Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
arbraxas schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:11:
[...]

Dat is toch logisch? Stel hoofddoeken worden toegestaan, dan is er in no time iemand die een levensgroot christelijk kruis om zijn net wil en die extravagante homo wil in zijn roze spandex met verentuig (ja we chargeren het een klein beetje :+ ) zijn dienst uitvoeren.

Vervolgens laat je de hoofddoek wel toe, maar het kruis en de spandex met veren moeten thuis gelaten worden.
Ga dan maar uitleggen waarom de ene wel een uitzondering krijgt en de ander niet.

Lang verhaal kort, politie moet zich verre van dit soort discussies houden
Verder kom je dan misschien nog in de problemen omdat Achmed zich niet wil laten arresteren door Klaas, maar perse door Fatima. Of juist ook niet, want Achmed luisterd niet naar vrouwen.
Gooi er dan nog een extravagante homo bij en je hebt helemaal feest.

Moraal van het verhaal, geen uitzonderingen voor de politie. Iedereen dezelfde neutrale uitstraling om (ergere) problemen te voorkomen.
Quincy/Achmed en Hassan hebben baat bij een neutrale behandeling door de politie. De neutrale uitstraling is een bijzaak en op dat moment niks meer dan window dressing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:11
Want dat is de discussie in dit topic?

Persoonlijke (religieuze) uitingen en overtuigingen mogen ze thuislaten zodra het uniform wordt aangetrokken. Afwijkingen toestaan kan alleen maar bijdragen aan nog een reden voor iemand om zich geprovoceerd te voelen of de schijn te wekken op een andere manier te oordelen.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 13-07-2018 19:37 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:06
arbraxas schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:11:
[...]
Moraal van het verhaal, geen uitzonderingen voor de politie. Iedereen dezelfde neutrale uitstraling om (ergere) problemen te voorkomen.
Wellicht was het door het verloop van de discussie wat lastig te volgen, maar volgens mij waren @ArgantosNL en ik het daar wel over eens. Hij / zij denk ik wat prinicipeler dan ik, maar in de basis eens.

Dat is toch logisch? Stel hoofddoeken worden toegestaan, dan is er in no time iemand die een levensgroot christelijk kruis om zijn net wil en die extravagante homo wil in zijn roze spandex met verentuig (ja we chargeren het een klein beetje :+ ) zijn dienst uitvoeren.
Vervolgens laat je de hoofddoek wel toe, maar het kruis en de spandex met veren moeten thuis gelaten worden. Ga dan maar uitleggen waarom de ene wel een uitzondering krijgt en de ander niet.
Omdat ik ook een groot voorstander van inclusiviteit ben vind ik het wel interessant om over dat soort stellingen na te denken. Ze worden hier als vanzelfsprekend geplaatst, maar de praktijk in b.v. GB leert anders. Daar zijn beperkte uitingen van identiteit geoorloofd inclusief hoofddoek en tulband. Ik woon er niet dus ik heb geen zicht op wat daar allemaal speelt, maar blijkbaar kan het daar wel zonder roze spandex en verentuig. Dat is voor mij wel een aanleiding om vraagtekens te stellen bij 'als dit dan ook dat' uitspraken.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
polli_ schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:18:
[...]

Quincy/Achmed en Hassan hebben baat bij een neutrale behandeling door de politie. De neutrale uitstraling is een bijzaak en op dat moment niks meer dan window dressing.
Tja, maar als je een klacht over de moskee indiend en vervolgens komt er dus een agente met hoofddoek jou aangifte opnemen dan kun je op zijn minst gefronste wenkbrouwen verwachten. Net zoals met een klacht over een kerk en iemand met een kruis om de nek of die hippe homobar en roze spandex agent met veren komt de bocht om.

Punt is dat om je neutraal op te stellen je ook een neutrale uitstraling moet hebben. Op het moment dat je dat niet doet sta je als politie direct een nul achter. Want met uitingen van levens / geloofsovertuiging geef je gewoon aan dat je in een bepaald kamp zit. En ook al ben je 100% integer, je hebt gewoon de schijn tegen. En dat moet je ten alle tijden voorkomen als justitie.

@klaaas
Voor mij is het simpel, of je laat alle uitingen toe of niet een. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Wat je in GB namelijk ziet is dat geloof gelijker word behandeld als de rest. Dat is geen inclusiviteit, maar puur voorkeursbehandeling.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
arbraxas schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:02:
Punt is dat om je neutraal op te stellen je ook een neutrale uitstraling moet hebben. Op het moment dat je dat niet doet sta je als politie direct een nul achter. Want met uitingen van levens / geloofsovertuiging geef je gewoon aan dat je in een bepaald kamp zit. En ook al ben je 100% integer, je hebt gewoon de schijn tegen. En dat moet je ten alle tijden voorkomen als justitie.
Niet alleen dat, maar stel dat er 2 agenten bij een doorgedraaid figuur komen. Agente 1 met hoofddoek krijgt een klap en gaat KO, agente 2 krijgt geen klap maar kan rustig met haar praten. Kreeg agente 1 nu een klap omdat ze een hoofddoek had, omdat haar peopleskills minder goed zijn dan die van haar collega of omdat ze stomweg als eerste op dit figuur af stapte?

