• Nightwish_
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:15
Sinds gisteravond ook lid van de LG OLED club, 55" C1 model gekocht. Gister ruim twee uur naar plezier serie op gekeken. Vanochtend ook nog 20 minuutjes op YouTube zitten browsen, valt de tv ineens uit met geen mogelijkheid om hem weer aan te krijgen. Alle kastjes er al afgehaald en al stroomloos gehad.

Zodra je de tv aanzet hoor je vrijwel meteen de klik van het relais in de TV. Soms zie je nog even een gekleurde streep links op beeld. Klantenservice is nog niet geopend bij de webshop waar ik 'm heb.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben gehad?

• ArthurMorgan
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Nightwish_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:57:
Sinds gisteravond ook lid van de LG OLED club, 55" C1 model gekocht. Gister ruim twee uur naar plezier serie op gekeken. Vanochtend ook nog 20 minuutjes op YouTube zitten browsen, valt de tv ineens uit met geen mogelijkheid om hem weer aan te krijgen. Alle kastjes er al afgehaald en al stroomloos gehad.

Zodra je de tv aanzet hoor je vrijwel meteen de klik van het relais in de TV. Soms zie je nog even een gekleurde streep links op beeld. Klantenservice is nog niet geopend bij de webshop waar ik 'm heb.

Dat heb ik een maand geleden met mijn C9 gehad, beeldscherm bleek kapot. Gerepareerd en werkt weer perfect nu.

I got a bad feeling about this.

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Die is dood. Zou ik wel een DOA willen noemen, dus die wordt vast omgeruild.

• Nightwish_
rodie83 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:04:
[...]

Die is dood. Zou ik wel een DOA willen noemen, dus die wordt vast omgeruild.
Zou de DOA route geaccepteerd worden aangezien hij wel heeft gewerkt? Ik heb toevallig ervaring met een ander apparaat waarbij ze aangaven dat je een DOA ook echt "on-arrival" moet constateren.

We gaan het proberen.

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Nightwish_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:07:
[...]

Zou de DOA route geaccepteerd worden aangezien hij wel heeft gewerkt? Ik heb toevallig ervaring met een ander apparaat waarbij ze aangaven dat je een DOA ook echt "on-arrival" moet constateren.

We gaan het proberen.
Sorry, maar 2,5 uur werken en dan kapot gaan noem ik een DOA. Bovendien hoeft de webshop niet te weten dat ie heel even heeft gewerkt.

• Nightwish_
rodie83 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:09:
[...]

Sorry, maar 2,5 uur werken en dan kapot gaan noem ik een DOA. Bovendien hoeft de webshop niet te weten dat ie heel even heeft gewerkt.
Dat is inderdaad een goeie.

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 14:06
Wel of niet gewerkt hebben is lijkt mij wel uit te lezen in het servicemenu.
Gewoon aangeven wat er gebeurt is.

• -En4Cer-
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:10

-En4Cer-

Frezco

Ik ben in het bezit van de 65" G1 (2021). Voorlopig blijf ik mijn Onkyo 2.1 set gebruiken voor het geluid; pricewatch: Onkyo LS3100 Zwart

Deze heb ik middels een optische kabel aangesloten op de LG. Bij de instellingen van de TV heb ik ingesteld dat hij deze uitgang moet gebruiken en dat werkt prima. Maarrrr.. nu wil ik het volume regelen middels de afstandsbediening van de LG en dit werkt niet. (Bij mijn vorige TV, een ouder type Samsung LCD wel).

Heeft iemand een idee of dit wel te realiseren is?

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 09:52
Sinds gisteravond ook lid van de LG OLED club, 55" C1 model gekocht.
Ook een Pepperaar toevallig ? :D

Hier ook nieuw lid van de OLED club, maar zit nog in de doos omdat ik nog even ook een meubel moet gaan zoeken. Vorige TV is een 42" Panasonic Plasma+onderstel uit 2006 (!), die eigenlijk zelfs nog perfect werkt. Het probleem is dat die een HD-Ready is en bijgevolg vooral tekst in games er niet uit ziet tot zelfs zeer moeilijk leesbaar is.

Heb in elk geval hoge verwachtingen, maar een DOA of een slecht panel is toch ook altijd mijn vrees. Ik moet me ook mentaal wat voorbereiden op banding e.d. :D. Die plasma is qua uniformiteit nog altijd perfect, 0 DSE, 0 banding, 0 burn-in. In de woonkamer hebben we een 65" LCD TV die enkele jaren geleden ook hemel werd ingeprezen (Sony XE93) maar ik kan me daar toch ook al regelmatig ergeren aan DSE en vooral blooming. Op dat vlak kan ik niet wachten op de strakheid van een OLED. Gravity wordt wellicht de eerste film die ik ga kijken :P.

• Twixie
-En4Cer- schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:15:
Deze heb ik middels een optische kabel aangesloten op de LG. Bij de instellingen van de TV heb ik ingesteld dat hij deze uitgang moet gebruiken en dat werkt prima. Maarrrr.. nu wil ik het volume regelen middels de afstandsbediening van de LG en dit werkt niet. (Bij mijn vorige TV, een ouder type Samsung LCD wel).
Was die Samsung ook via een optische kabel aangesloten ?

Bij veel TVs kan het volume van een digitale output niet geregeld worden, maar wel van een analoge output. Is bvb zo bij onze Sony LCD die aan een setje powered speakers hangt waarop een vast volume ingesteld staat (wegens geen afstandsbediening van die speakers).

[Voor 7% gewijzigd door Twixie op 24-11-2021 09:41]

• Nightwish_
Twixie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:36:
[...]

Ook een Pepperaar toevallig ? :D
Nope, maar inmiddels staat de wachtrij op 4 minuten van de klantenservice bij de club waar ik hem heb. Tegelijkertijd ben ik muziek aan het luisteren op mijn andere black friday aanwinst, en staat het klokje al 5 nummers lang op 4 minuten...

Dat met dat ik gister de TV niet normaal met mijn externe speakers spelend kreeg maakt dat ik het idee heb dat een nieuwe TV ons gewoon niet gegund is....

• -En4Cer-

-En4Cer-

Frezco

Twixie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:40:
[...]

Was die Samsung ook via een optische kabel aangesloten ?

Bij veel TVs kan het volume van een digitale output niet geregeld worden, maar wel van een analoge output. Is bvb zo bij onze Sony LCD die aan een setje powered speakers hangt waarop een vast volume ingesteld staat (wegens geen afstandsbediening van die speakers).
De Samsung was inderdaad ook via een optische kabel aangesloten. Een vast volume instellen zou niet mijn voorkeur hebben, maar als het voor jullie werkt is het natuurlijk prima.

Ik lees zojuist het volgende op een ander forum:

I may have a solution to this. I have been using my LG Magic Remote to control the volume of my Yamaha sound bar which is connected via optical, not HDMI. Once you go through the Device Connector setup (found in Network settings), you should be able to control the sound bar volume with the magic remote via IR.

Hier ook een uitleg hoe het voor Sonos werkt, maar ik zie Onkyo hier ook tussen staan; https://www.techsolutions...trol-sonos-soundbar-13168

Dit ga ik vanavond maar eens proberen.

[Voor 8% gewijzigd door -En4Cer- op 24-11-2021 09:49]

• Twixie
-En4Cer- schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:48:
[...]
with the magic remote via IR.
Heeft die Magic Remote dan ook een IR zender ? En vooral, kan je dan ook de LG via IR bedienen (eventueel in combinatie met movement/pointing van de Magic Remote) ?
Ik heb momenteel een Logitech Harmony remote, en was er al van uit gegaan dat ik die op pension mocht sturen als ik er nog enkel mijn AV Receiver mee kon bedienen...

• Twixie
Iets wat ik me recent ook beginnen afvragen ben: waarom hebben al die recente TVs zoveel USB aansluitingen ? Mijn nieuwe C1 heeft er maar eventjes 3. Ik vind het een beetje absurd dat ze in de huidige networked tijden analoge inputs (vooral Component dan) opofferen om plaats te maken voor USB. Al heeft dat opofferen misschien ook te maken met het feit dat ze dan geen AD-conversie meer moeten voorzien...

Hoedanook kan ik enkel beeld-materiaal op USB-stick of -disk verzinnen als use case en vind 3 USB aansluitingen dan wel absurd veel.

• -En4Cer-

-En4Cer-

Frezco

Twixie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:52:
[...]

Heeft die Magic Remote dan ook een IR zender? En vooral, kan je dan ook de LG via IR bedienen (eventueel in combinatie met movement/pointing van de Magic Remote) ?
Ik heb momenteel een Logitech Harmony remote, en was er al van uit gegaan dat ik die op pension mocht sturen als ik er nog enkel mijn AV Receiver mee kon bedienen...
Nee, de Magic Remote werkt op RF. Ik verwacht dat de TV in staat is om het RF signaal vanuit de Magic Remote om te zetten naar een signaal om via de optical kabel het volume van de speakerset aan te passen..? Zo heb ik in het in ieder geval geïnterpreteerd.

• Twixie
-En4Cer- schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:57:
[...]
Nee, de Magic Remote werkt op RF. Ik verwacht dat de TV in staat is om het RF signaal vanuit de Magic Remote om te zetten naar een signaal om via de optical kabel het volume van de speakerset aan te passen..?
Ik ben vrij zeker dat je via een optische kabel geen commando's kunt doorgeven naar de ontvanger. Dat zit simpelweg niet in de standaard protocols van optische kabels (SPDIF, ...).

Wat er met je Samsung wellicht gewoon gebeurde is dat de IR afstandsbediening van die TV kon geprogrammeerd worden dat de volume control naar je Onkyo ging ipv naar je TV, maw door andere IR signalen door te sturen. Maar dat heeft dus puur te maken met de afstandsbediening en niets met de TV.

EDIT: in die link die je post ga ik er van uit dat dat allemaal voor apparaten zijn die niet via IR maar via RF werken in hun afstandsbediening. Als jouw Onkyo met IR werkt, denk ik toch niet dat dit zal werken.

[Voor 12% gewijzigd door Twixie op 24-11-2021 10:28]

• Marcel S
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 18:35
Ben in het bezit van de LG G1 55” en deze hangt mooi strak tegen de muur.
Nu wil ik de Philips hue play gradient strip (met HDMI box) aanschaffen.
Kan die gewoon achter de TV? Ik begrijp dat de TV dan iets van de muur komt, maar dat zou ik geen probleem vinden.
B.v.d.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:28
@Marcel S ik denk dat je dan het beste een houten plaat kunt zoeken die de dikte van die strip heeft en qua lengte en breedte een paar cm smaller is dan de achterkant van de tv. Dan de plaat aan de muur en de muurbeugel aan/door de plaat.
Ben benieuwd hoe het gaat staan, ik mis ambilight nog wel een beetje met mn LG oled nu.

Maar let wel op: het lichteffect werkt niet voor ingebouwde apps. Je zult met een externe bron moeten werken voor alle content waar je dit effect bij wilt.
Ook ondersteunt ie geen HDMI 2.1 waardoor je bepaalde bronnen (PS5 / Xbox) niet (goed) kunt gebruiken.

[Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-11-2021 10:31]

• -En4Cer-

-En4Cer-

Frezco

Marcel S schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:23:
Ben in het bezit van de LG G1 55” en deze hangt mooi strak tegen de muur.
Nu wil ik de Philips hue play gradient strip (met HDMI box) aanschaffen.
Kan die gewoon achter de TV? Ik begrijp dat de TV dan iets van de muur komt, maar dat zou ik geen probleem vinden.
B.v.d.
Als je de meegeleverde muurbeugel gebruikt dan is dit geen probleem. Hiermee kun je de TV makkelijk iets naar voren halen en de strip monteren.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:26
-En4Cer- schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:27:
[...]

Als je de meegeleverde muurbeugel gebruikt dan is dit geen probleem. Hiermee kun je de TV makkelijk iets naar voren halen en de strip monteren.
Maar je moet de tv daarna wel weer tegen de muur schuiven. De beugel is niet gemaakt om langdurig open te blijven (heb ik ooit ergens gelezen op internet :p).

• Marcel S
De strip is nog geen 2cm dik, dus dat valt gelukkig mee en moet dan geen probleem zijn.
Gebruik geen apps op de TV, maar via Apple TV, dus dat moet dan goed gaan.

• 4v4t4r
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:09
ik ga deze week een LG kopen, maar die word pas eind Jan geplaatst (dan is mn huis klaar)
Is het wijs hem uit de doos te halen en hem te testen (DOA/Pixels) en dan terig te doen of gewoon te wachten tot Jan en dan zien. Ik las dat ze toch wel kunnen zien of de TV is gebruikt in het menu.

Volvo XC40 P8

• jurjen_g
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:04
-En4Cer- schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:57:
[...]

Nee, de Magic Remote werkt op RF. Ik verwacht dat de TV in staat is om het RF signaal vanuit de Magic Remote om te zetten naar een signaal om via de optical kabel het volume van de speakerset aan te passen..? Zo heb ik in het in ieder geval geïnterpreteerd.
De G1 heeft 2 IR blasters die je op de tv aansluit, IR ogen voor je receiver leggen dan zou (als die oplossing van je werkt) het moeten lukken.

• Twixie
4v4t4r schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:47:
ik ga deze week een LG kopen, maar die word pas eind Jan geplaatst (dan is mn huis klaar)
Is het wijs hem uit de doos te halen en hem te testen (DOA/Pixels) en dan terig te doen of gewoon te wachten tot Jan en dan zien. Ik las dat ze toch wel kunnen zien of de TV is gebruikt in het menu.
Zeker en vast testen, want als hij DOA ga je normaal wel direct een andere krijgen. Als je wacht tot in januari, zal dat niet meer gebeuren zelfs al bleek het een DOA en kunnen ze in het service menu zien dat je hem nog niet gebruikt had.

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 15:56
4v4t4r schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:47:
[...] Ik las dat ze toch wel kunnen zien of de TV is gebruikt in het menu.
Ze kunnen sowieso branduren zien, dus als ze er al naar kijken kunnen ze ook zien dat deze max een uur is gebruikt (als het alleen voor testen is).

• BramViking
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 30-11 18:33
Uitstapje naar de Philips OLED's is toch niet zo vruchtbaar als gedacht. Door de Mediatek chipset wat erin zit kan deze geen 4K 120hz met VRR en ALLM halen. Zojuist de C1 besteld voor €1549 waar nog €100 cashback vanaf gaat en haal daar ook meteen de 4K Apple tv erbij. Web OS 6 kan ik gewoon niet aan wennen. Dan liever de smooth ervaring van Apple.
Nightwish_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:46:
[...]

Nope, maar inmiddels staat de wachtrij op 4 minuten van de klantenservice bij de club waar ik hem heb. Tegelijkertijd ben ik muziek aan het luisteren op mijn andere black friday aanwinst, en staat het klokje al 5 nummers lang op 4 minuten...

Dat met dat ik gister de TV niet normaal met mijn externe speakers spelend kreeg maakt dat ik het idee heb dat een nieuwe TV ons gewoon niet gegund is....
Vervelend dat je TV het nu al begeven heeft.
Meteen laten omruilen niet laten repareren.
Als je bij een bekende webshop gekocht hebt zal dit geen probleem opleveren verwacht ik.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:26:
@Marcel S ik denk dat je dan het beste een houten plaat kunt zoeken die de dikte van die strip heeft en qua lengte en breedte een paar cm smaller is dan de achterkant van de tv. Dan de plaat aan de muur en de muurbeugel aan/door de plaat.
Ben benieuwd hoe het gaat staan, ik mis ambilight nog wel een beetje met mn LG oled nu.

Maar let wel op: het lichteffect werkt niet voor ingebouwde apps. Je zult met een externe bron moeten werken voor alle content waar je dit effect bij wilt.
Ook ondersteunt ie geen HDMI 2.1 waardoor je bepaalde bronnen (PS5 / Xbox) niet (goed) kunt gebruiken.
Overweeg eens de Lytme Neo.
Kost iets van €190.
Dat is veel goedkoper dan een Philips Ambilight.
Binnenkort komt de Lytme uit met een versie die ook HDR doet.

https://ilytmi.com/produc...it?variant=40811971707057

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• Cap
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
BramViking schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:06:
Uitstapje naar de Philips OLED's is toch niet zo vruchtbaar als gedacht. Door de Mediatek chipset wat erin zit kan deze geen 4K 120hz met VRR en ALLM halen. Zojuist de C1 besteld voor €1549 waar nog €100 cashback vanaf gaat en haal daar ook meteen de 4K Apple tv erbij. Web OS 6 kan ik gewoon niet aan wennen. Dan liever de smooth ervaring van Apple.
Jij blijft lekker tv's swappen. :D

Als je wilt gamen en daar de hoogste eisen aan stelt qua VRR en latency dan is er op dit moment maar 1 keuze, LG. Als je het beste beeld wilt over de gehele range van toepassingen dan de Sony A90J.

Maar ik voorzie al een nieuw issue, bijv. dat je erachter komt dat DTS niet ondersteund wordt. :P

[Voor 6% gewijzigd door Cap op 24-11-2021 11:49]

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:28

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

MaXeRs schreef op woensdag 24 november 2021 @ 06:21:
[...]

Een kleine quote uit een review van een LG OLED65C16LA

[...]
Dat is wel balen (en ergens ook wel raar), maar het is niet anders. Ik had gehoopt dat de TV als hub kon dienen om geluid door te geven van verschillende bronnen naar de receiver, maar gemis aan DTS-ondersteuning is voor mij te groot issue. Dus nu maar weer alles direct op de receiver aangesloten en voorzichtig vrouwlief weer gaan proberen te overtuigen dat de receiver ook vervangen moet worden voor één met HDMI 2.1 ondersteuning.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Nightwish_

Inmiddels gesproken met de klantenservice, ze geven aan dat het een defect in de TV is en dat hij omgeruild wordt. Dit kunnen ze op locatie doen maar dit kan 3 á 4 weken duren zeggen ze. Langsbrengen is sneller, dan zou ik vanavond al een nieuwe hebben geeft de klantenservice aan.

Needless to say, is de doos al uit de garage en gaat 'ie vanmiddag nog terug.
Nightwish_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:02:
[...]

Inmiddels gesproken met de klantenservice, ze geven aan dat het een defect in de TV is en dat hij omgeruild wordt. Dit kunnen ze op locatie doen maar dit kan 3 á 4 weken duren zeggen ze. Langsbrengen is sneller, dan zou ik vanavond al een nieuwe hebben geeft de klantenservice aan.

Needless to say, is de doos al uit de garage en gaat 'ie vanmiddag nog terug.
Top!
Nette service.
Ok, je moet er langs rijden maar dan kun je het ook meteen afwerken en daarna weer TV kijken.

• Brad Pitt
  • Laatst online: 15:52
BramViking schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:06:
Moet mij inhouden om niet te zeggen wat ik daadwerkelijk van dit shopping gedrag vindt (y)

Nickname does not reflect reality

• Marcel S
HoppyF schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:27:
[...]

Overweeg eens de Lytme Neo.
Kost iets van €190.
Dat is veel goedkoper dan een Philips Ambilight.
Binnenkort komt de Lytme uit met een versie die ook HDR doet.

https://ilytmi.com/produc...it?variant=40811971707057
Ziet er veelbelovend uit, maar omdat al mijn lampen Philips Hue zijn, blijf ik liever bij hetzelfde platform.
I.i.g. bedankt voor het meedenken 👍🏻

• Nightwish_
HoppyF schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:14:
[...]

Top!
Nette service.
Ok, je moet er langs rijden maar dan kun je het ook meteen afwerken en daarna weer TV kijken.
Ja, ondanks dat het me 2 uur wachten en een rit Hoogeveen <-> Groningen kost, wel tevreden over hoe soepel de rest van het proces verliep.

Hopelijk vanavond weer beeld in de kamer. Dan kan ik met het hoofdstuk luidsprekers beginnen ;)

• andries98
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 11:18
Twixie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:55:
Iets wat ik me recent ook beginnen afvragen ben: waarom hebben al die recente TVs zoveel USB aansluitingen ? Mijn nieuwe C1 heeft er maar eventjes 3. Ik vind het een beetje absurd dat ze in de huidige networked tijden analoge inputs (vooral Component dan) opofferen om plaats te maken voor USB. Al heeft dat opofferen misschien ook te maken met het feit dat ze dan geen AD-conversie meer moeten voorzien...

Hoedanook kan ik enkel beeld-materiaal op USB-stick of -disk verzinnen als use case en vind 3 USB aansluitingen dan wel absurd veel.
1 usb voor opnemen en live pauzeren
1 usb voor content afspelen (die je eventueel regelmatig in/uit plugt)
1 (of 2) usb voor de toekomst, zoals bijv controller/muis/toetsenbord voor gamen via app op de tv (waarbij een server de video procesing doet, helemaal hip tegenwoordig)(helaas hebben nog best veel muizen een eigen receiver nodig... logitech 😭)
1 (Toegevoegd dankzij comments hieronder) voeding voor chromecast en dergelijke

Waarvoor zouden ze nog components toevoegen die al 10 of zelfs 20 jaar niet in nieuwe apparatuur zit? Hiervoor heb je verloopstukken/converters ;)

[Voor 5% gewijzigd door andries98 op 24-11-2021 15:03]

• Twixie
andries98 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:45:
[...]
1 (of 2) usb voor de toekomst, zoals bijv controller/muis/toetsenbord voor gamen via app op de tv (waarbij een server de video procesing doet, helemaal hip tegenwoordig)
Heb er nog een 4de gevonden : power voor bvb Chromecast of een LED strip :).
En ja, heb me gelijk ook een Component->HDMI convertor besteld. Zo kan ik nog altijd met mijn 20 jaar oude AV Receiver mijn 7 legacy consoles blijven gebruiken :D.

• mucuracat
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12:33
Twixie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:05:
[...]

Heb er nog een 4de gevonden : power voor bvb Chromecast of een LED strip :).
En ja, heb me gelijk ook een Component->HDMI convertor besteld. Zo kan ik nog altijd met mijn 20 jaar oude AV Receiver mijn 7 legacy consoles blijven gebruiken :D.
Nog 1.... Je standaard 100Mbit verhogen met een usb dongletje >:)

@Marcel Br Nooooo .. niet over beginnen :)

[Voor 5% gewijzigd door mucuracat op 24-11-2021 14:20]

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6

• Marcel Br
Daarvoor heb je standaard WiFi 8)

• ruudonline
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:53
sjaak88 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:30:
[...]

