Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:15
Glasvezel HDMI kabel, ben je gelijk van het gezeur af. En betaalbaar :)

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
vinom schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:38:
Glasvezel HDMI kabel, ben je gelijk van het gezeur af. En betaalbaar :)
Welke heb jij?

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 15:09

SED

LIP SYNC problems LG.
Ze hebben er zelf wel een pagina voor:
https://www.lg.com/ca_en/.../CT20098005-1399374324873

[ Voor 9% gewijzigd door SED op 12-08-2020 23:37 ]

Copyright and left by SED...

• deef1969
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-11 08:19
LG CX OLED (2020) vs LG C9 (2019) - LG sticks with a winning formula YouTube: LG CX OLED (2020) vs LG C9 (2019) - LG sticks with a winning formula

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:15
Al gepost, staat op deze pagina...

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-11 17:05
John Dude schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:28:
Vraagje:

Ik heb een LG CX 65", Denon AVR, een Nvidia shield en een ziggo mediabox.

Ik heb alles aangesloten met Monoprice Premium High Speed kabels die 4k 60hz kunnen maar toch ervaar ik HDMI problemen. Zoals af en toe een zwart scherm (nog wel geluid) en "sparkles" (pixel dropouts). Maar deze kabels moeten dit gewoon kunnen, ik heb ze specifiek vanwege mijn nieuwe TV gekocht maar het is blijkbaar niet genoeg.

Ik ervaar deze problemen alleen als ik op de Denon het 4k signaal op "4k Enchanced" (4K 60p 4:4:4, 4:2:2 en 4K 60p 4:2:0 10 bit video) zet.

Zou het aan de EMI-weerstand kunnen liggen? Ze lopen wel langs een stekker blok en de telefoonlijn (lengtes: 1x4m 2x1.5m)

Kabels: https://www.amazon.nl/Mon...dmi&qid=1597260539&sr=8-2
heb ik ook wel gehad met soortgelijke kabels,ook gecertificeerd,precies dezelfde klachten,andere kabels proberen.

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 08:28
Wat betreft kabels: ik heb deze aangeschaft: https://www.kabeldirect.n...-2-1-kabel-1-5m-rond.html @ 12,95

Ik heb alle apparaten direct in de TV geplugd, dus niets via mijn Denon AVR-X1500. De Denon heb ik met deze kabel aangesloten ivm ARC support. Dat werkt dus probleemloos. De Denon gaat aan en uit bij aan/uit TV. Geen idee of mijn Denon ook eARC ondersteund. eARC heeft volgens mij ook lip-sync features.
Maar ik stuur dus geen beeld via deze kabel, enkel audio.
remco_k schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:48:
[...]

Samsung S9. De delay die ik in die video's zie, komt overeen met als ik zelf naar mn tv kijk met zo'n test.
En voor de zekerheid met de S9 een test gedaan op een andere tv die wel in sync is en die komt er ook via die telefoon in sync uit. Dus je zou haast kunnen zeggen dat het een gecalibreerde test/meting is.

De vraag is: hoeveel loopt je beeld voor?

Edit: voor de zekerheid nogmaals mijn telefoon gecontroleerd met een tv die wel in sync is. Blijkt dat de audio bij 30 fps ~1 frame later komt. Dus van alle testen die ik doe moet ik 1 frame aftrekken. Dat geeft in ieder geval aan dat de meetmethode goed (genoeg) is om het probleem te laten zien.
Goed, ik ben er even voor gaan zitten.

TLDR: audio delay van een 60fps 1080p Youtube filmpje afgespeeld op mijn 55C9 Youtube app via de interne luidsprekers is c.a. 150ms. Of zo je wilt het beeld loopt (minimaal) 150ms VOOR op het geluid. Merk je dat? Ja, dat merk je. Kan je dat corrigeren. met behulp van de audio delay functie op de C9 of je receiver? Nee, want de audio loopt immers ACHTER en niet VOOR. ;) Ergens een fout in de meting / aannames? Corrigeer me. :)

Testcondities:
- opname met iPhoneXS, 1080p@60Hz
- beeldmodus ISF dark, de "beeldverbeteraars" in de geavanceerde menu's zoveel mogelijk uit
- drie sync filmpjes @60Hz: de jouwe, deze en deze.

Eerst de baseline bepalen: youtube filmpjes afgespeeld op een Macbook Pro 2017 in Safari. Delays van de 3 filmpjes resp: -17ms, -20ms en -17ms. D.w.z. audio loopt c.a. 18ms ACHTER op de video. Zie onderstaande screenshots. Waar onderin de verticale streep staat begint de audio blip (het 'bergje' in het blauwe audiospoor eronder) en dat frame wordt rechtsboven in beeld getoond met de delay waarde. Dat kan een fout zijn van mijn Macbook Pro, maar worst case is die 17ms toe te wijzen aan de opname van de iPhone XS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV6A94uVz26EKxikZuYNiRZbLiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VgPjej0OhTCcqk6z3MAPU2uV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHCstP265s5VUIqKdnnpXUJVdCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rb8lOkLdpWEVTpgDBbdSJT7a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5pm9FB-04UWmnBptHgiXb-1Vl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSknQY5n4CvRZ5gqAfWEnB87.png?f=fotoalbum_large

Dan het resultaat op een LG OLED 55C9: youtube filmpjes afgespeeld in de youtube app van de tv. Delays van de 3 filmpjes resp: -180ms, -140ms en -180ms. D.w.z. audio loopt c.a. 166ms ACHTER op de video. Haal je daar voor de zekerheid de 17ms gemeten met de macbook vanaf om te corrigeren voor eventuele afwijkingen in het opname apparaat dan zit je nog steeds op 150ms.

Als de audio 150ms later komt dan het beeld, merk je dat? Ik wel, maar ik ben bang de meesten niet of nauwelijks. Omdat ze er niet gevoelig voor zijn of omdat ze niet anders gewend zijn van al die verschillende digitale bronnen. Zoals gezegd, sinds we van analoog naar digitaal zijn gegaan is lip-sync "all over the place". ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xhv-LwnbBZxt9WcGLbJZ3_614Yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TJTlR9poMzCp54tcyUsPe3dg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfYy70_H-VPtdAxWKfk-LPtK9HI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8NoZlkNIcVPb8SFZwtE6vUqa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fW_7zsMeU0B4vDyjejP7WjoBx04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZuEhXxxlTpREA6r3jQm4vuH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 13-08-2020 13:57 ]

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 15:09

SED

@Cap en @remco_k je hebt uiteraard die pagina hierboven al wel bezocht?

[ Voor 10% gewijzigd door SED op 13-08-2020 13:14 ]

Copyright and left by SED...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Cap Goed gedaan!

Bij 60fps is 1 frame ongeveer 16,6 msec.
Dat (16-20ms) is heel netjes. Wat trouwens geen enkel probleem is voor de kijk ervaring.

Ik denk dat je verder goed bewijs levert dat de C9 serie dus standaard een lipsync probleem heeft. In ieder geval in de youtube app, maar dit komt ook voor bij Netflix en b.v. een externe HDMI settop box.

Ik vraag me af wat we zouden kunnen doen om LG het probleem te laten erkennen?
Misschien heb je zin om je probleem ook aan te kaarten bij LG nl?
Hoe meer ze er klachten over krijgen, hoe beter lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 13-08-2020 13:16 ]

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

SED schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:10:
Die was al bekend en is al eerder gepost. En gaat over de 2017 serie en ouder. Daar valt de C9 niet onder.

