Geen flauw idee of hier interesse in is, maar bij deze mijn ervaring. Mogelijk dat het wat mensen gerust kan stellen.
Ik heb sinds december 2020 een LG CX48 aangeschaft om te gebruiken als monitor. Hierbij gebruik ik de TV ook voor uit huis werken (gezien 3 maanden na aankoop corona zijn introductie deed). Ik ben (embedded) software engineer, waarbij ik dus eigenlijk sindsdien 90% van de tijd vanuit huis werk (mijn projecten zijn merendeel software). Dit is natuurlijk worst case scenario voor een OLED paneel, een IDE (development environment, veredelde text editors dus) met weinig variatie in wat er getoond wordt (documenten, mogelijk een website, je gebruikelijke teams calls en dus je editor window, full screend).
Toch op dat moment wou ik niet terug naar een normale monitor, na het zien wat een verbetering het paneel was tegenover mijn vorige VA paneel. Ik speel nogal graag wat games in mijn vrijetijd of doe wat simracing (tot vorig jaar nog gewoon op de TV). Films en series natuurlijk ook.
Dus al met al geloof ik dat de TV doordeweeks wel eens +10 uur per dag zijn werk staat te doen.
Als iemand die toch wel een beetje bang was binnen half jaar zijn investering aan gort te helpen door dit relatief overmatig en buitensporige gebruik, heb ik wel geprobeerd alle voorzorgsmaatregelen te nemen die praktisch haal baar waren, waaronder:
- Alle beschermings technieken aan (logo luminance en screen shift)
- Als ik werk maak ik gebruik van BFI (oled motion pro), in de hoop dat de techniek (in zijn letterlijkheid, black frame insertion) er voor zorgde dat de pixels niet uren lang statisch op dezelfde intentie logos/icoontjes/weet ik wat, laatzien). Hier zijn echter meningen over verdeeld of het echt helpt omdat vaak gecompenseerd wordt in helderheid die je daardoor verliest, maar zie dat verder):
- Tijdens werk OLED helderheid nooit hoger dan 50%, als het daglicht en mijn ogen het toe lieten werkte ik veelal op 30%.
- Tijdens mijn hobby/vrijetijd tijd, OLED meerendeels op 50% gehad, af en toe 75% tijdens gamen.
- Films/series altijd 100%.
- Geprobeerd om altijd als ik niet achter bureau zat TV uit te doen (standby), e.g. tijdens lunch, avond eten. Of als ik ga simracen in mijn nu eindelijk dedicated rig. Daar zit meestal ~4 uur aan tijd tussen, en zover ik weet wordt door de TV in standby na elke 4 uur usage een soort mini pixel refresh gedraaid.
- De gebruikelijke windows dingen zoals, autohide task bar, screen saver (die daadwerkelijk weer zijn functionaliteit terug kreeg sinds het CRT tijdperk) en dark themes zoveel mogelijk gebruikt.
TL:DR: En dan nu, 1 en 3/4 jaar later, kreeg ik mijn 3e geforceerde pixel refresh! En weet u wat dat betekent? 6000 uur aan gebruik! Ik dacht toen ik dat zag, tjongejonge, kom ik de deur wel eens uit? (Nee dus /s (ofc wel eens))). Hoe ik er bij kom dat dit betekent dat het paneel meer dan 6000 uur actief is geweest? Lees dit:
https://www.lg.com/eg_en/tvs/oled-tvs/oled-reliability
Helaas voor een rare reden die ik niet kan begrijpen is uit de EU firmware gehaald dat je het daadwerkelijke on-time kan uitlezen... maar dit is dan de beste indicatie die ik heb

.
Na 6000 uur aan monitor gebruik, de grote vraag! Inbranding??
Als ik mijn ogen mag geloven, weinig tot geen. Zover ik zie is uniformiteit het enige wat niet optimaal meer is.
De uniformiteit bij vooral grijs, geel, cyan, lijkt het alsof bovenaan & onderaan de pixels gradueel helderder te zijn, en in het midden van het scherm wat grote vlakken iets donkerder,. Ik geloof dus dat er wel wat slijtage aanwezig is, maar in praktijk zie je(lees ik) dit niet terug.Ik moet toegeven dat ik zo knullig ben geweest om deze test niet te doen/documenteren in voorafgaande pixel refresh-cycles om te vergelijken, dus in zoverre weet ik ook niet of dit iets is wat recent is ontstaan of al sinds dag 1 aanwezig was.
Daarbij moet ik vernoemen dat dit wat versterkt in de foto's van deze test hier beneden overkomt.
Het belangrijkste vind ik dat ik geen rare icoontjes/logos, duidelijke randen van de bekende burn in issues zie.
*note, fotos met crappy telefoon genomen dus niet 100% een weergave van de werkelijkheid, maar genoeg om aan te tonen dat het nog best OK is na 6000 uur intensief gebruik:
Geen idee of er mensen met soort gelijke ervaringen zijn, en in hoeverre mensen ook last hebben van deze ietwat uniformiteits verschillen.