Eindelijk iemand die het volledig begrijpt _/-\o_

Je zult ook merken dat mensen met een 2016 serie OLED, B6 etc, hier sneller last van hebben.
Bij deze serie verouderd de rode pixel sneller dan bij andere series.
Dit hebben ze aangepast vanaf 2017 serie, maar weg is het zeker niet.
Precies dit probleem heb ik momenteel met mijn 55b6 uit 2016. Gekocht bij HifiKlubben. Valt wel onder de garantie maar ik moet de TV wel zelf naar de winkel brengen en ze kunnen niet aangeven hoe lang reparatie gaat duren. Ik probeer maar voor te stellen of we kunnen praten over de aanschaf van een nieuwe TV ipv reparatie van de huidige. Ik wil eigenlijk wel bij Oled blijven.

• deepbass909

deepbass909

Twixie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:55:

Ik weet niet of je recentelijk nog een analoge bron op een 40" of groter aangesloten hebt gehad? Maar zelfs met de beste upscaler ziet dat er niet uit :X Ik had op mijn Samsung 40" led nog altijd een (in die tijd) high end DVD-speler aangesloten staan via component, maar op zo'n groot scherm is dat beeld alleen nog maar wazig en mist echt detail.
Enige waarvoor je het nog wel nuttig zou kunnen zijn, zijn oude game consoles, maar dat is zo'n niche dat ze daar geen rekening meer mee houden.
Het vraag een heftige A-D converter en behoorlijk wat processorkracht en ik heb zo'n vermoeden dat dit de kosten-baten analyse niet makkelijk overleefd.
andries98 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:45:
[...]

1 (of 2) usb voor de toekomst, zoals bijv controller/muis/toetsenbord voor gamen via app op de tv (waarbij een server de video procesing doet, helemaal hip tegenwoordig)

Waarvoor zouden ze nog components toevoegen die al 10 of zelfs 20 jaar niet in nieuwe apparatuur zit? Hiervoor heb je verloopstukken/converters ;)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de USB-aansluitingen op de tv eigenlijk nooit gebruik. Opnemen en live pauzeren doet mijn glasvezel ontvanger (de tuner van de tv wordt niet gebruikt), content afspelen ben ik mee gestopt te proberen omdat de Samsung heel veel de codecs niet ondersteunde en ik inmiddels andere oplossingen heb (RPi4 met Kodi) en controller/muis/toetsenbord koppel je (bij de C1 in ieder geval) met de ingebouwde BT ontvanger ;)

Voeding voor een chrome-cast oid is nog wel het meest aannemelijke scenario :+

Maar goed, voor mij is de TV een weergave apparaat, alle extra's kunnen mij doorgaans gestolen worden. Enige pré die de LG nu wel heeft, is een superieure Youtube ondersteuning (tot 4K@60 HDR) tov Kodi, die alleen een onofficiële app heeft die max 720p aan kan.

Ik heb zelf wel nog een vervelend dingetje met mijn C16LA. Ik gebruik een Logitech Harmony One als remote, en heb deze gisteren geupdate om ook de LG te kunnen bedienen. Dat gaat goed, alle functies werken, kan de verschillende HDMI-ingangen rechtstreeks kiezen, etc.
Maar ik heb nu bij één activity het probleem dat bij omschakelen naar de bewuste HDMI-poort, het home-scherm (wat je krijgt als je op de HOME-knop drukt) van de TV naar voren komt, ipv de bron. Op de achtergrond heeft hij wel de juiste bron (HDMI2) gekozen, maar ik moet dus eerst het home-scherm sluiten.

Pak ik een andere activity, gebeurd dit niet of zie ik kort het home-scherm en daarna wel de bewuste bron. Het bijzondere is bovendien dat als ik met de Harmony de bewuste HDMI-ingang kies, het niet gebeurd. Het gebruikte IR-signaal is dus wel in orde.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• The Zep Man
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:51
deepbass909 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:09:
Ik weet niet of je recentelijk nog een analoge bron op een 40" of groter aangesloten hebt gehad? Maar zelfs met de beste upscaler ziet dat er niet uit :X Ik had op mijn Samsung 40" led nog altijd een (in die tijd) high end DVD-speler aangesloten staan via component, maar op zo'n groot scherm is dat beeld alleen nog maar wazig en mist echt detail.
Enige waarvoor je het nog wel nuttig zou kunnen zijn, zijn oude game consoles, maar dat is zo'n niche dat ze daar geen rekening meer mee houden.
Klopt. Voor oude game consoles zijn er voldoende alternatieven (zoals consolespecifieke HDMI adapters).
Het vraag een heftige A-D converter en behoorlijk wat processorkracht en ik heb zo'n vermoeden dat dit de kosten-baten analyse niet makkelijk overleefd.
Als je een A-D converter kan kopen voor minder dan 5 EUR op AliExpress, dan moet het centen kosten voor TV fabrikanten. Dat zal dan inderdaad alsnog een kostenbesparing zijn, en een ruimtebesparing. Als je analoog zou willen, welke aansluitingen wil je ondersteunen? Composite video, S-Video, RGB SCART, VGA... Eigenlijk is het beter om dat allemaal achter te laten, en gewoon enkel HDMI te ondersteunen. Voor die oude standaarden kan je altijd nog converters en aparte upscalers gebruiken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de USB-aansluitingen op de tv eigenlijk nooit gebruik.
Op een LG CX gebruik ik die enkel voor firmware updates. Voor de rest zit er enkel stroom en een enkele HDMI kabel op aangesloten. ;)
Ik heb zelf wel nog een vervelend dingetje met mijn C16LA. Ik gebruik een Logitech Harmony One als remote, en heb deze gisteren geupdate om ook de LG te kunnen bedienen. Dat gaat goed, alle functies werken, kan de verschillende HDMI-ingangen rechtstreeks kiezen, etc.
Maar ik heb nu bij één activity het probleem dat bij omschakelen naar de bewuste HDMI-poort, het home-scherm (wat je krijgt als je op de HOME-knop drukt) van de TV naar voren komt, ipv de bron. Op de achtergrond heeft hij wel de juiste bron (HDMI2) gekozen, maar ik moet dus eerst het home-scherm sluiten.

Pak ik een andere activity, gebeurd dit niet of zie ik kort het home-scherm en daarna wel de bewuste bron. Het bijzondere is bovendien dat als ik met de Harmony de bewuste HDMI-ingang kies, het niet gebeurd. Het gebruikte IR-signaal is dus wel in orde.
Als het wel handmatig lukt via het betreffende 'device' en niet via activities, dan is het een configuratiefout in de Harmony software. Controleer hoe het schakelen tussen inputs is geconfigureerd voor je TV.

Over T.net Plus verbergen
Het leed dat Plus heet

• Twixie
[...]
Hier thuis willen mijn kinderen nog af en toe met de Wii spelen (nochtans hebben ze ook een Switch). Die is aangesloten op onze 65" Sony LCD via Component, en ik moet zeggen dat dat er best prima uitziet hoor. Ok, het is SD, dus lage resolutie, maar het is eigenlijk best wel 'scherp' te noemen. Geen wazige brij zoals bij onze oude/goedkope 32" Samsung.

Bovendien hebben we ook nog een XBox 360 die dus wel HD doet over Component en dat zag er op onze plasma ook wel prima uit. Vandaag komt normaal de Component-HDMI convertor toe, dus dan zie we wel hoe dat er dan gaat uitzien in combinatie met de nieuwe C1.

• BramViking
Brad Pitt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:27:
[...]

Moet mij inhouden om niet te zeggen wat ik daadwerkelijk van dit shopping gedrag vindt (y)
Het boeit me niet wat je ervan vindt. Desnoods maak je de handstand tegen de muur (y). TV is nooit afgeleverd omdat het uitverkocht was (dus bleef het bij een bestelling).

[Voor 4% gewijzigd door BramViking op 24-11-2021 15:52]

• Cap
  • Niet online
[...]

Even een afsluitende return / exit of home button press toevoegen aan je activiteit? :)

• deepbass909

deepbass909

The Zep Man schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:05:
[...]
Klopt. Voor oude game consoles zijn er voldoende alternatieven (zoals consolespecifieke HDMI adapters).

[...]
Als je een A-D converter kan kopen voor minder dan 5 EUR op AliExpress, dan moet het centen kosten voor TV fabrikanten. Dat zal dan inderdaad alsnog een kostenbesparing zijn, en een ruimtebesparing. Als je analoog zou willen, welke aansluitingen wil je ondersteunen? Composite video, S-Video, RGB SCART, VGA... Eigenlijk is het beter om dat allemaal achter te laten, en gewoon enkel HDMI te ondersteunen. Voor die oude standaarden kan je altijd nog converters en aparte upscalers gebruiken.
Je hebt A/D converters en A/D converters ;) Ik heb een goedkoper VGA - HDMI converter thuis liggen, en ik wordt nou niet bepaald blij van de beeldkwaliteit op een 24" IPS scherm. Laat staan wat het doet op een 48" of grotere oled.
Ieder analoog circuit is sowieso een uitdaging qua ontwerp, zeker als het geïntegreerd zit. Een losse, externe A/D (of D/A) converter is per definitie eenvoudiger te produceren.

Maar het zal uiteindelijk een optelsom van kosten, ruimte en vraag zijn.
[...]
Op een LG CX gebruik ik die enkel voor firmware updates. Voor de rest zit er enkel stroom en een enkele HDMI kabel op aangesloten. ;)

[...]
Als het wel handmatig lukt via het betreffende 'device' en niet via activities, dan is het een configuratiefout in de Harmony software. Controleer hoe het schakelen tussen inputs is geconfigureerd voor je TV.
Als het goed is (maar dat ga ik zeker nog even checken) staat ingesteld dat er voor een input een unieke IR-code beschikbaar is en hij dus direct naar de juiste input kan overspringen. Dat lijkt hij ook te doen, maar mogelijk stuurt de Harmony in de huidige instelling nog een bevestiging mee die verkeerd wordt geïnterpreteerd
Cap schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:59:
[...]

Even een afsluitende return / exit of home button press toevoegen aan je activiteit? :)
Dat is sowieso altijd nog een escape :+ mogelijkheid. Ik moet sowieso nog even rommelen met de timings, standaard staan die wat conservatief en mogelijk moet er even iets in de volgorde van commando's veranderd worden.
Ik ben al lang blij dat de TV überhaupt IR ondersteund, want de standaard remote werkt met RF.

• The Zep Man
Over het analoge verhaal, helemaal eens. Verder zal LG ook wel inzien dat mensen die hier problemen mee hebben geholpen worden door creatieve experts met externe oplossingen.
Als het goed is (maar dat ga ik zeker nog even checken) staat ingesteld dat er voor een input een unieke IR-code beschikbaar is en hij dus direct naar de juiste input kan overspringen. Dat lijkt hij ook te doen, maar mogelijk stuurt de Harmony in de huidige instelling nog een bevestiging mee die verkeerd wordt geïnterpreteerd
Zou het kunnen zijn dat de Harmony misschien per ongeluk 2x de code snel achter elkaar verstuurd, en dat daardoor de LG gek reageert?