Dit alles nog even afgezien van het veiligheidsaspect. Dat uniform is/wordt in de basis zo ontworpen dat mogelijkheden tot bijvoorbeeld verstikking middels kleding worden weggenomen. Als je dan een hoofddoek om hebt, kan die naar beneden worden geschoven en worden gebruikt om je te verwurgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
arbraxas schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:02:

@klaaas
Voor mij is het simpel, of je laat alle uitingen toe of niet een. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Wat je in GB namelijk ziet is dat geloof gelijker word behandeld als de rest. Dat is geen inclusiviteit, maar puur voorkeursbehandeling.
Of religie in GB gelijker wordt behandeld is behoorlijk afhankelijk van de definitie van de voorwaarden lijkt me. Als je zou stellen dat er pas sprake is van gelijke behandeling als alle uitingen zijn toegestaan dan heb je een punt. De vraag is echter of dat een realistisch uitgangspunt is. Ik denk het niet. Je kunt als pastafari niet een vergiet dragen en motoragent zijn. Ik weet het, dat is ook een religieuze uiting, maar het punt zal duidelijk zijn: niet elke uiting is te combineren met je taak als agent.

Het is dan ook beter het uitgangspunt te formuleren als (ongeveer): individuele uitdrukkingen van identiteit zijn toegestaan als ze niet belemmerend zijn voor je functioneren als agent. Wat ik er van begrepen heb is dat ook ongeveer hoe het in GB gehanteerd wordt (er zijn volgens mij geen hele duidelijke omschrijvingen van wat er wel en niet mag). Daarmee heb je volgens mij ook een gelijk speelveld. Een kruis van een paar kilo om je nek belemmert je in je functioneren en is daarom niet toegestaan. Een roze spandex met veren zal je taak om andere redenen bemoeilijken en is dan ook niet toegestaan.

Tegenwerping kan natuurlijk zijn dat je daarmee ruimte schept voor discussie. Dat klopt. Het NL standpunt is wat dat betreft eenduidiger. De praktijk lijkt echter uit te wijzen dat dat allemaal wel meevalt. Homofiele agenten blijken niet daadwerkelijk veel aandrang te hebben om in een roze spandex met veren op het werk te verschijnen. (Heel verrassend...)

Uiteraard staat het je vrij om de voorkeur te geven aan de NL insteek. Maar ik heb het idee dat het dan wel meer een principiële insteek is dan een pragmatische.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
klaaas schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 01:03:
[...]

Het is dan ook beter het uitgangspunt te formuleren als (ongeveer): individuele uitdrukkingen van identiteit zijn toegestaan als ze niet belemmerend zijn voor je functioneren als agent. Wat ik er van begrepen heb is dat ook ongeveer hoe het in GB gehanteerd wordt (er zijn volgens mij geen hele duidelijke omschrijvingen van wat er wel en niet mag).
Maar het gaat bij het uniform om een neutrale uitstraling niet om de praktische werkbaarheid. En je maakt wel degelijk een onderscheid op religie natuurlijk want met dit argument kun je ook Ajax shirtjes en PVV speldjes toestaan. Maar dat doe je dan weer niet.

De GB als voorbeeld nemen is een pleidooi voor een uitzondering voor religie want dat is wat daar gebeurt.

[ Voor 6% gewijzigd door noguru op 14-07-2018 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:55
noguru schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 07:27:
[...]

Maar het gaat bij het uniform om een neutrale uitstraling niet om de praktische werkbaarheid.
Maar waarom is dat deel zo belangrijk als het andere zaken in de weg staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
Philip Ross schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:58:
[...]

Maar waarom is dat deel zo belangrijk als het andere zaken in de weg staat?
Ik zie niet wat het in de weg staat. Een religieuze uiting is wat anders dan een religie zelf. Een moslima kan prima agent zijn als ze de hoofddoek tijdens het werk af laat.

Tenzij je stelt dat de hoofddoek een religieuze verplichting is en niet af mag. In dat geval ben ik ook van mening dat de politie daar niet aan mee hoeft te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:55
noguru schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 18:41:
[...]

Ik zie niet wat het in de weg staat. Een religieuze uiting is wat anders dan een religie zelf. Een moslima kan prima agent zijn als ze de hoofddoek tijdens het werk af laat.

Tenzij je stelt dat de hoofddoek een religieuze verplichting is en niet af mag. In dat geval ben ik ook van mening dat de politie daar niet aan mee hoeft te werken.
De politie HOEFT inderdaad niet mee te werken nee. Dan zeg ik ook nergens. Maar diversiteit hebben we momenteel harder nodig binnen de politie dan een klein stukje uitstraling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noguru
Philip Ross schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 19:45:
[...]

De politie HOEFT inderdaad niet mee te werken nee. Dan zeg ik ook nergens. Maar diversiteit hebben we momenteel harder nodig binnen de politie dan een klein stukje uitstraling.
Ik betwijfel of diversiteit harder nodig is dan een klein stukje uitstraling zoals jij het noemt. Je stelt het als een gegeven feit maar dat is het niet, het is een mening.
En het toestaan van religieuze uitingen is helemaal niet nodig om divers te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
noguru schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 07:27:
[...]