Los daarvan denk ik dat je als fabrikant niet op die manier je verantwoordelijkheid maar bij de gebruiker moet leggen door te zeggen dat je een lipsync probleem kan verwachten onder bepaalde omstandigheden en doe het er maar mee.

Ik heb het hier al eerder gezegd: als ik info over het lipsync probleem van de C9 had gehad voor mijn aankoop (in maart dit jaar) dan was ik daar met een grote boog omheen gelopen.

Alles kan stuk.

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:36
Ik heb dit lipsync-probleem al eerder aangekaart, en ik verbaasde me er toen al over dat dit nog helemaal niet ter sprake was gekomen in dit topic (ik werd nog net niet voor gek verklaard). Youtube heeft bij mij de grootste delay, Netflix iets minder maar nog steeds storend. De delay is ook niet altijd hetzelfde, als ik bijv. een HDR-film kijk op Netflix dan lijkt het beter te zijn (wellicht is er extra processing-tijd bij HDR?).

Voor nu ben ik maar overgestapt op een externe mediaspeler die ik heb aangesloten op mijn receiver, ik laat het geluid toch altijd door de receiver afspelen. Alle lipsync-instellingen uitgezet, want ik wil niet dat de LG weer roet in het eten gaat gooien, en dat werkt op zich prima.

Als ik dit had geweten had ik inderdaad geen 55E9 gekocht, maar een Panasonic of zo. Dat hele eARC met zogenaamd verplichte lipsync is ook een grote farce, daarom had ik juist voor de LG gekozen. Misschien dat ik eens bij Smits ga informeren over een eventuele ruilmogelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Spollie op 13-08-2020 13:35 ]

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-11 22:52
Ik heb idd ook een lipsync probleem, en ondanks de opties in de receiver en de tv om dat aan te passen, is het mij nooit gelukt om dit helemaal goed te krijgen. Ik zal vanavond eens wat testjes doen om te kijken waar de verschillen zitten.

I hide at work because good employees are hard to find.

• Spollie
Incolumis schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:35:
Ik heb idd ook een lipsync probleem, en ondanks de opties in de receiver en de tv om dat aan te passen, is het mij nooit gelukt om dit helemaal goed te krijgen. Ik zal vanavond eens wat testjes doen om te kijken waar de verschillen zitten.
Je kunt er niets aan doen omdat de audio achter loopt en de TV heeft geen optie om dit te corrigeren.
SED schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:10:
Die pagina klopt weinig van.
Er staat dit:
The audio signal may be output before the video because of the time the TV takes to process much greater resolution video input.

Dit klinkt heel logisch een dergelijk uitspraak heb ik zelf ook al vaker gedaan.
Video processing kost relatief veel tijd waardoor audio vóór zou moeten lopen niet achter!

De testen van veel gebruikers laten dus zien dat het geluid achter loopt en tov het video dus versneld zou moeten worden.

Wel mooi dat het LG artikel dit zegt:
Speed up sound output when moving cursor towards minus sign (-), delay sound output when moving towards plus sign (+).
Dit suggereert dat je de correctie twee kanten op kan zetten. Langzamer of sneller.

Maar het punt is en blijft dat het erg last is dit probleem objectief en reproduceerbaar moet kunnen maken.
Er zijn veel variabelen in het spel.
Ook al gebruik je dezelfde YouTube video het dezelfde model TV dan nog neem je de video op met een andere smartphone en speel je dit af op een andere laptop PC.

Feit is wel dat LG verplicht is deze klachten serieus op te pakken en door hun tweede/derde lijn support op te laten pakken.
Als ik LG support was zou ik blij zijn als klanten mij zoveel informatie gaven.
Ik heb zelf bij een erg groot electronica bedrijf gewerkt en weet hoe support zou moeten gaan.
remco_k schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:10:
@Cap Goed gedaan!

Bij 60fps is 1 frame ongeveer 16,6 msec.
Dat (16-20ms) is heel netjes. Wat trouwens geen enkel probleem is voor de kijk ervaring.

Ik denk dat je verder goed bewijs levert dat de C9 serie dus standaard een lipsync probleem heeft. In ieder geval in de youtube app, maar dit komt ook voor bij Netflix en b.v. een externe HDMI settop box.
HDMI: Youtube filmpjes in Safari op Macbook pro <-> HDMI LG 55C9, interne speakers 55C9 audio ingesteld op Bitstream. Geluid loopt resp c.a. 7, 30 en 30ms achter op het beeld, dus 1 a 2 frames. Dit vind ik acceptabel. De 150ms van Youtube niet. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aPKNi8m1Aapmw-BRWe2hVfkWp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UK1Ft3q1irO5vRvoWKosnML2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_kJqROzpfIMP__dQDv5VJgnLkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIstSi3A8yShFPUI4aJ7YOa9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk_p6E_5hH5-9RMTVITlZZgCxhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cvhCiSYetczfdxYmxmUWbg9n.png?f=fotoalbum_large

• remco_k

remco_k

HoppyF schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:47:

Wel mooi dat het LG artikel dit zegt:
Speed up sound output when moving cursor towards minus sign (-), delay sound output when moving towards plus sign (+).
Dit suggereert dat je de correctie twee kanten op kan zetten. Langzamer of sneller.
Yep. Dat kan tot en met model 2017. Vanaf de C9 kan je alleen maar (+) doen, dus alleen maar nog later.
Was er maar een (-), dan had je mij en anderen misschien nooit over lipsync horen klagen. -5 (frames?) zou bij bij, vermoed ik, al een grote tevredenheid teweeg brengen.

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Cap schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:20:
[...]

HDMI: Youtube filmpjes in Safari op Macbook pro <-> HDMI LG 55C9: geluid loopt resp c.a. 7, 30 en 30ms achter op het beeld, dus 1 a 2 frames. Dit vind ik acceptabel. De 150ms van Youtube niet. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je het hebt: probeer eens een bron met Dolby digital audio aan HDMI te hangen, dan zie je weer dezelfde delays of nog groter als die van Youtube. Wel voor zorgen dat HDMI op auto of passthrough staat.

Alles kan stuk.

remco_k schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

Yep. Dat kan tot en met model 2017. Vanaf de C9 kan je alleen maar (+) doen, dus alleen maar nog later.
Was er maar een (-), dan had je mij en anderen misschien nooit over lipsync horen klagen. -5 (frames?) zou bij bij, vermoed ik, al een grote tevredenheid teweeg brengen.
Als het toen wèl kon waarom dan nu niet? 8)7
Het lijkt mij heel logisch om zowel + als - te kunnen instellen.
Dmv een loopje of zo in de software wordt het audio tov het video dan verschoven.

• remco_k

remco_k

HoppyF schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:12:
[...]

Als het toen wèl kon waarom dan nu niet? 8)7
Het lijkt mij heel logisch om zowel + als - te kunnen instellen.
Dmv een loopje of zo in de software wordt het audio tov het video dan verschoven.
Dat dus.

Sterker nog (nu spreekt de software ontwikkelaar in mij): ik acht de kans groot dat het intern in de software nog steeds mogelijk is om met een negatief getal te kunnen werken, maar het in de gui uitstaat om een negatief getal te selecteren. :|

Iemand in het C9 team van LG moet hebben gedacht: Hoezo negatief? Het beeld is toch altijd later dan het geluid, dus hup, eruit ermee.
Alleen daarna (of daarvoor al) heeft iemand anders van LG de interne audio engine zo verkloot dat het geluid altijd te laat is.
Et voila: Iedereen zit nu met lip sync problemen. En LG doet net of ze van niks weten. 8)7

Stiekem heb ik nog een hoop dat deze TV een 'geheim' service menu heeft, waar je misschien toch nog wat zaken kan instellen zodat je de lipsync goed (of in ieder geval beter) kan krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 13-08-2020 15:22 ]

Alles kan stuk.

