Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:30
Dropj schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:47:
Ik heb nog een foto gevonden van de kale woonkamer.

[Afbeelding]
Stopcontactje losschroeven en even kijken wat voor muur het is?
Dropj schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:44:
Ik krijg dus net een telefoontje van PlatteTv dat de meegeleverde muurbeugel bij de LG GX niet geschikt is voor een gipswand.. andere muurbeugels wel zeggen ze.

Klopt dit? Lijkt mij dat dit gewoon mogelijk is.
Lijkt me geen probleem met welke muurbeugel dan ook. Zorg er wel voor dat je gipsplaatpluggen of holle wandpluggen gebruikt. De muur scheurt echt niet zomaar open door een 55/65inch TV. Mijn nieuwbouwwoning is houtskeletbouw met gipswanden. Zowel in woonkamer als slaapkamer werkt deze methode prima.

[ Voor 48% gewijzigd door Lumics op 05-08-2020 14:50 ]

mucuracat schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Klopt toch ook.. Je hebt instelling op je tv om het in demo mode te zetten.

Als je stukje naar beneden scrolt, zie je ook webos versie
https://www.lg.com/ca_en/.../CT20098005-1328030090165
Demo mode heeft niets te maken met onnatuurlijk flitsende kleuren om een TV in een winkel beter op te laten vallen.
MediaMarkt suggereert dan fabrikanten zoals LG een TV opzettelijk afstellen zodat ze beter opvallen.
Slaat echt nergens op.
MediaMarkt roept wel vaker zulke onzin.
Kalibratie om die reden meeverkopen mag je dus misleiding noemen.
Als klant het onderste uit de kan willen en toe willen laten kalibreren is dat prima maar dan kiest een klant hier zelf wel voor.
Troubled schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:37:
Hoe moeilijk is het eigenlijk om zelf te calibreren? Ik kan van iemand een calibratie apparaat lenen maar geen idee hoe dat precies in zijn werk gaat.
Wat voor een apparatuur gaat het om?
Je moet een geschikte meter hebben plus de Calman software om dit uit te voeren.
Daarbij heb je ook kennis nodig.
Zonder handleiding kom je niet ver.

• Jarlaxz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik mag hopen dat het opgelost wordt in een firmware update. Want toe nu toe wordt er niet echt prioriteit aan gegeven lijkt wel. Op dit moment zie ik geen meerwaarde van de cx over de c9.

Ps. Hoe moet ik reageren op een comment op mijn eerste post?

• sturtiebe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-11 22:57
Iemand goeie beeldinstellingen voor LG CX? Blijf daar mee prutsen en ben nog niet tevreden :p

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
sturtiebe schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:10:
Iemand goeie beeldinstellingen voor LG CX? Blijf daar mee prutsen en ben nog niet tevreden :p
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 10:00

rajackar

Blood Minister

Mijn tweede E9 blijft het gelukkig goed doen maar ik heb nog een vraagje aan iedereen die ook Gsync gebruikt. Ik heb namelijk wat issues met Gsync op 4K. Met 1440p werkt het prima maar als ik de 4K resolutie selecteer wordt de refresh rate gelockt op 30hz. In Doom eternal lukt het soms om het naar 60 te krijgen door de resolutie eens te verlagen en weer naar 4K te zetten. Maar ook bij het switchen tussen HDR modi wil het soms weer gebeuren dat het hele zaakje lockt op 30hz.
Het aan en uit zetten van vsync lijkt geen invloed te hebben.
Ik zit nu te denken dat het misschien de kabel is die net niet genoeg bandbreedte is.
Of zijn er nog andere zaken waar ik aan zou kunnen denken?

Edit: laat maar. Je moet even handmatig het scherm op 60 Hz zetten in Windows. Ik ging er vanuit dat dat al zo stond |:(

[ Voor 8% gewijzigd door rajackar op 05-08-2020 17:26 ]

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 12:39

Rio

Ik heb al een boek

herian10 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:05:
vanochtend op mijn c8 een update binnen gekregen versie 05.20.02
kan nog weinig over vinden
Same here (E8). Nul info idd

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51

Mfpower

In dubio

mhulsie schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:03:
Sinds vanochtend FW 5.20.02 geïnstalleerd op mijn C8. Ik had veel problemen met Dolby Vision black crush, maar op het eerste oog zou ik zweren dat dit nu minder is. Dolby Vision is nog steeds vrij donker, maar het lijkt natuurlijker. Ik zag ook dat de Dolby Vision versie geüpdate is van 1.5.0_17.00 naar 1.5.0_17.02. Dus het kan goed zijn dat er verschil zichtbaar is.

Ik heb het nog niet in een pitch black kamer kunnen testen, dit hoop ik vanavond te doen.
@Mfpower Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen als je zover bent!
Thanks voor de update! Ik ga het zeker testen, gaat wel een paar dagen duren voor ik er tijd voor heb, ik zal mijn bevindingen hier posten.

• Dropj
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-02-2021
HoppyF schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Aha! ;)
De meningen lopen hier uiteen zoals je kunt lezen.
Maar inderdaad verstandig om even bij je buren aan te bellen en het te vragen.
Wellicht wil een aardige buurman/vrouw je nog wel helpen met gaten boren en ophangen ook.
Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden of het nu echt gipsplaten of gasbeton is!
Ik heb een handige Dave (Harry) gevonden en die gaat me helpen!:)

Ik laat nog even weten of het gipsplaten zijn.

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-11 11:29

Mystikal

It never hurts to help!

De LG65GX. Het nadert nu perfectie..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LM-k2MkIcnHjNgcUQ6mK23Do0Fo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AGRy4AKARUblR959scG9jGkt.jpg?f=user_large

Basement Bios ---- Exo-S

• Dropj
Lumics schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Stopcontactje losschroeven en even kijken wat voor muur het is?

[...]

Lijkt me geen probleem met welke muurbeugel dan ook. Zorg er wel voor dat je gipsplaatpluggen of holle wandpluggen gebruikt. De muur scheurt echt niet zomaar open door een 55/65inch TV. Mijn nieuwbouwwoning is houtskeletbouw met gipswanden. Zowel in woonkamer als slaapkamer werkt deze methode prima.
Het is inderdaad een holle wand (gipsplaat). Ik dacht zelf aan hollewandankers van Toggler. Die kunnen denk net iets meer aan.

• F55
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 22:04

F55

Als de hollewand gips is, dan er een gat in snijden bv 15 x15 cm dan kan je hand er in, achter de wand kan je dan houten plankjes plaatsen, dan kan je er een paar honderd kilo aan ophangen.
Bijkomend voordeel, al je kabels kan je dan via de hollewand naar beneden laten zakken uit het zicht, benden ook gat maken of holle wand doos plaatsen waar de kabels netjes uit kunnen komen.
Ik krijg dus net een telefoontje van PlatteTv dat de meegeleverde muurbeugel bij de LG GX niet geschikt is voor een gipswand.. andere muurbeugels wel zeggen ze.

• Mystikal
  • Laatst online: 23-11 11:29

Mystikal

It never hurts to help!

F55 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:30:
Als de hollewand gips is, dan er een gat in snijden bv 15 x15 cm dan kan je hand er in, achter de wand kan je dan houten plankjes plaatsen, dan kan je er een paar honderd kilo aan ophangen.
Bijkomend voordeel, al je kabels kan je dan via de hollewand naar beneden laten zakken uit het zicht, benden ook gat maken of holle wand doos plaatsen waar de kabels netjes uit kunnen komen.

[...]
Is gewoon mogelijk hoor. Met de juiste pluggen is dat geen enkel probleem. Het is geen plasma uit 2009, die nog 70 kilo woog...

Basement Bios ---- Exo-S

• mucuracat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 13:52

Kan zijn dat meegeleverde muurbeugel klein oppervlakte heeft die tegen de muur komt en hierdoor veel kracht uitoefent en dus gipsplaat kapot kan maken.

Om druk te verminderen, zou je zelfs een groter plaat of plank tussen gips en beugel kunnen zetten. En dan met gipspluggen vastmaken.

Wat ik niet begrijp? Waarom gipsplaten in een nieuwbouw huis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilEfc_vsmaP-G7b9g01dZ7j6uq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/csxkgRKsK6vw0nvDnjdtQYS1.png?f=user_large

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• mhulsie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-11 18:36
Mfpower schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:16:
[...]

Thanks voor de update! Ik ga het zeker testen, gaat wel een paar dagen duren voor ik er tijd voor heb, ik zal mijn bevindingen hier posten.
Ik heb Dolby Vision getest in een pitch black kamer. Ik heb het black pulge testpattern van test.full.band erbij gepakt. Ik kon met brightness op 52 net aan de twee verticale balken aan de rechterkant zien (wat goed zou zijn). Op default brightness (50) zag ik alleen de meest rechter balk.

Met brightness op 52, zijn er raised blacks (waarvan ik denk dat dan het voordeel van OLED en Dolby Vision in algemeen teniet wordt gedaan). En zelfs dan ziet het er nog niet uit zoals ik denk dat het zou moeten.

Ik denk dat mijn enthousiasme omtrent een fix placebo was. De kamer was ook niet pitch black.
Ik weet dat Dolby Vision donkerder kan zijn dan HDR, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit superieure HDR formaat zoveel detail achterwege houdt in vergelijking met HDR10. In praktisch elke bron die ik test heeft HDR10 veel meer detail in schaduwen, kleding etc. Daarmee oogt HDR10 veel natuurlijker.

Gelukkig kan ik UHD discs met Dolby Vision content in de HDR10 core kijken met mijn UHD speler.

• cypress3d
  • Laatst online: 19-11 20:07
Ik heb sinds begin juni een 55c9 en opzich heel erg blij mee. Ik heb alleen wanneer ik een geheel wit beeld heb een gele waas over de breedte van het scherm helemaal onderin. Het begint rechts onder en verloopt naar de linker kant onderin. Als ik een spel speel of film kijk nergens last van. Het is dus alleen zichtbaar wanneer je een wit scherm ziet.

Bij mijn broertje die de 65" heeft gekeken en die heeft dit totaal niet. Ok geen een oled scherm is egaal strak wit maar dit van mij lijkt me niet goed.