Maar het gaat bij het uniform om een neutrale uitstraling niet om de praktische werkbaarheid.
De argumenten tegen minder neutraliteit zijn echter steeds praktische argumenten (als je dat doet dan gebeurt er dit). Prima als je er een principiële zaak van wilt maken, maar kun je dan ook uitleggen waarom dat een beter principe is dan praktische neutraliteit?
En je maakt wel degelijk een onderscheid op religie natuurlijk want met dit argument kun je ook Ajax shirtjes en PVV speldjes toestaan. Maar dat doe je dan weer niet.
Als je een speldje met een crucifix toestaat wordt het denk ik lastig om een PVV-speldje te weigeren. Maar het zou best wel de moeite zijn om daar eens over te brainstormen.
De GB als voorbeeld nemen is een pleidooi voor een uitzondering voor religie want dat is wat daar gebeurt.
Dat is niet wat ik begrepen heb van de voorschriften in GB. Niet alleen religieuze uitingen zijn toegstaan, maar ook andere persoonlijke uitingen. In beperkte mate en voorzover ze het functioneren niet beïnvloeden. Een roze spandex zal niet toegestaan zijn, maar een Jesus Saves t-shirt ook niet. Of b.v. een speldje met een regenboog wel mag en een oorbel met kruisje ook lijkt me op basis van de regels zoals ik die ken logisch, maar ik heb daar helaas weinig concrete dingen over kunnen vinden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
klaaas schreef op zondag 15 juli 2018 @ 01:30:
[...]

De argumenten tegen minder neutraliteit zijn echter steeds praktische argumenten (als je dat doet dan gebeurt er dit). Prima als je er een principiële zaak van wilt maken, maar kun je dan ook uitleggen waarom dat een beter principe is dan praktische neutraliteit?
Het is geen beter principe. In Nederland kiezen we ervoor om het neutraal handelen duidelijk te maken door ook een neutrale uitstraling te hebben.
[...]

Als je een speldje met een crucifix toestaat wordt het denk ik lastig om een PVV-speldje te weigeren. Maar het zou best wel de moeite zijn om daar eens over te brainstormen.
Doe dat vooral. Want dit is natuurlijk wel de grote vraag die hier al veel gesteld is maar waar nog steeds geen antwoord op is gegeven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• arbraxas
Voor mij niet zo moeilijk, als je je religie mag uiten dan je politieke voorkeur ook. Anders ben je zoals ik al eerder zei religie in een voorkeurspositie aan het zetten.
Maar je kunt de escalatie makkelijk zien aankomen tussen moslima agente en een hardcore PVV aanhanger of de PVV spelddragende agent en moslims.

Ik zie geen enkel voordeel in toestaan van uitingen van levensovertuiging bij de politie. Wel legio negatieve.
En als je zo principieel bent dat je je hoofddoek of PVV speldje absoluut moet dragen tijdens je werk dan ben je wat mij betreft sowieso niet geschikt. Want daar mee geef je duidelijk aan dat je niet neutraal kunt zijn.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

- laat maar voordat ik weer een ban krijg -

[ Voor 146% gewijzigd door Wim-Bart op 15-07-2018 19:40 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
arbraxas schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:07:
Voor mij niet zo moeilijk, als je je religie mag uiten dan je politieke voorkeur ook. Anders ben je zoals ik al eerder zei religie in een voorkeurspositie aan het zetten.
Tja, ik verwijs terug naar mijn eerdere post. Dit is de olifant in de kamer. De titel van dit draadje is "Religieuze uitingen bij de Politie. Oké of niet?" En dus uitdrukkelijk niet " Individuele uitingen bij de Politie. Oké of niet? En daar gaat het gewoon helemaal mis. Er is nu na maanden discussie nog steeds geen enkel argument genoemd waarom überhaupt de vraag zo gesteld moet worden.

Meer dan een enkeling die dan maar vindt dat alles moet kunnen, tot en met PVV speldjes en roze leggings toe, hebben we tot nu toe niet gehad. Maar naar mijn mening is dat een ontwijking van de vraag, geen antwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
noguru schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:40:
[...]

Tja, ik verwijs terug naar mijn eerdere post. Dit is de olifant in de kamer. De titel van dit draadje is "Religieuze uitingen bij de Politie. Oké of niet?" En dus uitdrukkelijk niet " Individuele uitingen bij de Politie. Oké of niet? En daar gaat het gewoon helemaal mis. Er is nu na maanden discussie nog steeds geen enkel argument genoemd waarom überhaupt de vraag zo gesteld moet worden.

Meer dan een enkeling die dan maar vindt dat alles moet kunnen, tot en met PVV speldjes en roze leggings toe, hebben we tot nu toe niet gehad. Maar naar mijn mening is dat een ontwijking van de vraag, geen antwoord.
Maar is een religieuze uiting geen persoonlijke uiting?

Een hoofddoek is geen religieuze uiting, het is jouw persoonlijke uiting van jouw (tak van) religie. Zat moslima's zonder hoofddoek, het is en blijft een
persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
@noguru
Juist jou tussen de lijntjes kleuren is vluchten voor de discussie. Je krijgt van mij dacht ik heel duidelijk antwoord waarom ik vind van niet. Mijn redenen zijn inderdaad breder als de titel van dit topic, maar daarom niet minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 17:45
Fly-guy schreef op maandag 16 juli 2018 @ 06:30:
[...]

Maar is een religieuze uiting geen persoonlijke uiting?

Een hoofddoek is geen religieuze uiting, het is jouw persoonlijke uiting van jouw (tak van) religie. Zat moslima's zonder hoofddoek, het is en blijft een
persoonlijke keuze.
jou stelling is eigenlijk "is een mus geen vogel?"
Ja, een mus is een vogel, maar is elke vogel een mus?

