Ik stel dat een agent ook dan prima kan functioneren. Maar het doet qua uitstraling afbreuk aan de onpartijdigheid.
Voor andere gelovigen is dat evenzeer belangrijk, voor christelijke gelovigen echter minder of niet, maar dat komt omdat bij christenen religieuze kleding doorgaans alleen gedragen wordt door geestelijken.
Sikhs bijvoorbeeld bedekken altijd hun haar met een tulband. Orthodoxe mannelijke joden dragen een keppel en getrouwde vrouwen hebben ook altijd hun haar bedekt. De sikhgemeenschap is bijzonder klein, maar ook zij worden door deze gedragscode uitgesloten.
Orthodoxe joden zijn er ook nog nauwelijks in Nederland, maar wat je bij deze gemeenschap veel ziet, is dat ze zich vaak buiten de samenleving sluiten. Een mijns inziens onwenselijke situatie.
Maar, sluiten de regels hen uit, of sluiten zij zichzelf uit vanwege hun eigen regels? Ik stel dat je met religieuze uiting een functie prima uit kan voeren. Maar ik heb nog geen antwoord gezien waarom het zonder die uiting niet zou kunnen. Wat maakt het uiten zó belangrijk dat je zonder een functie niet kan beoefenen?
Dat moslima's zich niet buiten de samenleving willen sluiten, is naar mijn idee dan ook alleen maar positief. Ze willen onderdeel uitmaken van de samenleving, daarin een verantwoordelijke taak uitvoeren en zich committeren aan de uitvoering van Nederlandse wetgeving. Dat ze daarnaast gelovig zijn en vanuit hun geloof hun hoofddoek willen dragen, hoeft geen enkele belemmering te zijn voor de uitvoering van hun ambt.
Ook hier geldt weer dat een hoofddoek (in dit geval) afbreuk doet aan de onpartijdige uitstraling van de politie. En ook hier weer de vraag: waarom kunnen/willen sommige moslima's alleen de functie als agent uitoefenen als zij hun hoofddoek kunnen dragen?
De gedragscode van de politie is zelfs in strijd met de grondwet, die voorschrijft dat iemand op basis van religie niet uitgesloten mag worden.
Waar in de gedragscode sluiten ze mensen met een religieuze achtergrond uit dan? Iedereen kan agent worden, ongeacht de religieuze achtergrond. De enige concessie die je moet doen is het niet uiten van je religie.
De argumenten voor deze uiterlijke neutraliteit kan ik tot zekere hoogte ook best begrijpen, echter vraag ik me wel af of het wenselijk is.
Ja, dat is wenselijk van onpartijdig uiterlijk. Ik kan serieus niet inzien wat er mis is met een uniforme, onpartijdige uitstraling van de politie.
De beperking van de vrijheid van godsdienst in Nederland houdt overigens ook in dat de Nederlandse wet het hoogste gezag heeft en binnen die kaders wordt religie getolereerd. Dat geldt voor iedere (gelovige) Nederlander en dus ook voor iemand die agent wil zijn. Zeker voor een wetsdienaar denk ik dat we bij voorbaat mogen aannemen dat diegene de wet ten alle tijde prevaleert boven de regels van zijn of haar religie. Dit gegeven alleen al zou mijns inziens al voldoende moeten zijn om de neutraliteit van een agent te garanderen.
Dat is dus het stukje neutraal handelen, niet het neutrale aanzicht. Neutraal handelen kan lastig zijn (voor wie dan ook). Een neutrale uitstraling zou geen issue moeten zijn.
Een ander punt waarom het mij geen slecht idee lijkt om het dragen van een hoofddoek toe te staan, is omdat je daarmee een groep die mee wilt doen in de samenleving ook de ruimte geeft om dat te doen. De overheid laat daarmee zien dat wanneer je inderdaad wilt mee doen, dat je dan niet buitengesloten wordt. Ik denk dat dat alleen maar een positief effect kan hebben op een groep die al dan niet terecht zich buitengesloten voelt.
Maar wat zijn de implicaties van het toestaan van religieuze uitingen bij de politie? Meer dan de helft van Nederland is ongelovig en religie zelf staat regelmatig ter spraak. Religie betrekken bij de politie kan voor onnodige wrijving zorgen en dat moet je niet willen.
Omdat zij hun geloof op een andere manier belijden.
Dat is prima en hoe men hun geloof belijdt moeten ze zelf weten. Maar soms zijn er regels waar je je aan hebt te houden waardoor je water bij de wijn moet doen.
Ik heb het al eerder gezegd maar we hebben in Nederland 68.000 agenten. Een zéér kleine minderheid daarvan wenst een hoofddoek te dragen (1 agente heeft het geprobeerd, 1 agente wil het en heeft stappen ondernomen). Verder heb ik nog niet gelezen over anderen die het graag willen. Dus ja, dan moet je maar gewoon water bij de wijn doen en de regels accepteren zoals ze zijn. Als we het nou hadden over een aanzienlijk groter percentage dan was het een ander verhaal. Maar regels waar de overgrote meerderheid het mee eens is aanpassen omwille van een kleine minderheid is gewoon absurd.
Lustucru schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 00:38:
[...]
[...]
Het misverstand waarvan je wist dat het zou komen.
Ik juich niet persoonlijk een gekleurde diender toe: ik juich een persoonlijk gekleurde diender toe. Dat gaat dus niet over (huids) kleur maar over persoonlijke kleuring.
Oh, excuses

Maar dan vraag ik me af waarom je een persoonlijk gekleurde diender toejuicht. Ik wil juist geen persoonlijk gekleurde dienders. Als je persoonlijk gekleurd bent dan ben je simpelweg niet onpartijdig.