Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja ik denk zo dat Zen 4, de 5800X3D gaat verslaan, ook in games. Maar ik vermoed dat de marge niet erg groot zal zijn in veel games. Ik denk dat het gaat afhangen van de titel waarbij ik vermoed dat de zeer CPU intensieve games een groter voordeel halen uit Zen 4 en de meer single thread games en die paar titels die zo enorm veel uit de extra L3 cache halen, naar de 5800X3D zullen neigen. In de toekomst zie ik de marges wel wat groter worden omdat games nu eindelijk verlost zijn van de zaken die ze qua CPU gebied zo tegenhielden, namelijk:
-De miserabele CPU's in PS4/XBONE
-De stagnatie van Intel en de afwezigheid van AMD
-De standaardisering op DX11 met de toch wat gebrekkige ondersteuning van goede multithreading ondersteunen

Belangrijker is denk ik de realisatie dat AMD nu al melding maakt van Zen 4 3D. Ik denk dat ze zelf al inzien dat Raptor Lake een probleem kan worden in specifieke gevallen. Specifiek zware MT applicaties en high end gaming. Dit zeg ik bewust omdat ik er volledig vanuit ga dat Intel voor lagere SKU's, E cores gaat uitschakelen of een aparte chip heeft zonder E cores heeft. Immers heeft Intel dit ook gedaan voor Alder Lake met hun C0 en H0 chips. Iets dat zeer zelden wordt vermeld, maar wel zo is. Zie: Wikichips

Het hele Raptor Lake verhaal van 8 + 16 moet je met een forse korrel zout nemen. Intel gaat zeker een enorme "13900K" lanceren, maar dat betekent niet dat de i5's opeens E cores krijgen. Ik vermoed dat het niet gaat gebeuren omdat Intel altijd op hun marges let en hun meer betaalbare chips, altijd uitgekleed zijn. Mijn vermoeden is dan ook dat Zen 4, Raptor Lake zonder E cores best wel de baas kan zijn in zowel ST als MT.

Maar voor de high end Raptor Lake met E cores, kan het veel dichter op elkaar komen te liggen. En daarvoor zie ik AMD vermoedelijk zowel een "7600X3D" als zeker een "7800X3D" voor lanceren als specifieke high end gaming SKU's. De "7900X" en "7950X" zullen het van die zeker 35% MT over Zen 3 moeten hebben in rendering, compiling etc tegenover Raptor Lake met E cores.

Dit roept alleen het dilemma op wat te doen als consument? Want zeker voor het hogere segment waar AM5 zich in eerste instantie op zal richten vanwege duurdere platformkosten, verschijnen de beste opties voor gaming misschien pas ergens volgend jaar. Als je een serieus high end gaming systeem wil bouwen met de beste CPU, tja dan wil je waarschijnlijk die "7800X3D" hebben. En mocht de "7600X3D" inderdaad verschijnen, dan vermoed ik dat die het circa €300 segment compleet zal domineren voor gaming.

Als je inzet een render/compiling/prosumer systeem is, tja dan kan je wel meteen instappen lijkt me. Hier zit je alleen met de vraag over stabiliteit van het AM5 platform, net zoals eigenlijk met elk nieuw platform met grote wijzigingen. AM5 veranderd alleen wel erg veel. DDR5, PCI-E 5.0, nieuwe chipset en nieuwe CPU's.

Nu wil ik mijn zeer vroege AM4 adoptie ook niet bagatelliseren, maar erg goed was het niet. Stabiel, maar niet goed. Nu is er alleen het probleem dat DDR5 prijzen hard dalen per kwartaal en er potentieel al snel een verbeterde Zen 4 CPU gaat komen voor specifiek gaming. Ideaal gezien lanceert AMD dan ook meteen de "7800X3D", maar ik weet niet of ze dat ook van plan zijn en kunnen.

Het zou denk ik ook belangrijk vanuit de optiek van mindshare zijn als ze dit wel doen. Dat zeg ik omdat ik nooit echt geloofde in het idee dat Nvidia bijvoorbeeld volgende maand al met AD102 zou komen en dat lijkt ook niet te gebeuren. Voor mij was de reden eigenlijk primair het besef dat die chip wel eens elk laatste beetje CPU rekenkracht kan gebruiken om te presteren. En om dan bewust voor Zen 4 te gaan lanceren, klopte voor mij gewoon niet. Ik vermoed dus dat Nvidia bewust gaat wachten tot net na Zen 4 is gelanceerd. En voor AMD zou het natuurlijk helemaal een prestatie zijn als ze opeens de beste CPU en beste GPU hebben en forse verbeteringen over de vorige generatie laten zien.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:23:

Belangrijker is denk ik de realisatie dat AMD nu al melding maakt van Zen 4 3D. Ik denk dat ze zelf al inzien dat Raptor Lake een probleem kan worden in specifieke gevallen. Specifiek zware MT applicaties en high end gaming. Dit zeg ik bewust omdat ik er volledig vanuit ga dat Intel voor lagere SKU's, E cores gaat uitschakelen of een aparte chip heeft zonder E cores heeft. Immers heeft Intel dit ook gedaan voor Alder Lake met hun C0 en H0 chips. Iets dat zeer zelden wordt vermeld, maar wel zo is. Zie: Wikichips
Dikgedrukte mag toch haast geen verrassing zijn? Dat zie je inderdaad nu ook al, daarom begrijp ik ook je laatste zin niet echt. Het is juist vrij algemeen bekend dat Intel E-Cores (maar ook P-Cores) uitschakelt op bijv. de 12700K en 12600K, en ja, dat zullen ze ook vast gaan doen voor de 13600K. Die aparte die is volgens mij ook wel vrij algemeen bekend, ik heb dat ook bijv. in diverse reviews van o.a. de 12400 e.d. benoemd zien worden, maar ook in podcasts e.d. is het regelmatig voorbij gekomen. Ik zie dat niet echt als iets dat zelden benoemd wordt.
Het hele Raptor Lake verhaal van 8 + 16 moet je met een forse korrel zout nemen. Intel gaat zeker een enorme "13900K" lanceren, maar dat betekent niet dat de i5's opeens E cores krijgen. Ik vermoed dat het niet gaat gebeuren omdat Intel altijd op hun marges let en hun meer betaalbare chips, altijd uitgekleed zijn. Mijn vermoeden is dan ook dat Zen 4, Raptor Lake zonder E cores best wel de baas kan zijn in zowel ST als MT.

Maar voor de high end Raptor Lake met E cores, kan het veel dichter op elkaar komen te liggen. En daarvoor zie ik AMD vermoedelijk zowel een "7600X3D" als zeker een "7800X3D" voor lanceren als specifieke high end gaming SKU's. De "7900X" en "7950X" zullen het van die zeker 35% MT over Zen 3 moeten hebben in rendering, compiling etc tegenover Raptor Lake met E cores.
Geruchten gaan dat Intel het aantal E-Cores per Sku gaat verdubbelen, dus de 13900K naar 16, de 13700K naar 8 en de 13600K ook naar 8. Of dat volledig uitkomt of dat bijv. de 13600K op 4 blijft steken is natuurlijk de vraag, daar zijn het blijven het geruchten voor.

Ik denk dat de vraag dan ook voornamelijk wie gaat welke Sku's op welk moment lanceren en voor welke prijs. Als AMD bijv. met een Zen 3 achtige lancering komt van 7900X, 7800X en 7600X voor €545 / €449 en €329 en Intel komt quasi op hetzelfde moment met een 13900K, 13700K en 13600K op soortgelijke prijs punten zie ik bijv. de 7600X het wel weer lastig krijgen tegen een 13600K met 4 of 8 E-cores in alles wat niet gaming is, net als de 7800X het dan mogelijk lastig krijgt tegen een 13700K e.d.

AMD;s 16 core zal het qua productivity in de hoogste highend wel winnen, al is het misschien niet 'across the board'.

Maar vooral de midrange Sku's zie ik het wel weer lastig krijgen, tenzij AMD's P-Cores het echt over duidelijk winnen van Intels P-Cores, in zo'n mate dat de E-Cores er niet toe doen.

In het lagere segment, waar Intel mogelijk weer met 0 E-Cores komt (immers een verdubbeling van 0 is nog steeds 0 :P ) en ik acht de kans inderdaad groot dat ze ook hier weer een goedkopere 6P+0 die maken. Al verrassen ze hier ons misschien ook wel met wat E-Cores als ze verwachten het in dit segment het bijv. erg lastig te krijgen t.o.v. Zen 4.

Ook hier is denk de belangrijke vraag, wanneer komen welke Sku's. Intels Non-K Sku's komen meestal een paar maand later, echter AMD deed er bij Zen 3 ruim 1,5 jaar over. En gaat AMD wel direct het low-end segment bedienen met een 7600, of laten ze het <$300 de komende tijd aan Zen 3? Door bijv. de 5600 en 5700X verder in prijs te verlagen? Ik zie namelijk een 7600 ook wel zeer competitief zijn (en mogelijk zelfs ruim winnen) tegen een 13600 of 13400, maar dan moet die Sku er wel zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:23:

Dit roept alleen het dilemma op wat te doen als consument? Want zeker voor het hogere segment waar AM5 zich in eerste instantie op zal richten vanwege duurdere platformkosten, verschijnen de beste opties voor gaming misschien pas ergens volgend jaar. Als je een serieus high end gaming systeem wil bouwen met de beste CPU, tja dan wil je waarschijnlijk die "7800X3D" hebben. En mocht de "7600X3D" inderdaad verschijnen, dan vermoed ik dat die het circa €300 segment compleet zal domineren voor gaming.
Tja, het wordt wel een dure upgrade (CPU + moederbord + DDR5 geheugen) voor slechts 10% IPC verbetering. Ik denk dat ik mijn 3600X op een gegeven moment wel vervang door de 5700X en dan kan ik het best nog een lange tijd uitzingen. Zolang de AM4 socket ondersteunt blijft worden en de moederborden bios updates krijgen geloof ik het wel.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Voor mijn gevoel geldt dit voor een hoop mensen. Totdat AMD met Ryzen / >4cores kwam in de mainstream en eigenlijk ook nog wel tijdens Zen en Zen+ had ik altijd het gevoel dat mijn pc kracht en soeplesse miste.

Echter sinds Zen 2 (mijn 3700x 8core) voelt vrijwel alles wat ik doe nog steeds zo soepel en effortless. En die cpu is alweer bijna 3 jaar oud!

Op de een of andere manier boeit Zen 4 of Raptor Lake dan toch niet meer zo veel als voorheen. Laat staan de ~5% waar naar verwachting de één wint en de ander verliest en vice versa. Zeker niet gezien de voor mijn gevoel toch fors gestegen CPU en Mobo prijzen.

Mensen met een relatief recente CPU die ook gamen zijn onder de streep denk ik iha beter af om te proberen een next gen high end GPU te kopen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb de stap van een 1800X naar 5800X gemaakt (met mobo-wissel want dat was net voordat AMD toegaf en op B350 Zen 3 toeliet...), daar gaat het sowieso effe bij blijven. Benieuwd naar de reviews en effectieve prestatiewinst over Zen 3 als de samples beschikbaar komen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 16:33
Na het schaamteloos laten doodbloeden van Threadripper verschijnt deze cpu weer op de desktop-roadmap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiW5UDs-f710zlpQZIlof2UzvZU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c9X8NlCAhBAQNtzf7CdhnR15.webp?f=user_large

Hopelijk pakken ze het nu wel wat serieuzer aan, want ik vond de gang van X399 naar TRX40 welke vervolgens maar één generatie cpu (39xx) mee ging bijzonder teleurstellend. Temeer voor kleine broer AM4 wel de ene na de andere nieuwe cpu-update kwam. Threadripper wordt verkocht als high-end, dan mag je ook de modernste techniek verwachten. Echter, ik vrees dat Zen 4 Threadripper (wat zal het worden, SP5 of het 'kleine' SP6 socket?*) pas beschikbaar komt als Zen 5 al aan de horizon verschijnt. Zit je dan met een duur platform dat eigenlijk al snel verouderd is. Maar wie weet gaat AMD ons verrassen :)

* ik gok SP6, want goedkoper. SP5 voor de Pro-versie zodat er ook een reden is het 'Pro' te noemen en er meer geld voor te vragen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Of er komt alleen maar een Pro-versie, zoals dat het geval was bij de laatste 5000WX serie. Dan zal het alsnog SP5 zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Abbadon schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:13:
Na het schaamteloos laten doodbloeden van Threadripper verschijnt deze cpu weer op de desktop-roadmap:

[Afbeelding]

