Twixie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:59:
Eerste snelle andere indrukken:
* WebOS is wel wennen en vind ik niet bepaald intuitief. Sommige instellingen heb ik zelfs nog niet eens kunnen vinden, zoals bvb het naamgeven van inputs. Je kan wel een HDMI her-detecteren, maar je krijgt dan maar keuze tussen 4 soorten toestellen (STB, DVD/Media player, Home Theater en OTT) en moet dan ook merk e.d. opgeven. Maar als je dus met een ander toestel zit, ben je gezien. In mijn geval gaat het over een obscure Component-HDMI adaptor die geen ID oid doorgeeft. Dan maar zonder label...
Check.
WebOS is niet slecht, maar het kan stukken beter door dingen op de juiste plek te zetten en zaken overal consequent door te voeren (structurering), menu's meer user configurable te maken, etc.
* Het scrollwiel van de Magic Remote vind ik maar niets. Ik merk dat ik sneller kan scrollen met de up/down buttons dan met dat wieltje.
Check, niets aan toe te voegen.
* Ik weet niet of het normaal is, maar de Magic Remote cursor verdwijnt constant. Ik moet dan even aan het wieltje draaien om die terug te krijgen.
Check, irritant. Maar als ie niet verdwijnt is het ook heel irritant natuurlijk. Het is een compromis en haalt het nooit bij de gebruiksvriendelijkheid van aanraakschermen en goede touchpads en toetsenborden.
* HDMI 1-3 zitten wel heel dicht aan de zijkant. Voordeel is dat je er heel gemakkelijk bij kunt, maar nadeel is dat je met je kabels direct een 180 graden bocht moet maken. Dit lukt bvb totaal niet met mijn stugge Ultra High Speed kabel, die ik op HDMI 4 moest steken om hem uit het zicht te houden.
Check. En de aansluitingen achterop steken recht naar achteren, super irritant want dan moet je dus altijd je tv ver van de muur hebben of met 90 graden kabels/adapters gaan werken. Andere fabrikanten laten zien dat het anders kan, gewoon de aansluitingen achterop ook parallel aan het tv vlak en iets verzonken (Sony).
* Voor mij totaal geen probleem, maar de keuze van stroomkabel is wel vreemd. Niet enkel is het snoer vast aan het toestel, maar het is bovendien een ronde stekker (terwijl het dus niet eens een geaarde is) die dan nog eens haaks staat. Dit is echt puur getroll van mensen die die kabel ergens willen wegwerken in een kabelgoot o.i.d.
Check. Nu moet gezegd worden dat mijn ervaring is dat buiten een afneembaar snoer men er bij 99,9% van de apparaten niet over nadenkt hoe die stekker eruit moet zien. Liefst het goedkoopste, logge, recht uitstekende geval en de gebruiker zoekt het maar uit.
* Ik ben een beetje allergisch aan overdreven felle kleuren, dus die Filmmaker en ISF opties zijn perfect. Jammer genoeg vind ik niet hoe je het WebOS homescreen ook kan instellen qua kleur want dat is dus weer overdreven fel. Vandaag sowieso nog wat spelen met de beeldinstellingen die bvb Vincent of RTings aanbevelen.
Elke ingang heeft, voor elke beeldmodus, een eigen geheugenplek voor de beeldinstellingen, net als de screenapps die volgens mij 1 geheugenplek delen (de ingebouwde player, browser, dat soort zaken).
Je moet dus bij elke gewenste ingang én bij de app de juiste beeldmodus instellen en dan de gewenste instellingen kiezen. Dus Oled-lampje, kleurtemp (check dit vooral, onder witbalans), gamma, uitzetten van de "enhancement" opties, etc.
En je moet dit dus doen voor elke beeldmodus die je wilt gebruiken op de betreffende ingang / app, als je wel eens wilt wisselen van beeldmodus (bijv ivm wisselend donkere / lichte kamer).
Een deel van de settings kan je kopieren naar andere ingangen met de kopieerfunctie (main menu en witbalans), maar je moet altijd achteraf controleren of dit gelukt is. De overige opties moet je helaas voor elke ingang, beeldmodus, weer opnieuw instellen (motion settings bijv en de enhancements

).
Punt is hierbij, volgens mij gaat het homescreen mee met de apps beeldsetting, probeer het maar.
PS ik bedenk me nu, een ander puntje is dat er (iig bij mijn C9 en C8) een bug is die er al eindeloos in zit. Dat is dat zolang je na aanzetten van de tv nog geen content (HDMI poort, app) hebt gestart, met zwart beeld dus, het Home screen en instellingen menu nog gewoon op de felle, te blauw witte, heldere standaard beeldmodus staan. Als je je tv op ISF / warm hebt afgesteld merk je dat meteen, 's avonds natuurlijk extra onaangenaam voor de ogen. Staat je tv standaard fel en op het lekker blauwige wit dan merk je het niet natuurlijk.

Gelukkig effectueert ie de ingestelde beeldmodus op zodra je iets afspeelt / een HDMI poort selecteert, maar een beetje irritant is het wel, die felle blauwe gloed elke keer.
[
Voor 15% gewijzigd door
Cap op 27-11-2021 11:06
]