• Spollie
remco_k schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:19:
[...]
Stiekem heb ik nog een hoop dat deze TV een 'geheim' service menu heeft, waar je misschien toch nog wat zaken kan instellen zodat je de lipsync goed (of in ieder geval beter) kan krijgen.
Daar zeg je wat, ik heb toevallig laatst een service-afstandsbediening gekocht op Amazon om ASBL te disablen. Ik zal vanavond eens in het 'geheime' menu kijken.

[ Voor 39% gewijzigd door Spollie op 13-08-2020 15:34 ]

remco_k schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Dat dus.

Sterker nog (nu spreekt de software ontwikkelaar in mij): ik acht de kans groot dat het intern in de software nog steeds mogelijk is om met een negatief getal te kunnen werken, maar het in de gui uitstaat om een negatief getal te selecteren. :|

Iemand in het C9 team van LG moet hebben gedacht: Hoezo negatief? Het beeld is toch altijd later dan het geluid, dus hup, eruit ermee.
Alleen daarna (of daarvoor al) heeft iemand anders van LG de interne audio engine zo verkloot dat het geluid altijd te laat is.
Et voila: Iedereen zit nu met lip sync problemen. En LG doet net of ze van niks weten. 8)7

Inderdaad.
Lijkt mij ook relatief simpel weer terug te zetten die optie.
De gedachtegang van audio is toch altijd sneller dan de video blijft logisch maar er is iets gewijzigd in de laatste modellen vanaf 2017 waardoor het anders is geworden.
Wellicht heeft het te maken met de snellere processoren.
Deze heeft men iedere keer sneller gemaakt met het oog op het meer kunnen uitvoeren van taken.
De software moet uiteraard rekening houden met extra rekenkracht.

LG kan niet doen of ze dit niet wisten want het staat nota bene op hun eigen pagina.

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:42
Hier ook lip sync issues met de C9 en een SK10Y. Duidelijk te zien en het is echt verschrikkelijk. Vorig jaar veel mee aan de gang geweest, maar ik kreeg het inderdaad nooit goed omdat het geluid achter loopt.

In eerste instantie dacht ik dat het aan de soundbar lag, je krijgt ook tientallen hits terug als je googled op "LG SK10Y lip sync issues", maar nergens is een oplossing te vinden.

Na 2 weken de hoop maar opgegeven en leren leven met de constante ergenis.
Spollie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

Daar zeg je wat, ik heb toevallig laatst een service-afstandsbediening gekocht op Amazon om ASBL te disablen. Ik zal vanavond eens in het 'geheime' menu kijken.
Heb ik ook maar ik ben wat terughoudend om in de service menu’s te gaan rondneuzen na een eerdere ervaring waarbij het bijna mis ging.
Maar als je even goed oplet en niets wijzigt kan rondkijken geen kwaad.

• mucuracat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 13:52
HoppyF schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

Heb ik ook maar ik ben wat terughoudend om in de service menu’s te gaan rondneuzen na een eerdere ervaring waarbij het bijna mis ging.
Maar als je even goed oplet en niets wijzigt kan rondkijken geen kwaad.
Foto maken met foon ? :)

@Spollie ASBL = ?

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• remco_k

remco_k

Service menu van de C9 gevonden, kon erin komen met m'n Logitech Harmony, waar voor de C9 gewoon een "service menu" knop is.
Wachtwoord: 0413 (van deze pagina geleend: https://nl.wikihow.com/He...-menu-openen-op-LG-tv%27s)

Ik heb er helaas geen zaken in gevonden die iets met lipsync te maken hebben. Voor de rest: als je erin gaat, wees echt voorzichtig met dingen veranderen, want je kan het jezelf misschien onmogelijk maken om een foute setting weer in originele stand terug te krijgen.

Alles kan stuk.

Daarom dus van elke pagina meteen een foto maken. Maar als ik het me goed herinner staat er niks in wat betrekking heeft op audio/video sync.

Service menu is overigens niet erg geheim, is toch wel bekend hier in het topic en op andere fora, youtube etc. ABSL = auto brightness limiter, kan je uitzetten in het service menu ("TPC Enable" -> OFF) als je je eraan stoort (bijv plotseling donkerder worden van lichtere scenes when ABSL kicks in). TPC zal wel een afkorting zijn in de trant van Thermal Protection Circuit. :)

Overigens, sommige settings triggeren een flag, dwz dat er dan een "value changed" indicator oplicht op het mainscreen die ook na het weer terugzetten op.de default waarde zichtbaar blijft, handig voor de service monteur om te zien of ie nog moeite moet doen of dat iemand zijn garantie verkloot heeft. ;) De white balance setting in het service menu is daarvan zo'n voorbeeld. Wellicht zijn er meer.

[ Voor 134% gewijzigd door Cap op 13-08-2020 22:50 ]

Zeker!
Maar de eerste keer dat ik dit menu bekeek was ik alleen geïnteresseerd in de draaiuren.
Als je echter iets met de cursor toetsen doet (gewoon om wat te navigeren) kun je toch snel iets per ongeluk wijzigen. Er komt geen tekst met “wil je dit wijzigen druk op OK of iets dergelijks).
Op zich logisch want het is een service menu bedoelt voor monteurs.

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Rprp schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:38:
Hier ook lip sync issues met de C9 en een SK10Y. Duidelijk te zien en het is echt verschrikkelijk. Vorig jaar veel mee aan de gang geweest, maar ik kreeg het inderdaad nooit goed omdat het geluid achter loopt.

In eerste instantie dacht ik dat het aan de soundbar lag, je krijgt ook tientallen hits terug als je googled op "LG SK10Y lip sync issues", maar nergens is een oplossing te vinden.

Na 2 weken de hoop maar opgegeven en leren leven met de constante ergenis.
Wat ik niet snap, de 9-serie is in enorme aantallen verkocht, talloze reviews (die ook in detail ingaan op geluidskwaliteit) veschenen (die hier niks van toemen maar bij wijze van wel elke dode pixel benoemen), en toch is er maar een relatief beperkt aantal topics over lip sync problemen.
Is het wel voor iedereen gelijk? Ik ben benieuwd of Tweakers die geen probleem ervaren met hun tv en de AV delay meten, op evenveel latency uitkomen.
davidov2008 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:26:
[...]

Wat ik niet snap, de 9-serie is in enorme aantallen verkocht, talloze reviews (die ook in detail ingaan op geluidskwaliteit) veschenen (die hier niks van toemen maar bij wijze van wel elke dode pixel benoemen), en toch is er maar een relatief beperkt aantal topics over lip sync problemen.
Is het wel voor iedereen gelijk? Ik ben benieuwd of Tweakers die geen probleem ervaren met hun tv en de AV delay meten, op evenveel latency uitkomen.
Reviewers letten niet op lip sync.
Nooit gezien dat ze daar iets over genoemd hebben.
Verder is het ook de ongrijpbaarheid van het probleem.
Het doet zich niet overal gelijk en consequent voor.
Er zijn verschillen in timing waardoor het de ene keer opvalt en de andere keer weer niet.

