Switchie schreef op zondag 9 juli 2017 @ 03:27:
...
Sterker nog. Een agent die zichtbaar een bepaalde religie, filosofie, denkwijze etc. uitdraagt is niet geschikt zijn werk uberhaubt uit te voeren. Politie is onpartijdig, rationeel, niet bevooroordeeld en ga zo maar door. Dat dien je dan ook uit te stralen.
Als de politie bepaalde maatregelen met betrekking tot bepaalde individuele wensen of eigenschappen neemt terwijl die bepaalde individuele wensen of eigenschappen niet bewezen relevant zijn voor de uitvoering van de politietaak, geeft de politie overduidelijk blijk van partijdigheid, bevooroordeeldheid en irrationaliteit. Vandaar dus dat ik zoals ik eerder al had aangegeven graag wat meer over de feiltelijke relatie tussen religie/religieuze uitingen en de capaciteit van agenten om hun werk goed uit te voeren zou willen zien.
Badges die ook maar ietwat aanleiding kunnen geven aan iemands neutraliteit te twijfelen moeten gewoon verboden worden.
Dat is ijdele hoop, in mijn ogen is het inrichten van een systeem waarin individuele fouten van personen een zo klein mogelijke impact hebben belangrijker. Maar zoals ik ook in de
eerder aangehaalde post had aangegeven, kan het best zijn dat bepaalde eigenschappen (ook geslacht lijkt me zo'n eigenschap) aanleiding geven tot bepaalde op vooroordelen gebaseerde verwachtingen van degene die met de agent te maken heeft. Dat kan je eventueel ook een rol laten spelen.
De feiten zijn dat als een homoseksueel koppel wordt staande gehouden door dame met hoofddoek, dit de suggestie kan wekken dat die staande houding is gemotiveerd door persoonlijke overtuiging. Hoeft uiteraard niet zo te zijn. Maar het feit dat je die suggestie kunt wekken moet je als politie zijnde gewoon niet willen.
Suggesties zijn snel gewekt, ik weet niet of het altijd zinvol is vooroordelen nog te bevestigen door het nemen van maatregelen die de suggestie kunnen wekken dat het geen vooroordelen zijn. Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat het systeem werkt.
We hebben toch gewoon met z'n allen besloten dat Nederland een seculiere staat is? Staat en kerk gescheiden? Dan hoort geen enkele vorm van religieuze uitingen bij een functie als handhaver van de wet.
Dan is vooral van belang dat de wet dan onafhankelijk van religie/religieuze instellingen tot stand komt, dat (gebrek aan) bepaalde religie geen criterium is in de wet/voor andere behandeling door de staat, en dat de het handelen van de staat in de praktijk ook indie lijn verloopt. Dat wetten door een staatshoofd letterlijk 'bij gratie Gods' worden uitgevaardigd lijkt mij dan verwonderlijker dan dat ambtenaren wat vrijheid hebben voor persoonlijke keuzes ten aanzien van kleding en accessoires.
Zelfs dan blijf ik sceptisch. Bij zichtbare uitgingen van een bepaalde (geloofs)overtuiging verlies je je geloofwaardigheid bij de burger.
Dat lijkt niet altijd op te gaan, dus dan is het interessant om te kijken in hoeverre die geloofwaardigheid feitelijk verloren gaat. Daarnaast kan je je dus zoals ik eerder had aangegeven afvragen in hoeverre vooroordeelbevestigend moet worden gehandeld. Vroeger was een vouwelijke arts totaal ongeloofwaardig, was het in die situatie juist om vrouwen te verbieden arts te zijn?
Dat is dus sowieso geen optie. Maar kan iemand, door het wegstoppen van een kruisje, ook direct zijn persoonlijke overtuigingen opzij zetten?
Dat is een intereessante en relevante vraag, en ik ben beniewd naar de feiten.
noguru schreef op zondag 9 juli 2017 @ 08:54:
...
Doet mij denken aan die brandweervrouw die niet slaagde voor de fysieke test en vond dat ze gediscrimineerd werd omdat ze
exact gelijk behandeld is als iedereen. En uiteraard op basis van die vermeende discriminatie een uitzonderingspositie eisen. Een positie die ze terecht niet heeft gekregen.
Eisen moeten uiteraard niet-discriminatoir worden verwacht, maar het is dan van groot belang dat de eisen feitelijk relevant en juist zijn (stel dat het feitelijk voor een functie niet relevant is om staand te kunnen plassen, of om een bepaalde huidskleur te hebben moet dat ook geen eis zijn, als dat wel relevant is uiteraard wel). Kritisch kijken naar de juistheid van gestelde eisen kan denk ik nooit kwaad, vandaar ben ik dus ook heel benieuwd naar de feiten achter en rond de eis om agenten geen persoonlijke religieuze uitingen toe te staan.
[
Voor 10% gewijzigd door
begintmeta op 09-07-2017 09:25
]