Hopelijk pakken ze het nu wel wat serieuzer aan, want ik vond de gang van X399 naar TRX40 welke vervolgens maar één generatie cpu (39xx) mee ging bijzonder teleurstellend. Temeer voor kleine broer AM4 wel de ene na de andere nieuwe cpu-update kwam. Threadripper wordt verkocht als high-end, dan mag je ook de modernste techniek verwachten. Echter, ik vrees dat Zen 4 Threadripper (wat zal het worden, SP5 of het 'kleine' SP6 socket?*) pas beschikbaar komt als Zen 5 al aan de horizon verschijnt. Zit je dan met een duur platform dat eigenlijk al snel verouderd is. Maar wie weet gaat AMD ons verrassen :)

* ik gok SP6, want goedkoper. SP5 voor de Pro-versie zodat er ook een reden is het 'Pro' te noemen en er meer geld voor te vragen.
Ik vraag me af dat niet gewoon Threadripper Pro is, immers zie je daar ook een Threadripper Zen 3 variant benoemd worden en die is er tot op heden ook alleen in Pro variant. Ik zou er dus niet direct op basis van alleen dat plaatje vanuit gaan dat er snel weer een non-pro serie threadrippers komt die tijdig gelanceerd worden, tenzij ze in de presentatie expliciet aangegeven hebben dat dit non-pro betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
True, maar kreeg in een vrij recent interview van HotHardware met AMD's Robert Hallock mee dat er weer Threadrippers komen, dus deed ik een 1+1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 13:59
Beetje vreemd dat op zo veel plekken zo gefocust wordt op die ene slide over Zen 4's performance. De slide daarna vind ik persoonlijk veel boeiender:

Afbeeldingslocatie: https://p198.p4.n0.cdn.getcloudapp.com/items/7Ku60wlJ/5028b47e-0db6-45b9-bcac-785490ad94cf.png?source=viewer&v=3f3b6c20d31b4958f6860b8f9e58d521
>25% PPW met >35% performance op een 16c/32t SKU (vergeleken met een 5950X) betekent dat verbruik slechts marginaal omhoog gaat. Die 170W TDP/230W PPT zijn dus ook echt extreme maximale waarden, want anders halen ze geen 25% PPW tenzij de performance verdubbelt. Dit lijkt eerder op een PPT (!) van zo'n 150-160W. Kanttekening daarbij is natuurlijk wel dat AMD's Zen 3 SKU's niet geweldig schalen qua verbruik met minder cores. Hoe de 5950X doet wat hij doet met nauwelijks meer sap dan een 5800X is gewoon bizar.

En indien correct: ouch voor Intel. How the turns have tabled :+

Daarnaast verklaren de footnotes de "IPC" claims ook: dat is inderdaad op basis van CB, maar ook SPECint, SPECfp en GB5 1T. Een gemiddelde van al die dingen om precies te zijn. Zegt dus niet veel. Hier zijn overigens alle slides te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-09 20:49
Werelds schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:58:
Beetje vreemd dat op zo veel plekken zo gefocust wordt op die ene slide over Zen 4's performance. De slide daarna vind ik persoonlijk veel boeiender:

[Afbeelding]
>25% PPW met >35% performance op een 16c/32t SKU (vergeleken met een 5950X) betekent dat verbruik slechts marginaal omhoog gaat. Die 170W TDP/230W PPT zijn dus ook echt extreme maximale waarden, want anders halen ze geen 25% PPW tenzij de performance verdubbelt. Dit lijkt eerder op een PPT (!) van zo'n 150-160W. Kanttekening daarbij is natuurlijk wel dat AMD's Zen 3 SKU's niet geweldig schalen qua verbruik met minder cores. Hoe de 5950X doet wat hij doet met nauwelijks meer sap dan een 5800X is gewoon bizar.

En indien correct: ouch voor Intel. How the turns have tabled :+

Daarnaast verklaren de footnotes de "IPC" claims ook: dat is inderdaad op basis van CB, maar ook SPECint, SPECfp en GB5 1T. Een gemiddelde van al die dingen om precies te zijn. Zegt dus niet veel. Hier zijn overigens alle slides te vinden.
Het lijkt me dat je niet goed begrijpt hoe een TDP werkt. Het is gewoon een artificiële limiet bepaald door AMD en die ingesteld wordt door het moederbord. Bij AMD mag hier in stock situaties niet van afgeweken worden terwijl bij Intel het gewoon een richtlijn is.

Ik weet ook niet waarom AMD kiest om een 5950x dezelfde TDP te geven als een 5800x maar die 5950x wordt daardoor gewoon veel harder beperkt. Verwijder je die limiet dan zie je ook gewoon 220W+ verbruik voor een 5950x. Als de TDP voor een 7950x dus 170W is dan zal die ook gewoon 230W gebruiken, net zoals een 5950x dat ook zou doen zolang de temps & voltages het toelaten. Als beide dan 230w verbruiken zou je 25% hogere prestaties bij Zen 4 moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
napata schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:25:
Het lijkt me dat je niet goed begrijpt hoe een TDP werkt. Het is gewoon een artificiële limiet bepaald door AMD en die ingesteld wordt door het moederbord. Bij AMD mag hier in stock situaties niet van afgeweken worden terwijl bij Intel het gewoon een richtlijn is.

Ik weet ook niet waarom AMD kiest om een 5950x dezelfde TDP te geven als een 5800x maar die 5950x wordt daardoor gewoon veel harder beperkt. Verwijder je die limiet dan zie je ook gewoon 220W+ verbruik voor een 5950x. Als de TDP voor een 7950x dus 170W is dan zal die ook gewoon 230W gebruiken, net zoals een 5950x dat ook zou doen zolang de temps & voltages het toelaten. Als beide dan 230w verbruiken zou je 25% hogere prestaties bij Zen 4 moeten hebben.
Ik begrijp heel goed hoe TDP's werken. Het punt is dat AMD het op die slide over >25% PPW, met >35% performance heeft voor een 16c/32t SKU en dat dat op een vergelijking met een 5950X gebaseerd is - in beide gevallen met reference borden, dus met standaard TDP's en PPT's. Die 170/230 waar AMD het over had is dus precies wat ze ook in hun oorspronkelijke slide zeiden: de socket ondersteunt tot 170/230. Dat betekent echter niet dat ze dat ook (meteen) uit gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Is er al iets bekend over het fTPM probleem? Ik heb de laatste bios update geïnstalleerd voor mijn moederbord maar ik heb nog steeds stutters en audio freezes enzo.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje te lang duren. Kan ik mij hier beroepen op garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lodo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:09:
Is er al iets bekend over het fTPM probleem? Ik heb de laatste bios update geïnstalleerd voor mijn moederbord maar ik heb nog steeds stutters en audio freezes enzo.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje te lang duren. Kan ik mij hier beroepen op garantie?
Welke Agesa heeft jouw bios? 1.2.0.7 is nodig voor het fTPM probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier kun je trouwens een mooi overzicht vinden per fabrikant en mobo inzake de biosversies:

https://www.hardwareluxx....a-%C3%9Cbersicht.1228903/

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Dennism schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Welke Agesa heeft jouw bios? 1.2.0.7 is nodig voor het fTPM probleem op te lossen.
Die heb ik, 4403 (https://rog.asus.com/moth...aming-model/helpdesk_bios), maar dat heeft niets opgelost. Ik heb echt alles al geprobeerd, compleet schone windows installatie, alle drivers gecheckt met driver booster, verscheidene settings in de bios aan en uit gezet. etc, maar niets helpt. Ik blijf stutters houden en een soort audio glitch van een halve seconde waarbij het klinkt alsof iemand het uiteinde van een audio kabel aanraakt en storing veroorzaakt.

[ Voor 35% gewijzigd door Lodo op 13-06-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lodo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Die heb ik, 4403 (https://rog.asus.com/moth...aming-model/helpdesk_bios), maar dat heeft niets opgelost. Ik heb echt alles al geprobeerd, compleet schone windows installatie, alle drivers gecheckt met driver booster, verscheidene settings in de bios aan en uit gezet. etc, maar niets helpt. Ik blijf stutters houden en een soort audio glitch van een halve seconde waarbij het klinkt alsof iemand het uiteinde van een audio kabel aanraakt en storing veroorzaakt.
Je hebt ook getest dat deze problemen verdwijnen zodra je de fTPM uitzet? Zo niet, dan even doen, soortgelijke issues hoeven namelijk niet gerelateerd te zijn aan de fTPM. Zo ja, zou ik inderdaad eens melding maken bij de verkoper, kijken wat die er van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Dennism schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Je hebt ook getest dat deze problemen verdwijnen zodra je de fTPM uitzet? Zo niet, dan even doen, soortgelijke issues hoeven namelijk niet gerelateerd te zijn aan de fTPM. Zo ja, zou ik inderdaad eens melding maken bij de verkoper, kijken wat die er van vind.
Dat kan niet meer om de een of andere bizarre reden. Dan gaat windows 11 moeilijk doen, wat nogal vreemd is aangezien het nu zo wat onbruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Dennism schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:45:
[...]

Ik vraag me af dat niet gewoon Threadripper Pro is, immers zie je daar ook een Threadripper Zen 3 variant benoemd worden en die is er tot op heden ook alleen in Pro variant. Ik zou er dus niet direct op basis van alleen dat plaatje vanuit gaan dat er snel weer een non-pro serie threadrippers komt die tijdig gelanceerd worden, tenzij ze in de presentatie expliciet aangegeven hebben dat dit non-pro betreft.
En in een interview met Forbes is dit ook aan bod geweest:

Antony: Finally, a question that’s dear to my heart and also plenty of my readers is Threadripper. With the inclusion of a high-end chipset in X670E with full PCIe 5 support and even more multi-threaded performance with the new 16-core Zen 4 part, presumably the Ryzen 9 7950X, It’s looking increasingly unlikely we’ll see successors to the Threadripper 3960X, 3970X and 3990X. Is a new high-end Desktop CPU in AMDs plans at all?

Robert: All I can say is Threadripper is not going anywhere.

Dit gaat duidelijk niet over de Pro-versie. Misschien ergens een half/driekwart jaar na de intro van de gangbare desktop-varianten om nog enigszins mee te kunnen liften op de nieuwe Zen 4 hype (met Zen 2 kwam Threadripper - samen met de 3950X - ook een half jaartje na de eerste Zen 2 desktop cpu's).

Het zou iig een mooi alternatief kunnen vormen voor Intel's Fishhawk Falls, als we de geruchten daarover ook mogen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Abbadon schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:41:
[...]

En in een interview met Forbes is dit ook aan bod geweest:

Antony: Finally, a question that’s dear to my heart and also plenty of my readers is Threadripper. With the inclusion of a high-end chipset in X670E with full PCIe 5 support and even more multi-threaded performance with the new 16-core Zen 4 part, presumably the Ryzen 9 7950X, It’s looking increasingly unlikely we’ll see successors to the Threadripper 3960X, 3970X and 3990X. Is a new high-end Desktop CPU in AMDs plans at all?

Robert: All I can say is Threadripper is not going anywhere.

Dit gaat duidelijk niet over de Pro-versie. Misschien ergens een half/driekwart jaar na de intro van de gangbare desktop-varianten om nog enigszins mee te kunnen liften op de nieuwe Zen 4 hype (met Zen 2 kwam Threadripper - samen met de 3950X - ook een half jaartje na de eerste Zen 2 desktop cpu's).

Het zou iig een mooi alternatief kunnen vormen voor Intel's Fishhawk Falls, als we de geruchten daarover ook mogen geloven.
Ik zou ook daar niet direct uithalen dat het niet over Pro gaat, immers gaan de geruchten al langer dat zowel Intel als AMD eigenlijk geen prosumer desktop segment meer willen, maar juist die gebruikers naar het 'Pro' Segment wil hebben wanneer ze meer nodig hebben dan het consumenten platform bied, zo gaan de geruchten voor het Fishhawk Falls platform ook dat Intel de 'Core X' branding wil laten vallen er dat er alleen nog Xeon Sku's op dat platform komen, terwijl eerdere iteraties van Intels HEDT platform Xeon's en Core-X modellen had gebaseerd op de dezelfde dies.

Ik zie AMD die kant ook wel op gaan, alles 'Threadripper' in het Pro segment (en dan misschien Pro niet meer OEM exclusief, zoals nu). Dat de naam 'Threadripper' niet verdwijnt geloof ik direct, maar zonder harde toezeggingen van AMD, en niet een boterzachte opmerking als in dit interview, krijg ik er niet direct vertrouwen in dat AMD nog vol (en tijdig) gaat inzetten op een con/prosumer HEDT platform dat losstaat van de modellen die ze in het pro segment aanbieden. Zelfs als zouden ze bijv. nu toch nog opeens met non-pro Zen 3 Threadrippers komen voelt dat erg als mosterd na de maaltijd imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Met dergelijke berichten/geruchten telt ook wat je wil lezen natuurlijk. Zo lees ik dat de vraag over Threadripper gaat omdat a) expliciet de Threadrippers 3960X, 3970X en 3990X worden genoemd en b) omdat het Threadripper Pro platform helemaal niet doodgebloed is (onlangs is de nieuwe Zen 3/5000WX reeks aangekondigd die binnenkort ook buiten Lenovo om verkrijgbaar zal zijn). Dus waar moet het anders over gaan?