Je kunt wel zeggen laat Tweakers die geen problemen hebben dit ook meten maar dat is nog best lastig.
Het moet dan onder dezelfde condities plaatsvinden wil je de resultaten kunnen vergelijken.

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:32
Veel mensen zien het ook niet en hebben er dus geen last van, zeker als audio achter loopt. (Zelf zie ik het alleen als ik me er echt op focus, maar heb ik er bij het kijken van een film of serie geen last van)

Als iemand in de echte wereld op 15m van je af staat heb je ook al bijna 50ms vertraging in de audio tov de video, dus mensen zijn er ook een beetje aan gewend.

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
Als ik heel eerlijk ben heb ik nog nooit een t.v. gehad waar ik het gevoel had dat het 100% in sync liep met elkaar.

Ook zie ik verschillen afhankelijk van de bron die ik kies, youtube loopt vaak iets beter in sync dan bijvoorbeeld streamen via Ziggo go.

Ik heb me er een tijdje extreem druk over gemaakt en elke bron helemaal te proberen te Tweaken maar ik heb het maar losgelaten. En het grappige is dat ik het nu eigenlijk niet meer zie.

Heel soms komt het nog voor dat een download zo sterk out of sync loopt dat ik het wel handmatig aanpas, maar dat ligt aan het bronmateriaal niet aan de t.v.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51

Mfpower

In dubio

HoppyF schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:04:
[...]

Reviewers letten niet op lip sync.
Nooit gezien dat ze daar iets over genoemd hebben.
Verder is het ook de ongrijpbaarheid van het probleem.
Het doet zich niet overal gelijk en consequent voor.
Er zijn verschillen in timing waardoor het de ene keer opvalt en de andere keer weer niet.

Je kunt wel zeggen laat Tweakers die geen problemen hebben dit ook meten maar dat is nog best lastig.
Het moet dan onder dezelfde condities plaatsvinden wil je de resultaten kunnen vergelijken.
Volgens mij zijn juist de omstandigheden waarbij het optreedt bij vrijwel iedereen gelijk (obv het al twee jaar lezen van ervaringen op diverse fora). Namelijk: audio input via een van de HDMI Ports (dus niet interne app) met een dolby digital signaal, icm output via arc. De tv bewerkt dat signaal imho en daardoor treedt de vertraging op. Waarom ik denk dat het signaal bewerkt wordt? Omdat het anders klinkt (Lager volume) dan wanneer ik de bron rechtstreeks aansluit op receiver.

Alle andere audio types (pcm, dts) doen het wel goed.

Het is een vet irritant probleem en speelt nu al bij een paar generaties van de OLED tv’s.
Mfpower schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:02:
[...]

Volgens mij zijn juist de omstandigheden waarbij het optreedt bij vrijwel iedereen gelijk (obv het al twee jaar lezen van ervaringen op diverse fora). Namelijk: audio input via een van de HDMI Ports (dus niet interne app) met een dolby digital signaal, icm output via arc. De tv bewerkt dat signaal imho en daardoor treedt de vertraging op. Waarom ik denk dat het signaal bewerkt wordt? Omdat het anders klinkt (Lager volume) dan wanneer ik de bron rechtstreeks aansluit op receiver.

Alle andere audio types (pcm, dts) doen het wel goed.

Het is een vet irritant probleem en speelt nu al bij een paar generaties van de OLED tv’s.
Ik bedoel met de omstandigheden een gelijke bron (bv Journaal NPO1) via externe STB box.
YouTube video of Netflix serie.
Dan hangt het er vanaf of je de interne luidsprekers gebruikt of bv een soundbar of receiver.
Allemaal variabelen met (mogelijk) verschillende uitkomsten.
Het verwerken van digitale audio en videosignalen kost tijd. De tijd is verschillend want het hangt af van de processor die de beeldverwerking uitvoert. Audio wordt weer anders verwerkt.
Hoe dan ook moet het voor een fabrikant zeker mogelijk zijn timing verschillen op te lossen en ook een goede handmatig optie voor het instelling van sync toe te voegen die plus en min correcties toelaat.
Daar zijn veel gebruikers denk ik al tevreden mee.
Rixos schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:55:
Als ik heel eerlijk ben heb ik nog nooit een t.v. gehad waar ik het gevoel had dat het 100% in sync liep met elkaar.

Ook zie ik verschillen afhankelijk van de bron die ik kies, youtube loopt vaak iets beter in sync dan bijvoorbeeld streamen via Ziggo go.

Ik heb me er een tijdje extreem druk over gemaakt en elke bron helemaal te proberen te Tweaken maar ik heb het maar losgelaten. En het grappige is dat ik het nu eigenlijk niet meer zie.
Dit is denk ik de (toch wat treurige) realiteit, het is er maar het is "geaccepteerd". Omdat het sinds de invoering van digitale tv / audio meer regel dan uitzondering is zijn mensen zo geconditioneerd. Terwijl ze in het echt natuurlijk wel zo geconditioneerd zijn om het geluid tegelijk met het beeld te ontvangen.

Grotere afstanden zoals FrankRichard aangeeft uitgezonderd, maar daar hebben we het hier niet over: op 15m of meer afstand blijft er vanwege het formaat van de lippen natuurlijk weinig over van de lipsyncproblematiek, en al helemaal als iemand op een scherm van beperkte grootte op 15m afstand geprojecteerd is. ;) Daar bovenop accepteert je brein de audio delay van een roepende op afstand, juist omdat het in het echt ook zo is.

Maar terug naar de lip sync. Het was ooit wel degelijk goed, namelijk met analoge tv uitzendingen. Uiteraard zijn sync problemen in de bron altijd al aanwezig geweest maar dat is een andere discussie, te wijten aan de producenten. Hoe dan ook, (live) tv-beeld zie ik gewoon graag in sync. :Y

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 14-08-2020 11:40 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:58

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[...]

Welke heb jij besteld? Ik wil er ook zo snel mogelijk één hebben!

Wat het is werkelijk waar een gruwelijk punt van ergernis voor mij. Tijdens een langdurig donkere scene in een willekeurige film of serie wordt het beeld donkerder, en daarna ergens ineens weer lichter. Compleet zinloze feature die echt uit moet!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Rixos
ABL zit er voor een goede reden, om de componenten van je t.v. te beschermen tegen zaken waar ze niet voor gebouwd zijn.

Je kan soms kiezen voor verschillende settings maar geheel uitzetten zou echt extreem stom zijn.

• Spollie
Nyarlathotep schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Wat het is werkelijk waar een gruwelijk punt van ergernis voor mij. Tijdens een langdurig donkere scene in een willekeurige film of serie wordt het beeld donkerder, en daarna ergens ineens weer lichter. Compleet zinloze feature die echt uit moet!
Ik heb destijds deze besteld: https://www.ebay.nl/itm/N...V-DU-27FB32C/352888112642

Was volgens mij binnen een week wel binnen.
Rixos schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:32:
ABL zit er voor een goede reden, om de componenten van je t.v. te beschermen tegen zaken waar ze niet voor gebouwd zijn.

Je kan soms kiezen voor verschillende settings maar geheel uitzetten zou echt extreem stom zijn.
Dat is een keuze die ik bewust gemaakt heb. Als mijn TV hierdoor iets eerder stuk gaat, prima dan ben ik van LG af. Sowieso is mijn TV gecalibreerd en daardoor staat de OLED light een stuk lager dan bij de gemiddelde gebruiker.

