.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:20:
[...]In het algemeen denk ik met elk detail dat naar buiten komt, dat je beter tot het einde van het jaar kan wachten voordat je überhaupt kijkt naar een platform upgrade. Laat AMD maar demonstreren hoe stabiel AM5 is en hoe snel Zen 4 nu precies is. Vervolgens mag Intel dan Raptor Lake demonstreren en dan mag AMD counteren met Raphael-X en B650(E). Kunnen de DDR5 prijzen ook nog wat dalen en kunnen we zien wat er gebeurd in videokaartenland.
Dit is ook waarom ik nog 1x "all-in" ben gegaan met Zen 3. End-of-the-line DDR4 performance + stabiel platform. Zen 1 heb ik bewust overgeslagen en ik zie geen reden om dat niet met Zen 4 te doen. Ook hier geldt weer de stelling dat mijn 5950X sowieso niet de beperking vormt (als ik überhaupt al een keer de pc aanzet, want begin juli was de laatste denk ik). Dus laat de software eerst maar eens een inhaalslag maken en het liefst de volgende keer ook meer cores, want van 16 naar 16 voelt als een 3770K vervangen met een 6700K. Leuk voor de benchmarks en daar blijft 't bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 17-08-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Man man man, wat een prijzen, die pricing leaks worden steeds belachelijker, althans dat hoop ik.

€483 voor een instap prime bordje, dat zelfs met X570 of Z590 chipset in de <€200 prijs categorie thuishoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Eigenlijk heb je nog gelijk ook. Een ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO WIFI was 300 euro. ;( Ik haalde eerder genoemde bordjes erbij, omdat je in die tijd dit soort moederborden haalde om Tri-SLI te draaien met een GPU opstelling van zo'n 2400 euro. Al kan dat tegenwoordig met 1 GPU, dus in die zin heb je ongeacht wel gelijk :p.
En die C7H WiFi was ook nog eens een dom product. Zonder WiFi was het eerder €270.
Maar volgens mij halen we de €2400 voor een GPU nog net niet. En ik hoop dat dit ook niet gaat gebeuren. :X
Dit is ook waarom ik nog 1x "all-in" ben gegaan met Zen 3. End-of-the-line DDR4 performance + stabiel platform. Zen 1 heb ik bewust overgeslagen en ik zie geen reden om dat niet met Zen 4 te doen. Ook hier geldt weer de stelling dat mijn 5950X sowieso niet de beperking vormt (als ik überhaupt al een keer de pc aanzet, want begin juli was de laatste denk ik). Dus laat de software eerst maar eens een inhaalslag maken en het liefst de volgende keer ook meer cores, want van 16 naar 16 voelt als een 3770K vervangen met een 6700K. Leuk voor de benchmarks en daar blijft 't bij.
Ik wil gewoon een beeld krijgen en dan koop ik waarschijnlijk alsnog de 5800X3D of laat ik het bij de 3700X en maximaliseer ik op de GPU. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Ik weet niet of dat nu het beste voorbeeld is, dat moederbord was voor een X470 moederbord ook gewoon duur. En als je het vergelijkt met X570 moederborden is de feature set vaak redelijk vergelijkbaar of minder dan
X570 moederborden (zoals bijv. de Asus X570 Prime Wifi) in het +-€200 segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

En die C7H WiFi was ook nog eens een dom product. Zonder WiFi was het eerder €270.
Maar volgens mij halen we de €2400 voor een GPU nog net niet. En ik hoop dat dit ook niet gaat gebeuren. :X
Titan Z, Titan RTX etc bv. Verder geldt dat de RTX 3090 Ti met z'n MSRP van 1999 USD vandaag de dag (na conversie + BTW) 2399 euro zou zijn. :F Ik reken er voor nu maar even op dat de mensen die dergelijke onzin producten kopen, ook de mensen zijn die 4 cijfers neerleggen voor een moederbord. Je moet toch iets hebben om naar te kijken hebben met je 'window case'. |:( Ik geloof er namelijk niet in dat al die mensen de hele feature set van zo'n moederbord gebruiken.