En Pro-platformen, feitelijk serverplatformen, komen door toenemende complexiteit steeds verder af te staan van de desktopoplossingen (dure 6000+ pin sockets, 12 geheugenkanalen en 150+ PCIe lanes voor het alsmaar groeiende aantal cores, bijna 100 stuks in de aankomende Epyc). Absoluut gewenst in serverland, maar dure overkill voor stevige desktops die alleen maar iets meer dan de standaard twee dozijn PCIe lanes of 128GB nodig hebben.

Mogelijke oplossingen als (SP6?) Threadrippers en Fishhawks Falls Xeons vormen dan een beter passende oplossing tussen beide uitersten op het spectrum. Dit geldt zelfs al in serverland getuige de SP6 socket waar AMD mee wil komen.
We gaan het meemaken, maar ik geloof absoluut niet dat AMD en Intel zich alleen op de uitersten van het telkens breder wordend spectrum richten, er zit een enorm gat tussen dat alleen maar groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Abbadon schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:01:

We gaan het meemaken, maar ik geloof absoluut niet dat AMD en Intel zich alleen op de uitersten van het telkens breder wordend spectrum richten, er zit een enorm gat tussen dat alleen maar groeit.
Dit laatste denk ik ook niet direct, wat ik echter wel vermoed is dat AMD en Intel graag afscheid zouden nemen van hetzelfde platform met kleine verschillen uitbrengen in meerdere segmenten binnen het client segment.

Waardoor straks dus mogelijk bij AMD alles Threadripper Pro heet, waarbij de onderkant van segment het 'oude HEDT' bedient. En bij Intel alles Xeon genoemd gaat worden, waarbij de onderkant van de markt die vroeger bediend werden met de 'Core-X' lijn van producten, straks bediend worden met de instap Xeon-W modellen.

Waardoor eigenlijk het oude HEDT segment opgaat in het steeds breder wordende Pro segment. Je krijgt dan bij AMD een Pro segment wat gaat van bijv. 8 of 16 tot 96 cores of meer als AMD ook dual socket naar het workstation platform brengt net zoals Intel al doet en Intel van 8 of 16 cores tot 112 cores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

MLID had deze aflevering "Wijsheden van Wendel" kunnen noemen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Mij lijkt een 16 e-core cpu wel iets voor een superzuinig homeserver wel wat. Al ben ik van mening dat P-cores niet noodzakelijk zijn en dat je ook met e-core kan booten.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SG schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:18:
Mij lijkt een 16 e-core cpu wel iets voor een superzuinig homeserver wel wat. Al ben ik van mening dat P-cores niet noodzakelijk zijn en dat je ook met e-core kan booten.
je kan booten vanaf e-cores alleen bepaalde zware instructies missen. Welke weet ik niet maar ik denk zo aan AVX en SSE4.

En zoals ik al eerder eens schreef, zien ik AMD nog een chiplet maken met alleen e-cores op. Dus 8 Zen 5 p-cores (multi threading) en >8 ZEN 5 e-cores op een chiplet *O* heel leuk in laptops en office pc's.

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 16-06-2022 10:03 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Zo jammer dat Charlie zo blijft hameren op hoe kwaadaardig Pluton wel niet is en hoe MS via AMD (dat Intel er ook aan mee doet hoor je hem nooit over) op die manier iedereen wil vendor locken en een backdoor voor de NSA wil geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Werelds schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:57:
[...]

Zo jammer dat Charlie zo blijft hameren op hoe kwaadaardig Pluton wel niet is en hoe MS via AMD (dat Intel er ook aan mee doet hoor je hem nooit over) op die manier iedereen wil vendor locken en een backdoor voor de NSA wil geven.
Of dat jammer is weet ik niet, ik vraag me ook wel af wat de noodzaak is dat schijnbaar MS zaken in de cpu's van andere vendoren wil stoppen, buiten MS hun eigen producten (als MS custom silicon laat ontwikkelen voor XboX / Surface of andere MS eigen hardware moeten ze dat natuurlijk zelf weten). Ik vraag me eigenlijk af of andere partijen hier niet een stuk kritischer in zouden moeten zijn dan dat ze nu zijn. Wat voegt dat Pluton voor mij als consument nu echt toe als ik straks bijv. een Zen 4 cpu koop bijvoorbeeld, of ik ga een aantal non-MS laptops leveren aan een klant waar devs in Linux op gaan werken. Allemaal zaken die voor mij (en ik denk vele andere consumenten en zakelijke gebruikers) niet altijd even duidelijk zijn, met daarnaast de vraag of die 'voordelen' die Pluton dan moeten brengen niet op een andere manier gerealiseerd kunnen worden die volledig binnen de controle valt van de eigenaar van het device.

Dat ie het niet over Intel heeft snap ik wel, bij AMD begon de kritiek ook pas echt toen duidelijk was dat het in het silicon zit vanaf Ryzen 6000, daarvoor hoorde je hem er bij Ryzen / Epyc producten bijvoorbeeld ook niet over, dat zal bij Intel niet anders zijn, volgens mij heeft daar zelfs in meerdere artikelen al duiding aangegeven, dat hij hoopt dat Intel er niet aan mee gaat doen, maar zodra er Intel cpu's komen waar dit 'in slilicon' zit hij net zo kritisch zal zijn als hij nu op AMD is. En daar geloof ik hem ook wel in.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 19-06-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pluton lijkt me ook een slecht idee en als de NSA een backdoor kan plaatsen/endorsen/gebruiken in hun voordeel dan zullen ze het vast niet laten.

Wat ik kan vinden is dat Qualcomm en AMD het meest enthusiast zijn en het daadwerkelijk in produkten verwerkt hebben maar dat het Intel vooralsnog een stuk terughoudener is. Intel heeft bijv. bij mijn weten niet bevestigd dat het in Alder Lake zit. Daarnaast schijnt het niet samen te gaan met vPro. Laptop fabrikanten die vooralsnog vooral intel / vPro verkopen zitten er ook niet op te wachten.

Charlie is de afgelopen jaren kritisch zat over Intel en eigenlijk altijd over elke partij die dingen doet die hem niet zinnen dus lijkt me erg sterk dat hij bewust Intel aan het onzien is. :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Ja, goed om te zien hoe Wendel Tom probeerde te laten omdenken naar wat meer lange termijn effecten, ipv korte termijn speculaties:
  • Hoe belangrijk Optane eigenlijk is, het belang van snelle databases.
  • Hoeveel bean counters (niet innoveren maar patenten afschermen) bij Intel de dienst uit maken / maakten.
  • Hoe militant Nvidia was en nog is in het afschermen van workstation compute functionaliteit.
Dat plaats Tom zijn geruchten allemaal in een betere context.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over Pluton kan ik heel kort zijn.
Maak je je werkelijk het meeste zorgen over een stukje beveiligingshardware in je CPU als je computer toch op Windows draait, de halve digitale wereld draait Azure draait en Microsoft het die OSen beheerst en zo updates met van alles erin kan pushen? Als Microsoft een backdoor wil of moet introduceren, dan hadden ze het al gedaan.

Pluton komt waarschijnlijk uit de realisatie voort dat met name Intel gewoon decennia niks heeft gedaan aan hardwarematige beveiliging. Dat werd pijnlijk duidelijk met Meltdown en Spectre. Er moest toen iets gebeuren en het lijkt erop dat Microsoft het enige bedrijf was die de grote CPU makers bij elkaar kon krijgen om iets door te voeren.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
@Dennism @Help!!!!: aan Intel's kant is dat vooral omdat Alder Lake al te ver in ontwikkeling was toen ze hier klaar mee waren. Pluton (als in, de nieuwe standaard - niet de bestaande chip in Xbox of de oplossing zoals die in Azure gebruikt wordt) is niet alleen door MS ontworpen. Het is MS, Intel, Qualcomm en AMD - maar zit bijvoorbeeld ook al in CPU's van Mediatek.

Het is ook geen losstaande chip van MS die op moederborden of in een CPU package gepropt wordt. Dat is waar Charlie de mist in gaat en ik begrijp niet hoe uitgerekend hij zich niet heeft ingelezen. Het is een tegenhanger voor Apple's T2 zoals deze in M1/M2 verwerkt zit, of Google's Titan en is bedoeld als voortzetting van TPM 2.0 - iets waarmee MS op OS niveau dezelfde beveiliging als Apple kan bieden. In theorie zou dat deels ook met Intel's ME en AMD's PSP kunnen maar die zijn ook gesloten. Het stukje zand waar het om gaat bevat cryptografische keys, een echte RNG en hardware om relevante functionaliteit (hashen, encryptie, ECC) te versnellen. Dingen die Intel en AMD al grotendeels hebben, want ze doen TPM 2.0 al.

TPM 2.0 doet al het meeste van wat ze met Pluton willen bewerkstelligen, komt ook bij dezelfde partijen vandaan (HP + IBM ipv Qualcomm). Verschil is dat Pluton on-die zit, niet on-board - wat het in theorie juist veiliger maakt.

Charlie hamert heel erg op het feit dat Microsoft het woord "Cloud" en de term "Azure" gebruikte, wat een hele domme marketing fout van MS is geweest (klinkt meer als AMD :+). Hij blijft herhalen dat "de chip" (het is geen losse chip) verbinding zou kunnen maken met MS en andersom. Dat is echter niet zo; in Azure Sphere doen de MCU's* dat wel, maar dat is het hem juist: Pluton is onderdeel van de MCU's - die verbinding verloopt via een losstaande core die communiceert met wederom losstaande Wi-Fi hardware. Pluton zelf is een geheel ander stuk hardware; in een blog van een MS Azure engineer (zal kijken of ik deze kan vinden) stond dat een ARM M core was, het Wi-Fi gedeelte liep volgens mij via een ARM A7 core. Niet eens hetzelfde type core in elk geval!

Het hele "chip-to-cloud" verhaal wordt ook op zo veel plekken verkeerd opgevat. In Microsoft's post (inmiddels 2 jaar geleden) stond heel duidelijk dat het om beveiliging van de chip (CPU) tot de cloud ging. Niet dat de chip rechtstreeks verbond met de cloud. En firmware/microcode updates via Windows Update is ook niets nieuws. Dat doet Apple ook, enkel waarschuwen ze je niet (en daarom bricken macOS updates soms systemen).

Daarnaast kunnen geen van deze bedrijven zich veroorloven zo'n grote misstap te maken - vooral AMD niet op dit moment. Dan raken ze meteen hun contracten met allerlei organisaties kwijt, want reken maar dat de Ryzen 6000 CPU's al onder de microscoop liggen bij elke regering en beveiligingsonderzoeker. We weten inmiddels al dat AMD het niet eens Pluton noemt, het heet bij hen Hardware Security Processor.

Ik wil hier niet mee zeggen dat dit de gewenste manier is; ik zou veel liever een TPM 3.0 zien dat verder gaat dan enkele fabrikanten en meteen met Linux ondersteuning. Of misschien zou het zelfs beter zijn als iedereen gewoon OpenTitan implementeerde...maar ja, Google - dat maakt nog meer mensen angstig, ook al is dat geheel open. Echter, de manier waarop Charlie over Pluton praat is vooral angstzaaiend, zonder feiten, wat ik niet van hem gewend ben - terwijl TPM 2.0 nauwelijks anders is, alleen niet on-die. Ik hoop ook oprecht dat deze bedrijven opheldering gaan geven over hoe alles werkt en simpelweg de Pluton ondersteuning in Linux openbaar maken. Ik vermoed dat dat een hele hoop mensen gerust zou stellen.

* stukje hardware dat integriteit verifiëert bij power on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Werelds schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:56:
Het stukje zand waar het om gaat bevat cryptografische keys, een echte RNG en hardware om relevante functionaliteit (hashen, encryptie, ECC) te versnellen. Dingen die Intel en AMD al grotendeels hebben, want ze doen TPM 2.0 al.
Is het daadwerkelijk echte RNG? Indien dit niet zo is dan kan je doordat je kan voorspellen wat het volgende getal is een boel schade aanrichten.
Ik heb het niet gevolgd en weet de details niet, maar dat was de eerste vraag die in mij op kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 02:21:
[...]

Is het daadwerkelijk echte RNG? Indien dit niet zo is dan kan je doordat je kan voorspellen wat het volgende getal is een boel schade aanrichten.
Ik heb het niet gevolgd en weet de details niet, maar dat was de eerste vraag die in mij op kwam.
Yep, TRNG.

