Mx. Alba schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:02:
[...]
Nogmaals, laatste opmerking dan, ook neutralitit
uitstralen is afhankelijk van de omgeving. Wat in Amerika neutraal is, is dat in India niet en vice versa. En wat in Nederland 50 jaar geleden neutraal was is dat nu niet meer en vice versa.
Hoeft niet perse. Neutraal betekent letterlijk dat je niet voor en niet tegen bent, je geen partij kiest en onzijdig bent. Dat is de definitie van neutraal. En die definitie is voor iedereen gelijk. Onpartijdig is onpartijdig, of je nou moslim bent, blank, zwart, Jood, Christen, man, vrouw, dik, dun, etc.
De politie heeft, ongeacht de agent die het draagt, één uniform. Een onpartijdig uniform. Geen zaken die partijdigheid kunnen verraden. Daarmee is het uniform en dus ook de agent die het draagt, neutraal in zijn uitstraling. Elke vorm van persoonlijke (geloofs)overtuiging doet afbreuk aan die neutraliteit.
@
superwashandjeedit: de agente met hoofddoekje is dan toch net zo neutraal in het uitoefenen van haar werk als de agente zonder hoofddoekje?
De agente met hoofddoekje kan haar werk inderdaad hetzelfde uitvoeren als de agente zonder hoofddoekje. Het probleem is dat dat hoofddoekje afbreuk doet aan de neutrale uitstraling. En dat moet je niet willen.
@
smurfinmarkEen van de kernwaardes van onze rechtstaat is juist dat er basisrechten/plichten voor iedereen zijn, zoals vaak aangekaart, en die staan niet ter discussie, en kunnen ook niet veranderd worden omdat een meerderheid een bepaalde mening toegedaan is. De interpretatie daarvan is open voor discussie, maar het idee dat het hebben van een meerderheid het gelijk bepaalt is vrij bizar, in het bijzonder wanneer het om grondwetten gaat.
Ik bedoelde ermee dat je sommige reglementen (dus niet de wetten) niet aan moet gaat passen omwille van een absurd kleine minderheid. De grote meerderheid is in dit geval voorstander van de neutrale uitstraling, een kleine minderheid is tegenstander. Moet je dan de tevredenheid van de meerderheid opofferen om een kleine minderheid tevreden te stellen? Ik vind van niet. In Nederland heb je het recht om je mening te uiten en da's een goed recht. Echter heb je niet het recht op tegemoetkoming als jouw mening niet strookt met de mening van een ander. Dan ga je de dialoog aan en kijk je naar de mogelijkheden. Meteen maar iets erdoorheen drukken want 'discriminatie' (wat het overigens niet is) slaat nergens op en werkt averechts.
Kijk, als het je lukt de kleine minderheid meer tevreden te stellen zonder de meerderheid tegen de schenen te trappen dan zeg ik doen. Maar dat gaat hier niet. Het is óf wel een hoofddoek, óf geen hoofddoek, geen middenweg. En dan zeg ik: de minderheid moet maar accepteren dat dit de opgestelde regels zijn, of ze zoeken ander werk. Nogmaals iets wat ik eerder ook al gezegd heb: als jij het uitdragen van je religie zó belangrijk vindt dat je zonder religieuze symbolen de functie als agent niet uit kunt oefenen, dan is die functie waarschijnlijk niet voor jou weggelegd.
Laat men eerst maar eens een goed onderzoek houden naar dit onderwerp.
- Hoeveel gelovigen zitten er bij de politie?
- Hoe zijn die percentueel onderverdeeld?
- Zou men graag hun religie uit willen dragen tijdens het uitvoeren van hun functie?
- Zou men bij de politie gaan als ze hun religie uit kunnen dragen?
- Hoe kijkt men aan tegen een agent(e) die zijn of haar religie uitdraagt?
En zo zijn er nog tig andere vragen te bedenken. Het is nu vooral giswerk en er is nu een flinke discussie op gang gekomen door de acties van een handjevol mensen. Er is één agente geweest die met hoofddoek de straat op is gegaan om reacties te peilen en er is nu één agente die een hoofddoek wil dragen in haar nieuwe functie (op straat). 2 Agenten, op 68.000 agenten in totaal. Waar praten we dan over?
[
Voor 4% gewijzigd door
SomerenV op 24-10-2017 18:29
]