pricewatch: ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL
pricewatch: MSI MEG Z690 GODLIKE

[ Voor 39% gewijzigd door Paprika op 17-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Titan Z, Titan RTX etc bv. Verder geldt dat de RTX 3090 Ti met z'n MSRP van 1999 USD vandaag de dag (na conversie + BTW) 2399 euro zou zijn. :F Ik reken er voor nu maar even op dat de mensen die dergelijke onzin producten kopen, ook de mensen zijn die 4 cijfers neerleggen voor een moederbord. Je moet toch iets hebben om naar te kijken hebben met je 'window case'. |:(
Ik heb de houding aangenomen dat ik Nvidia hun meest high end aanbod, standaard negeer omdat het gewoon dom is. :P
edit: WTF. 8)7 8)7 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-08-2022 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Nu weer geruchten dat dit bios gerelateerd zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/08/Chiphell-RYZEN7000-NDA.jpg
https://videocardz.com/ne...ue-to-bios-related-issues

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 17-08-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat lijkt me ook realistischer dan "angst" voor Intel. Ze kunnen toch niks meer veranderen aan prestatiepunten.

Oh en de 7700X lijkt wel bevestigd te zijn. :+
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/08/AMD-Ryzen-7700X-768x894.jpg
https://videocardz.com/ne...en4-cpu-pictured-up-close

Ik neem aan dat iedereen dit al wist en niemand het hier vermeld heeft? :P

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-08-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 20:20
DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:30:
[...]

[Embed]
Ik denk dat men gewoon stilletjes het Tweakers artikel heeft gelezen. :P
nieuws: AMD kondigt Ryzen 7000-processors eind deze maand officieel aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[...]

Dat lijkt me ook realistischer dan "angst" voor Intel. Ze kunnen toch niks meer veranderen aan prestatiepunten.

[Afbeelding]

[Embed]
Ha maar 2 druk punten :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En dus kijken we even de kat uit de boom. :+
Maar inderdaad, dat kan nog wat worden. Het socket is verder identiek qua formaat aan AM4 inclusief CPU koelers, maar de dichtheid van de pinnen is enorme toegenomen en die pinnen zijn zeker wat fragieler dan PGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Chip is wel een stuik kleiner dan de Intel variant dus zou wel eens goed kunnen komen met gelijke druk verdeling :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Moet wel zeggen dat ik die foto toch weer wat minder vind, de renders van AM5 en het nieuwe design vond ik er goed uit zien. Maar als ik dit zo zie denk ik eerder 'wat gaat dit een smeerboel worden'. En dat schijnbaar alleen maar om koeler compatible te blijven. Een nieuw (gratis) bracket aan moeten vragen is nu ook weer niet zo'n probleem. En met de hogere TDP's en PPT's zal de enthousiast die in het hogere segment gaat shoppen misschien ook wel een andere koeler willen.

Als ik kijk hoe warm mijn 5800X3D wordt bij een relatief laag verbruik is dat misschien ook geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennism schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:50:
[...]

Moet wel zeggen dat ik die foto toch weer wat minder vind, de renders van AM5 en het nieuwe design vond ik er goed uit zien. Maar als ik dit zo zie denk ik eerder 'wat gaat dit een smeerboel worden'. En dat schijnbaar alleen maar om koeler compatible te blijven. Een nieuw (gratis) bracket aan moeten vragen is nu ook weer niet zo'n probleem. En met de hogere TDP's en PPT's zal de enthousiast die in het hogere segment gaat shoppen misschien ook wel een andere koeler willen.