Het algoritme van LG is gewoon waardeloos, hij ziet sommige scenes veel te snel als te lang durend, dus zet hij snel de helderheid terug. En dan bij ondertitels schiet hij weer omhoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Spollie op 14-08-2020 12:39 ]

• Rixos
Zichtbare ABL is inherent aan OLED televisies, of je nou Sony, Philips of LG koopt, ze gebruiken allemaal panelen gebaseerd op dezelfde techniek.

De ene fabrikant zal het iets agressiever toepassen dan de ander maar bij iedere fabrikant zul je zien dat de helderheid merkbaar daalt bij een groot helder scherm, kijk maar naar de testresultaten van de verschillende merken op RTings.com.

Als jij je televisie kapot wil maken is dat uiteraard jouw keuze.

Ik zou als je, je er zo erg aan stoort lekker je t.v. terugbrengen/verkopen en een LCD in huis halen.
Dan is je probleem opgelost. Die gebruiken volgensmij ook ABL, maar daar ligt de maximale helderheid zo hoog dat de drop een stuk minder zichtbaar is.

Ik stoor mij er zelf totaal niet aan, ben veels te druk met het genieten van de ongelooflijk goede beeldkwaliteit die OLED biedt.

[ Voor 8% gewijzigd door Rixos op 14-08-2020 12:52 ]

Nyarlathotep schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Hier geen last van.
De service afstandsbediening kost €4 op Ali.
Maar ik ga geen instellingen in het service menu wijzigen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:58

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Rixos schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:48:
ABL is inherent aan OLED televisies, of je nou Sony, Philips of LG koopt, ze gebruiken allemaal panelen gebaseerd op dezelfde techniek.

De ene fabrikant zal het iets agressiever toepassen dan de ander maar bij iedere fabrikant zul je zien dat de helderheid merkbaar daalt bij een groot helder scherm, kijk maar naar de testresultaten van de verschillende merken op RTings.com.

Ik zou als je, je er zo erg aan stoort lekker je t.v. terugbrengen/verkopen en een LCD in huis halen.
Dan is je probleem opgelost.

Ik stoor mij er zelf totaal niet aan, ben veels te druk met het genieten van de ongelooflijk goede beeldkwaliteit die OLED biedt.
Fijn dat jij je er niet aan stoort. Erg belangrijke info voor dit topic d:)b

Ik kies er zelf voor om het uit te zetten. En dan draag ik ook de gevolgen zelf.
Het is wat mij betreft van de zotte dat een bewegend, donker beeld gedimd moet worden.
De film Spartacus bijvoorbeeld was voor mij bijna niet te kijken.

Gelukkig staat mijn HTPC én tv zelf strak ingesteld als het gaat om de screensaver, dus langdurig statische beelden zijn er bij mij niet.

Mijn muziekcollectie op Discogs

ABL is inherent aan OLED televisies, of je nou Sony, Philips of LG koopt, ze gebruiken allemaal panelen gebaseerd op dezelfde techniek.

Dan is je probleem opgelost. Die gebruiken volgensmij ook ABL, maar daar ligt de helderheid maximaal zo hoog dat de drop een stuk minder zichtbaar is.

Toch zit er iets onlogisch in het terugbrengen van de helderheid.
Als je het op pixel niveau bekijkt kan een pixel heel helder wit weergeven.
Doe je 10x10 pixels bij elkaar ook.
Doe je 100x100 pixels ook, enz.
Waarom dan niet over het hele scherm?
Het principe is immers gelijk, alles wit (als je wit zou willen zien....).
Misschien is het totaal nutteloos naar een geheel wit scherm kijken maar even voor de beeldvorming. ;)

• Rixos
Nyarlathotep schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Fijn dat jij je er niet aan stoort. Erg belangrijke info voor dit topic d:)b
Het topic heet 'LG OLED ervaringen en discussies '

Dus dit lijkt mij een prima plek om mijn 'ervaring' met LG ABL te delen en er over te 'discussiëren'.

Of is het alleen relevant als je wat te zeuren hebt?

• Rixos
HoppyF schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Toch zit er iets onlogisch in het terugbrengen van de helderheid.
Als je het op pixel niveau bekijkt kan een pixel heel helder wit weergeven.
Doe je 10x10 pixels bij elkaar ook.
Doe je 100x100 pixels ook, enz.
Waarom dan niet over het hele scherm?
Het principe is immers gelijk, alles wit (als je wit zou willen zien....).
Misschien is het totaal nutteloos naar een geheel wit scherm kijken maar even voor de beeldvorming. ;)
Ik heb het antwoord niet precies, maar mijn gok zou zijn dat er iets is in de t.v. techniek dat niet lineair schaalt, hetzij stroomverbruik, hetzij spanning op bepaalde componenten of iets in die richting.

Dus 100x100 is niet 100x de spanning van 10 x 10, of iets dergelijks, daarom is een klein helder scherm wel mogelijk, maar een groot helder scherm niet.

Corrigeer mij vooral wanneer je het antwoord wel weet, maar ik vermoed dat het iets in die richting is :P

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:12

DON PAPA

Tweaker-fan

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPpEUt0zWoD_p9-9tOVyUycj34g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ecBESJUTcxmCMZaI2yPzc3uD.jpg?f=user_large

Bron: https://www.avsforum.com/...714/page-17#post-59203658
Rixos schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:59:
[...]

Ik heb het antwoord niet precies, maar mijn gok zou zijn dat er iets is in de t.v. techniek dat niet lineair schaalt, hetzij stroomverbruik, hetzij spanning op bepaalde componenten of iets in die richting.

Dus 100x100 is niet 100x de spanning van 10 x 10, of iets dergelijks, daarom is een klein helder scherm wel mogelijk, maar een groot helder scherm niet.

Corrigeer mij vooral wanneer je het antwoord wel weet, maar ik vermoed dat het iets in die richting is :P
Er zijn twee limiet functies.
ABL en ASBL.
ASBL gaat over statische content, als een beeld te lang blijft staan dimt het gehele beeld om inbranden na verloop van tijd te voorkomen.
Deze kun je dus in het service menu uitzetten.
ABL is gelimiteerd tot 150 nits over het gehele scherm.
Pieken die hoger zijn op een klein gebied mag maar het gemiddelde mag blijkbaar niet worden overschreden.
Dit schijnt aan de OLED paneel techniek te liggen waarbij overhitting van het paneel vermeden moet worden.
Waarom dat precies zo is weet ik ook niet.

• Spollie
Zichtbare ABL is inherent aan OLED televisies, of je nou Sony, Philips of LG koopt, ze gebruiken allemaal panelen gebaseerd op dezelfde techniek.

Dan is je probleem opgelost. Die gebruiken volgensmij ook ABL, maar daar ligt de maximale helderheid zo hoog dat de drop een stuk minder zichtbaar is.