Wat je ook nog kan doen is een ander Harmony profiel. Zo heb ik volgens mij voor deze CX het afstandsbedieningsprofiel gebruikt van een C9, bij gebrek aan beter. Mogelijk heeft die niet het probleem.
Ik ben al lang blij dat de TV überhaupt IR ondersteund, want de standaard remote werkt met RF.
Ik doe hier ook alles enkel met een Harmony (met enkel IR ondersteuning), dus ook ik ben daar blij mee. ;) Laat het weten of je eruit komt. Eventueel kan ik hier ook het e.e.a. testen.

[Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 24-11-2021 16:31]

Het leed dat Plus heet

• Nightwish_
Nightwish_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:42:
[...]

Ja, ondanks dat het me 2 uur wachten en een rit Hoogeveen <-> Groningen kost, wel tevreden over hoe soepel de rest van het proces verliep.

Hopelijk vanavond weer beeld in de kamer. Dan kan ik met het hoofdstuk luidsprekers beginnen ;)
TV omgewisseld en vrouwlief zit weer serie te kijken. TV was, ook bij hen niet aan te krijgen. Daarop heb ik een vervanger en een bijbehorende omruilfactuur gekregen.

Top geregeld!

• deltre
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 27-11 00:29
Net het klepje van de G1 open geschroefd. En inderdaad geen draad los te koppelen. Ik had het al gelezen verder terug. Maar wat een gemis bij zo’n mooi toestel dat ze speciaal voor plat aan de muur hebben gemaakt. Ze keken waarschijnlijk naar Azië en Amerika waar ze houten wanden hebben en gipsplaten. Hier een dag gefreesd voor een kabelgoot in zwaar beton, gestuukt en geschilderd en nu een stekker die niet past en niet los kan. Wat een teleurstelling. LG bedankt. Laat het een wijze les voor anderen zijn.

• The Zep Man
deltre schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:06:
Hier een dag gefreesd voor een kabelgoot in zwaar beton, gestuukt en geschilderd en nu een stekker die niet past en niet los kan. Wat een teleurstelling. LG bedankt. Laat het een wijze les voor anderen zijn.
Is de kabel op zich lang genoeg? Zo ja, dan kan je natuurlijk gewoon de stekker aan de kant van het stopcontact afknippen (niet terwijl die in het stopcontact zit :P), de kabel door de goot trekken, en een nieuwe stekker erop monteren. Dat kost net zo erg je garantie als dat je hetzelfde doet bij een wasmachine die aangesloten wordt op een ouderwets hoog muurdoosje, voor als het ooit tot een discussie komt. ;)

[Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 24-11-2021 20:11]

Het leed dat Plus heet

• deltre
Ik heb met Samsung al zoveel ellende gehad dat ik heel graag mijn garantie behoud. Ik zit momenteel nog te zoeken naar een oplossing die mogelijk beter is.

• The Zep Man
deltre schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:12:
Ik heb met Samsung al zoveel ellende gehad dat ik heel graag mijn garantie behoud.
Heb je je TV gekocht bij LG/Samsung?

Het is de winkel die jou de TV verkocht heeft die de garantie mag afhandelen. Dat moet je niet zelf doen bij de fabrikant. Laat de winkel het lekker oplossen. ;)

Het leed dat Plus heet

• deltre
Dat was bij Hofma Beeld en geluid. Ik zit al 3 maanden te wachten op mijn creditering van mijn kapotte Samsung die zij niet los krijgen. Hofma is dus niet echt de partij waarvan je hulp kan verwachten. Anders was je voorstel wellicht goed geweest.
Net het klepje van de G1 open geschroefd. En inderdaad geen draad los te koppelen. Ik had het al gelezen verder terug. Maar wat een gemis bij zo’n mooi toestel dat ze speciaal voor plat aan de muur hebben gemaakt. Ze keken waarschijnlijk naar Azië en Amerika waar ze houten wanden hebben en gipsplaten. Hier een dag gefreesd voor een kabelgoot in zwaar beton, gestuukt en geschilderd en nu een stekker die niet past en niet los kan. Wat een teleurstelling. LG bedankt. Laat het een wijze les voor anderen zijn.
Is hier al heel vaak besproken.
Je zult zelf creatief moeten zijn om het netsnoer te verlengen zodat je dit kunt wegwerken.
Het is zeker een erg knullig ontwerp van LG en het zou een wonder zijn als de 2022 modellen wel een los netsnoer zouden hebben.
Het kan zo simpel zijn, een los netsnoer met platte stekker en aan de kant van de TV zo’n “achtjes” vorm.
Zoiets als dit plaatje.

• deltre
Ik las het inderdaad al. Ook je reactie om het vooraf uit te zoeken. Feit is dat ik een ander LG heb die wel een c7 stekker heeft, zo’n goedkoop tv’tje.

• BramViking
Voor de mensen die de LG C1 aan de wand hebben, is het noodzakelijk om voor HDMI poort 4 en de LAN poort 90 graden kabels te gebruiken, of is dat niet meer noodzakelijk?

• The Zep Man
BramViking schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:40:
Voor de mensen die de LG C1 aan de wand hebben, is het noodzakelijk om voor HDMI poort 4 en de LAN poort 90 graden kabels te gebruiken of is dat niet meer noodzakelijk?
Plaatje van Google:

Het ligt aan de afstand tussen TV en muur. Van wat ik hier zie, zou ik twee 90 graden blokjes halen, of een HDMI kabel gebruiken met een 90 graden connector (wat waarschijnlijk beter werkt voor hogere resoluties). Hou wel rekening met een correcte oriëntatie.

[Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 24-11-2021 20:43]

Het leed dat Plus heet

• Marcel Br
deltre schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:23:
Dat was bij Hofma Beeld en geluid. Ik zit al 3 maanden te wachten op mijn creditering van mijn kapotte Samsung die zij niet los krijgen. Hofma is dus niet echt de partij waarvan je hulp kan verwachten. Anders was je voorstel wellicht goed geweest.
Bedoel je te zeggen dat de LG ook bij Hofma gekocht is?

• deltre
Nou laat ik zeggen dat dat part of the deal was van de oplossing. Anders had ik het niet gedaan. Alleen part one, de creditering lijkt om onduidelijke redenen niet los te komen.

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:12

Mystikal

It never hurts to help

Gewoon stopcontact kwart slag draaien in de muur. Zo heb ik het ook opgelost. Kosteloos en in 10 minuten geregeld.

Basement Bios ---- Exo-S

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

deltre schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:33:
Ik las het inderdaad al. Ook je reactie om het vooraf uit te zoeken. Feit is dat ik een ander LG heb die wel een c7 stekker heeft, zo’n goedkoop tv’tje.
Precies. Er zijn diverse LG modellen die precies zo'n aansluiting hebben. Ze zullen alleen niet allemaal van dezelfde ontwerptafel afkomen en mogelijk hebben ze een goede reden om voor de ene danwel de andere aansluiting te kiezen.

Steady as she goes...

• Cap
  • Niet online
De maximale rating van een CEE 7/16 platte eurostekker is met 2.5 A een stuk lager dan de 10 of 16 A van een CEE 7/17 ronde ongeaarde stekker. Die laatste heeft een stevigere verbinding door het grotere ronde oppervlak en ook door de grotere, geheel metalen pinnen. Dus bij kleinere tv's die minder vermogen trekken zal je ze waarschijnlijk idd eerder een platte stekker zien.

• The Zep Man
Cap schreef op donderdag 25 november 2021 @ 01:14:
De maximale rating van een CEE 7/16 platte eurostekker is met 2.5 A een stuk lager dan de 10 of 16 A van een CEE 7/17 ronde ongeaarde stekker.
Een OLED TV van 65 inch verbruikt nooit 575 watt. Het is geen plasma TV. De voeding van een 65CX kan maximaal 467 watt leveren, en voor de 65G1 zal dat iets vergelijkbaars zijn. Zo ver komt het nooit met OLED op zulke formaten.

Dus ja, LG had gewoon CEE 7/16+IEC 60320 C7 kabel kunnen gebruiken, wat veel makkelijker als geheel te begeleiden is door kabelgoten en dat makkelijker te vervangen is met een andere kabel. Ze waren alleen te eigenwijs. ;)

[edit]
Even ter vergelijking, er zijn notebookvoedingen van 135 watt die een dergelijke kabel gebruiken, en die hebben nergens last van. De laatstgenoemde link noemt 116 watt als typisch verbruik van een 65 inch OLED TV. Het is dus niet zo alsof men op het randje gaat zitten met een standaardkabel.

[Voor 63% gewijzigd door The Zep Man op 25-11-2021 07:44]

Het leed dat Plus heet

• -En4Cer-

-En4Cer-

Frezco

Twixie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:02:
[...]

Ik ben vrij zeker dat je via een optische kabel geen commando's kunt doorgeven naar de ontvanger. Dat zit simpelweg niet in de standaard protocols van optische kabels (SPDIF, ...).

Wat er met je Samsung wellicht gewoon gebeurde is dat de IR afstandsbediening van die TV kon geprogrammeerd worden dat de volume control naar je Onkyo ging ipv naar je TV, maw door andere IR signalen door te sturen. Maar dat heeft dus puur te maken met de afstandsbediening en niets met de TV.

EDIT: in die link die je post ga ik er van uit dat dat allemaal voor apparaten zijn die niet via IR maar via RF werken in hun afstandsbediening. Als jouw Onkyo met IR werkt, denk ik toch niet dat dit zal werken.
Om hier nog even op terug te komen; gisteren getest en werkt gelukkig perfect! Ik kan het nergens vinden in de technische documentatie van de Onkyo set, maar ik verwacht wel dat dit IR is. Ik moet de afstandsbediening namelijk wel richten op het kastje en bij RF hoeft dit niet.

Voor de andere Tweakers; ik heb een Onkyo 2.1 set via Optical aangesloten op mijn LG G1. Ik kon vervolgens het volume niet aanpassen met de Magic Remote van LG. Door de volgende stappen te volgen werkt dit nu wel: https://www.techsolutions...trol-sonos-soundbar-13168

Geschreven voor een Sonor Soundbar, maar werkt ook prima voor mijn pricewatch: Onkyo LS3100 Zwart. Je kunt in het stappenplan kiezen voor welk merk je het wil instellen. Ik heb geen IR Blasters aangesloten (voor zover ik weet).

[Voor 7% gewijzigd door -En4Cer- op 25-11-2021 09:19]

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Krijg zojuist 04.30.35 update op m’n 65CX.

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

• Twixie
-En4Cer- schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:11:
[...]
Om hier nog even op terug te komen; gisteren getest en werkt gelukkig perfect! Ik kan het nergens vinden in de technische documentatie van de Onkyo set, maar ik verwacht wel dat dit IR is. Ik moet de afstandsbediening namelijk wel richten op het kastje en bij RF hoeft dit niet.
Dus dan moet dat effectief betekenen dat die Magic Remote ook een IR zender heeft ? Vraag me dan af of de TV zelf ook een IR ontvanger heeft zodat hij vooralsnog ook met bvb een simpele Harmony te bedienen valt.

• -En4Cer-

-En4Cer-

Frezco

Twixie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:57:
[...]

