slb schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:32:
[...]
Je advies om niet hiermee akkoord te gaan en de garantieafhandeling door de verkoper te laten doen is goed. Echter werkt het niet zo dat er sprake is van geheel kosteloze reparatie. Reparaties kunnen de levensduur verlengen, dus kunnen er
naar ratio kosten in rekening gebracht worden.
Zelf heb ik een akkefietje gehad wat door LG zeer goed is afgehandeld. Ik heb een 65E6V uit jan 2017 waarbij ik elke keer de melding kreeg dat de tv in aanmerking kwam voor een service-vervanging van een onderdeel (voedingprint-PSU). Afspraak gemaakt en de voedingprint is door Dynalogic vervangen. Twee dagen later gaat tijdens het kijken het beeld uit. Contact opgenomen met LG en deze begon over onderzoekskosten en reparatiekosten. Ik was op dat moment redelijk pissig.
Omdat ik de TV voor een flink bedrag had gekocht, toch maar afspraak gemaakt en de servicedienst van LG is langsgekomen. Zelf eerst nog even de voeding nagemeten, maar alle spanningen waren aanwezig. Vreemde was dat de TV na 1 minuut wel de USB harddisk activeerde. Toen heb ik een muis aangesloten en wanneer ik met de muis bewoog, bewoog de pointer. Maar verder ook niets, kon geen ingangen selecteren, geen tuner, niets.
Enfin, LG servicedienst is langsgekomen (was allemaal perfect geregeld en werd goed op de hoogte gehouden door de monteur) en het mainboard is vervangen. Toen ik vroeg wat de kosten waren antwoordde Jan (monteur): "In dit geval is het garantie, dus niets" en "je hebt sowieso 3 maanden garantie op de reparatie.".
Nu moet ik zeggen dat ik goed met Jan kon opschieten, onder het werken door hebben we een leuk en interessant gesprek gehad. Het is ook zo dat mijn TV ca 1000 branduren had omdat ik hem eigenlijk pas in dec 2017 in gebruik heb genomen en 1 á 2 keer per week TV kijk.
Dus ik kan je alleen maar adviseren om in ieder geval bij LG (en de monteur) aan te geven waarom jij denkt dat je dit euvel niet kon verwachten, maar houd het beschaafd, niet overdreven met de hakken in het zand.
Je hebt wèl recht op kosteloze reparatie als bv het paneel (duurste onderdeel) moet worden vervangen.
Ik weet wel wat je bedoeld met pro rato vwb de reparatie kosten.
Het ligt aan het product of de levensduur van het product met reparatie of vervanging verlengd wordt.
In sommige gevallen wel maar bij een TV dus niet.
Je kunt bv na 4 jaar een defect paneel krijgen welke vervangen wordt.
Gaat je TV dan weer 6 jaar mee omdat het paneel vervangen is?
Nee.
De rest van de TV is immers nog steeds 4 jaar oud en kan na 2 jaar de geest geven.
Je paneel op zich is misschien nog prima maar daar kun je dus niets meer mee tegen die tijd.
Bij andere producten kan zo’n verrekening van de kosten meetellen maar bij TV’s als hier niet.
Is je TV echter na 4 jaar stuk en is het paneel niet meer leverbaar en krijg je een geheel nieuw model dan is het wel redelijk als je hiervoor iets moet bijbetalen.
Hoeveel hangt af van de restwaarde en de prijs van een nieuwe TV.
Was je oude TV eerst €2500 en kost een nieuwe nu €1200 dan valt de afschrijving wellicht weg en hoeft je niets bij te betalen. Per situatie verschilt dit uiteraard.
Men kan soms ook korting aanbieden als je een 55 inch had en dan een 65 inch wilt.
Service partners van LG zijn LG zelf, CE repair en Servilux.
Zal er wel van afhangen waar je woont wie er langs komt.