Ook al is het een persoonlijke keuze, het blijft een religieuze uiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 16:00
De praktijk lijkt echter uit te wijzen dat dat allemaal wel meevalt. Homofiele agenten blijken niet daadwerkelijk veel aandrang te hebben om in een roze spandex met veren op het werk te verschijnen. (Heel verrassend...)

Uiteraard staat het je vrij om de voorkeur te geven aan de NL insteek. Maar ik heb het idee dat het dan wel meer een principiële insteek is dan een pragmatische.
Ook aangaande @arbraxas
Ik voorzie wel problemen als een agent met een keppeltje in een buurt gaat surveilleren met voornamelijk moslims, of een arrestatie uitvoert op een moslim.
En andersom zal dat ook zo zijn, als een agent met een hoofddoek in een joodse buurt een arrestatie uitvoert.

Het veiligst is om gewoon een neutrale uitstraling te hebben, veilig voor de agenten zelf, en de omgeving.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
ArgantosNL schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:28:
[...]

jou stelling is eigenlijk "is een mus geen vogel?"
Ja, een mus is een vogel, maar is elke vogel een mus?

Ook al is het een persoonlijke keuze, het blijft een religieuze uiting.
Misschien niet helemaal duidelijk gemaakt, maar in mijn opinie is een hoofddoek of een persoonlijke keuze (want niet verplicht vanwege je religie, maar jouw interpretatie) of een gedwongen feit (want niet verplicht vanwege je religie, maar blijkbaar door iemand/iets anders).

In het eerste geval is niet bij de politie kunnen werken een gevolg van je keuze, in het tweede geval moeten we, denk ik, die dwang niet gaan faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Laatst online: 22-05 16:13
Ora et Labora schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Ook aangaande @arbraxas
Ik voorzie wel problemen als een agent met een keppeltje in een buurt gaat surveilleren met voornamelijk moslims, of een arrestatie uitvoert op een moslim.
En andersom zal dat ook zo zijn, als een agent met een hoofddoek in een joodse buurt een arrestatie uitvoert.
Wel eens in Antwerpen geweest? Daar lopen mannen in legeruniform inclusief keppeltje, pijes en gigantische machinegeweren, gewoon over straat.
Het veiligst is om gewoon een neutrale uitstraling te hebben, veilig voor de agenten zelf, en de omgeving.
Wat nou als ik geen aanstoot neem aan keppeltjes of hoofddoeken, maar aan kale koppen, tatoeages en kort haar bij vrouwen, moeten die dan ook verboden worden? Ik vind het namelijk prima om gearresteerd te worden door iemand met een hoofddoek, een keppel of een groot kruis om de nek. Maar een tattoo of een kale klets, nee dat wil ik niet. Dus daar neem ik aanstoot aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij moeten we gewoon, tenminste op dit moment, niet willen pretenderen dat de politie neutraal handelt noch dat we willen dat ze een neutrale uitstraling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:50
begintmeta schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:35:
Volgens mij moeten we gewoon, tenminste op dit moment, niet willen pretenderen dat de politie neutraal handelt noch dat we willen dat ze een neutrale uitstraling heeft.
Nee, dat moeten wij niet.

Het is een groot goed dat men tracht dat de Politie zo neutraal als mogelijk is én dat tevens uitstraalt. Een mens is er ten slotte op geselecteerd dat deze op basis van uiterlijk vooroordelen heeft over anderen, omdat dit een - mijn inziens - overlevingsmechanisme is. Indien dit eerste oordeel zo neutraal als mogelijk is, is dat enkel meegenomen en kan men als Politie dit vervolgens voortzetten door tevens zo neutraal als mogelijk te handelen; dat is: zonder aanzien des persoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Flavius schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:53:
...
Nee, dat moeten wij niet.
...
Dan moeten we meer moeite doen ons handelen in lijn brengen met de pretentie vind ik. 'Zo neutraal als mogelijk' is het allemaal op het moment niet in ieder geval.

Daarnaast denk ik dat juist de politie in het handelen juist wel rekening moet houden met om wie het gaat, daar in iedergeval niet blind voor te zijn, vanwege de effectiviteit en om zorg te dragen voor een juiste behandeling van degene om wie het gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 17-07-2018 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:35:
Ik snap het argument "ze zijn nu niet neutraal, doos hoeven ze dat ook niet uit te stralen" niet.

Stel de politie is niet geheel neutraal (wat denk ik ook een utopie is, gezien het mensenwerk is), is het dan geen goed idee om daaraan te werken in plaats van de neutrale kledingvoorschriften weg te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fly-guy schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:43:
...
Ik snap het argument "ze zijn nu niet neutraal, doos hoeven ze dat ook niet uit te stralen" niet.

Stel de politie is niet geheel neutraal (wat denk ik ook een utopie is, gezien het mensenwerk is), is het dan geen goed idee om daaraan te werken in plaats van de neutrale kledingvoorschriften weg te gooien?
De huidige kledingvoorschriften zijn ook niet zo 'neutraal' als mogelijk zou zijn, wat mij betreft maken we het neutraler, als neutraliteit van uitstraling de doelstelling is.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 17-07-2018 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ora et Labora schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Ook aangaande @arbraxas

Ik kan me dat ook wel voorstellen, de vraag is alleen: is dat ook daadwerkelijk zo? Als je kijkt naar landen waar er meer vrijheid is qua uitingen, komt dat soort agressie daar dan meer voor?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:18:
[...]

De huidige kledingvoorschriften zijn ook niet zo 'neutraal' als mogelijk zou zijn, wat mij betreft maken we het neutraler, als neutraliteit van uitstraling de doelstelling is.
De huidige kleding is een compromis tussen comfort, bescherming en uitstraling en is, voor zover mogelijk, neutraal in geloofs-, levensovertuiging en politieke opvattingen.
Het uniform wordt zo nu en dan uiteraard aangepast, waarbij bepaalde zaken afgeschaft of toegevoegd worden. Een veel genoemd punt zijn de tatoeages, die (oogluikend) steeds vaker zichtbaar zijn en mogelijk in de toekomst officieel toegestaan worden.
Echter zit er een wereld van verschil tussen een plakplaatje op je arm en een (wereld) religie of politieke opvatting, daar waar het eerste twee niets zegt over de persoon in het pak en zijn denkbeelden , terwijl het tweede dat wel degelijk doet.

Daarom vind ik het toestaan van zichtbare religieuze zaken in een uniform een bijzonder slecht iets een moeten we op dat vlak (is echt niet het enige vlak) zo veel mogelijk neutraal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59
[...]

Of religie in GB gelijker wordt behandeld is behoorlijk afhankelijk van de definitie van de voorwaarden lijkt me. Als je zou stellen dat er pas sprake is van gelijke behandeling als alle uitingen zijn toegestaan dan heb je een punt. De vraag is echter of dat een realistisch uitgangspunt is. Ik denk het niet. Je kunt als pastafari niet een vergiet dragen en motoragent zijn. Ik weet het, dat is ook een religieuze uiting, maar het punt zal duidelijk zijn: niet elke uiting is te combineren met je taak als agent.
Je kan toch gewoon een kinbandje aan dat vergiet maken. 8)
http://www.motor-software...elmets-and-sikh-religion/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Haha, mooi volk die Engelsen!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Wel eens in Antwerpen geweest? Daar lopen mannen in legeruniform inclusief keppeltje, pijes en gigantische machinegeweren, gewoon over straat.
Niet onlangs nee, aangezien ik in het noorden van Nederland woon. Mijn verhaal gaat dus ook over nederlandse politie. Maar als ik die beschrijving van jou zo lees dan betwijfel ik of dat over politie gaat.

En dat jij aanstoot neemt aan kale hoofden, korte kapsels bij vrouwen en tatoeages geeft mooi jou discriminerende insteek over deze mensen weer, maar ik mis een beetje de link naar dit topic.
Welke religieuze / levensbeschouwelijke uitingen hebben deze mensen exact?
Wat bedoel je precies met zo neutraal mogelijk? Het politieuniform is zo ontworpen dat het neutraal is en enzigzins gezag afdwingt. Je kunt uiteraard duidelijk zien dat het een agent is, maar niet of het een christen,jood,moslim,atheist of Ajax fan is.
Dit is wat de politie er zelf over zegt:
Waarom draagt de politie een uniform?
Natuurlijk staat voorop hoe politieagenten hun werk doen, maar ook de presentatie van dat werk verdient aandacht. De manier waarop een politieagent zich presenteert, zegt iets over de kwaliteit van dat politiewerk. Het uniform ‘zegt’ ook dat de politieagent de autoriteit is op straat. De politieagent vertegenwoordigt het gezag (de overheid). Daarmee is het uniform aanzienlijk meer dan een ‘werkpak’. Aan het uniform ziet u als burger dat u met de politie te maken hebt. Zichtbaarheid en herkenbaarheid zijn daarmee de belangrijkste functies van het uniform. Daarnaast biedt het uniform ook veiligheid en bescherming.
Dus nee, neutraliteit is niet de enigste doelstelling van een uniform. Laat niet weg dat een neutrale uitstraling wel hoog op het lijstje staat, zoals ook al meerdere keren door de politietop en ministers is bevestigd.

[ Voor 52% gewijzigd door arbraxas op 17-07-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Laatst online: 22-05 16:13
Fly-guy schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:44:
[...]

Echter zit er een wereld van verschil tussen een plakplaatje op je arm en een (wereld) religie of politieke opvatting, daar waar het eerste twee niets zegt over de persoon in het pak en zijn denkbeelden , terwijl het tweede dat wel degelijk doet.
Voor jou misschien wel, voor een ander hoeft dat niet zo te zijn. Er zijn Joden die het zionisme verachten en er zijn Joden die met een wijntje hardop lachend toekijken hoe Palestijnen worden afgeschoten. Op basis van een keppeltje heb je geen idee welke ideeën iemand heeft. Voor hoofddoekjes idem dito.

Een vegan kan aanstoot nemen aan leren boots, een ander kan zeggen dat tattoos per definitie verminking is, iemand die zijn eigen lichaam verminkt zal wel niet respectvol omgaan met die van mij, niet?

Dan zouden we hetgeen waar jij aanstoot aan neemt moeten verbieden en hetgeen waar de vegan aanstoot aan neemt niet. Terwijl het doel niet moet zijn een schijn neutraliteit uitstralen maar een zo neutraal mogelijk handelen najagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
maar een zo neutraal mogelijk handelen najagen.
En als je een Palestijn die hier in nederland is helemaal over de rooie jaagt omdat de agent in kwestie een keppeltje draagt schiet je dus volledig dat doel voorbij. Daarom dus een neutrale uitstraling. ook om escalatie te voorkomen en de veiligheid van de agent zoveel mogelijk te waarborgen.