Ik heb het over ASBL, niet ABL, dit heeft niks te maken met het beperken van de helderheid bij een wit scherm. ASBL is een soort burn-in protectie voor statische beelden. Echter, het algoritme om te bepalen of het beeld te lang statisch is, is veel te gevoelig en klopt van geen kanten. Ik zorg er zelf wel voor dat ik geen burn-in krijg, zeker met de lage OLED light-instelling die ik gebruik is dit helemaal geen issue. HDR kijk ik vrijwel niet. Ik heb ASBL al een half jaar uit staan en dit bevalt prima. Qua beeld is deze TV vrijwel perfect, enige zwakke punt blijft de motion, maar daar ga ik geen LCD voor halen :X

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37

Als we het hebben over ABL (dus niet asbl).. zag ik in de link hieronder in een poolse review geclaimd dat LG minste abl heeft.. Tot 70 % screen.. boven de 300 nits.. Maar de CX is wel behoorlijk dimmer in cijfers dan de C9.. Maar Ni-cijfers moet je niet lineair nemen.. Geeft te veel focus om een paar nits.. https://hdtvpolska.com/lg...rawie-jak-realne-200hz/8/
Het valt mee. ABL werkt nog steeds, hoe je ASBL ook instelt. Een groot wit vlak wordt dus minder helder weergegeven dan een klein vlak. Het enige wat niet meer gebeurt is dat de helderheid opeens middenin een static scene terugloopt, dat is ASBL. De risico's zijn beperkt tot iets snellere slijtage van het scherm. Als je je tv niet kapot wil maken kan je nog beter je OLED lampje terugschroeven van 50+ naar 20 of minder, dat heeft een stuk meer effect dan ASBL omdat het de helderheid dan voor alle content omlaag gebracht wordt. Dus de stelling 'je tv kapot maken' is wat mij betreft wat paniekerig. Hoe dan ook, op reddit, avsform, avforums etc vind je genoeg ervaringen met disabled ASBL.

Wat betreft de remote om in het service menu te komen: een Android telefoon met IR blaster (Samsung Galaxy bijv) + app (o.a. SURE universal remote) of een simpele oude programmeerbare Harmony volstaat, de laatste is ook voor luttele euro's op te halen op marktplaats of hier op V&A. Het juiste apparaat laden en de In-start knop verschijnt, 0413 typen en je bent binnen. ;)

Maar ik ben mezelf aan het herhalen, zie:
Cap in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"
Cap in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

Oh ja, dat risico op "zomaar wat wijzigen" is ook niet groot tenzij je wilde vingers hebt. :P

Uit mijn hoofd (geen garanties dus >:)): zolang je met de pijltjestoetsen naar onder/boven werkt blader je via de middelste kolom gewoon door de items op de pagina's. Dat staat m.i. best duidelijk aangegeven door dmv het highlighted menu item. Je gaat pas een item "in" als je pijltje naar rechts indrukt. Je komt dan in de rechterkolom en het veld licht duidelijk op. Ook dan kan je nog door de afzonderlijke velden heen stappen en je gaat pas wijzigen bij een "OK" op een veld. Zie filmpje hieronder hoe je door het menu bladert. Ik vind het vrij overzichtelijk.

Kortom: als je er geen vertrouwen in hebt vooral niet doen, maar ook niet vooraf panikeren om iets dat best meevalt, zeker als je een beetje tech-savvy bent. En vergeet de flagged items niet zoals white balance, daar moet je dus niet aankomen wil je garantie houden: eenmaal gewijzigd dan gaat de flag af en KAN de servicemonteur het opmerken. Zelf even googlen of het item dat je wilt wijzigen flagged is. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 14-08-2020 15:11 ]

• Rixos
Er was inderdaad wat verwarring aan mijn kant over ABL vs ASBL.

ABL zou ik niet uitzetten, lijkt mij ook niet dat, dat mogelijk is ;)

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 18:48
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:54:
[...]

In theorie zou die calibratieapparatuur zelf ook niet helemaal zuiver kunnen zijn natuurlijk, want wie calibreert dat dan weer? :)
Het is vooral placebo effect bij deze tv's, tenzij je in de grafische industrie werkt en bijv "KPN groen" ook echt helemaal moet overeenkomen met drukwerk bijvoorbeeld.
Ik vind dit wat kort door de bocht. Als voorbeeld, mijn C9 lijdt momenteel ('out of the box') onder black crush in de 'near black' gebieden. Je mist daardoor detail op de momenten dat het detail er juist enorm toe doet. Zeker op een OLED. En dat is zonde. Dat wil ik er dan ook graag 'uit' laten kalibreren. En als bonus staat de rest dan ook echt goed.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
@Rossi46 in welke beeldmodus en hoe heb je dat vastgesteld? Lijkt me ook heel sterk afhangen van de hoeveelheid licht in je kamer overigens. Dus calibreer je dan voor donker of voor overdag?
Het kan zeker zin hebben. Maar de verwachtingen moeten wel reëel zijn. "Black crush" krijg je er niet altijd uit zonder concessies te doen op andere vlakken, je kijkomstandigheden (omgevingslicht) kunnen variëren, ook kan het per bron verschillen en dat moet je dan allemaal kalibreren. En dan loop je tegen beeldmateriaal aan dat nog wat donkerder is opgenomen terwijl je onder wat lichtere omstandigheden zit te kijken, en dan wil je toch nóg wat meer helderheid in de onderste regionen. :P

"Black crush" is het modewoord maar het is eigenlijk allemaal een kwestie van gammacurve, en dan wordt het wat vager/ingewikkelder: er is geen absolute waarheid, er zijn slechts "recommendations". Je kan het kalibreren zoals je wilt, dat is de kunst niet. Maar, wat wil je eigenlijk? :) Wil je een vlakke gamma op 2.4, wil je er eentje op 2.2, of wil je toch liever een S-curve en in welke mate dan? Bij de ene bron/film wens je misschien een strakke 2.4, bij de andere toch meer een S-curve. Overdag wil je misschien weer een 2.3 gamma of een s-curve rond de 2.3, of zelfs 2.2 of nog lager.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 16-08-2020 12:02 ]

• Yonix
  • Laatst online: 19:22
Vraag aan hen met een CI-module (Ziggo): hoe lang duurt het schakelen tussen televisiekanalen bij jullie? Ik heb hier een C9 en het duurt tussen de 3-4 seconden. Is dat normaal?

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:38
Yonix schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:39:
Vraag aan hen met een CI-module (Ziggo): hoe lang duurt het schakelen tussen televisiekanalen bij jullie? Ik heb hier een C9 en het duurt tussen de 3-4 seconden. Is dat normaal?
Duurt inderdaad lang is altijd zo via de kabel, had dit ook bij mijn vorige tv. Vooral aanleren om de gids functie te gebruiken ipv te 'zappen' zoals vroeger.

• mucuracat
Met ouderwetse kabel vind ik wel vlot gaan. Hmm september krijg ik ook ci module. 😱
Zoals @crepsly schreef, ik gebruik nu ook functie bladeren wat er op zender nu afspeelt.

OK knop klikken en als je info ziet, dan op zender klikken. Dan krijg je meer info en kun je naar boven of beneden scrollen over infoscherm voor volgende of vorige zender en met links rechts komende of afgelopen programma

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• CyBeRSPiN
Is traag ja. Gelukkig laat ie wel meteen de naam van het programma zien als je zapt, zodat je snel door kan zonder op het beeld te hoeven wachten.
Wel jammer dat de meegeleverde AB geen “PRE-CH” knop heeft, dat gebruikte ik echt vaak. Misschien maar eens mn oude Harmony afstoffen.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:16

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb de laatste tijd al meerdere malen meegemaakt dat op de OK-knop drukken in YouTube er niet voor zorgt dat het afspeelmenu tevoorschijn komt (waarbij dan een 2e keer op OK drukken het afspelen pauzeert), maar dat er tien seconden wordt vooruitgespoeld.

Dit heb ik ervaren zowel op LG OLED55C8 als mijn LG 49SM9000PLA, beide met een up-to-date firmware en up-to-date YouTube app.

Meestal moet ik de YouTube app dan geforceerd sluiten (Home-knop ingedrukt houden en daarna de app geforceerd sluiten) om het normale gedrag weer terug te krijgen.

