En als er wel iets op komt wat er op die manier niet af gaat is er maar één echt veilige optie:
Schoon microvezel doekje (geen stofjes, haartjes of andere troep)
licht vochtig maken (níét nat) en daarmee voorzichtig het scherm schoonmaken. Bij eventuele hoeken van het scherm extra voorzichtig zijn, gezien mensen daar met 'natte' doeken nog wel eens het voor elkaar hebben gekregen dat er vocht in een scherm 'kruipt'.
De reden dat vocht niet wordt aanbevolen is vrij simpel: men gebruikt vaak óf een natte doek óf een van die 'schoonmaak' sprays waardoor het mogelijk wordt dat vocht bijvoorbeeld bij de randen van het paneel tussen de lagen kan kruipen óf een eventueel beschermende coating wordt verpest door de spray.
Ik weet niet hoe het zit met LG in dit geval (officieel gezien) maar mijn huidige TV heeft een nogal gevoelige coating laag welke niet beschadigd mag raken (anti reflective coating) maar laatst (waarschijnlijk dankzij onze hond...) toch iets van een paar spikkeltjes opgelopen. De zwiffer was niet genoeg om dit weg te halen en na de handleiding even te hebben bekeken bleek bovenstaande tip prima te werken. Zij zeggen ook dat je bij de meeste moderne schermen iig ver weg moet blijven vanaf wat voor een schoonmaakspray dan ook. Zwiffer, droge schone doek (nadruk op schoon) of licht vochtige schone doek (nadruk op zowel licht als schoon)

Eerlijk gezegd denk ik dat dit deels bij LG ligt én deels bij Nvidia. Voor Nvidia is dit voor het eerst dat zij via HDMI 4K 120hz VRR/Gsync ondersteunen en dat gaat zowel qua GPU drivers als TV-kant ondersteuning niet zonder bugs verlopen. Mijn PC en Xbox kunnen prima VRR/Freesync (AMD hier) weergeven op m'n gaming monitoren... maar op mijn TV zorgt Freesync/VRR voor een verandering in contrast en zwart-waarden welke ik zelf niet kan corrigeren. Sterker nog: van de 'kritische' kijkers heb ik nog van geen TV gehoord die in 4K 60/120hz met VRR compleet dezelfde kwaliteit beeld blijft geven ongeacht of het om VRR/Freesync/Gsync gaat.
Bij Samsung ontstaan issues als verdonkering van beeld, kruipende lijnen en inverse ghosting bij bepaalde refresh rates. Bij LG raised blacks, black screens en overige bugs. Ik gok echter dat zowel LG als Nvidia dit wel rechttrekken in de komende periode tot kerst. Daar hoop ik in ieder geval op, want ik ben van plan ook een gelijksoortige setup te scoren
[
Voor 41% gewijzigd door
Brutal1ty op 21-09-2020 07:06
]