Hier is de blog post waar een engineer uit legt hoe het in Azure Sphere werkt (er zijn ook wat posts op MSDN en hacker news waar de TRNG nogmaals bevestigd wordt): https://azure.microsoft.c...anatomy-of-a-secured-mcu/
Silicon security beyond Pluton
Security doesn’t stop at the silicon fabric that makes up Pluton. In fact, Azure Sphere MCUs go beyond Pluton by implementing additional security features that improve the platform’s defense in depth strategy. Let’s use the MT3620, a chip composed of five cores, as an example. One core is dedicated to the runtime that invokes operations within Pluton. Next is a core dedicated to Wi-Fi that interacts with the Wi-Fi RF components of the chip. The A7 core is dedicated to running the Azure Sphere operating system, and two M4 cores are available for real time processing. The A7 core leverages Arm’s Trust Zone technology, the Azure Sphere security monitor runs in Secure World, while the Linux kernel and other OS components run in Normal World.
En dan de MT3620:
MT3620 features an Arm Cortex-A7 application processor operates up to 500MHz and includes large L1 cache and L2 cache and integrated SRAM for highly efficient operation over a wide range of potential applications. Two general purpose Arm Cortex-M4F I/O subsystems running at up to 200MHz support the requirements of the many on-chip peripherals including 5x UART/I2C/SPI, 2x I2S, 8x ADC, up to 12 PWM counters and up to 72x GPIO, allowing a diverse range of potential applications.

...

The Microsoft Pluton Security Subsystem and Dedicated Wi-Fi Subsystem
Outside of these three end-user accessible cores, MT3620 contains an isolated security subsystem with its own Arm Cortex-M4F core that handles secure boot and secure system operation. In addition, a 1x1 dual-band 802.11a/b/g/n Wi-Fi radio subsystem is controlled by a dedicated Andes N9 32-bit RISC core. This subsystem contains radio, baseband and MAC that is designed to allow high throughput applications with great power efficiency.
Dat ding heeft gewoon 3 verschillende cores: ARM A7, ARM M4F en Andes N9 8)7

Belangrijk is echter dat wat ik hierboven al zei: het "verbonden" gedeelte wordt niet door Pluton afgehandeld, maar dat zit een niveau hoger. Men maakt in Azure gebruik van Pluton en die N9 core om dat te bewerkstelligen, niet andersom.

Nogmaals: de huidige gang van zaken is wat mij betreft verre van ideaal, maar zo erg als Charlie het stelt is het ook niet. Vooralsnog duidt niets er op dat het iets doet dat TPM 2.0 niet ook al doet, met uitzondering van de keys in hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt Werelds.

Een belangrijk punt lijkt mij dat dit in de cpu zelf zit gebakken en straks wellicht in een zeer groot gedeelte vd cpu TAM zit als Intel, qualcomm, amd etc het allemaal integreren. Je kunt het niet meer ontwijken.

Maar goed het gaat mij voor een belangrijk deel ook boven de pet omdat ik de technische achtergrondkennis onvoldoende bezit.

Al dit soort niet echt te ontwijken beveiligingsideeen die voor velen moeilijk te doorgronden zijn en de mogelijke (nog onontdekte) zwaktes en nadelen maakt dat het voor mij niet goed voelt. Dat geldt ook voor de huidige closed source oplossingen van AMD en Intel.

Echter ik heb er onvoldoende kijk op om alternatieven aan te dragen noch invloed om het te veranderen dus ik zal het moeten accepteren.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
Help!!!! schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:05:
...

Maar goed het gaat mij voor een belangrijk deel ook boven de pet omdat ik de technische achtergrondkennis onvoldoende bezit.

...

Echter ik heb er onvoldoende kijk op om alternatieven aan te dragen noch invloed om het te veranderen dus ik zal het moeten accepteren.
Zo super ingewikkeld is het gelukkig niet, althans niet qua functionaliteit die het allemaal moet bieden :)

Ik zal hier niet in gaan op de ethische vraag over sommige toepassingen. Die gelden voor eender welke implementatie, maakt niet uit of het TPM, Apple T2/Mx of Titan is. Dingen als DRM en unieke apparaat identifiers zijn (in theorie) met al deze implementaties te bewerkstelligen; hoewel TPM nog niet succesvol voor DRM gebruikt is. Dat is waar ik ook moeite mee heb, want dat kán misbruikt worden om mensen buiten te sluiten, zonder dat de gebruikers er iets aan kunnen doen. Het is wellicht een beetje ironisch dat OpenTitan (wat een uit Google Titan afgeleide open source specificatie is) daar als enige wél controle over geeft, mits juist geïmplementeerd. Daar zitten owner keys in het hele proces die, in theorie, door owners (gebruikers) te beheren zijn. Ik zal ook niet te diep in gaan op hoe encryptie in z'n algemeen werkt, daar is genoeg leesmateriaal over :p

Standaard disclaimer: ik ga soms kort door de bocht om het enigszins leesbaar te houden, maar corrigeer me gerust als ik ergens iets heel fouts zeg, ik typ dit snel terwijl ik m'n lunch verorber :p

Het basis doel van deze dingen -ik zal ze vanaf hier Security Processors, SP's, noemen- is het bieden van encryptie op hardware niveau. Dat gaat van het genereren en opslaan van keys, tot algemene cryptografische functies zoals het hashen van data en RNG. Dat kan allemaal softwarematig natuurlijk, maar tegen die tijd zit je al in de relatief onveilige omgeving van je OS. Dat is waar deze SP's voor bedoeld zijn: ver-/ontsleuteling van data vóórdat er ook maar iets van software nodig is.

Het eenvoudigste voorbeeld is het versleutelen van je harde schijf. Zonder een SP moest je voorheen dan altijd alsnog een onversleuteld deel OS hebben waar je je wachtwoord invulde om vervolgens pas de rest van de schijf te ontsleutelen met dat wachtwoord - maar de onderliggende keys moesten dus al op dat onversleutelde volume staan. Met een SP kan men al vóórdat het OS geladen wordt controleren of er niet geknoeid is met dat volume, en dat is dan ook wat BitLocker/FileVault met TPM 2.0/T2 doen; daarnaast slaat Apple bij mijn weten de keys op in T2. Het probleem met TPM/T2 is dat het losse chips zijn, waardoor je alsnog een man-in-the-middle kunt hebben tussen CPU en SP. Daarom heeft Apple dat met M1 ingebakken en willen de andere bedrijven dat met Pluton ook doen.

Het gaat echter verder dan dat, want wat Apple met T2 en Microsoft met hun Sphere MCU's doet is dat ze ook andere delen van het systeem (BIOS/EFI bijvoorbeeld, of delen van het OS) controleren. Mocht daarmee op onjuiste wijze geklooid zijn (buiten de SP om dus), starten ze gewoon niet op, klaar. Dat is waar velen ook bang voor zijn, maar even los van Apple hebben deze bedrijven niet de controle over die delen van het systeem en kúnnen ze dat dus niet blokkeren. Anders kunnen alle OEM's en AIB's niets meer. Met Apple's ingebakken SP in M1 hebben we ook al gezien dat dat ding gewoon open te breken is; dat komt vooral doordat men weet dat er een Apple A10 is en ze dus bestaande gebreken kunnen gebruiken. Dat zal bij Pluton niet op dezelfde manier het geval zijn, want ik betwijfel of AMD nu een ARM M4 in hun package heeft verwerkt. Neemt niet weg dat gebreken in Zen 3 wellicht misbruikt kunnen worden om Pluton te breken, de tijd zal het leren ;)

Waar ze nu de mist in gaan is dat het er vooralsnog op lijkt dat Pluton bijna letterlijk een ingebakken TPM 2.0 implementatie is, met dus een enkele root key die aan de basis ligt van alles - en die root key wordt in de hardware ingebakken en dus niet te wijzigen is. Dat betekent dat met dezelfde input, de SP met sommige functies ook altijd dezelfde output zal geven, wat een fingerprint toe laat. En dat zou misbruikt kunnen worden - ook één van de weinige dingen die al gebruikt worden, want Valorant gebruikt dit om de systemen van cheaters permanent te identificeren...totdat ze een ander moederbord krijgen natuurlijk :P

En dat is waar OpenTitan "beter" is: er is nog steeds een root key die in de hardware gebrand zit. Daar bovenop komt echter een "owner key", die in door "Silicon Owner" beheerd wordt en gebruikt wordt vanaf de bootloader. Ik gebruik hier aanhalingstekens om dat dat een heel erg algemene term is; het zou alsnog "fout" geïmplementeerd kunnen worden waarbij een OEM zichzelf als eigenaar ziet en wijzigingen niet toe laat. Maar het idee is dat dat de eindgebruiker is en dat die dat kan wijzigen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Abbadon

https://community.amd.com...ba-p/530661?sf257479242=1

Threadripper gaat dus, zo lijkt het, inderdaad op in Threadripper Pro
SIMPLIFYING THE PLATFORM

Threadripper processors have always been a platform that is defined by leadership performance and capability which enables unlimited creative potential. Examining what our most demanding enthusiasts and content creators value most in the platform has led us to unify the Threadripper and Threadripper PRO product lines. Going forward, the Threadripper platform will now use a single “common infrastructure.” This means there will be one set of Threadripper PRO processors to choose from, with one CPU socket and chipset, and every processor will be based on AMD Ryzen Threadripper PRO silicon. This also means that all Threadripper processors will natively offer: 128 lanes of PCIe® Gen 4, 8-channel UDIMM and RDIMM support for more flexible memory configurations, massive L3 cache, plus the benefit of security and manageability features common across the Ryzen PRO processor family. Impressive hardware specs like these are a large part of why Threadripper processors are trusted for enthusiasts and professional creators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ah, precies wat ik niet dacht dus :/ Dit is slechte marketing blurb voor 'We stoppen met Threadripper en gaan onveranderd door met Threadripper Pro'. Deze TR Pro's komen later dit jaar op de DIY-markt, ongeveer tegelijk met een volledig nieuwe generatie Zen 4(!)
Welke 'enthusiasts' zijn echt geïnteresseerd in twee jaar oude cpu's vraag ik me dan af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ze maken er gewoon een high end workstation platform van. En daarom zijn ze ook bewust laat in de cyclus van een Zen iteratie. Ze wachten even totdat de bugs eruit zijn gehaald met Ryzen en de kwaliteit van de chiplets beter zijn geworden zodat ze meer goede chiplets hebben voor specifiek TR.

En omdat we de laatste tijd vrijwel exclusief aan vrij radicale geruchten doen, hier nog een. Misschien werkt AMD toch aan Zen 4 voor AM4 waarbij ze de I/O chiplet van Zen 2/3 combineren met Zen 4 CPU chiplets.
https://www.techpowerup.c...acular-am4-rumor-surfaces

En als het gebeurd, tja ik zou het echt geweldig vinden. Helemaal als ze ook nog werken op X370.
Het maakt van AM4 meteen een legendarisch platform met vijf generaties aan CPU's en een levensduur van meer dan vijf jaar. Verder zou het een gigantisch statement zijn hoe lang een socket kan leven, zeker als de 300 series aan early adopters nog een generatie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:55:
Ze maken er gewoon een high end workstation platform van. En daarom zijn ze ook bewust laat in de cyclus van een Zen iteratie. Ze wachten even totdat de bugs eruit zijn gehaald met Ryzen en de kwaliteit van de chiplets beter zijn geworden zodat ze meer goede chiplets hebben voor specifiek TR.
Maar Threadripper Pro 5000WX is al beschikbaar voor de OEM markt, waarom dan niet gelijk voor de DIY-markt?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Maar Threadripper Pro 5000WX is al beschikbaar voor de OEM markt, waarom dan niet gelijk voor de DIY-markt?
Mogelijke exclusiviteitsdeals (Volgens mij had Lenovo TR Pro exclusief voor een periode), maar ook mogelijk simpelweg niet genoeg chiplets om beide markten te bedienen, waardoor OEM voorrang krijgt of misschien wel een combinatie van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Geen flauw idee. :P
Misschien heeft AMD besloten dat ze TR liever alleen nog doen via systeem integrators. Misschien hebben ze exclusiviteitsdeals gesloten of zijn er te weinig chips en verkopen ze die liever niet via het DIY kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En omdat we de laatste tijd vrijwel exclusief aan vrij radicale geruchten doen, hier nog een. Misschien werkt AMD toch aan Zen 4 voor AM4 waarbij ze de I/O chiplet van Zen 2/3 combineren met Zen 4 CPU chiplets.

En als het gebeurd, tja ik zou het echt geweldig vinden. Helemaal als ze ook nog werken op X370.
Het maakt van AM4 meteen een legendarisch platform met vijf generaties aan CPU's en een levensduur van meer dan vijf jaar. Verder zou het een gigantisch statement zijn hoe lang een socket kan leven, zeker als de 300 series aan early adopters nog een generatie krijgen.
Ik las hem ook, maar vraag me dan wel af waar ze dat exact willen positioneren. Immers verwacht ik niet dat mid-range Zen 4 / upper midrange Zen 4 (7600X AM4 / 7800X AM4 als dit gerucht klopt) heel snel Raptor Lake zal verslaan in datzelfde segment (denk aan 13600K / 13700 / 13700K als die verdubbeling van E-Cores er inderdaad komt en mogelijk zelfs niet als de aantallen E-Cores gelijk blijven).