Die vegan van jou heeft geen probleem met een levensbeschouwelijke uiting van een agent, maar met het eten/gebruik van dieren in het algemeen. Staat een beetje los van deze discussie.
En dat van die tattoos en verminking, dat vind ik er een die wel heel ver gezocht is. Maar goed, officieel zijn tattoos ook nog verboden.
En volgens dit draadje op infopolitie dien je de tattoeage bedekt te houden:
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=36658

[ Voor 5% gewijzigd door arbraxas op 17-07-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
arbraxas schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:09:
[...]
Dus nee, neutraliteit is niet de enigste doelstelling van een uniform. Laat niet weg dat een neutrale uitstraling wel hoog op het lijstje staat, zoals ook al meerdere keren door de politietop en ministers is bevestigd.
Eh... nergens om, maar die neutrale uitstraling wordt in het stuk dat je qoute helemaal niet genoemd...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Nee klopt, dat was ook meer aan te geven dat er meer speelt als neutraliteit.
Maar hier heb je een paar linkjes met die daar wel over gaan en waar de politie zeer duidelijk is over de neutrale uitstraling:
https://www.politie.nl/ni...doek-bij-het-uniform.html
https://nos.nl/artikel/22...in-publiekscontacten.html
https://www.infopolitie.n...-voor-uitstraling-politie

[ Voor 6% gewijzigd door arbraxas op 17-07-2018 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
arbraxas schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:25:
Nee klopt, dat was ook meer aan te geven dat er meer speelt als neutraliteit.
Maar hier heb je een paar linkjes met die daar wel over gaan en waar de politie zeer duidelijk is over de neutrale uitstraling:
https://www.politie.nl/ni...doek-bij-het-uniform.html
https://nos.nl/artikel/22...in-publiekscontacten.html
https://www.infopolitie.n...-voor-uitstraling-politie
Ah, ik vond het al een vreemde conclusie uit het stukje.

Wat me opvalt aan je links waarin het over neutraliteit gaat is dat ze allemaal heel recent zijn (de 1e 2 iig; de 3e heeft geen datum maar speelt rond dezelfde tijd meende ik?). Dat roept bij mij de vraag op hoe er in het (tamelijk recente) verleden over die neutraliteit en het uniform gedacht werd. Is dat inderdaad altijd als belangrijke functie benoemd of was het met name 'zichtbaarheid en herkenbaarheid'. Ik weet het antwoord niet hoor, is ook geen kritiek op je standpunt, maar beantwoording zou licht kunnen werpen op de context.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:24
klaaas schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:47:
[...]

Ah, ik vond het al een vreemde conclusie uit het stukje.

Wat me opvalt aan je links waarin het over neutraliteit gaat is dat ze allemaal heel recent zijn (de 1e 2 iig; de 3e heeft geen datum maar speelt rond dezelfde tijd meende ik?). Dat roept bij mij de vraag op hoe er in het (tamelijk recente) verleden over die neutraliteit en het uniform gedacht werd. Is dat inderdaad altijd als belangrijke functie benoemd of was het met name 'zichtbaarheid en herkenbaarheid'. Ik weet het antwoord niet hoor, is ook geen kritiek op je standpunt, maar beantwoording zou licht kunnen werpen op de context.
De reden daarvoor is denk ik een beetje hetzelfde als de reden voor dit draadje; de discussie speelde eerder niet. Iedereen accepteerde simpelweg de uniformiteitsregels van de politie, totdat een moslima haar hoofddoek op wilde houden. En dat begon pas in mei vorig jaar.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
Ik had altijd al staande gehouden willen worden door een mooie oosterse politieagente met blauwe of groene ogen. De politie kan zeker wat diversiteit gebruiken, maar nu gaat het feest niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:38

mark-k

AKA markkNL

Franco10 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:52:
[...]

[...]

Wat nou als ik geen aanstoot neem aan keppeltjes of hoofddoeken, maar aan kale koppen, tatoeages en kort haar bij vrouwen, moeten die dan ook verboden worden? Ik vind het namelijk prima om gearresteerd te worden door iemand met een hoofddoek, een keppel of een groot kruis om de nek. Maar een tattoo of een kale klets, nee dat wil ik niet. Dus daar neem ik aanstoot aan.
Dat jij ergens aanstoot aan neemt boeit helemaal niks, dat is je eigen tekortkoming. Het gaat erom dat een agent neutraal moet zijn en ook zo over moet komen. Je kunt niet hebben dat er een schijn van voorkeursbehandeling overheen hangt, iets waarbij je bij religieuze uitingen nogal snel aan zit.

Een voorbeeld buiten religie is bijvoorbeeld dat een agent met een zichtbare ajax tatoeage zou worden ingezet bij ajax-feijenoord. Het heeft dan al de schijn tegen dat de ene groep anders behandeld zal worden dan de andere.

