Het is weer zover, een update van mijn ervaring met de CX48 als monitor en TV. Aangeschaft eind december 2020 heeft mijn TV flink wat voor de kiezen gehad tijdens corona, als thuiswerkende programmeur zijnde.
Dat betekende dat in de periode 2021 - (eind) 2022 de TV veelal het volgende heeft gedaan:
~ 7 uur per werkdag dag voor o.a. IDE's zoals Vscode, Visual Studio etc (dark themed)
- Rekening houdend met de mini pixel refresh heb ik altijd tijdens pauzes (ongv na elke ~4 uur) het scherm op standby gezet.
~ 2 uur per dag gaming zoals o.a. Overwatch, TF2, beetje hier en daar een andere game.
~ 1-2 uur per dag netflix
~ 1 uur webbrowsen/youtube/ andere zaken
Sinds begin dit jaar bij een nieuwe werkgever veel meer aanwezig op kantoor dus heeft het scherm vooral gefunctioneerd voor:
~ 2 uur per dag gaming zoals o.a. Overwatch, TF2, beetje hier en daar een andere game.
~ 1-2 uur per dag netflix
~ 1 uur webbrowsen/youtube/ andere zaken
Natuurlijk, ruime schattingen hier.
Het meeste PC werk heb ik gedaan op 25% - 50% oled helderheid, en natuurlijk alle beschermende middelen zoals screensavers, dark themes, autohide taskbar, logo luminance reduction, pixel shift etc aan .
Bij films/netflix etc ofc volle bak 100% helderheid, en af en toe bij een niet Overwatch achtig spel ook.
Al met al, staat de teller nu op 8100 uur!
Zoals t hoort heb ik even de uniformiteit bekeken (en fotos van gemaakt maar die geven t nu niet heel goed weer, miss dat ik in de avond als het donker is nogmaals een set fotos maak):
Moet zeggen, dat ik persoonlijk niet verwacht had zo weinig uniformiteit problemen te zien (ok als je heel hard tuurt (kun je niet echt zien op de fotos) zitten er heel iets verschil tussen een paar plekken op t scherm maar niets wat je echt merkt als je niet zoekt. Van echt inbranding kunnen we niet spreken...
Al met al zeer tevreden tot zover met hoe mijn CX48 zich houd als monitor. Natuurlijk zijn er handelingen die je moet verrichten die je anders niet zou doen/bij stil zou staan bij monitoren op basis van andere technieken, maar dat is het (mij) meer dan waard voor het beeld wat je terug krijgt

. Hopelijk stelt het wat mensen die nog twijfelen over het gebruik van een W-Oled scherm als monitor gerust!