In de winkel kon ik niet terecht aangezien ze daar niet meer leverbaar zijn. Dus via de facebookchat gesproken met iemand van Lg. Ze willen een reparatiebezoek inplannen. Ik heb elders in dit topic gelezen dat ze ook aan huis je scherm/paneer kunnen vervangen?

Graag jullie bevindingen

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 10:00

rajackar

Blood Minister

cypress3d schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:46:
Ik heb sinds begin juni een 55c9 en opzich heel erg blij mee. Ik heb alleen wanneer ik een geheel wit beeld heb een gele waas over de breedte van het scherm helemaal onderin. Het begint rechts onder en verloopt naar de linker kant onderin. Als ik een spel speel of film kijk nergens last van. Het is dus alleen zichtbaar wanneer je een wit scherm ziet.

Bij mijn broertje die de 65" heeft gekeken en die heeft dit totaal niet. Ok geen een oled scherm is egaal strak wit maar dit van mij lijkt me niet goed.

In de winkel kon ik niet terecht aangezien ze daar niet meer leverbaar zijn. Dus via de facebookchat gesproken met iemand van Lg. Ze willen een reparatiebezoek inplannen. Ik heb elders in dit topic gelezen dat ze ook aan huis je scherm/paneer kunnen vervangen?

Graag jullie bevindingen
Kun je gewoon inplannen idd. Bij mijn vorige oled is ook een keer het paneel aan huis vervangen.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

remco_k schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:30:
Sinds een paar maanden bezitter van de 65" C9. Los van "het" lipsync probleem, ben ik onwijs blij met deze tv.

Het lipsync probleem uit zich bij mij met alle bronnen, zowel in- (o.a. Youtube, Netflix) als extern zowel via ARC, als TOSLINK als via de interne luidspreker van de tv. De audio afwijking varieert van 1 frames te laat tot 6 of meer frames te laat. (=40 tot >=240 ms te laat! bij 25fps).
...
Ik ben in ieder geval van plan even strak de vinger aan de pols te houden - in de hoop dat LG wellicht met een (software) fix kan komen om dit probleem op te lossen - of verder te kunnen onderzoeken.
Minstens 10 e-mails en 4 telefoon gesprekken met LG later laat mij achter in een soort desillusie. Het is me niet gelukt om de support van LG het probleem te laten erkennen dat het er is (om nog maar niet te spreken over het feit dat LG nauwelijks uit zichzelf antwoord). Hieronder een quote van mij op het LG community US forum, alwaar ik iedereen die hier hetzelfde probleem ervaart graag uitnodig om ook daar het één en ander te posten over je lip-sync issue.

Zoals in de quote hieronder is te lezen heb ik ook contact met de verkoper (Coolblue) en probeer ik via die route het spul opgelost,of op z'n minst eerst maar eens erkend te krijgen en dan opgelost.
Lukt dat niet dan moet ik eens kijken wat voor stappen ik daarna kan nemen.

Bron: https://lgcommunity.us.co...cted-dolby-sources#latest
Its a core or design problem in the tv and LG is (for years, appearantly) in denial of the whole thing. I have the C9 and have been trying for months for LG to accept this as a problem.

As a test I disconnected everything from my tv, so no receveiver, game or settop box connected. The only things connected: power, ethernet and dvb-c. Did a factory reset of the tv. Of course now its using its internal speaker. And even THEN:

The audio is always late with internal apps like YouTube and Netflix (200-250 msec late). Internal dvb-c receiver is quite good but still too late: 80 msec. (All multiichannel Dolby Digital tests)

These numbers are all unacceptable.

(In case you wonder: I'm having exact the same audio sync problems with my Onkyo receiver connected, via ARC or TOSlink.)

I have sent this information including some lipsync test videos shot with my phone as 'proof' to LG (in NL) but they are in denial and will stay that way. They are not willing for any further investigation.

Its a shame! My bet is that they are exactly aware of what the problem is but can't fix it for some reason (maybe a WebOS limitation) and so they respond to users that there is (or they see) "no problem", as they did with me just this week. Despite the fact that the problem is perfectly visible/audible and proven in my (presentable) video's.

It is my first LG tv and it will be my last. From here and now on I will advise everyone NOT/NEVER to buy an LG tv.

Unless LG takes action:

1.Acknowledge the problem.

2. Give a time window when they expect to fix the issue.

In the meantime I started to contact my (Dutch) seller and will be trying to get the issue via their channels to LG. Its obvious (Google) that LG has a audio sync issues / lip sync issues for a long time/years and in many tv series. Its now our job to get them to see/ack it first and then to come up with a solution.

LG might be reading this. If so: Please acknowledge that there is a problem with the TV (my point 1 from above). That gives a way better impression than acting as if all is good, when its really not and therefore you are in denial. 2: notify users that you are working out a solution and give users a time window when to expect it. My best educated guess is that a software solution (a new firmware) can be implemented to solve this for any user around the world. If, for some reason, no solution can be acquired, please be honest about that and notify users accordingly and explain why. But, just for your information: it is technically perfectly possible to correctly sync the audio (better than) frame accurate to the video. If you can't, then you'll need to hire better developers and/or invest more time. If WebOS for some reason has a limitation to correctly timestamp the audio, then work with WebOS to get that fixed.

Regards, a multimedia senior software developer and teamleader (who gets the lip-sync right in his own software).

Please do something about it and don't deny it either.

Alles kan stuk.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik lees dat de C8 een dolby vision update heeft gekregen?
mucuracat schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Kan zijn dat meegeleverde muurbeugel klein oppervlakte heeft die tegen de muur komt en hierdoor veel kracht uitoefent en dus gipsplaat kapot kan maken.

Om druk te verminderen, zou je zelfs een groter plaat of plank tussen gips en beugel kunnen zetten. En dan met gipspluggen vastmaken.

[Afbeelding]
Ja, theoretisch gezien komt er meer kracht op een kleiner oppervlak te staan als er bv 30 kilo aan hangt.
Bij een gewone muurbeugel zijn de krachten meer verdeeld.

Het is natuurlijk zinloos een plaat te plaatsen tussen de muurbeugel en gipsplaat omdat het hele effect van een platte GX montage aan de muur dan teniet wordt gedaan.
Goede pluggen gebruiken speciaal voor gipsplaat is de oplossing.
Nog beter is als de gaten in het frame vallen waarop de gipsplaten zijn gemonteerd.

Waarom gipsplaten in een nieuwbouw huis?
Geen idee! Het is mij niet bekend dat dit toegepast wordt.
Ik ken het alleen bij oudere huizen waarbij er laten een wandje gezet is.
Gasbetonblokken zijn een veel betere en stevige oplossing en erg duur zijn ze ook niet.
remco_k schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:34:
[...]

Minstens 10 e-mails en 4 telefoon gesprekken met LG later laat mij achter in een soort desillusie. Het is me niet gelukt om de support van LG het probleem te laten erkennen dat het er is (om nog maar niet te spreken over het feit dat LG nauwelijks uit zichzelf antwoord). Hieronder een quote van mij op het LG community US forum, alwaar ik iedereen die hier hetzelfde probleem ervaart graag uitnodig om ook daar het één en ander te posten over je lip-sync issue.

Zoals in de quote hieronder is te lezen heb ik ook contact met de verkoper (Coolblue) en probeer ik via die route het spul opgelost,of op z'n minst eerst maar eens erkend te krijgen en dan opgelost.
Lukt dat niet dan moet ik eens kijken wat voor stappen ik daarna kan nemen.

Bron: https://lgcommunity.us.co...cted-dolby-sources#latest

[...]
Erkennen dat er een probleem is betekent dat er een oplossing gemaakt kan worden.
De vraag is dus: is er sprake van een structureel en reproduceerbaar probleem?
Elke bezitter van een C9 (bijvoorbeeld) zou dus hetzelfde probleem moeten ervaren.
Dit onder gelijke omstandigheden.
Dit kan alleen als je met interne luidsprekers gaat testen.
Niet iedereen heeft een soundbar of receiver en al helemaal niet hetzelfde merk of model.
Er moet dus een aantoonbare opzet zijn waarmee een defect kan worden aangetoond.

Dreigen om nooit meer een LG te kopen is zinloos.
Daar is LG (of een andere fabrikant) echt niet gevoelig voor.

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
HoppyF schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Demo mode heeft niets te maken met onnatuurlijk flitsende kleuren om een TV in een winkel beter op te laten vallen.
Heb jij je als Oled opperhoofd hier wel eens bedacht dat je er hartstikke naast zou kunnen zitten.

Fabrikanten hebben ook op elke tv een zogenaamde demo-modus die de optimale beeldkwaliteit moet laten zien maar ook dit is weer gevaarlijk aangezien hier content op getoond wordt die door de fabrikant zelf compleet geoptimaliseerd is voor weergave op de betreffende tv. Bovendien wordt in negen van de tien gevallen de dynamische beeldmodus gebruikt die een tv in de winkel er beter uit laat springen maar die thuis voor een te overdreven kleurweergave met weinig indrukwekkende zwartwaarden zorgt.

En natuurlijk is dat een manier om op te vallen

[ Voor 45% gewijzigd door NoahAmber op 06-08-2020 18:15 ]

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11 08:46
HoppyF schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Demo-mode IS precies dat. Dus Mediamarkt praat hier geen onzin.
Elk merk noemt dat trouwens weer anders. Shopmode, demo mode whatever.

Het bestaat enerzijds uit bepaalde instellingen afschermen, bepaalde beschermingen uitzetten en het beeld onnatuurlijk boosten zodat het opvalt in een winkel onder slecht TL-licht.

Gelijk een reden waarom je NOOIT een plasma of OLED scherm moet kopen dat dienst heeft gedaan als demomodel in een winkel (en vaak worden die niet eens aangeboden vanwege problemen met inbranden)

[ Voor 44% gewijzigd door Sluuz op 06-08-2020 17:25 ]

PSN: Sluuz

• remco_k

remco_k

HoppyF schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:04:
[...]

