Een kleine 2 maanden verder en ik kan niet anders zeggen dat ik enorm onder de indruk ben van de 77G2. Dat is makkelijk gezegd aangezien het 'mijn' TV is, maar geloof mij dat ik er geen enkel probleem mee heb om iets realistisch te benaderen ookal heb ik het zelf gekocht.
Mijn zoektocht naar de 'ultieme' TV begon zo'n 13 jaar geleden toen ik na een aantal jaar van projecteren met een beamer besloot om een LG 60PK950 plasma TV te kopen. Hoewel de Pioneer Kuro's werden geroemd om hun zwartwaardes, was de LG eigenlijk op alle andere fronten beter. Het detail in het beeld, de stabiliteit van het beeld en de motion handling waren een flinke level up, maar de Kuro's hadden nou eenmaal de naam vanwege het bijna perfecte zwart. In 2016 besloot ik dat het tijd was voor een upgrade naar écht zwart en dus kwam daar mijn eerste OLED TV, de LG 65B6. Plots kon ik content in 4K én HDR bekijken, was er perfect zwart en had ik 5 hele extra inches beelddiagonaal om naar te kijken, whoehoe!! Damn, wat wilde ik graag naar 77", maar een OLED TV in die maat kostte toen nog € 19.999,- en dat vond ik net een paar Euro teveel... De B6 was in vele opzichten een upgrade, maar er waren ook de nodige ergenissen. Motion handling was een stuk minder en de uniformiteit viel tegen met zichtbare vertical banding in bepaalde donkere scènes en vooral flinke tinting links en rechts. Oh well, de perfecte TV bestond toen niet en nu nog steeds niet. Alhoewel...
Hoe dan ook, in 2018 kocht ik een Sony 75XF9005 LCD TV. Niet voor in de woonkamer, maar voor op kantoor (zolder) voor het retoucheren van foto's die groot geprint moeten worden. Ik heb toen nog een interessant vergelijk gepost hier op Tweakers tussen de Sony en LG TV en hoewel de Sony als (grote) monitor en voor SDR content extreem goed bleek te zijn, was er één groot minpunt; de weergave van HDR content. Overdag of met veel lampen aan was het goed te doen, maar juist in het donker kijk ik graag mijn films en series en dat viel best wel tegen vanwege technische eigenschappen die ik hier niet verder uit zal lichten. Iets met een backlight, blooming en een beperkt contrast...
Echter na iets meer dan een jaar kwam de Sony TV tóch in de woonkamer te staan en werd de LG 65B6 in de slaapkamer opgehangen. Over het algemeen was ik best happy met die verhuizing. Eindelijk was daar die significante upgrade in formaat, maar gelijktijdig was daar toch die teleurstelling wanneer ik 's avonds mijn HDR films of series in het donker keek. De LG was niet groot genoeg, de Sony gewoon niet goed genoeg.
Enter de LG 77G2. De vooruitgang per jaar mag dan misschien marginaal geweest zijn voor OLED TV's, maar het verschil tussen een 2016 model en een 2022 model is
groot. Weg zijn de problemen met de uniformiteit, de motion handling is enorm verbeterd, schaduwdetail kan zich meten met de beste LCD TV's, het beeld is scherper en meer stabiel, de kleuren knallen meer als de content er om vraagt en de helderheid maakt een grote indruk tenzij je op een zon overgoten middag in een op het zuiden georiënteerde glazen uitbouw van je TV wilt genieten. Al 13 jaar was ik hier naar opzoek in TV-land en eindelijk kan ik zeggen dat ik -voor mij- de perfecte TV gevonden heb!
Als deze 97 inch was geweest...
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2