Als ik kijk hoe warm mijn 5800X3D wordt bij een relatief laag verbruik is dat misschien ook geen overbodige luxe.
Oh ik vond het meteen al niks omdat ik me besefte hoe dit eruit ging zien. Gelukkig ben ik zo iemand die nooit naar zijn CPU kijkt. :+
Het enige dat me interesseert is hoe het presteert. En daarvoor wacht ik op de benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2

Deze render was degene die ik er best goed uit vond zien, al moet ik zeggen dat ik ook geen window gebruiker ben, dus vaker dan bij het inbouwen (of een repaste ofzo) zie ik mijn cpu ook niet :+

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/KhfYYMd5qxr9jSmj.jpg

Vraag me ook af of dit design niet nadelig is voor de defect ratio, ziet er toch wel best kwetsbaar uit zo op jouw foto. Ben benieuwd hoeveel er gaan sneuvelen omdat mensen wat te onvoorzichtig zijn en wat van die capacitators eraf stoten of bijv. met Liquid metal gaan kloten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:06:
@DaniëlWW2

Deze render was degene die ik er best goed uit vond zien, al moet ik zeggen dat ik ook geen window gebruiker ben, dus vaker dan bij het inbouwen (of een repaste ofzo) zie ik mijn cpu ook niet :+

[Afbeelding]

Vraag me ook af of dit design niet nadelig is voor de defect ratio, ziet er toch wel best kwetsbaar uit zo op jouw foto. Ben benieuwd hoeveel er gaan sneuvelen omdat mensen wat te onvoorzichtig zijn en wat van die capacitators eraf stoten of bijv. met Liquid metal gaan kloten :D
Ik voorzie meer CPU verkopen voor AMD. O-) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Dennism er is een verschil als je een foto top down neemt of zoals de render zou nemen, en extra leds zien ik nu niet echt op cpu/socket zitten om wat meer rood/oranje te schijnen.

Tja en LM ieder zijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin4
Dennism schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:31:
Man man man, wat een prijzen, die pricing leaks worden steeds belachelijker, althans dat hoop ik.

€483 voor een instap prime bordje, dat zelfs met X570 of Z590 chipset in de <€200 prijs categorie thuishoort.
Ik heb er geen problemen mee, want ik koop het toch niet ;)
En als de verkoop resultaten dan tegen vallen en Intel komt met tegen gas.. En DDR5 is nog steeds te duur..

AMD zal wel iets moeten verzinnen om nog producten te kunnen verkopen..

Misschien hopelijk dan wellicht een Zen 4 voor AM4. Ik weet dat het speculatie is.. Al hoop ik we wel stiekem op.

Ze hebben dat bios verhaal inmiddels wat verder uitgebreid en bios loopt inderdaad nog niet lekker.

https://wccftech.com/amd-...d-to-be-the-main-culprit/

"So far, we have heard that there have been at least 7 AGESA 1.0.0.1 BIOS revisions in total, starting with Patch A to Patch G. The latest BIOS was issued this month and things aren't going smooth with that one either.

Previously, it was expected that the motherboard vendors will release AGESA BIOS v1.0.0.1 Patch D with their motherboards on launch but that doesn't seem to be the case anymore since the older BIOS is not optimized enough for AMD Ryzen 7000 CPUs and the AM5 motherboard platform which also supports EXPO DDR5 memory. As such, there are reports that the official BIOS at launch would be v1.0.0.2 and we will also see future revisions of the BIOS moving forward.

For those wondering what these BIOS issues are related to, there are several revisions, with each focusing on various optimizations, fixes, and support. The current SMU has been updated to 84.73 and supports AMD Ryzen 7000 16-core and 12-core CPUs while the previous one added better OC capabilities for DDR5 memory."

Zou verwachten dat ze geleerd hebben van de Zen 1 launch. Weer een rocky start lijkt me wel erg slechte reclame. :X

[ Voor 41% gewijzigd door Help!!!! op 18-08-2022 12:03 ]

PC Specs

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ach ja, ik sla deze generatie even over. Hopelijk is X770 wel een waardige vervanger voor een HEDT-setup. (de uplink moet gewoon PCI-e 5.0 worden)

© ocf81 1981-infinity

Help!!!! schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Ze hebben dat bios verhaal inmiddels wat verder uitgebreid en bios loopt inderdaad nog niet lekker.

https://wccftech.com/amd-...d-to-be-the-main-culprit/

"So far, we have heard that there have been at least 7 AGESA 1.0.0.1 BIOS revisions in total, starting with Patch A to Patch G. The latest BIOS was issued this month and things aren't going smooth with that one either.

Previously, it was expected that the motherboard vendors will release AGESA BIOS v1.0.0.1 Patch D with their motherboards on launch but that doesn't seem to be the case anymore since the older BIOS is not optimized enough for AMD Ryzen 7000 CPUs and the AM5 motherboard platform which also supports EXPO DDR5 memory. As such, there are reports that the official BIOS at launch would be v1.0.0.2 and we will also see future revisions of the BIOS moving forward.

For those wondering what these BIOS issues are related to, there are several revisions, with each focusing on various optimizations, fixes, and support. The current SMU has been updated to 84.73 and supports AMD Ryzen 7000 16-core and 12-core CPUs while the previous one added better OC capabilities for DDR5 memory."

Zou verwachten dat ze geleerd hebben van de Zen 1 launch. Weer een rocky start lijkt me wel erg slechte reclame. :X
Dit gaat niet om leren. Dit is gewoon altijd ellende.
Met Zen+/2/3 kon AMD nog een beetje voortbouwen op Zen 1, maar nu heb je een compleet nieuw platform en beginnen ze weer opnieuw. Het is ook geen verrassing als DDR5 natuurlijk niet gaat werken, want dat is het ergste stuk. Niet alleen heb je te maken met tientallen verschillende moederborden van verschillende fabrikanten, maar ook nog eens met drie verschillende geheugenproducenten, verschillende types chips en vele derde partijen die van die geheugenchips ook weer DIMMS maken. Dat gaat gewoon altijd mis, met elke nieuwe generatie aan geheugen, met beide kampen.

Als je werkelijk een stabiel platform zou willen hebben, dan zou AMD zelf een moederbord PCB moeten ontwerpen waarbij ze zaken toevoegen of weghalen voor een hele serie. Vervolgens zouden ze ook zelf de hele bios moeten schrijven. Dat gaat alleen niet gebeuren omdat AMD er het personeel niet voor heeft en de moederbord fabrikanten dit ook niet willen.

Het is denk ik ook geen toeval dat AMD nu lijkt te beginnen met alleen X670(E). Ik denk dat ze de early adopters wederom gaan gebruiken als testgebruikers. Dit omdat ze simpelweg niet alle configuraties zelf kunnen testen. Dit is ook niet vreemd. Intel doet eigenlijk hetzelfde door steeds eerst een paar high end K SKU's te lanceren en de nieuwste Z serie borden. Paar maanden later komt de rest dan pas. AMD lanceert graag iets meer CPU's, maar qua moederborden is het vaak meer ongewis hoe lang er zit tussen het X en het B platform. Bij Intel weet je iets van drie maanden, bij AMD kan het altijd (veel) langer duren. Ze hebben immers niet het geld of het personeel dat Intel heeft en Intel heeft van elk jaar nieuwe borden een routine van gemaakt.

Dit is ook waarom ik de afgelopen maanden al soms mompel over wachten op de videokaarten. Want ik besef me heel goed dat je beter echt kan wachten totdat AD103/104 en Navi 32/33 er zijn, voordat je naar een bijbehorend CPU platform gaat kijken. Dan kan je ook inschatten wat je nodig hebt. Je kan ook na de Zen 4 lancering de keuze maken om op AM4 te blijven als het toch wat tegen zou vallen.

Ik maak me ook niet zoveel zorgen over de verkrijgbaarheid van Zen 3. Immers verkoopt AMD de beste chips
voor TR en Epyc. Dat zijn platformen die ze niet even een maand na Zen 4 haar lancering, de nek om kunnen draaien. Productie blijft nog wel even doorgaan. Misschien gaat de 5800X3D wat lastiger worden, maar de reguliere Zen 3 chips kan je zeker nog krijgen over een halfjaar als je toch iets beters nodig hebt voor een nieuwe videokaart.

Pagina: 1 ... 103 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.