Freshnub schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:14:
[...]
Kan je uitleggen hoe dit werkt? Ik krijg vandaag mijn G3 binnen en heb een Denon AVR-X1200W. Prima receiver alleen ondersteunt geen 120hz (hdmi 2.0 alleen) en heeft geen eArc, maar gewone Arc. Nooit gehoord van zo'n extractor wat doet het? Scheelt als ik geen nieuwe versterker hoef te kopen voorlopig.
Zeker. Zo'n extractor sluit je aan op de eARC van je tv. Die extractor haalt het audio spoor uit het signaal en zet dat door naar je receiver. Je gebruikt je receiver niet meer als hub in je homecinema, maar dat wordt nu je tv. Je sluit alle apparaten direct aan op de tv. Vanaf de eARC poort vanaf de tv gaat een HDMI kabel in de eARC out poort van de extractor. Dan gaat vanaf de extractor audio out poort een HDMI kabel naar een willekeurige INPUT van je receiver. Dus niet de ARC poort van je receiver. En klaar is kees.
Nadelen:
- Je verliest het OSD van je receiver
- Je verliest een HDMI IN poort op je tv.
- Daarnaast schijnt CEC niet meer te werken als je voor deze oplossing kiest. Ik heb dat nog niet uitvoerig getest. Ik merk wel dat ik met de afstandsbediening van de C3 ook de shield en Xbox series X kan bedienen. Dus dat lijkt wel iets van CEC te zijn. Ik heb nog niet getest dat als de TV aan/uitgaat de receiver dat ook doet.
- Een extra HDMI kabel en extra bezet stopcontact. Met de exorbitante kabeldrukte achter de tv wordt het er met deze oplossing niet mooier van

Via een youtube review begreep ik dat de extractor problemen kan geven als je de stroomvoorziening via usb uit de TV haalt. Vandaar dat ik em heb aangesloten op het stopcontact. Wellicht dat ik em nog eens aan de USB van de TV hang om te testen. Scheelt weer een bezet stopcontact.
Ik heb
deze gekocht. Op de site worden twee modes weergegeven in een plaatje hoe je de extractor aan kan sluiten. Hierboven schets ik mode 1.
Edit: M'n tv zit nu wel vol qua HDMI apparaten, dus als er nog een HDMI apparaat aan moet, dan zal ik toch eens naar een andere receiver moeten kijken. Maar voor nu een goedkope oplossing die werkt.
[
Voor 31% gewijzigd door
Hulleman op 07-11-2023 11:44
. Reden: tekst wat aangepast ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |