SomerenV schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:36:
Sinds een weekje ofzo is er nogal wat te doen rondom de politie. Deze keer niet iemand die boos is vanwege een handeling van een agent, maar iemand die geopperd heeft dat hoofddoekjes mogelijk toegestaan moeten worden om meer diversiteit te promoten. Het gaat in dit geval om Politie Amsterdam.
De gedachtegang is dat de verhouding allochtoon/autochtoon daar ongeveer 50/50 is, en de Politie moet die diversiteit weerspiegelen. Nu is slechts een derde of een kwart van de Politie Amsterdam niet autochtoon, dus dat moet anders. Allochtone jongeren zien de politie als hun natuurlijke vijand dus als de politie voor een merendeel bestaat uit autochtonen agenten dan heb je een probleem.
Nu heeft de politiek overwegend negatief gereageerd, en publieke reacties zijn ook niet bepaald positief. Ondanks dat heeft een agente afgelopen weekend uit eigen beweging besloten een hoofddoekje op te doen om reacties te peilen. Reacties zouden overwegend positief zijn geweest, al waren er wel wat moslims die boos waren geworden omdat de agente zelf geen moslima is.
Anyways, wat vinden we van hoofddoekjes bij de politie? Zelf vind ik het een bijzonder slecht idee. Een politieagent moet zo neutraal mogelijk zijn. Geen uitingen van geloof, geen uitingen van voorkeur. Het publiek hoeft niet te weten of een agent moslim, Christen of Jood is, of dat een agent hetero- of homoseksueel is, of waar ie vandaan komt.
Een agent is voor mij een agent, ongeacht of het een man of vrouw is. Iedere agent heeft evenveel autoriteit. Iets neutralers bestaat er bijna niet in mijn ogen. En dat moeten we niet aan willen passen. Het maakt mij niet uit welk geloof een agent aanhangt, zolang dat geloof maar niet geuit wordt. Een neutrale uitstraling moet altijd prioriteit nummer één zijn.
Ik heb de discussie hier niet gevolgd en misschien is het al gebeurt maar ik denk dat je dit breder mag trekken, moet de politie überhaupt wel of niet een afspiegeling vormen van de bevolking? Zo hebben ze ook de fitheidseisen flink verlaagd voor vrouwen om meer vrouwen te krijgen en nemen ze sneller kandidaten met een andere multiculturele achtergrond aan. Er zijn argumenten voor en tegen die representativiteit maar ik denk in ieder geval dat je deze oproep om hoofddoekjes toe te staan in dat kader kan zien; het meer divers maken van wie er voor de politie werken.
Als antwoord op jouw vraag, ik vind het een verschrikkelijk slecht idee. Het maakt mij niet uit wat voor religie iemand in zijn vrije tijd aanhangt (of atheïsme of agnosticisme), dat mag iedereen voor zichzelf weten. Bij de uitoefening van je werk als politie-agent mag die religie geen rol spelen. Om die reden moet je niet toestaan dat mensen religieuze uitingen doen die zichtbaar zijn voor andere mensen. Echter - dit zal vast al zijn opgemerkt - is de hoofddoek niet echt een religieus iets maar een cultureel iets. De Islam schrijft geen hoofddoek voor, het is een gewoonte geworden in bepaalde regios waar de Islam populair is dat ze een hoofddoek zijn gaan dragen maar dat staat in principe los van de religie. Dat maakt verder geen verschil, als politie-agent moet je het uniform dragen wat bij dat werk hoort, een hoofddoek hoort hier niet bij. Niet in dit deel van de wereld in ieder geval.
Een pet hoeft van mij trouwens ook niet maar dat is meer een modieuze kwestie.
Hier gaat het over politie-agenten maar hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor gemeentehuismedewerkers en leraren, tenzij je op een islamitische/christelijke...school werkt maar m.i. zou je sowieso enkel openbaar onderwijs moeten hebben.
Het heeft inderdaad te maken met dat je op een bepaalde manier neutraliteit moet uitstralen. Je bent natuurlijk niet neutraal maar je mag mensen niet anders behandelen omwille van een geloof of religie (in ieder geval niet in het nadeel van de mensen, als dat geloof voorschrijft dat je mensen op een goede manier moet behandelen etc. , be my guest) en de mensnen met wie je in aanraking komt bij de uitoefening van je werk moeten geen afstand voelen omwille van zulke zaken.
defiant schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:52:
[...]
Het onderliggende probleem is dat we steeds minder een gezamelijke uitwisseling hebben van normen en waarden, wat komt door het terugtrekken in de eigen bubbels (zowel online als qua wonen en werken) en de impliciete inzet op wat ik voor het gemak maar even de multiculturele samenleving noem.
Jij opent hier een can of worms.

Ik vul dit graag aan met de constatering dat er vele scheidslijnen zijn, veel meer dan enkel cultuur, afkomst en huidskleur. Denk ook aan de groeiende economische tweedeling, hoe de haves anders in het leven staan dan de have nots (het Oekraïne-referendum, de EU-grondwet, de Brexit, de haves zijn erg pro-EU, de have nots overwegend anti-EU aangezien zij netto verlies hebben geledne door de EU).
Ik denk dat het uit elkaar groeien wordt gevoed door het politieke beleid van de afgelopen decennia.
Je ziet deze patronen in allerlei vormen terug, bijvoorbeeld bij scholen waarin er een uniform moet worden gedragen om cohesie te bevorderen en groepsvorming rondom religie/cultuur/afkomst/etc te voorkomen.
Correct. Het is geen toeval dat je vooral een schooluniform hebt in landen waarin de economische tweedeling groter is, en soms ook binnen klasses waarbij dat zo is (rijkeluikindjes waarbij de een zijn ouders tot de hoge middenklasse behoren en de ander zijn ouders multimiljonair/miljardair zijn). Traditioneel hadden we in de tweede helft van de twintigste eeuw tot in de jaren 80/90 het beleid om de diverse lagen van de samenleving zoveel mogelijk te mengen, met enkele uitzonderingen, denk bijvoorbeeld aan gemengde woonwijken waar de 1-10% zich aan kon onttrekken (wijken met exclusief duurdere koopwoningen) en de mogelijkheid om voor het grootste deel naar hogere onderwijstypes te gaan waarbij mensen die in betere wijken werden geboren wel betere kansen kregen en krijgen (lage scholen zijn wijkgebonden, dit probeerden we gedeeltelijk weer te compenseren door meer middelen te geven aan scholen die in minder goede wijken staan) en je niet van het HAVO naar het gymnasium kan. Het onderzoek van Richard Wilkinson laat zien dat dit soort beleid goed is voor een samenleving. De laatste decennia zie je dat dit beleid onder druk is komen te staan, een zorgwekkende ontwikkeling voor de toekomst.
[
Voor 31% gewijzigd door
Verwijderd op 05-11-2017 19:04
]