Dus dan moet dat effectief betekenen dat die Magic Remote ook een IR zender heeft ? Vraag me dan af of de TV zelf ook een IR ontvanger heeft zodat hij vooralsnog ook met bvb een simpele Harmony te bedienen valt.
Er is erg weinig over te vinden, maar op een aantal forums kom ik tegen dat de Magic Remote een IR transmitter zou hebben;

If you have an LG TV with the Magic remote control, the TV is controlled by radio signals and infrared signals. To do this, the remote control has an infrared transmitter and a Bluetooth module.

• deepbass909

deepbass909

[...]

De C1 heeft sowieso een IR-ontvanger (zie mijn eerdere posts over de Harmony).
Twixie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:02:
[...]

[...]
Daar zou ik niet zo zeker van zijn, als ik eerlijk ben. Dat het niet in de oorspronkelijke specs van SPDIF zat, wil niet zeggen dat er inmiddels uitbreidingen op zijn gekomen. Bandbreedte is er namelijk genoeg om een paar eenvoudige commando's door te geven. De info die de tv geeft, lijkt namelijk wel te suggereren dat het via de optische kabel wordt doorgegeven (waarom zou je anders specifiek voor een bepaald type verbinding moeten kiezen?)

Ik krijg het zelf trouwens niet werkend om via HDMI-CEC o.a. m'n RPi4 te bedienen, terwijl die wel ondersteuning heeft. Ook al zet ik Simplink aan (LG's benaming voor HDMI-CEC) en geef ik via de connection wizard aan dat de RPi4 via HDMI bediend kan worden, er komen geen commando's aan.
HoppyF schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:26:
[...]

Is hier al heel vaak besproken.
Je zult zelf creatief moeten zijn om het netsnoer te verlengen zodat je dit kunt wegwerken.
Het is zeker een erg knullig ontwerp van LG en het zou een wonder zijn als de 2022 modellen wel een los netsnoer zouden hebben.
Het kan zo simpel zijn, een los netsnoer met platte stekker en aan de kant van de TV zo’n “achtjes” vorm.
Zoiets als dit plaatje.

[Afbeelding]
Misschien minder netjes als je achter de tv zou kijken, maar bij mijn 48C1 heb ik achter het scherm meer dan genoeg ruimte om het netsnoer te bundelen en een verlengsnoer aan te sluiten. Bij de bouwmarkt gewoon deze contra-stekker halen:

stukje 2x 0,75mm2 los apparaatsnoer halen, die door de buis trekken en bij de tv de contra monteren en aan het andere uiteinde een andere stekker en je bent klaar. Heb je ook geen gedoe met stekkers die door de muur moeten of snoeren die afgeknipt moeten worden.
BramViking schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:40:
Voor de mensen die de LG C1 aan de wand hebben, is het noodzakelijk om voor HDMI poort 4 en de LAN poort 90 graden kabels te gebruiken, of is dat niet meer noodzakelijk?
Past, maar is niet heel ruim:

De stekker die ik op de bovenste foto laat zien, is dezelfde als die achterin poort 4 zit en is vrij standaard qua afmetingen. Wel is die kabel heel soepel (volgens mij geen HDMI 2.1, maar 2.0 of nog lager qua specs) en kost het buigen geen kracht. De kabels die ik in poorten 1 t/m 3 heb zitten, zouden waarschijnlijk niet lukken.
Mijn muurbeugel laat de tv zo'n 3 cm van de muur hangen.

Netwerk durf ik zo niet te zeggen, want die stekker steekt verder uit, maar die kabels zijn doorgaans wel beter te buigen. Ik heb hem voor netwerk aan de Wifi hangen, wat voor mij perfect werkt (youtube 4K streamen gaat zonder problemen).

Wil je voor veilig gaan, dan is het wel verstandig om 90-graden adapters te gebruiken.

• Cap
  • Niet online
The Zep Man schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:26:
[...]

Een OLED TV van 65 inch verbruikt nooit 575 watt. Het is geen plasma TV. De voeding van een 65CX kan maximaal 467 watt leveren, en voor de 65G1 zal dat iets vergelijkbaars zijn. Zo ver komt het nooit met OLED op zulke formaten.

Dus ja, LG had gewoon CEE 7/16+IEC 60320 C7 kabel kunnen gebruiken, wat veel makkelijker als geheel te begeleiden is door kabelgoten en dat makkelijker te vervangen is met een andere kabel. Ze waren alleen te eigenwijs. ;)

[edit]
Even ter vergelijking, er zijn notebookvoedingen van 135 watt die een dergelijke kabel gebruiken, en die hebben nergens last van. De laatstgenoemde link noemt 116 watt als typisch verbruik van een 65 inch OLED TV. Het is dus niet zo alsof men op het randje gaat zitten met een standaardkabel.
Ik deed geen uitspraak over wat LG had moeten/kunnen doen, ik geef alleen de verschillen aan die voor LG mogelijk toch tot de keuze zullen hebben geleid. Maar willen we het precies weten dan zullen we het toch aan LG moeten vragen. ;)

Een platte stekker zou het goedkoopste zijn geweest en in die zin aantrekkelijk voor LG, zoveel is zeker.

De ronde stekker die er nu op zit heeft iig een stabielere verbinding. De platte eurostekker is een compromis om op zoveel mogelijk stopcontacten te passen met dunne pinnen die iets naar binnen gebogen zijn om het contact met het stopcontact te verbeteren.

Iets soortgelijks geldt ook voor een losse kabel, als je een platte eurostekker gaat gebruiken dan zit aan de andere kant een "achtje" (C7 op C8) en ook daar is de verbinding minder stabiel dan de C17 op C18 verbinding die bij de ronde stekker hoort.

De stelling dat LG 'gewoon te eigenwijs is' is m.i. wat kort door de bocht als je de achtergrond van de beslissing niet kent, en ik ken hem in ieder geval niet. En het gemiddelde gebruik is niet erg belangrijk, het gaat om de piekstroom zoals je zelf al aangeeft. Obv de opgenomen vermogen op het etiket van de tv is voor 65 inch en kleinere schermen de conclusie dat dit nog binnen de platte stekker spec moet vallen maar toch heeft LG gekozen voor de stabielere stekker + vaste (is ook stabieler ;)) verbinding aan de andere kant omdat...?

Ik doe maar een gedachtenexperiment: misschien omdat het "achtje" naar idee van LG toch wel aanleiding geeft tot een stekker die er te snel uitschiet omdat bij het ophangen van de toch wel grote tv vlak tegen een muur er toch altijd krachten op de kabel komen te staan. Dat kan leiden tot deels uitschuiven van het 'achtje' en dus tot slecht contact en dus tot problemen...

De LG engineers zullen het antwoord moeten geven, maar zie er maar eens aan te komen. Wellicht een interessantere vraag is daarom: hoe zit het met de OLED tv's van de andere merken, Sony, Panasonic, Philips, etc? Zijn die wél plat? Ofzijn ze allemaal eigenwijs? ;)

[Voor 12% gewijzigd door Cap op 25-11-2021 11:05]

• Cap
  • Niet online
[...]

Uiteraard heeft ie die, als je hem via apparaataansluiting configureert voor een extern apparaat dan kan je dat namelijk onafhankelijk van de tv aan/uit zetten met de knop rechtsboven. ;)

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:29

Wildfire

Joy to the world!

deepbass909 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:40:

[..]

Ik krijg het zelf trouwens niet werkend om via HDMI-CEC o.a. m'n RPi4 te bedienen, terwijl die wel ondersteuning heeft. Ook al zet ik Simplink aan (LG's benaming voor HDMI-CEC) en geef ik via de connection wizard aan dat de RPi4 via HDMI bediend kan worden, er komen geen commando's aan.
Ik wilde op mijn nieuwe 48C1 mijn Raspberry bedienen waar ik LibreElec/Kodi op heb draaien. Werkte met mijn vorige LG TV (een 49SM9000) prima. Maar op deze niet... pas wanneer ik de HDMI kabel er even uithaal werkt het. Ik vermoed een firmware bug.

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• -En4Cer-

-En4Cer-

Frezco

Ook bij mijn G1 kwam ik niet weg met de vaste stekker door de bestaande kabelgoot in de muur. Uiteindelijk heb ik besloten om de stekker los te knippen en een nieuwe te monteren.

Ik heb van verschillende bedrijven gehoord dat veel monteurs dit ook doen wanneer je kiest voor installatie. Volgens de klantenservice van LG heeft dit geen negatieve effect op de garantie.

Hierdoor hangt de G1 nu zo straks tegen de muur zoals het bedoeld is :7

• deepbass909

deepbass909

Wildfire schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:01:
[...]

Ik wilde op mijn nieuwe 48C1 mijn Raspberry bedienen waar ik LibreElec/Kodi op heb draaien. Werkte met mijn vorige LG TV (een 49SM9000) prima. Maar op deze niet... pas wanneer ik de HDMI kabel er even uithaal werkt het. Ik vermoed een firmware bug.
Gelukkig, ik dacht al dat het aan mij lag ;) Wat ik al onwaarschijnlijk vond, aangezien ik het op 3 andere TV's wel werkend heb gekregen (1 LG en 2 Samsungs).

Maar HDMI-CEC is altijd al erg buggy geweest, met alle merk-eigen implementaties. Mijn vorige TV (Samsung UE40D6750) sprong bijv. op de meest rare momenten aan, ook al stond in de Pi uit dat geen activiteitssignaal mocht versturen.

• Cap
  • Niet online
[...]

Misschien minder netjes als je achter de tv zou kijken, maar bij mijn 48C1 heb ik achter het scherm meer dan genoeg ruimte om het netsnoer te bundelen en een verlengsnoer aan te sluiten. Bij de bouwmarkt gewoon deze contra-stekker halen:
[Afbeelding]
stukje 2x 0,75mm2 los apparaatsnoer halen, die door de buis trekken en bij de tv de contra monteren en aan het andere uiteinde een andere stekker en je bent klaar. Heb je ook geen gedoe met stekkers die door de muur moeten of snoeren die afgeknipt moeten worden.
Je moet dan wel nog steeds de stekker van je LG kabel afknippen en er zelf een platte stekker op gaan monteren. Veel mensen zijn dan bang voor de garantie op hun tv.
[...]

Netwerk durf ik zo niet te zeggen, want die stekker steekt verder uit, maar die kabels zijn doorgaans wel beter te buigen.
Ik heb van ik meen Sonos spul nog wat platte netwerkkabels met een compacte trekontlasting liggen, die zijn extreem soepel en zullen gemakkelijk passen.

• The Zep Man
-En4Cer- schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:07:
Ik heb van verschillende bedrijven gehoord dat veel monteurs dit ook doen wanneer je kiest voor installatie. Volgens de klantenservice van LG heeft dit geen negatieve effect op de garantie.

Hierdoor hangt de G1 nu zo straks tegen de muur zoals het bedoeld is :7
Het is ook de enige manier om dat ding fatsoenlijk aan de muur te krijgen met alle kabels onzichtbaar weggewerkt. Snap ook niet dat men hier zo tegenop kijkt. Een tripje naar je lokale bouwmarkt, vijf minuten extra met een kniptang en een schroevendraaier, en je bent er.
Cap schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:13:
Je moet dan wel nog steeds de stekker van je LG kabel afknippen en er zelf een platte stekker op gaan monteren. Veel mensen zijn dan bang voor de garantie op hun tv.
Zoals meerdere malen genoemd hoef je niet bang te zijn voor garantie. Dit is geen punt meer van discussie voor de mensen die dat weten.

Als iemand al te bang is om een stekkertje te vervangen, waarom hangt die dan zelf een 55/65" gevaarte op? Laat dat lekker professioneel doen.

[Voor 30% gewijzigd door The Zep Man op 25-11-2021 11:29]

Het leed dat Plus heet

• deepbass909

deepbass909

Cap schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:13:
[...]

[...]
Ik had de verkeerde stekker gekozen, was even op het verkeerde been gezet door een eerdere post. Heb nu een andere afbeelding erbij gezet. Maakt voor het verdere verhaal niks uit. Ook voor zo'n ronde contra heb je meer dan genoeg ruimte.

Fabrikanten gaan er duidelijk vanuit dat je direct achter de TV een stopcontact hebt en de ronde stekker die LG gebruikt, werkt zit stabieler bij stopcontacten zonder randaarde.

Aangezien holle wand constructie buiten Nederland veel vaker de norm is, is het dus niet eens heel gek dat daar op ingezet wordt. Bij holle-wand constructie kan je heel makkelijk een extra stroompunt creëren op de plek waar je wilt.
Het niet gebruiken van een los snoer kan ik ook nog inkomen aangezien die aansluiting ook vaak juist bron van storingen is omdat de stekker er niet ver genoeg ingedrukt wordt. Ik heb vaak genoeg bij anderen problemen opgelost doordat zo'n stekker niet ver genoeg in de socket zat.

Ik ging er trouwens vanuit dat de meeste OLED's dezelfde opbouw hadden, dus een verdikking onderaan met elektronica en aansluitingen en het bovenste deel alleen het display (effectief een glasplaat van 6 mm dik), maar ik zie dat G-serie in ieder geval over het volledige display een opbouw heeft.

[Voor 36% gewijzigd door deepbass909 op 25-11-2021 11:44]

The Zep Man schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:26:
[...]

[edit]
Je hebt helemaal gelijk.
Een C7 netsnoer was gewoon de oplossing geweest.
OLED TV’s zijn geen wasmachines of waterkokers die 2500W gebruiken.
Daarmee gaan mensen de fout in een TV is groot in formaat maar nog geen groot verbruiker.
@cap geeft ook een verklaring maar LG laat het gewoon afweten.
Eigenwijs is dus het juiste woord.
Blijft een vervelende situatie zo als LG zo doorgaat met deze halfbakken netsnoer oplossing.
Nieuwe kopers blijven immers iedere keer tegen dezelfde problemen aanlopen zeker bij de G serie.
Bij de C kun je nog wat wegwerken op het dikke stuk achter de TV, de G heeft die ruimte niet.
Monteurs geven het ook aan dat afknippen van de stekker en er een nieuwe aanzetten wel een alternatief is.
Voor wat betreft garantie ook geen probleem als je dit zorgvuldig doet en de juiste materialen gebruikt.

• Cap
  • Niet online
Ik ben zelf totaal niet bang om stekkers te veranderen en meer (ik repareer nogal wat elektronische apparaten en dat gaat dus wel een stukje verder dan een stekkertje, complete voedingen en mainboards reviseren ;)) en denk vast dat je voor de rechter gelijk krijgt dat wanneer je een stekker deugdelijk vervangen hebt de fabrikant de garantie op het hele apparaat dan niet mag laten vervallen.

Maar de vraag is of het problemen kan geven of niet. Bijvoorbeeld naar de rechter moeten stappen of ermee dreigen via correspondentie zullen verschillende mensen als een probleem zien. :P

Dus @The Zep Man (of @HoppyF) kan je even linken naar de post(s) waar is aangetoond dat het veranderen van de stekker nooit problemen geeft voor de garantie? Zoek ik op "stekker garantie" dan vind ik namelijk verschillende posts met quotes van de LG klantenservice (;() dat je dat niet mag veranderen omdat dit gevolgen heeft voor garantie. En geen posts die aantonen dat het géén gevolgen heeft voor de garantie, alleen meningen. Dus ik wéét dat een aantal mensen hier gezegd hebben dat je je niet druk hoeft te maken over verlies van garantie, maar het gaat me om hoe de mensen dit weten. :)

Natuurlijk vinden wij dat de LG klantenservice ongelijk heeft en dat ze niet moeten zeuren en natuurlijk kan je monteurs tegenkomen die er geen probleem van maken, maar daarmee is nog niet aangetoond dat... ;)

@HoppyF weet jij hoe het zit met de netsnoeren van de OLEDs van andere merken? Zijn die ook zo dan is de eigenwijsheid branchebreed en zit er misschien toch iets meer achter, zijn die plat dan... Als je geen inhoudelijk antwoord kunt krijgen van LG over het hoe en waarom dan is het interessanter om naar de concurrenten te kijken.

[Voor 6% gewijzigd door Cap op 25-11-2021 11:50]

• Wren
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
Cap schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:45:
Ik ben zelf totaal niet bang om stekkers te veranderen en meer (ik repareer nogal wat elektronische apparaten en dat gaat dus wel een stukje verder dan een stekkertje, complete voedingen en mainboards reviseren ;)) en denk vast dat je voor de rechter gelijk krijgt dat wanneer je een stekker deugdelijk vervangen hebt de fabrikant de garantie op het hele apparaat dan niet mag laten vervallen. Dat is duidelijk.

Maar de vraag is of het problemen kan geven of niet. Dus @The Zep Man (of @HoppyF) kan je even linken naar de post(s) waar is aangetoond dat het veranderen van de stekker nooit problemen geeft voor de garantie? Zoek ik op "stekker garantie" dan vind ik namelijk verschillende posts met quotes van de LG klantenservice ;( dat je dat niet mag veranderen omdat dit gevolgen heeft voor garantie en geen posts die aantonen dat het geen gevolgen heeft voor de garantie, alleen meningen. Dus ik wéét dat een aantal mensen hier gezegd hebben dat je je niet druk hoeft te maken over verlies van garantie, maar het gaat me om hoe de mensen dit weten. :)

Natuurlijk vinden wij dat de LG klantenservice ongelijk heeft en dat ze niet moeten zeuren en natuurlijk kan je monteurs tegenkomen die er geen probleem van maken, maar daarmee is nog niet aangetoond dat... ;)

@HoppyF weet jij hoe het zit met de netsnoeren van de OLEDs van andere merken? Zijn die ook zo dan is de eigenwijsheid branchebreed en zit er misschien toch iets meer achter, zijn die plat dan... Als je geen inhoudelijk antwoord kunt krijgen van LG over het hoe en waarom dan is het interessanter om naar de concurrenten te kijken.
Het zijn eigenlijk 2 verschillende discussies. Zou het eigenlijk een ander snoer moeten zijn en is het makkelijk zelf te fixen: ja op beide vragen. Maar dat staat los van het feit dat LG wel of niet vindt dat hierdoor de garantie vervalt. Er zijn hier ook een aantal mensen geweest die hebben beweerd dat de klantenservice ze toestemming heeft gegeven om het zelf te doen en dat daardoor de garantie niet vervalt. Volgens mij is daar herhaaldelijk naar gevraagd maar is het bewijs vervolgens nooit geleverd,maar dat kan ik fout hebben.

• The Zep Man
Maar de vraag is of het problemen kan geven of niet. Dus @The Zep Man (of @HoppyF) kan je even linken naar de post(s) waar is aangetoond dat het veranderen van de stekker nooit problemen geeft voor de garantie?
Ik kan niet bewijzen dat iets niet bestaat.
Zoek ik op "stekker garantie" dan vind ik namelijk verschillende posts met quotes van de LG klantenservice ;( dat je dat niet mag veranderen omdat dit gevolgen heeft voor garantie en geen posts die aantonen dat het geen gevolgen heeft voor de garantie, alleen meningen. Dus ik wéét dat een aantal mensen hier gezegd hebben dat je je niet druk hoeft te maken over verlies van garantie, maar het gaat me om hoe de mensen dit weten. :)
Als je wel 'problemen' hebt, dan los je het op via de winkel waar je de TV gekocht hebt. Het is aan de wettelijke garantie-afhandelaar om te bewijzen dat de vervangende stekker de oorzaak is van het probleem waarom je garantie claimt. Let op dat LG om wat voor reden dan ook garantieafhandeling kan weigeren als zij niet de verkoper zijn. De winkel waar je het koopt kan dat niet.
Natuurlijk vinden wij dat de LG klantenservice ongelijk heeft
Nee. LG klantenservice heeft prima gelijk. Als zij niet jouw TV willen repareren met een excuus, dan heb je geen poot om op te staan. Zo werkt garantie van fabrikanten. Daarom zijn er beschermende wetten die de verantwoording en last bij de plek legt waar je het apparaat gekocht hebt (veelal niet LG). Hoe zij het probleem gaan oplossen is niet jouw probleem.

Het leed dat Plus heet

• deepbass909

deepbass909

The Zep Man schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:42:
[...]
Plaatje van Google:
[Afbeelding]

Het ligt aan de afstand tussen TV en muur. Van wat ik hier zie, zou ik twee 90 graden blokjes halen, of een HDMI kabel gebruiken met een 90 graden connector (wat waarschijnlijk beter werkt voor hogere resoluties). Hou wel rekening met een correcte oriëntatie.
Dat is niet de achterkant van een OLED48C16LA, die heeft namelijk ook nog een satelliet aansluiting en net een andere indeling:

Ik weet dat dit van de 65" is, maar de 48" is identiek

Waarbij ik nu ook zie dat er voor adapters een uitdaging zit, want als hij naar links buigt, kom je in de knoei met de antenne-aansluiting en naar onderen betekent dat je de 2 USB's niet meer kunt gebruiken :F

Net als de koptelefoon-aansluiting die feitelijk onbereikbaar is als de TV aan een muur hangt.

Voor mij is dat gelukkig geen issue gebleken, maar ook dit is eigenlijk wel een stukje slecht fysiek ontwerp.
Ik ben zelf totaal niet bang om stekkers te veranderen en meer (ik repareer nogal wat elektronische apparaten en dat gaat dus wel een stukje verder dan een stekkertje, complete voedingen en mainboards reviseren ;)) en denk vast dat je voor de rechter gelijk krijgt dat wanneer je een stekker deugdelijk vervangen hebt de fabrikant de garantie op het hele apparaat dan niet mag laten vervallen.

Maar de vraag is of het problemen kan geven of niet. Bijvoorbeeld naar de rechter moeten stappen of ermee dreigen via correspondentie zullen verschillende mensen als een probleem zien. :P

Dus @The Zep Man (of @HoppyF) kan je even linken naar de post(s) waar is aangetoond dat het veranderen van de stekker nooit problemen geeft voor de garantie? Zoek ik op "stekker garantie" dan vind ik namelijk verschillende posts met quotes van de LG klantenservice (;() dat je dat niet mag veranderen omdat dit gevolgen heeft voor garantie. En geen posts die aantonen dat het géén gevolgen heeft voor de garantie, alleen meningen. Dus ik wéét dat een aantal mensen hier gezegd hebben dat je je niet druk hoeft te maken over verlies van garantie, maar het gaat me om hoe de mensen dit weten. :)

Probleem is waarschijnlijk dat LG zich zo goed als zeker zal beroepen op dat je geen fysieke aanpassingen mag doen aan het product en als je dat wel doet, het recht op garantie vervalt. En het afknippen van een stekker dat aan een vast gemonteerd aansluitsnoer zit, is in deze discussie een fysieke aanpassing. Dan kan een rechter wellicht in het voordeel van de consument beslissen, maar moet het wel eerst zover komen.
De fabrikant (LG) zal zich ondertussen beroepen dat het vaste aansluitsnoer een garantie is om te voorkomen dat het apparaat aangesloten kan worden op stroomvoorzieningen waarvoor het apparaat niet geschikt is. In Nederland zal die redenatie geen stand houden (we hebben hier in woningen immers alleen 230V), maar in Japan of Amerika kan je ook 110/120 V en 230 V hebben, met in Japan zelfs nog verschillende frequenties. Dat onderscheidt wordt op basis van de stekker gedaan.

