sjaak88 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:17:
[...]
Geen idee hoe het tegenwoordig is, ben ik ook benieuwd naar.
Mijn B6 was na 1.5 jaar echt niet meer om aan te zien. Dan moet ik ook eerlijk bekennen dat ik de tv wel 8 uur per dag ongeveer gebruikte en ook als pc monitor. Speelde daar veel spellen op zoals FFXIV.
Gelukkig verving LG nog net binnen de 2 jaar mijn paneel.
Alleen ook met het nieuwe paneel heb ik helaas weer inbranding door het gebruik van die pixel reset programma. Nu zie ik het bovenin waar statisch dus je browsers worden weergeven.
Als pc monitor zou ik het zeker niet aanraden of het moet echt niet meer voorkomen nu....
Het is vrij simpel, de techniek is er gewoon gevoelig voor (organisch materiaal). Hoe hoger de top helderheid en lager je hem daadwerkelijk zet hoe beter, maar is nou ook weer niet zoveel vooruitgang in.
De voorruitgang zit hem in de software:
- pixelshift van de tv zelf, zorgt dat pixels opschuiven en je dus minder snel hardlijnige burn in hebt
- bewegende screensavers (die al na zeer korte tijd aangaan op tv apps maar niet bij externe hdmi content)(helpt erg veel bij normaal gebruik en pauzeren van series/films/games)
- automatische verlaging brightness bij grote felle vlakken voor langere tijd en soms statische content (wordt niet zoveel gebruikt behalve als het de tv levensduur erg verkort aangezien de meeste mensen het vervelend vinden)
- automatische verlaging locale brightness statische content (denk aan logos etc, maar moet je wel op high zetten wil het serieus effect hebben en zorgt voor vage "vlekken" rond logos etc.
- transparante statische content. Begint steeds meer voor te komen gelukkig (denk aan logos maar ook windows semi transparante balken in combinatie met veranderende achtergrond). Zolang het beeld erachter beweegt en/of elke keer andere kleur is helpt dit erg veel)
- pixel refresh (zowel degene na elke 4 cumulatieve uren als de grote na elke 2000 uur.
De logo bescherming helpt veel (is ook flink "verbeterd" voor levensduur) maar uiteindelijk is gewoon weinig 100% statische content de oplossing (waarbij de screensaver en transparantie van de software erg helpen.
Heb je software die screensaver en/of transparantie niet kan (bijv klassieke windows, veel browsers etc, geen screensaver mogelijkheden maar blijft hij wel veel ongebruikt aaanstaan etc.) dan heb je gewoon groot risico op burnin. Of als de stroom altijd direct van apparaat gaat (en hij dus geen pixel refreshs kan doen) dan heb je ook erg groot risico.
Speel je bijv. Call of duty en gebruik je de semi transpante interfaces (hoog genoeg ingesteld natuurlijk) dan zal je niet zo snel last hebben zolang je ook maar af en toe wat anders doet (normaal tv, netflix etc.) en een snelle screensaver gebruikt (30sec-1min). (Het wordt waarschijnlijk wel een ander verhaal als je jaren achter elkaar 1 cod speelt tig uur per dag)