Anderen hier ook last van?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:12
CyBeRSPiN schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Wel jammer dat de meegeleverde AB geen “PRE-CH” knop heeft, dat gebruikte ik echt vaak. Misschien maar eens mn oude Harmony afstoffen.
Als ik op terug druk gaat hij gewoon naar het vorige kanaal.

• CyBeRSPiN
HEY_DUDE schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Als ik op terug druk gaat hij gewoon naar het vorige kanaal.
Hier niet helaas (GX met CI+ module).

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:49:
Ik heb de laatste tijd al meerdere malen meegemaakt dat op de OK-knop drukken in YouTube er niet voor zorgt dat het afspeelmenu tevoorschijn komt (waarbij dan een 2e keer op OK drukken het afspelen pauzeert), maar dat er tien seconden wordt vooruitgespoeld.
Zelfde hier op een B8, geen idee waardoor het ontstaat

• Dropj
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-02-2021
CyBeRSPiN schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Welke provider? Ik wil ook van mijn kastje af maar KPN biedt dit niet meer aan dacht ik..

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CyBeRSPiN schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Bij mijn C9 met CI+ module werkt dat helaas ook niet.

Deze functie en het feit dat je kanalen niet zelf de juiste nummers kan geven qua volgorde (1,2,3,4,5 etc) maar vast zit aan de Ziggo nummering vind ik het grootste gemis aan de LG C9.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11 19:07
Ik heb de 55C8 als televisie, en ik overweeg nu om de 48CX als pc-monitor te kopen (pc staat ook in de woonkamer).
Maar ik realiseer me ineens dat ik dan waarschijnlijk een probleem krijg met de afstandsbedieningen,
dat als mijn vrouw zapt op de 55C8, dat dan waarschijnlijk het beeld op de 48CX ook zal verspringen.
Weet iemand hier iets meer van?

• TFX77
  • Laatst online: 00:55
Ik heb de LG OLED55CX6LA sinds juni. Helaas gisteren een oplichtende cluster pixels die na een pixel refresh nu helemaal donker zijn. Ofwel een cluster dode pixels. Ben benieuwd wat de leverancier gaat zeggen. Ik schat een kleine twintig defecte pixels. Ik had gehoopt dat het mee zou vallen maar het valt me helaas bij alles wat ik doe met de TV op. Waarschijnlijk vooral doordat het een paar centimeter links van het midden zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZN0OJfN9oXNmmdtOIn2b7l386c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHZ4I7b9YPPE0vGtytTlqCo4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WXynegt12fN0ZAkVcfGIJojEf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnVURo3XWbNnmnv6rQ02fDwP.jpg?f=fotoalbum_large

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Zo'n cluster is volgens mij gewoon een garantiegeval.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik mag wel hopen dat die streep met dat puntje rechtsonder geen impactschade is. Want die cluster zit wel in de verlengde lijn daarvan. (Niet dat ik zou denken dat er een verband is, maar het kan gezeik opleveren als ze vervelend willen doen.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• CyBeRSPiN
Dropj schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Welke provider? Ik wil ook van mijn kastje af maar KPN biedt dit niet meer aan dacht ik..
Ziggo. In 10 jaar tijd nooit een kastje gehad om tv te kunnen kijken, wil ik graag zo houden :)

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
MadButcher schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:34:
Ik heb de 55C8 als televisie, en ik overweeg nu om de 48CX als pc-monitor te kopen (pc staat ook in de woonkamer).
Maar ik realiseer me ineens dat ik dan waarschijnlijk een probleem krijg met de afstandsbedieningen,
dat als mijn vrouw zapt op de 55C8, dat dan waarschijnlijk het beeld op de 48CX ook zal verspringen.
Weet iemand hier iets meer van?
Nee afstandsbediening moet gekoppeld worden.

• remco_k

remco_k

Dropj schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

CI+ modules kunnen alleen worden gebruikt bij kabel (DVB-C) aanbieders zoals Ziggo.
Of bij Digitenne (DVB-T2) van KPN. Of bij satelliet TV (DVB-S2) zoals Canal Digitaal.
Als je IPTV hebt van KPN dan is dat kastje met die netwerk kabel erin dus niet vervangbaar door een CI+ module in je TV.

Alles kan stuk.

• MNTN
  • Laatst online: 25-10 15:53
ArthurMorgan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:32:
Ik mag wel hopen dat die streep met dat puntje rechtsonder geen impactschade is. Want die cluster zit wel in de verlengde lijn daarvan. (Niet dat ik zou denken dat er een verband is, maar het kan gezeik opleveren als ze vervelend willen doen.)
Is dat niet gewoon reflectie van een oplaadkabel naar zo te zien een tablet ?

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:50
Help!!!! schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:25:
[...]

Deze functie en het feit dat je kanalen niet zelf de juiste nummers kan geven qua volgorde (1,2,3,4,5 etc) maar vast zit aan de Ziggo nummering vind ik het grootste gemis aan de LG C9.
Dit is voor zover ik weet bij elke tv zo als je tv afneemt van Ziggo?

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-11 17:54
Wildfire schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:49:

Dit heb ik ervaren zowel op LG OLED55C8 als mijn LG 49SM9000PLA, beide met een up-to-date firmware en up-to-date YouTube app.

Meestal moet ik de YouTube app dan geforceerd sluiten (Home-knop ingedrukt houden en daarna de app geforceerd sluiten) om het normale gedrag weer terug te krijgen.

Anderen hier ook last van?
Hier ook zelfde probleem met de 65GX

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:16

Wildfire

Joy to the world!

jaroen89 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Hier ook zelfde probleem met de 65GX
Zijn er hier toevallig lurkers die ook een niet-LG smart TV hebben? Ik benieuwd of dit probleem zich beperkt tot de LG YouTube app of dat het zich ook bij andere TV's voordoet.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wren schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Dit is voor zover ik weet bij elke tv zo als je tv afneemt van Ziggo?
Bij mijn vorige tv was dat niet zo. Panasonic plasma 50ST50.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• TFX77
  • Laatst online: 00:55
ArthurMorgan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:32:
Die streep is een reflectie van een Apple oplaadkabel.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

TFX77 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:25:
Ik heb de LG OLED55CX6LA sinds juni. Helaas gisteren een oplichtende cluster pixels die na een pixel refresh nu helemaal donker zijn. Ofwel een cluster dode pixels. Ben benieuwd wat de leverancier gaat zeggen. Ik schat een kleine twintig defecte pixels. Ik had gehoopt dat het mee zou vallen maar het valt me helaas bij alles wat ik doe met de TV op. Waarschijnlijk vooral doordat het een paar centimeter links van het midden zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas niet goed.
Neem contact op met de winkel dan kan er een reparatie volgen. Aan huis, nieuw paneel.
Zoveel defecte pixels hoort niet.

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:32
Help!!!! schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Bij mijn vorige tv was dat niet zo. Panasonic plasma 50ST50.
Op mijn C8 kan ik prima hernummeren met een CI+-module, wel bij een wat kleinere glasvezelprovider (Plinq) Dus ik vermoed dat het meer een combi is van de tv met Ziggo.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gverboon schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:52:
[...]

Voordeel van Bluetooth over IR AB :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11 19:07
Gverboon schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:52:
[...]

Gelukkig, kan me niet meer herinneren dat ik dat moest doen.

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-11 13:15
Ik heb sinds kort dat ik op mijn C7 geen pauze knop meer heb in de YouTube app. Is dat ergens verstopt in een update oid?