Erkennen dat er een probleem is betekent dat er een oplossing gemaakt kan worden.
Niet altijd. Er kan natuurlijk ook een situatie ontstaan dat ze het probleem wel erkennen, maar vanwege (b.v. WebOS) beperkingen zij zelf geen oplossing kunnen maken. Hoe dan ook probeer ik eerst maar eens die erkenning voor elkaar te krijgen. Dat leek me in beginsel niet zo een grote uitdaging als dat het nu is geworden.
De vraag is dus: is er sprake van een structureel en reproduceerbaar probleem?
Ja.
Elke bezitter van een C9 (bijvoorbeeld) zou dus hetzelfde probleem moeten ervaren.
Dit onder gelijke omstandigheden.
Dit kan alleen als je met interne luidsprekers gaat testen.
Niet iedereen heeft een soundbar of receiver en al helemaal niet hetzelfde merk of model.
Er moet dus een aantoonbare opzet zijn waarmee een defect kan worden aangetoond.
Die is er. Simpel: Alleen de TV zonder randapparatuur, factory reset en het probleem is daar, op de interne tv speakers. Al Googlend zie ik exact dezelfde klachten over C7, C8, C9 (deze dus) en ook de nieuwe, CX serie.
Ik heb dit probleem al out of de box en ik kan me niet voorstellen dat het een defect is alleen in mijn TV. Ik kan me wel voorstellen dat dit het gevolg is van een fundamenteel ontwerp probleem, en dus vermoed ik dat elke C9 gebruiker last heeft van dit probleem. Niet iedereen zal het dan zien of er last van hebben, want dat kan inderdaad lastig zijn om te zien. Maar wees gewaarschuwd: once you see it, you can't unsee it.
Dreigen om nooit meer een LG te kopen is zinloos.
Daar is LG (of een andere fabrikant) echt niet gevoelig voor.
Eens. Maar ze zijn vooralsnog ook niet gevoelig voor de representatieve feiten die ik ze heb gestuurd in de vorm van video opnames waarin dit lip-sync probleem pijnlijk duidelijk te zien/horen is middels een paar lip-sync test videos. Met diezelfde videos is de vertraging ook heel goed meetbaar in een video editor, vandaar dat ik het "feiten" noem.
Toch blijven ze gewoon zeggen dat ze geen probleem zien, merkwaardig genoeg. 8)7 Dat is eigenlijk wat mij het hardst tegen de borst stoot, dat ze klaarblijkelijk in ontkenningsfase zitten, of ze zijn bij LG NL zo a-technisch dat ze het hele probleem gewoon niet begrijpen en daarom maar zeggen dat ze geen probleem in de video zien.

Alles kan stuk.

• Dropj
HoppyF schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:00:
[...]

Ja, theoretisch gezien komt er meer kracht op een kleiner oppervlak te staan als er bv 30 kilo aan hangt.
Bij een gewone muurbeugel zijn de krachten meer verdeeld.

Het is natuurlijk zinloos een plaat te plaatsen tussen de muurbeugel en gipsplaat omdat het hele effect van een platte GX montage aan de muur dan teniet wordt gedaan.
Goede pluggen gebruiken speciaal voor gipsplaat is de oplossing.
Nog beter is als de gaten in het frame vallen waarop de gipsplaten zijn gemonteerd.

Waarom gipsplaten in een nieuwbouw huis?
Geen idee! Het is mij niet bekend dat dit toegepast wordt.
Ik ken het alleen bij oudere huizen waarbij er laten een wandje gezet is.
Gasbetonblokken zijn een veel betere en stevige oplossing en erg duur zijn ze ook niet.
Klopt. De 55 inch weegt volgens mij met beugel 22 kilo dus ik denk ook wel dat het makkelijk moet kunnen. Ik monteer eerst de beugel door hollewandankers en ga dan eerst zelf wat gewicht eraan hangen als test. Komt helemaal goed denk!:)

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:50
remco_k schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:43:
[...]

Niet altijd. Er kan natuurlijk ook een situatie ontstaan dat ze het probleem wel erkennen, maar vanwege (b.v. WebOS) beperkingen zij zelf geen oplossing kunnen maken. Hoe dan ook probeer ik eerst maar eens die erkenning voor elkaar te krijgen. Dat leek me in beginsel niet zo een grote uitdaging als dat het nu is geworden.

[...]

Ja.

[...]

Die is er. Simpel: Alleen de TV zonder randapparatuur, factory reset en het probleem is daar, op de interne tv speakers. Al Googlend zie ik exact dezelfde klachten over C7, C8, C9 (deze dus) en ook de nieuwe, CX serie.
Ik heb dit probleem al out of de box en ik kan me niet voorstellen dat het een defect is alleen in mijn TV. Ik kan me wel voorstellen dat dit het gevolg is van een fundamenteel ontwerp probleem, en dus vermoed ik dat elke C9 gebruiker last heeft van dit probleem. Niet iedereen zal het dan zien of er last van hebben, want dat kan inderdaad lastig zijn om te zien. Maar wees gewaarschuwd: once you see it, you can't unsee it.

[...]

Eens. Maar ze zijn vooralsnog ook niet gevoelig voor de representatieve feiten die ik ze heb gestuurd in de vorm van video opnames waarin dit lip-sync probleem pijnlijk duidelijk te zien/horen is middels een paar lip-sync test videos. Met diezelfde videos is de vertraging ook heel goed meetbaar in een video editor, vandaar dat ik het "feiten" noem.
Toch blijven ze gewoon zeggen dat ze geen probleem zien, merkwaardig genoeg. 8)7 Dat is eigenlijk wat mij het hardst tegen de borst stoot, dat ze klaarblijkelijk in ontkenningsfase zitten, of ze zijn bij LG NL zo a-technisch dat ze het hele probleem gewoon niet begrijpen en daarom maar zeggen dat ze geen probleem in de video zien.
Er lijkt mij een verschil tussen een tv die jij hebt die mogelijk defect is of een algemeen probleem met deze modellijn. Voor jouw gemoedsrust lijkt mij het erkennen van LG van de eerste factor het belangrijkste. Dan krijg je een reparatie of omruiling. Bij doorzeuren kan het zijn dat ze dat gaan doen om van je af te zijn. Als het een probleem is wat alleen ( ik chargeer even) jij ervaart,dan heb je een probleem want dan gaan ze er niks aan doen.

Proberen aan te tonen dat het een ontwerpfout is gaat je heel veel tijd kosten en mogelijk veel frustratie opleveren.

• Gizzo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik wil een bluetooth koptelefoon aanschaffen om tv (LG GX) te kunnen kijken zonder anderen om me heen te storen. Is er iemand die me een goeie kan aanraden. Ik maak me vooral zorgen om eventuele vertraging in het geluid
NoahAmber schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:08:
[...]

Heb jij je als Oled opperhoofd hier wel eens bedacht dat je er hartstikke naast zou kunnen zitten.

Fabrikanten hebben ook op elke tv een zogenaamde demo-modus die de optimale beeldkwaliteit moet laten zien maar ook dit is weer gevaarlijk aangezien hier content op getoond wordt die door de fabrikant zelf compleet geoptimaliseerd is voor weergave op de betreffende tv. Bovendien wordt in negen van de tien gevallen de dynamische beeldmodus gebruikt die een tv in de winkel er beter uit laat springen maar die thuis voor een te overdreven kleurweergave met weinig indrukwekkende zwartwaarden zorgt.

En natuurlijk is dat een manier om op te vallen
Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt.
Ik ontken niet dat er een demo/winkel stand op een TV zit want dat weet ik ook wel.

Het ging om het kalibreren en het feit dat MediaMarkt beweerde dat kalibratie zinvol zou zijn omdat fabrikanten als LG, TV bewust verkeerd afstellen om ze in een winkel beter te laten overkomen voor de verkoop.
Dat is dus grote onzin want buiten de demo/winkel mode om, staat de TV prima afgesteld af fabriek.
Kaliberen is dus om die reden helemaal niet nodig.
Zo duidelijk?
remco_k schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:43:
[...]

[...]

Ja.

[...]

[...]

Ik geloof je wel maar met jouw redenering zou iedereen hier dus last van moeten hebben en zou het dus ook klachten moeten regenen. Ook hier in dit topic want over het algemeen zijn wij Tweakers toch wat kritischer dan de gemiddelde consument.
Veel consumenten ook Tweakers gebruiken hun TV min of meer zo out-of-the-box zonder veel zelf te wijzigen.
Problemen zoals met het geluid zouden dus zeker op moeten vallen.
Het zou ook een technisch probleem kunnen zijn bij bepaalde series waardoor er relatief weinig klachten zijn.
Verder onderzoek is dus nodig.
Het liefst ook een eenvoudige en goed reproduceerbare test die iedereen kan uitvoeren om bewijs te leveren.

LG Benelux heeft waarschijnlijk onvoldoende technische kennis om alles zelf op te kunnen lossen.
Bij ingewikkelde zaken moet men aankloppen bij de tweede of derde lijn technische ondersteuning.
Deze zal wel in Korea zitten.

• kgevol
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:30
Ik heb met de c8 ook last van audiosync problemen, maar omdat de timing steeds wisselt kan ik het ook niet corrigeren door mijn receiver of bij de ARCsettings. Speelt bij Netflix intern en ziggo next via receiver. Via interne YouTube app en test video met zo'n balletje en piepjes lijkt het de timing wel goed te zijn. Heb jij dit ook @remco_k?
HoppyF schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:00:
[...]

Niet helemaal, een dunne stalen plaat volstaat om de kracht goed te verdelen, dat is 2mm. Dan is het effect van de GX montage echt niet weg. Even los van het feit dat je het met gewoon pluggen ook wel redt.

@remco_k uiteraard is het reproduceerbaar en hebben allerlei (zo niet alle) LG OLED's er last van. Ik heb er nu zoveel gezien dat ik wel kan concluderen: ze zijn gewoon niet zuiver in lip sync. De 2 modellen die ik thuis heb zijn uiteraard ook niet zuiver, maar ja: je went eraan.

