HoppyF schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:47:
[...]
Ik geloof je wel maar met jouw redenering zou iedereen hier dus last van moeten hebben en zou het dus ook klachten moeten regenen. Ook hier in dit topic want over het algemeen zijn wij Tweakers toch wat kritischer dan de gemiddelde consument.
Veel consumenten ook Tweakers gebruiken hun TV min of meer zo out-of-the-box zonder veel zelf te wijzigen.
Problemen zoals met het geluid zouden dus zeker op moeten vallen.
Het zou ook een technisch probleem kunnen zijn bij bepaalde series waardoor er relatief weinig klachten zijn.
Verder onderzoek is dus nodig.
Het liefst ook een eenvoudige en goed reproduceerbare test die iedereen kan uitvoeren om bewijs te leveren.
LG Benelux heeft waarschijnlijk onvoldoende technische kennis om alles zelf op te kunnen lossen.
Bij ingewikkelde zaken moet men aankloppen bij de tweede of derde lijn technische ondersteuning.
Deze zal wel in Korea zitten.
Het gaat mij ook niet echt om de discussie of het wel of geen ontwerp probleem is. Maar gewoon om het feit dat ik een lip-sync issue heb welke maar niet door LG wordt gezien als probleem.
kgevol schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:00:
Ik heb met de c8 ook last van audiosync problemen, maar omdat de timing steeds wisselt kan ik het ook niet corrigeren door mijn receiver of bij de ARCsettings. Speelt bij Netflix intern en ziggo next via receiver. Via interne YouTube app en test video met zo'n balletje en piepjes lijkt het de timing wel goed te zijn. Heb jij dit ook @
remco_k?
Bij alles zit de audio ernaast, dus ook youtube en netflix. Stereo bronnen gaan iets beter maar vooral dolby digital bronnen hebben een grotere audio vertraging.
Bij de test patterns van Netflix is wel heel moeilijk te bepalen of de audio ernaast zit vanwege de manier waarop dat filmpje is gemaakt. Wel kan je dat met je telefoon opnemen en in een video editor later meten en dan zal je zien dat ook die ernaast zit, wellicht.
En inderdaad, de timing wisselt ook per keer dat je iets aanzet, dat maakt het probleem lastig. Maar het probleem is er bij mij wel permanent.
@
Cap
Ik heb nog 2 Sony bravia's hier in huis staan, en beide zijn spot on qua lipsync. Zowel met interne speakers als via hdmi arc als via toslink. Ik leg de lat niet te hoog. De audio moet gewoon in sync zijn, en dat de meeste mensen er niet over klagen wil niet zeggen dat het probleem er niet is.
HoppyF schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:17:
[...]
Ik ervaar niet echt lip sync problemen maar ik kijk en luister ook zonder soundbar of receiver dus alleen met de interne luidsprekers.
Het is mij wel een opgevallen dat er lip sync problemen bij RTL Boulevard waren.
Echter, dan moet dan aan Boulevard liggen en niet aan de TV.
Het journaal op NPO1 ofzo was op dat moment gewoon prima.
Andere zenders ook.
Welkom bij de club van lip-sync issues dus. Zoals eerder opgemerkt varieert het probleem een beetje. Dus je kan bij zender x het probleem wel ervaren en bij y niet. En daarna andersom.
Kan ook zijn dat je van een zender de stereo (pcm) audiostream afspeelt, die zijn over het algemeen bijna goed. Kies je de dolby digital stream dan wordt het probleem groter.
Zelfde geldt voor YouTube en Netflix apps.
Bij Netflix of YouTube heb ik ook niks gemerkt.
Wel een paar keer zo’n test lip sync video afgespeeld en op mijn iPhone opgenomen.
Er was een klein verschil te meten maar veel was het niet.
Hoeveel was dat? Want dat is dus erg subjectief. Ik stoor me al vanaf 2 frames vertaging. (=>80 ms).
Mochten er toch veel klachten zijn dan moet LG dit toch op moeten kunnen lossen met andere firmware of een instelling in de menu’s om audio te versnellen of vertragen.
De meeste mensen hebben het niet eens door. Maar als je hier even op googled en dat aangehaalde topic van LGcommunity even doorleest kom je er al snel achter dat dit een veel groter probleem is dan alleen op mijn tv in mijn woonkamer. Maar nogmaals: LG hoeft aan mij niet te erkennen dat er een ontwerpfout in zit. I don't care. Ik zoek naar erkenning voor het probleem wat ik ervaar en bewijzen kan.
HoppyF schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:50:
[...]
Ik probeer de logica te ontdekken maar dat is lastig zo.
De ene keer wel goed en de andere keer niet maakt het niet makkelijk.
Is het dan de bron of de TV?
Daarom zei ik al eerder dat er een eenvoudige reproduceerbare test moet komen of worden gebruikt.
Een YouTube test video die ik eerder heb gebruikt gaf bij mij minder dan 100ms verschil.
Dat lijkt mij acceptabel.
Een klein beetje marge zal er altijd wel zijn.
Ik weet dat mijn externe KPN STB wel een optie kent om audio te vertragen.
Maar goed dat gaat dan over gewoon TV kijken en staat los van Netflix en YouTube of andere apps.
Het is de tv, dat is zeker. Bronnen zijn goed.
Eenvoudige reproduceerbare test is er. Start youtube en zoek zo'n audio sync test video.
Als je het zelf niet goed zien kan, neem het dan op met je telefoon en bekijk de video daarna in een video editor (zoals Lightworks, gratis).
Je kan dan op de msec nagaan hoe groot de audio vertraging is, als hij er is. En in mijn optiek moet deze <40 msec (<1 frame bij 25 fps) zijn. Maar technisch gezien is 0 msec prima mogelijk.
Ik heb ook testen gedaan met 60 fps sync test videos. Dan zit de audio van b.v. de Netflix app er zomaar 330msec (20 frames!) naast.
Testen met 60fps is trouwens de mooiste methode om te filmen met je telefoon omdat die ook vaak met 60 fps filmt. In dat geval heb je de meest accurate test en meet opstelling.
Acceptatie van een klein beetje marge ga ik niet in mee. Niet bij een tv van deze prijsklasse. Het is technisch gezien prima mogelijk om de audio frame accuraat in sync te zetten. Dat lukt LG kennelijk niet.
Alles kan stuk.