Blijft de low end over, maar low end plaats ik dan weer niet direct met dure 5nm chiplets, en ook als vervanging van de 5800X3D zie ik het ook niet direct als high end game Sku en de mensen die er geld mee verdienen zullen vast naar AM5 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:30:
[...]

Ik las hem ook, maar vraag me dan wel af waar ze dat exact willen positioneren. Immers verwacht ik niet dat mid-range Zen 4 / upper midrange Zen 4 (7600X AM4 / 7800X AM4 als dit gerucht klopt) heel snel Raptor Lake zal verslaan in datzelfde segment (denk aan 13600K / 13700 / 13700K als die verdubbeling van E-Cores er inderdaad komt en mogelijk zelfs niet als de aantallen E-Cores gelijk blijven).

Blijft de low end over, maar low end plaats ik dan weer niet direct met dure 5nm chiplets, en ook als vervanging van de 5800X3D zie ik het ook niet direct als high end game Sku en de mensen die er geld mee verdienen zullen vast naar AM5 gaan.
Ik denk dat het niet zo'n probleem is qua positionering. Zoals ik een paar dagen geleden al zei, kan het heel goed dat Raptor Lake helemaal geen E-cores heeft voor de lagere SKU's omdat Intel weer met verschillende chips komt en de E-cores weglaat voor alles behalve de snelste chip. En dan moet Raptor Lake flink aan de bak aangezien AMD al met een flinke clock speed verbetering + IPC komt. Nu zie je immers al dat een 5600 het aardig kan opnemen tegen een 12400. Het is meestal een per game verschil met lage resolutie + high end GPU testen. In de praktijk presteren ze vrijwel identiek voor de meeste mensen. Het is de 5700X die het lastiger heeft, maar die heeft twee extra cores over de 12600K en is goedkoper dan de 12700. Gooi daar zeker 15%, maar het kan zomaar richting de 20% sneller overheen en dan heb je alweer een serieuze sprong.

Als AMD het doet, dan verwacht ik niet dat je de hele lijn krijgt. Ik denk dat het zal stoppen bij 8c/16t. Geen reden om de 12c en 16c niet exclusief op AM5 te houden. Als je die koopt, dan doe je dat voor meer dan gaming en dan is DDR5 ook geen overbodige luxe. Er zit voor AMD ook een productietechnische rationeel achter AM4 blijven ondersteunen. Zen 2/3 I/O chiplets komen van GoFlo net zoals de 500 serie chipsets. Dit terwijl AM5 chipsets en Zen 4 I/O op N7 geproduceerd word. Zo kan je de last verspreiden en meer CPU's verkopen op een goedkoper te produceren platform zonder de nadelen van DDR5 prijzen. Of je nu een Zen 4 op een aangepaste Zen 3 substraat koopt of een Zen 4 substraat is niet zo spannend. Juist omdat AMD de I/O van de processor heeft afgesplitst, is er geen reden waarom ze niet verschillende I/O chiplets kunnen combineren met dezelfde processor chiplet. En als AMD denkt dat AM4 nog een zinvol platform kan zijn voor de midrange, dan waarom niet? Ze moeten dan wat extra microcode ontwikkelen, de moederbord fabrikanten moeten het implementeren zoals ze al jaren doen en daar is je platform. En zelfs AMD hun marketingafdeling kan met geen mogelijkheid deze PR win nog weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:14:
[...]

Ik denk dat het niet zo'n probleem is qua positionering. Zoals ik een paar dagen geleden al zei, kan het heel goed dat Raptor Lake helemaal geen E-cores heeft voor de lagere SKU's omdat Intel weer met verschillende chips komt en de E-cores weglaat voor alles behalve de snelste chip. En dan moet Raptor Lake flink aan de bak aangezien AMD al met een flinke clock speed verbetering + IPC komt. Nu zie je immers al dat een 5600 het aardig kan opnemen tegen een 12400. Het is meestal een per game verschil met lage resolutie + high end GPU testen. In de praktijk presteren ze vrijwel identiek voor de meeste mensen. Het is de 5700X die het lastiger heeft, maar die heeft twee extra cores over de 12600K en is goedkoper dan de 12700. Gooi daar zeker 15%, maar het kan zomaar richting de 20% sneller overheen en dan heb je alweer een serieuze sprong.
Juist dat zie ik niet zo, zal Intel Sku's hebben zonder E-Cores? Vast en zeker, maar dat zal vooral de lower midrange en low end betreffen. Dat een 5600 het redelijk doet t.o.v. een 12400 is natuurlijk leuk, maar het is wel een tier lager. Die hoort samen met zijn broertje de 5600X eigenlijk het op te nemen tegen de 12600 en 12600K, nu zal de 12600 mogelijk ook wel lukken, die heeft immers ook geen E-Cores, maar de 12600K is toch wel buiten bereik, ook voor de 5600X. En ik zie bijv. een 7600(X) op AM4 dat eigenlijk niet veranderen, terwijl die normaliter, vanwege de 5nm chiplet iets duurder zou moeten zijn dan de 7nm Sku's.

En ik zie Intel eigenlijk het segment daarboven, de 13600K en hoger niet uitbrengen zonder E-Cores, sterker nog, de geruchten sterker dat Intel de E-cores gaat verdubbelen. Uiteraard geen zekerheidje en ik denk zeker dat er een kans is dat bijv. een 13600K dat niet verdubbelt krijgt. Ik vraag me eigenlijk af waar je dat gerucht vandaan hebt dat alleen de top Sku (13900K?) nog E-cores zou hebben, ik heb dat echt nog nergens anders gehoord en het ligt ook niet in lijn met bijv. Alder Lake, waar alleen de 12600 en lager gebruik maken van die 6P+0E die, iets wat ik eigenlijk ook alleen verwacht voor de 13600 en lager. Ik heb eerder het idee dat Intel juist meer gaat inzetten op E-Cores (immers efficiënter voor perf per die size), dan dat ze er minder op inzetten.

Ik vind het eerder eigenlijk, als ik het gerucht zo lees, eerder een beetje overkomen als paniekvoetbal, alsof AMD verwacht dat dat ze er beter voor zouden staan dan ze staan, dat DDR5 inmiddels goedkoper zou zijn dan dat het nu daadwerkelijk is en dat ze denken ook een DDR4 variant nodig te hebben omdat ze anders op prijs niet meekunnen met Intels low end segment.

Ik had eigenlijk verwacht dat ze 'gewoon' Zen 3 op AM4 lager zouden prijzen om op die manier dat gat te vullen, waardoor je een situatie zou krijgen waar Zen 3 de onderkant van de markt bediend qua gaming, zeg tot €300-€350, met de 5800X3D als uitzondering en halo gaming product. En waar dan AM5 het overneemt in het hogere segment qua gaming (muv van 5800X3D, die ook in het hogere segment zit) en het productivity segment.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 20-06-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik las het vanochtend maar twijfelde om het hier te plaatsen, dat bericht is gebaseerd op deze één enkele tweet:

[Twitter: https://twitter.com/greymon55/status/1537863381222592512]

Deze tweet komt niet heel erg sterk over.
Het zal technisch wel mogelijk zijn. Maar er is een reden waarom Ryzen 7000 een nieuwe, grote socket krijgt. Niet alleen DDR5 maar ook PCIe 5 vereisen extra lanes. Mocht AMD inderdaad Zen 4 op AM4 uitbrengen dan zal dat vast zonder PCIe 5 ondersteuning zijn, waardoor het effectief een ander product is.

AMD kan dan wel claimen dat er meer dan vijf jaar ondersteuning voor AM4 is, maar dat zou dan ten koste zijn van nieuwe features.

Maar misschien wil AMD simpelweg een goed antwoord hebben op Raptor Lake met DDR4, want de prijzen van DDR5-geheugen zullen naar verwachting niet veel meer dalen dit jaar:

nieuws: TrendForce: prijs DDR5-geheugen daalt in derde kwartaal maximaal 5 pr...

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zag deze voorbij komen op reddit: TechPowerUp: AMD Ryzen 7000 "Zen 4" Launch Date and Lineup Revealed, Spectacular AM4 Rumor Surfaces
Zij hebben geruchten ontvangen dat Zen 4 wellicht óók een AM4 release gaat zien.
oud nieuws

Ik ben benieuwd of dat ook echt zo zal zijn. Als dit waar is, dan maakt AMD zich kwetsbaar voor een PR drama van jewelste. Als het kan met Zen4, waarom dan niet met Zen 5, of welke andere chiplet? Waar is dan 'mijn' TR4 Zen4 CPU? (ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat AMD TR4 niet had kunnen gebruiken voor een chiplet ontwerp met IO die)

[ Voor 28% gewijzigd door ocf81 op 21-06-2022 13:26 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:54
Zen 4 op AM4 geloof ik eigenlijk niet zo, dat klinkt echt meer als een gerucht dat te mooi was om niet de wereld in te gooien. Dan hebben ze in feite een hele generatie verspild met AM5, want die zal niet kunnen concurreren met nota bene AMD zelf voor het handjevol enthousiastelingen dat per se DDR5/PCIe 5 wil, dus kunnen ze het net zo goed niet uitbrengen. Ik geloof eerder dat AMD met DDR4 ondersteuning voor AM5 zou komen, als dat nodig is om concurrerend te blijven. Als ze al bereid zouden zijn chiplets opnieuw te arrangeren kan dat er ook nog wel bij.

Linksom of rechtsom zou het een moeilijk verhaal worden om chips van nominaal dezelfde generatie te moeten verkopen waarvan sommige DDR4 en andere DDR5 ondersteunen. Alles kan natuurlijk in de wondere wereld van computers en er zijn wel verwarrendere dingen aan de man gebracht, maar toch.

[ Voor 7% gewijzigd door MneoreJ op 21-06-2022 13:39 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

ocf81 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:07:
Ik zag deze voorbij komen op reddit: TechPowerUp: AMD Ryzen 7000 "Zen 4" Launch Date and Lineup Revealed, Spectacular AM4 Rumor Surfaces
Zij hebben geruchten ontvangen dat Zen 4 wellicht óók een AM4 release gaat zien.
oud nieuws

Ik ben benieuwd of dat ook echt zo zal zijn. Als dit waar is, dan maakt AMD zich kwetsbaar voor een PR drama van jewelste. Als het kan met Zen4, waarom dan niet met Zen 5, of welke andere chiplet? Waar is dan 'mijn' TR4 Zen4 CPU? (ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat AMD TR4 niet had kunnen gebruiken voor een chiplet ontwerp met IO die)
Het grootste handicap van AMD is hun allocatie en dus capaciteit bij TSMC.
Als je producten verspreid over meerdere nodes 5 6 7 en dus Zen2 Zen3 zen3+ Zen4 bied je stuk meer capaciteit aan, wat mogelijk nog niet genoeg is voor de vraag.
Dus technisch kunnen ze nu heel veel. Maar dat reduceerd aanbod in alle sub markten.
En minst rendable of niche wordt 1st in gehakt. Dat is de ultra lowbudget en de Hedt TR.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik heb het vermoeden dat webshops de prijzen van de 5600 kunstmatig hoog houden; het verschil in prijs tussen de 5600 en 5600x is in sommige gevallen 1 euro...... (als je kijkt op mindfactory).

Als de 5600 nou 180 euro was dan zou ik hem overwegen. Nu kan ik net zo goed een 5600x nemen. 8)7

Aan de videokaart kant zie je een beetje hetzelfde met de 6600 XT en 6650 XT. Daar is het verschil nog wat te verklaren met de verschillende AIB modellen.
Ik wil geen 6650 XT gezien die een stuk meer verbruikt en dat in een HTPC niet handig is; alleen in dit geval is het Gigabyte model met de beste koeling goedkoper dan alle andere modellen. Ik vermoed dat ik die beter kan nemen en downclocken.

[ Voor 21% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 24-06-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Als je inkoop 5600 oude duur ingekochte voorraad. En er verse lading 5600x binnen gekomen zijn kan er prijs correctie zijn geweest op alleen wat er laatst is binnen gekomen. Dat kan gelden voor die web shop maar ook voor die groothandel.
+ alle andere mogelijke redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk eerder dat het verschil in chipkwaliteit erg laag is tussen de 5600/5600X en 5700X/5800X.
Toen Alder Lake kwam, heeft AMD hun eigen verkoopprijzen laten zakken zonder dit ooit aan te kondigen. Dat is doorgerekend tot de winkels waardoor opeens die prijzen zo sterk daalden. Vervolgens kwamen de 5600 en 5700X voor iets van €20 minder. Het lijkt erop dat AMD nu de iets beter clockende chips verkoopt als 5600X en 5800X en de iets minder clockende chips als 5600/5700X.