Geldt overigens ook voor veel andere merken. Het punt is dat het gros van de mensen het niet merkt of tegenwoordig zó gewend is aan al die lipsync problemen op Youtube, Netflix, via pc, tablet, telefoon of digitale tv box dat het als 'normaal' of in ieder geval 'acceptabel' gezien wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 06-08-2020 22:06 ]

Cap schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:00:
[...]

Niet helemaal, een dunne stalen plaat volstaat om de kracht goed te verdelen, dat is 2mm. Dan is het effect van de GX montage echt niet weg. Even los van het feit dat je het met gewoon pluggen ook wel redt.

@remco_k uiteraard is het reproduceerbaar en hebben allerlei (zo niet alle) LG OLED's er last van. Ik heb er nu zoveel gezien dat ik wel kan concluderen: ze zijn gewoon niet zuiver in lip sync. De 2 modellen die ik thuis heb zijn uiteraard ook niet zuiver, maar ja: je went eraan.

Geldt overigens ook voor veel andere merken. Het punt is dat het gros van de mensen het niet merkt of tegenwoordig zó gewend is aan al die lipsync problemen op Youtube, Netflix, via pc, tablet, telefoon of digitale tv box dat het als 'normaal' of in ieder geval 'acceptabel' gezien wordt.
Mee eens, een dunne stalen plaat zal het schilderij niet aantasten bij een GX.
Ik bedoelde eigenlijk een houten plaat van 1cm dik of meer.
Dat valt wel op.
Maar goed, monteren zoals het hoort met goede pluggen of in het frame van de gipsplaten geschroefd heeft de voorkeur en is stevig genoeg.

Ik ervaar niet echt lip sync problemen maar ik kijk en luister ook zonder soundbar of receiver dus alleen met de interne luidsprekers.
Het is mij wel een opgevallen dat er lip sync problemen bij RTL Boulevard waren.
Echter, dan moet dan aan Boulevard liggen en niet aan de TV.
Het journaal op NPO1 ofzo was op dat moment gewoon prima.
Andere zenders ook.
Bij Netflix of YouTube heb ik ook niks gemerkt.
Wel een paar keer zo’n test lip sync video afgespeeld en op mijn iPhone opgenomen.
Er was een klein verschil te meten maar veel was het niet.

Mochten er toch veel klachten zijn dan moet LG dit toch op moeten kunnen lossen met andere firmware of een instelling in de menu’s om audio te versnellen of vertragen.
Punt is dat lip sync all over the place is ipv consistent goed of een x aantal ms fout, afhankelijk van verschillende oorzaken. Of je nu de interne ontvanger, een externe of een app gebruikt. En dan heb je inderdaad vaak ook nog de ellende dat het gewoon in de bron zit. Bottom line, het is gewoon heel vaak niet 100% zuiver. Ben je daar niet gevoelig voor dan is dat een zegen, ben je dat wel dan...

Ik kijk zelden via de audio installatie (ook sync issues trouwens) en doe alles via de interne speakers. Ik let er maar zo min mogelijk op maar als ik dat wel doe dan zie je het gewoon. De rest van mijn familie merkt er dan weer helemaal niks van, tenzij het wel heel gortig wordt. Maar 100ms fout daar kraait geen haan naar.

Het geluid komt inderdaad vaak net iets later dan het beeld dus dan hebben delay opties voor het geluid ook geen zin, je zou een beeld delay nodig hebben. Bovendien wisselt het per bron, uitzending etc. Dus je kan sleutelen wat je wilt met de interne en externe geluidsopties maar écht goed en consistent goed krijg je het gewoon niet. Helaas pindakaas. Wat dat betreft mis ik analoog wel, good old times dat het geluid gewoon ingebakken zat in het signaal. Dat eeuwige ge-etter met lip sync.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 06-08-2020 22:28 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier ook geen lipsync issues op de 55GX, althans niet waarneembaar in elk geval. Ik kijk normaal meest TV via de KPN settopbox die via mijn Denon AVR is aangesloten en Netflix via de app in de TV zelf met de audio via ARC naar de Denon AVR. De ingebouwde speakers in de TV gebruik ik niet.
Cap schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:24:
Punt is dat lip sync all over the place is ipv consistent goed of een x aantal ms fout, afhankelijk van verschillende oorzaken. Of je nu de interne ontvanger, een externe of een app gebruikt. En dan heb je inderdaad vaak ook nog de ellende dat het gewoon in de bron zit. Bottom line, het is gewoon heel vaak niet 100% zuiver. Ben je daar niet gevoelig voor dan is dat een zegen, ben je dat wel dan...

Ik kijk zelden via de audio installatie (ook sync issues trouwens) en doe alles via de interne speakers. Ik let er maar zo min mogelijk op maar als ik dat wel doe dan zie je het gewoon. De rest van mijn familie merkt er dan weer helemaal niks van, tenzij het wel heel gortig wordt. Maar 100ms fout daar kraait geen haan naar.

Het geluid komt inderdaad vaak net iets later dan het beeld dus dan hebben delay opties voor het geluid ook geen zin, je zou een beeld delay nodig hebben. Bovendien wisselt het per bron, uitzending etc. Dus je kan sleutelen wat je wilt met de interne en externe geluidsopties maar écht goed en consistent goed krijg je het gewoon niet. Helaas pindakaas. Wat dat betreft mis ik analoog wel, good old times dat het geluid gewoon ingebakken zat in het signaal. Dat eeuwige ge-etter met lip sync.
Ik probeer de logica te ontdekken maar dat is lastig zo.
De ene keer wel goed en de andere keer niet maakt het niet makkelijk.
Is het dan de bron of de TV?
Daarom zei ik al eerder dat er een eenvoudige reproduceerbare test moet komen of worden gebruikt.
Een YouTube test video die ik eerder heb gebruikt gaf bij mij minder dan 100ms verschil.
Dat lijkt mij acceptabel.
Een klein beetje marge zal er altijd wel zijn.

Ik weet dat mijn externe KPN STB wel een optie kent om audio te vertragen.
Maar goed dat gaat dan over gewoon TV kijken en staat los van Netflix en YouTube of andere apps.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51

Mfpower

In dubio

mhulsie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

Ik heb Dolby Vision getest in een pitch black kamer. Ik heb het black pulge testpattern van test.full.band erbij gepakt. Ik kon met brightness op 52 net aan de twee verticale balken aan de rechterkant zien (wat goed zou zijn). Op default brightness (50) zag ik alleen de meest rechter balk.

Met brightness op 52, zijn er raised blacks (waarvan ik denk dat dan het voordeel van OLED en Dolby Vision in algemeen teniet wordt gedaan). En zelfs dan ziet het er nog niet uit zoals ik denk dat het zou moeten.

Ik denk dat mijn enthousiasme omtrent een fix placebo was. De kamer was ook niet pitch black.
Ik weet dat Dolby Vision donkerder kan zijn dan HDR, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit superieure HDR formaat zoveel detail achterwege houdt in vergelijking met HDR10. In praktisch elke bron die ik test heeft HDR10 veel meer detail in schaduwen, kleding etc. Daarmee oogt HDR10 veel natuurlijker.

Gelukkig kan ik UHD discs met Dolby Vision content in de HDR10 core kijken met mijn UHD speler.
Helaas heb ik die optie niet. Het is echt een firmware probleem, want het is geintroduceerd met de macroblocking fix. In die tijd hadden alle modussen black crush.. het is toen gefixt in de 5.x firmware, alleen niet in Dolby Vision gek genoeg. Ik heb het probleem alleen in DV, en het is irritant omdat ik geen andere manier heb om Netflix slechts HDR door te laten geven.

Ik heb ook dat het bij brightness 52 weer redelijk goed is, maar net als jij doe ik dat niet omdat je geen raised blacks wilt. Dat is nog erger.

Alles bij elkaar lijkt het probleem bij sommige nieuwe DV series niet voor te doen; The Witcher: niet gezien, Transformers: niet gezien. Het blijft een raar probleem.

PS mijn vrouw heeft de updatemelding weggeklikt en nu wil ie niet updaten, maar zo gauw het weer kan kijk ik er naar.

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
mucuracat schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
[Afbeelding]
Niets geks aan, betere isolatiewaarde mits met glaswol ertussen. Sneller op te bouwen, dus goedkoper in arbeidsloon. Vaak gladder en daardoor goed af te werken. En vast nog meer voordelen :)

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:25

• remco_k

remco_k

HoppyF schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:47:
[...]

Ik geloof je wel maar met jouw redenering zou iedereen hier dus last van moeten hebben en zou het dus ook klachten moeten regenen. Ook hier in dit topic want over het algemeen zijn wij Tweakers toch wat kritischer dan de gemiddelde consument.
Veel consumenten ook Tweakers gebruiken hun TV min of meer zo out-of-the-box zonder veel zelf te wijzigen.
Problemen zoals met het geluid zouden dus zeker op moeten vallen.
Het zou ook een technisch probleem kunnen zijn bij bepaalde series waardoor er relatief weinig klachten zijn.
Verder onderzoek is dus nodig.
Het liefst ook een eenvoudige en goed reproduceerbare test die iedereen kan uitvoeren om bewijs te leveren.

LG Benelux heeft waarschijnlijk onvoldoende technische kennis om alles zelf op te kunnen lossen.
Bij ingewikkelde zaken moet men aankloppen bij de tweede of derde lijn technische ondersteuning.
Deze zal wel in Korea zitten.
Het gaat mij ook niet echt om de discussie of het wel of geen ontwerp probleem is. Maar gewoon om het feit dat ik een lip-sync issue heb welke maar niet door LG wordt gezien als probleem.
kgevol schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:00:
Ik heb met de c8 ook last van audiosync problemen, maar omdat de timing steeds wisselt kan ik het ook niet corrigeren door mijn receiver of bij de ARCsettings. Speelt bij Netflix intern en ziggo next via receiver. Via interne YouTube app en test video met zo'n balletje en piepjes lijkt het de timing wel goed te zijn. Heb jij dit ook @remco_k?
Bij alles zit de audio ernaast, dus ook youtube en netflix. Stereo bronnen gaan iets beter maar vooral dolby digital bronnen hebben een grotere audio vertraging.
Bij de test patterns van Netflix is wel heel moeilijk te bepalen of de audio ernaast zit vanwege de manier waarop dat filmpje is gemaakt. Wel kan je dat met je telefoon opnemen en in een video editor later meten en dan zal je zien dat ook die ernaast zit, wellicht.

En inderdaad, de timing wisselt ook per keer dat je iets aanzet, dat maakt het probleem lastig. Maar het probleem is er bij mij wel permanent.

@Cap
Ik heb nog 2 Sony bravia's hier in huis staan, en beide zijn spot on qua lipsync. Zowel met interne speakers als via hdmi arc als via toslink. Ik leg de lat niet te hoog. De audio moet gewoon in sync zijn, en dat de meeste mensen er niet over klagen wil niet zeggen dat het probleem er niet is.
HoppyF schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:17:
[...]

Ik ervaar niet echt lip sync problemen maar ik kijk en luister ook zonder soundbar of receiver dus alleen met de interne luidsprekers.
Het is mij wel een opgevallen dat er lip sync problemen bij RTL Boulevard waren.
Echter, dan moet dan aan Boulevard liggen en niet aan de TV.
Het journaal op NPO1 ofzo was op dat moment gewoon prima.
Andere zenders ook.
Welkom bij de club van lip-sync issues dus. Zoals eerder opgemerkt varieert het probleem een beetje. Dus je kan bij zender x het probleem wel ervaren en bij y niet. En daarna andersom.
Kan ook zijn dat je van een zender de stereo (pcm) audiostream afspeelt, die zijn over het algemeen bijna goed. Kies je de dolby digital stream dan wordt het probleem groter.
Zelfde geldt voor YouTube en Netflix apps.
Bij Netflix of YouTube heb ik ook niks gemerkt.
Wel een paar keer zo’n test lip sync video afgespeeld en op mijn iPhone opgenomen.
Er was een klein verschil te meten maar veel was het niet.
Hoeveel was dat? Want dat is dus erg subjectief. Ik stoor me al vanaf 2 frames vertaging. (=>80 ms).
Mochten er toch veel klachten zijn dan moet LG dit toch op moeten kunnen lossen met andere firmware of een instelling in de menu’s om audio te versnellen of vertragen.
De meeste mensen hebben het niet eens door. Maar als je hier even op googled en dat aangehaalde topic van LGcommunity even doorleest kom je er al snel achter dat dit een veel groter probleem is dan alleen op mijn tv in mijn woonkamer. Maar nogmaals: LG hoeft aan mij niet te erkennen dat er een ontwerpfout in zit. I don't care. Ik zoek naar erkenning voor het probleem wat ik ervaar en bewijzen kan.
HoppyF schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:50:
[...]

Ik probeer de logica te ontdekken maar dat is lastig zo.
De ene keer wel goed en de andere keer niet maakt het niet makkelijk.
Is het dan de bron of de TV?
Daarom zei ik al eerder dat er een eenvoudige reproduceerbare test moet komen of worden gebruikt.
Een YouTube test video die ik eerder heb gebruikt gaf bij mij minder dan 100ms verschil.
Dat lijkt mij acceptabel.
Een klein beetje marge zal er altijd wel zijn.

Ik weet dat mijn externe KPN STB wel een optie kent om audio te vertragen.
Maar goed dat gaat dan over gewoon TV kijken en staat los van Netflix en YouTube of andere apps.
Het is de tv, dat is zeker. Bronnen zijn goed.
Eenvoudige reproduceerbare test is er. Start youtube en zoek zo'n audio sync test video.
Als je het zelf niet goed zien kan, neem het dan op met je telefoon en bekijk de video daarna in een video editor (zoals Lightworks, gratis).
Je kan dan op de msec nagaan hoe groot de audio vertraging is, als hij er is. En in mijn optiek moet deze <40 msec (<1 frame bij 25 fps) zijn. Maar technisch gezien is 0 msec prima mogelijk.
Ik heb ook testen gedaan met 60 fps sync test videos. Dan zit de audio van b.v. de Netflix app er zomaar 330msec (20 frames!) naast.
Testen met 60fps is trouwens de mooiste methode om te filmen met je telefoon omdat die ook vaak met 60 fps filmt. In dat geval heb je de meest accurate test en meet opstelling.

Acceptatie van een klein beetje marge ga ik niet in mee. Niet bij een tv van deze prijsklasse. Het is technisch gezien prima mogelijk om de audio frame accuraat in sync te zetten. Dat lukt LG kennelijk niet.

Alles kan stuk.

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een E6 uit 2016. Sinds dag 1 lip sync problemen. Na 4 jaar inmiddels eraan gewend. Schandalig dat hedendaagse modellen nog steeds last hebben hiervan.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 19:55
remco_k schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 00:03:
[...]

Het gaat mij ook niet echt om de discussie of het wel of geen ontwerp probleem is. Maar gewoon om het feit dat ik een lip-sync issue heb welke maar niet door LG wordt gezien als probleem.

[...]

Bij alles zit de audio ernaast, dus ook youtube en netflix. Stereo bronnen gaan iets beter maar vooral dolby digital bronnen hebben een grotere audio vertraging.
Bij de test patterns van Netflix is wel heel moeilijk te bepalen of de audio ernaast zit vanwege de manier waarop dat filmpje is gemaakt. Wel kan je dat met je telefoon opnemen en in een video editor later meten en dan zal je zien dat ook die ernaast zit, wellicht.

En inderdaad, de timing wisselt ook per keer dat je iets aanzet, dat maakt het probleem lastig. Maar het probleem is er bij mij wel permanent.

@Cap
Ik heb nog 2 Sony bravia's hier in huis staan, en beide zijn spot on qua lipsync. Zowel met interne speakers als via hdmi arc als via toslink. Ik leg de lat niet te hoog. De audio moet gewoon in sync zijn, en dat de meeste mensen er niet over klagen wil niet zeggen dat het probleem er niet is.

[...]

Welkom bij de club van lip-sync issues dus. Zoals eerder opgemerkt varieert het probleem een beetje. Dus je kan bij zender x het probleem wel ervaren en bij y niet. En daarna andersom.
Kan ook zijn dat je van een zender de stereo (pcm) audiostream afspeelt, die zijn over het algemeen bijna goed. Kies je de dolby digital stream dan wordt het probleem groter.
Zelfde geldt voor YouTube en Netflix apps.

[...]

Hoeveel was dat? Want dat is dus erg subjectief. Ik stoor me al vanaf 2 frames vertaging. (=>80 ms).

[...]

De meeste mensen hebben het niet eens door. Maar als je hier even op googled en dat aangehaalde topic van LGcommunity even doorleest kom je er al snel achter dat dit een veel groter probleem is dan alleen op mijn tv in mijn woonkamer. Maar nogmaals: LG hoeft aan mij niet te erkennen dat er een ontwerpfout in zit. I don't care. Ik zoek naar erkenning voor het probleem wat ik ervaar en bewijzen kan.

[...]

Het is de tv, dat is zeker. Bronnen zijn goed.
Eenvoudige reproduceerbare test is er. Start youtube en zoek zo'n audio sync test video.
Als je het zelf niet goed zien kan, neem het dan op met je telefoon en bekijk de video daarna in een video editor (zoals Lightworks, gratis).
Je kan dan op de msec nagaan hoe groot de audio vertraging is, als hij er is. En in mijn optiek moet deze <40 msec (<1 frame bij 25 fps) zijn. Maar technisch gezien is 0 msec prima mogelijk.
Ik heb ook testen gedaan met 60 fps sync test videos. Dan zit de audio van b.v. de Netflix app er zomaar 330msec (20 frames!) naast.
Testen met 60fps is trouwens de mooiste methode om te filmen met je telefoon omdat die ook vaak met 60 fps filmt. In dat geval heb je de meest accurate test en meet opstelling.

Acceptatie van een klein beetje marge ga ik niet in mee. Niet bij een tv van deze prijsklasse. Het is technisch gezien prima mogelijk om de audio frame accuraat in sync te zetten. Dat lukt LG kennelijk niet.
Halleluja!

Ik wordt er ook gek van met mijn C9.
Heb door een heel riedeltje settings te wijzigen na elkaar het redelijk acceptabel gekregen

Maar soms ineens zit alles er weer naast. Vooral Dolby.
Het vervelende is dat het geluid niet te snel is waardoor ik het kan vertragen met mediaspeler of receiver maar juist te traag

Meestal zorgde alle beeldprocessing vroeger voor sync issues aardoor de audio te snel was icm beeld. Nu is het andersom...

En dan vooral bij Dolby Digital

Onderstaande is wat ik ook gedaan heb en is echt een hele klap beter

https://www.reddit.com/r/...ital_lipsync_issue_fixed/

What I did:

Set sound output on TV to internal speaker > enabled Dolby Atmos > enabled AI Sound. (Did this as soon as I powered on the TV during intial setup, so I included the step here just in case it's part of the equation).

Set sound output to HDMI Arc > Output to Auto > Then made sure the sound output was BITSTREAM instead of PCM. (Noticable sync lag on XBOX One X and PC using Dolby Atmos content and youtube audio sync videos to confirm lag)

Set sound output on TV back to internal speaker, then disabled Atmos and AI sound.

Set sound back to HDMI ARC > Flipped output from Auto to Passthrough, to PCM, then back to Passthrough. Instantly the content synced and the issue was resolved. Confirmed Atmos was being played through my AVR on both XBOX One X and PC.

I powered off all devices to make sure it wasn't a fluke that reset after start-up, and the sync is still in check!

Haha ik zie ook je hele lap tekst hier:

YouTube: LG C9 + LG SL8YG - ARC Dolby Audio Lag/Delay with External HDMI Conn...

En deze dan:

https://www.lg.com/ca_en/.../CT20098005-1399374324873

"Sensitive users can detect lip sync issues..."

[ Voor 3% gewijzigd door wimpie007 op 07-08-2020 02:32 ]

• pvr
  • Laatst online: 19-10 12:20

pvr

Ik heb gisteren de LG OLED65CX6LA binnen gekregen, en met een nieuwe oled tv heb ik nog wel wat vraagjes.

