Franco10 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:55:
[...]
Wat versta je onder uitdragen? Een gelovige probeert volgens mij in elke facetten van het leven het geloof uit te dragen. Zo lang een moslima dus niet de sharia probeert in te voeren maar toevallig een doekje om haar hoofd heeft is er volgens mij weinig aan de hand. Ik hoor niemand iets over seculier zijn roepen als onze Koning in een kerk trouwt en daar een priester wat zinnetjes voorleest. Draagt een dikke agent uit dat een ongezonde leefstijl prima is? Wat als ik dikke mensen minderwaardig vind omdat ze blijkbaar te gretig te zijn om net zo veel te eten als ze verbranden. Mag ik dan aanstoot nemen aan dikke agenten?
Uitdragen is actief laten zien waar je voor staat, wat je gelooft, wie je bent.
Voor ik verder ga, ik vind het curieus dat je meteen begint over minderwaardig vinden en andere negatieve sentimenten. Het lijkt, ook door de rest van de post, alsof je denkt dat elke tegenstander moslims als minderwaardig ziet, wat ridicuul is.
Ik snap dus niet echt wat dit met deze discussie te maken heeft, als jij achter het loket zit en je minachting over die mensen uit, dan krijg je ook te maken met de gevolgen, zoals waarschijnlijk bij de meeste werkgevers.
Maar als jij zonodig je af moet zetten tegen de manier van leven van iemand anders, dat is prima. Echter niet als politieagent of andere werknemer van de overheid. Als je in je privéleven een ass wil zijn, ga je gang.
Ook snap ik niet wat het persoonlijke huwelijk van W.A. met deze zaak te maken heeft, niemand zal de moslima's in de politie zal beletten privé, of buiten werktijd, hun geloof te uiten, net zoals W.A. een priester bij zijn huwelijk mag hebben.
Als ik als blanke man wordt aangehouden door een dame die Fatima heet, dan weet ik dat de kans 95% is dat ze een moslima is. Hetzelfde geldt voor Achmed die een flinke baard heeft laten staan. Wat maakt dat doekje dan uit? Het gaat om de perceptie dat als iemand zich om wat voor reden dan ook anders kleedt, dat een negatieve invloed heeft.
Of Fatima nu wel of niet moslim is, doet niet ter zake en weet je bij lange na niet zeker, juist omdat het niet uitgedragen wordt. Het is een neutraal figuur waar
jij een label aanhangt.
Het feit dat jij een naam of baard koppelt aan een levensbeschouwing zegt meer over jou dan deze zaak.
Wij hebben onszelf blijkbaar aangepraat dat als iemand een hoofddoek draagt, dat ze dan minder goed is in haar werk. Die argumenten rondom seculiere staat etc zijn theoretisch. In de praktijk gaat het erom dat Henk het vervelend vind dat een politieagente een doekje om haar haar heeft. Net zoals Henk daar bij de Appie ook last van heeft, of de Hema.
Leuk dat je je eigen overtuigingen projecteert op elke tegenstander in deze discussie. Jij zegt hier dat men blijkbaar een hoofddoek gelijk stelt aan een verminderde kwaliteit, dat zie ik niet terug in de discussie en is onzinnig.
Het grappige is, dat verreweg de meesten hier dezelfde argumenten zouden hebben als het ging om een jood en een keppeltje, een pastafarian met vergiet of een rasta met twee meter dreads (alleen die hoor je niet). Jij trekt de discussie meteen in het persoonlijke en belachelijke door te stellen dat elke tegenstander een hekel heeft aan moslims en ze minderwaardig vindt. Doet weinig goeds en laat meer zien over jouw instelling dan die van de tegenstanders.
Visueel herkenbare religieuze uitingen zijn slechts een deel van 'ergens bij horen' en zogenaamd niet neutraal zijn. Een kaalgeschoren hoofd of een plattelandse tongval kan theoretisch net zo ervaren worden. Als ik in Amsterdam een aanrijding heb met iemand uit de achterhoek en de agent die dit komt oppakken heeft een plattelands dialect, kan ik mij daar toch ook aan storen? Het is alleen niet visueel, dus niet van een afstandje te zien. Met een hoofddoek kan dat wel, als Fatima die niet draagt zie ik het pas als ze uit de auto stapt, omdat ik weet dat 95% van die mensen moslims zijn.
Zit het verschil er dan in dat het ene van een afstand te zien is en de andere niet?
Blijkbaar zie jij het verschil niet tussen actief uitdragen en het gevolg zijn van een uiterlijk. Ik vraag me af met welke groep jij iemand associeert die een kaal hoofd heeft.
Ik gok iets in de extreem rechtse hoek, maar ook dat is onzin. Een kaal hoofd kán
onderdeel zijn van die identiteit, maar mocht je ook die reden een kaal hoofd hebben, reken maar op maatregelen vanuit de korpsleiding.
En wederom, dat iemand link legt zegt meer over die persoon dan het kale hoofd.
Echter in dit geval zijn een hoofddoek, keppeltje, tulband, etc, onlosmakelijk verbonden aan een religie, identiteit en levenshouding en, anders dan een accent en vele kale hoofden, een keuze en daarmee te verbieden.
Nogmaals, dat jij ervan uitgaat dat iemand door Fatima het ook moslim is, is jouw insteek. De 95% waar je mee komt is natuurlijk uit je spreekwoordelijke bips getrokken en slaat nergens op.
Daarnaast, ook al zou Fatima inderdaad moslim zijn, het niet dragen van een hoofddoek zorgt ervoor dat je het niet zeker weet en dat je dus geen moslim voor je hebt staan, hoe graag jij dat ook zou willen impliceren.