We zijn eigenlijk dus terug bij de situatie van elke Zen generatie behalve dat de prijsverschillen kleiner zijn geworden omdat AMD weer concurrentie ervaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En bedankt Team Group. Het zijn ook altijd de bedrijven in de rest van een platform ecosysteem die alles lekken. :P
https://www.tomshardware....ryzen-7000-teamgroup-ddr5

Raphael-X zit er blijkbaar ook aan te komen. Raphael is de codenaam Zen 4 en wat zou Raphael-X dan zijn?
Juist ja, 3D stacked cache net zoals Milan-X dat ook aangeeft. Dat AMD het er meteen al over had was al de eerste indicatie, dit is de tweede. Ik denk zo dat 3D stacked Zen 4 niet een mid generation refresh gaat worden.

Oh en die setjes DDR5 zijn dan "industrieel" met RGB. }:| :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DaniëlWW2 het is wel functionele RGB, Dual groen = alles, ok Blauw/rood - rood/blauw = bank fout ow en er zit ook een zoemer op

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Er lijken toch wel meer AM4 3D CPUs aan te komen:

[Twitter: https://mobile.twitter.com/greymon55/status/1541710124535885824]

Kan van alles zijn, 5600X3D en 5950X3D lijken slimme moves om nog even wat Zen3 te verkopen.

IPC verbetering van Zen4 is ~10% (Financial Analyst Day), klokfrequentie toename zal ook zoiets zijn. Zen3 is dus niet opeens verouderd.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Uitstekend nieuws als het waar is. Ik zou zo voor de 5800X3D gaan, ware het niet dat het ding toch wel aan de erg dure kant is voor wat je krijgt. Ik doe nog steeds met een i5-5675C (Broadwell) -- die zit echt wel aan het eind dankzij 4 cores zonder HT (en de IPC natuurlijk), maar de 128 MB L4 cache heeft het altijd erg goed gedaan voor min FPS. Ik zou zo tekenen voor een 5600X3D, die zingt het dan met gemak weer heel wat jaar uit.

Jammer dat er met Zen 3 dan ook gelijk heel wat meer mensen in de rij staan voor die upgrade voor wie het nog betere value for money is omdat ze al een mobo en geheugen hebben, dus op een scherp dealtje zoals ik destijds had met Broadwell hoef ik denk ik niet te rekenen. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Ik moet zeggen dat de AMD Ryzen 5 5500 in korte tijd heel interessant is geworden voor budget builds. De launch prijs van €169 sloeg nergens op, maar voor €129 wordt hij ineens behoorlijk interessant. Het gat met de 5600 van €209 is ook meteen heel groot.

Met een B550-moederbord (€70) en 16GB DDR4 (ook €70) heb je voor €270 een best wel serieuze set met zes Zen3-cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Balance schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:08:
Ik moet zeggen dat de AMD Ryzen 5 5500 in korte tijd heel interessant is geworden voor budget builds. De launch prijs van €169 sloeg nergens op, maar voor €129 wordt hij ineens behoorlijk interessant. Het gat met de 5600 van €209 is ook meteen heel groot.

Met een B550-moederbord (€70) en 16GB DDR4 (ook €70) heb je voor €270 een best wel serieuze set met zes Zen3-cores.
Let wel op dat dit een monolithische Zen 3 Cezanne APU is zonder de GPU. Je mist dus de helft van de L3 cache van de reguliere Vermeer chiplets. En daarom presteert de 5500 eerder rond de 3600 dan de 5600. Ook mist de 5500, PCI-E 4.0 ondersteuning. Als je dat combineert met de RX6500XT, dan krijg je een hilarische low end aanbod van AMD waarbij de CPU haar gebrek aan 4.0, de GPU gaat tegenhouden. :P

Overigens moet ik wel zeggen dat zowel Intel als Nvidia zo sportief waren om elk een GPU uit te brengen die nog miserabeler is dan de RX6500XT. (Arc A380 en GTX1630)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
@DaniëlWW2 Klopt inderdaad. Navi24 was volgens mij oorspronkelijk ook alleen als laptop-GPU bedoeld. Met een GTX 1660 Super, GTX 1660 Ti of RTX 3050 is het wel een mooie combi. Die beginnen nu (weer) verkrijgbaar te worden voor onder de €300. (overigens idioot als je bedenkt dat een 1660 Super heel lang €229 was.)

Voor non-gaming workloads, zoals foto- en videobewerken en modelleren, is de 5500 nu een hele mooie budget instap. Hij is sneller dan een i7-8700K of i5-10600K, die respectievelijk €350 in 2018 en €250 in 2020 waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik kwam deze toevallig vandaag ook nog tegen op mijn feed, en denk dat dit wel laat zien waarom de 5500 toch nog altijd teleurstellend is, zeker op het originele prijspunt. YouTube: Ryzen 5 5500 vs. Ryzen 5 3600, Most Affordable Zen 3 Worth It? 21 Ga...

Maar qua gaming is het gewoon niet beter dan een 3600 uit 2019, maar ook nog goedkopere Intel quad cores zijn beter geloof ik. wat maakt dat je in jaar op dat prijspunt van €169, daar kocht ik immers destijds mijn Ryzen 3600 ook voor, 3 jaar, 0 vooruitgang t.o.v. eigen producten is gewoon matig te noemen voor AMD, dat moet gewoon beter, AMD zou zich m.i. nog geen Intel achtige houding moeten gaan aanmeten (wat ze helaas wel steeds meer doen).

Productivity zal een 5500 het waarschijnlijk gemiddeld genomen wel winnen van de 3600, de IPC gain van Zen 3 zal het immers waarschijnlijk vaker winnen over de extra cache van de 3600 in de meeste productivity workloads. Maar weer eerlijk, wie koopt er een 5500 voor productivity, ik ken er maar weinig (lees geen) ook eigenlijk zakelijk niet. Iedereen die serieus met productivity bezig is shopt in andere segmenten. Blijft eigenlijk over leuk voor OEM desktopjes voor kantoorgebruik (zou je denken), maar nee, de GPU is uitgeschakeld, dus ook voor dat segment is de 5500 eigenlijk totaal niet interessant.

Neem daarnaast de nadelen die een R5 5500 heeft met sommige GPU's (vooral AMD's eigen budget GPU's) en dan is voor mij in ieder geval de glans van de 5500 (en ook dat 4000 model dat gelijktijdig werd uitgebracht) er wel af. Terwijl juist het <€200 GPU segment het segment is waar mensen die zulke budget cpu's kopen normaliter shoppen. Ik zie dat segment eigenlijk maar weinig GPU's kopen van >€300, dan is de cpu vaak ook wel wat duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 04-07-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MneoreJ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:41:
Uitstekend nieuws als het waar is. Ik zou zo voor de 5800X3D gaan, ware het niet dat het ding toch wel aan de erg dure kant is voor wat je krijgt. Ik doe nog steeds met een i5-5675C (Broadwell) -- die zit echt wel aan het eind dankzij 4 cores zonder HT (en de IPC natuurlijk), maar de 128 MB L4 cache heeft het altijd erg goed gedaan voor min FPS. Ik zou zo tekenen voor een 5600X3D, die zingt het dan met gemak weer heel wat jaar uit.

Jammer dat er met Zen 3 dan ook gelijk heel wat meer mensen in de rij staan voor die upgrade voor wie het nog betere value for money is omdat ze al een mobo en geheugen hebben, dus op een scherp dealtje zoals ik destijds had met Broadwell hoef ik denk ik niet te rekenen. :P
Ik zie eerlijk gezegd het nut niet zo van een 5600X3D als er een premium van ca. €150 op zou zitten. Op dat moment zit je zo dicht bij de 5800X3D dat ik dan liever de X5800X3D pak voor een paar euro meer. Heb je gelijk wat meer toekomstbestendigheid voor je geld, want de laatste generatie consoles zit nu ook op 8 cores.
Een 5900X3D zou wel tamelijk interessant kunnen zijn daarentegen. Maar ik vermoed dat AMD daar dan weer niet zo happig op is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me ook weer af wat een 5950X3D of 5900X3D zou toevoegen, ik had eigenlijk verwacht, dat net als in het serversegment, de cache ook voor bepaalde workstation workloads ook wel flink zou helpen en een 5950X3D of 5900X3D dus 'logisch' geweest was bij introductie. Maar als je kijkt naar de productivity benchmarks, en dan met name de workloads waar veel mensen een 5900X / 5950X voor lijken te kopen lijkt juist de 3D cache daar niet veel te doen waardoor ik een 5950X minder logisch ben gaan vinden. Mogelijk dat workstation workloads op Linux een niche is waar 3D cache meer tot zijn recht komt in productivity, althans ik meerde dat Phoronix wat tests hadden die dat lieten doen voorkomen, echter Linux an sich is natuurlijk zo'n kleine niche in de desktop c.q. workstation markt (als ik kijk naar onze klanten kring, incluis enterprise is het nog altijd <1% denk ik, dat ik niet weet of die markt groot genoeg is.

Terwijl een Threadripper Pro 3D dan waarschijnlijk ook weer alleen in redelijk specifieke niches een voordeel zou hebben net als Milan-X, maar ik verwacht ook niet veel goedkoper zal zijn ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Dennism op 04-07-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dennism schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:12:
Ik vraag me ook weer af wat een 5950X3D of 5900X3D zou toevoegen, ik had eigenlijk verwacht, dat net als in het serversegment, de cache ook voor bepaalde workstation workloads ook wel flink zou helpen en een 5950X3D of 5900X3D dus 'logisch' geweest was bij introductie. Maar als je kijkt naar de productivity benchmarks, en dan met name de workloads waar veel mensen een 5900X / 5950X voor lijken te kopen lijkt juist de 3D cache daar niet veel te doen waardoor ik een 5950X minder logisch ben gaan vinden. Mogelijk dat workstation workloads op Linux een niche is waar 3D cache meer tot zijn recht komt in productivity, althans ik meerde dat Phoronix wat tests hadden die dat lieten doen voorkomen, echter Linux an sich is natuurlijk zo'n kleine niche in de desktop c.q. workstation markt (als ik kijk naar onze klanten kring, incluis enterprise is het nog altijd <1% denk ik, dat ik niet weet of die markt groot genoeg is.

Terwijl een Threadripper Pro 3D dan waarschijnlijk ook weer alleen in redelijk specifieke niches een voordeel zou hebben net als Milan-X, maar ik verwacht ook niet veel goedkoper zal zijn ;)
Het is inderdaad nogal toepassingsspecifiek en ik denk inderdaad dat je wel wat overlap hebt met de markt voor Threadrippers. En dan zal het ook nog wel eens zo kunnen zijn dat je meer geheugenbandbreedte wil voor die applicaties, waardoor Threadrippers ook wel interessanter kunnen zijn.
Waarvoor kopen mensen eigenlijk een 5900 of 5950? Als het een beetje geheugenintensief is wil je denk ik al snel een Threadripper.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat AMD eigenlijk ook heel hard die N5 wafers nodig heeft voor hun high end spul. Ze lijken al jaren krap te zitten in totale allocatie en kiezen dan voor de producten met de meeste marge. Dat is dus Zen Zen en nog eens Zen. Een 5500 is ook niks meer dan een dump SKU voor kapotte APU's. Voor circa €130 is die nog wel leuk, maar meer hoeft dit ook niet te kosten.

Nu kan AMD hun hele laptoplijn op 7nm houden. Ze hebben nu ook eindelijk RDNA2 based APU's met Rembrandt. Die chip is 208mm waar een Cezanne 180mm en Lucienne 156mm is. Eigenlijk zou AMD er misschien goed aan doen om Cezanne en/of Lucienne productie te staken. Het zijn immers allemaal 8c chips met verbeteringen in snelheid en efficiëntie.

Dan ook de consoles echt gaan leveren en dan waarschijnlijk Navi 33 en een deel van Navi 31/32 ook op 7nm. Voor Zen 4 zijn de I/O chiplets en de AM5 chipsets ook op 7nm. Daarnaast kunnen ze ook AM4 een tijdje behouden met goedkopere Zen 3 (vermeer) chips. Dat zou misschien ook de rationeel kunnen zijn voor als er wel een 5600X3D komt. Goedkoper platform met een brede adoptie en, presteert waarschijnlijk alsnog in de buurt van Zen 4. Ook voor Zen 4 vermoed ik dat de 3D cache op 7nm geproduceerd zal worden. Immers is rek er bij het verleiding van SRAM er ook wel uit. Het is nu puur logic dat nog wil schalen, dus je rekeneenheden. Dat lijkt ook de logica achter Navi 31/32 te zijn.