Om dezelfde reden zal een rechercheur ook nooit een zaak mogen behandelen waarbij hij een hechte band had met het slachtoffer of de vermoedelijke dader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
polli_ schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:35:
Ik had altijd al staande gehouden willen worden door een mooie oosterse politieagente met blauwe of groene ogen. De politie kan zeker wat diversiteit gebruiken, maar nu gaat het feest niet door.
Daar heb je andere dienstverleners voor:

Escortservice ---------->

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flavius
Politieagenten in uniform mogen definitief geen hoofddoekjes, kruisjes of keppeltjes meer dragen. Minister Dilan Yesilgöz laat de kledingvoorschriften aanpassen en maakt daarmee een einde aan een lange discussie.

Bron: NOS
De neutraliteit van de politie blijft qua kledingvoorschriften in ieder geval gewaarborgd. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 20:41
Het is een overwinning voor de xenofoben in NL --

het marginale geneuzel over 'neutraliteit' raakt kant nog wal -- het valt niet goed uit te leggen behalve dan 'wij vinden dat' aangezien de definitie aan alle kanten schuurt -- net zo min dat een 'uniform' uniform hoort te zijn -- in verschillende landen, bijvoorbeeld het VK kan een Sikh agent zijn tulband dragen, en is het uniform daarop aangepast -- NL kiest ervoor om de mens te gaan aanpassen maar niet de uniform (!!!). Maar wel brullen dat wij als overheid vooral de 'menselijke maat' moeten hanteren.

https://nspauk.org/our-people/

Dit is waar wij in NL van gruwen en huiveren, en volkomen normaal in VK

Gegeven de interne problemen van de politie met extreem rechts in hun kringen zal dit het aanzien en gelijk alleen van extreem rechts alleen maar versterken. Immers waar is de bewijslast dat deze wijziging ondersteund?

Is er onomstotelijk bewijs/data/fact-base dat iemand onterecht was veroordeeld door een agent met een hoofddoek of keppel vanwege neutraliteitsbeginsel?

Is een agent met tattoos van bv Ajax neutraal als deze een paar Feyenoord supporters moet aanhouden? Is een agent met een PVV-meeuw onbevooroordeeld naar een Marokkaanse verdachte ... denken dat wij 'neutraliteit; hiermee waarborgen is gotspe -- je mate van neutraliteit wordt niet bepaalt tussen 0900-1700 -- die is er altijd

[ Voor 9% gewijzigd door R3M1 op 29-06-2023 15:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flavius
Dat het in het VK normaal is, maakt nog niet dat het wenselijk is. De 'gewone' agent loopt daar niet rond met een vuurwapen. Moeten we daarom ook maar hier het vuurwapen gaan afschaffen? Wat me beter lijkt: misschien moet men in het VK een voorbeeld nemen aan Nederland en met al die religieuze uitingen gewoon stoppen.
Is onomstotelijk bewijs/data/fact-base dat iemand onterecht was veroordeeld door een agent met een hoofddoek of keppel vanwege neutraliteitsbeginsel?
Het gaat niet per se om de neutraliteit van de persoon an sich, maar om de neutrale uitstraling van het uniform. En daarmee de neutrale positie die je als overheid wilt uitstralen. Heb je enig idee wat een keppeltje voor reactie uitlokt bij bepaalde personen? Dat moet je als politie helemaal niet willen.

Ik snap sowieso niet waarom je per se je religieuze stempel wilt drukken. Laat dat lekker thuis of buiten je diensttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

R3M1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:54:
Is een agent met tattoos van bv Ajax neutraal als deze een paar Feyenoord supporters moet aanhouden? Is een agent met een PVV-meeuw onbevooroordeeld naar een Marokkaanse verdachte ... denken dat wij 'neutraliteit; hiermee waarborgen is gotspe -- je mate van neutraliteit wordt niet bepaalt tussen 0900-1700 -- die is er altijd
Juist omgekeerd. De Feyenoorder of Marokkaan hoeft maar te klagen dat de agent in kwestie bevooroordeeld was en je staat gelijk op 1-0 achterstand, want bewijs dan maar dat het niet zo was. Die tattoo of PVV-meeuw wordt voor niets gedragen.
Indien de ambtenaar volledig neutraal gekleed is kan je de klacht als 'ongegrond' verwerpen want er is geen aanknopingspunt voor. Dan is de klacht zelf vooringenomen.

Dus je hebt een pot, maar precies verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Delerium schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Juist omgekeerd. De Feyenoorder of Marokkaan hoeft maar te klagen dat de agent in kwestie bevooroordeeld was en je staat gelijk op 1-0 achterstand, want bewijs dan maar dat het niet zo was. Die tattoo of PVV-meeuw wordt voor niets gedragen.
Indien de ambtenaar volledig neutraal gekleed is kan je de klacht als 'ongegrond' verwerpen want er is geen aanknopingspunt voor. Dan is de klacht zelf vooringenomen.

Dus je hebt een pot, maar precies verkeerd om.
Het bewijs is dat men de wetgeving toepast op de situatie — en men klaagt over alles, omdat ik in een BMW rijd wordt ik vaker aangehouden — er is nergens data of casuïstiek dat zegt dat een niet neutrale uniform een probleem is … xenofoben maken een hoop herrie om een probleem dat niet bestaat of bewezen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
R3M1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Het bewijs is dat men de wetgeving toepast op de situatie — en men klaagt over alles, omdat ik in een BMW rijd wordt ik vaker aangehouden — er is nergens data of casuïstiek dat zegt dat een niet neutrale uniform een probleem is … xenofoben maken een hoop herrie om een probleem dat niet bestaat of bewezen is.
Vooral alleen maar zenden, blijven schreeuwen en schelden. Lekker constructief. :)

Er zijn genoeg casussen die laten zien dat bepaalde relgieuze uitingen gedrag doen uitlokken bij mensen. Nogmaals: dat moet je als politie gewoon niet willen. Ergo: zij dient een neutrale uitstraling te hebben middels het uniform.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:24
R3M1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:23:
[...]… xenofoben maken een hoop herrie om een probleem dat niet bestaat of bewezen is.
Er zijn hier in de afgelopen jaren heel veel constructieve en onderbouwde bezwaren naar boven gekomen tegen religieuze uitingen bij de geüniformeerde politie. Die bezwaren hadden helemaal niks met xenofobie te maken.

Als je nu nog niet verder komt dan eenieder die het niet met jou eens is voor xenofoob uit te maken zegt dat meer over het (gebrek aan) kracht van je argumenten dan over degenen tot wie je je richt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 08:57:
In mijn ogen is de primaire vraag altijd: is een gebod/verbod zinvol. Als dat niet adequaat kan worden aangetoond, kan je het beter achterwege laten.
Voor mij is er de afgelopen jaren eigenlijk niet veel veranderd. Ik vind het prima dat er nu meer duidelijkheid is wat betreft de regelgeving. Opmerkend dat ik me er de afgelopen jaren niet heel intensief mee heb bezig gehouden, weet ik nog steeds niet hoe sterk de onderbouwing van de regelgeving is.

Voor mij heeft een politieuniform in ieder geval nog steeds een inherent niet-neutrale uitstraling (wat zoals ik eerder aangaf ook "normaal" is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
begintmeta schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:50:
[...]

Voor mij is er de afgelopen jaren eigenlijk niet veel veranderd. Ik vind het prima dat er nu meer duidelijkheid is wat betreft de regelgeving. Opmerkend dat ik me er de afgelopen jaren niet heel intensief mee heb bezig gehouden, weet ik nog steeds niet hoe sterk de onderbouwing van de regelgeving is.

Voor mij heeft een politieuniform in ieder geval nog steeds een inherent niet-neutrale uitstraling (wat zoals ik eerder aangaf ook "normaal" is).
Naja. Niet neutraal in die zin. Het staat voor het zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven, waarbij ze allen die zich in Nederland bevinden gelijk behandelen. :)

Of in ieder geval zou het daarvoor moeten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
alexbl69 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:40:
[...]

Er zijn hier in de afgelopen jaren heel veel constructieve en onderbouwde bezwaren naar boven gekomen tegen religieuze uitingen bij de geüniformeerde politie. Die bezwaren hadden helemaal niks met xenofobie te maken.

Als je nu nog niet verder komt dan eenieder die het niet met jou eens is voor xenofoob uit te maken zegt dat meer over het (gebrek aan) kracht van je argumenten dan over degenen tot wie je je richt.
Geen van de argumenten zijn gebaseerd op casuïstiek of ander soort van bewijs dat dit echt een groot probleem is in NL. Wat blijft er dan nog over om over te gaan tot dit soort maatregelen Zoek het gebrek bij jezelf aub

Trouwens hoe wil je tatoeages etc. verbergen bij het zomer uniform van de politie? Gaan wij vragen om deze te verwijderen vanwege neutraliteit?

https://l1.nl/presentatie...iform-in-maastricht-24167

[ Voor 13% gewijzigd door R3M1 op 29-06-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
R3M1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Geen van de argumenten zijn gebaseerd op casuïstiek of ander soort van bewijs dat dit echt een groot probleem is in NL. Wat blijft er dan nog over om over te gaan tot dit soort maatregelen Zoek het gebrek bij jezelf aub

Trouwens hoe wil je tatoeages etc. verbergen bij het zomer uniform van de politie? Gaan wij vragen om deze te verwijderen vanwege neutraliteit?

https://l1.nl/presentatie...iform-in-maastricht-24167
Tatoeages zijn ook niet zondermeer in alle vormen toegestaan gelet op de gedragscode lifestyle-neutraliteit:
Naar aanleiding van het onderzoek "evaluatie uiterlijke versieringen binnen de politie", waarin de heersende opvatting over tatoeages bij zowel politiemedewerkers als in de samenleving is onderzocht, is naar voren gekomen dat burgers en politieambtenaren overwegend neutraal aankijken tegen tatoeages. Hierop is besloten, gezien de huidige context, om de Gedragscode te actualiseren op het punt van tatoeages. De TK is in het halfjaarbericht politie van december 2019 van dit voornemen op de hoogte gesteld. De wijzigingen in de gedragscode zijn afgestemd met de politie en de politievakorganisaties en akkoord bevonden tijdens het Centraal Georganiseerd Overleg Politie (CGOP) van 4 februari 2021.

[...]

Tatoeages kunnen afbreuk doen aan gezaghebbend, neutraal en veilig overheidsoptreden. Het zichtbaar dragen van tatoeages vraagt altijd om een professionele afweging gelet op de aard van het werk en de context op enig moment e.e.a. altijd op basis van gezagsuitstraling, neutraliteit en veiligheid. Tatoeages op het aangezicht zijn in ieder geval niet toegestaan. Het gaat om tatoeages in het gezicht en de hals.
Al ben ik zelf van mening dat deze versierselen niet toegestaan hadden moeten worden, behalve op die plaatsen dat ze niet zichtbaar zijn bij het dragen van het uniform.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste