Twixie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:55:
Iets wat ik me recent ook beginnen afvragen ben: waarom hebben al die recente TVs zoveel USB aansluitingen ? Mijn nieuwe C1 heeft er maar eventjes 3. Ik vind het een beetje absurd dat ze in de huidige networked tijden analoge inputs (vooral Component dan) opofferen om plaats te maken voor USB. Al heeft dat opofferen misschien ook te maken met het feit dat ze dan geen AD-conversie meer moeten voorzien...
Hoedanook kan ik enkel beeld-materiaal op USB-stick of -disk verzinnen als use case en vind 3 USB aansluitingen dan wel absurd veel.
Ik weet niet of je recentelijk nog een analoge bron op een 40" of groter aangesloten hebt gehad? Maar zelfs met de beste upscaler ziet dat er niet uit

Ik had op mijn Samsung 40" led nog altijd een (in die tijd) high end DVD-speler aangesloten staan via component, maar op zo'n groot scherm is dat beeld alleen nog maar wazig en mist echt detail.
Enige waarvoor je het nog wel nuttig zou kunnen zijn, zijn oude game consoles, maar dat is zo'n niche dat ze daar geen rekening meer mee houden.
Het vraag een heftige A-D converter en behoorlijk wat processorkracht en ik heb zo'n vermoeden dat dit de kosten-baten analyse niet makkelijk overleefd.
andries98 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:45:
[...]
1 usb voor opnemen en live pauzeren
1 usb voor content afspelen (die je eventueel regelmatig in/uit plugt)
1 (of 2) usb voor de toekomst, zoals bijv controller/muis/toetsenbord voor gamen via app op de tv (waarbij een server de video procesing doet, helemaal hip tegenwoordig)
Waarvoor zouden ze nog components toevoegen die al 10 of zelfs 20 jaar niet in nieuwe apparatuur zit? Hiervoor heb je verloopstukken/converters

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de USB-aansluitingen op de tv eigenlijk nooit gebruik. Opnemen en live pauzeren doet mijn glasvezel ontvanger (de tuner van de tv wordt niet gebruikt), content afspelen ben ik mee gestopt te proberen omdat de Samsung heel veel de codecs niet ondersteunde en ik inmiddels andere oplossingen heb (RPi4 met Kodi) en controller/muis/toetsenbord koppel je (bij de C1 in ieder geval) met de ingebouwde BT ontvanger
Voeding voor een chrome-cast oid is nog wel het meest aannemelijke scenario
Maar goed, voor mij is de TV een weergave apparaat, alle extra's kunnen mij doorgaans gestolen worden. Enige pré die de LG nu wel heeft, is een superieure Youtube ondersteuning (tot 4K@60 HDR) tov Kodi, die alleen een onofficiële app heeft die max 720p aan kan.
Ik heb zelf wel nog een vervelend dingetje met mijn C16LA. Ik gebruik een Logitech Harmony One als remote, en heb deze gisteren geupdate om ook de LG te kunnen bedienen. Dat gaat goed, alle functies werken, kan de verschillende HDMI-ingangen rechtstreeks kiezen, etc.
Maar ik heb nu bij één activity het probleem dat bij omschakelen naar de bewuste HDMI-poort, het home-scherm (wat je krijgt als je op de HOME-knop drukt) van de TV naar voren komt, ipv de bron. Op de achtergrond heeft hij wel de juiste bron (HDMI2) gekozen, maar ik moet dus eerst het home-scherm sluiten.
Pak ik een andere activity, gebeurd dit niet of zie ik kort het home-scherm en daarna wel de bewuste bron. Het bijzondere is bovendien dat als ik met de Harmony de bewuste HDMI-ingang kies, het niet gebeurd. Het gebruikte IR-signaal is dus wel in orde.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier