Er is een dagvaarding gestuurd: Sander998 in "OLED TV vlekken op het scherm, verkoper doet moeilijk"
Daarna heeft de verkoper de tv alsnog gratis gerepareerd: Sander998 in "OLED TV vlekken op het scherm, verkoper doet moeilijk"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste Tweakers,
Zoals zoveel topics hiervoor heb ook ik problemen met de verkoper van een TV. In december 2016 heb ik een OLED TV gekocht bij *knip* (Web)winkel voor €1999,-
Een kleine twee maanden geleden verscheen er opeens een grote vlek in het linker gedeelte van mijn beeld. Ik heb toen contact opgenomen met LG en deze gaven aan de TV wel te willen repareren, maar dat dit mij bijna €700 zou kosten. LG zou ongeveer €300 voor haar rekening nemen. Dit in overeenstemming met de hier welbekende Uneto VTI lijst.
Ik baalde hier uiteraard stevig van en ben toen op onderzoek uit gegaan. Bleek dat hier op Tweakers talloze topics zijn met dezelfde klachten en met prachtig advies. Bleek dat ik niks met LG te schaften had, maar met de verkoper, *knip* (Web)winkel. Dus die heb ik uitbreid gemaild maar ik kreeg nul op rekest.
Volgende stap is een aangetekende brief, en daarna dagvaarden. Dit is dan ook niet zozeer een hulp-vraag-topic maar meer een topic om aan degenen die tegen hetzelfde probleem aanlopen (en dat zijn er volgens mij een hele hoop) te laten zien welke stappen ik heb ondernomen en hoe succesvol ik ben geweest. En eerlijk gezegd om een beetje moed te verzamelen want het idee van dagvaarden maakt me bloednerveus.
Ik heb de volgende brief opgesteld (met ontzettend veel dank aan Heroic_Nonsense voor het voorbeeld in een ander topic). Deze gaat morgen aangetekend de deur uit.
Dit zijn de betreffende vlekken;
Daarna heeft de verkoper de tv alsnog gratis gerepareerd: Sander998 in "OLED TV vlekken op het scherm, verkoper doet moeilijk"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste Tweakers,
Zoals zoveel topics hiervoor heb ook ik problemen met de verkoper van een TV. In december 2016 heb ik een OLED TV gekocht bij *knip* (Web)winkel voor €1999,-
Een kleine twee maanden geleden verscheen er opeens een grote vlek in het linker gedeelte van mijn beeld. Ik heb toen contact opgenomen met LG en deze gaven aan de TV wel te willen repareren, maar dat dit mij bijna €700 zou kosten. LG zou ongeveer €300 voor haar rekening nemen. Dit in overeenstemming met de hier welbekende Uneto VTI lijst.
Ik baalde hier uiteraard stevig van en ben toen op onderzoek uit gegaan. Bleek dat hier op Tweakers talloze topics zijn met dezelfde klachten en met prachtig advies. Bleek dat ik niks met LG te schaften had, maar met de verkoper, *knip* (Web)winkel. Dus die heb ik uitbreid gemaild maar ik kreeg nul op rekest.
Volgende stap is een aangetekende brief, en daarna dagvaarden. Dit is dan ook niet zozeer een hulp-vraag-topic maar meer een topic om aan degenen die tegen hetzelfde probleem aanlopen (en dat zijn er volgens mij een hele hoop) te laten zien welke stappen ik heb ondernomen en hoe succesvol ik ben geweest. En eerlijk gezegd om een beetje moed te verzamelen want het idee van dagvaarden maakt me bloednerveus.
Ik heb de volgende brief opgesteld (met ontzettend veel dank aan Heroic_Nonsense voor het voorbeeld in een ander topic). Deze gaat morgen aangetekend de deur uit.
De bon van de reparatie;Beste *knip* (Web)winkel,
Op 23 december 2016 heb ik TV bij u gekocht, namelijk een LG OLED55B6V. Dit toestel werd met twee jaar fabrieksgarantie geleverd.
Onlangs is een defect opgetreden aan deze TV. Van een medewerker van uw winkel heb ik begrepen dat er meerdere mensen zijn met dezelfde TV die dezelfde problemen ervaren. Omdat ik van mening ben dat het hier om een productiefout danwel voortijdige en niet-conforme slijtage gaat, heb ik u op 6 oktober 2020 verzocht de TV kosteloos te repareren. Volgens de wet heb ik als consument namelijk recht op een deugdelijk product.
U reageerde hierop door te stellen dat er een wettelijke garantie termijn van 2 jaar zou bestaan en dat daana tot en met het 6e jaar een coulance regeling in werking zou treden, met als gevolg dat ik een deel van de reparatiekosten zelf zou moeten betalen. U hanteert in uw uitleg een formule die is gebaseerd op de verwachte levensduur van een TV volgens Techniek Nederland (voorheen Uneto VTI), waarin te lezen valt dat U, bij monde van Techniek Nederland, verwacht dat een TV 72 maanden meegaat.
Ik wijs u er op dat een dergelijke stelling niet strookt met Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG; waarbij het Hof van Justitie in het verleden heeft geoordeeld dat dit artikel moet worden uitgelegd als dat een verkoper geen financiële aanspraak mag maken in het kader van de nakoming van zijn verplichting om het goed waarop de overeenkomst betrekking heeft.
Met andere woorden: u mag geen bijbetaling vragen voor het nakomen van de oorspronkelijke overeenkomst. Aangezien wij bij de koop van de TV zijn overeengekomen dat u een deugdelijk product levert, en u zelf een levensduur van 6 jaren voor een TV hanteert, kunt u eisen dat ik een deel van de reparatiekosten zelf moet betalen. De TV is immers nog niet aan het einde van de door u voorziene levensduur aangekomen.
Ik kan dan ook niet anders concluderen dan dat u de TV kosteloos moet repareren en ik verzoek, en zo nodig eis, dat u dat ook gaat doen.
Mocht u niet in staat zijn de reparatie (kosteloos) uit te voeren, dan resteert mij niets anders dan de koop te ontbinden. Wederom verwijzend naar het arrest, dient u dan het volledige aankoopbedrag aan mij te retourneren. Met andere woorden: u kunt geen deel van het aankoopbedrag inhouden om dat de TV is gebruikt.
Graag verneem ik binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief wanneer u het toestel komt ophalen voor reparatie.
Hoogachtend,
Dit zijn de betreffende vlekken;
[Voor 8% gewijzigd door Sander998 op 25-11-2020 09:27]