In Nederland zie je dat bijv. wel terug bij elektrische kookplaten, die op verschillende manieren aangesloten kunnen worden (enkele fase, dubbele groep (kookgroep) of 3 fasen). Het is niet geheel ongebruikelijk dat in de garantievoorwaarden staat dat garantie alleen geclaimd kan worden wanneer er een nota overlegd kan worden van een elektricien die de kookplaat heeft aangesloten.

Garantiebepalingen en rechten lijken simpel, maar zijn bijzonder complex. Fabrikanten zullen namelijk de bepalingen zo opstellen dat echt alleen situaties waarin zij onomstotelijk aansprakelijk zijn, er garantie gegeven moet worden en als er ook maar iets twijfel is dat het door gebruik komt, dit af proberen te schuiven op de gebruiker. Dit omdat de ervaring domweg is dat als er een mogelijkheid tot misbruik van garantie bestaat, hiervan gebruik gemaakt zal worden.

• The Zep Man
deepbass909 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:05:
[...]

Dat is niet de achterkant van een OLED48C16LA, die heeft namelijk ook nog een satelliet aansluiting en net een andere indeling:
[Afbeelding]
Ik weet dat dit van de 65" is, maar de 48" is identiek
Let op dat TV's in verschillende regio's verschillende aansluitingen kunnen hebben. De TV afbeelding waar ik naar refereer zou ook van een C1 zijn.

Verder spelen met beide afbeeldingen dezelfde problemen, maar wat zou je met de USB poorten achter de TV willen doen? Ik zou een HDMI kabel met een L-connector gebruiken die naar beneden wijst. Er zit ook een USB aansluiting op de zijkant. Vanaf daar zou je natuurlijk ook een kabel terug kunnen routeren, indien nodig. Het is namelijk sowieso oncomfortabel om tussen TV en muur aan de zijkant kabels aan te sluiten. Dan trek ik liever extra (verleng)kabels door, zodat ik niet meer achter de TV hoef te werken.
Net als de koptelefoon-aansluiting die feitelijk onbereikbaar is als de TV aan een muur hangt.
Voor koptelefoons zijn er in ieder geval alternatieven (receiver + (e)ARC, Bluetooth...).
Voor mij is dat gelukkig geen issue gebleken, maar ook dit is eigenlijk wel een stukje slecht fysiek ontwerp.
Volledig mee eens. Ook omdat er nog zoveel loze ruimte aanwezig is.
Probleem is waarschijnlijk dat LG zich zo goed als zeker zal beroepen op dat je geen fysieke aanpassingen mag doen aan het product en als je dat wel doet, het recht op garantie vervalt.
Garantieafhandeling is tussen de klant en de winkel. LG heeft hier niets over te zeggen.
En het afknippen van een stekker dat aan een vast gemonteerd aansluitsnoer zit, is in deze discussie een fysieke aanpassing. Dan kan een rechter wellicht in het voordeel van de consument beslissen, maar moet het wel eerst zover komen.
Daarvoor heb je een inboedelverzekering. Dan komt het nooit zover.
De fabrikant (LG) zal zich ondertussen beroepen dat het vaste aansluitsnoer een garantie is om te voorkomen dat het apparaat aangesloten kan worden op stroomvoorzieningen waarvoor het apparaat niet geschikt is. In Nederland zal die redenatie geen stand houden (we hebben hier in woningen immers alleen 230V), maar in Japan of Amerika kan je ook 110/120 V en 230 V hebben, met in Japan zelfs nog verschillende frequenties. Dat onderscheidt wordt op basis van de stekker gedaan.
LG TV's werken met 100-240V op 50-60 Hz. Ze hebben allemaal dezelfde voeding. Dat onderscheidt is er dus niet.
In Nederland zie je dat bijv. wel terug bij elektrische kookplaten, die op verschillende manieren aangesloten kunnen worden (enkele fase, dubbele groep (kookgroep) of 3 fasen). Het is niet geheel ongebruikelijk dat in de garantievoorwaarden staat dat garantie alleen geclaimd kan worden wanneer er een nota overlegd kan worden van een elektricien die de kookplaat heeft aangesloten.
Maar we praten niet over een kookplaat die van meerdere fasen gebruik maakt. We praten over een TV die minder dan 200 watt verbruikt. Vergelijk het met een wasmachine, waarbij je het recht hebt om de stekker te vervangen (wat soms ook nodig is).

Verder kijk je te veel naar de fabrikant. Die heeft hier niets mee te maken als die weigeren om fabrieksgarantie te leveren. Het gaat in het recht tussen consument en winkel.

Winkels kunnen altijd moeilijk doen over garantie. Daar hebben ze de fabrikant niet voor nodig. Dat is wat een nette en redelijke winkel onderscheidt van slechte winkels.

Het leed dat Plus heet

• Cap
  • Niet online
@Wren inderdaad we zitten hier weer eens langs elkaar heen te lullen hier geloof ik. :)

@The Zep Man natuurlijk zit het van rechtswege zo in elkaar.

Punt is dat ik gewoon wat handen en voeten wil aan jouw reactie "je hoef niet bang te zijn voor garantie, dit is geen punt voor dicussie meer voor mensen die dit weten". Dit klinkt me stellig in de oren maar geeft tegelijkertijd geen handen en voeten aan die claim.

Wettelijk heb je alleen iets met de verkoper te maken, ja duidelijk.

De praktijk is vervolgens dat je je claim bij verkoper of direct bij LG kan indienen. Maar welke keuze je ook maakt, LG neemt vervolgens de daadwerkelijke afhandeling / beoordeling van de claim op zich, zij het via een derde partij (CE repair / Servilux).

Als LG KS dan actief het standpunt uitdraagt dat je de stekker niet mag verwisselen is er een kans ze de claim afwijzen. Vervolgens moet je daar dan via de verkoper bezwaar tegen gaan maken en dan is dus er kans dat er discussie / onduidelijkheid / vertraging ontstaat voordat je je gelijk krijgt en de garantie verleend wordt.

Voor veel mensen zal deze discussie / vertraging al vallen onder "problemen met garantie". Voor jou vast niet natuurlijk, maar het is handig als het duidelijk is.

Het kan ook dat in de praktijk keer op keer blijkt dat LG / CE repair etc er geen enkel probleem van maken. Als dat zo is ook prima, maar dat ben ik hier zelf in ieder geval onvoldoende tegengekomen om daar vanuit te gaan.

Edit aan het antwoord op @deepbass909 zie ik het al, weer dezelfde disscussie. Recht hebben op is nog iets anders als het zonder discussie / moeite krijgen van waar je recht op hebt. Dat laatste is namelijk waar de meeste mensen hier in geïnteresseerd zijn als ze vragen "kan ik de stekker er gewoon afknippen"?

[Voor 9% gewijzigd door Cap op 25-11-2021 12:23]

• The Zep Man
Cap schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:17:
@Wren inderdaad we zitten hier weer eens langs elkaar heen te lullen hier geloof ik. :)

@The Zep Man natuurlijk zit het van rechtswege zo in elkaar.

Punt is dat ik gewoon wat handen en voeten wil aan jouw reactie "je hoef niet bang te zijn voor garantie, dit is geen punt voor dicussie meer voor mensen die dit weten". Dit klinkt me stellig in de oren maar geeft tegelijkertijd geen handen en voeten aan die claim.

Wettelijk heb je alleen iets met de verkoper te maken, ja duidelijk.
Precies.

Zoals genoemd, elke verkoper kan moeilijk doen om wat voor reden dan ook. Daar hebben ze geen excuus van een fabrikant voor nodig. Als je dat ziet als een 'probleem', dan kan je je daar tegen verzekeren.

Sowieso zou ik mij niet door fabrikanten laten gijzelen. Zij zijn geen partij in deze. :)

Het leed dat Plus heet

• Cap
  • Niet online
Maar dan zou ik dus volgende keer mijn bewoordingen wat minder stellig kiezen dan "Zoals meerdere malen genoemd hoef je niet bang te zijn voor garantie. Dit is geen punt meer van discussie voor de mensen die dat weten.", óf daar even handen en voeten aan geven door een korte uitleg.

Dat voorkomt verkeerde verwachtingen en eindeloze disscussie. :)

• Cap
  • Niet online
HoppyF schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:22:
[...]

Blijft een vervelende situatie zo als LG zo doorgaat met deze halfbakken netsnoer oplossing.
Nieuwe kopers blijven immers iedere keer tegen dezelfde problemen aanlopen zeker bij de G serie.
Bij de C kun je nog wat wegwerken op het dikke stuk achter de TV, de G heeft die ruimte niet.
Monteurs geven het ook aan dat afknippen van de stekker en er een nieuwe aanzetten wel een alternatief is.
Voor wat betreft garantie ook geen probleem als je dit zorgvuldig doet en de juiste materialen gebruikt.
Een C17/C18 aansluiting zou ivm de stabiliteit van de verbinding de optimale oplossing zijn, die kan namelijk uitgevoerd worden met een klemkapje die losschieten voorkomt. Panasonic had dit bij de laatste plasma's met de soortgelijke geaarde C13/C14 aansluiting. Voor de mickeymouse stekker bestaat zo'n oplossing bij mijn weten niet. Gevolg voor keuze voor C17/18 is wel dat er aan het andere kant een ronde stekker moet want zo zijn de regels nu eenmaal... :)

Die verbinding moet dan wel haaks omdat je de tv natuurlijk netjes tegen de muur wilt monteren. Bij een C model gaat dat wel lukken, ik kan met voorstellen dat de uitdaging bij een G serie al wat groter wordt ivm het gebrek aan dikte, maar ik heb de exacte dite van de G niet in mijn hoofd zitten.

• Wren
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
The Zep Man schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:22:
[...]
Precies.

Zoals genoemd, elke verkoper kan moeilijk doen om wat voor reden dan ook. Daar hebben ze geen excuus van een fabrikant voor nodig. Als je dat ziet als een 'probleem', dan kan je je daar tegen verzekeren.

Sowieso zou ik mij niet door fabrikanten laten gijzelen. Zij zijn geen partij in deze. :)
We doen zaken met de winkel,niet de fabrikant. Dat klopt idd. Maar de winkel doet zaken met de fabrikant. Als de fabrikant tegen de winkel gaat zeggen: als jij of je klant gaat lopen prutsen met de stekker dan vervalt jouw garantie dan kan de winkel wel aardig tegen de consument gaan doen dat deze met de stekker aan de slag kan gaan. Maar als de winkel de tv vervolgens bij lg gaat aanmelden voor reparatie,of omruiling dan heeft de winkel een probleem en moet deze zelf de reparatie of omruiling betalen. Dat gaan ze niet doen als zij zelf ook aanspraak zouden kunnen maken op garantie.