Als ik de LG OLED65CX6LA uitzet, zie ik een rood lampje onderaan branden (standby)
Blijft dit altijd branden bij uitzetten tv, of is dit ook uit te zetten?

Ik heb nu als versterker de Pioneer VSX-921, en deze ondersteunt geen 4k.
Dus even gekeken naar versterkers die 4k ondersteunen, en ik denk dat de DENON AVR-X2600H een goede keuze is.
Of zijn er mensen die een andere mening hebben over deze versterker?

BVD :)

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• CyBeRSPiN
@pvr ja is uit te zetten in de instellingen.
Ja, die Denon is ok, maar zou je niet even wachten op de 2700H die HDMI 2.1 support heeft?

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:40
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:59:
Ja, die Denon is ok, maar zou je niet even wachten op de 2700H die HDMI 2.1 support heeft?
Ik ben van plan de Denon 2600 te kopen, maar wat is het voordeel van HDMI 2.1 op de Denon 2700?

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:14
surfing john schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:18:
[...]

Ik ben van plan de Denon 2600 te kopen, maar wat is het voordeel van HDMI 2.1 op de Denon 2700?
Variable Refresh Rate, 120Hz ondersteuning, 8K etc.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• ik222
  • Niet online
Rivanov schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:49:
[...]

Om eerlijk te zijn zie ik dat de komende jaren nog niet relevant worden om via je receiver te kunnen trekken... Maar goed als het erop zit is het mooi meegenomen natuurlijk,

• pvr

pvr

Ik had de 2700h wel gezien, en komt in september uit, dus zal wel even wachten.

Bedankt voor advies :)

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• CyBeRSPiN
ik222 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:02:
[...]

Om eerlijk te zijn zie ik dat de komende jaren nog niet relevant worden om via je receiver te kunnen trekken... Maar goed als het erop zit is het mooi meegenomen natuurlijk,
Eind van het jaar komen de PS5 en nieuwe Xbox, dus ja, iets van 1/3 jaren wachten nog :P

• pvr

pvr

CyBeRSPiN,

Ik heb bij de instellingen gekeken, om de standby uit te zetten, maar kon dit niet vinden.
Kan jij mij vertellen welk pad ik moet volgen, om hier te komen.

• ArthurMorgan
  • Niet online
pvr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:14:
CyBeRSPiN,

Ik heb bij de instellingen gekeken, om de standby uit te zetten, maar kon dit niet vinden.
Kan jij mij vertellen welk pad ik moet volgen, om hier te komen.

[...]
instellingen
algemeen
aanvullende instellingen
standby lampje

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
wimpie007 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 02:18:
[...]

Halleluja!

Heb door een heel riedeltje settings te wijzigen na elkaar het redelijk acceptabel gekregen

Het vervelende is dat het geluid niet te snel is waardoor ik het kan vertragen met mediaspeler of receiver maar juist te traag

Meestal zorgde alle beeldprocessing vroeger voor sync issues aardoor de audio te snel was icm beeld. Nu is het andersom...

Ik had dit ook op mijn C7, maar voornamelijk als het beeld via externe bronnen komt (en dan via TV met HDMI Arc naar receiver). Netflix intern is prima, maar Ziggo Next mediabox geeft altijd iets van vertraging als ik die op Dolby zet. Stereo gaat wel prima, alleen jammer van het geluid (maargoed, films kijk ik toch op de TV zelf).
Zou zeggen dat dat niet zo moeilijk moet zijn na al die jaren dat HDMI Arc bestaat :O

• remco_k

remco_k

[...]

Halleluja!
...
En deze dan:

Yep. Die settings van die Reddit post ook al eens geprobeerd, maar het lip-sync issue blijft.

Die LG pagina had ik inderdaad ook eens gevonden en eigenlijk stellen ze daarmee zelf al vast dat er iets niet in orde is met die tv. Die pagina gaat trouwens over de 2017 serie. Niet over de 2019 serie. (Dat gezegd hebbende kunnen we nu wel redelijk veilig aannemen dat voor de 2019 serie hetzelfde geldt)
Ik weet wel als ik zo'n pagina, maar dan voor de C9, voor aankoop had gezien, had ik hem niet gekocht.

Ik ben er zo langzamerhand bang voor dat het een probleem of tekortkoming in WebOS is, dat audio buffers niet getimed kunnen worden afgespeeld ofzo (met een reference clock en timestamp, that is). Dat zou het varieren van de lip-sync issues ook verklaren. (Ik ben multimedia software ontwikkelaar, dus ik heb al eens vaker vergelijkbare varkentjes gewassen). Echter, dat neemt niet weg dat LG verantwoordelijkheid mag nemen voor het probleem.

Alles kan stuk.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:12
surfing john schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:18:
[...]

Als je de PS5 in December in je TV prikt heb je nog steeds VRR en alles. Geluid kan via eARC naar de versterker. Het is alleen beetje afhankelijk van welk jaar je TV is welke audio formaten ondersteund worden. De C9 doet alles de CX geen DTS. HDMI 2.1 op je receiver wordt voor mijn C9 pas relevant als je meer apparaten hebt dan je in je TV kan prikken of wanneer je per se minder kabels naar je TV wilt.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11 08:46
HEY_DUDE schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Als je de PS5 in December in je TV prikt heb je nog steeds VRR en alles. Geluid kan via eARC naar de versterker. Het is alleen beetje afhankelijk van welk jaar je TV is welke audio formaten ondersteund worden. De C9 doet alles de CX geen DTS. HDMI 2.1 op je receiver wordt voor mijn C9 pas relevant als je meer apparaten hebt dan je in je TV kan prikken of wanneer je per se minder kabels naar je TV wilt.
Of wanneer ARC/eARC niet lekker werkt tussen tv en gekozen versterker :)

PSN: Sluuz

• HEY_DUDE
Sluuz schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Of wanneer ARC/eARC niet lekker werkt tussen tv en gekozen versterker :)
Dan stuur je je receiver retour en pak je een ander merk ;) Ik zou dat niet zomaar accepteren.

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

baba420 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:27:
Ik heb een E6 uit 2016. Sinds dag 1 lip sync problemen. Na 4 jaar inmiddels eraan gewend. Schandalig dat hedendaagse modellen nog steeds last hebben hiervan.
C7 heeft ook last van lip sync en de B8 ook.

• CyBeRSPiN
@remco_k met mn vorige Samsung tv had ik ook irritante lip-sync issues. Daar kwam ik op een gegeven moment achter een workaround: het doorgegeven signaal togglen tussen Dolby Digital en PCM, dus van Dolby naar PCM en weer terug naar Dolby.
Net alsof ie anders Dolby toch aan het decoderen was en er daardoor latency ontstond ofzo, of dat bij het wisselen van bron (tv naar Netflix) de delay settings niet goed werden doorgegeven naar de AVR.

Met mn GX had ik ook af en toe last van sync issues, maar heb even een tijdje geen films en series gekeken.. Probeer eens die passthrough settings aan te passen om te kijken of dat helpt.
Het valt mij ook altijd op als het net niet in sync is en dat is een grote ergernis.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-08-2020 09:55 ]

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:40
Rivanov schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:49:
[...]

8K is niet zo interessant voor mij, setup is Nvidia Shield TV, KPN decoder LG C9 en nu nog de 8 jaar oude Denon 2113.

• ik222
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:08:
[...]

Eind van het jaar komen de PS5 en nieuwe Xbox, dus ja, iets van 1/3 jaren wachten nog :P
Ja maar die werken ook prima zonder HDMI 2.1 hoor, dan heb je misschien geen 120hz maar ik denk dat je daar in de praktijk weinig of niets van zult zien. Los daarvan kun je die dan altijd nog direct op de TV aansluiten,.

• pvr

pvr

TOP ;)
ArthurMorgan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:17:
[...]

instellingen
algemeen
aanvullende instellingen
standby lampje

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:05

Argarath

MasterBlaster

pvr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:57:

Dus even gekeken naar versterkers die 4k ondersteunen, en ik denk dat de DENON AVR-X2600H een goede keuze is.

Ik heb nu een aantal maanden de X3600H, kwam de dag van de aankondiging van de 7 serie binnen... deed een beetje zeer ivm HDMI 2.1, maar ben tot op heden heel tevreden met de 3600... doet alles wat ie moet doen, icm een SHIELD en C9.

Ik game toch niet op mijn c9, dus HDMI 2.1 is in die zin voor mij ook niet zo interessant op dit moment.

Wmb een prima aanschaf die 2600!

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• pwh53
  • Laatst online: 14-11 17:05
pvr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:57:
Ik heb gisteren de LG OLED65CX6LA binnen gekregen, en met een nieuwe oled tv heb ik nog wel wat vraagjes.

Als ik de LG OLED65CX6LA uitzet, zie ik een rood lampje onderaan branden (standby)
Blijft dit altijd branden bij uitzetten tv, of is dit ook uit te zetten?

heb je wel de kans dat je onbedoeld de tv aan laat staan.

• pvr

pvr

Volgens mij krijg ik dan de melding dat hij een bron zoekt, of is dat niet zo ?
pwh53 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:30:
[...]

heb je wel de kans dat je onbedoeld de tv aan laat staan.

• ArthurMorgan
  • Niet online
pvr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:32:

[...]
Ik heb dat nu 3 jaar uit staan en nog nooit de tv onbedoeld aangehad ;)

• CyBeRSPiN
ik222 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:16:
[...]

Ja maar die werken ook prima zonder HDMI 2.1 hoor, dan heb je misschien geen 120hz maar ik denk dat je daar in de praktijk weinig of niets van zult zien. Los daarvan kun je die dan altijd nog direct op de TV aansluiten,.
Klopt. Is zoals eerder genoemd met name van belang als je liever niet teveel kabels in je tv prikt ivm krappe kabelgoot oid.
Maar goed, was ook meer als waarschuwing bedoeld dat volgende maand het nieuwste model komt. Als je dan toch geld uitgeeft, beter met de laatste stand der techniek. Of tegen die tijd gebruik maken van een prijsverlaging ivm komst van het nieuwere model.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-08-2020 10:45 ]

• pwh53
  • Laatst online: 14-11 17:05
pvr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:32:

[...]
bij mij is hdmi bv. helemaal zwart,ik kijk elke avond voordat ik ga slapen,of het rode lampje brand,haha
[...]