Eigenlijk alleen nog high end logic chips op N5, dus Zen 4 en RDNA3 GPU chiplets. Maar daarvan ook echt flink wat produceren om je chiplet voordeel maximaal te benutten nu het er nog is. Want Intel gaat komen en Nvidia zal ook een keer naar een MCM ontwerp moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowhunterrX
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-08-2022
Dus als ik het goed begrijp is de 5500 geen goede optie. Ook als je alleen een PCIe 3.0 moederbord heb ? Ik zat er namelijk
aan te denken om mijn 2400g te vervangen omdat te zwak aan het worden is voor sommige games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ShadowhunterrX schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:36:
Dus als ik het goed begrijp is de 5500 geen goede optie. Ook als je alleen een PCIe 3.0 moederbord heb ? Ik zat er namelijk
aan te denken om mijn 2400g te vervangen omdat te zwak aan het worden is voor sommige games.
offtopic:
Het is een goedkopere oplossing, maar reken toch al snel richting de 20% langzamer dan de 5600. Ook is het maximaal x8 PCI-E. Het ligt ook erg aan je videokaart of je dat gaat merken. Een verouderde videokaart zoals een RX580 laat het verschil niet zien, maar stel dat je nu ook bij de volgende generatie een nieuwe videokaart koopt, tja dat ga je vermoedelijk wel merken. :)
Verder zie ook:
reviews: AMD Ryzen 5 5500 en 5600 - 'Identieke' cpu's zijn opvallend verschil...

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-07-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:12:
Ik denk dat AMD eigenlijk ook heel hard die N5 wafers nodig heeft voor hun high end spul. Ze lijken al jaren krap te zitten in totale allocatie en kiezen dan voor de producten met de meeste marge. Dat is dus Zen Zen en nog eens Zen. Een 5500 is ook niks meer dan een dump SKU voor kapotte APU's. Voor circa €130 is die nog wel leuk, maar meer hoeft dit ook niet te kosten.

Nu kan AMD hun hele laptoplijn op 7nm houden. Ze hebben nu ook eindelijk RDNA2 based APU's met Rembrandt. Die chip is 208mm waar een Cezanne 180mm en Lucienne 156mm is. Eigenlijk zou AMD er misschien goed aan doen om Cezanne en/of Lucienne productie te staken. Het zijn immers allemaal 8c chips met verbeteringen in snelheid en efficiëntie.

Dan ook de consoles echt gaan leveren en dan waarschijnlijk Navi 33 en een deel van Navi 31/32 ook op 7nm. Voor Zen 4 zijn de I/O chiplets en de AM5 chipsets ook op 7nm. Daarnaast kunnen ze ook AM4 een tijdje behouden met goedkopere Zen 3 (vermeer) chips. Dat zou misschien ook de rationeel kunnen zijn voor als er wel een 5600X3D komt. Goedkoper platform met een brede adoptie en, presteert waarschijnlijk alsnog in de buurt van Zen 4. Ook voor Zen 4 vermoed ik dat de 3D cache op 7nm geproduceerd zal worden. Immers is rek er bij het verleiding van SRAM er ook wel uit. Het is nu puur logic dat nog wil schalen, dus je rekeneenheden. Dat lijkt ook de logica achter Navi 31/32 te zijn.

Eigenlijk alleen nog high end logic chips op N5, dus Zen 4 en RDNA3 GPU chiplets. Maar daarvan ook echt flink wat produceren om je chiplet voordeel maximaal te benutten nu het er nog is. Want Intel gaat komen en Nvidia zal ook een keer naar een MCM ontwerp moeten.
Maar dit dan: :?

nieuws: 'AMD, Apple en Nvidia willen minder chips afnemen van TSMC'

[ Voor 81% gewijzigd door Help!!!! op 04-07-2022 20:34 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:02:

Waarvoor kopen mensen eigenlijk een 5900 of 5950? Als het een beetje geheugenintensief is wil je denk ik al snel een Threadripper.
Wat ik zo zie, in ieder geval in mijn omgeving veelal werkgerelateerde machines, en dan vooral creative werk of het draaien van VM's voor bijv. uitgebreide home labs, al is dat imho vaak overkill, mijn home labs draaien ook prima op mijn 5800X3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
ocf81 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:55:
Ik zie eerlijk gezegd het nut niet zo van een 5600X3D als er een premium van ca. €150 op zou zitten. Op dat moment zit je zo dicht bij de 5800X3D dat ik dan liever de X5800X3D pak voor een paar euro meer. Heb je gelijk wat meer toekomstbestendigheid voor je geld, want de laatste generatie consoles zit nu ook op 8 cores.
Een 5900X3D zou wel tamelijk interessant kunnen zijn daarentegen. Maar ik vermoed dat AMD daar dan weer niet zo happig op is.
Alles staat of valt met de prijs idd. Ik heb de 5800X3D ook op mijn radar; mocht die ooit "goedkoop" worden dan sla ik toe.

Die toekomstbestendigheid geloof ik wel. Als ik zie hoe ver ik tot nu toe ben gekomen met een quadcore zonder HT, zolang die de graka maar bezig kan houden, geloof ik dat een 6 code met SMT het ook makkelijk vol kan houden de komende jaren. De core count van de huidige generaties consoles vind ik niet zo boeiend; beperkende factor zal daar domweg de GPU blijven. Als ik voor de toekomst moet kiezen tussen een sloot cache en twee cores extra, doe mij die cache dan maar. Tegen de tijd dat die cores niet meer in staat zijn de dikste graka die ik kan kopen bij te benen is het toch weer tijd voor een IPC upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MneoreJ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:54:
[...]

Alles staat of valt met de prijs idd. Ik heb de 5800X3D ook op mijn radar; mocht die ooit "goedkoop" worden dan sla ik toe.

Die toekomstbestendigheid geloof ik wel. Als ik zie hoe ver ik tot nu toe ben gekomen met een quadcore zonder HT, zolang die de graka maar bezig kan houden, geloof ik dat een 6 code met SMT het ook makkelijk vol kan houden de komende jaren. De core count van de huidige generaties consoles vind ik niet zo boeiend; beperkende factor zal daar domweg de GPU blijven. Als ik voor de toekomst moet kiezen tussen een sloot cache en twee cores extra, doe mij die cache dan maar. Tegen de tijd dat die cores niet meer in staat zijn de dikste graka die ik kan kopen bij te benen is het toch weer tijd voor een IPC upgrade.
Als de 7000 reeks gelanceerd word gaat die zijn prijs wel dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
@Damic Uiteraard, maar het gaat zoals altijd ook om de prijs/kwaliteitsverhouding. Misschien dalen andere chips nog wel harder waardoor ze verhoudingsgewijs betere deals zijn. We gaan het zien, een nieuwe generatie hardware is altijd een mooie tijd -- zowel voor de mensen die het nieuwste van het nieuwste willen hebben als de meer prijsbewuste kopers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ergens geloof ik dat wel; gezien de prijzen van de 6600XT vs de 6650XT. Zijn een boel webshops die hun oude voorraad 6600 XT niet voor minder willen verkopen. Je bent beter af met een 6650 XT nu, soms goedkoper en sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

MneoreJ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:41:

Ik zit nog op een i5-4670K en heb last van 100% CPU-load door trading software van 2 brokers en teveel tabs in Firefox. Zeker als ik 30+ bronnen volg om een goed beeld van de oorlog in Oekraïne te krijgen. 32 GB RAM is nog wel ok, 16 GB was echt te weinig.

Ik kan wel 2 of 3 keer meer cores en RAM verdubbeling gebruiken. 5900X op een B550-bord met 2x32GB 3600 CL16 en 6700XT.

Net zoals op de beurs, is de prijsonderhandeling in de hardwaremarkt aan de gang. Ik wacht op de aankondiging van next-gen dat de huidige generatie oud nieuws maakt en de exodus begint. Het massaal dumpen van AM4-borden, DDR4 geheugen, Zen 3 CPU's, RNDA2 GPU's,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rapture Is Intel momenteel niet de betere keuze voor trading? Toegegeven, ik heb niet veel relaties die heel actief traden, maar de paar daytraders die er tussen zitten zweren bij Intel omwille van zoals zij het aangeven dat de door hen gebruikte software zwaar geoptimaliseerd zou zijn voor Intel en kiezen dan ook altijd, vaak voor de meest premium, Intel modellen zelfs als de meerprijs vrij fors is.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 05-07-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
rapture schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 01:12:
Net zoals op de beurs, is de prijsonderhandeling in de hardwaremarkt aan de gang. Ik wacht op de aankondiging van next-gen dat de huidige generatie oud nieuws maakt en de exodus begint. Het massaal dumpen van AM4-borden, DDR4 geheugen, Zen 3 CPU's, RNDA2 GPU's,...
Ik ben bang dat je dan nog wel even moet wachten, langer dan de launch iig. Natuurlijk gaat de nieuwe generatie de oude verdringen, maar vooral voor AM4 denk ik dat deze uitzonderlijk lang zal blijven na-ijlen, door een combinatie van (nog) dure DDR5, de ruime mogelijkheden voor upgraden voor AM4 bezitters, de plannen van AMD (hoewel noch geruchten) om AM4 in leven te houden als budget-alternatief (even daargelaten hoe dit precies vorm gaat nemen, refreshes van bestaande chips of een of andere halve backport van Zen 4, zoals sommigen beweren), en last but not least de aanzienlijke hoeveelheid mensen die dankzij de onbetaalbare hardware bij de vorige ronde de kat uit de boom hebben gekeken of voor een goedkoop alternatief gegaan zijn en dan nu hun slag gaan slaan, waarvoor Zen 4 ook nog een goede keuze is.

Aldus mijn prognose voor de hardwaremarkt, aan de beurs zal ik me niet wagen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet N5. ;)
Dus RDNA2 gaat eruit, Vermeer (chiplet Zen 3) productie zal verminderd worden en de N7 vraag gaat verschuiven naar I/O chiplets + Rembrandt + consoles. Punt is alleen dat de grote verbruiker waarschijnlijk Vermeer is. Het kan dus goed dat de 7nm vraag afneemt, maar totaal aantal wafers dat AMD afneemt, toe zal nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessant. Er lijkt ook een B650E chipset te zijn. :)
https://videocardz.com/ne...ipset-is-indeed-happening

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Niet echt nieuws, meer een observatie van mij.
De prijzen voor Zen 3 chips lijken fors omlaag te gaan over de hele linie. :)

5600X zat al richting de €200 en de 5600 zakt eronder.
pricewatch: AMD Ryzen 5 5600 Boxed
pricewatch: AMD Ryzen 5 5600X Boxed

5700X gaat naar de €250 en 5800X zit onder de €300.
pricewatch: AMD Ryzen 7 5700X Boxed
pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed

En zelfs de 5800X3D zakt nu richting de €450. Die gaat zo ook wel erg verleidelijk worden. (zeker voor een aantal strategy games die ik graag speel)
pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

Het lijkt wel alsof Zen 4 eraan zit te komen in combinatie met een markt die aan het instorten is door enorme inflatie en teruglopende vraag. Ik betwijfel ook of dit even is en dan weer terug. Want AMD laat eigenlijk nooit officieel de prijzen zakken, maar niet officieel doen ze dit wel vaker met veranderende marktomstandigheden. Zo gingen de 5600X en 5800X ook al fors omlaag met Alder Lake, waarna de 5600 en 5700X pas volgde.

edit: Oh en het lijkt internationaal zo te zijn. Meerdere winkels in andere landen ook. Ik denk dat AMD inventaris aan het opschonen is. Dan komen we ook echt dichtbij de Zen 4 aankondiging denk ik zo. :)
https://www.reddit.com/r/...3d_sale_at_amazon_us_419/

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-07-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:47:
Ik betwijfel ook of dit even is en dan weer terug. Want AMD laat eigenlijk nooit officieel de prijzen zakken, maar niet officieel doen ze dit wel vaker met veranderende marktomstandigheden. Zo gingen de 5600X en 5800X ook al fors omlaag met Alder Lake, waarna de 5600 en 5700X pas volgde.
Officieel is het inderdaad niet zoals altijd, getuige de 'nette' prijzen op AMD.com :+

https://www.amd.com/en/direct-buy/nl

'slechts' €964,44 voor een 5950X of €541,97 voor een 5800X3D.
Amd moet echt eens kijken of het stug blijven volgen van de dollarprijzen op deze manier wel houdbaar blijft, op deze manier wordt hun eigen shop een nog groter lachertje dan dat het al was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:11:
[...]

Officieel is het inderdaad niet zoals altijd, getuige de 'nette' prijzen op AMD.com :+

https://www.amd.com/en/direct-buy/nl

'slechts' €964,44 voor een 5950X of €541,97 voor een 5800X3D.
Amd moet echt eens kijken of het stug blijven volgen van de dollarprijzen op deze manier wel houdbaar blijft, op deze manier wordt hun eigen shop een nog groter lachertje dan dat het al was.
Ik betwijfel of AMD werkelijk wil concurreren met winkelketens. Die winkel van hun lijkt meer opgezet te zijn voor een bepaalde doelgroep die direct van hun wil kopen. De winkel werd ook alleen maar meer bekender omdat AMD hun GPU drops had en niet vanwege de verder goede prijzen of klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:14:
[...]

