Techno Overlord schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:53:
Na uitstekende ervaring met de 65" G1 in de woonkamer, ben ik voornemens om een 42" C2 te gaan gebruiken als computermonitor. Als ik nu ga gamen op mijn computermonitor (34" Alienware DW3418 ultrawide) mis ik de beeldkwaliteit die de G1 levert en is alles flets qua kleur en het contrast is ook stukken minder. Bovenal geen HDR.
Nu vroeg ik mij af of er al meer mensen zijn die een 42" C2 als computermonitor gebruiken en wat hun ervaring hiermee is. De kijkafstand op mijn bureau is ongeveer 1.5 meter.
Ja de 42C2 is top als monitor, ik gebruik hem met een 90cm diep bureau en zit dus op ongeveer 1 meter afstand. Ik heb even de Alienware 34" QD-OLED gehad maar daar werd ik niet blij van: weinig hoogte (1440p), 2 hoorbare fans, veel color fringing, grijze zwartwaarden bij wat omgevingslicht, weinig bruikbare poorten en weinig aan te kalibreren zonder tools.
De 42C2 is wel echt groot, je moet van het formaat houden. Beeldkwaliteit is subliem, 4 HDMI 2.1 poorten, ingebouwde speakers, veel settings, makkelijk te kalibreren en alle toeters en bellen (VRR etc.). Glossy coating zorgt voor uitmuntende beeldkwaliteit. Wat kleine nadelen:
- Erg groot formaat, even aan wennen
- Geen monitor functionaliteit zoals KVM switch, displayport, USB-C of makkelijke standby (al is hier wel wat software voor te vinden)
- Ophangen vereist deftige monitorarm die 9kg aankan + VESA adapter (Ergotron HX arm gebruik ik). De standaard pootjes bieden 0 ergonomie of kantelbaarheid.
- ABSL kickt snel in bij statisch waardoor de helderheid afneemt: uit te zetten in servicemenu
- Glossy is mooi maar pas op met grote ramen achter je: kan flink spiegelen.
Voor puur gamen en browsen is hij ideaal, maar ik werk er ook 8 uur per dag op. Het is dan wel handig om met bijv. Fancyzones je beeld vast in te delen voor applicaties. Maar ik zou op YouTube even zoeken naar '42C2 monitor' en dan krijg je een aantal video's die je een goede impressie geven