Halleluja!

Onderstaande is wat ik ook gedaan heb en is echt een hele klap beter

https://www.reddit.com/r/...ital_lipsync_issue_fixed/

What I did:

Set sound output on TV to internal speaker > enabled Dolby Atmos > enabled AI Sound. (Did this as soon as I powered on the TV during intial setup, so I included the step here just in case it's part of the equation).

Set sound output to HDMI Arc > Output to Auto > Then made sure the sound output was BITSTREAM instead of PCM. (Noticable sync lag on XBOX One X and PC using Dolby Atmos content and youtube audio sync videos to confirm lag)

Set sound output on TV back to internal speaker, then disabled Atmos and AI sound.

Set sound back to HDMI ARC > Flipped output from Auto to Passthrough, to PCM, then back to Passthrough. Instantly the content synced and the issue was resolved. Confirmed Atmos was being played through my AVR on both XBOX One X and PC.

I powered off all devices to make sure it wasn't a fluke that reset after start-up, and the sync is still in check!

Haha ik zie ook je hele lap tekst hier:

YouTube: LG C9 + LG SL8YG - ARC Dolby Audio Lag/Delay with External HDMI Conn...

En deze dan:

@remco_k @wimpie007 bedankt voor de uitleg.

Ik wil dit ook wel eens proberen om te zien of er bij mij verschil ontstaat.
Gezien jullie reacties zijn er buiten Nederland uiteraard ook veel gebruikers en moet het daar dus ook bekend zijn. LG in andere landen moet dit dus ook opgevallen zijn.
Wat ik al eerder zei zou dan een optie zijn dat LG in de menu’s een extra instelling aanbrengt om audio te vertragen of versnellen.
Je kunt dan naar eigen behoefte dit aanpassen.
Automatisch synced is het beste zonder dat je er omkijken naar hebt.
Wat mij het meeste zorgen baart is dat het niet consistent is.
Bij een misser in het OS of de software zou je iedere keer hetzelfde resultaat moeten opleveren.
Niet de ene keer goed in sync en later weer niet.
Als techneut zeg ik dat dit niet logisch is.
pwh53 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

bij mij is hdmi bv. helemaal zwart,ik kijk elke avond voordat ik ga slapen,of het rode lampje brand,haha
Ik ook!
Daar is het rode lampje ook voor om je te laten zien dat de TV echt uit staat.
Het beeld kan als deze aanstaat immers ook pikzwart zijn zodat je het verschil niet kunt zien.
Het “nadeel” van een TV met perfecte zwartwaarden. ;)

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik kan me nu eindelijk ook melden in het OLED topic. Heb zojuist de 55 OLED CX6LA aangeboden gekregen bij PlatteTV voor 1399 inclusief BTW. Ben erg benieuwd naar deze. Had de C9 besteld maar ze boden me deze aan voor dezelfde prijs. :)

• mucuracat
ArthurMorgan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Ik heb dat nu 3 jaar uit staan en nog nooit de tv onbedoeld aangehad ;)
Je hebt het niet gemerkt >:) Oled aan zwart en uit ook zwart :)
En zit timer op. Na aantal uren gaat ie ook uit. volgens mij bij iedereen met oled op minimum van 2 uur.

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• ArthurMorgan
  • Niet online
mucuracat schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Je hebt het niet gemerkt >:) Oled aan zwart en uit ook zwart :)
En zit timer op. Na aantal uren gaat ie ook uit. volgens mij bij iedereen met oled op minimum van 2 uur.
nope, er hangt continue een stroommeter aan in het volle zicht ;) Dus ik weet zeker dat het nooit fout gegaan is. (Voor de zekerheid, ik heb nooit die stroommeter nodig gehad als check voor dat punt.)

• CyBeRSPiN
ArthurMorgan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

nope, er hangt continue een stroommeter aan in het volle zicht ;) Dus ik weet zeker dat het nooit fout gegaan is. (Voor de zekerheid, ik heb nooit die stroommeter nodig gehad als check voor dat punt.)
Verbruikt ie significant minder als het beeld op zwart staat? Ben wel benieuwd :)
HoppyF schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

@remco_k @wimpie007 bedankt voor de uitleg.

Wat ik al eerder zei zou dan een optie zijn dat LG in de menu’s een extra instelling aanbrengt om audio te vertragen of versnellen.
Je kunt dan naar eigen behoefte dit aanpassen.
Automatisch synced is het beste zonder dat je er omkijken naar hebt.
Er zit bij geluid, aanvullende instellingen een optie AV Sync-aanpassing waarmee je van de actieve bron de audio kan vertragen t.o.v. het beeld. Maar daar heb je niet veel aan in de gevallen dat de audio achterloopt. Versnellen van het audiosignaal wat binnenkomt is natuurlijk lastig, als dat zou kunnen dan kunnen we uiteindelijk ook eerst de uitslag van een wedstrijd horen en er dan nog op wedden. :P Je zou dus ook een optie moeten hebben om het beeld te vertragen, net als de audio. Zo kom je altijd uit.

Maar: als het inconsistent is heb je er eigenlijk weinig aan. Het is niet te doen om elke keer bij een andere bron / zender die sync settings aan te passen, dan is de lol er direct af. Het moet gewoon altijd goed zijn, dwz bronmateriaal dat in sync is opgenomen moet ook in sync weergegeven worden, zéker via de interne speakers.
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Verbruikt ie significant minder als het beeld op zwart staat? Ben wel benieuwd :)
Jazeker!

• ArthurMorgan
  • Niet online
[...]

Nee, als je de tv aan zet en het beeld uit (dus via de energiebespaar opties) dan zit hij zo rond de 50, met beeld aan (ik gebruik geen hele hoge OLED waarden) zo tussen de 70 tot 110 (en die gele kruidvatreclame knalt hem dan naar boven de 180 :X) in mijn geval gemiddeld op 75-80. Bij Dv heb ik wel weer fors hogere waarden, vaak boven de 100 maar dan staat OLED ook veel hoger natuurlijk.

• ArthurMorgan
  • Niet online
leuk he, verschillende observaties ;)

@ArthurMorgan Euh nee? Dat is toch significant minder :? 50 vs rond de 80-100 of hoger bij meer helderheid...

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 07-08-2020 12:16 ]

• ArthurMorgan
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:15:
Euh nee? Dat is toch significant minder :?
1 derde voor het beeld op een TV vind ik niet echt significant. (OLED 37) Ik zou bij een TV (zeker van deze grootte) dat beeldweergave veel meer dan de helft zou zijn.

Bij OLED waarden op 0, of energiesaving maximaal (is geloof ik hetzelfde) scheelt het maar iets van 10 tot 15 Watt.

[ Voor 17% gewijzigd door ArthurMorgan op 07-08-2020 12:18 ]

Nou dan hebben we een ander idee van het begrip significant als het gaat over energiebesparing. :) Bij beeld uit c.a. 50 W. Beeld aan anderhalf tot drie keer zoveel afhankelijk van de gebruikte beeldstand / OLED lampje. Dat is voor mij significant.

OLED lampje op 0 is ook quasi beeld uit, dus dat klopt wat mij betreft. Thing is, dat OLED's net zoals plasma's als self emissive displays een energieverbruik hebben dat flink afhankelijk is van de getoonde content (helderheid beeld, zowel instelling als natuurlijk het bronmateriaal).

Maar goed, wel / niet siginificant mag iedereen verder voor zichzelf bepalen. :P

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 07-08-2020 12:21 ]

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-10 15:51
[...]

Ik verwacht van wel. Bij telefoons met een OLED scherm is dit ook het geval.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:38
HoppyF schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:57:
Mooie review van de 48 inch.
Geen verrassingen voor ons hier maar wel goed om te publiceren voor de liefhebbers van dit formaat.
48 inch is toch een andere markt.
reviews: LG CX 48" oled-tv Review - Eindelijk een kleiner maatje
Wel een vreemd advies op het einde, dat de C9 nu nog de betere koop zou zijn. Lijkt me juist dat de mensen die voor 48" gaan geen interesse hebben in de 55"

• mucuracat
Blik1984 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

Wel een vreemd advies op het einde, dat de C9 nu nog de betere koop zou zijn. Lijkt me juist dat de mensen die voor 48" gaan geen interesse hebben in de 55"
Wat moet je met 48? Voor de wc :+

En te duur voor de maat als min puntje.. Nou, zeg maar niks over de Sony variant 1999 euri 8)7
Als ze deze beoordelen, adviseren ze 65 inch C9 :D _/-\o_
nieuws: Sony's 48"-oled-tv is vanaf eind augustus beschikbaar in Benelux voor...

• ik222
  • Niet online
Als er echt niet meer kan staan of hangen in je kamer kan ik het me voorstellen, je hebt dan wel nog altijd het schitterende beeld.

Maar inderdaad als je de ruimte hebt zie ik ook niet in waarom je de 48" zou kopen voor deze prijs.

• remco_k

remco_k

HoppyF schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Bij een misser in het OS of de software zou je iedere keer hetzelfde resultaat moeten opleveren.
Niet de ene keer goed in sync en later weer niet.
Als techneut zeg ik dat dit niet logisch is.
Als multimedia software ontwikkelaar zeg ik dat dit prima een probleem kan zijn van een slecht ontwerp of buggy implementie of een tekortkoming van het OS cq audio driver. Of alle 3.

En ik heb ze alle 3 wel eens langs zien komen of zelf veroorzaakt. Verder is het echt geen rocket science. 😀

Alles kan stuk.

• wimpie007
HEY_DUDE schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Als je HD AUDIO zoals atmos truehd of dts ma en 4k beeld heb je dat wel nodig

• CyBeRSPiN
wimpie007 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Nee, dat is o.a. wat eARC toevoegt tov ARC.