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:14
Zo, m'n 55B6 wordt morgen vervangen door de 65CX!
Zojuist besteld bij Kamera-Express voor € 2.299,-

*O*

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• midego
  • Laatst online: 11-01 08:49
NeWSJuNK schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:17:
Ik heb sinds kort dat ik op mijn C7 geen pauze knop meer heb in de YouTube app. Is dat ergens verstopt in een update oid?
Inderdaad, heel irritant! Soms is de play/pause knop 10 seconden vooruit spoelen, soms weer niet, de layout in de video is ook een flinke stap achteruit.

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11 17:38
Als dit niet in dit topic past word ik graag gecorrigeerd. Maar ben opzoek naar een redelijk goede draadloze set icm m'n C9. Ik wil zo min mogelijk draden. Mijn oog is gevallen op de JBL Bar 9.1.

Ik zag een zeer goede review op homecinemamagazine. Dit stukje viel me even op:

Eerste wat opvalt: hoewel het een DTS:X-soundtrack is, identificeert de Bar 9.1 het als DTS Neural:X. Dit hebben we ook voor met ‘Jurassic World: Fallen Kingdom’. Mogelijk ligt dat aan iets dat de C9 doet – en dat zullen we nog verder onderzoeken en waar nodig deze review updaten.

Was benieuwd of iemand ervaring heeft met deze set en ook het bovenstaande.

PSN: Mondaatje

• JDL15
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-11 07:44
Monda schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:25:
Als dit niet in dit topic past word ik graag gecorrigeerd. Maar ben opzoek naar een redelijk goede draadloze set icm m'n C9. Ik wil zo min mogelijk draden. Mijn oog is gevallen op de JBL Bar 9.1.

Eerste wat opvalt: hoewel het een DTS:X-soundtrack is, identificeert de Bar 9.1 het als DTS Neural:X. Dit hebben we ook voor met ‘Jurassic World: Fallen Kingdom’. Mogelijk ligt dat aan iets dat de C9 doet – en dat zullen we nog verder onderzoeken en waar nodig deze review updaten.

Ik kan je wel zeggen dat mijn Marantz 5014 icm LG C9 ook altijd DTS Neural: X displayt, terwijl ik toch echt vaker DTS:X verwacht. Ga het volgend weekend testen met een Nvidea Shield TV Pro (want ik vermoed dat het aan mijn Mi Box ligt).

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-11 11:29

Mystikal

It never hurts to help!

Mystikal schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:13:
[...]

Ik ben iets meer gerust gesteld. Bij mij zat het probleem dat ik helemaal geen geluid kreeg uit mijn Heos bar als het een dts audiotrack betrof. Dus ik was bang dat ik perse een extra apparaat moest nemen. Ik heb niet de behoefte om DTS / 5.1 te luisteren als ik tv/film kijk op de 65GX. Heb alleen de heos bar namelijk.

Gelukkig kun je op de PLEX app (van de tv) DTS deselecteren, waardoor je gewoon PCM geluid wordt doorgestuurd naar de heos bar. Mijn probleem is dus opgelost.

Voor DTS kijk ik in mijn bios (wip) zie andere topic :+
Helaas moet ik mezelf even quoten. Ik merk nu weer dat als ik dts uitschakelt in de plex app op de tv, hij (app/synology ds412+) elke 15sec gaat bufferen. Is dat nog op te lossen?

Basement Bios ---- Exo-S

• mucuracat
Monda schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:25:

JBL..9.1 ook mijn verlanglijst :)
Ik las wel, als je veel muziek luistert dat de midden tonen minder zijn.

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11 17:38
mucuracat schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

JBL..9.1 ook mijn verlanglijst :)
Ik las wel, als je veel muziek luistert dat de midden tonen minder zijn.
Hm... Oké goed om mee te nemen. Luister ook wel aardig wat muziek. Maar heb nog niet echt een alternatief in deze prijsklasse. Ben echt op zoek naar zo min mogelijk draden, dus die los te koppelen rear boxen met accu zijn echt een uitkomst.

PSN: Mondaatje

• Dropj
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-02-2021
remco_k schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

CI+ modules kunnen alleen worden gebruikt bij kabel (DVB-C) aanbieders zoals Ziggo.
Of bij Digitenne (DVB-T2) van KPN. Of bij satelliet TV (DVB-S2) zoals Canal Digitaal.
Als je IPTV hebt van KPN dan is dat kastje met die netwerk kabel erin dus niet vervangbaar door een CI+ module in je TV.
Ik heb nu een iptv kastje met een netwerkkabel maar daar wil ik van af. Hier heb ik alleen glasvezel dus mogelijk dvb-t2 of gebruik maken van de KPN smart tv app.

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Is de C9 eigenlijk nog ergens te koop? De CX is namelijk een flop imho en ik wil over een half jaar upgraden voor next gen consoles.
ion schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:51:
Is de C9 eigenlijk nog ergens te koop?
Ja, zie pricewatch.
Hoezo dat? Leg uit.

• ion
  • Niet online

ion

Cap schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Ja, zie pricewatch.

[...]

Hoezo dat? Leg uit.
Twee winkels nog maar voor 300,- euro duurder dan de gangbare prijs.

De CX is een C9 met geen DTS, geen verbeteringen, halfgebakke hdmi 2.1

• Rivanov
  • Laatst online: 20:14
Ah, dus heb een flop gekocht. Nou, ben benieuwd dan morgen. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Cap schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Ja, zie pricewatch.

[...]

Hoezo dat? Leg uit.
Pricewatch is zinloos voor OLED’s.
De dagelijkse prijzen en ontwikkelingen staan in dit topic.
Zoek je dus een C9 of anders dan kijk je eerst in dat topic en bel/e-mail je de genoemde winkels af.
Vanwege de populariteit van de C9 wordt de voorraad wel steeds kleiner.
[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

• DeBaroN
ion schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:30:
[...]

Twee winkels nog maar voor 300,- euro duurder dan de gangbare prijs.

De CX is een C9 met geen DTS, geen verbeteringen, halfgebakke hdmi 2.1
Goed onderbouwd verhaal. Succes!

• ion
  • Niet online

ion

HoppyF schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:19:
[...]

Pricewatch is zinloos voor OLED’s.
De dagelijkse prijzen en ontwikkelingen staan in dit topic.
Zoek je dus een C9 of anders dan kijk je eerst in dat topic en bel/e-mail je de genoemde winkels af.
Vanwege de populariteit van de C9 wordt de voorraad wel steeds kleiner.
[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2
C9 is dus nergens meer op voorraad. Bij de C8 en C7 waren ze nog redelijk lang te koop na introductie van het nieuwere model.

• DeBaroN
ion schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:42:
[...]

C9 is dus nergens meer op voorraad. Bij de C8 en C7 waren ze nog redelijk lang te koop na introductie van het nieuwere model.
Koop je de B9 of E9

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:12
Help!!!! schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:25:
[...]

Bij mijn C9 met CI+ module werkt dat helaas ook niet.

Mijn C9 met CI+ gaat gewoon naar het vorige kanaal als ik terug druk :?

Edit: Ik kan ook gewoon een lijstje favorieten aanmaken en deze selecteren als zender volgorde i.p.v. de default ziggo volgorde.

[ Voor 12% gewijzigd door HEY_DUDE op 17-08-2020 22:09 ]

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
@baronruud ik had hetzelfde probleem, kon geen c9 voor een normale prijs meer vinden. Ik heb nu de b9 staan en ben er zeer blij mee.
Pagina: 1 ... 306 ... 571 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.