• The Zep Man
Wren schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:38:
[...]

We doen zaken met de winkel,niet de fabrikant. Dat klopt idd. Maar de winkel doet zaken met de fabrikant. Als de fabrikant tegen de winkel gaat zeggen:
Als de winkel een excuus nodig heeft om garantie te weigeren, dan verzinnen ze er wel één, zelfs als LG die niet geeft.
als jij of je klant gaat lopen prutsen met de stekker dan vervalt jouw garantie
Je geeft een negatieve lading aan iets dat dat niet hoeft te hebben. Wie heeft het over prutsen?
de winkel wel aardig tegen de consument gaan doen dat deze met de stekker aan de slag kan gaan. Maar als de winkel de tv vervolgens bij lg gaat aanmelden voor reparatie,of omruiling dan heeft de winkel een probleem en moet deze zelf de reparatie of omruiling betalen.
Dat is geen probleem van de consument. Als de winkel er onterecht een probleem van maakt... daar heb je verzekeringen voor om het uit te laten vechten. ;)

[Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 25-11-2021 12:42]

Het leed dat Plus heet

• Cap
  • Niet online
The Zep Man schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:41:
[...]
Als de winkel een excuus nodig heeft om garantie te weigeren, dan verzinnen ze er wel één, zelfs als LG die niet geeft.
In de praktijk eerder andersom, als de winkel weet dat LG de afhandeling op zich neemt en het ze verder geen moeite (en geld ;)) kost dan verlenen ze maar al graag de garantie aan de consument, weer een blije klant en geen gedoe of risico op slechte publiciteit. :P. Gaat LG onverhoopt moeilijk doen, dan wordt het een ander verhaal en moet de winkel zelf aan de bak.
Cap schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:10:
[...]

In de praktijk eerder andersom, als de winkel weet dat LG de afhandeling op zich neemt en het ze verder geen moeite (en geld ;)) kost dan verlenen ze maar al graag de garantie aan de consument, weer een blije klant en geen gedoe of risico op slechte publiciteit. :P. Gaat LG onverhoopt moeilijk doen, dan wordt het een ander verhaal en moet de winkel zelf aan de bak.
@The Zep Man @Wren
Ik ga nog wel even zoeken of LG ergens zwart op wit heeft gezegd dat het vervangen van de stekker of netsnoer geen gevolgen heeft voor de garantie.
Deze discussie loopt immers al zo lang.

@cap jij weet als techneut best wel dat het netjes vervangen van een sticker NUL effect heeft op de technische functie van de TV. Dit kan dus onmogelijk leiden tot garantie problemen.
Echter…
Een fabrikant dekt zich altijd in want die heeft geen enkel zicht hoe handig een consument is.
Het meerendeel van de consumenten is niet technisch onderlegd, daardoor is het resultaat van het vervangen van een stekker al discutabel.
Misschien heeft men de draden niet goed gestript of niet goed vastgedraaid.
Losse of slechte verbindingen kunnen wèl problemen veroorzaken en zelfs tot kortsluiting leiden.

Formeel gezien is LG alleen geen partij bij garantie claims.
Dat is en blijft de verkoper, de winkel of webshop.
Dat zij de afhandeling uitbesteden aan LG of LG’s service partners verandert daarmee niets.
Maar je wilt wel het kastje-naar-de-muur verwijzen voorkomen.
Ik kan mij dus voorstellen dat mensen die net een nieuwe TV hebben gekocht wel willen weten of je nu zelf wel of niet een stekker mogen vervangen.

• The Zep Man
HoppyF schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:59:
[...]

@The Zep Man @Wren
Ik ga nog wel even zoeken of LG ergens zwart op wit heeft gezegd dat het vervangen van de stekker of netsnoer geen gevolgen heeft voor de garantie.
Deze discussie loopt immers al zo lang.
Ik ben benieuwd.

Een andere oplossing die ik kan bedenken is simpelweg kroonsteen gebruiken op de pinnen van de originele kabel, en daaraan een andere kabel te monteren. Nee, dat is niet netjes. Ja, het werkt wel.

Het leed dat Plus heet

• BramViking

De stekker die ik op de bovenste foto laat zien, is dezelfde als die achterin poort 4 zit en is vrij standaard qua afmetingen. Wel is die kabel heel soepel (volgens mij geen HDMI 2.1, maar 2.0 of nog lager qua specs) en kost het buigen geen kracht. De kabels die ik in poorten 1 t/m 3 heb zitten, zouden waarschijnlijk niet lukken.
Mijn muurbeugel laat de tv zo'n 3 cm van de muur hangen.

Netwerk durf ik zo niet te zeggen, want die stekker steekt verder uit, maar die kabels zijn doorgaans wel beter te buigen. Ik heb hem voor netwerk aan de Wifi hangen, wat voor mij perfect werkt (youtube 4K streamen gaat zonder problemen).

Wil je voor veilig gaan, dan is het wel verstandig om 90-graden adapters te gebruiken.
Jep, HDMI 2.1 is dik en stug. Meteen maar een extra HDMI en CAT 6 kabel besteld welke haaks zijn. :)

• BramViking
Wat betreft de stekker discussie, het is gewoon een dom ontwerp van LG. Prima dat zij trouw blijven aan de ronde stekkers, maar er is totaal geen excuus omdat ding vast te solderen. Als ze de mogelijkheid hadden geboden om het los te kunnen koppelen dan liepen er ook niet zoveel consumenten tegen dit probleem aan. In ieder geval zijn de meeste winkels nu zover dat ze het zelf geen probleem vinden dat bij installatie (door hen), de stekker er even afgeknipt wordt. Desalniettemin is het een belachelijk ontwerp. De stekker bij de Philips, Panasonic en Sony OLED's zijn volgens mij allen of plat of te ontkoppelen.

• Cap
  • Niet online
HoppyF schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:59:
[...]

@cap jij weet als techneut best wel dat het netjes vervangen van een sticker NUL effect heeft op de technische functie van de TV
Exact, geheel mee eens.
Dit kan dus onmogelijk leiden tot garantie problemen.
Dat is vervolgens een hele andere kwestie en hangt er maar net vanaf hoe a. LG met de kwestie omgaat en b. wat de klant onder "garantieproblemen" verstaat.

Dat is het hele punt. Ik snap daarom die aanhoudende stelligheid niet in de beweringen. In ieder geval niet zonder toelichting.

- Als blijkt dat LG nooit moeilijk doet over dit punt en (dus) de winkel ook niet, duidelijk: geen problemen. :)
- Als LG wel moeilijk doet (de LG klantenservice alvast wel, zo lijkt het) c.q. de winkel, en de klant moet daardoor in discussie gaan, zijn gelijk gaan halen om ze toch te bewegen de garantie te verlenen, dan zullen er genoeg klanten zijn die dit onder "garantieproblemen" scharen. Ook al krijgen ze uiteindelijk hun gelijk.

Het gaat mij dus helemaal NIET om het formele verhaal maar om de verwachtingen die hier gewekt worden met een bepaalde uitspraak en of die aansluiten op de verwachtingen van de gebruiker. :)

Als iemand dus stelt dat het niet / nooit tot problemen kan leiden dan moet ie wat mij betreft goed uitleggen wat ie eronder verstaat, anders zet je mensen mogelijk op het verkeerde been.
BramViking schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:08:
Wat betreft de stekker discussie, het is gewoon een dom ontwerp van LG. Prima dat zij trouw blijven aan de ronde stekkers, maar er is totaal geen excuus omdat ding vast te solderen. Als ze de mogelijkheid hadden geboden om het los te kunnen koppelen dan liepen er ook niet zoveel consumenten tegen dit probleem aan. In ieder geval zijn de meeste winkels nu zover dat ze het zelf geen probleem vinden dat bij installatie (door hen), de stekker er even afgeknipt wordt. Desalniettemin is het een belachelijk ontwerp. De stekker bij de Philips, Panasonic en Sony OLED's zijn volgens mij allen of plat of te ontkoppelen.
Op Philips valt genoeg commentaar te leveren maar wat ze wèl goed voor elkaar hebben is het netsnoer!
Gewoon zoals het hoort, afneembaar.
Ook de “achtjes” vorm zoals hier al vaker genoemd is.
Alle suggesties dat die netsnoer ongeschikt zou zijn voor (grote) TV’s kan hiermee de prullenbak in.
Alle BS verhalen van LG ook.
Er is geen KEMA of andere instantie die hierover gaat en dit niet toestaat.

Op Tweakers zelf een review, als voorbeeld deze.
reviews: Philips 805 en 855 oled-tv - Twee keer driezijdig Ambilight

Een typisch NL/BE probleem?
Nee hoor.
Kijk maar naar deze C1 uit de UK (reviewer Paul, YouTube)
YouTube: 2021 65" LG C1 OLED Unboxing,wall mounting & demo!

[Voor 13% gewijzigd door HoppyF op 25-11-2021 17:39]

• Twixie
Ik snap toch ook niet waarom TV fabrikanten met vaste snoeren werken. Onze Sony XE93 is ook zo, en moest ik ook ergens een verlengkoppeling zien weg te werken. Werk toch gewoon met een plug in het toestel, dan kan iedereen de kabel vervangen door een van onbeperkte lengte.

• Cap
  • Niet online
Ik vermoed meer zekerheid tov contactproblemen die kunnen onstaan met losse stekkers aan de muur. Uiteraard voor 99,9% van de klanten een non issue maar als maar 1% van de klanten er wel problemen mee ervaart hebben ze er een hoop gezeur van. En anders... "omdat het het goedkoopst is". :Y

Trouwens... heeft jouw XE93 LCD een platte of ronde stekker? :*
BramViking schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:08:
In ieder geval zijn de meeste winkels nu zover dat ze het zelf geen probleem vinden dat bij installatie (door hen), de stekker er even afgeknipt wordt.
Mocht dat zo zijn, mooi. En dan moet de LG klantenservice ok nog even stoppen met zeuren.
Desalniettemin is het een belachelijk ontwerp. De stekker bij de Philips, Panasonic en Sony OLED's zijn volgens mij allen of plat of te ontkoppelen.
Mocht dat zo zijn dat is het inderdaad vreemd. Ik geloof dat het bij de nieuwere Sony's wel zo is maar van de andere merken weet ik het niet. Mijn Panasonic plasma's hadden een afkoppelbare stekker maar dat is een ander verhaal.

[Voor 62% gewijzigd door Cap op 25-11-2021 17:17]

• Ché Mig
  • Registratie: juni 2006
  • Nu online
Rivanov schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:56:
Krijg zojuist 04.30.35 update op m’n 65CX.
Die versie zie ik vandaag ook op de LG site staan voor m'n 48CX.
Maar over-the-air kreeg ik vanochtend (of eerder?) al de hogere versie 04.30.40 binnen.

• kwaazaar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01-12 17:03
Denken jullie dat urenlang maar een YT filmpje van een fireplace kijken voor inbranden kans zorgen? En dan bedoel ik uiteraard specifiek de randen van het scherm die nauwelijks veranderen.

• Cap
  • Niet online
Ligt helemaal aan die randen of daar fel contrasterende vlakken te zien zijn. :)
Pagina: 1 ... 429 ... 432 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee