Ik kan uit de foto hierboven echt niet opmaken of de tv ingebouwd zit, de foto is recht van voren genomen en erachter zit een witte muur, de schaduwwerking verraadt ook weinig wegens licht van voren. De kabels zijn in ieder geval netjes weggewerkt.
Het 10cm aan alle zijden advies in de manual is natuurlijk een lachtertje, niemand heeft zijn tv op 10cm van de muur hangen en de meerderheid gebruikt zelfs een beugel die zo dicht mogelijk aan de muur komt a la Vogels Thin. En ook al zit de tv dan op <2cm van de muur, door het ontwerp van de tv zit het paneel zelf dan nog steeds >6 cm van de muur met een grote ventilatieruimte.
Verder dan toch maar weer folie post nr tienduizendennogwat:

in de installatiehandleiding valt voor zover ik gezien heb niets te lezen over folie op de achterkant en het verwijderen ervan (althans niet bij de C8 en C9) Daarom hebben ook zoveel mensen het er (meestal per ongeluk) nog op zitten.
Was het verwijderen van deze folie essentieel dan stond dat echt wel in koeieletters in de handleidingen / op de verpakking vermeld, plus er waren duidelijk zichtbare stickers/markeringen aangebracht op folie aan de achterkant met "REMOVE" of iets dergelijks ipv een quasi onzichtbare folie. Nog waarschijnlijker is dat LG de folie daar dan helemaal niet had aangebracht.

Zo'n dun folietje doet ook nauwelijks iets voor isolatie (daar heb je immers stilstaande lucht of een vacuum voor nodig). Daarbij weet ik niet of jullie wel eens na een avondje tv kijken achterop de tv gevoeld hebben, op de plekken waar de folie zit, maar de tv is daar dan niet of nauwelijks handwarm te noemen (laat staan aan de voorkant van het paneel). Het oppervlak is zo groot dat het paneel de geringe hoeveelheid warmte die de OLED's genereren met gemak kwijt kan, en de warmte van de voeding en elektronica verdwijnt via de grote hoeveelheid ventilatiesleuven bovenop het dikke deel aan de achterzijde waar sowieso geen sprake is van folie.
Kortom het is prima om de folie achterop te verwijderen en mensen te informeren dat er folie achterop hun tv zit, maar het is niet zinnig om mensen nodeloos bang te maken door te suggereren dat het beslist moet want anders...
[
Voor 18% gewijzigd door
Cap op 19-09-2020 12:23
]