Mx. Alba schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:05:
[...]
En dan kom ik weer bij mijn originele commentaar erop: hoezo zou een hijab inbreuk doen op die uitstraling van neutraliteit? Dat doet het alleen als je denkt dat een politieagent zijn of haar werk niet goed doet.
Geen enkele politieagent
is 100% onpartijdig. Neutraliteit is namelijk een illusie. Toch betaamt het een politieagent om zo onpartijdig mogelijk te handelen. Een hijab is dus alleen een probleem als je denkt dat dat ervoor zorgt dat die agent daardoor niet onpartijdig kan handelen.
Ik denk dat al eerder in dit topic is aangegeven welke bezwaren daarvoor zijn te verzinnen. Als je die negeert ofwel afdoet als onzin dan kunnen we wel in rondjes blijven circuleren maar dan is denk ik de discussie verder zinloos geworden.
Wilders heeft sowieso al "zijn" rechters gewraakt, ook zonder hijab. En wederom het zelfde argument: een rechter met een hijab is alleen een probleem als jij denkt dat die hijab ervoor zorgt dat die rechter niet onpartijdig is.
En in sommige gevallen misschien wel terecht. Als je een rechter voor je neus laat die zich eerder op TV heeft uitgesproken dat die de uitspraak van een eerder proces van Wilders ten onrechte vond, vind ik het niet zo gek dat je zo iemand een bepaalde mogelijke vooringenomenheid verwijt.
Wil niet zeggen of die vooringenomenheid er ook daadwerkelijk is, het gaat om het vermijden van die schijn.
Het probleem met neutraliteit is dat veel mensen denken dat je alleen neutraal kunt zijn als je een witte heteroseksuele man bent. Want als je een vrouw bent dan trek je vrouwen voor, als je een immigrant bent dan trek je immiranten voor, als je homoseksueel bent trek je LHBTQIA+-mensen voor... Denkt men. Maar is het ook niet zo dat een witte heteroseksuele man ook witte heteroseksuele mannen voortrekt?
Komen we weer bij die keuze, tenzij je geslachtsveranderingen meeweegt zijn dit allemaal eigenschappen van mensen waar je mee wordt geboren en geen invloed op hebt. Religie is ofwel aangeleerd ofwel is daar iemand zelf toe gekomen. Zelfs de uitingen van religie kies je zelf voor, gezien ook de grote verschillen tussen bijv moslims. De ene is er van overtuigd dat ze van Allah een burqa moeten dragen, de ander is van mening dat een goede moslima net zo goed met los haar over straat kan.
Maar het heeft dus alleen die "schijn van niet neutraal zijn" doordat wij het idee hebben dat iemand die niet een witte (mannelijke) Christelijke of atheïstische Nederlander is per definitie niet neutraal is.
Dat zijn jouw woorden, heb ik niet gezegd. Ik maak dat onderscheid niet (heb zelfs al gezegd dat ik een christelijk iemand in dezelfde lijn zal zetten als een moslim. Man, vrouw, ras... het zal allemaal wel. Word je mee geboren en doe je niets aan. Je geslacht en ras zeggen in een vacuüm niet zoveel tot niets over je opvattingen. Bij religie kun je op voorhand al bepaalde punten benoemen (al is het natuurlijk wel zo dat binnen religies de meningen nogal uiteenlopen, maar dat is meer hun probleem en niet de mijne).
Of een vrouwelijke rechter van Marokkaanse afkomst nu wel of geen hijab draagt - de door jou genoemde twijfels zullen er altijd zijn bij sommige mensen.
Dat wil imo niet zeggen dat we dat dan niet zoveel moeten vermijden.
Maar goed, ik denk dat ik op een punt ben gekomen van 'agree to disagree'. De argumenten worden nu over en weer herhaald en we gaan in cirkeltjes. Denk niet dat er veel nieuwe spectaculaire inzichten gaan komen, dus ik leg even mijn degens neer
Ben heel benieuwd naar het oordeel van het college. Daarna ongetwijfeld weer nieuw voer voor discussie.