Ik betwijfel of AMD werkelijk wil concurreren met winkelketens. Die winkel van hun lijkt meer opgezet te zijn voor een bepaalde doelgroep die direct van hun wil kopen. De winkel werd ook alleen maar meer bekender omdat AMD hun GPU drops had en niet vanwege de verder goede prijzen of klantenservice.
Dat weet ik eigenlijk wel zeker, dat willen dit soort partijen eigenlijk nooit echt, maar nu wordt het wel heel belachelijk. 'vroeger' zaken ze gemiddeld een paar tientjes boven de scherpste retailers, en quasi gelijk met de retailers die het initiële EU MSRP vasthielden.

Maar vooral die 5950X wordt nu wel echt belachelijk zo, met een prijs van ruim €400 meer dan gangbaar bij de bekende webshops, nog even en je betaald daar gewoon het dubbele, je zou er maar intrappen als niets vermoedende klant die denkt dat bestellen bij de fabrikant verstandig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 25-07-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:47:
Niet echt nieuws, meer een observatie van mij.
De prijzen voor Zen 3 chips lijken fors omlaag te gaan over de hele linie. :)

5600X zat al richting de €200 en de 5600 zakt eronder.
pricewatch: AMD Ryzen 5 5600 Boxed
pricewatch: AMD Ryzen 5 5600X Boxed

5700X gaat naar de €250 en 5800X zit onder de €300.
pricewatch: AMD Ryzen 7 5700X Boxed
pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed

En zelfs de 5800X3D zakt nu richting de €450. Die gaat zo ook wel erg verleidelijk worden. (zeker voor een aantal strategy games die ik graag speel)
pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

Het lijkt wel alsof Zen 4 eraan zit te komen in combinatie met een markt die aan het instorten is door enorme inflatie en teruglopende vraag. Ik betwijfel ook of dit even is en dan weer terug. Want AMD laat eigenlijk nooit officieel de prijzen zakken, maar niet officieel doen ze dit wel vaker met veranderende marktomstandigheden. Zo gingen de 5600X en 5800X ook al fors omlaag met Alder Lake, waarna de 5600 en 5700X pas volgde.

edit: Oh en het lijkt internationaal zo te zijn. Meerdere winkels in andere landen ook. Ik denk dat AMD inventaris aan het opschonen is. Dan komen we ook echt dichtbij de Zen 4 aankondiging denk ik zo. :)
https://www.reddit.com/r/...3d_sale_at_amazon_us_419/
Ik vraag het me af; Alternate zit voor de tweede keer een beetje te stunten met de prijs. Dit weekend een 6650 XT voor 399 aangeschaft en gister inderdaad de 5600.
Zou het misschien dat de wat grotere retailers nu korting krijgen voor hier en daar een deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DaniëlWW2 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:14:
[...]

Ik betwijfel of AMD werkelijk wil concurreren met winkelketens.
En dat hoeven ze ook niet, want daar waar een gewone winkel toch echt producten aan de consument wil verkopen kan AMD gewoon kiezen tussen verkopen aan de consument en verkopen aan de tussenpartij. Als ze aan de consument niks verkopen, ach, prima.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bwerg schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:48:
[...]

En dat hoeven ze ook niet, want daar waar een gewone winkel toch echt producten aan de consument wil verkopen kan AMD gewoon kiezen tussen verkopen aan de consument en verkopen aan de tussenpartij. Als ze aan de consument niks verkopen, ach, prima.
Yup. Dus hebben ze ook geen reden om de prijzen te laten zakken in hun officiële winkel waar ze hun producten verkopen voor de officiële verkoopprijs, terwijl ze die stiekem laten zakken in hun distributienetwerken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Spannende titel, maar nog binnen een week een launch klinkt niet heel aannemelijk. Klinkt eerder als een typo of communicatiefoutje.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

AMD is nu met een kortingsactie bezig. Het lijkt er wel op dat ze serieus stappen willen maken om de oude voorraad weg te werken.

Wanneer is de volgende grote beurs eigenlijk?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:57:
AMD is nu met een kortingsactie bezig. Het lijkt er wel op dat ze serieus stappen willen maken om de oude voorraad weg te werken.

Wanneer is de volgende grote beurs eigenlijk?
Is dat niet pas in januari weer met CES? Tenminste aangaande AMD releases, volgens mij kondigen die eigenlijk alleen grote zaken aan op Computex of CES (als ze het op een beurs doen). Je hebt bijv. ook nog de IFA, maar volgens mij doet in ieder geval AMD daar normaliter geen releases (als ze al deelnemen).

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 27-07-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En AMD deed een oepsie. :P
Dit zijn SKU's die eraan zitten te komen, want het stond op hun website.
-7950X
-7900X
-7700X
-7600X

Dus geen 7800X. Daarmee laten ze denk ik de ruimte voor de 3D stacked chip waarvan iedereen weet dat die ook gaat komen. Verder betekent het hopelijk ook dat de 8c/16t chip eerder rond de €300 zit dan €400. :)
https://videocardz.com/ne...-ryzen-5-7600x-processors

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-07-2022 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
bwerg schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:13:
Spannende titel, maar nog binnen een week een launch klinkt niet heel aannemelijk. Klinkt eerder als een typo of communicatiefoutje.
Dat is vooral speculatie van TechPowerUp. Als we naar het bronartikel kijken dan zien we dit:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYhiUiwX0AI9QAi?format=png&name=small

Het gaat dus om een event waarbij socket AM5 moederborden besproken zullen worden. En dat is in het verleden al vaker gebeurd: fabrikanten tonen alvast de moederborden, terwijl de introductie van de processors later volgt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:13:
Verder betekent het hopelijk ook dat de 8c/16t chip eerder rond de €300 zit dan €400. :)
Laten we het hopen, niet dat ze de x700X tier nu gaan plaatsen waar de x800X zat (of slechts iets daaronder) om zo ervoor de zorgen dat de x800X3D ook weer mooi rond de €500 (of zelfs meer) kan inschuiven.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 28-07-2022 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:28:
[...]

[...]

Dat is vooral speculatie van TechPowerUp. Als we naar het bronartikel kijken dan zien we dit:

[Afbeelding]

Het gaat dus om een event waarbij socket AM5 moederborden besproken zullen worden. En dat is in het verleden al vaker gebeurd: fabrikanten tonen alvast de moederborden, terwijl de introductie van de processors later volgt.
Zie de tekst vh artikel en screenshot bij tpu.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gaat een duur najaar worden.

Ik hoop dat mijn NH-D14 de 7950 koel kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:43:
[...]

Laten we het hopen, niet dat ze de x700X tier nu gaan plaatsen waar de x800X zat (of slechts iets daaronder) om zo ervoor de zorgen dat de x800X3D ook weer mooi rond de €500 (of zelfs meer) kan inschuiven.
Ik denk eerder dat ze de "7800X" helemaal niet gaan introduceren. Nee, ze komen denk ik vrij snel met de "7800X3D" en gebruiken de betere kwaliteit chiplets hiervoor. Want elke generatie is het weer gedoe omdat de x800 een bijna zinloze SKU blijkt te zijn die hooguit een paar procent sneller is dan de x700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:55:
[...]

Ik denk eerder dat ze de "7800X" helemaal niet gaan introduceren. Nee, ze komen denk ik vrij snel met de "7800X3D" en gebruiken de betere kwaliteit chiplets hiervoor. Want elke generatie is het weer gedoe omdat de x800 een bijna zinloze SKU blijkt te zijn die hooguit een paar procent sneller is dan de x700.
Dat is exact wat ik zeg, alleen ben ik er eerder bang voor dat de 7700X eerder richting het 5800X prijspunt van €400-€449 zetten, zodat de 7800X3D weer op €500 (of hoger) kan landen en niet richting het initiële 5600X prijspunt van €329,

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 28-07-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Dat is exact wat ik zeg, alleen ben ik er eerder bang voor dat de 7700X eerder richting het 5800X prijspunt van €400-€449 zetten, zodat de 7800X3D weer op €500 (of hoger) kan landen en niet richting het initiële 5600X prijspunt van €329,
Of ze plaatsen de 7600X meteen rond de €250, 7700X €300-€350, 7900X op €500 en 7950X op €750.
Want AMD ervaart inmiddels weer concurrentie waardoor die Zen 3 niet meer kunnen. Nu zal Zen 4 als het goed is, alles dat er nu is verslaan, maar Raptor Lake komt er ook aan. Ik denk nog steeds niet dat Raptor Lake zomaar gaat winnen in gaming, maar in andere workloads word het denk ik interessanter met snellere vs. verbeterde P + E cores.

Tweede is dat als AMD nu hoog inzet, ik ze de prijzen wel zie laten zakken zodra Raptor Lake arriveert. Derde is dat DDR5 nog steeds erg duur is en het lijkt erop dat AMD eerst met X670 komt en B650 iets later komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Of ze plaatsen de 7600X meteen rond de €250, 7700X €300-€350, 7900X op €500 en 7950X op €750.
Want AMD ervaart inmiddels weer concurrentie waardoor die Zen 3 niet meer kunnen. Nu zal Zen 4 als het goed is, alles dat er nu is verslaan, maar Raptor Lake komt er ook aan. Ik denk nog steeds niet dat Raptor Lake zomaar gaat winnen in gaming, maar in andere workloads word het denk ik interessanter met snellere vs. verbeterde P + E cores.

Tweede is dat als AMD nu hoog inzet, ik ze de prijzen wel zie laten zakken zodra Raptor Lake arriveert. Derde is dat DDR5 nog steeds erg duur is en het lijkt erop dat AMD eerst met X670 komt en B650 iets later komt.
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar ik denk dat dan de gaten in de lineup te groot worden.

Kijkende naar Zen 3 vroeg AMD dit per core, aan de hand van de prijzen in de Tweakers review.

5600X - €51,5
5800X - €58.63
5900X - €47,41
5950X - €51,81

Waar je ziet dat AMD relatief gezien in zowel de Sku's met 1 die, als die met 2 dies de dies waar gegarandeerd 8 cores werken hoger lijkt te waarderen dan dies die mogelijk maar 6 werkzame cores hebben. Zeker bij de 5800X was dit goed zichtbaar t.o.v. de 5600X

Kijk ik naar de onderkant in jouw range zou dat:

7600X - €41,66
7700X - €37,5
7900X - €41,66
7950X - €46,87

Dat zouden natuurlijk helemaal mooie prijzen zijn, maar ik vraag me wel af of AMD zo laag wil inzetten, zeker in een periode waarin alles duurder wordt in plaats van echt goedkoper. Conjunctuur kan natuurlijk meewerken en dat ziet er in de hardware sector minder goed uit na een paar heel vette jaren, waardoor mogelijk de consument wat kan profiteren.

Maar ik ben eerder bang voor een 'AMD standaard' scenario, waarbij ze gewoon hun standaard '$ prijs omzetten naar euro en dan de BTW erover is EU MSRP' rekenmethode doen. Wat voor ons, in ieder geval bij launch nog wel eens voor slechte prijzen zou kunnen zorgen, en als ze dan ook nog eens 7700X hoger introduceren dan dat ze met de 3700X en 5700X om het gat naar de 7900X en later de 7800X3D niet te groot te laten worden.

Bij de 5800X3D zag je dat al een beetje, die ging voor $449 * 0,92 (Dollar - Euro conversie) en daar de BTW over, maakte voor ons €499 als MSRP in plaats van +-€449 zoals we met een 'normale' dollar - euro koers ongeveer gewend waren in het verleden van o.a. de 5800X.

En dat zou nu alleen maar erger worden, zouden ze hetzelfde doen bij een introductie vandaag, in plaats van afgelopen april zou de 5800X3D geïntroduceerd worden voor €532 euro in plaats van €499

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 28-07-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

AMD verkoopt internationaal aan importeurs in $
Het wordt duurder door dalende koopkracht omdat lonen niet meegaan met inflatie en energie en brandstof abnormaal duur geworden is maar dat is Poetin en niet AMD
Wij hebben hier flinke btw waar ook sociale vangnet waar dat in de usa meer de goot is
Naast die slechte dollar euro vethouding. Met ook dank aan poetin.
Die oorlog in onze regio hakt er dramatisch in.
Ik denk dat veel nl nu flink in koopkracht achteruit zijn gegaan en daarmee budget ook beinloed wordt voor upgrade. Laat staan dat nog doorgaat. Ook ivm de onzekerheid ivm eco crisis.

Voor mij is wachten altijd optie en wacht op next jaar zomer als de zen4 cache versies er zijn en poetin mogelijk al klaar is met zijn oorlog. En hoe dan met job zekerheid is. Wat eigenlijk veel belangrijker is wat AMD prijst tov europa importeurs

Pagina: 1 ... 102 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.