• HEY_DUDE
wimpie007 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Nope HD audio gaat ook gewoon netjes over eARC alleen niet over de voortgang ARC. De C9 ondersteunt ook gewoon passthrough.
remco_k schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Als multimedia software ontwikkelaar zeg ik dat dit prima een probleem kan zijn van een slecht ontwerp of buggy implementie of een tekortkoming van het OS cq audio driver. Of alle 3.

En ik heb ze alle 3 wel eens langs zien komen of zelf veroorzaakt. Verder is het echt geen rocket science. 😀
Ja daar kun je wel eens gelijk in hebben.
Het zou dus voor LG prima mogelijk zijn de oorzaak te vinden en de software aan te passen.
Juist daar zijn de firmware updates vooral voor bedoeld, het oplossen van bugs.
In mindere mate het toevoegen van nieuwe features.
LG stopt deze meestal in major releases en niet in minor releases van het WebOS.
Cap schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Er zit bij geluid, aanvullende instellingen een optie AV Sync-aanpassing waarmee je van de actieve bron de audio kan vertragen t.o.v. het beeld. Maar daar heb je niet veel aan in de gevallen dat de audio achterloopt. Versnellen van het audiosignaal wat binnenkomt is natuurlijk lastig, als dat zou kunnen dan kunnen we uiteindelijk ook eerst de uitslag van een wedstrijd horen en er dan nog op wedden. :P Je zou dus ook een optie moeten hebben om het beeld te vertragen, net als de audio. Zo kom je altijd uit.

Maar: als het inconsistent is heb je er eigenlijk weinig aan. Het is niet te doen om elke keer bij een andere bron / zender die sync settings aan te passen, dan is de lol er direct af. Het moet gewoon altijd goed zijn, dwz bronmateriaal dat in sync is opgenomen moet ook in sync weergegeven worden, zéker via de interne speakers.
Beiden kan, audio wat vóór loopt tov het beeld of àchter loopt.
Normaal gesproken zou audio vóór moeten lopen op het beeld omdat het verwerken van beeld relatief veel tijd kost. Audio is sneller te verwerken.
Vandaar dat je vaak de optie ziet om audio te vertragen.
Je wilt immers audio niet nog meer vooruit laten lopen....

Echter omgekeerd kan wel, het is maar net hoe de software en hardware van de TV hiermee omgaat.
Het ideale geval zou dus zijn dat de optie beeld/geluid beiden kanten op gecorrigeerd kan worden.

• wimpie007
HEY_DUDE schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:33:
[...]

Nope HD audio gaat ook gewoon netjes over eARC alleen niet over de voortgang ARC. De C9 ondersteunt ook gewoon passthrough.
Ah wacht. Mijn receiver is hdmi 1.4. Dus 4k op 30hz max. Ik kan geen 4k 60hz en HD audio. Als je dus receiver met hdmi 2.0 hebt heb je idd geen 2.1 nodig

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:57
Heb een LG GX65 besteld voor in de slaapkamer. Weet iemand of de stroomkabel los te koppelen is? Dat moet door een pvc buis in de muur.

• CyBeRSPiN
glnk schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:38:
Heb een LG GX65 besteld voor in de slaapkamer. Weet iemand of de stroomkabel los te koppelen is? Dat moet door een pvc buis in de muur.
Dit forum heeft een zoekfunctie he..
Nee kan niet los, heb er zelf een nieuwe stekker aangezet nadat ie zonder (afgeknipte) stekker door de kabelgoot is getrokken. Wel eerst tv 2 weken uitgeprobeerd vooraf zodat ie evt ongeschonden retour kon.
Let op: officieel zou je je garantie kunnen verliezen, volgens de voorwaarden mag je er niks aan modificeren.

• glnk
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:41:
[...]

Dit forum heeft een zoekfunctie he..
Nee kan niet los, heb er zelf een nieuwe stekker aangezet nadat ie met afgeknipte stekker door de kabelgoot is getrokken. Wel eerst tv 2 weken uitgeprobeerd vooraf zodat ie evt ongeschonden retour kon.
Let op: officieel zou je je garantie kunnen verliezen, volgens de voorwaarden mag je er niks aan modificeren.
En was de kabel lang genoeg? Hoeveel meter is die? Dat staat overigens nergens in de specificaties op de LG site. Ik zal de betreffende winkel vragen of de garantie vervalt als je de stroomkabel aanpast. Lijkt mij toch niet zo spannend. Als een mogelijk defect daardoor veroorzaakt wordt dan is het een ander verhaal uiteraard.

• mhulsie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-11 18:36
Mfpower schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:08:
[...]

Helaas heb ik die optie niet. Het is echt een firmware probleem, want het is geintroduceerd met de macroblocking fix. In die tijd hadden alle modussen black crush.. het is toen gefixt in de 5.x firmware, alleen niet in Dolby Vision gek genoeg. Ik heb het probleem alleen in DV, en het is irritant omdat ik geen andere manier heb om Netflix slechts HDR door te laten geven.

Ik heb ook dat het bij brightness 52 weer redelijk goed is, maar net als jij doe ik dat niet omdat je geen raised blacks wilt. Dat is nog erger.

Alles bij elkaar lijkt het probleem bij sommige nieuwe DV series niet voor te doen; The Witcher: niet gezien, Transformers: niet gezien. Het blijft een raar probleem.

PS mijn vrouw heeft de updatemelding weggeklikt en nu wil ie niet updaten, maar zo gauw het weer kan kijk ik er naar.
Ik heb de eerste keer de update ook weggeklikt. Daarna 5 keer achter elkaar gecheckt op nieuwe firmware en bij de 5e keer kwam hij tevoorschijn ;p

Gisteren keek ik Harry Potter 6 op Blu-ray (dus SDR) in een volledig donkere kamer. Dat is al van zichzelf een vrije donkere film met inherente crush door de gekozen stijl, dit wordt door veel technische bluray reviews bevestigd. Maar ik had nu wel het idee dat er crush bij kwam door de tv. Dit heb ik kunnen bevestigen door gebruik te maken van het bekende black clipping pattern van AVS HD 709, deze heb ik hier al vaker langs zien komen.

Ik had mijn brightness setting op 51 staan (hierboven verdwijnen bij mij true blacks). Bar 17 en 18 zag ik niet knipperen. 19 praktisch ook niet. Bij brightness setting 56 zag ik 17, 18, en 19 net knipperen. Daarna heb ik weer Harry Potter 6 gecheckt en dat zag er al een stuk beter uit. Nog steeds gecrusht, maar nu alsof het inderdaad in de bron/filmstijl zit.
Nadeel is bij deze brightness setting, dat in een volledig donkere kamer bij donkere scenes opvalt dat de zwarte balken in films niet meer zwart zijn (raised blacks). Dus ik probeer nu een afweging te maken... true blacks of correct zwart detail. Bij een dergelijk (voor mij) dure tv vind ik het toch wel belangrijk dat ik de juiste instellingen gebruik en dat films eruit zien zoals ze horen.

• CyBeRSPiN
glnk schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:48:
[...]

En was de kabel lang genoeg? Hoeveel meter is die? Dat staat overigens nergens in de specificaties op de LG site. Ik zal de betreffende winkel vragen of de garantie vervalt als je de stroomkabel aanpast. Lijkt mij toch niet zo spannend. Als een mogelijk defect daardoor veroorzaakt wordt dan is het een ander verhaal uiteraard.
Kabel is hooguit iets van 1,5m oid. Bij mij zit het stopcontact 60cm lager en dat ging prima. Kon de kabel helemaal uit het meubel naar voren halen nog om de nieuwe stekker erop te schroeven.
Heb tijd terug de LG helpdesk gebeld hierover, die gaf na overleg met een andere medewerker aan dat het wel degelijk "gevolgen" had voor de garantie. Maar vraag me af hoe heet de soep wordt gegeten als er bijvoorbeeld een issue met het paneel ontstaat. Die komt een monteur dan wisselen, zal hem maling zijn dat er dan een niet-originele stekker aan het netsnoer zit..
Wilde alleen voorkomen dat als ik de tv via WKOA retour zou willen sturen, je dan (uiteraard) een probleem hebt. De winkel kan de tv dan niet meer als nieuw verkopen.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-08-2020 16:08 ]

HoppyF schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Beiden kan, audio wat vóór loopt tov het beeld of àchter loopt.
Dat klopt, maar het woord versnellen kwam ter sprake, en audio (of wat dan ook) versnellen ten opzichte van het referentiepunt (het "nu") is nu eenmaal niet mogelijk omdat we nog geen tijdmachine hebben uitgevonden, blijft over de optie voor een video delay als het beeld voorloopt. ;) Helaas ben ik die optie niet tegengekomen op consumer HT receivers en tv's, uitsluitend de audio delay functie. Zitten we dan mooi mee met die achterlopende audio op de LG OLEDs... :P

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 07-08-2020 16:40 ]

• glnk
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:06:
[...]

Kabel is hooguit iets van 1,5m oid. Bij mij zit het stopcontact 60cm lager en dat ging prima. Kon de kabel helemaal uit het meubel naar voren halen nog om de nieuwe stekker erop te schroeven.
Heb tijd terug de LG helpdesk gebeld hierover, die gaf na overleg met een andere medewerker aan dat het wel degelijk "gevolgen" had voor de garantie. Maar vraag me af hoe heet de soep wordt gegeten als er bijvoorbeeld een issue met het paneel ontstaat. Die komt een monteur dan wisselen, zal hem maling zijn dat er dan een niet-originele stekker aan het netsnoer zit..
Wilde alleen voorkomen dat als ik de tv via WKOA retour zou willen sturen, je dan (uiteraard) een probleem hebt. De winkel kan de tv dan niet meer als nieuw verkopen.
Oh, dat is wel erg kort. Vreemd dat ze hiervoor hebben gekozen. Bij mij komt het als een schilderij aan de wand, zonder dat er een meubel onder staat. Precies waar het voor bedoeld is, toch? Wie hangt er nou een stekkerdoos onder een schilderij :)

Ergens moet die kabel toch in het PCB gaan. Misschien kan ik de originele kabel ongeschonden laten en bewaren voor het geval dat, en dan een nieuwe kabel maken op de juiste lengte. Connector krimpen of solderen als het moet.
Pagina: 1 ... 304 ... 571 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.